Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.583 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Z___Z schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:46:
[...]

De pot verwijt de ketel hier. Europa koopt al lange tijd op de spot markt gas ipv lange contracten. Energiebedrijven dachten dat de stijging zomer 2021 tijdelijk was en hebben dus minder ingekocht. Rusland heeft alles geleverd wat gekocht is. Dus nu er een te kort in de buffers ligt kan je moeilijk Rusland van beschuldigen.
Dat speelt inderdaad ook. Ik heb het echter over de rol van Gazprom in Duitsland. Daar gaat het over het bewust zo leeg mogelijk houden van de gas opslag in aanloop naar de oorlog. Dat kun je in de Duitse pers terug vinden en is de reden van de nationalisatie van Gazprom onderdelen.

In nederland heb ik er niet over gehoord dus ik weet niet of hier hetzelfde speelt. Ik zou me kunnen voorstellen van wel maar de Nederlandse regering lijkt zich bezig te houden met andere zaken zoals de Sywert mondkapjesdeal van minister de Jonge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Indoubt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:52:
Dat speelt inderdaad ook. Ik heb het echter over de rol van Gazprom in Duitsland. Daar gaat het over het bewust zo leeg mogelijk houden van de gas opslag in aanloop naar de oorlog. Dat kun je in de Duitse pers terug vinden en is de reden van de nationalisatie van Gazprom onderdelen.
Lekker slim om je nationale buffervoorraden te laten beheren door de producent. Ook al was die niet Russisch, het is een beetje de kat op het spek binden, niet?

https://wnl.tv/2022/03/09...uleerde-onze-gasvoorraad/

Overigens, dat gas is nog steeds van Gazprom. Dus het was altijd al tegen hogere spotprijzen geleverd. Of het nu uit de buffers van Gazprom of uit de pijpleiding van Gazprom komt maakt weinig uit.

De buffers worden gehuurd door commerciële partijen. We hebben dus niet eens een nationale gasreserve. Op zich ok, als Groningen op volle capaciteit draait want dan heb je geen buffers nodig. Maar Groningen is afgeknepen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 08-04-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 15:42

unclero

MB EQA ftw \o/

the noise schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:25:
Begin je weer. Schaalvergroting werd aangejaagd door oa te lage prijzen (dus groter bedrijf om nog te kunnen leven) en sterk toegenomen kosten voor soms onzinmaatregelen zoals emissie-vrije systemen die toch niet zo goed bleken te werken.
Dus vertel het hele verhaal, is wat sierlijker.
Het hele verhaal is dat de prijzen kunstmatig hoog zijn gehouden, middels subsidies. En veel kosten laag, middels kortingen (bijv. op gas). Hierdoor zijn er veel perverse prikkels ontstaan waardoor allerlei bedrijven op andere plekken in de keten zijn gaan parasiteren op de boeren. (het leeuwendeel van de 'onzinmaatregelen' komen vanuit de sector zelf, en vanuit de afnemers)

Door meer marktwerking toe te laten, in de afgelopen jaren, is er simpelweg een scheiding gaan ontstaan tussen ondernemers die wél mee konden komen met de markt, door bijv. kosten te verlagen en output te verbeteren (cq. efficiëntie) danwel eigen afnemersstromen te ontwikkelen, en de ondernemers voor wie dat te hoog gegrepen was.
Schaalvergroting is samen te vatten met het Amerikaanse begrip: Up or out. Kijkt u in een gemiddelde winkelstraat maar hoe dat er in de normale ondernemerswereld uit ziet.

Overigens waren stijgingen van de energiekosten door het afschalen van de subsidies en het invoeren van heffingen in 2019 al geïdentificeerd als 'een uitdaging die groter is dan de stikstofcrisis'. Met een oorlog in Oekraïne werd toen nog niet eens rekening mee gehouden.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:13
Als ze de gaskraan niet durven/willen/kunnen afsluiten dan zie ik maar een nette oplossing in Nederland (beter nog heel de EU) en dat een is fixed prijs per huishouden (dus niet per kWh /Kuub en ongeacht of je gas afneemt) en de energieboeren weer nationaliseren. Laat bijvoorbeeld ieder huishouden 150/200 euro afdragen aan de overheid en de overheid of de EU plust de rest bij en verdeeld het gas.
Zo worden de hoge lasten verdeeld en valt misschien het bij te leggen bedrag voor de overheden nog te verzachten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:39
Cobb schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:56:
Als ze de gaskraan niet durven/willen/kunnen afsluiten dan zie ik maar een nette oplossing in Nederland (beter nog heel de EU) en dat een is fixed prijs per huishouden (dus niet per kWh /Kuub en ongeacht of je gas afneemt) en de energieboeren weer nationaliseren. Laat bijvoorbeeld ieder huishouden 150/200 euro afdragen aan de overheid en de overheid of de EU plust de rest bij en verdeeld het gas.
Zo worden de hoge lasten verdeeld en valt misschien het bij te leggen bedrag voor de overheden nog te verzachten.
Dan hebben de huishoudens met een slecht geïsoleerde woning totaal geen incentive meer om daar wat aan te doen. Zo kom je alsnog niet af van de afhankelijkheid van het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Mawlana Dat begrijp ik, maar er zijn nu al tekorten in bouwmaterialen, isolatiematerialen, warmtepompen en levering van zonnepanelen etc.
Dat gaat ook niet magisch opgelost worden het komende jaar. Ik las hierboven een bericht dat in Griekenland de energie rekening als hoger is dan het inkomen. Nu.nl kopt vandaag dat meer Nederlanders met betalingsachterstanden kampen bij Energie boeren. Ik hoor om mij heen steeds meer mensen, gezinnen met een energie rekening van 300 tot soms 600 euro per maand.

Mijn woning valt ook niet erg veel meer te isoleren. Ik heb alles alle wel afgetikt wat kon en toch verstoken wij 1400kuub gas om het huis 18/19 graden te houden, de slaapkamers staan uit. En de cv gaat naar 15 graden om 21.30 tot 07.00 uur.

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 08-04-2022 14:48 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:08

mb1

Cobb schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:47:
@Mawlana Dat begrijp ik, maar er zijn nu al tekorten in bouwmaterialen, isolatiematerialen, warmtepompen en levering van zonnepanelen etc.
Dat gaat ook niet magisch opgelost worden het komende jaar. Ik las hierboven een bericht dat in Griekenland de energie rekening als hoger is dan het inkomen. Nu.nl kopt vandaag dat meer Nederlanders met betalingsachterstanden kampen bij Energie boeren. Ik hoor om mij heen steeds meer mensen, gezinnen met een energie rekening van 300 tot soms 600 euro per maand.

Mijn woning valt ook niet erg veel meer te isoleren. Ik heb alles alle wel afgetikt wat kon en toch verstoken wij 1400kuub gas om het huis 18/19 graden te houden, de slaapkamers staan uit. En de cv gaat naar 15 graden om 21.30 tot 07.00 uur.
En waarom moet om 07:00 de cv weer naar 18/19 via het klokprogramma?
Wij zetten de kachel pas aan als we het koud krijgen, vaak ben je in de ochtend druk met van alles en nog wat en krijg je het niet zo snel koud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Als ze de gaskraan niet durven/willen/kunnen afsluiten dan zie ik maar een nette oplossing in Nederland (beter nog heel de EU) en dat een is fixed prijs per huishouden (dus niet per kWh /Kuub en ongeacht of je gas afneemt) en de energieboeren weer nationaliseren.
jaja, de gepensioneerde in een flatje subsidieert dus de miljonair in een grote villa?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:32:
[...]

jaja, de gepensioneerde in een flatje subsidieert dus de miljonair in een grote villa?
Die gepensioneerde is een slecht voorbeeld. Ouderen zijn heel veel thuis én hebben het doordat ze (gemiddeld) lichamelijke minder actief zijn dan jongere generaties ook sneller koud. Dus de gemiddelde gepensioneerde stookt er aardig op los.

