[F1 2022] Race 8 GP van Azerbaijan Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:
  • 99.713 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:55
Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Klopt :+ maar ze waren daarvoor 48.0. en wanneer is ze dat gevraagd? das ook een belangrijke vraag natuurlijk om er écht naar te kijken of iemand zich niet aan de laptimes houd
48.0 was vanaf de eerste pitastop na uitvallen leclerc. Bekijk ronde 22-32 eens.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
BigEagle schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Ik zie de RB ook stuiteren. Iedereem heeft er last van, enkele teams hebben het wel een stuk meer...
Deze track is sowieso hobbelig, stuiteren is niet hetzelfde als porpoising O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:52
Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Deze track is sowieso hobbelig, stuiteren is niet hetzelfde als porpoising O-)
Gisteren een paar keer de onboard van Max aan gehad en dan zag je ook wel porpoising. Het is gewoon in mindere mate. Elk team heeft het wel, maar het ene team heeft er minder tot geen last van en het andere team heel veel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Draai het om; van de zotte dat Toto zijn courreurs zo martelt. Hou op met je lobby om iets af te dwingen wat anderen wel voor elkaar hebben.

Toch zie ik het weer gebeuren... Wie was er ook alweer uit kamp MER richting de FIA verhuist?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waah
Hann1BaL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:36:
[...]

Exacte rondes weet ik niet, maar laten we maar stellen dat Max zich er niet aan heeft gehouden :)
En dat is eenvoudig hard te maken aan de hand van de continue berichten aan Max om het nog iets rustiger aan te doen.
Dat is nog altijd een aanname. Want de target times waren op het einde 47.0 en daar wist Perez zich (in negatieve zin) dan weer niet aan te houden.

Aannames houd ik niet zo van, dus heb het ff uitgezocht (zal wel gek zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqGEnQ_BT64gMDO5o-Y4dgC6dn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yr1ATzPLXatMaKHW8m8VbPEx.png?f=fotoalbum_large
Als je kijkt hoe ver ze van de target afzitten:
Max zit -3,778 seconden van zijn target over alle laps gemeten. Dus eigenlijk zou je dat van het verschil moeten afhalen. Dan is van die 20.823 gap nog maar 17,044 over

Perez zit 7.603 boven zijn target. Dus dan zou het verschil 9,4 seconden zijn.

Je kan een aantal conclusies trekken uit de laptimes:

Max is consistent te snel. Vaak een paart tiende, maar ook meer dan eens een halve seconde. Te langzaam rijd die bijna nooit.
Perez zit steeds net boven de laptimes als die 48'ers moet rijden Met meer dan eens een halve seconde te langzaam eneen utischieten naar een seconde langzamer. Als die 47'ers moet rijden, red die dat bijna nooit. En zit die er regelmatig een halve tot 0,8 seconde boven.

Perez haalde dus zijn laptimes niet zo makkelijk meer als Max na de pitstop. En Perez zat veel verder van zijn target af. Meer dan 7 seconden langzamer. Max zat over de hele tijd dichter bij zijn target time, maar er wel 3,5 seconde er onder.

Uit deze data zou ik de conclusie trekken dat Max sowieso sneller was. Ook als ze niet comfortabel naar de eindzege waren gereden. Helemaal wetende dat de oude banden die Max inleverde bij zijn 2e pitstop nog in hele goede conditie waren (ook te horen op de team radio).

Een aantal van de snellere laptimes van Max zijn trouwens te wijten aan het inhalen van achterblijvers. Hij mocht geen DRS gebruiken dus dan mocht die wat aanzetten om zonder DRS de inhaalactie te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 13-06-2022 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Gisteren een paar keer de onboard van Max aan gehad en dan zag je ook wel porpoising. Het is gewoon in mindere mate. Elk team heeft het wel, maar het ene team heeft er minder tot geen last van en het andere team heel veel.
En hoe heb je dan beoordeeld dat dat porpoising is, en niet gewoon door de bumpiness van de baan komt? Lijkt mij erg lastig te beoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Stuiteren hebben de wagens altijd al gedaan. Op de onboard camera's kun je alleen zien of het erger is of niet. Om het echt te weten zul je moeten vergelijken met voorgaan de jaren. En het stuiteren verschilt ook per circuit. De grotere wielen en banden met een minder hoge wang zorgen er ook voor dat de wagen meer stuiteren van voorheen. Het is een probleem waarmee ze moeten leren omgaan. De heren technici hebben bij sommige team dus nog heel wat werk te verrichten.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:38
JB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:23:
Draai het om; van de zotte dat Toto zijn courreurs zo martelt. Hou op met je lobby om iets af te dwingen wat anderen wel voor elkaar hebben.

Toch zie ik het weer gebeuren... Wie was er ook alweer uit kamp MER richting de FIA verhuist?
Dat zou kloppen als Mercedes het enige team is wat er last van heeft, maar dat is niet zo. De Ferrari coureurs oa klagen er ook over en riepen op tot een onderzoek naar gevolgen voor de gezondheid van coureurs:
https://www.gpfans.com/nl...gebeuren-met-deze-auto-s/

"Voorafgaand aan het weekend in Barcelona gaf Sainz aan dat hij vindt dat de Formule 1 het effect op de gezondheid van de coureurs moet onderzoeken. Zijn teamgenoot uit Monaco steunt zijn 27-jarige Sainz."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
JB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:23:

Volgens mij heb je de tactiek van Merc aardig doorgrond.

De auto is, volgens MERC, de beste qua aerodynamica. Je seizoen lijkt een beetje naar de knoppen. En voor volgend jaar heb je ook een probleem, want je loopt achter de andere teams aan die al een jaar met grote sidepods data hebben vergaart.

Wat is dan de meesterzet?

Zorgen dat jij als enige een auto hebt waar je al een seizoen mee gereden hebt, en waar je dit seizoen al de beste auto hebt. Dan heb je dubbel winst.

Maar hoe doe je dat? Zorgen dat er een manier komt dat porpoising aangepakt wordt door een regulatiewijziging dit jaar. Want dan kan je de porpoising oplossen met een hardwarematige oplossing, heb jij de meest aerodynamische auto (de rest heeft immers mega-sidepods) en moet de rest jouw voorbeeld volgen in het nieuwe seizoen.

Dit is de MERC strategie. Daarom zit HAM te klagen over zijn rug (al zal die vast echt last hebben, maar MERC drukt op aantonen dat het gevaarlijk is) en zit RUS druk uit te oefenen vanuit de drivers, waar die nu natuurlijk spreekbuis voor is wat goed uitkomt.

MERC gaat voor de politieke overwinning O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
Tomcatter_31 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Dat zou kloppen als Mercedes het enige team is wat er last van heeft, maar dat is niet zo. De Ferrari coureurs oa klagen er ook over en riepen op tot een onderzoek naar gevolgen voor de gezondheid van coureurs:
https://www.gpfans.com/nl...gebeuren-met-deze-auto-s/

"Voorafgaand aan het weekend in Barcelona gaf Sainz aan dat hij vindt dat de Formule 1 het effect op de gezondheid van de coureurs moet onderzoeken. Zijn teamgenoot uit Monaco steunt zijn 27-jarige Sainz."
ook Ferrari staat het vrij om een auto te ontwikkelen, of de ride height aan te passen, zodat ze minder porpoising hebben. maar dan zijn ze niet meer competitive met Red Bull, die zijn zaakjes dus wel op orde heeft.

In weze roept men nu op om de teams die het goed voor elkaar hebben te straffen voor het feit dat een aantal teams een fout in het ontwerp hebben.

Dat klinkt toch een beetje raar O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Net de chequered flag podcast beluisterd en zelfs bij de BBC zijn ze van mening dat Mercedes het zelf haar eigen probleem mag oplossen. Er is eigenlijk ook geen technisch oplossing mogelijk op korte termijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Volgens mij heb je de tactiek van Merc aardig doorgrond.

De auto is, volgens MERC, de beste qua aerodynamica. Je seizoen lijkt een beetje naar de knoppen. En voor volgend jaar heb je ook een probleem, want je loopt achter de andere teams aan die al een jaar met grote sidepods data hebben vergaart.

Wat is dan de meesterzet?

Zorgen dat jij als enige een auto hebt waar je al een seizoen mee gereden hebt, en waar je dit seizoen al de beste auto hebt. Dan heb je dubbel winst.

Maar hoe doe je dat? Zorgen dat er een manier komt dat porpoising aangepakt wordt door een regulatiewijziging dit jaar. Want dan kan je de porpoising oplossen met een hardwarematige oplossing, heb jij de meest aerodynamische auto (de rest heeft immers mega-sidepods) en moet de rest jouw voorbeeld volgen in het nieuwe seizoen.

Dit is de MERC strategie. Daarom zit HAM te klagen over zijn rug (al zal die vast echt last hebben, maar MERC drukt op aantonen dat het gevaarlijk is) en zit RUS druk uit te oefenen vanuit de drivers, waar die nu natuurlijk spreekbuis voor is wat goed uitkomt.

MERC gaat voor de politieke overwinning O-)
Om vervolgens weer jarenlang dominant te zijn :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
stekkiekiller schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:36:
Net de chequered flag podcast beluisterd en zelfs bij de BBC zijn ze van mening dat Mercedes het zelf haar eigen probleem mag oplossen. Er is eigenlijk ook geen technisch oplossing mogelijk op korte termijn
Misschien het eerste ontwerp maar uit de mottenballen halen :+

Merc:" Ja maar dan zijn we veel langzamer!"

FIA:" Het ging toch om de gezondheid van de drivers? Of gaat het toch om laptimes?"

