Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.812 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Walter Bloomberg @DeItaone
8m

*EUROPEAN GAS SURGES 34% AS PUTIN SEEKS PAYMENTS IN RUBLES

---

TTF levering april op 130+ weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

evleerdam schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:49:
[...]
- En er zullen veel mensen zijn die zich niet gaan melden, want die weten hier niet van.
Ik zou hier ook recht op hebben denk ik, maar ik weet hier alleen van via dit forum. Hoe moet jan met de pet op die nu in de tuin een Pitt biertje zit te drinken dit weten? :+

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:55:
8m

---

Net op tijd voor de nieuwe variable regeling van Eneco _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ocn schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Zou beter zijn om onder meer de winst-, vermogens- en erfbelastingen te verhogen.
Deze crisis als kans aangrijpen om de ongelijkheid te verminderen.
Ja, maar dat is complex en heeft meerdere belangen. Ik zoek naar een simpele oplossing, waarbij het de overheid alleen geld kost zoals de huidige gekozen oplossing. Dit komt nu gewoon bovenop de staatsschuld. Dat zal mijn oplossing ook doen. Hoe het uiteindelijk gefinancierd gaat worden is een andere discussie.

Ook is de oplossing via IB simpel uit te voeren. Je hoeft alleen wat te draaien aan de AHK en het IB tarief bijvoorbeeld. Verhoog de AHK, zodat je netto 800 euro erbij krijgt. Vervolgens verhoog je de IB zodat je boven 120% armoedegrens 0 euro krijgt, maar ook 0 euro extra hoeft te betalen.

De oplossing van het kabinet is een draak om uit te voeren. De gemeente heeft helemaal geen inzicht op inkomens van mensen die geen uitkering hebben. Dus die moeten dit eerst gaan verzamelen en toetsen 8)7
De Belastingdienst heeft alle informatie, dus daar is compensatie het makkelijkst uit te voeren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
8m

---

Dat Putin dit nu pas heeft bedacht :P Als ik mijn USD niet meer kon uitgeven maar mijn EUR wel, zou ik ook geen goederen/diensten meer verkopen in USD. Had verwacht dat de Russische economen meteen bij het aankondigen van het bevriezen van Russische USD bankrekeningen deze stap zouden nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Er zijn dus 500.000 mensen niet in beeld bij de gemeente. Deze mensen moeten zich dus zelf gaan melden.
- Er zal dus ook communicatie moeten komen vanuit de gemeente hoe deze mensen zich kunnen melden (brieven, speciaal telefoonnumer, flyers, marketing campagnes), waar en wanneer.
- Dan moet er bewijslast door deze mensen aangeleverd gaan worden. Loonstrookjes, bewijzen van inkomen, dat soort dingen.
- Gemeentes moeten dat vervolgens gaan controleren, handmatig. Gigantisch fraude gevoelig ook natuurlijk.
- En er zullen veel mensen zijn die zich niet gaan melden, want die weten hier niet van.

Dat is toch niet makkelijk? Via IB was inderdaad makkelijker (mensen doen toch wel aangifte) of via energiebelasting (via factuur van energie leverancier). Ja, bij de 2e kan je natuurlijk niet selecteren op inkomen, maar uitvoering is wel makkelijker.
Wanneer de gemeente zegt dat ze dit aankunnen dan hoef jij je er toch niet druk om te maken hoe ze dit gaan doen?
Bewijslast aanleveren moet je ook wanneer je kwijtschelding wilt van (bijvoorbeeld) gemeente- of provinciale belasting, kan tegenwoordig allemaal digitaal, kwestie van toestemming geven en klaar. Die controle is dan vrij simpel. En fraudegevallen hou je altijd, je hebt altijd van die &!**}$akken die misbruik maken van de situatie.
In het 2e geval: Het is nou juist bedoeld om die mensen die krap bij kas zitten te ondersteunen en de regering wil geen tweede toeslagenaffaire. Volgens mij prima geregeld. En de mensen die zich niet melden hebben het waarschijnlijk ook niet nodig.
En diegene die het nieuws een beetje volgen weten gewoon dat er een compensatieregeling aan komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
8m

---

Weer een zet op het grote wereldschaakspel.

Nog een gelukje dat we voor het mooiweerseizoen staan, hebben we eventjes tijd om over onze tegenzet na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:50
Yaksa schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:20:
[...]

Wanneer de gemeente zegt dat ze dit aankunnen dan hoef jij je er toch niet druk om te maken hoe ze dit gaan doen?
Bewijslast aanleveren moet je ook wanneer je kwijtschelding wilt van (bijvoorbeeld) gemeente- of provinciale belasting, kan tegenwoordig allemaal digitaal, kwestie van toestemming geven en klaar. Die controle is dan vrij simpel. En fraudegevallen hou je altijd, je hebt altijd van die &!**}$akken die misbruik maken van de situatie.
In het 2e geval: Het is nou juist bedoeld om die mensen die krap bij kas zitten te ondersteunen en de regering wil geen tweede toeslagenaffaire. Volgens mij prima geregeld. En de mensen die zich niet melden hebben het waarschijnlijk ook niet nodig.
En diegene die het nieuws een beetje volgen weten gewoon dat er een compensatieregeling aan komt.
Ik maak me druk om al het regelwerk wat de gemeentes moeten doen. Onze gemeente zie ik ploeteren met dit soort regels en exact hetzelfde geldt voor de mensen die er gebruik van mogen maken. En dat terwijl het in mijn ogen veel simpeler kan.

