Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.810 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:22:
[...]

De afvoer- en aanvoer van lucht naar buiten boren vanuit de kelder ga ik me niet aan wagen. Het loodgieterswerk ook niet, maar daar heb ik een vaste loodgieter voor. Maar die doet weer geen warmtepompboilers ;)
En voor de subsidie moet je ook de installatie laten doen door een installateur volgens mij?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Gerco-M schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:29:
[...]

En voor de subsidie moet je ook de installatie laten doen door een installateur volgens mij?
Ja, door een bevoegde WP-installateur zelfs. En die zijn nauwelijks te vinden die de inbedrijfsstelling willen doen.
- of reageren überhaupt niet
- of alleen als je de WP ook bij hun koopt (maarja, hebben ze natuurlijk net jouw model niet)
- of stellen wel split-units in bedrijf, en hebben geen idee wat er in bedrijf te stellen is bij WPB/Monoblocs
- of zitten te ver weg

Het enige dat ik kan bedenken is dat de winstmarge van een volledige installatie leveren veel hoger is dan de 300,- euro per half uurtje werk dat een inbedrijfstelling ongeveer kost.

Jaartje werken als installateur en je kunt gaan rentenieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:07
*knip* geen artikelen integraal hier quoten ivm copyright.
https://www.beursduivel.b...-zonder-Russisch-gas.aspx

Tjah wat moet je hierop zeggen? Als deze cijfers kloppen spreken we niet van een probleem, maar een catastrofe in de maak..

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 14-03-2022 08:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Wat er ook gebeurd; altijd blijven lachen.

https://nieuwspaal.nl/hui...n-voor-eigen-kernreactor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24
Zwartoog schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Ja, door een bevoegde WP-installateur zelfs. En die zijn nauwelijks te vinden die de inbedrijfsstelling willen doen.
Wat bedoel je hier precies mee?
Op de website van rvo https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp kom ik niet verder dan:
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.

Dat zegt niet zo heel veel. Moeten ze dan over bepaalde certificaten beschikken? Is dat ergens op te vragen? Ik heb een offerte liggen van een klein installatiebedrijf maar of dat dan ook een bevoegd wp installateur is? Hij plaatst meer warmtepompen dus kan ik er vanuit gaan dat ik met zijn factuur de subsidie terugkrijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 12-09 21:33
Pauwl schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Op de website van rvo https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp kom ik niet verder dan:
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.

Dat zegt niet zo heel veel. Moeten ze dan over bepaalde certificaten beschikken? Is dat ergens op te vragen? Ik heb een offerte liggen van een klein installatiebedrijf maar of dat dan ook een bevoegd wp installateur is? Hij plaatst meer warmtepompen dus kan ik er vanuit gaan dat ik met zijn factuur de subsidie terugkrijg?
Ik zie het in het L/W WP topic van tijs tot tijd langskomen, maar kan het zo snel even niet vinden. Volgens mij zijn alle installateurs bevoegd. Maar een WP boiler installeren kan een loodgieter ook met twee vingers in z'n neus, maar dan krijg je de subsidie niet.

Als jouw installatiebedrijf normaal ook WP installeert, zal het wel goed zijn. Desnoods even expliciet vragen aan ze of je ook voor de ISDE subsidie in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:51:
[...]

Jawel, maar isoleren kost niet de hoofdprijs. Ja nu wel, omdat iedereen het nu opeens wel wil. Het is het dak repareren als het regent.
Aangezien je nogal stellige uitspraken doet heb je vast advies voor me want ik loop nu vast:

Vrijstaand huis uit 1979 met redelijke isolatie. Oppervlak is 210m2. Verbruik ongeveer 1400m3 tegen 0.88 cent/m3. Kosten per maand aan gas = 103€ ervan uitgaande dat Greenchoice de komende 34 maanden niet failliet gaat.

We gaan verbouwen en daarmee een mooie kans om over te gaan op een warmtepomp. Offerte ook binnen:
- compleet opnieuw opbouwen bodem/vloer 17K
- plaatsen 100m2 vloerverwarming 8K
- isoleren dak binnenzijde 5K
- warmtepomp +installatie 10K (geschat)
- uitbreiden PV voor warmtepomp 3K

43K aan kosten om duurzamer te stoken 8)7
Er gaat nog een paar K subsidie vanaf. Warmtepomp geïnstalleerd krijgen voor de start van de volgende winter wordt al erg spannend.

Ik wil dus helemaal niet van het gas af.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 13-03-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:41:
[...]

Aangezien je nogal stellige uitspraken doet heb je vast advies voor me want ik loop nu vast:

Vrijstaand huis uit 1979 met redelijke isolatie. Oppervlak is 210m2. Verbruik ongeveer 1400m3 tegen 0.88 cent/m3. Kosten per maand aan gas = 103€ ervan uitgaande dat Greenchoice de komende 34 maanden niet failliet gaat.

We gaan verbouwen en daarmee een mooie kans om over te gaan op een warmtepomp. Offerte ook binnen:

Er gaat nog een paar K subsidie vanaf. Warmtepomp geïnstalleerd krijgen voor de start van de volgende winter wordt al erg spannend.

1400 m3 gas is toch niet veel voor 210m2? Daar kom je niet mee aan 600 euro/maand. Zelfs niet met de huidige variabele tarieven.

Maar goed niet al je kosten zijn direct gerelateerd aan de warmtepomp. En ja nu de energie zo duur is wil iedereen opeens verduurzamen en is nu alles dus duur. 2 jaar geleden kon het nog voor de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Aghanim schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:41:
[...]

Als je perse L/W warmtepomp wil dan kost dat wel veel ja.
Gewoon via L/L kan je voor ergens rond 6k al een mooi systeem hebben voor je huis en dan de PV erbij en je bent voor een fractie klaar van bovenstaande.

En isolatie kan je ook best zelf doen. Ik heb hier eerst PV gedaan, ben nu met de isolatie bezig van het dak, maar daardoor is de warmtevraag van de woning ook enorm afgenomen waardoor we een minder duur L/L systeem kunnen draaien, minder aan stookkosten kwijt zijn (kwh) en jij wellicht zonder vloerverwarming het toch warm kan krijgen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wij krijgen deze week zonnepanelen, elektrische kachels hebben we afgelopen maand al gekocht. Mijn vrouw werkt thuis en kan zodoende haar kantoortje elektrisch verwarmen, dan hoeft het hele huis niet warm gestookt te worden.

Aankomende zomer laten we daarnaast een simpel pelletkacheltje met rookkanaal plaatsen. Niet de groene oplossing die we hier graag zien, maar wel gegarandeerd dikke warmte. Dan kunnen we aankomende winter kiezen tussen pellets of elektrisch verwarmen, afhankelijk van de kou en zonnige dagen.

We gebruiken nu tussen de 800 en 1000 kuub per jaar aan gas om te verwarmen, dat zouden we theoretisch redden met 1000 kilo pellets die je nu (nog) tussen de 3 en 400 euro op kunt pikken. Dan kun je dus zo'n pelletkacheltje inclusief installatie rookkanaal in 1 winter 'terugverdienen' met huidige gasprijzen 7(8)7

Komende jaren gaat de focus hier liggen op goede isolatie van de vloer, bijkeuken en 2 buitengevels. En dan met de tijd een warmtepomp als ons huisje er klaar voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Verwijderd ik overweeg dezelfde oplossing. Zoals hierboven ook geopperd door @Gerco-M . De water warmtepomp optie is hier nogal kostbaar zoals je kunt lezen hierboven.

Ik maak me wel zorgen of een combi van airco (lucht/lucht) en een pelletkachel het comfortabel warm krijgt. Met genoeg vermogen zal het zeker opwarmen maar ik ben benieuwd naar het ‘gevoel’. Ik hoor mensen ook zeggen dat wanneer een airco uit gaat je meteen de kou weer voelt. Dat is met radiatoren en gas wel anders.

Het is in mijn ogen zeker een goedkoop alternatief tegenover gas maar ik merk pas hoe het comfort is als het er al hangt ben ik bang. Hoe zie jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:03:
@Verwijderd ik overweeg dezelfde oplossing. Zoals hierboven ook geopperd door @Gerco-M . De water warmtepomp optie is hier nogal kostbaar zoals je kunt lezen hierboven.

Ik maak me wel zorgen of een combi van airco (lucht/lucht) en een pelletkachel het comfortabel warm krijgt. Met genoeg vermogen zal het zeker opwarmen maar ik ben benieuwd naar het ‘gevoel’. Ik hoor mensen ook zeggen dat wanneer een airco uit gaat je meteen de kou weer voelt. Dat is met radiatoren en gas wel anders.

Het is in mijn ogen zeker een goedkoop alternatief tegenover gas maar ik merk pas hoe het comfort is als het er al hangt ben ik bang. Hoe zie jij dit?
Airco heb ik geen voorbeelden/idee van, maar zo'n pelletkacheltje stookt je woonruimte echt wel warm. Een vriend van mij heeft recentelijk een vrijstaand huis gekocht, niet de beste isolatie, en zo'n ding. Laatst waren we daar op visite en dat was echt standje sambal.

Overigens wil ik hem zelf voornamelijk gebruiken om de avonduren en eventueel luie weekend dagen behaaglijk te maken. Overdag hoeft het van mij in huis niet zo warm, dan zijn we meestal toch redelijk actief. Het is een beetje middelen.

Het zal natuurlijk per woning verschillen, en ook de buitentemperatuur heeft natuurlijk invloed. Maar de warmte die een pelletkachel afgeeft is echt aanzienlijk.

Ik baal er persoonlijk wel van dat het zo 'moet'. Verduurzaming stond hier al op de planning, (zonnepanelen vorig jaar al gepland) maar om onze complete isolatie plannen uit te voeren plus warmtepomp installatie in 1x uit te voeren hebben we simpelweg de financiële middelen niet. Dat zal gespreid moeten en nu natuurlijk ineens wat druk op de ketel, aangezien we van 150 in de maand naar zo'n 450 per maand zijn gegaan aan energiekosten, and counting, nu de gasprijs verder oploopt 8)7 (contract verliep in januari)

Gelukkig hebben we ons leven qua inkomen/uitgaven altijd zo ingericht dat er behoorlijk ruimte is voor onvoorziene financiële veranderingen, voor de mensen die echt in de knel komen is het natuurlijk verschrikkelijk. Wij redden ons wel, het is slechts een vervelend ongemak. Maar ik hoop dat de overheid zich focust op het feit dat eventuele financiële tegemoetkomingen bij de mensen terecht komen die het echt nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Verwijderd Dat klinkt bemoedigend wat betreft de pelletkachel. Wat ik nog wel een uitdaging vind is de beschikbaarheid van de pellets zelf (is meteen ook wat meer on-topic :) ). Die lijken nu overal uitverkocht. Hopelijk is dat een tijdelijk iets. Die afhankelijkheid van gas/hout/pellets en in mindere mate elektriciteit blijft ongemakkelijk voelen. Welke optie je ook kiest, je bent bijna nooit zelfvoorzienend.

