Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.814 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:49

Don Quijote

El Magnifico

SidewalkSuper schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:58:
Lijkt me toch vrij simpel, je kan toch teleurgesteld zijn dat de centrale niet dicht kan?
Om iedere scheet nou te proberen uit te leggen in het nadeel van Jetten vind ik ook weer zo suf.
Natuurlijk mag hij teleurgesteld zijn.

En als hij had gezegd:

“ik ben teleurgesteld omdat dit weer een stap terug is in onze klimaatambities. Maar begrijp dat er op dit moment, met de huidige geopolitieke spanningen, het de juiste afweging is. Wanneer het geopolitieke speelveld het weer toelaat zullen we extra kracht bijzetten om de klimaatambities te verwezenlijken”

Had ik dat kunnen begrijpen. Echter geeft het artikel aan dat wat hem betreft, ondanks alle context die we momenteel hebben, hij de sluiting toch door zou willen zetten. Daar heb ik geen begrip voor, dan kijk je volgens mij met niet verder dan alleen je eigen ministerie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:47:
[...]
Waar denk je dat electriciteitscentrales op draaien?
Het punt is: dat kunnen we kiezen. We hebben bijvoorbeeld 65% ongebruikte capaciteit aan kolen-GWs. Het meeste gas komt niet uit Rusland.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 01-04-2022 11:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:52:
[...]

Het punt is: dat kunnen we kiezen. We hebben bijvoorbeeld 65% ongebruikte capaciteit aan kolen-GWs. Het meeste gas komt niet uit Rusland.
Klopt. De politieke lastige vraag: wil je voor paar jaren je groene ambities even in de koelkast zetten (kolen veel meer co2 dan gas) om een oorlogszuchtige dictator onder druk te zetten cq niet meer van hem afhankelijk te zijn.

Lijkt mij een no-brainer.

PS:
Mijn reactie was op die van iemand die stelde dat kolencentrales openhouden niet helpt bij de situatie. Juist wel dus (net als kerncentrales in Duitsland overigens). En inderdaad meer overstappen juist naar kolencentrales voor de nabije toekomst.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SidewalkSuper schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:58:
Lijkt me toch vrij simpel, je kan toch teleurgesteld zijn dat de centrale niet dicht kan?
Om iedere scheet nou te proberen uit te leggen in het nadeel van Jetten vind ik ook weer zo suf.
Het punt is dat hij teleurgesteld moet doen vanwege de beeldvorming.

Hij weet dondersgoed dat die centrale niet dicht kan. Even goed zou ik met de politiek vandaag de dag niet raar staan te kijken als over een half jaar een krantenkop verschijnt 'Vertraging sluiting kolencentrale Onyx op verzoek Jetten'.

Er wordt zoveel doorzichtig gelogen in de politiek, dat is gewoon om doodmoe van te worden :z

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Verwijderd schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:56:
Klopt. De politieke lastige vraag: wil je voor paar jaren je groene ambities even in de koelkast zetten (kolen veel meer co2 dan gas) om een oorlogszuchtige dictator onder druk te zetten cq niet meer van hem afhankelijk te zijn.

Lijkt mij een no-brainer.
We kunnen Russisch gas natuurlijk met een simpele handeling vervangen voor Nederlands gas. Dan hoef je geen kolen te gebruiken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan dus niet, want dan stort Groningen nog verder in.

Wat heb je liever? Kleine bijdrage aan mogelijke ramp over 100 jaar of grote bijdrage aan zekere ramp de komende jaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Als je Nederland geisoleerd bekijkt, dan zou Groningnen vol open draaien (en de schade compenseren natuurlijk) misschien nog wel helpen. Maar we hebben te maken met een met elkaar nauw verbonden Europese gasmarkt. En dan is er geen korte termijn (enkele jaren!) alternatief voor handen en zal er toch echt gasgebruikers gedwongen afschakeld moeten worden. De economsiche schade en welvaartsverlies zal enorm zijn.

Lees eens het volgende artikel: https://decorrespondent.n...dig/793347049913-30f406fe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Verwijderd schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:41:
Dat kan dus niet, want dan stort Groningen nog verder in.

Wat heb je liever? Kleine bijdrage aan mogelijke ramp over 100 jaar of grote bijdrage aan zekere ramp de komende jaren?
Zo'n grote ramp komt er niet. Alle bewoners kunnen zeer rijkelijk gecompenseerd worden en hun huizen verstevigd en dan houden we met de huidige prijzen nog geld over.

Het is een korte termijn oplossing, maar het is ook een korte termijn probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 01-04-2022 17:06 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:54
ph4ge schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:01:
[...]

Zo'n grote ramp komt er niet. Alle bewoners kunnen zeer rijkelijk gecompenseerd worden en hun huizen verstevigd en dan houden we met de huidige prijzen nog geld over.

Het is een korte termijn oplossing, maar het is ook een korte termijn probleem.
Jij weet blijkbaar nog een paar duizend bouwvakkers te vinden die zich vervelen?
En grote voorraden bouwmaterialen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43

Dennis1812

Amateur prutser

Ivow85 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:23:
[...]

Jij weet blijkbaar nog een paar duizend bouwvakkers te vinden die zich vervelen?
En grote voorraden bouwmaterialen.
Want alle huizen storten acuut in?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
Ik las pas geleden ergens dat zelfs in Groningen zelf een meerderheid voor het weer open draaien van de gaskraan in Groningen is....

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Snowhite0901 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:20:
Ik las pas geleden ergens dat zelfs in Groningen zelf een meerderheid voor het weer open draaien van de gaskraan in Groningen is....
Na 19:11 vanavond niet meer denk ik ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Dennis1812 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:31:
[...]

Want alle huizen storten acuut in?
Niet acuut. Maar wil je "volledig compenseren" moet je wel even alle stress van het mogelijk ontstaan van schades bij de volgende beving wegnemen. Stress en gedoe zijn namelijk niet met geld te compenseren.

Dus wil je "volledig compenseren" moet min of meer acuut zorgen dat alle huizen (en andere panden) in Groningen volledig aardbevingbestendig gemaakt zijn. Een grote zak geld geven gaat namelijk niet de stress en daarmee gepaard gaande gezondheidsschade 'compenseren'.
Dit nog los van het feit dat veel bestaande panden vrijwel onmogelijk aardbevingbestendig te maken zijn. Maar het geboortehuis van opa waar nu een kleinzoon woont, is onvervangbaar. Een nieuw aardbevingbestendig huis op dezelfde plek heeft niet meer de sporen van een lange geschiedenis. Dat is niet te compenseren met een extra kamer of luxe keuken.

Geld maakt dingen makkelijker, maar geld lost simpelweg niet alles op.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:30:
[...]

Niet acuut. Maar wil je "volledig compenseren" moet je wel even alle stress van het mogelijk ontstaan van schades bij de volgende beving wegnemen. Stress en gedoe zijn namelijk niet met geld te compenseren.

Dus wil je "volledig compenseren" moet min of meer acuut zorgen dat alle huizen (en andere panden) in Groningen volledig aardbevingbestendig gemaakt zijn. Een grote zak geld geven gaat namelijk niet de stress en daarmee gepaard gaande gezondheidsschade 'compenseren'.
Dit nog los van het feit dat veel bestaande panden vrijwel onmogelijk aardbevingbestendig te maken zijn. Maar het geboortehuis van opa waar nu een kleinzoon woont, is onvervangbaar. Een nieuw aardbevingbestendig huis op dezelfde plek heeft niet meer de sporen van een lange geschiedenis. Dat is niet te compenseren met een extra kamer of luxe keuken.

Wat zou het een feest zijn als vadertje staat alles alles netjes kon oplossen. Kan me bijvoorbeeld indenken dat het mogelijk zou kunnen zijn om met vakmanschap, damwanden, graafmachines en beton monumentale panden en hele rijen huizen te kunnen voorzien van de nieuwe fundering. Het erna met een nieuw riool, 3 glasvezelkabels, 1 coax en de verdere nuts weer dichtgooien en klaar.

Hoeveel elke nieuwe m³ gas die uit de grond komt daarvoor moet kosten, en waar de consensus ligt, is iets waar ik wel een artikel over zou willen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Chris.nl schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:14:
[...]

Wat zou het een feest zijn als vadertje staat alles alles netjes kon oplossen. Kan me bijvoorbeeld indenken dat het mogelijk zou kunnen zijn om met vakmanschap, damwanden, graafmachines en beton monumentale panden en hele rijen huizen te kunnen voorzien van de nieuwe fundering. Het erna met een nieuw riool, 3 glasvezelkabels, 1 coax en de verdere nuts weer dichtgooien en klaar.

Hoeveel elke nieuwe m³ gas die uit de grond komt daarvoor moet kosten, en waar de consensus ligt, is iets waar ik wel een artikel over zou willen lezen.
Het blijft een moeilijke kwestie, maar je zou denken dat met de huidige voorraad van Groningen a 500 miljard kuub die met de huidige prijzen 1050 miljard euro (!!) waard is er linksom of rechtsom wel mogelijkheden zouden moeten zijn. 8)7

Aardbevingen en scheuren in je muren is erg maar ga dat maar eens vergelijken met wat in Oekraine gebeurd nu en het feit dat wij Poetin nu nog steunen met het kopen van gas. Terwijl we de oplossing in eigen huis hebben.

Vele landen veranderen nu hun keuzes en NL mag ook best wat moeilijke keuzes maken zoals dit eerder genoemde artikel voorsteld:

https://decorrespondent.n...dig/793347049913-30f406fe

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:49

Don Quijote

El Magnifico

[...]
. Maar het geboortehuis van opa waar nu een kleinzoon woont, is onvervangbaar. Een nieuw aardbevingbestendig huis op dezelfde plek heeft niet meer de sporen van een lange geschiedenis. Dat is niet te compenseren met een extra kamer of luxe keuken.
Mooi stukje sentiment. Maar als we in die categorie gaan praten… Een iskander betaald door Europees gas geld die wordt afgeschoten op een woonwijk in Oekraïne waardoor een kind van zes nooit zijn zevende verjaardag zal vieren. Dat is ook niet te compenseren met een luxe keuken. Ook mensen in Marioepol die ondertussen sneeuw moeten eten om in leven te blijven en de een na de andere buurman zien sterven aan gebrek aan voedsel, die kan je ook niet compenseren met een nieuwe buurman. Die zijn voor het leven beschadigd.

Uitermate flauw en smakeloos wellicht bovenstaande. Maar ik merk dat ik ondertussen redelijk prikkelig word van dit soort sentimentele verhalen over huizen in Groningen die al decennia in de familie zijn, en dan wellicht vervangen moeten worden door iets moderns… terwijl er in Europa een oorlog gaande is, waarbij we op sommige plaatsen bijna van genocide kunnen spreken, direct gefinancierd door datzelfde Europa.

Gelukkig moet ik zeggen dat het sentiment in Nederland, ook in Groningen, vrij realistisch is. Op een paar hardliners na, begrijpt iedereen dat het de komende periode een realistisch scenario is dat we toch de productie moeten opvoeren. Niet per definitie, en niet zolang er andere alternatieven zijn, maar de realiteit tot dusver laat zien dat er eigenlijk geen scenario’s zijn in Europa waarbij we het gaan redden zonder meer Noors en Nederlands gas (en zelfs dan komt het niet uit….)

En ja dat kan stress en schade veroorzaken; en ja dat kan intens zijn. Maar dat is oorlog, daar ontkom je niet aan. Of we hadden ons als Europa afzijdig moeten houden in dit conflict. En godzijdank vindt ook daar de meerderheid dat we de juiste keuze hebben gemaakt.

Wellicht dat er soms nog wat verwarring is over waarom we de productie mogelijk moeten opvoeren. Dat gaat niet meer over er voor zorgen dan mensen in Nederland hun verwarming op 21 graden kunnen houden ipv 20 graden. Dat gaat er over of de landen die veel afhankelijker zijn van Russisch gas, in het oosten en de Baltische Staten, komende winter überhaupt nog hun verwarming aan kunnen zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Don Quijote op 02-04-2022 07:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Maar gratis hout is goedkoper dan duur gas.
Ik heb er alleen helemaal niks aan, ik heb namelijk geen open haard.