Juist de alleenstaande werkende gaat met dit absurde idee de villabewoners en bejaarden sponsoren. En natuurlijk iedereen die nog altijd in een slecht geïsoleerd huis woont.

En ook degenen die afgelopen decennia al hun best hebben gedaan om te verduurzamen worden met zo'n absurd plan hard gestraft en zien hun geld dan stromen naar een groep die nog altijd geen verantwoordelijkheid heeft genomen tav energiebesparing.

Veel beter is om bijvoorbeeld een sociaal tarief in te stellen. Dat kennen ze in België voor lage inkomens. Je kan dan voor een huis met gasaansluiting denken aan bijvoorbeeld 1500kWh en 750 m3* tegen sociaal tarief. Voor huizen zonder gasaansluiting kun je het sociaal tarief voor elektriciteit (warmtepomp) of stadsverwarming aanpassen.

Dat sociaal tarief is genoeg om één kamer warm te stoken, regelmatig kort te douchen en de koelkast, wasmachine, verlichting en andere basis apparatuur van elektriciteit te voorzien.

*bovengenoemde getallen zijn slechts een wild idee. Je kunt ook denken aan een staffel op basis van het aantal personen. Bijvoorbeeld 1000kWh en 500m3 voor de eerste bewoner en dan zeg een toename van 500kWh en 250 m3 voor elke extra bewoner.

[ Voor 44% gewijzigd door Ivow85 op 08-04-2022 17:15 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:32:
[...]

Ja dat ook. En huishoudens met geïsoleerde huizen die wellicht geen eens gas verbruiken zien zich geconfronteerd met een stijging van 0 (of negatief) naar +2500 euro.

Lekkere beloning voor de investeringen van de afgelopen jaren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ivow85 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:07:
Veel beter is om bijvoorbeeld een sociaal tarief in te stellen. Dat kennen ze in België voor lage inkomens. Je kan dan voor een huis met gasaansluiting denken aan bijvoorbeeld 1500kWh en 750 m3* tegen sociaal tarief.
Dat hebben we hier ook, via de vermindering energiebelasting die is verhoogd naar 825 euro.

Het lijkt me trouwens belangrijker voor die lagere inkomens dat volgend jaar de huren niet geindexeerd gaan worden met de inflatie die is veroorzaakt door gestegen energielasten. Dat wordt een nog groter drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fixed price is natuurlijk een dom idee, maar een maximum prijs per kWh of m3 gas is wel een goed idee. Nu krijgt iemand in de bijstand in een gasloze nieuwbouwwoning 800 euro kado, terwijl iemand met 121% minimum in een tochtige sociale huurwoning zit niks krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Z___Z waarom is een fixed prijs voor elk huishouden dan een dom idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Cobb schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:56:
@Z___Z waarom is een fixed prijs voor elk huishouden dan een dom idee?
Los van hetgeen hierboven al genoemd is:

Omdat een fixed price geen stimulans tot zuinigheid en verduurzaming is. Maar juist voor maximaal 'verspillen'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ivow85 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:03:
[...]

Los van hetgeen hierboven al genoemd is:

Omdat een fixed price geen stimulans tot zuinigheid en verduurzaming is. Maar juist voor maximaal 'verspillen'.
Gedurende een oorlog in je achtertuin...
Er zijn heel veel mensen die kunnen het komende jaar niets doen dan lijdend toezien wat er komen gaat. Dat heb ik ook uitgelegd.

Het gaat erom dat je gedurende een korte periode (2 tot 5 jaar?) de totale kosten van ons gasverbruik zo goed mogelijk moet verdelen onder de bevolking. Een beetje zoals nu de zorgpremie gaat. Dat voorkomt dat vele mensen niet om gaan komen in de schulden de komende tijd.
Gas moet op rantsoen met een fixed prijs. Op rantsoen zodat niet een rijke stinkerd zijn zwembad kan verwarmen op kosten van zijn minder bedeelde buurman.

@mb1 de cv gaat aan om 07.00 naar 18 graden omdat het anders 15/16 graden is beneden. En w zijn allemaal wakker om 07.00 uur en twee van de 5 werken thuis.

[ Voor 41% gewijzigd door Cobb op 08-04-2022 18:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:01
Kom je weer bij het punt dat "arme" mensen geen geld hebben om te verduurzamen, en dus veel gas verbruiken - vicieuze cirkel.

Ik zou energie eerder duurder maken, en van de winsten meer subsidies uitdelen voor verduurzaming.
- isolatie 100% vergoeden
- zonnepanelen tot 2500kwh 75% vergoeden
- zonnepanelen boven 2500kwh 25% vergoeden (belastingvrij)
- warmtepomp 50% vergoeden.
Of whatever percentages goed zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:31:
Kom je weer bij het punt dat "arme" mensen geen geld hebben om te verduurzamen, en dus veel gas verbruiken - vicieuze cirkel.

Ik zou energie eerder duurder maken, en van de winsten meer subsidies uitdelen voor verduurzaming.
Zou eerst grote verhuurders verplichten te verduurzamen. Dus de WoCo’s belasting heffen op energie label bijvoorbeeld. Heb je label C of lager moet je 20% van je huur inkomsten afstaan F label, 50% afstaan etc.

Particulieren nemen vaak geen energie besparende maatregelen omdat het te veel gedoe is. Daarom lijkt me inderdaad een hoge prijs op energie alleen maar goed. Is de makkelijkste manier om van Russisch gas af te komen. De overheid krijgt het gewoon op een presenteerblaadje aangereikt. Maar door al die rare compensaties die ook nog eens oneerlijk worden verdeeld komen we er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:36:
[...]

Zou eerst grote verhuurders verplichten te verduurzamen. Dus de WoCo’s belasting heffen op energie label bijvoorbeeld. Heb je label C of lager moet je 20% van je huur inkomsten afstaan F label, 50% afstaan etc.
Die verplichting is er al lang. En Woco's zijn daar ook al lang mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
mitsumark schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:31:

Ook prima, alles bijna gratis om je huis te verduurzamen. Maar wat je dan vergeet is dat het in één week allemaal op is en er leverings tekorten onstaan van een jaar of langer.

Ik heb het niet over een eeuwige situatie. De prijs van energie uitsmeren over iedereen geeft ook iedereen meer tijd om wat aan hun woning te doen.

Je kunt ook niets doen en de armen nog verder in de stront laten zakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 08-04-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Cobb schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:44:
[...]
Ik heb het niet over een eeuwige situatie. De prijs van energie uitsmeren over iedereen geeft ook iedereen meer tijd om wat aan hun woning te doen.
Hoeveel "meer" tijd moet er zijn?

Al sinds de jaren 80 zijn er vele campagnes en subsidierondes geweest voor allerlei vormen van isolatie. Mensen die al zolang 'arm' zijn, wonen zelden in een koopwoning. In nagenoeg alle koopwoningen is het nu nog lage energielabel een gevolg van "geen prioriteit" bij huidige en/of vorige bewoners.

Aan het verduurzamen van corporatiewoningen wordt de laatste jaren al volop gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:39:
[...]

Die verplichting is er al lang. En Woco's zijn daar ook al lang mee bezig.
Voor zover ik weet is er nu alleen subside, dus de wortel. Denk dat de stok in dit geval beter werkt.
De andere uitgang die WoCo’s gebruiken is onzinnige woningen verkopen. Wellicht moet dat ook verboden worden. Mogen ze alleen woningen verkopen met A label of beter.

Zou voor particulieren wellicht ook kunnen, maar dan moet er een lange termijn visie zijn. De eerste stap is al gezet door het energie label verplicht te maken bij verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ivow85 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:12:
[...]

