Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.833 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rofdof schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:00:
verbaasd mij toch wel dat de gasprijs in NL zon beetje hoogste van europa is...hoe dan?

En overal lees je dat mensen zich heel veel zorgen maken, de kosten gigantisch stijgen en nog geen een verklaring of iets van de overheid.

In GB zijn nu al grote groepen mensen die gewoon hun energie niet meer (gaan/kunnen) betalen.
Noem eens één hoofdstuk dat wél voortvarend door een kabinet Rutte is opgepakt.

Ik kan er wel een noemen overigens: de dividendbelasting. Faalde gelukkig omdat we nog iets van een democratie hebben, maar als het aan hen had gelegen was die met een spoedwet afgeschaft omdat er een multinational ging verhuizen naar .co.uk (8>

Maar burgers kunnen niet geholpen worden want dat kan de belastingdienst niet aan. Maar het in 5 minuten afschaffen van de dividendbelasting is geen enkel probleem voor diezelfde belastingdienst :')

Nee, veel medelanders van ons gaan een hele koude winter tegemoet. Het zal mij verbazen als die niet massaal in opstand komen, al dan niet in samenwerking met de boeren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Rofdof schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:00:
verbaasd mij toch wel dat de gasprijs in NL zon beetje hoogste van europa is...hoe dan?

En overal lees je dat mensen zich heel veel zorgen maken, de kosten gigantisch stijgen en nog geen een verklaring of iets van de overheid.

In GB zijn nu al grote groepen mensen die gewoon hun energie niet meer (gaan/kunnen) betalen.
In GB is energie altijd al een probleem geweest met name voor de lagere inkomens. Daar gaat het sneller de verkeerde kant op. En ook hier hangt het erg samen met de persoonlijke situatie. Heb je genoeg ruimte in de maandelijkse inkomsten om de klap op te vangen, dat is de grote vraag. Het is een liquiditeitsprobleem.

Het heeft dus niets te maken met het wel of niet hebben van een koophuis. Het is puur wat komt er in en wat gaat eruit en is wat overblijft voldoende om de klap op te vangen.

En wat gaat de overheid hier aan doen ? Zelf gas inkopen ? En een vast laag tarief rekenen voor de burgers ?
We staan nu op een punt dat we al van fossiele brandstof af moeten, en nu worden we extra gedwongen door de situatie in de wereld omdat het nu terugkomt in de hogere prijzen.

Mensen lijken te vergeten dat we jarenlang hebben getreuzeld met het verduurzamen. Dat kon niet uit vanwege de lage energieprijzen. Het is geheel verkeerd ingestoken. Er had vol moeten worden ingezet op de voordelen voor het milieu.

Dat had wat gekost inderdaad, maar we waren nu een stuk onafhankelijker geweest. En zoals al vaker aangegeven, de overheid en het beleid is waar we als samenleving voor gestemd hebben. Dus minder directe overheids bemoeienis en meer markt. En dat was zo lang mogelijk persen wat er te persen viel uit een dode business. En die zo lang mogelijk in leven houden.

En er was en is nog genoeg te verdienen met vervuilende energie. Dus gaan bedrijven en particulieren niet massaal nadenken over de voordelen anders dan het geld. En nu komt het als een boemerang terug.

Het is nu simpelweg te laat voor wie dan ook, overheid bedrijven en burgers om nog iets te kunnen doen.
Het is slikken en betalen. En dat gaat pijn doen. En de zwaksten betalen de meeste pijn.

Het is misschien weleens goed dat het bij meer mensen hard binnenkomt. Dan wordt het eindelijk eens een voelbaar probleem. En komt de urgentie eindelijk eens over.

Het is vermoeiend dat er steeds maar weer naar de overheid wordt gekeken die als een soort magiër bij ieder probleem het voor iedereen moet wegtoveren. Terwijl we zelf hieraan hebben meegewerkt door op dit soort beleid te stemmen zodat we zelf iets minder belasting betalen en vol in de zelfredzaamheid val trappen.

Als het goedgast kan iedereen het 'zelf', maar dan moeten we nu niet gaan roepen dat 'de overheid' een probleem moet gaan oplossen als 'we' het 'zelf' niet meer kunnen.

Het wordt tijd dat mensen eens een beter beeld krijgen van de (on)maakbaarheid van het eigen leven en de risico's die er bestaan waar je zelf als individu geen invloed op hebt en waar je je niet tegen kan verzekeren. En als het wel kan de premies onbetaalbaar zijn.

We zijn een samenleving waarin duurzaam samenleven op lange termijn het doel zou moeten zijn. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven op een vruchtbaar leven. En dat kan alleen als de grootste risico's collectief worden afgedekt. En er een samenleving is die elkaar iets wil gunnen zodat we allemaal vooruit kunnen.

En dat kan overigens prima in een kapitalistisch systeem , maar er moeten we duidelijke lange termijn doelen en grenzen aan zitten, en daar is een actieve overheid en samenleving voor nodig. En niet het huidige geloof van zelfredzaamheid, neo-liberale marktwerking en algemeen , ikke ikke ikke.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
Glashelder schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Noem eens één hoofdstuk dat wél voortvarend door een kabinet Rutte is opgepakt.

Ik kan er wel een noemen overigens: de dividendbelasting. Faalde gelukkig omdat we nog iets van een democratie hebben, maar als het aan hen had gelegen was die met een spoedwet afgeschaft omdat er een multinational ging verhuizen naar .co.uk (8>

Maar burgers kunnen niet geholpen worden want dat kan de belastingdienst niet aan. Maar het in 5 minuten afschaffen van de dividendbelasting is geen enkel probleem voor diezelfde belastingdienst :')

Nee, veel medelanders van ons gaan een hele koude winter tegemoet. Het zal mij verbazen als die niet massaal in opstand komen, al dan niet in samenwerking met de boeren.
In opstand ? Tegen wie , jezelf ? Ik geloof dat het begrip van wat een democratische samenleving inhoudt weleens weer wat meer naar voren mag worden gebracht, alsmede het begrip van waar de verschillende problemen die we heden ten dage hebben vandaan komen.

Deze problemen hebben we zelf veroorzaakt, door alle kosten naar voren te willen schuiven en zelf voor ee dubbeltje op de eerste rang willen blijven zitten. Door het afschaffen van de collectiviteit in de samenleving en vol in te zetten op de zelfredzaamheid.

Alles moest doorgaan, vlees eten, goedkoop de halve wereld overvliegen. Voor ieder wissewasje de auto pakken. En vooral steeds minder willen betalen voor andermans problemen.

Heel verrassend komen die problemen nu naar boven, en is het nu aan dezelfde individuen om het te rooien.
Maar dat kan niet. Alleen als het niet bij de mensen zelf gebeurd dan bestaat het risico blijkbaar niet. Je moet gewoon harder gaan werken , dan los je het zelf toch op ?

Krijg je het ook warm van , al dat harde werken. Het vermoeiende van al dat opstand gedoe is ook dat we geen stap dichterbij de oplossing komen. Het is pijn lijden en aan een oplossing werken wat we moeten doen. En niet proberen vast te houden aan de oude werkelijkheid die al 20 jaar niet meer van toepassing is maar die we dankzij de , naar nu blijkt, te goedkope energie niet hebben hoeven veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Rutte en zijn regering is vrij geniaal in het ontwijken van verantwoordelijkheid. De compensatie voor de minima hebben ze vakkundig over de schutting gegooid naar de gemeentes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

CornermanNL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

In opstand ? Tegen wie , jezelf ? Ik geloof dat het begrip van wat een democratische samenleving inhoudt weleens weer wat meer naar voren mag worden gebracht, alsmede het begrip van waar de verschillende problemen die we heden ten dage hebben vandaan komen.

Deze problemen hebben we zelf veroorzaakt, door alle kosten naar voren te willen schuiven en zelf voor ee dubbeltje op de eerste rang willen blijven zitten. Door het afschaffen van de collectiviteit in de samenleving en vol in te zetten op de zelfredzaamheid.

Alles moest doorgaan, vlees eten, goedkoop de halve wereld overvliegen. Voor ieder wissewasje de auto pakken. En vooral steeds minder willen betalen voor andermans problemen.

Heel verrassend komen die problemen nu naar boven, en is het nu aan dezelfde individuen om het te rooien.
Maar dat kan niet. Alleen als het niet bij de mensen zelf gebeurd dan bestaat het risico blijkbaar niet. Je moet gewoon harder gaan werken , dan los je het zelf toch op ?

Krijg je het ook warm van , al dat harde werken. Het vermoeiende van al dat opstand gedoe is ook dat we geen stap dichterbij de oplossing komen. Het is pijn lijden en aan een oplossing werken wat we moeten doen. En niet proberen vast te houden aan de oude werkelijkheid die al 20 jaar niet meer van toepassing is maar die we dankzij de , naar nu blijkt, te goedkope energie niet hebben hoeven veranderen.
Nee, sorry dit is weer veel te gemakkelijk, weer dat eeuwige wijzen naar de burger. Het is aan een overheid om te leiden, het overzicht te bewaken en problemen te voorzien. Als het pad waar we nu lopen doodloopt, dan mag je van een fatsoenlijke overheid verwachten dat ze alles in het werk stellen om te zorgen dat we als collectief een andere richting op gaan (daar zijn genoeg dwingende middelen voor). De hele democratie zoals we die nu kennen wordt gestuurd en op allerhande manieren beïnvloed door de mensen die ons besturen (reclames, optreden in talkshows, campagnes met niet altijd even oprechte beloftes) dat je je moet afvragen in hoeverre je die burgers binnen dit democratische systeem hun stemgedrag überhaupt kwalijk kan nemen. Mensen zijn enorm beïnvloedbaar en reken maar dat daar gretig misbruik van gemaakt wordt.

Ik snap verder overigens prima wat je zegt hoor, maar de overheid in combinatie juist met dit democratie systeem zijn ook verantwoordelijk. Wat je ziet is dat een regering onpopulaire maar noodzakelijke beslissingen niet neemt, omdat ze weten dat het ze stemmen kost. Dat ontslaat ze niet van de verantwoordelijkheid van die gemaakte keuzes, IMO. Puur wijzen naar de burgers omdat die stemmen is te kort door de bocht.

En ik hoop dat je begrijpt dat het leeuwendeel van de burgers niet echt boodschap hebben aan de boodschap die je uitdraagt (die helpt ze immers ook totaal niet). Die zien dat ze zwaar in de shit zitten en staan straks (mogelijk) massaal bij het binnenhof, al dan niet geïnspireerd door de boeren. Dan kunnen ze wel theoretisch met zijn allen verantwoordelijk zijn, maar daar heeft niemand boodschap aan..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Glashelder schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Nee, sorry dit is weer veel te gemakkelijk, weer dat eeuwige wijzen naar de burger. Het is aan een overheid om te leiden, het overzicht te bewaken en problemen te voorzien.
Het idee achter een democratie is dat gezamelijk burgers een goede keuze kunnen maken. Wat we zien in Nederland is dat de grootste partij al decennia lang duidelijk maakt dat ze super snel zijn in het geven van geld aan grote bedrijven en dat de rest van Nederland in de kou kan zitten.

Nederland verwacht een vadertje staat die alles wel regelt en bij problemen met een zak geld komt. Maar we stemmen massaal op een partij die juist helemaal niets wel regelen voor de burger die in problemen gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
Glashelder schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Nee, sorry dit is weer veel te gemakkelijk, weer dat eeuwige wijzen naar de burger. Het is aan een overheid om te leiden, het overzicht te bewaken en problemen te voorzien. Als het pad waar we nu lopen doodloopt, dan mag je van een fatsoenlijke overheid verwachten dat ze alles in het werk stellen om te zorgen dat we als collectief een andere richting op gaan (daar zijn genoeg dwingende middelen voor). De hele democratie zoals we die nu kennen wordt gestuurd en op allerhande manieren beïnvloed door de mensen die ons besturen (reclames, optreden in talkshows, campagnes met niet altijd even oprechte beloftes) dat je je moet afvragen in hoeverre je die burgers binnen dit democratische systeem hun stemgedrag überhaupt kwalijk kan nemen. Mensen zijn enorm beïnvloedbaar en reken maar dat daar gretig misbruik van gemaakt wordt.

