Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
..je vergeet het 'achterwieltje tikken' wanneer Ham moeite heeft om een mede coureur op een normale manier in te halen..redwing schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:04:
[...]
Het grootste anti-mer sentiment komt door Mer en vooral Hamilton zelf. Veel te veel geklaag en gezeur, tot zelfs een race-director wegjagen omdat ze het niet eens zijn met een beslissing.
Het anti-merc sentiment komt door Toto en Hamilton. Bottas had een hele grote gunfactor vorig jaar en Russel doet ook gewoon normaal.
In dit topic denkt iedereen bij DC aan David Coulthard hoor.Illegal_Alien schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:04:
[...]
Kan wel DC zeggen, maar dan denk iedereen weer Domain Controller
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dan ben je geen echte Tweakeralbino71 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:18:
[...]
In dit topic denkt iedereen bij DC aan David Coulthard hoor.
Niet vergeten, maar ik wil niet weer discussies daarover startenmurphydrz schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:07:
[...]
..je vergeet het 'achterwieltje tikken' wanneer Ham moeite heeft om een mede coureur op een normale manier in te halen..
Precies dit dusHet anti-merc sentiment komt door Toto en Hamilton. Bottas had een hele grote gunfactor vorig jaar en Russel doet ook gewoon normaal.
[removed]
HAM had GAS denk ik sowieso wel gepakt, maar dankzij Latifi was dat een stuk eerder klaar dan als die niet zo ontiegelijk in de weg had gereden. En waarom? Hij reed 35 seconden achter zijn voorganger.... Echt onbegrijpelijk....
Nou ja, tis wel Latifi
Ohja, vond wel sneu voor Russel op het podium. Stond erbij en keek ernaar vanuit het hoekje achterin.
Aan de andere kant, Max kreeg geen handje bij uitstappen, en Perez wel. Waarna max toch het praatje moest aanknopen
Ik kan wel bij The Race werken. Beetje drama creëeren waar het helemaal niet is.

[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 12-06-2022 23:30 ]
De kaarten zijn nu nog wel meer geschudBlauweFles schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:33:
Bij een goed resultaat van Leclerc morgen, hebben we een gevecht voor het WK. dat zou leuk zijn. De sfeer is dit jaar zoveel beter. Off en on track.
Wint een RBR morgen, op race pace, denk ik dat de kaarten geschut zijn.
Every Driver's Radio At The End Of Their Race | 2022 Azerbaijan Grand Prix
In de teamradio van Perez lijkt dit de laatste race van zijn engineer Hugh Bird te zijn en een volgende stap gaat maken. Iemand iets meegekregen, zoekresultaten leveren niet veel op?
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Euh... De constructeurs maken de auto conform regels van de FIA. Je punt is?Humma Kavula schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:58:
[...]
Er is geen enkele reden voor de FIA om dit soort regels in te stellen. De constructeurs maken de auto, niet de FIA
Verwijderd
Dat de regels voor iedereen hetzelfde zijn en teams als Alpine en RB laten zien dat het binnen de regels kan. Dat anderen een miskleun hebben gemaakt is hun probleem en dat moeten ze zelf maar oplossen.MikeyMan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 02:46:
[...]
Euh... De constructeurs maken de auto conform regels van de FIA. Je punt is?
En nee het is geen veiligheids- of arbo- kwestie, auto iets hoger zetten en het is opgelost. Alleen dat vertikt Mercedes, hun probleem.
(Nog) niet geluisterd, maar dat zou dan snel zijn? Volgens mij was hij in 2016 al performance engineer van Verstappen? T/m 2020, en in 2021 dan race engineer van Perez geworden.Chocoball schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:17:Every Driver's Radio At The End Of Their Race | 2022 Azerbaijan Grand Prix
[YouTube: Every Driver's Radio At The End Of Their Race | 2022 Azerbaijan Grand Prix]
In de teamradio van Perez lijkt dit de laatste race van zijn engineer Hugh Bird te zijn en een volgende stap gaat maken. Iemand iets meegekregen, zoekresultaten leveren niet veel op?
Dat heb ik ook al vaker betoogd in dit topic.Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 03:03:
[...]
Dat de regels voor iedereen hetzelfde zijn en teams als Alpine en RB laten zien dat het binnen de regels kan. Dat anderen een miskleun hebben gemaakt is hun probleem en dat moeten ze zelf maar oplossen.
En nee het is geen veiligheids- of arbo- kwestie, auto iets hoger zetten en het is opgelost. Alleen dat vertikt Mercedes, hun probleem.
Maar dat is iets anders dan dat de FIA hier niets aan kan of mag doen. Of dat er niet al voorbeelden uit het verleden zijn dat ze ingegrepen hebben.
Ik vroeg me af waarom Sainz in bocht 4 uitvalt en de VSC pas wordt ingezet als de top 3 bij de pitentry is en wat blijkt: Ferrari en hun engineers blinken zoals gewoonlijk weer uit in communicatie.

Sainz zit daar echt een minuut lang te wachten op informatie, Sainz rapporteert direct BBW (Brake by wire) failure, na 10 seconden komt de instructie: "No shift, no shift", ehm hij staat al een tijd stil, hij gaat vast niet meer schakelen hoor.... 40 seconden later vraagt Sainz: Ehm, so I guess thats it? 10 seconden stilte: "ehm yes, we saw the issue..." en dan eindelijk "so we go P0" (zet hem maar uit.).
Trieste voor Perez is doordat het 1 minuut duurt bij Ferrari voor ze wat beslissen, duurt het ook 1 minuut voor de VSC wordt ingezet en dat gebeurt daardoor ongeveer 1 seconde voordat Perez de pitlane ingang bereikt en hij kan dan ook niet meer reageren op de instructie om te pitten.
Had hij de pit wel kunnen halen, dan had hij na de 1e pitstops, net als Leclerc 13 seconden voor Verstappen gereden en had hij de race wellicht gewonnen, na uitvallen Leclerc en met een 2e stop tijdens de 2e VSC.
Dus Verstappen wint gedeeltelijk dus dankzij Ferrari
Ik ben benieuwd of Red Bull dan ook de instructie aan beide coureurs had gegeven om dezelfde rondetijd te rijden en of Verstappen dat zou hebben geaccepteerd. Ik denk het niet.

Maar ja als, als.... (de vraag is ook als Perez was gepit of Leclerc en Verstappen dan hetzelfde zouden doen als ze nu deden.)
erutangiS
Is dat niet wat wishful thinking?MrOleo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:18:
Had hij de pit wel kunnen halen, dan had hij na de 1e pitstops, net als Leclerc 13 seconden voor Verstappen gereden en had hij de race wellicht gewonnen, na uitvallen Leclerc en met een 2e stop tijdens de 2e VSC.
Zoals ik het zie rijdt Max Perez compleet zoek op de baan tijdens de races tot op heden
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
[ Voor 16% gewijzigd door desalniettemin op 13-06-2022 07:39 ]
Deze kwam gisteren hier al voorbij maar het klopt niet.
De stand voor die vergelijking is gelijk: 4-4
Heb jij dezelfde race gekeken als ik?MrOleo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:18:
..
Ik ben benieuwd of Red Bull dan ook de instructie aan beide coureurs had gegeven om dezelfde rondetijd te rijden en of Verstappen dat zou hebben geaccepteerd. Ik denk het niet.
..
Verstappen reed elke ronde bijna een seconde weg van Perez. Uiteindelijk met 20+ seconden voorsprong gewonnen.
Volgen we daarmee jouw logica, puur feitelijk, zou Perez dus 13 seconden vóór Verstappen rijden, dan zou Verstappen dus alsnog met 7 seconden voorsprong wisselen. Want ze mogen niet vechten van RedBull, dus komt er een teamorder, immers Max rijdt elke ronde een seconde sneller en die 13 seconden rijdt hij makkelijk dicht, vervolgens moet Perez hem voorbij laten gaan.. einde oefening.
Vind het overigens sowieso echt jammer dat teams onderling niet mogen/willen 'vechten'. Dat hele getrut met McLaren gisteren was echt een dooddoener..
Doet voor mij echt af aan de race.. jammer
*sowieso
Het klopt wel hoor, het is inmiddels namelijk 5-4 in het voordeel van Max.Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:54:
[...]
Deze kwam gisteren hier al voorbij maar het klopt niet.