Dat pleit weer voor een PV-installatie in combinatie met een warmtepomp. Daar moet op termijn dan wel een thuis accu bij verwacht ik.

Een glazen bol zou echt een top uitvinding zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Aghanim schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:13:
@Verwijderd Dat klinkt bemoedigend wat betreft de pelletkachel. Wat ik nog wel een uitdaging vind is de beschikbaarheid van de pellets zelf (is meteen ook wat meer on-topic :) ). Die lijken nu overal uitverkocht. Hopelijk is dat een tijdelijk iets. Die afhankelijkheid van gas/hout/pellets en in mindere mate elektriciteit blijft ongemakkelijk voelen. Welke optie je ook kiest, je bent bijna nooit zelfvoorzienend.

Dat pleit weer voor een PV-installatie in combinatie met een warmtepomp. Daar moet op termijn dan wel een thuis accu bij verwacht ik.

Is dat ook niet een beetje het idee achter ‘de samenleving’? Dat we het met z’n allen doen, en iedereen in min of meerdere mate van elkaar afhankelijk is :?

Ik snap die drang naar volledige zelfvoorziening niet zo goed, afgezien van wanneer dat financieel aantrekkelijk zou zijn (wat volgens mij nooit gaat gebeuren, een collectief heeft doorgaans nou eenmaal bepaalde financiële/schaal voordelen).

Wij hebben ons huis behoorlijk verduurzaamd (jaren 90 huis, alle isolatie op hoog niveau, L/L warmtepompen en 27 zonnepanelen), dus ik heb nogal eens discussies over verduurzaming en hoor steeds vaker dat mensen wel willen maar dan alleen als ze offgrid kunnen gaan 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:13:

Dat is wel waar.

Ik heb het geluk dat ik diverse familieleden heb met ruimte voor opslag, (boerderij met gigantische schuren) die hebben al aangeboden dat er prima een aantal kuub aan pellets mag liggen. Thuis zou ik dan een voorraadje van 1000kg in zakken kwijt kunnen.

Dus dan is het op mooie/voordelige momenten inkopen en zo wat voordelige voorraad aanleggen.

Mocht daarnaast de apocalypse echt uitbreken dan sloop ik de pelletkachel eraf, hang ik een houtkachel met fornuis aan het rookkanaal en stook ik de gemeentebosjes wel op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Is dat ook niet een beetje het idee achter ‘de samenleving’? Dat we het met z’n allen doen, en iedereen in min of meerdere mate van elkaar afhankelijk is :?

Ik snap die drang naar volledige zelfvoorziening niet zo goed, afgezien van wanneer dat financieel aantrekkelijk zou zijn (wat volgens mij nooit gaat gebeuren, een collectief heeft doorgaans nou eenmaal bepaalde financiële/schaal voordelen).

Wij hebben ons huis behoorlijk verduurzaamd (jaren 90 huis, alle isolatie op hoog niveau, L/L warmtepompen en 27 zonnepanelen), dus ik heb nogal eens discussies over verduurzaming en hoor steeds vaker dat mensen wel willen maar dan alleen als ze offgrid kunnen gaan 8)7
Off-grid is verre van mijn doel. Dat vind ik persoonlijk niet nodig en is ook niet haalbaar. Er zit voor mij echter nog wel een flinke stap tussen en die zit hem op het mitigeren van risico's als gevolg van onze incompetente en niet altijd betrouwbare overheid. Laten we die discussie niet inhoudelijk voeren maar mijn beeld is dat het poldermodel, vrije markt denken en verantwoordelijkheid voor je uit schuiven tot je niet meer kunt uitstellen vooral een negatieve impact op mij als burger hebben.

De oorlog in Oekraïne heeft alleen maar versneld wat al jaren een probleem is. De enorme afhankelijkheid van gas in combinatie van landen die niet bepaald aansluiten bij onze cultuur en waar het regelmatig rommelt. Het scenario dat dit een keer mis zou gaan en wat de impact zou zijn van de genomen sancties had al jaren geleden een keer doorgerekend kunnen worden lijkt me. Dan had er al wat meer op geanticipeerd kunnen worden. Nu sta je met je rug tegen de muur.

Daar wil ik me graag zo veel mogelijk tegen wapenen. En dan kom je bijvoorbeeld op de vraag welke energievoorzieningen zoveel mogelijk beschikbaar zijn zonder afhankelijkheid van een leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
@Mods, wat een achterlijk besluit om het klimaatcrisis topic ineens samen te voegen met de oorlog in Oekraïne topic? Net of dat die twee dingen in de basis gerelateerd zijn. Het wordt nu gebruikt als pressiemiddel, maar de gasprijzen waren al niet te betalen omdat onze politici hebben zitten pitten.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:06
Ik heb zelf de afweging gemaakt tussen een lucht/lucht warmtepomp en een pelletkachel.

Mijn (persoonlijk) besluit:
Woon je in de stad: lucht/lucht warmtepomp
Woon je in buitengebied: pelletkachel

Ik woon zelf in de stad en dus gekozen voor de warmtepomp.

Vooral omwille van:
- op termijn gedoe met fijnstofuitstoot, denk ik.
- transport(fossiel!) en opslag van pellets

En ook bijkomende redenen:
- Schouw te plaatsen die moet voldoen aan de normen qua hoogte en afstand tot andere gebouwen, alles samen een duur ding.
- Wat meer stof in huis.
- Een pelletkachel met echt laag vermogen is moeilijk te vinden, standaard is 6-8kW maar daarmee stook je het snel veel te warm.
- Als er echt problemen komen met de elektriciteitsvoorziening dan zullen het in stedelijk gebied wel rolling-blackouts zijn dus je kan altijd wel een paar uur per dag stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:39
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:57:
Wij krijgen deze week zonnepanelen, elektrische kachels hebben we afgelopen maand al gekocht. Mijn vrouw werkt thuis en kan zodoende haar kantoortje elektrisch verwarmen, dan hoeft het hele huis niet warm gestookt te worden.
Ik snap dat er een omslagpunt komt mbt elektrisch of gas stoken maar met een elektrische kachel verwarm je toch weer een ‘ruimte’. Waarom niet een warmtekussen en/of verwarmde buro onderlegger i.c.m. met een elektrische overdeken (als het echt koud is).

Hou je nog een paar saldeer kWh’tjes over die je wellicht weer kan inzetten op elektrisch/inductie koken.

We hebben ons gasverbruik met bijna 40% verminderd door onszelf te verwarmen en niet ‘loze’ ruimtes.

En als het eventueel kan, laat de zon in je huis……..

[ Voor 3% gewijzigd door Crawl NL op 14-03-2022 12:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Crawl NL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Ik snap dat er een omslagpunt komt mbt elektrisch of gas stoken maar met een elektrische kachel verwarm je toch weer een ‘ruimte’. Waarom niet een warmtekussen en/of verwarmde buro onderlegger i.c.m. met een elektrische overdeken (als het echt koud is).

Hou je nog een paar saldeer kWh’tjes over die je wellicht weer kan inzetten op elektrisch/inductie koken.

We hebben ons gasverbruik met bijna 40% verminderd door onszelf te verwarmen en niet ‘loze’ ruimtes.

En als het eventueel kan, laat de zon in je huis……..
Naja van een compleet huis op gas verwarmen naar 1 klein kamertje elektrisch verwarmen tijdens kantooruren is natuurlijk al een redelijk grote slag. Kan van m'n vrouwtje ook niet gaan eisen dat ze zichzelf inwikkeld met elektrische dekens terwijl ze met koude handen zit te typen. Dat wordt een dure bos bloemen ben ik bang... :+

Verder ben ik inmiddels wel op het punt dat ik verwarmen tot een aangename temperatuur als een comfortabele luxe zie; als er echt een punt komt waarop het voor ons helemaal niet meer te betalen is, dan maar de jas aan en muts op in huis en lekker onder de dekens, fuck it toch? De winter wordt dan wellicht een ongemakkelijke periode, maar overleven doe je het wel :)

Als je dat los kunt laten scheelt het al mooi wat stress, uiteindelijk boeit het me allemaal niet zoveel dat ik wat betaalbaar comfort dreig kwijt te raken.

Want laten we gewoon eerlijk zijn; in tegenstelling tot veel delen van de wereld zijn onze levens toch wel overgoten met gigantische bulten luxe die we zowat voor lief zijn gaan nemen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Aghanim schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Off-grid is verre van mijn doel. Dat vind ik persoonlijk niet nodig en is ook niet haalbaar. Er zit voor mij echter nog wel een flinke stap tussen en die zit hem op het mitigeren van risico's als gevolg van onze incompetente en niet altijd betrouwbare overheid. Laten we die discussie niet inhoudelijk voeren maar mijn beeld is dat het poldermodel, vrije markt denken en verantwoordelijkheid voor je uit schuiven tot je niet meer kunt uitstellen vooral een negatieve impact op mij als burger hebben.

De oorlog in Oekraïne heeft alleen maar versneld wat al jaren een probleem is. De enorme afhankelijkheid van gas in combinatie van landen die niet bepaald aansluiten bij onze cultuur en waar het regelmatig rommelt. Het scenario dat dit een keer mis zou gaan en wat de impact zou zijn van de genomen sancties had al jaren geleden een keer doorgerekend kunnen worden lijkt me. Dan had er al wat meer op geanticipeerd kunnen worden. Nu sta je met je rug tegen de muur.

Daar wil ik me graag zo veel mogelijk tegen wapenen. En dan kom je bijvoorbeeld op de vraag welke energievoorzieningen zoveel mogelijk beschikbaar zijn zonder afhankelijkheid van een leverancier.
Nou, toch elektrisch denk ik hoor. Daarvan verwacht ik nu en in de toekomst dat die zoveel mogelijk beschikbaar en betrouwbaar blijft. Zeker als duurzame energie uit veel bronnen en veel richtingen komt. Ik heb zelf op deze zonnige dag 49 panelen op het dak, en ik zie op 1 km afstand een boel grote windmolens draaien. Als er geen zon is en ook geen wind (zelden) dan komt de energie inderdaad nog uit gas / kolencentrales maar met meer windmolens en meer duurzame energie initiatieven (accu’s / stroomnetten) wordt onze afhankelijkheid van foute regimes ook snel minder.

