Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.600 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:46
Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Dat vraagt dan gewoon om beslissingen en rekenwerk:

Als je beslist gewoon nog 2 jaar te blijven dan kan je uitrekenen hoeveel van die investeringen je kan terugverdienen. Hou daarbij rekening met een hogere woningwaarde voor een duurzamere woning, dus wellicht verdien je er nog wel op. Al helemaal als je een A label weet te scoren.
Dat is dus het lastige, als morgen ons droomhuis te koop komt gaan we met een paar maanden verhuizen, maar we zijn inmiddels bijna een jaar aan het zoeken en het wil nog niet vlotten.
Maar inderdaad, een zuinigere woning zal beter verkopen, vooral met de blijvend stijgende kosten.
Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:58:

Ik denk oprecht dat dit wel de trap onder onze reet is die we als maatschappij nodig hebben om eindelijk eens serieus werk te gaan maken van verduurzaming.
Tsjah, maar het moet allemaal maar wel 'even' betaald worden, en ik denk dat 90% van de huisbezitters dat niet kan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

FabianGTI schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:40:
[...]
Tsjah, maar het moet allemaal maar wel 'even' betaald worden, en ik denk dat 90% van de huisbezitters dat niet kan betalen.
De jongere generaties zijn het er over eens dat de energietransitie een van de weinige goede redenen is om de staatsschuld op te laten lopen.

Juist niets doen en business as usual is onbetaalbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Wat @Proton_ zegt.. daar moet de overheid wat aan gaan doen. Subsidies en wat mij betreft verplichtingen om je huis beter te isoleren, en dat niet alleen voor de huursector maar ook de koopsector.

Informatievoorziening moet men ook eens serieus werk van gaan maken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RemcoDelft schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:52:
https://www.nu.nl/economi...r-gas-dan-vorig-jaar.html
Rusland exporteert ruim een kwart minder gas dan een jaar geleden, maar we betalen bijna 5 keer zo veel per kuub. Oftwel Rusland krijgt 3,4 keer zoveel geld voor minder gas/werk dan een jaar geleden.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel beter was geweest om Nordstream 2 vol in gebruik te nemen, dan zat de gasopslag nu vol, zouden prijzen veel lager zijn, zou Rusland er minder aan verdienen, en zouden we precies net zo afhankelijk zijn van Rusland als nu. Maar dan zonder dat Rusland er tientallen zo niet honderden miljarden extra aan overhoudt.
Nee, de gasopslag zou dan niet vol zijn, die zou geen M3 meer hebben dan nu het geval is.
Rusland knijpt namelijk expres de aanvoer van gas.
(wat je ook aangeeft door te zeggen dat ze vorig jaar al een kwart meer door diezelfde bestaande leidingen pompten)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 01-06-2022 15:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Dat van die vaste contracten die de dans ontspringen roepen ze al een tijdje. Echter loopt ons vaste contract af deze maand, en dan gaan we in eens van 3000 euro naar 7000 euro per jaar met een variabel tarief.

Een verschil van 4000 euro! Lage inkomens worden (terecht) gecompenseerd maar als je bruto inkomen te hoog is dan mag je wel even 4000 euro netto extra betalen.

Voor mij is er een optie, de gaskraan in Groningen moet open, zorg voor een hele goede compensatie en investeer in Groningen. Ik zie niet hoe we hier anders uit komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ongetwijfeld zal het lastig of onmogelijk zijn voor een hele fikse groep huizenbezitters, maar 90% is echt onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Onder druk wordt alles vloeibaar, en om de stroperige verduurzaming in beweging te krijgen is blijkbaar veel (prijs)druk nodig. Vooral op bedrijven (die 90+% van ons gas verbruiken) maar als ik zie hoeveel D-label huizen er nog op de markt zijn denk ik dat ook daar nog wat te winnen valt.

Zeg even eerlijk: ga je zo'n warmtepompding uberhaupt onderzoeken als het geen euro oplevert? De meeste mensen stoppen al met zoeken als ze zien dat radiatoren vervangen moeten worden of er vloerverwarming in moet.
Idem met zonnepanelen. De prijs ervan is de afgelopen jaren niet heel veel veranderd, maar pas nu de stroom 3x zo duur is zijn ze niet meer aan te slepen, en gaan zelfs bedrijven ze op het dak leggen. Met een klein beetje geluk krijgen we zelfs de overheid zo gek dat ze netbeheerders iets laten doen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FreezeXJ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:02:
Met een klein beetje geluk krijgen we zelfs de overheid zo gek dat ze netbeheerders iets laten doen.
Eerder andersom.. de netbeheerders hebben de overheid zo gek gekregen de afschaffing van de salderingsregeling eindelijk in gang te zetten.

Want jeetje wat hebben ze het zwaar met al die mensen die zelf hun stroom opwekken :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:31:
[...]

Dat gaat ook wel gebeuren, alleen moet het verkocht kunnen worden aan het volk als een last-last-last-lastttt resort..

Ik voorspel alvast.. als Duitsland afgesloten wordt dan springen wij in dat gat.
Zou natuurlijk lachen zijn als NL de energietransitie kan financieren door gas aan DE te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:56

Dennis1812

Amateur prutser

Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:40:
[...]

Eerder andersom.. de netbeheerders hebben de overheid zo gek gekregen de afschaffing van de salderingsregeling eindelijk in gang te zetten.

Want jeetje wat hebben ze het zwaar met al die mensen die zelf hun stroom opwekken :')
Waardoor dus de consument netto nog meer betaald en de overheid verduurzaming middels PV eigenlijk destimuleert ipv stimuleert.

Maar we moeten wel van het gas af.
Maar we maken het niet aantrekkelijk!

En we hebben gas genoeg in Groningen, maar daar doen we niks mee!

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58

Nox

Noxiuz

GrooV schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:56:
Dat van die vaste contracten die de dans ontspringen roepen ze al een tijdje. Echter loopt ons vaste contract af deze maand, en dan gaan we in eens van 3000 euro naar 7000 euro per jaar met een variabel tarief.

Een verschil van 4000 euro! Lage inkomens worden (terecht) gecompenseerd maar als je bruto inkomen te hoog is dan mag je wel even 4000 euro netto extra betalen.

Voor mij is er een optie, de gaskraan in Groningen moet open, zorg voor een hele goede compensatie en investeer in Groningen. Ik zie niet hoe we hier anders uit komen
Als je 3000 euro pj aan energie kan betalen lijkt me 7k/j ook niet zo enorm moeilijk :p

Ik ga straks naar schatting 350 euro betalen. Voor een appartementje. 50 vierkante meter. B-label. Maar gelukkig komt het goed, de voorzitter van onze vve heeft mijn informele aankondiging om verzoek een wp te plaatsen met een beetje pv al beantwoord met: na de oorlog is gas goedkoop, waarom zou je?
Alsof die gaskraan en olietankers weer maximaal gaan leveren ná het slopen van UA. :F

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ben je nou sarcastisch in je eerste zin?

Verder op je 2e stuk. Vanaf 2030 (!) Wordt alles beter als het aan Hugo ligt. De politiek voelt totaal nog geen enkele noodzaak om eea te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nox schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:39:
[...]
Als je 3000 euro pj aan energie kan betalen lijkt me 7k/j ook niet zo enorm moeilijk :p

Ik ga straks naar schatting 350 euro betalen. Voor een appartementje. 50 vierkante meter. B-label. Maar gelukkig komt het goed, de voorzitter van onze vve heeft mijn informele aankondiging om verzoek een wp te plaatsen met een beetje pv al beantwoord met: na de oorlog is gas goedkoop, waarom zou je?
Alsof die gaskraan en olietankers weer maximaal gaan leveren ná het slopen van UA. :F
Als je in een Vve zit, zou de vraag eerder zijn waar je zo’n grote warmtepomp kwijt wil :)
(Hier kleine postzegel als CV ruimte en mogen/kunnen geen buiten units ophangen)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 01-06-2022 18:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
YakuzA schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Nee, de gasopslag zou dan niet vol zijn, die zou geen M3 meer hebben dan nu het geval is.
Rusland knijpt namelijk expres de aanvoer van gas.
(wat je ook aangeeft door te zeggen dat ze vorig jaar al een kwart meer door diezelfde bestaande leidingen pompten)
Rusland had dan ook een gloednieuwe pijpleiding gelegd zodat ze minder gas via Oekraine naar Europa hoeven te sturen. Dat scheelt ze namelijk transportkosten, dus het verbaast me niks dat ze daar wat minder gas langs pompten.

Zou iemand in Den Haag weten dat de 2 miljard kuub die ze nu missen slechts 0,3% is van wat er in Groningen nog in de grond zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-07 20:00
Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:40:
[...]

