Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.837 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 17:18
Dennis1812 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:48:
[...]

Komt door de sneeuw en mist en ijzige kou?
Ik voorspel 3 elfstedentochten en dat de kerstman niet kan komen door de sneeuwval.
Sinterklaas flikkert van t dak door een zonnesteek bij spontane hittegolf.

Zoiets?
Volgens MIF (Meteorologisch Instituut Finkers): "Bij 3 graden wordt het een zachte winter, bij 0 graden een milde winter, bij -5 een redelijke winter en bij -10 een strenge winter."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Jaja. Wellicht dat er modellen waren die al iets konden voorspellen.

Maar goed. De gemeenteraad in enschede snapt niet dat er een energie crisis is.
Wat een volk.

https://www.tubantia.nl/e...-leidt-tot-niks~afa87e41/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
De journalist heeft er ook geen vertrouwen in :P
Als dat niet lukt, kan de EU het verplichten. Nou ja, soort van. Maar daarover later meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Aghanim schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:52:
We hebben in NL prima iets in de grond maar daar mag niet aangekomen worden. Volgens mij is het code rood. Dan wel omdat er straks geen gas is, dan wel omdat het voor jan modaal niet meer te betalen wordt, dan wel omdat je de afhankelijkheid van Rusland niet kunt vertrouwen.
Helaas is het in de Nederlandse politiek de afgelopen jaren heel gewoon geweest om vooral af te wachten en te hopen dat probleem X/Y/Z/etc. vanzelf goed komt.

Met de huidige gasprijzen kunnen we zoveel verdienen dat we én de Groningers tegemoet kunnen komen én iedere Nederlander een verlichting kunnen geven in de energierekening én nog geld overhouden (bijv. het terugdringen van de staatsschuld of juist dat geld inzetten om wel voor een structureel alternatief te zorgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
Zucht... Wat heb je aan een 'tegemoetkoming' als je huis op instorten staat, je vreest voor de veiligheid van je kinderen en er simpelweg de komende jaren niet voldoende bouwvakkers beschikbaar zijn om je woning te versterken of opnieuw te bouwen? Zit je daar met een dikke portemonnee maar met net zoveel angst, stress en de daarbijbehorende gezondheidsproblemen als voorheen. Geld maakt niet gelukkig en lost dat niet op.

Of heb je gemist dat er zowel een groot tekort aan bouwvakkers als een groot tekort aan woningen is?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ach, zolang we elders momenteel huizen bouwen alsof t niks is en huizen verbouwen aan de lopende band en aannemers niet meer op komen dagen omdat een ander meer betaald..

Ik gok dat er wel wat bedrijven geïnteresseerd zijn in contracten met de overheid die ze massa winsten kan opleveren. Voor een leuk prijsje doen ze elk huisje wel opknappen. Die opdrachten worden ze blij van. En de overheid betaald zeer ruim (denk maar aan mondkapjes).

En dan hebben de Groningen een mooi stevig huisje waarin ze niet meer bang moeten zijn dat de koffiekopjes kapot vallen.
Of dan verkopen ze de verstevigde huizen en gaan ze lager des land wonen. Een aardbevingsbestendig opgeknapt huis levert vast een paar centen op.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ivow85 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:09:
Zucht... Wat heb je aan een 'tegemoetkoming' als je huis op instorten staat, je vreest voor de veiligheid van je kinderen en er simpelweg de komende jaren niet voldoende bouwvakkers beschikbaar zijn om je woning te versterken of opnieuw te bouwen? Zit je daar met een dikke portemonnee maar met net zoveel angst, stress en de daarbijbehorende gezondheidsproblemen als voorheen. Geld maakt niet gelukkig en lost dat niet op.

Of heb je gemist dat er zowel een groot tekort aan bouwvakkers als een groot tekort aan woningen is?
1) met het geld dat wordt verdiend kan veel meer worden betaald dan een tegemoetkoming, namelijk zowel het versterken/verbouwen + compensatie voor het gedoe + extra.

2) het versterken of verbouwen van woningen hoeft niet tegen de scherpste prijs. Voorrang kun je kopen. Als wij als maatschappij zeggen "we betalen 25% meer, maar dan moet het werk wel z.s.m. beginnen", dan zijn er opeens zat bedrijven die volgende week al aan de slag kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Voor je zover bent dat alle Groningers een stevig huisje hebben, zelfs als je daar nu vol op inzet, ben je echt wel een paar jaar verder. Tegen de tijd dat de gaskraan weer open kan zonder dat Groningen zich zorgen moet maken, hoeven we ons al lang geen zorgen meer te maken om de gasprijzen en leveringszekerheid van deze winter.

Wat betreft die bouwvakkers: voor een enkel klusje lukt het vast om uit alle hoeken van het land bouwvakkers naar Groningen te halen. Structureel wordt dat een ander verhaal. Want ook voor veel bouwvakkers zal gelden dat een flinke zak centen wel prettig is, maar dat voor het welzijn en geluk andere dingen zwaarder wegen. Zoals tijd doorbrengen met gezin/familie/vrienden. En dan wordt er dus simpelweg gekozen om niet maandenlang in Groningen te gaan verblijven.

Op papier is het allemaal heel makkelijk. Zet die gaskraan open en met geld lossen we alle bijkomende problemen op. In praktijk zul je merken dat geld uiteraard een belangrijke rol speelt bij het oplossen van problemen, maar dat je het met het regelen van een zak geld gewoon echt niet gaat redden.
Bovendien negeer je een ander nogal acuut probleem als je alle bouwvakkers in ons richting Groningen wil sturen. Namelijk de enorme woningnood in de randstad waarvoor diezelfde bouwvakkers heel hard nodig zijn.

En je negeert daar bovenop ook nog het probleem dat diezelfde bouwvakkers óók hard nodig zijn om de primaire energievraag in ons land te verminderen, dmv het verduurzamen van de gebouwde omgeving. Ofwel: je roept iedereen op om de vloer te gaan dweilen en stelt daarmee het repareren van het dak uit totdat de vloer droog is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Je hebt helemaal gelijk hoor dat er ook nog veel andere prangende zaken zijn. Ik denk dat ik gewoon wat optimistischer hierin ben/wat meer mogelijkheden zie en jij wat pessimistischer. Op andere zaken zal het misschien weer omgekeerd zijn. :)

Als we van jouw scenario uitgaan dat versteviging een paar jaar gaat duren, dan komt het eigenlijk aan op de vraag: wiens belangen wegen zwaarder?

Ik denk dat in tijden van oorlog en grote druk op de economieën in Europa, directe verlichting in de vorm van meer gasvoorraden voorrang heeft. Het is één gasmarkt en uiteindelijk hebben honderden miljoenen mensen baat bij een goede energievoorziening.

Als de prijzen nog hoger gaan en/of zo extreem hoog blijven, of als er huishoudens of bedrijven worden afgesloten van het gas, dan zijn de gevolgen voor wat betreft gezondheid, werkloosheid en armoede véél groter dan de gevolgen van een hogere gaswinning voor de mensen in Groningen.

En ja, we hadden met z'n allen afgesproken om de gaswinning af te bouwen en te stoppen. Maar de situatie is sindsdien dusdanig veranderd, dat we (wat mij betreft) in dit geval kunnen zeggen: desperate times call for desperate measures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09

1 huis versus een groot deel van Nederland dat hun huis straks niet kan verwarmen, hmmmm, laat me even de afweging maken hoor.

We kunnen vast wel iets verzinnen om de Groningers op een correcte manier te compenseren en indien nodig veiliger onderdak te bieden.

[ Voor 8% gewijzigd door Eli3l op 28-07-2022 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 07:19

Geen ideale oplossing, maar als de woning zo onveilig is en herstel niet snel gebeurt, kunnen er wellicht ook (riante) woonunits geplaatst worden. Scheelt iig stress voor de veiligheid van je kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:54
Het ding is ook: dit gaat over grondverzakking op grote schaal.

Ik zag onlangs een korte documentaire over de Duitse steenkoolgebieden. Daar is grondverzakking opgetreden door de steenkoolontginning. Daardoor zijn rivieren van bedding veranderd, liggen grote stukken land nu onder het waterniveau,...

Nu staan er hele grote pompinstallaties die moeten vermijden dat de boel onder water loopt, voor altijd, op kosten van de mijnuitbaters. (Mijnen die nu al lang gesloten zijn).

Huizen verstevigen lijkt mij dus maar een klein deel van het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Eli3l schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:05:
[...]

We kunnen vast wel iets verzinnen om de Groningers op een correcte manier te compenseren .
schijnbaar niet daar zijn ze al jaren mee bezig en daar komt niks uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Eli3l schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:05:
[...]

1 huis versus een groot deel van Nederland dat hun huis straks niet kan verwarmen, hmmmm, laat me even de afweging maken hoor.
Het gaat niet om één huis.
Het gaat om minimaal de volledige nieuwbouwproductie in NL van twee jaar. En dat is alleen de woningen waarvan nu officieel schade is gemeld. Ga je de gasvelden in Groningen nu weer massaal leegtrekken, dan is de verwachting dat bevingen flink sterker worden en er dus ook nog veel woningen schade zullen oplopen die daar nu nog geen last van hebben. Tel je dat mee, dan ga je naar 4 a 5 jaar de volledige nieuwbouwproductie van Nederland die je nodig hebt om Groningen "te compenseren".

Heb jij al aangeboden om je woning te splitsen? Want het woningtekort in NL wordt wel héél nijpend als er zo lang geen nieuwe woningen bij komen buiten het compenseren van Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:14
bie100 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:58:
[...]

schijnbaar niet daar zijn ze al jaren mee bezig en daar komt niks uit
Als je met "ze" de overheid bedoelt, die proberen inderdaad al jaren nieuwe manieren te verzinnen om te zeggen hoe vervelend ze het vinden voor de Groningers en zetten er behoorlijk vaart achter om vooral te blijven steggelen over de verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
LA-384 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 05:44:
[...]

Geen ideale oplossing, maar als de woning zo onveilig is en herstel niet snel gebeurt, kunnen er wellicht ook (riante) woonunits geplaatst worden. Scheelt iig stress voor de veiligheid van je kinderen.
Ja tuurlijk... Een woonunit die totaal niet aan je eigen smaak en het comfort van een echte woning voldoet is goede compensatie....
Ga je toch zelf lekker in een caravan in de tuin wonen, en nodig je een Gronings gezin uit om belangeloos in jouw comfortabele woning te gaan wonen.