Als we in de nabije toekomst heel weinig gas gebruiken in NL en onze gasvoorraden vergroten (en Groningen standby houden!) dan zijn we al niet meer “a la minute” afhankelijk van buitenlandse fossiele energie.

Dus ik zou toch zeggen, begin bij jezelf en leg je dak vol, en ga aan de WP verwarming en verder van het gas af. Wij gebruiken hier alleen nog gas voor douchen en ik ben op dit moment een elektrische boiler aan het installeren zodat wij VANDAAG van “dat” gas af gaan. Dan slaap ik vannacht weer een stukje fijner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 13-09 20:30

marapuru

db.

Wozmro schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:17:
Ik heb zelf de afweging gemaakt tussen een lucht/lucht warmtepomp en een pelletkachel.

Mijn (persoonlijk) besluit:
Woon je in de stad: lucht/lucht warmtepomp
Woon je in buitengebied: pelletkachel

Ik woon zelf in de stad en dus gekozen voor de warmtepomp.

Vooral omwille van:
- op termijn gedoe met fijnstofuitstoot, denk ik.
- transport(fossiel!) en opslag van pellets

En ook bijkomende redenen:
- Schouw te plaatsen die moet voldoen aan de normen qua hoogte en afstand tot andere gebouwen, alles samen een duur ding.
- Wat meer stof in huis.
- Een pelletkachel met echt laag vermogen is moeilijk te vinden, standaard is 6-8kW maar daarmee stook je het snel veel te warm.
- Als er echt problemen komen met de elektriciteitsvoorziening dan zullen het in stedelijk gebied wel rolling-blackouts zijn dus je kan altijd wel een paar uur per dag stoken.
Heb je een installateur gevonden die op korte termijn de warmtepomp komt installeren ? Ik heb gehoord dat de wachttijden daar nuerg lang zijn...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56
Dit is echt prachtig:
https://www.ad.nl/geld/va...-gas-en-elektra~af03983c/

Vattenfall verhoogt de prijzen voor energie precies zo dat het getimed is met de verlaging van de BTW.

"Een woordvoerder van Vattenfall zegt dat klanten in de praktijk niets van de verhoging merken vanwege de maatregelen van het kabinet"

Ja, maar de hoge kosten die men heeft met variabelen tarieven merken we nog steeds...

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
marapuru schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Heb je een installateur gevonden die op korte termijn de warmtepomp komt installeren ? Ik heb gehoord dat de wachttijden daar nuerg lang zijn...
Van uitzoeken tot plaatsing zat er ongeveer een maand tussen. Op 12 februari werd die geplaatst.

2 installateurs gecontacteerd. Van 1 geen reactie. De ander was strak in zijn planning en goed in communicatie. Was wel een eenvoudige plaatsing: binnenuit vloermodel, afstand naar buitenunit 3m, 1 muur doorboren, alles gelijkvloers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Yhq63zMOWJWIFXDVlzh452lmR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2tcYRFZd3bBm638rOcL6JKi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 09:00
mhindrik schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:58:
Dit is echt prachtig:
https://www.ad.nl/geld/va...-gas-en-elektra~af03983c/

Vattenfall verhoogt de prijzen voor energie precies zo dat het getimed is met de verlaging van de BTW.

"Een woordvoerder van Vattenfall zegt dat klanten in de praktijk niets van de verhoging merken vanwege de maatregelen van het kabinet"

Ja, maar de hoge kosten die men heeft met variabelen tarieven merken we nog steeds...
Bizar stukje woordvoering. Even voor de goede orde:

1. Dus Vattenfall (en alle anderen) veranderen zoals gebruikelijk in januari de variabele tarieven.

2. Alleen door de geopolitieke situatie zodanig dat iedereen met een variabel tarief enorm veel extra moet betalen en mensen met een kleinere beurs in ernstige problemen komen.

3. Overheid springt bij met kennelijk gemiddeld 11 euro per maand 'korting' per april.

4. Vattenfall besluit niet te wachten tot juni/juli maar bij wijze van uitzondering in april al hun variabele tarieven nogmaals aan te passen, uiteraard omhoog, met exact die gemiddelde 'korting' van de overheid, die bedoeld was om de stijging tot dan toe op te vangen?!

En dan vanuit woordvoering met droge ogen stellen "dat mensen niets zullen merken van de verhoging ivm maatregelen van het kabinet". Really?! Heeft Vattenfall zo weinig vertrouwen in de intelligentie van de gemiddelde klant dat ze denken dat die boodschap verzachtend gaat werken? Doet de laatste klant die weggaat straks het licht uit? Oh nee, weggaan is geen optie meer in deze tijden. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 14-03-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zo gaat het toch al de hele tijd?

"hoe kunnen we Putin dwarszitten? Zet je thermostaat 1graad lager!!1"

"Sommige mensen hebben hun energierekening met euros zien stijgen" (lees: verdriedubbelen, en direct in de financiële problemen geraakt)

Allemaal om de 'hete brei' heen draaien, terwijl dit voor heel veel mensen een serieus probleem is (en voor een hele grote groep nog gaat worden).

Een basisbehoefte is niet meer beschikbaar, en de alternatieven zijn naast duur, op dit moment ook niet beschikbaar.

Ps: Tweakers doet er hard aan mee. Geef een topic over een gemaakt probleem meteen wat extra lading door het samen te voegen met een topic over een oorlog in een land in het Oostblok.

[ Voor 15% gewijzigd door warhamstr op 14-03-2022 22:21 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
Wozmro schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Van uitzoeken tot plaatsing zat er ongeveer een maand tussen. Op 12 februari werd die geplaatst.

2 installateurs gecontacteerd. Van 1 geen reactie. De ander was strak in zijn planning en goed in communicatie. Was wel een eenvoudige plaatsing: binnenuit vloermodel, afstand naar buitenunit 3m, 1 muur doorboren, alles gelijkvloers.
[Afbeelding]
Lucht-lucht moet op redelijk korte termijn wellicht nog wel mogelijk zijn, als je specifiek gaat zoeken naar "airco installateur" en niet naar "warmtepomp installateur".

De installateurs die volgens hun websites een goedkope manier van verwarmen verkopen komen nu om in het werk. Terwijl in de winter 'niemand' er aan denkt om een airco te kopen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
warhamstr schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:15:
Een basisbehoefte is niet meer beschikbaar, en de alternatieven zijn naast duur, op dit moment ook niet beschikbaar.
Na het betalen van je vastrecht voor zowel gas als elektra is je jaarlijkse energierekening ongeveer 325 euro negatief, dankzij het contante bedrag wat iedereen uitgekeerd krijgt via de elektriciteitsleverancier (exacte bedrag verschilt iets per regio/netbeheerder en het vaste bedrag wat je energieleverancier rekent).
Zelfs met het huidige gekkenhuis is daarin al aardig te voorzien in een basisbehoefte aan elektriciteit.
En zelfs in een slecht geïsoleerd huis kost het verwarmen van één kamer (ja, de basisbehoefte!) geen duizenden euro's per jaar.
Ps: Tweakers doet er hard aan mee. Geef een topic over een gemaakt probleem meteen wat extra lading door het samen te voegen met een topic over een oorlog in een land in het Oostblok.
Het probleem waar we nu voor staan, is al decennia voorspeld. "peak oil".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 21:14
Ik ben alleen bang dat de oorlog nu wordt aan gegrepen wordt voor alle prijzen te verhogen. Het kan namelijk nooit zo zijn dat als een grondstof 30% duurder wordt dat het uiteindelijke product ook 30% duurder word. Er zijn namelijk veel meer componenten dan alleen grondstoffen. Daarnaast als straks het conflict teneinde is gaan de prijzen echt niet meer omlaag men blijft wel consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:06

Blijkbaar is de gas flow vanuit Rusland weer gestopt. Maar nog geen reactie op The ICE: https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5360399

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
Zwartoog schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:51:
[...]

Ik zie het in het L/W WP topic van tijs tot tijd langskomen, maar kan het zo snel even niet vinden. Volgens mij zijn alle installateurs bevoegd. Maar een WP boiler installeren kan een loodgieter ook met twee vingers in z'n neus, maar dan krijg je de subsidie niet.

Als jouw installatiebedrijf normaal ook WP installeert, zal het wel goed zijn. Desnoods even expliciet vragen aan ze of je ook voor de ISDE subsidie in aanmerking komt.
loodgieter valt gewoon in de juiste sbi-codering zover ik weet. Zoek in WP topic maar even op SBI.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ivow85 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:41:
Het probleem waar we nu voor staan, is al decennia voorspeld. "peak oil".
Er is niet echt sprake van peak oil, want er is olie/gas genoeg in de grond.

Maar onder druk van groene opinie is er jarenlang te weinig geïnvesteerd in nieuwe bronnen en dat wreekt zich nu, met de Rusland-Oekraine oorlog als katalysator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Skywalker27 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:48:
Ik ben alleen bang dat de oorlog nu wordt aan gegrepen wordt voor alle prijzen te verhogen. Het kan namelijk nooit zo zijn dat als een grondstof 30% duurder wordt dat het uiteindelijke product ook 30% duurder word. Er zijn namelijk veel meer componenten dan alleen grondstoffen. Daarnaast als straks het conflict teneinde is gaan de prijzen echt niet meer omlaag men blijft wel consumeren.
Nou het probleem is eigenlijk, iedereen gebruikt energie.

Dus niet alleen die grondstof wordt 30% duurder, maar ook de koffie, ook de logistiek voor je product, ook de kilometervergoeding, ook je productie proces en nog wel veel meer. En dat samen leid er dan toe toe dat een product inderdaad wel 30% duurder wordt. Ik hoop het niet hoor!

De grondstoffen voor mijn productie zijn ook al duurder geworden maar ik verhoog mijn prijzen voorlopig nog niet, ik wacht de situatie dit jaar nog wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:25:
Elke 12% die er van de salderingsregeling wordt afgehaald, scheelt welgeteld 1 ct per kWh op de energierekening.
Hoe bereken je dat?

Om het even simpel te houden: je neemt 5000 kWh per jaar van het net af en je levert 4000 kWh per jaar terug (je eigen verbruik is er dus al vanaf). Je kan nu nog alles salderen dus je hoeft maar 1000kWh af te rekenen. Stel dat kost 40 cent (alles inclusief) dan betaal je dus 400 euro.