Particulieren die zelf stroom opwekken zijn geen enkel probleem voor het elektriciteitsnet en/of netbeheerders. Bij teveel teruglevering in een bepaalde gebied worden er automatisch omvormers uitgeschakeld doordat de netspanning oploopt en is er technisch gezien uit oogpunt van de netbeheerder niets aan de hand. Dat zonnepanelen daardoor misschien 10-20% van de zonnige uren werkloos op het dak liggen is vervelend voor de particuliere (of MKB) eigenaar, maar zal de netbeheerder geen seconde van wakker liggen. Landelijk zou een "overschot" aan zonnepanelen die soms werkloos zijn een mooie extra reductie van het fossiele brandstofgebruik in elektriciteitscentrales betekenen.

Wat er deels aan de hand is, is de regelgeving voor netbeheerders ten aanzien van grootverbruikers aansluitingen. Daar moet een gegarandeerd vermogen getransporteerd kunnen worden. En dan geldt op papier Vol=vol. Terwijl in praktijk de ene grootverbruiker flink teruglevert en de buurman af en toe met een piek stroom afneemt. In praktijk zit zo'n net dan lang niet aan het maximum.

Maar een nog groter probleem voor het elektriciteitsnet ten aanzien van de energietransitie zij de particuliere laadpalen voor elektrische auto's. Die zorgen voor een hoog piekverbruik. De meeste mensen pluggen 's avonds bij thuiskomst in om met 11kW te laden. En dan gaat ook de Inductiekookplaat nog aan voor een heerlijke maaltijd. Terwijl vaak met de hele nacht laden a 1kW ook de accu wel vol is. Die grote pieken in stroom afname zijn een bedreiging voor het elektriciteitsnet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Wat @Proton_ zegt.. daar moet de overheid wat aan gaan doen. Subsidies en wat mij betreft verplichtingen om je huis beter te isoleren, en dat niet alleen voor de huursector maar ook de koopsector.

Informatievoorziening moet men ook eens serieus werk van gaan maken.
Subsidies zijn er al vele jaren. Maar veel eigenwijze mensen schreeuwen al snel moord en brand zodra de overheid hen vriendelijk of dringend verzoekt om de eigen situatie te verbeteren. Laat staan als de overheid dat zou verplichten.

En informatievoorziening? Je hebt afgelopen jaren de vele spotjes op radio en tv gemist?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:31
Wat is dit dan voor rare opmerking? Kan een minima welke nu €100,- per maand kan betalen dan ook €180,- per maand betalen? En kan iemand die dit jaar 7k kan betalen komend jaar dan 15k betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
[...]

Lekker kortzichtig, we wonen in een huis uit 1929 wat lastig te isoleren is (geen spouw rondom)

Toen we dit kochten betaalden we 1500 per jaar, inmiddels met 2 kinderen en fulltime thuiswerken is ons verbruik ook gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@GrooV met gas is dat niet te betalen, perfect voor vloerverwarming+warmtepomp dus ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Lekker kortzichtig, we wonen in een huis uit 1929 wat lastig te isoleren is (geen spouw rondom)

Toen we dit kochten betaalden we 1500 per jaar, inmiddels met 2 kinderen en fulltime thuiswerken is ons verbruik ook gestegen.
Met zo’n instelling komen we nooit door de energie transitie heen. Met 7k/jaar energierekening lijkt me dat heel veel woning verbeteringen rendabel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Als je in een Vve zit, zou de vraag eerder zijn waar je zo’n grote warmtepomp kwijt wil :)
(Hier kleine postzegel als CV ruimte en mogen/kunnen geen buiten units ophangen)
Ik zit bovenin, heb een dak boven me. BG heeft een tuin en de tussenlaag mag van mij het dak op. Dan lever ik zo 10 vierkante cm in voor een doorvoer. Dak opdelen in 3 en allemaal eigen pv (bij voorkeur wel zelfde merk en type) paneeltjes en omvormer. Dat ik dan mogelijk wat extra werk heb boeit me totaal niet, iedereen profiteert er van.

Alternatief is Vincent, enkel 2 doorvoeren en geen buitenunit.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Dennis1812 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:45:
Ben je nou sarcastisch in je eerste zin?
Ligt eraan, als de poster een tussenwoning met enkel glas uit 1930 heeft wel. Als de poster een boerderij van 500m² heeft met enorm veel isolatie niet :p

Ik ga vier keer meer betalen naar verwachting dus als je je er aan stoort misschien troost deze mededeling je :+

Edit: eerstgenoemde dus. Dan moet je het met een korrel zout nemen en snap je waarom ik het schreef ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 01-06-2022 19:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ivow85 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:05:
[...]

Subsidies zijn er al vele jaren. Maar veel eigenwijze mensen schreeuwen al snel moord en brand zodra de overheid hen vriendelijk of dringend verzoekt om de eigen situatie te verbeteren. Laat staan als de overheid dat zou verplichten.

En informatievoorziening? Je hebt afgelopen jaren de vele spotjes op radio en tv gemist?
Met informatievoorziening bedoel ik dat die enorme hoeveelheden aan desinformatie tegengewerkt moet worden.

Ik ben er echt van overtuigd dat de gemiddelde Nederlander echt denkt dat warmtepompen veel meer stroom verbruiken dan wat een CV ketel aan gas kost. Dat is te danken aan CV installateurs, kranten zoals de Telegraaf en het AD en organisaties zoals Vereniging Eigen Huis. Die verspreiden een partij desinformatie, niet normaal.

Van de week nog een column bij de Telegraaf.
Wat blijkt nu: die dingen verdienen zich helemaal niet vanzelfsprekend terug! Ik citeer uit het Vakblad Warmtepomp. […]

Hier is het citaat: Op Het Nederlands Warmtepomp Congres op 10 december concludeerden Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland, en Dirk de Leijer, ceo van Inventum, dat mensen moeten stoppen met het praten over terugverdientijden. De Leijer: „Daar irriteer ik me aan. Het is nooit de intentie geweest om van verduurzaming een verdienmodel te maken. Wel om onze kinderen een mooie toekomst te bezorgen. Het is om die reden dat mensen bijvoorbeeld in een Tesla rijden.” Doekle Terpstra: „Waar ik me groen en geel aan erger is dat terugverdientijd wél een issue is bij verduurzaming van een woning, en kennelijk niet bij een nieuwe keuken van 20.000 euro.”

Hier wordt ten eerste niet eens de schijn hooggehouden dat die apparaten zichzelf terugverdienen, want anders is die irritatie niet nodig. We noteren dat de sector, die enorm te verdienen heeft aan het verplichten van hun nieuwe producten, niet stelt dat die zich voor de klant terugverdienen.
Dit soort dingen.. dus omdat iemand zich ergert dat alle verduurzamingsmaatregelen altijd terugverdiend moeten worden, en niet direct benadrukt wordt dat je hybride warmtepompen wel terugverdiend, verdien je ze dus niet terug :') Wat mij betreft heeft die lobbyist in dit geval gelijk: het is toch wel gek dat we massaal geen euro aan verduurzaming willen uitgeven. Het is toch voor onze eigen kinderen?

Het is een strijd die zowat niet te winnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Met de hete zomers kan je melden: een warmtepomp kan ook koelen.

Gaan ze als warme broodjes over de toonbank opeens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nox schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:32:
Met de hete zomers kan je melden: een warmtepomp kan ook koelen.

Gaan ze als warme broodjes over de toonbank opeens.
Maar dat wil de overheid dan weer niet stimuleren, mijns inziens wel een beetje terecht. Dat zie je aan de subsidies: die zijn alleen voor de niet L/L varianten.

Op zich een vreemde keus, want je zou als voorwaarde kunnen stellen dat men wel subsidie kan krijgen je verplicht je CV laat weghalen bijv.

En koelen met L/W of W/W werkt voor geen meter vergeleken met L/L :) Dus dan krijg je die artikelen weer in Eigen Huis _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:30:
[...]

Ik ben er echt van overtuigd dat de gemiddelde Nederlander echt denkt dat warmtepompen veel meer stroom verbruiken dan wat een CV ketel aan gas kost. Dat is te danken aan CV installateurs, kranten zoals de Telegraaf en het AD en organisaties zoals Vereniging Eigen Huis. Die verspreiden een partij desinformatie, niet normaal.
Eigenlijk komt dat vooral door de energieleveranciers in Nederland, die voor gas een andere eenheid hanteren dan voor elektriciteit.

In België wordt gas (vaak?) in kWh gefactureerd. En niet in m³ met daaroverheen nog een wazige correctiefactor. Als we dat in Nederland ook zouden doen, dan zou een gemiddeld huishouden niet 1250m³ gas per jaar afrekenen, maar ~12.000kWh gas. En als we dan leren dat een warmtepomp 2500 tot misschien wel 4000kWh per jaar verbruikt, dan realiseert iedereen zich direct dat die warmtepomp véél efficienter is dan gas stoken.