Daarbij: die woon-units heb je al heel hard nodig om jarenlang alle Nederlandse bouwvakkers in Groningen te huisvesten om te zorgen dat gebouwen daar vervangen of versterkt worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 28-07-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Compuchip87 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:09:
[...]

Als je met "ze" de overheid bedoelt, die proberen inderdaad al jaren nieuwe manieren te verzinnen om te zeggen hoe vervelend ze het vinden voor de Groningers en zetten er behoorlijk vaart achter om vooral te blijven steggelen over de verantwoordelijkheid.
inderdaad de overheid NAM Shell en weet ik wie nog meer die zich verrijkt hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
Uniciteit schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:30:Als wij als maatschappij zeggen "we betalen 25% meer, maar dan moet het werk wel z.s.m. beginnen", dan zijn er opeens zat bedrijven die volgende week al aan de slag kunnen
Die maatachappij stemt ook massaal blind VVD, dus daar moet je niks van verwachten, aangezien de regering nou niet bepaald betrouwbaar is gebleken.

Nope, probeer al ruim een jaar iemand te vinden om de scheuren te repareren, nog steeds niemand gevonden. Mijn ouders hadden binnen een half jaar beet, maar dat was zo'n beunhaas dat alles volgend jaar weer over moet (wel iemand gevonden, want het is hele woning die moet gebeuren). Voor gewone scheuren komen ze niet.

[ Voor 11% gewijzigd door CrazyOne op 28-07-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het gaat mij nog niet eens om het daadwerkelijk heropenen van Groningen maar om strategisch denken en daadkracht vanuit de overheid. In plaats van dat ze iets DOEN komt er een halfbakken akkoord vol uitzonderingen waarin iedere lidstaat vrijwillig 15% gas gaat besparen ;( Dat gebeurt met deze prijzen als vanzelf al wel.

Ik denk misschien te makkelijk maar op dit soort acute probleemthema’s mis ik echt doeners ipv bestuurders. Als het gaat om thema’s die je als individu niet op kunt lossen moet de overheid ingrijpen. We zitten er bij en kijken er naar.

[ Voor 35% gewijzigd door Aghanim op 28-07-2022 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
We stemmen niet op mensen met lange termijn visie want we willen geen verandering. Je zou daaruit kunnen besluiten dat onze democratie uitstekend werkt.

Als ik politicus zou zijn dan zou ik inzetten op stevige rantsoenering en dan ook nog eens ieder jaar nog een paar procent er af.
Wie zal er op mij stemmen? Niemand.

De huidige keuze van de samenleving is afwachten tot we met onze rug tegen de muur staan en dan improviseren. Mij ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

(@Wozmro, @bie100, @Ivow85, @CrazyOne)

Jullie maken allemaal valide punten! Wat echter vooral sluimert in jullie reacties is wantrouwen/teleurstelling/boosheid richting de (afwezigheid van het handelen door de) overheid.

Ja, de overheid is te lang te laks en te afwachtend geweest voor de problemen rondom de woningmarkt.
Ja, de overheid is te lang te laks en te afwachtend geweest voor de problemen rondom stikstof.
Ja, de overheid is te lang te laks en te afwachtend geweest voor de problemen rondom de gaswinning in Groningen.

Nu worden er eindelijk stappen gezet en dan zijn er mensen, waaronder ik, die opeens zeggen: "Hoh eens, we moeten nu even wat anders aanpakken en dat gaat wellicht ten koste van de aanpak van die andere problemen." Dan snap ik dat je het daar in eerste instantie niet mee eens.

Maar het alternatief is om dus laks en afwachtend zijn voor de problemen rondom de energievoorziening (en bijbehorende gevolgen).

Als deze winter de zwartste scenario's uitkomen en het misgaat met de energievoorziening, dan zijn de gevolgen voor Nederland én vele andere Europese landen vele malen erger en drastischer dan de gevolgen voor Groningen.

Wat mij betreft is het niet het ene probleem versus het ander. Ik denk dat meer gaswinning op dit moment mogelijk is én dat er nog steeds veel voor Groningen kan worden gedaan. Maar als er om wat voor reden dan ook echt een keuze tussen die twee moet worden gemaakt, dan is een potentiële wegval van de energievoorziening erger en heeft dat wat mij betreft prioriteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 28-07-2022 12:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
@Uniciteit
Laat ze eerst het kustgebied maar even volzetten met windmolens, om de 500 meter, 3 diep, van Den Helder tot aan Rotterdam, heb je iig geen gas voor energiecentrales meer nodig, is dat probleem alvast opgelost. Het groene hart kan ook wel flink wat windparken en zonneparken hebben, waar wachten we op?

En het eventuele gas uit Groningen gaat toch alleen maar naar de industrie, welke het zo spotgoedkoop kan kopen dat het irritant is. Laat ze dan ook consumentenprijzen betalen, zul je zien hoe snel ze geen gas meer nodig hebben.

Naast de scheuren in mijn huis, heb ik momenteel nog 4 werkende gasbronnen, meerdere windmolens een stikstoffabriek en 2 zonneparken binnen 2 km van mijn huis. Vindt het wel even genoeg, ze gaan maar eens kijken naar de randstad.

We mogen niet eens meer houtstoken als het aan de politiek ligt, wat hier nog wel aardig gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
@Uniciteit
Dat heb je dan verkeerd ingeschat. Ik heb vooral een hekel aan mensen die roepen dat de oplossing vooral moet komen op een manier dat ze er zelf geen last van hebben en anderen expliciet er wel last van hebben. Vooral als je de problemen die dat oplevert wegwuift met een dooddoener als 'dan geven we ze maar een zak geld en dan is het goed'. Terwijl een zak geld gewoon simpelweg niet alle problemen kan oplossen.

Nu is het met gas. Maar hetzelfde gebeurt al jaren met het verduurzamen van de energievoorziening en gebouwde omgeving. De meeste vinden alles prima, zolang men zich zelf maar niet hoeft aan te passen en/of er last heeft van 'lelijke zonnepanelen' en 'zichtvervuiling' van een windmolen die 2 kilometer buiten het dorp/de stad staat.

Als we als Nederlanders niet zo koppig waren en hadden gezorgd dat inmiddels elk huis voorzien was van simpele zaken als HR++ glas en dak, spouw en vloerisolatie dan hadden we nu ook een stuk minder zorgen voor komende winter.

[ Voor 27% gewijzigd door Ivow85 op 28-07-2022 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:06
CrazyOne schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:52:
@Uniciteit
Naast de scheuren in mijn huis, heb ik momenteel nog 4 werkende gasbronnen, meerdere windmolens een stikstoffabriek en 2 zonneparken binnen 2 km van mijn huis. Vindt het wel even genoeg, ze gaan maar eens kijken naar de randstad.

We mogen niet eens meer houtstoken als het aan de politiek ligt, wat hier nog wel aardig gebeurt.
Grappig ik weet ongeveer waar je woont. :) Maar dat is inderdaad krom... waar je woont superveel windmolens, allemaal zonnepaneel parken. En ook nog gas uit de grond. De stikstoffabriek is natuurlijk om het gas aan te passen, niet echt een bron.

Maar het mag wel even wat eerlijker verdeelt worden. Waarom niet meer windmolens en zonneparken rondom de randstad? Waarom NIET?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik denk dat het vrij simpel is, omdat in de Randstad de grond heel schaars en duur is en in Noordoost Groningen niet. Wat betreft dat last van hebben geldt natuurlijk ook dat in een druk gebied veel meer mensen er last van hebben dan in een rustig gebied. Dat is de vloek van het platteland. Maar ik begrijp prima wat jullie bedoelen en vind ook dat de lasten beter gespreid moeten worden en de zee biedt zeker nog veel mogelijkheden (hoewel ook daar overlast is voor o.a. vissers en vergeet vooral de dieren niet).

(Overigens gebeurt dit in / direct rond de randstad ook gewoon, kijk maar eens naar de vliegroutes van Schiphol. Dan woon je ergens in NH of ZH in een mooi landelijk dorp omgeven door polders en duinen of op een boerderij en dan zit je continu in de herrie en uitstoot van vliegtuigen...

Als ik de natuur rond mijn huis in wil zit ik trouwens steeds in de herrie van Zandvoort, en nee ik woon niet in Zandvoort maar 10 km verderop. Of als ik de andere kant op ga in de herrie van vliegtuigen. Want ja, natuurgebied, daar kunnen we gemakkelijk herrie maken want hebben weinig mensen overlast. En dieren boeit blijkbaar al helemaal niet.)

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 28-07-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ivow85 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:50:
@Uniciteit
(..) Ik heb vooral een hekel aan mensen die roepen dat de oplossing vooral moet komen op een manier dat ze er zelf geen last van hebben en anderen expliciet er wel last van hebben. Vooral als je de problemen die dat oplevert wegwuift met een dooddoener als 'dan geven we ze maar een zak geld en dan is het goed'. (...)

(...)

Als we als Nederlanders niet zo koppig waren en hadden gezorgd dat inmiddels elk huis voorzien was van simpele zaken als HR++ glas en dak, spouw en vloerisolatie dan hadden we nu ook een stuk minder zorgen voor komende winter.
Leuke aannames allemaal, maar al die dingen die jij hier mij/de rest van NL verwijt, heb ik niet over geklaagd.

Je kunt het gasprobleem wel negeren door te zeggen dat 'we niet zo koppig' hadden moeten zijn, maar het feit is dat we nu - juli 2022 - niets meer kunnen veranderen aan de dingen die jij hebt opgenoemd.

Als je dit probleem negeert, dan ben je zelf ook schuldig aan de koppigheid die je andere verwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

CrazyOne schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:52:
@Uniciteit
Laat ze eerst het kustgebied maar even volzetten met windmolens, om de 500 meter, 3 diep, van Den Helder tot aan Rotterdam, heb je iig geen gas voor energiecentrales meer nodig, is dat probleem alvast opgelost. Het groene hart kan ook wel flink wat windparken en zonneparken hebben, waar wachten we op?

En het eventuele gas uit Groningen gaat toch alleen maar naar de industrie, welke het zo spotgoedkoop kan kopen dat het irritant is. Laat ze dan ook consumentenprijzen betalen, zul je zien hoe snel ze geen gas meer nodig hebben.