Dit is trouwens ook waarom Russel het via de drivers probeert te spelen, en dat MERC niet hardop vraagt om een oplossing maar Hamilton op de jackhammer zet. Wel laten zien, en hopen dat de publieke opinie de FIA doet bewegen.

Direct vragen is dom, want dan zegt FIA dus bovenstaande. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 13-06-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 20:09
ik vind het heerlijk om te zien hoe hamilton zit te trillen in zijn auto. En even lekker om hem te horen klagen. En tot het uitvallen van leclerc was ik er helemaal niet gerust op dat er wel eventjes makkelijk gewonnen zou worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:01
Dit probleem lijkt mij vrij makkelijk op te lossen met een regel vanuit de FIA: de verticale oscillatie van de drivers meten, als ze boven een bepaalde waarde komen (bijv 4g) dan moet je verplicht de rijhoogte verhogen totdat je onder de drempelwaarde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:28:
[...]

En hoe heb je dan beoordeeld dat dat porpoising is, en niet gewoon door de bumpiness van de baan komt? Lijkt mij erg lastig te beoordelen
Dat zie je gewoon aan de frequentie van porpoising. Bumpiness van de baan is niet zo stabiel als dat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
rikislief schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:47:
ik vind het heerlijk om te zien hoe hamilton zit te trillen in zijn auto. En even lekker om hem te horen klagen. En tot het uitvallen van leclerc was ik er helemaal niet gerust op dat er wel eventjes makkelijk gewonnen zou worden...
Ja ik dan toch niet. Ongeacht mijn mening over Toto, Merc en de politieke spelletjes die belangrijker lijken te zijn dan racen.... Ik gun HAM geen rugpijn of andere kwalen. Lijkt me ook niet de goede instelling. Het zijn coureurs, en het is een sport.

Het is geen Good vs Evil :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 13:35
rikislief schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:47:
ik vind het heerlijk om te zien hoe hamilton zit te trillen in zijn auto. En even lekker om hem te horen klagen.
Ik niet, vond het best wel zielig hoe hij amper de auto uitkwam. Dat vind ik niet genieten. Wel denk ik dat er politieke spelletjes gaande zijn, maar hoop ik dat Hamilton zelf tegen Toto zegt "in die auto rijd ik niet meer tot het opgelost is".
En tot het uitvallen van leclerc was ik er helemaal niet gerust op dat er wel eventjes makkelijk gewonnen zou worden...
Nee, maar dat maakte de race wel leuker. Na de uitval van Leclerc was er geen zak meer aan. Heb veel liever dat ze tot de finishlijn vechten en dan misschien net niet winnen dan dit. Dit was gewoon saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 08:50
Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Ja ik dan toch niet. Ongeacht mijn mening over Toto, Merc en de politieke spelletjes die belangrijker lijken te zijn dan racen.... Ik gun HAM geen rugpijn of andere kwalen. Lijkt me ook niet de goede instelling. Het zijn coureurs, en het is een sport.

Het is geen Good vs Evil :X
Lekker spannend ook na uitval LEC....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18
Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Dat is nog altijd een aanname. Want de target times waren op het einde 47.0 en daar wist Perez zich (in negatieve zin) dan weer niet aan te houden.

Aannames houd ik niet zo van, dus heb het ff uitgezocht (zal wel gek zijn)
[Afbeelding]
Als je kijkt hoe ver ze van de target afzitten:
Max zit -3,778 seconden van zijn target over alle laps gemeten. Dus eigenlijk zou je dat van het verschil moeten afhalen. Dan is van die 20.823 gap nog maar 17,044 over

Perez zit 7.603 boven zijn target. Dus dan zou het verschil 9,4 seconden zijn.

Je kan een aantal conclusies trekken uit de laptimes:

Max is consistent te snel. Vaak een paart tiende, maar ook meer dan eens een halve seconde. Te langzaam rijd die bijna nooit.
Perez zit steeds net boven de laptimes als die 48'ers moet rijden Met meer dan eens een halve seconde te langzaam eneen utischieten naar een seconde langzamer. Als die 47'ers moet rijden, red die dat bijna nooit. En zit die er regelmatig een halve tot 0,8 seconde boven.

Perez haalde dus zijn laptimes niet zo makkelijk meer als Max na de pitstop. En Perez zat veel verder van zijn target af. Meer dan 7 seconden langzamer. Max zat over de hele tijd dichter bij zijn target time, maar er wel 3,5 seconde er onder.

Uit deze data zou ik de conclusie trekken dat Max sowieso sneller was. Ook als ze niet comfortabel naar de eindzege waren gereden. Helemaal wetende dat de oude banden die Max inleverde bij zijn 2e pitstop nog in hele goede conditie waren (ook te horen op de team radio).
Aangezien er van ze gevraagd werd om langzamer te rijden kun je helemaal geen conclusie trekken uit die tijden. Gezien de snelste tijd van Perez kon hij nl. ook 1:46 rijden. Dus dan kan die 1:47 echt het probleem niet zijn. Ik zou dan ook hooguit de conclusie trekken dat Perez makkelijker van het gas af kan blijven dan Max :+ Want de snelste tijden geven gewoon aan dat beide in de 1:46 zouden kunnen rijden.

Sowieso hebben we dat wel vaker gezien, Max rijdt gewoon liever op volle snelheid (zonder te pushen) dan dat ie een seconde per rondje langzamer moet

Gezien het eerste stuk van de race verwacht ik trouwens wel dat Max ook daadwerkelijk de snellere was, maar zodra er een target tijd gegeven wordt kun je dat niet meer uit de rondetijden halen.

[removed]

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• f1bythenumbers
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-07 16:05
Hallo

I'm here with the race pace chart.

Afbeeldingslocatie: https://f1pace.com/p/2022-azerbaijan-gp-race-pace/gp_8_2022_all.svg

It wasn't the greatest Azerbaijan GP but Red Bull had a good race. It's impossible to know the race pace of Ferrari since both of their drivers retired early but RB looked good against the rest of the field.

Enjoy your week everyone :)

F1pace

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Bartske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:52:
Dit probleem lijkt mij vrij makkelijk op te lossen met een regel vanuit de FIA: de verticale oscillatie van de drivers meten, als ze boven een bepaalde waarde komen (bijv 4g) dan moet je verplicht de rijhoogte verhogen totdat je onder de drempelwaarde zit.
Dit zou ik best een geniale oplossing vinden :+ Daarmee geef je Mercedes zijn zin dat er iets aangepast moet worden, maar uiteindelijk hebben ze er zelf dan het meeste last van.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Hatsjoe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Ik niet, vond het best wel zielig hoe hij amper de auto uitkwam. Dat vind ik niet genieten. Wel denk ik dat er politieke spelletjes gaande zijn, maar hoop ik dat Hamilton zelf tegen Toto zegt "in die auto rijd ik niet meer tot het opgelost is".
Dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan op zich. Mercedes zelf zal het ook wel willen oplossen, maar buiten rijhoogte aanpassen, zal de oplossing waarschijnlijk niet zo makkelijk zijn. Als ze de rijhoogte aanpassen, bungelen ze verder achteraan. Dan kan Hamilton idd aangeven van ik rijd niet meer in die auto tot het opgelost is, maar die oplossing zal niet zo makkelijk zijn en zit Hamilton aan de kant tot het opgelost is. Of ze passen bij hem rijhoogte aan, maar dan bungelt hij verder achteraan. En als Russell het dan niet doet, dan scoort hij wel de punten zoals iemand anders ook al aangaf. Je kan idd wel stellen als Hamilton zijnde of dit het nog waard is om ten koste van lichamelijke problemen en mogelijk gevolgen voor gezondheid nog door te blijven gaan. Maar goed, die keuze is aan hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 18:23

pro_6or

amateur_60r

Suicyder schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Ja dat is iets wat mij wel frustrerend lijkt als RUS zijnde. Je weet natuurlijk dat je als nr. 2 aangenomen bent. Maar een beetje meer waardering publiekelijk zou Toto wel kunnen doen, in plaats van alleen HAM op te beuren.
Wat RUS laat zien is kennelijk gewoon enorm sterk voor de auto welke ze hebben, bevestig dat dan ook af en toe.
Russell is niet de nummer twee. Hamilton heeft na het verlies van Max vorig jaar de gele camera gekregen.

Russell presteert en Hamilton heeft wat meer moeite, dus dan sussen met die praatjes, metname voor de buehne.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tomcatter_31 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan op zich. Mercedes zelf zal het ook wel willen oplossen, maar buiten rijhoogte aanpassen, zal de oplossing waarschijnlijk niet zo makkelijk zijn. Als ze de rijhoogte aanpassen, bungelen ze verder achteraan. Dan kan Hamilton idd aangeven van ik rijd niet meer in die auto tot het opgelost is, maar die oplossing zal niet zo makkelijk zijn en zit Hamilton aan de kant tot het opgelost is. Of ze passen bij hem rijhoogte aan, maar dan bungelt hij verder achteraan. En als Russell het dan niet doet, dan scoort hij wel de punten zoals iemand anders ook al aangaf. Je kan idd wel stellen als Hamilton zijnde of dit het nog waard is om ten koste van lichamelijke problemen en mogelijk gevolgen voor gezondheid nog door te blijven gaan. Maar goed, die keuze is aan hem.
Hamilton gaat gewoon door, still I rise heeft hij al getwitterd, ik zie het toch vooral als druk zetten op de FIA om weer eens de regels in hun voordeel verbogen te krijgen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 16:13
Bartske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:52:
Ik vind het een ietsjes moeilijkere oplossing. Ten eerste: ik vind niet dat de rijhoogte verhoogd MOET worden. Ik vind dat er een max verticale oscillatie mag wezen, en als dat te hoog is, er straffen komen. Dan mag het team zelf weten of ze het doen met rijhoogte verhogen of met andere oplossingen.