En ja, journalisten dragen helaas veel bij aan het sentiment dat 4000 kWh veel energie zou zijn ten opzichte van 1250m³, doordat een journalist meestal geen enkele affiniteit met techniek heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Er zijn gewoon heel veel belanghebbenden bij gas CVs. Alleen al de jaarlijkse onderhoudscontracten gaan honderden miljoenen in om. Daarom zijn die ook zo blij met de hybride warmtepomp. Die hebben net zoveel onderhoud nodig.

Volledige WP is net een koelkast. Heeft in principe geen onderhoud nodig. Zijn denk ik vooral duur omdat het volume nog laag is in Nederland. Ik hoop wel dat over 20 jaar als de unit ermee stopt, je niet net als bij een koelkast het hele apparaat moet vervangen, maar dat je gewoon onderdelen kan vervangen, zoals de pomp en de compressor. Anders blijft het een duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:42
GrooV schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:56:

Nederlands gas zal evenveel kosten als Russisch gas.

Waarom? Omdat het kan. Blijkbaar zijn er mensen die bereidt zijn om 7000€ te betalen in plaats van 3000€ voor hetzelfde spul.

Hoe zou je zelf zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Maar dat wil de overheid dan weer niet stimuleren, mijns inziens wel een beetje terecht. Dat zie je aan de subsidies: die zijn alleen voor de niet L/L varianten.

Op zich een vreemde keus, want je zou als voorwaarde kunnen stellen dat men wel subsidie kan krijgen je verplicht je CV laat weghalen bijv.

En koelen met L/W of W/W werkt voor geen meter vergeleken met L/L :) Dus dan krijg je die artikelen weer in Eigen Huis _O-
Als je met convectoren koelt kom je best een eind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nox schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:37:
[...]

Als je met convectoren koelt kom je best een eind ;)
Klopt, maar vaak zal er sprake zijn van vloerverwarming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Klopt, maar vaak zal er sprake zijn van vloerverwarming ;)
Een ventilator in de woonkamer zetten doet dan wonderen. De ventilator zorgt dan voor luchtverplaatsing waardoor de koele lucht niet vlak boven de vloer blijft hangen, maar zich continue mengt met warmere lucht die hoger in de kamer hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:29
In het kader van "gooi Groningen maar open!"

Kunnen we de pijn in Groningen ook wel wat verzachten door in de rest van Nederland ook gas te gaan winnen _O_

[Twitter: https://twitter.com/MRvanvliet/status/1531923826149363712?s=20&t=B3panflh6sjtJdir2fLKYg]

Als Groninger zeg ik: Begin maar lekker onder de Randstad en dan gaan we daar eerst ook 30 jaar beweren dat het geen kwaad kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:16:

Kunnen we de pijn in Groningen ook wel wat verzachten door in de rest van Nederland ook gas te gaan winnen _O_

[Twitter]

Als Groninger zeg ik: Begin maar lekker onder de Randstad en dan gaan we daar eerst ook 30 jaar beweren dat het geen kwaad kan. :)
Schaliegas is een hele andere categorie dan een gewoon gasveld.
Expres op 1 hoop gegooid om hier te pogen een punt te maken, I know :) Er wordt al tientallen jaren olie gepompt onder rotjeknor btw ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
YakuzA schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:31:
[...]

Schaliegas is een hele andere categorie dan een gewoon gasveld.
Expres op 1 hoop gegooid om hier te pogen een punt te maken, I know :) Er wordt al tientallen jaren olie gepompt onder rotjeknor btw ;)
Ik snap het wel hoor, maar als Groninger met bevingsschade stoor ik me een beetje aan hoe makkelijk er weer geroepen wordt dat we maar meer moeten oppompen.

De overheid heeft nog altijd niet aangetoond betrouwbaar te zijn in dit dossier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:55:
[...]

Eigenlijk komt dat vooral door de energieleveranciers in Nederland, die voor gas een andere eenheid hanteren dan voor elektriciteit.

In België wordt gas (vaak?) in kWh gefactureerd. En niet in m³ met daaroverheen nog een wazige correctiefactor. Als we dat in Nederland ook zouden doen, dan zou een gemiddeld huishouden niet 1250m³ gas per jaar afrekenen, maar ~12.000kWh gas. En als we dan leren dat een warmtepomp 2500 tot misschien wel 4000kWh per jaar verbruikt, dan realiseert iedereen zich direct dat die warmtepomp véél efficienter is dan gas stoken.

En ja, journalisten dragen helaas veel bij aan het sentiment dat 4000 kWh veel energie zou zijn ten opzichte van 1250m³, doordat een journalist meestal geen enkele affiniteit met techniek heeft.
Met als sidenote dat dat gas ook 3-4x zo goedkoop is per kWh. Dus als je verbruik 3-4x zo laag wordt maakt dat voor de portemonnee niet uit, behalve dan je investering die je "niet" terug verdient met gelijke jaarlijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

mitsumark schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:46:
[...]

Met als sidenote dat dat gas ook 3-4x zo goedkoop is per kWh. Dus als je verbruik 3-4x zo laag wordt maakt dat voor de portemonnee niet uit, behalve dan je investering die je "niet" terug verdient met gelijke jaarlijkse kosten.
Andersom toch? Gas is 4x zo duur als stroom (om en nabij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:12
FreezeXJ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:02:
[..]
Idem met zonnepanelen. De prijs ervan is de afgelopen jaren niet heel veel veranderd, maar pas nu de stroom 3x zo duur is zijn ze niet meer aan te slepen, en gaan zelfs bedrijven ze op het dak leggen. [..]
Zeker al even niet meer de prijzen van zonnepanelen gevolgd? :)

Een 365 Wp JA Solar paneel vorig jaar gekocht voor € 109,-, doet nu € 189,- (is nu gelukkig weer iets gezakt), een vergelijkbare APS omvormer vorig jaar € 169,- doet nu € 205,- en is meest niet leverbaar.

Toch nog een voordeeltje: de terugverdientijd is dan wel weer een stuk korter geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:00:
[...]

Iirc is de energie van 1 m3 gas gelijk aan die van 9 kWh

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dennis1812 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:00:
[...]

Je kunt 1 kuub gas niet 1 op 1 vergelijken met 1 kWh stroom, andere eenheid.
Je kunt gas wel omrekenen naar kWh, zit ongeveer een factor 10 tussen.
1 kuub gas is bijna 10kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 02-06-2022 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:01

[Twitter]

Groningen is natuurlijk niet het enige gasveld wat in productie is. Er zijn nog tientallen andere, kleinere locaties waar ze de gaskraan gewoon wat verder open kunnen draaien. Wellicht sijpelt er nog wat van Groningen die kanten op.

De impact op het winnen in andere delen van Nederland zal voor de huizen kleiner zijn omdat de velden veel kleiner zijn. Laat ze morgen maar beginnen hier. Geen enkel probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:19

[Twitter]

Sja. ik vind het jammer dat het dossier zo verpest lijkt dat er geen beweging meer mogelijk is. Nu gas gewoon even 7 keer zo veel waard is lijkt het volgende me nogal een no-brainer:

* zet de gaskraan vanuit groningen/noord-NL weer klein beetje open door er bijv. 1 of 2 miljard kuub uit te halen komende periode.
* met de huidige prijzen is dat zo'n 800 tot 1600 miljoen euro waard 8)
* stop elke laatste euro die hieruit komt (dat bedrag hierboven dus) in Groningen en verdeel dat op een manier zodat mensen in de getroffen gebieden ermee geholpen zijn

helaas een utopie, want blijbkaar werkt het niet zo, maar ik vind het een unieke kans om relatief eenvoudig ff 2 miljard extra in een schadefonds te douwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Emoties winnen het van rationeel denken in deze ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja, we hebben 30 jaar lang gas voor niks opgepompt, en het afhandelen van issues erover is nou niet echt zo soepel gelopen dat we daarop kunnen vertrouwen... dus daar mag je nu voor betalen. Penny wise, pound foolish, zouden onze westerburen zeggen. Of misschien kunnen we de HSL, een paar F35 of een of ander sociaal wetje terugdraaien? Die zijn immers gesponsord met gas-geld. Kopen we daar weer gas van, en de politici leggen de rest wel even bij. Klaar!