Ik geef je geen ongelijk, maar vrijwel je hele post is weer wantrouwen/teleurstelling/boosheid richting de (afwezigheid van het handelen door de) overheid.

Ik vind de situatie waar je in zit oprecht rot voor je, maar het feit dat de overheid de afgelopen jaren in jouw geval níet goed heeft gehandeld, betekent niet dat ze nu wéér níet moeten handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Uniciteit schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:44:
[...]

Leuke aannames allemaal, maar al die dingen die jij hier mij/de rest van NL verwijt, heb ik niet over geklaagd.

Je kunt het gasprobleem wel negeren door te zeggen dat 'we niet zo koppig' hadden moeten zijn, maar het feit is dat we nu - juli 2022 - niets meer kunnen veranderen aan de dingen die jij hebt opgenoemd.

Als je dit probleem negeert, dan ben je zelf ook schuldig aan de koppigheid die je andere verwijt.
Bij vrijwel elk project tbv de bouw van windmolens is er toch echt verzet vanuit de regio. En wat betreft de isolatie en energietransitie van woningen is er wellicht geen grootschalig actief verzet geweest, maar gezien het aantal huizen waar sinds de bouw van decennia geleden amper iets verbeterd is ten aanzien van de duurzaamheid heeft een heel behoorlijk deel wel degelijk zijn kop massaal in het zand gestoken tav het verduurzamen van de eigen woning omdat isoleren maar geld kost en zonnepanelen of een warmtepomp maar ondingen zijn. Gewoon stil verzet dus.

Daarnaast negeer ik de huidige gascrisis niet. Maar de gascrisis 'oplossen' door de Groningen-crisis significant te verergeren is geen oplossen. En de 'oplossingen' die hier worden aangedragen voor het verergeren van de Groningen crisis zullen de huizenmarkt/woningbouw-crisis doen exploderen én bieden bij lange na geen echte oplossing op korte termijn voor de Groningers.

Roepen dat Groningen maar weer open moet is simpelweg verplaatsen van problemen en volledig geredeneerd vanuit eigenbelang. Problemen verplaatsen maakt het in mijn ogen op lange termijn alleen maar ingewikkelder om tot echte oplossingen te komen.

De gascrisis ga ik ook niet uit de weg. De nu 'opgelegde' 15% moet makkelijk te besparen zijn. Sterker: in Nederland is het gasverbruik eigenlijk al het hele jaar ruim 20% lager dan in voorgaande jaren. En het hele jaar al draaien de bouwbedrijven en installateurs op volle kracht om huizen te verduurzamen. Gecombineerd met een veel groter bewustzijn bij particulieren en bedrijven en daarbovenop de zware industrie en de glastuinbouw die als gevolg van hoge gasprijzen minder produceren moet 25% gas besparing in de winter haalbaar zijn. Gewoon met z'n allen een stapje duurzamer én een stapje minder.

Eigenlijk mogen we dankbaar zijn dat er nu voor de grootverbruikers eindelijk een echte prikkel is om eens serieus naar duurzame oplossingen/investeringen te kijken.

En nee, ik woon niet in Groningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Laat Groningen maar lekker met rust, ondanks dat deze lieden hun droge worst verpesten met kruidnagels hebben zij ook recht op een rustig leven.

Getekend, een Fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ivow85 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Bij vrijwel elk project tbv de bouw van windmolens is er toch echt verzet vanuit de regio. [..]
NIMBY, overal. Nederland regeltjesland. Helemaal kapot gereguleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:13:
De gascrisis ga ik ook niet uit de weg. De nu 'opgelegde' 15% moet makkelijk te besparen zijn. Sterker: in Nederland is het gasverbruik eigenlijk al het hele jaar ruim 20% lager dan in voorgaande jaren. En het hele jaar al draaien de bouwbedrijven en installateurs op volle kracht om huizen te verduurzamen. Gecombineerd met een veel groter bewustzijn bij particulieren en bedrijven en daarbovenop de zware industrie en de glastuinbouw die als gevolg van hoge gasprijzen minder produceren moet 25% gas besparing in de winter haalbaar zijn. Gewoon met z'n allen een stapje duurzamer én een stapje minder.
Het risico dat ik zie is dat wij weliswaar netjes de ‘afgesproken’ 15% besparen maar dat dit niet tot garanties leidt/dit goede gedrag beloond wordt. Als gasvoorraden op EU niveau verdeeld moeten worden bijvoorbeeld of wanneer, door alsnog een te hoge vraag, de prijs per m3 nog verder oploopt. We hebben het heft niet zelf in handen. Die positie moet je imo zo snel mogelijk willen kenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Aghanim schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:07:
[...]

Het risico dat ik zie is dat wij weliswaar netjes de ‘afgesproken’ 15% besparen maar dat dit niet tot garanties leidt/dit goede gedrag beloond wordt. Als gasvoorraden op EU niveau verdeeld moeten worden bijvoorbeeld of wanneer, door alsnog een te hoge vraag, de prijs per m3 nog verder oploopt. We hebben het heft niet zelf in handen. Die positie moet je imo zo snel mogelijk willen kenteren.
Maar die positie ga je niet kenteren met een paar miljard extra kuubs uit Groningen. Daarvoor is de capaciteit véél te laag ten opzichte van de hoeveelheden gas die normaliter vanuit Rusland naar Europa zouden stromen. Verschillende installaties in Groningen zijn al deels of geheel ontmanteld, de 40 miljard kuub die er in de piekjaren in Groningen werd geproduceerd gaan we deze winter absoluut niet bij in de buurt komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
ocn schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:19:
[...]

NIMBY, overal. Nederland regeltjesland. Helemaal kapot gereguleerd.
Nee, Nederland inspraakland. Overal maar weer inspraakrondes voor. Iedereen mag zijn/haar zegje doen en inderdaad NIMBY. Iedereen is het ermee eens dat er wat moet gebeuren, maar dat wat gebeuren moet, moet niet in je achtertuin.

En aangezien iedereen inspraak heeft wil niemand het in de achtertuin en dus gebeurt er..... niets.

Mooi voorbeeldje : in de regio Bergen op Zoom zijn plannen voor windmolens en zonneparken. Dat blijven plannen want er is geen netcapaciteit om dat weg te voeren. De netbeheerder heeft besloten dat er in de regio Halsteren een extra onderstation moet komen. Dit is nodig op die lokatie om aan de wens van de groene energie te voldoen.

De procedure om zoiets te plaatsen duurt gemiddeld 10 jaar, waarvan 8 aan "procedures" op gaan. Uiteindelijk waren ze zo ver dat er uit 3 lokaties een keuze was gemaakt. Daar was uiteraard een NIMBY tegen en die kwam met een tegenvoorstel. Het geheel wordt weer 6 maanden vertraagd wegens het verplichte onderzoek, inspraakrondes etc etc etc etc.

Op een gegeven moment zou de overheid "genoeg gekeutel" moeten roepen en een plek moeten aanwijzen. Dan kan iedereen weer door met leven en kunnen groene projecten ook weer doorgang vinden.

Maar ja, regeltjes hé? O-)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, we kunnen altijd nog naar Rusland verhuizen;

'Time to move to Russia. Don't delay, winter is coming.' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:38:

[Twitter]

Vind wel typerend met Twitter weer dat men valt over die 2 meisjes en de text 'beautiful women', dat zou slaan op die 2 kleine meisjes.. het zal niet in ze opkomen dat het over die 2 vrouwen daarna gaat :')

Verder hilarisch filmpje eigenlijk.. _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 29-07-2022 16:53 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Immutable schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:18:
[...]

Grappig ik weet ongeveer waar je woont. :) Maar dat is inderdaad krom... waar je woont superveel windmolens, allemaal zonnepaneel parken. En ook nog gas uit de grond. De stikstoffabriek is natuurlijk om het gas aan te passen, niet echt een bron.

Maar het mag wel even wat eerlijker verdeelt worden. Waarom niet meer windmolens en zonneparken rondom de randstad? Waarom NIET?
Tijdje geleden in het nieuws. Er was een wijk met heel veel GroenLinks stemmers.

Leuk lekker groen en links stemmen in de dure nieuwbouwwoning. Totdat er op een paar honderd meter een windmolenpark zou komen of kwam.

Ja ik ben voor groen maar 😂

Toen was die groene duurzaamheid niet meer zo leuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:38:

[Twitter]

Heeft iemand Thierry al getagged? :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:17:
[...]

Heeft iemand Thierry al getagged? :+
Nu wel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v7aKTTjmcj2NBGQjmX9jetDYUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zha62sFMvcmAIn5sAC0Qv4lJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 15:25
Rofdof schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:15:
[...]

Tijdje geleden in het nieuws. Er was een wijk met heel veel GroenLinks stemmers.

Leuk lekker groen en links stemmen in de dure nieuwbouwwoning. Totdat er op een paar honderd meter een windmolenpark zou komen of kwam.

Je bedoelt IJburg, Amsterdam. Tsja daar barst het van GL stemmers, die allemaal ontstemd waren dat er windmolens zouden komen. Die moesten maar ergens richting Landsmeer gezet worden. Dat ze er daar last van hebben boeit ze uiteraard niet

https://www.volkskrant.nl...woonwijk-ijburg~bab29de3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

NIMBY’s.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Aan de andere kant ontneemt de wens voor klimaatneutraal opgewekte energie mensen nog niet het recht op een bepaalde kwaliteitsstandaard voor hun leefomgeving (geluid, licht, welstand, luchtkwaliteit, etc). Waar de grens ligt en hoeveel concessies er van je verwacht mogen worden om de klimaatneutrale wens vervuld te krijgen is grijs gebied, zoals de anti-klimaters zelf maar al te goed weten als het bijvoorbeeld over zaken als consumeren, vliegen, vleeseten, houtstook, bbq-en etc gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 31-07-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Persoonlijk zou ik niet tegen een windturbine zijn. Maar goed, ik woon niet ik een nieuwbouwwijk. Waar ik woon is er genoeg herrie dat je de windtrubine toch niet zou horen.

Maar verder vraag ik wel wel was wat die paar windturbines in de gebouwde omgeving voor nut moeten hebben. Als je vergelijkt met wat er op zee gebouwd wordt, dan stelt het niets voor.
(50 MW aan wind in Amsterdam tot 2030 is natuurlijk gewoon helemaal niets).