Maar goed, zoals je zelf aangeeft: gemeenten denken dit net nog uit te kunnen voeren, mits het niet lastiger wordt. Wellicht moet ik het daar dan ook maar bij laten :)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Er zijn dus 500.000 mensen niet in beeld bij de gemeente. Deze mensen moeten zich dus zelf gaan melden.
Helaas reageren gemeentes dan met dat ze zitten te wachten op de exacte voorwaarden van de overheid, vraag je de overheid daar naar, verwijst die je weer terug naar de gemeente 8)7

Blijkbaar willen ze daar niet snappen dat er genoeg mensen met een laag inkomen zijn dat géén bijstand is, de gemeente hier (Enschede) bijvoorbeeld wil daar echter niets van weten en blijft maar naar de overheid wijzen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Raven schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:03:
[...]Helaas reageren gemeentes dan met dat ze zitten te wachten op de exacte voorwaarden van de overheid, vraag je de overheid daar naar, verwijst die je weer terug naar de gemeente 8)7
Is toch allang bekend: Gemeenten mogen dat bedrag overmaken aan zo'n 800.000 huishoudens die moeten rondkomen van maximaal 120 procent van het sociaal minimum.
Bron:
Wanneer ik dat op kan zoeken dan zou een gemeenteambtenaar dat toch ook moeten kunnen 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26

Dennis1812

Amateur prutser

Yaksa schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:09:
[...]

Is toch allang bekend: Gemeenten mogen dat bedrag overmaken aan zo'n 800.000 huishoudens die moeten rondkomen van maximaal 120 procent van het sociaal minimum.
Bron:
Wanneer ik dat op kan zoeken dan zou een gemeenteambtenaar dat toch ook moeten kunnen 8)
Sinds wanneer weet een ambtenaar hoe Google werkt of werken deze mensen überhaupt? T blijven ambtenaren..

Ik voorzie een energieaffaire a la toeslagenaffaire met mensen die wel recht hebben en niks krijgen of wel krijgen en toch geen recht hebben omdat inkomen stijgt o.i.d en ze alles terug kunnen betalen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:09:
[...]

Bron:
Hoe wordt die 120% bepaald dan? En telt vermogen mee? Ik zie nergens duidelijke criteria.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Z___Z schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:30:
[...]Hoe wordt die 120% bepaald dan? En telt vermogen mee? Ik zie nergens duidelijke criteria.
Waarschijnlijk 120% van de bijstandsuitkering. Vermogen zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als bij een bijstandsuitkering. Allemaal simpel op te zoeken. Laten we het vooral niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Maar het staat er al wel: Advies Raad van State inzake het voorstel van wet houdende wijziging van de Participatiewet in verband met het eenmalig categoriaal verstrekken van een energietoeslag aan huishoudens met een laag inkomen
Het moet nog wel door de Kamer, vandaar ook die discussie dat de 120% 130% zou moeten worden (wat waarschijnlijk wordt afgewezen), maar de verdere afhandeling lijkt mij een formaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:53

Don Quijote

El Magnifico

ocn schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Zou beter zijn om onder meer de winst-, vermogens- en erfbelastingen te verhogen.
Deze crisis als kans aangrijpen om de ongelijkheid te verminderen.
Of veel makkelijker Vattenfall heeft net de netto winst 77% zien stijgen door de hoge tarieven. Dat kan je in tijden van crisis ook een flinke belasting op leggen, of gewoon een Max tarief opdragen vanuit de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Z___Z schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Hoe wordt die 120% bepaald dan? En telt vermogen mee? Ik zie nergens duidelijke criteria.
Sociaal minimum is 70% van het minimumloon.

Boven de 54.900 overwaarde heb je geen recht op bijstand.

Voor een bijstandsuitkering mogen je bezittingen (zoals een auto en dergelijke) ook niet meer dan 6500 euro zijn, dit zal vast ook gelden voor deze regeling. Zitten wel weer allerlei haken en ogen aan, dat je auto tot 3500 niet meegeteld wordt ofzo, het is in ieder geval al moeilijk genoeg.

Deze regeling zal ook genoeg gezeik met zich meebrengen, ook als je bijvoorbeeld halverwege het jaar weer aan het werk gaat na ziekte?

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 23-03-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:23

Wimo.

Shake and Bake!

Don Quijote schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Of veel makkelijker Vattenfall heeft net de netto winst 77% zien stijgen door de hoge tarieven. Dat kan je in tijden van crisis ook een flinke belasting op leggen, of gewoon een Max tarief opdragen vanuit de overheid.
Dat kan niet. Dat principe werkt alleen op burgers uitgevoerd door overheid en/of (semi) publieke bedrijven. Zal nooit worden gedaan door de overheid op onschuldige commerciële bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wimo. schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Dat kan niet. Dat principe werkt alleen op burgers uitgevoerd door overheid en/of (semi) publieke bedrijven. Zal nooit worden gedaan door de overheid op commerciële bedrijven.
Tijd om alle energiebedrijven op te heffen en het via overheidswege te reguleren. Dan heb je die miljoenen winst niet nodig. En geen tientallen bedrijfjes die hetzelfde doen tegen woekerwinsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Dennis1812 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Tijd om alle energiebedrijven op te heffen en het via overheidswege te reguleren. Dan heb je die miljoenen winst niet nodig. En geen tientallen bedrijfjes die hetzelfde doen tegen woekerwinsten
Dit is een hele bewuste keuze van onze overheid. En we hebben allemaal genoten van de verkoopopbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
JDx schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Net op tijd voor de nieuwe variable regeling van Eneco _/-\o_
Gaan die niet gewoon de prijs van 5-8 maart kiezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JDx schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:07:
[...]

Sociaal minimum is 70% van het minimumloon.

Boven de 54.900 overwaarde heb je geen recht op bijstand.