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Sja. ik vind het jammer dat het dossier zo verpest lijkt dat er geen beweging meer mogelijk is. Nu gas gewoon even 7 keer zo veel waard is lijkt het volgende me nogal een no-brainer:

* zet de gaskraan vanuit groningen/noord-NL weer klein beetje open door er bijv. 1 of 2 miljard kuub uit te halen komende periode.
* met de huidige prijzen is dat zo'n 800 tot 1600 miljoen euro waard 8)
* stop elke laatste euro die hieruit komt (dat bedrag hierboven dus) in Groningen en verdeel dat op een manier zodat mensen in de getroffen gebieden ermee geholpen zijn

helaas een utopie, want blijbkaar werkt het niet zo, maar ik vind het een unieke kans om relatief eenvoudig ff 2 miljard extra in een schadefonds te douwen...
Het probleem van grondstof economien is dat het geld nooit naar de bevolking gaat, maar vrijwel altijd naar een klein groepje elite. De baten van het gas in Groningen zijn vooral naar de aandeelhouders van Shell gegaan. De enige uitzondering lijkt Noorwegen te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:12
Z___Z schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Het probleem van grondstof economien is dat het geld nooit naar de bevolking gaat, maar vrijwel altijd naar een klein groepje elite. De baten van het gas in Groningen zijn vooral naar de aandeelhouders van Shell gegaan. De enige uitzondering lijkt Noorwegen te zijn.
Ik zie een mooie uitdaging voor dat kabinet van ons wat met "nieuw elan" is aangetreden en het allemaal veel beter gaat doen :+ Dat moeten wij toch ook kunnen?

Wat ik me wel een beetje begin af te vragen: iedereen is er zeker van dat de gas prijs komende winter flink omhoog gaat, echter de spotprijzen komen de laatste dagen / weken niet meer heel significant in beweging (het zijn slechts rimpelingen t.o.v. de steile pieken in december en februari/maart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
Wozmro schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Nederlands gas zal evenveel kosten als Russisch gas.

Waarom? Omdat het kan. Blijkbaar zijn er mensen die bereidt zijn om 7000€ te betalen in plaats van 3000€ voor hetzelfde spul.

Hoe zou je zelf zijn?
Nee, mensen zijn niet "bereid" 7000 te betalen ipv 3000, mensen hebben doorgaans gewoon geen keuze, althans niet op de korte termijn.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Batilan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 00:20:
[...]
Ik zie een mooie uitdaging voor dat kabinet van ons wat met "nieuw elan" is aangetreden en het allemaal veel beter gaat doen :+ Dat moeten wij toch ook kunnen?

Wat ik me wel een beetje begin af te vragen: iedereen is er zeker van dat de gas prijs komende winter flink omhoog gaat, echter de spotprijzen komen de laatste dagen / weken niet meer heel significant in beweging (het zijn slechts rimpelingen t.o.v. de steile pieken in december en februari/maart).
Het kan best zo zijn dat met de huidige hoge gasprijs, het prijssprong naar een LNG vervanging veel kleiner is geworden?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Wellicht kan je dat wat beter onderbouwen. Er is veel geld naar aandeelhouders gegaan, maar AFAIK is er ook gewoon veel geld in Nederland gestoken (snelwegen bijv. en sociale voorzieningen). Zaken die we nooit hadden kunnen betalen zonder de aardgasbaten.

Of dat een goede keus was, valt achteraf te betwijfelen, echter in die tijdsgeest valt het nog wel te verdedigen. In de tijd dat dat aardgas werd ontdekt was de wereld vol in de ban van kernenergie. De verwachting was dat aardgas na een jaar of 20 geen drol meer waard zou zijn.

Door zaken zoals Three Miles Island en Tjernobyl liep het allemaal net even anders.. maar goed, de techniek was toen 'onfeilbaar' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[...]

Jouw bewering dat Shell en Exxon vooral verdiend hebben klopt niet met de feiten. Cijfers uit 2017:
De staat verdiende volgens de Algemene Rekenkamer tot 2014 meer dan 265 miljard aan de gaswinning in Nederland. Inmiddels is dat opgelopen tot ongeveer 290 miljard. De NAM (Exxon en Shell) verdiende enkele tientallen miljarden.
Bron: https://nos.nl/collectie/...en-wat-willen-partijen-nu

Grofweg 90% staat en 10% commerciele partijen. Dat is toch geen slechte deal?

[ Voor 4% gewijzigd door pdukers op 07-06-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04

dr.lowtune

Deugt niet

[Twitter]

Ik denk dat we nu ook wel op een punt zitten dat veel gebieden op zee die eerst kostentechnisch niet interessant waren dat nu wel zijn.

Het duurt alleen wel voordat je die locaties operationeel hebt, ze zijn immers bewust niet als productielocatie opgetuigd dus dat moet nog gebeuren (en dan moet je maar hopen dat je de juiste equipment met bemanning kan krijgen, want die kan ook toevallig ergens in Azië op een langdurig contract rond dobberen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Ik ben overigens helemaal niet tegen het weer open gooien van Groningen. Echter, er is al een paar keer gezegd dat de productie opvoeren gewoonweg NIET veilig kan zonder eerst 13.000 huizen te versterken of mensen te verhuizen naar een nieuw huis. Daarnaast is er de afgelopen 30 jaar ook weinig reden om te vertrouwen op de woorden "ruimhartig compenseren".

Als de regering/NAM nou eens de afgelopen 10/15 jaar gewoonweg al het geld gestoken hadden in die versterking, vernieuwing, reparatie en compensatie ipv in consultants, advocaten, tijdrekken, traineren en adviesbureau's, waren we nu klaar geweest met die operatie en had een merendeel van de Groningers gezegd: Ja, pomp maar lekker in deze tijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04

dr.lowtune

Deugt niet

Prosac schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:07:
Ik ben overigens helemaal niet tegen het weer open gooien van Groningen. Echter, er is al een paar keer gezegd dat de productie opvoeren gewoonweg NIET veilig kan zonder eerst 13.000 huizen te versterken of mensen te verhuizen naar een nieuw huis. Daarnaast is er de afgelopen 30 jaar ook weinig reden om te vertrouwen op de woorden "ruimhartig compenseren".

Als de regering/NAM nou eens de afgelopen 10/15 jaar gewoonweg al het geld gestoken hadden in die versterking, vernieuwing, reparatie en compensatie ipv in consultants, advocaten, tijdrekken, traineren en adviesbureau's, waren we nu klaar geweest met die operatie en had een merendeel van de Groningers gezegd: Ja, pomp maar lekker in deze tijden.
Sterker nog, het is niet eens een kwestie van al het geld investeren, volgens mij is er genoeg opgepompt (en verdiend) om de bewoners te compenseren en geld over te houden voor andere zaken. Het is teleurstellend dat dat niet is gebeurd. De trackrecord van de regering(en) is inderdaad vooral die van een onbetrouwbare partner, dus ik kan me goed voorstellen dat de "wil" bij de Groningers wat "minder" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Sinds de gaskraan van de Northstream I (door "gepland :+ technisch onderhoud") steeds verder dichtgaat
en per 11 juli voor ca. 10 dagen helemaal dichtgedraaid wordt kent de TTF gashandelsbeurs alleen maar sterk stijgende prijzen. En de gasvoorraden voor de winter kunnen niet voldoende gevuld worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJzrWTaM1IJ6y85ueqk8mA-yLgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKYo2UDGg5l0J33rYefjHew0.jpg?f=fotoalbum_large
Motto voor de winter en aanbeveling door de Duitse regering: "Zieht Euch warm an!"

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 03-07-2022 10:08 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

dunklefaser schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:44:
Sinds de gaskraan van de Northstream I (door "gepland technisch onderhoud") steeds verder dichtgaat
en sinds 1 juli voor ca. 10 dagen helemaal dichtgedraaid is kent de TTF gashandelsbeurs alleen maar sterk stijgende prijzen. En de gasvoorraden voor de winter kunnen niet voldoende gevuld worden.
[Afbeelding]
Motto voor de winter en aanbeveling door de Duitse regering: "Zieht Euch warm an!"
:/ :'(

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:18
Warmetruiendag valt dit jaar op 8 oktober.