Het probleem vind ik dat je dat niet in het midden van een seizoen kan doen als er geen (financiele) ruimte meer is om dit te ontwikkelen. Dit geeft precedent voor het aanpassen van de regels middenin een seizoen door de FIA - dit kan je natuurlijk relatief makkelijk doortrekken naar bijvoorbeeld een verzwaring van de halo (als daar veiligheidsvoordelen aan lijken te zitten), en dat de FIA dan tegen de teams zegt: "Nou, dus dan moet je maar lekker 25 kg van je auto weghalen, maar je krijgt er geen onderzoeksgeld voor".

In mijn optiek moet de FIA nu tegen de teams zeggen dat zij vinden dat ze naar de medische kanten van de porpoising moeten kijken, en dat de teams dit serieus moeten overwegen - en daarnaast specifieke regelementen tegen porpoising (inderdaad bijvoorbeeld < 4G) vanaf volgend seizoen moeten introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Dat zie je gewoon aan de frequentie van porpoising. Bumpiness van de baan is niet zo stabiel als dat.
Zo duidelijk vind ik die frequentie anders niet.

https://www.formula1.com/....1735447502512884751.html

Als ik de laatste straight zie, zie je zowel rustige momenten als gestuiter. Maar niet zo continue als andere teams.

Het stuitert wel iets meer als in 2021
YouTube: Good Lap Vs Great Lap: 2021 Azerbaijan Grand Prix

Maar ze rijden ook wel een stuk harder dit jaar op het rechte stuk :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:08:
[...]

Hamilton gaat gewoon door, still I rise heeft hij al getwitterd, ik zie het toch vooral als druk zetten op de FIA om weer eens de regels in hun voordeel verbogen te krijgen.
En precies hierom heb je hier dat anti-Merc sentiment. Mercedes geeft aan dat het zo erg is dat ie waarschijnlijk niet gaat rijden. Waarna Hamilton een dagje later aangeeft dat het helemaal niet zo erg is en dat ie zeker gaat rijden. Daarmee is het gelijk duidelijk dat het vooral is om extra druk te zetten.

En dat wil niet zeggen dat ze geen probleem hebben met het stuiteren, maar wel dat ze het omdraaien naar een safety-probleem waar de FIA iets aan moet doen. Terwijl het simpele feit dat er heel wat auto's rondrijden die het wel onder controle hebben wel aangeeft dat het een Mercedes probleem is, en niet een regeltjes-probleem.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:08
De pers sprong gisteren gelijk op het bericht dat Wolff er rekening mee houdt dat Hamilton niet aan de grand prix van Canada kon deelnemen. Terwijl in het artikel stond dat Wolff Hamilton na de race niet gezien of gesproken had.

Vandaag schrijft Hamilton op Instagram dat hij de grand prix van Canada voor geen goud wil missen. Zijn rug voelt pijnlijk en gekneusd aan maar niks ernstig. Beetje accupunctuur en fysio gehad van Angela.

Hamilton gaat dus wel rijden

@redwing was mij net voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 13-06-2022 12:18 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008

Player1S

Probably out in the dark

Op social media zie je al dat "my back is sore" het nieuwe "my tyres are gone" is.
Wordt dus al niet te serieus genomen. IMHO had ie zn auto moeten parkeren. Iets over de helft was het al niet meer te doen maar rijdt vervolgens wel respectabele tijden.

En ik vraag me af hoe Mercedes er over zou klagen als ze nog gewoon elk weekend 1-2s voorsprong hadden op de rest.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:14:
[...]

Zo duidelijk vind ik die frequentie anders niet.

https://www.formula1.com/....1735447502512884751.html

Als ik de laatste straight zie, zie je zowel rustige momenten als gestuiter. Maar niet zo continue als andere teams.

Het stuitert wel iets meer als in 2021
YouTube: Good Lap Vs Great Lap: 2021 Azerbaijan Grand Prix

Maar ze rijden ook wel een stuk harder dit jaar op het rechte stuk :+
Ik heb de onboard nog eens bekeken van Max ergens halverwege de race, en ook die van Lewis.

Bij Max zie je op het lange rechte stuk een paar keer kort porpoising. Wat dan weer "gebroken" wordt en dan even later komt het weer terug. Het is dus niet constant.

Bij Lewis zie je op lagere snelheid al porpoising, en wordt die steeds heftiger. Soms wordt de heftigheid ook "gebroken" maar dan komt die even later ook weer terug.

Op de beelden zie je ook wel waar de baan niet vlak is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:26
Player1S schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:21:
Op social media zie je al dat "my back is sore" het nieuwe "my tyres are gone" is.
Wordt dus al niet te serieus genomen. IMHO had ie zn auto moeten parkeren. Iets over de helft was het al niet meer te doen maar rijdt vervolgens wel respectabele tijden.

En ik vraag me af hoe Mercedes er over zou klagen als ze nog gewoon elk weekend 1-2s voorsprong hadden op de rest.
Oei, beetje pijn in mijn rug na 5 miljoen bijschrijven voor een weekendje werken. Wat zou de gemiddelde stratenlegger etc hier nu van moeten denken :X

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:07:
Hamilton heeft na het verlies van Max vorig jaar de gele camera gekregen.
Dat was op verzoek van Hamilton zelf, omdat de gele T-cam beter bij zijn nieuwe gele helm past.
https://www.motorsport.co...-design-mercedes/9277122/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 13:35
Tomcatter_31 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Dan is het heel simpel. Wanneer er doorgereden wordt zonder de rijhoogte aan te passen dan heeft het geen flikker te maken met de gezondheid van de coureurs maar 100% met de laptimes. Mercedes kan vandaag de porpoising oplossen, maar dat gaat ze dan inderdaad performance kosten.

Wel erken ik dat dit echt een probleem is, maar de aangedragen oplossingen ben ik het niet mee eens. Naar mijn inziens zou een oplossing als een bovenwaartse G krachten sensor introduceren waarmee limieten gesteld worden op de maximum toegestane porpoising de beste oplossing zijn. Zo zijn goed ontworpen auto's met porpoising binnen de limieten op lage rijhoogte niet de sjaak omdat andere teams hun auto slecht hebben ontworpen en weigeren performance in te leveren om de gezondheid van hun coureurs te waarborgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:24:
[...]

Ik heb de onboard nog eens bekeken van Max ergens halverwege de race, en ook die van Lewis.

Bij Max zie je op het lange rechte stuk een paar keer kort porpoising. Wat dan weer "gebroken" wordt en dan even later komt het weer terug. Het is dus niet constant.

Bij Lewis zie je op lagere snelheid al porpoising, en wordt die steeds heftiger. Soms wordt de heftigheid ook "gebroken" maar dan komt die even later ook weer terug.

Maar dat korte porpoising, wat Red Bull heeft, is IMHO dus geen porpoising. Dat is gewoon de track die van zichzelf erg hobbelig is op plekken. Dat heeft dus weinig met porpoising te maken....

Een stratencircuit zal altijd hobbelig zijn, want het is ook een normale weg.

Red Bull heeft gewoon praktisch geen last van porpoising. Er is dus een fix. Maar die zullen de teams toch zelf moeten uitvinden. Dat is het hele idee van de sport.

Daarover gesproken: Ik ben wel benieuwd naar wat de ride height was van de verschillende teams O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:11
Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Daarover gesproken: Ik ben wel benieuwd naar wat de ride height was van de verschillende teams O-)
Hier een vergelijking tussen RBR en Merc:

https://twitter.com/revvinuk/status/1535985843239800833

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 15:44
sjaool schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Uhm, het lig dus wel aan de wagen want met die van dit jaar kan Lewis niet goed uit de voeten. Net zoals Max nog niet zo goed met de RB18 overweg kan als Checo. Je spreekt jezelf in dit geval namelijk een beetje tegen. ;)
Max kan niet zo goed met de RB18 overweg als Checo? Volgens mij staat hij toch echt 21 punten boven Checo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Je hebt je huiswerk goed gemaakt of niet. Je bouwt een auto met de gegevens die je krijgt van de FIA. Dit mag wel, dit mag niet. Grijze gebieden, vul ze zelf in. Niet lopen miepen nu dat de andere sneller zijn en jij stuitert. Dan ben je ergens de verkeerde weg ingegaan en zal je op de blaren moeten zitten. Los het op voor je coureurs.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
Oef tja sorry Mercedes, maar dit lijkt toch echt een design-keuze/strategische keuze :X

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 13-06-2022 13:10 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik blijf het gewoon stuitend vinden hoe mensen hierop reageren...

Dit gaat niet om Hamilton of even wat masseren waarna het weer voorbij is. Nee, de coureurs maken zich zorgen wat dit op lange termijn doet met je wervels en hersens. Het gaat hier ook helemaal niet om de vraag of je Hamilton wil geloven of niet. Het gaat erom dat met name Mercedes hier, doelbewust hun coureurs potentieel letsel aandoet door hun weigering om die auto minder te laten stuiteren met een minder agressieve afstelling. En de FIA die het constant over veiligheid heeft, doet niks.

Dat is mijn bezwaar. Waarom doet de FIA nu niks om de coureurs te beschermen tegen hun eigen teams, terwijl er vanuit de GPDA ook flinke zorgen worden geuit over de lange termijn effecten? Waarom moet de keuze om dan maar niet te rijden, bij de coureur gelegd worden? Dat is oneerlijk omdat je een zeer kromme machtsverhouding hebt tussen coureur en team.