Voor een bijstandsuitkering mogen je bezittingen (zoals een auto en dergelijke) ook niet meer dan 6500 euro zijn, dit zal vast ook gelden voor deze regeling. Zitten wel weer allerlei haken en ogen aan, dat je auto tot 3500 niet meegeteld wordt ofzo, het is in ieder geval al moeilijk genoeg.

Deze regeling zal ook genoeg gezeik met zich meebrengen, ook als je bijvoorbeeld halverwege het jaar weer aan het werk gaat na ziekte?
Ik zie allemaal aannames. Je kan geen beleid uitvoeren op aannames. Je kan alleen beleid uitvoeren op feiten. Dus als niemand kan vinden wat de feiten zijn wanneer je recht hebt op die 800 euro, hoe kan een gemeente ambtenaar dit dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Z___Z schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:19:
[...]

Ik zie allemaal aannames. Je kan geen beleid uitvoeren op aannames. Je kan alleen beleid uitvoeren op feiten. Dus als niemand kan vinden wat de feiten zijn wanneer je recht hebt op die 800 euro, hoe kan een gemeente ambtenaar dit dan wel.
Je zou toch denken dat ze daar ergens een mailtje over krijgen? :D

Of verstopt in Slack ofzo :')

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 23-03-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JDx schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Je zou toch denken dat ze daar ergens een mailtje over krijgen? :D

Of verstopt in Slack ofzo :')
Het moet toch ergens gepubliceerd worden lijkt me? Hoe moet ik als lage inkomen burger met lage opleiding anders weten of ik recht heb op compensatie energie rekening, als hoog opgeleide tweakers met dikke salarissen dit al niet kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.amsterdam.nl/...n-alfabet/energietoeslag/

Het wordt pas eind april duidelijk hoe de regeling exact in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Z___Z schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:31:
[...]

Het moet toch ergens gepubliceerd worden lijkt me? Hoe moet ik als lage inkomen burger met lage opleiding anders weten of ik recht heb op compensatie energie rekening, als hoog opgeleide tweakers met dikke salarissen dit al niet kunnen vinden?
Ik als hoogopgeleide tweaker zonder werk weet het ook niet :9

Blijkbaar heb ik er recht op, maar zou niet weten hoe, maar aan de andere kant ben ik net geopereerd en hoop ik straks weer te kunnen werken en dan wil ik het niet weer teruggeven, dus laat ik het maar ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:32:

Ah, vandaar. Dacht dat het een van deze dagen zomaar zou verschijnen op bankrekeningen.
Daarvan zijn er ongeveer 350.000 in beeld bij de gemeenten, zij kunnen het geld snel op hun rekening verwachten.
https://nos.nl/collectie/...o-niet-voor-grotere-groep

[ Voor 34% gewijzigd door JDx op 23-03-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wat zijn we weer snel in Nederland.

Ik vraag mij soms af waarom België bijvoorbeeld zoveel sneller kan zijn in compenseren dan wij dat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Hoezo kan je compensatie energie aanvragen als je bij je ouders woont en dus geen energie betaalt?
Bent u ouder dan 18 jaar maar woont u bij uw ouder(s)? Dan telt het inkomen van uw ouder(s) niet mee. U mag/moet zelf een aanvraag indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
'Energietoeslag van 800 euro niet voor grotere groep' - https://nos.nl/l/2422377

Ik ben het zo oneens met dergelijke regelingen.

Weer kan 1€ teveel inkomsten leiden tot het totaal naast de pot grijpen voor hoe je het ook wendt of keert, een groep die dit geld zeker wel kan gebruiken.

Waarom blijven we keer op keer arbitraire grenzen stellen met absolute bedragen. En dan het lef te hebben te relateren aan de toeslagen 'want daar wilden we vanaf, dus doen we het zo'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

FlowSnake schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:01:
Waarom blijven we keer op keer arbitraire grenzen stellen met absolute bedragen.
https://www.rtlnieuws.nl/...lagpremie-van-325000-euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Dit is toch ook gewoon terecht? Of de grens van 90 minuten reeel is, is misschien een discussiepunt. Maar als dat de afgesproken grens is, dan is het logisch dat eraan gehouden wordt. Het is niet alsof deze persoon weggepest is en deze persoon heeft gewoon een andere baan gevonden. Is totaal niet te vergelijken met oneerlijke toeslag grenzen bij de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nou, of je nu 88 minuten of 90 minuten moet reizen maakt weinig uit. behalve dat het of 0 euro is of 325.000 euro afkoopsom.

beetje lompe regeling. belachelijk veel geld ook trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
zeker bizar ook de ontslagvergoeding van 325K btw die moet een hoge functie hebben gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:34:
nou, of je nu 88 minuten of 90 minuten moet reizen maakt weinig uit. behalve dat het of 0 euro is of 325.000 euro afkoopsom.

beetje lompe regeling. belachelijk veel geld ook trouwens.
En wat als het 91 minuten is maar we het naar 89 zetten? Een grens is een grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Dit en die energie compensatie. Klagen over geld wat je gratis kan krijgen.
Komt een beetje ondankbaar over allemaal als je het mij vraagt.

Grenzen zijn grenzen en inderdaad moet er ergens een grens zijn.
Als je die verschuift voor een geval, dan komt daarna de volgende die net weer 2% meer inkomen heeft, of 2 minuten meer reistijd wel weer klagen dus daar is geen beginnen aan.

En inderdaad, als je ontslagvergoeding 325k is dan zit daar ook een riant salaris aan vast en heb ik geen medelijden met zulke types. En dan nog een rechtzaak beginnen ook… :?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gerco-M schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:49:
Wat velen dus niet krijgen doordat de regels (en evt terugbetaalregels) onduidelijk zijn en momenteel zelfs nog niet bestaand. 500.000 mensen moeten er zelf achteraan gaan. Ze moeten dus al weten dat ze in de 500k groep vallen en niet in de kleine groep die het vanzelf krijgt.
Die moeten dus maar net snappen en weten dat ze in die groep vallen en het aan durven vragen. Ik ben vrij zeker dat een groot deel toeslagenaffaire ouders hier recht op zal hebben maar een grote angst zal hebben op aanvragen.

