Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.950 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-10 07:43
Ik hoop dat ik dit hier in het juiste topic zet:

Dit gaat over 1 van de 3 kolencentrales waarvan gezegd is dat de productie naar 100% mag gaan om gas te besparen. Het enige wat ze hebben is een toezegging en met de rechtzaken van Urgenda en omtrent stikstof (de club van Johan Vollenbroek) in het achterhoofd durven ze het niet aan om daadwerkelijk een productieverhogen door te voeren.

Dit geeft me weinig vertrouwen als er echt vervelende keuzes gemaakt moeten worden op gebied van energie.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen met aggregaat plannen:

Er zijn toevoegingen te krijgen waardoor normale benzine een aanzienlijk langere standtijd krijgt, bijvoorbeeld fuel-fit.

Scheelt je een slok op een borrel t.o.v dure jerrycannetjes Aspen.

Ik had vroeg of laat altijd weer problemen met de carburateur van mijn spartametje, totdat ik deze toevoeging ging gebruiken. Ben er zelf erg over te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 09:12
Coldcat schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 07:41:
[...]

Ik hoor de afgelopen twee jaar nooit echt meer iets van aardbevingen. Zodra het weer los gaat zul je het iedere dag weer horen. Een of andere boer zal wel een trilplaat hebben.
Dan heb je dr afgelopen twee jaar niet echt opgelet. ;)
Begrijpelijk ook wel, want voor een groot deel van NL is het toch ver van hun bed en "ach, stelt niks voor vergeleken met Japan of LA"

waarbij even het verschil tussen de aardbevingen vergeten wordt. Niet alleen de oorzaak, maar ook de diepte waarop het plaats vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-10 16:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:29:
[...]

Ik heb zelf wel e.e.a. aan 'worst case' voorbereiding, maar niet echt heel serieus.

[Afbeelding]
Haha, John Wick is maar een amateur blijkbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou daar gaan we, riemen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:27
Wat is er dan? In dat afvoerputje wat Twitter wordt genoemd kan ik niet wijzer worden.
Gadverdamme, wat een wappie paradijs is dat. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:46
Wat betekent dit? Sorry ik ben een noob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
banaliteit schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:35:
[...]

Wat betekent dit? Sorry ik ben een noob
Dat er vanaf nu geen Russisch gas geleverd gaat worden. Met alle gevolgen voor de komende winters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FabianGTI schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:33:
[...]

Wat is er dan? In dat afvoerputje wat Twitter wordt genoemd kan ik niet wijzer worden.
Gadverdamme, wat een wappie paradijs is dat. :r
Gazprom claimt “overmacht” en levert niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Voor degene met een twitter aversie:

https://www.reuters.com/b...pplies-europe-2022-07-18/

En Uniper, grootste gasleverancier van Duitsland, in acute problemen:

https://www.reuters.com/b...edit-facility-2022-07-18/

Men vraagt een accuut geld nodig. Naast de 8 miljard aan eerdere leningen heeft men een noodkrediet van 2 miljard al volledig verbruikt. Uniper heeft ook al gas ontrokken aan de gasopslag ipv dat men vult voor de winter.

[ Voor 35% gewijzigd door pdukers op 18-07-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
pdukers schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:10:
[...]

Men vraagt een accuut geld nodig. Naast de 8 miljard aan eerdere leningen heeft men een noodkrediet van 2 miljard al volledig verbruikt. Uniper heeft ook al gas ontrokken aan de gasopslag ipv dat men vult voor de winter.
Net terwijl von der Leyen tekent voor de uitbreiding van de pijpleiding van Azerbeidzjan.

https://www.bloomberg.com...orts-in-shift-from-russia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
pdukers schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:10:
[...]

Was die al niet voor iets van 80% eigendom van de Duitse staat? Die zullen ze echt niet laten vallen.

Maar ik snap het spel van Putin niet. Ja hij kan ons het komende winter zwaar maken door geen gas meer te leveren. Maar wij zijn nu al bezig om gas elders weg te halen en meer te investeren in duurzaam.

In een paar jaar hebben we Rusland helemaal niet meer nodig. Dan kan die zijn gas nog aan China/India kwijt maar voor veel lagere prijs en hogere transportkosten.

Ondertussen maken de sancties Rusland kapot. Op YouTube kan ik inside Russia aanraden. Rus met eigen bedrijf die jaren in de usa heeft geleefd en die de situatie goed beschrijft hoe Rusland lijdt onder de sancties.

Als Oekraïne wint en de gebieden terug herovert ligt daar ook een mega gasveld (dat zal de werkelijke reden wel zijn omdat in 2014 Shell al bezig was om dat operationeel te maken).

Ik vraag mij dus echt af welk spel Putin speelt, missen wij iets? Of dacht Putin Oekraïne in een weekje te veroveren en durft die vanwege gezichtsverlies en machtsverlies nu niet te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Rofdof schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:58:
[...]

Was die al niet voor iets van 80% eigendom van de Duitse staat? Die zullen ze echt niet laten vallen.
Nee, Fins staatsbedrijf is 78% eigenaar.
State-dominated Finnish utility Fortum (FORTUM.HE) holds a 78% stake in Uniper.
Daar is nu ook een probleem mee, want Duitsland wil dat bestaande eigenaren meebetalen aan de bailout, vergelijkbaar hoe het met banken geregeld is. Alternatief is m.i. nationaliseren en bestaande aandeelhouders niet of gedeeltelijk vergoeden met de nodige diplomatieke en juridische problemen.

Dat gaat natuurlijk ook op als in Nederland actieve energieleveranciers zoals bijv. Vattenfall (Zweden), Eneco (Japan) en Engie (Frankrijk) in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Rofdof schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:58:
[...]

Maar ik snap het spel van Putin niet. Ja hij kan ons het komende winter zwaar maken door geen gas meer te leveren. Maar wij zijn nu al bezig om gas elders weg te halen en meer te investeren in duurzaam.

In een paar jaar hebben we Rusland helemaal niet meer nodig. Dan kan die zijn gas nog aan China/India kwijt maar voor veel lagere prijs en hogere transportkosten.

Ondertussen maken de sancties Rusland kapot. Op YouTube kan ik inside Russia aanraden. Rus met eigen bedrijf die jaren in de usa heeft geleefd en die de situatie goed beschrijft hoe Rusland lijdt onder de sancties.

Als Oekraïne wint en de gebieden terug herovert ligt daar ook een mega gasveld (dat zal de werkelijke reden wel zijn omdat in 2014 Shell al bezig was om dat operationeel te maken).

Ik vraag mij dus echt af welk spel Putin speelt, missen wij iets? Of dacht Putin Oekraïne in een weekje te veroveren en durft die vanwege gezichtsverlies en machtsverlies nu niet te stoppen?
Ja de korte termijn...

Lange termijn bewegen we inderdaad een andere kant op.