Hoeveel "meer" tijd moet er zijn?

Al sinds de jaren 80 zijn er vele campagnes en subsidierondes geweest voor allerlei vormen van isolatie. Mensen die al zolang 'arm' zijn, wonen zelden in een koopwoning. In nagenoeg alle koopwoningen is het nu nog lage energielabel een gevolg van "geen prioriteit" bij huidige en/of vorige bewoners.

Aan het verduurzamen van corporatiewoningen wordt de laatste jaren al volop gewerkt.
Tsja, 3 jaar geleden een appartement gekocht.

Dat is helaas klasse G energielabel. Keuze is er vrijwel niet.

Dan ben je helaas vele jaren bezig om alles up to par te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05:17
Ivow85 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:12:
[...]

Ik blijf benieuwd hoe mijn sociale huurwoning eind vorig jaar zonder enige aanpassing van D naar C is beoordeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:32

franssie

Save the albatross

Indoubt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:24:
[...]

Tsja, bezit geeft zorgen. Maar er is en was keuze en ook toen was label G al een waarschuwing (dat label is er niets voor niets immers).
Maar in die drie jaar heb je 25% overwaarde opgebouwd die je kan herfinancieren in besparende maatregelen voor je woning. En een appartement, daar kan het niet al te moeilijk zijn. Oude vrijstaande woningen zijn wel wat uitdagender.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

franssie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:52:
[...]

Tsja, bezit geeft zorgen. Maar er is en was keuze en ook toen was label G al een waarschuwing (dat label is er niets voor niets immers).
Maar in die drie jaar heb je 25% overwaarde opgebouwd die je kan herfinancieren in besparende maatregelen voor je woning. En een appartement, daar kan het niet al te moeilijk zijn. Oude vrijstaande woningen zijn wel wat uitdagender.
Mooi, daar wacht ik nou op. Ik begrijp dat ik bij jou kan herfinancieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mutatie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:51:
[...]

Ik blijf benieuwd hoe mijn sociale huurwoning eind vorig jaar zonder enige aanpassing van D naar C is beoordeeld
Dat heeft iemand getaxeerd, maar ik ben ook wel benieuwd. Vraag het eens op welk bedrijf dat label heeft aangepast? En dan vragen om de motivatie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Indoubt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:53:
[...]

Mooi, daar wacht ik nou op. Ik begrijp dat ik bij jou kan herfinancieren?
Nee helaas niet maar wellicht staan hier iets tussen.
https://www.eigenhuis.nl/...n-voor-energiebesparing#/

En vroeger kon je via de gemeente ook nog wel eens subsidie krijgen maar die hebben nu zoveel shit op hun bord dat dat wel zal zijn afgenomen, maar wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

franssie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:59:
[...]

Nee helaas niet maar wellicht staan hier iets tussen.
https://www.eigenhuis.nl/...n-voor-energiebesparing#/

En vroeger kon je via de gemeente ook nog wel eens subsidie krijgen maar die hebben nu zoveel shit op hun bord dat dat wel zal zijn afgenomen, maar wie weet.
Als je niet in de standaard hokjes past is het al snel teveel moeite. Het heeft echt heel veel tijd gekost en ik ben nog nergens.

Ik ben in de gelukkige positie dat ik het zonder ook wel voor elkaar krijg alleen duurt het heel veel langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, die subsidie molen is een drama. bij de een moet je eerst het werk laten uitvoeren en dan aanvragen, bij de ander juist eerst aanvragen en dan het werk laten doen. en soms moet je twee dingen laten doen en is de ene net niet goed/groot genoeg en krijg je niks. hier heel veel gedaan (totale renovatie) maar nul subsidie aanvragen goedgekeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Mutatie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:51:
[...]

Als het label vorig jaar is vastgesteld, was er daarvoor waarschijnlijk sprake van een "voorlopig enerielabel" op basis van de minimale eisen uit het bouwjaar van de woning. Een woning die was 'beloond' met voorlopig energielabel D komt waarschijnlijk uit jaren 70 of begin jaren 80. Grote kans dat er na de bouw zonder dat jij het weet wat glas is vervangen of spouwmuur isolatie oid is aangebracht. Dat kan gebeurd zijn al lang voordat jij er woonde, maar dat werd bij het uitdelen van de "voorlopige energielabels" door de overheid niet vastgesteld.

In het vorig jaar vastgestelde label worden wel de maatregelen die ooit na de bouw zijn uitgevoerd meegenomen. Het kan zelfs zo zijn dat bij de bouw van destijds al meer isolatie is toegepast dan het minimum op basis van de toen geldende eisen.

Heb je dubbel glas op de slaapkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:51
Indoubt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:24:
[...]

Isoleer wat in in je eigen appartement kunt doen. Of beter gezegd, probeer minder energie te verbruiken.
Voor de echte isolerende maatregelen, glaswerk, buitenschil, of bijvoorbeeld zonnepanelen ben je toch echt afhankelijk van de VvE, vaak een lang vergader traject vooraf.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

dinandus schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:12:
[...]

Isoleer wat in in je eigen appartement kunt doen. Of beter gezegd, probeer minder energie te verbruiken.
Voor de echte isolerende maatregelen, glaswerk, buitenschil, of bijvoorbeeld zonnepanelen ben je toch echt afhankelijk van de VvE, vaak een lang vergader traject vooraf.
Succes.
Yep, working on it, maar alles gaat van het bedrag wat je kunt opzijleggen. Dat is best ok, ik heb echt geen klagen maar dat betekend gewoon dat het langzamer gaat en stukje bij beetje.

Nu is dit natuurlijk het topic voor nieuwe ontwikkelingen van energieprijzen en klimaat door oorlog dus ik wilde hier verder niet op ingaan. Natuurlijk is het belangrijk dat we verder isoleren en maatregelen nemen om minder energie te verbruiken

Dat maakt ook dat we eenvoudiger van het Russiche gas af kunnen. Het gaat alleen deze maand nog niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 23:46
Wat een <censored> zijn die lui van Eneco ook, helaas een variabel contract waar een dezer dagen de jaarlijkse afrekening komt.
Nu alvast een brief met de nieuwe tarieven, brief gedateerd op 7 april die komt vandaag op de 13e aan en de nieuwe tarieven gaan in op de 16de april.

Frappante is ook de tarief voor electra meer lijkt te stijgen dan het gas tarief.

Gas van € 0,87636 naar slechts € 2,58 per m3, klats 194%
Electra van € 0,16099 naar slechts € 0,53437, klats 232%

Tijd om alvast maar een persoonlijk faillissement aan te gaan vragen ofzo :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
gekkie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:29:
Dat komt doordat je naar de prijzen inclusief energiebelasting en BTW kijkt.

De energiebelasting+ODE op elektriciteit is incl btw €0,081. Je kale prijs voor elektriciteit was dus ca 8ct en is nu ca 45ct (incl btw) geworden. Een stijging van zo'n 560%.

De energiebelasting+ODE op gas is €0,544.
Je kale prijs voor gas is dus van €0,33 naar €2,04. Een stijging van 618%.
De stijging van de gasprijs is dus nog wat groter dan de stijging van de elektriciteitsprijs.

Alleen is elektriciteit nog altijd zwaarder belast dan gas als je kijkt naar percentage van de kale prijs én naar belasting per kWh energie inhoud, ondanks de (tijdelijke) verlaging van de energiebelasting voor stroom en de structurele verhoging van de afgelopen jaren voor gas. Deze ongelijke belasting is de oorzaak van het vertekende beeld van de prijsverhogingen én een mede-oorzaak waarom Nederland zo enorm 'verslaafd' is aan aardgas.

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 14-04-2022 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:40
Heb je je dak al vol liggen?

