Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:
  • 168.128 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:17
ehtweak schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:46:
Bizar?!?

https://vorarlberg.orf.at/stories/3172608/

„Wir haben Gott sei Dank einen sehr tiefen Strompreis. Den haben wir noch bis Ende März 2023", erklärt Schöbi-Fink. Die illwerke vkw verlangen derzeit nämlich heute schon nur zehn Cent pro kWh. Dieser Preis ist bis April 2023 fixiert.

10 cent per kWh!
Ik wil, wat dat betreft, wel ff verhuizen naar Vorarlberg. ;)
Ik was recent in de VS (Louisiana) en verbaasde mij over het binnenklimaat op diverse plekken. De airco stond vreselijk koud dat we meestal een jas aan deden als we naar binnen gingen. Ik heb eens gekeken wat de gemiddelde prijs in de VS is voor een kWh, en die blijkt ook rond de 10 dollarcent te liggen met een enkele uitschieter van 20 cent / kWh in bijvoorbeeld California.

De gemiddelde energierekening schijnt rond de 120 dollar te liggen, wat volgens mij een redelijk tot wat lager bedrag was een jaar geleden in NL. Ze doen daar dan ook alles met de warmtepomp/airco.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

eamelink schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:46:
[...]

De stelligheid waarmee je zulk soort onzin uitkraamt wekt verbazing.

Dank @Flow voor de uitgebreide en duidelijke uitleg :)
Proof me wrong. Zelfs als het niet zo was dan zat het in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-04 13:34
Dennis1812 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:25:
[...]

https://www.vattenfall.nl...r-voordeel/blijven-loont/

Waar zie jij staan dat dat niet mag dan? Ik lees alleen maar variabel ongeveer
van die pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFk3fHgOX5tWpaVZIrpcMojX300=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DG5AuxNjImXTfcRqIlq9Jf1o.png?f=fotoalbum_large
Je kunt geen gebruik maken van Blijven Loont als je al een andere korting op je contract ontvangt of als je een Modelcontract hebt.
en in de whtasapp-chat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4f7qQUJjQkwn21-AglhVebsG7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fooBfRlIRzTuYIYLFf9yXiKW.png?f=fotoalbum_large
en ik weet zéker dat ik "Blijven Loont" via die knop kon aanvragen, vandaar mijn whatsapp vraag naar VattenFall...

lekker dan :F

[ Voor 6% gewijzigd door Kees-Jan op 08-09-2022 06:33 ]

the older I get, the better I was...

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:05

Dennis1812

Amateur prutser

Ja tijdelijk niet aan te vragen.
Dat zal zijn ivm het huidige gezeik qua prijzen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:06:
[...]

Proof me wrong. Zelfs als het niet zo was dan zat het in de buurt.
Meestal hanteren we op Tweakers de 'regel' dat de poster die iets claimt het bewijs aanlevert. Niet andersom.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:16:
Als single met zulke facturen zou ik ws. hetzelfde doen:

[...]
Dat naar het zuiden in de winter is zo gek nog niet als je 300 per maand moet aftikken alleen al aan gas, in bijvoorbeeld Cyprus heb je een appartement voor dat geld.

Waarschijnlijk ook wel in het binnenland van Spanje of zelfs aan zee, want dat is dat is veel goedkoper in de wintermaanden, die hebben vaker aanbiedingen long-term alleen in de winter.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:22
storeman schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:03:
[...]

Ik was recent in de VS (Louisiana) en verbaasde mij over het binnenklimaat op diverse plekken. De airco stond vreselijk koud dat we meestal een jas aan deden als we naar binnen gingen. Ik heb eens gekeken wat de gemiddelde prijs in de VS is voor een kWh, en die blijkt ook rond de 10 dollarcent te liggen met een enkele uitschieter van 20 cent / kWh in bijvoorbeeld California.

De gemiddelde energierekening schijnt rond de 120 dollar te liggen, wat volgens mij een redelijk tot wat lager bedrag was een jaar geleden in NL. Ze doen daar dan ook alles met de warmtepomp/airco.
Amerika begrijot veel beter dat energievoorziening veel belangrijker is dan milieudoelen. Groen zonder poen of grijs met een betaalbare prijs. Europa heeft zichzelf afhankelijk gemaakt door teveel te geloven in de groene revolutie. Fossiel is nog decennia nodig en Parijs halen we nooit van zijn leven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Johan Bogle schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:36:
[...]
Amerika begrijot veel beter dat energievoorziening veel belangrijker is dan milieudoelen. Groen zonder poen of grijs met een betaalbare prijs. Europa heeft zichzelf afhankelijk gemaakt door teveel te geloven in de groene revolutie. Fossiel is nog decennia nodig en Parijs halen we nooit van zijn leven
Deze crisis gaat toch over fossiel zonder poen? Menig gasverbrander is vandaag jaloers op de buur met warmtepomp en zonnepanelen. En de elektriciteitsprijs uit wind wordt omhooggetrokken door de hoge gasprijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 08-09-2022 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:42:
[...]

Deze crisis gaat toch over fossiel zonder poen? Menig gasverbrander is vandaag jaloers op de buur met warmtepomp en zonnepanelen.
In NL misschien. Dit speelt niet in Amerika.
Plus warmtepompen zijn gesubsidieerde speeltjes voor de rijken. Plaats maar eens zo’n ding in je tochtige sociale huurhut en vertel me hoe blij je was met je investering…

Johan Bogle schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:45:
[...]
Plus warmtepompen zijn gesubsidieerde speeltjes voor de rijken. Plaats maar eens zo’n ding in je tochtige sociale huurhut en vertel me hoe blij je was met je investering…
Ook tochtige sociale huurhutten zouden gerenoveerd moeten worden. Mijn huis uit 1981 is nu perfect klaar voor een WP, over enkele maanden wordt ze geplaatst. Keuzes...

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:21
phicoh schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:56:
[...]

Nederland heeft een enorm tekort aan PV. In de huidige situatie is een thuisbatterij slecht voor het millieu. Vrijwel zonder uitzondering wordt alle stroom uit PV direct gebruikt. De produktie van een batterij levert CO2 op (en andere schade aan het millieu) en het gebruik levert verlies op van groene stroom. Dus ook een netto verlies. Alleen op plekken waar echt een overschot is aan PV zijn batterijen zinvol, en dan is de thuisbatterij ook al weer een slechte oplossing.

Dus we moeten ten eerste ervoor zorgen dat er veel PV geinstalleerd wordt. Theoretische terugverdientijden zorgen er niet voor dat particulieren PV installeren (en tot nu toe waren bedrijven volstrekt niet geinteresseerd om hun daken vol te leggen met PV).

Om thuisbatterijen te voorkomen moeten we zorgen het verschil in prijs tussen levering en teruglevering klein is (in het geval van salderen is het nul, dus dat is het best).

Natuurlijk levert PV allerlei kosten op. Dat hoort bij de energietransitie. En het zijn inderdaad niet de eigenaren van PV die die kosten betalen. Het is juist belangrijk dat veel mensen investeren in PV. En dan helpt het niet om jaren lang te blijven zeuren over het afschaffen van salderen. Zeggen dat een TLV van 10 cent marktconform is.

De Nederlandse overheid kennende gaan we nu eerst het salderen afschaffen. Dan blijft dat er te weinig PV is. En dan komt er een nieuwe subsidieregeling waar de honden geen brood van lusten en dan blijkt in 2030 dat het allemaal toch niet helemaal gelukt is. Maar dat had niemand kunnen voorspellen.

Dus voor mij geldt: het salderen blijft totdat er iets gevonden is dat bewezen beter is.