De opdracht voor de 50 MW komt natuurlijk weer uit het pappen en nat houden plan van Den Haag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Zo ik had al een tijdje niet meer gekeken op
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5419234&span=1

Dacht dat het de laatste tijd wat gestabiliseerd was rond de 100, maar het ligt al boven de 200...

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Ik wil dat Nederland deze oorlog wint maar ik vrees dat de publieke opinie zich genadeloos gaat keren straks als de rekening binnen komt bij Nederlanders met een modaal of minder inkomen. De rechtse partijen zullen er zetels mee winnen.

Om iedereen binnenboord te houden zal de regering toch echt de portemonnee moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:07
Ja prijzen zijn weer flink gestegen. Energiebedrijven zijn ook bang dat mensen te lage maandbedragen hebben. Kan ik me wel wat bij voorstellen, gemiddeld wordt de jaarlijkse rekening EUR 6,466. Echt gigantisch.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/08/05/885194/1024x576a.jpg

https://nos.nl/artikel/24...t-een-te-laag-maandbedrag

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Ik vraag me af hoe ze dat berekenen. En dan ook nog gemiddeld.

Als ik nu bij Vattenfall mijn verbruik invul bij het modelcontract (3,28 euro/m3 gas, en 69 cent per kwh dan betaal ik nog "maar" 280 euro per maand, voor een geïsoleerde eengezinswoning van 50 jaar oud (700 m3/1800kwh). Door de zonnepanelen zou het echter maar 180 euro zijn per maand.

Dat zit nog mijlenver verwijderd van de gemiddelde prijs van de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nou het gemiddeld verbruik is schijnbaar 1200 m3 en zo’n 2500 kWh. Dan zit je al op bijna 5700. Netbeheerkosten erbij en je zit op 6000. Volgens mij moet dan wel de korting van 800 euro er nog vanaf?

Misschien dat het gemiddelde verbruik toch hoger ligt dan wij denken? Vermoed dat gaslicht.com daar wel een redelijk inzicht in heeft. Denk betrouwbaarder dan dat ‘standaard jaarverbruik’ :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Trichoglossus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:34:
Ik vraag me af hoe ze dat berekenen. En dan ook nog gemiddeld.

Als ik nu bij Vattenfall mijn verbruik invul bij het modelcontract (3,28 euro/m3 gas, en 69 cent per kwh dan betaal ik nog "maar" 280 euro per maand, voor een geïsoleerde eengezinswoning van 50 jaar oud (700 m3/1800kwh). Door de zonnepanelen zou het echter maar 180 euro zijn per maand.

Dat zit nog mijlenver verwijderd van de gemiddelde prijs van de grafiek.
Onderaan de afbeelding staat dat de bron gaslicht.com is. Ik heb even gekeken op hun site en dan kom ik uit op dit artikel. Het verbruik dat zij aanhouden is 3500 kWh en 1500 m3.

Dan kom je vandaag bij Vattenfall uit op €7123,71 per jaar - nog een stuk hoger dus dan dat bedrag uit de grafiek.

Verder geen idee hoe accuraat dat verbruik is, maar ik kan me, net als @Glashelder, voorstellen dat een site als gaslicht.com daar wel heel erg goed inzicht in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Uniciteit schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Onderaan de afbeelding staat dat de bron gaslicht.com is. Ik heb even gekeken op hun site en dan kom ik uit op dit artikel. Het verbruik dat zij aanhouden is 3500 kWh en 1500 m3.

Dan kom je vandaag bij Vattenfall uit op €7123,71 per jaar - nog een stuk hoger dus dan dat bedrag uit de grafiek.

Verder geen idee hoe accuraat dat verbruik is, maar ik kan me, net als @Glashelder, voorstellen dat een site als gaslicht.com daar wel heel erg goed inzicht in heeft.
Het is maar welke site je gebruikt voor het gemiddeld verbruik. Welke is nou correct.

Een Nederlands huishouden verbruikt jaarlijks gemiddeld 1.169 kubieke meter (m3) gas en 2.479 kilowattuur (kWh

https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/

Dan kom je net boven de 5 mille uit.
Mits je geen zonnepanelen hebt, dan zit je zo alweer op 3,5 mille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

evleerdam schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:12:
Ja prijzen zijn weer flink gestegen. Energiebedrijven zijn ook bang dat mensen te lage maandbedragen hebben. Kan ik me wel wat bij voorstellen, gemiddeld wordt de jaarlijkse rekening EUR 6,466. Echt gigantisch.

[Afbeelding]

https://nos.nl/artikel/24...t-een-te-laag-maandbedrag
Ik zat vorig jaar op 1399 euro, dit jaar tot vandaag de dag op 271, dus het ligt echt totaal aan die gasprijs, want ik verwarm al sinds december met een airco (wel een zuinige). Heb 8 zonnepanelen a 300w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Trichoglossus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:51:
[...]

Het is maar welke site je gebruikt voor het gemiddeld verbruik. Welke is nou correct.

Een Nederlands huishouden verbruikt jaarlijks gemiddeld 1.169 kubieke meter (m3) gas en 2.479 kilowattuur (kWh

https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/

Dan kom je net boven de 5 mille uit.
Mits je geen zonnepanelen hebt, dan zit je zo alweer op 3,5 mille.
Wat nu daadwerkelijk het gemiddelde verbruik is, tja, daar kunnen we eeuwig over discussiëren. Mijn persoonlijke inschatting is dat dat een grote vergelijkingssite waarop daadwerkelijk energiecontracten worden afgesloten er een goed beeld van zou moeten hebben.

Als ik naar jouw link, van miliecentraal, ga, dan vallen er twee dingen op:

1) zij bieden geen energiecontracten aan, waardoor zij voor hun data sowieso afhankelijk zijn van derden
2) het gemiddelde verbruik dat zijn aanhouden is een prognose voor 2022

Dat tweede punt is ook zeer relevant. Gaslicht.com zal uitgaan van historische data. Milieucentraal gaat uit van een prognose voor 2022. Het is, gezien de huidige prijzen en de druk om energie te besparen, niet gek om te denken dat het gemiddelde verbruik in 2022 substantieel lager komt te liggen.

In beide cijfers zal dus een kern van waarheid zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ben wel benieuwd, we hebben al dit:

Wooncrisis
Bouwcrisis
Stikstofcrisis
Personeelcrisis
Coronacrisis
Apenpokkencrisis
Energiecrisis
Chipcrisis
Stroomnetwerkcrisis
Kredietcrisis
Graancrisis
Vluchtelingencrisis
Opvangcrisis
Bloeddonorcrisis
Cryptocrisis
Schipholcrisis
Spoorcrisis
Tamponcrisis
Babymelkcrisis
Kinderopvangcrisis
Oekraine crisis
Toeslagencrisis
Kinderopvangcrisis
Houtkachelcrisis
Klimaatcrisis
Vrouwenhaatcrisis
Landbouwcrisis
Containercrisis
Visserijcrisis
Overheidsvertrouwenscrisis
Bestuurscrisis
Zonnebloemoliecrisis
Biercrisis
Aardappelcrisis
Wijncrisis
Sla crisis
Watercrisis

Volgend jaar komt de schulden/schuldsaneringcrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik zie het wel al staan in de krant "schuldsaneringsregeling vervalt voor 1,8 miljoen huishoudens wegens tekort aan tegoeden" ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:30
JDx schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:03:

Wooncrisis
Bouwcrisis
Stikstofcrisis
Personeelcrisis
Coronacrisis
Apenpokkencrisis
Energiecrisis
Chipcrisis
Stroomnetwerkcrisis
Kredietcrisis
Graancrisis
Vluchtelingencrisis
Opvangcrisis
Bloeddonorcrisis
Cryptocrisis
Schipholcrisis
Spoorcrisis
Tamponcrisis
Babymelkcrisis
Kinderopvangcrisis
Oekraine crisis
Toeslagencrisis
Kinderopvangcrisis
Houtkachelcrisis
Klimaatcrisis
Vrouwenhaatcrisis
Landbouwcrisis
Containercrisis
Visserijcrisis
Bestuurscrisis
Zonnebloemoliecrisis
Biercrisis
Aardappelcrisis
Wijncrisis
Sla crisis
Watercrisis

Je zou er bijna depressief van worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Franciesco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:07:
[...]

Als half nederland dat niet al stiekem is, mijn ouders hadden ook een mail gekregen, u kunt nu uw tarief vastzetten voor 650/maand, pffft, betaalden ook 220 eerst ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
JDx schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

Als half nederland dat niet al stiekem is, mijn ouders hadden ook een mail gekregen, u kunt nu uw tarief vastzetten voor 650/maand, pffft, betaalden ook 220 eerst ofzo.
Ik kan de situatie van jouw ouders niet inschatten, maar 220 euro in het verleden staat gelijk aan echt een heel hoog verbruik. Met gedrag aanpassen en isolatie valt snel veel te winnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mortel op 05-08-2022 19:20 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:46
Franciesco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:07:
Of echt boos... :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wooncrisis
Bouwcrisis
Stikstofcrisis
Personeelcrisis
Coronacrisis
Apenpokkencrisis
Energiecrisis
Chipcrisis
Stroomnetwerkcrisis
Kredietcrisis
Graancrisis
Vluchtelingencrisis
Opvangcrisis
Bloeddonorcrisis
Cryptocrisis
Schipholcrisis
Spoorcrisis
Tamponcrisis
Babymelkcrisis
Kinderopvangcrisis
Oekraine crisis
Toeslagencrisis
Kinderopvangcrisis
Houtkachelcrisis
Klimaatcrisis
Vrouwenhaatcrisis
Landbouwcrisis
Containercrisis
Visserijcrisis
Bestuurscrisis
Zonnebloemoliecrisis
Biercrisis
Aardappelcrisis
Wijncrisis
Sla crisis
Watercrisis

Het woord ‘crisis’ heeft duidelijk last van inflatie.
Inflatie crisis ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 07:19

Wooncrisis
Bouwcrisis
Stikstofcrisis
Personeelcrisis
Coronacrisis
Apenpokkencrisis
Energiecrisis
Chipcrisis
Stroomnetwerkcrisis
Kredietcrisis
Graancrisis
Vluchtelingencrisis
Opvangcrisis
Bloeddonorcrisis
Cryptocrisis
Schipholcrisis
Spoorcrisis
Tamponcrisis
Babymelkcrisis
Kinderopvangcrisis
Oekraine crisis
Toeslagencrisis
Kinderopvangcrisis
Houtkachelcrisis
Klimaatcrisis
Vrouwenhaatcrisis
Landbouwcrisis
Containercrisis
Visserijcrisis
Bestuurscrisis
Zonnebloemoliecrisis
Biercrisis
Aardappelcrisis
Wijncrisis
Sla crisis
Watercrisis

ja, zo kan ik het lijstje ook lang maken... Kinderopvangcrisis staat er twee keer tussen :+
Herhalingscrisis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Kijk anders ff in
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Wellicht interessant voor de situatie van je ouders.