Ik snap verder overigens prima wat je zegt hoor, maar de overheid in combinatie juist met dit democratie systeem zijn ook verantwoordelijk. Wat je ziet is dat een regering onpopulaire maar noodzakelijke beslissingen niet neemt, omdat ze weten dat het ze stemmen kost. Dat ontslaat ze niet van de verantwoordelijkheid van die gemaakte keuzes, IMO. Puur wijzen naar de burgers omdat die stemmen is te kort door de bocht.

En ik hoop dat je begrijpt dat het leeuwendeel van de burgers niet echt boodschap hebben aan de boodschap die je uitdraagt (die helpt ze immers ook totaal niet). Die zien dat ze zwaar in de shit zitten en staan straks (mogelijk) massaal bij het binnenhof, al dan niet geïnspireerd door de boeren. Dan kunnen ze wel theoretisch met zijn allen verantwoordelijk zijn, maar daar heeft niemand boodschap aan..
Maar de overheid die we hebben is niets anders dan een reflectie van de wens van de maatschappij. Het maatschappelijk stemgedrag bepaald tenslotte welke overheid er zit. En de gemiddelde Nederlandse burger stemt nu eenmaal voor de partijen waarbij in het kader van energieontwikkelingen niet verder wordt gekeken dan de regeertermijn van 4 jaar.

En in een termijn van 4 jaar is geen deuk in een pak boter te slaan qua energietransitie, waar je ook naar toe gaat. En uitstralen van lange termijn visie is doorgaans een soort van politieke zelfmoord, want het volk zit helemaal niet te wachten op miljarden aan investeringen waarvan de vruchten over vele decennia pas echt van geplukt worden.

Dit is natuurlijk niet alleen iets dat we in het kader van energie terug zien, dit gaan we als Nederland ook terug zien in het kader van zeespiegelstijging in de komende decennia. Het feit dat we niet nu al beginnen met grootschalige projecten om dit voor te zijn, gaat ons als Nederland uiteindelijk gewoon grotendeels onder de golven doen laten verdwijnen.

Maar zoals het de gemiddelde Nederlander betaamd, natuurlijk wel gaan klagen dat de overheid het fout/niet goed gedaan heeft op momenten dat het dan slecht gaat, zoals nu. En over 80 jaar ook zodra je tot je oksels in het water loopt in de binnenstraten van Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
ObiTewodros schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:16:
Hallo,

Heeft het eigenlijk zin om voor de winter een electrisch kacheltje aan te schaffen om de ruimte waar je verblijft beetje op temperatuur te houden en de thermostaat paar graden lager te zetten om onnodig verbruik te verminderen?

Het wordt voor ons een heel duur jaar en we willen graag besparen op gasverbruik.

We huren nu dus echt investeren in duurzaamheid zoals warmtepompen en zonnepanelen kan niet. Volgend jaar gaan we in een duurzaam huis wonen dus het is echt om alleen aanstaande winter te overbruggen .
Dat is erg van de situatie afhankelijk, maar als je met die kachel de woonkamer op gaat warmen dan waarschijnlijk niet. Klein kamertje: wellicht. Beste is om het experimenteel te bepalen.

Nog beter: Jezelf direct opwarmen en niet de hele kamer verwarmen. Een elektrisch deken in je stoel, op de bank of in bed. Kruik met warm water uit de waterkoker of van die sloffen die in de magnetron kunnen.
Of wat ik wel eens heb gedaan is je bureau goed in de hoek schuiven zodat er geen kieren meer zijn en dan klein elektrisch kacheltje bij je voeten zetten, zodat de warmte onder het bureau blijft hangen. Je voeten en benen worden warm. Het bureaublad wordt minder koud. De warmte stijgt wel op onder het bureau vandaan, maar kan niet langs de muur dus komt langs de kant waar jij tegen het bureau zit, waardoor je in de warme convectie zit.
Ik heb ook wel eens een tijdje een broedlamp boven mijn bureau gehad. Dat is ook soort van een poor mans IR-paneel.

En de meest voor de hand liggende: Jezelf goed isoleren (dik aankleden), want je lichaam produceert 24/7 warmte en je hebt het alleen koud als je die sneller kwijt raakt dan dat het aangevoerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@psychodude ik weet het, maar we gaan in een rondje. Je doet precies wat ik in mijn eerdere reactie al aangeef: omdat het systeem inherent kortetermijndenken stimuleert, is het de schuld van de burger dat er kortetermijnpolitiek bedreven wordt.

Ik bestrijd dat: de politiek is nog steeds verantwoordelijk, zij nemen de beslissingen. Zij moeten zich juist bewust zijn van deze tekortkomingen en daar boven staan.

En zoals ik net ook al aangaf: op die ‘wens van de maatschappij’ valt met alle beïnvloeding van ons stemgedrag genoeg af te dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
Glashelder schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:01:
@psychodude ik weet het, maar we gaan in een rondje. Je doet precies wat ik in mijn eerdere reactie al aangeef: omdat het systeem inherent kortetermijndenken stimuleert, is het de schuld van de burger dat er kortetermijnpolitiek bedreven wordt.

Ik bestrijd dat: de politiek is nog steeds verantwoordelijk, zij nemen de beslissingen. Zij moeten zich juist bewust zijn van deze tekortkomingen en daar boven staan.

En zoals ik net ook al aangaf: op die ‘wens van de maatschappij’ valt met alle beïnvloeding van ons stemgedrag genoeg af te dingen.
Maar hoe stel je voor dit te doorbreken zolang het volk niet stemt op partijen die wel pogen om meer dan 4 jaar vooruit te denken? De aanzet tot verandering begint in deze toch echt bij de burger door te stemmen op politieke partijen die verder kijken dan een enkele regeertermijn. Je kunt die verantwoordelijkheid als burger niet afschuiven door achteraf te gaan wijzen naar partijen die hebben gedaan wat ze hebben 'beloofd', te regeren met een korte termijn visie.

Vandaar ook dat ik persoonlijk helemaal geen voorstander ben van het democratisch systeem. Het werkt naar mijn mening niet voor zaken als energievoorzieningen, onze bescherming tegen het water en de elementen, de gezondheidszorg, onderwijs. De bevolking en een goed functionerende overheid hebben hierin tegenstrijdige belangen. Namelijk, het kost geld versus de wil zo min mogelijk belasting te betalen. Dus behoud je enkel de politici die via wat voor weg dan ook het goedkoopst mogelijk schijnen te zijn.

Koppel daar nog een aantal loze kreten aan vast, en je hebt een gemiddelde flyer voor een politieke partij klaar.

Ondertussen stagneert niet alleen Nederland, maar ook de rest van de EU en de VS eigenlijk al jaren. En worden we gewoon langzamerhand ingehaald door landen waar een lange termijn visie wel een optie is. Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat alles daar beter is, verre van. Maar ik denk wel dat we ons serieus moeten afvragen of het democratisch systeem zoals dit nu invulling wordt gegeven, wel het beste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
@Glashelder En wat is er makkelijk aan ? De burger heeft namelijk juist die verantwoordelijkheid. Dat men het niet begrijpt, of niet wil begrijpen doet niet ter zake. Ik ben het met je eens qua problemen rondom manipulatie van informatie , makkelijk scoren van politici en korte termijndenken.

Maar we zijn juist wel verantwoordelijk, het is niet een kwestie van de overheid tegen de burger, we zijn allemaal verantwoordelijk. De overheid bestaat immers uit diezelfde burgers.

De overheid als entiteit heeft geen magische oplossing, want daar is geen ruimte voor na 40 jaar afbraak van allerlei collectieve systemen. Het is dus niet makkelijk de 'schuld' verschuiven naar de burger.

Het is dat wij met zijn allen als samenleving moeten gaan begrijpen wat democratie en samenleving inhoudt. Het is dus het omgekeerde van makkelijk. Juist in tijden van verregaande polarisatie en problemen voortkomend uit 40 neo liberale politiek, waarvan de gemiddelde mens blijkbaar geen idee heeft, is het tijd om eens duidelijk te maken dat samenleving en collectiviteit een noodzaak zijn, en geen buffet.

Je kan niet gaan zeggen, ja maar ik heb niet op dit beleid gestemd dus ik wil dat er een oplossing komt.
Je kan ook niet zeggen, ik heb 40 jaar lang geprofiteerd van de neo liberale geloofsovertuiging van marktwerking en zelfredzaamheid maar nu ik het niet meer red , wil ik graag dat de overheid mij uit mijn benarde positie haalt.

Zo werkt het niet. En daarom is er niets makkelijk aan , juist het tegenovergestelde. Het is enorm moeilijk om aan mensen uit te leggen hoe democratie, collectiviteit , een samenleving en risico zich tot elkaar verhouden.

Voor het eerst komt het risico nu enorm dichtbij voor veel mensen die er nooit echt last van hebben gehad.
En dat is voor velen een onwelkome ervaring, en je kan niet stellen dat de burger daar een kleine verantwoordelijkheid in heeft gehad.

Er is geen korte termijn oplossing en de lange termijn oplossing gaat eerst veel (financiele) pijn opleveren. Maar het is tijd om eens te stoppen met dat korte termijn denken en niet meer penny wise pound foolish oplossingen te kiezen.

Maar daarvoor moeten mensen zich wel bewust worden van de geschiedenis en de redenen waarom we hier terecht zijn gekomen. En een begrip van hoe ons democratische bestel werkt en het opnieuw uitleggen van wat een samenleving echt inhoudt lijkt mij een prima startpunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@psychodude, @CornermanNL ik denk dat we het wel eens zijn eigenlijk op hoofdlijnen. psychodude verwoord redelijk goed hoe ik ook over dit systeem denk. Ik weet ook niet wat de oplossing is.. Je kan zeggen dat mensen meer onderwezen moeten worden over het systeem, maar de vraag is of je kortetermijn denken en eigenbelang (deels) uit de mens kan halen. Dat blijft toch wel een typisch menselijk iets. Daarom vraag ik me heel erg af of deze problemen met het democratisch bestel wel op te lossen is en of de oplossing ook niet deels vanuit de politiek zou moeten komen.

Wellicht moeten politici gewoon weg na 1 of 2 termijnen? Je zou zeggen dat dat wellicht het kortetermijndenken al wat kan beperken. Je kan immers toch niet oneindig blijven zitten dus of je opnieuw gekozen zal worden is dan niet relevant meer. Ergens is het raar dat iemand als Rutte al 11 jaar en 9 maanden premier is 8)7 En waarom? Omdat de VVD Nederland verkocht heeft dat er eigenlijk geen alternatief is.

Maar we gaan wel erg offtopic denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:41
hoevenpe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:51:
Weet iemand hoe men grofweg de GJ prijs van stadsverwarming wordt berekend?

Dat is gekoppeld aan de gasprijs maar kan het online bij Eneco niet snel vinden, alleen het voor 9% gecorrigeerde ACM maximumtarief van begin dit jaar.
Dat is ook het enige dat berekend wordt op een manier die inzichtelijk is (voor zekere waardes van "inzichtelijk", er zit een hele brij aan formules aan vast), en dat dan eens per jaar. De prijs van een GJ stadswarmte is wat de monopolist leverancier ervoor rekent, en die hoeven daarvoor geen rekenschap af te leggen (en doen dat voor zover ik weet dan ook niet). Dit tarief is overigens ook niet noodzakelijkerwijs gekoppeld aan de gasprijs -- het maximum wel, maar de prijs per leverancier moet alleen maar niet hoger zijn dan dat maximum. Een leverancier die warmte opwekt zonder gas (wel het ideaalbeeld) heeft an sich natuurlijk niks te maken met hoeveel gas kost. Dat men dit doorgaans wel vrolijk doorberekent (omdat het kan) is een tweede.