En dan hebben we het nog niet over de netbeheerders die toch al overbelast zijn en nog even in 2 jaar tienduizenden analoge meters moeten vervangen. Over verkeerde prioritieiten gesproken.
Fantastisch allemaal maar de overheid denk niet aan mijn portemonnee dus er komt gewoon een thuis accu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]
Het lastige is dat we al jaar en dag de keuze maken die niet voor het milieu zijn. Waar het voorheen ging om de te hoge investeringskosten van hernieuwbare energie is nu de focus op leveringszekerheid. Een valide keuze maar zo kunnen we altijd wel een reden vinden om hernieuwbare energievoorzieningen vooruit te schuiven

De VS is overigens niet bijzonder sterk in de energievoorziening, zeker in vergelijking met de EU. Rolling black outs, commerciele partijen die prijzen opstuwen, niet iets om na te streven.

• Johan Bogle
Napo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:47:
[...]

Het lastige is dat we al jaar en dag de keuze maken die niet voor het milieu zijn. Waar het voorheen ging om de te hoge investeringskosten van hernieuwbare energie is nu de focus op leveringszekerheid. Een valide keuze maar zo kunnen we altijd wel een reden vinden om hernieuwbare energievoorzieningen vooruit te schuiven

De VS is overigens niet bijzonder sterk in de energievoorziening, zeker in vergelijking met de EU. Rolling black outs, commerciele partijen die prijzen opstuwen, niet iets om na te streven.
Ik vermoed dat de amerikanen daar anders over denken met kosten die mog geen 10% van wat wij betalen in Europa :-)

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Johan Bogle schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:50:
[...]
Ik vermoed dat de amerikanen daar anders over denken met kosten die mog geen 10% van wat wij betalen in Europa :-)
Op welk punt reageer je nu specifiek?

Prijzen in de US zijn overigens wel hoger dan wat je hier betaald, als een Vattenfall aangeeft dat de gemiddelde klant €0,28 per kWh gaat betalen, dan zit je in de VS wel in de duurdere staten maar alsnog geen 10x hogere prijs, 3x duurder tot 0,5x duurder

De personen in de VS die ik spreek worden niet bijzonder blij van dit soort berichten:
California officials declared a statewide grid emergency to cope with surging demand for power amid a blistering heat wave, raising the prospect of rolling blackouts.
Je hebt bijzonder weinig aan goedkope energie als er alsnog geen energie bij je binnenkomt.

[ Voor 21% gewijzigd door Napo op 08-09-2022 07:59 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Johan Bogle schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:45:
[...]
Voor de ruimte waarin je het meest bent 1 split-unit airco heb je er waarschijnlijk deze winter in 1x uit, anders volgende winter wel.

Nog 1 minuutje dan gaat de boel weer open? TTF bedoel ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Californie zit ook midden in een energie transitie zoals wij hier en loopt tegen de weerbastige realiteit aan. Zoals die uren dat de zon ondergaat maar iedereen nog wel wakker is.
How California is Leading the Renewable Energy Transition in the US
https://earth.org/california-renewable-energy-transition/

En net zoals hier in Europa worden kerncentrales toch maar niet gesloten. Want de realiteit wint het van de droom.

https://www.theguardian.c...ear-power-plant-keep-open

[ Voor 24% gewijzigd door IJzerlijm op 08-09-2022 08:02 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Johan Bogle
Napo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:54:
[...]

Op welk punt reageer je nu specifiek?

De personen in de VS die ik spreek worden niet bijzonder blij van dit soort berichten:

[...]

Je hebt bijzonder weinig aan goedkope energie als er alsnog geen energie bij je binnenkomt.
Ik heb het over prijzen. Jij begint over leveringszekerheid? Denk dat levering niet beter zou worden door een andere bron. Dat heeft andere oorzaken die niet direct iets met de discussie over prijzen te maken hebben…

Overigens verwacht ik die problemen met leveringszekerheid in NL ook binnen een aantal jaar. Net is verre van klaar voor de exploderende vraag naar elektra die we hier gaan zien.

• JDx

JDx

Ben ik ^

IJzerlijm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:59:
Californie zit ook midden in een energie transitie zoals wij hier en loopt tegen de weerbastige realiteit aan. Zoals die uren dat de zon ondergaat maar iedereen nog wel wakker is.

[...]

En net zoals hier in Europa worden kerncentrales toch maar niet gesloten. Want de realiteit wint het van de droom.

Zat toevallig vanmorgen in een stream van iemand uit Los Angeles en het ging over de hoge benzineprijzen, was daar "al" 6 dollar per gallon, omgerekend kost het hier geloof ik 8 dollar per gallon.

Maar dat het hier door de hoge stroomprijzen nu bijna goedkoper is om op benzine te rijden in plaats van een EV, dat geloofde niemand, dat is onmogelijk.

• JDx

JDx

Ben ik ^

TTF duikt onder de 200, zouden we weer richting de prijzen van juli kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

IJzerlijm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:59:

[...]

Er is ook niemand die zegt dat we er enkel met zonne-energie gaan komen, het zal een mix van zon, wind, hydro, geothermie,... moeten worden + opslag, besparing, slimmer gebruik, isolatie, duurzamere mobiliteit,... We hadden ook veel vroeger moeten beginnen met de transitie, want hoe langer je wacht, hoe moeilijker. Als we alle fossiele brandstoffen opbranden gaan we naar een opwarming van 6 graden of meer. Dat is dan gemiddeld, want de oceanen temperen. Doe op land maar +10 graden. Zelfs met minder opwarming wordt het voor de helft van de wereldbevolking onleefbaar. Die gaan vast niet in een hoekje zitten verkommeren, maar vluchten naar Europa en miljoenen mensen hou je niet tegen. En als morgen de hele wereld aan de kernenergie zou gaan, dan hebben we nog uranium voor 4 jaar, terwijl nieuwe types kerncentrales vooralsnog enkel op papier bestaan, wat niet wil zeggen dat we die niet verder moeten ontwikkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 08-09-2022 08:37 ]

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 12:28
JDx schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:11:
[...]

Zat toevallig vanmorgen in een stream van iemand uit Los Angeles en het ging over de hoge benzineprijzen, was daar "al" 6 dollar per gallon, omgerekend kost het hier geloof ik 8 dollar per gallon.

Maar dat het hier door de hoge stroomprijzen nu bijna goedkoper is om op benzine te rijden in plaats van een EV, dat geloofde niemand, dat is onmogelijk.
Het is zelf nog mooier, benzine en diesel zijn aan pomp op het moment zelfs goedkoper dan een m3 aardgas. :/

• jori040
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:28
Pfff Essent al een week storing.Ik begin me met mijn contract zorgen te maken.

• Indoubt

Indoubt

jeroenkb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:25:
[...]

Meestal hanteren we op Tweakers de 'regel' dat de poster die iets claimt het bewijs aanlevert. Niet andersom.
De claim is dat de shape en onbalanskosten 10 cent zijn per kWh. Als ze dat nu daadwerkelijk zijn dan zal dat vorig jaar niet heel veel anders zijn geweest.

Dus je hebt inderdaad gelijk, het heeft alleen geen betrekking op mij maar op de claim dat de shape en onbalans kosten zo hoog zijn

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Anoniem: 78739 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:32:
[...]

Er is ook niemand die zegt dat we er enkel met zonne-energie gaan komen, het zal een mix van zon, wind, hydro, geothermie,... moeten worden + opslag, besparing, slimmer gebruik, isolatie, duurzamere mobiliteit,... We hadden ook veel vroeger moeten beginnen met de transitie, want hoe langer je wacht, hoe moeilijker. Als we alle fossiele brandstoffen opbranden gaan we naar een opwarming van 6 graden of meer. Dat is dan gemiddeld, want de oceanen temperen. Doe op land maar +10 graden. Zelfs met minder opwarming wordt het voor de helft van de wereldbevolking onleefbaar. Die gaan vast niet in een hoekje zitten verkommeren, maar vluchten naar Europa en miljoenen mensen hou je niet tegen. En als morgen de hele wereld aan de kernenergie zou gaan, dan hebben we nog uranium voor 4 jaar, terwijl nieuwe types kerncentrales vooralsnog enkel op papier bestaan, wat niet wil zeggen dat we die niet verder moeten ontwikkelen.
Als we geen fossiele brandstoffen meer verbranden zijn er geen 3,5 miljard mensen meer in 2070 of zelfs in 2030, we zitten dan in een paar jaar weer aan de pre-industriele revolutie wereldbevolking van ca. 750 miljoen. De rest verhongert of bevriest. Ook als ze naar Europa komen, hier is dan helemaal geen voedsel meer terwijl straatarme landen nog wel ossen hebben om het land mee te ploegen.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:21
jori040 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:48:
Ze zijn waarschijnlijk geraakt door ransomware

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Amd RuLuzzz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:47:
[...]