Tot en met 20 maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Prosac schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:07:
Ik ben overigens helemaal niet tegen het weer open gooien van Groningen. Echter, er is al een paar keer gezegd dat de productie opvoeren gewoonweg NIET veilig kan zonder eerst 13.000 huizen te versterken of mensen te verhuizen naar een nieuw huis.
Hoe groot is het risico nou echt? Ik verbaas me dat er bij gaswinning standaard gesproken wordt over "we weten niet of het veilig kan", terwijl dat nergens anders in de samenleving ook maar benoemd wordt. Elke ochtend gaan miljoenen mensen naar hun werk, ondanks dat niet gegarandeerd kan worden dat dat veilig is. Sterker nog: er vallen elk jaar 20.000 zwaargewonden in het verkeer! Ruim meer dan het aantal huizen wat je hierboven noemt. Maar om economische redenen laten we mensen toch maar naar het werk gaan...
Waarom zou dat bij gaswinning anders zijn? Omdat er "mensen doodgaan aan stress"? Bij Corona werd standaard genoemd dat het iemand van 84 met onderliggend lijden was. Dat is met stress toch niet anders? En hoeveel mensen gaan er dood door stress doordat ze de verwarming niet meer aan durven zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

dunklefaser schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:44:
Sinds de gaskraan van de Northstream I (door "gepland :+ technisch onderhoud") steeds verder dichtgaat
en per 11 juli voor ca. 10 dagen helemaal dichtgedraaid wordt kent de TTF gashandelsbeurs alleen maar sterk stijgende prijzen. En de gasvoorraden voor de winter kunnen niet voldoende gevuld worden.
[Afbeelding]
In de afgelopen maand is de gasvoorraad in Nederland gestegen van 40,32% naar 53,08%. (bron: https://agsi.gie.eu/#/ )
Over 2,5 maanden gaan we langzamerhand de boel weer verwarmen, en verwacht ik dat de totale gasvoorraad voor max. 75% gevuld zal zijn. Hopelijk krijgen we geen strenge winter....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:48

Garyu

WW

Als gas nu zo duur is, dan kunnen de (extra) opbrengsten toch volledig in Groningse huizen geinvesteerd worden en het is een win:win: Groningers stevigere huizen, het hele land een stabiele economie.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
RemcoDelft schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Hoe groot is het risico nou echt? Ik verbaas me dat er bij gaswinning standaard gesproken wordt over "we weten niet of het veilig kan", terwijl dat nergens anders in de samenleving ook maar benoemd wordt.
euhm.. er vinden continu veiligheidsoverwegingen plaats over hoe dingen veilig kunnen en moeten. Zo mag autonoom autorijden nog altijd niet. Mogen bepaalde voertuigen de weg niet op en moet je je auto jaarlijks laten keuren. Apparatuur moet continu aan allerlei tests en normen voldoen. In de bouw gelden hele strenge maatregelen om de veiligheid van personeel te waarborgen tot op het punt dat een aannemer een werk afgepakt kan worden als het niet veilig is. De discussie rondom nuclaire energie is er ook steeds eentje van "veiligheid".
Elke ochtend gaan miljoenen mensen naar hun werk, ondanks dat niet gegarandeerd kan worden dat dat veilig is. Sterker nog: er vallen elk jaar 20.000 zwaargewonden in het verkeer! Ruim meer dan het aantal huizen wat je hierboven noemt.
Euhm.. denk je dat er maar 1 persoon per huis woont? Het gaat om huizen, gebouwen e.d. waarbij het dus gaat om meer dan 20.000 mensen he.
Daarnaast doet de overheid er qua verkeer WEL zoveel mogelijk aan om dit veilig te laten plaatsvinden. Snelheidsbeperkingen, veiligheid in auto's eisen, opleidingen om aan het verkeer te mogen deelnemen etc etc.
Terwijl men bij de aardbevingen het eerst ontkend heeft en later schadeherstel en veiligheid zoveel mogelijk vertraagd.
Maar om economische redenen laten we mensen toch maar naar het werk gaan...
Om economische redenen is de gaswinning dan ook nog altijd niet gestaakt, slechts verlaagd.
Waarom zou dat bij gaswinning anders zijn? Omdat er "mensen doodgaan aan stress"? Bij Corona werd standaard genoemd dat het iemand van 84 met onderliggend lijden was. Dat is met stress toch niet anders? En hoeveel mensen gaan er dood door stress doordat ze de verwarming niet meer aan durven zetten?
Niet alleen omdat mensen doodgaan aan de stress en dwars gezeten worden door de overheid, maar omdat die 13.000 gebouwen doden veroorzaken als ze tijdens een aardbeving het wel begeven. Van daaruit komt de opmerking: we weten niet of het veilig kan.

En als laatste: Het Groningers gasveld vol open zetten doet NIETS voor de gasprijs. Daarvoor is het veld te onbeduidend op de wereldwijde gasmarkt. Dus dat doet niets aan verwarmingsprijsstress.

nabrander: Als de overheid nou vanaf eind jaren 90 WEL de problematiek serieus had genomen en gewoon de versterkingsopgave serieus opgepakt en niet half Groningen als profiteurs had weggezet, waren die 13.000 gebouwen nu allang versterkt en hadden we de discussie nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:22
Garyu schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:08:
Als gas nu zo duur is, dan kunnen de (extra) opbrengsten toch volledig in Groningse huizen geinvesteerd worden en het is een win:win: Groningers stevigere huizen, het hele land een stabiele economie.
Als de gaskraan naar de hele EU dichtgaat, dan gaat Groningen openen weinig doen met de gasprijzen hoor. Het is ook niet zo of dat gas dan specifiek voor ons land gebruikt kan worden, we zijn via allerlei verdragen gebonden aan solidariteit met de overige EU landen. Het zou wel bijdragen maar het is niet of voor NL het probleem daarmee van tafel is. Sowieso zelfs als we zelf genoeg gas hebben, als Duitsland zonder komt te zitten worden wij gewoon meegezogen in de gigantische economische crisis die dan EU breed ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Prosac schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Euhm.. denk je dat er maar 1 persoon per huis woont? Het gaat om huizen, gebouwen e.d. waarbij het dus gaat om meer dan 20.000 mensen he.
En hoeveel daarvan zijn er ooit gewond geraakt door zo'n lichte aardbeving? Je doet net alsof die 13.000 huizen meteen instorten en alle inwoners zwaargewond raken. Dat is niet zo.
En als laatste: Het Groningers gasveld vol open zetten doet NIETS voor de gasprijs. Daarvoor is het veld te onbeduidend op de wereldwijde gasmarkt. Dus dat doet niets aan verwarmingsprijsstress.
Het is genoeg om alle woningen in Nederland nog heel lang te verwarmen.
nabrander: Als de overheid nou vanaf eind jaren 90 WEL de problematiek serieus had genomen en gewoon de versterkingsopgave serieus opgepakt en niet half Groningen als profiteurs had weggezet, waren die 13.000 gebouwen nu allang versterkt en hadden we de discussie nooit gehad.
Is er al onderzoek naar de besteding van de 10.000 euro waar mensen pas voor in de rij stonden? Is dat gegaan naar woningverstevigingen, of toch liever een andere auto of vakantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Onbekend schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:46:
[...]

In de afgelopen maand is de gasvoorraad in Nederland gestegen van 40,32% naar 53,08%. (bron: https://agsi.gie.eu/#/ )
Over 2,5 maanden gaan we langzamerhand de boel weer verwarmen, en verwacht ik dat de totale gasvoorraad voor max. 75% gevuld zal zijn. Hopelijk krijgen we geen strenge winter....
Idd. tot max. 75%, meer zal het waarschijnlijk niet worden - en in verschillende andere Europese landen sowieso niet.
Het zou met niet verbazen als de North Stream I door "onverwachte O-) " technische problemen wat langer buiten werking wordt gehouden. Sommige politici en de industrie sorteren hier iig al op voor.
YMMV - bijna letterlijk te lezen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-07 22:27
RemcoDelft schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:47:
En hoeveel daarvan zijn er ooit gewond geraakt door zo'n lichte aardbeving? Je doet net alsof die 13.000 huizen meteen instorten en alle inwoners zwaargewond raken. Dat is niet zo.
Is er al onderzoek naar de besteding van de 10.000 euro waar mensen pas voor in de rij stonden? Is dat gegaan naar woningverstevigingen, of toch liever een andere auto of vakantie?
Blij toe dat ik niet in Groningen woon, moet ik zeggen. Niet alleen mag je genieten van uit je slaap en woningcomfort gerukt worden door aardbevingen, niet alleen mag je omgaan met structurele schade aan je huis en waardevermindering, maar je mag ook nog omgaan met mensen die je met een schuin oog aankijken omdat je niet "zwaargewond" bent en misschien wel geld hebt gekregen dat je naar hun mening niet goed besteed hebt.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:34

Ik ken wel meerdere mensen die overleden zijn aan hartfalen na jarenlange stress van de NAM en het onbewoonbaar worden van hun eigen huisje. Oja, daar kregen ze in eerste instantie wel 4000 euro voor.

Die 10000 euro moet je ook verantwoorden met bonnetjes dat je het aan je woning hebt besteed.

Maar onder delft heb je nog een mooi plekje voor een groot windmolen park, iedereen een electrisch kacheltje en ongeving delft windmolens en zonneweilanden!

Maar prima, gooi Groningen gasveld weer open, de m3 prijs is uiteraard tegen de huidige particuliere tarieven, de opbrengst gaat ook naar de bewoners van Groningen (VVD aan het roer, dus dat zal nooit gebeuren) en het is puur voor huishoudelijk gebruik. Uiteraard mogen bedrijven het ook kopen, tegen particuliere tarieven. Zul je zien hoe weinig gas er dan opeens nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
[...]