Ik ben zelf enkele maanden geleden gegaan voor het GreenChoice 3 jaar dalen contract. (Energie van de boer.)

Ik weet niet precies wat er momenteel nog aangeboden wordt maar geloof dat Shell destijds ook nog een jaarcontract aanbood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
LA-384 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

ja, zo kan ik het lijstje ook lang maken... Kinderopvangcrisis staat er twee keer tussen :+
Herhalingscrisis
Dat was ook een dubbele crisis: eerst de foute toeslagen en nu de foute afhandeling.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Misschien moeten we het een systeemcrisis noemen.

Gaan draaien aan stikstofniveaus is een simplificatie van een complexe werkelijkheid. Ze gebeurt alleen om een Europees criterium naar de letter te halen, niet naar de geest. Kijken we naar Schiphol, zien we iets vergelijkbaars. Er wordt nauw gekeken waar juridisch aan moet worden voldaan. Er wordt niet bekeken met alle belanghebbenden wat de gewenste toekomst moet zijn. Oh ja, met Schiphol en KLM wordt uitgebreid geconfereerd want ook onze democratie kent twee snelheden. Grote organisaties eerst, die hebben toch ook een groot belang? En daarna ergens de burgers nog meenemen. En dan niet in een gesprek in de trant van "wat willen jullie allemaal?". Maar meer in de trant van "we moeten elkaar nog wat beter begrijpen"? Dit heeft iets paternalistisch. Wij (overheid) weten heel goed wat goed voor jullie is, jullie (burgers) begrijpen dat alleen nog niet. Iets vergelijkbaars zien we gebeuren met onze vissers. Die staan compleet aan de zijlijn in het overleg hoe in de toekomst met onze Noordzee moet worden omgesprongen.

In de bankencrisis van 2008 moest veel geld gevonden worden. Dit heeft onze overheid met verve gedaan door onze ondersteunende diensten zo af te rationaliseren dat meerdere vangnetten in onze samenleving kaduuk zijn geraakt. Tegelijkertijd zitten we nu nog steeds met een overheid die stelselmatig niet wil toegeven dat sectoren als onze jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg, nationale politie, brandweer, defensie, vluchtelingenopvang en gezondheidszorg in een slechte conditie zijn om hun normale taken te kunnen uitvoeren

Een derde aspect is dat wij met het aardgas in de twintigste eeuw heel veel geld hebben verdiend. Wat er precies wel met dat geld is gebeurd, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Ik moet alleen vaststellen dat we momenteel minder fit uit deze aardgasperiode komen. En blijkbaar totaal niet nagedacht hebben over hoe het erna moet. Iets vergelijkbaars kunnen we zeggen over onze industriële landbouw, Russisch gas, hoogovens en Schiphol. Hoe hebben we zo blind kunnen zijn dat niet een keer we de keerzijde hiervoor gepresenteerd krijgen? Kijk ook naar onze defensie. We zijn er allemaal bij geweest dat die compleet is weg gedefinieerd. We slaan toch een pleefiguur in die Oekraïne oorlog?

Die overheid zijn wij zelf, laten we daarom ook niet te hard wijzen. We hebben blijkbaar de overheid die we verdienen, angstig en reactief. Daarom systeemcrisis. Veel problemen, een bevolking en een overheidssysteem dat incapabel is ze aan te pakken.

Vlag ondersteboven? Nee. Stemmen? Ja! En stem dan niet om je ontevredenheid een uitlaatklep te geven, want dan hoor je alleen maar een echo terug. Laten we bepalen wat we wel willen en daar een overheid bij zoeken die dat ook echt gaat oppakken in plaats van voortdurend reactief bezig te zijn met damage control. We moeten vooral over onze eigen schaduw kunnen heen springen. Moet je zien hoe wij in staat zijn om onze overheid te veranderen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Mortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Ik kan de situatie van jouw ouders niet inschatten, maar 220 euro in het verleden staat gelijk aan echt een heel hoog verbruik. Met gedrag aanpassen en isolatie valt snel veel te winnen.
Maakt toch niet uit wat de situatie is, het is gewoon 3 keer zo veel. Bijna 3 keer mijn hypotheek.

Het gaat overigens om een vrij nieuwe vrijstaande woning van 300m2 met hybride warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zwartoog schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Dat was ook een dubbele crisis: eerst de foute toeslagen en nu de foute afhandeling.
Heb het lijstje ook niet zelf gemaakt en niet helemaal doorgelezen, maar true haha.

Ging gewoon omdat alles maar een crisis is meteen, het lijkt een dikke zooi :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vlag ondersteboven? Nee. Stemmen? Ja!
Okay. Maar op wie dan? Ik heb echt geen idee welke combinatie van partijen ervoor gezorgd zou hebben dat we er nu beter voor hadden gestaan.

Ik vind het altijd wel heel erg makkelijk om burgers de schuld te geven. Alsof een stem op een partij een carte blanche is om alles maar te mogen flikken :o Toeslagenaffaire? Schuld van de burgers! Gascrisis? Schuld van de burgers!

Zo zal het systeem vast bedacht zijn, maar daar denken ik en vele anderen, denk ik toch echt anders over. Iets wat het vertrouwen in dit systeem ook enorm uitholt overigens. Vorige verkiezingen heb ik niet eens meer gestemd vriendin was de stempassen kwijt 8)7 :+. Ik heb ook niet het gevoel alsof ‘de politiek’ het landsbelang voor ogen heeft: men is meer bezig met naar boven kijken (EU, IMF, multinational’s etc) dan naar beneden (burgers). Ik begrijp bijv. ook niet zo goed dat de politiek ouwehoert over stikstof (25 miljard gereserveerd) en klimaat (ook 25 miljard gereserveerd) terwijl we volgens mij aan de voorgrond staan van een enorme crisis :) Grote hoeveelheden huishoudens gaan zwaar in de problemen komen. Het zal mij eerlijk gezegd verbazen als dit kabinet maart 2023 haalt. Nu staan alleen de boeren op de barricaden, wat als de halve middenklasse daar straks staat in januari?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
JDx schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Maakt toch niet uit wat de situatie is, het is gewoon 3 keer zo veel. Bijna 3 keer mijn hypotheek.

Het gaat overigens om een vrij nieuwe vrijstaande woning van 300m2 met hybride warmtepomp.
Situatie bedoelde ik mee de woning situatie, niet de persoonlijke situatie. Dat interesseert mij niks.
Zo'n verbruik past abosuluut niet bij zo'n relatief jonge woning. Mijn ouders wonen ongeveer vergelijkbaar en zijn bij lange na niet de helft kwijt aan energie kosten (variabel contract).

Waar het grootverbruik dan zit qua energie ben ik als Tweaker dan wel erg benieuwd naar ;) .

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Mortel schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Situatie bedoelde ik mee de woning situatie, niet de persoonlijke situatie. Dat interesseert mij niks.
Zo'n verbruik past abosuluut niet bij zo'n relatief jonge woning. Mijn ouders wonen ongeveer vergelijkbaar en zijn bij lange na niet de helft kwijt aan energie kosten (variabel contract).

Waar het grootverbruik dan zit qua energie ben ik als Tweaker dan wel erg benieuwd naar ;) .
Ik vind 220 euro per maand voor 300m2 wel meevallen? Ik betaalde vorig jaar 75 euro per maand voor een rijtjeshuis van 90m2. Ben nu naar 88 gegaan, verwarm (en koel) met een airco en kom amper boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Isolatie en zonnepanelen zijn leuk voor de middenklasse maar daar heb je weinig aan als je in een sociale huurwoning zit.

Als dit een wedstrijdje wordt tussen Nederland en Rusland over wie er het meest kan lijden weet ik wel wie er gaat winnen.
Hopelijk geen Elfstedentocht dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

YangWenli schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:52:
Isolatie en zonnepanelen zijn leuk voor de middenklasse maar daar heb je weinig aan als je in een sociale huurwoning zit.

Als dit een wedstrijdje wordt tussen Nederland en Rusland over wie er het meest kan lijden weet ik wel wie er gaat winnen.
Hopelijk geen Elfstedentocht dit jaar.
Huurwoningen zijn op zichzelf al lastig. Ze zijn schaars, en als iemand die woning afwijst wil een ander graag erin. Vaak graag iets slechts dan helemaal niet, en door de huidige markt gaan verhuurders niet preventief investeren in een huurwoning als het nog niet hoeft.

Vanaf 2030 mogen huurwoningen alleen energielabel D of beter hebben. (bron)
Maar wat ik wel zie dat een gemiddelde huurder er zelf ook weinig aan doet om het energieverbruik terug te dringen. Zelf tochtstrippen plakken en de verwarming niet hoger zetten dan 21 graden helpt vaak al iets.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Glashelder schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Okay. Maar op wie dan? Ik heb echt geen idee welke combinatie van partijen ervoor gezorgd zou hebben dat we er nu beter voor hadden gestaan.

Ik vind het altijd wel heel erg makkelijk om burgers de schuld te geven. Alsof een stem op een partij een carte blanche is om alles maar te mogen flikken :o Toeslagenaffaire? Schuld van de burgers! Gascrisis? Schuld van de burgers!