De stand voor die vergelijking is gelijk: 4-4
PSN: Alvanosa
Tja, F1 is dan ook een teamsport. De constructeurstitel is dan ook belangrijker dan de wereldtitel voor een coureur. Er zijn teams die zeggen dat dat niet zo is, maar neem van mij aan dat dat wel zo is.DonJunior schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:54:
[...]
Vind het overigens sowieso echt jammer dat teams onderling niet mogen/willen 'vechten'. Dat hele getrut met McLaren gisteren was echt een dooddoener..
"When you grow up your heart dies"
Vergeet daarbij ook niet de discussie tussen VER en het team dat hij zelfs rustiger moest gaan rijden op een bepaald moment. (1.48.0 waar hij makkelijk 1.47.5 kon rijden)DonJunior schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:54:
[...]
Heb jij dezelfde race gekeken als ik?
Verstappen reed elke ronde bijna een seconde weg van Perez. Uiteindelijk met 20+ seconden voorsprong gewonnen.
Volgen we daarmee jouw logica, puur feitelijk, zou Perez dus 13 seconden vóór Verstappen rijden, dan zou Verstappen dus alsnog met 7 seconden voorsprong wisselen. Want ze mogen niet vechten van RedBull, dus komt er een teamorder, immers Max rijdt elke ronde een seconde sneller en die 13 seconden rijdt hij makkelijk dicht, vervolgens moet Perez hem voorbij laten gaan.. einde oefening.
De voorsprong had makkelijk veel groter kunnen zijn als ze verstappen zijn eigen tijden had laten rijden.
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Ik heb het ook eens teruggezocht en inderdaad gaat dit weer lekker daar. Ik vraag me af of de FIA hier nu nog (onder water) iets mee doet. Het kan toch niet zo zijn dat een auto stil valt en dat de FIA pas een minuut later hoort dat ie uitvalt? Zo'n VSC zou er veel sneller moeten zijn, dit kan ten slotte voor gevaarlijke situaties zorgen.MrOleo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:18:
Verplaatst naar correcte topic...
Ik vroeg me af waarom Sainz in bocht 4 uitvalt en de VSC pas wordt ingezet als de top 3 bij de pitentry is en wat blijkt: Ferrari en hun engineers blinken zoals gewoonlijk weer uit in communicatie.![]()
Sainz zit daar echt een minuut lang te wachten op informatie, Sainz rapporteert direct BBW (Brake by wire) failure, na 10 seconden komt de instructie: "No shift, no shift", ehm hij staat al een tijd stil, hij gaat vast niet meer schakelen hoor.... 40 seconden later vraagt Sainz: Ehm, so I guess thats it? 10 seconden stilte: "ehm yes, we saw the issue..." en dan eindelijk "so we go P0" (zet hem maar uit.).
Trieste voor Perez is doordat het 1 minuut duurt bij Ferrari voor ze wat beslissen, duurt het ook 1 minuut voor de VSC wordt ingezet en dat gebeurt daardoor ongeveer 1 seconde voordat Perez de pitlane ingang bereikt en hij kan dan ook niet meer reageren op de instructie om te pitten.
In dit geval was degene die vooraan reed ook duidelijk de snellere. Als Perez voor Verstappen had gekomen was dat precies andersom geweest. Dus in het huidige geval was het logisch om gewoon langzaam de race uit te rijden. In het andere geval was het nog steeds een race geweest en hadden ze (iig naar mijn idee) gewoon door moeten rijden. Voorlopig zijn de teamorders alleen geweest in heel duidelijke situaties omdat Max gewoon veel sneller was. Net als gisteren had Perez wel wat meer kunnen verdedigen, met een groot risico op schade, maar uiteindelijk was Max toch een stuk sneller.Had hij de pit wel kunnen halen, dan had hij na de 1e pitstops, net als Leclerc 13 seconden voor Verstappen gereden en had hij de race wellicht gewonnen, na uitvallen Leclerc en met een 2e stop tijdens de 2e VSC.
Maar ja als, als.... (de vraag is ook als Perez was gepit of Leclerc en Verstappen dan hetzelfde zouden doen als ze nu deden.)
[removed]
[ Voor 93% gewijzigd door MaD_co op 13-06-2022 08:10 ]
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Ah ja ik zie het. @Robkazoe je vergat gisteren oostenrijk 2019.Alvanosa schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:00:
[...]
Het klopt wel hoor, het is inmiddels namelijk 5-4 in het voordeel van Max.
Ik vind dat eerlijk gezegd niet jammer en eerder gewoon logisch. Zeker zoals in dit geval waarbij het verschil zo groot is dat de uitslag al logisch is. Het zou voor mij anders zijn als ze het gaat om auto's die zo goed als dezelfde race-pace hebben. Nu weet ik niet hoe dat bij McLaren zat, maar bij RB was het tot nu toe iedere keer wel duidelijk.DonJunior schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:54:
[...]
[removed]
Opvallend voor mij was de interactie tussen Russel en de RB coureurs, die is er nauwelijks. Leek erop of ze Russel links lieten liggen tijdens de champagne. Zit diep volgens mij bepaalde sentimenten. Op naar Canada nu.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Nee hoor, is logisch dat de VSC zo lang duurde. Pas als duidelijk is dat de auto echt niet meer verder zal gaan, zal de auto door marshalls van de baan gehaald moeten worden, wat het moment is voor de VSC omdat er mensen op de baan moeten komen. Tot dat punt is (dubbel) geel de juiste situatie. Dat Ferrari zo aan het treuzelen was, zorgt dat het er knullig uit ziet en lang duurde, maar de raceleiding heeft wat mij betreft juist gehandeld.redwing schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:09:
[...]
Ik heb het ook eens teruggezocht en inderdaad gaat dit weer lekker daar. Ik vraag me af of de FIA hier nu nog (onder water) iets mee doet. Het kan toch niet zo zijn dat een auto stil valt en dat de FIA pas een minuut later hoort dat ie uitvalt? Zo'n VSC zou er veel sneller moeten zijn, dit kan ten slotte voor gevaarlijke situaties zorgen.
Wat? Ze trokken Russel er zelfs bij op het podium..Sepp14 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:18:
Saaie race na de uitval van Leclerc.
Opvallend voor mij was de interactie tussen Russel en de RB coureurs, die is er nauwelijks. Leek erop of ze Russel links lieten liggen tijdens de champagne. Zit diep volgens mij bepaalde sentimenten. Op naar Canada nu.
Natuurlijk viert RedBull eerst hun eigen feestje, dat doet elk team als ze met meerdere coureurs op het podium staan. Dan altijd eerst champagne richting teamvertegenwoordiger en de winnaar..
Maar daarna hebben ze ook netjes met Russel geproost en op het podium gestaan.
*sowieso
Waarbij RBR volgensmij wel zeker een uitzondering is. Red Bull is een marketingbedrijf, de publicitaire waarde icm toegenomen blikjes verkoop bij WDC is hen denk ik veel meer waard dan het geld dat WCC met zich mee brengt.sjaool schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:01:
[...]
Tja, F1 is dan ook een teamsport. De constructeurstitel is dan ook belangrijker dan de wereldtitel voor een coureur. Er teams die zeggen dat dat niet zo is, maar neem van mij aan dat dat wel zo is.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Probleem voor Mercedes/Hamilton is dat hij dan volledig/nog meer door het ijs zakt. Want Russell heeft ogenschijnlijk veel minder problemen met die wagen en zal zijn rijhoogte absoluut niet aangepast willen zien. Dus als Mercedes gedwongen wordt (door de FIA of door HAM) om de hoogte te wijzigen dan zal Russell nog steeds voor de podia kunnen gaan terwijl Hamilton met MSC en LAT om de rode lantaarn zal gaan strijden. En dat straalt niet echt lekker af op de Mercedes/Hamilton 'heritage' van de afgelopen jaren.
De FIA zal - ter bescherming van de rijders - eerder ingrijpen om het stuiteren te verminderen dan dat er een minimum rijhoogte komt. Voor dat laatste zijn er simpelweg niet voldoende medestanders.
Enig probleem is dat dit seizoen als een nachtkaars uit lijkt te gaan. Ferrari is het enige team dat Red Bull nog enigszins bij kan houden, maar daar komen nu langzaam een aantal ontwerpfouten bovendrijven waarvoor ze gedurende het seizoen middels gridstraffen (en wellicht uitvalbeurten) nog meer voor gaan betalen. En dat nog afgezien van het feit dat Ferrari na de zomerstop vrijwel altijd terugvalt.