Op de korte termijn is dit heel bedreigend voor ons.

zie oa: https://foreignpolicy.com...na-hill-future-west-nato/
Foreign Policy: Several influential commentators are warning that the West is running out of time to defeat Russia. New York Times columnist Thomas Friedman argues that Russian President Vladimir Putin is likely telling his generals to just get him to Christmas, when winter sets in and gas shortages in Europe will be especially painful. Washington Post columnist Fareed Zakaria concurs, writing, “Time is not on our side.” How should we assess these warnings given the West’s limited economic leverage and the threat of escalation?

Fiona Hill: The very fact that we framed it like this, which we have in most of the analyses, hides the fact that Putin, himself, may also be running against time limits. He wants that we are the ones who are on the backfoot, always wondering about whether we can make it, whether we can persevere. This is part of an information war. This is the kind of messaging that’s really coming out of the Kremlin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rofdof
Zijn ze weer de kat uit de boom aan het kijken?
https://nos.nl/nieuwsuur/...-sukkelen-naar-een-crisis

Beter draaien ze nu al weer de gaskraan in Groningen volledig open en alle winst naar de huiseigenaren met schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Tja dit moet je vooralsnog met een wagonlading zout nemen. Maar anderzijds waarom zou Putin dit zeggen. Hij kom ook niks zeggen of zeggen dat de installatie helemaal kapot is.

https://frontpage.fok.nl/...rplichtingen-naleven.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
en vanuit de eu is er een noodplan:
https://nos.nl/artikel/24...ingen-verplichting-dreigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:32
Vraag me af hoe NL daar invulling in gaat geven. Huishoudens zijn maar een klein aandeel dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
LA-384 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Vraag me af hoe NL daar invulling in gaat geven. Huishoudens zijn maar een klein aandeel dacht ik.
Onnodige zaken als eerste afschaven zoals kassen die bloemen kweken. Dan de niet urgente industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Huishoudens zijn in elk land maar een klein aandeel?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
YakuzA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:58:
[...]

Bij de buren waar ik werk staat een kleine poederstraat. Dus een oven erbij ongeveer helft zeecontainer. Daar gaat 1000 kuub gas per week doorheen. (De meter zit bij ons in het gebouw en heb dat eens een week bijgehouden (5 werkdagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:00
[...]

Als ik hier kijk:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...sgebruik-van-de-industrie

Dan lijkt het alsof we makkelijk aan die mindering van 15% kunnen voldoen. In 2022 zitten we al ruim 25% lager dan in bijvoorbeeld 2019. Nu snap ik dat dit nog een coronajaar is, maar dan moet die 15% toch wel lukken als we maar zo doorgaan als dit jaar?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

evleerdam schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:02:
[...]
Als ik hier kijk:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...sgebruik-van-de-industrie

Dan lijkt het alsof we makkelijk aan die mindering van 15% kunnen voldoen. In 2022 zitten we al ruim 25% lager dan in bijvoorbeeld 2019. Nu snap ik dat dit nog een coronajaar is, maar dan moet die 15% toch wel lukken als we maar zo doorgaan als dit jaar?
Veel tuinders met kassen hebben al afgeschaald omdat het gas te duur is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-10 17:22

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Rofdof schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:26:
Zijn ze weer de kat uit de boom aan het kijken?
https://nos.nl/nieuwsuur/...-sukkelen-naar-een-crisis

Beter draaien ze nu al weer de gaskraan in Groningen volledig open en alle winst naar de huiseigenaren met schade.
Klinkt alsof ik gauw een huis in Groningen op de kop moet tikken met dit soort waanideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
ocn schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Klinkt alsof ik gauw een huis in Groningen op de kop moet tikken met dit soort waanideeën.
Ik bedoel dus alle kosten en een nieuwe badkamer en keuken erbij voor de slachtoffers daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:38
YakuzA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Yup, komkommers lijken schaars te zijn deze week.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:32
YakuzA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:58:
[...]

Dat lijkt mij ook, maar het kan me natuurlijk maar weinig boeien waar bijvoorbeeld Portugal die 15% gaat halen :+ vandaar ik specifiek NL benoem.
Rofdof schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:54:
Onnodige zaken als eerste afschaven zoals kassen die bloemen kweken. Dan de niet urgente industrie.
Dat klinkt idd logisch, maar toch. Logica gaat niet altijd hand-in-hand met kabinetsplannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Net op het nieuws. In Nederland word 34% gas gebruikt in gasturbines voor opwekking elektra. Dat zal in Dld ws ook wel zo zijn. Echt waarom geen kerncentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rofdof schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:38:
Net op het nieuws. In Nederland word 34% gas gebruikt in gasturbines voor opwekking elektra. Dat zal in Dld ws ook wel zo zijn. Echt waarom geen kerncentrales.
Kick jij over 20 jaar dit topic dan ff?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ivow85 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:54:
[...]

Yup, komkommers lijken schaars te zijn deze week.
En dat terwijl we middenin de komkommertijd zitten. Overigens zat komkommers hier in de suup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:04:
[...]

Kick jij over 20 jaar dit topic dan ff?
Als ze die dingen niet uit gezet hadden…. Of eerder begonnen. Tis altijd achter de feiten aanlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Rofdof schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:08:
[...]

Als ze die dingen niet uit gezet hadden…. Of eerder begonnen. Tis altijd achter de feiten aanlopen.
Ach... Als we eerder waren begonnen met de energietransitie, hadden we in Europa nu half zoveel gas nodig. Gewoon omdat vrijwel elk huis en kantoorpand dan inmiddels wel een A of B label had + PV + warmtepomp.

Als, als, als...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Ivow85 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:47:
[...]

Ach... Als we eerder waren begonnen met de energietransitie, hadden we in Europa nu half zoveel gas nodig. Gewoon omdat vrijwel elk huis en kantoorpand dan inmiddels wel een A of B label had + PV + warmtepomp.

Als, als, als...
Dat is ook de burgers aan te rekenen. In mijn omgeving zat mensen die nog een goed contract hadden. 80 cent gas en 18 cent kWh. Waarom investeren als je ook 2 weken all in resort kunt gaan…
Niks geen investering in isolatie en of pv panelen. En nu klagen. Anderzijds heb ik klanten (bedrijfsmatig) die al jaren bezig zijn met pv panelen. Netwerk kan het niet aan dus geen pv installatie. En ook de werknemers die zeg 10 panelen op hun huis willen plaatsen krijgen negatief antwoord. Men loopt hopeloos achter de feiten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:31
YakuzA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Dit gaat om 15% ten opzichte van het 5-jarig gemiddelde, dus dit ene jaar telt niet volledig mee.

Daarnaast is er best een verschil tussen luxe (bloemen) en noodzaak (komkommers, tomaten, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Omdat groene politici doorgaans geen techneuten zijn maar dromers. Voor bestuur heb je beiden nodig.

Die discussie daar gelaten: gas is ideaal om elektriciteitsopwekking snel op- en af te schalen en daarmee in te spelen op zon/wind aanbod. Kernenergie is veel trager, en ideaal om de constante minimumvraag te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:34
We kunnen best komkommers blijven eten, alleen niet in de winter/herfst.

In ons wekelijks groentepakket van de lokale bioboer zitten nu ook komkommers. En die heeft echt geen verwarmde serres.