Het is zelf nog mooier, benzine en diesel zijn aan pomp op het moment zelfs goedkoper dan een m3 aardgas. :/
LPG is nog veel goedkoper. Andere branders in je CV-ketel en je kan van het gas af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

jori040 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:48:
Ja maandbedrag aanvragen lukt net ook niet, klantenservice al week niet te bereiken.

Omdat Eneco het niet kan, heb ik zelf maar een schatting gemaakt van de energiekosten daarbij ga ik er van uit dat de TTF rond de 200 blijft hangen en stroom 1 euro kost.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x9jWWfw.png

Ik betaal nu 88 per maand, dat wordt dus zeker het dubbele, heb alleen geen extra 100/maand :')

IJzerlijm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:53:
[...]

Als we geen fossiele brandstoffen meer verbranden zijn er geen 3,5 miljard mensen meer in 2070 of zelfs in 2030, we zitten dan in een paar jaar weer aan de pre-industriele revolutie wereldbevolking van ca. 750 miljoen. De rest verhongert of bevriest. Ook als ze naar Europa komen, hier is dan helemaal geen voedsel meer terwijl straatarme landen nog wel ossen hebben om het land mee te ploegen.
Als we fossiele brandstoffen blijven verbranden komen we in deze wereld terecht. Dan toch liever deze wereld, al zorgen onze fossiele verslaving, verkeerde keuzes en vastgeroeste gewoontes er voor dat het stilaan te laat wordt voor zo'n wereld.

Fossiele brandstoffen uitfaseren is niet gemakkelijk, ook niet voor bvb. de landbouw, maar aangezien alle koeien in de wereld de calorische behoefte van 8 miljard mensen eten en 3/4 van onze landbouwgrond dient voor veevoer, kan een simpele wijziging in ons eetpatroon de fossiele afhankelijkheid en uitstoot al sterk verminderen.

Maar misschien moeten we hier verder praten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 08-09-2022 10:46 ]

• jori040
Skywalker27 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:06:
[...]

Ze zijn waarschijnlijk geraakt door ransomware
Na 20 min wachten aan de telefoon heb ik ze gelukkig te pakken kunnen krijgen.Site geeft wel aan dat ze storing hebben maar ik kwam er door.

Ik heb tot zomer 2023 een contract dus daarom had ik zorgen.Bij een faillissement ga je namelijk wel naar een andere leverancier maar dan wel zonder contract en betaal je de volle mep.

Nooit gedacht dat ik me ooit zorgen om energie zou moeten maken.

• Kees-Jan
jori040 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:43:
[...]

Na 20 min wachten aan de telefoon heb ik ze gelukkig te pakken kunnen krijgen.Site geeft wel aan dat ze storing hebben maar ik kwam er door.

Ik heb tot zomer 2023 een contract dus daarom had ik zorgen.Bij een faillissement ga je namelijk wel naar een andere leverancier maar dan wel zonder contract en betaal je de volle mep.

Nooit gedacht dat ik me ooit zorgen om energie zou moeten maken.
ja, ik denk dat 17.5M mensen in NL zich binnenkort zorgen moeten gaan maken... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jori040
Kees-Jan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:47:
[...]

ja, ik denk dat 17.5M mensen in NL zich binnenkort zorgen moeten gaan maken... ;)
De toekomst ziet er idd niet heel best uit.

• jori040
JDx schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:30:
[...]

Ja maandbedrag aanvragen lukt net ook niet, klantenservice al week niet te bereiken.

Omdat Eneco het niet kan, heb ik zelf maar een schatting gemaakt van de energiekosten daarbij ga ik er van uit dat de TTF rond de 200 blijft hangen en stroom 1 euro kost.

[Afbeelding]

Ik betaal nu 88 per maand, dat wordt dus zeker het dubbele, heb alleen geen extra 100/maand :')
Mocht Essent over de kop gaan[gelukkig is/was het een storing] dan zou ik bij een nieuwe leverancier van 120 naar 400 euro gaan[1 persoon/flat woning]

Voor volgend jaar vermoed ik dat ik heel mijn vakantiegeld in mijn energie moet gaan steken want dan loopt mijn contract af.

Zucht! ;)

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik ben heel wat energieleveranciers langs gegaan en denk dat iedereen gewoon er van uit moet gaan dat het maandbedrag x3 gaat, tenzij je zelf aan het werk gaat om dat te voorkomen.

Maar zelfs verwarmen met een split-unit airco is al x4 met deze stroom prijzen.

• jori040
JDx schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:04:
Ik ben heel wat energieleveranciers langs gegaan en denk dat iedereen gewoon er van uit moet gaan dat het maandbedrag x3 gaat, tenzij je zelf aan het werk gaat omdat te voorkomen.

Maar zelfs verwarmen met een split-unit airco is al x4 met deze stroom prijzen.
En bedenk wel dat de prijzen de komende maanden nog hoger kunnen worden hé.

Is Poetin met al de sancties minder oorlog aan het voeren nou nee.

[ Voor 7% gewijzigd door jori040 op 08-09-2022 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:32
We zijn gepiepeld door onze leiders van de EU die wel eventjes Putin dachten aan te pakken.

Zelf gelukkig in februari nog een vast contract van 5 jaar afgesloten (ZonderGas / Energyzero). Twijfel zelf of ze deze contracten niet alsnog kunnen/gaan openbreken.

• JDx

JDx

Ben ik ^

jori040 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:07:
[...]

En bedenk wel dat de prijzen de komende maanden nog hoger kunnen worden hé.
Mwoh ik verwacht dat eigenlijk niet per se, maar kan natuurlijk wel.

Stroom bij het modelcontract van Eneco is nu 1,03 dat vind ik absurd hoog, eigenlijk onrealistisch hoog.

Ik ben er van uitgegaan dat de TTF rond de 200 blijft hangen, maar goed, dat ging ook een keer in enkele dagen naar 350, dus dat is wel een linke factor.

• jori040
ShininNL schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:08:
We zijn gepiepeld door onze leiders van de EU die wel eventjes Putin dachten aan te pakken.

Zelf gelukkig in februari nog een vast contract van 5 jaar afgesloten (ZonderGas / Energyzero). Twijfel zelf of ze deze contracten niet alsnog kunnen/gaan openbreken.
Openbreken dat zal hier denk heel lastig gaan.Maar goed elk ramp scenario is nu niet meer ver gezocht

• JDx

JDx

Ben ik ^

jori040 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:17:
[...]

Openbreken dat zal hier denk heel lastig gaan.Maar goed elk ramp scenario is nu niet meer ver gezocht
Staat wel ergens in het contract hoor, dat ze het in extreme gevallen mogen aanpassen, sowieso sinds de oorlog in Oekraïne zal dat wel in elk contract staan.

Denk zelfs dat ze het zonder die kleine lettertjes kunnen doen, failliet gaan wil je ook niet als klant.

• jori040
JDx schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:27:
[...]

Staat wel ergens in het contract hoor, dat ze het in extreme gevallen mogen aanpassen, sowieso sinds de oorlog in Oekraïne zal dat wel in elk contract staan.

Denk zelfs dat ze het zonder die kleine lettertjes kunnen doen, failliet gaan wil je ook niet als klant.
Winst maken en vervolgens contracten openbreken zou wel heer raar zijn.Als de energie bedrijven straks meer belasting moeten gaan betalen dan kan dat een een rol gaan spelen.