Met mij heel veel andere huishoudens ook niet.

Zulk soort berichten triggeren mij dan ook echt enorm;
https://nos.nl/artikel/24...-hoopt-dat-burgers-volgen

Wij zitten hier thuis inmiddels al maanden met extra truien, de thermostaat veel standjes lager (het was gisteren 14-15 graden in huis), verwarming enkel in het weekend aan.
Doordeweeks doen we het met een elektrisch kacheltje in de werkkamer (heb inmiddels uit kunnen rekenen dat het stuk goedkoper is dan CV) en om de dag douchen (soms zelfs minder douchen).
Ook de temperatuur van de CV-ketel (voor sanitair & verwarming) is al drastisch omlaag gezet.

Nog is onze energierekening bijna twee keer zo hoog.
We kunnen dat nog net aan betalen, maar meer kan ik ook niet doen.
Het is een huurhuis, en de verhuurder krijg ik niet zover dit netjes te isoleren.
Gezien de technische staat van dit huis betwijfel ik ook ten ZEERSTE dat het überhaupt zoden aan de dijk gaat zetten.
Ik weet ook zeker dat we weer de boot qua compensatie weer net gaan missen.
Voor de mensen die daar wel in aanmerking komen, was die oude 200 euro totaal kansloos.
Daar kan ik net 1,5-2 maanden energie van betalen.

Maar goed, we mogen niet zeuren, elders in de wereld hebben ze het zichtbaar VEEL slechter.
Binnen Nederland zijn er ook mensen die het een stuk slechter hebben.

Daar gaat het mij niet uit, het gaat er mij om dat sommige mensen er nog steeds blijkbaar ZEER warmpjes bij zitten en beetje klagen dat ze hun kaviaar en foie gras (beeldspraak) niet meer kunnen eten.

Na al die maanden dan toch eens bedenken dat de thermostaat wellicht 2 graden omlaag zou kunnen.
8)7 |:(
Vervolgens alle andere bedrijfspanden die de kachel lekker hoog hebben staan en/of dag en nacht een hele zut verlichting aan hebben.
Op een gegeven moment wordt een dagje sauna (waar ik absoluut niet van houd) inderdaad goedkoper dan thuis zitten. :X

Ik kan het soms maar zeer moeilijk bevatten in wat voor enorme bubbel mensen leven.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
[...]

Een andere manier is er meer leren leven.

Ik heb 1,5 jaar in Nieuw Zeeland gewoond.
In bepaalde gebieden hebben ze daar maandelijks aardbevingen, van orde zoals in Groningen of soms meer.
Niemand die er om geeft, laat staan dat het nieuwspagina's bereikt.
Nouja, tenzij het ineens zo heftig wordt zoals in Christchurch, maar dat is wel wat erger dan hier.

Inmiddels passen mensen zich daar op aan, ze hebben ook de manier van bouwen van huizen veranderd.

De vraag is enkel hoe instabiel de grond op een gegeven moment wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 02-04-2022 13:32 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:22:
Zulk soort berichten triggeren mij dan ook echt enorm;

Ik kan het soms maar zeer moeilijk bevatten in wat voor enorme bubbel mensen leven.
Jouw bericht triggert mij ook enorm. Maar blijkbaar leef ik in een bubbel want ik kan er geen touw aan vastknopen.

Je hebt het erover dat ondanks zuinig aan doen je rekening is verdubbeld.
En dat je van 200 euro 1,5-2mnd de energierekening kan betalen?

Enerzijds zit je dan qua rekening onder het gemiddelde en anderzijds heb je het over een grote stijging die niet past bij een gemiddeld verbruik.

Ik vraag me dan gelijk af hoe dit kan kloppen? Lijkt me dat met dergelijk verbruik je rekening niet echt veel hoger moet zijn gezien de overheidsmaatregelen?

Hoeveel is je leveringstarief elektra/gas gestegen per kwh/m3 en hoeveel is je verbruik dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:01:
[...]

Jouw bericht triggert mij ook enorm. Maar blijkbaar leef ik in een bubbel want ik kan er geen touw aan vastknopen.

Je hebt het erover dat ondanks zuinig aan doen je rekening is verdubbeld.
En dat je van 200 euro 1,5-2mnd de energierekening kan betalen?

Enerzijds zit je dan qua rekening onder het gemiddelde en anderzijds heb je het over een grote stijging die niet past bij een gemiddeld verbruik.

Ik vraag me dan gelijk af hoe dit kan kloppen? Lijkt me dat met dergelijk verbruik je rekening niet echt veel hoger moet zijn gezien de overheidsmaatregelen?

Hoeveel is je leveringstarief elektra/gas gestegen per kwh/m3 en hoeveel is je verbruik dan?
Ehm nee, ik zeg net letterlijk dat wij niet onder die regeling gaan vallen aangezien wij net iets teveel verdienen?

Onze oude kosten waren rond de 70-80 euro per maand, het is nu meer dan het dubbele als ik op dezelfde manier zou gaan leven. Met alle aanpassingen zitten we net iets onder het dubbele, maar hoger dan het vorige.

Ik weet niet over welke andere overheidsmaatregelen je het hebt?

Enige waar ik naar kijk is mijn maandbedrag en hoeveel energie ik verbruik.

Maar goed dit was de strekking van mijn bericht niet.
De strekking is dat er mensen zijn die al maanden in de kou moeten leven en andere mensen blijkbaar nu pas zeer matige stapjes gaan ondernemen.

Om vervolgens te discussiëren over energieprijzen en eventueel verminderen van energie.

Als engineer is mij altijd geleerd om eerst de meeste significante variabelen aan te pakken.

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

In zekere zin is de situatie al bijna onherstelbaar uit de hand gelopen.
Ik heb gisteren aan drie best bijdehante mensen met wat moeite kunnen uitleggen dat bij 0 elektriciteitsverbruik je niet €0 betaalt maar ca €600 krijgt.

Een voetbalvader was verbaasd dat zijn contract niet stilzwijgend drie jaar was verlengd maar nu opeens variabel en het voorgestelde voorschot drie keer zo hoog was.

Hoe kan dat, na alle media-aandacht?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:10:
Ik weet niet over welke andere overheidsmaatregelen je het hebt?
Verlaging energiebelasting op elektra en verhoging vermindering energiebelasting.
Plus straks per 1 juli de lagere BTW.

Nog steeds mis ik je oude en nieuwe tarieven om te zien waarom het bij jou zoveel anders is dan het zou moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2022 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
B_FORCE schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:31:
[...]

Inmiddels passen mensen zich daar op aan, ze hebben ook de manier van bouwen van huizen veranderd.

De vraag is enkel hoe instabiel de grond op een gegeven moment wordt.
Het probleem zit hem inderdaad in de bodemversnelling tijdens de beving in combinatie met de samenstelling van de bodem. Een simpele vergelijking van bevingen op basis van de sterkte op schaal van Richter schijnt niet alles te zeggen.

Overigens is er een zeer recente podcast van Studio Energie te beluisteren waarin een techniek wordt besproken waarmee de kans op schade door gaswinning zou kunnen worden gereduceerd:

https://soundcloud.com/st...m_campaign=social_sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05
Excuus voor de waarschijnlijk domme vraag, maar ik betaal nog steeds hetzelfde voorschot als b.v. een jaar geleden, krijg ik dan aan het einde van het jaar aanzienlijk meer geld terug vanwege de verlaging op de energiebelasting en de verlaging van de BTW hierop?

Wij gebruiken bovengemiddeld voor stroom (6000Kwh), dat is dan nu juist gunstig?

Of hoe wordt dit verrekend? :?

[ Voor 12% gewijzigd door Danielson op 02-04-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:17:
[...]

Verlaging energiebelasting op elektra en verhoging vermindering energiebelasting.
Plus straks per 1 juli de lagere BTW.

Nog steeds mis ik je oude en nieuwe tarieven om te zien waarom het bij jou zoveel anders is dan het zou moeten zijn.
Waarom moet hij zijn tarieven verdedigen? Waarom kan je niet aannemen dat het problematisch is en er onder veel mensen energie armoede bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Danielson schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:34:
Excuus voor de waarschijnlijk domme vraag, maar ik betaal nog steeds hetzelfde voorschot als b.v. een jaar geleden, krijg ik dan aan het einde van het jaar aanzienlijk meer geld terug vanwege de verlaging op de energiebelasting en de verlaging van de BTW hierop?

Of hoe wordt dit verrekend? :?
Ja mits je gebruik er naar is en je een vaste prijs hebt en geen variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05
Dennis1812 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:35:
[...]

Ja mits je gebruik er naar is en je een vaste prijs hebt en geen variabel.
6000Kwh/1250M3 en een vast contract die nog 2,5 jaar loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Danielson schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:35:
[...]

6000Kwh/1250M3 en een vast contract die nog 2,5 jaar loopt.
Als je verbruik ongeveer gelijk blijft krijg je dus per jaar een leuk zakcentje terug. Of je moet zelf je tarief aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:34:
[...]
Waarom moet hij zijn tarieven verdedigen? Waarom kan je niet aannemen dat het problematisch is en er onder veel mensen energie armoede bestaat?
Ik geloof direkt dat er energie armoede bestaat, waar overigens best wel wat tegen te doen is. Zie bijv: https://www.nrc.nl/nieuws...ers-laten-liggen-a4105767

Maar eerst een rekening van 70 euro per maand en nu het dubbele is onwaarschijnlijk.

Daarnaast val je met dergelijke bedragen niet in de categorie energie armoede, zeker niet als je niet in aanmerking voor de gemeentelijke bijdrage omdat je inkomen te hoog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:17:
[...]
Omdat het letterlijk helemaal niks toevoegt aan de discussie en je volledig aan mijn punt voorbij gaat.
Daarnaast is het voor ons niet de vraag of we minder verbruiken, we zijn zeer doelbewust bezig om minder te verbruiken. Ook een zeer belangrijk detail is dat paar maanden terug (gelukkig) de radiatoren eindelijk zijn vervangen voor betere (de vorige waren extreem slecht)

Maar goed, nemen we bv maand Jan, feb en maart

januari,

2021
Gas: 153m3, 145euro
Elektra; 256 kWh, 35 euro

2022
Gas: 122m3, 214 euro
Elektra; 246kWh, 37 euro

Feb
2021
Gas: 128 m3, 119 euro
Elektra; 232kWh, 31 euro

2022
Gas: 59 m3, 110 euro
Elektra; 392kWh, 83 euro

Maart
2021
Gas: 120 m3, 114 euro
Elektra; 208 kWh, 24 euro

2022
Gas: 31 m3, 91 euro
Elektra; 336 kWh, 104 euro

Totaal gas en elektra 2021 (deze maanden)
Gas = 401 m3
kosten = 378 euro
elektra; 696 kWh
kosten = 90 euro

2022
212 m3
415 euro

974kWh
224 euro

En waar het dus om te doen is:
2021: 0,94 euro per M3 en 0,13 euro per kWh
2022: 1,96 euro per M3 en 0,23 euro per kWh

Wederom niet heel zinnig om ze te vermelden, maar denk doe het toch.

Grote verschil is dat we nu in de kou zitten en vorig jaar niet (nouja ook nog deels doordat de radiatoren brak waren).

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 02-04-2022 15:07 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:46:
[...]
Maar eerst een rekening van 70 euro per maand en nu het dubbele is onwaarschijnlijk.

Daarnaast val je met dergelijke bedragen niet in de categorie energie armoede, zeker niet als je niet in aanmerking voor de gemeentelijke bijdrage omdat je inkomen te hoog is.
Toevallig de laatste 4 maanden het nieuws gevolgd en energie prijzen in de gaten gehouden voor mensen die geen vast contract hebben?