En er zijn inderdaad best wel wat voordelen aan kernenergie maar spijtig genoeg ook nadelen. Daarom dat niemand zo'n centrale in zijn buurt wil en dat geen enkele uitbater of politicus er eigenlijk voor aansprakelijk wil gesteld worden.
Aan al die massa's voorstanders van kernenergie zeg ik: doe een crowdfunding en begin er eentje te bouwen als het dan toch zo'n no-brainer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Er schijnt weer gas door NordStream 1 richting Duitsland te stromen.
Prijzen op de gasmarkt zullen dadelijk wel wat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:46

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ivow85 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 06:58:
Er schijnt weer gas door NordStream 1 richting Duitsland te stromen.
Prijzen op de gasmarkt zullen dadelijk wel wat dalen.
Wat wordt er toch met ons gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
tuinïnen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:26:
[...]

Wat wordt er toch met ons gespeeld.
Dat Europese noodplan zal echt niet meer veranderen. Dus men gaat al uit van nul Russisch gas.
Misschien dat Putin dat ook ziet en nog ff flink wil cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-10 17:43
Rofdof schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:01:
[...]

Bij de buren waar ik werk staat een kleine poederstraat. Dus een oven erbij ongeveer helft zeecontainer. Daar gaat 1000 kuub gas per week doorheen. (De meter zit bij ons in het gebouw en heb dat eens een week bijgehouden (5 werkdagen)
Ik kan je voorbeelden noemen van systemen waar er 1 kuub per seconde er door heen gaat ;) Iets met het smelten van erts en bakken van stenen en RTO's

[ Voor 7% gewijzigd door Skywalker27 op 21-07-2022 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Zwartoog schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:30:
[...]

Dit gaat om 15% ten opzichte van het 5-jarig gemiddelde, dus dit ene jaar telt niet volledig mee.

Daarnaast is er best een verschil tussen luxe (bloemen) en noodzaak (komkommers, tomaten, etc).
We hebben helemaal geen kassen nodig voor voedsel dat is eigenlijk alleen maar luxe. Alleen krijg je dan een ander aanbod van voedsel. Dus meer eten volgens de seizoenen dus geen aardbijen met kerst.

Crematoria gebruiken trouwens ook best een hoop gas om iemand te verbranden, dus misschien moeten we daar ook wat in veranderen. Zeker omdat al die energie verloren gaat.

Ik verwacht dat putin nog gas blijft leveren om het niet verder te laten escaleren met de EU dus het is afwachten tot hij eindelijk snapt dat de EU geen zin heeft om te praten. Ergens is het ook vrij slim om nu gas te blijven leveren maar net iets minder stappen we niet snel over op wat anders alleen is de wintervoorraad niet op orde. Het word veel belangrijker wat er deze winter gaat gebeuren, als de gaskraan dan dicht gaat terwijl veel mensen gas nodig hebben kan je niet ineens even afschalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadowhawk00 op 21-07-2022 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Putin blijft gewoon leveren volgens de tactiek van verdeel en heers.

En ook omdat China en India echt niet dezelfde prijs betalen voor gas als wij. Die kunnen ook goed onderhandelen.

Putin heeft liever dat wij in onzekerheid blijven, zal ie/zal ie niet de gaskraan dichtdraaien? De ene dag misschien wel, de andere dag misschien niet,... Gekmakende voor diegen die keuzes moeten maken en een lange termijn energievisie moet uitwerken.

Stel: plots helemaal dicht, dan staat Europa voor een voldongen feit maar ook de zekerheid dat we zo snel mogelijk echt andere oplossingen moeten zoeken. En dat zal op een of andere manier gewoon lukken. En dan is Putin zijn grootste wapen kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Wozmro schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:25:
Putin blijft gewoon leveren volgens de tactiek van verdeel en heers.

En ook omdat China en India echt niet dezelfde prijs betalen voor gas als wij. Die kunnen ook goed onderhandelen.

Putin heeft liever dat wij in onzekerheid blijven, zal ie/zal ie niet de gaskraan dichtdraaien? De ene dag misschien wel, de andere dag misschien niet,... Gekmakende voor diegen die keuzes moeten maken en een lange termijn energievisie moet uitwerken.

Stel: plots helemaal dicht, dan staat Europa voor een voldongen feit maar ook de zekerheid dat we zo snel mogelijk echt andere oplossingen moeten zoeken. En dat zal op een of andere manier gewoon lukken. En dan is Putin zijn grootste wapen kwijt.
Ach eigenlijk is het vreemd dat hij niet gewoon al maanden geleden alle leveringen per direct gestopt heeft.
Aangezien wij geen handel met hem willen alleen als het ons uitkomt kunnen we er moeilijk kritiek op hebben als hij hetzelfde doet. Hij levert nog aan landen die betalen dus dat valt mee. Dat hij bepaald dat de valuta anders is tja hebben we zelf voor gekozen met sancties he.

Het grote probleem wat wij hebben is dat we nu tegen alle kosten een alternatief willen hebben op het relatief goedkope russische gas. Desnoods betalen we 2-3x de prijs als het maar niet russisch is. Hoe houdbaar gaat die situatie zijn als andere landen dat ook zien en zeggen, tja prijs is gestegen europa nu moet je nog meer betalen.
Hoeveel huishoudens en industrie gaan er in de problemen komen als de prijzen verdubbelen of zelfs 3x zo hoog worden deze winter?

En waar gaan we onze stroom vandaan halen? We hebben voornamelijk gas centrales, die paar kolen centrales kunnen we misschien wel weer online krijgen, maar dat kost ook tijd. En nu is dat niet nodig want er is nog gas.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 21-07-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 24-10 22:02

Agent47

I always close my contracts.

Ik denk dat " we" als EU zijnde, gewoon er vanuit moeten gaan die Rusland op een gegeven moment geen gas meer levert.

Ja, dat zal zwaar worden. Maar hoe eerder je van Rusland af bent qua gas, hoe sneller je vooruit kunt. Putin loopt gewoon te spelen met iedereen door steeds wat gas los te laten en er dan weer wat op te gaan knijpen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Shadowhawk00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Ach eigenlijk is het vreemd dat hij niet gewoon al maanden geleden alle leveringen per direct gestopt heeft.
Aangezien wij geen handel met hem willen alleen als het ons uitkomt kunnen we er moeilijk kritiek op hebben als hij hetzelfde doet. Hij levert nog aan landen die betalen dus dat valt mee. Dat hij bepaald dat de valuta anders is tja hebben we zelf voor gekozen met sancties he.

Het grote probleem wat wij hebben is dat we nu tegen alle kosten een alternatief willen hebben op het relatief goedkope russische gas. Desnoods betalen we 2-3x de prijs als het maar niet russisch is. Hoe houdbaar gaat die situatie zijn als andere landen dat ook zien en zeggen, tja prijs is gestegen europa nu moet je nog meer betalen.
Hoeveel huishoudens en industrie gaan er in de problemen komen als de prijzen verdubbelen of zelfs 3x zo hoog worden deze winter?