Met overdimensionering en de huidige terugleververgoeding kan je een deel van de hoge gasprijs compenseren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hoevenpe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:32:
[...]

Met overdimensionering en de huidige terugleververgoeding kan je een deel van de hoge gasprijs compenseren.
Ik vind dit harteloze reacties. We zijn niet allemaal ITers dik in de centen.

Denk je dat iemand zoiets post als die de centen heeft liggen om ff het dak vol te gooien?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Glashelder schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:49:
Denk je dat iemand zoiets post als die de centen heeft liggen om ff het dak vol te gooien?
Zonnepanelen zijn relatief betaalbaar, voor een paar duizend euro heb je de komende 25 jaar je electriciteitsrekening fors omlaag gebracht. Mocht dat een bedrag een probleem zijn dan zijn er ook partijen waar huurkoop mogelijk is.

Van alle hierboven genoemde maatregelen lijkt me dat één van de meest kosteneffectieve, beter dan een warmtepomp of nieuwe kozijnen. Dat is toch kant waar we allemaal op moeten, de klimaattransitie is pas net begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hoevenpe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:10:
[...]

Zonnepanelen zijn relatief betaalbaar, voor een paar duizend euro heb je de komende 25 jaar je electriciteitsrekening fors omlaag gebracht. Mocht dat een bedrag een probleem zijn dan zijn er ook partijen waar huurkoop mogelijk is.

Van alle hierboven genoemde maatregelen lijkt me dat één van de meest kosteneffectieve, beter dan een warmtepomp of nieuwe kozijnen. Dat is toch kant waar we allemaal op moeten, de klimaattransitie is pas net begonnen.
Mee eens, ik heb er zelf 27 liggen, maar het gaat mij er meer om dat het niet heel doordacht lijkt om op zo’n manier op iemand te reageren die blijkbaar veel vrees heeft voor nieuwe energieprijzen.

En huurkoop, lol, heb je die offertes wel eens doorgerekend? Dat is echt onwijze afzetterij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:32:
[...]

Huurwoning + een gigantisch boom van den gemeente pal op het zuiden, kansloos.
(in het verleden nog enigszins praktisch in de zin dat die hoogzomer nog wat warmte tegen hield)

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 14-04-2022 21:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:56
hoevenpe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:10:
[...]

Zonder dat je weet in wat voor soort woning deze persoon woont, zonder dat je weet of dit koop of huur is en niets afweet van de persoonlijke situatie geeft een opmerking als “gooi je dak maar vol” aan dat je je totaal niet kan verplaatsen in de leefsituatie van anderen. Een beetje meer empathie graag voor de mensen die opgezadeld worden met hoge energierekeningen zonder dat ze zelf de mogelijkheid hebben om zelf elektriciteit op te wekken of grootschalig te isoleren. Niet iedereen heeft een geschikt huis met een goedgevulde bankrekening om dit te kunnen bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ivow85 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:23:
[...]

Dat komt doordat je naar de prijzen inclusief energiebelasting en BTW kijkt.

De energiebelasting+ODE op elektriciteit is incl btw €0,081. Je kale prijs voor elektriciteit was dus ca 8ct en is nu ca 45ct (incl btw) geworden. Een stijging van zo'n 560%.

De energiebelasting+ODE op gas is €0,544.
Je kale prijs voor gas is dus van €0,33 naar €2,04. Een stijging van 618%.
De stijging van de gasprijs is dus nog wat groter dan de stijging van de elektriciteitsprijs.

Alleen is elektriciteit nog altijd zwaarder belast dan gas als je kijkt naar percentage van de kale prijs én naar belasting per kWh energie inhoud, ondanks de (tijdelijke) verlaging van de energiebelasting voor stroom en de structurele verhoging van de afgelopen jaren voor gas. Deze ongelijke belasting is de oorzaak van het vertekende beeld van de prijsverhogingen én een mede-oorzaak waarom Nederland zo enorm 'verslaafd' is aan aardgas.
Ah ja, hmm nog maar eens goed naar kijken. Maar goed er lijken weinig alternatieven als ik zo naar naar de prijsvergelijkers keek. Gas heb ik dit jaar al met ruim 1/3 weten terug te dringen, nu bij electra ook maar eens verder de (geisoleerde) schaar er in.

Maar goed irritantste is nog die korte termijn waarvan de helft dan tante-post zou moeten zijn. Not amused.
(ook niet geheel verrast na de Eneco overname van die klanten van failliete boeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat een <censored> zijn die lui van Eneco ook, helaas een variabel contract waar een dezer dagen de jaarlijkse afrekening komt.
Nu alvast een brief met de nieuwe tarieven, brief gedateerd op 7 april die komt vandaag op de 13e aan en de nieuwe tarieven gaan in op de 16de april.

Frappante is ook de tarief voor electra meer lijkt te stijgen dan het gas tarief.

Ben je al lang(er) klant bij Eneco?
En een variabel contract heeft toch geen afloopdatum?

PS:
Je kunt altijd overstappen naar Coolblue. Met 1,92 voor gas en 47/44,7ct voor elektra goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 14-04-2022 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
gekkie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:36:
Ah ja, hmm nog maar eens goed naar kijken. Maar goed er lijken weinig alternatieven als ik zo naar naar de prijsvergelijkers keek. Gas heb ik dit jaar al met ruim 1/3 weten terug te dringen, nu bij electra ook maar eens verder de (geisoleerde) schaar er in.
Heb je een slimme meter?

Voor drie tientjes zie je realtime het elektriciteit en gasverbruik. Op jacht naar onnodig sluipverbruik, scheelt meer dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Anoniem: 512943 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:44:
[...]
Ben je al lang(er) klant bij Eneco?
En een variabel contract heeft toch geen afloopdatum?
Yups, wel een datum van de jaarrekening die ze kennelijk als extra wijzingsdatum voor de tarieven zijn gaan hanteren. (Of ze doen het bij iedereen, geen idee, ken zo geen anderen waarvan ik weet dat ze bij Eneco zitten)
Je kunt altijd overstappen naar Coolblue. Met 1,92 voor gas en 47/44,7ct voor elektra goedkoper.
Wel hogere leveringskosten, maar goed dat moet ik nog maar eens op een rij gaan zetten met alle juiste bedragen tegen over elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:45:
[...]

Heb je een slimme meter?

Voor drie tientjes zie je realtime het elektriciteit en gasverbruik. Op jacht naar onnodig sluipverbruik, scheelt meer dan je denkt.
Ik weet al wel wat dingen waar ik een flinke winst kan boeken, thuisservertje was tot nu toe nog wel te betalen, maar die gaat als eerste plat. Van het weekend even kijken wat een oude nas die ik nog heb precies verbruikt en eventueel een PI eraan en alleen opstarten wanneer nodig. Scheelt een paar slokken op een borrel.
Dus dat is eentje die betrekkelijk investeringsloos is.
Een wat oudere koelkast is de volgende (hangt nu aan de Kwh meter even een tijdje meten heb ik daar ook wat beter idee van), maar dat is dan weer niet geheel investeringsloos.
Verlichting is al allemaal LED, kan nog even kijken of ik er nog een extra ethernet switch tussen uit kan fietsen op 2 plekken. En dan hebben we nog een mechanische ventilatie die de hele dag blijft draaien, wat op zich niet nodig is, zeker niet in de zomer met roosters in de ramen, dus daar moet ik nog kijken wat dat ding doet als je de stroom er af en op zet met een schakelaar, want dat ding is alleen relevant voor douchen en koken.

Dus er is nog best wel wat winst te halen, was alleen wat mooier geweest als de de tarieven iets eerder dan 2,5 dag van te voren bekend hadden gemaakt.
Edit: Nog maar even nagekeken en Eneco heeft zich netjes slim ingedekt door het niet vast te omlijnen in een termijn, in de voorwaarden te zetten maar er een formulering van "Ook dan informeren we je op tijd." van te maken, lekker vloeibaar, daar gaat toch niemand voor naar een rechter.

