Fanta schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:11:
[...]
Dat zijn een hoop aannames in een post met een wat populistische ondertoon.
Zou je je aannames eens kunnen onderbouwen met wat bronnen? Volgens mij hebben de sancties namelijk wel degelijk effect, en kunnen wij de kosten die het hier met zich meebrengt prima dragen.
Ik maak me zorgen om te moeten horen dat hetgeen ik zeg als populistisch kan worden beschouwd. Ik hoop dat wat er nu gebeurt geen automatisme creëert dat als je iets zegt dat eventueel als negatief kan worden beschouwd van hoe Europa dit aanpakt als populisme zal worden beschouwd. Ik hoop dat we kunnen blijven kijken met een brede blik naar dit conflict en niet zomaar in alles gaan meegaan zonder zelf eens kritisch te mogen nadenken.
Ik kan bronnen plaatsen maar het is hoofdzakelijk betalend materiaal. Dus ik zal mij beperken in wat ik post aangezien het wel degelijk blokken tekst zijn:
BlackRock: 'Energie-uitgaven in Europa stijgen tot hoogste piek in 40 jaar'
De uitgaven voor energie zullen dit jaar in de EU stijgen tot een tiende van het bruto binnenlands product, verwacht de Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock.
Twee jaar geleden besteedden zowel de Verenigde Staten als de Europese Unie zo'n 2 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) aan energie. Voor de EU-lidstaten stijgt dat dit jaar waarschijnlijk tot ruim 9 procent, het hoogste percentage in 40 jaar. Dat is meer dan het dubbele van het verwachte niveau in de VS, blijkt uit een nieuw rapport van de vermogensgigant BlackRock.
De kloof weerspiegelt de afhankelijkheid van de EU van de invoer van energie uit Rusland, vooral van aardgas. De Europese gasprijzen zijn sinds de Oekraïnecrisis veel sneller gestegen dan die in de VS. De oorlog in het land, en de sancties die in reactie daarop zijn opgelegd, bedreigen de continuïteit van de aanvoer. 'De impact van de energieschok zal het grootst zijn in Europa. Het risico op stagflatie (een combinatie van hoge inflatie en een lage groei, red.) is reëel', aldus de BlackRock-onderzoekers.
Meningsverschillen
Die kwetsbaarheid is een van de redenen voor de meningsverschillen in het internationale overleg over sancties. Die moeten de Russische economie pijn doen, maar om de cruciale toevoer van olie en gas te bewaken moet de EU ook voorzichtig zijn. Dinsdag sneuvelde een eerste taboe, toen de EU voorstelde Russische steenkool te verbieden.
Lees meer
Europa durft gaskraan niet dicht te draaien
De VS beslisten al een maand geleden om olie en gas uit Rusland te bannen. Charles Michel, de voorzitter van de Europese Raad, liet zich woensdag wel ontvallen dat 'vroeg of laat' sancties nodig zijn voor olie en gas, maar voorlopig lukt het de EU niet om daarover alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.
Verschillende Europese landen zoals Frankrijk, Polen en de Baltische staten ijveren voor een importban op Russisch gas en olie. Maar landen als Duitsland en Oostenrijk, die erg afhankelijk zijn van Russisch gas, verzetten zich voorlopig. De vrees voor de economische gevolgen van een boycot is te groot.
--------------------------------------------------------
Hoe hard krimpt Poetins oorlogskas?
Het gebouw van de Russische centrale bank in Moskou ©Photo News
Pieter Suy
06 april 2022 16:11
De Russische centrale bank geeft donderdag mee in welke mate de internationale sancties tegen het land knagen aan haar goud- en valutareserves.
Hoe zwaar gaat Rusland lijden onder de nieuwe westerse sancties die deze week tegen het land werden uitgevaardigd? Na de ontdekking van de wreedheden in de Oekraïense stad Boetsja besloot de EU dat Russische schepen niet meer mogen aanmeren in Europese havens. Ook is de invoer van steenkool voortaan onmogelijk. Maar zolang Rusland olie en gas kan uitvoeren, blijft het sanctioneren met de handrem op, zeggen critici.
De cijfers die de Russische centrale bank donderdag zal vrijgeven over haar goud- en valutareserves geven de critici allicht nog een extra argument om aan te sturen op hardere sancties. Dat Moskou in de aanloop naar de oorlog een stevige financiële buffer heeft opgebouwd, is intussen bekend. Net voor de inval in Oekraïne had het land ongeveer 643 miljard dollar (vandaag ruim 586 miljard euro) aan goud- en valutareserves ter beschikking.
Lees meer
De verzekeringspolis van Vladimir
Vorige week gaf de Russische centrale bank voor het eerst nieuwe details over die buffer. Sinds de start van de oorlog zijn de reserves aan goud en vreemde valuta met 38,8 miljard dollar teruggevallen tot 604,4 miljard.
Terug naar de sovjets
Dat lijkt een stevige tik. Maar dat de Russische centrale bank daar zo openlijk mee uitpakt, doet vermoeden dat Moskou het Westen vooral wil duidelijk maken dat het financieel nog lang niet is uitgespeeld.
Al zeggen de cijfers, ook die van donderdag, niet alles. Een flink deel van de Russische reserves wordt bewaard door instellingen in het buitenland - ook het Brusselse Euroclear wordt daarbij geregeld genoemd. Maar door de internationale sancties is het voor Rusland een pak moeilijker geworden om toegang te krijgen tot die spaarpot.
Volgens Liz Truss, de Britse minister van Buitenlandse Zaken, is vandaag zo'n 60 procent van de Russische reserves bevroren. Volgens Truss is Rusland teruggekatapulteerd naar het Sovjettijdperk. Maar om Poetins regime echt op de knieën te krijgen moet volgens haar nog veel harder worden opgetreden.