En waar gaan we onze stroom vandaan halen? We hebben voornamelijk gas centrales, die paar kolen centrales kunnen we misschien wel weer online krijgen, maar dat kost ook tijd. En nu is dat niet nodig want er is nog gas.
Eigenlijk best een interessante vraag. Waarom levert Rusland nog gas en is dat maanden geleden niet gestopt met de sancties en wapenleveranties aan Ukraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rofdof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Eigenlijk best een interessante vraag. Waarom levert Rusland nog gas en is dat maanden geleden niet gestopt met de sancties en wapenleveranties aan Ukraine.
Het is niet in Putin zijn belang om europa het leven zuur te maken, daar maakt hij alleen de VS sterker door. Zijn issue was met de oekraine niet met europa. ( de wat/waar/hoe laten we even achterwegen daar is deze thread niet voor )

Rusland heeft het geld niet echt nodig ze kunnen immers toch niets kopen voor het geld wat ze krijgen door de verkoop van gas. Het land kan redelijk voorzien in de eigen behoeftes dus hoeft eigenlijk vrij weinig in te kopen. Alleen luxe goederen.

Als Rusland per direct gaslevering had stopgezet naar europa had hij daarmee veel meer geescaleerd dan wat hij nu doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadowhawk00 op 21-07-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Rofdof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:35:
[...]
Twee partijen die vijanden zijn kunnen nog steeds handelen als ze beiden denken dat ze er meer voordeel uit halen dan de ander. Zo transporteert Oekraine ook nog steeds een grote hoeveelheid Russisch gas door hun leidingen en betaalt Gazprom netjes elke maand aan Oekraine de verschuldigde transitievergoeding. Beiden zouden elk moment kunnen stoppen daarmee maar zien dat als een kadootje aan de vijand. Want die zou al lang gestopt zijn als ze het zich konden veroorloven.

[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 21-07-2022 10:02 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Shadowhawk00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Het is niet in Putin zijn belang om europa het leven zuur te maken, daar maakt hij alleen de VS sterker door. Zijn issue was met de oekraine niet met europa. ( de wat/waar/hoe laten we even achterwegen daar is deze thread niet voor )

Rusland heeft het geld niet echt nodig ze kunnen immers toch niets kopen voor het geld wat ze krijgen door de verkoop van gas. Het land kan redelijk voorzien in de eigen behoeftes dus hoeft eigenlijk vrij weinig in te kopen. Alleen luxe goederen.

Als Rusland per direct gaslevering had stopgezet naar europa had hij daarmee veel meer geescaleerd dan wat hij nu doet.
De eu gaat binnen een paar jaar van het Rus gas af. Dus zoveel kan hij niet meer verdienen.

Als je een beetje inside Russia volgt dan word het nu wel erg zwaar voor de Russen. Ja op het platteland zullen ze weinig verschil merken want veel armer kan het niet.

Ze zeggen wel dat de Russen veel beter tegen armoede kunnen maar in de steden zijn het ook jonge mensen die in weelde zijn opgegroeid.
Nu zullen ze nog wel onderdelen als reserve op de plank hebben liggen maar dat raakt ook op. En als dat door de sancties niet word aangevuld dan krijgt de infrastructuur te lijden of we zien vliegtuigen uit de lucht vallen in Rusland om maar wat te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rofdof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:02:
[...]

De eu gaat binnen een paar jaar van het Rus gas af. Dus zoveel kan hij niet meer verdienen.
Denk niet dat we dat uiteindelijk gaan doorzetten. Want waarmee gaan we het vervangen?
Gas via boot aanvoeren is een heel stuk duurder dus daarmee snijden we eigenlijk alleen onszelf hard in de vingers. En het kost een hoop extra Co2 wat ook de klimaatdoelen van het westen in de weg zit.
En groene energie is nog lang niet ver genoeg om aan alle vraag te voldoen.

Willen en kunnen we allemaal wel een nog hogere prijs voor energie betalen, er zijn nu al veel mensen die niet rond komen als de prijs voor energie verdubbeld dan hebben heel veel mensen een groot probleem.

En ook dan, als andere landen wel goedkoper gas hebben en dus goedkoper bepaalde producten kunnen produceren dan prijzen we daarmee onszelf uit de markt.

Er word hard geroepen we kunnen makkelijk zonder grondstoffen uit rusland maar dat is zeker voor de EU ook geen houdbare situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 21-07-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik zit zelf in de elektrotechniek. Ik kom in woningen en ook de hele grote chemische bedrijven.

En ik ben eigenlijk redelijk positief ingesteld. Er lijkt mij nog veel ruimte te zijn in het optimaliseren van het energieverbruik.
- er is best nog wat capaciteit die beschikbaar is maar in de praktijk niet meer gebruikt wordt. Ik zie bijvoorbeeld heel wat middensspanningscabines die bij manier van spreken hele dagen amper wat vermogen leveren. Maar de netbedrijven moeten die capaciteit wel ten allen tijde beschikbaar houden.
- productieplanning gebeurd nu nog bijna niet in functie van de stroomprijzen. Behalve dan bij de hele grote staalbedrijven, en dan nog..
Merk op: produceren als de energie goedkoop is, dat is ook een vorm van energieopslag. Niet in een batterij maar in een pak koekjes, een autoband, drinkbaar water,...

We zullen als samenleving moeten leren surfen op het aanbod van de groene energie. Dat gaat lukken en wordt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:03
En met steeds meer EV’s gaat dat alleen maar méér worden.

Met slechts 18.000km per jaar is mijn elektraverbruik gestegen van 3200kWh per jaar naar 8000kWh per jaar.

Bijna verdrievoudigd, door de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Wozmro schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:35:
Ik zit zelf in de elektrotechniek. Ik kom in woningen en ook de hele grote chemische bedrijven.

En ik ben eigenlijk redelijk positief ingesteld. Er lijkt mij nog veel ruimte te zijn in het optimaliseren van het energieverbruik.
- er is best nog wat capaciteit die beschikbaar is maar in de praktijk niet meer gebruikt wordt. Ik zie bijvoorbeeld heel wat middensspanningscabines die bij manier van spreken hele dagen amper wat vermogen leveren. Maar de netbedrijven moeten die capaciteit wel ten allen tijde beschikbaar houden.
- productieplanning gebeurd nu nog bijna niet in functie van de stroomprijzen. Behalve dan bij de hele grote staalbedrijven, en dan nog..
Merk op: produceren als de energie goedkoop is, dat is ook een vorm van energieopslag. Niet in een batterij maar in een pak koekjes, een autoband, drinkbaar water,...

We zullen als samenleving moeten leren surfen op het aanbod van de groene energie. Dat gaat lukken en wordt leuk.
Alleen nog maar autorijden in de zomermaanden? Want dan heb je een overschot aan groene zonnestroom.

De wintermaanden red je met je zonnepanelen je huis verbruik al niet, laat staan de EV erbij.

Tot overmaat van ramp is de EV in de winter ook nog eens een stuk minder zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Rofdof schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:21:
[...]