[ Voor 10% gewijzigd door jori040 op 08-09-2022 11:36 ]

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-03 14:26
Vind hier ook wel lastig dat mijn ouders en schoonouders vorig jaar hun contract bij Eneco voor een paar jaar hebben vastgezet.

En ik mij hier niet in verdiep heb, en hun die tip ook niet gaven, zodat ik anders mijn contract ook had vastgezet

[ Voor 11% gewijzigd door Mars18 op 08-09-2022 11:52 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-04 19:51
Mars18 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:42:
Vind hier ook wel lastig dat mijn ouders en schoonouders vorig jaar hun contract bij Eneco voor een paar jaar hebben vastgezet.

En ik mij hier niet in verdiep heb, en hun die tip ook niet gaven
Niet hebben vastgezet bedoel je?

• Mars18
praliwi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:50:
[...]

Niet hebben vastgezet bedoel je?
Hun wel, en ik niet

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 21-04 19:51
Ah zo. Tja. Ik stapte elk jaar over, dat was jarenlang de beste keuze. Mijn schoonouders deden dat niet, en ik gaf elk jaar de tip om dat toch te doen omdat ze veel teveel betaalden, ieder jaar weer. Nu lachen ze iedereen uit, hebben nog 3 jaar een contract :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:46
[...]
De prijs van fracking krijgen ze later wel vol in hun gezicht.

Dan kunnen de amerikanen 6 dollar betalen voor een liter drinkwater.

• brothermaynard
  • Nu online
ehtweak schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:46:
Bizar?!?

https://vorarlberg.orf.at/stories/3172608/

„Wir haben Gott sei Dank einen sehr tiefen Strompreis. Den haben wir noch bis Ende März 2023", erklärt Schöbi-Fink. Die illwerke vkw verlangen derzeit nämlich heute schon nur zehn Cent pro kWh. Dieser Preis ist bis April 2023 fixiert.

10 cent per kWh!
Ik wil, wat dat betreft, wel ff verhuizen naar Vorarlberg. ;)
Mooiste skigebied van de Alpen ( ski alrberg, naar mijn mening), ligt daar, zou het geen straf vinden!😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:28

Acradavos

Poetsfanaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHOvnIndyLJLxlsDgyWLQfFEXrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Amnuv7Kiuxylosc2uYfuF5CC.jpg?f=fotoalbum_large

• Kees-Jan
tja, nucleaire energie; óók gekoppeld aan de gasprijs... 8)7 :+

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:38
Mars18 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:42:

En ik mij hier niet in verdiep heb, en hun die tip ook niet gaven, zodat ik anders mijn contract ook had vastgezet
Met je verstand van nu zou je die tip opgevolgd hebben, maar zou je dat ook gedaan hebben met je verstand van toen?

Er zijn genoeg mensen die dat soort tips negeren. Die mensen lopen ook rond in mijn familie. ;) Gelukkig waren ze wel verstandig om voor de Univé/GC deal te gaan (begin juni, vóór de enorme prijsstijgingen) toen ik hen erop wees.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ook ik had verwacht dat de tarieven vanaf het voorjaar zouden dalen. Toch gegaan voor de CB/GC deal van €0,86 per m3 gas (incl 21% btw) voor 3j vanaf 1 januari 2022, indien de prijzen flink zouden dalen zou ik het contract gewoon opbreken. 🤷‍♂️

Maar de situatie in Oekraïne gooide behoorlijk wat roet in het eten...

• Johan Bogle
Wozmro schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:07:
[...]

De prijs van fracking krijgen ze later wel vol in hun gezicht.

Dan kunnen de amerikanen 6 dollar betalen voor een liter drinkwater.
wie dan leeft, wie dan zorgt. De huidige politici, CEO’s en de meeste personen in de beroepsbevolking vandaag zijn er dan toch noet meer. En DAT is het probleem met duurzaam leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Johan Bogle schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:19:
[...]
wie dan leeft, wie dan zorgt. De huidige politici, CEO’s en de meeste personen in de beroepsbevolking vandaag zijn er dan toch noet meer. En DAT is het probleem met duurzaam leven.
Tja, mijn dochtertje zal in 2050 38 jaar zijn, en als ze geluk heeft zal ze in 2100 88 jaar zijn. Zo ver in de toekomst is het dus allemaal niet, en dan heb ik het nog niet over kleinkinderen. Maar zelfs dat lijkt voor de meeste politici, ceo's en burgers niet voldoende om wat moeite voor te doen... Maar goed, we wijken af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 23:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Washingtonpost met een artikel over de Nederlandse gasbel:

https://www.washingtonpos...rope-ukraine-earthquakes/

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:56
Flow schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:25:
[...]

Ik vind dat je mijn argumenten wel makkelijk terzijde schuift. Nederland heeft na Australië het hoogste opgestelde vermogen PV per huishouden. Al jaren groeit het opgestelde vermogen exponentieel. De salderingssubsidie heeft fantastisch gewerkt, maar het is goed om subsidies regelmatig te evalueren. Afbouwen van salderen wordt nu te makkelijk uitgesteld. Goed dus dat er kamervragen gesteld worden en er (hopelijk) over gedebateerd wordt zodat kamerleden (en hopelijk uiteindelijk de samenleving) zich ervan bewust zijn hoe de kosten verdeeld worden. Het is best complex en hier is vrij weinig kennis over bij zowel de Kamer als de rest van de bevolking.

Verder moet je niet onderschatten hoe hard mensen met weinig geld geraakt gaan worden bij de huidige prijzen. Het lijkt me dus zeer belangrijk om te zorgen dat de kosten eerlijk verdeeld worden. Dat zou bijvoorbeeld al kunnen door saldering (versneld) te beperken (i.p.v. geheel afschaffen). Dan kan een deel van de kosten neergelegd worden bij de mensen met panelen en een deel van de kosten bij de mensen zonder panelen. Investeren blijft dan aantrekkelijk zonder dat de kosten scheef verdeeld worden. Een andere oplossing zou extra vastrecht zijn voor mensen met panelen.
Niemand zal ontkennen dat de lage inkomens hard geraakt worden door de hoge kosten en dit een probleem is. Alleen waarop je baseert dat dit het gevolg is van netbelasting door zonnepanelen is mij een raadsel. (Zal vast ergens een redenatie hebben gemist?). Binnen het huidige systeem schakelen de omvormers uit wanneer de netspanning te hoog wordt. Die PV systemen veroorzaken die hoge KWh prijs niet. De netbeheer kosten zelf zijn momenteel geneuzel in de marge, zelfs met de miljarden die nodig zijn om het netwerk te verzwaren. Een verzwaring die overigens los staat van de PV systemen gegeven de klimaat doelstellingen. Om van fossiel (gas) naar (duurzame) stroom voor verwarming te gaan en elektrisch rijden kun je er gerust op rekenen dat er minimaal 3x meer stroom nodig is per huishouden. Met andere woorden; de verzwaring zit er hoe dan ook aan te komen, of je PV nu subsidieert of niet.

