Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.133 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:36
Gerco-M schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Een goede warmtepomp die de hele dag lekker pruttelt gebruikt continu erg weinig energie. Als je de waterkoker of de oven aanzet creer je meer belasting voor het net. Dus kwa piekbelasting wat het probleem vooral is op het net gaat het meevallen denk ik.

Ja PV mag iets afschakelen in de zomer, maar is de laatste jaren ook veel efficienter geworden en met de huidige energieprijzen NOG rendabeler dus als daar op jaarbasis 10% van af gaat is je TVT nog steeds lager ten opzichte van een paar jaar geleden. PV is echt super rendabel, en je kan dan ook nog eens gasloos ;)

Ik heb hier vandaag net onze 80 liter elektrische boiler gekregen. Wij kunnen nu ook gasloos. En de boiler mag overdag als de PV oplevert lekker opwarmen dus dat scheeld ook weer met wat naar het net moet. En kunnen wij warm water gebruiken zonder Poetin te sponsoren dus dat is heel fijn _/-\o_
Daarom dat men in België dit jaar het capaciteitstarief zal invoeren, je betaalt meer netkosten als je grote piekbelastingen veroorzaakt.
Dus dat wordt auto laden, kleren wassen, jacuzzi opwarmen,.... meer spreiden in de tijd.

Vanuit technisch standpunt een uitstekend idee waar ik helemaal achter sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wozmro schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:26:
[...]

Daarom dat men in België dit jaar het capaciteitstarief zal invoeren, je betaalt meer netkosten als je grote piekbelastingen veroorzaakt.
Dus dat wordt auto laden, kleren wassen, jacuzzi opwarmen,.... meer spreiden in de tijd.

Ze zouden ook dag en nachttarief moeten omdraaien. Tijdens de piek momenten laagtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-04 10:30
Gerco-M schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Een goede warmtepomp die de hele dag lekker pruttelt gebruikt continu erg weinig energie. Als je de waterkoker of de oven aanzet creer je meer belasting voor het net. Dus kwa piekbelasting wat het probleem vooral is op het net gaat het meevallen denk ik.

Ja PV mag iets afschakelen in de zomer, maar is de laatste jaren ook veel efficienter geworden en met de huidige energieprijzen NOG rendabeler dus als daar op jaarbasis 10% van af gaat is je TVT nog steeds lager ten opzichte van een paar jaar geleden. PV is echt super rendabel, en je kan dan ook nog eens gasloos ;)

Ik heb hier vandaag net onze 80 liter elektrische boiler gekregen. Wij kunnen nu ook gasloos. En de boiler mag overdag als de PV oplevert lekker opwarmen dus dat scheeld ook weer met wat naar het net moet. En kunnen wij warm water gebruiken zonder Poetin te sponsoren dus dat is heel fijn _/-\o_
Veel woningen bij elkaar zorgen toch wel voor een flinke piekbelasting, waar ons elektrisch vermogen vraag nu piekt op 20GW is dat bij gas 70GW, als we dat toevoegen aan ons elektriciteitsnet wat met warmtepompen ongetwijfeld efficiënter kan zal het ons net toch echt wel lam leggen. Stel dat we met 40GW elektrisch vermogen afkunnen gaat ons net dat niet trekken zonder grote upgrades en dat moet uiteraard ook nog allemaal opgewekt worden.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

prothello schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:24:
https://www.ad.nl/politie...-extra-bijstand~a6055eec/

Volgens het AD wil het kabinet de BTW op energie belasten met het laag tarief, dus 9%.
"Verder wordt nog gekeken of slecht geïsoleerde woningen kunnen worden aangepakt. Daarvoor zijn al regelingen, maar daar gaat mogelijk de turbo op. Bewoners krijgen dan bijvoorbeeld een klusbedrijf over de vloer, of een voucher om zelf isolerende maatregelen te bekostigen, zo is het idee. "

Ik ben benieuwd hoe ze woningbouwcorporaties willen gaan dwingen ook maar íets aan isolatie te doen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Ivow85 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:27:
[...]
Wel is het mogelijk om energie in het bestaande lage btw tarief te zetten. In Nederland is dat 9%.
;)

My bad. Tweede makkelijke maatregel om inflatie in te dammen. Laag BTW tarief naar 6%....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Raven schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:58:
[...]

"Verder wordt nog gekeken of slecht geïsoleerde woningen kunnen worden aangepakt. Daarvoor zijn al regelingen, maar daar gaat mogelijk de turbo op. Bewoners krijgen dan bijvoorbeeld een klusbedrijf over de vloer, of een voucher om zelf isolerende maatregelen te bekostigen, zo is het idee. "

Ik ben benieuwd hoe ze woningbouwcorporaties willen gaan dwingen ook maar íets aan isolatie te doen.
Simpel, de verhuurdersheffing omzetten naar een verhuurders-energielabel-heffing.

Maar volgens mij waren er met woco's toch al afspraken gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat dat je nog tegenvalt. Er hebben vorige verkiezingen 2.3 miljoen mensen op de VVD gestemd. Daar zitten echt niet alleen maar 2x modaal+ kiezers bij.
2x modaal zijn Jan Modaal twee verdient gezinnen. Denk dat de VVD stemmer wel in de categorie valt die meer dan 2x modaal heeft als huishoud inkomen.

https://nos.nl/l/2420635
Deze compensatie is dan weer slecht voor degene die net boven de grens zit qua inkomen om de extra tegemoetkoming te krijgen.

Kabinet had ook de bijstand/AOW/WIA kunnen verhogen met deze compensatie en de AHK kunnen verhogen. Dit laten betalen door de mensen die in de 49.5% schijf zitten door die eerder te laten beginnen bijvoorbeeld. Dan ging iedereen die het nodig heeft er op vooruit, zonder een harde grens te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 23:24

Volgens het AD wil het kabinet de BTW op energie belasten met het laag tarief, dus 9%.
Per 1 juli...dat is voor de lage inkomens echt wel erg laat. Ik begrijp niet waarom wij op zich best redelijke maatregelen kunnen verzinnen maar dat de invoering altijd weer (behoorlijk) wat te wensen overlaat. We zagen dit ook regelmatig terug mij de Corona maatregelen...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:35
Anoniem: 512943 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Simpel, de verhuurdersheffing omzetten naar een verhuurders-energielabel-heffing.

Ja, met Woco's (en andere grote verhuurders) wel. Die moeten dit jaar gemiddeld op label B uitkomen.

Maar ja, dat is maar gemiddeld. Er zijn de afgelopen jaren heel veel corporatiewoningen verduurzaamd tot label B of beter. Maar er zijn uiteraard ook nog woningen die niet aan de beurt zijn geweest. Als een corporatie een aantal woningen met A of A+(++) label heeft dan geldt voor nu dat ze een blok woningen met E label nu nog niet hoeven aan te pakken.

Maar het echte probleem zit hem bij de kleinere verhuurders. Verhuurders met minder dan 50 woningen in bezit, zijn helaas nog uitgesteld van de "label B" eis.
En er is voor die verhuurders ook nauwelijks een financiële prikkel om toch wat aan duurzaamheid te doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

En mensen met een laag inkomen krijgen nog eens 200 400 euro via de gemeente.

Is dit bovenop de 400 euro die het kabinet vorig jaar al had toegezegd?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ivow85 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:33:
En er is voor die verhuurders ook nauwelijks een financiële prikkel om toch wat aan duurzaamheid te doen.
Het energielabel speelt toch wel een redelijke rol in de bepaling van de maximale huurprijs?
Misschien moet dat nog zwaarder wegen, in plaats van de vraag hoe lang het aanrecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Als je naar je recentelijke energierekening heb gekeken, vind ik het persoonlijk heel moeilijk om deze bedragen serieus te nemen?

Met alles uit, 15 graden in de woonkamer ed, enkel redelijk warm in onze werkkamer met een elektrische kachel, om de dag douchen (of soms drie) en ik zit nog ruim boven mijn normale bedrag.

Met 200 euro kan ik ongeveer 2 maanden MAX betalen, maar niet behagelijk leven (uiteraard relatief gezien, dat bedoel ik niet op een klagende manier, first world problem zeg maar.)

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:42
Z___Z schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:27:
[...]

https://nos.nl/l/2420635
Deze compensatie is dan weer slecht voor degene die net boven de grens zit qua inkomen om de extra tegemoetkoming te krijgen.
yep dat zijn de mensen die tegen een minimumloon zich eigen kapot werken om rond te komen en dan net een euro teveel verdienen om in aanmerking te komen daarvoor

de vergeten groep zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 512943 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Hier in Enschede is er i.i.g. niets van te merken in (een van?) de slechtst geïsoleerde buurt(en).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:28
B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:50:
[...]

Als je naar je recentelijke energierekening heb gekeken, vind ik het persoonlijk heel moeilijk om deze bedragen serieus te nemen?

Met alles uit, 15 graden in de woonkamer ed, enkel redelijk warm in onze werkkamer met een elektrische kachel, om de dag douchen (of soms drie) en ik zit nog ruim boven mijn normale bedrag.