Kennelijk heeft Eneco ook veel te weinig ingekocht op de langere termijn (zowel voor langere dure variabele klanten, als wel de langere termijn vaste klanten met een gunstig contract) en mag variabel daar nu dubbel voor gaan bloeden voor dat gegok om het te compenseren.

Nuts voorzieningen, maar dan wel op z'n Engels.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 14-04-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

gekkie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:12:
[...]

En dan hebben we nog een mechanische ventilatie die de hele dag blijft draaien, wat op zich niet nodig is, zeker niet in de zomer met roosters in de ramen, dus daar moet ik nog kijken wat dat ding doet als je de stroom er af en op zet met een schakelaar, want dat ding is alleen relevant voor douchen en koken.

[...]
LPT: vergeet niet dat de badkamer hier vaak ook van afhankelijk is en de 3/4 staps knop in de badkamer dan ook niet meer werkt, dit heb ik zelf toentertijd opgelost door remote stopcontact schakelaar te kopen bij Action of bouwmarkt als het goed is, en de schakelaar opgeplakt naast de ventilatie-stand schakelaar in de badkamer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
gekkie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:12:
En dan hebben we nog een mechanische ventilatie die de hele dag blijft draaien, wat op zich niet nodig is, zeker niet in de zomer met roosters in de ramen.
Zo ga je wel erg scherp in de wind varen... Ja, als een raam open staat kan ik me indenken dat de mechanische ventilatie (in die ruimte) tijdelijk overbodig is, maar dat is dan ook alles.

Met de ramen dicht komt er juist lucht door de roosters OMDAT ie afzuigt. De mechanische ventilatie is noodzakelijk voor een gezonde lucht in huis. Hierop 'bezuinigen' kan gelijk staan aan 'betalen' met je gezondheid / schimmels en kul.

Ik zou me heel goed inlezen en laten informeren voordat je um uitzet.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris.nl op 15-04-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Anoniem: 156329 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:55:
[...]

LPT: vergeet niet dat de badkamer hier vaak ook van afhankelijk is en de 3/4 staps knop in de badkamer dan ook niet meer werkt, dit heb ik zelf toentertijd opgelost door remote stopcontact schakelaar te kopen bij Action of bouwmarkt als het goed is, en de schakelaar opgeplakt naast de ventilatie-stand schakelaar in de badkamer
Dat was inderdaad mijn plan, voor het douchen het ding op de stroom knallen (of deels op tijdschakelaar en handmatig kunnen overrulen) en dan met de gewone afstandsbediening de stand kiezen.
Weet alleen niet of het ding vrolijk wordt van vaak geheel stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Chris.nl schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:10:
[...]

Zo ga je wel erg scherp in de wind varen... Ja, als een raam open staat kan ik me indenken dat de mechanische ventilatie (in die ruimte) tijdelijk overbodig is, maar dat is dan ook alles.

Met de ramen dicht komt er juist lucht door de roosters OMDAT ie afzuigt. De mechanische ventilatie is noodzakelijk voor een gezonde lucht in huis. Hierop 'bezuinigen' kan gelijk staan aan 'betalen' met je gezondheid / schimmels en kul.

Ik zou me heel goed inlezen en laten informeren voordat je um uitzet.
Valt wel mee, tot 2 jaar terug was die mechanische ventilatie er uberhaupt niet.
En het enige waar die echt nuttig voor is, is om de badkamer leeg te zuigen omdat die anders wel te lang vochtig blijft (als je niet voor tocht zorgde). Dus het is zeker een verbetering, maar wel voor douchen + zeg max een uurtje afzuigen, de rest van de dag heeft het betrekkelijk weinig nut, zeker in de zomer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:15
Hier staat die alleen aan met douchen en koken, slimme stekker gekoppeld aan Apple HomeKit.

“Hi Siri, zet het ventilatiesysteem aan”

(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik doe t raam open in de badkamer. Die gaat nooit tot zelden dicht. Scheelt ventilatie kosten.
Bovenverdieping staat sowieso alles gewoon open. Lekker frisse lucht.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:17:
[...]

Valt wel mee, tot 2 jaar terug was die mechanische ventilatie er uberhaupt niet.
Ok, dan zal je weten wat je doet....

Nieuwbouw huizen zijn zo goed geïsoleerd en tochtdicht dat mechanische ventilatie echt nodig is.

Al zuigt ie bijvoorbeeld in stand-by af in de keuken/toilet en badkamer, de onderdruk zorgt ervoor dat er frisse lucht binnenkomt via de roosters in slaapkamer(s) en woonkamer.

Ik zou er echt geen standaard energiebesparend advies van willen maken, om dat uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dan ik ook even een disclaimer, ik lucht mijn huis uit 1959 zelfstandig zonder aparte installaties daarvoor. Geen garantie op nieuwbouw

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis1812 op 15-04-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Chris.nl schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:41:
[...]

Ok, dan zal je weten wat je doet....

Nieuwbouw huizen zijn zo goed geïsoleerd en tochtdicht dat mechanische ventilatie echt nodig is.

Al zuigt ie bijvoorbeeld in stand-by af in de keuken/toilet en badkamer, de onderdruk zorgt ervoor dat er frisse lucht binnenkomt via de roosters in slaapkamer(s) en woonkamer.

Ik zou er echt geen standaard energiebesparend advies van willen maken, om dat uit te schakelen.
Het is oud, maar met volledige roosters boven brede ramen.
Als ik de roosters open heb dan merk je al dat er een berg koude lucht doorheen stroomt, bij een beetje wind nog meer, zeker als ze tegen over elkaar open staan. Op de slaapkamer wordt niet gestookt en staat s'nachts het raam op een kier voor frisse lucht. Dus frisse lucht in alles behalve de vochtige badkamer is niet echt een issue uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:38
Is de oorlog voorbij ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zijn de prijzen gedaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De 2e wereldoorlog is voorbij ja.

Wat is je vraag achter je vraag of waar zoek je naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
@Dennis1812 @Glashelder Volgens mij heeft inmiddels minstens 90% van bovenstaande reacties geen specifieke relatie meer met de energie(prijs) ontwikkelingen als gevolg van de oorlog. Laten we het dan gewoon het gote elektra en gas besparings topic noemen :+

Overigens ben ik door de hele situatie meer dan gemotiveerd geraakt om daadwerkelijk mijn gas/elektra/brandstof verbruik omlaag te brengen om mijn eigen bijdrage aan de oorlogskas van Poetin daadwerkelijk te minimaliseren. Maar dat is volgens mij niet de insteek van dit topic?

[ Voor 34% gewijzigd door Batilan op 17-04-2022 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Op 13 mei loopt mijn contract af bij Eneco (16ct/80ct), zou ik dan tegen deze tijd niet al een aanbod moeten hebben of gaat het in alle gevallen gewoon over in het modelcontract? Heb echt geen flauw idee wat er volgende maand af gaat aan voorschot (nu 68 euro).

Gaan ze er overal gewoon van uit dat je automatisch over gaat naar variabel?

Maw, je hebt er gewoon geen invloed op en je moet de prijzen die je voorgeschoteld krijgt maar slikken?

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 21-04-2022 10:43 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Als je niks doet gaat het over in een contract met variabele tarieven. Daar krijg je vast nog wel informatie over, of is al in te zien in je online omgeving.
Goede kans dat het gunstiger is om over te stappen.

Overigens is dat meer voor dit topic:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

[ Voor 21% gewijzigd door dutchgio op 21-04-2022 10:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JDx schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:42:
Op 13 mei loopt mijn contract af bij Eneco (16ct/80ct), zou ik dan tegen deze tijd niet al een aanbod moeten hebben of gaat het in alle gevallen gewoon over in het modelcontract? Heb echt geen flauw idee wat er volgende maand af gaat aan voorschot (nu 68 euro).