Het is te hopen dat Perez Verstappen het vuur nog een beetje na aan de schenen weet te leggen, anders wordt het wel een hele saaie exercitie.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dan was de hele 'god-like' hype in stand gebleven.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Ik bedoel dan ook dat Ferrari pas heel laat aangaf dat het einde oefening was, waardoor de raceleiding pas laat kan reageren. En dat terwijl Sainz al gelijk aangaf dat er een probleem was en de call er vanuit Ferrari dus veel eerder had kunnen/moeten zijn. Naar mijn idee iets waar Ferrari best op aangesproken mag worden.Transportman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:25:
[...]
Nee hoor, is logisch dat de VSC zo lang duurde. Pas als duidelijk is dat de auto echt niet meer verder zal gaan, zal de auto door marshalls van de baan gehaald moeten worden, wat het moment is voor de VSC omdat er mensen op de baan moeten komen. Tot dat punt is (dubbel) geel de juiste situatie. Dat Ferrari zo aan het treuzelen was, zorgt dat het er knullig uit ziet en lang duurde, maar de raceleiding heeft wat mij betreft juist gehandeld.
[removed]
Persoonlijk geniet ik er meer van als er echt strijd plaatsvindt in plaats van dat er 1 iemand (ongeacht wie) ver voorop rijdt. Vorig seizoen leek een slecht seizoen te zijn (grote verschillen) tot de rollen ineens omgedraaid waren met die motorgrapjes van Merc waardoor Hamilton nog bijna kampioen werd, pas op het einde van het seizoen, door de spanning beleefde de F1 hoogtij dagen.TTLCrazy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:50:
Kom maar op met de saaie races, Max mag van mij altijd 20 seconden voor liggen op de rest. Daar achter mogen ze vechten voor de kijkcijfers
Als de verschillen weer groot zijn (al is het dan wellicht Verstappen ipv Hamilton die voorop rijdt), zullen ook veel mensen weer gaan afhaken/ minder geneigd zijn het echt te volgen.
Het meest gunstige voor de sport als geheel is als er spanning op zit, dan stuwen teams en coureurs elkaar naar grotere hoogte en zijn foutjes ook sneller gemaakt.
Misschien dat de laatste 4 races van vorig jaar (waarin hij absoluut domineerde *)) hem de indruk hebben gegeven dat het dit jaar een 'walk in the park' zou worden.Glashelder schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:47:
Zou dit ook niet een exit strategie van Hamilton kunnen zijn? Hij baalt natuurlijk van de huidige auto en had bij nader inzien wellicht beter kunnen stoppen aan het einde van vorig seizoen (PR technisch).
Dan was de hele 'god-like' hype in stand gebleven.
Heel lullig gezegd: ik ben bang dat Hamilton het op pure inzet en snelheid inmiddels aflegt tegen de 'jonge generatie'. Zie hoe Russell hem dit jaar toch wel redelijk begint te overklassen.
Enkel met een snellere/betere auto (zoals hij de afgelopen 8 jaar heeft gehad) zou het hem nog lukken z'n 8e WDC binnen te slepen. Maar met gelijk materiaal moet hij het inmiddels afleggen.
*) Nou ja, het was vooral de motor die domineerde. In Brazilië reed hij 35 km/u sneller op het rechte stuk dan de rest (inclusief z'n teamgenoot).
[ Voor 7% gewijzigd door alexbl69 op 13-06-2022 08:56 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Probleem is alleen dat er een grote kans is dat Russell met die snellere/betere Mercedes dan weer voor Hamilton uitkomt. Die 8e WDC zal ook dan dus heel lastig gaan worden omdat hij nu een teamgenoot heeft die goed kan rijden.alexbl69 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:54:
[...]
Misschien dat de laatste 4 races van vorig jaar (waarin hij absoluut domineerde) hem de indruk hebben gegeven dat het dit jaar een 'walk in the park' zou worden.
Heel lullig gezegd: ik ben bang dat Hamilton het op pure inzet en snelheid inmiddels aflegt tegen de 'jonge generatie'. Zie hoe Russell hem dit jaar toch wel redelijk begint te overklassen.
Enkel met een snellere/betere auto (zoals hij de afgelopen 8 jaar heeft gehad) zou het hem nog lukken z'n 8e WDC binnen te slepen. Maar met gelijk materiaal moet hij het inmiddels afleggen.
[removed]
En belangrijker nog; iemand die durft te racen en niet onder de indruk lijkt van Hamilton’s status als 1e rijder. Russel doet zijn eigen ding en doet dat goed.redwing schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:57:
[...]
Probleem is alleen dat er een grote kans is dat Russell met die snellere/betere Mercedes dan weer voor Hamilton uitkomt. Die 8e WDC zal ook dan dus heel lastig gaan worden omdat hij nu een teamgenoot heeft die goed kan rijden.
Bottas was in dat opzicht toch echt een 2e rijder die dat gewoon liet gebeuren.
En er weinig onderlinge strijd is.
Wel benieuwd als ze vaker achter vlak achter elkaar zitten.
Hoe ze dan racen.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Denk dat je nu al wel voor dit jaar kan uitgaan wie de wingman is...DarkSide schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:09:
Enige punt is dat RUS nu wel vaak autos voor HAM rijdt.
Hoe ze dan racen.
En krijg je ook meer controversie naast de baan.. Juist die strijd is zo belangrijk voor het vermaak in de sport. Ik had graag de strijd met Verstappen en Leclerc op de baan willen zien gisteren.jbdeiman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:54:
[...]
Persoonlijk geniet ik er meer van als er echt strijd plaatsvindt in plaats van dat er 1 iemand (ongeacht wie) ver voorop rijdt. Vorig seizoen leek een slecht seizoen te zijn (grote verschillen) tot de rollen ineens omgedraaid waren met die motorgrapjes van Merc waardoor Hamilton nog bijna kampioen werd, pas op het einde van het seizoen, door de spanning beleefde de F1 hoogtij dagen.
Als de verschillen weer groot zijn (al is het dan wellicht Verstappen ipv Hamilton die voorop rijdt), zullen ook veel mensen weer gaan afhaken/ minder geneigd zijn het echt te volgen.
Het meest gunstige voor de sport als geheel is als er spanning op zit, dan stuwen teams en coureurs elkaar naar grotere hoogte en zijn foutjes ook sneller gemaakt.
Maar onderdeel van de F1 is natuurlijjk de auto zelf.
Ik las hierboven ook iemand die zegt: “stel je eens voor dat Verstappen niet die 2 DNFs had”. Dat vind ik altijd erg onzinnig, want die horen er ook gewoon bij. Dan kun je net zo goed stellen: “Stel je voor dat Leclerc die DNFs niet had”
Dat heeft hem potentieel 1 of misschien wel 2 overwinningen gekost. Dat zullen we nooit weten.
Ik hoop op een strijd tot het einde. Want zoals vorig seizoen; dat kon je niet verzinnen. En iedereen praatte er ineens over. Ook mensen die niks met de sport hadden tot dat moment. Prachtig toch?
Goose,Illegal_Alien schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:10:
[...]
Denk dat je nu al wel voor dit jaar kan uitgaan wie de wingman is...
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ook dan zou ik hetzelfde zeggen. Als team heb je de keuze te maken. Sneller of comfortabeler. Het team kiest met de coureurs het optimum. Je moet niet een ander de schuld geven als je het zefl kunt oplossen. Als er 16 man vind dat het wel kan maar niet comfortabel is en 4 klagen steen en been dan hebben zij toch het probleem. Alhoewel in de moderne tijd blijkt het vaak zo dat 1 man die klaagt een heel land in een een wurggreep van maatregelen kan trekkenKire88 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:04:
[...]
Ik zou zo graag de meningen op dit forum lezen als de rollen van Mercedes en RBR waren omgedraaid.
Mijn inschatting: waarom doet de fia niks aan dit probleem!!
Kom op man, HAM en RUS hadden exact dezelfde tactiek, evenveel pitstops, beide onder dezelfde condities (VC) en beide naar dezelfde banden gewisseld.DarkSide schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:09:
Enige punt is dat RUS nu wel vaak autos voor HAM rijdt.
Hoe ze dan racen.
De overtake op VET was gratis, GAS ging na eenmaal verdedigen ook aan de kant en voor de rest heeft HAM Maximaal kunnen pushen. OCO kwam hij alleen niet langs, maar wie zijn schuld was dat?
Russel daarentegen heeft 0 ronden moeten pushen maar reed wel ruim 24 seconden voor HAM.
