Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.825 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

funk-e schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:54:
300€ is bereikt voor DEC-22

hek is van de dam
Misschien dat hij na 3 september weer wat omlaag gaat:
https://www.nu.nl/economi...ud-aan-nord-stream-1.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
@Nox en @sdk1985 Ik zat jullie discussie te volgen en jullie hebben beide deels gelijk mbt het verbruik van gas op de NL energiemarkt.Jullie gooien alles op één hoop terwijl er twee duidelijk verschillende types gascentrales in gebruik zijn, primair de STEG e.g. Stoom- en Gasturbine centrale, waarbij gas wordt verbrand a la een kolencentrale om stoom op te wekken die een (primaire) turbine aandrijft. De restwarmte wordt dan weer in een tweede, kleinere turbine gebruikt, een beetje zoals een turbo bij een analoge automotor. Deze hebben een erg hoog rendement van rond de 60% (kool: 36 tot 46%) echter deze zijn net als kolencentrales veels te traag met reageren op gewenste loadchanges om voor netstabilisatie te gebruiken.

Dit type opwekl is idd net als in de UK een hele grote baseload source op aardgas voor NL, terwijl dit in de rest van de EU-regio meer met (bruin)kool, kerncentrales en waterkracht gebeurd. We zouden hier nog voor een groot deel terug kunnen naar kool en dit gebeurd ook wel voor een deel de komende maanden, maar Robje Jetten heeft hier veel te lang mee gewacht, waardoor er niet even 1,2,3 even vele duizenden tonnen aan extra kool bij die centrales ligt om te stoken. Ook het juridische gevecht speelt mee, er lopen nog rechtzaken over de compensaties voor het sluiten van die kolencentrales en de exploitanten zijn bang die miljarden mis te lopen als ze nu weer volgas gaan draaien. Daar is nu meen ik recent een garantie voor afgegeven vanuit het ministerie, maar daar is eerst een half jaar over gesteggeld terwijl in die periode de landen om ons heen er met alle snel leverbare extra kolen vandoor gingen (die dan weer via Rotterdam worden verscheept ;-) )

Anyway, daarnaast heb je dan de veel simpelere, kleinere gasturbines, vaak gebaseerd op helikopterturbines die als "peaker plants" en primair voor de netstabilisatie gebruikt worden. Deze kunnen heel snel reageren (enkele seconden per 10% load oid) en worden wél voor netstabilisatie ingezet. Deze hebben echter maar een rendement van 35% best case (tijdens koude start nog fors lager).

Daarnaast heb je in NL nog allerlei hele kleine centrales bij bijv. ziekenhuizen, (militaire) vliegvelden e.d. en steeds vaker ook nood-aggregaten van datacenters die ook worden ingezet voor (korte termijn) stabilisatie. Tot slot heb je sinds enkele jaren, vooral in de nacht, de virtuele powerplants van pools met ladende EV's die kunnen stoppen/starten met laden on demand (bijv. via Jedlix dat ik zelf gebruik).

Dit zou je voor de stabilisatievraag eigenlijk allemaal willen vervangen door een enorm accupack a la tesla mega/gigapack zoals in Australie (dan bespaar je echt een shitload aan CO2 en gas), die zijn er echter buiten wat kleinschalige pilots niet in NL, 1. wegens ruimtegebrek op de plekken waar je die wil hebben c.q. het net er ook voor geschikt is en 2. vooral vanwege de wet die zegt dat de netwerkbedrijven die hier voordeel van hebben geen energie mogen opwekken (dus ook terugleveren uit eigenopslag). Voor een Eneco of ENGIE oid is dat al veel minder interessant om snel te gaan doen, want die kunnen dan hun bestaande gasturbines en andere stabilisatie-installaties gaan afschrijven.

Stabilisatie over landsgrenzen gebeurd tot slot vrijwel nauwelijks, o.a. vanwege de beperkte capaciteit en het feit dat aan de andere kant de overbodige stroom vaak ófwel ook uit traagregelende waterkracht- (NO) en kerncentrales (FR via BE) komt of juist export is van de pieken uit zon- en wind, waarbij dus juist extra stabilisatie nodig is.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

RonJ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:36:
@Nox en @sdk1985 Ik zat jullie discussie te volgen en jullie hebben beide deels gelijk mbt het verbruik van gas op de NL energiemarkt.Jullie gooien alles op één hoop terwijl er twee duidelijk verschillende types gascentrales in gebruik zijn, primair de STEG e.g. Stoom- en Gasturbine centrale, waarbij gas wordt verbrand a la een kolencentrale om stoom op te wekken die een (primaire) turbine aandrijft. De restwarmte wordt dan weer in een tweede, kleinere turbine gebruikt, een beetje zoals een turbo bij een analoge automotor. Deze hebben een erg hoog rendement van rond de 60% (kool: 36 tot 46%) echter deze zijn net als kolencentrales veels te traag met reageren op gewenste loadchanges om voor netstabilisatie te gebruiken.

Dit type opwekl is idd net als in de UK een hele grote baseload source op aardgas voor NL, terwijl dit in de rest van de EU-regio meer met (bruin)kool, kerncentrales en waterkracht gebeurd. We zouden hier nog voor een groot deel terug kunnen naar kool en dit gebeurd ook wel voor een deel de komende maanden, maar Robje Jetten heeft hier veel te lang mee gewacht, waardoor er niet even 1,2,3 even vele duizenden tonnen aan extra kool bij die centrales ligt om te stoken. Ook het juridische gevecht speelt mee, er lopen nog rechtzaken over de compensaties voor het sluiten van die kolencentrales en de exploitanten zijn bang die miljarden mis te lopen als ze nu weer volgas gaan draaien. Daar is nu meen ik recent een garantie voor afgegeven vanuit het ministerie, maar daar is eerst een half jaar over gesteggeld terwijl in die periode de landen om ons heen er met alle snel leverbare extra kolen vandoor gingen (die dan weer via Rotterdam worden verscheept ;-) )

Anyway, daarnaast heb je dan de veel simpelere, kleinere gasturbines, vaak gebaseerd op helikopterturbines die als "peaker plants" en primair voor de netstabilisatie gebruikt worden. Deze kunnen heel snel reageren (enkele seconden per 10% load oid) en worden wél voor netstabilisatie ingezet. Deze hebben echter maar een rendement van 35% best case (tijdens koude start nog fors lager).

Daarnaast heb je in NL nog allerlei hele kleine centrales bij bijv. ziekenhuizen, (militaire) vliegvelden e.d. en steeds vaker ook nood-aggregaten van datacenters die ook worden ingezet voor (korte termijn) stabilisatie. Tot slot heb je sinds enkele jaren, vooral in de nacht, de virtuele powerplants van pools met ladende EV's die kunnen stoppen/starten met laden on demand (bijv. via Jedlix dat ik zelf gebruik).

Dit zou je voor de stabilisatievraag eigenlijk allemaal willen vervangen door een enorm accupack a la tesla mega/gigapack zoals in Australie (dan bespaar je echt een shitload aan CO2 en gas), die zijn er echter buiten wat kleinschalige pilots niet in NL, 1. wegens ruimtegebrek op de plekken waar je die wil hebben c.q. het net er ook voor geschikt is en 2. vooral vanwege de wet die zegt dat de netwerkbedrijven die hier voordeel van hebben geen energie mogen opwekken (dus ook terugleveren uit eigenopslag). Voor een Eneco of ENGIE oid is dat al veel minder interessant om snel te gaan doen, want die kunnen dan hun bestaande gasturbines en andere stabilisatie-installaties gaan afschrijven.

Stabilisatie over landsgrenzen gebeurd tot slot vrijwel nauwelijks, o.a. vanwege de beperkte capaciteit en het feit dat aan de andere kant de overbodige stroom vaak ófwel ook uit traagregelende waterkracht- (NO) en kerncentrales (FR via BE) komt of juist export is van de pieken uit zon- en wind, waarbij dus juist extra stabilisatie nodig is.
Ik ben bekend met de STEG (overigens halen die de efficiency enkel alleen bij vollast, de tweede recuperatie van restwarmte lukt vaak niet op lagere lasten).

Anyway, je hebt de stabilisatie van enkele secondes voor de finetuning maar je hebt ook de stabilisatie voor bijvoorbeeld de nacht waar ik op doel of gewoon de koude wintermaand waarbij extra elektra nodig is. Je stabiliseert per minuut ofzo met die kleine turbines maar de dips van grotere uren/dagen/weken gebeurt dan weer met de grote STEG centrales.

In de Arena staat overigens een mooi projectje, google er maar eens op. Kelders vol accu's van oude BEV's.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Nox schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Ik ben bekend met de STEG (overigens halen die de efficiency enkel alleen bij vollast, de tweede recuperatie van restwarmte lukt vaak niet op lagere lasten).

Anyway, je hebt de stabilisatie van enkele secondes voor de finetuning maar je hebt ook de stabilisatie voor bijvoorbeeld de nacht waar ik op doel of gewoon de koude wintermaand waarbij extra elektra nodig is. Je stabiliseert per minuut ofzo met die kleine turbines maar de dips van grotere uren/dagen/weken gebeurt dan weer met de grote STEG centrales.

In de Arena staat overigens een mooi projectje, google er maar eens op. Kelders vol accu's van oude BEV's.
Klopt inderdaad, ik heb het dan ook puur over stabilisatie voor secondes tot minuten, daarboven heb je tijd zat om efficientere bronnen op- of af te spinnen. Maar in al die kleine piekjes en dalen, daar gaat nog best een hoop verbruik in zitten.

Het project in de Arena ken ik (werkte daar toen in de buurt, waar we in het "mini-DC" nog wel eens last hadden van onstabiliteit in het net (UPS'en die steeds inschakelden) toen ze dat aan het inregelen/testen waren :X Is natuurlijk wel allemaal keurig opgelost en komt niet meer voor bij mijn weten)

Mooi project hoor en een mooie manier om al die oude accu's van de leaf's en 1st gen Zoe's en i3's nog een flink lange tijd te gebruiken, die packs gingen nogal snel onder de 80% cap wegens het gebrek aan actieve koeling. Qua schaal is het alleen echt peanuts tov wat je landelijk op een aantal strategische punten in het net aan capaciteit zou willen om écht flink in de peakerplants te kunnen snijden.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

RonJ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Klopt inderdaad, ik heb het dan ook puur over stabilisatie voor secondes tot minuten, daarboven heb je tijd zat om efficientere bronnen op- of af te spinnen. Maar in al die kleine piekjes en dalen, daar gaat nog best een hoop verbruik in zitten.

Het project in de Arena ken ik (werkte daar toen in de buurt, waar we in het "mini-DC" nog wel eens last hadden van onstabiliteit in het net (UPS'en die steeds inschakelden) toen ze dat aan het inregelen/testen waren :X Is natuurlijk wel allemaal keurig opgelost en komt niet meer voor bij mijn weten)

Mooi project hoor en een mooie manier om al die oude accu's van de leaf's en 1st gen Zoe's en i3's nog een flink lange tijd te gebruiken, die packs gingen nogal snel onder de 80% cap wegens het gebrek aan actieve koeling. Qua schaal is het alleen echt peanuts tov wat je landelijk op een aantal strategische punten in het net aan capaciteit zou willen om écht flink in de peakerplants te kunnen snijden.
Die BEV's zijn een mooie aanvulling op peakerplants :) Zodra je er heel veel hebt tikt het wel aan, maar ook in de load zijn ze nuttig omdat je ze vrij snel even een minuutje kunt uitschakelen.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

funk-e schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:54:
300€ is bereikt voor DEC-22

hek is van de dam
Dit kan toch niet goed blijven gaan 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Dit kan toch niet goed blijven gaan 7(8)7
Want?

De regering heeft al een oplossing hoor

https://blijned.nl/bners/...eren-dat-ze-armer-worden/

Ze lachte er geeneens bij ...

Ow wacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Want?

Ow wacht....
Gelukkig vindt ze het wel sneu 8)7

Gaat lekker, blij dat ik vrij rigoureuze maatregelen heb getroffen qua warmtevoorziening en niet op de passieve houding van onze regering vertrouw.

De burgers daargelaten, deze prijzen gaan de Europese industrie echt bizar veel pijn doen, het zou me zelfs niet verbazen dat dit de grondslag gaat zijn voor verdere escalatie.

Echter is dat voorlopig speculeren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Want?

Ow wacht....
Lekkere bron, man!
Geenstijl-niveautje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03

Ow wacht....
Tijd voor nieuw leiderschap?
Doe mij het oude dan maar... :F

Je zou toch verwachten dat men een plan heeft?
Zelfs 2x modaal gaat zo door het putje.

[ Voor 18% gewijzigd door hoevenpe op 22-08-2022 17:31 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:29

Dennis1812

Amateur prutser

Maar dit is echt een speld bron natuurlijk.
Verder verwacht ik niet dat er een plan is. Ze zijn compleet stuurloos en de weg en verbinding met burger kwijt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smultie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Lekkere bron, man!
Geenstijl-niveautje
Heb ff gegoogled, maar dit staat dus verspreid over alle nieuwssite's, overigens al een uitspraak van dik een maand geleden.

Bovenstaande bron brengt het wel erg opjuttend met de juiste foto's erbij enzo _O-

Natuurlijk wel een schandalige uitspraak van een minster van financiën voor mensen die nu al moeite hebben met rondkomen, en de klap nog moeten krijgen.

Ben je mooi klaar mee, zo'n minister die uit haar ivoren torentje het 'plebs' openlijk opgeeft. d:)b

Jammer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
Smultie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Lekkere bron, man!
Geenstijl-niveautje
Boeiend. Die uitermate hautaine uitspraak van haar staat gewoon all over internet en de media hoor. Incl. BNNVara en zélfs op d66.nl.

spoiler:
Als deze bizarre prijzen betekenen dat grote groepen kiezers weer eens verder dan één stap vooruit gaan nadenken dan een mooie gladde campagne op de NPO plus in de bushokjes en het eindelijk eens afgelopen is met het aanstellen van dit soort volstrekt incompetente bestuurders dan betaal ik met alle liefde 2K in de maand deze winter :X

[ Voor 34% gewijzigd door RonJ op 22-08-2022 17:42 ]

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:28:
[...]

Je zou toch verwachten dat men een plan heeft?
Zelfs 2x modaal gaat zo door het putje.
Nou hier gewoon 'modaal'. Maar wel het leven zodanig ingericht dat er altijd financiële ruimte is, misschien met wat geluk.

Maar nu wel blij toe, want het is echt bizar wat er nu gebeurd. En het kan aan mij liggen, maar de overheid lijkt echt helemaal niets te doen.

Ik had minimaal Rutte toch al wel op TV verwacht met iets van toelichting over de situatie.

Je kunt als premier toch gewoon uitleggen wat er hier gebeurd? Dat we als continent afgeknepen worden door een autocratisch bewind? Dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt in het verleden dit regime te vertrouwen als volwaardig zakenpartner en waar we nu als Europees collectief doorheen moeten? Dat zou in mijn optiek de juiste keuze zijn, en ook de grootste kans op draagvlak bewerkstelligen.

Maar misschien heb ik dat mis.

Het zal allemaal wel, ik plop nog even een koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Kan aan mij liggen maar ik heb de indruk dat de extreme partijen zich ook verdacht stil houden over de energiekwestie.

Misschien is het gewoon zo dat de politiek weinig kan doen in deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Men spreekt schande over Kaag maar degene die niet aan zag komen dat gas een keertje duur zou worden had toch ook zijn kop in het zand.

Je hebt een eindige voorraad energie, tuurlijk is die een keer op en vlak voor hij op raakt is 'ie peperduur. Enig nadeel is dat de voorraad in Rusland waarvan we dachten nog even voort te kunnen, opeens heel snel op is. Dat is vervelend voor mensen die er van afhankelijk zijn, maar als een verrassing mag dit toch niet komen.

Kaag had het ook wat beter kunnen brengen natuurlijk. "Accepteren dat gas duurder wordt" was beter geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 22-08-2022 18:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Nox schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:23:
Men spreekt schande over Kaag maar degene die niet aan zag komen dat gas een keertje duur zou worden had toch ook zijn kop in het zand.

Je hebt een eindige voorraad energie, tuurlijk is die een keer op en vlak voor hij op raakt is 'ie peperduur. Enig nadeel is dat de voorraad in Rusland waarvan we dachten nog even voort te kunnen, opeens heel snel op is. Dat is vervelend voor mensen die er van afhankelijk zijn, maar als een verrassing mag dit toch niet komen.

Kaag had het ook wat beter kunnen brengen natuurlijk. "Accepteren dat gas duurder wordt" was beter geweest.
Dat kun je nu wel zo stellen maar het x5 and counting gaan van je energiekosten in het tijdsbestek van amper een jaar is gewoon extreem en ik wil best bekennen dat ik dat ook niet zag aankomen in deze mate.

Daarnaast getuigt de uitspraak van Kaag van weinig empathie voor mensen die überhaupt nooit de kans hebben gehad zich hier tegen te wapenen.

Je zal een huurhuisje hebben en sparen voor een aanbetaling op een koopwoning. Eerst gaan de huizenprijzen compleet over de kop, dan gaat de koopkracht van je spaarrekening compleet naar de tering door inflatie en vervolgens gaat je energie rekening even x5 zonder dat je überhaupt aanpassingen aan je woning mag doen.

En dan komt Kaag je even vertellen dat je maar gewoon moet accepteren dat het leven wat duurder wordt 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Verwijderd Ja, van progressief liberalisme kun je D66 niet meer betichten in ieder geval. Die lijken nu eerder neo-liberaal te zijn geworden maar dan op een manier die met liberaal niets meer van doen heeft.

Als dit het geclaimde "nieuwe" leiderschap is dan zijn we er mooi ingestonken.

Vooral in tijden van crisis verwacht je adequaat leiderschap om de crisis zoveel mogelijk te beheersen/mitigeren, niet dat ze de crisis alleen nog maar erger maken door op hun handen te gaan zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:17:
[...]

Dat kun je nu wel zo stellen maar het x5 and counting gaan van je energiekosten in het tijdsbestek van amper een jaar is gewoon extreem en ik wil best bekennen dat ik dat ook niet zag aankomen in deze mate.

Daarnaast getuigt de uitspraak van Kaag van weinig empathie voor mensen die überhaupt nooit de kans hebben gehad zich hier tegen te wapenen.

Je zal een huurhuisje hebben en sparen voor een aanbetaling op een koopwoning. Eerst gaan de huizenprijzen compleet over de kop, dan gaat de koopkracht van je spaarrekening compleet naar de tering door inflatie en vervolgens gaat je energie rekening even x5 zonder dat je überhaupt aanpassingen aan je woning mag doen.

En dan komt Kaag je even vertellen dat je maar gewoon moet accepteren dat het leven wat duurder wordt 8)7
Tuurlijk is dat k*t en klote maar ik kan gewoon niet iets vinden wat ik de schuld kan geven behalve onszelf en eoa lul in een ander land voor het versnellen van dit proces. Maar als maatschappij hebben we het gewoon zelf gedaan, we hebben onszelf aan een infuus gelegd van goedkope energie en zijn verslaafd geraakt.

En dan zo'n Kaag die lekker bot reageert, zelf geen mogelijkheid hebben om direct anders te gaan leven om minder energie te gebruiken, het zit niet mee, maar ik kan nou niet zeggen dat het de schuld is van een persoon of partij.

Wat we kunnen doen is de ongelijkheid wat terugschroeven, zij zijn vaak degene die in grote getale de energie er doorheen jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25
In heel Europa is het goedkoper dan in Nederland, letterlijk want nergens in Europa is het duurder dan hier, het is hier zelfs dubbel zo duur als gemiddeld in Europa. Geen kleine verschillen tussen de landen. Dan doen wij toch echt iets heel erg fout. Dat is toch wel te verwijten aan ons (wan)bestuur.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Glenfiddich schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:00:
In heel Europa is het goedkoper dan in Nederland, letterlijk want nergens in Europa is het duurder dan hier, het is hier zelfs dubbel zo duur als gemiddeld in Europa. Geen kleine verschillen tussen de landen. Dan doen wij toch echt iets heel erg fout. Dat is toch wel te verwijten aan ons (wan)bestuur.
Die grafieken waar ze het zo duur laten lijken per kuub in NL laten wel voor het gemak even weg dat de getoonde prijzen inclusief de energiebelasting per kuub/KWh zijn, maar dat daar tegenover dit jaar een dusdanig grote 'heffingskorting energiebelasting' staat dat een huishouden met gemiddeld energiegebruik netto helemaal geen energiebelasting betaalt.

Eigenlijk zou er in die grafiek voor NL dus de prijs zonder energiebelasting moeten staan, en dan ziet het er toch echt wel wat minder dramatisch uit.

Veel huishoudens met een laag inkomen en de meeste éénpersoons huishoudens gebruiken sowieso al dusdanig weinig energie, dat ze netto een ontvanger zijn van energiebelasting!

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 22-08-2022 21:32 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Indoubt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:34:
@Verwijderd Ja, van progressief liberalisme kun je D66 niet meer betichten in ieder geval. Die lijken nu eerder neo-liberaal te zijn geworden maar dan op een manier die met liberaal niets meer van doen heeft.

Als dit het geclaimde "nieuwe" leiderschap is dan zijn we er mooi ingestonken.

Vooral in tijden van crisis verwacht je adequaat leiderschap om de crisis zoveel mogelijk te beheersen/mitigeren, niet dat ze de crisis alleen nog maar erger maken door op hun handen te gaan zitten.
Het lijkt wel alsof ze bewust de boel aan het verpesten zijn. Een flink deel van de onder/middenklasse voelt nu al behoorlijk wat pijn en gaat dit nog veel meer voelen. Mevr. Kaag zegt doodleuk (een maand geleden inderdaad al) "deal with it dat je armer gaat worden". De overheid komt de burger nauwelijks tegemoet en als ze al wat doen is het minimaal. Daarentegen werd er tijdens de pandemie door diezelfde overheid van iedereen wat gevraagd en konden de euro's zo naar het bedrijfsleven rollen.

Hoe veel meer bewijs heb je als Nederlander nodig dat deze neoliberale mix (want D66 is inderdaad nauwelijks meer progressief te noemen) er is om de middenklasse uit te kleden? Gokken ze er dan op dat men bij de volgende verkiezingen het weer vergeten is? Of nemen ze bewust het risico dat veel burgers echt de extremen gaan opzoeken? We waren ogenschijnlijk altijd zo'n gemoedelijk en sociaal landje, daar blijft echt niks van over op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Kaag heeft gelijk een oorlog kost geld en Nederland wordt collectief armer. Misschien dacht iemand dat Putin op zijn knieën zou vallen...

Waar het probleem zit is dat het geld niet bij de vermogens van de rijken en het bedrijfsleven gehaald wordt. Daar ligt gewoon voor tientallen miljarden. Dit is nog altijd een steenrijk land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:40
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Nou hier gewoon 'modaal'. Maar wel het leven zodanig ingericht dat er altijd financiële ruimte is, misschien met wat geluk.
Precies dit hier meer dan 2x modaal maar woon niet in een super groot huis, geen dikke bak voor de deur (wel een vrij recente C3 die van mij is en niet van de bank/lease maatschappij). nog 4 jaar een energie contract nu aan het plannen om het huis te verduurzamen maar dan wel off-grid zowel voor energie als water.

Het komt nog wel zover dat je je eigen groente moet gaan verbouwen als dat nog kan in de Sahara in je achtertuin.

[ Voor 9% gewijzigd door Skywalker27 op 23-08-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Jongens, Is er aan manier om een indicatie te krijgen van hoeveel gas je bespaart met elke graad dat je de thermostaat lager zet? Op internet lees ik tegenstrijdigheid. Ene bron zegt 7% per graad, ander bron zegt 120m3 per graad.

Of is het simpelweg afhankelijk van teveel variabelen om dit vooraf te kunnen schatten? Ik wil berekenen of het echt voordeliger is om thermostaat paar graden lager te zetten en een electrisch kacheltje te plaatsen in de ruimtje waar je overdag bent. Maar dat kan alleen als ik weet hoeveel gas ik bespaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:53:
Jongens, Is er aan manier om een indicatie te krijgen van hoeveel gas je bespaart met elke graad dat je de thermostaat lager zet? Op internet lees ik tegenstrijdigheid. Ene bron zegt 7% per graad, ander bron zegt 120m3 per graad.

Of is het simpelweg afhankelijk van teveel variabelen om dit vooraf te kunnen schatten? Ik wil berekenen of het echt voordeliger is om thermostaat paar graden lager te zetten en een electrisch kacheltje te plaatsen in de ruimtje waar je overdag bent. Maar dat kan alleen als ik weet hoeveel gas ik bespaar.
Ik zou iig zoeken naar een percentage, die 120m3 zegt werkelijk helemaal niets zonder de woning en het totaalverbruik te kennen. Het allerbeste is toch gewoon uitproberen voor jouw specifieke huis en installatie als het straks weer kouder wordt, maar ik denk dat je met 5-7% redelijk in de buurt komt.

Kijk ipv een elektrisch kacheltje ook eens naar IR-panelen (evt. ook onder je bureau), zelfde effect wanneer je overdag alleen in je thuiskantoortje zit maar verbruikt véél minder stroom.

Ik zelf hou de boel op een graad of 19 met de vloerverwarming en als we dan 's-avonds stil zitten op de bank voor de buis dan pakken we beide een Stoov warmtekussen erbij, die gebruiken maar een paar watt aan energie en je zit toch lekker warm.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Verplaatst naar AWM en hernoemd

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:41
Al een tijdje geen failliete energie leverancier gezien (toch?), maar Prikenergie lijkt ook om te vallen. Ze bieden consumenten 4 opties en suggeren dat je het beste het huidige contract maar op kan zeggen, omdat ze anders failliet gaan.

PrikEnergie heeft geldproblemen en wil een faillissement voorkomen. Daarom hebben zij een brief gestuurd aan alle klanten met een vast contract.
Optie A- Verhoging leveringstarieven
PrikEnergie doet u een voorstel met hogere tarieven. U gaat meer betalen voor uw energie. Maar u betaalt waarschijnlijk minder dan wanneer u overstapt. Of dan wanneer PrikEnergie failliet gaat. De kans dat dat PrikEnergie failliet gaat is hierdoor kleiner.

Optie B - Wijziging einddatum contract naar 1 januari 2023
U laat uw contract op 1 januari 2023 eindigen. Uw contract loopt hierdoor eerder af. U moet dan eerder een nieuw contract afsluiten. U betaalt waarschijnlijk meer per 1 januari 2023. De kans dat dat PrikEnergie failliet gaat is hierdoor kleiner.

Optie C - U zegt het energiecontract op
U eindigt uw contract per 30 september 2022. U moet een nieuw contract afsluiten en overstappen. U betaalt waarschijnlijk meer per 1 oktober 2022. De kans dat PrikEnergie failliet gaat is hierdoor kleiner.

Optie D – U maakt geen keuze
U gaat niet akkoord met de wijzigingen die PrikEnergie voorstelt. U blijft uw huidige contract behouden. De kans dat PrikEnergie failliet gaat is hierdoor groter.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:26
Al die klanten die een goede prijs hebben vragen of ze willen opzeggen. Dat zal de gemiddelde NLer wel doen ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:53:

Kan je wel berekenen met graaddagen enzo. Maar even een bierviltjesberekening: in een kuub aardgas zit grofweg 8 kWh aan energie (iets meer maar je hebt nog rendement van de ketel enzo). Als je elektrische kachel alles perfect omzet in warmte gebruik je dus 8 kWh elektriciteit voor elke m³ gas die je bespaart. Ik weet niet wat je huidige tarieven zijn maar vermoed dat het niet uit kan. Dan is een warmtepomp (evt hybride) of IR panelen een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:41
Compuchip87 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Kan je wel berekenen met graaddagen enzo. Maar even een bierviltjesberekening: in een kuub aardgas zit grofweg 8 kWh aan energie (iets meer maar je hebt nog rendement van de ketel enzo). Als je elektrische kachel alles perfect omzet in warmte gebruik je dus 8 kWh elektriciteit voor elke m³ gas die je bespaart. Ik weet niet wat je huidige tarieven zijn maar vermoed dat het niet uit kan. Dan is een warmtepomp (evt hybride) of IR panelen een betere keus.
Volgens mij quote je de verkeerde reactie of verkeerde topic.
SidewalkSuper schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:23:
Al die klanten die een goede prijs hebben vragen of ze willen opzeggen. Dat zal de gemiddelde NLer wel doen ja :+
Ja, beetje vreemd. Bij zo een bericht zou ik mijn maandbedrag minimaliseren en aan mijn huidige contract vasthouden. Ja, heel vervelend voor Prik maar met zo'n bericht roepen ze dat over zich af natuurlijk.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ligt eraan, ik heb momenteel nog 3600 kWh open staan bij een andere toko en als die zoiets sturen dan laat ik het onmiddellijk uitbetalen :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Compuchip87 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Het idee is om niet alle ruimtes te verwarmen met een kachel maar enkel de ruimte waar je je bevindt. Maar het is beetje omslachtig om te verkennen of dat echt voordeliger is.

Ik zit nu te kijken naar straalkachels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
"Eneco gaat klanten met zonnepanelen die stroom teruggeven fors minder betalen": https://www.nu.nl/economi...-fors-minder-betalen.html

Oei :+

[ Voor 24% gewijzigd door stin00 op 23-08-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50

FaceDown

Storende factor.

stin00 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:51:
"Eneco gaat klanten met zonnepanelen die stroom teruggeven fors minder betalen": https://www.nu.nl/economi...-fors-minder-betalen.html

Was te verwachten. Er zijn er een hoop die gebruik maken van de idioot hoge terugleververgoeding. Die zijn nu de pineut want ze krijgen bijna niks meer terug en zitten voor de winter met een torenhoog stroomtarief.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Was te verwachten. Er zijn er een hoop die gebruik maken van de idioot hoge terugleververgoeding. Die zijn nu de pineut want ze krijgen bijna niks meer terug en zitten voor de winter met een torenhoog stroomtarief.
Ik denk dat ze dat zelf ook wel doorhadden. Maar fijn dat je het alsnog even toelicht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:29

Dennis1812

Amateur prutser

Nog meer mensen de lul!
Ach, gedeelde smart is halve smart?
Misschien een grote groepsknuffel beginnen als protest. Lekker warm ook.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Woordvoerder Rianne de Voogt zegt in gesprek met de krant dat het nieuwe tarief "marktconform" is. Ze legt uit dat Eneco heeft gekeken naar "wat de stroom opbrengt als we het binnenkrijgen moet kosten als we het moeten inkopen".
Gewoon keihard cashen. Die miljarden winst ruiken naar meer :Y) Want ze verkopen het wel gewoon door voor 60 tot 90 cent :')
[...]

Gelukkig loopt mijn vaste contract tot eind februari a 36 cent de kWh terugleververgoeding :Y)

Verder heb ik het idee wat jaloezie te bespeuren..

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 23-08-2022 22:21 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:52
Ik zit te kijken naar een infrarood zonnepaneel voor onder mijn bureau.
Zo iets bijvoorbeeld
https://www.infraroodverw...neel-met-voetensteun.html
Maar moet je zo'n apparaat constant aan laten staan zolang je het warm wilt hebben of blijft wr nog een tijdje warmte af komen?

Of kan ik beter het kacheltje met olie erin wat ook op stroom werkt(2000 watt) gebruiken en heel even kort aanzetten om daarna weer uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Glashelder schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

[...]

Gewoon keihard cashen. Die miljarden winst ruiken naar meer :Y) Want ze verkopen het wel gewoon door voor 60 tot 90 cent :')

[...]

Gelukkig loopt mijn vaste contract tot eind februari a 36 cent de kWh terugleververgoeding :Y)

Dus ze kopen het voor 9 cent en verkopen het voor het tienvoudige.

Never waste a good crisis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

sgouman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:18:
Zo iets bijvoorbeeld
Maar moet je zo'n apparaat constant aan laten staan zolang je het warm wilt hebben of blijft wr nog een tijdje warmte af komen?

Of kan ik beter het kacheltje met olie erin wat ook op stroom werkt(2000 watt) gebruiken en heel even kort aanzetten om daarna weer uit te zetten
Al eens aan zoiets gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Glashelder schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

[...]

[...]

Jaloers op Eneco-klanten? 🤣 Eneco behoort tot de grootste graaiers in de markt. Ik ben blij dat ik kon ontsnappen aan hun woekertarieven na het Welkom-debacle zonder ook maar 1kwh aan ze te moeten betalen.
Ik heb een 3-jarig contract bij Shell Energy. Gezien de marktomstandigheden een gouden zet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 15-09 12:35
evleerdam schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:18:
Al een tijdje geen failliete energie leverancier gezien (toch?), maar Prikenergie lijkt ook om te vallen. Ze bieden consumenten 4 opties en suggeren dat je het beste het huidige contract maar op kan zeggen, omdat ze anders failliet gaan.

PrikEnergie heeft geldproblemen en wil een faillissement voorkomen. Daarom hebben zij een brief gestuurd aan alle klanten met een vast contract.

[...]
Ik heb begrepen dat de hogere tarieven die klanten zouden moeten gaan betalen nog steeds laag zijn vergeleken met de tarieven van andere energieleveranciers. Dan zou ik eerder dat doen om de kans te verkleinen dat ze failliet gaan, dan het risico vergroten dat ze wel failliet gaan en ik opeens 4 euro per kuub moet gaan betalen bij een grote partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sgouman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:18:
Zo iets bijvoorbeeld

offtopic:
Het verwarmt sowieso direct op de bron (jij) die de warmte nodig heeft ipv hele ruimte (lucht) indirect om je heen, dus ja het is efficiënter met infrarood te verwarmen. Toevallig recent een topic van @Madeliefxxx voorbij gekomen waarin veel tips voor elektrisch verwarmen voorbij kwamen o.a. infrarood rekensom: Electrisch kacheltje goedkoper dan gas?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

[...]

Je gaat pas terugleveren als je heb gesaldeerd, en dat gebeurd per jaar.

Maar het is natuurlijk wel zuur als je zonnepanelen flink minder opleveren terwijl de modelcontractprijzen nog nooit zo hoog zijn geweest. <insert gifje van boardroom mensen die in geldbiljetten zwemmen>

Een verschil van 90 cent tussen import en export kan gewoon niet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Sebazzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:23:
[...]

Je gaat pas terugleveren als je heb gesaldeerd, en dat gebeurd per jaar.
Dat snap ik. Hier op GoT zijn er een hoop die bij Eneco zitten vanwege de hoge TLV. Nu ze deze afschaffen is dat voordeel weg en zitten ze nu vast aan een torenhoog afnametarief. Terwijl ze beter een vast contract hadden genomen.
Salderen daar gaat Eneco ook wel aan morrelen. Mijn verwachting is eerst per telwerk afrekenen en later wellicht 2 maal per jaar salderen. Mag wellicht niet maar Eneco gaat die jarenlange juridische strijd graag aan en de klant is de dupe.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23

Dit gaat toch om de huishoudens die echt in de min gaan op hun verbruik? Of is dit een flat tarief voor alles wat wordt terug geleverd ?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:50:
[...]

Dit gaat toch om de huishoudens die echt in de min gaan op hun verbruik? Of is dit een flat tarief voor alles wat wordt terug geleverd ?
Dit gaat inderdaad over terugleveren na het salderen van je eigen gebruik. Dus alleen de overschotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28

HaterFrame

Well... Poo came out!

Meh, toch blij dat ik nog niet geïnvesteerd heb in panelen gezien mijn lage energie rekeningen. Ik heb ongv. 7k aan de kant gezet en blijf nog ff doorsparen voor een totaal oplossing met batterij wanneer dat rendabel gaat worden.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 21:14
Vincm schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:06:
[...]

Ik heb begrepen dat de hogere tarieven die klanten zouden moeten gaan betalen nog steeds laag zijn vergeleken met de tarieven van andere energieleveranciers. Dan zou ik eerder dat doen om de kans te verkleinen dat ze failliet gaan, dan het risico vergroten dat ze wel failliet gaan en ik opeens 4 euro per kuub moet gaan betalen bij een grote partij.
Zoals ik het lees verklaren ze letterlijk dat ze gegokt hebben op herstel van de markt en dat herstel is niet-bestaand. Dat zou suggereren dat er te weinig is ingekocht en dat dat nu tegen hogere prijzen moet gebeuren.

Het lijkt mij dan ook meer een best-effort poging die zeker op lange termijn, geen kans van slagen heeft.

Met het extra geld zal ongetwijfeld een beetje extra ingekocht kunnen worden om het te rekken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:57
FaceDown schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:32:
Dat snap ik. Hier op GoT zijn er een hoop die bij Eneco zitten vanwege de hoge TLV. Nu ze deze afschaffen is dat voordeel weg en zitten ze nu vast aan een torenhoog afnametarief. Terwijl ze beter een vast contract hadden genomen.
Salderen daar gaat Eneco ook wel aan morrelen. Mijn verwachting is eerst per telwerk afrekenen en later wellicht 2 maal per jaar salderen. Mag wellicht niet maar Eneco gaat die jarenlange juridische strijd graag aan en de klant is de dupe.
Die tweakers kunnen nu natuurlijk nog per direct opzeggen en hun overschot van deze zomer tegen dat hogere tarief laten uitbetalen. Velen hadden gas en elektra al gesplitst volgens mij, voor gas zaten ze al ergens anders, of kunnen daarmee bij eneco blijven, zodat de "schade" wellicht nog meevalt.

Edit:
Bij nader inzien is dat misschien ook niet de beste optie. Salderen levert altijd meer op dan de tlv. De Tweakers die naar eneco gegaan zijn, gingen al uit van een overschot, dus de hoge elektraprijs hebben ze niets mee van doen. Alleen wanneer er nog leveranciers zijn die een lagere prijs voor elektra vragen dan de tlv van eneco, kan overstappen zinvol zijn. Maar dan is het zinvol tot de volgende prijsstijging, die waarschijnlijk niet lang op zich laat wachten.

Dan is het alleen vervelend dat ze een deel van het gas niet meer kunnen compenseren met de tlv. De pijn kan nog iets verzacht worden door elektrisch verwarmen, om zo het gasverbruik te drukken. Dat levert meer op dan het overschot uit laten betalen.

Gegokt en verloren zullen we maar zeggen.

[ Voor 30% gewijzigd door LA-384 op 24-08-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-09 22:12
HaterFrame schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:31: Ik heb ongv. 7k aan de kant gezet en blijf nog ff doorsparen voor een totaal oplossing met batterij wanneer dat rendabel gaat worden.
Lekker bezig! Je hebt al voldoende batterij voor 1 (één) dag bij elkaar gespaard. Op zich nuttig om opgewekte energie in de avond/ bij een wolkje te kunnen gebruiken.
Prijzen van accu's dalen wel (althans, tot voorkort(?)), dus tegen de tijd dat salderen ophoudt is het hopelijk genoeg (als de hoge inflatie je spaarrekening dan niet weg geinflateerd heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
quazar schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:42:
[...]

Lekker bezig! Je hebt al voldoende batterij voor 1 (één) dag bij elkaar gespaard. Op zich nuttig om opgewekte energie in de avond/ bij een wolkje te kunnen gebruiken.
Prijzen van accu's dalen wel (althans, tot voorkort(?)), dus tegen de tijd dat salderen ophoudt is het hopelijk genoeg (als de hoge inflatie je spaarrekening dan niet weg geinflateerd heeft).
Een batterij voor 1-2 dagen is ook het meest rendabel.
De prijzen voor accu's moeten wel héél veel dalen voordat het rendabel wordt voor seizoensopslag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Maar iemand een idee waarom de stroomprijzen zo hard stijgen?
Het is zomer....enorm veel zon. Overschot eigenlijk.
Dat het duurder wordt in de winter begrijp ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

kx22 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:39:
We zitten in een Europese energiemarkt en met de Franse kerncentrales gaat het niet zo goed (koelwater), met de Duitse kolencentrales gaat het niet zo goed (kolen worden moeilijk aangeleverd), dus de gascentrales zijn verder opgestookt. Tergelijkertijd is er niet echt goede opslag van duurzame energie, en de paar stuwdammen die er zijn hebben ook problemen met weinig water.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ivow85 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:51:
De prijzen voor accu's moeten wel héél veel dalen voordat het rendabel wordt voor seizoensopslag.
Niet voor het seizoen, maar zonder saldering is het verschil tussen zelf gebruikte (80ct) en de 'net-batterij' (9ct) groot dusdanig groot dat een eigen batterij zo terugverdiend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10

RvV

En enorm weinig wind? Volgens mij is het hier al ruim een maand praktisch windstil.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
LA-384 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:37:
Dan is het alleen vervelend dat ze een deel van het gas niet meer kunnen compenseren met de tlv. De pijn kan nog iets verzacht worden door elektrisch verwarmen, om zo het gasverbruik te drukken. Dat levert meer op dan het overschot uit laten betalen.
Gevolg is wel dat energiebesparing niet meer loont, verdere verduurzaming heeft met deze tlv geen enkele zin meer. In plaats van bijv. zuiniger mechanische ventilatie kan je deze winter beter het overschot met een elektrische kachel verstoken, stroom heeft voor deze groep bijna geen waarde meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:40
hoevenpe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:09:
[...]

Gevolg is wel dat energiebesparing niet meer loont, verdere verduurzaming heeft met deze tlv geen enkele zin meer. In plaats van bijv. zuiniger mechanische ventilatie kan je deze winter beter het overschot met een elektrische kachel verstoken, stroom heeft voor deze groep bijna geen waarde meer.
Met een gasprijs van 3euro plus heeft verduurzamen juist zin natuurlijk.

Op een zonnige winterdag je eigen opgewekte electra voor je eigen elektrische kachel om minder gas te gebruiken is momenteel de beste besparing van allemaal lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
hoevenpe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:09:
[...]

Wat bedoel je met verdere verduurzaming? Een groter overschot creëeren is iig geen "verdere verduurzaming". Gas besparen door je overschot op te gebruiken is dat wel en dat is nooit anders geweest. In dat opzicht loont het bij een lage tlv juist om je overschot te gebruiken voor gas reductie. Heb je 1000kwh over, dan kun je dat laten uitbetalen a €90,- of je gaat 125m3 gas besparen met elektrische verwarming a €575,- *. Heb je nog geen warmtepomp (airco), dan schaf je die een aan** en bespaar je mogelijk 500m3 a €2315,-

Als ze gaan rommelen met de saldeerperiode, dan heb je wel gelijk, dat stimuleert geen verdere verduurzaming dankzij de discrepantie tussen het moment van verwarmen (gas) en opwekken (stroom).

* €4,63/m3 op dit moment bij eneco
** lange termijn uiteraard, want die krijg je niet meer geplaatst vóór de winter.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 24-08-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28

HaterFrame

Well... Poo came out!

quazar schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:42:
[...]

Het is een apart potje die ik elke maand bijvul, los van mijn spaarrekening :)

Ik verwacht dat t pas echt intressant word met solid-state batterijen en natuurlijk staat de techniek vwb panelen ook niet stil dus daar zal de opbrengst ook alleen maar hoger van worden.

We gaan het wel zien.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:36
Vincm schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:06:
[...]

Als een kleinere partij nu (al) liquiditeitsproblemen heeft, dan houden ze het echt niet vol de komende paar maanden. Ik wil niet doemdenken, maar ik heb er niet zoveel fiducie in.
Daardoor hebben we tonnen extra moeten investeren om de leveringen door te kunnen laten gaan. We hadden verwacht dat de prijzen wel zouden dalen en het wel goed zou komen.
https://www.ad.nl/binnenl...elijk-gedupeerd~a870bcd5/

Betalen voor levering lijkt me niet echt een investering, maar klinkt meer als flink verlies moeten nemen omdat ze op het laatste moment voor torenhoge prijzen gas/stroom moesten afnemen. In deze markt en omstandigheden verwacht ik wel dat de ACM en energieleveranciers wat voorzichtig zijn en niet achterover gaan leunen en denken dat "het wel goed zou komen". Who's next?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:54
Auredium schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Glas half vol, glas half leeg.
Stilstand op het front is nadeliger voor Rusland dan voor Oekraïne. Hoe langer de oorlog duurt, hoe groter het voordeel voor Oekraïne.
De rekening niet kunnen betalen is letterlijk 1 winter; komende winter. Daarna is het gas probleem grotendeels opgelost voor de EU. Maar Rusland heeft permanent een probleem. Gas met leidingen naar China of India brengen is niet winstgevend en brengt investeringen meer. LNG is beter maar ook daar heeft Rusland niet expertise en middelen voor wat dus ook investeren betekend.
Hun belangrijkste gasvelden liggen in de poolcirkel en zijn afhankelijk van westerse materialen en expertise welke beide er niet meer zijn. China en India hebben beide inmiddels ook hun reservevoorraad aan olie opgebouwd en nemen dus niet veel meer af.

Rusland staat er momenteel veel en veel slechter voor dan Oekraïne. Momenteel is de situatie zeer gunstig voor Oekraïne. Niemand heef gezegd dat de oorlog kort zou zijn. Niemand buiten wat westerse 'experts' in de eerste dagen en Rusland zelf.
Het zal veel meer dan 1winter zijn vrees ik

ziehier de premier van Belgie

'De komende vijf à tien winters gaat het moeilijk zijn', zei De Croo tijdens een bedrijfsbezoek bij ICO Terminals. 'In heel Europa is het een zeer moeilijke evolutie. In een aantal sectoren is het echt moeilijk om met de hoge energieprijzen om te gaan. We volgen dat van nabij, maar we moeten transparant zijn: de komende maanden zullen moeilijk worden, de komende winters zullen moeilijk worden. Daar moet je vanuit gaan. Hope for the best, prepare for the worst. Als het dan uiteindelijk beter meevalt, is het toch goed dat we voorbereid waren.'

Daarenboven zal het wel zo zijn dat voor Rusland het ook een probleem wordt, maar dat zal de mensen hier niets vooruit helpen. Die moeten hun rekeningen zien te betalen en dat wordt steeds moeilijker en moeilijker
De impact op de economie wordt enorm,eerst corona nu dit , ik denk dat sommigen hier echt de impact zwaar onderschatten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
oldgrumpy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Het zal veel meer dan 1winter zijn vrees ik

ziehier de premier van Belgie

'De komende vijf à tien winters gaat het moeilijk zijn', zei De Croo tijdens een bedrijfsbezoek bij ICO Terminals. 'In heel Europa is het een zeer moeilijke evolutie. In een aantal sectoren is het echt moeilijk om met de hoge energieprijzen om te gaan. We volgen dat van nabij, maar we moeten transparant zijn: de komende maanden zullen moeilijk worden, de komende winters zullen moeilijk worden. Daar moet je vanuit gaan. Hope for the best, prepare for the worst. Als het dan uiteindelijk beter meevalt, is het toch goed dat we voorbereid waren.'

Daarenboven zal het wel zo zijn dat voor Rusland het ook een probleem wordt, maar dat zal de mensen hier niets vooruit helpen. Die moeten hun rekeningen zien te betalen en dat wordt steeds moeilijker en moeilijker
De impact op de economie wordt enorm,eerst corona nu dit , ik denk dat sommigen hier echt de impact zwaar onderschatten
Aan de andere kant is het wat naïef om te denken dat als we stoppen met de steun aan Oekraïne, de gasprijzen heel snel op het oude niveau komen.

De Croo is wat dat betreft verstandiger dan onze regering. Beter teveel ingedekt dan maar gaan zitten afwachten wat er gebeurd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:09
@oldgrumpy Ik denk dat de meesten onderschatten hoe snel bedrijven kunnen schakelen als ze doorhebben dat ze een concurrentievoordeel/kostenverlaging kunnen pakken door wel fatsoenlijk met energie om te gaan. De meeste bedrijven lijken nu nog in de waan dat het volgend jaar allemaal magisch opgelost is en ze niet in het voortbestaan gaan worden bedreigd door de gestegen kosten van verwarming/verkoeling.
Maar dat komt nog wel goed. Ik verwacht zelf dat er in rap tempo energiebesparingsmaatregelingen gaan worden genomen. Bij de klant waar ik nu zit is ook de buitenkant van het pand onder handen genomen met kleine verbeteringen die best veel impact kunnen hebben. Kostte ze even een weekje om te fixen, maar gaan ze jaren profijt van hebben en hadden ze ook allang kunnen hebben terugverdiend hadden ze dit 2-3 jaar geleden doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Caelorum schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:
@oldgrumpy Ik denk dat de meesten onderschatten hoe snel bedrijven kunnen schakelen als ze doorhebben dat ze een concurrentievoordeel/kostenverlaging kunnen pakken door wel fatsoenlijk met energie om te gaan. De meeste bedrijven lijken nu nog in de waan dat het volgend jaar allemaal magisch opgelost is en ze niet in het voortbestaan gaan worden bedreigd door de gestegen kosten van verwarming/verkoeling.
Maar dat komt nog wel goed. Ik verwacht zelf dat er in rap tempo energiebesparingsmaatregelingen gaan worden genomen. Bij de klant waar ik nu zit is ook de buitenkant van het pand onder handen genomen met kleine verbeteringen die best veel impact kunnen hebben. Kostte ze even een weekje om te fixen, maar gaan ze jaren profijt van hebben en hadden ze ook allang kunnen hebben terugverdiend hadden ze dit 2-3 jaar geleden doorgevoerd.
Een andere (off-topic take) hierop is dat het misschien ook niet zo erg is als een beperkt aantal bedrijven failliet gaan. De coronasteun heeft best wat bedrijven overeind gehouden die onder reguliere omstandigheden failliet zouden zijn gegaan. Als dit het laatste zetje voor ze is, dan komen er weer meer mensen beschikbaar op de arbeidsmarkt, wat daar weer wat lucht kan geven.

Ik verzin dit niet zelf, komt uit de podcast van NRC (NRC Vandaag, aflevering Het domino-effect van een onvervulde vacature)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit.
Ik zei het al eerder: als men ECHT wil kan het gewoon. is er geld zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een van de issues die we in Nederland hebben is dat we zoveel stroom van gas maken, hierdoor is de overschakeling van gas -> elektra voor de industrie veel minder aantrekkelijk.

Met de huidige prijs van electriciteit zal ook snel het omslagpunt komen dat je electrische auto per km meer aan brandstof zal kosten dan een benzine auto... (als je geen eigen zonnepanelen hebt ;) bij de laadpalen zal dit nog sneller bereikt zijn)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
LA-384 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:23:
[...]

Wat bedoel je met verdere verduurzaming? Een groter overschot creëeren is iig geen "verdere verduurzaming". Gas besparen door je overschot op te gebruiken is dat wel en dat is nooit anders geweest. In dat opzicht loont het bij een lage tlv juist om je overschot te gebruiken voor gas reductie. Heb je 1000kwh over, dan kun je dat laten uitbetalen a €90,- of je gaat 125m3 gas besparen met elektrische verwarming a €575,- *. Heb je nog geen warmtepomp (airco), dan schaf je die een aan** en bespaar je mogelijk 500m3 a €2315,-

Als ze gaan rommelen met de saldeerperiode, dan heb je wel gelijk, dat stimuleert geen verdere verduurzaming dankzij de discrepantie tussen het moment van verwarmen (gas) en opwekken (stroom).

* €4,63/m3 op dit moment bij eneco
** lange termijn uiteraard, want die krijg je niet meer geplaatst vóór de winter.
Het zal voor iedereen wel anders zijn, maar voor mij geldt precies het omgekeerde. Als de TLV overal naar 9ct gaat, maar de saldering blijft nog even, ga ik weer lekker lang douchen en ook geen moeite doen om de tv helemaal uit zetten, enz enz... Stroom kost dan feitelijk maar 9ct, en dat is het goedkoopst sinds lange tijd

Als daarintegen de saldering er af gaat ga ik inversteren in een accu waardoor ik dus ook zonneenergie gebruik wanneer de zon niet schijnt. Hierdoor hoeft die koilencentrale niet aan in de avond...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
YakuzA schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:15:
[...]
Met de huidige prijs van electriciteit zal ook snel het omslagpunt komen dat je electrische auto per km meer aan brandstof zal kosten dan een benzine auto... (als je geen eigen zonnepanelen hebt ;) bij de laadpalen zal dit nog sneller bereikt zijn)
liter EUR95 kost 2.10
Laadpaal in de straat kost 0.348/kWh
Mijn auto rijd gemiddeld 166Wh/km.

Ik kan dus voor de prijs van 1 liter 5.6 kWh laden en daarmee 33.8 km rijden. Ik ken weinig auto's die nu gemiddeld real life (dus mix van stad, proviciale weg en snelweg) 1:33.8 rijden. En dan is de laadpaal hier nog relatief duur ook nog en heeft die net een prijsindexatie gehad :D

Daarnaast stijgt de prijs van benzine net zo hard mee met die van de elektriciteit op basis van gas.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 24-08-2022 16:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Caelorum schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

liter EUR95 kost 2.10

Ik kan dus voor de prijs van 1 liter 5.6 kWh laden en daarmee 33.8 km rijden. Ik ken weinig auto's die nu gemiddeld real life (dus mix van stad, proviciale weg en snelweg) 1:33.8 rijden. En dan is de laadpaal hier nog relatief duur ook nog en heeft die net een prijsindexatie gehad :D

Daarnaast stijgt de prijs van benzine net zo hard mee met die van de elektriciteit op basis van gas.
Dat gaat niet heel lang duren anders steken mensen gewoon de stekker van de magnetron en de koelkast in de laadpaal.

Eneco rekent al een eurootje tegenwoordig voor een kWh. Hoe lang denk je dat die laadpaal tarieven nog zo blijven? die waren altijd duurder dan het thuistarief. Misschien dat ze een vast contract hebben voor bepaalde tijd maar ook die zal aflopen.

Voor die prijs van die liter krijg je straks nog maar 1,8kWh en kun je 10 km rijden.

Nu ligt dat niet allemaal aan de oorlog, er zijn heel wat partijen die dat momenteel gewoon uitbuiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

HaterFrame schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Het is een apart potje die ik elke maand bijvul, los van mijn spaarrekening :)

Ik verwacht dat t pas echt intressant word met solid-state batterijen en natuurlijk staat de techniek vwb panelen ook niet stil dus daar zal de opbrengst ook alleen maar hoger van worden.

We gaan het wel zien.
Zonnepanelen op zich zijn al jaren rendabel hoor, en met de hogere energie tarieven nu is het eigenlijk helemaal een no brainer.
Wachten op betere panelen kan, maar ondertussen verlies je de besparing NU en op het moment worden panelen nauwelijks beter, maar wel veel duurder. En installatie duurd langer en wordt ook duurder. Dus het lijkt mij niet dat wachten dan rendabel is.

Accu techniek gaat vast wel iets verbeteren, maar voordat dat rendabel is “moet” eerst de saldering er bijna volledig af en dat alleen al duurd nog wel even. Daarna moet het verschil tussen dag / nacht / PV stroom prijs ook maar hoog genoeg zijn om accu’s rendabel te maken en ik zie dat de eerste 5 jaar zowiezo niet gebeuren. En daarna ook niet snel. Maar ik kan het mis hebben ;)

Zowiezo zou ik kwa investering PV volledig los zien van accu techniek. Het zijn toch vaak ook losse systemen waarmee je ook meer modulair en efficient bent. Ze hebben elk hun eigen TVT en break even point wanneer het rendabel is. PV was volgens mij een paar jaar geleden al rendabel dus dat is een makkelijke berekening denk ik :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

liter EUR95 kost 2.10

Ik zou zeggen, bereken het even met de actuele stroomprijs:
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,775 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW. In augustus 2021 was dit nog gemiddeld €0,2403 per kWh.
+ euro95 zit nu rond de 2eu/liter bij de onbemande pomp
Dat is voor 1 liter benzine kun je dan 2,6 kWh laden.

En daar bovenop is de benzine prijs nu al een tijdje aan het dalen, terwijl de gas en dus ook electra prijs nog hard aan het stijgen zijn momenteel.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2022 16:54 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.ad.nl/wonen/s...r-zonne-energie~a6a85a59/

Volgens mij zijn er wat mensjes in de politiek ook hun TLV bij Eneco kwijtgeraakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Indoubt schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:42:
[...]
Hoe lang denk je dat die laadpaal tarieven nog zo blijven? die waren altijd duurder dan het thuistarief. Misschien dat ze een vast contract hebben voor bepaalde tijd maar ook die zal aflopen. [...]
Het is anders nog ruim boven groothandelsprijzen, dus ze hebben nog marge.

@YakuzA Die laadpaalleverancies betalen geen consumentenprijzen. Dat zijn prijzen voor grootverbruikers en die liggen substantieel lager.

[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 24-08-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
liter EUR95 kost 2.10

Zo kan je jezelf wel rijk rekenen. Als je de snelwegprijs pakt van benzine, dan moet je ook de snelwegprijs pakken van laden.

Tevens geef je aan dat de prijs van benzine hard mee stijgt met elektriciteit en gas, maar daar klopt ook niets van. De prijs van benzine is afhankelijk van de olieprijs (en ook van de euro vs dollar). Zoals @YakuzA al aangeeft is de prijs van benzine al even aan het zakken terwijl gas en elektriciteit met de dag omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik ken de benzineprijs ontwikkelingen niet zo goed...

maar prima: pakken we de supercharger dan is het verschil ineens nog groter, want die is goedkoper dan de laadpaal in de straat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

liter EUR95 kost 2.10

Voor de oorlog was benzine 1,60-70. De benzine is pak 'm beet 30 procent gestegen. Je thuisaansluiting voor elektra is veel harder gestegen. Die laadpaal is nog relatief goedkoop.

Maargoed, beetje offtopic.

Ben benieuwd of er nog grote aanvallen van Russische zijde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Nox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Voor de oorlog was benzine 1,60-70. De benzine is pak 'm beet 30 procent gestegen. Je thuisaansluiting voor elektra is veel harder gestegen. Die laadpaal is nog relatief goedkoop.[...]
Die 60c is ook maar iets van de laatste maand. Daarvoor zat het rond de 35-40. Olieprijs stijgt overigens gewoon nog lekker door hoor, dus die benzineprijs komt wel weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

Shabbaman

Got love?

Ik begin me af te vragen wanneer de gemiddelde winkelier doorkrijgt dat een open voordeur niet handig is en dat de airco ook wel een graadje hoger kan. Of twee, of drie, of vijf. En idem straks de verwarming. Dat bespaart ook gewoon geld en het kost je geen omzet. Profit!

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:26
Gerco-M schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Zonnepanelen op zich zijn al jaren rendabel hoor, en met de hogere energie tarieven nu is het eigenlijk helemaal een no brainer.
Wachten op betere panelen kan, maar ondertussen verlies je de besparing NU en op het moment worden panelen nauwelijks beter, maar wel veel duurder. En installatie duurd langer en wordt ook duurder. Dus het lijkt mij niet dat wachten dan rendabel is.

Accu techniek gaat vast wel iets verbeteren, maar voordat dat rendabel is “moet” eerst de saldering er bijna volledig af en dat alleen al duurd nog wel even. Daarna moet het verschil tussen dag / nacht / PV stroom prijs ook maar hoog genoeg zijn om accu’s rendabel te maken en ik zie dat de eerste 5 jaar zowiezo niet gebeuren. En daarna ook niet snel. Maar ik kan het mis hebben ;)

Zowiezo zou ik kwa investering PV volledig los zien van accu techniek. Het zijn toch vaak ook losse systemen waarmee je ook meer modulair en efficient bent. Ze hebben elk hun eigen TVT en break even point wanneer het rendabel is. PV was volgens mij een paar jaar geleden al rendabel dus dat is een makkelijke berekening denk ik :P
Klopt, panelen zijn echt bizar duur geworden de laatste tijd. Er is ook niet aan te komen zowat, terwijl de vraag hoger dan ooit is. Daarbij is de wachttijd voor installatie ook nog eens opgelopen tot minimaal 2023 bij de grote partijen.

[ Voor 3% gewijzigd door SidewalkSuper op 24-08-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben afgelopen maart 12 panelen laten leggen en het lijkt erop dat we ons jaarlijkse verbruik van rond de 3MWh (4 persoons huishouden) wel gaan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDoVEwYa8eQWuu2E63kamq2F0rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZ9pCXWtelFPOAsB6iUoZx3p.jpg?f=fotoalbum_large

Accoord op offerte stond al sinds november 2021 en eigenlijk hebben we het nog weten te krijgen voor een spreekwoordelijk prikkie (€3500 totaal na teruggave BTW).

We zijn er erg blij mee, vooral nu deze energie gekte is ontstaan. Natuurlijk voor sommigen hier een lachertje qua opbrengst, maar voor ons voldoende :)

Als je nu al bijna rond een euro per kWh moet gaan tikken bij gedwongen overstappen naar een variabel contract, dan zou deze installatie binnen een jaar zijn 'terugverdiend'.

Te bizar voor woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Het is een heel boekwerk wat daar neergepend wordt. Kun je het revolutionaire idee in 1 zin samenvatten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Samenvatten in 1 zin zal niet lukken want er zit veel in die tekst.