Straks is er een paar jaar voorbij en je mag nog maar 73% salderen. Dat betekent dat je nog maar 0,73 * 4000 = 2920 kWh mag salderen. Je moet dus voor 5000 - 2920 = 2080 kWh betalen. Dat zou dan 832 euro zijn.

Je krijgt ook een terugleververgoeding voor de resterende 1080 kWh die je niet mag salderen. Stel dat is 10 cent dan krijg je dus 108 euro terug. Je betaalt dan 724 ipv 400. Dat is een verschil van 324 euro. Dat is precies die 27 euro per maand die het volgens jou zou kosten als het salderen helemaal afgeschaft zou worden, maar het is hier nog maar voor 27% afgeschaft.

Als het salderen volledig is afgeschaft moet je 5000 * 0,40 - (4000 * 0,10) = 1600 euro betalen. Dan is het dus 4 keer zo duur geworden, zelfs al zijn de prijzen nooit veranderd.

Dat verschil is 30 cent per kWh, wat veel makkelijker uit te rekenen zou zijn door het prijsverschil tussen de kosten (40 cent) en de opbrengst (10 cent) te nemen.

Dit is natuurlijk een rekenvoorbeeld, als de prijzen anders zijn (op welke manier dan ook) dan zijn die verschillen gelijk heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Gerco-M schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Nou het probleem is eigenlijk, iedereen gebruikt energie.

Dus niet alleen die grondstof wordt 30% duurder, maar ook de koffie, ook de logistiek voor je product, ook de kilometervergoeding, ook je productie proces en nog wel veel meer. En dat samen leid er dan toe toe dat een product inderdaad wel 30% duurder wordt. Ik hoop het niet hoor!

De grondstoffen voor mijn productie zijn ook al duurder geworden maar ik verhoog mijn prijzen voorlopig nog niet, ik wacht de situatie dit jaar nog wel even af.
Ja energie is ook een grote vinger in de pap ;) En samen met de grondstoffen zou dat inderdaad wel zon stijging kunnen verklaren maar dat neemt niet weg dat een product prijs nog steeds meer componenten heeft dan alleen de grondstof en energie; Loonkosten, huur, Legal liabilities enz. enz.

[ Voor 15% gewijzigd door Skywalker27 op 15-03-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@Verwijderd kan je dat standpunt toelichten?

In het bijzonder hoe je denkt dat de groei vol te houden blijft én hoe fracking (de enige optie hier) wenselijker is dan traditionele putten (de optie elders). Los van de wenselijke krimpscheurtjes/stranded assets in een economie in transitie.

We mogen China wel dankbaar zijn dat ze het over de Spelen hebben laten tillen. Wat dat betreft heeft de olympische gedachte gewerkt ;)
Een maand eerder had het er mogelijk heel anders uit gezien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:19:
@Verwijderd kan je dat standpunt toelichten?

In het bijzonder hoe je denkt dat de groei vol te houden blijft én hoe fracking (de enige optie hier) wenselijker is dan traditionele putten (de optie elders). Los van de wenselijke krimpscheurtjes/stranded assets in een economie in transitie.

We mogen China wel dankbaar zijn dat ze het over de Spelen hebben laten tillen. Wat dat betreft heeft de olympische gedachte gewerkt ;)
Een maand eerder had het er mogelijk heel anders uit gezien.
Er zit voor bijna 200 jaar aan shale gas in Europa, maar onder groen-politieke druk is het verboden om dit te oogsten. Investering in olie/gas velden zijn onder diezelfde druk drastisch teruggeschroefd met dalende productie ten gevolg.

De komende jaren gaan de tekorten alleen groter worden. Kunnen we weer massaal over op die schone kolencentrales...

Op termijn moeten we wat anders dan olie/gas, maar zolang er geen goed alternatief is lijkt het mij niet zo slim om de boel te verwaarlozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@Verwijderd dat is geen toelichting, maar een herhaling. Ik hoopte op meer diepgang (no pun intended) dan drill baby, drill.

Ik ben erg blij dat er nu concretere plannen komen en dat de enorme scope eindelijk voor iedereen duidelijk is :)
In het business as usual scenario had de transitie mogelijk überhaupt niet gebeurd voor een langzame ineenstorting omdat de kosten van nietsdoen structureel onderschat worden. Dat maakt het voor jou mogelijk om het groen-politieke druk te noemen en na het zo weg te zetten, te stoppen met nadenken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

BekSide schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:08:
Ben ik nou serieus een mega mazzelpik dat ik in oktober voor het eerst in mijn leven mijn contract voor 3 jaar heb vastgezet bij greenchoice?
Gas: €0,85 per m3

Of ga ik ook doodleuk in Juli mee met de verhogingen.

En gaat een greenchoice of welke andere leverancier dit anders wel trekken? Want ze leveren nu dik geld in op mijn klantzijn, of zie ik dit helemaal verkeerd?

Overigens deze maand naar een airco overgegaan. Werkt perfect. Kost eenmalig wel een bak. Maar huis bijna helemaal verwarmd op mijn zonnepanelen.

Ik denk dat ik Greenchoice eens ga bellen en zeggen dat ze mee moeten betalen aan mijn airco’s, scheelt hun nog het meeste geld🥸
Greenchoice heeft in principe voor drie jaar gas voor jou ingekocht toen jij een contract voor drie jaar afsloot. Daar lopen ze dus een beperkt risico. Ze lopen wel een risico als het extreem koude winters worden en jij meer gas verbruikt dan zij verwachtten en hebben ingekocht; dat moeten ze dan bijkopen tegen hoge tarieven.

Maar het lijkt erop dat jij dankzij je airco's minder gaat gebruiken dan zij verwacht hebben. Dan zijn ze dus spekkoper, ze kunnen het voor jou gekochte gas tegen veel hogere tarieven kwijt aan anderen :)

In principe is het geen gek idee om je energieleverancier op te bellen en een dealtje te sluiten: "Hey GC, de afgelopen jaren gebruikte ik steeds 1500 kuub, dat hebben jullie ingekocht voor mij, wat dachten jullie ervan als ik de komende jaren maar 500 kuub gebruik, en we het prijsverschil tussen de huidige marktprijs en mijn contractprijs splitten?" In de praktijk denk ik dat ze het niet gaan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verwacht dat de top van de gasprijs wel bereikt is. Het totale gebruik is voornamelijk industrie, die hebben het verbruik al flink teruggebracht (simpelweg productie stilgelegd).

Kunstmestproductie is niet rendabel te produceren. De (arme) boeren kunnen/willen simpelweg die prijs niet betalen omdat niet iedereen de doorberekende extra kosten kan/wil betalen. Gevolg: minder productie = schaarste = hogere prijs.
Voor ons westerlingen kunnen wel 2x zoveel neerleggen voor een brood, maar dat geldt niet voor de hele wereld. In combinatie met de shit in Oekraïne is dit een 1-2-tje voor shit in Afrika. Komende jaren krijgen we nog wel wat giro 555 acties voor oorlogen en hongersnoden in de derde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:48:
Het totale gebruik is voornamelijk industrie,
Vandaag stelde iemand in een ander topic hetzelfde, maar het klopt niet. Elektra en woningen zijn de veruit de grootste gasverbruikers.

pdukers in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Maar gezien de winter voorbij is, zal de gasvraag afnemen. Maar anderzijds moet men nu al beginnen met het op peil brengen van de gasvoorraad voor de komende winter.

Tenzij de gastoevoer vanuit Rusland afgesloten wordt, verwacht ik dat de prijs op dit niveau of een klein beetje lager zal blijven liggen voor 2022 en de winter van 2023.

[ Voor 36% gewijzigd door pdukers op 15-03-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:48:
Ik verwacht dat de top van de gasprijs wel bereikt is. Het totale gebruik is voornamelijk industrie, die hebben het verbruik al flink teruggebracht (simpelweg productie stilgelegd).

Kunstmestproductie is niet rendabel te produceren. De (arme) boeren kunnen/willen simpelweg die prijs niet betalen omdat niet iedereen de doorberekende extra kosten kan/wil betalen. Gevolg: minder productie = schaarste = hogere prijs.
Voor ons westerlingen kunnen wel 2x zoveel neerleggen voor een brood, maar dat geldt niet voor de hele wereld. In combinatie met de shit in Oekraïne is dit een 1-2-tje voor shit in Afrika. Komende jaren krijgen we nog wel wat giro 555 acties voor oorlogen en hongersnoden in de derde wereld.
*knip* onderbuikgevoelens over vluchtelingen

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 16-03-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pdukers schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:16:
[...]
Vandaag stelde iemand in een ander topic hetzelfde, maar het klopt niet. Elektra en woningen zijn de veruit de grootste gasverbruikers.

pdukers in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Maar gezien de winter voorbij is, zal de gasvraag afnemen. Maar anderzijds moet men nu al beginnen met het op peil brengen van de gasvoorraad voor de komende winter.
Ja, als je bedrijven opsplits op sectorniveau wel ja. Industrie als geheel gebruikt bijna net zoveel als elektriciteitssector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
JeroenE schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:47:
[...]
Hoe bereken je dat?

Om het even simpel te houden: je neemt 5000 kWh per jaar van het net af en je levert 4000 kWh per jaar terug (je eigen verbruik is er dus al vanaf). Je kan nu nog alles salderen dus je hoeft maar 1000kWh af te rekenen. Stel dat kost 40 cent (alles inclusief) dan betaal je dus 400 euro.

Straks is er een paar jaar voorbij en je mag nog maar 73% salderen. Dat betekent dat je nog maar 0,73 * 4000 = 2920 kWh mag salderen. Je moet dus voor 5000 - 2920 = 2080 kWh betalen. Dat zou dan 832 euro zijn.

Je krijgt ook een terugleververgoeding voor de resterende 1080 kWh die je niet mag salderen. Stel dat is 10 cent dan krijg je dus 108 euro terug. Je betaalt dan 724 ipv 400. Dat is een verschil van 324 euro. Dat is precies die 27 euro per maand die het volgens jou zou kosten als het salderen helemaal afgeschaft zou worden, maar het is hier nog maar voor 27% afgeschaft.

Als het salderen volledig is afgeschaft moet je 5000 * 0,40 - (4000 * 0,10) = 1600 euro betalen. Dan is het dus 4 keer zo duur geworden, zelfs al zijn de prijzen nooit veranderd.