HAM heeft dus de hele race gemiddeld gezien meer dan 0.4 seconden per ronde verloren, dat is HUGE!
Ik denk (en hoop) dat wanneer Mercedes zijn zaken op orde heeft, VER en LEC een hele zware gaan krijgen aan RUS.redwing schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:57:
[...]
Probleem is alleen dat er een grote kans is dat Russell met die snellere/betere Mercedes dan weer voor Hamilton uitkomt. Die 8e WDC zal ook dan dus heel lastig gaan worden omdat hij nu een teamgenoot heeft die goed kan rijden.
Dat is er ook eentje die boven zijn materiaal uitstijgt.
Ik vind het ook een rare discussie. Het zijn vooral de rijders van 1 team die net doen alsof je met de huidige reglementen niets kunt doen aan het probleem en dat de reglementen de oorzaak zijn van het gestuiter. Andere teams laten zien dat dat niet het geval is, maar dat het gewoon het ontwerp van de auto is.Bvanham schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Ook dan zou ik hetzelfde zeggen. Als team heb je de keuze te maken. Sneller of comfortabeler. Het team kiest met de coureurs het optimum. Je moet niet een ander de schuld geven als je het zefl kunt oplossen. Als er 16 man vind dat het wel kan maar niet comfortabel is en 4 klagen steen en been dan hebben zij toch het probleem. Alhoewel in de moderne tijd blijkt het vaak zo dat 1 man die klaagt een heel land in een een wurggreep van maatregelen kan trekken
Je bent nu eenvoudig het 3e snelste team. Zet de auto hoger en je bent misschien het 6e team op de grid. Tja, dat is een keuze.
Ik hoor Toto ook minder over dit probleem zeggen dan dan de rijders.
En nee, rollen omgekeerd had ik hetzelfde gevonden. Toen Merc de beste motor had in 2014 was dat ook hun verdienste en ging RBR niet klagen bij de FIA over de motorreglementen, maar uiteraard wel bij Renault.
Dit is toch geen nieuws? Helemaal mee eens hoor. Er zijn een aantal rijders die er toch altijd dat beetje extra uit weten te halen en dat zijn die 3 zeker. En normaal gesproken hoort HAM daar ook bij alleen ligt de huidige auto hem echt niet.FabianGTI schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:19:
[...]
Ik denk (en hoop) dat wanneer Mercedes zijn zaken op orde heeft, VER en LEC een hele zware gaan krijgen aan RUS.
(Dit had Vettel ook met de overstap naar het hybridetijdperk. Dat maakt de heren niet ineens mindere rijders.)
Hij reed niet alleen weg maar deed dit ook nog omdat hij moest pacen van zijn engineer. Op een gegeven moment was de opdracht rondjes 1:47:5 en toen klaagde verstappen dat izjn banden dan te koud gingen worden en mocht hij rondjes 1:47 draaien.DonJunior schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:54:
[...]
Zijn pace is gewoon beter. Maar ik hoop dat Perez er nog wat bijtrekt want die gun ik ook wel wat 1e plekken.
Klopt, als HAM zijn draai kan vinden met de auto en meer vertrouwen erin krijgt gaat hij echt ook wel weer meedoen.Hann1BaL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:21:
[...]
Dit is toch geen nieuws? Helemaal mee eens hoor. Er zijn een aantal rijders die er toch altijd dat beetje extra uit weten te halen en dat zijn die 3 zeker. En normaal gesproken hoort HAM daar ook bij alleen ligt de huidige auto hem echt niet.
(Dit had Vettel ook met de overstap naar het hybridetijdperk. Dat maakt de heren niet ineens mindere rijders.)
Dat het altijd aan de auto lag in plaats van HAM was natuurlijk ook de grootste onzin (kijkende naar vorig seizoen), maar dat willen de gebruikers hier niet inzien, die hemelen liever hun favoriet op.

Leclerc DNF waren omdat de motor niet aan kon wat Ferrari er uit wilde halen. Bij Max lijken het gremlins te zijn geweest, die motor 1 is nog steeds bruikbaar. Dus ze hadden ook te voorkomen geweest. Maar ja, het hoort erbij Idd, shit happens.Hann1BaL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:11:
[...]
En krijg je ook meer controversie naast de baan.. Juist die strijd is zo belangrijk voor het vermaak in de sport. Ik had graag de strijd met Verstappen en Leclerc op de baan willen zien gisteren.
Maar onderdeel van de F1 is natuurlijjk de auto zelf.
Ik las hierboven ook iemand die zegt: “stel je eens voor dat Verstappen niet die 2 DNFs had”. Dat vind ik altijd erg onzinnig, want die horen er ook gewoon bij. Dan kun je net zo goed stellen: “Stel je voor dat Leclerc die DNFs niet had”
Dat heeft hem potentieel 1 of misschien wel 2 overwinningen gekost. Dat zullen we nooit weten.
Ik hoop op een strijd tot het einde. Want zoals vorig seizoen; dat kon je niet verzinnen. En iedereen praatte er ineens over. Ook mensen die niks met de sport hadden tot dat moment. Prachtig toch?
een treffende spreuk
Wanneer je 1,5 seconde los staat in de qualy kun je nóg zo goed zijn als coureur, maar dan is het je auto. Niks aan te doen. Mercedes heeft dat jaren gehad.FabianGTI schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Klopt, als HAM zijn draai kan vinden met de auto en meer vertrouwen erin krijgt gaat hij echt ook wel weer meedoen.
Dat het altijd aan de auto lag in plaats van HAM was natuurlijk ook de grootste onzin (kijkende naar vorig seizoen), maar dat willen de gebruikers hier niet inzien, die hemelen liever hun favoriet op.
een treffende spreuk
Is de rug van Hamilton echt beschadigd of speelt Mercedes een spelletje?
"Tijdens de race was ik alleen maar aan het bidden dat het snel voorbij was", zei Hamilton toen hij zich uiteindelijk uit zijn bolide had geworsteld. "Ik kan de pijn nauwelijks beschrijven. Dit was mijn zwaarste race ooit."
Eerder vertelde Hamilton al dat hij fysiotherapie en accupunctuur gebruikt om zijn rugpijn te verlichten. "En ik doe nu ook aan cryotherapie, dat is echt ijskoud. Het is gewoon mijn tanden op elkaar zetten en proberen het vol te houden."
*De tweet in kwestie:Onderdeel van het spel?
Wolff sloot niet uit dat Hamilton de Grand Prix van Canada volgende week om fysieke redenen aan zich voorbij moet laten gaan, hoewel Hamilton er in een tweet* op zinspeelde dat hij er volgende week bij is. "Ik maak me zeker zorgen om hem. Je ziet dat hij niet alleen last heeft van zijn spieren, het is ook zijn ruggenwervel. Dat kan serieuze consequenties hebben."
Even when it’s painful, still we rise. Thanks for the love, see you all next week ❤️
— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) 12 juni 2022
Dat de gezondheid van de coureurs van Mercedes in het geding zou zijn door porpoising, dat wil er bij Horner niet in. "Je hebt zelf de keus om in de auto te stappen of niet. Als het echt onveilig is, dan race je niet."
"Ze hopen gewoon de regels aangepast te hebben, maar dat zou ik niet fair vinden. Als alle teams problemen hebben, dan is het eerlijk om de regels te wijzigen. Maar als je nu de regels zou wijzigen, dan zou je enkele teams die hun werk niet goed gedaan hebben belonen. Dat voelt oneerlijk voor teams die wel goed werk hebben geleverd."
[ Voor 10% gewijzigd door Illegal_Alien op 13-06-2022 09:30 ]
Dat leek vorig jaar met SAI ook zo maar nu Ferrari meedoet is het toch echt LEC. Mocht Mercedes mee doen dan is HAM de man die vooraan is te vinden, niet RUS.FabianGTI schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:19:
[...]
Ik denk (en hoop) dat wanneer Mercedes zijn zaken op orde heeft, VER en LEC een hele zware gaan krijgen aan RUS.
een treffende spreuk
Is er meer bekend waarom de pitstops zo lang duurde afgelopen weekend ? Geloof de stop van Perez was meer dan 5 seconden door een haperende wheel gun. Verstappen was 3.5s ook seconde langzamer dan normaal. Zelfs McLaren zat op 3+ seconden. Andere teams weet ik ff niet, maar denk ook boven de 3 seconden.dr.lowtune schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:00:
[...]
