Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.827 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

mwa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Ook al heb je geen eigen kinderen, je kunt je vast wel enigszins voorstellen dat kinderen ook de behoefte hebben om zich terug te kunnen trekken op hun eigen kamer en daar te spelen.
En hoe erg zou het nu daadwerkelijk zijn als dat even niet altijd kan tijdens die 2 a 3 echt koude wintermaanden?

Volgens mij kun je dat als kind geestelijk prima verwerken hoor ;) Maargoed, ieder zijn eigen natuurlijk.

Persoonlijk ga ik geen slaapkamer opstoken zodat meneertje daar een uurtje kan spelen na school, de warmte is beneden, daar kun je zitten. Op je kamer is het frisser, kiezen of delen. Zo werkte het voor die absurde prijzen ook al bij ons, en toen ik als kind nog thuis woonde werkte het ook zo.

Nooit last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Aghanim schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Beneden:
- woonkamer (50m2)
- keuken (25m2)
- speelkamer (20m2)

Boven:
- slaapkamer kind 1 (20m2)
- slaapkamer kind 2 (18m2)
- werkkamer (16m2)

En als het echt koud wordt is het prettig (maar niet noodzakelijk en kan ook met een elektrisch kacheltje) om de badkamer ietwat op te warmen. Dat hoeft geen 22C te zijn maar van 15C naar 18C voorafgaand aan douchen. Onze kinderen zitten (helaas in dit geval) regelmatig op hun eigen kamer boven. Dan is 15C ook te koud.

Voor zover mij bekend gaat de airflow van een airco niet de bocht om, je kunt dus niet een kamer met een deur op 90C vanaf de airco mee verwarmen met die flow. Lucht vanuit een individuele kamer komt in de hal/overloop terecht en die is bij ons 24m2. Ik kan me daarom voorstellen dat de grootte van onze woning hier de bottleneck is voor de airflow.

Misschien kan het prima maar dat weet je pas als je het doet. Om te koelen hoef ik geen airco's dus vanuit die motivatie plaatsen en dan als bijvangst verwarmen is hier geen optie.

Het zou denk ik veel mensen helpen als je meer zekerheid vooraf zou hebben over verbruik en comfort wanneer je compleet verandert van manier van verwarmen. Daar zie ik bij mezelf en anderen in mijn omgeving vooral een drempel.
Ik zou ook denken, begin met een L/L in de woonkamer / keuken en evt een werkruimte boven, en kijkt dan gewoon hoe dat bevalt. Je hoeft echt niet in een klap je hele huis te doen met L/L units. Je kan dat prima modulair opbouwen. Single splits, of multi splits of combi. Nu een of twee, later er wat bij. Is prima in stappen te doen. Als je wel een goed A merk neemt (Daikin / MHI) dan kan je zowiezo geen foute koop doen. En bevalt het niet voor verwarmen, dan ga je dan alsnog over naar L/W. En is de L/L nog steeds “schakelbare bijverwarming” en lekker koelen in de zomer.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

En hoe erg zou het nu daadwerkelijk zijn als dat even niet altijd kan tijdens die 2 a 3 echt koude wintermaanden?

Volgens mij kun je dat als kind geestelijk prima verwerken hoor ;) Maargoed, ieder zijn eigen natuurlijk.

Persoonlijk ga ik geen slaapkamer opstoken zodat meneertje daar een uurtje kan spelen na school, de warmte is beneden, daar kun je zitten. Op je kamer is het frisser, kiezen of delen. Zo werkte het voor die absurde prijzen ook al bij ons, en toen ik als kind nog thuis woonde werkte het ook zo.

Nooit last van gehad.
toen we ons huis verbouwden had ik de verwarming boven al afgesloten (voor winter). dan was het boven paar graad boven nul. naar bed toe was rennen maar slapen in een koude kamer onder een goed dik dekbed _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Tbh kunnen we iedereen die nu extra subsidie krijgt voor zijn energierekening verplichten de verwarming op 16 graden moet zetten komende winter. Comfortabel is anders maar natuurlijk prima te doen en voorkom je toch weer een significante extra rekening (elke graad scheelt ~7% oid dus dat is toch weer mooi 28% bespaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
dr.lowtune schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

"fucking oude meuk". tja, niet iedereen wil in een karakteristiek jaren 30 huis wonen, dat is maar goed ook, want daardoor woon ik er wel in eentje :P

Je kan een heel eind komen met energieneutraal maken, maar dan moet je wel de investeringen kunnen en willen doen.

We kunnen niet alle oude woningen slopen en er energieneutraal voor terugbouwen. Helemaal met die stikstofbeperkingen. Oja, de bouwvakkers hebben we er ook niet voor.
Hoho, over 8 jaar heeft de jaren '30 woning zijn rentree. :+

Verder doen l/l warmtepompen het heel slecht in de BENG-berekeningen bij nieuwbouw, dus daarom zie ze daar ook nauwelijks. Het idee dat je er ook snel en efficiënt mee kan verwarmen is niet doorgekomen bij de opstellers van de norm. Nu zit UNETO_VNI daar ook diep in, dus kan me voorstellen dat ze liever een compleet l/w of w/w systeem slijten met vloerverwarming.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:29

Dennis1812

Amateur prutser

Janpietertje89 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:06:
Tbh kunnen we iedereen die nu extra subsidie krijgt voor zijn energierekening verplichten de verwarming op 16 graden moet zetten komende winter. Comfortabel is anders maar natuurlijk prima te doen en voorkom je toch weer een significante extra rekening (elke graad scheelt ~7% oid dus dat is toch weer mooi 28% bespaard.
Waarom dan alleen mensen die subsidie krijgen?
Ik zou denken iedereen. Des te eerder zijn we van het gas van Putin af

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:12
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Is niet te handhaven + het is onzinnig.
Met de huidige prijzen kunnen mensen het vanzelf niet meer perimiteren. Ik heb niet eens een thermostaat, dus wat wil je doen, mijn stooklijn van de warmtepomp checken ? :+

Hier gaat het gewoon 22 graden binnen zijn, heb zonnepanelen + warmtepomp + houtkachel + WTW op ventilatie + goede isolatie. Sterker nog, ik heb het nog nooit onder de 19C gehad binnen, is bijna onmogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 17-08-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En hoe wil je het handhaven bij hen die subsidie krijgen?

Daarnaast, is die subsidie er niet juist zodat die mensen het ook comfortabel kunnen hebben?
Waarom mogen alleen rijke tatas het comfortabel hebben? Dat is meer mijn punt. Dat we zo diep gezakt zijn in dit land dat het een serieus voorstel is om een kachel te limiteren op 16 als je een lager salaris ontvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:12
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:07:
Het is heel simpel, waarom zijn in Nederland de Electra + gas prijzen veel hoger dan in Duitsland + Belgie ?
Dat is puur accijns + BTW. Die moeten echt direct omlaag, iedereen in Nederland is nu de staat aan het spekken. Helemaal geen ingewikkelde subsidies nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 17:33

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Beter gewoon maximum aantal m³ gas per ingeschreven persoon per adres. Als je daarboven komt een extra belasting heffen per m³.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 17:33

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Lollercopter schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Het is heel simpel, waarom zijn in Nederland de Electra + gas prijzen veel hoger dan in Duitsland + Belgie ?
Dat is puur accijns + BTW. Die moeten echt direct omlaag, iedereen in Nederland is nu de staat aan het spekken. Helemaal geen ingewikkelde subsidies nodig.
En van die accijnzen worden vervolgens de energietoeslagen weer betaald. Zo is de nivelleringscirkel weer rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Voor wat hoort wat denk ik dan. Als een miljonair graag zijn huis op 25 graden stookt en daar de hoofdprijs voor wil betalen, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Netbeheerders hebben toch de data van verbruik huis van zeg de laatste 5 jaar. Normale verbruik word gecompenseerd en alles erboven betaal je het hoge tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:07:

Daarnaast, is die subsidie er niet juist zodat die mensen het ook comfortabel kunnen hebben?
Waarom mogen alleen rijke tatas het comfortabel hebben? Dat is meer mijn punt. Dat we zo diep gezakt zijn in dit land dat het een serieus voorstel is om een kachel te limiteren op 16 als je een lager salaris ontvangt.
Er zijn ook gradaties in mate van comfort. Het is andersom ook wat krom als de ‘rijke tata’ verwarmen op 22C helemaal zelf betaalt en de ‘arme tata’ daar extreem (lees: dus meer dan huidige voorzieningen) voor gecompenseerd wordt. In mijn omgeving zijn er nu ook een paar flink in de stress want zeer laag inkomen maar wel op 23C hele huis opwarmen. Dat mag van mij best op 18C ‘gemotiveerd’ worden.

Ik kan me dus best voorstellen dat er boven een bepaalde basis (gemiddeld verbruik over 5 jaar ofzo?) geen hulp meer geboden wordt. Je gaat bepaald niet dood bij 18C.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:48
Gewoon de eerste 500m3 en 1000kWh tegen 'sociaal tarief' leveren (eventueel een kleine toeslag per extra bewoner bij meer dan 2 bewoners). Dat is meer dan genoeg om één kamer warm te stoken, de koelkast en wasmachine te laten draaien en een paar LED lampen te laten branden.

Bij andere vormen van verwarming dan gas, compenseer je dan het equivalent aan 'GJ stadsverwarming' of elektriciteit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Van de ene kant vraag ik mij soms af wat het probleem is aan wat minder warmte? We doen ineens alsof we dood gaan dan. Vroeger, en dat is echt nog niet heel lang geleden, was er helemaal geen CV in de huizen. Vaak een kacheltje in de woonkamer en soms in de badkamer een kleintje en dat was het wel. De slaapkamers hadden 0 isolatie, enkel glas en geen verwarming. Er wordt soms gedaan alsof Cv-installaties al 100 jaar de standaard zijn en een minimale eis om te kunnen leven.
Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:42:
Netbeheerders hebben toch de data van verbruik huis van zeg de laatste 5 jaar. Normale verbruik word gecompenseerd en alles erboven betaal je het hoge tarief.
Dus mensen die sinds kort veel thuiswerken of net kinderen hebben en daardoor nu veel vaker thuis zijn de l*l?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
TheBrut3 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:38:
Van de ene kant vraag ik mij soms af wat het probleem is aan wat minder warmte? We doen ineens alsof we dood gaan dan. Vroeger, en dat is echt nog niet heel lang geleden, was er helemaal geen CV in de huizen. Vaak een kacheltje in de woonkamer en soms in de badkamer een kleintje en dat was het wel. De slaapkamers hadden 0 isolatie, enkel glas en geen verwarming. Er wordt soms gedaan alsof Cv-installaties al 100 jaar de standaard zijn en een minimale eis om te kunnen leven.

[...]

Dus mensen die sinds kort veel thuiswerken of net kinderen hebben en daardoor nu veel vaker thuis zijn de l*l?
Vergoeding van de werkgever want die hoeft minder pand te stoken. En kinderen. Tja. Bij 18 graden overleven ze ook. In Scandinavische landen worden ze goed ingepakt buiten gelegd en dat schijnt heel gezond te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vroeger had je alleen niet gelijk gezeik van al je buren als je je open haard aanstak. Of ging je rustig dood aan een CO intox bij een gaskachel.

Vroeger was alles beter natuurlijk.

Als we dan nu de houtstookregels direct volledig opheffen en alles weer accepteren om huizen warm te krijgen lijkt het mij prima om 100jaar terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:48:
Vergoeding van de werkgever want die hoeft minder pand te stoken. En kinderen. Tja. Bij 18 graden overleven ze ook. In Scandinavische landen worden ze goed ingepakt buiten gelegd en dat schijnt heel gezond te zijn.
Mijn punt is meer dat mensen met een slecht gedrag, verwarming op 21 of hoger, dan alleen maar worden beloond. Kan toch gewoon een standaard waarde worden bepaald middels huistype en aantal bewoners?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
TheBrut3 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:38:
Inderdaad: een beetje relativeren mag soms best wel.
Tegenwoordig zijn “we” gewoon erg verwend met in de winter de thermostaat op 22 graden en rondlopend in een t-shirt. Daarnaast een boiler van honderden liters want we moeten wel met z’n allen elke dag onder de regendouche. Als je niet elke dag douchet ben je namelijk vies…

Als dat allemaal wat minder moet vanwege een energiecrisis (of het klimaat maar dat is off topic hier), dan zie ik daar niet direct problemen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
TheBrut3 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Mijn punt is meer dat mensen met een slecht gedrag, verwarming op 21 of hoger, dan alleen maar worden beloond. Kan toch gewoon een standaard waarde worden bepaald middels huistype en aantal bewoners?
Dus mijn inwonende vader die reuma en Parkinson heeft en slecht mobiel is maar die een veelvoud aan belasting heeft betaald moet in zijn laatste jaar/jaren in de kou zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

Dus mijn inwonende vader die reuma en Parkinson heeft en slecht mobiel is maar die een veelvoud aan belasting heeft betaald moet in zijn laatste jaar/jaren in de kou zitten?
Klopt, dat is letterlijk wat er gezegd werd |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:14:
Die kan toch gewoon betalen voor de verwarming, net als nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
TheBrut3 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Die kan toch gewoon betalen voor de verwarming, net als nu?
Ja das ook geen probleem nog 2,5 jaar super voordelig en nagenoeg al zelfvoorzienend door pv panelen. Maar veel anderen kunnen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:29:
Maar veel anderen kunnen dat niet.
Dat snap ik. Daarom ben ik ook niet tegen subsidie, maar wel tegen subsidie aan de hand van historisch verbruik over de afgelopen 5 jaar per woning. Ik zeg alleen dat ik eerder voor een systeem ben welke kijkt naar type woning en aantal inwoners en daarop een subsidie deel vaststellen. Evenals een deel op inkomen wat nu al wordt gedaan. Door die combinatie heb je in mijn ogen het meest eerlijke systeem. Uitzondering welke niet binnen een systeem vallen zullen er altijd zijn. Dit ga je niet voorkomen tenzij er per huishouden een individueel steunpakketje komt, wat natuurlijk niet uitvoerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
TheBrut3 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Dat snap ik. Daarom ben ik ook niet tegen subsidie, maar wel tegen subsidie aan de hand van historisch verbruik over de afgelopen 5 jaar per woning. Ik zeg alleen dat ik eerder voor een systeem ben welke kijkt naar type woning en aantal inwoners en daarop een subsidie deel vaststellen. Evenals een deel op inkomen wat nu al wordt gedaan. Door die combinatie heb je in mijn ogen het meest eerlijke systeem. Uitzondering welke niet binnen een systeem vallen zullen er altijd zijn. Dit ga je niet voorkomen tenzij er per huishouden een individueel steunpakketje komt, wat natuurlijk niet uitvoerbaar is.
Moet jouw oplossing binnen 15 jaar of 30 jaar door de overheid worden toegepast 😜

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat een moeilijk gedoe.

De kWh's en kuubs zijn grosso modo bekend voor huishoudens. Daar hoort een BTW bedrag bij aan inkomsten. Die gaat door het dak op dit moment, omdat het een percentage is. Dus men kan de ODE of energiebelasting per eenheid bv een jaar negatief maken om dit te compenseren. De BTW kan men om ICT redenen toch niet aanpassen.

Men is blijkbaar als de dood dat iemand boven modaal een voordeel hiervan zou kunnen hebben? Hoewel die vaak ook hogere lasten hebben. Moeten zij dan netto onder onderliggende inkomens vallen? De effecten zien we in het middeninkomen topic al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom kan btw verlagen niet in de ICT systemen maar is verhogen geen enkel probleem.
Welke koekenbakker werkt daar op de ICT afdeling voor veel teveel geld?

Daar zitten de echte bezuinigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 13:33
Rofdof schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Eigenlijk zou er een regeling moeten komen dat mensen zonder voldoende financiele middelen een lening krijgen zonder rente of extreem laag.
Met deze lening kopen ze panelen en een warmtepomp.
met het lagere energieverbruik betaald zo'n investering zich binnen 10 jaar met gemak terug en daarna hebben deze mensen ook blijven financieel meer lucht.
Afhankelijk van je gemeente bestaat dit al! Dit heet een duurzaamheidslening en wordt afgegeven door het SVN (stimuleringsfonds volkshuisvesting)
Een boel eisen maar kan je voor 1,6% al €10.000 lenen.
Link naar gemeente Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:38

PeaceNlove

Deugleuter

Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:21: Dus men kan de ODE of energiebelasting per eenheid bv een jaar negatief maken om dit te compenseren. De BTW kan men om ICT redenen toch niet aanpassen.
De ODE kunnen we sowieso wel afschaffen, volgens mij is iedere windmolen die je nu neerzet en ieder zonnepaneel wat commercieel wordt neergelegd met deze prijzen woest winstgevend, dus daar hoeft geen cent subsidie naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:23:
Waarom kan btw verlagen niet in de ICT systemen maar is verhogen geen enkel probleem.
Welke koekenbakker werkt daar op de ICT afdeling voor veel teveel geld?

Daar zitten de echte bezuinigingen.
Don't shoot the messenger. Het systeem kan maar iets van 4 tarieven per 10 jaar bevatten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Don't shoot the messenger. Het systeem kan maar iets van 4 tarieven per 10 jaar bevatten o.i.d.
En de btw-richtlijn staat een nultarief niet toe als ik het goed heb. Dus invulveldje naar 0% of vrijgesteld en enter = too good to be true :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

marcelcee schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

En de btw-richtlijn staat een nultarief niet toe als ik het goed heb. Dus invulveldje naar 0% of vrijgesteld en enter = too good to be true :)
0.1 of 1% Is toch al een forse verbetering.
Het zou sieren om in mogelijkheden te denken vanuit het kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Het kabinet is (in dit geval) ook gebonden aan Europese regels, dus dat denken in mogelijkheden vergt extra werk (noodwet bijv), dus duurt langer, dus is niet zo simpel als jij en ik graag zouden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

marcelcee schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Het kabinet is (in dit geval) ook gebonden aan Europese regels, dus dat denken in mogelijkheden vergt extra werk (noodwet bijv), dus duurt langer, dus is niet zo simpel als jij en ik graag zouden zien.
Duurt het langer prima. Maar ze lijken er verdomd weinig aanstalten toe te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Ook onmogelijk. De systemen van de belastingdienst kunnen geen extra BTW tarief aan. Er bestaan maar 3 tarieven in de bestanden van de database (0%-9%-21%). 0% is alleen voor bepaalde uitzonderingen toepasbaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
marcelcee schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

We hebben al de hoogste tarieven van Europa ondanks ons eigen gasveld, welke Europese regel is dat precies? Andere landen cappen de prijs via consument of leverancier. Van de week was er een interview met iemand die het erover had dat we nog een oude prijzenwet hebben die geactiveerd zou kunnen worden. Aangezien het kabinet graag oude wetten reanimeert, zou deze ook gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ivow85 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Ook onmogelijk. De systemen van de belastingdienst kunnen geen extra BTW tarief aan. Er bestaan maar 3 tarieven in de bestanden van de database (0%-9%-21%). 0% is alleen voor bepaalde uitzonderingen toepasbaar.
In welke wet is besloten dat dat zo is?
Van 19 naar 21% leverde geen enkel probleem op namelijk. Dus welke wet zegt dat btw alleen maar kan stijgen?

Een ict systeem kan toch niet de enige reden zijn? Kunnen we dat anno 2022 echt niet oplossen?
Of is de wil er gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Bij de focus op dat 'hoogste tarief' wordt alleen de energiebelasting op gas ook meegenomen. Terwijl een huishouden met gemiddeld energiegebruik nauwelijks energiebelasting betaalt.

Bij een gemiddelde energieverbruik van 1169m³ gas en 2479kWh elektriciteit betaalt een huishouden dit jaar slechts €9,70 excl BTW aan energiebelasting + ODE.

In de Europese prijsvergelijking wordt echter doodleuk er van uitgegaan dat je de volle mep energiebelasting betaalt. Wat niet helemaal eerlijk is gezien de zeer forse tegemoetkoming die huishoudens ontvangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Van 19 naar 21% leverde geen enkel probleem op namelijk. Dus welke wet zegt dat btw alleen maar kan stijgen?

Een ict systeem kan toch niet de enige reden zijn? Kunnen we dat anno 2022 echt niet oplossen?
Dat is in geen enkele wet zo besloten.

Wijzigen van een bestaand tarief voor de groep 'btw hoog' of 'btw laag' is geen probleem. Dat is een kwestie van de parameter vervangen voor de, betreffende tariefgroep. Waar nu 9 staat, kun je ook 11 invullen. Of 5 of elk ander willekeurig getal tussen 0 en 100. Maar dan verandert dus het BTW tarief voor alles binnen die groep.

Ook het schuiven van bepaalde producten tussen 'btw hoog' en 'btw laag' is geen probleem. Dat is nu voor energie gedaan en heeft in het verleden ook voor andere zaken plaatsgevonden (bijvoorbeeld kappers, isolatiewerkzaamheden).

Het probleem zit hem in het moeten invoegen van een extra tariefgroep, wanneer je energie tijdelijk met bijvoorbeeld slechts 1% wilt belasten. Dat kunnen de antieke systemen van de overheid niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:55:
[...]

We hebben al de hoogste tarieven van Europa ondanks ons eigen gasveld, welke Europese regel is dat precies? Andere landen cappen de prijs via consument of leverancier. Van de week was er een interview met iemand die het erover had dat we nog een oude prijzenwet hebben die geactiveerd zou kunnen worden. Aangezien het kabinet graag oude wetten reanimeert, zou deze ook gebruikt kunnen worden.
Ik was onduidelijk door jou te quoten en in gedachten mijn reactie te geven op de eerdere post over belastingtarieven. Ben het eens met hetgeen jij beschrijft.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50

FaceDown

Storende factor.

besteller2019 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:29:
Vattenfall zat later vandaag (net) op 4,38€ voor een kuup gas en het is halverwege augustus. Ongekend! Ik ga de andere leveranciers niet eens checken maar die waren over het algemeen duurder geprijsd dan Vattenfall de laatste weken. We gaan echt keihard richting de 5€ de kuup. Overheid moet nu heel snel gaan ingrijpen anders krijgen we een gigantisch probleem!

Ter illustratie: 25 kuup gas op een dag dat het vriest is helemaal niet ongewoon in de winter. Dit kost een gezin dus -minimaal- 100€ per dag. Ik zie op het rtl 4 nieuws geen enkele aankondiging hierover. Mijn conclusie: slechts een klein groepje (tweakers) ziet de shit richting de fan vliegen.
Iedereen heeft al maandenlang een vast contract kunnen afsluiten. De stijgingen zijn al meer dan een jaar dagelijks in het nieuws.
Waarom wordt er meteen naar de overheid gewezen? Nederlanders houden toch niet van overheidsbemoeienis, regeltjes en "betutteling"? Wat mij betreft doet de overheid dus niks. En doen ze toch iets dan wil ik ook nog geld zien van Welkom Energie. Gelijke moniken gelijke kappen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

FaceDown schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

Iedereen heeft al maandenlang een vast contract kunnen afsluiten. De stijgingen zijn al meer dan een jaar dagelijks in het nieuws.
Waarom wordt er meteen naar de overheid gewezen?
Dat is wel heel recht door zee. Mensen komen finaal in de problemen.

Ik verwacht zeker een belastingverlaging, gronings gas of iets dergelijks

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptholemy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-09 17:51
Ghostrider schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Dat is wel heel recht door zee. Mensen komen finaal in de problemen.

Ik verwacht zeker een belastingverlaging, gronings gas of iets dergelijks
Gas uit Groningen gaat niks doen voor de prijs.

Als de overheid iets moet doen, dan is het belastingstelsel de plek om te beginnen. M.n. de bizarre belasting op arbeid. Mea culpa, offtopic 😅

• Señor Sjon
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Ivow85 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:13:
[...]

Dat is in geen enkele wet zo besloten.

Wijzigen van een bestaand tarief voor de groep 'btw hoog' of 'btw laag' is geen probleem. Dat is een kwestie van de parameter vervangen voor de, betreffende tariefgroep. Waar nu 9 staat, kun je ook 11 invullen. Of 5 of elk ander willekeurig getal tussen 0 en 100. Maar dan verandert dus het BTW tarief voor alles binnen die groep.

Ook het schuiven van bepaalde producten tussen 'btw hoog' en 'btw laag' is geen probleem. Dat is nu voor energie gedaan en heeft in het verleden ook voor andere zaken plaatsgevonden (bijvoorbeeld kappers, isolatiewerkzaamheden).

Het probleem zit hem in het moeten invoegen van een extra tariefgroep, wanneer je energie tijdelijk met bijvoorbeeld slechts 1% wilt belasten. Dat kunnen de antieke systemen van de overheid niet aan.
Probleem is gewoon dat het systeem waar de Belastingdienst mee werkt oud is en er diverse systemen aan elkaar gekoppeld worden via touwtjes. Dat we steeds meer inkomensafhankelijk aan het maken zijn, betekent ook dat steeds meer van die systemen met nog meer touwtjes aan elkaar geknoopt zitten. En je weet hoe ICT-projecten bij de overheid verlopen...

Stom genoeg schoof de btw vroeger wel wat vaker op en neer.

Er was overigens eens een interview over voor een kamerdebat, voor zover het geloofwaardig is. Er toont in ieder geval een hoop onwil uit. Men kan vier tarieven (incl. historische) in het systeem hebben tegelijkertijd en pas na 10 jaar vervalt een tarief ivm oude btw-aangiftes in het systeem. Omdat we in 2012 van 19 naar 21 gingen (2 tarieven) en in 2019 van 6 naar 9 (weer 2) zou btw-hoog volgend jaar aangepast kunnen worden(?) Die regeling was toch een 'tijdelijke' crisismaatregel die ons als burger al meer kost dan het kwartje van Kok, maar vreemd genoeg hoor je daar veel minder over. Het zou in ieder geval voor de koopkracht goed zijn om de btw generiek te verlagen naar ons oude niveau. Aangezien we ons graag spiegelen aan onze buren, dan hebben we hetzelfde tarief als Duitsland.

Maar goed, voor de energietarieven zou dat niet helpen, maar energietarieven beïnvloeden ook brandstof (nog wel 21%) en vrijwel alles wat er in de winkels te koop is.

Verwijderd

[...]

Waarom wordt er meteen naar de overheid gewezen? Nederlanders houden toch niet van overheidsbemoeienis, regeltjes en "betutteling"? Wat mij betreft doet de overheid dus niks. En doen ze toch iets dan wil ik ook nog geld zien van Welkom Energie. Gelijke moniken gelijke kappen.
Ik hoef ook helemaal niks van de overheid, heb qua voorzieningen mijn eigen boontjes al gedopt. Ook omdat ik weinig tot niets van de overheid verwacht. Ja prima dat BTW tarief, betaal je alsnog een godsvermogen.

Maar er zijn dus ook mensen die echt de ruimte niet hebben om iets te kunnen ondernemen (huurwoning/uitkering/arbeidsongeschikt etc.) Laat ze zich daar maar op focussen wat mij betreft.

En rijke mensen die momenteel wat minder kunnen sparen vallen daar wat mij betreft echt niet onder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit toont wel weer wat absurds aan:

Eneco NL: 6.481 per jaar
Eneco BE: 2.927 per jaar

454/565 piek/dal + 1957m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
[...]

Kortzichtige reactie....
Mijn eigen voorbeeld, ergens in januari werd bekend dat de energie prijs omhoog ging en werden mensen er op geattendeerd om , als je een variabel contract of een contract had wat afliep deze zsm opnieuw vast te zetten. Ik had toen nog een contract voor twee jaar wat nu in oktober afloopt. Ik loop dus nu eind oktober tegen een flinke verhoging aan (ondanks extra isolatie en een aantal zonnepanelen) wat ik januari niets tegen kon doen.

@Señor Sjon Hoe kan dat dan? Hoe kan Eneco die prijzen in NL verantwoorden?

[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 18-08-2022 14:42 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Denk ook een 'omdat het kan' gehalte die nu bij partijen heerst.

• Cobb
@Señor Sjon Onze VOC mentaliteit.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik las laatst dat dat ermee te maken heeft dat Belgie al het LNG gas niet goed naar het buitenland kan transporteren en dat het daarom daar nu goedkoper is.

Zal eens zoeken naar het artikel..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30

Don Quijote

El Magnifico

Señor Sjon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:43:
Denk ook een 'omdat het kan' gehalte die nu bij partijen heerst.
Precies. De overheid moet nu gewoon max tarieven gaan dicteren. Van commerciële partijen kan je niet verwachten dat ze uit zichzelf iets anders nastreven dan winstmaximalisatie. Dat moet je gaan sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Don Quijote schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Precies. De overheid moet nu gewoon max tarieven gaan dicteren. Van commerciële partijen kan je niet verwachten dat ze uit zichzelf iets anders nastreven dan winstmaximalisatie. Dat moet je gaan sturen.
Gelukkig hebben we geen neoliberalen aan de macht, die zouden daar niet echt een voorstander van zijn.

O.... Wacht...

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Don Quijote schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

In het buitenland doen ze het al, verschillende europese landen volgens mij. Maar dat gaat daar ook niet lekker. Ze moeten de tarieven telkens bijstellen naar boven omdat anders die energiebedrijven alsnog omvallen. Of de overheid moet ze volledig overnemen zoals in Duitsland gebeurd.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Verwijderd

Cobb schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Kortzichtige reactie....
Mijn eigen voorbeeld, ergens in januari werd bekend dat de energie prijs omhoog ging en werden mensen er op geattendeerd om , als je een variabel contract of een contract had wat afliep deze zsm opnieuw vast te zetten. Ik had toen nog een contract voor twee jaar wat nu in oktober afloopt. Ik loop dus nu eind oktober tegen een flinke verhoging aan (ondanks extra isolatie en een aantal zonnepanelen) wat ik januari niets tegen kon doen.

Je had je contract toch ook 3 maanden geleden kunnen opzeggen en toen nog kunnen overstappen naar de toen op Tweakers veelbesproken GreenChoice aanbieding? Of kan dat niet zomaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ergens is het wel bizar dat wij het enige land in Europa zijn dat op een gasveld zit en desondanks nog het meest betalen per kuub _O-

Man man man.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:25:
Ergens is het wel bizar dat wij het enige land in Europa zijn dat op een gasveld zit en desondanks nog het meest betalen per kuub _O-

Man man man.
Tja we betalen nou eenmaal liever een veel te hoge gasprijs dan dat we de Groningers opzadelen met die minieme aardbevingen en eventueel nieuwe scheurtjes in de muren.

Het is ook niet dat we dat kunnen compenseren met die 50 miljard euro aan gas of zo. Want tja, emotionele schade enzo. Daar is geen compensatie voor en veel erger dan de energie armoede stress van de rest van Nederland. 8)7

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
@Gerco-M
Kijk, weer eens iemand die er geen verstand van heeft, goed bezig!
Die scheurtjes zijn beste scheuren af en toe, maar fijn dat je zo weet te begataliseren.

En welke stress? Je HOEFT je huis niet te verwarmen, je kan er ook voor kiezen niet te gaam stoken komende winter...
En met deze regering weet je al gewoon dat er qua compensatie niks inzit.
Ik vind het persoonlijk prima om het gasveld onder mijn huis (hallo "scheurtjes") open te zetten als daarmee de nederlandse huishoudens worden geholpen, alleen dat zal niet gebeuren, het gaat of naar de centrales of de industrie, het verbruik van de huishoudens is niet zo hoog. En als het wel naar de industrie gaat, laat ze dan de consumentenprijs betalen, zul je zien dat ineens niks meer nodig hebben.

[ Voor 63% gewijzigd door CrazyOne op 18-08-2022 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50

FaceDown

Storende factor.

Cobb schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Kortzichtige reactie....

Klopt niet. Iedereen kan op elk moment zijn contract opzeggen. Je betaalt alleen een kleine boete. Peanuts in verhouding tot de prijsstijgingen. Als je het afgelopen jaar hebt zitten slapen dan is het je eigen schuld als je binnenkort op variabel over gaat. Ben dan gewoon eerlijk en zeg dat je een lekker lage prijs had in je lopende contract en je de gok genomen hebt dat de prijzen wel weer zouden dalen.
Mensen die nu nog de overheid de schuld durven geven hebben echt boter op hun hoofd.

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 18-08-2022 18:42 ]

Groetjes, FaceDown.

• Cobb
FaceDown schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

Klopt niet. Iedereen kan op elk moment zijn contract opzeggen. Je betaalt alleen een kleine boete. Peanuts in verhouding tot de prijsstijgingen. Als je het afgelopen jaar hebt zitten slapen dan is het je eigen schuld als je binnenkort op variabel over gaat. Ben dan gewoon eerlijk en zeg dat je een lekker lage prijs had in je lopende contract en je de gok genomen hebt dat de prijzen wel weer zouden dalen.
Mensen die nu nog de overheid de schuld durven geven hebben echt boter op hun hoofd.
Ik heb in januari ook rond gevraagd en mij georiënteerd maar veruit de meeste gehoorde reactie was toen nog! Zo'n vaart zal het niet lopen, misschien daalt de prijs wel weer etc. Maar niemand in januari hield rekening met de bizarre gasprijzen die de afgelopen weken voorbij gekomen zijn.
En drie maanden geleden kon je alleen nog maar variabele contracten afsluiten. Dat Greenchoice een super aanbieding aan heb ik gemist, ik ben niet een 24/7 computer / nieuws junkie die overal bovenop kan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Gerco-M schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Tja we betalen nou eenmaal liever een veel te hoge gasprijs dan dat we de Groningers opzadelen met die minieme aardbevingen en eventueel nieuwe scheurtjes in de muren.

Het is ook niet dat we dat kunnen compenseren met die 50 miljard euro aan gas of zo. Want tja, emotionele schade enzo. Daar is geen compensatie voor en veel erger dan de energie armoede stress van de rest van Nederland. 8)7
Als je weet dat er scheuren ontstaan in huizen dan is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat er ook scheuren kunnen ontstaan in wegen, leidingen van nutsvoorzieningen, industriële gebouwen, dijken,...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gerco-M schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Scheurtjes waardoor je iemand buiten een hand kan geven?

Als NAM/overheid de Groningse schadegevallen veel beter had aangepakt de afgelopen 10 jaar en voortvarend problemen had opgelost, waren de Groningers lang niet zo huiverig als nu voor het opendraaien van de kraan. Maar gezien de prijsverschillen tussen alleen al NL/BE en onze Europese energiemarkt (+Shell met bijna 18 miljard winst in 3 maanden) wordt er een hoop winst gemaakt in Nederland..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 20:05
Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat Groningen never nooit meer terug zal keren naar het oude niveau? Fossiel is verleden tijd. We zitten nu, al dan niet gedwongen, in het momentum om de energietransitie drastisch te versnellen. Alsof de overheid dat momentum gaat laten glippen.
Als volgend jaar je dak nog niet vol ligt met zonnepanelen en je isolatie niet op orde is dan heb je het echt niet begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

besteller2019 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:12:
Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat Groningen never nooit meer terug zal keren naar het oude niveau? Fossiel is verleden tijd. We zitten nu, al dan niet gedwongen, in het momentum om de energietransitie drastisch te versnellen. Alsof de overheid dat momentum gaat laten glippen.
Als volgend jaar je dak nog niet vol ligt met zonnepanelen en je isolatie niet op orde is dan heb je het echt niet begrepen.
Fossiel verleden tijd? wat een complete onzin uitspraak.

Doe eens alles weg wat met fossiel is gemaakt!

Fossiel is helaas springlevend en zal dat ook nog een tijd blijven. Met 1,4% solar energie op de totale Nederlandse energiebehoefte zijn we nou nog niet erg ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of heb je een huurbaas zonder respect voor mensen. Of een te laag inkomen om te betalen of zijn de materialen niet leverbaar of het huis niet geschikt?

Verder zijn we voorlopig echt niet van fossiel af hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wie gaan die dingen allemaal binnen een jaar plaatsen dan? Nu al zijn er lever- en plaatstijden oplopend tot 4+ maanden. En dan doet niet eens heel Nederland mee. Warmtepompen e.d. zijn al helemaal niet te krijgen of onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Wie gaan die dingen allemaal binnen een jaar plaatsen dan? Nu al zijn er lever- en plaatstijden oplopend tot 4+ maanden. En dan doet niet eens heel Nederland mee. Warmtepompen e.d. zijn al helemaal niet te krijgen of onbetaalbaar.
Sterker nog: de zonnepanelen in onze regio staan nu overdag veelal uit door netproblemen. In een nieuwbouwwijk.

Tevens is er geen plan voor massale isolatie en vervanging van gasgebruikende apparaten. In dit tempo duurt het nog wel 10+ jaar voor we serieus van 'het gas af' zijn.

Dus ik hoop maar dat we genoeg LNG kunnen overslaan en besteld hebben.. :X

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Maar we hebben Nijpels! :+

De vervolgverbouwing voor al die ingrepen is veel te kostbaar, mankracht is er niet, hypotheekruimte wordt door de snel stijgende rente opgesoupeerd en als je een private lease auto hebt, ben je zomaar een ton hypotheekruimte kwijt. Dus tsja, daar ben je er niet mee.

In Duitsland gaat men nu ook naar de lage BTW voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 17:15

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Sterker nog: de zonnepanelen in onze regio staan nu overdag veelal uit door netproblemen. In een nieuwbouwwijk.

Tevens is er geen plan voor massale isolatie en vervanging van gasgebruikende apparaten. In dit tempo duurt het nog wel 10+ jaar voor we serieus van 'het gas af' zijn.

:+ Maar het gas is er gewoon... we willen het alleen niet om onafhankelijker te zijn van....
Het is dus meer de vraag hoelang de politiek het standpunt echt vol wilt houden :+

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RazorX4 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

:+ Maar het gas is er gewoon... we willen het alleen niet om onafhankelijker te zijn van....
Het is dus meer de vraag hoelang de politiek het standpunt echt vol wilt houden :+
Ik voorzie wel dat we een verrekt goed verhaal moeten hebben voor de mensen die wonen op de gasbel. We hebben dat als land nog niet eens goed geregeld sinds de laatste keer dat we bedachten dat we iets voor deze mensen moesten regelen.

Voor nu zie ik ons eigen gas dus niet als een optie - maargoed, onder druk wordt alles vloeibaar. Zeker gas.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Met de huidige afschaling is de hele 15% van het gas dat we importeerden uit Rusland helemaal niet meer nodig.
Dus tenzij het gasverbruik bij bijv. de tuinders weer aantrekt, gaan we die extra LNG niet eens aanspreken?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Met de huidige afschaling is de hele 15% van het gas dat we importeerden uit Rusland helemaal niet meer nodig.
Dus tenzij het gasverbruik bij bijv. de tuinders weer aantrekt, gaan we die extra LNG niet eens aanspreken?
Ah dat is goed nieuws :) Dan alleen nog kijken hoe we met name de minima overeind houden met deze prijzen. Ik denk dat we best nog een nieuwe toeslag kunnen verzinnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Ik voorzie wel dat we een verrekt goed verhaal moeten hebben voor de mensen die wonen op de gasbel. We hebben dat als land nog niet eens goed geregeld sinds de laatste keer dat we bedachten dat we iets voor deze mensen moesten regelen.

Voor nu zie ik ons eigen gas dus niet als een optie - maargoed, onder druk wordt alles vloeibaar. Zeker gas.
Rusland heeft gas, dat willen/mogen we niet...
Gas in groningen kan (Eigenlijk) niet zonder goede schadevergoedingen.

Om nou te zeggen dat de wereldpolitiek tot in eeuwigheid principes of waarden houdt....
:+ Het is op langer termijn maar net hoe de wind staat wat ze vinden dat kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
[...]

Duitsland zit natuurlijk met een enorm te kort aan gas. Dus die LNG gaat gewoon naar Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Is er niet een Europees stelsel voor landen onderling? Begreep dat daar al wat scheuren in aan het komen waren zoals Noorwegen die minder gaat leveren en ik meen Portugal/Spanje die haar gasvoorraden niet wil delen in geval van nood(?). Dan worden we zo leeggetrokken voor Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phicoh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:14:
[...]
Duitsland zit natuurlijk met een enorm te kort aan gas. Dus die LNG gaat gewoon naar Duitsland.
Ja, dat zal vast wel :)
Maar de discussie gaat hier toch over het gas en energieprijzen in Nederland?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Is er niet een Europees stelsel voor landen onderling? Begreep dat daar al wat scheuren in aan het komen waren zoals Noorwegen die minder gaat leveren en ik meen Portugal/Spanje die haar gasvoorraden niet wil delen in geval van nood(?). Dan worden we zo leeggetrokken voor Duitsland.
Portugal en Spanje kunnen het niet delen toch? omdat die pijplijn nooit gebouwd is van Spanje naar Frankrijk.

Dat zullen ze vast wel willen delen.
De discussie daar was meer dat hun zich afvroegen waarom ze verplicht moesten besparen, aangezien ze niet aan de rest van de EU vast zaten en zelf geen issues hadden met het importeren van gas uit Afrika.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 19-08-2022 11:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
YakuzA schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Gas is gewoon wie het meeste biedt. Dat begint natuurlijk wereldwijd bij de producenten van LNG. En als dan hier weer gasvormig is, dan gaat het ook naar wie het meeste biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Laatst online: 14-09 21:55
YakuzA schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

De groothandelsprijs zal niet heel veel verschillen, de belasting en transporttarieven kunnen wel flink verschillen. Aangezien we 1 Europese markt hebben zal bij een hoger bod uit Duitsland het zo vanuit Rotterdam of Groningen naar Duitsland stromen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

markje1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:47:
[...]
De groothandelsprijs zal niet heel veel verschillen, de belasting en transporttarieven kunnen wel flink verschillen. Aangezien we 1 Europese markt hebben zal bij een hoger bod uit Duitsland het zo vanuit Rotterdam of Groningen naar Duitsland stromen.
Een hoger bod voor wat?
Als in NL de LNG niet nodig is, hoeft daar toch niet op geboden te worden vanuit NL?
(tenzij we de vulgraad regels verplicht moeten volgen waardoor we eerder hoger qua vulgraad zitten met duurdere LNG?)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Zo gaat de energie transitie nooit wat worden.

"Tien jaar hadden kantooreigenaren de tijd om hun bezit milieuvriendelijker te maken. Maar nu de deadline nadert, voldoet nog altijd een op de drie kantoren niet aan de plicht om ten minste energielabel C te scoren. En dat gaat hen ook niet meer lukken".

https://www.parool.nl/ned...l-geen-kantoor~bc8318955/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

YangWenli schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:16:
Zo gaat de energie transitie nooit wat worden.

"Tien jaar hadden kantooreigenaren de tijd om hun bezit milieuvriendelijker te maken. Maar nu de deadline nadert, voldoet nog altijd een op de drie kantoren niet aan de plicht om ten minste energielabel C te scoren. En dat gaat hen ook niet meer lukken".

https://www.parool.nl/ned...l-geen-kantoor~bc8318955/
:P Gewoon kantoren sluiten en zoveel mogelijk remote laten werken :+
Als je het niet hebt, is een label ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

RazorX4 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Dan moeten al die woningen weer label C hebben, van de regen in de drup. Het probleem is dan enkel verplaatst en afgeschoven op de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
Nox schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Genoeg gas, je beseft dat we as we speak 40 miljard kuub er doorheen jagen en na 8-10 jaar is álles er doorheen, dan heb ik de gestaakte bronnen niet meegeteld, want aardbevingen.

Dan kunnen we nog wel wat importeren, maar na een jaar of 30-40 is het einde toch wel een beetje in zicht en pompen we marginaal wat op voor toepassingen waar je specifiek aardgas voor nodig hebt.

Nee... genoeg gas, no way. Alleen als we de industrie plat leggen en enorm veel windparken in gebruik gaan nemen en beginnen met elektrisch te verwarmen en een paar LNG terminals in gebruik nemen, dan kan je spreken dat er voorlopig nog genoeg gas is.

Ik schop hem ook even naar dit topic, hoort hier wat beter thuis.
Even los van of ik het eens ben met de jaartallen; 8-10 jaar is méér dan genoeg tijd. Zeker beter dan volgend jaar qua welvaart 40 jaar terug in de tijd gaan doordat een gemiddeld gezien 2 maandsalarissen kwijt zijn aan de energie rekening. De huidige productie staat natuurlijk ook in geen verhouding tot de bizarre hoeveelheden die de laatste jaren reeds zijn gewonnen (en tegen bodemprijzen geëxporteerd, waarbij afaik het idee was om een gasrotonde én tientallen kerncentrales te financieren met de opbrengsten).

Overigens is 7.5 van die 40 voor rekening van de elektriciteitscentrales. Als je de gasturbines uitschakelt bespaar je circa 20%. De huidige LNG import staat op 9.5. Het huidige terminal, dat nooit werd gebruikt, zit zo ver ik weet nu aan zijn maximale capaciteit.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 16:49

Nox

Noxiuz

sdk1985 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Even los van of ik het eens ben met de jaartallen; 8-10 jaar is méér dan genoeg tijd. Zeker beter dan volgend jaar qua welvaart 40 jaar terug in de tijd gaan doordat een gemiddeld gezien 2 maandsalarissen kwijt zijn aan de energie rekening. De huidige productie staat natuurlijk ook in geen verhouding tot de bizarre hoeveelheden die de laatste jaren reeds zijn gewonnen (en tegen bodemprijzen geëxporteerd, waarbij afaik het idee was om een gasrotonde én tientallen kerncentrales te financieren met de opbrengsten).

Overigens is 7.5 van die 40 voor rekening van de elektriciteitscentrales. Als je de gasturbines uitschakelt bespaar je circa 20%. De huidige LNG import staat op 9.5. Het huidige terminal, dat nooit werd gebruikt, zit zo ver ik weet nu aan zijn maximale capaciteit.
Als mensen de mededeling krijgen dat na 10 jaar de gasaansluiting weggehaald wordt dan is echt niet het hele land na 10 jaar om. Al is het omdat er gewoonweg niet genoeg warmtepompen en isolatie zijn. Laat staan appartementencomplexen, die kunnen niet zomaar over.

De belangrijkste zijn nog wel de gasturbines, die stabiliseren momenteel het net.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 19-08-2022 19:38 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Nox schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

Als mensen de mededeling krijgen dat na 10 jaar de gasaansluiting weggehaald wordt dan is echt niet het hele land na 10 jaar om. Al is het omdat er gewoonweg niet genoeg warmtepompen en isolatie zijn. Laat staan appartementencomplexen, die kunnen niet zomaar over.
Nu ga je wel heel veel stappen verder. Je kunt toch prima blijven importeren, ook over 10 jaar? Verder is die 10 jaar een behoorlijk lange tijd. Meer dan genoeg tijd om meerdere LNG terminals aan te leggen, contracten af te sluiten en stappen te zetten in reductie van gasverbruik. Een kolen centrale is binnen 5 jaar wel te realiseren om maar wat te noemen. Een warmtepomp (en isoleren) is verder geen vereiste om op korte termijn elektrisch te verwarmen. Zie bijvoorbeeld Frankrijk. Ik heb daar op wintersport nog nooit een warmte pomp gezien. Allemaal elektrische radiatorkachels. Een elektrische kachel haal je voor een paar 10tjes in huis.
De belangrijkste zijn nog wel de gasturbines, die stabiliseren momenteel het net.
Welnee dat enorme gasverbruik heeft niks met balanceren te maken. Men is overgestapt op gas ivm klimaat doelstellingen, de kolen moesten eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzSrsmpES9-3LDsm-gbdqbo_VME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8zKBhsFmnELuGIdEomHPZea.png?f=user_large
Stabilisatie doe je uberhaupt primair door één groot netwerk te maken, en dat hebben we in de vorm van het grootste netwerk ter wereld: Wikipedia: Synchronous grid of Continental Europe Het is altijd handig om iets van gas te gebruiken (en mogelijks zelfs nodig voor de kickstart), maar niet op de schaal waarin het nu in Nederland wordt toegepast.