Dat verschil is 30 cent per kWh, wat veel makkelijker uit te rekenen zou zijn door het prijsverschil tussen de kosten (40 cent) en de opbrengst (10 cent) te nemen.

Dit is natuurlijk een rekenvoorbeeld, als de prijzen anders zijn (op welke manier dan ook) dan zijn die verschillen gelijk heel anders.
Salderen gaat uitsluitend over de energiebelasting. Wat je met je leverancier overeen komt aan tarieven voor levering en teruglevering staat los van de salderingsregeling. Er zijn meerdere energieleveranciers die voor terugleveren hetzelfde kale tarief rekenen als voor levering, waarbij dat kale tarief nu boven de 60ct/kWh ligt volgens het modelcontract. Binnen 2 jaar verdien je daarmee nu zonnepanelen terug, zoveel als je hoofdaansluiting er aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 13:51
eamelink schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:57:
[...]
In principe is het geen gek idee om je energieleverancier op te bellen en een dealtje te sluiten: "Hey GC, de afgelopen jaren gebruikte ik steeds 1500 kuub, dat hebben jullie ingekocht voor mij, wat dachten jullie ervan als ik de komende jaren maar 500 kuub gebruik, en we het prijsverschil tussen de huidige marktprijs en mijn contractprijs splitten?" In de praktijk denk ik dat ze het niet gaan doen :P
De gemiddelde klantenservicemedewerker: "...huh?"
Ze gaan het inderdaad niet doen, maar de meeste snappen niet eens hoe het werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Melkunie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:58:
De gemiddelde klantenservicemedewerker: "...huh?"
Ze gaan het inderdaad niet doen, maar de meeste snappen niet eens hoe het werkt :+
Zeker. Op de schaal van een huishouden is het ook lastig. Maar ik ben wel benieuwd of er bijvoorbeeld industriële gebruikers zijn die grote contracten hebben tegen lage tarieven, voor wie het gunstiger is om in plaats van hun normale activiteit uit te voeren, gewoon hun gas te verkopen.

Stel nou dat je glastuinbouwer bent en een contract hebt voor een miljoen kuub a 20 cent. Dan kan je daarmee bloemen voor China maken, of gewoon die miljoen kuub doorverkopen (of terugverkopen aan je leverancier) voor 2 euro, het verschil 1,8 miljoen euro in je zak steken en lekker een jaartje op vakantie gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
eamelink schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Zeker. Op de schaal van een huishouden is het ook lastig. Maar ik ben wel benieuwd of er bijvoorbeeld industriële gebruikers zijn die grote contracten hebben tegen lage tarieven, voor wie het gunstiger is om in plaats van hun normale activiteit uit te voeren, gewoon hun gas te verkopen.

Stel nou dat je glastuinbouwer bent en een contract hebt voor een miljoen kuub a 20 cent. Dan kan je daarmee bloemen voor China maken, of gewoon die miljoen kuub doorverkopen (of terugverkopen aan je leverancier) voor 2 euro, het verschil 1,8 miljoen euro in je zak steken en lekker een jaartje op vakantie gaan :+
Je hebt voor de verkoop waarschijnlijk ook lange termijn contacten afgesloten. En anders wordt je een onbetrouwbare leverancier. Dat laatste is niet zo’n probleem als niemand anders kan leveren. Maar iedereen die nu bloemen verkoopt aan Rusland zal ze maar al te graag gaan verkopen in China 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:36:
Salderen gaat uitsluitend over de energiebelasting. Wat je met je leverancier overeen komt aan tarieven voor levering en teruglevering staat los van de salderingsregeling.
Nee, met de salderingsregeling zijn ze verplicht het te salderen. Als dat wordt afgeschaft hoeven ze dat dus niet meer te doen en is het prijsverschil tussen aankoopprijs en de terugleververgoeding aan je energieleverancier ineens ook belangrijk.

Ik ben het wel met je eens dat het afschaffen is bedacht door de overheid om minder inkomsten mis te lopen, maar de energieleveranciers kunnen dus ook gebruik maken van het verschil in prijs.
Er zijn meerdere energieleveranciers die voor terugleveren hetzelfde kale tarief rekenen als voor levering, waarbij dat kale tarief nu boven de 60ct/kWh ligt volgens het modelcontract. Binnen 2 jaar verdien je daarmee nu zonnepanelen terug, zoveel als je hoofdaansluiting er aan kan.
Dat is nu wel zo, maar je kan er niet vanuit gaan dat het zo blijft. Als je een jaar geleden had gezegd dat je bij geen enkele energieleverancier meer een vast contract kan afsluiten had iemand je dan gelooft?

Het grote nadeel van de variabele modelcontracten is dat de leverancier de prijs kan aanpassen. Als men er achter komt dat het ze serieus geld gaat kosten en besluit om de terugleververgoeding veel lager te zetten heb je mooi pech. Er zijn nu al leveranciers waarbij dit verschil heel erg groot is, zelfs als je de opslagen/belastingen niet meerekent.

Ik vermoed dat het qua verlies nu nog wel mee zal vallen. Dit is natuurlijk alleen zo bij de mensen die structureel veel meer terugleveren dan ze gebruiken. Voor alle anderen die nu nog kunnen salderen kan een energieleverancier daar niets aan doen. Maar als ooit de salderingsregeling wel is afgeschaft dan kunnen ze dat voor die veel grotere groep wel doen en dan kan het ze dus ook serieus geld schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JeroenE schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:56:
[...]
Nee, met de salderingsregeling zijn ze verplicht het te salderen. Als dat wordt afgeschaft hoeven ze dat dus niet meer te doen en is het prijsverschil tussen aankoopprijs en de terugleververgoeding aan je energieleverancier ineens ook belangrijk.

Ik ben het wel met je eens dat het afschaffen is bedacht door de overheid om minder inkomsten mis te lopen, maar de energieleveranciers kunnen dus ook gebruik maken van het verschil in prijs.

[...]
Dat is nu wel zo, maar je kan er niet vanuit gaan dat het zo blijft. Als je een jaar geleden had gezegd dat je bij geen enkele energieleverancier meer een vast contract kan afsluiten had iemand je dan gelooft?

Het grote nadeel van de variabele modelcontracten is dat de leverancier de prijs kan aanpassen. Als men er achter komt dat het ze serieus geld gaat kosten en besluit om de terugleververgoeding veel lager te zetten heb je mooi pech. Er zijn nu al leveranciers waarbij dit verschil heel erg groot is, zelfs als je de opslagen/belastingen niet meerekent.

Ik vermoed dat het qua verlies nu nog wel mee zal vallen. Dit is natuurlijk alleen zo bij de mensen die structureel veel meer terugleveren dan ze gebruiken. Voor alle anderen die nu nog kunnen salderen kan een energieleverancier daar niets aan doen. Maar als ooit de salderingsregeling wel is afgeschaft dan kunnen ze dat voor die veel grotere groep wel doen en dan kan het ze dus ook serieus geld schelen.
Dat mag straks niet. Er moet een ‘redelijke terugleververgoeding’ komen. 6 cent terugleveren en 50 cent leveringskosten is met alle goede bedoelingen niet redelijk te noemen (om maar wat getallen van bijv. Vattenfal te noemen :X).

Verder moeten we eerst maar eens afwachten hoe het afschaffen van de saldeerregeling eruit gaat zien. Dat hele gebeuren met die oorlog kan ook weer van alles in de war schoppen: we willen tenslotte de transitie versnellen en niet vertragen. Salderen afschaffen zal de transitie alles behalve versnellen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:28:
Dat mag straks niet. Er moet een ‘redelijke terugleververgoeding’ komen. 6 cent terugleveren en 50 cent leveringskosten is met alle goede bedoelingen niet redelijk te noemen (om maar wat getallen van bijv. Vattenfal te noemen :X).
Dat zou je denken, maar nu is dat ook dus ik zie niet in waarom dat straks niet zou mogen.

Als er veel PV is zijn de prijzen op de markt nu ook al lager, dus ik kan me heel goed voorstellen dat de energiemaatschappijen een goede casus kunnen maken dat de terugleververgoedingen daarom ook veel lager moet zijn dan de prijs als je wil afnemen.
Verder moeten we eerst maar eens afwachten hoe het afschaffen van de saldeerregeling eruit gaat zien.
Dat is zeker waar. Voor de consument is het natuurlijk gunstig als het blijft, voor de energieleveranciers veel minder. Dus het is maar de vraag wie straks het meest te vertellen heeft inzake nieuw beleid.
we willen tenslotte de transitie versnellen en niet vertragen. Salderen afschaffen zal de transitie alles behalve versnellen.
Dat was een paar jaar geleden ook al zo en toch heeft men toen bedacht om het salderen af te gaan schaffen omdat de gemiste inkomsten blijkbaar belangrijker waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JeroenE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:27:
[...]
Dat zou je denken, maar nu is dat ook dus ik zie niet in waarom dat straks niet zou mogen.

Als er veel PV is zijn de prijzen op de markt nu ook al lager, dus ik kan me heel goed voorstellen dat de energiemaatschappijen een goede casus kunnen maken dat de terugleververgoedingen daarom ook veel lager moet zijn dan de prijs als je wil afnemen.
Volgens mij ligt dit nu niet vast in de wet. Er speelt daarnaast meer dan alleen de kostprijs. Zonnepanelen moeten aantrekkelijk blijven om in te investeren. De doelstelling is dat de gemiddelde installatie in 9 jaar terugverdiend moet kunnen zijn: dat lukt niet met een vergoeding van 7 cent.

Dit is ook dè reden waarom installateurs tot op heden altijd geadviseerd hebben om uitsluitend zoveel panelen neer te leggen om het eigen verbruik af te dekken. De terugleververgoeding was gewoon niet hoog genoeg om die extra panelen terug te verdienen.

Die extra panelen zijn wel nodig om de klimaatdoelen te halen.
Dat is zeker waar. Voor de consument is het natuurlijk gunstig als het blijft, voor de energieleveranciers veel minder. Dus het is maar de vraag wie straks het meest te vertellen heeft inzake nieuw beleid.

[...]
Dat was een paar jaar geleden ook al zo en toch heeft men toen bedacht om het salderen af te gaan schaffen omdat de gemiste inkomsten blijkbaar belangrijker waren.
Ik denk dat er een goede reden is waarom men geen haast lijkt te hebben met afschaffing. Energiebedrijven willen er vanaf (het kost ze geld) en de overheid weet nog niet zo goed hoe ze zonnepanelen aantrekkelijk houden zonder salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Als panelen steeds goedkoper worden en er daardoor echt massaal daken worden volgelegd denk ik wel dat we zullen evolueren naar het deels afschakelen van installaties als er simpelweg teveel geproduceerd wordt.