Zo zal het systeem vast bedacht zijn, maar daar denken ik en vele anderen, denk ik toch echt anders over. Iets wat het vertrouwen in dit systeem ook enorm uitholt overigens. Vorige verkiezingen heb ik niet eens meer gestemd vriendin was de stempassen kwijt 8)7 :+. Ik heb ook niet het gevoel alsof ‘de politiek’ het landsbelang voor ogen heeft: men is meer bezig met naar boven kijken (EU, IMF, multinational’s etc) dan naar beneden (burgers). Ik begrijp bijv. ook niet zo goed dat de politiek ouwehoert over stikstof (25 miljard gereserveerd) en klimaat (ook 25 miljard gereserveerd) terwijl we volgens mij aan de voorgrond staan van een enorme crisis :) Grote hoeveelheden huishoudens gaan zwaar in de problemen komen. Het zal mij eerlijk gezegd verbazen als dit kabinet maart 2023 haalt. Nu staan alleen de boeren op de barricaden, wat als de halve middenklasse daar straks staat in januari?
Een verandering zal niet zonder slag of stoot gaan is ook mijn inschatting. En in die vorige post wilde ik zeker niet nadrukkelijk naar de burgers wijzen als veroorzakers van de huidige problematiek. Wel zijn de burgers deel van de oplossing. Tenminste als wij mogen aannemen dat we in een volwaardige democratie leven. Wat ik wel om mij heen herken is een desinteresse voor de samenleving waarin we leven en waarom ze werkt zoals ze werkt. Zelf heb ik daar wel een idee/mening over hoe we zijn gekomen waar we zijn. Als "ik zei de gek" mij geroepen zou voelen dat aan iedereen te verkondigen, omdat ik zo verschrikkelijk gelijk heb (vind ik dan) dan zou ik daarmee rattenvanger zoveel worden. Voor veel mensen is dat makkelijk, dan hoeven ze het zelf niet te verzinnen en lopen ze gewoon achter die anderen aan ("Hij weet het zo goed te vertellen!"). De valkuil is wel dat ik de grootst mogelijke onzin in een mooi verhaal kan verpakken en zo een hoop volgers kan verzamelen die dan verder hun eigen hersens niet meer gebruiken. En dat lost niets op.

Het verhaal wat denk ik verteld moet worden is niet zo populair. Dat verhaal vertelt ons dat we onze verantwoordelijkheid moeten pakken en ons moeten gaan verdiepen in wat de afgelopen 50 jaar heeft geleid tot waar we nu zijn. Dan begrijpen we in een adem meer over onze ouders, onszelf, onze samenleving en uiteindelijk ook ons politieke landschap. Dat betekend een avondje Netflix uit, of even niet reageren op tweakers (spiegel naar mijzelf :+) en eens beginnen ons te verdiepen in wat er in de gemeente en provincie allemaal gebeurt, en welke partijen daarbij betrokken zijn. En dat is niet ieders hobby, wat het verhaal niet makkelijk en populair maakt. Geloof mij even dat ik in hetzelfde bedje ziek ben.

De kennis die we daarmee opdoen is geen prettige kennis. Ze zal ons confronteren met de shitload aan met elkaar concurrerende kwesties waar geen enkele keuze een volledige goede lijkt te zijn, er zijn altijd keerzijdes. Een deel van de oplossing is dat iedereen onderkent dat we allemaal een deel van de pijn gaan dragen. De pijn van de boeren, die van de vissers, de Groningers met gescheurde huizen, de jongeren en de gehandicapten die nu over de rand dreigen te vallen en de lasten van de energie rekening en iedereen die ik nu even vergeet te noemen. Met die kennis zijn we beter toegerust om een gemotiveerde keuze uit die politieke partijen te maken. We kunnen de oprechte politici dan wat beter scheiden van de gelukszoekers ("ja dat kan je nu wel zeggen, maar dat is niet het hele kwestie" of "Je kan mijn probleem heel goed verwoorden, maar ik hoor geen werkbare oplossing").

Ik begrijp dat dit niet het makkelijke verhaal is. Ook dit verdiepen kost weer tijd naast tweeverdienen en de mantelzorg. We staan aardig klem. Willen we daaruit komen moeten we dat toch echt zelf gaan doen. Onze overheid lijkt namelijk te zijn vergeten dat ze in dienst staat van ons burgers en dat ze onze belangen primair moet dienen in plaats van die van de machtsstructuren die boven ons zweven.

En dan wat te stemmen, tsja.... Dat heb ik precies zo. Alle partijen hebben wel iets wat ik zou willen. Het lijkt wel democratie a la carte. Mijn vrouw en ik lopen dit ook al tegen elkaar te zeggen dat geen programma ons 100% aanspreekt. Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat dat stemmen maar een heel indirect middel is, duwen met een touwtje. Waar we op moeten hopen is dat als wij op partijen gaan stemmen met oprechte plannen, en geen wensdromen, maar plannen waarvan we met onze kennis kunnen zeggen: "niet het makkelijkste verhaal, maar en een plan dat doenlijk is" we indirect de partijen gaan veranderen. En dat is een traag een taai proces. Partijen moeten willen gaan beantwoorden aan ons steeds deskundiger stemgedrag. Dus geen mooipraters of oneliner kanonnen voor in de vele praatprogramma's op TV, maar een partijfractie opgebouwd uit apolitieke vakdeskundigen die vanuit hun deskundigheid een koers weten uit te zetten. Op TV hebben we geen talkshows nodig maar lange documentaires waarin hete hangijzers genuanceerd worden uitgediept, zodat wij burgers goed geïnformeerd worden. Waar zijn die publieke zenders anders voor? En het contingent politici, daar mag er van mij dan ook nog wel een of twee politicologen tussen zitten met een politicologie studie, maar alsjeblieft niet te veel. We hebben nu geen communicatiedeskundigen nodig, maar oplossers. Bovendien hebben al die politicologen het huidige drama niet kunnen ondervangen (ik hou het even netjes).

Sorry, joh, ik vrees dat ik zo jou en mijzelf een bochel ;) heb aangepraat.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
Mortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Ehh gewoon nee?

Er zijn heel veel huizen uit de jaren 60, 70 en 80 die gewoon richting de 2000m3 gebruiken per jaar. Dan zit je al richting de 1600 euro tegen de oude prijzen. Tel daar € 700 aan electra (richting de 3000kWh) bij (thuiswerken, verlichting, tv, wasmachine, droger e.d. en dan zit je al op 2600 euro en kom je op 216 per maand uit.

Het -kan- wel anders, maar alleen maar voor de mensen die een huis comfortabel hebben kunnen kopen, en/of veel zelf kunnen.

Praktijk voorbeelden:
Mijn eigen huis toen ik het kocht gebruikte 2400m3 (!) per jaar. Ik heb (eigenhandig heel veel geïsoleerd, kieren gedicht, zonnepanelen en een L/W warmtepomp geplaatst en zit nu op € 53 per maand. Per oktober € 115 door de nieuwe tarieven. En dan gebruik ik best veel, veel PC's, zwembad in de zomer met verwarming.

Maar.

Veel van mijn buren zitten nog op dat oude verbruik. Een deel zit gehuurd, een deel is oud en heeft geen geld (huis gekocht toen het nog Fl. 78.000,- (gulden!) was. En een deel snapt het niet helemaal. Dit zitten met tientallen huizen tegen dat verbruik aan alleen al in de straten direct om mij heen.

En dat alles voor huisjes van 90-150m2 (wel of niet uitgebouwd en verbeterd). Er zijn heel veel Nederlanders die in de shit komen dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Tasma schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:20:
[...]
Maar.

Veel van mijn buren zitten nog op dat oude verbruik. Een deel zit gehuurd, een deel is oud en heeft geen geld (huis gekocht toen het nog Fl. 78.000,- (gulden!) was. En een deel snapt het niet helemaal. Dit zitten met tientallen huizen tegen dat verbruik aan alleen al in de straten direct om mij heen.
Tja, de generatie Rupsje Nooitgenoeg en na ons de zondvloed.

Al vanaf de jaren 80 wordt er middels talloze campagnes op gehamerd dat isolatie en energiebesparing toch wel nodig is. Ik kan geen medelijden hebben met de groep die al zo lang ergens woont en dan bijvoorbeeld nog steeds enkel glas heeft of de vloer/spouwmuur niet geïsoleerd heeft. Je gaat mij namelijk niet wijs maken dat het gros van die mensen ook nooit op vakantie is geweest, geen fatsoenlijke auto's rijdt, de keuken en badkamers nog allemaal helemaal origineel zijn etc. Dat er afgelopen 30-40 jaar al die tijd geen geld is geweest om het huis te verbeteren zal slechts voor enkele uitzonderingen gelden. Bij de meesten is het gewoon een kwestie van andere prioriteiten.

Toevallig wonen mijn ouders ook in zo'n typisch jaren 70 rijtjeshuis en is het verbruik onlangs ter sprake gekomen. 800m³ gas en 2500kWh, waar ze zelf toegeven dat het elektriciteitsverbruik nog wel omlaag zou kunnen. En er is aan hun huis echt niets bijzonders gedaan. Dak is geïsoleerd. Vloer heeft slechts 3cm isolatie, spouwmuur is ooit geïsoleerde maar niet goed gedaan dus 'half leeg' en er is een paar jaar terug HR++ glas geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Ivow85 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Tja, de generatie Rupsje Nooitgenoeg en na ons de zondvloed.

Al vanaf de jaren 80 wordt er middels talloze campagnes op gehamerd dat isolatie en energiebesparing toch wel nodig is. Ik kan geen medelijden hebben met de groep die al zo lang ergens woont en dan bijvoorbeeld nog steeds enkel glas heeft of de vloer/spouwmuur niet geïsoleerd heeft. Je gaat mij namelijk niet wijs maken dat het gros van die mensen ook nooit op vakantie is geweest, geen fatsoenlijke auto's rijdt, de keuken en badkamers nog allemaal helemaal origineel zijn etc. Dat er afgelopen 30-40 jaar al die tijd geen geld is geweest om het huis te verbeteren zal slechts voor enkele uitzonderingen gelden. Bij de meesten is het gewoon een kwestie van andere prioriteiten.

Toevallig wonen mijn ouders ook in zo'n typisch jaren 70 rijtjeshuis en is het verbruik onlangs ter sprake gekomen. 800m³ gas en 2500kWh, waar ze zelf toegeven dat het elektriciteitsverbruik nog wel omlaag zou kunnen. En er is aan hun huis echt niets bijzonders gedaan. Dak is geïsoleerd. Vloer heeft slechts 3cm isolatie, spouwmuur is ooit geïsoleerde maar niet goed gedaan dus 'half leeg' en er is een paar jaar terug HR++ glas geplaatst.
Mijn ouders hebben een jaren 50 huis, met dubbel glas en alleen het dak geïsoleerd. Gezien hun leeftijd gaan die echt niets meer aan dat huis doen qua isolatie. Huis is hypotheekvrij en het zal ze een biet zijn of ze 200 euro of 400 euro per maand betalen aan gaslicht. In de winter is het gewoon weer 23 graden in de woonkamer.
Daar hoef je ook geen medelijden mee te hebben. De volgende bewoner mag het pand naar eigen inzicht gaan aanpassen qua isolatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rofdof
Volgensmij vergeten veel tweakers hier dat een behoorlijk deel van de bevolking relatief lage inkomens heeft. Goed genoeg voor normale tijden. Dat die mensen ook wel wat willen spenderen aan leuke zaken maar waardoor ze door deze oorlog in de problemen komen.