Anyway het enorme verschil in prijs per KWh is natuurlijk primair overheidsbeleid (en niet dat van PV :P) :
Flow schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:25:
[...]
De waarde van zonproductie is nog niet 0 euro, dus dat impliceert dat er inderdaad zeker nog wel ruimte tot groei is. Echter zouden we, wat mij betreft, veel meer moeten investeren in windenergie. De spreiding over het jaar is veel beter dan bij zon. De toegevoegde waarde van 1 GW aan windturbines is daardoor een stuk hoger dan van 1 GW PV. Maar dankzij de zeer gunstige subsidie investeren we massaal in zon. Verder wordt er, via Regionale Energiestrategiën (RES) door gemeenten ook voornamelijk gekozen voor zonnepanelen. Willen we de energietransitie succesvol doorzetten dan is het juist belangrijk om te zorgen dat we de juiste mix van duurzame productie hebben waarmee we het aanbod het makkelijkst op de vraag afstemmen (het liefst eigenlijk de vraag afstemmen op het aanbod). Door salderen te af te schaffen (of beperken) gaan we ook weer meer energiebelasting (EB) betalen. Dan kan ofwel de EB voor iedereen omlaag (kostenverdeling van energietransitie weer wat eerlijker) ofwel we hebben extra overheidsinkomsten om in windenergie te investeren.
Windenergie heeft weer andere problemen. Het gewraakte SF6 broeikasgas, dat vrijkomt bij o.a. windmolens, zal pas na 2031 worden uitgebannen. Daarnaast wordt steeds duidelijker dat de lage frequenties schadelijk voor omwonende zijn. In Nederland kun je ze, gegeven de bevolkingsdichtheid, eigenlijk niet fatsoenlijk op land plaatsen. In Denemarken zijn ze jaren geleden overigens al flink gaan inzetten op windenergie, dat heeft geen positief effect gehad op de kosten per KWh (en dus ook niet op de minima). Zonnepanelen zijn eigenlijk vrij makkelijk want erg lokaal je moet alleen de overschotten richting de industrie krijgen. Wanneer je zonnepanelen standaard op 3-fase gaat aansluiten scheelt dat ook weer in de lokale netbelasting (5000W terug leveren over één fase is pittiger dan 1666W per fase).
Stel dat salderen morgen afgeschaft zou worden dan zal je echt wel zien dat heel snel de teruglevertarieven toenemen. Dan komt er echt wel weer concurrentie op gang om die energie van jou voor een, dan geldende, marktconforme prijs te kopen.
Als salderen wordt afgeschaft dan is dat eigenlijk het einde aan het huidige systeem waarbij de zonnepanelen boer vraagt naar je jaarlijkse stroomverbruik en op basis daarvan een beperkt deel van je dak met panelen vol legt. Je hebt dan voor de periode buiten de zomer véél meer panelen nodig om. Plaats je die extra panelen dan gaan we in de zomer nóg meer over produceren. Ik zie dan eerder ruimte voor een variabele TLV, in de winter is je stroom immers goud waard.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-04 16:13
Nou, de Saturn in Duitsland heeft ook een prima actie, alleen hebben we er niet veel aan, tenzij je een tweaker bent die in Duitsland woont.

Afbeeldingslocatie: https://static.mydealz.de/thread_additional_info/raw/qw5w5/95956_1/fs/895x577/qt/65/95956_1.jpg

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:46
sdk1985 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:30:
[...]

Niemand zal ontkennen dat de lage inkomens hard geraakt worden door de hoge kosten en dit een probleem is. Alleen waarop je baseert dat dit het gevolg is van netbelasting door zonnepanelen is mij een raadsel. (Zal vast ergens een redenatie hebben gemist?). Binnen het huidige systeem schakelen de omvormers uit wanneer de netspanning te hoog wordt. Die PV systemen veroorzaken die hoge KWh prijs niet. De netbeheer kosten zelf zijn momenteel geneuzel in de marge, zelfs met de miljarden die nodig zijn om het netwerk te verzwaren. Een verzwaring die overigens los staat van de PV systemen gegeven de klimaat doelstellingen. Om van fossiel (gas) naar (duurzame) stroom voor verwarming te gaan en elektrisch rijden kun je er gerust op rekenen dat er minimaal 3x meer stroom nodig is per huishouden. Met andere woorden; de verzwaring zit er hoe dan ook aan te komen, of je PV nu subsidieert of niet.

Anyway het enorme verschil in prijs per KWh is natuurlijk primair overheidsbeleid (en niet dat van PV :P) :
[Embed]

[...]

Windenergie heeft weer andere problemen. Het gewraakte SF6 broeikasgas, dat vrijkomt bij o.a. windmolens, zal pas na 2031 worden uitgebannen. Daarnaast wordt steeds duidelijker dat de lage frequenties schadelijk voor omwonende zijn. In Nederland kun je ze, gegeven de bevolkingsdichtheid, eigenlijk niet fatsoenlijk op land plaatsen. In Denemarken zijn ze jaren geleden overigens al flink gaan inzetten op windenergie, dat heeft geen positief effect gehad op de kosten per KWh (en dus ook niet op de minima). Zonnepanelen zijn eigenlijk vrij makkelijk want erg lokaal je moet alleen de overschotten richting de industrie krijgen. Wanneer je zonnepanelen standaard op 3-fase gaat aansluiten scheelt dat ook weer in de lokale netbelasting (5000W terug leveren over één fase is pittiger dan 1666W per fase).

[...]

Als salderen wordt afgeschaft dan is dat eigenlijk het einde aan het huidige systeem waarbij de zonnepanelen boer vraagt naar je jaarlijkse stroomverbruik en op basis daarvan een beperkt deel van je dak met panelen vol legt. Je hebt dan voor de periode buiten de zomer véél meer panelen nodig om. Plaats je die extra panelen dan gaan we in de zomer nóg meer over produceren. Ik zie dan eerder ruimte voor een variabele TLV, in de winter is je stroom immers goud waard.
Ter info: sf6-gas zit niet enkel in windmolens. Het is een gas dat redelijk algemeen gebruikt wordt in compacte middenspanning schakelcellen.

Dus ook in uw dichtstbijzijnde wijkcabine kan er sf6-gas zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Wasabi! schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:10:
Nou, de Saturn in Duitsland heeft ook een prima actie, alleen hebben we er niet veel aan, tenzij je een tweaker bent die in Duitsland woont.

[Afbeelding]
Duitsland is nog veel harder geraakt door het ontbreken van russisch gas als wij hier in Nederland

Ergens gaat iets grondig mis.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:34
sdk1985 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:30:
Ik denk dat dit effect wel meevalt. Het Nederlandse deel van de Noordzee heeft ruimte voor enorm veel windturbines en de huidige plannen voorzien dat er voor 2030 ook erg veel geplaatst gaan worden.

Op een dag dat het flink waait zal PV in de winter niet echt veel waard zijn. Als het niet waait, ja dan hangt het af van wat de gasprijs over een paar jaar doet. Maar het is maar net de vraag of dat mensen aan zal zetten om veel extra PV te installeren.

Zodra accu's meer gemeen worden is een dynamisch teruglevertarief wel logisch. Met een accu is het mogelijk om bijv. om om 8 uur 's avond terug te leveren. Maar dan wel als het iets oplevert.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:23
Indoubt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:23:
[...]

Duitsland is nog veel harder geraakt door het ontbreken van russisch gas als wij hier in Nederland

Duitsland heeft ook een steunpakket van 65 miljard, wellicht hebben de prijzen daar iets mee te maken?
https://www.ad.nl/buitenl...n-energiekosten~ad48d60a/

• Indoubt

Indoubt

FabianGTI schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:41:
[...]

Duitsland heeft ook een steunpakket van 65 miljard, wellicht hebben de prijzen daar iets mee te maken?
https://www.ad.nl/buitenl...n-energiekosten~ad48d60a/
Ja, inderdaad. We gaan hier natuurlijk met prinsjesdag ook wat horen maar eigenlijk ben ik er niet gerust op. Er lijkt weinig urgentie te zijn bij de regering. Mogelijk is dat mijn beperkte blikveld en worden we aangenaam verrast op de derde dinsdag in september.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:04
mogelijk gaan ze ook dan aankondigen om het btw per 1 jan op de zonnenpanelen af te schaffen zodat de belastngdient minder druk heeft

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003 V114, digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Indoubt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:23:
[...]

Nederland is overmatig afhankelijk van stroom productie uit aardgas. Dus dat is niet zo raar?

De kerncentrales in Frankrijk staan allemaal vol aan, en Duitsland heeft meer steenkool/bruinkool/windmolens en nog een paar kerncentrales.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2022 17:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Indoubt

Indoubt

YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:28:
[...]

Nederland is overmatig afhankelijk van stroom productie uit aardgas. Dus dat is niet zo raar?