Mercedes heeft al gezorgd voor een minimale pit-stop tijd van 2 seconden, dus dit zou er nog wel bij kunnen.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Dit is wel een beetje een universeel internetprobleem met de F1. Als je voor de 1 bent, moet je tegen de ander zijn. Max ophemelen is helemaal prima en partijdig zijn is ook prima.FabianGTI schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Klopt, als HAM zijn draai kan vinden met de auto en meer vertrouwen erin krijgt gaat hij echt ook wel weer meedoen.
Dat kan alleen ook tegelijk met het hebben van respect voor de kunde van anderen. Het lijkt alsof mensen niet willen zien wat HAM allemaal bereikt heeft. Ja, de MERC was snel, maar je moet het nog steeds doen en Bottas deed dat niet.
Dit is dus ook andersom. Genoeg Maxhaters in de wereld. Ik dacht dat we dat soort onzin bij andere sporten lieten en de F1 fanbase wat meer respect had voor alle prestaties.
(En wat HAM in zn priveleven doet hoef je het niet mee eens te zijn. Ik vind ook dat hij als er als een clown bij loopt, maar dat moet hij lekker zelf weten. Who cares.)
Alle rijders maken fouten; alle rijders zijn af en toe aan het zeuren. Hoort er bij in het heetst van de strijd. Max doet dat ook.
Niks over gelezen, maar moet haast wel toeval zijn. Ze nemen hetzelfde gereedschap weer mee. Het kan wel zijn dat ze onder de VSC iets voorzichtiger zijn en liever een seconde voor lief leven. Maar dat is gissen/loekf2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:29:
[...]
Is er meer bekend waarom de pitstops zo lang duurde afgelopen weekend ? Geloof de stop van Perez was meer dan 5 seconden door een haperende wheel gun. Verstappen was 3.5s ook seconde langzamer dan normaal. Zelfs McLaren zat op 3+ seconden. Andere teams weet ik ff niet, maar denk ook boven de 3 seconden.
CHARLES LECLERC NOW HOLDS AN UNWANTED F1 RECORD AFTER BAKU DISASTER
Bron: https://wtf1.com/post/cha...cord-after-baku-disaster/Bad luck has plagued much of Charles Leclerc’s season in 2022, and he now holds an F1 record that he’d probably not want…
Leclerc added another pole position to his career tally in Azerbaijan, making 15 in total. However, with only four wins to his name, he now holds the record for the most pole positions with the fewest wins in F1 history.
That’s a win conversion rate of just 26.6%! 😬
Dit gaat dus hand in hand met het eerder genoemde feit:Illegal_Alien schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:34:
Nog een feitje:CHARLES LECLERC NOW HOLDS AN UNWANTED F1 RECORD AFTER BAKU DISASTER
[...]
Bron: https://wtf1.com/post/cha...cord-after-baku-disaster/
Dat Verstappen meer races heeft gewonnen met Leclerc op Pole dan dat Leclerc heeft gewonnen met Leclerc op pole.
Statistisch gezien is het dus prima als Leclerc op pole staat, want dan is de kans groter dat Verstappen wint
(Niet op ingaan he? Dit is niet hoe het werkt.
[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 13-06-2022 09:37 ]
McLaren gisteren was sowieso een beetje raar. Ricciardo startte op de hards en Norris op de mediums? Vervolgens zat Ricciardo op de langzamere banden ronden lang in de kont van Norris die weer achter Alonso vast zat. In het treintje kun je dan nog zeggen "lastig inhalen überhaupt, en Vettel? zal er meteen achter, dus gecoördineerde swap is ook moeilijk". Aan het einde was Norris op zijn hards weer sneller dan Ricciardo op de medium. Norris mopperde wel een beetje over vechten / swap, maar volgens mij kwam die uiteindelijk zelf ook niet echt bij. Terwijl Ricciardo weer relatief vast zat achter Alonso waarbij Alonso wederom op het rechte stuk veel te snel was. Effectief had McLaren dus potentieel twee keer kunnen wisselen, maar ik denk dat het uiteindelijk niks had uit gemaakt en ze aan het eind van de race hetzelfde gereden hadden als nu. En vechten met Alonso konden beiden niet omdat Alonso gewoon fluitend weg reed op start finish. En met een gevecht op de baan was McLaren ook niks opgesloten, naast dat het ee eerste keer, in het treintje, niet kon, en als je ze dan niet laat vechten kun je het moeilijk aan het eind van de race wel doen. Hadden ze zo gereden aan het eind van de race, zonder in het eerste deel de teamorder hadden ze wellicht wel kunnen vechten. Maar ze konden moeilijk eerst zeggen "Ricciardo, blijf achter Norris want vechten in dit treintje werkt toch niet" en aan het einde van de race "succes he, Norris is veel sneller dmen vecht er maar om". Dan wordt Ricciardo twee keer genaaid in een race.DonJunior schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:54:
Het is al meerdere keren voorgekomen dat Max wordt opgeroepen trager te rijden. Is dat niet ook een risico voor de winst? Als je gaat cruisen kan ik mij voorstellen dat je concentratie toch ook niet 100 is, maar 97%. Klein verschilletje, maar meerdere keren bewezen dat het "in slaap vallen" grote gevolgen kan hebben (Senna Monaco 1988, Hakkinen Monza 1999, Schumacher Indy 2000). Even de voorbeelden waar ik zo vlug opkom. Zal vast vaker goed gaan dan niet, maar is dat wel altijd zo verstandig? Als de coureur zich fijner voelt in een ritme te rijden van 47.3 ipv 47.8, waarom dat dan verstoren?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ging mij niet specifiek over deze race.BasvanS schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Kom op man, HAM en RUS hadden exact dezelfde tactiek, evenveel pitstops, beide onder dezelfde condities (VC) en beide naar dezelfde banden gewisseld.
De overtake op VET was gratis, GAS ging na eenmaal verdedigen ook aan de kant en voor de rest heeft HAM Maximaal kunnen pushen. OCO kwam hij alleen niet langs, maar wie zijn schuld was dat?
Russel daarentegen heeft 0 ronden moeten pushen maar reed wel ruim 24 seconden voor HAM.
HAM heeft dus de hele race gemiddeld gezien meer dan 0.4 seconden per ronde verloren, dat is HUGE!
Maar algemeen over dit seizoen.
HAM en BOT hebben vaker vlak achter elkaar gezet. Waarbij HAM bot voorbij gaat.
Of als hij voorstaat (makkelijk) uitloopt.
Dit seizoen heeft HAM zijn draai nog niet echt gevonden.
En er is geen directe strijd vlak achter elkaar voor ronde na ronde geweest.
Meestal banden management/motor besparen. Ze doen het niet omdat ze het leuk vinden.Maarten_E schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:39:
Toch een vraagje.
Het is al meerdere keren voorgekomen dat Max wordt opgeroepen trager te rijden. Is dat niet ook een risico voor de winst? Als je gaat cruisen kan ik mij voorstellen dat je concentratie toch ook niet 100 is, maar 97%. Klein verschilletje, maar meerdere keren bewezen dat het "in slaap vallen" grote gevolgen kan hebben (Senna Monaco 1988, Hakkinen Monza 1999, Schumacher Indy 2000). Even de voorbeelden waar ik zo vlug opkom. Zal vast vaker goed gaan dan niet, maar is dat wel altijd zo verstandig? Als de coureur zich fijner voelt in een ritme te rijden van 47.3 ipv 47.8, waarom dat dan verstoren?
Omdat dat "in het moment" misschien lekker voelt, maar op basis van de data (banden temperatuur, brandstof) misschien niet de beste keuze is om het einde van de race goed te halen.Maarten_E schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:39:
Toch een vraagje.
En als je zo'n gat hebt als Max gister, dan kan je gewoon "managing the gap" doen, en hoef je niet 't hele veld op (nog) een rondje te zetten. Enkele secondes voorsprong (buiten de 'tow range') is voldoende om een race uit te cruisen, dat is met een seconde of 7 echt ruim voldoende.
Max kreeg de opdracht een 1:48 rond te rijden, hij reed 1:47.5, 1:47,7 etc. Kreeg daarvoor op z'n kop, maar z'n reactie was ook; het zijn 3 tienden, met dat lange rechte stuk er bij is dat het verschil tussen redelijk de laatste bocht uit komen en iets minder. Rustig rijden zoals Senna etc moesten doen is seconden trager zijn, dan koelt alles wellicht teveel af en gaan er fouten in sluipen, maar 5, of 3 tienden is redelijk te overzienMaarten_E schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:39:
Toch een vraagje.