Gaan ze er overal gewoon van uit dat je automatisch over gaat naar variabel?

Maw, je hebt er gewoon geen invloed op en je moet de prijzen die je voorgeschoteld krijgt maar slikken?
Je bent zelf compleet in controle en hebt overal 100% invloed op.

Je kan een nieuw contract afsluiten bij je huidige.
Je kan een nieuw contract afsluiten bij een ander.
Je kan niks doen en bij je huidige overgaan naar variabel.

Claimen dat 'ik heb er geen invloed op' is puur in de slachtofferrol duiken ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Ik had n.a.v. het afsluiten van Polen en Bulgarije van het gas verwacht dat de prijs-schok vergelijkbaar zou zijn met die van eind december of begin maart, maar dat is dus reuze meegevallen gezien de spotprijzen voor gas de laatste dagen. Ik denk dat "de markt" heel goed door heeft dat Poetin niet de gaskraan dicht gaat draaien voor alle landen die niet meedoen aan het kunstmatig hoog houden van de Roebel. Daarmee zou hij zichzelf te zeer in de vingers snijden (hoewel de economische impact op landen die meer afhankelijk zijn van Rusisch gas ook enorm zou zijn). Hij had wellicht gehoopt op een flink hogere prijs waarbij hij er van uit ging dat dankzij het Europees gasnetwerk er niet minder afgenomen zou worden (dat laatste is waarschijnlijk wel het geval, dus geen verminderde afname doordat Polen en Bulgarije het gas toch wel binnen krijgen?).

Dit artikel bevat overigens interessante informatie over de gasvoorraden per land, dan is goed te zien dat bijvoorbeeld Polen en GB de bui al vroeg zagen hangen en ondanks de hoge gasprijs hun voorraden flink hebben aangevuld om enigszins voorbereid te zijn op de nukken van Poetin.

Je zou verwachten dat er in deze "oorlogssituatie" er ook maatregelen overwogen kunnen worden die je buiten oorlogstijd niet zou nemen (zoals het open houden van de Groningse gasvelden, het opvoeren van bestaande productie van de gasvelden op zee, of desnoods het (meer) gaan gebruiken van steenkool centrales, het laatste alleen bij het daadwerkelijk afsluiten van het gas door Rusland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wow 8)7

Uw nieuwe termijnbedrag 88
U ontvangt terug 238,32
U ontvangt eenmalig -150,32

Volgens mij ben ik nog een van de enige met een maandbedrag onder de 100 euro, of zit ik in het verkeerde topic, het is bij Eneco btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

JDx schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:34:
Wow 8)7

U ontvangt terug 238,32

Volgens mij ben ik nog een van de enige met een maandbedrag onder de 100 euro, of zit ik in het verkeerde topic, het is bij Eneco btw.
Dat bedrag zegt natuurlijk niks zonder je prijzen en verbruik te weten.
Het is ook de vraag of je überhaupt al aan nieuwe tarieven zit.
Genoeg mensen die nog een oud contract hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

Wow 8)7

U ontvangt terug 238,32

valt mee.
Ik heb een klein arbeidershuisje. Heb standaard m'n maandbedrag op 100 staan maar naarmate het jaar vordert willen ze me op 40-50 euro hebben ofzo.

Ligt allemaal aan je verbruik verder.
Ik heb zelf niet eens meer een vriezer, en de koelkast staat ook vaak uit. Mijn vriezer en koelkast staan bij de appie.
Voor noodgevallen heb ik noodvoedsel en lang houdbaar voedsel wat niet in de koelkast hoeft.
Scheelt enorm.

Ik had een oude vriezer. Toen ik die de deur uit deed halveerde letterlijk m'n stroomverbruik _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dennis1812 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:07:
[...]

Dat bedrag zegt natuurlijk niks zonder je prijzen en verbruik te weten.
Het is ook de vraag of je überhaupt al aan nieuwe tarieven zit.
Genoeg mensen die nog een oud contract hebben.
Nee dit is m'n jaarnota, nieuwe contract gaat nu in 41ct (was 16ct) stroom en 1,99 (was 80ct) gas.

Maar ik verwarm maar 1 kamer, alleen de benedenverdieping en douche om de dag 5 minuten. Verder gebruik ik geen gas, m'n airco gebruikt amper stroom, daar koel en verwarm ik mee.

Hoekwoning van 90m2 met 8 zonnepanelen.

Maar ik zat op 75 en had gerekend dat ik naar 150-200 ging ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 14-05-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
JDx schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:03:
[...]

Nee dit is m'n jaarnota, nieuwe contract gaat nu in 41ct (was 16ct) stroom en 1,99 (was 80ct) gas.

Maar ik verwarm maar 1 kamer, alleen de benedenverdieping en douche om de dag 5 minuten. Verder gebruik ik geen gas, m'n airco gebruikt amper stroom, daar koel en verwarm ik mee.

Eneco gaf mij ook een relatief laag nieuw maandbedrag, maar had niet echt het idee dat dat afdoende ging zijn, zeker niet op basis van de "maandprijzen" voor april, dus tenzij de energieprijzen later in het jaar opeens erg zouden dalen, had ik niet het idee dat het nieuwe termijnbedrag wat zij voorstelden een goede afspiegeling is. Meer een wens tot behouden van klanten met relatief hoge prijzen en dan later de rekening wel zien te vereffenen, wellicht dat de verlanging van BTW op electra nog wel het nodige scheelt, maar dan geld dat niet voor het zeer hoge gastarief, waarvan men dan lijkt aan te nemen dat die in het najaar niet zo hoog meer zou zijn (als je het ook daadwerkelijk veel gaat verbruiken). Aardige gok lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 14-05-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wow 8)7

U ontvangt terug 238,32

Hier gaf de verbruiksmanager van Essent ook aan het bedrag te verlagen, met een variabel contract :? Nu ligt het verbruik hier met ~1700kWh en ~800m3 (2p, rijtjeswoning, label F) wel onder het gemiddelde, maar dan nog. We betalen €120 p/m, verbruiksmanager zegt verlagen naar €87.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

gekkie schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Eneco gaf mij ook een relatief laag nieuw maandbedrag, maar had niet echt het idee dat dat afdoende ging zijn, zeker niet op basis van de "maandprijzen" voor april, dus tenzij de energieprijzen later in het jaar opeens erg zouden dalen, had ik niet het idee dat het nieuwe termijnbedrag wat zij voorstelden een goede afspiegeling is. Meer een wens tot behouden van klanten met relatief hoge prijzen en dan later de rekening wel zien te vereffenen, wellicht dat de verlanging van BTW op electra nog wel het nodige scheelt, maar dan geld dat niet voor het zeer hoge gastarief, waarvan men dan lijkt aan te nemen dat die in het najaar niet zo hoog meer zou zijn (als je het ook daadwerkelijk veel gaat verbruiken). Aardige gok lijkt me.
BTW op gas gaat toch ook omlaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Glashelder schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:13:
[...]

BTW op gas gaat toch ook omlaag?
Ahja, je hebt gelijk, ik was in de bonen met de energiebelasting verlaging die wel specifiek voor electra was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Raven schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Hier gaf de verbruiksmanager van Essent ook aan het bedrag te verlagen, met een variabel contract :? Nu ligt het verbruik hier met ~1700kWh en ~800m3 (2p, rijtjeswoning, label F) wel onder het gemiddelde, maar dan nog. We betalen €120 p/m, verbruiksmanager zegt verlagen naar €87.
Ja, maar ik gebruikte daarentegen maar 269m3 de afgelopen 12 maanden.

Wil eigenlijk gas naar 0 door te douchen met een boiler, maar dat leidingwerk ligt allemaal weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JDx schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:44:
[...]