En ik maak me ook totaal geen zorgen over Toto Wolff zijn pogingen om de andere teams te verzwakken om te maskeren dat Mercedes hun auto niet werkt. Immers heb je 80% van de teams nodig voor een wijziging binnen het seizoen en RBR, Alpha Tauri en Alpine zullen er al niet aan willen. McLaren waarschijnlijk ook niet. Dan blijft over een amplitude test met een normering die je moet mag overschrijden. Al is het maar omdat de FIA inmiddels zou moeten nadenken over zichzelf juridisch in te dekken als er iets gebeurd, zei het crashes of aangetoonde lichamelijke schade.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Maar welke kant wil MER dan op met haar lobby? Want RBR rijdt al met een hogere vloer zo lijkt...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:22:

...

Dat is mijn bezwaar. Waarom doet de FIA nu niks om de coureurs te beschermen tegen hun eigen teams, terwijl er vanuit de GPDA ook flinke zorgen worden geuit over de lange termijn effecten? Waarom moet de keuze om dan maar niet te rijden, bij de coureur gelegd worden? Dat is oneerlijk omdat je een zeer kromme machtsverhouding hebt tussen coureur en team.

...
Dit inderdaad. De geschiedenis lijkt zich een beetje te herhalen. "Als ze het niet veilig vinden, racen ze maar niet" (ook dit weekend nog weer door Horner gezegd), is natuurlijk niet reëel. De coureurs hebben erg veel te verzliezen. Zie ook het Lauda 1976 debacle, waar hij de andere coureurs vroeg de race te boycotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

warp schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Dat was op verzoek van Hamilton zelf, omdat de gele T-cam beter bij zijn nieuwe gele helm past.
https://www.motorsport.co...-design-mercedes/9277122/
Ja. of past zijn nieuwe gele helm en startnummer beter bij zijn gele T cam?

Ik denk dat men bij Mercedes ook wel wist hoe sterk hun auto was (hele seizoen licht in het voordeel, laatste 5 races totaal dominant). Tenminste, zo zie ik het.

Max was ook nog lang de gele t cam rijder. Men stapt echt niet zo maar over.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:11

Dit gaat niet om Hamilton of even wat masseren waarna het weer voorbij is. Nee, de coureurs maken zich zorgen wat dit op lange termijn doet met je wervels en hersens. Het gaat hier ook helemaal niet om de vraag of je Hamilton wil geloven of niet. Het gaat erom dat met name Mercedes hier, doelbewust hun coureurs potentieel letsel aandoet door hun weigering om die auto minder te laten stuiteren met een minder agressieve afstelling. En de FIA die het constant over veiligheid heeft, doet niks.

En ik maak me ook totaal geen zorgen over Toto Wolff zijn pogingen om de andere teams te verzwakken om te maskeren dat Mercedes hun auto niet werkt. Immers heb je 80% van de teams nodig voor een wijziging binnen het seizoen en RBR, Alpha Tauri en Alpine zullen er al niet aan willen. McLaren waarschijnlijk ook niet. Dan blijft over een amplitude test met een normering die je moet mag overschrijden. Al is het maar omdat de FIA inmiddels zou moeten nadenken over zichzelf juridisch in te dekken als er iets gebeurd, zei het crashes of aangetoonde lichamelijke schade.
Ik vind het prima dat de FIA optreed tegen de teams zelf in geval van medische overwegingen. Echter, moet het dan niet op zo'n manier gespeeld worden dat de teams die het wel goed voor elkaar hebben er nadeel van gaan ondervinden. Mercedes is daar nu wel deels op aan het sturen, door bijv. calls voor active vering of minimale rijhoogte voor iedereen als oplossing.

Er is al een oplossing voor de issues die Mercedes heeft: verhoog de rijhoogte.
Zij kiezen er bewust voor dat niet te doen. Het probleem wordt door hun zelf veroorzaakt, of in ieder geval verergerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik deel deels je mening wel, maar zeker bij Merc kunnen de heren gewoon even de garage binnenlopen en zeggen: Zo stappen wij niet meer in de auto. Als RUS dat niet durft, dan durft HAM dat zeker wel. Dus denk ik dat ze dat gewoon zelf moeten oplossen

Een Albon en LAT, of ZHOU zouden dat minder snel doen bij hun werkgever.

Dus in dit geval denk ik dat je het vooral bij de teams kunt laten en zie ik geen noodzaak om in te stappen als FIA zijnde.

Overigens is de oscillatie ook niet per se de beste graadmeter. Heen en weer bewegen hoeft niet meer dan irritant te zijn, maar als je elke beweging op de grond klapt dan komen er meer krachten en schokken bij en heeft dat meer impact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:24:
[...]

Vergeet niet dat de onboardcameras echt beschikken over fantastische stabilisatoren. Je ziet niet half wat er werkelijk gebeurt. Dat je het dus al ziet is al een teken dat het nog veel erger is. De helmetcams zijn wat dat betreft een betere graadmeter.
Iets om in gedachte te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 15-09 13:21
Hamilton heeft al een stuk minder last van zijn rug en ik verwacht dan ook dat hij gewoon gaat rijden in Canada. Nu moet Mercedes nog de rijhoogte aanpassen zodat ze minder stuiteren.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FVIFbQlWQAIdsie?format=jpg&name=small

[ Voor 3% gewijzigd door Extigo op 13-06-2022 13:35 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Maar dat korte porpoising, wat Red Bull heeft, is IMHO dus geen porpoising. Dat is gewoon de track die van zichzelf erg hobbelig is op plekken. Dat heeft dus weinig met porpoising te maken....

Een stratencircuit zal altijd hobbelig zijn, want het is ook een normale weg.

Red Bull heeft gewoon praktisch geen last van porpoising. Er is dus een fix. Maar die zullen de teams toch zelf moeten uitvinden. Dat is het hele idee van de sport.

Lets agree to disagree.

Naar mijn mening is het gewoon veel minder bij RBR en valt het daarmee minder op.
Als ik bv de onboard van de laatste race op niet stratencircuit (en dus nagenoeg vlakke baan) bekijk (Spanje) dan zie je aan het einde van het rechte stuk ook een beetje gestuiter. Uiteraard bij Lewis veel meer en voor het grootste deel van het rechte stuk.

Uiteraard ben ik het met je eens dat er een fix is en dat teams dit zelf moeten doen. Niet een regelwijziging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5Kq5W61965cXM17iUVpxDBlnjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GZ7svHPaDpnRS38CKDNhdvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwLVKCthJ6GSjlfwRt8p6KoYkjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mp5MWFpkqo5v99tWkPn2j1a.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Hann1BaL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Vergeet niet dat de onboardcameras echt beschikken over fantastische stabilisatoren. Je ziet niet half wat er werkelijk gebeurt. Dat je het dus al ziet is al een teken dat het nog veel erger is. De helmetcams zijn wat dat betreft een betere graadmeter.
Iets om in gedachte te houden.
Inderdaad, je ziet ook verschil tussen de verschillende onboardcams. Je ziet het beste als de cam actief is waarbij je naar voren kijkt met onderin de helm van de coureur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
DaniëlWW2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:22: Het gaat erom dat met name Mercedes hier, doelbewust hun coureurs potentieel letsel aandoet door hun weigering om die auto minder te laten stuiteren met een minder agressieve afstelling. En de FIA die het constant over veiligheid heeft, doet niks.
Helemaal eens. Ik vind dat behoorlijk onbegrijpelijk. Maar dan moeten er dus geen FIA-maatregelen komen om het porpoisen tegen te gaan, maar het misbruik van rijders. Dat is wat je bedoelt, toch?

En hoewel Mercedes en Hamilton door het verleden alle schijn tegen hebben, zou je het aangezette uitstappen van Hamilton ook kunnen uitleggen als een protest tegen zijn eigen team. “Kijk wat je mij aandoet.” Na het blabla troostpraatje van Toto na de finish, zei Ham iets als ‘jaja, verander het nu maar.’
Ik weet niet of Toto en Ham nog wel zulke dikke maatjes zijn. Ook dat Toto zegt dat Ham misschien niet kan rijden en Ham meteen eroverheen met ‘jawel hoor’. Elkaar tegenspreken is niet de beste marketingstrategie, dus iets zegt mij dat daar meer speelt dan wat we zien en horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Inderdaad, je ziet ook verschil tussen de verschillende onboardcams. Je ziet het beste als de cam actief is waarbij je naar voren kijkt met onderin de helm van de coureur.
Inderdaad. De helm geeft meer weer wat er gebeurt dan de track zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Toke_gt schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Helemaal eens. Ik vind dat behoorlijk onbegrijpelijk. Maar dan moeten er dus geen FIA-maatregelen komen om het porpoisen tegen te gaan, maar het misbruik van rijders. Dat is wat je bedoelt, toch?

En hoewel Mercedes en Hamilton door het verleden alle schijn tegen hebben, zou je het aangezette uitstappen van Hamilton ook kunnen uitleggen als een protest tegen zijn eigen team. “Kijk wat je mij aandoet.” Na het blabla troostpraatje van Toto na de finish, zei Ham iets als ‘jaja, verander het nu maar.’
Ik weet niet of Toto en Ham nog wel zulke dikke maatjes zijn. Ook dat Toto zegt dat Ham misschien niet kan rijden en Ham meteen eroverheen met ‘jawel hoor’. Elkaar tegenspreken is niet de beste marketingstrategie, dus iets zegt mij dat daar meer speelt dan wat we zien en horen.
Daar kon je wel eens een goed punt hebben ja. Viel me ook op hoe "lomp" HAM reageerde op Toto, zo van whatever!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

JB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Daar kon je wel eens een goed punt hebben ja. Viel me ook op hoe "lomp" HAM reageerde op Toto, zo van whatever!
Is hier nog beeld van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Merc wil dat de fia iets doet tegen porpoising, prima.