Die 70 euro is uiteraard gemiddeld over het hele jaar, maar daar gaan wij zeker weten overheen.
Als ik de kosten die we nu hebben (tov het verbruik) extrapoleer naar het einde van het jaar, dan gaan we zeker weten naar het dubbele.

Of je het energie armoede noemt weet ik niet, welk woordje je ervoor gebruikt interesseert me ook geen ene bal. Ik betaal meer en heb het een stuk minder behagelijk, terwijl er zat plekken zijn waar significant meer winst te behalen valt

Maar voor de derde (en laatste) keer, dat was mijn punt helemaal dat ik maakte.

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 02-04-2022 15:31 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:04:
[...]

Toevallig de laatste 4 maanden het nieuws gevolgd en energie prijzen in de gaten gehouden voor mensen die geen vast contract hebben?
Toevallig wel ja. De meeste mensen zitten bij de grote energieleveranciers en zijn daar vaste (variabele) klant al dan niet met een vast contract.

Als je net toevallig de afgelopen maand een nieuw contract hebt moeten afsluiten bij een nieuwe maatschappij ben je inderdaad het haasje. Maar dat had je vorig jaar al kunnen zien aankomen.

Het CBS inflatiecijfer is gebaseerd op nieuwe contracten en die tellen het mee alsof iedereen moet overstappen naar een nieuw contract. En met die prijzen kom je niet op een verdubbeling bij jouw soort verbruik.

Vandaar dat ik nieuwsgierig was naar hoe jouw contractprijzen zijn gewijzigd, want die wijken nogal af van wat gebruikelijk is blijkbaar.

Maar als je dat niet wilt delen, even goeie vrienden hoor. Maar geloven kan ik het dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:04:
Ik betaal meer en heb het een stuk minder behagelijk, terwijl er zat plekken zijn waar significant meer winst te behalen valt.
Wat dit er mee te maken heeft weet ik niet.

Het is niet dat energieprijzen zijn gestegen omdat de overheid de milieubelastingen heeft verhoogd om te zorgen voor energiebesparing ofzo.

Dat het duurder is geworden is evident. Dat je het minder behagelijk hebt is ook jouw keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:59:
Tsja, aangezien een deel van prijs variabel en een deel vast is zegt dit ook weinig. Hoe minder je gebruikt hoe duurder het wordt per m3/kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Omdat het letterlijk helemaal niks toevoegt aan de discussie en je volledig aan mijn punt voorbij gaat.
Daarnaast is het voor ons niet de vraag of we minder verbruiken, we zijn zeer doelbewust bezig om minder te verbruiken. Ook een zeer belangrijk detail is dat paar maanden terug (gelukkig) de radiatoren eindelijk zijn vervangen voor betere (de vorige waren extreem slecht)

Maar goed, nemen we bv maand Jan, feb en maart

januari,

2021
Gas: 153m3, 145euro
Elektra; 256 kWh, 35 euro

2022
Gas: 122m3, 214 euro
Elektra; 246kWh, 37 euro

Feb
2021
Gas: 128 m3, 119 euro
Elektra; 232kWh, 31 euro

2022
Gas: 59 m3, 110 euro
Elektra; 392kWh, 83 euro

Maart
2021
Gas: 120 m3, 114 euro
Elektra; 208 kWh, 24 euro

2022
Gas: 31 m3, 91 euro
Elektra; 336 kWh, 104 euro

Gas = 401 m3
kosten = 378 euro
elektra; 696 kWh
kosten = 90 euro

2022
212 m3
415 euro

974kWh
224 euro

Wederom niet heel zinnig om ze te vermelden, maar denk doe het toch.

Grote verschil is dat we nu in de kou zitten en vorig jaar niet (nouja ook nog deels doordat de radiatoren brak waren).
Je Electra verbruik is 50% hoger geworden? Het heeft ook geen zin om de 1e 3 maanden van het jaar te extrapoleren naar een heel jaar, aangezien je in deze maanden het hoogste verbruik hebt. In de zomer verbruik je veel minder, maar betaal je hetzelfde voorschot. Dus als je 100/maand meer verbruikt in Februari, betekent dit niet dat je over het hele jaar 1200 meer kosten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, het is mogelijk dat je je zorgen maakt om niets en zit je in de kou voor niets.

Vandaar mijn vraag om variabele leveringstarieven. Dan kun je beter inschatten wat het jaareffect is.

Mijn vraag werkt in de ambulante zorg en had ook een klant die zich zorgen maakte. Haar voorschot was 90 euro, maar de maandbedragen van januari en februari lager daar boven met 110 euro. Natuurlijk heb je meer kosten in het stookseizoen. Dat zegt nog niets over het hele jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Moet ik dit soort mensen nou echt serieus gaan nemen?

Ja allemaal al bekend plus je zou eens wat dieper in het begrip extrapoleren moeten kijken.
Je kunt namelijk prima het stook gedrag van de afgelopen jaren meenemen en middelen om zo'n curve te creëren. Als je het echt goed wilt doen, laat daar gelijk een onnauwkeurigheidsanalyse op af.
Nemen we 3 sigma voor de spreiding, dan zullen we vast wel genoeg marge hebben?
Kan er ook nog wat regressieanalyses op los laten om bepaalde verschuivingen te voorspellen.

Ik ga er verder niet meer op in, zeker niet wanneer er zo slecht gelezen wordt en men kennelijk niet in staat is om te begrijpen dat kosten in de mindere maanden minder significant zijn op het totaal.

Kijk dan ook eens naar het begrip relatieve verschillen.
Ik heb het namelijk over de relatieve verschillen van voorgaande jaren tov dit jaar.
Wat we ook alvast kunnen concluderen dat die kosten de aankomende maanden niet omlaag gaan en er een kans is dat deze zelfs nog omhoog gaan.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gas = 401 m3
kosten = 378 euro
elektra; 696 kWh
kosten = 90 euro

2022
212 m3
415 euro

974kWh
224 euro
Deze bedragen kunnen nooit kloppen. Is dit in- of exclusief vaste kosten + vermindering energiebelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07-2024

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:23:
[...]

Als je net toevallig de afgelopen maand een nieuw contract hebt moeten afsluiten bij een nieuwe maatschappij ben je inderdaad het haasje. Maar dat had je vorig jaar al kunnen zien aankomen.

Het CBS inflatiecijfer is gebaseerd op nieuwe contracten en die tellen het mee alsof iedereen moet overstappen naar een nieuw contract. En met die prijzen kom je niet op een verdubbeling bij jouw soort verbruik.
Er zijn ca. 300.000 huishoudens die het niet konden zien aankomen dat hun energieleverancier zomaar failliet ging, nog voordat de echte stookmaanden begonnen.
Die mensen zagen accuut een verdrievoudiging van de tarieven.
Die gingen van ca. 150 per maand plots naar 400 per maand .... Die zien een hele andere inflatie dan het CBS berekent ....
Dan heb je het niet over een verdubbeling.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dagobert1966 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:22:
[...]

Er zijn ca. 300.000 huishoudens die het niet konden zien aankomen dat hun energieleverancier zomaar failliet ging, nog voordat de echte stookmaanden begonnen.
Die gingen van ca. 150 per maand plots naar 400 per maand .... Die zien een hele andere inflatie dan het CBS berekent ....
Vertel mij wat. Ik zat bij Fenor. Maar het was toen nog prima mogelijk om over te stappen naar normalere tarieven dan de woekertarieven van de overnemende partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
dagobert1966 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:22:
[...]

Het waren alleen overstappers die de absolute bodemprijzen hebben gekozen die bij die partijen uitgekomen zijn. De meesten zijn na 1 maand woekerprijzen wel weer overgestapt naar een partij met betere prijzen.
De meeste mensen die in de lage inkomens zitten, zitten al jaren bij dezelfde leverancier met een doorlopend contract. Daarvan zijn de prijzen niet 2-3x gegaan. Wellicht 2x vanaf maart 2019 toen je geld toe kreeg als je olie afnam, maar zeker niet vanaf 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Z___Z schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:42:
[...]

Het waren alleen overstappers die de absolute bodemprijzen hebben gekozen die bij die partijen uitgekomen zijn. De meesten zijn na 1 maand woekerprijzen wel weer overgestapt naar een partij met betere prijzen.
De meeste mensen die in de lage inkomens zitten, zitten al jaren bij dezelfde leverancier met een doorlopend contract. Daarvan zijn de prijzen niet 2-3x gegaan. Wellicht 2x vanaf maart 2019 toen je geld toe kreeg als je olie afnam, maar zeker niet vanaf 2020.
Ik heb langere tijd bij dezelfde aanbieder gezeten (3 jaar Engie, wat over een paar weken afloopt) en ik krijg precies hetzelfde modelcontract voorgeschoteld als nieuwe klanten. Ik weet niet welke aanbieders bestaande klanten een korting geven, maar dat zullen gok ik enkel de oude Nederlandse aanbieders zijn?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Brent schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:12:
[...]

Ik heb langere tijd bij dezelfde aanbieder gezeten (3 jaar Engie, wat over een paar weken afloopt) en ik krijg precies hetzelfde modelcontract voorgeschoteld als nieuwe klanten. Ik weet niet welke aanbieders bestaande klanten een korting geven, maar dat zullen gok ik enkel de oude Nederlandse aanbieders zijn?
Vattenfall doet wel blijven loont korting op elektra (niet op gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijzen voor bestaande klanten bij grote partijen als Vattenfall, Eneco en Essent zijn vele malen lager dan het modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Brent schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:12:
[...]

De mensen die nooit weg zijn gegaan bij de ex-overheid energie maatschappijen. Of je nu elk jaar of elke 3 jaar een contract afneemt, ervaring uit het verleden zegt dat je na 1 of 3 jaar vertrekt. Komt natuurlijk ook omdat de variabele tarieven die je aangeboden krijgt na je vaste contract veel hoger zijn dan de markt tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:51:
Prijzen voor bestaande klanten bij grote partijen als Vattenfall, Eneco en Essent zijn vele malen lager dan het modelcontract.
Yep, maar alsnog flink omhoog

Van 79 cent per kuub (2021) naar 1,43 (nu) per kuub en ik ben al langdurig bij Vattenfall. Ik heb nog mazzel ook want er zijn er met nog veel hogere tarieven.

Dat jij het niet wilt geloven dat zal wel, dat veel mensen dit melden inclusief tarieven heeft op jou geen invloed blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:46:
[...]

Yep, maar alsnog flink omhoog

Van 79 cent per kuub (2021) naar 1,43 (nu) per kuub en ik ben al langdurig bij Vattenfall. Ik heb nog mazzel ook want er zijn er met nog veel hogere tarieven.

Dat jij het niet wilt geloven dat zal wel, dat veel mensen dit melden inclusief tarieven heeft op jou geen invloed blijkbaar.
Ik geloof die tarieven prima, maar dat zorgt toch niet voor een verdubbeling van je totale energierekening?

https://www.rtlnieuws.nl/...rijzen-gasprijzen-stijgen
https://www.ad.nl/geld/va...-gas-en-elektra~af03983c/

Volgens Vattenfall zelf gas van 82,4 naar 1,319 en stroom van 23,6 naar 26,2.

Bij verbruik 650/1200 was het 71 euro en gaat het naar 79 euro. Gaat de BTW verlaging nog vanaf straks.

Dan zie ik niet hoe je van 70 euro per maand naar het dubbele gaat, wat eerder iemand hier poneerde.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:14:
[...]

Ik geloof die tarieven prima, maar dat zorgt toch niet voor een verdubbeling van je totale energierekening?

Bij verbruik 650/1200 was het 71 euro en gaat het naar 79 euro. Gaat de BTW verlaging nog vanaf straks.