Wil eigenlijk gas naar 0 door te douchen met een boiler, maar dat leidingwerk ligt allemaal weggewerkt.
Hier kan het niet lager, alles (of i.i.g alleen verwarming) elektrisch doen is met de huidige elektrische installatie niet mogelijk en 't is sociale huur, verwacht niet dat er ooit iets gaat veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 14-05-2022 18:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:20
JDx schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:03:
[...]

[...]

Maar als je maar 269m3 gas gebruikt per jaar en 8 zonnepanelen hebt om je electriciteit verbruik af te dekken. Waarom dacht je dan dat je zoveel meer zou gaan betalen?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

evleerdam schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:04:
[...]

[...]

Maar als je maar 269m3 gas gebruikt per jaar en 8 zonnepanelen hebt om je electriciteit verbruik af te dekken. Waarom dacht je dan dat je zoveel meer zou gaan betalen?
Logisch toch, je betaalt voor wat je tekort oplevert met je zonnepanelen, dat was 75 euro, de tarieven zijn inmiddels 2,5x zo hoog, dus dan neem ik aan dat je dat ook betaalt.

Betaalde 16ct aan stroom, dat is nu 41ct.

En daarnaast is het toch 300m3 die normaal 80 cent kostte en nu 1,99 euro. Ik denk nog steeds dat er ergens een vertekend beeld zit in de schatting van het maandbedrag.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 15-05-2022 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 05-07 11:57

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Op de plek waar de CV zit toch gewoon een E boiler ophangen?
Ipv, of ernaast, of erboven. Ze zijn er in alle maten en groottes.
Ben zeer blij met de onze. Verbruik valt mee en 80L blijkt toch ruim voldoende.

Mijn gas statistieken pagina bij GreenChoice zegt nu:

“Helaas hebben wij nog geen verbruiksgegevens om te tonen.” :9~

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:47
https://www.ad.nl/economi...s-aan-nederland~aac2c61e/

Nou daar gaan we. Wat wordt het: roebels betalen of een trui aan? :P

edit: embed werkte niet.

[ Voor 11% gewijzigd door dehardstyler op 30-05-2022 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

dehardstyler schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:13:

Ik heb net een trui aan getrokken. Heb t nu al koud :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dehardstyler schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:13:

“ Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) belooft dat Nederlandse huishoudens hier niets van zullen merken.”

:D

/edit ik doel hiermee op dat dit weldegelijk gevolgen heeft voor de NL huishoudens (nl. dat het gas op termijn duurder wordt, doordat het aanbod kleiner wordt)

[ Voor 15% gewijzigd door stok op 30-05-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:30
Het zou mij verbazen als daar niet omheen gefietst wordt.

Al is het door het gas even tussendoor op te slaan in een ander land buiten europa. Dan is russisch gas plots nigeriaans gas of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Groningen gecontroleerd een paar jaar langer openhouden is waarschijnlijk te eenvoudig...

Geef die mensen daar een groot deel van de opbrengst, liever daarheen dan naar Poetin of een andere dubieuze leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33
stok schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:09:
[...]

“ Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) belooft dat Nederlandse huishoudens hier niets van zullen merken.”

:D

/edit ik doel hiermee op dat dit weldegelijk gevolgen heeft voor de NL huishoudens (nl. dat het gas op termijn duurder wordt, doordat het aanbod kleiner wordt)
Dat lijkt mij evident. Nogal een stompzinnige uitspraak van Jetten op deze manier. De kraan dicht(er) draaien betekent hogere kosten voor huishoudens en bedrijven (die dat uiteindelijk ook weer doorbelasten aan huishoudens). Of er nu al veel gas op andere plekken is ingekocht of niet staat daar los van, bovendien is er simpelweg niet genoeg om geheel los te komen van rusland komende jaren. Blij dat mijn gasprijs vast staat t/m eind 2025 , hopelijk blijft daarmee de extra kosten beperkt. Maar zie het somber in voor wiens contract komende tijd afloopt…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Valorian schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:30:
[...]

Dat lijkt mij evident. Nogal een stompzinnige uitspraak van Jetten op deze manier. De kraan dicht(er) draaien betekent hogere kosten voor huishoudens en bedrijven (die dat uiteindelijk ook weer doorbelasten aan huishoudens). Of er nu al veel gas op andere plekken is ingekocht of niet staat daar los van, bovendien is er simpelweg niet genoeg om geheel los te komen van rusland komende jaren. Blij dat mijn gasprijs vast staat t/m eind 2025 , hopelijk blijft daarmee de extra kosten beperkt. Maar zie het somber in voor wiens contract komende tijd afloopt…
In dit geval wordt hij verkeerd geciteerd? Volgens:

https://twitter.com/MinisterieEZK/status/1531286304624893952

is de volledige zin (nadruk toegevoegd): "Dit besluit heeft geen gevolgen voor de fysieke levering van gas aan Nederlandse huishoudens."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33
Anoniem: 57411 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:38:
[...]

In dit geval wordt hij verkeerd geciteerd? Volgens:

https://twitter.com/MinisterieEZK/status/1531286304624893952

is de volledige zin (nadruk toegevoegd): "Dit besluit heeft geen gevolgen voor de fysieke levering van gas aan Nederlandse huishoudens."
Scherp gevonden! En dat verklaart e.e.a. Ben geen dan van Jetten maar hij leek mij al wel competenter dan die verkeerd geciteerde uitspraak deed vermoeden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:39

Onbekend

...

Wozmro schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:15:
Het zou mij verbazen als daar niet omheen gefietst wordt.

Al is het door het gas even tussendoor op te slaan in een ander land buiten europa. Dan is russisch gas plots nigeriaans gas of zo.
Op zich zou het niet zo erg zijn. Nederland wil gewoon het gas niet in roebels betalen, maar wel in euro's. Als dit ineens via Nigeria wel in euro's te koop zou zijn, wordt dat zeker wel gekocht.
Maar Nederland heeft als doel om aan het eind van het jaar niet meer van het Russisch gas afhankelijk te zijn. Doordat de gaskraan dicht gaat, heeft Nederland daarmee ruimschoots die doelstelling behaald. :)

Even over de gasprijs: Nederland importeert zo'n 15% van het benodigde gas uit Rusland. Dat vervangen door gas uit een ander land is niet zo'n groot probleem. Het zal wellicht duurder zijn omdat er iets meer vraag naar niet-Russisch gas is. Maar een groter probleem wordt als een ander land wordt afgesloten die veel meer gas uit Rusland haalt. In dat geval zal dit land ook uit andere landen gas moeten inkopen waarna de gasprijs uit andere landen ook zal stijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Liever een trui aan dan Rusland's oorlog financieren. :)

Het enige jammere is dat dit geen keuze van Nederland is, maar van Rusland. Wat mij betreft hadden we drie maanden geleden, direct na het uitbreken van de oorlog, al (als Nederland's eigen keuze) afscheid genomen van het Russische gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Onbekend schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:52:
Even over de gasprijs: Nederland importeert zo'n 15% van het benodigde gas uit Rusland. Dat vervangen door gas uit een ander land is niet zo'n groot probleem. Het zal wellicht duurder zijn omdat er iets meer vraag naar niet-Russisch gas is. Maar een groter probleem wordt als een ander land wordt afgesloten die veel meer gas uit Rusland haalt. In dat geval zal dit land ook uit andere landen gas moeten inkopen waarna de gasprijs uit andere landen ook zal stijgen.
Uiteindelijk neem ik aan dat nagenoeg alle grote Europese afnemers voor de bijl gaan.
En dan heb je toch in de gehele wereld een grote bel gas die niet geleverd kan worden, ook niet via via, want geen transport mogelijkheid. Die is immers gebaseerd op pijpleidingen direct naar Europa, zowel voor de export van Rusland als de import van ons. Dus de prijs voor al het beschikbare gas in de wereld (wat qua capaciteit vloeibaar te maken is en al werd en qua logistiek ook nog te vervoeren is) zal wel vrij prijzig worden ter compensatie, afhankelijk van hoeveel er verder afgedicht gaat en kan worden met andere alternatieve energie en grondstof bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:01
YouTube: George Soros Takes Questions at the World Economic Forum in Davos
Soros ziet het nog wel zonnig in. Hij denkt dat in Juli de opslagen vol zitten in Rusland. Putin zal dan installaties uit moet gaan zetten, maar herstarten kost door de ouderdom etc de helft van de output dus dat is een lastige situatie voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Energieprijzen stijgen nog veel meer per 1 juli:
https://nos.nl/artikel/24...-nog-veel-meer-per-1-juli