FIA maak maar een regel dat extreem porpoising verboden is en dat je daar voor gediskwalificeerd kan worden als de wagen dit te erg doet. En nu ophouden be je gezeur en fix je barrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Extigo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:35:
Hamilton heeft al een stuk minder last van zijn rug en ik verwacht dan ook dat hij gewoon gaat rijden in Canada. Nu moet Mercedes nog de rijhoogte aanpassen zodat ze minder stuiteren.
[Afbeelding]
Ik moet wel zeggen dat ik dit een goed bericht van hem vind. Gewoon eens realistisch en positief zonder de schuld bij anderen te leggen. Als ie dit nu structureel gaat doen zal het beeld van hem ook weer snel positiever worden :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 05:19
Als ze het hebben over wat ik denk waar ze het hebben dan is het de boordradio die de regie heeft geplakt onder het uitstappen van Hamilton. Dus in de world feed als de coureurs net geparkeerd hebben. En dan zal het dus ook in het onboard kanaal van Hamilton zitten, neem aan in de uitloopronde / in lap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Als ze het hebben over wat ik denk waar ze het hebben dan is het de boordradio die de regie heeft geplakt onder het uitstappen van Hamilton. Dus in de world feed als de coureurs net geparkeerd hebben. En dan zal het dus ook in het onboard kanaal van Hamilton zitten, neem aan in de uitloopronde / in lap.
Die ja.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:28

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ArgantosNL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:48:
Merc wil dat de fia iets doet tegen porpoising, prima.

FIA maak maar een regel dat extreem porpoising verboden is en dat je daar voor gediskwalificeerd kan worden als de wagen dit te erg doet. En nu ophouden be je gezeur en fix je barrel.
"Hallo Toto, hier is een nieuwe regel: stuiteren gaan we meten met een sensor. Als het teveel is, halen we je auto van de baan. Groetjes!"

Nou ja, dat zit in de hoek van Masi, dus dat zal wel niet gebeuren.

Ik denk dat we het hier allemaal wel over eens zijn? - En door!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

[YouTube: Toto Wolff Apologizes to Hamilton After P4 | Baku GP 2022]

[ Voor 197% gewijzigd door JB op 13-06-2022 13:58 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Hann1BaL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Ik deel deels je mening wel, maar zeker bij Merc kunnen de heren gewoon even de garage binnenlopen en zeggen: Zo stappen wij niet meer in de auto. Als RUS dat niet durft, dan durft HAM dat zeker wel. Dus denk ik dat ze dat gewoon zelf moeten oplossen

Een Albon en LAT, of ZHOU zouden dat minder snel doen bij hun werkgever.

Dus in dit geval denk ik dat je het vooral bij de teams kunt laten en zie ik geen noodzaak om in te stappen als FIA zijnde.

Overigens is de oscillatie ook niet per se de beste graadmeter. Heen en weer bewegen hoeft niet meer dan irritant te zijn, maar als je elke beweging op de grond klapt dan komen er meer krachten en schokken bij en heeft dat meer impact.
Dan zeg je dat de FIA ook de coureurs tegen zichzelf zou moeten beschermen. Immers werpen ze zich op voor de veiligheid en hebben ze bijvoorbeeld ook de halo erdoor geduwd die veel coureurs niet wenste. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Laatst online: 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik vind het een beetje raar om het probleem van het stuiteren en de gevolgen hier van bij de FIA neer te leggen. De FIA geeft nergens aan hoe laag je de auto moet zetten. Coureurs kunnen echt wel in overleg met hun eigen team als ze de auto's niet veilig vinden. De roep dat de FIA dan maar iets moet doen is voor mij complete onzin.

De FIA heeft de auto's niet ontworpen, daarnaast is de FIA ook geen werkgever van een coureur. Als Sainz, Russel of "au mijn rug" Hamilton* dan ook vinden dat de auto's niet veilig zijn moeten ze daar voor bij hun team zijn.... Er is een oplossing, auto anders afstellen zodat deze bijvoorbeeld hoger ligt, dit heeft een keerzijde je verliest behoorlijk wat performance.

Kom op, tis een risico sport.... We maken ons wel in eens druk over de gezondheid wegens een beetje trillen (wat te verhelpen is) maar laten coureurs wel met 51G van de baan in de banden vliegen.... Beetje dubbele moraal.

* ik vind het rond uit stuitend hoe het Hamilton/Wolf kamp zich de laatste tijd doet gelden. Ze zijn alleen maar bezig met politieke beïnvloeding, ik zou graag zien dat ze hun racecraft zouden laten spreken. Ze lijkt voor mij nog steeds last te hebben van de het 2021 complex waarbij de WDC aan hun neus voorbij is gegaan. Nu het in 2022 even niet loopt omdat Mercedes met de auto een glijder heeft gemaakt moet het weer politiek worden opgelost..... Het is dat de Michael Masi nog niet de schuld heeft kregen....

[ Voor 21% gewijzigd door Bullet NL op 13-06-2022 14:03 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Bullet NL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:59:

Kom op, tis een risico sport.... We maken ons wel in eens druk over de gezondheid wegens een beetje trillen (wat te verhelpen is) maar laten coureurs wel met 51G van de baan in de banden vliegen.... Beetje dubbele moraal.
hoho, daar kreeg Hamilton een hele zware straf voor, wel 10 hele seconden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Blik1984 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:02:
[...]

hoho, daar kreeg Hamilton een hele zware straf voor, wel 10 hele seconden
Ik bedoel natuurlijk het risico..... de FIA staat gevaarlijke stratencircuits wel toe, geen elke uitloopzones, maar zou zich in eens moeten gaan bemoeien met driver safety risico's welke door de teams zelf wordt veroorzaakt.

Mercedes moet gewoon terug naar de tekentafel en/of ze moeten de auto hoger zetten, maar beide willen ze niet omdat ze dan gezichtsverlies leiden en in het achterveld rond rijden.

Ze komen met een radicaal ontwerp. minimale sidepots, veel vloer effect.... Prima, maar zorgt voor extreem gestuiter.... Maar dit kan je niet op het FIA bordje leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
"lets definitely , uhm, (even stil) make some changes, okay ? thanks "
"copy lewis , .... come see ...."
"lets keep pushing"

.... kan ik niet goed verstaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Crashes (met 51G) worden niet geaccepteerd als normaal. Zeker als er letsel bij crashes komt kijken, wordt er altijd een onderzoek gestart hoe de veiligheid verbeterd kan worden. Ben het op zich eens met de mensen die hier stellen dat het de verantwoordelijkheid van de teams zelf lijkt te zijn, gezien er idd ook teams zoals Red Bull zijn die een stuk minder last lijken te hebben. Dus er zou een oplossing moeten zijn en is het dan aan de teams om een oplossing te vinden. Maar dat wil niet zeggen dat het gestuiter geaccepteerd zou moeten worden. Ik kan me er wel in vinden dat dit mogelijk gevolgen heeft voor de veiligheid en gezondheid van een coureur. Het is ook niet een probleem van alleen nu, met de eerste generatie grond effect auto's was dit probleem er kennelijk ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Tomcatter_31 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Crashes (met 51G) worden niet geaccepteerd als normaal. Zeker als er letsel bij crashes komt kijken, wordt er altijd een onderzoek gestart hoe de veiligheid verbeterd kan worden. Ben het op zich eens met de mensen die hier stellen dat het de verantwoordelijkheid van de teams zelf lijkt te zijn, gezien er idd ook teams zoals Red Bull zijn die een stuk minder last lijken te hebben. Dus er zou een oplossing moeten zijn en is het dan aan de teams om een oplossing te vinden. Maar dat wil niet zeggen dat het gestuiter geaccepteerd zou moeten worden. Ik kan me er wel in vinden dat dit mogelijk gevolgen heeft voor de veiligheid en gezondheid van een coureur. Het is ook niet een probleem van alleen nu, met de eerste generatie grond effect auto's was dit probleem er kennelijk ook al.
Precies, maar het is een sport waar een gevaarzetting bij komt kijken, FIA bepaald de kaders, wanneer teams bewijzen dat het kan, zie bijvoorbeeld RB, dan is er niets mis met de regels. De fout zit hem bij de teams die het niet onder controle krijgen, wat natuurlijk niet waar is. Alle teams kunnen het gestuiter onder controle krijgen, alleen het probleem is dat je snelheid inlevert omdat je de rijhoogte omhoog moet brengen.

De mate van stuiteren wordt dus bepaald door een strategische (team) keuze.... Daarbij ben ik van mening dat de F1 auto's zoals die van daag de dag rond rijden een compromis zijn... Een mooi voorbeeld is dat Perez duidelijk heeft ingezet op kwalificatie snelheid in vergelijking met de auto van Verstappen, die leek de setup van auto veel meer op race-pace te hebben staan. Mercedes kan die zelfde keuze maken, o.a. door simpelweg de auto meer hoogte te geven, e.v.t. met een stijver of soepeler achterkant, immers hoe hoger je de auto zetten hoe meer effect je hier op kan krijgen.