Dat deze mensen dus niet denken in van ik moet toekomstbestendig zijn. Die wellicht het denk niveau hebben van leven van jaar tot jaar. Of dag tot dag. Die niet alles berekenen zoals de gemiddelde tweaker hier en daarop anticiperen.

Dat kun je die mensen niet kwalijk nemen.

Wie van de tweakers hier had een jaar geleden verwacht dat deze ellende zou komen. Als het 5% is dan is het veel.

Dan zit je nog met de mensen die geen plek hebben voor pv panelen of momenteel het geld niet hebben voor deze investeringen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wozmro
Dingetje is wel dat 'normale tijden' eigenlijk niet bestaan. Ik ben begin 40 en ik heb nooit anders geweten dan het is crisis of in het beste geval is er grote kans op crisis.

Golfoorlogen, dotcom crisis, financiële crisis, Corona, Oekraïne,...
En voorafgaand aan mijn eigen bewustzijn was het ook altijd wel iets: koude oorlog, Vietnam, oliecrisis,...

Je kan dat tegelijk positief en negatief bekijken:
Crisissen gaan uiteindelijk ook weer voorbij maar er zit altijd weer een nieuwe klaar aan de horizon.

Eigenlijk hebben geschiedkundigen hierin een taak om verder uit te zoomen en uitleg te geven over de geschiedenis van de mens. Niet gemakkelijk want relativeren is ook niet de bedoeling, we zitten echt wel in een ernstige situatie.
Ik hoop dat geschiedenisleraren in het onderwijs hierin een poging doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Trichoglossus schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Mijn ouders hebben een jaren 50 huis, met dubbel glas en alleen het dak geïsoleerd. Gezien hun leeftijd gaan die echt niets meer aan dat huis doen qua isolatie. Huis is hypotheekvrij en het zal ze een biet zijn of ze 200 euro of 400 euro per maand betalen aan gaslicht. In de winter is het gewoon weer 23 graden in de woonkamer.
Daar hoef je ook geen medelijden mee te hebben. De volgende bewoner mag het pand naar eigen inzicht gaan aanpassen qua isolatie.
Dit is vergelijkbaar met mijn ouders, en op zich is deze situatie geen probleem. Je ouders weten dat de energieprijzen gaan stijgen en accepteren die hoge energierekening i.p.v. extra te isoleren.
Je moet wel weten wat ze maximaal maandelijks kunnen betalen, om te voorkomen dat je ineens betalingsproblemen krijgt.
Rofdof schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:16:
Volgensmij vergeten veel tweakers hier dat een behoorlijk deel van de bevolking relatief lage inkomens heeft. Goed genoeg voor normale tijden. Dat die mensen ook wel wat willen spenderen aan leuke zaken maar waardoor ze door deze oorlog in de problemen komen.

Dat deze mensen dus niet denken in van ik moet toekomstbestendig zijn. Die wellicht het denk niveau hebben van leven van jaar tot jaar. Of dag tot dag. Die niet alles berekenen zoals de gemiddelde tweaker hier en daarop anticiperen.

Dat kun je die mensen niet kwalijk nemen.

Wie van de tweakers hier had een jaar geleden verwacht dat deze ellende zou komen. Als het 5% is dan is het veel.

Dan zit je nog met de mensen die geen plek hebben voor pv panelen of momenteel het geld niet hebben voor deze investeringen.
Er zijn eigenlijk vaak meerdere problemen die er spelen die je hierboven hebt genoemd:
1. Laag inkomen, dus sparen duurt lang en ze hebben vaak een kleine buffer.
2. Lager kennisniveau. (Kennis vergaren over dit onderwerp gaat lastiger.)
3. Lange termijn planning. Vanwege het lage inkomen kijken ze vaak op de korte termijn, en niet naar de lange termijn.

En dit is een loop: Je weet het niet (kennis), ziet het niet (lange termijn), en kan het niet (geld).
Voor kennis en lange termijn planning moeten mensen in contact komen met anderen die wel enige ervaring hebben op dat gebied.

Voor het geldprobleem, is wel een lening mogelijk. Vaak raad ik lenen niet aan, maar als je een flinke investering moet doen om je maandelijkse energierekening omlaag te krijgen zou dat zeker een optie zijn. Met een "groene lening" heb je voor een laag rentepercentage geld beschikbaar voor zonnepanelen, isolatie en/of warmtepomp.

Maar je moet wel kijken of het meer geld oplevert dan wat een lening kost. Stel je voor dat je 10k leent met een rente van 5% is, en hij moet binnen 10 jaar afgelost worden. Dan moet je dus € 1500,-- per jaar betalen (1k aflossing + 500 rente), wat neerkomt op € 125,-- per maand. Als je met de groene maatregelen je energierekening al met 150 euro kan verlagen, dan bespaart dit al direct 25 euro per maand. (En na 10 jaar aflossen dus de 150 euro.) :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Laatst online: 05-04 22:22
Hallo,

Heeft het eigenlijk zin om voor de winter een electrisch kacheltje aan te schaffen om de ruimte waar je verblijft beetje op temperatuur te houden en de thermostaat paar graden lager te zetten om onnodig verbruik te verminderen?

Het wordt voor ons een heel duur jaar en we willen graag besparen op gasverbruik.

We huren nu dus echt investeren in duurzaamheid zoals warmtepompen en zonnepanelen kan niet. Volgend jaar gaan we in een duurzaam huis wonen dus het is echt om alleen aanstaande winter te overbruggen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Onbekend schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Huurwoningen zijn op zichzelf al lastig. Ze zijn schaars, en als iemand die woning afwijst wil een ander graag erin. Vaak graag iets slechts dan helemaal niet, en door de huidige markt gaan verhuurders niet preventief investeren in een huurwoning als het nog niet hoeft.

Vanaf 2030 mogen huurwoningen alleen energielabel D of beter hebben. (bron)
Maar wat ik wel zie dat een gemiddelde huurder er zelf ook weinig aan doet om het energieverbruik terug te dringen. Zelf tochtstrippen plakken en de verwarming niet hoger zetten dan 21 graden helpt vaak al iets.
Zeker, als je niet zoveel geld hebt kun je ook niet verwacht dat je het hele jaar door de verwarming op 25 mag zetten.

Ikzelf ben absoluut geen koukleum dus ik overleef deze crisis wel weer. Maar ik maak wel zorgen over ouderen en zieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ObiTewodros schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:16:
Hallo,

Heeft het eigenlijk zin om voor de winter een electrisch kacheltje aan te schaffen om de ruimte waar je verblijft beetje op temperatuur te houden en de thermostaat paar graden lager te zetten om onnodig verbruik te verminderen?

Het wordt voor ons een heel duur jaar en we willen graag besparen op gasverbruik.

We huren nu dus echt investeren in duurzaamheid zoals warmtepompen en zonnepanelen kan niet. Volgend jaar gaan we in een duurzaam huis wonen dus het is echt om alleen aanstaande winter te overbruggen .
Als je nu je hele huis verwarmd dan heeft dat zeker zin ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Laatst online: 05-04 22:22
Glashelder schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Als je nu je hele huis verwarmd dan heeft dat zeker zin ja.
We hebben 1 thermostaat die verwarming voor het hele huis regelt. Dus we zitten te kijken voor een goedkoop kacheltje voor de aanstaande winter. Ik moet alleen nog even uitzoeken of het energieverbruik van zo'n kacheltje niet dermate hoog is dat we alsnog een hoge rekening krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ObiTewodros schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:16:
Hallo,

Als ik het goed heb onthouden kost het met een simpel kacheltje globaal gezien 10kWh aan stroom om 1m³ gas uit te sparen. (Met airco's warmtepompen gaat de efficiëntie van electrisch verwamen omhoog). Je zou dus kunnen berekenen of de prijs van 10kWh stroom goedkoper is dan 1m³ gas in jou geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met een gemiddelde CV ketel kan je beter uit gaan van 8 kWh uit 1 m3 gas. 10 kWh haalt je ketel niet uit een kuub gas.

Elektrische verwarmen (geen WP) is inderdaad stukken duurder dan met gas, maar als je met gas een heel huis moet verwarmen en met een elektrisch kacheltje alleen een kleine kamer kan verwarmen dan kán dat goedkoper zijn. Je kan ook kijken of je niet bij niet gebruikte ruimtes de kranen kan dichtdraaien. CV ketels gaan echter wel pendelen als ze zo weinig vermogen kunnen afgeven en dat is weer slecht voor het verbruik. Ontsteken is relatief onzuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik heb zelf afgelopen winter zitten experimenteren met een elektrisch oliegevuld kacheltje op slechts 8 m2. Nu is mijn huis oud . Daarnaast had ik nog een elektrisch ventilator kacheltje van de Action gekocht om het sneller warm te krijgen.

Mijn bevindingen waren zeer teleurstellend. Beide kachels hebben er gewoon moeite mee om het snel warm te krijgen. Als ik het dan op temperatuur heb, zet ik een uit. Dan moet je een kachel continue op vol vermogen a 2000w zetten en dan hoeft het nog echt niet echt koud te zijn. Maw, als je geen goed geïsoleerd huis hebt, spaar Je het geld en zoek een andere optie. Als het echt rond het vriespunt komt, heeft zo'n ding er echt mega veel moeite mee.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Bizar eigelijk. Ik woon in een C-label huis en betaal zelfs met variabel tarief nog steeds die 70€ pm. Wat doen die mensen dan die 6k per jaar neer moeten aftikken? In de winter élke kamer verwarmen ipv alleen de kamer waar je daadwerkelijk je bevindt?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

FunkyTrip schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Bizar eigelijk. Ik woon in een C-label huis en betaal zelfs met variabel tarief nog steeds die 70€ pm. Wat doen die mensen dan die 6k per jaar neer moeten aftikken? In de winter élke kamer verwarmen ipv alleen de kamer waar je daadwerkelijk je bevindt?
In een slecht geisoleerd redelijk oud huis gaat dat vanzelf hoor ;) Als je een kamer warm wilt stoken verdwijnt die warmte heel snel in de muren en vloer en plafond en elders.