Wil je echt weten hoe de maximumtarieven tot stand komen: dat is terug te vinden in het Tarievenbesluit Warmte (hoofdstuk 7), met de kanttekening dat dit dus behoorlijk taaie kost is waar meerdere berekeningen aan te pas komen waarbij de gasprijs en de inflatie en de stand van de maan omgegoocheld worden naar een tarief voor warmte, volgens het befaamde (en beruchte) "niet meer dan anders" principe.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:40
kx22 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:17:
Maar inclusief de wachttijd verschilt je besparing ook niks.
Mijn schoonouders hebben in 2016-2017 zonnepanelen aangelegd met 330wp. We zijn nu 6 jaar verder en er zijn nu 380-400wp zonnepanelen. Dat is elk jaar een vooruitgang van ongeveer 10wp per paneel. De prijzen zijn juist HOGER geworden (ondanks belastingkorting). Dus....
Ik had juist gehoopt op een relatief grote technische stap. Misschien een doorbraak in materialen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28
MneoreJ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:11:
De prijs van een GJ stadswarmte is wat de monopolist leverancier ervoor rekent, en die hoeven daarvoor geen rekenschap af te leggen (en doen dat voor zover ik weet dan ook niet).
Eneco rekent nu ongeveer 50 euro per GJ, al een forse stijging tov 2021 toen het iets van 35 euro per GJ was.

Aangezien Eneco het heeft over het equivalent van 35 kuub gas mag ik dan voor volgend jaar met grofweg 150 euro per GJ rekenen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:41
hoevenpe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:24:
Eneco rekent nu ongeveer 50 euro per GJ, al een forse stijging tov 2021 toen het iets van 35 euro per GJ was.

Aangezien Eneco het heeft over het equivalent van 35 kuub gas mag ik dan voor volgend jaar met grofweg 150 euro per GJ rekenen?
De gasprijzen zijn veel harder gestegen dan de warmtetarieven -- een stijging van 40% klinkt fors, maar is niks als je het afzet tegen de stijging van gas in diezelfde periode. Rekenen met een verdriedubbeling lijkt me dan ook overdreven, lijkt me eerder proportioneel met de verdere stijging van gas (eventueel beperkt door maximumtarief).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Het is natuurlijk geen overmacht dat Nederland geen gas krijgt van Rusland het was een moedwillige politieke keuze om de oorlog te verklaren.

Ik persoonlijk ben het eens met die keuze maar als het volk er genoeg van heeft kan het zo weer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

YangWenli schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:42:
Het is natuurlijk geen overmacht dat Nederland geen gas krijgt van Rusland het was een moedwillige politieke keuze om de oorlog te verklaren.

Ik persoonlijk ben het eens met die keuze maar als het volk er genoeg van heeft kan het zo weer veranderen.
Suggereer je nu dat Nederland in oorlog is met Rusland?

Dat de EU allerlei sancties heeft opgelegd maakt niet dat we in oorlog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Glashelder schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Het werkelijke probleem is dat we super goedkope energie willen voor grootverbruikers in Nederland. Het gemiddelde huishouden heeft helemaal geen baat bij internationale gasmarkten, etc. De fractie van een cent die dat bespaart zie je niet terug als je de belasting, etc. toevoegt.

Maar de nadelen zijn er nu natuurlijk wel voor de huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Glashelder schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Formeel niet maar wapens geven aan Oekraïne en de Russische economie kapot sanctioneren? Ja dat is oorlog. En dat Putin daarop reageert met NS2 is alleen voor Den Haag een verrassing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

YangWenli schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Formeel niet maar wapens geven aan Oekraïne en de Russische economie kapot sanctioneren? Ja dat is oorlog. En dat Putin daarop reageert met NS2 is alleen voor Den Haag een verrassing.
Ik heb sterke twijfels of die denkbeelden die je schrijft breed gedragen worden. Die sancties zijn er met een reden.

Natuurlijk is iedereen beducht voor escalatie maar Putin heeft al telkenmale bewezen dat ie niets nodig heeft om te escaleren. Dat het hele gastekort zorgvuldig van tevoren is bedacht en uitgevoerd reeds lang voor de inval in Oekraine is slechts een van de vele bewijzen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Indoubt schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Ik heb sterke twijfels of die denkbeelden die je schrijft breed gedragen worden. Die sancties zijn er met een reden.

Natuurlijk is iedereen beducht voor escalatie maar Putin heeft al telkenmale bewezen dat ie niets nodig heeft om te escaleren. Dat het hele gastekort zorgvuldig van tevoren is bedacht en uitgevoerd reeds lang voor de inval in Oekraine is slechts een van de vele bewijzen.
Mee eens! De gasprijzen zijn niet gestegen vanwege de sancties. Het afknijpen van de gastoevoer door Rusland begon afgelopen najaar al. Dat was op het moment dat de huidige sancties er nog niet waren, omdat Rusland 'slechts bezig was met militaire oefeningen' en 'echt geen invasie aan het plannen was'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Uniciteit schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Mee eens! De gasprijzen zijn niet gestegen vanwege de sancties. Het afknijpen van de gastoevoer door Rusland begon afgelopen najaar al. Dat was op het moment dat de huidige sancties er nog niet waren, omdat Rusland 'slechts bezig was met militaire oefeningen' en 'echt geen invasie aan het plannen was'.
Ik denk dat dit inderdaad gewoon onderdeel is geweest van het Kremlin plan om Europa koest te houden. Een pressiemiddel, met de boodschap: 'Mooie industrie hebben jullie daar, zou zonde zijn als de gaskraan ineens dicht zou gaan.'

Inmiddels doen de Pantserhouwitsers biem in Oekraïne, dus het is vermoedelijk iets anders gelopen dan Putin hoopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Indoubt schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Dan stelt U dus dat Putin wel een plan had en Rutte niet?

Ik ben hier gvd niet bezig Rusland te verdedigen ik wil 2 dingen

Een plan om deze oorlog te winnen
Eerlijke verdeling van de lasten

Maar ik vrees dat mijn wens onvervuld zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

YangWenli schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

Dan stelt U dus dat Putin wel een plan had en Rutte niet?

Ik ben hier gvd niet bezig Rusland te verdedigen ik wil 2 dingen

Een plan om deze oorlog te winnen
Eerlijke verdeling van de lasten

Maar ik vrees dat mijn wens onvervuld zal blijven.
Rutte en plan? Misschien wel maar dan hoofdzakelijk met marktwerking als antwoord: https://www.rtlnieuws.nl/...e-olifant-zicht-belemmert
Rutte heeft spijt van woorden 'visie is als een olifant die het zicht belemmert'
Putin had duidelijk wel een plan, Rutte laat het over aan de markt, terwijl strategische infrastructuur in russische handen is.

Of de Nederlandse regering een plan heeft kan ik je niet zeggen, eenvoudig weg om dat daar niets van bekend is. Ik vraag me ook of of het een Nederlands plan moet zijn of dat dat toch iets is wat met name de Oekrainers moeten plannen. Ja, tuurlijk wel met westerse hulp en wapenleveranties maar dan nog.

Een wat eerlijker verdeling van de lasten zou ik trouwens ook voor zijn en ik denk wel velen met mij maar of dat er genoeg zijn weet ik niet. Tenslotte zitten we al met Rutte IV nu dus veel Nederlanders lijken het prima te vinden.

Overigens ben ik ook van mening dat de gemiddelde mens en vooral landgenoten wel wat meer stil mag staan bij lange termijn planning maar dat is de meeste ook niet gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Laatst online: 05-04 22:22
-

[ Voor 100% gewijzigd door ObiTewodros op 10-08-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Vandaag 206 aangetikt, recordhoogte voor de TTF
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5419234

[ Voor 46% gewijzigd door JDx op 10-08-2022 15:10 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ben toch wel benieuwd wat nu nog de gas prijs zover opdrijft. (en dan ook specifiek voor NL)
De olie is alweer tot onder het nivo begin februari gezakt.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 10-08-2022 15:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

YakuzA schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Ben toch wel benieuwd wat nu nog de gas prijs zover opdrijft. (en dan ook specifiek voor NL)
Toenemend (aankomend) gebruik misschien? De winter komt eraan, voorraden moeten aangevuld worden, nog steeds angst? Ik weet niet, maar heb niet het gevoel dat het beter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
TTF Gas future heeft toch veel hoger gestaan? Willekeurige screenshot uit dit topic eerder hieronder.

Ja, wellicht was dat een andere maand, maar als we alle records gaan benoemen voor de future van die maand, dan is er elke maand een record :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Pgdaf6CuOdsYk0sQjw8uzjfx4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTRKBxQQMGdNLJQ1vPHQtiZr.jpg?f=fotoalbum_large

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

evleerdam schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

TTF Gas future heeft toch veel hoger gestaan? Willekeurige screenshot uit dit topic eerder hieronder.

Ja, wellicht was dat een andere maand, maar als we alle records gaan benoemen voor de future van die maand, dan is er elke maand een record :P

[Afbeelding]
Oh dat was dan heel kort, op deze 3 month niet te zien
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5419234&span=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
Nee, omdat jij naar de September future zit te kijken. Daarom zeg ik dat het wellicht een record is voor de September future, maar niet voor de Dutch TTF Gas future in het algemeen.

Beetje onzinnig om te zeggen dat het een record is voor de September future, als de Augustus future al veel hoger heeft gestaan.

Alsnog heel hoog en wellicht inderdaad rond het hoogtepunt nu :P

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[...]

Gas en olie zijn niet met elkaar te vergelijken.

Olie wordt bijna niet gebruikt voor energieopwekking en verwarming. De prijs van olie daalt omdat men verwacht dat er een recessie aankomt en de vraag dan zal dalen.

Gasvraag blijft torenhoog ivm aanvulling voorraden voor de winter, dat geldt wereldwijd. Gaslevering blijft problematisch omdat er steeds minder uit Rusland komt en alternatieve leveranciers alleen via zeer dure LNG kunnen leveren in plaats van pijpleidingen. Degene die het meeste biedt krijgt de LNG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Wellicht drijft men de prijs ook op omdat men een goede kans ziet geld te verdienen? Gebeurt met olie ook aan de lopende hand. Dat een heel continent genaaid wordt is dan maar jammer, als er maar genoeg geld verdiend wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33
Glashelder schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

Wellicht drijft men de prijs ook op omdat men een goede kans ziet geld te verdienen? Gebeurt met olie ook aan de lopende hand. Dat een heel continent genaaid wordt is dan maar jammer, als er maar genoeg geld verdiend wordt :+
Getuige de monsterlijke winsten die gerapporteerd worden zal dit zeker het geval zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
stylezzz schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Getuige de monsterlijke winsten die gerapporteerd worden zal dit zeker het geval zijn ;)
Ik denk dat de winsten van vandaag allemaal verzekeringen/spaarpotjes zijn voor de onzekerheid in de nabije toekomst.
Dat zullen ze vast niet allemaal verkwisten, maar inzetten voor (goede) investeringen of toekomstige tekorten.
Ik zou meer naar lange termijn cijfers kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat dit inderdaad gewoon onderdeel is geweest van het Kremlin plan om Europa koest te houden. Een pressiemiddel, met de boodschap: 'Mooie industrie hebben jullie daar, zou zonde zijn als de gaskraan ineens dicht zou gaan.'

Inmiddels doen de Pantserhouwitsers biem in Oekraïne, dus het is vermoedelijk iets anders gelopen dan Putin hoopte.
Ik denk dat Putin nooit verwacht had dat euro’s zo verenigd zou reageren en zelf ook al maatregelen nam om van gas af te gaan. Daarnaast heeft elk land ingecalculeerd dat de kraan helemaal dicht gaat.

En om het helemaal zuur te maken word er nato materiaal richting Oekraïne geschoven.