We zijn dit jaar natuurlijk naar grotere wielen gegaan, de banden lijken daardoor minder aan de demping van de auto mee te doen. Soms heb ik het idee dat de Mercedes van nu met name aan de achterkant hier ook last van heeft. De auto's van de afgelopen jaren maakten gebruik van de betere demping vanuit de banden, iets wat ze nu minder hebben. Tel dat op bij een nog beterwerkende vloer, lage rijhoogte... afijn...Punt is duidelijk....

Mercedes in 2022: uithuilen en het in 2023 opnieuw proberen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Ik vind het een beetje raar om het probleem van het stuiteren en de gevolgen hier van bij de FIA neer te leggen. De FIA geeft nergens aan hoe laag je de auto moet zetten. Coureurs kunnen echt wel in overleg met hun eigen team als ze de auto's niet veilig vinden. De roep dat de FIA dan maar iets moet doen is voor mij complete onzin.
.
Nu ga je wel een beetje voorbij aan de scheve machtsverhouding binnen de teams. De coureurs weten dat als ze niet instappen er geen punten te scoren zijn en alle mensen in de fabriek en de garage hun werk voor niks doen. Er komt dan echt wel een soort groepsdruk bij kijken waardoor je niet zomaar nee zegt.

Lijkt me zeker wel een taak voor de FIA om de coureurs tegen zichzelf in bescherming te nemen en te kijken hoe de veiligheid gewaarborgd kan blijven. Zeker als blijkt dat dit op lange termijn gevolgen heeft voor de rug van de coureurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
chevsticks schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Nu ga je wel een beetje voorbij aan de scheve machtsverhouding binnen de teams. De coureurs weten dat als ze niet instappen er geen punten te scoren zijn en alle mensen in de fabriek en de garage hun werk voor niks doen. Er komt dan echt wel een soort groepsdruk bij kijken waardoor je niet zomaar nee zegt.

Lijkt me zeker wel een taak voor de FIA om de coureurs tegen zichzelf in bescherming te nemen en te kijken hoe de veiligheid gewaarborgd kan blijven. Zeker als blijkt dat dit op lange termijn gevolgen heeft voor de rug van de coureurs.
Dit idd. Teams gaan niet uit zichzelf performance opgeven omwille van veiligheid. Dat is niet alleen Mercedes en Ferrari nu, dat is de hele geschiedenis van de F1 al zo. Daarmee wil ik niet zeggen dat de oplossing is (zoals Mercedes lijkt te willen) dat de rijhoogte voor iedereen omhoog moet... maar het kan geen kwaad om vanuit de FIA te kijken naar oplossingen in belang van de coureurs....En dan is het idd zaak een oplossing te vinden die niet de teams benadeelt die het wel voor elkaar hebben (zoals Red Bull).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik vraag me af wat Mercedes verwacht van de FIA. Het is niet zo dat de FIA op een knop kan drukken en dat het porpoisen dan maar weg is. Als de FIA dan wat moet doen, dan zou het iets zijn als dat een auto niet meer dan een x aantal centimeter mag stuiteren of zo. Dan heb je alsnog dat teams als Mercedes meer moeten toegeven aan de rijhoogte dan Red Bull, Ferrari en Alpine.

Bij elk ander scenario zou ik als ik Red Bull, Ferrari en Alpine was dreigen met terugtrekken uit het kampioenschap. Het mag niet zo zijn dat zij nadeel ondervinden aan de politiek van Wolff en het feit dat Mercedes voor het eerst in acht jaar niet de boel voor elkaar heeft. Laatste keer dat dit zo was, in 2013 met de banden, werden ze óók geholpen door de regelgevers.

Mercedes kiest er zelf voor om laag te rijden. Doen ze dat niet, dan strijden ze om P10 en niet meer. Dat is dan de concessie die ze moeten doen en dat weigeren ze. Totaal niet aan temoet gaan komen, graag, FIA. McLaren pakt dit verlies namelijk wel.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:02

Zewatanejo

Fine Thanks!

De FIA heeft de auto's niet ontworpen, daarnaast is de FIA ook geen werkgever van een coureur. Als Sainz, Russel of "au mijn rug" Hamilton* dan ook vinden dat de auto's niet veilig zijn moeten ze daar voor bij hun team zijn.... Er is een oplossing, auto anders afstellen zodat deze bijvoorbeeld hoger ligt, dit heeft een keerzijde je verliest behoorlijk wat performance.
Als je hier even over nadenk t is het inderdaad absurd.
  • Mercedes bouwt een slechte auto.
  • Om toch een beetje competitief te zijn stellen ze de auto laag af, waardoor hij extreem stuitert
  • Het stuiteren wordt geframed als "gevaarlijk"
  • Mercedes doet een appèl op de FIA om de regels aan te passen, omdat het stuiteren gevaarlijk is
Als de FIA hier in mee gaat is het regelrechte competitie vervalsing.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DaniëlWW2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:59:
[...]

Dan zeg je dat de FIA ook de coureurs tegen zichzelf zou moeten beschermen. Immers werpen ze zich op voor de veiligheid en hebben ze bijvoorbeeld ook de halo erdoor geduwd die veel coureurs niet wenste. ;)
Daar is het te vroeg voor EN voor de Halo is slecht vergelijkingsmateriaal. Omdat dit over heel andere risico’s gaat. (Bescherming tegen ongelukken wat onvoorzien is vs eventuele lange termijn gezondsheidsschade als gevolg van rijhoogtekeuze van het team. )

Appels en peren. Je kunt je punt blijven herhalen maar gezien maar een zeer beperkt deel van de grid dit probleem heeft kunnen ze dat daar wel zelf oplossen en de oplossing is ook al hee vaak genoemd.

Bij de Halo was niemand beschermd voor de Halo en daarna iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Zewatanejo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:34:
[...]

• Om toch een beetje competitief te zijn stellen ze de auto laag af, waardoor hij extreem stuitert
  • Mercedes doet een appèl op de FIA om de regels aan te passen, omdat het stuiteren gevaarlijk is
Exact, het probleem van stuiteren ligt in een slechte auto, wanneer anderen het wel onder controle kunnen krijgen moet je het probleem niet zo ombuigen dat de regels voor iedereen anders moeten worden.

De FIA hoeft alleen maar aan te geven dat Mercedes hun auto moet verhogen als ze van het stuiteren af willen. Een collectieve regel m.b.t. minimale wagenhoogte slaat echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
* ik vind het rond uit stuitend hoe het Hamilton/Wolf kamp zich de laatste tijd doet gelden. Ze zijn alleen maar bezig met politieke beïnvloeding, ik zou graag zien dat ze hun racecraft zouden laten spreken. Ze lijkt voor mij nog steeds last te hebben van de het 2021 complex waarbij de WDC aan hun neus voorbij is gegaan. Nu het in 2022 even niet loopt omdat Mercedes met de auto een glijder heeft gemaakt moet het weer politiek worden opgelost..... Het is dat de Michael Masi nog niet de schuld heeft kregen....
Christian Horner is het met je eens: https://www.nu.nl/formule...lagen-over-stuiteren.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Ik mag toch hopen dat de FIA geen reglementswijziging gaat doordrukken voor het porpoising probleem. Er zijn al veel teams die de nodige aanpassingen hebben gedaan en het probleem grotendeels onder controle hebben. Een reglementswijziging zou voor hun bijzonder in het nadeel zijn, zeker met de budgetcap in het achterhoofd.

Een wijziging betekent ook dat enkele teams (met name Mercedes) flink in het voordeel zal zijn, wat weer nadelig is voor de andere teams. Laten we niet vergeten dat Mercedes ook echt nog wel het 3e team is, op afstand van RB/Ferrari en op de voet gevolgd door de andere teams.

Nu juich ik een WK strijd tussen drie teams absoluut toe, maar MB vooruit helpen vind ik een flink nadeel voor de teams die nu nog in de buurt komen van MB.

Dus nee, laat de teams het maar lekker zelf oplossen. Het is niet zo moeilijk, schroef de rijhoogte op en accepteer de langzamere rondetijd of ga voor een snelle auto en klaag niet over de nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ah, dank.... Dat had ik nog niet eens gelezen!
Horner: 'Het hoort allemaal bij het spel'

Volgens Horner moeten de uitspraken uit het Mercedes-kamp vooral gezien worden als politiek. "Als mijn team er last van zou hebben, zou ik mijn coureurs oproepen om zoveel mogelijk te klagen over de radio en er na afloop van de race een groot punt van te maken", aldus Horner.

"Het hoort allemaal bij het spel. Het is heel makkelijk om te roepen dat er om veiligheidsredenen moet worden ingegrepen. Als de hele grid zich zorgen zou maken om de veiligheid, dan moet er serieus naar worden gekeken. Maar dat is niet het geval. Een beperkt aantal teams maakt zich er druk over, dus zij zullen zelf hun problemen moeten oplossen."
quote: https://www.nu.nl/formule...lagen-over-stuiteren.html

Precies, zo is het helemaal.
Het is net als het halve vorige seizoen dat Toto keer op keer via de radio zijn beklag deed, nu heeft Mercedes een andere manier gevonden om hun gerieven te uiten.

Dit stuit mij gewoon steeds meer tegen de borst, ik heb het vaker geschreven, het Mercedes team is alleen maar bezig met beïnvloeden van mensen buiten het echte daadwerkelijke racen om.

De maniertjes van Hamilton, argh.... Ik ben er echt helemaal klaar mee. Als ik hem hoor praten krijg ik direct een grote teen verkramping. De man is niet puur meer, hij wordt voor mij steeds meer een wereldverbeteraar zonder inhoud.