Dat is ook de burgers aan te rekenen. In mijn omgeving zat mensen die nog een goed contract hadden. 80 cent gas en 18 cent kWh. Waarom investeren als je ook 2 weken all in resort kunt gaan…
Niks geen investering in isolatie en of pv panelen. En nu klagen. Anderzijds heb ik klanten (bedrijfsmatig) die al jaren bezig zijn met pv panelen. Netwerk kan het niet aan dus geen pv installatie. En ook de werknemers die zeg 10 panelen op hun huis willen plaatsen krijgen negatief antwoord. Men loopt hopeloos achter de feiten aan.
En de overheid faalt hard.
Zoiets als een duurzaamheidslening is bij de gemeenten neergelegd.

Tegen 1,2% zonnepanelen financieren is best aantrekkelijk. Maar als je in de ene gemeente woont kan dat gewoon, maar woon je in een andere gemeente, dan doet de gemeente daar niet aan mee.

Ik hik een beetje tegen de investering aan. Met een duurzaamheidslening lagen ze er 3 jaar geleden al. Ik heb idd nog hele goedkope stroomprijzen en heb wat offertes liggen voor 34 panelen. De investering van 34 panelen is voor mij, op dit moment, een obstakel.
Vooral ook dat mijn stroom nog erg goedkoop is de komende 2,5 jaar. Ik zit nog onder de 20 cent per kWh.

Als ik wacht met panelen, komen er ook steeds betere panelen bij. Een beetje betere opbrengst per paneel, tikt met 34 stuks ook best aan.

Heel die duurzaamheidslening had door de overheid geregeld moeten worden, niet per gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Het gaat niet om 'alleen nog maar...' Misschien is 10 á 20% bijsturen al meer dan voldoende?

Er zijn veel 'golven' in energieopwek en energieverbruik.
- zomer/winter
- overdag/nacht
- veel wind/weinig wind
- Enkele grote bedrijven die hun onderhoudsstops groeperen in de winterperiode. Extra produceren in de zomermaanden.
- ...

Om bij het (elektrisch) autorijden te blijven: misschien is het een eerste stap om te kijken hoeveel kilometers je nu rijd per maand bekeken?
Misschien rij je nu al meer kilometers in de zomer door vakantie, uitstappen,...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Agent47 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:31:
Ik denk dat " we" als EU zijnde, gewoon er vanuit moeten gaan die Rusland op een gegeven moment geen gas meer levert.

Ja, dat zal zwaar worden. Maar hoe eerder je van Rusland af bent qua gas, hoe sneller je vooruit kunt. Putin loopt gewoon te spelen met iedereen door steeds wat gas los te laten en er dan weer wat op te gaan knijpen.
Dat werkt natuurlijk wel twee kanten op.
Wij hebben Rusland ook volop sancties opgelegd.

Als je niet begrijpt dat iemand het jou een beetje moeilijk wil maken als jij het hem heeel erg moeilijk probeert te maken, dan had je misschien ook van te voren moeten nadenken.

Daarmee zeg ik absoluut niet dat ik tegen de sancties ben, maar met dat je sancties invoerde en nog vrij forse sancties ook, had je er al vanuit kunnen gaan dat die kraan af en toe dicht gaat en misschien wel permanent.

Als je dat niet incalculeerde, regeren is vooruitzien.

Dan is een kraantje dichtdraaien nog niets in vergelijk met de sancties die wij Rusland opleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Met slechts 18.000km per jaar is mijn elektraverbruik gestegen van 3200kWh per jaar naar 8000kWh per jaar.

Nu nog een warmtepomp erbij, dan ga je zo naar 12.000kWh 8)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Tweak_ers schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:52:
[...]

En hoeveel kWh benzine of diesel tankte je voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
XWB schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:22:
[...]

De verantwoording verleg ik graag naar Eneco 🤣
Onze hele wijk is op een warmtenet aangesloten. Dus heel onze wijk is al van het gas af.

We betalen de hoofdprijs voor stadswarmte, welke idd met gas wordt gestookt door Eneco.

Laat de overheid Eneco maar verplichten van het gas af te gaan voor het hele warmtenet.

Maar ja, gezien de overheid nog steeds vasthoud aan een koppeling met de gasprijs. Ben ik daar redelijk star in geworden. Ze zoeken het allemaal maar uit. Wij verbruiken vrij weinig, 400kuub gas per jaar (12GJ warmte). Ik steek geen vinger meer uit voor Eneco. Iedere poep of zucht mogen ze langskomen, we betalen er immers royaal voor.

Nadeel van een huis ingericht op stadswarmte is dat er geen tenchnisvhe ruimte is ingericht met warm water leidingen. De warmtewisselaar staat in de meterkast. Daar heb je totaal geen ruimte om een WP te plaatsen. Op zolder hebben we geen leidingstelsel liggen, omdat daar nu ook geen CV staat.

Ik ben bang dat dit veel te ingrijpend wordt. Laat Eneco dit maar verplicht oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ivow85 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:23:
[...]

En hoeveel kWh benzine of diesel tankte je voorheen?
Dat doet er toch niet toe?
Benzine en diesel kan nog prima uit midden oosten worden geïmporteerd.

Gas niet.
We gebruiken gas om stroom op te wekken.

Dáár zit het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
XWB schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:22:
[...]

Dat is gewoon heel erg veel, kasteel?

Ik mik zelf op iets tussen 2500 en 3000kWh/j in functie van hoe koud de winter zal zijn.
1000kWh voor verwarming (l/l warmtepomp)
400kWh voor warm water (boilertje)
1600kWh voor gewoon elektrisch verbruik.

Rijwoning 120m², gezin van 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Wozmro schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Dat is gewoon heel erg veel, kasteel?

Ik mik zelf op iets tussen 2500 en 3000kWh/j in functie van hoe koud de winter zal zijn.
1000kWh voor verwarming (l/l warmtepomp)
400kWh voor warm water (boilertje)
1600kWh voor gewoon elektrisch verbruik.

Rijwoning 120m², gezin van 3.
Dat is echt heel erg weinig.

Om mij heen hoor ik 4000-5000kWh voor voornamelijk verwarmen (zowel warmwater als verwarming).

Tot wel 7000kWh als men in de zomer ook als airco gebruikt.

Gewone rijtjeswoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Tweak_ers schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:29:

Nadeel van een huis ingericht op stadswarmte is dat er geen tenchnisvhe ruimte is ingericht met warm water leidingen. De warmtewisselaar staat in de meterkast. Daar heb je totaal geen ruimte om een WP te plaatsen. Op zolder hebben we geen leidingstelsel liggen, omdat daar nu ook geen CV staat.

Ik ben bang dat dit veel te ingrijpend wordt. Laat Eneco dit maar verplicht oplossen!
Denk dat het wel mee valt, ik neem aan dat je badkamer op de 1e verdieping is dus zo ver is dat leidingstelsel niet van de zolder. En ook heb je vast wel verwarming die daar is. Uiteindelijk werkt verwarming gewoon met een gesloten systeem dus waar je de warmte aan de loop toevoegt maakt niet gigantisch veel uit.

En of je het warme water nu van beneden naar boven of van boven naar beneden pompt maakt ook niet gigantisch veel uit.