Vraag en aanbod moeten steeds perfect in evenwicht zijn.

Het net zal ook wel steeds performanter worden in het verdelen van decentrale productie over langere afstanden dus moeten afschakelen zou liefst zo weinig mogelijk moeten voorvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kost Tennet dit jaar honderden miljoenen, die gelukkig de komende jaren doorberekend worden aan de eindklanten.

Gascentrales compenseren

Tennet was het afgelopen jaar vooral meer geld kwijt aan het in balans houden van vraag en aanbod op het energienetwerk, een belangrijke taak van de netbeheerder. Als er bijvoorbeeld veel windenergie is, moeten de gascentrales even minder hard draaien. Tennet moet de gascentrales daar wel voor compenseren. Doordat de gasprijs hard steeg eind 2021 gingen deze compensatiekosten hard omhoog.

Daarnaast raakt het netwerk steeds voller omdat in Nederland veel meer zonne- en windenergie wordt opgewekt. Ook hierdoor moesten andere energieproducenten zoals de gas- en kolencentrales minder hard draaien, wat Tennet geld kost. De kosten voor deze 'systeemdiensten' stegen van €1,2 naar €2,3 mrd.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev...ergieprijzen-krc2cauSnLkJ

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:37:
Volgens mij ligt dit nu niet vast in de wet.
Ja wel hoor, dat staat nu ook al in de Elektriciteitswet in artikel 31c, lid3:
Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.
Dus blijkbaar vind de ACM 7 cent een redelijke vergoeding tov een kostprijs van 50 cent (of wat het dan ook precies is) en ik zie niet in waarom dat over x jaar dan per se anders zou moeten zijn. Het is gewoon een groot prijsverschil.

Ik heb geen historische data bij de hand, maar ik denk dat men wel de kostprijs heeft verhoogd maar niet de terugleververgoeding. Een paar jaar geleden was Greenchoice nog "de" leverancier voor mensen die echt terugleveren omdat die 11 cent gaven en dat was toen ongekend hoog.
Zonnepanelen moeten aantrekkelijk blijven om in te investeren.
Zegt wie? Bovendien: moet het dan per se voor consumenten aantrekkelijk zijn?

Ik ben het daar wel mee eens hoor, maar ik vraag me soms af wat de overheid zelf denkt. Zie het "gedoe" met de KOR als mensen willen uitbreiden of als ze toevallig ZZP'er zijn etc. Als ze het echt makkelijk hadden willen maken dan hadden ze daar prima een aparte regeling voor kunnen maken. Maar nee, we maken het lekker ingewikkeld allemaal.
Dit is ook dè reden waarom installateurs tot op heden altijd geadviseerd hebben om uitsluitend zoveel panelen neer te leggen om het eigen verbruik af te dekken. De terugleververgoeding was gewoon niet hoog genoeg om die extra panelen terug te verdienen.
Daarmee wel vergetend dat de meeste mensen alleen maar meer elektriciteit gaan gebruiken (denk aan elektrische auto's) en later bijleggen nog veel duurder is dan gelijk het dak vol leggen.

Wij leveren niet terug (op jaarbasis dan) maar zelfs al zou dat wel zo zijn dan was het terugverdienen ook wel gelukt. Wij hebben wel heel veel zelf gedaan en dat scheelt enorm veel in de prijs. Ik ga er ook vanuit dat de panelen het wel 20 jaar volhouden en waarschijnlijk wel langer. De oude panelen hadden we ook al 17 jaar (en verhuist van ons tweede huis naar ons derde huis). Die hebben we meer vervangen omdat nieuwe panelen meer rendement halen en we het mooier vonden om overal dezelfde panelen te hebben. Het was echt niet zo dat ze maar de helft opbrachten als vroeger.
Ik denk dat er een goede reden is waarom men geen haast lijkt te hebben met afschaffing. Energiebedrijven willen er vanaf (het kost ze geld) en de overheid weet nog niet zo goed hoe ze zonnepanelen aantrekkelijk houden zonder salderen.
Dat zou me niets verbazen, hopelijk houden ze dat nog lang vol :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Zijn de lagere prijzen op TheICE al terug te zijn bij sommige aanbieders? Ze gingen allemaal rap naar de 2,77 of zelfs 3,12 bij Vattenfal, maar nu het van de piek van 345 naar 105 is gezakt
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5360399&span=1

Zie ik er nog niets van terug.

Oh bij Vattenfall wel, daar is het nu 2,38 afgerond.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 18-03-2022 11:19 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de kop in het FD van vandaag: Energiebedrijven dreigen in acute geldnood te komen

Ik denk dus niet dat energiebedrijven zitten te springen om nieuwe overstappers. En al helemaal niet om langer lopende contracten af te sluiten die ze vervolgens nauwelijks kunnen afdekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Om met variabele renewables een stabiel net te krijgen, zal je overcapaciteit moeten hebben. Dat is voorlopig goedkoper dan grootschalige opslag.
Dit impliceert ook dat afschakeling normaal gaat zijn.
Ik denk dat dat een interessant vraagstuk voor economen is en de basis moet zijn voor het alternatief op salderen.
De stap die nu wordt gezet (belasting per kWh omlaag) is er alvast eentje in de goede richting. Het maakt immers het verschil tussen het afname- en teruglevertarief kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:28:
Om met variabele renewables een stabiel net te krijgen, zal je overcapaciteit moeten hebben. Dat is voorlopig goedkoper dan grootschalige opslag.
Dit impliceert ook dat afschakeling normaal gaat zijn.
Ik denk dat dat een interessant vraagstuk voor economen is en de basis moet zijn voor het alternatief op salderen.
Een mooie video over de goedkoopste vorm van energie:
YouTube: Rethinking Energy 2020-2030: 100% Solar, Wind, and Batteries is Just...

Kernenergie is gigantisch duur. Verder is duurt het veel te lang voordat zoiets gebouwd wordt. Tegelijk wordt er steevast naar nieuwe technologieën gewezen welke nog nauwelijks in gebruik zijn. De gelinkte video gaat uit van een combinatie van wind/zon energie in combinatie met batterijen. Lijkt me verder dat dit juist wel op bijvoorbeeld wijkniveau moet plaatsvinden, op huisniveau lijkt me veel te inefficient.

De video heeft het erover dat er inderdaad overcapaciteit moet zijn. Als gevolg daarvan zal je het grootste deel van het jaar een gigantische hoeveelheid extra energie hebben. Energie welke gewoon weggegeven kan worden. Dat lijkt me een stuk interessanter dan "kernenergie" en proberen exact vraag en aanbod altijd gelijk te krijgen.

Edit: in plaats van aannames te doen over zonnepanelen op daken van consumenten, de video gaat daar niet over. Het gaat over zonnepanelen en de prijs van die energie.

[ Voor 5% gewijzigd door bkor op 18-03-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoe is kernenergie gigantisch duur?

Zowel IPCC als OECD komen tot de berekening tot juist zonnepanelen op het dak gigantisch duur zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@Verwijderd dat is niet echt te linken aan de oorlog (hooguit dat de risico's en kosten van nucleair qua sabotage en moedwillige vernieling onderschat worden).
Ik stel voor renewables vs nucleair verder te bediscussiëren op de plek waar dat al meermaals gedaan is, dwz Energie - crisis & actualiteit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
https://www.knack.be/nieu...icle-opinion-1847141.html

Energiecoöperaties bewijzen in huidige tijden echt wel hun kracht. Deze zouden veel meer moeten gestimuleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:05:
@Verwijderd dat is niet echt te linken aan de oorlog (hooguit dat de risico's en kosten van nucleair qua sabotage en moedwillige vernieling onderschat worden).
Ik stel voor renewables vs nucleair verder te bediscussiëren op de plek waar dat al meermaals gedaan is, dwz Energie - crisis & actualiteit .
Ja, waarom die oorlog er is bijgehaald in het energiecrisis topic is me een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
JDx schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:17:
Zijn de lagere prijzen op TheICE al terug te zijn bij sommige aanbieders? Ze gingen allemaal rap naar de 2,77 of zelfs 3,12 bij Vattenfal, maar nu het van de piek van 345 naar 105 is gezakt

Zie ik er nog niets van terug.

Oh bij Vattenfall wel, daar is het nu 2,38 afgerond.
2,25 per m3 nu. Ik zie alleen de energieprijs niet heel erg dalen. Nu 53,5 cent per kwh. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mierenfokker schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:47:
[...]

2,25 per m3 nu. Ik zie alleen de energieprijs niet heel erg dalen. Nu 53,5 cent per kwh. Iemand een idee?
Ik heb het 51 -> 61 gezien, dus 53 is alweer wat beter, oh dat was Essent, daar is het nog 60,5 cent.

En 2,54 voor gas.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 19-03-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 17:13

ViezeVis

Sample Text

Hi allemaal,

Ik lees al even mee in dit topic, als ook in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier". We hopen binnenkort ons koophuis te kunnen kopen. En, bij een koophuis hoort natuurlijk een G/W/L 'contract'. Als ik zo een beetje lees, is geen één aanbieder echt voordelig. Het is allemaal shit :N

Nu weet ik niet of iemand mij hier verder kan helpen, maar ik heb een proefberekening gemaakt bij Vattenfall o.b.v. een schatting: Tussenwoning, 2500kWh stroomverbruik en 800 m3 gas (2 personen, A-label, koken op gas). Een deel stond al vooringevuld.

Nu liggen er op het huis 8 zonnepanelen uit midden 2021. Ik schat een opbrengt van 2000kWh per jaar. Op de site van Vattenfall wordt gevraagd of je zonnepanelen hebt en hoeveel je teruglevert. Volgens mij lever ik niets terug. Ik lever niets terug. Misschien wel, maar verwacht het niet. Maar hoe werkt het dan? Moet ik dan bij stroomverbruik bijvoorbeeld 500kWh invullen (omdat 2000kWh van de zonnepanelen is), of is het handiger om dat toch maar op 2500 kWh te laten staan en dan hopen dat het bij de eindafrekening wordt gecorrigeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKYQMfxtsR1wsdy2HmSV0rV4P3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tJ6WgNFq5ZYb1Wkbwvl2Ydnx.png?f=user_large

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

ViezeVis schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:11:
Hi allemaal,

Ik lees al even mee in dit topic, als ook in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier". We hopen binnenkort ons koophuis te kunnen kopen. En, bij een koophuis hoort natuurlijk een G/W/L 'contract'. Als ik zo een beetje lees, is geen één aanbieder echt voordelig. Het is allemaal shit :N

Nu weet ik niet of iemand mij hier verder kan helpen, maar ik heb een proefberekening gemaakt bij Vattenfall o.b.v. een schatting: Tussenwoning, 2500kWh stroomverbruik en 800 m3 gas (2 personen, A-label, koken op gas). Een deel stond al vooringevuld.