En dan de enorme groep middeninkomens die al geen toeslagen krijgen en wel de belachelijke gasprijzen mogen betalen. Dat is voor mijn gevoel qua gasrekening weer een vergeten groep.

De absolute minia krijgen het wel per overboeking. De rest is dus afwachten.
We zijn weer lekker traag hiermee.

Edit: gefeliciteerd @Gerco-M trouwens met je taartje :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis1812 op 23-03-2022 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Als je die verschuift voor een geval, dan komt daarna de volgende die net weer 2% meer inkomen heeft, of 2 minuten meer reistijd wel weer klagen dus daar is geen beginnen aan.

En inderdaad, als je ontslagvergoeding 325k is dan zit daar ook een riant salaris aan vast en heb ik geen medelijden met zulke types. En dan nog een rechtzaak beginnen ook… :?
Het zijn niet de mensen die het automatisch krijgen die klagen, maar de mensen die er net buiten vallen. En dat klagen is IMHO terecht. Als jij 20k inkomen hebt krijg je 800 euro kado, maar als je 20.001 euro inkomen hebt krijg je het niet. Dus iedereen die dan 20.001 tot 21.600 inkomen heeft is dus slechter af dan iemand met 20.000 inkomen. Dat is het grote punt van kritiek. (Bedragen fictief en 50% marginale belastingdruk is eigenlijk 49,5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Z___Z schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:01:
[...]

Het zijn niet de mensen die het automatisch krijgen die klagen, maar de mensen die er net buiten vallen. En dat klagen is IMHO terecht. Als jij 20k inkomen hebt krijg je 800 euro kado, maar als je 20.001 euro inkomen hebt krijg je het niet. Dus iedereen die dan 20.001 tot 21.600 inkomen heeft is dus slechter af dan iemand met 20.000 inkomen. Dat is het grote punt van kritiek. (Bedragen fictief en 50% marginale belastingdruk is eigenlijk 49,5%).
Exact mijn punt. Klagen over gratis geld omdat jij het niet krijgt, maar een ander wel.

Er zijn tegenwoordig mensen in de wereld waar de hoge energieprijzen niet hun grootste probleem vandaag is… |:(

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gerco-M schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Exact mijn punt. Klagen over gratis geld omdat jij het niet krijgt, maar een ander wel.

Er zijn tegenwoordig mensen in de wereld waar de hoge energieprijzen niet hun grootste probleem vandaag is… |:(
Het is makkelijk praten over dat anderen niet moeten zeuren als je het zelf goed voor elkaar hebt met 16 kWp zonnepanelen. Een beetje medeleven met je mede Nederlanders lijkt me wel gepast. Leuk dat we 50k Oekraïners helpen. Dat maakt het probleem van daklozen en energie armoede in Nederland niet opeens geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Nee, ook dat is een keus :). De complexiteit zit 'm volgens mij vooral in het beoordelen van het relevante inkomen/vermogen, als dat eenmaal in de computer staat kun je daar prima een lineair verband tussen zetten. Bijvoorbeeld <20k 100% en > 24k 0%. 23k krijgt dan 25%.
Als je dan net boven de grens zit, mis je een euro, geen €800. Daar gaat niemand over zeuren.
Het heeft natuurlijk wel nieuwe haken en ogen, maar geen harde grens :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 21:14
evleerdam schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:46:

Minister: energietoeslag van 800 euro niet voor grotere groep

Heb sowieso niet het idee dat de regels er nu makkelijker op worden. Een groot gedeelte van de mensen die dus recht hebben op de toeslag, moeten pro-actief naar de gemeente gaan en geld gaan vragen. Dan maar weer bewijzen dat ze er recht op hebben. Echt weer een draak van een uitvoering, en dat is dan nog de simpele variant.

Overheid probeert dus mensen te compenseren en EU probeert de gas levering veilig te stellen. Intenties zijn goed maar regelgeving die erbij komt kijken wordt natuurlijk enorm, en mijn inschatting is dat de uitvoering nog dramatischer gaat worden.
Ik vind dit soort maat regelen echt waardeloos. Waar men in den einde der tijden de minima op deze manier ondersteund terwijl als je als middenstand of net er boven nergens recht op hebt en bij elke regeling gepakt word of buiten de boot valt terwijl de groep met hoge inkomens en bedrijven onder belastingen uitkomt. Dit moet toch beter kunnen.

Als ik naar me zelf kijk wat ik verdien (ik heb het niet slecht) maar zie wat er van overblijft vraag ik me af waar ik het nog voor doe. Terwijl een kennis van mij bijna zelfde overhoud 3 kinderen in huis en niet meer dan 3 dagen wil werken want dan houd mevrouw er minder aan over. Maar wel de ene regeling naar de andere naar binnen harkt onbegrijpelijk dit.

[ Voor 12% gewijzigd door Skywalker27 op 24-03-2022 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
Skywalker27 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 07:59:
[...]