De kerncentrales in Frankrijk staan allemaal vol aan, en Duitsland heeft meer steenkool/bruinkool/windmolens en nog een paar kerncentrales.
Ja, dat klopt maar Duitsland is voor ruim 40% afhankelijk van russisch gas en heeft zelf bijna geen eigen gas en Nederland is voor 15% afhankelijk van russisch gas en hebben zelf nog het gas uit Groningen.

Daarom verbaasde het prijsverschil mij. Duitsland heeft inderdaad wel meer kerncentrales die nu langer blijven doorgaan met stroom produceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Indoubt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:34:
[...]

Ja, dat klopt maar Duitsland is voor ruim 40% afhankelijk van russisch gas en heeft zelf bijna geen eigen gas en Nederland is voor 15% afhankelijk van russisch gas en hebben zelf nog het gas uit Groningen.

Daarom verbaasde het prijsverschil mij. Duitsland heeft inderdaad wel meer kerncentrales die nu langer blijven doorgaan met stroom produceren.
Duitsland maakt ca 10% van hun elektriciteit uit gas. Nederland maakt ca 60% van de electriciteit uit gas.
Wikipedia: Electricity sector in Germany

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:56
[...]

In de basis zijn AFAIk de groothandelsmarkten voor elektriciteit en gas Europese markten.
De energiemarkt
De energiemarkt bestaat uit de groothandelsmarkt en de retailmarkt.

Op de groothandelsmarkt kopen en verkopen producenten, handelaren, energiebedrijven en grootverbruikers (zoals industrieën) grote volumes elektriciteit en gas.
Op de retailmarkt verkopen energieleveranciers elektriciteit en gas aan consumentenExternal Link en zakelijke kleinverbruikers.

Nationale en Europese energiemarkten
De energienetwerken van de landen in de Europese Unie zijn met elkaar verbonden. De groothandelsmarkten elektriciteit en gas zijn dan ook Europese markten. Ze brengen vraag en aanbod over een groter gebied bij elkaar. Producenten en energiebedrijven kunnen zo optimaal met elkaar concurreren. En consumenten zijn verzekerd van betaalbare energie, ook wanneer in eigen land de productie lager is dan de vraag.
Frankrijk hanteert overigens een maximumtarief voor huishoudens. Verder hebben ze de gasprijs gelijk gehouden (o.a. door te snijden in belastingen op gas).

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 08-09-2022 17:41 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:27
We gaan deze winter maar eens het huis verwarmen met split unit aircos ipv gas.

De extra stroomkosten saldeer ik de komende jaren wel met mn PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Eneco is ook een bagger partij, kan de hele week het termijnbedrag al niet aanpassen vanwege een storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:04

Spotmatic

Ken sent me

Mars18 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:46:
Eneco is ook een bagger partij, kan de hele week het termijnbedrag al niet aanpassen vanwege een storing.
Je beseft natuurlijk wel dat dit geen echte storing is...

dit soort claims graag onderbouwen met bronnen

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 11:15 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:46
Mars18 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:46:
Spotmatic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:55:
[...]
Je beseft natuurlijk wel dat dit geen echte storing is...
Idd, ze nemen de boel in de maling.

Mijn termijnbedrag was ook explosief gestegen, viel niet meer aan te passen in de app of online.

Ruim 30 minuten telefonisch in de wacht gestaan en om uitleg gevraagd, ze hebben bij iedereen het termijn bedrag verhoogd om verrassingen te voorkomen.

Uitgelegd dat ik de verarming niet aan ga zetten en graag nog boodschappen wil kunnen doen, termijn bedrag staat nu weer terug zoals ik het had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:15

Willybubba

Nut up or shut up.

Maxwp schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:53:
mogelijk gaan ze ook dan aankondigen om het btw per 1 jan op de zonnenpanelen af te schaffen zodat de belastngdient minder druk heeft
Dat is ergens in april al op nul gezet vanaf januari 2023.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
@Dennis1812 Ik heb nog deze leuke info gevonden i.v.m aardgas:
Aardgas wordt afgekoppeld in Vlaanderen. Het is sinds 2021 niet meer toegelaten om grote projecten aan te koppelen aan aardgas (grote verkavelingen, grote appartementen nieuwbouw).

Nederland stopt ermee in 2025 of 2030.

Zonnepanelen+warmtewisselaar is the way to go schijnt.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11
Willybubba schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:39:
[...]

Dat is ergens in april al op nul gezet vanaf januari 2023.
Nee, dat is nog geen zekerheid, op Prinsjesdag wordt het definitieve plan gepresenteerd.
Ben vooral benieuwd of ze vasthouden aan de verplichting dat het object waarop geïnstalleerd wordt een woonbestemming moet hebben. Panelen op een schuur(tje) zouden dan niet onder de btw-vrijstelling vallen.

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:37
iMode schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:00:
[...]

[...]

Idd, ze nemen de boel in de maling.

Mijn termijnbedrag was ook explosief gestegen, viel niet meer aan te passen in de app of online.

Ruim 30 minuten telefonisch in de wacht gestaan en om uitleg gevraagd, ze hebben bij iedereen het termijn bedrag verhoogd om verrassingen te voorkomen.

Uitgelegd dat ik de verarming niet aan ga zetten en graag nog boodschappen wil kunnen doen, termijn bedrag staat nu weer terug zoals ik het had.
Niet iedereen. Ik zit alleen met stroom en 1000 kWh overproductie bij Eneco, sinds begin augustus. Mijn termijnbedrag was 0 en nu nog steeds. Ik kan het in de app niet aanpassen, maar het is bij mij dus niet automatisch hoger gezet. Ik denk alleen bij mensen die ook gas afnemen.

Gas zit ergens anders in een variabel contract. Ik zou door kunnen stoken, maar heb er het geld niet volledig voor over. Ben zelf ook van plan om deze winter eens te proberen om heel weinig te stoken. Scheelt zo 2000 euro of meer aan gas. Heb er een zonneboiler naast, maar die doet in december en januari weinig tot niks. Financieel is het geen probleem, maar heb wel te doen met alle mensen die het financieel niet kunnen dragen om deze winter te stoken. Verplicht in de kou zitten. In het jaar 2000 had niemand van ons gedacht dat we dat in 2022 gingen meemaken -O-

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Niek_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:01:
[...]

Nee, dat is nog geen zekerheid, op Prinsjesdag wordt het definitieve plan gepresenteerd.
Ben vooral benieuwd of ze vasthouden aan de verplichting dat het object waarop geïnstalleerd wordt een woonbestemming moet hebben. Panelen op een schuur(tje) zouden dan niet onder de btw-vrijstelling vallen.
Het gaat lijkt mij om de bestemming van de grond. Dit zou wel een hele rare beperking zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• JDx

JDx

Ben ik ^

Playa del C. schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:17:
[...]

Niet iedereen. Ik zit alleen met stroom en 1000 kWh overproductie bij Eneco, sinds begin augustus. Mijn termijnbedrag was 0 en nu nog steeds. Ik kan het in de app niet aanpassen, maar het is bij mij dus niet automatisch hoger gezet. Ik denk alleen bij mensen die ook gas afnemen.
Ik heb gas en elektra van Eneco en het was vorig jaar 75, dat is in mei naar 88 gegaan en dat is het nog steeds, dus inderdaad niet bij iedereen. Terwijl als ik het zelf uitreken, dan kom ik op 177 als ik accepteer dat ik een paar maanden in een ijskoude (<10 graden) slaapkamer slaap.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik geloof dat ik aardig op één lijn zit met Timmermans :)
Hij denkt daarbij onder meer aan [een] plan [...] om de energieprijs voor de eerste 1.500 kuub (een gemiddeld jaarverbruik aan gas) te fixeren op de prijs van januari. Dat zou betekenen dat de overheid miljarden moet betalen om het verschil met de marktprijs te overbruggen. Dat geld zou volgens Timmermans gevonden kunnen worden bij de energiebedrijven, die dankzij de hoge stroomprijs grote winsten boeken. ‘Dat kan niet wachten tot volgend jaar.’
Het argument dat de markt door de maatregelen wordt verstoord telt volgens Timmermans niet meer nu energie als wapen wordt gebruikt. ‘Het is geen markt’, zei hij – toch een opmerkelijke erkenning van een lid van de Commissie die jarenlang groot voorvechter is geweest van een totale liberalisering van de energiemarkt.