Wel even een stukje geknipt uit de tekst als teaser :)

’Maar dat kan bij energiecoöperaties wel. Bij alle coöperaties wordt er nu gediscussieerd in de ledenvergadering: “Jongens, wij verdienen met onze molens godsgruwelijk veel geld. Wat gaan we ermee doen? Steken we dat in onze zakken, omdat we geïnvesteerd hebben, of gaan we dat herverdelen?” Honderd procent van de coöperaties zegt: herverdelen!’

Maar de tekst gaat over veel meer dan geld alleen.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
delpit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Met een gasprijs van 3euro plus heeft verduurzamen juist zin natuurlijk.

Op een zonnige winterdag je eigen opgewekte electra voor je eigen elektrische kachel om minder gas te gebruiken is momenteel de beste besparing van allemaal lijkt mij
Je boiler voor warm water op elektriciteit ipv gas? Met deze prijzen kost afwassen al een paar euro.

• Wozmro
Mijn oplossing voor warm water:
Afwassen: warm water opwarmen in fluitketel op inductiekookplaat.
Douchen: 15L boiler inschakelen een kwartier op voorhand met drukknop en timertje.

Huidig elektrisch verbruik voor warm water: 25kWh/maand

Van te voren: boiler 100L gestookt door gasketel 6m³/maand = +/-60kWh/maand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:43
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:54:
https://www.ad.nl/wonen/s...r-zonne-energie~a6a85a59/

Volgens mij zijn er wat mensjes in de politiek ook hun TLV bij Eneco kwijtgeraakt :P
Het blijft ook een beetje vreemd om toe te staan dat men midden in een energiecrisis toestaat dat energieboeren zomaar eenzijdig de terugleververgoedingen kunnen halveren (of wat dan ook :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:40
stylezzz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Het blijft ook een beetje vreemd om toe te staan dat men midden in een energiecrisis toestaat dat energieboeren zomaar eenzijdig de terugleververgoedingen kunnen halveren (of wat dan ook :P )
ik denk dat we al heel blij mogen zijn wanneer de meerderheid van de energieboeren deze crisis zonder overheidssteun gaat overleven.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:43
delpit schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

ik denk dat we al heel blij mogen zijn wanneer de meerderheid van de energieboeren deze crisis zonder overheidssteun gaat overleven.
Oh zeker. Maar ik bedoelde meer dat de politiek allang had moeten ingrijpen.... Waarom nu ineens mensen met een vooruitziende blik die enkele jaren geleden al zonnepanelen hebben genomen een poot laten uitdraaien door de terugleververgoedingen terug te draaien? Dit lijkt me geen beleid om mensen te motiveren om ook een steentje bij te dragen aan het beteugelen van de energiecrisis. Dit is meer van 'Ah, u heeft tochtstrips gekocht om het gasverbruik te beperken? Mooi, dan verhogen wij bij deze onze tarieven'

• Nox

Nox

Noxiuz

De marktprijs wordt bepaald door diverse factoren.

- De prijs van de grondstof (gas vooral) is nu torenhoog
- De vraag/aanbodcurve
- De paniek. Dit laatste doet ook een grote duit in het zakje. Er is nog geen tekort, maar men verwacht die wel. En dat doet veel op een markt.

Als je hoort dat partij X iets gaat doen op de aandelenmarkt gaan mensen daarop acteren en doen dat soms irrationeel.

• Nox

Nox

Noxiuz

YangWenli schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Je boiler voor warm water op elektriciteit ipv gas? Met deze prijzen kost afwassen al een paar euro.
En @delpit

Hier zit een nuance in.

Zelf je eigen opgewekte energie gebruiken is nu nog niet interessant vanwege salderen. Het net werkt als een accu, zolang je netto net iets minder gebruikt is er niks aan de hand.

Ga je kijken naar wat je energie kost is je zelfopgewekte energie even duur als de ingekochte energie.

Ga je kijken naar de terugleververgoeding als je die kWh zelfopgewekte energie niet zelf gebruikt, dan zit je tegen een paar cent aan. Dán is het wel interessant om zelf je opgewekte elektra te gebruiken.

Overigens als je gas 4 euro per kuub is en je elektra 50 cent is het 'om het even'. Een kuub gas is zo'n 8kWh netto als je cv ketel er mee klaar is. Boiler stilstandverlies en verlies van de leidinglengte streep ik dan even tegen elkaar af.

• Wozmro
Enkele titels uit economische krant ’de tijd’

Aperam, inoxproducent bouwt productie af wegens energieprijzen. Honderden mensen noodgedwongen in tijdelijke werkloosheid, geen uitzicht op beterschap.

Yara, kunstmestproducent bouwt productie af in Europa.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Nox schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

En @delpit

Hier zit een nuance in.

Zelf je eigen opgewekte energie gebruiken is nu nog niet interessant vanwege salderen. Het net werkt als een accu, zolang je netto net iets minder gebruikt is er niks aan de hand.

Ga je kijken naar wat je energie kost is je zelfopgewekte energie even duur als de ingekochte energie.

Ga je kijken naar de terugleververgoeding als je die kWh zelfopgewekte energie niet zelf gebruikt, dan zit je tegen een paar cent aan. Dán is het wel interessant om zelf je opgewekte elektra te gebruiken.

Overigens als je gas 4 euro per kuub is en je elektra 50 cent is het 'om het even'. Een kuub gas is zo'n 8kWh netto als je cv ketel er mee klaar is. Boiler stilstandverlies en verlies van de leidinglengte streep ik dan even tegen elkaar af.
Maar met een warmtepomp win je weer zo'n 6kWh (correct me if I'm wrong) als je voor 8 kWh aan energie nodig hebt om te verwarmen.

If it aint fixed, it's broken.

• Nox

Nox

Noxiuz

Tjebakka schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Maar met een warmtepomp win je weer zo'n 6kWh (correct me if I'm wrong) als je voor 8 kWh aan energie nodig hebt om te verwarmen.
Correct!

Alleen hebben velen die nog niet :/

Overigens is dat van de COP afhankelijk, als die 4 is heb je een factor 4 besparing (8kwh resultaat, 2kwh gebruikt). In de zomer kan die wel eens voorbij de 5 gaan volgens mij. Enorm expert ben ik er ook niet in.

[ Voor 26% gewijzigd door Nox op 25-08-2022 14:01 ]

• LA-384
Wozmro schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:54:

Aperam, inoxproducent bouwt productie af wegens energieprijzen. Honderden mensen noodgedwongen in tijdelijke werkloosheid, geen uitzicht op beterschap.

Dat was voorspeld dat dat ging gebeuren. Dit wordt de bonuscrisis die we er bij krijgen. Tekorten aan vanalles en nogwat dankzij noodgedwongen sluiting fabrieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Misschien slepen ze er ook nog overheidsteun uit, ik verbaas me nergens meer over.

Je hebt energieboeren en energieboeren. Sommige zijn niet meer dan in en verkoopkantoren. Die proberen energie voor meer te verkopen als dat ze het inkopen en doen verder niets al administratie. Daar is de afgelopen jaren een wildgroei in ontstaan, gewoon omdat het kon en omdat er een verdienmodel achter zit. Ze maken behalve de inkoop nauwelijks kosten. Aan de andere kant heb je ook de energieboeren die daadwerkelijk beschikken over energiecentrales en investeren in windparken etc. Die zullen weinig last hebben want die maken flinke winsten.

Eneco bezit enkele windparken, die waren rendabel toen de elektriciteit nog 20 cent per kWh was voor de consument. Die windenergie is niet duurder geworden voor Eneco maar wel voor de consument. Hetzelfde geld voor Vattenfall met waterkracht en ENgie met zijn kerncentrales.

Daar waar elektra wordt opgewekt met gas, kolen of olie wordt het natuurlijk wel duurder.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Nox schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Correct!

Alleen hebben velen die nog niet :/

Overigens is dat van de COP afhankelijk, als die 4 is heb je een factor 4 besparing (8kwh resultaat, 2kwh gebruikt). In de zomer kan die wel eens voorbij de 5 gaan volgens mij. Enorm expert ben ik er ook niet in.
Ik ben nu vooral aan het koelen maar dat is wel wat minder rendabel dan verwarmen :P Al valt dat op zonnige dagen < 28 graden enorm mee

[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 25-08-2022 14:09 ]

If it aint fixed, it's broken.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Wozmro schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:54:

Nou mooi kunnen ze allemaal de IT in :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:55
[...]

Ik ben heel blij als al die nutteloze bureautjes allemaal geklapt zijn, de EU/Gx de gas en stroomprijs vast zet op een realistisch bedrag ( gasproductie is echt niet zo veel duurder geworden) iedereen in NL dezelfde prijs betaald voor zijn gebruik in plaats van de absurde speculatie van de afgelopen 15 jaar en variatie van nu. We zitten in een situatie waar een paar mensen/bedrijven de zakken vullen de rug van de rest en we gewoon weer normaal gaan doen als wereld. De gasvoorraad is 75% vol, er is geen enkele reden voor de huidige gekte, anders dan speculanten die elkaar gek maken en ratten die de zakken vullen..

erutangiS

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?