Maar goed, dat staat los van het feit dat de FIA Mercedes te gemoed zou moeten komen. Gelukkig lees ik hier dat velen vinden dat dit inderdaad niet de bedoeling kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Bullet NL op 13-06-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Hann1BaL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:38:
[...]

Daar is het te vroeg voor EN voor de Halo is slecht vergelijkingsmateriaal. Omdat dit over heel andere risico’s gaat. (Bescherming tegen ongelukken wat onvoorzien is vs eventuele lange termijn gezondsheidsschade als gevolg van rijhoogtekeuze van het team. )

Appels en peren. Je kunt je punt blijven herhalen maar gezien maar een zeer beperkt deel van de grid dit probleem heeft kunnen ze dat daar wel zelf oplossen en de oplossing is ook al hee vaak genoemd.

Bij de Halo was niemand beschermd voor de Halo en daarna iedereen.
Je mist compleet wat ik voorstel.
Ik zit helemaal niet te wachten op technische regelgeving die het teams vergemakkelijkt om het op te lossen. Nee, ik wil regelgeving hebben die de coureurs beschermt omdat die niet in een gelijkwaardige positie zitten en niet in staat zijn om te zeggen dat dit niet acceptabel is tegen de teams. Hamilton kan dit misschien doen, de rest niet. Hoe de teams het vervolgens oplossen is hun probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:04

Dazzler2120

FP ProMod
B-Real schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:46:
Ik mag toch hopen dat de FIA geen reglementswijziging gaat doordrukken voor het porpoising probleem.
Waarom niet? FIA kan toch prima een wijziging doorvoeren per volgend seizoen met een mogelijke oplossing hiervan, waar alle teams zich dan aan moeten houden in het ontwerp van de bodem voor 2023? Het is niet maar één team dat er last van heeft, het zijn er meerderen. Mercedes heeft de grootste problemen, Red Bull de minste problemen. Alle andere teams hangen daar ergens tussenin.
Een oplossing zou ook kunnen zijn, zoals anderen al stelden, dat het een regel wordt dat iemand niet meer dan zoveel mm mag porpoisen o.i.d., de teams verhogen nu de rijhoogte niet, omdat het de performance beïnvloedt. Mag je niet teveel porpoisen, dan móet je wel je rijhoogte aanpassen om DSQ te voorkomen.
Er zijn al veel teams die de nodige aanpassingen hebben gedaan en het probleem grotendeels onder controle hebben. Een reglementswijziging zou voor hun bijzonder in het nadeel zijn, zeker met de budgetcap in het achterhoofd.

Een wijziging betekent ook dat enkele teams (met name Mercedes) flink in het voordeel zal zijn, wat weer nadelig is voor de andere teams. Laten we niet vergeten dat Mercedes ook echt nog wel het 3e team is, op afstand van RB/Ferrari en op de voet gevolgd door de andere teams.
Mwa ook ná mercedes is er best een groot performance gat t.o.v. McLaren & Renault. Als je kijkt heb je RB en Ferrari die dicht bij elkaar zitten, Mercedes op +0,9 sec, Mclaren op +1,5 sec, rest van het veld op 1,7 - 2.x sec. Dan kan je echt niet stellen dat Mercedes een op de voet gevolgd wordt door de concurrentie, zelfs met het porpoisen zijn ze by far het 3de team.
Nu juich ik een WK strijd tussen drie teams absoluut toe, maar MB vooruit helpen vind ik een flink nadeel voor de teams die nu nog in de buurt komen van MB.

Dus nee, laat de teams het maar lekker zelf oplossen. Het is niet zo moeilijk, schroef de rijhoogte op en accepteer de langzamere rondetijd of ga voor een snelle auto en klaag niet over de nadelen.
Dit soort opmerkingen kan ik niet zo veel mee... In een sport wat gemoeid gaat met zo enorm veel geld, zal geen enkel team zijn rijhoogte dusdanig handicappen dat ze volledig achteraan rijden. Dat is namelijk wel waar je dan naartoe gaat.
"Het is niet zo moeilijk", het is een enorm complex probleem. In de F1 zitten de beste engineering teams die je kan vinden. Waarvan Mercedes keer op keer bewezen heeft de laatste jaren echt top auto's te maken. Als zij het niet binnen een half jaar op kunnen lossen, kan je echt niet stellen dat het 'niet zo moeilijk is' :+
Da's een beetje een simplificatie van het probleem.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 22:29

Los gezien van wat wij er allemaal van vinden hoe deze politiek bedreven wordt laten we even kijken naar wat er gaat gebeuren als er een minimum rijhoogte wordt gehanteerd.

Gezien de Twitter zoals @Sir_Lion aangeeft zou je zeggen dat RBR al hoger rijd dan MB, als de eerst nou de maatstaf wordt, of een andere zonder porpoising. Blijft het in dit geval voor de meesten misschien het zelfde en gaat MB nog langzamer.

Geen idee hoe hoog iedereen rijd, is dat ergens te achterhalen?

[ Voor 15% gewijzigd door Dagg op 13-06-2022 15:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Heb het wel met hem te doen na zoveel pech..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZiabQ8Irzge4DEZO0qjZbvYGe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du8qVrmwZfbCzOvCaegHeWR6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPT3oXMx2W1G9lsKVdRgZWn8Lns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awFJ2E2C9tb8bcAy6S2zOnE4.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:08:
[...]

"lets definitely , uhm, (even stil) make some changes, okay ? thanks "
"copy lewis , .... come see ...."
"lets keep pushing"

.... kan ik niet goed verstaan
Heel tam betoog van zijn racing engineer, vervolgens "shitbox to drive" icm "sort it out" van Toto waarop HAM reageert met "well done guys, great strategie" + "definitly make some changes, okay?"

Ik vind het nogal politiek correct eromheen praten van HAM ipv; "thanks Toto, hopefully we can fix it any time soon, because it's undo-able like this", alsof hij zoiets heeft van "jaja, je weet dat die auto omhoog moet voor mijn rug maar je wil punten scoren Toto"

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:04

Dazzler2120

FP ProMod
Bullet NL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Ah, dank.... Dat had ik nog niet eens gelezen!

[...]

quote: https://www.nu.nl/formule...lagen-over-stuiteren.html

Precies, zo is het helemaal.
Het is net als het halve vorige seizoen dat Toto keer op keer via de radio zijn beklag deed, nu heeft Mercedes een andere manier gevonden om hun gerieven te uiten.

Dit stuit mij gewoon steeds meer tegen de borst, ik heb het vaker geschreven, het Mercedes team is alleen maar bezig met beïnvloeden van mensen buiten het echte daadwerkelijke racen om.

De maniertjes van Hamilton, argh.... Ik ben er echt helemaal klaar mee. Als ik hem hoor praten krijg ik direct een grote teen verkramping. De man is niet puur meer, hij wordt voor mij steeds meer een wereldverbeteraar zonder inhoud.

Maar goed, dat staat los van het feit dat de FIA Mercedes te gemoed zou moeten komen. Gelukkig lees ik hier dat velen vinden dat dit inderdaad niet de bedoeling kan zijn.
Wil je nu zeggen dat de reactie van Horner niet precies datzelfde is?
Dat is toch ook gewoon het politiek beïnvloeden van opinies over hun standpunt? Het ene ligt wat meer bij je dan het ander.

F1 is gewoon minstens voor de helft een politiek spel, dat gaat ook gewoon echt nooit veranderen. De afgelopen jaren waren RB en Ferrari continu aan het lobbyen voor bepaalde zaken om Mercedes langzamer te maken en daar zelf profijt uit te halen.

Wat wij hier zien als 'de maniertjes van Hamilton', wordt hij wereldwijd gezien als een sporter die enorm begaan is met alles om de sport heen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

scrappy.doo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Max kan niet zo goed met de RB18 overweg als Checo? Volgens mij staat hij toch echt 21 punten boven Checo.
Dat is de lezing van Red Bull hè. Die zeggen dat hij er wat meer moeite mee heeft. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dazzler2120 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:01:
[...]

Wil je nu zeggen dat de reactie van Horner niet precies datzelfde is?
Dat is toch ook gewoon het politiek beïnvloeden van opinies over hun standpunt? Het ene ligt wat meer bij je dan het ander.

F1 is gewoon minstens voor de helft een politiek spel, dat gaat ook gewoon echt nooit veranderen. De afgelopen jaren waren RB en Ferrari continu aan het lobbyen voor bepaalde zaken om Mercedes langzamer te maken en daar zelf profijt uit te halen.

Wat wij hier zien als 'de maniertjes van Hamilton', wordt hij wereldwijd gezien als een sporter die enorm begaan is met alles om de sport heen.
Hij wordt ook wereldwijd doorzien als een sporter die alleen begaan is met alles om hem heen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
G_Dragon schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoezo pech? Het is nu eenmaal een teamsport, waarbij LeClerc rijdt voor een team waar ze dusdanig de grens hebben opgezocht, dat ze er nu en dan overheen gaan en dus niet finishen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
DaniëlWW2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Je mist compleet wat ik voorstel.
Ik zit helemaal niet te wachten op technische regelgeving die het teams vergemakkelijkt om het op te lossen. Nee, ik wil regelgeving hebben die de coureurs beschermt omdat die niet in een gelijkwaardige positie zitten en niet in staat zijn om te zeggen dat dit niet acceptabel is tegen de teams. Hamilton kan dit misschien doen, de rest niet. Hoe de teams het vervolgens oplossen is hun probleem.
Dus mijn voorstel van extreem propoising verbieden en de auto diskwalificeren is nog niet zo'n gek idee, misschien beetje extreem :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Zewatanejo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Het is ook niet zo alsof de auto van Mercedes helemaal achteraan bungelt, ze zijn nog steeds ruim het derde team. Op zich zouden ze dat dit seizoen toch ook kunnen accepteren? Misschien nog wat aanpassen om hier en daar voor de podiums mee te kunnen doen en dan voor volgend seizoen terug naar de tekentafel.