[ Voor 24% gewijzigd door choogen op 31-05-2022 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:18
25% verhoging, helemaal knettergek geworden daar…
Maargoed, de EU heeft weer een lekker schoon geweten, de burger betaalt het toch. :')

Zet Groningen dan open, dan gaat het geld op zijn minst nog naar eigen land en compenseer de Gruningers deze keer gewoon goed. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:30
3. Snel brandhout inslaan voor de houtkachel :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FabianGTI schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:26:
Maargoed, de EU heeft weer een lekker schoon geweten, de burger betaalt het toch. :')

Zet Groningen dan open, dan gaat het geld op zijn minst nog naar eigen land en compenseer de Gruningers deze keer gewoon goed. :?
Dat gaat ook wel gebeuren, alleen moet het verkocht kunnen worden aan het volk als een last-last-last-lastttt resort..

Ik voorspel alvast.. als Duitsland afgesloten wordt dan springen wij in dat gat.

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 31-05-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:01
gerritjan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:30:
[...]

3. Snel brandhout inslaan voor de houtkachel :Y
Idd, 3, en:
4. Ik giet al mijn spaargeld in zonnepanelen en een split unit airco. Beter mijn geld in "dingen" steken, dan het naar de energiemaatschappij brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:01

vliegnerd

Nintendo fan.

FabianGTI schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:26:
GEMIDDELD 25% hoger. Heel veel huishoudens hebben nog vaste contracten, die betalen niets extra. Of ze krijgen nog relatief lage variabele contracten als vaste klanten. De pechvogels hebben dus een veel grotere individuele stijging.

Als je nu aan de variabele tarieven moet dan is de stijging niet 25% maar eerder 50% of nog veel meer.

Ik zie geen contracten langskomen die minder dan 2x de prijs van een jaar geleden (20ct stroom en 70ct gas all in) zijn. Als daar in juli weer 30% bovenop gaat…

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 31-05-2022 19:05 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:18
vliegnerd schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:04:
[...]

GEMIDDELD 25% hoger. Heel veel huishoudens hebben nog vaste contracten, die betalen niets extra. Of ze krijgen nog relatief lage variabele contracten als vaste klanten. De pechvogels hebben dus een veel grotere individuele stijging.

Als je nu aan de variabele tarieven moet dan is de stijging niet 25% maar eerder 50% of nog veel meer.

Ik zie geen contracten langskomen die minder dan 2x de prijs van een jaar geleden (20ct stroom en 70ct gas all in) zijn. Als daar in juli weer 30% bovenop gaat…
Wij hebben inderdaad variabel, tot nu toe ontsprongen we nog redelijk de dans maar ik vrees er nu voor.

En wat @boxlessness kan ik me wel in vinden, beter investeren in je woning als in de energiemaatschappij, het lastige waar wij alleen mee zitten is dat we dit huis willen verkopen, dus hoever ga je met eventueel investeren.
We weten ook nog niet of we binnen een half jaar verhuizen of pas over 2 jaar, dat ligt er natuurlijk aan wat er allemaal te koop komt. :/
Een splitunit en wat zonnepanelen en je bent alweer snel 7000 euro verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FabianGTI schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:14:
[...]

Wij hebben inderdaad variabel, tot nu toe ontsprongen we nog redelijk de dans maar ik vrees er nu voor.

En wat @boxlessness kan ik me wel in vinden, beter investeren in je woning als in de energiemaatschappij, het lastige waar wij alleen mee zitten is dat we dit huis willen verkopen, dus hoever ga je met eventueel investeren.
We weten ook nog niet of we binnen een half jaar verhuizen of pas over 2 jaar, dat ligt er natuurlijk aan wat er allemaal te koop komt. :/
Dat vraagt dan gewoon om beslissingen en rekenwerk:

Als je beslist gewoon nog 2 jaar te blijven dan kan je uitrekenen hoeveel van die investeringen je kan terugverdienen. Hou daarbij rekening met een hogere woningwaarde voor een duurzamere woning, dus wellicht verdien je er nog wel op. Al helemaal als je een A label weet te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56

The.Terminator

Un boer met bier

FabianGTI schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:14:
[...]

Met dat dillema zit ik ook. Wil graag het ouderlijk huis overnemen maar dat kan 2 jaar zijn of nog wel 10 jaar.
Hangt af van de gezondheid van de ouders. En voor nu is die nog goed (gelukkig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:41
vliegnerd schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:04:
Waarschijnlijk bedoelen ze gemiddeld 25% hoger ten opzichte van de vorige variabele verhoging van een half jaar geleden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
https://www.nu.nl/economi...r-gas-dan-vorig-jaar.html
Rusland exporteert ruim een kwart minder gas dan een jaar geleden, maar we betalen bijna 5 keer zo veel per kuub. Oftwel Rusland krijgt 3,4 keer zoveel geld voor minder gas/werk dan een jaar geleden.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel beter was geweest om Nordstream 2 vol in gebruik te nemen, dan zat de gasopslag nu vol, zouden prijzen veel lager zijn, zou Rusland er minder aan verdienen, en zouden we precies net zo afhankelijk zijn van Rusland als nu. Maar dan zonder dat Rusland er tientallen zo niet honderden miljarden extra aan overhoudt.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 01-06-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@RemcoDelft op de korte termijn wel ja. Maar wat niet vergeten moet worden is dat Rusland helemaal niet veel gas wil leveren, ze zijn al tijden bezig met schaarste creëren. Al lang voor de oorlog.

Ik denk oprecht dat dit wel de trap onder onze reet is die we als maatschappij nodig hebben om eindelijk eens serieus werk te gaan maken van verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:33
RemcoDelft schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:52:
https://www.nu.nl/economi...r-gas-dan-vorig-jaar.html
Rusland exporteert ruim een kwart minder gas dan een jaar geleden, maar we betalen bijna 5 keer zo veel per kuub. Oftwel Rusland krijgt 3,4 keer zoveel geld voor minder gas/werk dan een jaar geleden.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel beter was geweest om Nordstream 2 vol in gebruik te nemen, dan zat de gasopslag nu vol, zouden prijzen veel lager zijn, zou Rusland er minder aan verdienen, en zouden we precies net zo afhankelijk zijn van Rusland als nu. Maar dan zonder dat Rusland er tientallen zo niet honderden miljarden extra aan overhoudt.
Lekker makkelijk gezegd. Rusland was al een aantal jaar de bufferzones in nederland langzaam aan het leeg laten lopen. Volgens mij is er zelfs over gesproken dan Rusland (of een Russische bedrijf) voor 50-60% eigenaar zijn van de gasopslagcapiciteit in NL. Die hebben ze de afgelopen jaren bewust niet meer (volledig) gevuld en hierdoor zitten we nu waar we zitten. Northstream openzetten en vullen wordt door rusland bepaald. Zij draaien tenslotte aan de kraan, en die gaan ze zeker niet volledig opzetten!
Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?