Ons dak was ook slecht tochtdicht bij de gevel aansluiting en ik voelde wind uit de lamp fittingen en stop contacten komen als het flink waaide! Zelfs met beperkt stoken waren we snel 20 m3 per dag verder voor ons 300 m2 / 1000m3 huis. Ook gaat de CV ringleiding eerst de kelder rond, dan naar de zolder, dan daar rond, en dan naar beneden naar de slaapkamers. Volledig 50mm stalen leiding. Voordat die op temperatuur waren we al 2m3 gas verder.

Nu met een flinke isolatie ronde alleen op zolder voor dak aansluiting / zolder vloer merken we al een enorm verschil in warmte vraag en dat het gewoon beter op temperatuur blijft. Gewoon veel comfortabeler en fijner. Naast besparing van energie.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Qua kacheltje op enkele kamers

Overweeg een IR paneel of een verwarmer die je onder je bureau hangt (als je tenminste bureau werk doet).
Dan verwarm je specifiek de meters die je benut ipv de hele kamer.

In de badkamer gaan wij de spiegel binnenkort vervangen voor een IR paneel spiegel. Dan hoeven we boven helemaal geen gas meer te gebruiken.

Enkel nog voor warm water en bij echte koude periodes vloer verwarming en koken dan.
De rest verwarmen we met airco's en de houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dennis1812 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:01:
Qua kacheltje op enkele kamers

Overweeg een IR paneel of een verwarmer die je onder je bureau hangt (als je tenminste bureau werk doet).
Dan verwarm je specifiek de meters die je benut ipv de hele kamer.

In de badkamer gaan wij de spiegel binnenkort vervangen voor een IR paneel spiegel. Dan hoeven we boven helemaal geen gas meer te gebruiken.

Enkel nog voor warm water en bij echte koude periodes vloer verwarming en koken dan.
De rest verwarmen we met airco's en de houtkachel.
Waarom verwarming in de badkamer, de douche is toch warm? Alleen voor tandenpoetsen en je haar doen?

Ik verwarm de hele bovenverdieping niet, is alleen voor slapen, lekt wel een klein beetje van beneden naar boven, dus ijskoud wordt het ook weer niet.

Die hoge prijzen bij iedereen zijn echt totaal doordat het gas nu zo duur is, 2,72 als je het nu afsluit.

Toen ik m'n huis nog met gas verwarmde gebruikte ik 8m3 per dag (1964 hoekwoning). Stel je gebruikt van oktober tot maart 8m3 per dag, zit je op 1440x2,72 = 3916,80 dan kom je al gauw richting die 6500.

https://www.essent.nl/con...room-en-gas-variabel.html

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 08-08-2022 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

:/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ECYGsBV.png

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 08-08-2022 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

JDx schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:29:
[...]

Waarom verwarming in de badkamer, de douche is toch warm? Alleen voor tandenpoetsen en je haar doen?

Ik verwarm de hele bovenverdieping niet, is alleen voor slapen, lekt wel een klein beetje van beneden naar boven, dus ijskoud wordt het ook weer niet.

Die hoge prijzen bij iedereen zijn echt totaal doordat het gas nu zo duur is, 2,72 als je het nu afsluit.

Toen ik m'n huis nog met gas verwarmde gebruikte ik 8m3 per dag (1964 hoekwoning). Stel je gebruikt van oktober tot maart 8m3 per dag, zit je op 1440x2,72 = 3916,80 dan kom je al gauw richting die 6500.

https://www.essent.nl/con...room-en-gas-variabel.html
Als ik mijn kleine baby in bad doe en vooral haar eruit haal. En ik haar dan op een kamer van 10-12 graden nat neerleg wordt ze zo snel blauw en rillerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:08

Yucon

*broem*

Dennis1812 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:35:
[...]

Als ik mijn kleine baby in bad doe en vooral haar eruit haal. En ik haar dan op een kamer van 10-12 graden nat neerleg wordt ze zo snel blauw en rillerig.
Even een losse opmerking tussendoor hierover, babies vinden dit heerlijk bij het in bad gaan: https://www.sanitairwinke...sOhVJbx_f42YaAtn8EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Dennis1812 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:35:
[...]

geeft niks worden ze hard van de Eskimo's hebben er ook geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
bie100 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

geeft niks worden ze hard van de Eskimo's hebben er ook geen last van
Of gewoon een leuke badcape aan na het badderen en beneden verder aankleden voor die paar weken per jaar dat het écht vriest buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
FunkyTrip schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat je je hier misrekent op twee vlakken. Ten eerste: een C label woning is best heel redelijk geïsoleerd. Het verschil met bijvoorbeeld E, F of G (ja die woningen komen nog volop voor) is aanzienlijk.
Ten tweede: leuk dat je op variabel nu op 70 per maand komt, maar ga nog maar eens kijken waar je in de wintermaanden op uitkomt. Niet alleen omdat je gebruik dan hoger ligt, maar vooral omdat het variabele tarief dan waarschijnlijk enorm omhoog schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Weet iemand hoe men grofweg de GJ prijs van stadsverwarming wordt berekend?

Dat is gekoppeld aan de gasprijs maar kan het online bij Eneco niet snel vinden, alleen het voor 9% gecorrigeerde ACM maximumtarief van begin dit jaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Citroentjuh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Leuk dat je op variabel nu op 70 per maand komt, maar ga nog maar eens kijken waar je in de wintermaanden op uitkomt. Niet alleen omdat je gebruik dan hoger ligt, maar vooral omdat het variabele tarief dan waarschijnlijk enorm omhoog schiet.
Dat is deze maand al omhoog geschoten, gas van 1,68 naar 2,24 en stroom van 34 naar 47 cent, bij mij dan.

Eneco variabel (in mei automatisch overgegaan naar variabel).

Met de aanhoudende oorlog en pijplijn gedoe en toenemende angst over tekorten zal dit alleen maar stijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door JDx op 08-08-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Citroentjuh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Ik denk dat je je hier misrekent op twee vlakken. Ten eerste: een C label woning is best heel redelijk geïsoleerd. Het verschil met bijvoorbeeld E, F of G (ja die woningen komen nog volop voor) is aanzienlijk.
Ten tweede: leuk dat je op variabel nu op 70 per maand komt, maar ga nog maar eens kijken waar je in de wintermaanden op uitkomt. Niet alleen omdat je gebruik dan hoger ligt, maar vooral omdat het variabele tarief dan waarschijnlijk enorm omhoog schiet.
En dit is nog naast de mogelijkheid dat het voorschot simpelweg niet klopt met het verbruik (zelf verlagen terwijl jaarverbruik dat niet rechtvaardigt). Toegegeven, als je daar nooit zelf aan zit en de energiemaatschappij dit laat aanpassen dan zal het zeer vaak gewoon kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:35
Ik vind dat er soms wel erg makkelijk wordt gewezen. Eigenaren van koophuizen hebben het echt niet altijd breed. Genoeg eenverdieners welke vroeger op 1 salaris een huis hebben gekocht. Leuk dat je dan een aardig vermogen in stenen hebt zitten, maar je kan er weinig mee. Verder heeft niet iedereen de luxe van een ideaal dak op het zuiden, sommige zaken liggen ongunstig of hebben een ongunstige vorm. En dan zijn er mensen zoals ik die de pech hebben dat het huis naast huizen staan welke op winkels zijn gebouwd aan de zuidkant. Mijn schuurtje staat nu wel een deel van de dag in de zon, maar in de overige seizoenen nauwelijks.

Daarom was en ben ik aan het wachten op meer betaalbare zonnepanelen met een rendement van 25-30% welke langzamer degraderen dan de huidige panelen (nu zo'n 20% in 25 jaar, wacht op 10%). Dan is het minder erg als het rendement wat minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 12:24
TheBrut3 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:07:
Ik vind dat er soms wel erg makkelijk wordt gewezen. Eigenaren van koophuizen hebben het echt niet altijd breed. Genoeg eenverdieners welke vroeger op 1 salaris een huis hebben gekocht. Leuk dat je dan een aardig vermogen in stenen hebt zitten, maar je kan er weinig mee. Verder heeft niet iedereen de luxe van een ideaal dak op het zuiden, sommige zaken liggen ongunstig of hebben een ongunstige vorm. En dan zijn er mensen zoals ik die de pech hebben dat het huis naast huizen staan welke op winkels zijn gebouwd aan de zuidkant. Mijn schuurtje staat nu wel een deel van de dag in de zon, maar in de overige seizoenen nauwelijks.

Daarom was en ben ik aan het wachten op meer betaalbare zonnepanelen met een rendement van 25-30% welke langzamer degraderen dan de huidige panelen (nu zo'n 20% in 25 jaar, wacht op 10%). Dan is het minder erg als het rendement wat minder is.
Maar inclusief de wachttijd verschilt je besparing ook niks.
Mijn schoonouders hebben in 2016-2017 zonnepanelen aangelegd met 330wp. We zijn nu 6 jaar verder en er zijn nu 380-400wp zonnepanelen. Dat is elk jaar een vooruitgang van ongeveer 10wp per paneel. De prijzen zijn juist HOGER geworden (ondanks belastingkorting). Dus....

Iets wat ik door de loop van de jaren heb geleerd is dat gemiddeld NIKS goedkoper wordt. Huizen, auto's, materiaal en voedsel, allemaal niet.

Er zal ongetwijfeld een moment zijn dat alles een tijdelijke korting heeft, maar trek het door naar 10 jaar en alles wordt duurder. Ik ga zelfs op mijn huidige huis (die ik te koop wil zetten) zelfs zonnepanelen erop zetten. Energielabel gaat dan van D naar B. Of ik die investering eruit krijg weet ik niet, maar huis is toch weer een stukje toekomstbestendiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
verbaasd mij toch wel dat de gasprijs in NL zon beetje hoogste van europa is...hoe dan?

En overal lees je dat mensen zich heel veel zorgen maken, de kosten gigantisch stijgen en nog geen een verklaring of iets van de overheid.

In GB zijn nu al grote groepen mensen die gewoon hun energie niet meer (gaan/kunnen) betalen.
Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?