Ik denk dat Putin afgelopen maanden vaak “oh kut” heeft geroepen in het Russisch 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:05
https://fd.nl/financiele-...ng-torenhoog-sjh2ca1zDAjI

Het zit dan wel achter een paywall, maar het artikel gaat over het langere tijd hoog blijven van de prijzen voor verschillende stoffen, zoals kolen, gas en olie.

Aangezien onze overheid (en bijvoorbeeld ook die in het VK) voornamelijk met een economische bril op kijkt, wanneer zouden de steenkoolmijnen weer open gaan?
Uiteindelijk zouden we toch wel een prijs kunnen bereiken waar dat economisch weer zin heeft?
(voor de natuur is het natuurlijk een ramp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De situatie in Noorwegen ziet er niet goed uit:
Een van de tekenen die illustratief zijn voor de ernst van de crisis, is het Noorse voornemen om de ­export van elektriciteit aan banden te leggen. Noorwegen voert in normale omstandigheden een vijfde van zijn stroomproductie uit, maar kondigde deze week aan die export stil te leggen als de stuwmeren, de voornaamste bron van Noorse elektriciteit, te weinig water bevatten. Sommige reservoirs zijn voor minder dan de helft gevuld, terwijl dat normaal voor driekwart is.

‘De situatie is ernstig’, zei minister van Energie Terje Aasland in het parlement. De energieproductie in Zuid-Noorwegen ligt 18 procent ­lager dan vorig jaar. ‘We moeten ons voorbereiden op een toekomst met een lagere watertoevoer, dus het is niet ondenkbaar dat we deze maatregel moeten herhalen.’
Hittegolf en droogte zetten turbo op Europese energiecrisis

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
gustaveau schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:15:
https://fd.nl/financiele-...ng-torenhoog-sjh2ca1zDAjI

Het zit dan wel achter een paywall, maar het artikel gaat over het langere tijd hoog blijven van de prijzen voor verschillende stoffen, zoals kolen, gas en olie.

Aangezien onze overheid (en bijvoorbeeld ook die in het VK) voornamelijk met een economische bril op kijkt, wanneer zouden de steenkoolmijnen weer open gaan?
Uiteindelijk zouden we toch wel een prijs kunnen bereiken waar dat economisch weer zin heeft?
(voor de natuur is het natuurlijk een ramp)
Tegen de tijd dat die mijnen weer operationeel kunnen worden, verwacht ik dat de (West-)Europese energievraag intussen blijvend flink gedaald is. Eindelijk is het nu immers voor veel industrieën financieel aantrekkelijk om te investeren in duurzame maatregelen, die voorheen niet rendabel waren als gevolg van (te) goedkope energie.
Ook het plaatsen van zonnepanelen op bedrijfspanden is plots aantrekkelijk. Voorheen betaalden grootverbruikers van elektriciteit nog geen 10ct/kWh. Nu gaat de kale prijs al dik over de 50ct heen. En als bedrijven zonnepanelen plaatsen dan is dat extra positief omdat de zonnepanelen dan geplaatst worden op de plek waar overdag ook daadwerkelijk veel elektriciteit gebruikt wordt. Die panelen hebben dus maar weinig tot geen invloed op de huidige problemen mbt gebrek aan transportcapaciteit op het elektriciteitsnet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
sdk1985 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:33:
[...]

Ondertussen zit de olie productie van Rusland per dag weer richting de 11 miljoen barrels (a 78 dollar per stuk = 858 miljoen per dag). Die hebben een andere afzet markt gevonden.

Gas schijnt ook goed op te leveren, ondanks het afsluiten van diverse landen:

[Afbeelding]

Wat dat betreft lijkt Rusland flinke stappen te zetten om de druk op te voeren en economisch een flinke voorsprong te behalen. Men verwacht ondertussen dat de EU deze winter 75% meer kwijt is aan energie kosten en dat dit een behoorlijk deel van de bevolking, van de EU, richting armoede gaat drukken. De vraag is of men midden in de winter nog solidair is met UA. Rusland zal hopen van niet.
Mja consequentie van oorlog, bedoel hadden we verwacht dit een UA probleem is en zou blijven?

Ik blijf het herhalen wij betalen in geld en zij in levens.
Die deal mogen wij met onze lekkere vakantie naar Italië of Frankrijk blij om zijn.
En tuurlijk is het voor de mensen om ons heen die het minder hebben echt een probleem en dat begrijp ik, ieder kijkt als 1e naar zijn eigen portemonnee.

Maar als ik solidair wil zijn met UA dan moet ik ook niet zeiken als de Gas prijs straks x3 is als gevolg van dit conflict.

Maar goed andere kant, de investering voor de warmtepomp komt er al aan dus ook daar mag ik niet zeiken :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58
[...]

Ondertussen zit de olie productie van Rusland per dag weer richting de 11 miljoen barrels (a 78 dollar per stuk = 858 miljoen per dag). Die hebben een andere afzet markt gevonden.
Klopt, ze exporteren naar India. Echter daar moet je niet al te veel bij voorstellen. De prijs van een vat was op het hoogtepunt 120 dollar en hoger. De prijs zakt eigenlijk constant en je zegt nu 78 dollar. Dus per vat brengt het minder op.

Aan de andere kant verkopen ze dat vat niet aan ons, maar aan India. Die willen dat best hebben. Niet alleen heeft India een dealtje waarbij ze 20-30 dollar korting krijgen (zie YouTube: YouTube hier, 1 van de laatste video's), en betalen dus maar 60-ish dollar voor een vat, de boot met dat vat is in plaats van 2 dagen 35 dagen onderweg. Dus het produceren en afleveren van dat vat zit ergens rond de 50 dollar.

Op een gegeven moment kunnen wij gas in vloeibare vorm beter verwerken en hebben we onze toelevering ook weer op orde. Dan kan Putin de kraan dichtdraaien, dat zal niet zo heel veel meer doen met de prijs.

We moeten alleen even doorbijten en volhouden. Voor onze vrijheid, voor onze kinderen. Of jullie, want ik heb ze niet :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
Mektheb schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:47:
[...]

Mja consequentie van oorlog, bedoel hadden we verwacht dit een UA probleem is en zou blijven?

Ik blijf het herhalen wij betalen in geld en zij in levens.
Die deal mogen wij met onze lekkere vakantie naar Italië of Frankrijk blij om zijn.
En tuurlijk is het voor de mensen om ons heen die het minder hebben echt een probleem en dat begrijp ik, ieder kijkt als 1e naar zijn eigen portemonnee.

Maar als ik solidair wil zijn met UA dan moet ik ook niet zeiken als de Gas prijs straks x3 is als gevolg van dit conflict.

Maar goed andere kant, de investering voor de warmtepomp komt er al aan dus ook daar mag ik niet zeiken :+
Op dit moment moet je denken aan circa 2000 euro stroom (obv 2479 kwh gemiddeld) en 3700 euro gas (obv 1611 m3 gemiddeld). Dat kost ongeveer 4000 euro meer dan vóór de tekorten. Wellicht dat hier veel users zijn met een hoog inkomen maar er zijn aardig wat mensen die moeite gaan hebben deze 4000 euro te betalen. Dus ik kan mij best voorstellen dat er straks onrust ontstaat. Zeker gezien de prijs stijgingen die hier bovenop komen. Ter info. Ik ben enkele jaren bestuurslid van een VVE geweest en er waren toen al bewoners die slechts één verwarming en dan nog zeer beperkt gebruikten omdat de (stads)verwarming te duur was. Die zaten dan met een dekentje. Op basis van de prijzen die ik nu zie gaat het mij niet verbazen als dat percentage stijgt van 10% van de appartementen voor wie verwarming te duur is naar 70% (stadsverwarming was al belachelijk duur).

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat men UA moet laten stikken. Ik constateer een probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 11-08-2022 00:07 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

sdk1985 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:58:
[...]

Op dit moment moet je denken aan circa 2000 euro stroom (obv 2479 kwh) en 3700 euro gas (obv 1611 m3). Dat kost ongeveer 4000 euro meer dan vóór de tekorten. Wellicht dat hier veel users zijn met een hoog inkomen maar er zijn aardig wat mensen die moeite gaan hebben deze 4000 euro te betalen. Dus ik kan mij best voorstellen dat er straks onrust ontstaat. Zeker gezien de prijs stijgingen die hier bovenop komen. Ter info. Ik ben enkele jaren bestuurslid van een VVE geweest en er waren toen al bewoners die slechts één verwarming en dan nog zeer beperkt gebruikten omdat de (stads)verwarming te duur was. Die zaten dan met een dekentje. Op basis van de prijzen die ik nu zie gaat het mij niet verbazen als dat percentage stijgt van 10% van de appartementen naar 70% (stadsverwarming was al belachelijk duur).

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat men UA moet laten stikken. Ik constateer een probleem.
Dat geloof ik graag. Echter zijn de prijzen die wij voor energie betalen zo ongeveer de hoogste van Europa. De staat der Nederlanden eet daar flink van mee. Er zijn echt nog wel mogelijkheden, dit is er maar eentje. Of de wil er is dat is iets anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Wat dat betreft lijkt Rusland flinke stappen te zetten om de druk op te voeren en economisch een flinke voorsprong te behalen. Men verwacht ondertussen dat de EU deze winter 75% meer kwijt is aan energie kosten en dat dit een behoorlijk deel van de bevolking, van de EU, richting armoede gaat drukken. De vraag is of men midden in de winter nog solidair is met UA. Rusland zal hopen van niet.
Europa kan minder solidair worden richting UA, maar dan wat? Het is niet alsof Rusland dan als bedankje meer gas gaat leveren, of plots een betrouwbare leverancier zal zijn. Dus ik verwacht dat goedkoop gas niet meer terug zal komen, en dan kan Europa net zo goed solidair blijven.

March of the Eagles

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
sdk1985 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:58:
[...]

Op dit moment moet je denken aan circa 2000 euro stroom (obv 2479 kwh gemiddeld) en 3700 euro gas (obv 1611 m3 gemiddeld). Dat kost ongeveer 4000 euro meer dan vóór de tekorten. Wellicht dat hier veel users zijn met een hoog inkomen maar er zijn aardig wat mensen die moeite gaan hebben deze 4000 euro te betalen. Dus ik kan mij best voorstellen dat er straks onrust ontstaat. Zeker gezien de prijs stijgingen die hier bovenop komen. Ter info. Ik ben enkele jaren bestuurslid van een VVE geweest en er waren toen al bewoners die slechts één verwarming en dan nog zeer beperkt gebruikten omdat de (stads)verwarming te duur was. Die zaten dan met een dekentje. Op basis van de prijzen die ik nu zie gaat het mij niet verbazen als dat percentage stijgt van 10% van de appartementen voor wie verwarming te duur is naar 70% (stadsverwarming was al belachelijk duur).

Eens er is een probleem, en klopt er gaan ook veel mensen last van hebben.

400/500 per maand aan energie kosten is absurd.
Te lang hebben wij bij Rusland aan het infuus gezeten met cheap Gas en Oil.
De overheid had al jaren geleden moeten beginnen met het huidige systeem om te bouwen naar waterstof bijvoorbeeld.

Maar goed dat is weer een probleem voor een andere generatie / kabinet.
Want problemen oplossen doen we niet, Nee ik begrijp het heel goed het is echt een crisis.
Alleen denk ik dat we ons ook jaren lang te veel hebben laten verwennen met het consumeren.
Ikzelf ook, maar onze manier van leven is niet vol te houden.

Ik hoop dat de overheid voor de minima ingrijpt, maar ik ben bang dat de overheid traag dat het is te laat is veel te laat.

• sdk1985
XWB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:12:
[...]

Europa kan minder solidair worden richting UA, maar dan wat? Het is niet alsof Rusland dan als bedankje meer gas gaat leveren, of plots een betrouwbare leverancier zal zijn. Dus dat goedkope gas komt niet meer terug, en dan kan Europa net zo goed solidair blijven.
Dit is voor Rusland gewoon een strategisch pressiemiddel. Afspraken over gaslevering kunnen prima onderdeel zijn van onderhandelingen over versoepelen van sancties.

Vroeg of laat zullen de verhoudingen uberhaupt normaliseren, we hebben al eerder een koude oorlog gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

sdk1985 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:18:
[...]

Dit is voor Rusland gewoon een strategisch pressiemiddel. Afspraken over gaslevering kunnen prima onderdeel zijn van afspraken over versoepelen van sancties.

Vroeg of laat zullen de verhoudingen uberhaupt normaliseren, we hebben al eerder een koude oorlog gehad.
Je bedoelt dat we rusland nog een keer in de gelegenheid gaan stellen om ons zo in de k#$nt te naaien?

Ik zoek toch liever andere oplossingen. De afhankelijkheid van rusland is niet zo'n beste keuze gebleken.

Van die olie en gas zijn we voorlopig nog niet af, daarvoor gaat het bouwen van duurzame energieproductie veel te langzaam en is veel te afhankelijk van zon en wind maar we kunnen wel zoveel mogelijk trachten om ons gebruik van fossiele brandstoffen te minimaliseren. Als je minder nodig hebt dan s er ook makkeljker aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:18:
[...]

Dit is voor Rusland gewoon een strategisch pressiemiddel. Afspraken over gaslevering kunnen prima onderdeel zijn van afspraken over versoepelen van sancties.
En wat als Putin helemaal niet wil onderhandelen, omdat hij de huidige gang van zaken richting het westen wel prima vind?

Dat is natuurlijk speculatie, dus laat ik het anders zeggen: er zijn momenteel geen signalen vanuit het Kremlin waaruit blijkt dat er onderhandeld wil worden.
Sure, maar dat was een veel langere periode, met verschillende leiders aan het roer. Zolang Putin op die plek zit, zullen gemaakte afspraken onbetrouwbaar zijn.

Ik zie dus geen oplossing voor komende winter.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:13
XWB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:12:
[...]

Europa kan minder solidair worden richting UA, maar dan wat? Het is niet alsof Rusland dan als bedankje meer gas gaat leveren, of plots een betrouwbare leverancier zal zijn. Dus ik verwacht dat goedkoop gas niet meer terug zal komen, en dan kan Europa net zo goed solidair blijven.
Niet helemaal ondenkbaar dat een land in ruil voor wat Russische steun wel gas geleverd gaat krijgen. En dan maar kijken hoe de EU bij elkaar blijft. Als Poetin een kans ziet de EU te verzwakken dan doet hij dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Mektheb schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:18:
[...]

Eens er is een probleem, en klopt er gaan ook veel mensen last van hebben.

400/500 per maand aan energie kosten is absurd.
Te lang hebben wij bij Rusland aan het infuus gezeten met cheap Gas en Oil.
De overheid had al jaren geleden moeten beginnen met het huidige systeem om te bouwen naar waterstof bijvoorbeeld.

Maar goed dat is weer een probleem voor een andere generatie / kabinet.
Want problemen oplossen doen we niet, Nee ik begrijp het heel goed het is echt een crisis.
Alleen denk ik dat we ons ook jaren lang te veel hebben laten verwennen met het consumeren.
Ikzelf ook, maar onze manier van leven is niet vol te houden.

Ik hoop dat de overheid voor de minima ingrijpt, maar ik ben bang dat de overheid traag dat het is te laat is veel te laat.
Nou ja daar is wel een kanttekening bij de plaatsen. In de basis is er genoeg gas; https://www.nlog.nl/olie-...erige%20(kleine)%20velden. Ons gasverbruik is zo hoog omdat er overheidsbeleid is bedacht waarbij vrijwel alle actieve energiecentrales aangedreven zijn op gas. Dus los van het stoken in de huizen zelf wordt ook de elektriciteit met gas opgewekt. Dat is jammer want daardoor is een elektrische kachel geen snelle fix voor de gestegen gasprijs. Waterstof heb je ook weer stroom voor nodig (electrolyse) dus dat lost in die zin niets op.

Probleem is nu dat je niet in een paar maanden nieuwe kolencentrales/kerncentrales kunt plaatsen én dat de EU een grote markt heeft. Dus wanneer je in Nederland 10 kolencentrales bouwt dan kan de stroomprijs nog duur zijn wanneer andere landen met tekorten zitten. Dan krijg je weer een anti EU sentiment. Dat zijn momenteel reële gevaren op de middellange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Toen de laatste steenkoolmijn dicht ging was er nog geen arbeidsomstandighedenwet, ik vraag mij af hoe je mensen anno 2022 überhaupt veilig en gezond zou laten werken in een mijn met alle huidige wetgeving.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:39

FreakNL

Well do ya punk?

Ivow85 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Tegen de tijd dat die mijnen weer operationeel kunnen worden, verwacht ik dat de (West-)Europese energievraag intussen blijvend flink gedaald is. Eindelijk is het nu immers voor veel industrieën financieel aantrekkelijk om te investeren in duurzame maatregelen, die voorheen niet rendabel waren als gevolg van (te) goedkope energie.
Ook het plaatsen van zonnepanelen op bedrijfspanden is plots aantrekkelijk. Voorheen betaalden grootverbruikers van elektriciteit nog geen 10ct/kWh. Nu gaat de kale prijs al dik over de 50ct heen. En als bedrijven zonnepanelen plaatsen dan is dat extra positief omdat de zonnepanelen dan geplaatst worden op de plek waar overdag ook daadwerkelijk veel elektriciteit gebruikt wordt. Die panelen hebben dus maar weinig tot geen invloed op de huidige problemen mbt gebrek aan transportcapaciteit op het elektriciteitsnet.
Dream on. De energiebehoefte/vraag stijgt en zal blijven stijgen. Dit heeft met bevolkingsgroei te maken maar ook met de onwil om te veranderen.

Op de fiets naar het werk, dat helpt in het verminderen van energiebehoefte.

Niet je ICE inruilen voor een EV en dan net doen of je zo groen bezig bent. Ja, qua uitstoot wel... Maar ook de energie die in je ICE gaat moet weer ergens opgewekt worden. Geen energievraag is altijd nog beter...

Beetje hetzelfde als mensen die hun dak vol met panelen leggen en daarna airco's aanschaffen en daarmee de hele "winst" teniet doen.. Sterker nog, voor het milieu was het veel beter geweest als deze panelen en airco's nooit geproduceerd hadden hoeven worden.

We moeten consuminderen.. En wat we wel consumeren moeten we lokaal produceren.

Ik ben overigens niet roomser dan de Paus. En ik denk ook dat we op een path-of-no-return zitten. Maar dit komt vooral omdat ik nogal eens in het buitenland vertoef (ongeveer 1/3e van het jaar) en ik wat ervaringen heb hoe ze daar over "het milieu" denken...

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 11-08-2022 07:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 02:27:
[...]

Dream on. De energiebehoefte/vraag stijgt en zal blijven stijgen. Dit heeft met bevolkingsgroei te maken maar ook met de onwil om te veranderen.

Op de fiets naar het werk, dat helpt in het verminderen van energiebehoefte.

Niet je ICE inruilen voor een EV en dan net doen of je zo groen bezig bent. Ja, qua uitstoot wel... Maar ook de energie die in je ICE gaat moet weer ergens opgewekt worden. Geen energievraag is altijd nog beter...

Beetje hetzelfde als mensen die hun dak vol met panelen leggen en daarna airco's aanschaffen en daarmee de hele "winst" teniet doen.. Sterker nog, voor het milieu was het veel beter geweest als deze panelen en airco's nooit geproduceerd hadden hoeven worden.

We moeten consuminderen.. En wat we wel consumeren moeten we lokaal produceren.

Ik ben overigens niet roomser dan de Paus. En ik denk ook dat we op een path-of-no-return zitten. Maar dit komt vooral omdat ik nogal eens in het buitenland vertoef (ongeveer 1/3e van het jaar) en ik wat ervaringen heb hoe ze daar over "het milieu" denken...
1: ik heb me niet precies genoeg verwoord. Ik bedoelde de behoefte aan fossiele energie. Die behoefte zal mede door toename van productie van duurzame energie afnemen.

2: In Nederland is sinds 2004 al een licht dalende trend ingezet mbt totaal energieverbruik. https://www.clo.nl/indica...nergieverbruik-per-sector

3: overstap van ICE naar BEV levert snel een energiebesparing op van tientallen procenten op basis van hetzelfde aantal kilometers. Daarbij komt natuurlijk nog dat een EV makkelijker is te voorzien van duurzame energie dan een auto met verbrandingsmotor.

4: met een airco kun je tot wel 50% meer energie-efficiënt verwarmen dan op gas, er van uitgaande dat de elektriciteit van de airco niet duurzaam is geproduceerd. Die paar honderd kWh om zomers te koelen maakt een verstandige airco-bezitter dan ook ruimschoots goed door in de winter zo veel mogelijk met de airco te verwarmen.
Zonnepanelen leveren netto een flinke bijdrage aan duurzaamheid.

En ja, helemaal geen energievraag is nog beter. Maar totaal niet realistisch op het grootste deel van deze aarde ivm klimatologische omstandigheden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ivow85 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:45:
4: met een airco kun je tot wel 50% meer energie-efficiënt verwarmen dan op gas, er van uitgaande dat de elektriciteit van de airco niet duurzaam is geproduceerd. Die paar honderd kWh om zomers te koelen maakt een verstandige airco-bezitter dan ook ruimschoots goed door in de winter zo veel mogelijk met de airco te verwarmen.
Die wordt weer flink gebashed vandaag :')

https://www.ad.nl/binnenl...niet-te-geloven~a779c74d/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Populistisch.. Maar er zit toch een kern van waarheid in? In NL is een airco in een woning overbodig, zeker als we beter zouden bouwen..

Maargoed, ik ben nu in het verre oosten.. Geen paneel te bekennen en aan elke flatgebouw hangen minstens 100 airco-buiten-units uit het jaar kruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FreakNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Populistisch.. Maar er zit toch een kern van waarheid in? In NL is een airco in een woning overbodig, zeker als we beter zouden bouwen..

Maargoed, ik ben nu in het verre oosten.. Geen paneel te bekennen en aan elke flatgebouw hangen minstens 100 airco-buiten-units uit het jaar kruik.
Er zit een kern van waarheid in als er alleen gekoeld wordt.

Wat de overheid juist zou moeten stimuleren is om veel meer te verwarmen met die dingen. Dat is stukken zuiniger dan met een gasketel en kan bijdragen aan de energietransitie. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er geen subsidie zit op die dingen (uiteraard moet daar wel de voorwaarde aan gekoppeld worden dat de gasketel afgevoerd moet worden). Aanleg is ook stukken goedkoper dan L/W. WP boilertje erbij voor warm water.

Gelukkig zijn er reeds gemeentes die het licht gezien hebben en wel airco subsidiëren (Den Haag bijv., ironisch genoeg 8)7 ).

Het punt is dat er constant gebashed wordt, terwijl de voordelen niet of nauwelijks benadrukt worden. Dat beetje koeling in de zomer compenseer je ruimschoots in de winter.

• phicoh
FreakNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:39:

'Als we beter zouden bouwen' geldt natuurlijk alleen voor nieuwe woningen. Verder komt er ook met moderne bouwtechnieken een bak hitte in de woning. Bijv. ongeveer 1000 W/m2 als de zon schijnt. Waar laat je die? Als je gevels en dak eenmaal opgewarmd zijn dan komt die hitte toch binnen, langzamer met goede isolatie, maar uiteindelijk wordt het toch warm. Ventilatie, gewoon maar niet doen en CO2 concentratie overdag op laten lopen?

Maar wat ik het meest bizarre vind is het belerende. Mensen staan uren in de rij op Schiphol. Iedere auto, trein, kantoor, winkel heeft wel een airco. En dan een beetje prettig leefklimaat in een woning, nee dat is toch echt een stap te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Lang niet elk huis is geschikt om te verwarmen met een L/L warmtepomp.