Waar zeg ik dat die huizen meteen instorten?
Makkelijk praten joh, vanuit een veilig huisje en een beetje klagen over die rare Groningers die graag willen dat een overheid voor hun veiligheid zorgt ipv om de portemonnee te denken.

[...]
Dat is goed en ondertussen gebruiken we het geld puur en alleen om Groningers ruim te compenseren voor alle leed en onbegrip en te investeren in onze economie. Klein-Koeweit _O_
En wordt alternatieve energievoorzieningen als kerncentrales, windmolens en zonneparken nu eens niet in onze provincie gezet, maar daar waar het meer nodig is. Het Westen.
Misschien kunnen we ook al het schaliegas uit het Zuid-Holland/Brabant veld gaan trekken, dan kunnen we nog langer vooruit.

[...]
Oh jezus, je bent dus gewoon jaloers en egoistisch. _O-
En je geeft hiermee aanvullend aan je er gewoonweg 0,0 in te hebben verdiept. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh

Onjuist, zie mijn eerdere post. We hebben een Europese gasmarkt en daarnaast verplichtingen aan bondgenoten. Kortom dat gas is niet exclusief voor eigen gebruik en op het totale tekort in Europa als de gaskraan door Rusland volledig dichtgedraaid zou worden is het een druppel op een gloeiende plaat. Wat niet zegt dat het niet moet gebeuren en iets bij kan dragen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Prosac schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Het geld kan dan nog steeds prima gebruikt worden om én Groningen te verstevigen, én d.m.v. subsidies en fondsen de pijn van de hogere gasprijzen voor de gemiddelde Nederlander te verlichten. Het gaat niet om het reduceren van de uitgaven, maar om het verhogen van de inkomsten.

Daarnaast gaat het ook om de stabiliteit en beschikbaarheid van gas.
Oh, helemaal mee eens hoor. Maar om het nu dan helemaal maar voor gezien te houden is ook naief. De overheid en de NAM kunnen dit oplossen. Moeten ze (= we) dat wel willen. Helaas zie ik in dit dossier nog altijd, net als bij de toeslagenaffaire, vooral grote onkunde en onwil aan de kant van de bestuurders. Helemaal met je eens dat dat opgelost MOET worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
MneoreJ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:53:
[...]

[...]

Blij toe dat ik niet in Groningen woon, moet ik zeggen. Niet alleen mag je genieten van uit je slaap en woningcomfort gerukt worden door aardbevingen, niet alleen mag je omgaan met structurele schade aan je huis en waardevermindering, maar je mag ook nog omgaan met mensen die je met een schuin oog aankijken omdat je niet "zwaargewond" bent en misschien wel geld hebt gekregen dat je naar hun mening niet goed besteed hebt.
maar die mensen die elke dag met een ware doodsverachting het verkeer ingaan, dat zijn pas helden _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Garyu schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:09:
[...]
Het geld kan dan nog steeds prima gebruikt worden om én Groningen te verstevigen, en d.m.v. subsidies en fondsen de pijn van de hogere gasprijzen voor de gemiddelde Nederlander te verlichten. Het gaat niet om het reduceren van de uitgaven, maar om het verhogen van de inkomsten.

Daarnaast gaat het ook om de stabiliteit en beschikbaarheid van gas.

[...]
Dat zou kunnen, maar bij die discussie over het Groninger gas zie ik te vaak terug komen dat mensen denken dat ze dan hun gas weer voor 20 cent per kuub kunnen afnemen. Dat is niet zo.
De inkomsten gebruiken voor een fonds en compensatie van Groningen, dat is prima. Maar pas als het veilig kan. De overheid heeft zichzelf een slechte dienst bewezen met jaren van wantrouwen en vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
Prosac schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Dat zou kunnen, maar bij die discussie over het Groninger gas zie ik te vaak terug komen dat mensen denken dat ze dan hun gas weer voor 20 cent per kuub kunnen afnemen. Dat is niet zo.
Dit ja, je leest vaak de typische houding van over een jaar zal het wel weer normaal zijn. Er lijkt maar bij weinigen een besef van de ernst van de geopolitieke situatie, die op veel vlakken complexer en dreigender is dan alles wat we de afgelopen vijftig jaar zagen. Het kan nog meerdere kanten op, maar een nachtmerriescenario op economisch (en sociaal) vlak is niet ondenkbaar en dat alles binnen een korte tijd weer normaal zal zijn lijkt echt onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Citroentjuh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Dit ja, je leest vaak de typische houding van over een jaar zal het wel weer normaal zijn. Er lijkt maar bij weinigen een besef van de ernst van de geopolitieke situatie, die op veel vlakken complexer en dreigender is dan alles wat we de afgelopen vijftig veertig jaar zagen. Het kan nog meerdere kanten op, maar een nachtmerriescenario op economisch (en sociaal) vlak is niet ondenkbaar en dat alles binnen een korte tijd weer normaal zal zijn lijkt echt onwaarschijnlijk.
FTFY.
Begin jaren '80 zag de wereld er niet rooskleuriger uit dan nu. De koude oorlog laaide weer op en ebde pas tegen midden van de jaren 80 af. De oliecrisis van 1979 was net voorbij en ook de oorlog tussen Iran en Irak zette de prijzen en beschikbaarheid van olie op scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Zeker niet onverwacht deze 1ste stap (of ook gedeeltelijk "gepland"?)
"Rijksoverheid neemt maatregelen voor energiezekerheid" -
Citaat:"Het kabinet heeft op 20 juni 2022 besloten het eerste niveau van een gascrisis af te kondigen: de ‘vroegtijdige waarschuwing’. Daarmee treedt het Bescherm- en Herstelplan Gas (BHG) in werking. Met het eerste niveau van een gascrisis moeten gasbedrijven dagelijks informatie over gasleveringen met de overheid delen."

De energieprijzen gaan hierdoor zeker niet dalen - is mijn bescheiden :Y mening.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 03-07-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Prosac schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:11:
[...]

De inkomsten gebruiken voor een fonds en compensatie van Groningen, dat is prima. Maar pas als het veilig kan. De overheid heeft zichzelf een slechte dienst bewezen met jaren van wantrouwen en vertragen.
Misschien niet 20ct/kuub. De inkomsten kunnen wél gebruikt worden om de lagere inkomens te ontlasten, die hard getroffen worden door de inflatie én hogere energiekosten. Op het moment dat vrijwel al je geld aan eerste levensbehoeftes op gaat, is hulp vanuit de overheid nogal belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
Garyu schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:39:
[...]

FTFY.
Begin jaren '80 zag de wereld er niet rooskleuriger uit dan nu. De koude oorlog laaide weer op en ebde pas tegen midden van de jaren 80 af. De oliecrisis van 1979 was net voorbij en ook de oorlog tussen Iran en Irak zette de prijzen en beschikbaarheid van olie op scherp.
Klopt! Anderzijds zijn er wel deskundigen die er op wijzen dat de risico’s op escalatie nu groter zijn dan tijdens de koude oorlog. En we zijn nog maar aan het begin van de spanningsopbouw met China. Maar goed, of het nu veertig of vijftig jaar is; het punt blijft hetzelfde: we zitten in complexe en risicovolle tijden en er staat mogelijk een enorme crisis voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Onbekend schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:46:
[...]

Ik begin me er inmiddels wel flinke zorgen om te maken. Echter ik zie hier niets van terug in het nederlandse nieuws. Denkt iedereen dat we een zorgeloze winter gaan meemaken? Ik denk dat het qua energie een enorme uitdaging gaat worden, zeker binnen heel Europa.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:02
Ik denk (of misschien is het hoop) dat ministeries overuren draaien op dit moment om zoveel mogelijk geregeld te hebben voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
PLAE schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:16:
Ik denk (of misschien is het hoop) dat ministeries overuren draaien op dit moment om zoveel mogelijk geregeld te hebben voor de winter.
Ik denk het ook, reken maar dat er hier al lang naar gekeken wordt ook in overleg met andere landen. Maar de vraag is hoeveel er op korte termijn aan te doen is. Bijvoorbeeld de capaciteit van LNG kan niet zomaar in korte tijd enorm worden opgeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
psy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:39:
[...]

Ik begin me er inmiddels wel flinke zorgen om te maken. Echter ik zie hier niets van terug in het nederlandse nieuws. Denkt iedereen dat we een zorgeloze winter gaan meemaken? Ik denk dat het qua energie een enorme uitdaging gaat worden, zeker binnen heel Europa.
Ik heb er wel degelijk in de afgelopen weken een aantal artikelen over gelezen, o.a. in NRC en Volkskrant. Maar inderdaad, in het algemeen vind ik dat het nog niet zo veel in het nieuws is als je zou verwachten. En ja, ik maak me ook zorgen inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

[...]