Dan zie ik niet hoe je van 70 euro per maand naar het dubbele gaat, wat eerder iemand hier poneerde.
Bij mij niet maar bij mijn buurman wel. Die heeft een nog hoger tarief en is meer dan verdubbeld. Ongeveer 2,8 keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Cyberpope schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:40:
Snap je boosheid, maar dit is niet zo productief.
Maar laten we deze discussie hier stoppen.
ik ben niet boos, we kunnen hier wellicht beter verdergaan mocht je dat willen
Als iemand al jaren werkzaam in de sociale sector, ken ik genoeg mensen.
Mensen met 30 euro leefgeld per week
Mensen die wonen in huizen waarbij alles enkel glas en enkel steense muren
Mensen die wonen in huizen met 180 euro huur, maar wel 400 per maand stookkosten (hoewel dat was 2017. wil niet weten waar ze nu op zitten)
Mensen die nu al de thermostaat niet hoger hebben staan als 16 graden omdat het anders te duur is. (met 3 kinderen)
Mensen die in huizen wonen die zo vochtig en koud zijn dat ze chronische gezondheidsklachten hebben opgelopen.

En ja bij al die mensen zijn al teams langsgeweest om de meest basale zaken aan te pakken. (E-teams). Dus die klapper is al gemaakt.
je zou net zo goed aan kunnen voeren dat die mensen die wel het geld hebben maar enkel glas en enkel steens muur wonen omdat ze met koud weer toch naar het warme oord verkassen .. moeten dan die er ook ondervallen ???

Hoe ga je ooit tot een consensus komen voor 99,999999% als die 0,0001% als reden aangevoerd word om iets niet te doen ????

Daarnaast ONDERSTREEP ik dat ik dergelijke situaties maar al te goed ken ... dezelfde sector waar je in werkt ..denk ik

Dat je opkomt / meedenkt is geen probleem maar wel breed blijven denken he ..

overgens heb je het alleen over NL en 40% gas verbruik is EU BREED (Nl heeft er niet direct zoveel last van)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:32:
Nou ja we hebben al subsidie voor zonnepanelen, toch? Ik heb ook niet het idee dat een flat/appartement veel energie verbruikt qua gas. Je houdt elkaar immers warm. Het probleem zit 'm denk ik in de oudere huizen die ook sociale huur zijn. Die mensen kunnen het niet makkelijk betalen. Die kun je targetten met subsidies. Mijn vorige gemeente had als ik het me goed herinner ook subsidies om spouwmuren te renoveren, en dat was dacht ik niet gebonden aan inkomen.
Volgens mij is er een enorme investering jaren terug door de overheid gedaan (verplichting naar verhuurders)
In elk geval in veel omgevingen zijn al diverse huurwoningen gerenoveerd/geupgrade in nederland zijn er al zeer veel aan te wijzen.. ik ken er persoonlijk al veel

kruipruimtes vol gespoten, gevels geisoleerd .. daken minder, maar waar mogelijk is er al veel verspijkerd

Mijn schoonouders hebben gevel,dak(inclusief pv) vloer en glas gehad, mijn ouders alleen dak en diverse ramen + gevel en sociale woningen zijn in een grote buurt hier allemaal gerenoveerd .. echt de hele stad/dorp ..

Meesten die achterblijven zijn koopwoningen die vinden het wel best ..ook al kan je diverse subsidies krijgen

en je kan er in de stad/dorp niet omheen hoor vele posters/kranten en andere aankondigen ... elk event staan ze er wel

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 03-04-2022 23:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:37
sugarlevi01 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:21:
Of is China domweg te goedkoop? En is het gewoon lekker makkelijk om het daar vandaan te halen?
Als zonnepanelen of warmtepompen drie keer zo duur worden gaat de terugverdientijd door het dak, dan krijg je die energietransitie er nooit door.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:23
hoevenpe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:24:
[...]

Als zonnepanelen of warmtepompen drie keer zo duur worden gaat de terugverdientijd door het dak, dan krijg je die energietransitie er nooit door.
De terugverdientijd hangt ook van het alternatief, de gasprijs af.
Ik bedoel als we weigeren russische gas of andere probleem energiehouders te kopen verandert dat de zaak ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Semyon op 05-04-2022 09:36 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor warmtepompen is het minder een issue dan voor PV.
Compressoren worden nog veel in EU en USA gemaakt, warmtewisselaars in Turkije, assemblage in Oost-Europa.

@Semyon Een randvoorwaarde is wel zijn dat het leven betaalbaar moet blijven. Er is een bovengrens aan hoeveel duurder het kan worden :)
Al schat ik dat punt verder dan de meesten, geloof ik. Niets doen is immers ook duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:53:
[...]

Vertel mij wat. Ik zat bij Fenor. Maar het was toen nog prima mogelijk om over te stappen naar normalere tarieven dan de woekertarieven van de overnemende partijen.
Je vergeet denk ik dat er elke maand weer vaste contracten (van 1 of 3 jaar) aflopen van mensen, en er dus ook elke maand een nieuwe groep mensen is die met torenhoge kosten van een nieuw contract geconfronteerd worden. Met de kennis van nu hadden die misschien ook in november moeten overstappen maar dat werd toen absoluut niet geadviseerd, want de gasprijs was al omhoog geschoten en de gedachte was dat die na de wintermaanden wel weer hard zou zakken. Kortom, voor een déél van nu getroffenen geldt dat ze onhandige keuzes gemaakt hebben, maar voor een heel groot ander deel is het gewoon een casino geworden. En dat andere deel vormt een dwarsdoorsnede van de samenleving, van laag tot hoog opgeleid en van arm tot rijk. Dat daar dus ooo een grote groep bij zit die én het al niet breed had én nu of binnenkort heel veel extra moet betalen is evident. En dat kan soms een verdubbeling of verdriedubbeling van maandlasten zijn. Komt nog bij dat bij arme gezinnen vaker meer mensen langdurig thuis zijn. Enige geluk die mensen hebben die nu ook as “aan de beurt” zijn is dat de koude maanden zo goed als voorbij zijn. Hópelijk is het dan tegen oktober weer wat tot rust gekomen in het geopolitieke landschap, maar ik verwacht zelf niet dat de prijzen komende járen nog naar niveau mid-2021 terug zullen gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:14:
[...]

Mijn maandbedrag gaat 2,5 keer zo hoog worden als het nu is, als mijn contract begin mei afloopt. Wellicht dat de tarieven over een maand weer significant lager liggen, maar mijn hoop daarop is niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:05
migchiell schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:53:
[...]

Mijn maandbedrag gaat 2,5 keer zo hoog worden als het nu is, als mijn contract begin mei afloopt. Wellicht dat de tarieven over een maand weer significant lager liggen, maar mijn hoop daarop is niet groot.
Als ik kijk naar mijn elektriciteitsrekening dan is die van 32 euro per maand naar 87 gegaan.
Ik zat bij Fenor en ben ergens anders ondergeplaatst na hun faillessement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je niet overgestapt dan naar een goedkopere leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:23
Proton_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:36:
@Semyon Een randvoorwaarde is wel zijn dat het leven betaalbaar moet blijven. Er is een bovengrens aan hoeveel duurder het kan worden :)
Al schat ik dat punt verder dan de meesten, geloof ik. Niets doen is immers ook duur.
Betaalbaar is natuurlijk een rekbaar en maakbaar (subsidies etc) begrip. Doorgaan met de huidige manier van consumeren is letterlijk moord en geweld subsidieren. Volgens mij is er niet echt een keus als we nog willen durven onszelf in de spiegel aan te kijken.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hetzelfde kun je zeggen van alle geïmporteerde spullen uit China. Ook mee stoppen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://nos.nl/artikel/24...emiddeld-20-procent-hoger

Ook heeft de bank naar huishoudens gekeken die gedurende de eerste drie maanden zijn overgestapt naar een andere energiemaatschappij. Hun energierekening is gemiddeld met 25 procent gestegen.

De procentuele stijging van de energiekosten van lagere inkomens is gelijk aan de stijging van de energiekosten van hogere inkomens, ziet ABN Amro. "Die spreiding is opvallend. We hebben niet gezien dat de stijging hoger is bij lage inkomens, wat je zou verwachten omdat zij vaker in een slechter geïsoleerd huurhuis wonen en een variabel contract hebben", zegt Van Reeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Verwijderd een beroep op hypocrisie is gewoon geen argument. Als onafhankelijk van Russisch gas wel haalbaar is en stoppen met China import niet, dan is de Gasprom-kraan dicht gewoon een goed idee.
Je gaat weinig medestanders vinden met een stelling dat de huidige afhankelijkheid van China prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als we willen is het allebei haalbaar. Maar olie uit het Midden Oosten is ook een beetje problematisch. Evenals schaliegas/olie uit VS/Canada als je om het milieu geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Verwijderd Precies, de consequenties van het ene "willen" we wel* dragen en van het andere niet, dus dat is geen reden om het ene ook maar niet te doen.

*Afhankelijk van wie je het vraagt

Zie ook de actuele discussie waar een olieembargo haalbaarder is dan een gasembargo voor Rusland.

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 05-04-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:01:
https://nos.nl/artikel/24...emiddeld-20-procent-hoger

Ook heeft de bank naar huishoudens gekeken die gedurende de eerste drie maanden zijn overgestapt naar een andere energiemaatschappij. Hun energierekening is gemiddeld met 25 procent gestegen.

De procentuele stijging van de energiekosten van lagere inkomens is gelijk aan de stijging van de energiekosten van hogere inkomens, ziet ABN Amro. "Die spreiding is opvallend. We hebben niet gezien dat de stijging hoger is bij lage inkomens, wat je zou verwachten omdat zij vaker in een slechter geïsoleerd huurhuis wonen en een variabel contract hebben", zegt Van Reeken.
Het is dan ook niet goed onderzocht door ABN, omdat ze aflopende contracten en variabele contracten over een kam scheren. Variabele contracten zijn relatief weinig verhoogd qua tarieven. Het zijn vooral de aflopende contracten die nu in de problemen komen. "De spreiding is opvallend", die is dus helemaal niet opvallend, als ze zelf al zeggen dat lage inkomens vaak een variabel contract hebben, wat ze in dezelfde zin noemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FabianGTI schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:33:
[...]
Blijft een gevoelig onderwerp, dat gas wegpompen in Groningen.
Wat mij betreft trekken we dat hele veld leeg, betalen we de mensen in dat gebied voor sterkere/andere huizen.

Maar dat is denk ik iets te makkelijk praten langs de zijlijn. ;)
Tsja, die gasvelden kan prima CO2 in gepompt worden om de grond te stabiliseren, maar om een of andere reden is daar altijd weerstand tegen en is dat in de afgelopen 12 jaar niet van de grond gekomen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:34:
@Verwijderd Precies, de consequenties van het ene "willen" we wel* dragen en van het andere niet, dus dat is geen reden om het ene ook maar niet te doen.

*Afhankelijk van wie je het vraagt

Zie ook de actuele discussie waar een olieembargo haalbaarder is dan een gasembargo voor Rusland.
Sure, maar is dat niet een beetje selectieve en willekeurige verontwaardiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:35:
[...]

Het is dan ook niet goed onderzocht door ABN, omdat ze aflopende contracten en variabele contracten over een kam scheren. Variabele contracten zijn relatief weinig verhoogd qua tarieven. Het zijn vooral de aflopende contracten die nu in de problemen komen. "De spreiding is opvallend", die is dus helemaal niet opvallend, als ze zelf al zeggen dat lage inkomens vaak een variabel contract hebben, wat ze in dezelfde zin noemen 8)7
Die opmerking over de spreiding gaat niet over mensen met aflopende contracten, maar over het feit dat er juist geen spreiding is tussen lage en hogere inkomens ;)

Het gaat duidelijk niet om variabele contracten, want:

"Ook heeft de bank naar huishoudens gekeken die gedurende de eerste drie maanden zijn overgestapt naar een andere energiemaatschappij. Hun energierekening is gemiddeld met 25 procent gestegen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Verwijderd dat is beter dan helemaal geen verontwaardiging :)
Perfect is the enemy of done, politiek is de kunst van het haalbare en meer van die wijsheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44
YakuzA schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:37:
[...]