Daarbij plaatste hij de energiecrisis expliciet in de geopolitieke agressie van het Rusland van Vladimir Poetin. ‘Hij vecht niet alleen tegen Oekraïne, hij vecht tegen ons. Hij wil ons verdelen, hij wil ons verzwakken, hij wil extreme partijen aan de macht brengen. Dat is zijn tactiek.’

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:39

Dat van Frankrijk valt vies tegen, van wikipedia:
As of early September 2022, 32 of France's 56 nuclear reactors were shut down due to maintenance or technical problems. In 2022, Europe's driest summer in 500 years had serious consequences for power plant cooling systems, as the drought reduced the amount of river water available for cooling.
En in Duitsland, de resterende atoomcentrales zijn slecht 6% van het totaal in Duitsland.
Wikipedia: Nuclear power in Germany

Het viel me afgelopen weken al op hoe vaak ik op de Rijn binnenvaartschepen met stapels steenkool zag langsvaren, richting Duitsland. Had ook met de lage waterstand te maken want minder belading maar toch.

En ondanks steen/bruinkool, atoom, water, wind en zon toch is het de hoge gasprijs die de electriciteitsprijs bepaalt in Europa. Leve de Vrije Energiemarkt, zoiets moet je niet willen voor een eerste levensbehoefte als energie. Maar goed, daar wordt nu ook aan gewerkt in de EU begrijp ik.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:59
Niek_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:01:
[...]

Een schuur die gezien de bouwaard en locatie niet als een zelfstandig gebouw gezien kan worden valt gewoon onder de woonbestemming van de woning waar het schuurtje bij hoort.

Dus: een schuurtje of garage die bij een woonhuis op een perceel met uitsluitend woonbestemming, zal worden gerekend tot een object met woonbestemming. Een grote schuur bij een (voormalige) boerderij zal vaak niet gezien worden als object met woonbestemming, omdat op het perceel waar deze staat een doorgaans een gemengde bestemming zit, waarbij de bouwaard en het formaat van de schuur maakt dat dit deel van de bebouwing op het perceel voor bedrijfsdoeleinden is gebouwd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11
Proton_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:13:
Ik geloof dat ik aardig op één lijn zit met Timmermans :)

[...]

[...]
Ik snap de gedachtengang, wat ik alleen niet goed begrijp is dat op deze manier huishoudens die niet (meer) op gas verwarmen maar op elektra geen tegemoetkoming krijgen ondanks dat de stroomprijs ook door het dak gegaan is.
Nou zou je bij elektra ook een drempel kunnen instellen, maar ook dat gaat bij deze groep niet hetzelfde effect teweeg brengen omdat daar het elektraverbruik gemiddeld genomen 2x zo hoog is en ze het ‘voordeel’ missen dat andere huishoudens op gas wel hebben.
Wellicht dat er onderscheid gemaakt zou moeten worden, al kleven hier ook weer nadelen aan, tussen huishoudens met gas én stroom en huishoudens met alleen stroom. Bij de eerste groep een drempel op gas of gas én stroom. Bij de tweede groep een hogere drempel voor stroom. Die hogere drempel afstemmen op het gemiddelde stroomgebruik van een warmtepomp of berekenen door energetische waarde gas af te zetten tegen stroom en zo het equivalent van 1500m3 in stroom om te zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Niek_ op 12-09-2022 07:30 ]

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Frankrijk heeft in 2015 een wet aangenomen dat in 2025 nog maar 50% van de electriciteit uit kernenergie mag komen. De Energy Transition for Green Growth Act was achteraf misschien niet zo'n goed idee. Maar de energietransitie stopt nergens voor, ook niet voor een oorlog of wat mensen die doodvriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Nu online
IJzerlijm schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:37:
[...]

Frankrijk heeft in 2015 een wet aangenomen dat in 2025 nog maar 50% van de electriciteit uit kernenergie mag komen. De Energy Transition for Green Growth Act was achteraf misschien niet zo'n goed idee. Maar de energietransitie stopt nergens voor, ook niet voor een oorlog of wat mensen die doodvriezen.
Ik snap die ‘war in nuclear’ niet zo in de energie transitie naar groen. Zeker is kernafval een probleem, maar daar hebben we nog ettelijke jaren voor om daar een oplossing te bedenken. En anders schieten we het toch gewoon de ruimte in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 13:57
brothermaynard schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:10:
[...]

Ik snap die ‘war in nuclear’ niet zo in de energie transitie naar groen. Zeker is kernafval een probleem, maar daar hebben we nog ettelijke jaren voor om daar een oplossing te bedenken. En anders schieten we het toch gewoon de ruimte in?
Zolang het allemaal volgens plan verloopt is het imho dikke prima.
Mja, er zijn een aantal ongelukjes geweest die het niet noodzakelijk erg groen maken. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 13:08
En anders schieten we het toch gewoon de ruimte in?
Je bent niet de eerste met dat geniale idee, maar het kostenplaatje daarvoor kan niet uit. Blijkt dat dingen de ruimte in schieten best duur (en energie-intensief) is, en zeker als je dat alleen voor afval doet. Dan nemen we voor het gemak al even aan dat we risico's als "wat als de raket in de lucht ontploft en ons met fallout besproeit" afdoende afgedekt hebben, al is dat ook geen sinecure.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Dat is zo'n samenkomst van een aantal ongerelateerde belangen die bij elkaar een grote invloed kunnen uitoefenen. Tegen kernenergie kwamen samen:
-Milieu activisten die principieel onder alle omstandigheden tegen kernenergie zijn
-Renewables lobby die vele tientallen miljarden zal verdienen aan kernenergie vervangen
-Rusland dat graag energie levert
-De kolenlobby die ook graag hun produkt willen verkopen

Nou zijn deze lobby's niet slecht, behalve Rusland dan, naar renewables overgaan is veruit de beste oplossing omdat ook uranium schaars gaat worden. Maar het tempo waarin deze transitie gedaan moet worden is met onrealistische verwachtingen over de snelheid waarmee dat gebeurt en de beschikbaarheid van overbruggend Russisch gas ingezet en nu vallen we met z'n allen in dat gat. Fukushima kwam op echt het slechtst denkbare moment om kernenergie in een slecht daglicht te zetten. Wie weet hoe de wereld er uit had gezien nu als men toen ietsje beter reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:34
[...]

Kernenergie in Europa heeft twee problemen die de kernenergielobby onder het tapijt probeert te vegen:

1) Enorme kosten overschrijdingen bij het bouwen van een kerncentrale
2) Het bouwen van een kerncentrale duurt veel langer dan gepland

Daaraan gekoppeld is dat de visie van de kernenergielobby er een is van baseload. Dus je hebt nog iets anders nodig om piekbelasting op te vangen.

Dan krijg je dat als je i.p.v. een 1 GW kerncentrale, je 2 GW wind op zee neerzet (met een capaciteitsfactor van 50%) je zowel goedkoper als sneller klaar bent. Het waait niet altijd, dus je hebt iets nodig voor als het niet waait, maar dat probleem heb je bij kernenergie dus ook.

Dus als het puur gaat om het voorkomen van CO2 in de huidige situatie, dan is wind beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-04 11:04
IJzerlijm schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:37:
[...]

Of het een goed of slecht plan is moet toch nog blijken? De huidige energiecrisis geen crisis van duurzame bronnen (zon/wind), maar juist van fossiele? In Nederland blijft de wind zeker wat achter, maar het is een extreem zonnig jaar waardoor we juist ook gas besparen. Volgens mij is heel Europa zonnig (en droog).