Nu liggen er op het huis 8 zonnepanelen uit midden 2021. Ik schat een opbrengt van 2000kWh per jaar. Op de site van Vattenfall wordt gevraagd of je zonnepanelen hebt en hoeveel je teruglevert. Volgens mij lever ik niets terug. Maar hoe werkt het dan? Moet ik dan bij stroomverbruik bijvoorbeeld 500kWh invullen (omdat 2000kWh van de zonnepanelen is), of is het handiger om dat toch maar op 2500 kWh te laten staan en dan hopen dat het bij de eindafrekening wordt gecorrigeerd?

[Afbeelding]
Dat wordt sowieso gecorrigeerd dan en dan krijg je eventueel teveel betaald gewoon terug. Je betaald alleen wat je verbruikt uiteindelijk.
Wel even controleren of die panelen aangemeld zijn (vast wel, maar liever dubbel checken, www.energieleveren.nl ).

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Dennis1812 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Dat wordt sowieso gecorrigeerd dan en dan krijg je eventueel teveel betaald gewoon terug. Je betaald alleen wat je verbruikt uiteindelijk.
Wel even controleren of die panelen aangemeld zijn (vast wel, maar liever dubbel checken, www.energieleveren.nl ).
Heb de laatste 6 tekens van het meternummer niet. Ik verwacht het indd ook wel, ze zijn door een bedrijf geplaatst. Klopt het overigens dat ik dan bij stroomverbruik 500kWh moet invullen (en dan de 2000kWh v.d. zonnepanelen heb), of zou het advies zijn om dat op 2500kWh te laten staan omdat je het verbruik v.d. zonnepanelen nog niet exact weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@ViezeVis wat je teruglevert kan worden gesaldeerd met wat je verbruikt. Maar dat doet de energieleverancier, niet jijzelf door op te geven dat je niet levert (al is dat per saldo zo) Ik zou 2000kWh teruglevering en 2500kWh opgeven, zoals je het omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ViezeVis schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Heb de laatste 6 tekens van het meternummer niet. Ik verwacht het indd ook wel, ze zijn door een bedrijf geplaatst. Klopt het overigens dat ik dan bij stroomverbruik 500kWh moet invullen (en dan de 2000kWh v.d. zonnepanelen heb), of zou het advies zijn om dat op 2500kWh te laten staan omdat je het verbruik v.d. zonnepanelen nog niet exact weet?
Die cijfers heb je wel zodra je erin zit. En dan kan je t toch checken? Eerder is t niet van jou en niet jouw probleem.

Ik zou er 500kWh invullen. Volgens mij gaat die berekening puur op welk maandtarief passend is. En een maandtarief passend bij 2.5mWh is niet passend voor jou want je hoeft maar 500kWh af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Chris.nl schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:34:
@ViezeVis wat je teruglevert kan worden gesaldeerd met wat je verbruikt. Maar dat doet de energieleverancier, niet jijzelf door op te geven dat je niet levert (al is dat per saldo zo) Ik zou 2000kWh teruglevering en 2500kWh opgeven, zoals je het omschrijft.
Qua prijs maakt het niks uit haha. Ik zal t.z.t. Vattenfall even bellen. Hopelijk geven de komende paar weken nog wat ruimte tot daling van de energieprijzen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ViezeVis schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Qua prijs maakt het niks uit haha. Ik zal t.z.t. Vattenfall even bellen. Hopelijk geven de komende paar weken nog wat ruimte tot daling van de energieprijzen :9
Zodra je er woont heb je nog een kleine maand om te regelen.

En een vast contract krijg je toch bijna nergens momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Imo verwacht niet niet 500kWh te verbruiken.

Je verwacht 2500kWh te verbruiken en 2000kWh terug te leveren. De rekensom komt nadat het jaar feitelijk is. Of dat leveren ook gaat gebeuren weet je imo nog niet (overbelast netwerk oid).

Ik zou de data zo compleet mogelijk willen invullen, mooi als het qua voorschot bedrag niets uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Chris.nl schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:22:
[...]

Imo verwacht niet niet 500kWh te verbruiken.

Je verwacht 2500kWh te verbruiken en 2000kWh terug te leveren. De rekensom komt nadat het jaar feitelijk is. Of dat leveren ook gaat gebeuren weet je imo nog niet (overbelast netwerk oid).

Ik zou de data zo compleet mogelijk willen invullen, mooi als het qua voorschot bedrag niets uitmaakt.
Grote kans dat het voorschot hiermee veel te hoog is en dat risico zou ik niemand meer adviseren met deze energieprijzen.

Ik zou 500 kWh opgeven, je verbruik goed in de gaten houden en er rekening mee houden dat je iets zal moeten bijbetalen.

Edit: nog ff wakker worden.. volgens mij maakt het echt geen biet uit of je 500 kWh invult zonder teruglevering of 2500 verbruik en 2000 teruglevering. Al is het alleen al omdat energiemaatschappijen nadat jij je verbruik hebt opgegeven en op basis daarvan akkoord geeft op een contract, alsnog terug vallen op het historisch verbruik van het huis 7(8)7 7(8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 22-03-2022 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zie op TheICE dat we op het laagste punt zitten sinds het begin van de oorlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zijn ze sowieso al begonnen met het leveren van ander gas ofzo? De vlammen zijn heel oranje.

Nvm, moest even ventileren :')

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 22-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Eneco gaat de prijzen ook maandelijks aanpassen..

https://nos.nl/l/2422234

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:24
iMode schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:07:

Voordat mensen in paniek raken: het geldt (vooralsnog :P) alleen voor klanten die op of na 1 april een nieuw variabel contract krijgen. Een aflopend jaarcontract is ook een nieuw contract.
"We gaan meer met de markt meebewegen en zo het risico voor onszelf en onze klanten verkleinen"
Ik ben benieuwd of de prijzen net zo hard kunnen dalen als dat ze kunnen stijgen. Brandstofprijzen zijn in korte tijd fors gestegen, en we zijn al "blij" dat er tien cent van af is gegaan. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

"We gaan meer met de markt meebewegen en zo het risico voor onszelf en onze klanten verkleinen", aldus Tempelman.

Met name het risico voor onszelf. Het risico voor de klanten wordt juist groter namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Mawlana schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Voordat mensen in paniek raken: het geldt (vooralsnog :P) alleen voor klanten die op of na 1 april een nieuw variabel contract krijgen. Een aflopend jaarcontract is ook een nieuw contract.
Gelukkig heb ik een vierjarig contract wat pas in 2024 afloopt, maar ik zie Eneco die contracten nog wel openbreken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:43:
"We gaan meer met de markt meebewegen en zo het risico voor onszelf en onze klanten verkleinen", aldus Tempelman.

Met name het risico voor onszelf. Het risico voor de klanten wordt juist groter namelijk.
Zullen ze niet doelen op het risico dat de tent omdondert en dat iedereen het voorschot kwijt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat risico is niet zo groot bij producenten, maar van toepassing bij handelaren.

Overigens dan nog een drogredenering. PS: Ik verhoog mijn prijzen dramatisch, zodat voor u als klant het risico kleiner wordt dat ik verlies maak en failliet ga...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Je zou kunnen zeggen dat het risico om te lang te hoge tarieven betalen voor de klant kleiner wordt. Maar dat wordt hier vast niet als populaire mening opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
XWB schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Gelukkig heb ik een vierjarig contract wat pas in 2024 afloopt, maar ik zie Eneco die contracten nog wel openbreken.
Jouw energie hebben ze al ingekocht voor 4 jaar. Ik heb zelf een contract wat nog 4 jaar duurt ;) het risico voor de leverancier is nu dat als jij veel meer gaat verbruiken dan berekend. Als je minder verbruikt verkopen ze de voordelig ingekochte energie met wat extra winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Skywalker27 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Jouw energie hebben ze al ingekocht voor 4 jaar. Ik heb zelf een contract wat nog 4 jaar duurt ;) het risico voor de leverancier is nu dat als jij veel meer gaat verbruiken dan berekend. Als je minder verbruikt verkopen ze de voordelig ingekochte energie met wat extra winst.
Klinkt allemaal leuk, ‘energie ingekocht voor 4 jaar’, maar dat is heel wat anders dan dat het ook echt op voorraad is ;). Dat gas zit gewoon nog in de grond en moet nog opgepompt worden. Als dat gas vervolgens niet geleverd wordt, dan heeft er dus ergens een organisatie een groot probleem.

Er is dus wel degelijk een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Chris.nl schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:56:
Je zou kunnen zeggen dat het risico om te lang te hoge tarieven betalen voor de klant kleiner wordt. Maar dat wordt hier vast niet als populaire mening opgepakt.
Het is de vraag of ze ook meedalen natuurlijk.
Kijk naar de benzine/diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Glashelder schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Klinkt allemaal leuk, ‘energie ingekocht voor 4 jaar’, maar dat is heel wat anders dan dat het ook echt op voorraad is ;). Dat gas zit gewoon nog in de grond en moet nog opgepompt worden. Als dat gas vervolgens niet geleverd wordt, dan heeft er dus ergens een organisatie een groot probleem.

Er is dus wel degelijk een risico.
Dat is inderdaad een risico al acht ik dat risico kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 20:55
iMode schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:07:

Ben benieuwd of ik ook een prijsverhoging krijg binnenkort.
Destijds nooit aan gedacht om het langer vast te leggen.
Sinds begin oktober verhuist (zuinig appartement naar huurhuis) en hebben we nu helaas ook weer gas (1,03 per m3) contract kon toen voor maximaal 1 jaar. Stroom niet aangepast en is variabel (0,17 per Kwh). Als ik nu naar de prijzen kijk, schrik je toch wel even (circa 200Kwh per maand, sinds oktober).

Ter info: 1970 rijtjeshuis, over 6 maanden krijgen we in de woonkamer ipv dubbelglas, HR++ glas, de rest van het huis heeft dubbelglas. Verder is de isolatie slecht.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 20:28
Stel dat de prijzen normaal worden voor september als ons contract afloopt, dan vraag ik me toch af of de winter maanden goedkoper of duurder worden door dit handelen van Eneco.