Tsja, die gasvelden kan prima CO2 in gepompt worden om de grond te stabiliseren, maar om een of andere reden is daar altijd weerstand tegen en is dat in de afgelopen 12 jaar niet van de grond gekomen?
Waarschijnlijk is het blijven steken bij een onderzoeksbureau dat onderzoek doet naar het onderzoek dat een ander bureau heeft gedaan met betrekking tot de CO2.
Alleen ligt dat onderzoeksbureau weer stil vanwege gedonder met een milieu lobby die het er niet mee eens is.

Jah, daar zijn we in Nederland heel goed in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:40:
[...]

Die opmerking over de spreiding gaat niet over mensen met aflopende contracten, maar over het feit dat er juist geen spreiding is tussen lage en hogere inkomens ;)

Het gaat duidelijk niet om variabele contracten, want:

"Ook heeft de bank naar huishoudens gekeken die gedurende de eerste drie maanden zijn overgestapt naar een andere energiemaatschappij. Hun energierekening is gemiddeld met 25 procent gestegen."
[quote]We hebben niet gezien dat de stijging hoger is bij lage inkomens, wat je zou verwachten omdat zij vaker in een slechter geïsoleerd huurhuis wonen en een variabel contract hebben", zegt Van Reeken.[/qoute]
Lage inkomens hebben vaker een variabel contract dus zijn minder vaak betrokken bij extreem hoge stijgingen van energieprijzen.
hoge inkomens hebben wel vaak een vast contract die afloopt, maar verbruiken minder energie, omdat ze in een zuiniger huis wonen. Ook dempt zonnepanelen en warmtepompen de energierekening van hoge inkomens veel meer, waardoor uiteindelijk procentueel de stijging van hoge en lage inkomens niet veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FabianGTI schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:52:
[...]
Waarschijnlijk is het blijven steken bij een onderzoeksbureau dat onderzoek doet naar het onderzoek dat een ander bureau heeft gedaan met betrekking tot de CO2.
Alleen ligt dat onderzoeksbureau weer stil vanwege gedonder met een milieu lobby die het er niet mee eens is.

Vaak komt het neer op "oh oh dat co2 ondergronds is wel heel gevaarlijk", stel je voor dat dat ontsnapt.
(terwijl daar aardgas zat :+ )

Zelfde als ooit bij Barendrecht dacht ik.
Tonnen extra uitstoot van de Shell raffinaderij die niet hergebruikt kunnen worden om dit soort redenen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:50
migchiell schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:53:
[...]

Blijft spannend. Ik kan nog een aantal maanden voor uit. Maar ik zou als ik jou was blijven zitten waar je zit of een maandelijks , variabel contract nemen en de warme periode uitzingen. De CV kan dan praktisch uit dus gasverbruik is praktisch nihil. Als er dan nog een daling inzet na de zomer dan stap je over. Je maand bedrag is gebaseerd op een gemiddelde van een heel jaar, als de trainen dan zijn gedaald dan krijg je een hoop geld terug .
Als de prijzen dalen...

[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 05-04-2022 17:32 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
FabianGTI schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:52:
[...]

Even geleden een docu gezien hoe snel we een aardgasnetwerk konden realiseren met alle ombouw tot de keuken aan toe. Dát was actie!
Nu vooral veel gejank inderdaad zonder resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
the noise schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:29:
[...]

Even geleden een docu gezien hoe snel we een aardgasnetwerk konden realiseren met alle ombouw tot de keuken aan toe. Dát was actie!
Nu vooral veel gejank inderdaad zonder resultaat.
Ja, individualisering, kleinere overhield en race to the bottom van corporate taxes maken dat soort acties vrijwel onmogelijk anno 2022. Enige landen waar dit nog wel kan is waar een sterke overheid is in combinatie met een sterke economie. Dat is bijvoorbeeld China.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:14
Aardig artikel gisteren in het FD, zie dat deze hier nog niet ter sprake is gekomen: https://fd.nl/bedrijfslev...giebedrijven-igd2cazIi7PN

De vijf hoofdpijndossiers van energiebedrijven

Energiebedrijven zuchten onder de financiële risico's. Van torenhoge gasprijzen, lastig te managen werkkapitaal tot klanten die de rekening niet kunnen betalen. 'We zijn gered door de zachte winter, anders waren er veel meer bedrijven failliet gegaan.'

In het kort
  • Door de oorlog in Oekraïne is de energiemarkt enorm volatiel geworden.
  • Dat plaatst energiebedrijven voor financiële risico's die steeds lastiger te managen zijn.
  • Vooral het beheren van de liquiditeit blijkt een enorme uitdaging.
'Ik werk al twintig jaar in de energiesector maar zo'n extreme situatie als nu heb ik nog nooit meegemaakt', zegt een veteraan uit de energiewereld. Hij duidt op de extreem volatiele energieprijzen waardoor financiële risico's steeds lastiger te managen zijn.

Jarenlang balanceerde de gasprijs tussen de €17 en €22 per megawattuur. 'Toen de prijzen in april vorig jaar naar €30 gingen, dachten we: ho wat gebeurt er nu? Vervolgens stegen ze door naar €60 en gingen de eerste kleine energieleveranciers kapot.'

Gevoed door de Russische inval in Oekraïne is de markt er alleen maar onzekerder op geworden voor bedrijven als Eneco, Vattenfall of Budget Energie. Op dagbasis schieten de prijzen van gas en stroom alle kanten op. In februari tikte de gasprijs zelfs €350 per megawattuur aan.

De hoge prijzen en de onzekerheid in de markt zadelen energieleveranciers op met de nodige financiële hoofdbrekers, zo leert een rondgang langs goed ingevoerde marktkenners. Zij willen wel een toelichting geven op de huidige situatie, maar alleen anoniem omdat het om gevoelige informatie gaat. Vooral het managen van de liquiditeit blijkt een enorme uitdaging. 'Alles draait op dit moment om cash', zegt een hooggeplaatste manager van een energiebedrijf. De branchevereniging van energiehandelaren Europese overheden riep recent zelfs op om noodmechanismes op te tuigen om zo een tekort aan liquiditeit te voorkomen.

De vijf belangrijkste uitdagingen:

1. Inkopen op de dure dagmarkt
Energiebedrijven leggen de prijzen van gas en elektriciteit voor een groot deel vast in contracten van een tot drie jaar. In dat geval lopen de prijzen die ze zelf betalen gelijk op met wat de klant betaalt. Omdat het verbruik van klanten niet precies te voorspellen is, moet ook altijd een deel van de energie op de dagmarkten worden ingekocht. Dat was jarenlang voordelig.

Nu de prijzen in korte tijd bijna zijn vertienvoudigd, is het inkopen van gas op de dagmarkten juist een aderlating. 'Als er een groot tekort aan gas is, drijft dit de prijs op de inkoopmarkt gigantisch op en daar hebben wij ook last van', zegt een woordvoerder van Vattenfall.

'Als je er nu maar een beetje naast zit met de inkoop, is het effect direct enorm', zegt een financiële expert uit de sector. Een handvol kleine energieleveranciers met beperkte buffers en toegang tot liquiditeit is vorig jaar al omgevallen. 'We zijn gered door de zachte winter, anders waren er veel meer bedrijven failliet gegaan', zegt de manager.

Helemaal pijnvrij zijn de energieleveranciers niet uit de winter gekomen. Door de enorme prijsstijgingen wisselden klanten nauwelijks van energiebedrijf. Ze waren elders duurder uit. Normaal gaan bedrijven ervan uit dat zo'n 25% van de klanten overstapt. Dat deel van de inkoop leggen ze niet vast. 'Nu moesten we dat allemaal inkopen op de dagmarkt', zegt de veteraan. 'Dat raakt direct je winst.' Tot rode cijfers heeft dat in 2021 niet geleid. Maar die pijn zal dit jaar sterker voelbaar zijn, is de verwachting.

2. Bedragen bijstorten loopt enorm op
Als energiebedrijven op de beurs een contract afsluiten voor de levering van gas over drie jaar moeten ze meestal een bedrag als zekerheid storten, in jargon heet dit de initial margin. De storting is een percentage, meestal tussen de 3% en 7%, van de totale koopsom.

Doordat de gasprijzen hard oplopen, lopen deze stortingen ook enorm hoog op. 'Het gaat om bedragen van tientallen miljoenen die we nu extra moeten storten', zegt een derde bron uit de energiewereld. Zelfstandig energieconsultant Jan Willem Zwang rekent voor: voor de levering van 876.000 megawattuur in 2023 was de initial margin anderhalf jaar geleden ongeveer €1,4 mln, nu is dat zo'n €4,5 mln. Op de winst heeft het oplopen van die bedragen geen effect, maar de liquiditeit van de bedrijven wordt er wel door afgeknepen.

De energieleveranciers hebben het voordeel dat ze in deze marktsituatie doorgaans niet tussentijds hoeven bij te storten (de margin call). Zij kríjgen juist bijgestort van de producenten van energie omdat het contract meer waard is geworden. Daardoor zag Vattenfall het werkkapitaal in 2021 bijvoorbeeld enorm toenemen.

Als de prijzen plots hard dalen hebben de energiebedrijven wel een probleem, schetsen de kenners. Dan moeten zíj bijstorten. Eneco sloot bijvoorbeeld een kredietverzekering van €400 mln af voor één jaar om eventuele toekomstige liquiditeitsproblemen op te kunnen vangen als gevolg van zogenoemde margin calls.

3. Voorfinancieren van de hoge energierekening
Tot afgelopen jaar keken de meeste consumenten met een variabel contract niet heel verbaasd op als ze de eindafrekening van de energieleverancier kregen. Ze moesten een paar tientjes meer betalen of kregen een paar tientjes terug.

Door de torenhoge energieprijzen liepen die eindafrekeningen afgelopen jaar ineens hard op. 'Gemiddeld ging het om vele honderden euro's die klanten bij moesten betalen,' zegt de energieveteraan. Dat bedrag moeten energiebedrijven voorschieten, en is dus een directe aanslag op het werkkapitaal. 'Het is de zoveelste financiële nekslag', aldus de bron.

Die bedragen lopen dit jaar alleen maar verder op. Veel consumenten zetten hun maandbedrag op dit moment namelijk zo laag mogelijk, meldde geldfit.nl recent aan RTL nieuws. Voor consumenten betekent het dat ze hun financiële problemen voor zich uitschuiven, voor de energiebedrijven dat ze steeds meer geld moeten voorschieten.

Energieleveranciers die veel klanten hebben met een variabel contract hebben hier vooral last van. Maar ook energiebedrijven met veel zakelijke klanten moeten grote bedragen voorschieten. Van een gemiddeld huishouden valt het verbruik nog wel redelijk te voorspellen, maar voor grote bedrijven is dit veel lastiger', zegt de financieel expert. 'Die zakelijke klanten leggen dus een groot beslag op het werkkapitaal. Je ziet ook dat bedrijven van die zakelijke portefeuilles af proberen te komen.'

4. Klanten die de rekening niet kunnen betalen
En dan lopen de energieleveranciers ook nog eens het risico dat klanten de rekening aan het einde van het jaar niet kunnen betalen. Want het zijn juist de mensen die moeite hebben met het betalen van de maandrekening, die het bedrag naar beneden bijstellen. Vattenfall en Eneco zien ook dat mensen hun termijnbedrag juist verhogen. Maar dat zijn vaak de mensen die financieel bewust zijn en de lasten wel kunnen dragen.

'De wanbetalingen vallen bij ons nog mee op dit moment', zegt de hooggeplaatste manager. 'Maar het is zeker een punt van zorg. De grootste problemen op dat gebied moeten nog komen.' Eneco ziet wel al een toenemend aantal mensen dat de rekening niet direct betaalt.

Energiebedrijven proberen de betaalproblemen op allerlei manieren voor te zijn. 'We geven mensen bijvoorbeeld een seintje als de verwachte jaarrekening hoger dreigt uit te vallen', zegt de woordvoerder van Vattenfall. Klanten krijgen dan ook direct een persoonlijk bespaaradvies.