Ik vind dit soort maat regelen echt waardeloos. Waar men in den einde der tijden de minima op deze manier ondersteund terwijl als je als middenstand of net er boven nergens recht op hebt en bij elke regeling gepakt word of buiten de boot valt terwijl de groep met hoge inkomens en bedrijven onder belastingen uitkomt. Dit moet toch beter kunnen.
tja dat is toch al jaren zo er is meer armoede onder de beroepsbevolking dan we denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Nivileren is een feestje, totdat je je beseft dat je een netto betaler bent ipv ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@pdukers spreek voor jezelf :)

Het is intussen wel duidelijk dat nietsdoen ontzettend duur is.
We zullen hier als complete samenleving doorheen moeten, het is goed dat er over nagedacht wordt hoe de beperkte middelen doelmatig worden gebruikt.
Marc Chavannes bijvoorbeeld pleit voor een heel nieuw coalitieakkoord omdat het oude compleet gepasseerd is door de realiteit. Geen slecht plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Don Quijote schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Ja, dat zei ik volgens mij, winstbelasting verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3luImMgz8bJglyK3cWo6hagE0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o3bYf0fvKALM98JfzagTi52f.png?f=user_large

En als ik op gaslicht.com kijk, dan staan in de top 15 een paar die rustig 10k/jaar vragen. Dat scheelt een factor 4 met mijn oude contract. Ik heb 1 maand slechte tarieven voordat Innova ingaat, maar dit is toch niet te doen voor huishoudens die al in de stress raken als ze ergens een tientje meer voor moeten betalen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 10:21

Sebje

Makelaartje

Señor Sjon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:53:
[Afbeelding]

En als ik op gaslicht.com kijk, dan staan in de top 15 een paar die rustig 10k/jaar vragen. Dat scheelt een factor 4 met mijn oude contract. Ik heb 1 maand slechte tarieven voordat Innova ingaat, maar dit is toch niet te doen voor huishoudens die al in de stress raken als ze ergens een tientje meer voor moeten betalen?
niet normaal zeg.. zoiets houdt toch niemand vol. Ik snap niet waar die cap op de tarieven blijft door de overheid. Dit gaat toch echt een bizarre richting uit allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:53:
[Afbeelding]

Wow. Duidelijk dat Greenchoice niet verlegen zit om klanten.

Wat voor verbruik heb je voor zo'n bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Wow. Duidelijk dat Greenchoice niet verlegen zit om klanten.

Wat voor verbruik heb je voor zo'n bedrag?
Kan je mij een aanbieder vertellen die nog normale tarieven rekent waarbij je niet je WSNP aanvraag tegelijk doet met afsluiten contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
5.750/1.950

Minder dan gemiddeld qua gas, meer dan gemiddeld qua elektra volgens de staatjes in het maandoverzicht. Het is een vrijstaande woning van ca 200 m².

Maar goed, hier is niet mee te begroten voor iemand. Ik heb ook vriendelijk de aanpassing afgewezen, ik slik wel die ene maand helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Damn, die ene maand zeg je, dat is mijn hele jaarbedrag. Wat een gekkenhuis.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 24-03-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Gemiddeld gasverbruik voor een gezin ligt wel rond de 12/1500 kuub. Dan is die 800 euro voor echte minima maar een anderhalve maand aan energiekosten als ik kijk naar dat voorstel van Greenchoice hierboven. Dat zet dus absoluut geen zoden aan de dijk.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:00:
Gemiddeld gasverbruik voor een gezin ligt wel rond de 12/1500 kuub. Dan is die 800 euro voor echte minima maar een anderhalve maand aan energiekosten als ik kijk naar dat voorstel van Greenchoice hierboven. Dat zet dus absoluut geen zoden aan de dijk.
Nou hebben echte minima ook meestal geen gezin.
Wat dat betreft zou die 800 euro ook wel aangepast kunnen worden aan de gezinssituatie. Een gezin met kinderen gebruikt wat meer energie dan een alleenstaande.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Als we voor langere tijd dergelijke prijzen zien dan verwacht ik mij toch aan wat maatschappelijke veranderingen richting meer collectiviteit:
- Met meerdere mensen/gezinnen samenwonen in eenzelfde woning.
- revival van het openbaar/collectief vervoer (kunnen ook privé initiatieven zijn)
- revival van sociale restaurants/gaarkeukens waar je kan eten voor een lage prijs.
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
@Wozmroof meer de haard aan (ik heb er eentje maar gebruikte hem nooit...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 21:14
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Nou hebben echte minima ook meestal geen gezin.
Wat dat betreft zou die 800 euro ook wel aangepast kunnen worden aan de gezinssituatie. Een gezin met kinderen gebruikt wat meer energie dan een alleenstaande.
En de echte gezinnen vaak geen minima en vaak redelijk rond kunnen komen maar geen vet pot die kunnen allemaal stikken. Althans volgens de overheid want deze groep word groter en groter en hier komen geen oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:43
Ik zou de economische redacties van de diverse kranten ook even op dit topic specifiek attenderen. Blijkbaar is de tweede Grote Depressie begonnen en hebben ze dat nog niet door, want de geluiden daar zijn nog lang niet negatief genoeg. Als u mij nu wil excuseren, ik ga bloembollen hamsteren. :|

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MneoreJ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:08:
Ik zou de economische redacties van de diverse kranten ook even op dit topic specifiek attenderen. Blijkbaar is de tweede Grote Depressie begonnen en hebben ze dat nog niet door, want de geluiden daar zijn nog lang niet negatief genoeg. Als u mij nu wil excuseren, ik ga bloembollen hamsteren. :|
Ik zou zonnebloemolie doen. Daar kan je mooie winst op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MneoreJ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:08:
Ik zou dan langs de Keukenhof gaan, verse ladingen bloembollen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik snap dat je geen bomen mag kappen, maar mag je wel hout verzamelen in het bos en meenemen? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
JDx schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:50:
[...]

Damn, die ene maand zeg je, dat is mijn hele jaarbedrag. Wat een gekkenhuis.
Innova kon niet sneller dan 11 april. Dag van de oorlog afgesloten. Greenchoice tarieven liepen op 1 maart af. Nu is het iets van 60 ct kWh en 2,50/kuub oid. Het wordt bijna rendabel om een sportclubabo te nemen en daar te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

JDx schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:17:
Ik snap dat je geen bomen mag kappen, maar mag je wel hout verzamelen in het bos en meenemen? :9
Officieel ook niet nee.

Doe je het op rustige dagen en niet het halve bos tegelijk zal er niemand zijn die er iets van zegt.
Loop je de boswachter tegen het lijf heb je mogelijk wel een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dennis1812 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Officieel ook niet nee.

Doe je het op rustige dagen en niet het halve bos tegelijk zal er niemand zijn die er iets van zegt.
Loop je de boswachter tegen het lijf heb je mogelijk wel een boete.
Die boete kan je wel lijden dan denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En de prijs mag weer omlaag denk ik:
Financial Times, citing sources: America plans to supply Europe with 15 billion cubic meters of liquefied gas by the end of 2022
Weet niet hoeveel dit is van het totaal dat we verstoken eigenlijk?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Señor Sjon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Het wordt bijna rendabel om een sportclubabo te nemen en daar te douchen.
Je kan erop wachten dat die abonnementsprijzen ook flink omhoog gaan. Al die airco, verwarming, warmwater, sauna en zonnebank slurpt ook nogal wat energie. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Cap schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:42:
[...]

Je kan erop wachten dat die abonnementsprijzen ook flink omhoog gaan. Al die airco, verwarming, warmwater, sauna en zonnebank slurpt ook nogal wat energie. :P
Snel een jaarcontract voor vaste prijs afsluiten dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Señor Sjon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Innova kon niet sneller dan 11 april. Dag van de oorlog afgesloten. Greenchoice tarieven liepen op 1 maart af. Nu is het iets van 60 ct kWh en 2,50/kuub oid. Het wordt bijna rendabel om een sportclubabo te nemen en daar te douchen.
Lol precies dat hebben wij hier anderhalve maand geleden gedaan.. abo bij het zwembad :+ Lekker zwemmen en ‘gratis’ douchen :Y)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Señor Sjon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:01:
5.750/1.950

Minder dan gemiddeld qua gas, meer dan gemiddeld qua elektra volgens de staatjes in het maandoverzicht. Het is een vrijstaande woning van ca 200 m².

Maar goed, hier is niet mee te begroten voor iemand. Ik heb ook vriendelijk de aanpassing afgewezen, ik slik wel die ene maand helaas.
Zou dan ongeveer 3000 euro voor energie zijn en 4000 voor gas, uitgaande van hun modelcontract tarieven (53,5cent kWh en 2,03 gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Señor Sjon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Die boete kan je wel lijden dan denk ik. ;)
Sommetje is dan wel afhankelijk van je gebruik, hout sprokkelen valt onder stroperij.
Maandje cel of max €4.500,- boete :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Melkunie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:08:
[...]

Sommetje is dan wel afhankelijk van je gebruik, hout sprokkelen valt onder stroperij.
Wow, dat valt niet tegen. Behoorlijke boete inderdaad. Als het als stroperij wordt aangemerkt dan zijn de straffen daarvoor inderdaad flink.

Nu sleept mijn hond ook wel eens een tak mee uit het bos, ik vraag me af of dat ook onder stroperij valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:17:
[...]
Wow, dat valt niet tegen. Behoorlijke boete inderdaad. Als het als stroperij wordt aangemerkt dan zijn de straffen daarvoor inderdaad flink.

Nu sleept mijn hond ook wel eens een tak mee uit het bos, ik vraag me af of dat ook onder stroperij valt.
Naar redelijkheid en billijkheid denk ik dat je hond een aardig goede zaak heeft voor de rechter tot kwijtschelding ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Indoubt schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:17:
[...]

In feite wel ja.
Al zal er geen enkele boswachter of agent zijn die daar een boete op gaat uitschrijven.

Als ik een paar frambozen pluk als ik de hond uitlaat ben ik ook een stroper. Net als alle kindjes die dat na school doen.
Maar ze gaan die echt niet allemaal beboeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:55
Melkunie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:08:
[...]

Een maandje cel met een lekker warme kamer O-)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:54
Als je een aanhangwagentje volgooit met (losliggend) hout uit het bos krijg je echt een teringdikke boete als ze je snappen hoor :+ Dat is geen kattenpis haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:55
SidewalkSuper schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:45:
Als je een aanhangwagentje volgooit met (losliggend) hout uit het bos krijg je echt een teringdikke boete als ze je snappen hoor :+ Dat is geen kattenpis haha!
Ja, vooral omdat de 'natuur' dan ontregeld wordt en omdat Staatsbosbeheer het dan niet kan verkopen. :D

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

xzaz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Ja, vooral omdat de 'natuur' dan ontregeld wordt en omdat Staatsbosbeheer het dan niet kan verkopen. :D
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben.

Nu is het wel zo dat valhout etc vaak ook gebruikt wordt in een later stadium voor houtwallen etc die voor biotoopverbeteringen zorgen maar dat is vast niet overal zo.

Helaas werken de besluiten van de overheid niet altijd geweldig, zo is er vrees voor de weidevogels in zuid holland bijvoorbeeld door bepaalde besluiten.

We dwalen nu echter heel ver af van het topic. Het ging van oorsprong over energieprijzen en oorlog /klimaat etc.

Nu is sprokkel je eigen hout daar op zijn best ver mee verwant en ik denk dat het meer over de gas/olie/elektra prijzen ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Sprokkelhout lijkt mij toch niet het kwalitatief beste hout om op te stoken?