Dus het is niet onmogelijk om te doen maar het gaat wel meer kosten dan een normale ketel vervangen door een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tweak_ers schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Om mij heen hoor ik 4000-5000kWh voor voornamelijk verwarmen (zowel warmwater als verwarming).

Gewone rijtjeswoningen.
Nee, 4000/5000 kWh is echt krankzinnig veel voor een rijtjeshuis (voor alleen verwarming). Je kan grofweg je verbruik in gas maal 2 doen. Gemiddeld verbruik is geloof ik 1200 kuub, maal twee maakt dan 2400 kWh.

Wij zitten ex warm water op 1600 kWh voor verwarming.

En koelen verbruikt écht geen 2000 kWh op jaarbasis.. eerder 500, en dan is dat voor je hele huis in de zomer.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Shadowhawk00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Denk dat het wel mee valt, ik neem aan dat je badkamer op de 1e verdieping is dus zo ver is dat leidingstelsel niet van de zolder. En ook heb je vast wel verwarming die daar is. Uiteindelijk werkt verwarming gewoon met een gesloten systeem dus waar je de warmte aan de loop toevoegt maakt niet gigantisch veel uit.

En of je het warme water nu van beneden naar boven of van boven naar beneden pompt maakt ook niet gigantisch veel uit.

Dus het is niet onmogelijk om te doen maar het gaat wel meer kosten dan een normale ketel vervangen door een warmtepomp.
Er zat maar 1 verwarming op zolder. Sinds wij daar kamers van gemaakt hebben in de enige slaapkamer op zolder.

De werkkamer heeft geen verwarming en daar zou een WP systeem kunnen komen.

Het wordt nu wel heel specifiek. Maar om die 12GJ per jaar (zo’n 400kuub gas equavilent). Nee hoor, ik geef dit portie door aan Eneco. Succes ermee!

Jaren lang lekker veel vastrecht kunnen rekenen, regel nu maar een vergroening van je centrale.

Wij zijn al van het gas af namelijk.

Lijkt mij dan ook vooral nuttig om usecases te maken voor mensen die nog een gasaansluiting hebben.

Tegen de tijd dat die allemaal van het gas af zijn, kunnen we ons druk gaan maken om de A label huizen die op warmtemeter zijn aangesloten. Toch?

Iets met laaghangend fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Tweak_ers schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Gewone rijtjeswoningen.
Dat is vrij fors voor een rijtjeshuis waarbij je alles via WP doet. Ik kom nog niet aan dat getal met een hoekwoning. Vorig jaar 3500kWh voor het huis ( totaal verbruik).
Nu heb ik wel de afstelling zelf gedaan zodat ik iets efficienter ben maar zo veel scheelt dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Glashelder schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Nee, 4000/5000 kWh is echt krankzinnig veel voor een rijtjeshuis (voor alleen verwarming). Je kan grofweg je verbruik in gas maal 2 doen. Gemiddeld verbruik is geloof ik 1200 kuub, maal twee maakt dan 2400 kWh.

Wij zitten ex warm water op 1600 kWh voor verwarming.

En koelen verbruikt écht geen 2000 kWh op jaarbasis.. eerder 500, en dan is dat voor je hele huis in de zomer.
70-80% van ons verbruik is warm water.

Als ik een WP zou nemen, moet die toch minimaal die functie over gaan nemen.

Boilertjes komen er hier echt niet in. Er zijn grenzen.

Zomermaanden is ons verbruik rond de 0,7 GJ per maand en in de wintermaanden (vooral januari en februari) rond de 1,5GJ. April tot en met november staat er geen verwarming aan bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Denk niet dat we dat uiteindelijk gaan doorzetten. Want waarmee gaan we het vervangen?
Gas via boot aanvoeren is een heel stuk duurder dus daarmee snijden we eigenlijk alleen onszelf hard in de vingers. En het kost een hoop extra Co2 wat ook de klimaatdoelen van het westen in de weg zit.
En groene energie is nog lang niet ver genoeg om aan alle vraag te voldoen.
En toch, Duitsland heeft extra LNG terminals besteld en wil daarmee in 2024 onafhankelijk zijn van Russisch gas. Nederland zou dan gas van Duitsland kunnen inkopen.

Ik denk dat we ons moeten realiseren dat goedkoop gas niet meer terugkomt, want ik zie het niet gebeuren dat Rusland de prijs weer laat zakken wanneer de oorlog voorbij is. De EU kan dat wel willen, maar wat doe je er aan als Putin dat niet wil?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Shadowhawk00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Dat is vrij fors voor een rijtjeshuis waarbij je alles via WP doet. Ik kom nog niet aan dat getal met een hoekwoning. Vorig jaar 3500kWh voor het huis ( totaal verbruik).
Nu heb ik wel de afstelling zelf gedaan zodat ik iets efficienter ben maar zo veel scheelt dat natuurlijk niet.
Ik heb ook eigenlijk maar 2 vrienden die dit hebben. De ene gebruikt het voornamelijk voor verwarming de ander koelt in de zomer ook erg veel ermee.

Dus N=1 is zeker van toepassing hier. Kan ook grootspraak zijn, ik controleer de meterstanden niet bij hen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
XWB schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:58:
[...]

En toch, Duitsland heeft extra LNG terminals besteld en wil daarmee in 2024 onafhankelijk zijn van Russisch gas. Nederland zou dan gas van Duitsland kunnen inkopen.

Ik denk dat we ons moeten realiseren dat goedkoop gas niet meer terugkomt, want ik zie het niet gebeuren dat Rusland de prijs weer laat zakken wanneer de oorlog voorbij is. De EU kan dat wel willen, maar wat doe je er aan als Putin dat niet wil?
in 2024 is nog 2 jaar....

Maar wat ik mij afvraag is waarom in continent europa alleen in groningen een groot gasveld ligt en voor de rest alles in rusland.

Is er dan nergens elders in europa potentie? Is er verder nooit naar gezocht?
Wikipedia: Lijst van grootste aardgasvelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

De hele relatie met Rusland kun je op je buik schrijven.

Denk je dat Putin blij is met de sancties?

Als iets duidelijkheid geworden van Putin, die man is niet vergevingsgezind, legt zich niet bij een situatie neer, blijft wrok koesteren, al
Is het voor decennia terug.

Hij heeft het nota bene over de Sovjet unie. Kom op, dat is nu zo lang geleden.

Rusland-EU komt de komende 100 jaar niet meer goed.

Putin kiest zijn opvolger zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rofdof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:01:
[...]

in 2024 is nog 2 jaar....
Zoals vaker met een crisis moeten we helaas enkele jaren op de tanden bijten, alvorens het weer beter wordt. Tot die tijd heeft de overheid een taak om zijn burgers te beschermen.
Maar wat ik mij afvraag is waarom in continent europa alleen in groningen een groot gasveld ligt en voor de rest alles in rusland.

Is er dan nergens elders in europa potentie? Is er verder nooit naar gezocht?
Wikipedia: Lijst van grootste aardgasvelden
Er kan ook gas uit de Noordzee gehaald worden:

Nederland en Duitsland gaan gas winnen op Noordzee
Versnelling gaswinning op de Noordzee

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Probleem is niet dat Putin de prijs heeft verhoogd maar dat we graag duurder gas kopen dan van Putin. Dus als we gewoon weer dat gas inkopen gaat de gemiddelde prijs gewoon naar beneden.