Nu lijkt het een soort van wanhoopspoging in de aansluiting met Ferrari en Red Bull waarbij ze hun coureurs mogelijk letsel toebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Dazzler2120 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:54:
[...]

Waarom niet? FIA kan toch prima een wijziging doorvoeren per volgend seizoen met een mogelijke oplossing hiervan, waar alle teams zich dan aan moeten houden in het ontwerp van de bodem voor 2023? Het is niet maar één team dat er last van heeft, het zijn er meerderen. Mercedes heeft de grootste problemen, Red Bull de minste problemen. Alle andere teams hangen daar ergens tussenin.
Een oplossing zou ook kunnen zijn, zoals anderen al stelden, dat het een regel wordt dat iemand niet meer dan zoveel mm mag porpoisen o.i.d., de teams verhogen nu de rijhoogte niet, omdat het de performance beïnvloedt. Mag je niet teveel porpoisen, dan móet je wel je rijhoogte aanpassen om DSQ te voorkomen.

[...]

Mwa ook ná mercedes is er best een groot performance gat t.o.v. McLaren & Renault. Als je kijkt heb je RB en Ferrari die dicht bij elkaar zitten, Mercedes op +0,9 sec, Mclaren op +1,5 sec, rest van het veld op 1,7 - 2.x sec. Dan kan je echt niet stellen dat Mercedes een op de voet gevolgd wordt door de concurrentie, zelfs met het porpoisen zijn ze by far het 3de team.

[...]

Dit soort opmerkingen kan ik niet zo veel mee... In een sport wat gemoeid gaat met zo enorm veel geld, zal geen enkel team zijn rijhoogte dusdanig handicappen dat ze volledig achteraan rijden. Dat is namelijk wel waar je dan naartoe gaat.
"Het is niet zo moeilijk", het is een enorm complex probleem. In de F1 zitten de beste engineering teams die je kan vinden. Waarvan Mercedes keer op keer bewezen heeft de laatste jaren echt top auto's te maken. Als zij het niet binnen een half jaar op kunnen lossen, kan je echt niet stellen dat het 'niet zo moeilijk is' :+
Da's een beetje een simplificatie van het probleem.
Excuus, ik had het over aanpassingen in het reglement voor dit seizoen. Voor seizoen 2023 vind ik het tot daar aan toe. Dan is iedereen echter ook weer een jaar wijzer en zal het probleem er niet meer zijn of in elk geval veel minder.

MB zit inderdaad een beetje in niemandsland op de 3e plek, zeker als je naar de stand in het WK kijkt. Al geeft dat toch een beetje een vertekend beeld, want Russell is verrekte constant en dat levert een hoop punten op. Persoonlijk vind ik het mooi om te zien dat Hamilton nu in het middenveld ook eens echt moet rijden voor zijn centen. Dat zeg ik niet omdat ik een hekel aan hem heb, ik ben geen fan van hem maar kan zijn prestaties absoluut waarderen. Oude rotten cq wereldkampioenen (dus ook een Alonso) zien strijden met de jonge garde zoals een Norris of Tsunoda kan ik absoluut van genieten.

Voor wat betreft het laatste. Als we op een forum al niet meer iets mogen generaliseren, maar moeten uitgaande van alle complexiteit waarvan wij ook geen weet hebben dan houdt het snel op natuurlijk.
Feit is dat enkele teams het probleem wel (grotendeels) onder de knie hebben en MB zeer duidelijk niet. Als andere teams het kunnen oplossen, dan kan MB dat ook zeker.
En inderdaad het gaat om heel veel geld, dus schroef de auto (zwart/wit gezegd) omhoog en heb geen last van het porpoising probleem. Accepteer daarbij dat je langzamer bent er dus minder geld binnenkomt. Of accepteer het probleem, zeg tegen je coureur dat de situatie nu eenmaal zo is voor de time being en wees tevreden met de prestaties die je daarmee haalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Ook Norris is van mening dat MB het zelf uit moet zoeken:
Mercedes moet problemen zelf oplossen
Toto Wolff is van mening dat de FIA wijzigingen moet doen in het reglement, omdat de porpoising schade toe zou brengen aan de coureurs. Hamilton klaagde na afloop van de race in Baku over een pijnlijke rug en kwam zelfs moeilijk zijn auto uit. Norris lijkt niet echt onder de indruk van de kritiek van Mercedes. Hij denkt dat Mercedes het stuiteren flink kan verminderen met een stijvere vloer en hogere rijhoogte, maar dat dit wel ten koste zou gaan van de snelheid.

“Ze willen natuurlijk niet inboeten aan prestaties”, laat Norris weten. “Ik denk niet dat het iets is om over te klagen, men moet gewoon manieren vinden om het zelf op te lossen." De Britse coureur ziet het ook bij McLaren, dat de problemen wel wist op te lossen. “Wij kunnen ook betere prestaties neerzetten door de auto lager te maken, maar dan zouden we ook meer last krijgen van porpoising. Het is een afweging die je moet maken.”
https://www.gpblog.com/nl...es-weg-ik-klaag-niet.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dagg schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:58:
[Twitter]
Los gezien van wat wij er allemaal van vinden hoe deze politiek bedreven wordt laten we even kijken naar wat er gaat gebeuren als er een minimum rijhoogte wordt gehanteerd.

Gezien de Twitter zoals @Sir_Lion aangeeft zou je zeggen dat RBR al hoger rijd dan MB, als de eerst nou de maatstaf wordt, of een andere zonder porpoising. Blijft het in dit geval voor de meesten misschien het zelfde en gaat MB nog langzamer.

Geen idee hoe hoog iedereen rijd, is dat ergens te achterhalen?
Bijzonder inderdaad. Dacht dat Red Bull het voor elkaar had om zonder gestuiter lager te liggen. Maar dat lijk niet het verhaal als ik het nu zo zie.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:27
Alpha Tauri solution board

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52M6yWQgiWH_Pvoqq_Adej0phcY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yKdcYFSr9M0BxwQ2TZsB6HSl.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:02

Zewatanejo

Fine Thanks!

Iemand deze gezien gisteren?

Dat gaat toch wel ver vind ik. De coureurs zijn geen kinderen toch? (nou ja de meeste niet)
F1 gaat om emotie, bloed zweed en tranen. En dan zou je je als een Amerikaans schoothondje moeten gedragen... blggh

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:40
G_Dragon schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nouja, zoveel pech is ook weer te twisten. Hij kreeg die Monaco pole omdat hij zelf een red flag veroorzaakte. Dat hij daarna de race niet wint (of start), is wel te rechtvaardigen imo. Hij heeft wel aardig wat pech, maar zet het af tegen Max en het valt allemaal wel mee. Anyway, nog lang seizoen te gaan en het is niet alsof RB zo betrouwbaar is, dus nog goeie kansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 16:13
Zewatanejo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:31:
[Embed]
Dat gaat toch wel ver vind ik. De coureurs zijn geen kinderen toch? (nou ja de meeste niet)
F1 gaat om emotie, bloed zweed en tranen. En dan zou je je als een Amerikaans schoothondje moeten gedragen... blggh
Zal toch met uitzendsrechten/contracten te maken hebben, lijkt me niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel stuk ga als Mercedes zo blijft drammen en de FIA zegt: "jullie hebben gelijk, dit is te gevaarlijk. Vanaf nu hebben we een minimale verplichte rijhoogte"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
kruimel0 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Zal toch met uitzendsrechten/contracten te maken hebben, lijkt me niet?
De VS is nogal streng met vloeken en schelden op TV.
Vloeken en schelden is niet christelijk, en jaagt sommige adverteerders weg want vloeken is veel erger dan mensen geld aftroggelen. leuk land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Zewatanejo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:31:
[Embed]
Vandaar dat Max zo weinig in beeld was daar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ArgantosNL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Dus mijn voorstel van extreem propoising verbieden en de auto diskwalificeren is nog niet zo'n gek idee, misschien beetje extreem :+
Porpoising (in F1 termen) is niet iets wat je kunt 'verbieden', het is een neveneffect van het al dan niet op orde hebben van de totale aerodynamica / afstelling van de auto.

:*)

https://www.formula1.com/...93LlvFMyY81L9LfSutcS.html

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Will_M schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:07:
[...]

Porpoising (in F1 termen) in niet iets wat je kunt 'verbieden', het is een neveneffect van het al dan niet op orde hebben van de totale aerodynamica van de auto.

:*)

https://www.formula1.com/...93LlvFMyY81L9LfSutcS.html
Vandaar dat ik het woordje extreem er voor heb gezet, Merc zegt dat het Extreme Porpoising een gevaar is voor de drivers. Als je een auto zo afgesteld dat hij gaat glijden als een male en niet bestuurbaar/controleerbaar is zou me niets verbazen als er iets in de regels staat dat ze daar de auto ook voor kunnen diskwalificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ArgantosNL AMG Mercedes heeft zélf bepaalde ontwerpkeuzes gemaakt tijdens het ontwerpen én bouwen van d'r 2022 F1 auto. Als ze met een NASCAR / INDY-Car aan de start van een F1 Race willen komen, zo'n auto loopt nét zo hard of zelfs harder, dan moeten ze dat ook zelf weten. Vrees alleen dat ze dan helemaal niet meer mogen starten, inderdaad.

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord