Nog even over de lagere terugleververgoeding van Eneco. Voor veel mensen gaat dit toch überhaupt pas spelen na afloop van hun vaste contract? Het is niet zo dat daaraan wijzigingen (kunnen) worden aangebracht volgens mij gedurende de looptijd. Of zit haast iedereen met een variabel Eneco-contract?
Ik ben klant bij Vattenfall met een vast contract en kreeg vandaag zelf juist bericht over de hogere terugleververgoeding. Dit was me al bekend, maar in de mail stond ook de onderbouwing. Die zou andersom ook van toepassing moeten zijn bij een verlaging zoals nu Eneco doet (de voorwaarden zijn gelijkluidend). VF verwijst naar artikel 10 van de algemene productvoorwaarden en artikel 19.3 algemene voorwaarden voor de leveringen teruglevering van elektriciteit en gas (1 april 2017).
Artikel 10:
10. Terugleververgoeding
Wekt u zelf stroom op, (blabla)... De terugleververgoeding, die u ontvangt voor stroom die u teruglevert na saldering is:
• Variabel als u een contract heeft met een variabele prijs. De vergoeding kan dus hoger of lager
worden.
• Een vaste prijs per kWh als u een contract met een vaste prijs heeft, zoals wij met u zijn
overeengekomen.
Artikel 19.3 (en verder)
Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
(...)
19.3. Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.5. Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen
Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd want Eneco slingert dit niet zomaar de wereld in. Bijvoorbeeld dat het teruglevertarief iets anders is dan leveringstarieven (zijnde Eneco als leverancier). Artikel met definities ben ik nog niet tegengekomen.
Ik ben klant bij Vattenfall met een vast contract en kreeg vandaag zelf juist bericht over de hogere terugleververgoeding. Dit was me al bekend, maar in de mail stond ook de onderbouwing. Die zou andersom ook van toepassing moeten zijn bij een verlaging zoals nu Eneco doet (de voorwaarden zijn gelijkluidend). VF verwijst naar artikel 10 van de algemene productvoorwaarden en artikel 19.3 algemene voorwaarden voor de leveringen teruglevering van elektriciteit en gas (1 april 2017).
Artikel 10:
10. Terugleververgoeding
Wekt u zelf stroom op, (blabla)... De terugleververgoeding, die u ontvangt voor stroom die u teruglevert na saldering is:
• Variabel als u een contract heeft met een variabele prijs. De vergoeding kan dus hoger of lager
worden.
• Een vaste prijs per kWh als u een contract met een vaste prijs heeft, zoals wij met u zijn
overeengekomen.
Artikel 19.3 (en verder)
Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
(...)
19.3. Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Dit lijkt me juist niet van toepassing op iemand met een vast contract
19.4. (...)19.5. Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen
Eigenlijk staat hier dat VF de tarieven ook niet ten gunste mag aanpassen, uiteraard hoor je daar nu niemand over. Voor Eneco-klanten met vaste tarieven zou dat ook moeten gelden voor de duur van het contract
.Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd want Eneco slingert dit niet zomaar de wereld in. Bijvoorbeeld dat het teruglevertarief iets anders is dan leveringstarieven (zijnde Eneco als leverancier). Artikel met definities ben ik nog niet tegengekomen.