In België wordt houtstook momenteel afgeraden omwille van fijnstof, smogalarm,...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
On-topic dan maar weer: Te weinig geld voor beloofde 800 euro energiecompensatie. Samenvatting: het Rijk heeft alvast minder geld aan de gemeentes gegeven dan nodig is om iedereen te bereiken, want ze nemen aan dat de gemeentes toch niet iedereen weten te bereiken (en gemeentes "teveel" geld geven is natuurlijk not done, dat krijg je nooit meer terug!) Gevolg is dat de gemeentes alvast proactief bezuinigen om niet het haasje te zijn als het budget tekortschiet, want ze geloven er niet in dat het Rijk ze dan tegemoet gaat komen. Hooggeëerd publiek, ik presenteer u het ensemble van de Nederlandse politiek, die ook deze avond weer voor u de populaire eenakter "verdeel en heers" op gaan voeren. :/

[ Voor 7% gewijzigd door MneoreJ op 25-03-2022 16:25 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Wozmro schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:14:
Sprokkelhout lijkt mij toch niet het kwalitatief beste hout om op te stoken?

In België wordt houtstook momenteel afgeraden omwille van fijnstof, smogalarm,...
Maar gratis hout is goedkoper dan duur gas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MneoreJ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:24:
On-topic dan maar weer: Te weinig geld voor beloofde 800 euro energiecompensatie. Samenvatting: het Rijk heeft alvast minder geld aan de gemeentes gegeven dan nodig is om iedereen te bereiken, want ze nemen aan dat de gemeentes toch niet iedereen weten te bereiken (en gemeentes "teveel" geld geven is natuurlijk not done, dat krijg je nooit meer terug!) Gevolg is dat de gemeentes alvast proactief bezuinigen om niet het haasje te zijn als het budget tekortschiet, want ze geloven er niet in dat het Rijk ze dan tegemoet gaat komen. Hooggeëerd publiek, ik presenteer u het ensemble van de Nederlandse politiek, die ook deze avond weer voor u de populaire eenakter "verdeel en heers" op gaan voeren. :/
Kon je toch op wachten. Maar blijkbaar vinden wij Nederlanders dit beleid geweldig, dus volgende keer gewoon weer VVD :+ :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Glashelder schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:32:
[...]

Kon je toch op wachten. Maar blijkbaar vinden wij Nederlanders dit beleid geweldig, dus volgende keer gewoon weer VVD :+ :+
Toeslagen affaire, groningen, energie etc. Allemaal moeilijk moeilijk en duurt lang aldus Rutte. Als er maar geen cent teveel ergens terecht komt! Totdat er een Shell wil vertrekken, volgende dag staan ze klaar met een zak miljarden :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 18:17
MneoreJ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:24:
Een kennis van mij uit Vianen heeft vandaag een brief gekregen dat ze 800 euro op 30 maart krijgt overgemaakt. Ze zit in de AOW, en verder niets. Wellicht nog geluk gehad dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Trichoglossus schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:15:
Een kennis van mij uit Vianen heeft vandaag een brief gekregen dat ze 800 euro op 30 maart krijgt overgemaakt. Ze zit in de AOW, en verder niets. Wellicht nog geluk gehad dan.
Zoals in het artikel staat verschilt het ook gewoon per gemeente. Waarschijnlijk hebben ze allemaal zo hun eigen ervaringen met Den Haag en hun eigen beleid met betrekking tot de begroting. Opvallend in die zin is dan ook dat de gemeente Den Haag het wel uit eigen zak voorschiet -- ik gok zomaar dat de ambtenaren daar iets kortere lijntjes met hun collega's van het Rijk hebben en dus ook wat meer grond tot vertrouwen op een goede afloop. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

nou lekker dan. probeer je om je energiekosten te drukken, door zonnepanelen te leggen op je woning. Meterkast gewijzigd, gaat Netwerkbeheerder dwarsliggen met 1. niet reageren/niet plannen mbt verzwaren aansluiting naar 3 fasen (wel incasseren trouwens, dat was geen probleem), en vervolgens doodleuk melden dat het wel eens een paar maanden kan duren voor dat er gepland wordt vanwege monteurstekorten. 2. congestieproblemen op het netwerk waardoor het maar afwachten is óf je mag terugleveren en ze niet de zaak op slot gooien. Hoe moet de gewone burger hier nou in hemelsnaam kaas van kunnen maken? Zo werkt het toch gewoon niet, waar is de urgentie? Ik snap het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Sebje schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:20:
nou lekker dan. probeer je om je energiekosten te drukken, door zonnepanelen te leggen op je woning. Meterkast gewijzigd, gaat Netwerkbeheerder dwarsliggen met 1. niet reageren/niet plannen mbt verzwaren aansluiting naar 3 fasen (wel incasseren trouwens, dat was geen probleem), en vervolgens doodleuk melden dat het wel eens een paar maanden kan duren voor dat er gepland wordt vanwege monteurstekorten. 2. congestieproblemen op het netwerk waardoor het maar afwachten is óf je mag terugleveren en ze niet de zaak op slot gooien. Hoe moet de gewone burger hier nou in hemelsnaam kaas van kunnen maken? Zo werkt het toch gewoon niet, waar is de urgentie? Ik snap het niet.
De urgentie is er al sinds de Industriële Revolutie, het loopt alleen spaak bij daadwerkelijk maatregelen nemen die dan over de gehele linie effect sorteren. Een blik goed opgeleide monteurs is nu eenmaal ook niet zomaar opengetrokken, ook niet als je er geld tegenaan zou willen gooien. Dus ja, zonnepaneeltjes leggen in NL is nu even een lastig dingetje hier en daar, het is slachtoffer van z'n eigen succes.

De gewone burger moet hier overigens absoluut geen kaas van maken, kaas maken is namelijk ontzettend intensief qua CO2-uitstoot... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

MneoreJ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:14:
[...]