5. Btw-verlaging heeft impact op kaspositie
Om de energierekening enigszins betaalbaar te houden verlaagt het kabinet de btw op stroom en gas per 1 juli van 21% naar 9%. Fijn voor huishoudens. Zij zijn naar schatting zo'n €400 per jaar minder kwijt. Maar voor energiebedrijven is de maatregel een directe aanslag op het werkkapitaal.

Consumenten betalen de btw namelijk per maand via hun energierekening. Energiebedrijven dragen dat bedrag per kwartaal af aan de Belastingdienst. 'Ook dat heeft weer impact op onze cashpositie', aldus de hooggeplaatste manager van het energiebedrijf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:30

mb1

hoevenpe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:55:
Wat is dat toch met westerse politici: Groningen moet nog steeds dicht, Duitsland weg met kernenergie...
[Embed]
Nog niet zo lang geleden kreeg je nog subsidie op een pellet kachel in Nederland, terwijl de subsidie nog aan te vragen was, waren er al kamer vragen over de luchtkwaliteit in woonwijken.

Vorige week werd bekend dat de kolencentrale op de Maasvlakte toch niet sloot, gelijk politici (Jetten) voor de camera, gemiste kans voor het milieu.....
Snap je nou echt niet dat deze wellicht nog wel eens heel erg van pas komt als de gaskraan vanaf Rusland dicht gaat minister Jetten 7(8)7

Er wordt volop in het nieuws geroepen dat de boeren uitgekocht moeten worden, dat is beter voor het milieu, Niemand die verder denkt dat al die landbouw in Oekraïne die niet geoogst word dit jaar, wellicht (deels in NL) opgevangen moet worden...

Zo kan ik nog wel even doorgaan!
Gewoon traag van begrip en geen helicopterview die politici.
En ja het milieu is belangrijk, maar als we Puttin te ver laten komen hebben we de komende 100000000 jaar geen milieu meer op deze aarde dus moeten we iets breder kijken denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

mb1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:29:
[...]

Nog niet zo lang geleden kreeg je nog subsidie op een pellet kachel in Nederland, terwijl de subsidie nog aan te vragen was, waren er al kamer vragen over de luchtkwaliteit in woonwijken.

Vorige week werd bekend dat de kolencentrale op de Maasvlakte toch niet sloot, gelijk politici (Jetten) voor de camera, gemiste kans voor het milieu.....
Snap je nou echt niet dat deze wellicht nog wel eens heel erg van pas komt als de gaskraan vanaf Rusland dicht gaat minister Jetten 7(8)7

Er wordt volop in het nieuws geroepen dat de boeren uitgekocht moeten worden, dat is beter voor het milieu, Niemand die verder denkt dat al die landbouw in Oekraïne die niet geoogst word dit jaar, wellicht (deels in NL) opgevangen moet worden...

En ja het milieu is belangrijk, maar als we Puttin te ver laten komen hebben we de komende 100000000 jaar geen milieu meer op deze aarde dus moeten we iets breder kijken denk ik!
Eens in zoverre dat we het gewoon allemaal teveel hebben laten sloffen. We hadden veel meer kunnen doen aan huizen isoleren vergroenen etc. Dat is natuurlijk maar een deel maar alles wat je doet maakt uit. Kolen kunnen we overall kopen, dat hoeft niet uit Rusland. Gas is lastiger maar gaat ook wel lukken ook al vergt dat meer inspanning.

Om nu toch de kolencentrale dicht te gooien lijkt mij absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:55:
Wat is dat toch met westerse politici: Groningen moet nog steeds dicht, Duitsland weg met kernenergie...
[Embed]
Dat vraag ik mij ook af.

Op zich ben ik best voor, maar een jaar meer of minder zet natuurlijk totaal geen zoden aan de dijk. |:(

One World Concepts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Even over die boeren. Dat gaat voornamelijk om veeteelt, dat zijn de grootste stikstofproducenten.
En het leuke van alles is dat we voor de veeteelt ook nog eens een hoop voer (mais en ander veevoer) uit Oekraïne importeren.

Die kunnen we beter even op een andere manier positioneren in het geschetste plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:30

mb1

sugarlevi01 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:41:
[...]

Even over die boeren. Dat gaat voornamelijk om veeteelt, dat zijn de grootste stikstofproducenten.
En het leuke van alles is dat we voor de veeteelt ook nog eens een hoop voer (mais en ander veevoer) uit Oekraïne importeren.

Die kunnen we beter even op een andere manier positioneren in het geschetste plaatje.
Klopt!
Maar die boer heeft vee en daarvoor land om die beesten op te laten lopen. als we die boer nu uitkopen gaan er zonnepanelen op die grond, of wordt deze verkocht aan een projectontwikkelaar, die er over 10 jaar misschien huizen op gaat bouwen.
Niemand die op het idee komt om de veehouder (boer) langzaam (hybride) over te laten schaken naar agrariër om zijn akkers te bebouwen met .....
Die (actieve) boer kan snel schakelen, als hij is uitgekocht komt deze niet meer in actie en zie dan maar eens iemand aan de gang te krijgen!

Een beetje vergelijkbaar met hier thuis. Ik ben ook "boer", ik oogst de stroom van mijn eigen zonnepanelen. Die stop ik in mijn Airco om mijn huis mee te verwarmen, toch hangt de CV nog aan de muur (en die blijft ook nog even) om tapwater te verwarmen en om de dagen dat het niet efficiënt is met de airco te verwarmen het huis te verwarmen (vanaf oktober 2021 4 dagen). dat scheelt 70% gasverbruik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

[...]

Hoewel het natuurlijk op korte termijn wat ingewikkeld lijkt, is het ook twee-voor-twaalf op het gebied van milieu natuurlijk. Het blijven gebruikmaken van kolencentrales betekent gewoon dat de kosten voor de energietransitie naar later worden verschoven, waar ze (nog) duurder worden.

Ik zie zelf weinig nut in het open houden van kolencentrales - dan liever de kerncentrales nog even aan het net laten zoals ze in Duitsland willen wilden doen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:13:
Ben je niet overgestapt dan naar een goedkopere leverancier?
Die zijn er nu niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Melkunie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:21:
Aardig artikel gisteren in het FD, zie dat deze hier nog niet ter sprake is gekomen: https://fd.nl/bedrijfslev...giebedrijven-igd2cazIi7PN

[...]
Wel een beetje jammer dat het eerste punt van "in het kort" al niet juist is. Vanaf zomer 2021 is het op de energiemarkt erg onrustig te noemen.

Het weer volledig op stoom komen van veel economieën na de wereldwijde Corona-lockdowns speelt hierin een zeer grote rol.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:57
Fanta schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:11:
[...]

Dat zijn een hoop aannames in een post met een wat populistische ondertoon.

Zou je je aannames eens kunnen onderbouwen met wat bronnen? Volgens mij hebben de sancties namelijk wel degelijk effect, en kunnen wij de kosten die het hier met zich meebrengt prima dragen.
Ik maak me zorgen om te moeten horen dat hetgeen ik zeg als populistisch kan worden beschouwd. Ik hoop dat wat er nu gebeurt geen automatisme creëert dat als je iets zegt dat eventueel als negatief kan worden beschouwd van hoe Europa dit aanpakt als populisme zal worden beschouwd. Ik hoop dat we kunnen blijven kijken met een brede blik naar dit conflict en niet zomaar in alles gaan meegaan zonder zelf eens kritisch te mogen nadenken.

Ik kan bronnen plaatsen maar het is hoofdzakelijk betalend materiaal. Dus ik zal mij beperken in wat ik post aangezien het wel degelijk blokken tekst zijn:

BlackRock: 'Energie-uitgaven in Europa stijgen tot hoogste piek in 40 jaar'

De uitgaven voor energie zullen dit jaar in de EU stijgen tot een tiende van het bruto binnenlands product, verwacht de Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock.

Twee jaar geleden besteedden zowel de Verenigde Staten als de Europese Unie zo'n 2 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) aan energie. Voor de EU-lidstaten stijgt dat dit jaar waarschijnlijk tot ruim 9 procent, het hoogste percentage in 40 jaar. Dat is meer dan het dubbele van het verwachte niveau in de VS, blijkt uit een nieuw rapport van de vermogensgigant BlackRock.

De kloof weerspiegelt de afhankelijkheid van de EU van de invoer van energie uit Rusland, vooral van aardgas. De Europese gasprijzen zijn sinds de Oekraïnecrisis veel sneller gestegen dan die in de VS. De oorlog in het land, en de sancties die in reactie daarop zijn opgelegd, bedreigen de continuïteit van de aanvoer. 'De impact van de energieschok zal het grootst zijn in Europa. Het risico op stagflatie (een combinatie van hoge inflatie en een lage groei, red.) is reëel', aldus de BlackRock-onderzoekers.
Meningsverschillen

Die kwetsbaarheid is een van de redenen voor de meningsverschillen in het internationale overleg over sancties. Die moeten de Russische economie pijn doen, maar om de cruciale toevoer van olie en gas te bewaken moet de EU ook voorzichtig zijn. Dinsdag sneuvelde een eerste taboe, toen de EU voorstelde Russische steenkool te verbieden.
Lees meer
Europa durft gaskraan niet dicht te draaien

De VS beslisten al een maand geleden om olie en gas uit Rusland te bannen. Charles Michel, de voorzitter van de Europese Raad, liet zich woensdag wel ontvallen dat 'vroeg of laat' sancties nodig zijn voor olie en gas, maar voorlopig lukt het de EU niet om daarover alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.

Verschillende Europese landen zoals Frankrijk, Polen en de Baltische staten ijveren voor een importban op Russisch gas en olie. Maar landen als Duitsland en Oostenrijk, die erg afhankelijk zijn van Russisch gas, verzetten zich voorlopig. De vrees voor de economische gevolgen van een boycot is te groot.

--------------------------------------------------------

Hoe hard krimpt Poetins oorlogskas?
Het gebouw van de Russische centrale bank in Moskou ©Photo News
Pieter Suy

06 april 2022 16:11

De Russische centrale bank geeft donderdag mee in welke mate de internationale sancties tegen het land knagen aan haar goud- en valutareserves.

Hoe zwaar gaat Rusland lijden onder de nieuwe westerse sancties die deze week tegen het land werden uitgevaardigd? Na de ontdekking van de wreedheden in de Oekraïense stad Boetsja besloot de EU dat Russische schepen niet meer mogen aanmeren in Europese havens. Ook is de invoer van steenkool voortaan onmogelijk. Maar zolang Rusland olie en gas kan uitvoeren, blijft het sanctioneren met de handrem op, zeggen critici.

De cijfers die de Russische centrale bank donderdag zal vrijgeven over haar goud- en valutareserves geven de critici allicht nog een extra argument om aan te sturen op hardere sancties. Dat Moskou in de aanloop naar de oorlog een stevige financiële buffer heeft opgebouwd, is intussen bekend. Net voor de inval in Oekraïne had het land ongeveer 643 miljard dollar (vandaag ruim 586 miljard euro) aan goud- en valutareserves ter beschikking.
Lees meer
De verzekeringspolis van Vladimir

Vorige week gaf de Russische centrale bank voor het eerst nieuwe details over die buffer. Sinds de start van de oorlog zijn de reserves aan goud en vreemde valuta met 38,8 miljard dollar teruggevallen tot 604,4 miljard.
Terug naar de sovjets

Dat lijkt een stevige tik. Maar dat de Russische centrale bank daar zo openlijk mee uitpakt, doet vermoeden dat Moskou het Westen vooral wil duidelijk maken dat het financieel nog lang niet is uitgespeeld.

Al zeggen de cijfers, ook die van donderdag, niet alles. Een flink deel van de Russische reserves wordt bewaard door instellingen in het buitenland - ook het Brusselse Euroclear wordt daarbij geregeld genoemd. Maar door de internationale sancties is het voor Rusland een pak moeilijker geworden om toegang te krijgen tot die spaarpot.

Volgens Liz Truss, de Britse minister van Buitenlandse Zaken, is vandaag zo'n 60 procent van de Russische reserves bevroren. Volgens Truss is Rusland teruggekatapulteerd naar het Sovjettijdperk. Maar om Poetins regime echt op de knieën te krijgen moet volgens haar nog veel harder worden opgetreden.