Stroom is uberhaupt goed te importeren en exporteren. Frankrijk heeft zoveel kerncentrales dat ze die in load following modus centraal aansturen (en tegelijk de grootste stroom exporteur ter wereld zijn). Zie https://world-nuclear.org...ng%20nuclear%20technology. Frankrijk gaat in ieder geval al 6 reactoren bij bouwen, mogelijk nog 8 extra. De eerste zou in 2035 operationeel moeten zijn. Ik zou persoonlijk met Frankrijk afspreken een paar extra centrales voor de Nederlandse stroom te reserveren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
RazorX4 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Van mij mag je gewoon flinke boetes geven aan vastgoed eigenaren die de afspraken niet nakomen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 15:30

Sr_Ogel

Klop klop klop

sdk1985 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:06:

Welnee dat enorme gasverbruik heeft niks met balanceren te maken. Men is overgestapt op gas ivm klimaat doelstellingen, de kolen moesten eruit:
[Afbeelding]
Stabilisatie doe je uberhaupt primair door één groot netwerk te maken, en dat hebben we in de vorm van het grootste netwerk ter wereld: [
En dit grafiekje laat volgens mij ook zien waarom we in Nederland zulke hoge energieprijzen hebben. Kijk ik op electricitymap dan zijn wij met het verenigd koninkrijk de enige landen die gedurende een etmaal de basis load (of een flink deel) aan energie uit Gas halen. De energiemaatschappijen kunnen geen goedkope mix maken in Nederland door het gebrek aan nucleaire energie. De kostprijs van je energie ligt dan al hoger dan bijvoorbeeld Frankrijk gooi daar dan nog wat accijns en btw overheen en je betaald de hoofdprijs.

Nu denk ik niet dat we nog moeten investeren in 1 grote kerncentrale maar nu aanhaken bij de nu in ontwikkeling zijnde SMRs. Voor nu lost dit niks op natuurlijk. BTW naar 0% en desnoods de accijns omhoog zodat de staatkas nog wel gevuld wordt maar niet meer beïnvloed wordt door de kostprijs van de energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Sr_Ogel schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

En dit grafiekje laat volgens mij ook zien waarom we in Nederland zulke hoge energieprijzen hebben. Kijk ik op electricitymap dan zijn wij met het verenigd koninkrijk de enige landen die gedurende een etmaal de basis load (of een flink deel) aan energie uit Gas halen. De energiemaatschappijen kunnen geen goedkope mix maken in Nederland door het gebrek aan nucleaire energie. De kostprijs van je energie ligt dan al hoger dan bijvoorbeeld Frankrijk gooi daar dan nog wat accijns en btw overheen en je betaald de hoofdprijs.

Nu denk ik niet dat we nog moeten investeren in 1 grote kerncentrale maar nu aanhaken bij de nu in ontwikkeling zijnde SMRs. Voor nu lost dit niks op natuurlijk. BTW naar 0% en desnoods de accijns omhoog zodat de staatkas nog wel gevuld wordt maar niet meer beïnvloed wordt door de kostprijs van de energie.
Nuance; prijzen worden tegelijk ook weer door de markt bepaald vergelijkbaar met aandelen. De maatschappijen kopen via handelaren blokken in. De hele EU heeft momenteel last van de hogere stroomprijzen. Alsnog kan de prijs flink omlaag wanneer er lokaal meer goedkoop wordt opgewekt, bijvoorbeeld via kolen. Dus de goedkope mix is zeker mogelijk. Alleen politiek wordt een andere keuze gemaakt.

Verder moet je om elke kerncentrale een cirkel van 80km trekken en zien als potentieel verloren grond (bij een incident). Nederland is daarom IMO niet zo'n beste plek voor kernenergie. Beter de stroom vanuit Frankrijk importeren. Heb je wel de lusten maar niet de lasten, betaal je ietsje meer :). In Nederland kun je op korte termijn nog stappen maken met zonne-energie in combinatie met opslaan van deze energie. Nieuwe beter geïsoleerde huizen die standaard energie neutraal zijn lijkt mij ook geen overbodige luxe, heb je meteen het woningtekort aangepakt. Alleen dat gaat buiten de context van de oorlog.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 20-08-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

sdk1985 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Nuance; prijzen worden tegelijk ook weer door de markt bepaald vergelijkbaar met aandelen. De maatschappijen kopen via handelaren blokken in. De hele EU heeft momenteel last van de hogere stroomprijzen. Alsnog kan de prijs flink omlaag wanneer er lokaal meer goedkoop wordt opgewekt, bijvoorbeeld via kolen. Dus de goedkope mix is zeker mogelijk. Alleen politiek wordt een andere keuze gemaakt.

Verder moet je om elke kerncentrale een cirkel van 80km trekken en zien als potentieel verloren grond (bij een incident). Nederland is daarom IMO niet zo'n beste plek voor kernenergie. Beter de stroom vanuit Frankrijk importeren. Heb je wel de lusten maar niet de lasten, betaal je ietsje meer :). In Nederland kun je op korte termijn nog stappen maken met zonne-energie in combinatie met opslaan van deze energie. Nieuwe beter geïsoleerde huizen die standaard energie neutraal zijn lijkt mij ook geen overbodige luxe, heb je meteen het woningtekort aangepakt. Alleen dat gaat buiten de context van de oorlog.
Waarom 80km ik dacht dat het 800km was, of 8 lichtjaar of...

Heb je dat zelf bedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Indoubt schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Waarom 80km ik dacht dat het 800km was, of 8 lichtjaar of...

Heb je dat zelf bedacht?
Fukushima US advisory exclusion zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

sdk1985 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Fukushima US advisory exclusion zone.
Gaan we in ieder geval niet redden met Borsele, Petten en Delft. Is er ook maar 1 land die zich daaraan houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:37:
[...]
Gaan we in ieder geval niet redden met Borsele, Petten en Delft. Is er ook maar 1 land die zich daaraan houdt?
Waaraan?
Een exclusion zone buiten een ontplofte centrale in Chernobyl hebben ze ook gewoon?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

YakuzA schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Waaraan?
Een exclusion zone buiten een ontplofte centrale in Chernobyl hebben ze ook gewoon?
Ja, als die ontploft is bedoel je.

Misschien misverstand mijnerzijds. Als ie ontploft is zal het wel lukken met die 80km

Excuses als dat hetgene is wat er is bedoeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 19:00
Gasprijs zit bij Vattenfal al op ruim €4,- per kuub, maar als dit zo doorgaat, gaat het snel richting de €6,- per m3 gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0raNXRkjlfNJ9WF9te7p7xVX2L0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAaPjEVoeGuTtfAJ6fSfVg18.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Rsport40 op 22-08-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

sdk1985 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Nu ga je wel heel veel stappen verder. Je kunt toch prima blijven importeren, ook over 10 jaar?
Verder is die 10 jaar een behoorlijk lange tijd. Meer dan genoeg tijd om meerdere LNG terminals aan te leggen, contracten af te sluiten en stappen te zetten in reductie van gasverbruik. Een kolen centrale is binnen 5 jaar wel te realiseren om maar wat te noemen.
Dat is onze huidige politiek. Kicking the can down the road. Probleem vooruit blijven schuiven. Niet voor langere tijd oplossen, enkel voor korte termijn. Je bent bekend met de problematiek rondom schaarser wordende grondstoffen, klimaat, co2, stikstof enzo?
Een warmtepomp (en isoleren) is verder geen vereiste om op korte termijn elektrisch te verwarmen. Zie bijvoorbeeld Frankrijk. Ik heb daar op wintersport nog nooit een warmte pomp gezien. Allemaal elektrische radiatorkachels. Een elektrische kachel haal je voor een paar 10tjes in huis.
En is verreweg de duurste manier van verwarmen qua verbruik. Voor velen onbereikbaar. Laat staan dat het net het aan kan.
[...]

Welnee dat enorme gasverbruik heeft niks met balanceren te maken.
Ja want windturbines schakel je even snel op, of je zet 's nachts de zon aan zodat de zonnepanelen wat meer produceren. |:(
Men is overgestapt op gas ivm klimaat doelstellingen, de kolen moesten eruit:
[Afbeelding]
Stabilisatie doe je uberhaupt primair door één groot netwerk te maken, en dat hebben we in de vorm van het grootste netwerk ter wereld: Wikipedia: Synchronous grid of Continental Europe Het is altijd handig om iets van gas te gebruiken (en mogelijks zelfs nodig voor de kickstart), maar niet op de schaal waarin het nu in Nederland wordt toegepast.
Gas gebruiken we nu om de dalen op te vangen in het net. 's Nachts of als het niet waait gebruiken we gas zodat we alsnog energie hebben. Gas gebruiken we echt wel om het net te stabiliseren, zonder gas stort het Nederlandse net in elkaar. We kunnen niet constant uit Frankrijk (heck, we hebben niet eens een koppeling met hun) blijven trekken wanneer we willen.
Stroom is uberhaupt goed te importeren en exporteren. Frankrijk heeft zoveel kerncentrales dat ze die in load following modus centraal aansturen (en tegelijk de grootste stroom exporteur ter wereld zijn). Zie https://world-nuclear.org...ng%20nuclear%20technology. Frankrijk gaat in ieder geval al 6 reactoren bij bouwen, mogelijk nog 8 extra. De eerste zou in 2035 operationeel moeten zijn. Ik zou persoonlijk met Frankrijk afspreken een paar extra centrales voor de Nederlandse stroom te reserveren :).
Aha, die eindige voorraad uranium waar we een paar honderd jaar op kunnen doen met _huidige_ verbruikscijfers. Die voorraad is met enkele tientallen jaren op als we de productie fors opschroeven. En dan hopen dat het Belgische net afdoende stabiel is om de energie naar Nederland te transporteren.