Ik begin me er inmiddels wel flinke zorgen om te maken. Echter ik zie hier niets van terug in het nederlandse nieuws. Denkt iedereen dat we een zorgeloze winter gaan meemaken?
Er komt af-en-toe wat wel in het nieuws, maar de huidige protesten en stakingen komen zo groot in het nieuws dat het energieprobleem ondergesneeuwd raakt.
Overigens maak ik zelf er niet zoveel zorgen om. In het ergste geval moeten energieverslindende bedrijven tijdelijk een productieverlaging doorvoeren, maar we blijven gewoon gas krijgen, en de gaskraan in Groningen gaat gewoon verder open.

Ik maak mij wel een beetje zorgen om de mensen die niet met geld om kunnen gaan, maar wel straks de verwarming lekker hoog zetten in de winter. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Onbekend schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:49:
[...]

Er komt af-en-toe wat wel in het nieuws, maar de huidige protesten en stakingen komen zo groot in het nieuws dat het energieprobleem ondergesneeuwd raakt.
Overigens maak ik zelf er niet zoveel zorgen om. In het ergste geval moeten energieverslindende bedrijven tijdelijk een productieverlaging doorvoeren, maar we blijven gewoon gas krijgen, en de gaskraan in Groningen gaat gewoon verder open.

Ik maak mij wel een beetje zorgen om de mensen die niet met geld om kunnen gaan, maar wel straks de verwarming lekker hoog zetten in de winter. :X
Ik maak me meer zorgen om de mensen met een inkomen op of net boven het minimum, zonder dat ze daar zelf echt wat aan kunnen doen.

Huishoudens zullen waarschijnlijk wel van gas en elektriciteit voorzien blijven. Het laag calorisch gas kan (deels) uit Groningen gehaald worden.
Maar bijvoorbeeld de kassen zullen waarschijnlijk wel leeg blijven, of met andere gewassen gevuld worden waarvoor weinig tot niet gestookt moet worden. En ook andere grootverbruikers van gas en/of elektriciteit zullen mogelijk gerantsoeneerd worden.

Om helemaal zeker te zijn van warmte, gaan we onder onze kleine overkapping wat opruimen en bestellen we een paar kuub (kostbaar) hout. Zijn we in elk geval niet afhankelijk van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ivow85 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:56:
[...]

Ik maak me meer zorgen om de mensen met een inkomen op of net boven het minimum, zonder dat ze daar zelf echt wat aan kunnen doen.
Over het lage inkomen hebben we een apart topic voor. Maar mensen die hun financiën in de gaten houden, letten wel op de prijs en denken wel 10x na voordat ze de kachel een standje hoger draaien.

Ik doelde de groep mensen die totaal niet weten wat hun inkomsten en uitgaven zijn (zal misschien wel een deel van de lage inkomensgroep overlappen), en zich daarna dieper in de schulden hebben gewerkt omdat ze niet wisten dat ze zoveel geld aan energie hebben verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Ik zou me niet teveel zorgen maken om zaken waar je toch geen invloed op hebt. Slecht voor je gezondheid nu ;)

En wat is nou het ergste dat er kan gebeuren? Dat je een dikke trui aan moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
Glashelder schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:25:
En wat is nou het ergste dat er kan gebeuren? Dat je een dikke trui aan moet?
Serieus? Het moet heerlijk zijn in jouw bubbel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Volgens mij is dit elke week weer met een (groot) artikel in beeld, over de oorzaak en gevolgen.
En een liveblog waar dit ook in langs komt?

Verder denk ik inderdaad dat er industrie mogelijk gaat moeten afschalen om onze huizen warm te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 04-07-2022 08:22 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:42
Tegelijk zullen huishoudens ook wel terugschroeven als de prijzen blijven stijgen. Tenzij bij een echt koude winter.
Bij enkele weken echt heel koud zie ik het wel gebeuren dat families/vrienden tijdelijk samenwonen in 1 woning om dan de energierekening te delen.
Tegelijk auto’s aan de kant wegens technische werkloosheid.

Ongebruikelijk, verwarrend, beetje beangstigend maar aan de andere kant niet onoverkomelijk, niet onleefbaar en misschien ook wel gezellig en hartverwarmend.

Of evengoed staan de energieprijzen alweer een stuk lager tegen eind dit jaar wegens dalende vraag en is het in december nog 20 graden buiten.

We zullen zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
Wozmro schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:46:
Tegelijk zullen huishoudens ook wel terugschroeven als de prijzen blijven stijgen. Tenzij bij een echt koude winter.
Bij enkele weken echt heel koud zie ik het wel gebeuren dat families/vrienden tijdelijk samenwonen in 1 woning om dan de energierekening te delen.
Tegelijk auto’s aan de kant wegens technische werkloosheid.

Ongebruikelijk, verwarrend, beetje beangstigend maar aan de andere kant niet onoverkomelijk, niet onleefbaar en misschien ook wel gezellig en hartverwarmend.

Of evengoed staan de energieprijzen alweer een stuk lager tegen eind dit jaar wegens dalende vraag en is het in december nog 20 graden buiten.

We zullen zien..
Tja, het grote probleem zal niet zozeer zitten op het niveau van je woning verwarmen. Natuurlijk daar zitten ook veel zorgen, maar zoals je zegt waarschijnlijk niet onoverkomelijk. Het grote probleem zit hem als gewoon een groot deel van de industrie in heel Europa plat komt te liggen en alle economische gevolgen die dat op allerlei niveaus gaat geven. Denk stijgende werkloosheid, nog meer inflatie en lege schappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:01
Wat ik mij af vroeg, een tijd terug kwam er (volgens mij ook in dit topic) voorbij dat Gazprom huurder is van een deel van de Nederlandse gasopslag.
Is hier al beweging in en heeft dit nog invloed? Want ik kan mij voorstellen dat Gazprom weinig incentive heeft om mee te werken aan onze energiezekerheid.

[ Voor 3% gewijzigd door boxlessness op 04-07-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Polen heeft de gasopslag al vrijwel helemaal gevuld. Die zijn meteen na uitbreken oorlog als een bezetene die opslag gaan vullen.

Duitsland zit nu pas op 60%
Habeck heeft het in dit filmpje over dat dit nog wel eens ernstiger kan worden dan de Corona crisis.
Interessant om even te kijken:

Vulgraden 2022-06-29:
Bergermeer: 37.0%
Nederland: 52.8%
EU: 57.9%

Vulgraden 2022-06-30:
Bergermeer: 37.1%
Nederland: 53.1%
EU: 58.2%

Vulgraden 2022-07-01:
Bergermeer: 37.5%
NL: 53.4%
EU: 58.5%

Vulgraden 2022-07-02:
Bergermeer: 37.9%
NL: 53.7%
EU: 58.9%

En als ik dan zoiets lees... 8)7

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

boxlessness schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:33:
Wat ik mij af vroeg, een tijd terug kwam er (volgens mij ook in dit topic) voorbij dat Gazprom huurder is van een deel van de Nederlandse gasopslag.
Is hier al beweging in en heeft dit nog invloed? Want ik kan mij voorstellen dat Gazprom weinig incentive heeft om mee te werken aan onze energiezekerheid.
Die opslag is eigendom van Taqa uit Abu Dhabi. Als die het weer aan Gazprom verhuren kan Nederland daar niet zoveel aan doen.

Overigens is (of in ieder geval: was) er veel lokale weerstand tegen extra opslag wegens mogelijke schade voor de omgeving door hogere druk.

https://www.nhnieuws.nl/n...unning-voor-drukverhoging

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
psy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:06:
Polen heeft de gasopslag al vrijwel helemaal gevuld. Die zijn meteen na uitbreken oorlog als een bezetenen die opslag gaan vullen.

[Twitter]

Habeck heeft het in dit filmpje over dat dit nog wel eens ernstiger kan worden dan de Corona crisis.

[Twitter]

Vulgraden 2022-06-29:

Vulgraden 2022-06-30:

Vulgraden 2022-07-01:

Vulgraden 2022-07-02:

[Twitter]
Al die percentages zeggen nogal weinig, als je zie niet afzet tegen het totaal jaarlijkse gasverbruik. Heb je daar ook cijfers van?

Want het klinkt leuk dat Polen de opslag 100% gevuld heeft, maar als ze daar in de winter maar 3 weken mee vooruit kunnen is dat een druppel op een gloeiende plaat. Terwijl Duitsland misschien met 80% vulling wel 9 weken vooruit kan.

Let wel: bovenstaande zijn voorbeelden. Ik ben oprecht benieuwd naar de werkelijke verhoudingen, maar zou niet weten hoe en waar ik daar betrouwbare cijfers over kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Over Polen nu iets meer gevonden:

Polen's PGNiG is van plan zijn gasopslagcapaciteit met 25% uit te breiden tot 4 miljard kubieke meter, zei het op donderdag, terwijl het grootste land in de oostelijke vleugel van de Europese Unie ernaar streeft zijn energiezekerheid te versterken.