------------------------------------------------------------------

Grieken staken vandaag uit protest tegen hoge levensduurte: "Energierekeningen hoger dan lonen van mensen"

https://www.vrt.be/vrtnws...e-staking-in-griekenland/

^ dit artikel zou wel voor iedereen beschikbaar moeten zijn.
YakuzA schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:13:
[...]

8 jaar oorlog.

Hier heb je gelijk, maar zoals je wellicht weet is hetgeen wat ik aangeef een verwijzing naar het begin van de escalatie van het conflict.

[...]

Sancties tegen de invoer van complexe computer chips lijken prima te werken, Rusland bouwt geen nieuwe tanks, kruisraketten etc meer daardoor

Dat is vast en zeker ook zo zijn, maar ik heb nog geen enkel moment gezien dat het Russisch regime ook maar enigszins aan het afremmen is? De bommen blijven vallen. En er is nog geen enkele bom minder gevallen omdat Europa met sancties op komt draven.

[...]

Dat komt initieel niet door de sancties, dat komt doordat Putin een graai doet naar jouw portemonnee sinds de zomer door de prijs voor gas op te drijven.

Oa, lees het artikel die ik poste hierboven.

[...]

Nogmaals: de hoge energieprijs, voor gas, heeft niet met de sancties te maken.
Zoals gezegd lees het artikel hierboven. Ergens vind ik het bijzonder dat je ook maar suggereert dat die hoge energieprijs niets met de sancties zou te maken hebben. Het is allemaal veel meer verweven met elkaar dan jij alvast lijkt te denken.
RobinHood schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:25:
[...]

Op korte termijn doet het ons pijn. Hoeveel pijn ligt ook aan wat de overheid wil doen tegen die pijn.
Op lange termijn dwingt dit Rusland op de knieën, vergelijkbaar met hoe de Sovjet-Unie aftakelde en instortte.

Zeker voor normale russen zijn de sancties al behoorlijk kut aan worden, zowel binnen als buiten Rusland. Ik heb Russische leerlingen die hun creditcards niet meer kunnen gebruiken, Russische studenten aan universiteiten kunnen hun studie, huur en alles niet meer betalen nu ze niet meer bij hun spaarroebels kunnen.

Binnen Rusland zijn luxe-artikelen veel slechter beschikbaar, en even iets importeren uit Europa kun je ook vergeten. Ze houden de Roebel momenteel nog kunstmatig hoog, maar als die instort wordt voedsel ook echt wel een dingetje daar.

Er wordt door bepaalde mensen wel gezegd "Jamaar, ze zijn de Sovjet Unie gewend, ook dit gaat wel over", ja, dat gaat op voor de oudere generatie, maar iedereen onder de 40 is toch echt opgegroeid in samenleving met ieder jaar meer mogelijkheden en meer groei.

Stel je voor dat je vanavond inlogt op Netflix inlogt, en dat werkt niet meer.
Dan maar even die nieuwe game kopen op je Xbox. Oh, kan niet meer.
Naja, dan maar snel naar de Ikea, want je had nog wel een kastje nodig. Oh, die is dicht.
En dan krijg je ook nog een appje van je kind die studeert in het VK: Hij kan niet meer bij zijn spaargeld, en jij kan hem ook geen geld meer sturen.
Daar zakt je broek echt vanaf, dus op naar de H&M om een riem te kopen: ook dicht.

En dit is nog maar een klein deel van alle sancties. Binnenlandse vluchten, niet onbelangrijk in Rusland, zullen moeilijker en moeilijker worden nu er geen onderdelen meer geleverd worden voor de Airbussen en Boings. De meeste autofabrikanten leveren niks meer, dus reserve-onderdelen voor je auto worden lastiger te vinden.

Het leven in Rusland echt wel interessanter geworden de afgelopen weken.
Op korte termijn zal het ons zeker ook schaden. Dat merk je dus nu al met alle punten dat ik aangaf in mijn beginpost. Sancties zijn allemaal goed en wel als het jezelf weinig treft, echter hebben alle sancties rechtstreeks gevolg voor ons eigen welzijn, op korte en lange termijn.

Dit is een balans die telkenmaal goed moet worden afgewogen. Ik denk niet dat we op een punt willen komen dat hetgeen we hadden gehoopt te bekomen in Rusland ( sociale onrust ), uiteindelijk hier ongewild zelf hebben gecreëerd? Een opstand in Rusland is er taboe, hier in ons democratisch Europa is dat niet. Ik voel een snelle stijging van sociale onrust door de stijging van de prijzen. Hierdoor vind ik het uitermate belangrijk dat alle sancties zoals reeds gezegd goed worden afgewogen.

De roebel heeft ondertussen een hogere koers dan voor het conflict, die wordt zoals je zegt wellicht kunstmatig hoog gehouden, of kan ook een dead cat fenomeen zijn. De beurzen zijn er uiteindelijk ook nog altijd dicht, wat ook een sterkte invloed zal hebben op de roebel, eens terug open. De tijd zal het uitwijzen.

Ik denk wel dat je overschat wat voor impact het heeft dat de gemiddelde rus niet meer naar de Ikea kan gaan, of zijn netflix kan kijken. Zoals reeds gezegd doet de propaganda paraplu toch wel degelijk goed zijn job. Net zoals sommige hier zeggen dat ze wel een extra trui aan zullen doen om de boycot van rusland te steunen, dit terwijl de russen hun eigen mening hebben over de feiten ' hou die ikea lekker voor jullie zelf, verdomde nazisten'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
@Rubberen De gasprijs stijgt al maanden, heeft niks met sancties te maken.
Daarnaast hebben we daar volgende winter "pas" echt last van, potentieel.

Elektra kost nu minder dan voor de sancties.
https://pure-energie.nl/a...oom-2022_Pure-Energie.jpg

Dus ja, de sancties hebben (nog) geen invloed op ons welzijn.
In Rusland voor een groot aantal mensen wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

mitsumark schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:08:
@Rubberen De gasprijs stijgt al maanden, heeft niks met sancties te maken.
Daarnaast hebben we daar volgende winter "pas" echt last van, potentieel.

Elektra kost nu minder dan voor de sancties.
https://pure-energie.nl/a...oom-2022_Pure-Energie.jpg

Dus ja, de sancties hebben (nog) geen invloed op ons welzijn.
In Rusland voor een groot aantal mensen wel..
Niet met de sancties maar mogelijk hebben de stijgende prijzen wel met Rusland te maken en vooral met Gazprom.

In Duitsland en volgens mij nog 1 of 2 landen wordt Gazprom er van beticht de gasvoorraden bewust laag te hebben gehouden zodat in het geval van een oorlog de handle van Rusland op het westen veel groter is.

Niks kunnen doen omdat je met de rug tegen de muur staat.

Door de eensgezindheid (relatief dan) valt dat een beetje tegen en zijn er dus alsnog veel sancties.

Overigens hebben sancties nog nooit een oorlog beëindigt, hooguit ertoe bij gedragen.

AL wij niet meer van Rusland kopen dan kan die dat gas niet meer kwijt voor dezelfde prijs, hij kan feitelijk nergens anders heen als naar China voor die hoeveelheden. Die gaan niet hetzelfde betalen en zijn dus lachende derde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gustaveau schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:14:
[...]
Die zijn er nu niet meer...
Maar toen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Ivow85 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:14:
[...]

Wel een beetje jammer dat het eerste punt van "in het kort" al niet juist is. Vanaf zomer 2021 is het op de energiemarkt erg onrustig te noemen.

Het weer volledig op stoom komen van veel economieën na de wereldwijde Corona-lockdowns speelt hierin een zeer grote rol.
Volatiel betekent " Op dagbasis schieten de prijzen van gas en stroom alle kanten op. In februari tikte de gasprijs zelfs €350 per megawattuur aan."
Onrustig was het inderdaad al gezien de kleinere maatschappijen die omvielen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
franssie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:45:
[...]

Volatiel betekent " Op dagbasis schieten de prijzen van gas en stroom alle kanten op. In februari tikte de gasprijs zelfs €350 per megawattuur aan."
Onrustig was het inderdaad al gezien de kleinere maatschappijen die omvielen.
Ik weet wat volatiel betekent.

Maar het klopt niet dat die volatiliteit is veroorzaakt door de invasie van Rusland in Oekraïne. De onrust op met name de gasmarkt en de volatiliteit die daarmee gepaard gaat, was er al een paar maanden eerder.

Wel is eea sinds de tweede helft van februari allemaal versterkt en speelt de situatie zeker mee. Maar dat is wat anders dan dat het conflict een oorzaak is, zoals het artikel suggereert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rubberen schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:41:
[...]
------------------------------------------------------------------

Grieken staken vandaag uit protest tegen hoge levensduurte: "Energierekeningen hoger dan lonen van mensen"

https://www.vrt.be/vrtnws...e-staking-in-griekenland/

^ dit artikel zou wel voor iedereen beschikbaar moeten zijn.
[...]
Zoals gezegd lees het artikel hierboven. Ergens vind ik het bijzonder dat je ook maar suggereert dat die hoge energieprijs niets met de sancties zou te maken hebben. Het is allemaal veel meer verweven met elkaar dan jij alvast lijkt te denken.
Als je claimt dat de sancties die na 24 februari 2022 ingevoerd zijn, gezorgd hebben voor hogere gasprijzen in zomer 2021 zul je me toch echt moeten uitleggen.
Dat staat niet in dat artikel iig.

De hoge gasprijs die afgelopen zomer kwam was omdat Putin de oorlog aan het voor bereiden was en expres de prijs heeft opgedreven.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-04-2022 22:52 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:42:
Is het eigenlijk mogelijk voor Oekraïne om de gas pijpleidingen te vernietigen om zo eigenhandig de Russische export te stoppen? Met Nordstream buiten gebruik zou er dan alleen nog gas via Polen naar de EU gaan. Wellicht een slimme manier om de Russische oorlogsmachine stil te zetten.
Ze kunnen gewoon de kraan dicht draaien, een deel van die pijpleidingen loopt over hun grond.

Ze verdienen er vrij veel aan, maar zijn er zelf niet meer van afhankelijk. Dat hebben ze na 2014 aangepakt.

Ik neem aan dat ze denken dat dit niet het moment is om EU landen die voor 80+% afhankelijk zijn van dat gas op de tenen te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:53:
Ze verdienen er vrij veel aan, maar zijn er zelf niet meer van afhankelijk. Dat hebben ze na 2014 aangepakt.
Krijgt Oekraïne elke maand dan nog steeds netjes betaald?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
TheekAzzaBreek schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:53:
[...]

Ze kunnen gewoon de kraan dicht draaien, een deel van die pijpleidingen loopt over hun grond.

Ik neem aan dat ze denken dat dit niet het moment is om EU landen die voor 80+% afhankelijk zijn van dat gas op de tenen te gaan staan.
Maar het kan dus wel eventueel worden gebruikt als machtsmiddel als de nood hoog is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:56:
[...]

Krijgt Oekraïne elke maand dan nog steeds netjes betaald?
Weet ik niet.

Rusland is tot dusver vrij strict geweest met het nakomen van contracten zelfs met 'vijanden', maar Oekraïne kreeg altijd al een speciale behandeling, ze zijn ook twee keer helemaal afgesloten, inclusief de downstream afnemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:07:
[...]

Maar het kan dus wel eventueel worden gebruikt als machtsmiddel als de nood hoog is
Een beetje.

Rusland heeft tegenwoordig meer alternatieven, zowel aan de noordkant (Nord Stream) als de zuidkant (South- en Blue Stream). De eerste is de reden waarom ik zo'n hartgrondige hekel heb aan Gerhard Schróder.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

leeuwtje1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:24:
Dat juich ik net zo goed toe, alleen moet je de sector wel de tijd geven om op een andere manier aan landbouw te kunnen doen. Er zijn nu initiatieven in Nederland (die ook worden gesubsidieerd) om te kijken of plantbemesting en kringlandbouw in de toekomst een goede oplossing kunnen zijn.
Veertig jaar genoeg tijd, denkt u? Zoveel jaar is het namelijk al geleden dat de boeren ons een oplossing beloofden voor de mestberg. Slaat u het stikstof-topic er maar even op na.