Ik ben het in essentie/theorie wel met je eens hoor... Maar we leven nu eenmaal niet in een ideale wereld, het merendeel van de huizen in NL zijn er niet voor geschikt. En als we ze dan eindelijk geschikt hebben schiet het op het totale plaatje (globaal) nog steeds niet op.

Dat is ook de reden dat ik er geen enkele moeite mee heb om straks ook gewoon L/L warmtepompen te installeren. Omdat ik denk dat we toch al verloren zijn. Ik maak me soms wel wat zorgen over mijn (achter)kleinkinderen.. Niet om mezelf btw...

Dit klinkt fatalistisch en is het ook.. Natuurlijk zou ik groen kunnen gaan leven enzo, juist vanwege de zorgen om mijn (achter)kleinkinderen.. Maar als ik dan weer eens in het (verre) buitenland ben zie ik gewoon dat er geen houden meer aan is...

Overigens leef ik al best groen, alles onder de 10km doe ik op de fiets, we hebben maar 1 auto (max 15k per jaar), we eten 2 dagen per weken geen vlees en we verbruiken jaarlijks maar 450m3 gas... En ik werk bij een bedrijf wat windmolen exploiteert.

/edit
@phicoh
Voor die paar dagen per jaar dat het in NL warm is kun je, zeker bij nieuwbouw, prima andere maatregelen treffen.. Maar nee, wij blijven vierkante blokkendozen bouwen, als het even kan met plat dak.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 11-08-2022 10:01 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

Nox

Noxiuz

sdk1985 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:32:
[...]

Nou ja daar is wel een kanttekening bij de plaatsen. In de basis is er genoeg gas; https://www.nlog.nl/olie-...erige%20(kleine)%20velden. Ons gasverbruik is zo hoog omdat er overheidsbeleid is bedacht waarbij vrijwel alle actieve energiecentrales aangedreven zijn op gas. Dus los van het stoken in de huizen zelf wordt ook de elektriciteit met gas opgewekt. Dat is jammer want daardoor is een elektrische kachel geen snelle fix voor de gestegen gasprijs. Waterstof heb je ook weer stroom voor nodig (electrolyse) dus dat lost in die zin niets op.

Probleem is nu dat je niet in een paar maanden nieuwe kolencentrales/kerncentrales kunt plaatsen én dat de EU een grote markt heeft. Dus wanneer je in Nederland 10 kolencentrales bouwt dan kan de stroomprijs nog duur zijn wanneer andere landen met tekorten zitten. Dan krijg je weer een anti EU sentiment. Dat zijn momenteel reële gevaren op de middellange termijn.
Genoeg gas, je beseft dat we as we speak 40 miljard kuub er doorheen jagen en na 8-10 jaar is álles er doorheen, dan heb ik de gestaakte bronnen niet meegeteld, want aardbevingen.

Dan kunnen we nog wel wat importeren, maar na een jaar of 30-40 is het einde toch wel een beetje in zicht en pompen we marginaal wat op voor toepassingen waar je specifiek aardgas voor nodig hebt.

Nee... genoeg gas, no way. Alleen als we de industrie plat leggen en enorm veel windparken in gebruik gaan nemen en beginnen met elektrisch te verwarmen en een paar LNG terminals in gebruik nemen, dan kan je spreken dat er voorlopig nog genoeg gas is.

Ik schop hem ook even naar dit topic, hoort hier wat beter thuis.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• phicoh
FreakNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:56:

Voor die paar dagen per jaar dat het in NL warm is kun je, zeker bij nieuwbouw, prima andere maatregelen treffen.. Maar nee, wij blijven vierkante blokkendozen bouwen, als het even kan met plat dak.
Als het echt maar een paar dagen per jaar warm is (en in de winter veel langer koud) dan loont het dus om huizen te bouwen die in de winter warm blijven. En dan zet je in de zomer een die paar dagen de airco aan. Zeker overdag hebben we nu zoveel stroom uit PV dat de overheid het salderen af gaat schaffen. Een airco is een prima manier om het overschot aan PV weg te werken.

Mijn ervaring is dat er iedere paar jaar een zomer is waarbij het veel langer warm is. En dan helpt anders bouwen niet. Het wordt toch warm binnen, wat je ook doet. En anders bouwen helpt natuurlijk ook niet voor die miljoenen woning die er al zijn. Of gaan we die slopen, alleen om een airco uit te sparen?

• Indoubt

Indoubt

phicoh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Als het echt maar een paar dagen per jaar warm is (en in de winter veel langer koud) dan loont het dus om huizen te bouwen die in de winter warm blijven. En dan zet je in de zomer een die paar dagen de airco aan. Zeker overdag hebben we nu zoveel stroom uit PV dat de overheid het salderen af gaat schaffen. Een airco is een prima manier om het overschot aan PV weg te werken.

Mijn ervaring is dat er iedere paar jaar een zomer is waarbij het veel langer warm is. En dan helpt anders bouwen niet. Het wordt toch warm binnen, wat je ook doet. En anders bouwen helpt natuurlijk ook niet voor die miljoenen woning die er al zijn. Of gaan we die slopen, alleen om een airco uit te sparen?
We kunnen nu al geen flinke aantallen woningen bouwen. Als we ook nog eerst onze bestaande voorraad moeten gaan slopen dan wordt het helemaal erg.

Bovendien gaan we dan eerst de ouder woningen slopen neem ik aan. (waaronder mijn appartement van zo'n 70 jaar oud). Dat was wel een drama isolatie technisch maar inmiddels wordt er al flink wat gedaan. Alleen niet zo snel en in 1 keer want de investering is heeeeel flink. Alleen al kozijnen vervangen komt op zo'n 30a 35 k€

Er is nog een flinke weg te gaan in Nederland en met de uit de hand gelopen huizen prijzen wordt het ook niet gemakkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:09

Ik ben het in essentie/theorie wel met je eens hoor... Maar we leven nu eenmaal niet in een ideale wereld, het merendeel van de huizen in NL zijn er niet voor geschikt. En als we ze dan eindelijk geschikt hebben schiet het op het totale plaatje (globaal) nog steeds niet op.

Dat is ook de reden dat ik er geen enkele moeite mee heb om straks ook gewoon L/L warmtepompen te installeren. Omdat ik denk dat we toch al verloren zijn. Ik maak me soms wel wat zorgen over mijn (achter)kleinkinderen.. Niet om mezelf btw...

Dit klinkt fatalistisch en is het ook.. Natuurlijk zou ik groen kunnen gaan leven enzo, juist vanwege de zorgen om mijn (achter)kleinkinderen.. Maar als ik dan weer eens in het (verre) buitenland ben zie ik gewoon dat er geen houden meer aan is...

Overigens leef ik al best groen, alles onder de 10km doe ik op de fiets, we hebben maar 1 auto (max 15k per jaar), we eten 2 dagen per weken geen vlees en we verbruiken jaarlijks maar 450m3 gas... En ik werk bij een bedrijf wat windmolen exploiteert.

/edit
@phicoh
offtopic:
Collega van me was onlangs op vakantie in Gambia, hier thuis doet ze altijd netjes afval scheiden, glas in de glasbak, papier in de papierbak, plastic in de plasticbak, batterijen in de batterijenbak... maar daar hebben ze überhaupt geen prullenbakken. Bestaan gewoon niet, nergens. Dus iedereen flikkert elk stuk afval, wat het ook is, gewoon op de grond. Gewoon laten vallen waar je staat, en gewoon laten liggen.

Was nogal een ontnuchterende ervaring, ook voor mij wel (hoewel tweedehands).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

migchiell schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

offtopic:
Collega van me was onlangs op vakantie in Gambia, hier thuis doet ze altijd netjes afval scheiden, glas in de glasbak, papier in de papierbak, plastic in de plasticbak, batterijen in de batterijenbak... maar daar hebben ze überhaupt geen prullenbakken. Bestaan gewoon niet, nergens. Dus iedereen flikkert elk stuk afval, wat het ook is, gewoon op de grond. Gewoon laten vallen waar je staat, en gewoon laten liggen.

Zeer herkenbaar en je hoeft er niet voor naar een 3e-wereld land…

Ik zeg niet dat wij dan niks meer moeten doen hoor (dat is namelijk whataboutism) maar ik vraag me terdege af of het genoeg is om de wereld te redden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat wordt vaak gezegd, maar de ervaring leert eigenlijk dat het verassend is hoeveel huizen wel geschikt zijn. De meerderheid durf ik wel te stellen. Mijn vader verwarmt zijn huis uit 1918 met een L/L en dat werkt uitstekend. Het is zeker niet zo dat dat huis nou geweldig geisoleerd is. Vermogen moet natuurlijk wel goed afgestemd worden op warmtevraag, bij elke warmtepomp systeem is dat belangrijk omdat je in deellast wil blijven draaien voor een goede COP. In vrijwel alle gevallen waarbij het 'niet werkt' is er gekozen voor een (veel te) zwak systeem wat dan hard moet werken wat weer als gevolg heeft dat je COP in elkaar dondert. Dan is een huis niet 'niet geschikt', nee, de installatie is niet toereikend voor het huis.

Nee, mensen zijn vooral erg bang gemaakt door de CV branch voor de warmtepomp. In de praktijk blijken die angsten helemaal niet zo realistisch te zijn, mits kundig geïnstalleerd. En of het dan L/L, W/W of L/W maakt eigenlijk geen zak uit.. het mooie aan L/L is dat het zo goedkoop is.

Voor de rest eens met je verhaal.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:53:
[...]
Verder komt er ook met moderne bouwtechnieken een bak hitte in de woning. Bijv. ongeveer 1000 W/m2 als de zon schijnt. Waar laat je die? Als je gevels en dak eenmaal opgewarmd zijn dan komt die hitte toch binnen, langzamer met goede isolatie, maar uiteindelijk wordt het toch warm.
Langzamer is toch beter? Het is, zelfs met de extreme omstandigheden van de afgelopen jaren, zelden langer dan een week erg warm. Dus hoe langer je de warmte buiten kan houden, hoe groter de kans dat het alweer voldoende is afgekoeld dat je de restwarmte makkelijk kwijtraakt met een raampje open. Alleen als we hittegolven van 20 dagen krijgen dan red je niet zonder actieve koeling.

[ Voor 5% gewijzigd door Compuchip87 op 11-08-2022 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Compuchip87 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Langzamer is toch beter? Het is, zelfs met de extreme omstandigheden van de afgelopen jaren, zelden langer dan een week erg warm. Dus hoe langer je de warmte buiten kan houden, hoe groter de kans dat het alweer voldoende is afgekoeld dat je de restwarmte makkelijk kwijtraakt met een raampje open. Alleen als we hittegolven van 20 dagen krijgen dan red je niet zonder actieve koeling.
Zo werkt het niet in mijn ervaring. Gevels en daken warmen op van de zon. Die warmte raak je moeilijk kwijt want echt koud is het 's nachts ook niet. Daarmee warmt het hele huis langzaam op.

Zolang de buitenlucht overdag koel genoeg is, kan je met ventileren de temperatuur binnen wel goed houden. Zodra de buitenlucht temperatuur omhoog gaat begint het probleem. Het gebouw is al warm, en ventileren werkt niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:26
migchiell schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

offtopic:

offtopic:
En toch is de ecologische footprint van een gemiddelde Gambiaan 5x zo laag dan die van de gemiddelde Nederlander (0,92 vs 5.02).

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Goed om te horen @Glashelder , ik ga op termijn ook L/L warmtepompen installeren en ik verwacht dat dit zeker genoeg gaat zijn voor de (straks) 3 slaapkamers, gezien dat ik sowieso maar 450m3 verbruik per jaar. Op zolder ga ik de 3e slaapkamer creëren en wellicht dat ik daar meteen de radiator achterwege laat, aangezien dat best een klus zou zijn om te installeren… Gaat om een ruimte van 4.5 bij 3.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 11-08-2022 11:44 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is zo warm/koud met een split airco.
Zou voor mij een no brainer zijn.