Punt is ook dat rusland veel goedkoper kan leveren omdat het gewoon via een leiding gaat ipv via ingewikkelde tussenstappen. Die ook nog eens veel meer Co2 kosten. Alleen willen we dat niet we kiezen bewust voor meer Co2 en duurder gas.
Je kan het vergelijken met mensen die alleen water in flessen drinken, die hebben ook veel duurder drinkwater maar dat is niet omdat water zo duur is maar omdat ze geen leidingwater wensen.
Het probleem met fossiele brandstoffen is dat ze niet altijd economisch rendabel te ontginnen zijn. Over de hele wereld hebben we wel voorraden maar het moet wel betaalbaar zijn. Daarom dat er ook steeds meer nieuwe manieren bijkomen ( schaliegas ) dat was eerst niet economisch rendabel met de hogere prijzen wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Shadowhawk00 op 21-07-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
XWB schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Zoals vaker met een crisis moeten we helaas enkele jaren op de tanden bijten, alvorens het weer beter wordt. Tot die tijd heeft de overheid een taak om zijn burgers te beschermen.

[...]

Er kan ook gas uit de Noordzee gehaald worden:

Nederland en Duitsland gaan gas winnen op Noordzee
Versnelling gaswinning op de Noordzee
Deze versnelling op de Noordzee zorgt voor extra gas op zowel de korte als de lange termijn. Het ministerie van EZK verwacht dat op de korte termijn (1 tot 3 jaar) al circa 1 miljard m3 gas extra per jaar geproduceerd kan worden. Op de langere termijn (over 5 jaar) kan het zorgen voor een extra productie van 2 tot 4 miljard m3 per jaar. Dit zijn substantiële hoeveelheden.
Dat lijkt mij een druppel op een gloeiende plaat die volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Tweak_ers schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Dat doet er toch niet toe?
Benzine en diesel kan nog prima uit midden oosten worden geïmporteerd.

Gas niet.
We gebruiken gas om stroom op te wekken.

Dáár zit het probleem.
Natuurlijk doet dat er wel toe. Europa heeft ook genoeg centrales die op olieproducten kunnen draaien. En een raffinaderij gebruikt óók gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
We zijn hoe dan ook screwed in Europa. Hebben niks in de grond maar wel veel poen (en een grote mond).

Ik hoor iedereen over Putin en gas van Rusland. Denk je nu echt dat Amerika hun LNG voor niks gaat leveren?. Zodra ze daar een scheet dwars hebben zitten, knallen ze daar de prijs omhoog. Lekker pressiemiddel. Maar de Amerikanen zijn lieverdjes toch?. Niets aan de hand.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
We zijn niet screwed. Met een serieuze inspanning, innovatie en creativiteit draait Europa volledig op wind en zon binnen enkele jaren en kunnen we aan de rest van de wereld onze symbolische middelvinger tonen.

Door:
- energieverbruik verminderen.
- vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar afstemmen en prioriteiten stellen.
- investeren in productie en distributie.

We hebben al het allerbeste elektriciteitsnet van de wereld. En nu moet het nog een pak dynamischer worden.

Dynamische prijzen ifv het aanbod groene energie én piekbelasting zullen zorgen voor heel wat creatieve oplossingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
We hebben in NL prima iets in de grond maar daar mag niet aangekomen worden. Volgens mij is het code rood. Dan wel omdat er straks geen gas is, dan wel omdat het voor jan modaal niet meer te betalen wordt, dan wel omdat je de afhankelijkheid van Rusland niet kunt vertrouwen.

Er moet dus zowel snel als structureel iets veranderen. Snel kan (vrijwel) alleen door in Groningen aan de slag te gaan en gevolgschade te compenseren. Structureel moet de komende jaren, waarbij de korte termijn oplossing dan wat lucht geeft.

We hebben onszelf gewoon genaaid. Solidariteit met Oekraïne ben ik helemaal voor. Dat had voor mij echter niet betekend om alleen samen te lijden onder Rusland. Ik kan me niet voorstellen dat je dit scenario als EU niet had kunnen voorzien. Zou er dan toch nog een geniaal plan B bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Zuinig schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:56:
We zijn hoe dan ook screwed in Europa. Hebben niks in de grond maar wel veel poen (en een grote mond).

Ik hoor iedereen over Putin en gas van Rusland. Denk je nu echt dat Amerika hun LNG voor niks gaat leveren?. Zodra ze daar een scheet dwars hebben zitten, knallen ze daar de prijs omhoog. Lekker pressiemiddel. Maar de Amerikanen zijn lieverdjes toch?. Niets aan de hand.
waarom heeft usa dan al miljarden aan ukraine gegeven en nog steeds meer?

De VS is er helemaal niet bij gebaat dat europa kapot gaat, wel dat de russen (en china) kapot gaan.
Ze steken hun trouwste bondgenoot echt geen mes in de rug. Dat deden ze 80 jaar geleden ook niet toen ze andere nazi's moesten bevechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
zoiets in het klein in je achteruin in de grond :p

https://www.p-plus.nl/nl/...rgie-op-met-zwaartekracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:46

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Wozmro schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:51: Met een serieuze inspanning, innovatie en creativiteit draait Europa volledig op wind en zon binnen enkele jaren.
Mag ik dit onrealistisch vinden ? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-10 14:36
Aghanim schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:52:
We hebben in NL prima iets in de grond maar daar mag niet aangekomen worden. Volgens mij is het code rood. Dan wel omdat er straks geen gas is, dan wel omdat het voor jan modaal niet meer te betalen wordt, dan wel omdat je de afhankelijkheid van Rusland niet kunt vertrouwen.

Er moet dus zowel snel als structureel iets veranderen. Snel kan (vrijwel) alleen door in Groningen aan de slag te gaan en gevolgschade te compenseren. Structureel moet de komende jaren, waarbij de korte termijn oplossing dan wat lucht geeft.

We hebben onszelf gewoon genaaid. Solidariteit met Oekraïne ben ik helemaal voor. Dat had voor mij echter niet betekend om alleen samen te lijden onder Rusland. Ik kan me niet voorstellen dat je dit scenario als EU niet had kunnen voorzien. Zou er dan toch nog een geniaal plan B bestaan?
Het geniale plan B is dat we nu de energietransitie extreem gaan versnellen en we altijd "een derde", zijnde Rusland, de schuld kunnen geven van alle ongemakken die daarbij komen kijken. Door de gasprijs kunstmatig (niet boren in Groningen, niet kopen van Rusland) hoog te houden worden alternatieven zoals zonneparken, windmolens in de achtertuin en waterstof (voor investeerders) opeens veel aantrekkelijker. Je ziet dit ook al gebeuren in de markt. Waterstof wordt nu echt een goed en gewild alternatief.

Zoals Timmermans al vaker gezegd heeft: "never waste a good crisis". Als we nu in Groningen gaan boren verliezen we het momentum in de energie transitie. Ik denk dat dit zwaar meeweegt bij onze bestuurders.