Met 200 euro kan ik ongeveer 2 maanden MAX betalen, maar niet behagelijk leven (uiteraard relatief gezien, dat bedoel ik niet op een klagende manier, first world problem zeg maar.)
Het is vooral te laat;

Ik bedoel, als je nu iedereen die 't nodig heeft geld geeft om de komende 2 maanden z'n energierekening te betalen, dan zitten we in de lente/voorzomer en zal de energiebehoefte om te verwarmen grotendeels weg zijn gevallen én gaan zonnepanelen richting hun piekopbrengsten. De periode mei t/m aug/sept zijn de maanden dat normaal gezien de energie niet zo'n probleem is.

Dus de noodhulp is nu nodig, de structurelere hulp/oplossing vanaf september/oktober. Maar nu krijgen we iets er tussenin, waar niemand echt mee geholpen lijkt te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Cobb schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Per 1 juli...dat is voor de lage inkomens echt wel erg laat. Ik begrijp niet waarom wij op zich best redelijke maatregelen kunnen verzinnen maar dat de invoering altijd weer (behoorlijk) wat te wensen overlaat. We zagen dit ook regelmatig terug mij de Corona maatregelen...
Inderdaad, volgens mij stond dit gisteren nog niet meteen in het artikel maar 1 juli is echt belachelijk.
Zeker als dit omschreven wordt als een redelijke snel in te voeren maatregel.. politiek geneuzel.

Als ik tegen een klant/opdrachtgever dat we een snel in te voeren fix hebben maar dat pas over 4 maanden gebeurt dan kan ik op zoek naar een nieuwe baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:28:
[...]

Het energielabel speelt toch wel een redelijke rol in de bepaling van de maximale huurprijs?
Misschien moet dat nog zwaarder wegen, in plaats van de vraag hoe lang het aanrecht is.
Welke maximale huurprijs in de vrije sector bedoel je?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Cobb schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Dat was ook mijn eerste reactie. Ik kan gelukkig de kosten nog betalen, heb nog een vast contract voor mijn gas & licht tot begin volgend jaar en de diesel kosten die ik maak zijn ook nog te overzien.. Maar als je hier naar kijkt is 1 juli gewoon echt al te laat voor veel mensen, zodra de kosten omhoog moeten kan dit wel direct maar zodra de portomonne geraakt word van de overheid moeten we +/- 4 maanden wachten. Het is echt te absurd voor woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wozmro schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:26:
[...]

Nederland heeft al een soort van capaciteitstarief op basis van de aansluiting in je meterkast, zodra je naar 3x35A gaat, betaal je meer vaste netbeheer kosten.

Hadden ze zoiets nog niet in België?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Het is vooral te laat;

Ik bedoel, als je nu iedereen die 't nodig heeft geld geeft om de komende 2 maanden z'n energierekening te betalen, dan zitten we in de lente/voorzomer en zal de energiebehoefte om te verwarmen grotendeels weg zijn gevallen én gaan zonnepanelen richting hun piekopbrengsten. De periode mei t/m aug/sept zijn de maanden dat normaal gezien de energie niet zo'n probleem is.

Dus de noodhulp is nu nodig, de structurelere hulp/oplossing vanaf september/oktober. Maar nu krijgen we iets er tussenin, waar niemand echt mee geholpen lijkt te zijn
Dat idd ook.

Dit omschrijft wel een structureel probleem. Zoals @bie100 ook al aangeeft, vallen er mensen ook nog tussen wal en schip.
Vaak ben ik het eens met de ideeën, maar bij de uitvoering heb ik regelmatig twijfel over (het gebrek aan) de levenservaring van de mensen die de beslissingen nemen.

Als dat in juli komt met terugwerkende kracht vind ik het nog acceptabel.
Maar in de maanden staat de verwarming hier toch al uit.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:36
YakuzA schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Nederland heeft al een soort van capaciteitstarief op basis van de aansluiting in je meterkast, zodra je naar 3x35A gaat, betaal je meer vaste netbeheer kosten.

Hadden ze zoiets nog niet in België?
In België maakt dat geen verschil in de netkosten. De aansluitkost is wel wat duurder denk ik maar die betaal je maar 1 keer.

Zal een restant uit het verleden zijn denk ik. Hier zie ik regelmatig kleine appartementen met nog een oude nogal stevige aansluiting: drie fase 40A, dat is al veel vermogen voor een kleine woning. Is nog van in de tijd van de puur elektrische verwarming. Die is al lang vervangen door zuiniger alternatieven maar de oude aansluiting is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ivow85 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:13:
[...]
Welke maximale huurprijs in de vrije sector bedoel je?
Om tot vrije sector te komen moet je een minimaal aantal punten hebben toch en die hangen af van energielabel. Als dat maar zwaar genoeg weegt en vrije sector G label woning komt vanzelf in gereguleerde huur. Dat is best wel een financiële prikkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 22-04 13:08
Het wordt dus niet per 1 juli maar per 1 april: "Accijnzen brandstof per 1 april omlaag, hogere compensatie voor laagste inkomens" (NOS), en de totale compensatie voor lagere inkomens wordt 800 euro (was 200). Alleen het lagere btw-tarief gaat pas op 1 juli in.

Ik heb voor de grap nagerekend wat het voor mij zou betekenen, en ik ga er dan ongeveer 20 euro per jaar op vooruit, omdat de heffingskorting ook omlaag gaat :P Gelukkig ben ik de spreekwoordelijke sterke schouders die het niet nodig hebben.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
1 juli de BTW omlaag op energie is leuk, maar dan is het zomer en gebruik je haast geen gas wat het overgrote deel van je energierekening is, het zou dus minimaal een jaar moeten gelden wil het echt wat opleveren.

Nu vanaf 1 juli een half jaar heeft weinig effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Zou de btw verlaging per 1 juli ook voor de vermindering energiebelasting gelden :? , dan hebben we voor een deel een sigaar uit eigen doos :X

[ Voor 16% gewijzigd door TvanW op 11-03-2022 14:54 ]

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Navi schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:48:
1 juli de BTW omlaag op energie is leuk, maar dan is het zomer en gebruik je haast geen gas wat het overgrote deel van je energierekening is, het zou dus minimaal een jaar moeten gelden wil het echt wat opleveren.

Nu vanaf 1 juli een half jaar heeft weinig effect.
Aangezien je alleen een voorschot betaald, zul je direct zien dat vanaf 1 April/1 Juli je voorschot met de verandering van de btw mee gaat.
Dat staat helemaal los van het verbruik wat je wel/niet hebt in die maanden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 22-04 13:08
TvanW schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:50:
Zou de btw verlaging per 1 april ook voor de vermindering energiebelasting gelden :? , dan hebben we voor een deel een sigaar uit eigen doos :X
Dat nam ik althans wel aan, want het zou raar zijn om het anders te doen. Die vermindering is immers gebaseerd op de totale belasting omdat een zeker minimaal verbruik als eerste levensbehoefte gezien wordt, en die totale belasting gaat nu ook omlaag. Wel kan men overwegen om de heffingskorting zelf omhoog te gooien zodat het totaalbedrag vergelijkbaar blijft, maar dat heb ik nergens gelezen.

Een sigaar uit eigen doos blijft e.e.a. linksom of rechtsom toch wel. Gratis geld wordt alleen door de ECB gedrukt...

[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 11-03-2022 14:57 ]

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:29
XWB schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Mijn huidige contract loopt nog twee maanden, als ik nu zou verlengen dan ga ik al ruim 500 euro omhoog. Per maand. En daarin is de toegezegde compensatie vanuit de overheid al meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

500 euro per maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 05-03 19:55
ja het zijn bedragen die helemaal nergens meer over gaan, en dit gaat hele grote problemen veroorzaken bij een hoop mensen.... bij mijn ouders ging de rekening omhoog van 150 naar 500 euro....

als ik zo een rekening ga krijgen mogen ze bij mij de leiding af komen doppen, of hoe ze het ook regelen... dan douche ik wel op het werk en pak voor de vrije dagen een jaarabbo bij zwembad, en koken is ook geen enkel probleem omdat ik veel kampeer heb ik alles al in huis... bespaar ik dan zeker 300 euro per maand mee...

zo een overeenkomst ga ik in ieder geval niet mee akkoord...

en dan kijg je dus van dit soort situaties https://www.1limburg.nl/r...-flatbewoners-geevacueerd

Voor ruim 800.000 huishoudens met een inkomen op of net boven het sociale minimum was al circa 200 euro apart gezet om hen te helpen bij het betalen van de fors gestegen energierekening. Dat bedrag wordt opgehoogd naar minimaal 800 euro. ,,Zodat mensen zo snel mogelijk geholpen worden de energierekening te kunnen dragen”, zei minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) zojuist.

800euro meer per jáár zodat je 500euro per máánd makkelijker kan betalen 8)7

dit gaat grote problemen veroorzaken die we volgens mij nu niet eens kunnen bevatten

[ Voor 32% gewijzigd door Mr. Detonator op 11-03-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Grootste vraag is: gaan de prijzen tegen het einde van het jaar weer omlaag. De overheid heeft geluk dat we een zachte winter hebben en dat de gasvoorraad nog ongeveer 20% zal zijn. Maar hoe gaan ze die aanvullen???? En hoe gaat de kWh prijs omlaag. Evenals de benzine. Want er wordt ook enorm mee gespeculeerd op de beurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 15:51

Gerco-M

mijn tornado res.