Ik had de boardradio continu aan. Dat heb ik altijd.Maarten_E schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:39:
Toch een vraagje.
Het gaat altijd maar om een relatief klein gat en dus net eerder lift & coast etc.. Een halve seconde. Niet ineens een seconde of 2 per rondje.
Als je echt veel langzamer moet rijden kan dat een probleem zijn, maar je wilt de banden in goede staat laten en dus, waar mogelijk toch iets langzamer gaan.
Op een gegeven moment heeft de race engineer nogmaals aangegeven langzamer te gaan, maar Max gaf aan dat de banden te koud zouden worden. Toen vonden ze de snelheid van Max prima.
Er zijn meer rijders die dit kunnen, maar zeker ook Max: die kan continu dezelfde rondjes rijden en verliest niet snel zijn concentratie. Dat is bijna machinewerk. Dat is echt een gave.
Russell heeft ook meermaals geklaagd over de auto. Staat nog nieuwsbericht van 2 dagen geleden met als kop Russell luidt de noodklok dat er ongelukken gaan gebeuren als er niks verandert. Russell heeft eerder ook geklaagd dat hij pijn op zijn borst had door al het gestuiter. Dus het is niet alleen Hamilton die er over klaagt.Geen idee of Hamilton wel/niet acteert. maar kan best zijn dat Hamilton lichamelijk meer last heeft nog dan Russell. Toen ik eind 30 was, kreeg ik ook meer last van spierpijn na sporten tov toen ik in de 20 was. Dus kan best zijn dat impact van het gestuiter bij Hamilton groter is dan bij Russell die nog jong is.alexbl69 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:39:
Vind de vraag of Hamilton simuleerde of niet niet zo relevant. Zoals zovelen hier al hebben gezegd; het is per direct door Mercedes op te lossen: rijhoogte verhogen.
Probleem voor Mercedes/Hamilton is dat hij dan volledig/nog meer door het ijs zakt. Want Russell heeft ogenschijnlijk veel minder problemen met die wagen en zal zijn rijhoogte absoluut niet aangepast willen zien. Dus als Mercedes gedwongen wordt (door de FIA of door HAM) om de hoogte te wijzigen dan zal Russell nog steeds voor de podia kunnen gaan terwijl Hamilton met MSC en LAT om de rode lantaarn zal gaan strijden. En dat straalt niet echt lekker af op de Mercedes/Hamilton 'heritage' van de afgelopen jaren.
De FIA zal - ter bescherming van de rijders - eerder ingrijpen om het stuiteren te verminderen dan dat er een minimum rijhoogte komt. Voor dat laatste zijn er simpelweg niet voldoende medestanders.
Enig probleem is dat dit seizoen als een nachtkaars uit lijkt te gaan. Ferrari is het enige team dat Red Bull nog enigszins bij kan houden, maar daar komen nu langzaam een aantal ontwerpfouten bovendrijven waarvoor ze gedurende het seizoen middels gridstraffen (en wellicht uitvalbeurten) nog meer voor gaan betalen. En dat nog afgezien van het feit dat Ferrari na de zomerstop vrijwel altijd terugvalt.
Het is te hopen dat Perez Verstappen het vuur nog een beetje na aan de schenen weet te leggen, anders wordt het wel een hele saaie exercitie.
Mee eens dat seizoen wel als nachtkaars uit lijkt te gaan. Ferrari lijkt het niet te redden tov Red Bull, ook al hebben ze wel een snelle auto. En op een of andere manier weet dit seizoen mij ook minder te pakken, ook al keek ik wel uit naar de nieuwe auto's van dit seizoen. De regelveranderingen zagen er goed uit vooraf en auto's lijken elkaar ook wel dichter te kunnen volgen. En toch weet het seizoen me nog niet heel erg te boeien tot op heden.
Toto! Luister je wel naar de noodkreten van je coureurs? Verhogen die auto!Tomcatter_31 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:46:
[...]
Russell heeft ook meermaals geklaagd over de auto. Staat nog nieuwsbericht van 2 dagen geleden met als kop Russell luidt de noodklok dat er ongelukken gaan gebeuren als er niks verandert.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Nee joh die gaat schijnheilig "sorry Lewis" roepen elke raceSpotmatic schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:49:
[...]
Toto! Luister je wel naar de noodkreten van je coureurs? Verhogen die auto!

Mijn boefje is liev!
Max wordt ook wel een metronoomrijder genoemd. Heb je wel eens die data gezien van @f1bythenumbers ? De meeste rondetijden zitten zo dicht bij elkaar dat ze gewoon zowat overlappen. Dit in tegenstelling tot de rest van de grid met meer variatie.Hann1BaL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:44:
[...]
Ik had de boardradio continu aan. Dat heb ik altijd.
Het gaat altijd maar om een relatief klein gat en dus net eerder lift & coast etc.. Een halve seconde. Niet ineens een seconde of 2 per rondje.
Als je echt veel langzamer moet rijden kan dat een probleem zijn, maar je wilt de banden in goede staat laten en dus, waar mogelijk toch iets langzamer gaan.
Op een gegeven moment heeft de race engineer nogmaals aangegeven langzamer te gaan, maar Max gaf aan dat de banden te koud zouden worden. Toen vonden ze de snelheid van Max prima.
Er zijn meer rijders die dit kunnen, maar zeker ook Max: die kan continu dezelfde rondjes rijden en verliest niet snel zijn concentratie. Dat is bijna machinewerk. Dat is echt een gave.
Na 3 races dachten we nog dat VER wel eens vroeg de handdoek zou moeten werpen dit seizoen. Op dit moment lijkt FER er inderdaad weer niet lekker bij te staan. Maar een DNF zondag van VER omdat de motor een wedstrijd te laat vervangen word, en LEC kan weer op een paar puntjes komen.Tomcatter_31 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:46:
Mee eens dat seizoen wel als nachtkaars uit lijkt te gaan.
Als ik mijn geld zou moeten inzetten, zou het ook op RBR zetten hoor, daar niet van
In vergelijking met vorig jaar is het inderdaad minder spannend maar er gebeurd nog best wel een hoop. Bedenk ook dat de meeste team technisch gezien nog niet zijn waar ze moeten zijn na de regelwijzigingen.Tomcatter_31 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:46:
[...]
En op een of andere manier weet dit seizoen mij ook minder te pakken, ook al keek ik wel uit naar de nieuwe auto's van dit seizoen. De regelveranderingen zagen er goed uit vooraf en auto's lijken elkaar ook wel dichter te kunnen volgen. En toch weet het seizoen me nog niet heel erg te boeien tot op heden.
Red Bull stijgt boven de rest uit tijdens de race. Kwalificatie hebben ze nog niet onder controle.
TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear
Russell is van z'n teamgenoot aan het winnen.Woudloper schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:52:
Ik heb wel te doen met Hamilton, maar krijg toch de indruk dat hij wel de slachtoffer rol pakt. Je ziet Russel namelijk glimlachend in de cool down room rondlopen.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Maar het is toch niet alleen Mercedes die er last van heeft? Tijdens de trainingen zeiden ze op Sky dat Ferrari net zo erg stuitert, alleen dat die minder snelheid lijken te verliezen tov Mercedes. Oplossing is idd op zich simpel en rijhoogte verhogen, alleen is er in de praktijk geen enkel team die dat vrijwillig gaat doen.Spotmatic schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:49:
[...]
Toto! Luister je wel naar de noodkreten van je coureurs? Verhogen die auto!
Mee eens, als het een volgende keer omgedraaid is en RB valt keer uit, zitten ze idd weer dicht op elkaar. Alleen Ferrari lijkt toch telkens net te kort te komen. Ook in races waar ze de snellere auto leken te hebben, redden ze het over een race afstand toch niet omdat RB en/of Verstappen dan weer beter op zijn banden is bijvoorbeeld. Maar goed, seizoen is nog lang en kan idd nog veel gebeuren.PWM schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Na 3 races dachten we nog dat VER wel eens vroeg de handdoek zou moeten werpen dit seizoen. Op dit moment lijkt FER er inderdaad weer niet lekker bij te staan. Maar een DNF zondag van VER omdat de motor een wedstrijd te laat vervangen word, en LEC kan weer op een paar puntjes komen.
Als ik mijn geld zou moeten inzetten, zou het ook op RBR zetten hoor, daar niet vanMaar over 2 races kan het ook opeens omgedraaid zijn.