[ Voor 4% gewijzigd door besteller2019 op 22-07-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
tuinïnen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Correct.
Waterkracht is ook een belangrijke factor in productie en opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
tuinïnen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Ja, natuurlijk mag dat. Ook pessimisten hebben hun rol te spelen in de samenleving :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Dit gaat met potentiële energie, terwijl het artikel (per ongeluk) over kinetische energie heeft.
Op zich wordt dit al gedaan d.m.v. een meer volpompen en weer leeg laten lopen.

Stel dat je jaarlijks 3650 kWh gebruikt en je wilt 1 dag doorkomen, dan is dat op een dag 10 kWh. Omgerekend is dat 36 MJ.
W = m.g.h. (Arbeid is massa keer zwaartekracht keer hoogte.) De zwaartekracht is 9,8 N/kg.
Dus massa keer hoogte moet dan 3674 zijn. Als je bij elk huis maximaal een gewicht 3,674 meter de lucht in wilt tillen, dan heb je een massa nodig van 1000 kg = 1 ton.

Leuk apparaat staat daar dan in je tuin. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Onbekend schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Dit gaat met potentiële energie, terwijl het artikel (per ongeluk) over kinetische energie heeft.
Op zich wordt dit al gedaan d.m.v. een meer volpompen en weer leeg laten lopen.

Stel dat je jaarlijks 3650 kWh gebruikt en je wilt 1 dag doorkomen, dan is dat op een dag 10 kWh. Omgerekend is dat 36 MJ.
W = m.g.h. (Arbeid is massa keer zwaartekracht keer hoogte.) De zwaartekracht is 9,8 N/kg.
Dus massa keer hoogte moet dan 3674 zijn. Als je bij elk huis maximaal een gewicht 3,674 meter de lucht in wilt tillen, dan heb je een massa nodig van 1000 kg = 1 ton.

Leuk apparaat staat daar dan in je tuin. :)
Je kan natuurlijk gewoon een put graven en daar een gewicht in laten zakken, scheelt je een hoge constructie (snap niet dat ze dat in het artikel niet benoemen). Maar deze omzetting van energie heb ik bij een vorige werkgever ook wel gezien, daar werd het “verbrand “ (ging om grote hijskranen, als dan een last van een paar duizend ton moest zakken wekte dat behoorlijk wat elektriciteit op, en dat “restproduct” werd dus door middel van zeewater verwarmen afgevoerd….)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
besteller2019 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:10:
[...]
Zoals Timmermans al vaker gezegd heeft: "never waste a good crisis".
Is een bekende uitspraak van Winston Churchill btw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Rofdof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:01:
Oekraïne heeft ook best veel gas.
Wikipedia: Natural gas in Ukraine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Naar mijn hypothese ook één van de belangrijkste redenen van de huidige bezetting. Grootste veld ligt in de Donbass:
https://twitter.com/samgerrits/status/1498968225564053515

Door de Donbass te bezetten slaat Rusland twee vliegen in één klap: 1) stelt toegang tot meer gasreserves veilig, en 2) voorkomt dat Oekraïne een deel van het aanbod gaat verzorgen, ten koste van Rusland.

De NAVO, de etnische Russen in de Donbass, Putin die peetoom zou zijn van de politieke opponent van Zlelensky... Allemaal spel en afleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Vorig jaar is geen goede graadmeter, ben imker en heb bijen. Je kan letterlijk zien aan een volk of het een koude of warme winter was door te kijken naar het verbruik van honing. Afgelopen winter was er zo veel voer over dat het leek alsof ze niet gegeten hadden.

Als je afgelopen winter neemt als graadmeter dan zal je voor een vervelende situatie komen als het wel weer eens -12 is.

[ Voor 8% gewijzigd door init6 op 24-07-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Wat natuurlijk ook door het gevoerde beleid is geweest, jarenlang heeft Europe gas ingekocht op de variabele gasmarkt en sloeg het aanbiedingen van Rusland om lange termijn contracten aan te gaan af. Daar hebben we toen van geprofiteerd, maar nu plukken we de vruchten van deze keuzes. Enerzijds hebben we een totale europese economie afhankelijk gemaakt van gas, hebben onze eigen productie afgeschaald en niet geïnvesteerd in innovatie en onderzoek (er is 0 onderzoek gedaan naar hoe we gasvelden kunnen stabiliseren door de druk op te voeren met andere stoffen). Hebben geen lange termijn visie gehad bij inkoop van gas, en zijn we nu aan de beurt.

Het niveau van onvermogen is werkelijk ongekend. Dat deze mensen er nog steeds kunnen blijven zitten, mensen dit niet doorhebben en er zelfs op vertrouwen dat deze mensen ons door de energie transitie gaan leiden stelt mij niet hoopvol voor de toekomst.

[ Voor 7% gewijzigd door init6 op 24-07-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Over alternatieve gasvelden gesproken: https://nos.nl/l/2438100

Zucht…

[ Voor 8% gewijzigd door NaN op 24-07-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-10 09:33

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Snap ik wel, zo'n berg gas is de moeite van een vechtpartijtje wel waard, en dat weet iedereen. Dus tenzij we Cyprus ook tot oorlogszone willen ombouwen kan dat gas beter blijven zitten. Het is niet alsof de Noordzee niet vol met dat spul zit/zat. De Noren en Engelsen varen er nog steeds wel bij.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:51
Hij gaat lekker... straks €4,- per kuub

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Pgdaf6CuOdsYk0sQjw8uzjfx4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTRKBxQQMGdNLJQ1vPHQtiZr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Rsport40 op 27-07-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Met wat geluk gaat het weer iets zakken;
https://www.nu.nl/economi...eren-van-gasverbruik.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
NaN schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:31:
Over alternatieve gasvelden gesproken: https://nos.nl/l/2438100

Zucht…
fijn he politici die alles weer verneuken.
Net zoals de spaanse gasleiding die nooit door frankrijk is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 24-10 21:40
Cyprus is al heel wat jaren onderdeel van struisvogel politiek, dit is niks nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Zijn er eigenlijk al modellen/voorspellingen van hoe de winter er uit kan komen te zien?
Mild normaal streng?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-10 21:48

Flappiewappie

Hier nog meer

Rofdof schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:33:
Zijn er eigenlijk al modellen/voorspellingen van hoe de winter er uit kan komen te zien?
Mild normaal streng?
Ik denk dat je vrij dicht bij de voorspelling zit.

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 11:46
Rofdof schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:33:
Mild normaal streng?
Later vandaag nogmaals in mijn glazen bol kijken. Het beeld is niet scherp genoeg nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:56

Dennis1812

Amateur prutser

banaliteit schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Later vandaag nogmaals in mijn glazen bol kijken. Het beeld is niet scherp genoeg nu.
Komt door de sneeuw en mist en ijzige kou?
Ik voorspel 3 elfstedentochten en dat de kerstman niet kan komen door de sneeuwval.
Sinterklaas flikkert van t dak door een zonnesteek bij spontane hittegolf.

Zoiets?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?