Ook in dit topic zijn wat zaken terzijdelings langsgekomen, aangezien deze oorlog een accelerator is voor allerlei trends. En die trends zijn ongeveer samen te vatten in: het moment dat we tegen bepaalde boeren moeten zeggen "joh, het lukt volgens mij niet echt hé.. maakt u maar plaats voor de 10 die in de rij staan, die wél een rendabel, modern bedrijf kunnen runnen" komt rap dichterbij.

De boer die voor 8 ton in de min staat omdat hem in 2014 was verteld dat marktwerking in de sector hogere prijzen zouden gaan betekenen, staat het water simpelweg aan de lippen. Die is veel eerder geneigd om dat 'woest aantrekkelijke aanbod' van Minister Van der Wal aan te grijpen om in ieder geval tegen zo min mogelijk restschuld uit te kunnen stappen. Die boer gaat simpelweg niet het roer omgooien om een ander (mogelijk risicovol) verdienmodel na te streven.
Ik ken ze ook hoor, die biologische boeren die dat wél zouden durven. Maar dat zijn vaak boeren die eerder al meer verstandige keuzes hadden gemaakt. Die met 20 koeien een normaal inkomen hebben, zónder wakker te hoeven liggen van de kredieten bij de Rabo en de veevoederleverancier.
Die zijn veel makkelijker in staat om om te schakelen of iets nieuws te gaan proberen.
MetalSonic schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:01:
China zit sowieso in een lastig pakket, van oudsher uiteraard communistisch etc en ze zien nu veel economische kansen in Rusland tegelijkertijd verdiend China veruit het meeste geld via Europa en de rest van de wereld, ben blij dat ik niet in hun schoenen sta. Dan moet je als Chinese ambassadeur echt af en toe "kunnen lullen als Brugman"
China is geen speler in dit conflict. Zoals al eerder gezegd: we staan in het casino aan de speeltafel, en China is de croupier. The house always wins. China hoeft in principe niet te lullen als Brugman, ze wéten dat zij de Primus inter pares zijn. De enige reden dat ze het wel doen, is om de schijn op te houden mee te spelen.

Het enige wat voor hun van belang is is dat ze Rusland zo goedkoop mogelijk kunnen kopen (tenminste, het deel dat nog niet gekocht was). Wit-Rusland en Oekraïne zijn eventueel nog bonus.
Brent schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:43:
Het zal hier wel wegsneeuwen, tegen die tijd zal ik wel een reminder posten: Novaya Gazeta gaat over krap een week weer online, met Engelse verslaggeving over de situatie in Rusland. Elke vorm van onafhankelijke journalistiek steun ik, en dit zou een belangrijk en een van de weinige vensters op Rusland zijn. Ik hoop dat het ze lukt het vol te houden.

https://novayagazeta.eu
De hoofdredacteur/oprichter ervan is vandaag nog aangevallen.
Dit zal vast een vriendelijke waarschuwing zijn geweest.
NiGeLaToR schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:24:
[Embed]

Ik kom dit al een aantal dagen tegen in diverse kanalen - het zou propaganda kunnen zijn, maar wordt tamelijk neutraal gebracht. Meer mensen dit tegen gekomen en weten we of dit een handjevol troepen zijn of substantieel is?
Ik krijg er een beetje nare smaak van in mijn mond. Ja, tekenen voor het Oekraïense leger is vast beter dan ergens in een greppel eindigen omdat de Oekraïeners vandaag even geen zin hadden om krijgsgevangenen mee te nemen. Maar weet dat als hun identiteit in Rusland bekend is, hun familie onverwachts bezoek mag verwachten.
dr.lowtune schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:23:
Bijzonder, al die Afrikaanse landen die tegenstemmen, krijgen die dan toch meer ontwikkelingshulp van Rusland dan van het westen?
Voor die ontwikkelingshulp uit het westen moeten die Afrikaanse landen zelf betalen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over die 'Hollandse rozen', waar met Europese landbouwsubsidies en ontwikkelingsgeld constructies zijn bedacht die grepen mogen doen in de schatkisten van een aantal Afrikaanse landen (denk daar nog maar eens aan als de sierteeltsector roept dat ze het zo zwaar hebben). Lilianne Ploumen kan u daar meer over vertellen.

Dat gezegd hebbende, in Afrika kennen ze de Russen vooral van degenen die hun vliegtuigen vliegen, het wapentuig dat geleverd wordt, de mensen die in Rusland mochten/mogen studeren. En nog belangrijker: Russen zijn erg goed in Afrikaanse regeringsleiders en ondernemers serieus te nemen*.
En natuurlijk zal een Rus er ook wel graag op willen wijzen dat in Amerika zwarten worden gedood, terwijl er in Rusland meer standbeelden zijn van zwarten dan in Amerika. Immers, was het niet een Rus van Afrikaanse afkomst die eigenhandig de Russische taal heeft bedacht?

*Persoonlijke anecdote: Voor een project, een aantal jaren geleden, in een land in Zuid-Oost Azië, moest ik bepaalde apparatuur regelen. Er waren een aantal leveranciers: een Chinese, een Zweedse, een Amerikaanse, een Duitse en een Russische. De Chinezen zagen me niet eens staan, ondanks dat ik op de beurs in Duitsland meerdere malen bij hun stand stond. Pas na veel aandringen namen ze mijn visitekaartje in ontvangst. Bij de Zweden en de Duitsers kwam ik niet verder dan een paar foldertjes en de belofte dat een accountmanager contact op zou nemen. De Amerikanen waren al veel vriendelijker, niet alleen kreeg ik een goodie bag mee, maar ze stonden er op dat ze een persoonlijke demonstratie in zouden plannen, later die dag. Bij de Russen echter, was de behandeling van een nog zwaarder kaliber. Nadat ik even kort had uitgelegd aan de knul bij de stand wat ik wilde (en hij glazig uit zijn ogen begon te kijken), ging hij druk bellen. Even later kwam nota bene de CEO aan gerend. Ik leg vervolgens rustig uit wat ik wil, wat ik van plan ben en wat ik ongeveer zoek, en de beste man luistert aandachtig. Vervolgens zegt hij: "heeft u al gegeten?". Ik kan u vertellen, het werd een lange avond, en Raki-Martini cocktail (waarbij de Raki uiteraard uit de vriezer komt, en na roeren in het glas troebel wordt) smaakt fantastisch bij gegrilde Foie gras met een snufje grof zeezout. :9

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:57
YakuzA schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:49:
[...]

Als je claimt dat de sancties die na 24 februari 2022 ingevoerd zijn, gezorgd hebben voor hogere gasprijzen in zomer 2021 zul je me toch echt moeten uitleggen.
Dat staat niet in dat artikel iig.

De hoge gasprijs die afgelopen zomer kwam was omdat Putin de oorlog aan het voor bereiden was en expres de prijs heeft opgedreven.
... En vervolgens heeft het conflict zelf en de bijkomende sancties voor nog grotere prijsstijgingen gezorgd. Dat is wat ik bedoel!

Zoals ook te lezen was in het artikel dat ik heb gepost:
''De kloof weerspiegelt de afhankelijkheid van de EU van de invoer van energie uit Rusland, vooral van aardgas. De Europese gasprijzen zijn sinds de Oekraïnecrisis veel sneller gestegen dan die in de VS. De oorlog in het land, en de sancties die in reactie daarop zijn opgelegd, bedreigen de continuïteit van de aanvoer. 'De impact van de energieschok zal het grootst zijn in Europa. Het risico op stagflatie (een combinatie van hoge inflatie en een lage groei, red.) is reëel',

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rubberen schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:24:
[...]
... En vervolgens heeft het conflict zelf en de bijkomende sancties voor nog grotere prijsstijgingen gezorgd. Dat is wat ik bedoel!

Zoals ook te lezen was in het artikel dat ik heb gepost:
''De kloof weerspiegelt de afhankelijkheid van de EU van de invoer van energie uit Rusland, vooral van aardgas. De Europese gasprijzen zijn sinds de Oekraïnecrisis veel sneller gestegen dan die in de VS. De oorlog in het land, en de sancties die in reactie daarop zijn opgelegd, bedreigen de continuïteit van de aanvoer. 'De impact van de energieschok zal het grootst zijn in Europa. Het risico op stagflatie (een combinatie van hoge inflatie en een lage groei, red.) is reëel',
De gasprijs is voornamelijk verder gestegen door knijpen van de gaslevering door Putin, de oorlog en de onzekerheid over levering daardoor, niet zozeer door de sancties.

In alle sancties wordt door meerdere landen alles wat ook maar een beetje de gastoevoer kan bedreigen geweerd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
unclero schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:50:
[...]

Veertig jaar genoeg tijd, denkt u? Zoveel jaar is het namelijk al geleden dat de boeren ons een oplossing beloofden voor de mestberg. Slaat u het stikstof-topic er maar even op na.

Ook in dit topic zijn wat zaken terzijdelings langsgekomen, aangezien deze oorlog een accelerator is voor allerlei trends. En die trends zijn ongeveer samen te vatten in: het moment dat we tegen bepaalde boeren moeten zeggen "joh, het lukt volgens mij niet echt hé.. maakt u maar plaats voor de 10 die in de rij staan, die wél een rendabel, modern bedrijf kunnen runnen" komt rap dichterbij.

De boer die voor 8 ton in de min staat omdat hem in 2014 was verteld dat marktwerking in de sector hogere prijzen zouden gaan betekenen, staat het water simpelweg aan de lippen. Die is veel eerder geneigd om dat 'woest aantrekkelijke aanbod' van Minister Van der Wal aan te grijpen om in ieder geval tegen zo min mogelijk restschuld uit te kunnen stappen. Die boer gaat simpelweg niet het roer omgooien om een ander (mogelijk risicovol) verdienmodel na te streven.
Ik ken ze ook hoor, die biologische boeren die dat wél zouden durven. Maar dat zijn vaak boeren die eerder al meer verstandige keuzes hadden gemaakt. Die met 20 koeien een normaal inkomen hebben, zónder wakker te hoeven liggen van de kredieten bij de Rabo en de veevoederleverancier.
Die zijn veel makkelijker in staat om om te schakelen of iets nieuws te gaan proberen.
Begin je weer. Schaalvergroting werd aangejaagd door oa te lage prijzen (dus groter bedrijf om nog te kunnen leven) en sterk toegenomen kosten voor soms onzinmaatregelen zoals emissie-vrije systemen die toch niet zo goed bleken te werken.
Dus vertel het hele verhaal, is wat sierlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:29:
[...]

Niet met de sancties maar mogelijk hebben de stijgende prijzen wel met Rusland te maken en vooral met Gazprom.

In Duitsland en volgens mij nog 1 of 2 landen wordt Gazprom er van beticht de gasvoorraden bewust laag te hebben gehouden zodat in het geval van een oorlog de handle van Rusland op het westen veel groter is.

Niks kunnen doen omdat je met de rug tegen de muur staat.

Door de eensgezindheid (relatief dan) valt dat een beetje tegen en zijn er dus alsnog veel sancties.

Overigens hebben sancties nog nooit een oorlog beëindigt, hooguit ertoe bij gedragen.

AL wij niet meer van Rusland kopen dan kan die dat gas niet meer kwijt voor dezelfde prijs, hij kan feitelijk nergens anders heen als naar China voor die hoeveelheden. Die gaan niet hetzelfde betalen en zijn dus lachende derde
De pot verwijt de ketel hier. Europa koopt al lange tijd op de spot markt gas ipv lange contracten. Energiebedrijven dachten dat de stijging zomer 2021 tijdelijk was en hebben dus minder ingekocht. Rusland heeft alles geleverd wat gekocht is. Dus nu er een te kort in de buffers ligt kan je moeilijk Rusland van beschuldigen.
Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?