Energietekorten (niet per se toegespitst op Frankrijk) komen voornamelijk door problemen met:
- Gaslevering (duh, geen verdere uitleg nodig :P).
- Kerncentrales in Frankrijk met problemen. Het oudste spul is wel uitgezet door Macron (Fessenheim), maar meerendeel draait (op papier) nog. Zie wiki. Wel hebben die Fransen enorme problemen om het spul dat in bedrijf is ook draaiende te houden. Enerzijds heeft dat te maken met onderhoud. Anderzijds ook door de droogte met als gevolg lage waterstanden en warme rivieren waardoor de rivieren niet geschikt zijn voor koeling.
- Kolencentrales die geen (of minder) kolen aangevoerd konden krijgen in Duitsland wegens lage waterstand.
- Gebrek aan water voor waterkracht in Scandinavië. Dit klinkt misschien als het tekortschieten van een duurzame bron maar het gaat hier voornamelijk om oude waterkrachtcentrales die gewoon gebouwd zijn met als doel goedkoop aan elektriciteit te komen, lang voordat duurzaamheid hip was.

Dat we in een energiecrisis zitten staat buiten kijf, maar de oorzaak zit momenteel niet bij verduurzaming van energieproductie toch? Het is misschien wel een crisis in de dop (wat nou als het komende winter(s) niet waait?), maar dat is een zorg voor (ietsje) later.

Edit: De Duitsers hebben wel hun kerncentrales veel te vroeg uitgezet. Hoe dat gegaan is blijft treurig :F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
gelukkig maar dat we niet zo afhankelijk zijn van die paar kern centrales
mooi moment om steeds verder hierin te gaan.
nou ja mooi niet natuurlijk maar zonder dit waren er geen grote stappen gemaakt zoals nu het geval is.
we hadden veel eerder van dat russiche gas af moeten zijn geweest

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003 V114, digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Flow schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:53:
[...]
Dat we in een energiecrisis zitten staat buiten kijf, maar de oorzaak zit momenteel niet bij verduurzaming van energieproductie toch? Het is misschien wel een crisis in de dop (wat nou als het komende winter(s) niet waait?), maar dat is een zorg voor (ietsje) later.
Niet direct, maar je kunt het ook zien als dat we oude schoenen weggegooid hebben voordat we nieuwe hebben. Zon en wind hebben fossiel / kern nodig als backup bij gebrek aan lange termijn opslag; we hebben wel geinvesteerd in zon en wind, maar die backup hebben we verwaarloosd door niet te blijven investeren in (eigen) winning en levering en zelfs centrales actief te sluiten. Kortom, zon en wind heeft ons afhankelijk gemaakt en daar betalen we nu de prijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-04 11:04
@pdukers , ik snap je punt maar ook hier is denk ik een kanttekening te plaatsen.

Nederland is niet met gaswinning gestopt in Groningen wegens klimaat maar wegens de aardbevingen die ontstonden. Gaswinning op de Noordzee was gewoon niet rendabel waardoor dat ook afgenomen is.

Kernenergie heeft altijd al flinke weerstand gehad dus ook daar is gebrek aan investeringen niet direct gevolg van klimaatbeleid denk ik. EDF, de facto een Frans staatsbedrijf, is al jaren aan het prutsen om in UK een kerncentrale te realiseren (Hinkley Point). Die ervaringen hebben mogelijk ook enthousiasme wat getemperd om vol op kernenergie in te zetten.
Wiki:
Since construction began in March 2017, the project has been subject to several delays, including some caused by the COVID-19 pandemic, and this has resulted in significant budget overruns. As of May 2022, the project is two years late and the expected cost is £25–26 billion,[2] 50% more than the original budget from 2016. It is currently planned to be commissioned in June 2027 and has a projected lifetime of 60 years.
Tevens levert het ook niet per se goedkope elektriciteit:
EDF has negotiated a guaranteed fixed price – a "strike price" – for electricity from Hinkley Point C under a government sanctioned Contract for difference (CfD). The price is £92.50/MWh (in 2012 prices),[18][78] which will be adjusted (linked to inflation – £106/MWh in 2021[72]) during the construction period and over the subsequent 35 years tariff period.
Tot begin dit jaar was dat eigenlijk extreem duur. Bovendien ligt dat ook gewoon boven de groothandelsmarktprijzen (gegeven dat centrale op z'n vroegst pas in 2027 online komt).

Ik meen dat we volgens IEA komende jaren honderden miljarden zouden moeten investeren in olie- en gaswinning om aan vraag te kunnen blijven voldoen. Dat kan inderdaad door politieke druk te weinig worden gedaan.

[ Voor 48% gewijzigd door Flow op 13-09-2022 18:25 ]

• Maxwp
Flow schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:04:
@pdukers , ik snap je punt maar ook hier is denk ik een kanttekening te plaatsen.

Nederland is niet met gaswinning gestopt in Groningen wegens klimaat maar wegens de aardbevingen die ontstonden. Gaswinning op de Noordzee was gewoon niet rendabel waardoor dat ook afgenomen is.

Kernenergie heeft altijd al flinke weerstand gehad dus ook daar is gebrek aan investeringen niet direct gevolg van klimaatbeleid denk ik. EDF, de facto een Frans staatsbedrijf, is al jaren aan het prutsen om in UK een kerncentrale te realiseren (Hinkley Point). Die ervaringen hebben mogelijk ook enthousiasme wat getemperd om vol op kernenergie in te zetten.
Wiki:

[...]

Tevens levert het ook niet per se goedkope elektriciteit:

[...]

Tot begin dit jaar was dat eigenlijk extreem duur. Bovendien ligt dat ook gewoon boven de groothandelsmarktprijzen (gegeven dat centrale op z'n vroegst pas in 2027 online komt).

Ik meen dat we volgens IEA komende jaren honderden miljarden zouden moeten investeren in olie- en gaswinning om aan vraag te kunnen blijven voldoen. Dat kan inderdaad door politieke druk te weinig worden gedaan.
daarom moet ook worden ingezet op consuminderen
een andere manier van leven .
maar dat willen we niet
daar ligt gelijk het probleem
uiteindelijk gebeurd er pas wat als het eigenlijk al te laat is en dan is het alle hens aan dek
zoals nu ook het geval lijkt te zijn en of worden

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:50
Maxwp schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:52:
[...]

uiteindelijk gebeurd er pas wat als het eigenlijk al te laat is en dan is het alle hens aan dek
zoals nu ook het geval lijkt te zijn en of worden
tja dat is met meer dingen zo er moet eerst wat gebeuren en dan volgen er maatregelen

daarom is het vaak niks mis mee dat er iets gebeurd tis alleen lullig voor de mensen waarbij het voor het eerst gebeurd dat zijn vaak de slachtoffers de rest erna profiteren ervan ( als ze slim zijn dan)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:06
Maxwp schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:52:
daarom moet ook worden ingezet op consuminderen
een andere manier van leven .
maar dat willen we niet
daar ligt gelijk het probleem
Als "we" dat niet willen, hoef je daar dus ook niet op in te zetten, zonde van je resources..
De oplossing zit deels in efficiëntere producten/processen, maar nog veel meer in het produceren van meer duurzame energie (met daarbij opslagmogelijkheden).
Dat lijdt nu al tot tijdelijke overschotten, maar daar kun je dan iets minder efficiënte dingen mee doen, bv het maken van waterstof of ammoniak.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 14-09-2022 12:21 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:We gaan verder in een nieuw topic:
De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

We trekken dat topic wat breder, het volgende kan er besproken worden:
  • Ontwikkelingen op de energiemarkt, zoals energieprijzen en voorraden.
  • Geopolitieke ontwikkelingen in binnen-en buitenland die impact hebben op de energiemarkt.
  • Ontwikkelingen van prijzen en beleid van specifiek energiemaatschappijen.
Ook in het nieuwe topic geld dat voor persoonlijk advies of persoonlijke situaties graag dan naar de advies topics, dat topic is voor algemene discussie die voor iedereen nuttig en interessant kan zijn.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?