De muur komt vanzelf wel op je af, afhankelijk van hoe lang je wacht met aanpassingen om over de muur te springen als hij komt ben je op tijd of te laat. Ga vol in op kolen en uranium en je weet dat alles de puinpoeier in loopt op het moment dat blijkt dat dat toch geen houdbare situatie is.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Nox schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:27:

[...]
En is verreweg de duurste manier van verwarmen qua verbruik. Voor velen onbereikbaar. Laat staan dat het net het aan kan.
Natuurlijk is het handiger om 450% efficiënter te verwarmen, maar als die apparatuur er niet is dan is een ventilator kachel een prima manier om niet in de kou te hoeven zitten. Soms moet je gewoon in oplossingen proberen te denken.

Overigens vallen die kacheltjes wel mee in vergelijking met bijvoorbeeld een laadpaal. Als je drie ventilatorkachels neerzet dan kun je het vergelijken met het tegelijk aanzetten van een airfryer, waterkoker en koffiezet automaat. Je hebt inductie kookplaten die meer verbruiken.

De betaalbaarheid is verder volledig politiek. Wanneer je kolen in een centrale gooit is de kostprijs nog steeds enkele centen per Kwh. In zeeland hebben ze tegen 2033 700 miljoen euro gespaard voor het ontmantelingsfonds voor de kerncentrale. Wellicht moet je concluderen dat de vrije markt voor energie gefaald heeft aangezien de consument door het gebrek aan lange contracten de portemonnee mag trekken. Ondertussen betaald de overheid miljarden aan de eigenaren van de kolencentrales om verloren inkomsten te compenseren.
De uitbaters van de centrales eisen namelijk een enorme compensatie. Dinsdag en donderdag speelde er een rechtszaak die zij hebben aangespannen tegen de Nederlandse staat. Het Duitse RWE eist 1,4 miljard euro voor zijn centrale in de Groningse Eemshaven, het Duitse Uniper eist waarschijnlijk rond de 1 miljard euro voor zijn centrale op de Rotterdamse Maasvlakte en het Amerikaanse Riverstone, eigenaar van de nabijgelegen Onyx-centrale, zal ook al snel uitkomen op 0,5 miljard euro.
Tja...
[...]
Ja want windturbines schakel je even snel op, of je zet 's nachts de zon aan zodat de zonnepanelen wat meer produceren. |:(

[...]
Gas gebruiken we nu om de dalen op te vangen in het net. 's Nachts of als het niet waait gebruiken we gas zodat we alsnog energie hebben. Gas gebruiken we echt wel om het net te stabiliseren, zonder gas stort het Nederlandse net in elkaar. We kunnen niet constant uit Frankrijk (heck, we hebben niet eens een koppeling met hun) blijven trekken wanneer we willen.
Je bent verkeerd voorgelicht. In Denemarken gebruiken ze nauwelijks gas terwijl meer dan de helft van de totale energie daar met wind wordt opgewekt. Sterker nog, ze gebruiken daar meer kolen dan gas. Ik weet niet waar de gas lobby ineens vandaan komt :X . Wanneer het niet waait kun je prima je kolencentrales inschakelen. Die werden vroeger uberhaupt al gebruikt voor stabilisatie. Alleen ze worden daarmee minder rendabel en dus minder winstgevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

sdk1985 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Natuurlijk is het handiger om 450% efficiënter te verwarmen, maar als die apparatuur er niet is dan is een ventilator kachel een prima manier om niet in de kou te hoeven zitten. Soms moet je gewoon in oplossingen proberen te denken.
Het werkt zeker, ik heb er een op de kamer waar de PC staat soms aan staan als ik sporadisch thuis werk. Ding een uurtje aan en klaar.
Overigens vallen die kacheltjes wel mee in vergelijking met bijvoorbeeld een laadpaal. Als je drie ventilatorkachels neerzet dan kun je het vergelijken met het tegelijk aanzetten van een airfryer, waterkoker en koffiezet automaat. Je hebt inductie kookplaten die meer verbruiken.
Laadpaal: 11kW á 2-4 uur lang (voor your average BEV)
Kacheltjes, 3 stuks á 2kW á 2-4 uur lang (ofzo? Voor als je 's avonds thuis komt), is ongeveer de helft van een laadpaal.
Airfryer: 1,5kW á 15 minuten (of bak jij je patat en frikandel een uur per portie?)
Waterkoker: 1,5kW á 5 minuten (of je moet een ernstig droge lucht hebben dat je meer water wenst te verdampen)
Koffiezetapparaat: 1,5kW á 10 minuten (of je moet een enorme verjaardag hebben dat je het ding 2 uur nonstop laat produceren)

Je huishoudelijke apparaten: 750 Wh, laten we gek doen, een hele kWh.
Je elektrische kacheltjes: 12 tot 24 kWh

Al met al verbruikt elektrisch verwarmen _veel_ meer vermogen, 12 tot 24 keer zoveel. Moet allemaal door het net. Het gaat niet om enkel piekgebruik.
De betaalbaarheid is verder volledig politiek. Wanneer je kolen in een centrale gooit is de kostprijs nog steeds enkele centen per Kwh. In zeeland hebben ze tegen 2033 700 miljoen euro gespaard voor het ontmantelingsfonds voor de kerncentrale. Wellicht moet je concluderen dat de vrije markt voor energie gefaald heeft aangezien de consument door het gebrek aan lange contracten de portemonnee mag trekken. Ondertussen betaald de overheid miljarden aan de eigenaren van de kolencentrales om verloren inkomsten te compenseren.
Betaalt*

De vrije markt faalt niet, die zou uitstekend zijn werk doen. De markt is alleen niet vrij. Remember, iets met een verbod op kolencentrales? CO2 reducties die verplicht gehaald moeten worden?
[...]

Tja...

[...]

Je bent verkeerd voorgelicht. In Denemarken gebruiken ze nauwelijks gas terwijl meer dan de helft van de totale energie daar met wind wordt opgewekt. Sterker nog, ze gebruiken daar meer kolen dan gas. Ik weet niet waar de gas lobby ineens vandaan komt :X . Wanneer het niet waait kun je prima je kolencentrales inschakelen. Die werden vroeger uberhaupt al gebruikt voor stabilisatie. Alleen ze worden daarmee minder rendabel en dus minder winstgevend.
Ik denk dat jouw voorlichting over hoe dingen momenteel gaan en moeten gaan nog wat bijgeschaaft moet worden.

Gaslobby is omdat het een 'groene' tussenoplossing is. De snelste en eenvoudigste weg naar minder CO2. 490 om 820 gram CO2 per kWh is nog wel een verschilletje. Als je dan gas kan stoken voor je fossiele behoeften is dat rap iets van 40% daling van je CO2-uitstoot voor dat gedeelte.

Het is niet helemaal schoon, maar beter dan kolen en sneller inzetbaar (mits je de centrales hebt) dan even snel 5 windparken in zee plempen.

Als we nu kolen gaan stoken hangen we ons weer aan een infuus goedkope energie en veranderen we nooit. Komt er over 3 jaar een rechter die zegt dat het niet mag en loop je weer tegen een muur aan.

Overigens heeft DK een tweetal verbindingen naar Scandinavië waar ze veel hydro inkopen. Vergeet die niet in je berekening. Het is ook een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk. DK heeft een heel andere situatie dan Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
300€ is bereikt voor DEC-22

hek is van de dam

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 19:00
funk-e schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:54:
300€ is bereikt voor DEC-22

hek is van de dam
Die was vanmiddag al bijna bereikt (€295). :o 8)7
Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?