------------------------------------------------------------------
Grieken staken vandaag uit protest tegen hoge levensduurte: "Energierekeningen hoger dan lonen van mensen"
https://www.vrt.be/vrtnws...e-staking-in-griekenland/
^ dit artikel zou wel voor iedereen beschikbaar moeten zijn.
YakuzA schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:13:
[...]
8 jaar oorlog.
Hier heb je gelijk, maar zoals je wellicht weet is hetgeen wat ik aangeef een verwijzing naar het begin van de escalatie van het conflict.
[...]
Sancties tegen de invoer van complexe computer chips lijken prima te werken, Rusland bouwt geen nieuwe tanks, kruisraketten etc meer daardoor
Dat is vast en zeker ook zo zijn, maar ik heb nog geen enkel moment gezien dat het Russisch regime ook maar enigszins aan het afremmen is? De bommen blijven vallen. En er is nog geen enkele bom minder gevallen omdat Europa met sancties op komt draven.
[...]
Dat komt initieel niet door de sancties, dat komt doordat Putin een graai doet naar jouw portemonnee sinds de zomer door de prijs voor gas op te drijven.
Oa, lees het artikel die ik poste hierboven.
[...]
Nogmaals: de hoge energieprijs, voor gas, heeft niet met de sancties te maken.
Zoals gezegd lees het artikel hierboven. Ergens vind ik het bijzonder dat je ook maar suggereert dat die hoge energieprijs niets met de sancties zou te maken hebben. Het is allemaal veel meer verweven met elkaar dan jij alvast lijkt te denken.
RobinHood schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:25:
[...]
Op korte termijn doet het ons pijn. Hoeveel pijn ligt ook aan wat de overheid wil doen tegen die pijn.
Op lange termijn dwingt dit Rusland op de knieën, vergelijkbaar met hoe de Sovjet-Unie aftakelde en instortte.
Zeker voor normale russen zijn de sancties al behoorlijk kut aan worden, zowel binnen als buiten Rusland. Ik heb Russische leerlingen die hun creditcards niet meer kunnen gebruiken, Russische studenten aan universiteiten kunnen hun studie, huur en alles niet meer betalen nu ze niet meer bij hun spaarroebels kunnen.
Binnen Rusland zijn luxe-artikelen veel slechter beschikbaar, en even iets importeren uit Europa kun je ook vergeten. Ze houden de Roebel momenteel nog kunstmatig hoog, maar als die instort wordt voedsel ook echt wel een dingetje daar.
Er wordt door bepaalde mensen wel gezegd "Jamaar, ze zijn de Sovjet Unie gewend, ook dit gaat wel over", ja, dat gaat op voor de oudere generatie, maar iedereen onder de 40 is toch echt opgegroeid in samenleving met ieder jaar meer mogelijkheden en meer groei.
Stel je voor dat je vanavond inlogt op Netflix inlogt, en dat werkt niet meer.
Dan maar even die nieuwe game kopen op je Xbox. Oh, kan niet meer.
Naja, dan maar snel naar de Ikea, want je had nog wel een kastje nodig. Oh, die is dicht.
En dan krijg je ook nog een appje van je kind die studeert in het VK: Hij kan niet meer bij zijn spaargeld, en jij kan hem ook geen geld meer sturen.
Daar zakt je broek echt vanaf, dus op naar de H&M om een riem te kopen: ook dicht.
En dit is nog maar een klein deel van alle sancties. Binnenlandse vluchten, niet onbelangrijk in Rusland, zullen moeilijker en moeilijker worden nu er geen onderdelen meer geleverd worden voor de Airbussen en Boings. De meeste autofabrikanten leveren niks meer, dus reserve-onderdelen voor je auto worden lastiger te vinden.
Het leven in Rusland echt wel interessanter geworden de afgelopen weken.
Op korte termijn zal het ons zeker ook schaden. Dat merk je dus nu al met alle punten dat ik aangaf in mijn beginpost. Sancties zijn allemaal goed en wel als het jezelf weinig treft, echter hebben alle sancties rechtstreeks gevolg voor ons eigen welzijn, op korte en lange termijn.
Dit is een balans die telkenmaal goed moet worden afgewogen. Ik denk niet dat we op een punt willen komen dat hetgeen we hadden gehoopt te bekomen in Rusland ( sociale onrust ), uiteindelijk hier ongewild zelf hebben gecreëerd? Een opstand in Rusland is er taboe, hier in ons democratisch Europa is dat niet. Ik voel een snelle stijging van sociale onrust door de stijging van de prijzen. Hierdoor vind ik het uitermate belangrijk dat alle sancties zoals reeds gezegd goed worden afgewogen.
De roebel heeft ondertussen een hogere koers dan voor het conflict, die wordt zoals je zegt wellicht kunstmatig hoog gehouden, of kan ook een dead cat fenomeen zijn. De beurzen zijn er uiteindelijk ook nog altijd dicht, wat ook een sterkte invloed zal hebben op de roebel, eens terug open. De tijd zal het uitwijzen.
Ik denk wel dat je overschat wat voor impact het heeft dat de gemiddelde rus niet meer naar de Ikea kan gaan, of zijn netflix kan kijken. Zoals reeds gezegd doet de propaganda paraplu toch wel degelijk goed zijn job. Net zoals sommige hier zeggen dat ze wel een extra trui aan zullen doen om de boycot van rusland te steunen, dit terwijl de russen hun eigen mening hebben over de feiten ' hou die ikea lekker voor jullie zelf, verdomde nazisten'