Daarnaast hoef je een slaapkamer al nagenoeg nooit te verwarmen. Hoevaak gebruik je de radiator dan?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nauwelijks. Eigenlijk alleen in de huiskamer. Op de slaapkamers misschien 10 keer per jaar, op zolder nooit. Badkamer wel iets meer maar dat ligt aan mijn vriendin :+

• Rofdof
FreakNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:43:
Goed om te horen @Glashelder , ik ga op termijn ook L/L warmtepompen installeren en ik verwacht dat dit zeker genoeg gaat zijn voor de (straks) 3 slaapkamers, gezien dat ik sowieso maar 450m3 verbruik per jaar. Op zolder ga ik de 3e slaapkamer creëren en wellicht dat ik daar meteen de radiator achterwege laat, aangezien dat best een klus zou zijn om te installeren… Gaat om een ruimte van 4.5 bij 3.
In ons vakantiehuisje ga ik dit jaar ook voor eerst verwarmen met de airco. We hebben plafond uitblaaspunten in elke ruimte behalve de badkamer hal en wc. In de badkamer ga ik wellicht nog punt plaatsen.
4kwp aan panelen en op jaarbasis heb ik denk ik 450 m3 gas nodig voor verwarmen. (Winter 15 graden).

Er zit een youless achter gas en elektra en heb accounted bij enelogic. Kan alles mooi loggen en vergelijking maken.

En thuis gaan we over van een hybride naar een full electric met een stuk meer vermogen. Dus ik ben heel benieuwd komende winter 😛

• Aghanim
  • Niet online
Wij staan ook voor de keuze van een nieuw verwarmingssysteem. Lucht/Lucht is super interessant vanwege de kosten vergeleken met warmtepomp + volledige vloer uitgraven en opnieuw opbouwen. Ik schat dat het rond de 25k aan geld scheelt. Toch durf ik het nog niet echt aan. We hebben een groot huis van 220m2 met HR++ en spouwmuur isolatie uit 2019. Het dak is nog origineel uit 1979, daar wil ik nog van binnen uit gaan na isoleren. Ik zou zo graag vooraf willen weten hoe het comfort en warmtegeleiding van L/L is in ons huis. Het is namelijk nogal zonde als het tegenvalt en we alsnog voor de andere optie moeten gaan.

Sowieso baal ik van de ontwikkelingen op de energiemarkt. Met een verbruik van 1500m3 en 3200kWh (PV met 4000kWh compenseert dat) was er eigenlijk geen geldelijke motivatie om iets te doen bij de oude tarieven.

Verwijderd

Aghanim schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:24:
Wij staan ook voor de keuze van een nieuw verwarmingssysteem. Lucht/Lucht is super interessant vanwege de kosten vergeleken met warmtepomp + volledige vloer uitgraven en opnieuw opbouwen. Ik schat dat het rond de 25k aan geld scheelt. Toch durf ik het nog niet echt aan. We hebben een groot huis van 220m2 met HR++ en spouwmuur isolatie uit 2019. Het dak is nog origineel uit 1979, daar wil ik nog van binnen uit gaan na isoleren. Ik zou zo graag vooraf willen weten hoe het comfort en warmtegeleiding van L/L is in ons huis. Het is namelijk nogal zonde als het tegenvalt en we alsnog voor de andere optie moeten gaan.

Sowieso baal ik van de ontwikkelingen op de energiemarkt. Met een verbruik van 1500m3 en 3200kWh (PV met 4000kWh compenseert dat) was er eigenlijk geen geldelijke motivatie om iets te doen bij de oude tarieven.
Als L/L tegenvalt zet je toch een pelletkacheltje in je woonkamer en stook je die op de momenten dat het echt koud is/als je savonds lekker op de bank zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 11:24
We zijn duidelijk aan het overgaan naar de fase dat het bij de mensen begint in te sijpelen dat we voor moeilijke tijden staan qua energievoorziening.

Ik zei al vanaf begin maart dat de ' ik doe wel een trui extra aan' als onzin kan beschouwd worden. Ook al is dit metaforisch bedoeld, stoorde ik me hard aan de vereenvoudiging van het probleem. Het geeft namelijk weer dat het allemaal zo lastig niet zou worden. Wel wacht maar af tot de wintermaanden..

Ik adviseer al maanden mensen om zonnepanelen aan te schaffen in combinatie met een lucht lucht warmtepomp. In maart werd ik letterlijk nog een doomsdayprepper genoemd, nu kunnen de installateurs zelf de vraag niet meer aan, alsook komen diezelfde mensen nu tot inzien dat het toch geen z'n slecht idee is!

Mijn L/L installatie zal wellicht al zijn terugverdiend na een kleine 1.5 jaar als de prijzen zo blijven. Ik ben inwoner van België en kan nog genieten van een terugdraaiende teller, ik zit zowat in de beste positie op vlak van energievoorziening.

Waar ik me wel zorgen om maak is de mensen die de financiën niet hebben om dit soort investering te doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Rubberen schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:48:
We zijn duidelijk aan het overgaan naar de fase dat het bij de mensen begint in te sijpelen dat we voor moeilijke tijden staan qua energievoorziening.

Ik zei al vanaf begin maart dat de ' ik doe wel een trui extra aan' als onzin kan beschouwd worden. Ook al is dit metaforisch bedoeld, stoorde ik me hard aan de vereenvoudiging van het probleem. Het geeft namelijk weer dat het allemaal zo lastig niet zou worden. Wel wacht maar af tot de wintermaanden..

Ik adviseer al maanden mensen om zonnepanelen aan te schaffen in combinatie met een lucht lucht warmtepomp. In maart werd ik letterlijk nog een doomsdayprepper genoemd, nu kunnen de installateurs zelf de vraag niet meer aan, alsook komen diezelfde mensen nu tot inzien dat het toch geen z'n slecht idee is!

Mijn L/L installatie zal wellicht al zijn terugverdiend na een kleine 1.5 jaar als de prijzen zo blijven. Ik ben inwoner van België en kan nog genieten van een terugdraaiende teller, ik zit zowat in de beste positie op vlak van energievoorziening.

Waar ik me wel zorgen om maak is de mensen die de financiën niet hebben om dit soort investering te doen..
er zal een groep zijn die altijd YOLO heeft gedacht en geld aan luxe artikelen heeft besteed.

Maar in nederland heb je heel veel mensen die het geld er niet voor hebben of de mogelijkheden niet (flat).

Eigenlijk zou er een regeling moeten komen dat mensen zonder voldoende financiele middelen een lening krijgen zonder rente of extreem laag.
Met deze lening kopen ze panelen en een warmtepomp.
met het lagere energieverbruik betaald zo'n investering zich binnen 10 jaar met gemak terug en daarna hebben deze mensen ook blijven financieel meer lucht.

En voor mensen zonder plek moet er de mogelijkheid zijn om panelen te kopen in een zonnepark. En dan niet via vage obscure clubjes waar dan nog steeds veel geld aan de strijkstok blijft kleven.

en bij alle nieuwbouw en (grote) renovaties alleen vergunningen afgeven als je flink investeert in duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:00
Herkenbaar wat je schrijft.
Hier ook de keuze gemaakt om de afgelopen jaren geen luxe dingen te kopen/doen. Wel een stapel zonnepanelen, huisisolatie en 2 L/L warmtepompen. Huis en kantoor.
Resultaat is geen stroomkosten meer en propaan kost 1500,- over het jaar heen aan stookkosten.
Maar die investeringen geven inderdaad niet zoveel likes (..tot nu toe..) op de socials dan een dikke vakantie, keuken of auto :-)

Oftewel de mindset is/moet wel anders zijn om de slag te maken, ik denk dat NL best wel genoeg centjes heeft. Er is ook nog zoveel laaghangend fruit, denk aan zonwering, slimmer (ochtend nu..) veel ventileren, deuren gesloten, enz. Daar kan een overheidscampagne denk ik nog veel aan bijdragen.
De inzichten zijn over het algemeen maar zozo is mijn mening en met een stukje voorlichting iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Heb zitten zoeken maar kan het niet vinden. Iemand site waar je de doorvoer van gas door nordstream 1 per dag/week kunt zien. Zat op 20% toen die weer ingeschakeld werd. Ben wel benieuwd naar de waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 12:45
Rubberen schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:48:

De politiek ziet het nog niet echt blijkbaar. Maar ik zie straks een groot verschil komen tussen arm en rijk door energie. De iets hogere midden inkomens kopen gewoon een nieuwbouw met warmtepomp en zonnepanelen en klaar. 0 euro rekening over het hele jaar. Ik ken er genoeg zeg maar.

Maar daarnaast heb je ook nog mensen met wat lagere inkomens, een gezin en niet even 10-20K om even te investeren in dat soort zaken. En juist omdat ze de investering niet kunnen doen lopen ze de gigantische ROI die bijna verplicht nodig is om te overleven mis.

Energie prijzen gaan omhoog -> Arme mensen worden nog armer. En mensen die wel isolatie + zonnepanelen + warmtepomp hebben voelen in principe veel minder inflatie.

Conclusie: Inflatie gaat afhangen van hoe rijk je bent. Ben je rijker kun je meer investeren heb je lagere inflatie. Ben je armer gaat de inflatie jou harder raken.

De armen worden armen, de rijken worden minder geraakt. (Najha ik zie om me heen, helemaal niet geraakt want die krijgen zelfs gigantische subsidies omdat ze het geld hebben en hebben 0 euro rekening vanwege salderingsregeling.)

0 euro energie rekening voor de rijkere, en duizenden en duizenden euro's per jaar voor de arme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfisti
  • Laatst online: 16:38

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Rofdof schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:04:
Heb zitten zoeken maar kan het niet vinden. Iemand site waar je de doorvoer van gas door nordstream 1 per dag/week kunt zien. Zat op 20% toen die weer ingeschakeld werd. Ben wel benieuwd naar de waardes.
Kan gewoon via de Nord stream site: https://www.nord-stream.info/
Physical flow selecteren, datum instellen en dan zie je zo de geleverde hoeveelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:13
Alfisti schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:24:
Kan gewoon via de Nord stream site: https://www.nord-stream.info/
Physical flow selecteren, datum instellen en dan zie je zo de geleverde hoeveelheden.
Ongeveer 20-25% van normaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sv6oD2rpawCFHrE2fUn6ecKYb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fML5RDsRDNczSeEZ6YnvKMx2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
YouTube: SCHÖNE ÜBERRASCHUNG: Gasspeicher zu 75 Prozent gefüllt - Erstes Spei...

duitsland loopt voor op hun besparingen/gasopslag.

Nu al op 75% terwijl dat doel was voor 1 september.
Verder kijken ze nu daar hoe ze de gestegen kosten gaan opvangen. Mensen in de bijstand/laag inkomen lijken daar niet getroffen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Als ik nieuwbouw zou zetten, ben ik verplicht om bv: gas te aansluiten?
Als de toekomst zonne-energie is, waarom kiezen mensen nog altijd voor gas/mazout?

Ik zou alles op elektriek zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

LadyVodka schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:07:
Als ik nieuwbouw zou zetten, ben ik verplicht om bv: gas te aansluiten?
Als de toekomst zonne-energie is, waarom kiezen mensen nog altijd voor gas/mazout?

Ik zou alles op elektriek zetten?
Gezien je taalgebruik gok ik dat je over België praat?
Hier in Nederland worden vziw de meeste nieuwe woningen gewoon gasloos opgeleverd en doe je alles 100% elektrisch. Wat je bij voorkeur zelf opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 12:45
Dennis1812 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Gezien je taalgebruik gok ik dat je over België praat?
Hier in Nederland worden vziw de meeste nieuwe woningen gewoon gasloos opgeleverd en doe je alles 100% elektrisch. Wat je bij voorkeur zelf opwekt.
Je kan niet eens meer kiezen volgens mij. Voorheen paar jaar geleden kon je nog kiezen tussen gas of warmtepomp. Dat is nu over volgens mij. Tenminste ik zie geen nieuwbouw projecten met gas meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Sinds 1 juli 2018 worden er geen vergunningen meer uitgegeven voor nieuwbouwprojecten met gas.