De urgentie is er al sinds de Industriële Revolutie, het loopt alleen spaak bij daadwerkelijk maatregelen nemen die dan over de gehele linie effect sorteren. Een blik goed opgeleide monteurs is nu eenmaal ook niet zomaar opengetrokken, ook niet als je er geld tegenaan zou willen gooien. Dus ja, zonnepaneeltjes leggen in NL is nu even een lastig dingetje hier en daar, het is slachtoffer van z'n eigen succes.

De gewone burger moet hier overigens absoluut geen kaas van maken, kaas maken is namelijk ontzettend intensief qua CO2-uitstoot... :+
Dat is het hele eieren eten niet, boter bij de vis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:44
@Sebje Gaat het hier om een huisaansluiting of andere "kleinverbruikers aansluiting"? Zo ja, dan moet de netbeheerder de aanvraag binnen 18 weken nadat de aanvrager de offerte heeft goedgekeurd uitvoeren.

Jij hebt al betaald, dus je hebt de offerte al goedgekeurd, daarmee de opdracht gegeven en is de 18 weken termijn reeds gaan lopen.

Zie bijvoorbeeld deze uitspraak, die in hoger beroep nog eens is bekrachtigd.

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 28-03-2022 19:15 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Ivow85 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:14:
@Sebje Gaat het hier om een huisaansluiting of andere "kleinverbruikers aansluiting"? Zo ja, dan moet de netbeheerder de aanvraag binnen 18 weken nadat de aanvrager de offerte heeft goedgekeurd uitvoeren.

Jij hebt al betaald, dus je hebt de offerte al goedgekeurd, daarmee de opdracht gegeven en is de 18 weken termijn reeds gaan lopen.

Zie bijvoorbeeld deze uitspraak, die in hoger beroep nog eens is bekrachtigd.
Dank! Dat is nieuw voor mij. Zeer behulpzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Ik vraag me af in hoeverre het roebel/eurogeneuzel niet als mede-doel heeft om de speculanten een schop te geven en de prijs op te drijven.
Vooralsnog lijkt de beurs niet erg onder de indruk; we gaan het morgen zien, denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Proton_
Poetin zou zichzelf enorm in de voet schieten als hij dat betalen in roebels blijft volhouden en dat niet krijgt en dan de gaskraan gaat dichtdraaien.

Maar zichzelf en zijn land benadelen is zijn specialiteit recent dus ik vertrouw hem niet… :/

Ben wel blij dat wij hier nu geen gas meer gebruiken en van mij mag die kolencentrale ook nog wel even open blijven, voor “het geval dat” nu in deze situatie…
Maar wel iedereen die kan panelen bij leggen!!! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat maken we hier van eigenlijk?

Kolencentrale Onyx op Maasvlakte blijft voorlopig toch open, minister Jetten ‘zeer teleurgesteld
Teleurgesteld :? Je gaat nu in deze tijden toch niet zo’n centrale sluiten :? Het is net alsof het nog januari is in die bovenkamer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:53

Don Quijote

El Magnifico

Glashelder schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:52:
Wat maken we hier van eigenlijk?

[...]

Teleurgesteld :? Je gaat nu in deze tijden toch niet zo’n centrale sluiten :? Het is net alsof het nog januari is in die bovenkamer.
Volstrekt mesjogge. Hoe pijnlijk ook, hebben we nu iedere druppel energie nodig die we kunnen produceren zonder Russisch gas. Elke dag energiebehoefte die we kunnen creëren zonder Rusland, is een dag extra die we hebben in het grote blufpoker spel wat nu gaande is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:54
Lijkt me toch vrij simpel, je kan toch teleurgesteld zijn dat de centrale niet dicht kan?
Om iedere scheet nou te proberen uit te leggen in het nadeel van Jetten vind ik ook weer zo suf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Don Quijote schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:00:
Volstrekt mesjogge. Hoe pijnlijk ook, hebben we nu iedere druppel energie nodig die we kunnen produceren zonder Russisch gas. Elke dag energiebehoefte die we kunnen creëren zonder Rusland, is een dag extra die we hebben in het grote blufpoker spel wat nu gaande is.
Onze kolen komen ook nog steeds grotendeels uit Rusland (en uranium ook trouwens). Het gaat niet alleen om gas.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
ph4ge schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:20:
[...]

Onze kolen komen ook nog steeds grotendeels uit Rusland (en uranium ook trouwens). Het gaat niet alleen om gas.
Klopt. Maar met enkel gas van buiten Rusland gaan wij het niet redden. Andere landen moeten het wel kunnen leveren. Als wij andere grondstoffen (kolen, uranium, etc) gebruiken hebben wij een betere kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Caayn schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:37:
[...]
Klopt. Maar met enkel gas van buiten Rusland gaan wij het niet redden. Andere landen moeten het wel kunnen leveren. Als wij andere grondstoffen (kolen, uranium, etc) gebruiken hebben wij een betere kans.
Ik zie het probleem niet zo zeer bij electriciteit. Russisch gas wordt gebruikt voor verwarming en industrie. Dat is het grote probleem en kolencentrales openhouden gaat daar niet helpen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ph4ge schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:20:
[...]

Het wrange is dat voor kolen genoeg alternatieven zijn te vinden, en er (iig voor nieuwe contracten) vrijwel zonder moeite overgestapt kan worden naar niet-Russische kolen.
Maar om een of andere reden lijkt daar wat twijfel te zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 11:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:44:
[...]

Ik zie het probleem niet zo zeer bij electriciteit. Russisch gas wordt gebruikt voor verwarming en industrie. Dat is het grote probleem en kolencentrales openhouden gaat daar niet helpen.
Waar denk je dat electriciteitscentrales op draaien?
Pagina: 1 ... 4 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?