Daarom dat men in België dit jaar het capaciteitstarief zal invoeren, je betaalt meer netkosten als je grote piekbelastingen veroorzaakt.Gerco-M schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:55:
[...]
Een goede warmtepomp die de hele dag lekker pruttelt gebruikt continu erg weinig energie. Als je de waterkoker of de oven aanzet creer je meer belasting voor het net. Dus kwa piekbelasting wat het probleem vooral is op het net gaat het meevallen denk ik.
Ja PV mag iets afschakelen in de zomer, maar is de laatste jaren ook veel efficienter geworden en met de huidige energieprijzen NOG rendabeler dus als daar op jaarbasis 10% van af gaat is je TVT nog steeds lager ten opzichte van een paar jaar geleden. PV is echt super rendabel, en je kan dan ook nog eens gasloos![]()
Ik heb hier vandaag net onze 80 liter elektrische boiler gekregen. Wij kunnen nu ook gasloos. En de boiler mag overdag als de PV oplevert lekker opwarmen dus dat scheeld ook weer met wat naar het net moet. En kunnen wij warm water gebruiken zonder Poetin te sponsoren dus dat is heel fijn
Dus dat wordt auto laden, kleren wassen, jacuzzi opwarmen,.... meer spreiden in de tijd.
Vanuit technisch standpunt een uitstekend idee waar ik helemaal achter sta.