Het kan zijn dat je nog wel gasaansluitingen van daarna tegenkomt maar dus alleen als de vergunning voor die tijd is aangevraagd. Daarnaast kunnen gemeentes nog uitzonderingen maken, bijvoorbeeld indien gas het enige praktische is, maar dat komt niet of nauwelijks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Duitsland laat consument betalen voor energiecrisis

Een heffing op het gasverbruik die de factuur van een Duits gezin jaarlijks 500 euro duurder maakt, moet noodlijdende gasinvoerders behoeden voor verder onheil. Maar de hogere energiekosten voor gezinnen en bedrijven dreigen de Duitse economie nog dit jaar in recessie te doen gaan.

Bron de tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Rubberen schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:57:
Duitsland laat consument betalen voor energiecrisis

Een heffing op het gasverbruik die de factuur van een Duits gezin jaarlijks 500 euro duurder maakt, moet noodlijdende gasinvoerders behoeden voor verder onheil. Maar de hogere energiekosten voor gezinnen en bedrijven dreigen de Duitse economie nog dit jaar in recessie te doen gaan.

Bron de tijd
Hp de tijd? Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
https://www.tijd.be/polit...or-energiecrisis/10407455

Je zal helaas wel op een paywal terecht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Zomaar een hersenspinsel van mij. De vulgraden van Dld nl en dergelijke zijn goed te vinden en regelmatig updates.
Maar kan het niet zijn dat de percentages hoger (of lager) liggen om Putin op verkeerde been te zetten?

Ik heb zelf nog een heel goed contract voor 2,5 jaar en pv installatie onlangs weer uitgebreid.

Maar ik maak er nu een spelletje van om steeds kouder te douchen en de straal tot de helft te reduceren. Waar ik vroeger was in de droger donderde komt dat nu buiten op rekje op droog molen.

Hoop dat meer mensen dat doen. Niet voor geld/besparingen maar om Europa minder afhankelijk te laten zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Rofdof op 16-08-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb me ook al vaker afgevraagd of het communiceren van de voorraad en maatregelen al dan niet de strategie van Putin beïnvloedt.

Zelf ga ik niet aan dergelijke maatregelen beginnen. Mijn tijd is schaars en daarom heb ik een warmtepomp droger voor de was. Als ik douche dan wil ik dat comfortabel doen. Ik ben wel in 5 min klaar.

Zo lang ons gasverbruik in een vrijstaand huis (220m2) op hetzelfde niveau is als een tussenwoning (volgens Greenchoice) en we 0kWh verbruiken door PV vind ik het wel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Zo werkt het niet in mijn ervaring. Gevels en daken warmen op van de zon. Die warmte raak je moeilijk kwijt want echt koud is het 's nachts ook niet. Daarmee warmt het hele huis langzaam op.

Zolang de buitenlucht overdag koel genoeg is, kan je met ventileren de temperatuur binnen wel goed houden. Zodra de buitenlucht temperatuur omhoog gaat begint het probleem. Het gebouw is al warm, en ventileren werkt niet meer.
Ja, dit^

Zelf woon ik in een vrij warm huis met de huis- en slaapkamer op het zuiden. Ik heb hier airco (cassette-units in systeemplafond) en ik ben er al zo zuinig mogelijk mee want die dingen kosten stroom. Omdat energieprijzen zo de pan uitreizen stel ik de airco niet lager in dan op 23 graden en dan alleen op eco-stand. Dit reduceert vermogen en om het extra koel te krijgen zet ik een ventilator aan. Je gebruikt dan minder airco en het is toch lekker in huis vertoeven. Ik kan het wel betalen, maar ik verwacht binnenkort wel wat bij te mogen leggen. Heel wat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het kan altijd zuiniger en ik kan heel hard mijn best doen, maar ik run een eigen bedrijf (accugroothandel) en als ik thuis kom mag ik mezelf wel wat comfort gunnen. Ik kan wel overal op beknibbelen en ik kies 'bewust' voor wat meer comfort, mag het?

Natuurlijk ben ik me er terdege van bewust dat bronnen schaars aan het worden zijn. Groningen gaat met de hakken in het zand want zullen de gaskranen daar weer open gaan (moeten)?

Het is geen 'kort' dilemma wat we zo af kunnen doen en de superrijken kunnen stoken dat het hun lief is en mensen met een bijstand zitten letterlijk in de koude. Ik mis wel eens solidariteit.

Nederland knalt gewoon de prijs sky high en vele zullen dan écht in de knel komen; buiten het feit dat de voorraad gas er op dit punt niet toe doet. Nee, het is een bewustwording in situ om te bewijzen hoe solidair we kunnen zijn als een land en terwijl ik dit epistel schrijf voel ik wel empathie voor mijn medemens. Goed, ik heb het goed en ik kan het wel betalen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet bespaar. We moeten met ons allen doen met de voorraad van energie en dit gaat iedereen raken linksom of rechtsom. Ook de president zal bij moeten betalen.

Solidariteit om de armste in ons land wat meer subsidie te geven want niemand hoeft in de winter écht kou te lijden. Ik ben weliswaar rechts, maar wat nu gaande is kan echt niet. Hoe hoog de energieprijs ook moge zijn/worden; iedereen moet tenminste in de winter wel tot 19 graden kunnen stoken zonder naar de voedselbank te hoeven.

En dan weer on-topic of een airco echt nodig is in ons land.

Welleswaar is het merendeel van de dagen niet nodig, maar de zomers worden steeds warmer en niet alleen warmte brengt last; ook luchtvochtigheid kan vies aanvoelen en gevaarlijk worden. Het is meer dan gewenst om die dagen een airco te gebruiken terwijl een airco nu nog best een luxeproduct is.
Niet alleen koelen, maar sommige units kunnen ook verwarmen en dan werkt het als een warmtepomp en zit je er in de winter warmpjes bij, goedkoper dan je huis opstoken met aardgas. Dit is weer een enorm groot voordeel van een airco. Het is weliswaar een investering die je niet 100% terug zal verdienen, maar welke in dit geval nog te verantwoorden is.
Mijn 3 units heb ik via hypotheek verhoogt en als ik ooit verhuis kan ik meer voor mijn huis vragen door de gemakken van het pand en zo heb ik goedkoop frisse lucht in huis.

Noodzaak? Nee, niet echt om eerlijk te zijn. Ik doe het voor het comfort en als ik thuis werk kan ik me wel beter concentreren.

Moeilijke discussies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jimh307 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:41:
[...]
Niet alleen koelen, maar sommige units kunnen ook verwarmen en dan werkt het als een warmtepomp en zit je er in de winter warmpjes bij, goedkoper dan je huis opstoken met aardgas. Dit is weer een enorm groot voordeel van een airco. Het is weliswaar een investering die je niet 100% terug zal verdienen, maar welke in dit geval nog te verantwoorden is.
Tegenwoordig kunnen ze dat eigenlijk allemaal. En als jij gas inruilt voor verwarmen met je airco dan ga je die zeker 100% terugverdienen.

Mijn airco in de woonkamer heeft zichzelf al 2 x terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
Mijn broer woont samen met een expat in de Randstad. Ze wonen in een appartement gebouwd in de jaren 30. Niet energie neutraal te krijgen.

Onderschat niet de fucking oude meuk waar Nederlanders in wonen. Nieuwbouw is verwaarloosbaar op het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:42:
[...]

Tegenwoordig kunnen ze dat eigenlijk allemaal. En als jij gas inruilt voor verwarmen met je airco dan ga je die zeker 100% terugverdienen.

Mijn airco in de woonkamer heeft zichzelf al 2 x terugverdiend.
Ik zou het graag willen maar in mijn huis moet ik al snel naar 6 binnen units (3 boven en 3 beneden) en dan heb ik nog niet alle ruimten voorzien. Daarmee wordt het een grote gok of ik wel naar voldoende comfort kan verwarmen. Beetje duur om uit te proberen ook. Dan is een lucht/water oplossing in verhouding nog wel duurder (want vloerverwarming en isolatie plaatsen) maar succes ook meer gegarandeerd. Mijn punt is dat het niet altijd zo eenvoudig is om van het gas af te komen. De flinke investering en bijbehorende terugverdientijd laat ik dan maar even buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Maar heb je in al die ruimtes verwarming nodig?
Ik verwarm alleen de woonkamer en keuken.
Koelen ook de slaapkamers dan.

Kan mij indenken dat hier nog een kantoor bijkomt. Maar wat voor extra ruimte moet je allemaal verwarmen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:17:
Maar heb je in al die ruimtes verwarming nodig?
Ik verwarm alleen de woonkamer en keuken.
Koelen ook de slaapkamers dan.

Kan mij indenken dat hier nog een kantoor bijkomt. Maar wat voor extra ruimte moet je allemaal verwarmen dan?
Beneden:
- woonkamer (50m2)
- keuken (25m2)
- speelkamer (20m2)

Boven:
- slaapkamer kind 1 (20m2)
- slaapkamer kind 2 (18m2)
- werkkamer (16m2)

En als het echt koud wordt is het prettig (maar niet noodzakelijk en kan ook met een elektrisch kacheltje) om de badkamer ietwat op te warmen. Dat hoeft geen 22C te zijn maar van 15C naar 18C voorafgaand aan douchen. Onze kinderen zitten (helaas in dit geval) regelmatig op hun eigen kamer boven. Dan is 15C ook te koud.

Voor zover mij bekend gaat de airflow van een airco niet de bocht om, je kunt dus niet een kamer met een deur op 90C vanaf de airco mee verwarmen met die flow. Lucht vanuit een individuele kamer komt in de hal/overloop terecht en die is bij ons 24m2. Ik kan me daarom voorstellen dat de grootte van onze woning hier de bottleneck is voor de airflow.

Misschien kan het prima maar dat weet je pas als je het doet. Om te koelen hoef ik geen airco's dus vanuit die motivatie plaatsen en dan als bijvangst verwarmen is hier geen optie.

Het zou denk ik veel mensen helpen als je meer zekerheid vooraf zou hebben over verbruik en comfort wanneer je compleet verandert van manier van verwarmen. Daar zie ik bij mezelf en anderen in mijn omgeving vooral een drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

YangWenli schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:29:
Mijn broer woont samen met een expat in de Randstad. Ze wonen in een appartement gebouwd in de jaren 30. Niet energie neutraal te krijgen.

Onderschat niet de fucking oude meuk waar Nederlanders in wonen. Nieuwbouw is verwaarloosbaar op het totaal.
"fucking oude meuk". tja, niet iedereen wil in een karakteristiek jaren 30 huis wonen, dat is maar goed ook, want daardoor woon ik er wel in eentje :P

Je kan een heel eind komen met energieneutraal maken, maar dan moet je wel de investeringen kunnen en willen doen.

We kunnen niet alle oude woningen slopen en er energieneutraal voor terugbouwen. Helemaal met die stikstofbeperkingen. Oja, de bouwvakkers hebben we er ook niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
Aghanim schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Onze kinderen zitten (helaas in dit geval) regelmatig op hun eigen kamer boven. Dan is 15C ook te koud.
Ik heb nog geen kinderen, maar ben wel benieuwd wat de complicaties zijn als je de insteek veranderd naar: "helaas voor de kinderen".

Dan zijn hun slaapkamers altijd koud en werken / spelen ze in de woonkamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

banaliteit schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Ik heb nog geen kinderen, maar ben wel benieuwd wat de complicaties zijn als je de insteek veranderd naar: "helaas voor de kinderen".

Dan zijn hun slaapkamers altijd koud en werken / spelen ze in de woonkamer?
Ook al heb je geen eigen kinderen, je kunt je vast wel enigszins voorstellen dat kinderen ook de behoefte hebben om zich terug te kunnen trekken op hun eigen kamer en daar te spelen.
Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?