Mr. Detonator schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:52:
ja het zijn bedragen die helemaal nergens meer over gaan, en dit gaat hele grote problemen veroorzaken bij een hoop mensen.... bij mijn ouders ging de rekening omhoog van 150 naar 500 euro....

als ik zo een rekening ga krijgen mogen ze bij mij de leiding af komen doppen, of hoe ze het ook regelen... dan douche ik wel op het werk en pak voor de vrije dagen een jaarabbo bij zwembad, en koken is ook geen enkel probleem omdat ik veel kampeer heb ik alles al in huis... bespaar ik dan zeker 300 euro per maand mee...

zo een overeenkomst ga ik in ieder geval niet mee akkoord...

en dan kijg je dus van dit soort situaties https://www.1limburg.nl/r...-flatbewoners-geevacueerd

Voor ruim 800.000 huishoudens met een inkomen op of net boven het sociale minimum was al circa 200 euro apart gezet om hen te helpen bij het betalen van de fors gestegen energierekening. Dat bedrag wordt opgehoogd naar minimaal 800 euro. ,,Zodat mensen zo snel mogelijk geholpen worden de energierekening te kunnen dragen”, zei minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) zojuist.

800euro meer per jáár zodat je 500euro per máánd makkelijker kan betalen 8)7

dit gaat grote problemen veroorzaken die we volgens mij nu niet eens kunnen bevatten
In plaats van nu teveel te betalen voor energie ben ik 2 jaar geleden al begonnen om te investeren in warmtepompen en zonnepanelen. Lang verhaal kort, ik betaal nu 0 op de energie rekening, en straks ook 0 op de energie rekening (binnen saldering) Want geld besteden aan een duurzame wereld vind ik een beter idee dan het geld besteden aan te dure fossiele energie.

Ik begrijp dat dit niet voor iedereen mogelijk is kwa huis of kwa financien, maar ik vind dat het best een iets hogere prioriteit mag hebben voor veel mensen. Die nu denken ach waarom zou ik, en “dat kost veel te veel” en “dat verdien ik nooit terug”

Er komt geen ideaal moment om het doen. Of opeens gratis geld. Spaar gewoon een beetje, verdiep je er een beetje in en begin ergens. Zelfs mensen met huurwoningen hebben mogelijkheden want daar worden best vaak zonnepanelen aangeboden door de woningbouw stichting maar bewoners willen het niet want “dan ga ik meer betalen per maand” Zelfde voor isolatie en verduurzaming want “dan gaat me huur omhoog”. Nee liever nu 300 euro per maand meer betalen aan energie en alsnog in een koud huis wonen
:'( :X

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-04 17:02

-tom-562

Oliesjeik

Ja, dan ben je in de gelukkige positie dat je dit kan financieren en je huis er voor geschikt is. Voor een hele hoop Nederlanders is dat gewoon niet haalbaar. Je bent niet klaar met 2000 of 3000 euro..

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Gerco-M schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:44:
[...]

Ik begrijp dat dit niet voor iedereen mogelijk is kwa huis of kwa financien, maar ik vind dat het best een iets hogere prioriteit mag hebben voor veel mensen. Die nu denken ach waarom zou ik, en “dat kost veel te veel” en “dat verdien ik nooit terug”
niet voor iedereen mogelijk ?... .. ik denk juist dan het maar voor een kleine minderheid van alle huizen mogelijk is om 0 op de rekening te krijgen.....(mja we zitten hier op tweakers.... heeft niks met de echte samenleving te maken :X )

terugverdienen is een fabeltje... de meeste huizen moeten dusdanig worden aangepast dat het eerder een uitgave is dan een besparing..... tenzij de energierekening naar 500euro gaat... dan kan het heel misschien net zo uitvallen dat het een besparing is 8)7

leuk voor jou dat je 2 jaar geleden al bent beginnen met isoleren van je vrij nieuwe huis waarschijnlijk , maar je hebt ook te maken met 5 miljoen huurwoningen, en miljoenen oude huizen waar het minimaal 80k gaat kosten... en van die paar zonnepanelen die een woningbouwvereniging legt, is ook maar een druppel natuurlijk met de huidige prijzen, en bespaar je max iets van 100euro/jaar mee

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Detonator op 11-03-2022 20:14 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:46

Don Quijote

El Magnifico

Gerco-M schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:44:
[...]

In plaats van nu teveel te betalen voor energie ben ik 2 jaar geleden al begonnen om te investeren in warmtepompen en zonnepanelen. Lang verhaal kort, ik betaal nu 0 op de energie rekening, en straks ook 0 op de energie rekening (binnen saldering) Want geld besteden aan een duurzame wereld vind ik een beter idee dan het geld besteden aan te dure fossiele energie.
Ik krijg ondertussen aardige allergie van dit soort borstklopperij. Heel knap van je. Hier heb je een sticker.

Als je niet beseft dat dit voor miljoenen mensen in Nederland onmogelijk is om te bereiken, dan wil ik je echt eens aanraden om buiten de deur te komen en gewoon eens te gaan praten met mensen buiten je bubbel.

De enige manier hoe we dit kunnen doen als samenleving is wanneer de overheid de regie neemt, de kosten neemt, en we als samenleving in geheel voor gaan betalen. Dit kan je onmogelijk bij iedereen individueel neerleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:37
Er zit heel wat tussen 0 op de rekening en een behapbare of verlaagde energierekening door (mondjesmaat) te isoleren, (deel te nemen aan) zonnepanelen, bewuster gedrag etc.

Voor de een is dat veel gemakkelijker dan voor de ander, maar denken in mogelijkheden en vervolgens handelen zijn hierbij mijn inziens belangrijke factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Mr. Detonator schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:51:
[...]

niet voor iedereen mogelijk ?... .. ik denk juist dan het maar voor een kleine minderheid van alle huizen mogelijk is om 0 op de rekening te krijgen.....(mja we zitten hier op tweakers.... heeft niks met de echte samenleving te maken :X )

terugverdienen is een fabeltje... de meeste huizen moeten dusdanig worden aangepast dat het eerder een uitgave is dan een besparing..... tenzij de energierekening naar 500euro gaat... dan kan het heel misschien net zo uitvallen dat het een besparing is 8)7

leuk voor jou dat je 2 jaar geleden al bent beginnen met isoleren van je vrij nieuwe huis waarschijnlijk , maar je hebt ook te maken met 5 miljoen huurwoningen, en miljoenen oude huizen waar het minimaal 80k gaat kosten... en van die paar zonnepanelen die een woningbouwvereniging legt, is ook maar een druppel natuurlijk met de huidige prijzen...
Ons huis is van 1969 en er viel enorm veel te isoleren, en ik ben nog niet klaar maar toch al een paar maand bezig. Maar kan het al zien aan het energieverbruik.

Die 80k zag ik ook terug komen als “schatting” voor ons huis, maar nu met PV en L/L WP en wat isolatie ben ik maar E30K verder, en heb toch al 90% geisoleerd.

Nu met de huidige energie prijzen is PV juist veel sneller terugverdiend. Vaak kunnen bewoners bij een woningbouw stichting per huis kiezen of ze wel of niet PV willen. En veel mensen kiezen er niet voor “want gaat me huur omhoog” of “we gebruiken zo weinig stroom”. Alle beetjes helpen voor de duurzame transitie hoor, we zijn alle beetjes nodig… ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Don Quijote schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Ik krijg ondertussen aardige allergie van dit soort borstklopperij. Heel knap van je. Hier heb je een sticker.

Als je niet beseft dat dit voor miljoenen mensen in Nederland onmogelijk is om te bereiken, dan wil ik je echt eens aanraden om buiten de deur te komen en gewoon eens te gaan praten met mensen buiten je bubbel.

De enige manier hoe we dit kunnen doen als samenleving is wanneer de overheid de regie neemt, de kosten neemt, en we als samenleving in geheel voor gaan betalen. Dit kan je onmogelijk bij iedereen individueel neerleggen.
Leg het maar weer helemaal bij de overheid neer, en die moet het maar oplossen? Ja daar krijg ik dus aardige allergie van. :X

Hier bij mij in de straat staan veel huurhuizen en ken ik veel buren. Heb hun gevraagd waarom geen of wel PV, en velen denken dat dit voor hun niet rendabel is, of willen niet dat hun huur omhoog gaat, of zien het gewoon helemaal niet zitten. Ik heb ze proberen te overtuigen, maar tenzij ik de volledige getallen kan doorrekenen en hun kan laten zien wanneer het hun geld opleverd gaat het hem helaas niet worden. En dat is jammer.