Ja, mee eens. het is ook allemaal nog in ontwikkeling en er gebeurt ook wel veel. maar tot op heden boeit het me nog minder dan voorgaande jaren. Maar misschien is het ook wel gevolg van vorig jaar. Was vorig jaar zoveel politiek en gezeur, dat ik daar nog wat moe van ben en dat mijn motivatie daardoor nog niet op zelfde niveau is als voorheen.Hugo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:53:
[...]
In vergelijking met vorig jaar is het inderdaad minder spannend maar er gebeurd nog best wel een hoop. Bedenk ook dat de meeste team technisch gezien nog niet zijn waar ze moeten zijn na de regelwijzigingen.
Red Bull stijgt boven de rest uit tijdens de race. Kwalificatie hebben ze nog niet onder controle.
Ferrari gaat het nog onderzoeken volgens Binotto had het mogelijk te maken met de hoge asfalttemperatuur op de pitstopplek.loekf2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:29:
[...]
Is er meer bekend waarom de pitstops zo lang duurde afgelopen weekend ? Geloof de stop van Perez was meer dan 5 seconden door een haperende wheel gun. Verstappen was 3.5s ook seconde langzamer dan normaal. Zelfs McLaren zat op 3+ seconden. Andere teams weet ik ff niet, maar denk ook boven de 3 seconden.
"Der eigentliche Stopp lief schnell ab. Die Reifen waren dran, das grüne Licht an. Aber die Wagenheber hielten das Auto oben. Red Bull hatte mit Perez wohl ein ähnliches Problem. Vielleicht war die hohe Temperatur auf dem Asphalt an der Parkstelle schuld", rätselte Binotto.
Ja dat is iets wat mij wel frustrerend lijkt als RUS zijnde. Je weet natuurlijk dat je als nr. 2 aangenomen bent. Maar een beetje meer waardering publiekelijk zou Toto wel kunnen doen, in plaats van alleen HAM op te beuren.
Wat RUS laat zien is kennelijk gewoon enorm sterk voor de auto welke ze hebben, bevestig dat dan ook af en toe.
Hij heeft ook al een keer verder voorgestaan op een zekere meneer HamiltonPWM schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Na 3 races dachten we nog dat VER wel eens vroeg de handdoek zou moeten werpen dit seizoen. Op dit moment lijkt FER er inderdaad weer niet lekker bij te staan. Maar een DNF zondag van VER omdat de motor een wedstrijd te laat vervangen word, en LEC kan weer op een paar puntjes komen.
Als ik mijn geld zou moeten inzetten, zou het ook op RBR zetten hoor, daar niet vanMaar over 2 races kan het ook opeens omgedraaid zijn.

Effe afkloppen…
Maar het niet gebruiken van DRS leek me nu meer te maken te hebben met motor enzChefbierrr schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:04:
Lijkt dan toch een seizoen te worden van reliability issues? Aangezien we nu zien hoe snel de rollen omgedraaid zijn verwacht ik nog wel meer DNF drama bij RBR zelf. Bovendien was er dus WEER geëmmer met de DRS waar ze toch even bang waren bij RBR. Iets te ver gegaan met gewichtsreducties op de achtervleugel wellicht. Nou is dit natuurlijk wel een circuit met een bizar lang recht stuk waar de achtervleugel te maken krijgt met extreme loads.
Mijn boefje is liev!
Daarbij moet er ook gelet worden dat teams die het wel voor elkaar hebben, niet benadeeld worden. Als er een minimale rijhoogte komt, dan kan dat nadelig zijn voor Red Bull terwijl zij helemaal geen groot stuiterprobleem hebben. Je moet dan gaan stellen als een maximum stuiter threshold. Ga je er overheen, dan moet je de rijhoogte aanpassen tot je er bent. Zo bestraf je niet de teams die het wel redelijk voor elkaar hebben.Tomcatter_31 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:00:
[...]
Maar het is toch niet alleen Mercedes die er last van heeft? Tijdens de trainingen zeiden ze op Sky dat Ferrari net zo erg stuitert, alleen dat die minder snelheid lijken te verliezen tov Mercedes. Oplossing is idd op zich simpel en rijhoogte verhogen, alleen is er in de praktijk geen enkel team die dat vrijwillig gaat doen.
Qua racepace lijkt RBR er inderdaad heel goed bij te zijn. Ik denk vooral dat dit te maken heeft met bijv. tyre management en algemene balans en balast van de wagen waardoor die gemiddeld sneller doet over een rondje dan Ferrari.Mee eens, als het een volgende keer omgedraaid is en RB valt keer uit, zitten ze idd weer dicht op elkaar. Alleen Ferrari lijkt toch telkens net te kort te komen. Ook in races waar ze de snellere auto leken te hebben, redden ze het over een race afstand toch niet omdat RB en/of Verstappen dan weer beter op zijn banden is bijvoorbeeld. Maar goed, seizoen is nog lang en kan idd nog veel gebeuren.
Ik herken dit ook wel een beetje. De spanning werd mij toen ook een beetje te veel af en toe.Ja, mee eens. het is ook allemaal nog in ontwikkeling en er gebeurt ook wel veel. maar tot op heden boeit het me nog minder dan voorgaande jaren. Maar misschien is het ook wel gevolg van vorig jaar. Was vorig jaar zoveel politiek en gezeur, dat ik daar nog wat moe van ben en dat mijn motivatie daardoor nog niet op zelfde niveau is als voorheen.
Ik heb de race gekeken waar Red Bull na het uitvallen van Leclerc zijn rijders instrueerden met een target lap time, zodat ze een pitwindow naar Russell zouden creëren zonder teveel risico te nemen. Voor de 2e stop was het doel 1.48, daarna 1.47 ofzo. Een instructie waar Perez zich redelijk aan hield, terwijl Max zich er weinig van aantrok, ondanks constante aansporing van zijn engineer:DonJunior schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:54:
[...]
https://en.mclarenf-1.com/2022/gp/s9008/lap_times/821-785/
Het verschil aan eind van de race is dan ook volledig niet representatief. Beide Red Bulls cruisden naar de finish omdat ze geen tegenstand hadden.
erutangiS
De GOAT status van HAM gaat eraan. Daar zal het wel door komen. BOT ervaarde ook altijd hetzelfde. Die kop van Toto die ineens spontaan ging kijken incl applausje als ie in beeld kwam bij podium ceremonie van de "verkeerde"...Suicyder schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:06:
[...]
Ja dat is iets wat mij wel frustrerend lijkt als RUS zijnde. Je weet natuurlijk dat je als nr. 2 aangenomen bent. Maar een beetje meer waardering publiekelijk zou Toto wel kunnen doen, in plaats van alleen HAM op te beuren.
Wat RUS laat zien is kennelijk gewoon enorm sterk voor de auto welke ze hebben, bevestig dat dan ook af en toe.
Mijn boefje is liev!
Nee, de vleugel van Tsunoda ging kapot en Tsunoda moest van de wedstrijdleiding naar binnen voor een reparatie.JB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:06:
[...]
Maar het niet gebruiken van DRS leek me nu meer te maken te hebben met motor enzDe winst was al "binnen".
Dat wilde RBR niet riskeren, dus beter geen DRS gebruiken.
Yep je kan dus timen wanneer je de auto als uitvaller verklaart, zogenaamd nog proberen wat te resetten en dan zo timen dat je andere coureur voordeel heeft met de pitstop. Zal niet altijd lukken, maar je kan het proberen.redwing schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:09:
[...]
Ik heb het ook eens teruggezocht en inderdaad gaat dit weer lekker daar. Ik vraag me af of de FIA hier nu nog (onder water) iets mee doet. Het kan toch niet zo zijn dat een auto stil valt en dat de FIA pas een minuut later hoort dat ie uitvalt? Zo'n VSC zou er veel sneller moeten zijn, dit kan ten slotte voor gevaarlijke situaties zorgen.
In dit geval was het natuurlijk niet echt gevaarlijk, de VSC was er zodat de marshalls de auto veilig konden verplaatsen en dan maakt het niet zoveel uit dat het iets langer duurde.
erutangiS
Bottas heeft genoeg steken laten vallen maar had ook vaak last van: "Valtteri, this is James..."Hann1BaL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:31:
Ja, de MERC was snel, maar je moet het nog steeds doen en Bottas deed dat niet.