De bestaande gasopslagfaciliteiten van het land zijn voor 97% gevuld, maar de huidige opslagcapaciteit van 3,2 miljard kubieke meter (bcm) is betrekkelijk gering in vergelijking met het jaarlijkse verbruik van ongeveer 20 bcm.

Met een winterverbruik dat soms oploopt tot zo'n 2 bcm gas per maand
, is Warschau nu van plan zijn gasreservoir in Wierzchowice, in het westen van Polen, uit te breiden

"De uitbreiding van de gasopslag in Wierzchowice zal de energiezekerheid van Polen aanzienlijk vergroten," zei PGNiG chief executive Iwona Waksmundzka-Olejniczak in een verklaring.

https://nl.marketscreener...d-te-bevorderen-40863515/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-07 13:53
Polen heeft de gasopslag al vrijwel helemaal gevuld. Die zijn meteen na uitbreken oorlog als een bezetene die opslag gaan vullen.

[Twitter]

[Twitter]

Vulgraden 2022-06-29:

Vulgraden 2022-06-30:

Vulgraden 2022-07-01:

Vulgraden 2022-07-02:

[Twitter]
Ik maak me er niet echt druk om.

Op 1 mei zaten we rond de 27.1%
Op 1 juli zaten we rond de 53.1 %.

Bovenstaande betekent dat we rond de 13% bijvullen per maand. Als dat de komende maanden doorzet, dan zitten we op 1 oktober op 92.1%. 1 oktober is normaliter de datum dat er niet meer bijgevuld wordt omdat de verwarmingen aangaan. Sowieso is 92% ook de mediaan geweest van afgelopen jaren op 1 oktober.

Als we gewoon doorvullen zoals de afgelopen maanden dan komt het goed. Sowieso zaten we vorig jaar rond deze tijd pas op 29.8%. Dit jaar gaat dus al veel beter dan afgelopen jaar.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21
Polen heeft de gasopslag al vrijwel helemaal gevuld. Die zijn meteen na uitbreken oorlog als een bezetenen die opslag gaan vullen.

[Twitter]

[Twitter]

Vulgraden 2022-06-29:

Vulgraden 2022-06-30:

Vulgraden 2022-07-01:

Vulgraden 2022-07-02:

[Twitter]
Percentages geven een vertekend beeld als je niet vergelijkt met hoeveel opslag en verbruik we het over hebben:

Vulgraden 2022-07-03:
Bergermeer: 37.95% Storage TWh: 18.2726
NL: 53.74% Storage TWh 76.0431 Verbruik 420.4208 TWh
PL: 97.46% Storage TWh 35.485 Verbruik 247.9080 TWh
EU: 58.92% Storage TWh 654.4941 Verbruik 4151.8372 TWh

Nederland heeft een hoger verbruik dan Polen en meer opslagruimte dan Polen, waardoor het langer duurt.

Let wel verbruik is van data uit 2020/2021

Bron: https://agsi.gie.eu/#/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

evleerdam schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:22:
[...]

Ik maak me er niet echt druk om.

Op 1 mei zaten we rond de 27.1%
Op 1 juli zaten we rond de 53.1 %.

Bovenstaande betekent dat we rond de 13% bijvullen per maand. Als dat de komende maanden doorzet, dan zitten we op 1 oktober op 92.1%. 1 oktober is normaliter de datum dat er niet meer bijgevuld wordt omdat de verwarmingen aangaan. Sowieso is 92% ook de mediaan geweest van afgelopen jaren op 1 oktober.

Als we gewoon doorvullen zoals de afgelopen maanden dan komt het goed. Sowieso zaten we vorig jaar rond deze tijd pas op 29.8%. Dit jaar gaat dus al veel beter dan afgelopen jaar.
Nee het probleem is inderdaad niet direct het tempo zoals het nu gaat.
Het probleem is , wat doen we als Rusland de gastoevoer helemaal stilzet. Dat is nu juist het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
psy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Het probleem is , wat doen we als Rusland de gastoevoer helemaal stilzet. Dat is nu juist het probleem.
Exact, zelfs een volle gasopslag levert nog krapte op als de toevoer vanuit Rusland helemaal naar 0 gaat. Zelfs als je dan de winter doorkomt, wat dan daarna? Want dat gat vul je niet op korte termijn en dan zijn je opslagen dus weer leeg. Bovendien; er wordt gespeculeerd dat Poetin vanuit strategie juist al in de aankomende maand zou kunnen kiezen voor het dichtdraaien en dan gaat dat verder vullen van de opslag dus ook niet meer in dit tempo door.
Natuurlijk; het kan ook nog meevallen. Maar er is gewoon echt een groot risico nu en de problemen die daarop volgen zijn echt behoorlijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-07 13:53
psy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Okey, maar op basis van je berichten waar je gasvoorraden aan het vergelijken was en je je zorg uitsprak over hoe leeg de NL voorraaden zijn, leek me dat dat je punt juist was.

Over de Russische gasleveringen dan:

https://nos.nl/artikel/24...ge-conflict-over-betaling

Misschien ben ik dan naief, maar Gasterra had al aangegeven dat dat geen problemen oplevert. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Een woordvoerder van Gasterra zegt dat het vullen van de gasreserves "in principe volgens plan" doorgaat.

Het contract met Gazprom eindigt op 1 oktober, daar verandert niks aan. Een woordvoerder wijst erop dat het bedrijf al een plan heeft liggen om de activiteiten te beëindigen en in dit kader wordt het contract dus niet verlengd.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Citroentjuh schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Exact, zelfs een volle gasopslag levert nog krapte op als de toevoer vanuit Rusland helemaal naar 0 gaat. Zelfs als je dan de winter doorkomt, wat dan daarna? Want dat gat vul je niet op korte termijn en dan zijn je opslagen dus weer leeg. Bovendien; er wordt gespeculeerd dat Poetin vanuit strategie juist al in de aankomende maand zou kunnen kiezen voor het dichtdraaien en dan gaat dat verder vullen van de opslag dus ook niet meer in dit tempo door.
Natuurlijk; het kan ook nog meevallen. Maar er is gewoon echt een groot risico nu en de problemen die daarop volgen zijn echt behoorlijk groot.
Klopt.

We zouden eigenlijk nu al massaal op de rem moeten trappen qua energieverbruik, ook nu wordt er nog steeds gas verbruikt in energiecentrales (neem ik even aan). Elke kubieke meter aan gas die we nu besparen kunnen we wel eens hard nodig gaan hebben over 3> maanden.
Duitsland is daar al wat verder mee, maar in Nederland is nog maar weinig urgentie te bekennen.

Hier is het meer "we zien wel wat er komt" in plaats van "laten we eens anticiperen op een worst case scenario".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

evleerdam schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Okey, maar op basis van je berichten waar je gasvoorraden aan het vergelijken was en je je zorg uitsprak over hoe leeg de NL voorraaden zijn, leek me dat dat je punt juist was.
Ja het is het tempo wat me zorgen baart. Het gaat veel te traag. We verbruiken teveel. We zitten nondeju midden in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

evleerdam schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:42:
[...]
https://nos.nl/artikel/24...ge-conflict-over-betaling

Misschien ben ik dan naief, maar Gasterra had al aangegeven dat dat geen problemen oplevert. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Vermoedelijk gaan zij uit van voorspelbare scenario's. Niet van een onvoorspelbare Putin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:26
psy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Klopt.

We zouden eigenlijk nu al massaal op de rem moeten trappen qua energieverbruik, ook nu wordt er nog steeds gas verbruikt in energiecentrales (neem ik even aan). Elke kubieke meter aan gas die we nu besparen kunnen we wel eens hard nodig gaan hebben over 3> maanden.
Duitsland is daar al wat verder mee, maar in Nederland is nog maar weinig urgentie te bekennen.

Hier is het meer "we zien wel wat er komt" in plaats van "laten we eens anticiperen op een worst case scenario".
In dat opzicht is het veel te weinig in het nieuws volgens mij. Althans ik hoor er maar weinig mensen over praten. Het zou de praat van de dag moeten zijn, maar het gaan vooral over op vakantie gaan.

In een podcast laatst opteerde ze ook dat ze eigenlijk dagelijks cijfers moeten publiceren en persconferenties moeten houden, gelijk aan tijdens de corona pandemie. Door herhaling gaat het vanzelf leven en heb je een grotere kans dat men tijdig persoonlijk kan bezuinigen en schep je meer begrip voor als het helemaal mis gaat en het leven er echt helemaal anders uit moet gaan zien.
Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?