Ja we ziten hier op Got en dat is niet bepaald “doorsnee samenleving”

Inderdaad kan de overheid meer doen, maar dan zie ik meer in betere informatie voorziening over hoe men er op vooruit gaat om iets meer te investeren in duurzame initiatieven dan dat men maar weer de hand op houd en de kwestie nog steeds niet echt begrijpt of zelf wat kan doen. En natuurlijk zijn subsidies ook belangrijk, maar dan wel die op de lange termijn ook wat bereiken. Het comfort in huis gaat ook enorm omhoog als er wat beter geisoleerd is, en dat beseffel veel mensen ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco-M op 11-03-2022 20:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:01

Dennis1812

Amateur prutser

Er zijn maar weinig sociale huurwoning stichtingen die het iets interesseert hoe de huurders erbij zitten.
De meeste zijn nog te verrot om dubbel glas te zetten en grote kieren te dichten of überhaupt onderhoud te plegen.

Die 5% die wel verduurzaming aanbiedt is zwaar zeldzaam.
Daar komt de overheid weer om de hoek. Verplicht alle sociale huurwoningen voor 2025 maximaal verduurzaamd, geen keuze. En de huurverhoging vastzetten hiervoor en reguleren. Particuliere huur sowieso fors afbouwen mede door een zelf bewoningsplicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 11-03-2022 20:28 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Gerco-M schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:20:
[...]

Leg het maar weer helemaal bij de overheid neer, en die moet het maar oplossen? Ja daar krijg ik dus aardige allergie van. :X

Hier bij mij in de straat staan veel huurhuizen en ken ik veel buren. Heb hun gevraagd waarom geen of wel PV, en velen denken dat dit voor hun niet rendabel is, of willen niet dat hun huur omhoog gaat, of zien het gewoon helemaal niet zitten. Ik heb ze proberen te overtuigen, maar tenzij ik de volledige getallen kan doorrekenen en hun kan laten zien wanneer het hun geld opleverd gaat het hem helaas niet worden. En dat is jammer.
dan heb je het alleen nog maar over huurhuizen... je hebt ook nog miljoenen huurappartementen/flats die een dak hebben wat gedeeld moet worden met tientallen bewoners.... hou je misschien 1-2 zonnepaneel over pér bewoner...meer besparing dan een paar tientjes zit er toch echt niet in bij vrijwel álle huurwoningen

betaal je nog maar 475 ipv 500 voor je rekening ;w

ik woon hier in een huurappartement, en alleen de 2 voorruiten zijn dubbelglas... de rest is alles enkel glas
(slaapkamers)...dakisolatie is er niet, en vloerisolatie ook niet.... hoe ga je zoiets oplossen dan, anders dan door te verhuizen ?? maar dan is het nog steeds niet opgelost natuurlijk , want de volgende bewoner gaat dat dan betalen

er zijn nou plannen om het dak te gaan isoleren = huurverhoging, en iedere bewoner 2 zonnepanelen te laten huren O-)

sorry, maar veel mensen weten niet waarover ze het hebben, behalve n=1

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Detonator op 11-03-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gerco-M schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:20:
[...]

In mijn omgeving kreeg iemand het voorstel vanuit de woningbouw om zonnepanelen te laten plaatsen. Dat zou 50 euro per maand huurverhoging opleveren voor 6 panelen. Dat levert net iets boven de 1000kwh per jaar op. Zou jij dat doen? Ik niet in ieder geval.

Mensen die in een sociale huurwoning wonen wonen daar niet omdat ze zo'n riant inkomen hebben. Als ze dat wel zouden hebben hadden ze wel een huis gekocht.

Ik vind sowieso dat het isoleren en betaalbaar houden van een sociale huurwoningen een taak is van de woningcorporaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Dennis1812 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:28:
Er zijn maar weinig sociale huurwoning stichtingen die het iets interesseert hoe de huurders erbij zitten.
De meeste zijn nog te verrot om dubbel glas te zetten en grote kieren te dichten of überhaupt onderhoud te plegen.

Daar komt de overheid weer om de hoek. Verplicht alle sociale huurwoningen voor 2025 maximaal verduurzaamd, geen keuze.
wie gaat dat dan doen ?.... las van de week dat veel bouwbedrijven al volgeboekt zijn t/m 2024, en geen personeel meer kunnen vinden

hopelijk zitten er veel bouwvakkers tussen de Oekrainse vrouwen en kinderen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Detonator op 11-03-2022 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
bie100 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:12:
[...]

yep dat zijn de mensen die tegen een minimumloon zich eigen kapot werken om rond te komen en dan net een euro teveel verdienen om in aanmerking te komen daarvoor

de vergeten groep zeg maar
Het is nog veel breder…

Ik zit zelf o.a. I.v.m. zonnepanelen aan tafel bij mensen met (bijvoorbeeld) een vrijstaand huis die straks ook niet meer rond kunnen komen.

Voorbeeld: gepensioneerden ouderen die van 300€ energierekening naar 900€+ (per maand!) gaan als het zo door gaat..

Soms kan een zonnepanelen systeem dan nog via spaargeld of een financiering worden betaald, maar soms ook niet (genoeg) van eigen geld om het gat te dichten tov de oude maandlasten.

Ook sommige gezinnen met een midden inkomen kunnen de energierekening niet zomaar betalen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mr. Detonator schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:43:
[...]

wie gaat dat dan doen ?.... las van de week dat veel bouwbedrijven al volgeboekt zijn t/m 2024, en geen personeel meer kunnen vinden

hopelijk zitten er veel bouwvakkers tussen de Oekrainse vrouwen en kinderen :)
2030 dan. Ook prima. Het is nu in elk geval veel te vrijblijvend en veel te veel gekoppeld aan huurverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Stef87 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:48:
[...]

Het is nog veel breder…

Ik zit zelf o.a. I.v.m. zonnepanelen aan tafel bij mensen met (bijvoorbeeld) een vrijstaand huis die straks ook niet meer rond kunnen komen.

Voorbeeld: gepensioneerden ouderen die van 300€ energierekening naar 900€+ (per maand!) gaan als het zo door gaat..

Soms kan een zonnepanelen systeem dan nog via spaargeld of een financiering worden betaald, maar soms ook niet (genoeg) van eigen geld om het gat te dichten tov de oude maandlasten.

Ook sommige gezinnen met een midden inkomen kunnen de energierekening niet zomaar betalen.
Dat is de vergeten groep inderdaad die ook niet voor tegemoetkomingen en toeslagen in aanmerking komen waardoor ze onder de streep vaak hetzelfde inkomen hebben als de lage inkomens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Dennis1812 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:54:
[...]

Dat is de vergeten groep inderdaad die ook niet voor tegemoetkomingen en toeslagen in aanmerking komen waardoor ze onder de streep vaak hetzelfde inkomen hebben als de lage inkomens
vergeten groep van enkele miljoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mr. Detonator schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:00:
[...]

vergeten groep van enkele miljoenen
Eens, 100%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Detonator
vraag me af hoe ze straks met mensen omgaan die het geld gewoon niet hebben om 500-800 euro per maand te betalen... het is er gewoon niet, klaar..... ook met uitstel van betaling gaat dat geld er niet komen

afsluiten dan maar ??

gezinnen die met 2200-2500 euro netto net kunnen rondkomen, hebben dat geld gewoon niet..... en wat er niet is kan ook niet overgedragen worden

wat leven we toch in een gaaf land !

[ Voor 41% gewijzigd door Mr. Detonator op 11-03-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-04 15:41

mwa

Mr. Detonator schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:13:
vraag me af hoe ze straks met mensen omgaan die het geld gewoon niet hebben om 500-800 euro per maand te betalen... het is er gewoon niet, klaar..... ook met uitstel van betaling gaat dat geld er niet komen

afsluiten dan maar ??

gezinnen die met 2200-2500 euro netto net kunnen rondkomen, hebben dat geld gewoon niet..... en wat er niet is kan ook niet overgedragen worden

wat leven we toch in een gaaf land !
Wat voor verbruik heb je in hemelsnaam als je 800 per maand kwijt bent??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:20
mwa schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:23:
[...]

De mensen die écht heel erg pech hebben qua timing kunnen nu zomaar zo’n 3-4x zoveel gaan betalen als afgelopen jaar voor de stijgingen. Dar betekent dat wie voorheen op 200 euro zat nu best op 800 uit kan komen.

Blijft een feit dat 200 euro in mijn optiek ook al hoog was, maar wie bijvoorbeeld geen werk heeft door ziekte en 24/7 kn huis gekluisterd zit stookt natuurlijk als een malle. 200 euro is geen uitzondering. Gemiddeld betaalden mensen voor de absurde stijgingen in een appartement of tussenwoning al zo’n 130 euro. Die groep gaat bij een slechte timing dus al hard richting 500-600 euro per maand. Los daarvan heb je natuurlijk ook nog zat mensen die wat ruimer wonen in oudere huizen en sowieso al meer dan 200 euro per maand betaalden. Maar die zijn meestal (niet altijd) ook iets vermogender dan de bewoners van oude slecht geisoleerde tussenwoningen en appartementen. Maar toch zal ook voor die groep een verhoging naar 600-800 euro hard aankomen.

Meest zure is het voor mensen in een verouderde huurwoning die ook nog eens heel weinig invloed kunnen uitoefenen op een verhuurder om te isoleren én door woningnood en bijbehorende hoge prijzen ook niet kunnen doorschuiven naar een woning waar ze dit wél kunnen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valorian schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:41:
[...]

De mensen die écht heel erg pech hebben qua timing kunnen nu zomaar zo’n 3-4x zoveel gaan betalen als afgelopen jaar voor de stijgingen. Dar betekent dat wie voorheen op 200 euro zat nu best op 800 uit kan komen.

Blijft een feit dat 200 euro in mijn optiek ook al hoog was, maar wie bijvoorbeeld geen werk heeft door ziekte en 24/7 kn huis gekluisterd zit stookt natuurlijk als een malle. 200 euro is geen uitzondering. Gemiddeld betaalden mensen voor de absurde stijgingen in een appartement of tussenwoning al zo’n 130 euro. Die groep gaat bij een slechte timing dus al hard richting 500-600 euro per maand.
Zelfs met huidige recordenergieprijzen (als je nu op een heel slecht moment moet overstappen) leidt slechts bij een groep van 20% van de gezinnen (4p) in een tussenwoning tot een energierekening van 600 euro.

Je hebt het dus wel over een uitzonderlijke situatie dat je rekening zo hoog wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 23:24
Ik heb echt geen idee hoe dat moet voor sommige mensen. Wij zitten ook in de knel als de prijzen zo blijven stijgen. Ik kan rond mijn huis en op mijn hoekhuis maar max 4 panelen kwijt. We gebruiken als gezin 1600kuub gas om de woonkamer op 18/19 graden te houden. De gevel is al na geïsoleerd, hoe moet ik in hemelsnaam hier verduurzamen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:58:
[...]

Zelfs met huidige recordenergieprijzen (als je nu op een heel slecht moment moet overstappen) leidt slechts bij een groep van 20% van de gezinnen (4p) in een tussenwoning tot een energierekening van 600 euro.

Je hebt het dus wel over een uitzonderlijke situatie dat je rekening zo hoog wordt.
Nou, dat valt best mee... Als ik bij ons in het dorp kijk, is (ik schat) 70% vrijstaand, 20% is jaren 50 2-onder-1 kap. Gaat om een klein dorp in de Achterhoek. En dat zijn echt geen miljonairs allemaal, die komen daar makkelijk aan als je nu een contract moet afsluiten.
Als ik kijk naar mijzelf (ik, vriendin, zoontje van 2) zaten we vorig jaar op 3300 kWh en een gasverbruik van 1800m3. En dan wonen we in een huis wat (toen) gedeeltelijk goed geïsoleerd was. Woonoppervlakte 180m2, dakisolatie, vloerisolatie, gedeeltelijk spouwmuurisolatie (80m2 spouwmuur niet geïsoleerd), CV ketel van 2 jaar oud. Er zijn in dit dorp echt meer dan genoeg huizen die beroerder zijn geïsoleerd!
Inmiddels is de rest van de spouwmuren geïsoleerd en heb ik de CV ketel beter ingeregeld. Ik kan de boel nu goed op temperatuur krijgen met een aanvoertemperatuur van 45 graden Celsius. Ik heb gelukkig in begin december nog een 3 jarig contract kunnen afsluiten voor 1,18 euro/m3, mijn rekening is van 170 naar 210 euro gegaan. Ik verwacht dat we aankomend jaar wel flink wat terug krijgen door de aanpassingen.
Maar ik heb collega's die van 200 euro naar 600 euro zijn gegaan, begin in januari.
Er gaan echt een hoop mensen in de problemen komen, ook 2 verdieners die bovenmodaal zitten. Daar gaat die paar honderd euro aan tegemoetkoming echt niks aan veranderen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Cobb schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:30:
Ik heb echt geen idee hoe dat moet voor sommige mensen. Wij zitten ook in de knel als de prijzen zo blijven stijgen. Ik kan rond mijn huis en op mijn hoekhuis maar max 4 panelen kwijt. We gebruiken als gezin 1600kuub gas om de woonkamer op 18/19 graden te houden. De gevel is al na geïsoleerd, hoe moet ik in hemelsnaam hier verduurzamen?
Dak en vloer isolatie, sedum op een eventueel plat dak, HR+++ ramen, L/L warmtepomp (airco) om te verwarmen scheelt ook al veel.

Verwarm ook enkel de ruimte waar je bent en de rest niet. Dat kan ook veel schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
mwa schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Yt9aHE0wgug2JbuWjlbKyrgEf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5m2fBNIPxth1pPDVlZQX9meT.png?f=fotoalbum_large
Net 1min geleden vanaf de Eneco website afgehaald.

Jaren 70 vrijstaand huis, reken je rijk.

3000m3 gas a 8.310€
5.000 kWh a 0.69€ = 3.450€

Totaal: 11.760€ per jaar

Dus 980€ per maand.

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 11-03-2022 22:41 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Stef87 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:38:
[...]

[Afbeelding]

3000m3 gas a 8.310€
…. kWh a
Kan je niks verminderen op verbruik? 3000m³ is echt enorm veel.
Verwarm je wel enkel waar je bent en dan gewoon tot ~20? Of verwarm je continue alles?

Je 5000kWh vind ik ook bizar hoog. Je hebt dus geen airco (anders minder gas) wat zorgt voor dat verbruik? Zoveel oude apparatuur?

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis1812 op 11-03-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Dennis1812 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:41:
[...]

Kan je niks verminderen op verbruik? 3000m³ is echt enorm veel.
Verwarm je wel enkel waar je bent en dan gewoon tot ~20? Of verwarm je continue alles?
Ik zit zelf over een paar weken (na 11 extra panelen) op 0€ a 15€ per maand ipv 80€, maar dat komt doordat ik veel aan ons eigen huis uit 1972 heb gedaan.

Het voorbeeld ging over een grote groep mensen in (bijvoorbeeld ) een vrijstand huis. Gepensioneerden die nog altijd in hun oude huis wonen.

Maar ook “gewone” mensen (en zelf mensen met
Hoog inkomen) hebben straks betalingsproblemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:32:
[...]

Nou, dat valt best mee... Als ik bij ons in het dorp kijk, is (ik schat) 70% vrijstaand, 20% is jaren 50 2-onder-1 kap. Gaat om een klein dorp in de Achterhoek. En dat zijn echt geen miljonairs allemaal, die komen daar makkelijk aan als je nu een contract moet afsluiten.
Als ik kijk naar mijzelf (ik, vriendin, zoontje van 2) zaten we vorig jaar op 3300 kWh en een gasverbruik van 1800m3. En dan wonen we in een huis wat (toen) gedeeltelijk goed geïsoleerd was. Woonoppervlakte 180m2, dakisolatie, vloerisolatie, gedeeltelijk spouwmuurisolatie (80m2 spouwmuur niet geïsoleerd), CV ketel van 2 jaar oud. Er zijn in dit dorp echt meer dan genoeg huizen die beroerder zijn geïsoleerd!
Inmiddels is de rest van de spouwmuren geïsoleerd en heb ik de CV ketel beter ingeregeld. Ik kan de boel nu goed op temperatuur krijgen met een aanvoertemperatuur van 45 graden Celsius. Ik heb gelukkig in begin december nog een 3 jarig contract kunnen afsluiten voor 1,18 euro/m3, mijn rekening is van 170 naar 210 euro gegaan. Ik verwacht dat we aankomend jaar wel flink wat terug krijgen door de aanpassingen.
Maar ik heb collega's die van 200 euro naar 600 euro zijn gegaan, begin in januari.
Er gaan echt een hoop mensen in de problemen komen, ook 2 verdieners die bovenmodaal zitten. Daar gaat die paar honderd euro aan tegemoetkoming echt niks aan veranderen
Jaren de tijd gehad om te verduurzamen en niet gedaan en nu in de problemen komen. Nee ik heb geen medelijden met mensen in koopwoningen van 180m2 die niet geïnvesteerd hebben in verduurzamen. De meeste warmte verlies je door het dak. Dus daar beginnen met isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Stef87 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:43:
[...]

Ik zit zelf over een paar weken (na 11 extra panelen) op 0€ a 15€ per maand ipv 80€, maar dat komt doordat ik veel aan ons eigen huis uit 1972 heb gedaan.

Het voorbeeld ging over een grote groep mensen in (bijvoorbeeld ) een vrijstand huis. Gepensioneerden die nog altijd in hun oude huis wonen.

Maar ook “gewone” mensen (en zelf mensen met
Hoog inkomen) hebben straks betalingsproblemen..
Sorry maar je fictieve cijfers zijn wel echt bizar hoog.
Zonder in te leveren op comfort of dure maatregelen kan dat verbruik al behoorlijk naar beneden.

Blijft nog kut, de helft is nog steeds zo veel. Maar de helft is voor hoge inkomens wel minder uitzichtloos dan wat jij schetst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Z___Z schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:44:
[...]

Jaren de tijd gehad om te verduurzamen en niet gedaan en nu in de problemen komen. Nee ik heb geen medelijden met mensen in koopwoningen van 180m2 die niet geïnvesteerd hebben in verduurzamen. De meeste warmte verlies je door het dak. Dus daar beginnen met isoleren.
Heb je mijn reactie wel gelezen?
Een (groot) vrijstaand huis hier is eerder de regel dan de uitzondering, niet iedereen woont in de randstad

[ Voor 11% gewijzigd door -tom-562 op 11-03-2022 22:49 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
Dennis1812 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:46:
[...]

Sorry maar je fictieve cijfers zijn wel echt bizar hoog.
Zonder in te leveren op comfort of dure maatregelen kan dat verbruik al behoorlijk naar beneden.

Blijft nog kut, de helft is nog steeds zo veel. Maar de helft is voor hoge inkomens wel minder uitzichtloos dan wat jij schetst.
Sorry, maar je hebt er dan gewoon niet genoeg ervaring mee.

Deze cijfers zijn niet fictief, kijk zelf maar op de Eneco website.

Als je oude contract afloopt zit je gewoon met zulke hele hoge prijzen.

Er zijn heel veel mensen die gewoon nooit iets van isolatie (of weinig) hebben gedaan.

Beetje vrijstaand ouder huis is 3000m3 en 5000 kWh echt niet extreem.

Obv oude prijzen was dit nog betaalbaar, de nieuwe niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 11-03-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:48:
[...]

Heb je mijn reactie wel gelezen?
Een (groot) vrijstaand huis hier is eerder de regel dan de uitzondering, niet iedereen woont in de randstad
Jawel, maar isoleren kost niet de hoofdprijs. Ja nu wel, omdat iedereen het nu opeens wel wil. Het is het dak repareren als het regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:57
[...]

[Afbeelding]

3000m3 gas a 8.310€

Dus 980€ per maand.
Dan heb je het over een huis van 250m2?
Ik Verbruik met een half vrijstaand huis van 150m2 800m3 gas en 2400 kWh stroom.
Voorlopig is goedkope energie er niet. De doelgroep met dat verbruik is meestal in een positie om er iets aan te doen. Desnoods met een tweede hypotheek aangezien de huizenprijzen de laatste jaren gestegen zijn. De onderkant van de samenleving heb ik eerlijk gezegd meer medelijden mee dan het 3x modaal gezin die de prioriteiten moet bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:58:
[...]

Eens. Ik gaf slechts antwoord op iemands vraag over wie er in godsnaam 600 of 800 euro moet gaan betalen straks. Dat die groep zeer beperkt is realiseer ik mij ook wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
[...]

[Afbeelding]

3000m3 gas a 8.310€

Dus 980€ per maand.
Edit: ah las het niet goed , helder!

[ Voor 14% gewijzigd door Valorian op 11-03-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
n0pe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Dan heb je het over een huis van 250m2?
Ik Verbruik met een half vrijstaand huis van 150m2 800m3 gas en 2400 kWh stroom.
Voorlopig is goedkope energie er niet. De doelgroep met dat verbruik is meestal in een positie om er iets aan te doen. Desnoods met een tweede hypotheek aangezien de huizenprijzen de laatste jaren gestegen zijn. De onderkant van de samenleving heb ik eerlijk gezegd meer medelijden mee dan het 3x modaal gezin die de prioriteiten moet bijstellen.
Als jij maar 800m3 verbruikt in een half-vrijstaand huis dan heb je geen oud huis of veel aan het huis gedaan.
Een beetje rijtjeshuis zit al snel 400 hoger.

Mij gaat het niet om medelijden. Ik deel de mening dat de lagere inkomens hier het hardst geraakt worden.

Ik zeg hier alleen dat het effect heeft op een hele grote groep mensen die het ook niet/nauwelijks kunnen betalen, dit heeft ook economische gevolgen die weer doorsijpelen naar andere sectoren.

(Ik heb al legio mensen gesproken die nachtmerries hadden ivm het energiecontract dat gaat verlopen of al is verhoogd… Jij en ik maken ons niet zo druk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Valorian schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:58:
[...]

Hoe kom jij op 8 euro per m3 per maand?! 😅 Die 5,99 is een vast bedrag per maand, niet per m3 🤪
3000 x 2.73€ per 1 m3

Vaste kosten (of heffingskorting) heb ik in de berekening niet meegeteld. Alleen totaal aantal kWh en m3 gas

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 11-03-2022 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Stef87 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:58:
[...]
(Ik heb al legio mensen gesproken die nachtmerries hadden ivm het energiecontract welke gaat verlopen of is verhoogd… Jij en ik maken ons niet zo druk)
Mijn ouders zijn net verhuisd en hebben een Vattenfall met ongeveer 2€ per kuub gas. Het is een oude hoekwoning waar ze naar zijn verhuisd maar mijn vader heeft net de gok gewaagd om het huidige Vattenfall abo, wat in de zomer sowieso variabel wordt, om te zetten naar een jaar vast met 2,33€ per kuub..

Gewaagd denk ik maar misschien ook wel goed? Geen idee op dit moment imo, gelukkig heb ik momenteel nog 1,6 € per kuub tot volgend jaar.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Humma Kavula schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:04:
[...]

Mijn ouders zijn net verhuisd en hebben een Vattenfall met ongeveer 2€ per kuub gas. Het is een oude hoekwoning waar ze naar zijn verhuisd maar mijn vader heeft net de gok gewaagd om het huidige Vattenfall abo, wat in de zomer sowieso variabel wordt, om te zetten naar een jaar vast met 2,33€ per kuub..

Gewaagd denk ik maar misschien ook wel goed? Geen idee op dit moment imo, gelukkig heb ik momenteel nog 1,6 € per kuub tot volgend jaar.
We zullen het achteraf pas zeker weten. Die zekerheid dat je die 2.33€ per kuub wel kan betalen is misschien ook fijn voor de gemoedsrust van je ouders.

Variabel is nog steeds een gok.. Wie weet gaat alsnog de gaskraan tussen Rusland dicht later dit jaar, dan zal het iig niet goedkoper worden vermoed ik.

In het kort: heel veel mensen zijn honderden euro’s per maand extra kwijt, zo extreem als nu is het in mijn leven nog nooit geweest . (Denk Ook aan tanken, inflatie etc)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 11-03-2022 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Stef87 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:11:
[...]

We zullen het achteraf pas zeker weten. Die zekerheid dat je die 2.33€ per kuub wel kan betalen is misschien ook fijn voor de gemoedsrust van je ouders.

Variabel is nog steeds een gok.. Wie weet gaat alsnog de gaskraan tussen Rusland dicht later dit jaar, dan zal het iig niet goedkoper worden vermoed ik.
Nou dat is ook precies waar ik en mijn pa op uitkwamen, zeg het maar wat het gaat worden, gaskraan kan zomaar dicht, mijn ouders kunnen het wel hebben en misschien heeft hij mis gegokt, misschien juist niet.

Lastig momenteel, ben voornamelijk bang voor mijn situatie over een jaar.
Heb de temps al zo laag als mogelijk maar kan gewoon nog niet van het gas af want koop appartement uit de jaren 80 met bijbehorende VVE. Wil echt van het gas af want Putin en milieu maar kan nog geen self sustained huis betalen jammer genoeg.

Tiny huis ( met riolering ) zou ik wel willen maar de initiatieven lopen dood momenteel in mijn omgeving.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Ik denk dat het energie-deel een stuk meer impact heeft op de burger dan de brandstof. De aan-de-pomp prijs is confronterend omdat je dat letterlijk omhoog ziet gaan, maar de werkelijke extra kosten vallen nog mee. Wie bijv maandelijks 1000km rijdt zal zelfs met een auto die behoorlijk zuipt met 1:10 bij die 30-40ct die er tov vorig jaar bijgekomen is nog steeds maar enkele tientjes meer maandlasten hebben dan vorig jaar. Dat staat in schril contrast tot de honderden euro’s extra op de stookkosten.

Zelf woon ik in een huis uit 1926 met weinig isolatie. Energietarief staat gelukkkig t/m 1 dec 2024 vast met 1.16 euro / m3 voor gas. Geeft mij meteen ook een motivatie om voor die tijd toch maar eens nog eea te isoleren ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 11-03-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-tom-562 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:32:
[...]

Ja, groot en vrijstaand kost wat meer natuurlijk.

Maar kun je zo'n huis betalen met 2200-2500 euro netto per maand?

Ach, anders verkoop je toch de boot? Of ga je een keertje niet op vakantie.

PS:
Zelfs met 1800/3300 kom je nu net aan 600 euro per maand. Als je in januari een contract had afgesloten waren prijzen nog gunstiger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:50:
[...]

PS:
Zelfs met 1800/3300 kom je nu net aan 600 euro per maand. Als je in januari een contract had afgesloten waren prijzen nog gunstiger.
Nouja, ik heb mijn huis 4,5 jaar geleden voor 245k gekocht dus nee, een boot heb ik helaas niet.
600 euro is gewoon een klap geld, half jaar geleden zat ik niet eens op 1/3e daarvan.
Ik kan slecht tegen dit bagatelliseren. Een hoop mensen komen straks echt in de problemen, en die kunnen daar niks aan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 11-03-2022 23:57 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeker 600 euro is een klap geld, maar de gemiddelde Nederlander geeft tegelijkertijd ook 1600 euro per persoon uit aan vakanties. Dat is ook een hoop geld.

En die 600 euro is een uitzonderlijke situatie, niet structureel.

Ik kan slecht tegen uitzonderingen presenteren als de norm. En niet hele grote groep waarvan het merendeel het prima kan betalen moet heel veel extra betalen. Voor de meeste mensen valt het allemaal wel mee.

De vaste klanten van grote drie leveranciers hebben vooralsnog niet heel veel te klagen.

Gemiddeld betaalt de Nederlander nu 87ct meer voor gas en 15ct meer voor stroom. Straks met lage BTW tarief nog minder.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 12-03-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:15
Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:06:
Zeker 600 euro is een klap geld, maar de gemiddelde Nederlander geeft tegelijkertijd ook 1600 euro per persoon uit aan vakanties. Dat is ook een hoop geld.

En die 600 euro is een uitzonderlijke situatie, niet structureel.

Ik kan slecht tegen uitzonderingen presenteren als de norm. En niet hele grote groep waarvan het merendeel het prima kan betalen moet heel veel extra betalen. Voor de meeste mensen valt het allemaal wel mee.

De vaste klanten van grote drie leveranciers hebben vooralsnog niet heel veel te klagen.

Gemiddeld betaalt de Nederlander nu 87ct meer voor gas en 15ct meer voor stroom. Straks met lage BTW tarief nog minder.
Gemiddeldes... Verschrikkelijke centrummaat.

Maar goed, omdat er veel genoeg mensen zijn die bovengemiddeld uitgeven aan vakanties kan de gemiddelde Nederlander op vakantie. Als ze niet horen bij de groep die het gemiddelde omlaag haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87

Exact mijn punt “nu” gemiddeld nu zitten de meeste mensen nog even op hun oude contract.

Binnen nu en ~10 maanden lopen bij veel mensen het jaarlijkse energiecontract af, grote kans dat je dan dus de oude (jaarcontract)prijzen x3 moet doen.

Uit ervaring (mijn vak) weet ik dat 8/10 mensen een jaarcontract hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 18:42
Ben ik nou serieus een mega mazzelpik dat ik in oktober voor het eerst in mijn leven mijn contract voor 3 jaar heb vastgezet bij greenchoice?
Gas: €0,85 per m3

Of ga ik ook doodleuk in Juli mee met de verhogingen.

En gaat een greenchoice of welke andere leverancier dit anders wel trekken? Want ze leveren nu dik geld in op mijn klantzijn, of zie ik dit helemaal verkeerd?

Overigens deze maand naar een airco overgegaan. Werkt perfect. Kost eenmalig wel een bak. Maar huis bijna helemaal verwarmd op mijn zonnepanelen.

Ik denk dat ik Greenchoice eens ga bellen en zeggen dat ze mee moeten betalen aan mijn airco’s, scheelt hun nog het meeste geld🥸

[ Voor 28% gewijzigd door BekSide op 12-03-2022 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator

aldus de Tweaker 🤐

want die hebben hun abonnement levenslang vaststaan ?

mijn ouders zitten al jaren bij eneco, en toen de 2 jaar vorige maand voorbij was gingen ze toch echt van 150 naar 500 euro/maand vanaf volgende maand meen ik

en vastzetten gaat niet eens meer...ze konden alleen variabel kiezen

[ Voor 41% gewijzigd door Mr. Detonator op 12-03-2022 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:42
Mr. Detonator schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:57:
[...]

aldus de Tweaker 🤐

[...]

want die hebben hun abonnement levenslang vaststaan ?

mijn ouders zitten al jaren bij eneco, en toen de 2 jaar vorige maand voorbij was gingen ze toch echt van 150 naar 500 euro/maand vanaf volgende maand meen ik

en vastzetten gaat niet eens meer...ze konden alleen variabel kiezen
klopt vastzetten doen ze niet meer bij vattenfall ook niet maar 500 is serieus geld

kan ik het betalen ja maar moet dan een hoop dingen laten maar goed als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:50:
[...]

PS:
Buiten de randstad is vrijstaand of 2 onder 1 kap helemaal niet zo bijzonder.

Dat een huishouden gemiddeld maar 1200m³ gas verbruikt wordt komt onder andere doordat in de grotere plaatsen in de randstad heel veel mensen in een appartement wonen. Dat trekt het gemiddelde behoorlijk omlaag. In dorpen buiten de randstad zijn die appartementen nauwelijks te vinden.

Wel was het altijd goed mogelijk om in zulke dorpen met een normaal inkomen een prima gezinswoning te kopen.
Zelf woon ik sinds vorig jaar ook in een dorp, in Limburg. De "rijtjeshuizen" die hier staan zijn bijna allemaal rijtjes van maar 4 huizen. Ofwel: ongeveer de helft van de mensen met een rijtjeshuis heeft een hoekwoning, met een energieverbruik vergelijkbaar aan 2/1kap. Maar veruit de meeste huizen in het dorp zelf zijn 2/1kap (vaak wel geschakeld via de garage/berging) en in het buitengebied is nagenoeg alles vrijstaand.

Als je kijkt naar wat het gemiddelde gasverbruik is per huishouden per provincie of regio in plaats van landelijk, ga je waarschijnlijk in de randstad veel lagere cijfers krijgen dan het landelijk gemiddelde en buiten de randstad hogere cijfers. Dat is een feitelijke situatie en dat is niet in een paar maanden en zelfs niet in een paar jaar te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
BekSide schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:08:
Ben ik nou serieus een mega mazzelpik dat ik in oktober voor het eerst in mijn leven mijn contract voor 3 jaar heb vastgezet bij greenchoice?
Ja, is een goede keuze geweest.
Nee, je hebt voor 3 jaar vastgezet.
En gaat een greenchoice of welke andere leverancier dit anders wel trekken? Want ze leveren nu dik geld in op mijn klantzijn, of zie ik dit helemaal verkeerd?
Lijkt mij dat een leverancier bij het aangaan van contract redelijk kan inschatten wat je gaat verbruiken en dit inkoopt/reserveert voor de dan afgesproken prijs. Ik weet er het fijne niet van. Er zijn er ook wat failliet gegaan die het wellicht anders deden. Er zijn jaaaaaaren geweest dat flexibele contracten goedkoper uit waren waren dan vast. Dit is waarschijnlijk een verdienmodel geweest (vast contract aanbieden maar als kleine leverancier flexibel inkopen). Uiteindelijk géén gezonde bedrijfsvoering gebleken.
Overigens deze maand naar een airco overgegaan. Werkt perfect. Kost eenmalig wel een bak. Maar huis bijna helemaal verwarmd op mijn zonnepanelen.
Goed bezig, maar de afgelopen 10 dagen zijn niet representatief voor een hele winter hé.
Salderen is wel fijn, nu kan je 100% van wat je komende zomer opwekt wegstrepen tegen wat je komende donkere maanden 'verwarmd'.

Wanneer het salderen wordt verlaagd naar 80,70,60 etc% komt er vanzelf een moment dat je wil gaan nadenken over een zoutbatterij oid. Ik vind dit een interessante.

Maar goed, waarschijnlijk verkeerde topic voor deze praat.

[ Voor 27% gewijzigd door Chris.nl op 12-03-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stef87 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:51:
[...]

Exact mijn punt “nu” gemiddeld nu zitten de meeste mensen nog even op hun oude contract.

Binnen nu en ~10 maanden lopen bij veel mensen het jaarlijkse energiecontract af, grote kans dat je dan dus de oude (jaarcontract)prijzen x3 moet doen.

Die 87ct/15ct gaat over nieuw afgesloten contracten (inclusief verlenging). De meerderheid (80%) stapt niet elk jaar over en vaste klanten hebben veel gunstiger tarieven gekregen in januari dan nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Stef87 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:51:
[...]

Dat geloof ik meteen.

Zelf heb ik een vierjarig contract wat pas in 2024 afloopt. Ons gasverbruik is ook maar 360 m³ per jaar dus ik vraag mij af of het zinvol is om nog verder te investeren of de hoge prijs tegen die tijd maar voor lief te nemen?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
XWB schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Dat geloof ik meteen.

Zelf heb ik een vierjarig contract wat pas in 2024 afloopt. Ons gasverbruik is ook maar 360 m³ per jaar dus ik vraag mij af of het zinvol is om nog verder te investeren of de hoge prijs tegen die tijd maar voor lief te nemen?
Die 360m3 is zo weinig dat je in verhouding meer vastrecht betaald, waarschijnlijk makkelijk ook naar 0 te zetten.

(Vastrecht op gas vervalt dan op je energierekening waardoor je voor die besparing weer flink wat stroom kan kopen)
Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:22:
[...]

Die 87ct/15ct gaat over nieuw afgesloten contracten (inclusief verlenging). De meerderheid (80%) stapt niet elk jaar over en vaste klanten hebben veel gunstiger tarieven gekregen in januari dan nieuwe klanten.
Meerderheid “die niet overstapt” zoals jij nu zegt heeft normaal gewoon een automatische nieuw jaarcontract voorgesteld gekregen of is over (automatisch) naar een variabel contract. (Welke in nood elk moment kan worden verhoogd ipv 2x per jaar)

@Anoniem: 512943 Ik daag je uit om nu de prijzen van 5 energiemaatschappijen naast elkaar te zetten. Het voorbeeld van Eneco is echt geen uitzondering. (Er zijn hogere prijzen te vinden)

[ Voor 40% gewijzigd door Stef87 op 12-03-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stef87 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:46:
[...]

Die 360m3 is zo weinig dat je in verhouding meer vastrecht betaald, waarschijnlijk makkelijk ook naar 0 te zetten.

(Vastrecht op gas vervalt dan op je energierekening waardoor je voor die besparing weer flink wat stroom kan kopen)

@Anoniem: 512943 Ik daag je uit om nu de prijzen van 5 energiemaatschappijen naast elkaar te zetten. Het voorbeeld van Eneco is echt geen uitzondering. (Er zijn hogere prijzen te vinden)
Nu midden in de oorlogstijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Chris.nl schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:08:

Wanneer het salderen wordt verlaagd naar 80,70,60 etc% komt er vanzelf een moment dat je wil gaan nadenken over een zoutbatterij oid.
Elke 12% die er van de salderingsregeling wordt afgehaald, scheelt welgeteld 1 ct per kWh op de energierekening.

Zelfs als je met een warmtepomp en een groot dak vol zonnepanelen flink aan het salderen bent, zeg 4000 kWh/jaar, scheelt het volledig afschaffen van de salderingsregeling maar 27 euro per maand ten opzichte van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 00:32

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ivow85 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:25:
[...]

Elke 12% die er van de salderingsregeling wordt afgehaald, scheelt welgeteld 1 ct per kWh op de energierekening.

Zelfs als je met een warmtepomp en een groot dak vol zonnepanelen flink aan het salderen bent, zeg 4000 kWh/jaar, scheelt het volledig afschaffen van de salderingsregeling maar 27 euro per maand ten opzichte van dit jaar.
Interessant. Scheelt het maar zo weinig?

Ik moet een case maken voor onze (kleine) VvE maar hoe kom je aan die cijfers want hetgeen ik heb kunnen vinden is een groter verschil. Welke cijfers gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sowieso heb je zonder veel moeite al 30-40% eigenverbruik, dat gaat niet eens door de meter. Dus tenzij de panelen zelf belast gaan worden heb je een systeem van €1/Wp, 1kWh/Wp/jaar er sowieso binnen 6 jaar uit bij €0.50/kWh (ik zie nu prijzen van €0,78/kWh voorbij komen?)
Alle saldering en teruglever-vergoeding is bij de huidige prijzen extra bonus.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Als je net je eerst huis hebt kunnen kopen óf je contract is afgelopen (precies mijn punt) heb je toch geen keuze?

Het kan nog erger worden. Bijvoorbeeld de gaskraan vanuit Rusland toch (deels) dicht.

[ Voor 14% gewijzigd door Stef87 op 12-03-2022 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

BekSide schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:08:

Ik denk dat ik Greenchoice eens ga bellen en zeggen dat ze mee moeten betalen aan mijn airco’s, scheelt hun nog het meeste geld🥸
Ik ben ook die mazzelpik! En heb in Augustus vorig jaar een 3 jarig contract afgesloten bij Greenchoice voor praktisch de oude prijzen. Die waren al ca 10% hoger dan eerdere jaren en ik vertrouwde het niet helemaal dus toch maar vast gezet toen.

Ik was ook een beetje bang voor “wat als” aangezien er toen recent meerdere energieleveranciers failliet gingen en ik wel zekerheid wilde bij GreenChoice en heb me ingelezen in de kwestie en volgens Greenchoice kopen zij energie in voor de termijn van jouw contract als jij klant wordt zodat je energie inkoop al vast staat. En er dus geen risico is voor jou gedurende je contract duur. Want zij handelen niet tegen dag prijzen.

Wel vraag ik me dan weer af welke kleine lettertjes er in staan met betrekking tot “overmacht” en andere bijzondere situaties. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Hoeveel zouden de brandstofprijzen weer naar beneden kunnen als Rusland niet voor een deal met Iran gaat liggen?
https://www.theguardian.c...st-minute-russian-demands

En hoeveel zal de gasprijs kunnen stabiliseren als het gas vanuit Azerbeidzjan wordt geaccepteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stef87 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:05:
[...]

Als je net je eerst huis hebt kunnen kopen óf je contract is afgelopen (precies mijn punt) heb je toch geen keuze?

Het kan nog erger worden. Bijvoorbeeld de gaskraan vanuit Rusland toch (deels) dicht.
Ja, je kunt de pech hebben. Maar om hoeveel mensen gaat dat denk je? Je kunt altijd wel zielige uitzonderingen vinden, maar dat is niet waar je als regering beleid op moet maken natuurlijk.

Gemiddelde afgesloten nieuwe contracten in februari bedroeg 1,67 voor gas en 0,378 voor elektra, inclusief EB/ODE.

Als je perse nu moet afsluiten is het hoger natuurlijk (Coolblue: 2,11 gas / 0,455 elektra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zojuist mail gehad van Budget Energie, die passen de tarieven bij variabel nu elke maand aan. Tarief voor de maand april: € 2,10 per m3.

Wellicht maar een boiler op kop tikken ergens :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Glashelder houd ook de kWh prijs in de gaten. 1 m³ gas is goed voor 9 kWh met goede vloerverwarming, 8 met radiatoren, 7 met een standaard slecht ingeregeld verwarmingssysteem of warmwater.
Een elektrische boiler/doorstromer/straalkachel is dus pas interessant als 7 kWh goedkoper is dan 1 m³ gas.
Een warmtepomp maakt dit sommetje heel anders (tot nu toe dit jaar is 1 m³ gas vervangen door 1.8 kWh).

En ik heb de smiley gezien hoor ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Proton_ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:00:
@Glashelder houd ook de kWh prijs in de gaten. 1 m³ gas is goed voor 9 kWh met goede vloerverwarming, 8 met radiatoren, 7 met een standaard slecht ingeregeld verwarmingssysteem of warmwater.
Een elektrische boiler/doorstromer/straalkachel is dus pas interessant als 7 kWh goedkoper is dan 1 m³ gas.
Een warmtepomp maakt dit sommetje heel anders (tot nu toe dit jaar is 1 m³ gas vervangen door 1.8 kWh).

En ik heb de smiley gezien hoor ;)
Ik verwacht ongeveer 1000 kWh over te houden dit jaar door de zonnepanelen. Dan is zelfs een klassieke boiler goedkoper dan gas :p

Liefst wil ik een L/W WP (heb al L/L door het hele huis), maar wellicht is een WP boiler toch een idee.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Glashelder schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:17:
[...]
maar wellicht is een WP boiler toch een idee.
Moet je wel iemand willen vinden die hem installeert. Dat is mij nog niet gelukt de afgelopen paar maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:33:
[...]

Moet je wel iemand willen vinden die hem installeert. Dat is mij nog niet gelukt de afgelopen paar maanden.
Is zelf toch wel te doen lijkt me? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Glashelder schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:51:
Zojuist mail gehad van Budget Energie, die passen de tarieven bij variabel nu elke maand aan. Tarief voor de maand april: € 2,10 per m3.

Wellicht maar een boiler op kop tikken ergens :+
Want het tarief voor electra zit onder de €0,26 (en dat nog exclusief stilstandsverliezen)?

Ah, zonnepanelen. Ja, dat verandert de zaak als je veel over hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 12-03-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

-tom-562 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:55:
[...]
Ik kan slecht tegen dit bagatelliseren.
Heel begrijpelijk, dat andere mensen er minder door geraakt worden neemt het probleem niet weg natuurlijk. Toch ben ik van mening dat:
Een hoop mensen komen straks echt in de problemen, en die kunnen daar niks aan doen.
niet helemaal correct is. Nu kunnen we er veelal niets tegen doen omdat meeste maatregelen pas op lange termijn renderen. Neemt niet weg dat als je weet dat je de hoofdprijs gaat betalen (nu) dat je dus zoveel mogelijk je verbruik (nu) gaat verminderen. Korter douchen en die extra trui aantrekken klinkt dan als een dooddoener maar het scheelt al snel een klap geld (nu).

Het punt is een beetje krom omdat je verbruik nu pas een probleem is geworden maar eigenlijk was het verbruik sowieso niet optimaal. Het loonde toen niet (genoeg) om daar iets aan te doen en daardoor is het nu ineens een acuut probleem voor velen.

En nog steeds zijn er mensen die ook nu niet op comfort willen inleveren, tja, dat is toch wel een keuze.
Hier staat de verwarming ook 'maar' op 17 graden. Dat is geen luxe maar ook weer niet onoverkomelijk.
Het maakt het allemaal wel een stuk betaalbaarder met deze gasprijzen.

Ondertussen renderen de meeste olie en gashandelaren weer optimaal met deze crisis. Maar daar hoor je dan weer bijna niemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Glashelder schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:01:
[...]
Is zelf toch wel te doen lijkt me? :)
De afvoer- en aanvoer van lucht naar buiten boren vanuit de kelder ga ik me niet aan wagen. Het loodgieterswerk ook niet, maar daar heb ik een vaste loodgieter voor. Maar die doet weer geen warmtepompboilers ;)
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?