Vraag in winter is veel, dus prijs omhoog.
Vraag in zomer is minder en dus goedkoper.

Ik zou denken dat je als klant altijd duurder uit gaat zijn of zie ik dit nu totaal verkeerd.

Hou toch wel men hart vast.
We waren begonnen met dubbelglas te plaatsten maar door een ernstig zieke vader heeft het verbouwen een tijd stil gelegen.

En nu vis je met alles achter het net, maar we gaan weer verder met het isoleren van onze voor 1900 hoekhuis ( +2t0m2 ) .

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Eneco gaat de prijzen per 1 april maandelijks aanpassen voor variabele contracten. Raad hieronder wat de prijs gaat doen bij hun over een paar dagen (terwijl inmiddels de prijs weer gezakt is naar normale prijzen):
1) stijgen flink
2) blijven gelijk
3) dalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59

Wimo.

Shake and Bake!

Ha, wat denk je zelf. Gouden handel!

https://www.ad.nl/comment...energiebedrijf~ab17a2eb4/

[ Voor 7% gewijzigd door Wimo. op 22-03-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Benieuwd of ze de terugleververgoeding ook aanpassen, dat was nog een van de enige leveranciers waar je de volle pond ex belasting terug kreeg. Bij de rest is het allemaal 5 a 7 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:29
EU wil gasprijs drukken: strengere regels voor opslag en samen inkopen

Vraag me toch echt af of dit nu gaat helpen tegen lagere gasprijzen. Voortaan moeten bedrijven verplicht gaan inkopen en een hogere opslag aanhouden. Maar zo lang de totale vraag gelijk blijft, dan zal de prijs niet gaan dalen.

Minister: energietoeslag van 800 euro niet voor grotere groep

Heb sowieso niet het idee dat de regels er nu makkelijker op worden. Een groot gedeelte van de mensen die dus recht hebben op de toeslag, moeten pro-actief naar de gemeente gaan en geld gaan vragen. Dan maar weer bewijzen dat ze er recht op hebben. Echt weer een draak van een uitvoering, en dat is dan nog de simpele variant.

Overheid probeert dus mensen te compenseren en EU probeert de gas levering veilig te stellen. Intenties zijn goed maar regelgeving die erbij komt kijken wordt natuurlijk enorm, en mijn inschatting is dat de uitvoering nog dramatischer gaat worden.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
evleerdam schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:46:

Vraag me toch echt af of dit nu gaat helpen tegen lagere gasprijzen. Voortaan moeten bedrijven verplicht gaan inkopen en een hogere opslag aanhouden. Maar zo lang de totale vraag gelijk blijft, dan zal de prijs niet gaan dalen.

Heb sowieso niet het idee dat de regels er nu makkelijker op worden. Een groot gedeelte van de mensen die dus recht hebben op de toeslag, moeten pro-actief naar de gemeente gaan en geld gaan vragen. Dan maar weer bewijzen dat ze er recht op hebben. Echt weer een draak van een uitvoering, en dat is dan nog de simpele variant.

Overheid probeert dus mensen te compenseren en EU probeert de gas levering veilig te stellen. Intenties zijn goed maar regelgeving die erbij komt kijken wordt natuurlijk enorm, en mijn inschatting is dat de uitvoering nog dramatischer gaat worden.
Ja makkelijkste manier is via IB. Dus belasting verhogen voor iedereen en vervolgens een korting geven aan iedereen ter compensatie. Daardoor krijg je netto dus niks als je meer verdient, maar krijgt iedereen die het nodig heeft wel proportioneel aan zijn inkomen zijn deel. Maar ja belasting tarief verhogen is taboe in Den Haag, ook als het netto geen verhoging is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 09:09

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Z___Z schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Ja makkelijkste manier is via IB. Dus belasting verhogen voor iedereen en vervolgens een korting geven aan iedereen ter compensatie. Daardoor krijg je netto dus niks als je meer verdient, maar krijgt iedereen die het nodig heeft wel proportioneel aan zijn inkomen zijn deel. Maar ja belasting tarief verhogen is taboe in Den Haag, ook als het netto geen verhoging is…
Ik zou de vervuilers en grootgeldverdieners laten betalen. Niet Jan Modaal die toch al nergens voor gecompenseerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ocn schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Ik zou de vervuilers en grootgeldverdieners laten betalen. Niet Jan Modaal die toch al nergens voor gecompenseerd werd.
Met deze oplossing betaalt Jan Modaal ook niet. Iedereen krijgt compensatie, maar door de belasting te verhogen wordt die compensatie dus afgebouwd tot 0. Netto krijg je dus of wel compensatie met afbouw, of het kost je niks.

Het is blijkbaar moeilijk uit te leggen. Dat is de reden waarom het taboe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008

Uit het artikel: Naar verwachting vallen zo'n 850.000 huishoudens onder de compensatieregeling. Daarvan zijn er ongeveer 350.000 in beeld bij de gemeenten, zij kunnen het geld snel op hun rekening verwachten. De andere 500.000 mensen zullen zichzelf moeten melden en dan moeten de gemeenten gaan kijken of ze er daadwerkelijk voor in aanmerking komen.
"De gemeenten zeggen dat ze dit net aankunnen. Dan moeten we het niet complexer gaan maken"

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit een draak van een uitvoering noemt. Dit werkt toch het makkelijkst en (ook niet onbelangrijk) het snelst?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Z___Z schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Met deze oplossing betaalt Jan Modaal ook niet. Iedereen krijgt compensatie, maar door de belasting te verhogen wordt die compensatie dus afgebouwd tot 0. Netto krijg je dus of wel compensatie met afbouw, of het kost je niks.

Ik ben voor de tegenhanger van dit idee, maar in principe komt het op het zelfde neer. Ik heb van twee keer modaal in Den Haag tot aan onder de armoedegrens in een dorpje op het platteland gewoond.

Ik heb gekocht en gehuurd en in alle gevallen is het 1 grote zooi, ik zie de belasting dan ook als een programma die ik ooit heb gemaakt die steeds meer aanpassingen nodig had waardoor het code op code werd, maar ik nooit tijd had om het helemaal opnieuw te schrijven.

Op een gegeven moment betaalde ik meer belasting dan wat ik nu aan ziekte uitkering krijg, ik heb blijkbaar nog recht op allerlei aanvullingen vanuit de gemeente waar ik al maanden mee bezig ben en door allerlei redenen zit ik nu met inkomsten die de extreem goedkope lasten niet eens dekken.

En dan heb ik nog het oude tarief, daar komt binnenkort een verdriedubbeling aan. Als ik 1 dag in de week wil beginnen in loondienst gaat dat direct van deze inkomsten af.

Ik ben persoonlijk dan ook voor het basisinkomen, in welke vorm dat weet ik niet, maar iedereen zou vanaf een bepaalde leeftijd een bepaald bedrag moeten krijgen, ongeacht wie je bent of wat je doet. Wil je meer verdienen, uit huis of luxer leven, dan moet je aan het werk.

Tenzij het echt niet kan door arbeidsongeschiktheid ofzo, maar goed dit is ook een taboe.

Niet werken betekent dan natuurlijk bijvoorbeeld ook niet midden in een grote stad wonen. Maar dat is een hele andere discussie.

Sjaak die helemaal niet wil werken, werkt nu helemaal niet, in omstandigheden als deze zal hij misschien een dagje per week werken om in ieder geval de verwarming aan te kunnen houden, nu krijgt hij 800 euro.

PS. iemand die al langere tijd in deze situatie zit heeft waarschijnlijk na jaren alle regeltjes uitgevonden en krijgt gewoon iets van 1100 euro netto en krijgt zorgtoeslag, huurtoeslag en betaalt geen belastingen.

Een dag of enkele dagen of tijdelijk werken schiet niet op, dus waarom zou je.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 23-03-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vraag me toch echt af of dit nu gaat helpen tegen voor lagere gasprijzen. Voortaan moeten bedrijven verplicht gaan inkopen en een hogere opslag aanhouden. Maar zo lang de totale vraag gelijk blijft, dan zal de prijs niet gaan dalen.
Ik denk inderdaad dat je niets kan doen aan een prijs, je kan het wel kunstmatig verhogen en dat weer omkeren, maar je kan een prijs nooit verlagen door bepaalde regels. De prijs vloeit toch wel weer uit over Europa, zie bijvoorbeeld tanken aan de grens of langs de snelweg vs midden in een dorp.

Iedereen heeft gewoon recht op X energie om X vierkante meters warm te houden, hoe je dat doet moet jij weten, woon je groot, betaal je meer, leef je in 1 klein sociaal appartementje, dan red je het.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 23-03-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 09:09

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Z___Z schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Zou beter zijn om onder meer de winst-, vermogens- en erfbelastingen te verhogen.
Deze crisis als kans aangrijpen om de ongelijkheid te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:29
Yaksa schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Uit het artikel: Naar verwachting vallen zo'n 850.000 huishoudens onder de compensatieregeling. Daarvan zijn er ongeveer 350.000 in beeld bij de gemeenten, zij kunnen het geld snel op hun rekening verwachten. De andere 500.000 mensen zullen zichzelf moeten melden en dan moeten de gemeenten gaan kijken of ze er daadwerkelijk voor in aanmerking komen.
"De gemeenten zeggen dat ze dit net aankunnen. Dan moeten we het niet complexer gaan maken"

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit een draak van een uitvoering noemt. Dit werkt toch het makkelijkst en (ook niet onbelangrijk) het snelst?
Er zijn dus 500.000 mensen niet in beeld bij de gemeente. Deze mensen moeten zich dus zelf gaan melden.

- Er zal dus ook communicatie moeten komen vanuit de gemeente hoe deze mensen zich kunnen melden (brieven, speciaal telefoonnumer, flyers, marketing campagnes), waar en wanneer.
- Dan moet er bewijslast door deze mensen aangeleverd gaan worden. Loonstrookjes, bewijzen van inkomen, dat soort dingen.
- Gemeentes moeten dat vervolgens gaan controleren, handmatig. Gigantisch fraude gevoelig ook natuurlijk.
- En er zullen veel mensen zijn die zich niet gaan melden, want die weten hier niet van.

Dat is toch niet makkelijk? Via IB was inderdaad makkelijker (mensen doen toch wel aangifte) of via energiebelasting (via factuur van energie leverancier). Ja, bij de 2e kan je natuurlijk niet selecteren op inkomen, maar uitvoering is wel makkelijker.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?