Britten zijn over het algemeen wat 'stijfjes' dus zo bijzonder is dat nietBartske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:10:
Aan RUS zag ik op het podium ook wel dat hij last van zn rug had overigens, hij liet het alleen niet zo overduidelijk blijken zoals HAM. Kijk maar hoe stijfjes hij op het podium stond.
Wat ging er bij Norris eigenlijk fout met de overcut op Alonso? Hij kwam echt veel verder terug op de baan dan verwacht, alsof hij toch ergens een issue heeft gehad, of was Alonso en de rest van het veld waar Norris achter kwam zoveel sneller in die rondes?RobertMe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:37:
[...]
McLaren gisteren was sowieso een beetje raar. Ricciardo startte op de hards en Norris op de mediums? Vervolgens zat Ricciardo op de langzamere banden ronden lang in de kont van Norris die weer achter Alonso vast zat. In het treintje kun je dan nog zeggen "lastig inhalen überhaupt, en Vettel? zal er meteen achter, dus gecoördineerde swap is ook moeilijk". Aan het einde was Norris op zijn hards weer sneller dan Ricciardo op de medium. Norris mopperde wel een beetje over vechten / swap, maar volgens mij kwam die uiteindelijk zelf ook niet echt bij. Terwijl Ricciardo weer relatief vast zat achter Alonso waarbij Alonso wederom op het rechte stuk veel te snel was. Effectief had McLaren dus potentieel twee keer kunnen wisselen, maar ik denk dat het uiteindelijk niks had uit gemaakt en ze aan het eind van de race hetzelfde gereden hadden als nu. En vechten met Alonso konden beiden niet omdat Alonso gewoon fluitend weg reed op start finish. En met een gevecht op de baan was McLaren ook niks opgesloten, naast dat het ee eerste keer, in het treintje, niet kon, en als je ze dan niet laat vechten kun je het moeilijk aan het eind van de race wel doen. Hadden ze zo gereden aan het eind van de race, zonder in het eerste deel de teamorder hadden ze wellicht wel kunnen vechten. Maar ze konden moeilijk eerst zeggen "Ricciardo, blijf achter Norris want vechten in dit treintje werkt toch niet" en aan het einde van de race "succes he, Norris is veel sneller dmen vecht er maar om". Dan wordt Ricciardo twee keer genaaid in een race.
Bottas liet steken vallen waar Hamilton dat niet deed. Dat is precies het punt. Dat is waarom Hamilton echt niet alleen maar een goede auto in zijn schoot geworpen gekregen heeft.warp schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:13:
[...]
Bottas heeft genoeg steken laten vallen maar had ook vaak last van: "Valtteri, this is James..."
Ook in de McLaren als teamgenoot van Alonso.
Daar ging het even om.
Dat klinkt logisch(er). Heb gisteren de race niet goed kunnen volgen omdat ik onderweg was. Stukje met TSU wel gezien maar weet niet of die boordradio na dit incident is gegevenPlenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:10:
[...]
Nee, de vleugel van Tsunoda ging kapot en Tsunoda moest van de wedstrijdleiding naar binnen voor een reparatie.
Dat wilde RBR niet riskeren, dus beter geen DRS gebruiken.
Mijn boefje is liev!
Ja die boardradio kwam snel na het incident en logisch ook.JB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Dat klinkt logisch(er). Heb gisteren de race niet goed kunnen volgen omdat ik onderweg was. Stukje met TSU wel gezien maar weet niet of die boordradio na dit incident is gegeven
Ze moeten gewoon de wagens als 1 en 2 binnenhalen en zo min mogelijk stress op de auto leggen.
Max werd de laatste paar rondjes continu herinnerd aan het feit dat hij rustig aan moest doen, omdat hij stiekem toch de snelste ronde wilde pakken, maar de engineer was het daar niet mee eens.
De laatste boardradio over dat onderwerp was letterlijk: “ Max….” .. zoals je moeder je aanspreekt als je al lang weet dat je iets doet wat niet mag. Hahaha
Volgens mij had Perez aangegeven dat hij die target times ook lastig wist te halen continu. Dat zie je ook terug in hun laptimes.MrOleo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:07:
[...]
Ik heb de race gekeken waar Red Bull na het uitvallen van Leclerc zijn rijders instrueerden met een target lap time, zodat ze een pitwindow naar Russell zouden creëren zonder teveel risico te nemen. Voor de 2e stop was het doel 1.48, daarna 1.47 ofzo. Een instructie waar Perez zich redelijk aan hield, terwijl Max zich er weinig van aantrok, ondanks constante aansporing van zijn engineer:
https://en.mclarenf-1.com/2022/gp/s9008/lap_times/821-785/
Het verschil aan eind van de race is dan ook volledig niet representatief. Beide Red Bulls cruisden naar de finish omdat ze geen tegenstand hadden.
VER links, PER rechts
/f/image/dJZ5j850sAUisPTaOiotp4R9.png?f=fotoalbum_large)
Als iemand zin heeft uit te zoeken welke target times ze welke ronde kregen, be my guest.
Target times waren eerst 47.5 en later 47.0Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:26:
[...]
Volgens mij had Perez aangegeven dat hij die target times ook lastig wist te halen continu. Dat zie je ook terug in hun laptimes.
VER links, PER rechts
[Afbeelding]
Als iemand zin heeft uit te zoeken welke target times ze welke ronde kregen, be my guest.
Uhm, het lig dus wel aan de wagen want met die van dit jaar kan Lewis niet goed uit de voeten. Net zoals Max nog niet zo goed met de RB18 overweg kan als Checo. Je spreekt jezelf in dit geval namelijk een beetje tegen.FabianGTI schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:24:
[...]
"When you grow up your heart dies"
Klopt
Zag het al eerder ergens, maar nu ook hier. Tussen dat snelste rondje Perez en snelste rondje Max zat ook maar 0.004 sec. En dat dan dus met een target erop. Snap wel dat Max dacht het nog even te proberen.Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:26:
[...]
Volgens mij had Perez aangegeven dat hij die target times ook lastig wist te halen continu. Dat zie je ook terug in hun laptimes.
VER links, PER rechts
[Afbeelding]
Exacte rondes weet ik niet, maar laten we maar stellen dat Max zich er niet aan heeft gehoudenWaah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:35:
[...]
Kloptmaar ze waren daarvoor 48.0. en wanneer is ze dat gevraagd? das ook een belangrijke vraag natuurlijk om er écht naar te kijken of iemand zich niet aan de laptimes houd
En dat is eenvoudig hard te maken aan de hand van de continue berichten aan Max om het nog iets rustiger aan te doen.
[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 13-06-2022 10:37 ]
Overdrijven is ook een vak. RUS reed de hele wedstrijd in niemandsland en heeft door het uitvallen van beide Ferrari's niet voor zijn positie hoeven vechten. HAM kwam door de pitstops in verkeer terecht en heeft wel voor posities moeten knokken wat gewoon tijd kost want je kunt niet je eigen tempo rijden. Kijk je naar de onderlinge race pace in vrije lucht tussen RUS en HAM dan is geen/weinig verschil te zien.BasvanS schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Kom op man, HAM en RUS hadden exact dezelfde tactiek, evenveel pitstops, beide onder dezelfde condities (VC) en beide naar dezelfde banden gewisseld.
Zoals hierboven al is aangehaald is RUS ook niet vrij van fysiek ongemak en is MER niet het enige team met problemen. SAI klaagt ook al een tijdje over porpoising en hij lijkt er meer moeite mee te hebben dan LEC. SAI is echt geen pannenkoek maar dit seizoen loopt het niet echt en kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het deels komt omdat hij niet lekker in die auto zit. Een SAI die in vorm is doet weinig onder voor LEC, beide coureurs zijn erg aan elkaar gewaagd.
Ik zie de RB ook stuiteren. Iedereem heeft er last van, enkele teams hebben het wel een stuk meer...Tomcatter_31 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:00:
[...]
Maar het is toch niet alleen Mercedes die er last van heeft? Tijdens de trainingen zeiden ze op Sky dat Ferrari net zo erg stuitert, alleen dat die minder snelheid lijken te verliezen tov Mercedes. Oplossing is idd op zich simpel en rijhoogte verhogen, alleen is er in de praktijk geen enkel team die dat vrijwillig gaat doen.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Snap wel dat dat lastig is, je gaat vanaf een halve seconde langzamer rijdenWaah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:26:
[...]
VER links, PER rechts
[Afbeelding]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Dit topic is gesloten.
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2022
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |