Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.824 views

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:26
Nog even over de lagere terugleververgoeding van Eneco. Voor veel mensen gaat dit toch überhaupt pas spelen na afloop van hun vaste contract? Het is niet zo dat daaraan wijzigingen (kunnen) worden aangebracht volgens mij gedurende de looptijd. Of zit haast iedereen met een variabel Eneco-contract?

Ik ben klant bij Vattenfall met een vast contract en kreeg vandaag zelf juist bericht over de hogere terugleververgoeding. Dit was me al bekend, maar in de mail stond ook de onderbouwing. Die zou andersom ook van toepassing moeten zijn bij een verlaging zoals nu Eneco doet (de voorwaarden zijn gelijkluidend). VF verwijst naar artikel 10 van de algemene productvoorwaarden en artikel 19.3 algemene voorwaarden voor de leveringen teruglevering van elektriciteit en gas (1 april 2017).

Artikel 10:
10. Terugleververgoeding
Wekt u zelf stroom op, (blabla)... De terugleververgoeding, die u ontvangt voor stroom die u teruglevert na saldering is:
• Variabel als u een contract heeft met een variabele prijs. De vergoeding kan dus hoger of lager
worden.
• Een vaste prijs per kWh als u een contract met een vaste prijs heeft, zoals wij met u zijn
overeengekomen.

Artikel 19.3 (en verder)
Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
(...)
19.3. Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Dit lijkt me juist niet van toepassing op iemand met een vast contract
19.4. (...)
19.5. Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen
Eigenlijk staat hier dat VF de tarieven ook niet ten gunste mag aanpassen, uiteraard hoor je daar nu niemand over. Voor Eneco-klanten met vaste tarieven zou dat ook moeten gelden voor de duur van het contract
.
Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd want Eneco slingert dit niet zomaar de wereld in. Bijvoorbeeld dat het teruglevertarief iets anders is dan leveringstarieven (zijnde Eneco als leverancier). Artikel met definities ben ik nog niet tegengekomen.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:00
Het blijft maar stijgen. Dit kan niet goed blijven gaan!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLw66sF98HwAQWIqd_YQpRwg3x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmZkqTahnM1cYwlmKTE8G3Bp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:48
Rsport40 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:29:
Het blijft maar stijgen. Dit kan niet goed blijven gaan!!

[Afbeelding]
PANIEK! PEEUW!

Wat voegen opmerkingen als "dit kan niet goed blijven gaan" nu toe? Dit is de derde keer dat het in dit topic gepost wordt en op de een of andere manier leven we allemaal nog.

Ja, het stijgt. Tenzij we een of ander punt kunnen bepalen waar er Bijzonder Erge Dingen (tm) gebeuren, als in een of ander tipping point waarbij specifieke dingen afgeschaald moeten worden, heeft het geen zin om bij elke sprong omhoog te wijzen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Rsport40
MneoreJ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

PANIEK! PEEUW!

Wat voegen opmerkingen als "dit kan niet goed blijven gaan" nu toe? Dit is de derde keer dat het in dit topic gepost wordt en op de een of andere manier leven we allemaal nog.

Ja, het stijgt. Tenzij we een of ander punt kunnen bepalen waar er Bijzonder Erge Dingen (tm) gebeuren, als in een of ander tipping point waarbij specifieke dingen afgeschaald moeten worden, heeft het geen zin om bij elke sprong omhoog te wijzen.
Ik wil hiermee alleen maar laten zien, dat de gasprijs niet stabiliseert, maar een sterk stijgende trend heeft. Als mensen geen alternatief gaan zoeken zoals verwarmen met Airco of een palletkachel etc thuis, zullen veel zich moeten gaan opwarmen op het winkelcentrum!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Rsport40 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:19:
Ik wil hiermee alleen maar laten zien, dat de gasprijs niet stabiliseert, maar een sterk stijgende trend heeft.
OK, dan zijn de mensen die de afgelopen maand onder een steen geleefd hebben inderdaad ook weer up to date. :P Je kunt inmiddels elke dag op de nieuwssites wel hetzelfde lezen.
Als mensen geen alternatief gaan zoeken zoals verwarmen met Airco of een palletkachel etc thuis, zullen veel zich moeten gaan opwarmen op het winkelcentrum!
Tja, of nog basaler met een dik pak kleren. Zeg maar uit de tijd van voor de winkelcentra bestonden. :P

Gelukkig is de kans dat we in Nederland de ijsberen op het raam zien beuken voor een kop soep (want dan is het pas koud) niet heel groot. Wat we hier een "strenge winter" vinden is wat ze in Rusland "dinsdag" noemen. Dat we gewend zijn om de energie om het altijd behaaglijk warm te hebben gratis te krijgen (bij wijze van spreken) is een tweede.

De grotere problemen gaan we krijgen in de industrie (en dat in de breedste zin van het woord) omdat de energieprijzen of afgeschaalde productie gewoon doorberekend worden, of als er energiebedrijven dreigen om te vallen dankzij kortzichtig inkoopbeleid; verwarming thuis is altijd nog wel een mouw aan te passen, hoe ongemakkelijk ook. De voorschotten die de energieboeren nu vragen doen meer pijn dan koukleumen.

Linksom of rechtsom draagt gewoon roepen dat het niet goed kan blijven gaan niet veel bij.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

marcelcee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:31:
Nog even over de lagere terugleververgoeding van Eneco. Voor veel mensen gaat dit toch überhaupt pas spelen na afloop van hun vaste contract? Het is niet zo dat daaraan wijzigingen (kunnen) worden aangebracht volgens mij gedurende de looptijd. Of zit haast iedereen met een variabel Eneco-contract?
[...]

Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd want Eneco slingert dit niet zomaar de wereld in. Bijvoorbeeld dat het teruglevertarief iets anders is dan leveringstarieven (zijnde Eneco als leverancier). Artikel met definities ben ik nog niet tegengekomen.
Volgens mij hebben veel mensen een variabel contract, ook vanwege de overname van klanten van een failliete leverancier. Vaste contracten werden namelijk sinds vorig jaar nauwelijks meer aangeboden, en heel weinig mensen hadden een 3-jarig of 5-jarig contract.

Ik zit bij Oxxio (dochter van Eneco), en kreeg gisteren de nieuwe tarieven binnen die vanaf 6 september gaan gelden. Teruggezocht in de voorwaarden vond ik het modelcontract:
2.2 Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de
wijziging persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe
leveringskosten.
• Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op
1 januari en op 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze
Modelcontractvoorwaarden informeert Oxxio u hierover
persoonlijk en tijdig voor de tariefwijziging.
Het is dus een onvoorziene tussentijdse wijziging, en dan mag dat. :+

Wat mij wel opviel is dat het kale tarief voor een kuub gas € 2,20 gaat kosten, terwijl de marktprijs nu op € 3,10 ligt.
Aangezien ik niet verwacht dat ze de boel onder de kostprijs verkopen, zouden ze verwachten dat de gasprijs binnenkort weer flink zal dalen? Of kunnen ze ergens zeer goed inkopen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Onbekend schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:35:
[...]
:+

Wat mij wel opviel is dat het kale tarief voor een kuub gas € 2,20 gaat kosten, terwijl de marktprijs nu op € 3,10 ligt.
Aangezien ik niet verwacht dat ze de boel onder de kostprijs verkopen, zouden ze verwachten dat de gasprijs binnenkort weer flink zal dalen? Of kunnen ze ergens zeer goed inkopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBbEwBsnoSlJIaUYHi4JWPR1Bts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mCyIbxQdplKwhMcpaNBxj6vk.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
[...]

[...]

Het is dus een onvoorziene tussentijdse wijziging, en dan mag dat. :+

Ook al tig keer in dit topic naar voren gekomen:

Energiebedrijven en grootverbruikers kunnen gas op de termijnmarkt inkopen. Koop je als energieleverancier vandaag gas in voor komende winter, dan betaal je daar die €3,10 per kuub voor.

Maar kocht je een maand geleden al grote hoeveelheden gas in voor levering tijdens komende winter, dan lag de inkoopprijs nog onder de €2,- / m³. De kans is groot dat er voor de bestaande klanten al een flinke hoeveelheid energie eerder is ingekocht. En door die bestaande klanten nu een aanbod te doen wat ruim onder de prijs voor nieuwe contracten ligt, weet je als leverancier dat je bestaande klandizie niet wegloopt.

Misschien is een deel van de energie die ze voor komende winter nodig denken te hebben al wel een jaar geleden ingekocht voor 30ct/m³. En maken ze wel een dikke winst met een verkoopprijs van €2,20

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Die Belgische premier zegt dat dit nog wel 5 winters kan duren.
Zou me niet verbazen want als de productie in Europa gasvelden niet omgaat gaat of pijpleidingen of LNG tankers worden getoverd verandert er helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
YangWenli schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:47:
Zou me niet verbazen want als de productie in Europa gasvelden niet omgaat gaat of pijpleidingen of LNG tankers worden getoverd verandert er helemaal niks.
Je bedoelt:

Als we onze verslaving aan fossiele energie niet drastisch terugdringen, verandert er niets.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
YangWenli schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:47:
Wellicht moeten we dan kijken hoe we die afhankelijkheid kunnen afbouwen in plaats van de status quo in stand houden.

Dat we die afhankelijkheid hadden was bekend en dat we er te weinig aan deden om die af te bouwen ook en dat wordt nu pijnlijk duidelijk. Die afhankelijkheid dus afbouwen (en dus niet ergens anders weer eenzelfde afhankelijkheid creëeren) lijkt de enige logische vervolgstap.

LNG tankers zijn een tijdelijk lapmiddel
Pijpleidingen liggen er niet overmorgen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Ik ben in iedergeval hard begonnen om mijn huis extra in de wol te zetten. De kruipruimte is eindelijk droog deze zomer (staat normaal 20cm water in) dus kon eindelijk de EPS platen weer netjes maken en deels af purren. Een erg lange cv leiding die op de grond lag ingekort en geïsoleerd. Ook voor onze koude muur (hoekwoning wel spouw met matige isolatie) komt pir binnen wat aan de binnenzijde komt. Helaas zijn de kosten voor nieuwe kozijnen en deuren momenteel echt exorbitant hoog en levertijden gaan vaak naar eerste kwartaal 2023 dus daar hebben we niets aan. Ik hoop wel zo iets te kunnen besparen op onze 1400kuub gas @18/19 graden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:20:
Ik ben in iedergeval hard begonnen om mijn huis extra in de wol te zetten. De kruipruimte is eindelijk droog deze zomer (staat normaal 20cm water in) dus kon eindelijk de EPS platen weer netjes maken en deels af purren. Een erg lange cv leiding die op de grond lag ingekort en geïsoleerd. Ook voor onze koude muur (hoekwoning wel spouw met matige isolatie) komt pir binnen wat aan de binnenzijde komt. Helaas zijn de kosten voor nieuwe kozijnen en deuren momenteel echt exorbitant hoog en levertijden gaan vaak naar eerste kwartaal 2023 dus daar hebben we niets aan. Ik hoop wel zo iets te kunnen besparen op onze 1400kuub gas @18/19 graden.
Er is laatst ook iets gepost over folie die je aan de binnenkant van je kozijnen kunt plakken. Zo creëer je een extra luchtlaag tussen je glas en kozijn.

Misschien is het iets voor je, desnoods alleen voor de koudste maanden.

Deze post was dat:
Trichoglossus schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:35:
[...]

Dit is wellicht een betere oplossing ipv in je kozijnen te gaan boren

[Afbeelding]
Of het goed werkt weet ik niet, maar het is een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In Nederland kan je je energiebedrijf kiezen. Zou het mogelijk zijn dat een staatsbedrijf uit een ander land op die manier in Nederland aardgas uit hun land zou gaan verkopen, tegen een gunstige prijs om daarmee de publieke opinie hier te beïnvloeden? Gebeurt dat misschien al, of op welke manier wordt dit voorkomen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wat doet Rusland met het gas dat door de sancties niet aan Europa wordt geleverd? Wel, ze fakkelen het gewoon af of laten het in de lucht ontsnappen: https://www.bndestem.nl/b...t-verbranden-br~a42b76b6/

Toch lullig, bij deze prijzen. Om het over de extra uitstoot van CO2 en methaan nog maar niet te hebben...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Cobb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:20:
Over twee weken komt hier de aannemer om te kijken of de schoorsteen weer gereed gemaakt kan worden. Met een energie rekening van bijna 1000 euro per maand voor iets wat voorheen 185 euro was loont het om weer terug naar hout en stookolie te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:10:
In Nederland kan je je energiebedrijf kiezen. Zou het mogelijk zijn dat een staatsbedrijf uit een ander land op die manier in Nederland aardgas uit hun land zou gaan verkopen, tegen een gunstige prijs om daarmee de publieke opinie hier te beïnvloeden? Gebeurt dat misschien al, of op welke manier wordt dit voorkomen?
Krijg eerder het gevoel bij dit kabinet dat het een kwestie is van: "Never waste a good crisis". Je greendeal versnelt als een malle als je gas onbetaalbaar houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:45
Een artikel over hoe de mens omgaat met energie. Vroeger, nu en mogelijk in de toekomst:

https://www.lowtechmagazi...onomy-on-the-weather.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
wildhagen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:35:
Wat doet Rusland met het gas dat door de sancties niet aan Europa wordt geleverd? Wel, ze fakkelen het gewoon af of laten het in de lucht ontsnappen: https://www.bndestem.nl/b...t-verbranden-br~a42b76b6/

Toch lullig, bij deze prijzen. Om het over de extra uitstoot van CO2 en methaan nog maar niet te hebben...
Tsjah, maar wij hebben een schoon geweten door geen gas uit Rusland te kopen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Pfoeh vrijdag was wel een hoogtepunt op de TTF en bij Eneco betaal je al 4,68 voor gas
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Zou het deze week weer wat rustiger worden? Het is nu wel heel absurd, of wordt het alleen maar gekker, omdat de winter dichterbij komt en iedereen de voorraden aan moet vullen?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bij Vattenfal is het modelcontract nu 5,08 per m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:57
wildhagen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:35:

Affakkelen is een normaal proces als een leiding stil wordt gelegd of de druk te hoog wordt.

Of door Nordstream 1 écht niet (veilig) meer dan die 20% capaciteit kan vloeien heb ik geen kijk op, maar daarnaast ligt een Nordstream 2 die 100% zou moeten kunnen leveren.

Wat zou Rusland volgens jou dan met dat gas moeten doen dat niet aan Europa geleverd wordt?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JDx schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:43:
Bij Vattenfal is het modelcontract nu 5,08 per m3 gas.
Dat zal nog wel (veel) verder op gaan lopen. Nu is de vraag nog laag, die gaat straks flink stijgen.

Waar vind jij overigens de tarieven van het modelcontract van Vattenfail? Dat is een van de partijen waar ik het nooit kan vinden :p

Of toch niet: https://www.telegraaf.nl/...ulling-reserves-in-europa :p

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 29-08-2022 10:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:48
Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:51:
Wat zou Rusland volgens jou dan met dat gas moeten doen dat niet aan Europa geleverd wordt?
Helaas heb ik onvoldoende kennis van het proces, maar zou je wellicht minder gas kunnen winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
detulp050 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Helaas heb ik onvoldoende kennis van het proces, maar zou je wellicht minder gas kunnen winnen?
De industrie heeft vaak een minimumcapaciteit die nodig is om de boel draaiende te houden. Geheel stil leggen is niet altijd mogelijk.
Ik gok dat dat bij gaswinning niet anders is, maar heb er ook geen kennis van.

Ook gaat een goed deel van het gas wat Europa niet wilt hebben nu ook naar China. Stil leggen hoeft dus ook niet eens wenselijk te zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Waar vind jij overigens de tarieven van het modelcontract van Vattenfail? Dat is een van de partijen waar ik het nooit kan vinden :p
https://www.vattenfall.nl/producten/energie/modelcontract/

Invullen en dan de details uitklappen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ucbHfIE.png

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 29-08-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm ja vandaar, ik wil niets aanvragen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Affakkelen is een normaal proces als een leiding stil wordt gelegd of de druk te hoog wordt.

Of door Nordstream 1 écht niet (veilig) meer dan die 20% capaciteit kan vloeien heb ik geen kijk op, maar daarnaast ligt een Nordstream 2 die 100% zou moeten kunnen leveren.

Re-routen naar de andere pijpleidingen door Polen en Oekraine heen zou een prima optie zijn.

Met de huidige gasprijs mag dat kleine beetje transport opslag ook niks uitmaken.
Oekraine had ook aangegeven dat hun daar capaciteit genoeg voor hadden.

Maar Rusland wil geen oplossing, omdat ze gewoon niet willen leveren en daar steeds meer smoesjes bij zullen betrekken..

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 11:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:53

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik snap het niet. Al decennialang hebben wij kritiek op Rusland en al decennialang weten wij dat we afhankelijk zijn van Ruslang voor onze energievoorziening. Nu hebben wij nagenoeg zelf de stekker eruit getrokken met de sancties, maar wat nou als het andersom geweest zou zijn, dan Rusland besloot om gaslevering te beperken. We zijn toch politiek gecastreerd? Het is toch, ja achteraf is mooi wonen, volslagen ridicuul dat wij uberhaupt in deze afhankelijkheidspositie gewurd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:32:
[...]

Re-routen naar de andere pijpleidingen door Polen en Oekraine heen zou een prima optie zijn.

Met de huidige gasprijs mag dat kleine beetje transport opslag ook niks uitmaken.
Oekraine had ook aangegeven dat hun daar capaciteit genoeg voor hadden.

Maar Rusland wil geen oplossing, omdat ze gewoon niet willen leveren en daar steeds meer smoesjes bij zullen betrekken..
De capaciteit op die Russische inter-connects moet er ook zijn om dat te doen. Die meuk stond immers op de planning om uitgefaseerd te worden na het voltooien van nordstream-2.
Heb je wellicht een bron voor je claim betreft het niet willen leveren? Afaik wordt dat hele riedeltje onafhankelijk gemonitord (REMIT) en ben ik geen alarm tegengekomen van moedwillige sabotage op politiek gekleurd nieuws na.

Om heel eerlijk te zijn, als ik in de schoenen van Rusland zou staan en een nieuw aangelegde pijplijn niet in gebruik wordt genomen plus een sanctiepakket opgelegd wordt zou ik ook niet staan te trappelen om naar de pijpen van Europa te dansen.
In realiteit worden contracten afaik, voor zover die niet opgezegd zijn, nagekomen. Meer dan dat zijn ze ook niet verplicht.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HollovVpo1nt schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:55:
Ik snap het niet. Al decennialang hebben wij kritiek op Rusland en al decennialang weten wij dat we afhankelijk zijn van Ruslang voor onze energievoorziening. Nu hebben wij nagenoeg zelf de stekker eruit getrokken met de sancties, maar wat nou als het andersom geweest zou zijn, dan Rusland besloot om gaslevering te beperken. We zijn toch politiek gecastreerd? Het is toch, ja achteraf is mooi wonen, volslagen ridicuul dat wij uberhaupt in deze afhankelijkheidspositie gewurd zijn?
Wat bedoel je met 'andersom'?
De huidige situatie is ontstaan omdat Rusland besloot om de gaslevering te beperken als voorbereiding op hun oorlog, lang voordat de sancties vanwege de oorlog kwamen.

En ja, zoals de Amerikanen al tijden gewaarschuwd hadden, die afhankelijkheid van Rusland creeren en uitbreiden door Duitsland ivm hun kerncentrale uitzetplan was geen slim plan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
De capaciteit op die Russische inter-connects moet er ook zijn om dat te doen. Die meuk stond immers op de planning om uitgefaseerd te worden na het voltooien van nordstream-2.
Heb je wellicht een bron voor je claim betreft het niet willen leveren? Afaik wordt dat hele riedeltje onafhankelijk gemonitord (REMIT) en ben ik geen alarm tegengekomen van moedwillige sabotage op politiek gekleurd nieuws na.
Het gas komt uit dezelfde gasvelden waaruit het ook door UA heen gevoerd wordt naar Europa of via Polen naar Europa qua gas-interconnects zou dat geen enkel probleem moeten zijn.

Als ze het wilden leveren, dan kunnen ze dat gewoon door die leidingen heen leveren.

Als voorbeeld de eerste link op google, zijn meerdere bronnen voor:
https://allnewspress.com/...pelines-for-gas-delivery/
Ukraine offers alternative route for gas delivery

After Russia announced another multi-day freeze on deliveries of gas to Germany, Ukraine offered to use the pipelines running through its own country for the transfer.

“The capacities of the Ukrainian gas transmission system and the route through Poland are more than sufficient to ensure the fulfillment of the delivery obligations of Russian gas to European countries,” said the operator of the Ukrainian gas pipeline network. The alternative route is “in view of chronic interruptions to the work of Nord Stream 1”.

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 12:05 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Gasvelden zijn niet eerlijk verdeeld over de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:53

HollovVpo1nt

I like gadgets

YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Wat bedoel je met 'andersom'?
De huidige situatie is ontstaan omdat Rusland besloot om de gaslevering te beperken als voorbereiding op hun oorlog, lang voordat de sancties vanwege de oorlog kwamen.

En ja, zoals de Amerikanen al tijden gewaarschuwd hadden, die afhankelijkheid van Rusland creeren en uitbreiden door Duitsland ivm hun kerncentrale uitzetplan was geen slim plan.
Wat ik bedoel met andersom is zonder aanleiding vanuit de EU. Het verdere terugschroeven nu is deels n.a.v. sancties.
De Amerikanen of Trump? Want toen Trump dat zei heeft o.a. de Wallstreet Journal dat 'gefactchecked' en bestempeld als fake-news. Democraten hebben zitten te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

Hmm ja vandaar, ik wil niets aanvragen :+
Gewoon zomaar een postcode doen toch, verder vragen ze ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Het gas komt uit dezelfde gasvelden waaruit het ook door UA heen gevoerd wordt naar Europa of via Polen naar Europa qua gas-interconnects zou dat geen enkel probleem moeten zijn.

Als ze het wilden leveren, dan kunnen ze dat gewoon door die leidingen heen leveren.
Heb je daar een bron van?
Volgens mij is er in Rusland geinvesteerd in meer capaciteit in de noordelijke lijn uit de Barentszzee en Yamalo nenets regio tbv Nordstream. Meer gaswinning uit de Barentszzee velden lag ook op de planning.
De connecties tussen de twee major lijnen zijn niet berekend op hoge capaciteit.

ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-ifnWevvxgZlNOg9Wlqqq8sgOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYHCzFxO08ADloPT1N2T5CQx.jpg?f=fotoalbum_large

Het stukje Yamal pijp is natuurlijk erg controversieel, het zou mij verbazen als daar nu uberhaubt gas door gaat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HollovVpo1nt schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:11:
[...]
Wat ik bedoel met andersom is zonder aanleiding vanuit de EU. Het verdere terugschroeven nu is deels n.a.v. sancties.
De Amerikanen of Trump? Want toen Trump dat zei heeft o.a. de Wallstreet Journal dat 'gefactchecked' en bestempeld als fake-news. Democraten hebben zitten te slapen.
Ah ja.

Deze situatie heeft een beetje van beiden inderdaad. 2021 schroeft Rusland alles terug ter voorbereiding op de oorlog, en na de sancties in 2022 schroeven ze het nog verder terug idd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Heb je daar een bron van?
Volgens mij is er in Rusland geinvesteerd in meer capaciteit in de noordelijke lijn uit de Barentszzee en Yamalo nenets regio tbv Nordstream. Meer gaswinning uit de Barentszzee velden lag ook op de planning.
De connecties tussen de twee major lijnen zijn niet berekend op hoge capaciteit.

ter illustratie:
[Afbeelding]

Het stukje Yamal pijp is natuurlijk erg controversieel, het zou mij verbazen als daar nu uberhaubt gas door gaat.
Yamal ligt helemaal stil, omdat Rusland daar geen gas door wil sturen.
zoals ook uit je plaatje blijkt, ligt de capaciteit daar gewoon. de capacteit richting Yamal is zo te zien zelfs groter dan hun capaciteit richting NordStream.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 12:38 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Yamal ligt helemaal stil, omdat Rusland daar geen gas door wil sturen.
zoals ook uit je plaatje blijkt, ligt de capaciteit daar gewoon.
Ja, Rusland en Polen hebben al langer conflicten over dat stukje. Dat is niet nieuw en gedeeltelijk de reden geweest voor de aanleg van Nordstream... Kip en ei enzo.
de capacteit richting Yamal is zo te zien zelfs groter dan hun capaciteit richting NordStream.
edit: nee. De nordstream lijn is berekend op bijna het dubbele.
Het plaatje was enkel ter illustratie van de twee aparte aders die door Rusland lopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Raymond P op 29-08-2022 12:41 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Ja, Rusland en Polen hebben al langer conflicten over dat stukje. Dat is niet nieuw en gedeeltelijk de reden geweest voor de aanleg van Nordstream... Kip en ei enzo.
Vziw waren daar geen conflicten over, totdat in de zomer van 2021 door Rusland een conflict gestart werd als voorbereiding op de oorlog?

Van de pijpleidingen door Oekraine waren er idd al langer conflicten (ivm de 2014 oorlog)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Vziw waren daar geen conflicten over, totdat in de zomer van 2021 door Rusland een conflict gestart werd als voorbereiding op de oorlog?
Die lijn veroorzaakte al een conflict tijdens aanleg en is de afgelopen 40 jaar meermaals een struikelpunt geweest. :+
De transit deal liep overigens af in 2020 en is niet verlengd.
Rusland kan natuurlijk korte termijn contracten aanvragen aan bij Polen om gas door die lijn te gooien, maar het is Polen die actief geen nieuwe deal wilt en al een hele tijd schreeuwt dat het geen Russisch gas meer wilt.

Dat recht heeft Polen natuurlijk. (En daarom is er dus Nordstream aangelegd...)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 29-08-2022 13:27 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
init6 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:25:
[...]

Krijg eerder het gevoel bij dit kabinet dat het een kwestie is van: "Never waste a good crisis". Je greendeal versnelt als een malle als je gas onbetaalbaar houdt.
Dat is dan een mooie bijvangst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Laatst online: 13-09 17:57
Frame164 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Op zich is dat prima toch de incentive om te verduurzamen.

Het probleem is alleen dat wanneer je in een soort prijsspiraal zonder einde terecht komt, de incentive verdwijnt en de overlevingsmodus in werking treed.

Je kunt niet verwachten dat mensen die voorheen naast hun vaste lasten ook nog eens 2 euro van 10 euro spaarden, nu 8 euro aan energie besteden dan ook nog gaan verduurzamen, als ze van die 2 resterende euro's ook nog eens eten moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Tja, lange tijd was het idee dat de wederzijdse afhankelijkheid zo groot was dat het nooit zo ver zou komen. Het gas kan eigenlijk alleen maar naar Europa, dus Rusland kon eigenlijk ook niet zonder ons (was het idee). Ik denk zelfs dat verwachting was dat, ondanks sancties, Rusland nooit zo ver zou gaan als dat ze nu zijn gegaan.
Het blijkt riskant te zijn om er maar vanuit te gaan dat je met een rationele vijand te maken hebt ;).
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:01:
Natuurlijk heb je gelijk, maar de Amerikanen zaten daar ook wel heel Amerikaans dubbel in. Ze wilden ook vooral veel LNG kunnen verkopen aan Europa. Die kerncentrales uitzetten is me wel een gruwel.

[ Voor 19% gewijzigd door Flow op 29-08-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Dit zijn onderwerpen die niemand interesseert als er niets aan de hand is. Politici niet, maar ook burgers niet. Een politicus die zegt dat we onafhankelijk moeten worden en dat het al dan niet tijdelijk duurder wordt krijgt geen stemmen. En een politicus die zegt dat we niets hoeven te veranderen want het gas is zo lekker goedkoop krijgt veel stemmen. Dus iedereen is er schuldig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Wat veel mensen vergeten is dat we ook nog te maken hebben met zoiets als de realiteit. De realiteit waarin het echt wel uitmaakt waar dingen zoals olie en gas zich fysiek bevinden.

Als alles op rolletjes loopt zijn dat de niet sexy dingen als aanvoer van ruwe olie en dergelijke, de vaak meest basale dingen voor industriële inputs.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 18:51
JDx schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Lijkt tot nu toe wel te blijven dalen.
De Europese aardgasprijzen zijn maandagmorgen flink gezakt. Dat gebeurde na het bericht dat Duitsland zijn gasvoorraden sneller vult dan waar in doorsnee rekening mee werd gehouden.
Maar of dat nou komt door dat bericht van de Duitse minister lijkt me wat gek. Iedere gas handelaar kan dagelijks de status van de gasopslagen in Europa volgen, kijk naar Duitsland en trek een lijn door de dagelijkse waardes en het was al even duidelijk dat ze voor liepen.
https://agsi.gie.eu/

Circa 83% momenteel en 0,5% vulling per dag bij onze oosterburen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sp3dy op 30-08-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Laatst online: 10-09 11:14
Weet niet of ik goed zit in dit topic?

Ons contract bij Eneco was in december afgelopen, toen over gegaan naar een variabel contract
Per 8 september gaat de prijs omhoog bij ons.

Termijnbedrag is nu 195 euro, en gaat volgens het advies van Eneco naar 473. :/

Stroomtarief gaat worden 0,69 euro was 0,32 euro
Gastarief gaat worden 2,71 euro was 1,44 euro

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Sp3dy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

[...]

Maar of dat nou komt door dat bericht van de Duitse minister lijkt me wat gek. Iedere gas handelaar kan dagelijks de status van de gasopslagen in Europa volgen, kijk naar Duitsland en trek een lijn door de dagelijkse waardes en het was al even duidelijk dat ze voor liepen.

Dus die hebben aardig wat ingeslagen de afgelopen weken, wat de prijs omhoog heeft gestuwd. Nu niet meer nodig, minder vraag dus, dus lagere prijs.
Doordat dus alle overheden de afgelopen tijd gas hebben gekocht is de prijs enorm gestegen. Normaal gedrag van een prijsstijging. Meer vraag dan aanbod -> prijs omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:21:
[...]

Wat veel mensen vergeten is dat we ook nog te maken hebben met zoiets als de realiteit. De realiteit waarin het echt wel uitmaakt waar dingen zoals olie en gas zich fysiek bevinden.

Als alles op rolletjes loopt zijn dat de niet sexy dingen als aanvoer van ruwe olie en dergelijke, de vaak meest basale dingen voor industriële inputs.
Europese hoogwaardigheidsbekleders reizen nu Afrika en het Midden Oosten af om alternatieve aanbieders te paaien.
Zelfs Amerika gaat door de knieën: Iran en Venezuela mogen weer aanschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 16:29

Sebazzz

3dp

Mars18 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:42:

Ons contract bij Eneco was in december afgelopen, toen over gegaan naar een variabel contract
Dat is vreemd. De tarieven worden toch in juli en december opnieuw bekeken?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sebazzz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Dat is vreemd. De tarieven worden toch in juli en december opnieuw bekeken?
Die kunnen bij de meeste aanbieders elk moment worden bijgesteld, alleen 'over het algemeen' gebeurt dat 2x per jaar.
In het verleden was dat niet nodig, dus is het idd alleen met de 2x per jaar gedaan als gewoonte.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:16
Frame164 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

en als 2e bijvangst een economie die helemaal onderuit gaat en dus hervormd kan worden naar wens?
Lijkt me niet realistisch. Ook het MKB en grotere bedrijven betalen zich scheel, elders in een van deze energie draadjes stond al een link naar een artikel met een bakkerij-keten die van 30k stroom naar 300k stroom/jr gaat. zonder marges (of negatieve marges) houdt de handel snel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
[...]

[...]

Komt ook doordat de EU mogelijk in gaat grijpen (betaalmuur):
‘De in de lucht geschoten stroomprijzen laten de beperkingen van ons huidige model zien’, zei Von der Leyen in Slovenië, ‘daarom werken we nu aan een noodgreep en een structurele hervorming van de stroommarkt. We hebben een nieuw marktmodel nodig voor elektriciteit, eentje die goed functioneert en de balans terugbrengt.’ Het voorstel zou mogelijk deze week al volgen.

Binnen de EU wordt de stroomprijs bepaald door de duurste opwekvorm die nodig is om aan de vraag te voldoen. Na de prijsexplosie van afgelopen jaar is dat gas. Dat heeft ervoor gezorgd dat er voor stroom die niet met gas is opgewekt — maar bijvoorbeeld met windmolens of zonnepanelen — ook meer betaald wordt.
De laatste alinea gaat over de huidige methode van marginale beprijzing van elektra. Voor mij is nog wel heel onduidelijk hoe ze met een goed alternatief gaan komen. Momenteel wordt de prijs nou eenmaal bepaald door een gascentrale. Niet heel verwonderlijk dus dat de elektraprijs correleert met de gasprijs. Ik ben in ieder geval zeer sceptisch over de plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Flow schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:05:
[...]
Komt ook doordat de EU mogelijk in gaat grijpen (betaalmuur):
[...]
De laatste alinea gaat over de huidige methode van marginale beprijzing van elektra. Voor mij is nog wel heel onduidelijk hoe ze met een goed alternatief gaan komen. Momenteel wordt de prijs nou eenmaal bepaald door een gascentrale. Niet heel verwonderlijk dus dat de elektraprijs correleert met de gasprijs. Ik ben in ieder geval zeer sceptisch over de plannen.
Het zou schelen als je stroom gewoon kon aanbieden voor de prijs die het kost.
Wind energie kost nog steeds maar een 10tal centen per KWh, en niet de 70+ die er nu voor betaald wordt door de consument.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
YakuzA schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Wind energie kost nog steeds maar een 10tal centen per KWh, en niet de 70+ die er nu voor betaald wordt door de consument.
Volgens https://energieopwek.nl/ was er gisteren 1.2GW aan windenergie opgewekt.
Je kan bij Tennet gaan kijken hoe groot die bijdrage was aan het totaal en hoeveel dat de handelsprijs heeft gedrukt.

Of wil je enkel windenergie uit je stopcontact?

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 30-08-2022 21:20 . Reden: GW ipv MW ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:11:
[...]
Volgens https://energieopwek.nl/ was er gisteren 1.2MW aan windenergie opgewekt.
Je kan bij Tennet gaan kijken hoe groot die bijdrage was aan het totaal en hoeveel dat de handelsprijs heeft gedrukt.

Of wil je enkel windenergie uit je stopcontact?
Als jij een 100% Hollandse wind contract hebt, is het toch raar als de prijs 4x zo duur wordt omdat gas duurder is?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
YakuzA schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Als jij een 100% Hollandse wind contract hebt, is het toch raar als de prijs 4x zo duur wordt omdat gas duurder is?
Ja en nee. Door de manier waarop het Europese netwerk in elkaar zit draagt jouw windenergie bij aan het totaalplaatje.
Ben je ook bereid geen stroom te hebben als het, zoals gisteren, een dagje niet zo hard waait? Of moet dan die gasturbine gaan draaien voor jou?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
YakuzA schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Dat is puur marketing. Als we wind niet waait kan jij nog steeds je TV aanzetten. Hetzelfde met groene energie: puur certificaten die gekocht zijn terwijl uit jouw stopcontact gewoon stroom komt. “Als je boft” opgewerkt door biomassa omdat de EU ooit bedacht heeft dat het groen is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Frame164 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

~ En een politicus die zegt dat we niets hoeven te veranderen want het gas is zo lekker goedkoop krijgt veel stemmen. Dus iedereen is er schuldig aan.
Ik ben één van de schuldigen die hiervoor gestemd zou hebben. Kan mij nog goed heugen dat in het begin wij te horen kregen dat wij van het gas moesten. En dan hoor je de verhalen uit Duitsland dat zij subsidie zouden krijgen als zij over zouden stappen naar gas. 8)7

Tjah... wisten wij toen veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
[...]

De marginale prijs van wind is 0. Zou dus lastig zijn als een windpark 0 euro kreeg voor haar productie. Dan is het niet meer zo interessant om te investeren ;). De windparken op zee kunnen juist subsidieloos gebouwd worden omdat de marktprijs hoger is dan de marginale prijs (plus het niet hoeven betalen van de kabel die de elektriciteit van zee naar land brengt).

Elektriciteit uit wind wordt ook wel degelijk goedkoper aangeboden aan de markt. Als er voldoende goedkope assets aanwezig zijn drukt dat (op uurniveau) een duurdere centrale uit het order book en zal dus voor dat uur de marktprijs zakken.

Plus zoals gezegd. Als je echt 100% wind wil en dat goedkoop wil ontvangen moet je ook bereid zijn om niet te verbruiken als het niet waait.
We Are Borg schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Dat is puur marketing. Als we wind niet waait kan jij nog steeds je TV aanzetten. Hetzelfde met groene energie: puur certificaten die gekocht zijn terwijl uit jouw stopcontact gewoon stroom komt. “Als je boft” opgewerkt door biomassa omdat de EU ooit bedacht heeft dat het groen is 8)7
Dat is te kort door de bocht. Op jaarniveau wordt er evenveel geproduceerd via een windturbine als een consument op jaarniveau verbruikt. Het klopt dat het niet op uur of kwartier matcht, maar er is dus wel zeker een koppeling. Er zijn in Nederland echt wel leveranciers die zowel de elektriciteit (via een PPA) als de certificaten (GvO's) afnemen van een windpark. Los wat GvO's shoppen op de markt is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Er is daarbovenop de aankondiging dat de EU gaat ingrijpen op de energiemarkten, met mogelijk zelfs zowaar een maximum op de gasprijzen:
Wholesale gas prices tumble as Europe prepares to intervene in energy markets

The wholesale price of gas has dropped sharply in a rare respite from recent highs on signs that Europe is preparing to intervene directly in energy markets.

The European Commission said it was working “flat out” on an emergency package, and on a longer-term “structural reform of the electricity market” to combat soaring prices while efforts to fill gas storage facilities appear to be ahead of schedule.

...

European countries are rushing to fill their gas storage facilities before the winter, amid fears that Russia may further reduce gas supplies. European gas storage facilities are now almost 80% full on average, rapidly closing in on an EU target for countries to hit 80% full by 1 November.

The German economy minister Robert Habeck said he expected gas prices to fall soon as Germany, Europe’s largest gas consumer, was making progress on its storage targets and would not have to pay the high asking prices to continue replenishing stocks.

Habeck also reportedly told other European energy ministers that Germany is willing to consider a European price cap on gas, a measure it has previously argued against.

The European Commission is working on as yet undefined emergency proposals to ease the cost for households this winter, before a meeting of EU energy ministers on 9 September. A longer-term plan for market intervention appears to be more advanced.

“It’s on the tracks. We’re in such a price spike that it has opened up political space,” a European diplomat told Agence France-Presse news agency, speaking on condition of anonymity to explain the debate.

“The European Commission will launch an impact assessment in the autumn and we can expect a proposal by the start of next year,” he said.

The commission’s president, Ursula von der Leyen, said on Monday that Brussels was preparing an intervention to separate power prices from the soaring cost of gas, in an effort to ensure electricity prices reflected cheaper renewable energy.
Bron: https://www.theguardian.c...tervene-in-energy-markets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-09 21:00
Mars18 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:42:

Termijnbedrag is nu 195 euro, en gaat volgens het advies van Eneco naar 473. :/

Stroomtarief gaat worden 0,69 euro was 0,32 euro
Gastarief gaat worden 2,71 euro was 1,44 euro
Onze energieleverancier maakt het nog veel gekker. We zitten nu bij Vrijopnaam.

kWh stroom gaat per 1 oktober van €0,28 naar €0,83
Een m³ gas gaat van €1,08 naar €3,24.
Dit zijn kale prijzen, alle extra kosten en belastingen komen er nog bovenop.

Onze maandrekening gaat van ongeveer €650 naar €1600. (Was nog €310 over 2020).

We verdienen (en wonen) boven modaal, maar dit is zelfs voor ons niet meer op te brengen. Dit gaat einde van het jaar echt miljoenen huishoudens in financiële problemen brengen als dit een voorbode is voor alle energieleveranciers.

Overstappen kan eigenlijk niet. Dan kom je in de modelcontracten terecht. Die zijn op dit moment voor ons verbruik ook €1450-€2000+ euro per maand.

Nog even interen op de spaarrekening en dan aankloppen bij familie.

Niet normaal meer, buikpijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
@Timoth 300+ euro ook bij oude prijzen was nogal wat. Voor ons is het moeilijk wat van te zeggen zonder iets van je omstandigheden en verbruik te weten.

Maar 1600 is hoe dan ook fors :X Sterkte daarmee.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 31-08-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:30
[...]

Jaren geleden kon je nog kiezen tussen grijze en groene stroom bij veel energiebedrijven. ;) Zou wat zijn als ze dat weer mogelijk maakten.

1) Groene stroom van windmolens en zonnepanelen. 15ct/kwh
2) Grijze stroom door kolencentrales en gasturbines. 90ct/kwh

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Jaren geleden kon je nog kiezen tussen grijze en groene stroom bij veel energiebedrijven. ;) Zou wat zijn als ze dat weer mogelijk maakten.

1) Groene stroom van windmolens en zonnepanelen. 15ct/kwh
2) Grijze stroom door kolencentrales en gasturbines. 90ct/kwh

Maar dan heb je ook geen bezwaar om de leveringszekerheid erbij te nemen. D.w.z. geen stroom voor je als er onvoldoende opbrengst uit wind en/of zon is, succes daar mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:08:
@Timoth 300+ euro ook bij oude prijzen was nogal wat. Voor ons is het moeilijk wat van te zeggen zonder iets van je omstandigheden en verbruik te weten.

Maar 1600 is hoe dan ook fors :X Sterkte daarmee.
Oude verbouwde boerderij (1925) van 330m2 met inpandige b&b/vakantieverblijf voor 8 personen. In 2010 volledig gerenoveerd met vloer-, muur-/spouw- en dakisolatie.
Stoken in winter op hout in eigen gedeelte. Krijgen dan woonkamer en keuken warm. Thermostaat nooit boven 18.5 graad. Rest van ons huis wordt niet verwarmd.

Vakantieverblijf (te) weinig invloed op. Deze heeft 4 ensuite badkamers en draait op 2 cv's. In winter inmiddels prijzen nu zo hoog gemaakt dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat het geboekt word. Minder kosten, maar dus ook minder inkomsten.

Vermoedelijk kan een warmtepomp hier maar beperkt van nut zijn. Zonnepanelen zijn we voor aan het kijken en moeten we dan deels met een lening gaan financieren. Idem voor de vervanging van de totaal 3 CV's. Er is alleen zwaar tekort aan materiaal, bedrijven, installateurs, dus verwacht hier binnen een jaar ook geen oplossing van.

Verder nu radiatorfolie e.d. aan het plakken. Kijken maar dikkere gordijnen in de serre en een slim apparaat aansluiten op de stroommeter en de grote verbruikers proberen te achterhalen. Maar dat is allemaal maar klein bier.

Gezien onze situatie vind ik ons verbruik over het afgelopen jaar met 7000kwh stroom en 3200m3 gas nog best wel redelijk. Alleen met de huidige prijzen wordt het onbetaalbaar.

Maar met deze prijzen gaat een modale verbruiker in een gemiddelde huis (2500kwh en 1200m3) die nu naar Vattenfall gaat ook gewoon €720 per maand betalen. Onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Timoth schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Oude verbouwde boerderij (1925) van 330m2 met inpandige b&b/vakantieverblijf voor 8 personen.
Gezien onze situatie vind ik ons verbruik over het afgelopen jaar met 7000kwh stroom en 3200m3 gas nog best wel redelijk. Alleen met de huidige prijzen wordt het onbetaalbaar.
Dit is geen boven modaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:58
Timoth schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Oude verbouwde boerderij (1925) van 330m2 met inpandige b&b/vakantieverblijf voor 8 personen. In 2010 volledig gerenoveerd met vloer-, muur-/spouw- en dakisolatie.
Stoken in winter op hout in eigen gedeelte. Krijgen dan woonkamer en keuken warm. Thermostaat nooit boven 18.5 graad. Rest van ons huis wordt niet verwarmd.

Vakantieverblijf (te) weinig invloed op. Deze heeft 4 ensuite badkamers en draait op 2 cv's. In winter inmiddels prijzen nu zo hoog gemaakt dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat het geboekt word. Minder kosten, maar dus ook minder inkomsten.

Vermoedelijk kan een warmtepomp hier maar beperkt van nut zijn. Zonnepanelen zijn we voor aan het kijken en moeten we dan deels met een lening gaan financieren. Idem voor de vervanging van de totaal 3 CV's. Er is alleen zwaar tekort aan materiaal, bedrijven, installateurs, dus verwacht hier binnen een jaar ook geen oplossing van.

Verder nu radiatorfolie e.d. aan het plakken. Kijken maar dikkere gordijnen in de serre en een slim apparaat aansluiten op de stroommeter en de grote verbruikers proberen te achterhalen. Maar dat is allemaal maar klein bier.

Maar met deze prijzen gaat een modale verbruiker in een gemiddelde huis (2500kwh en 1200m3) die nu naar Vattenfall gaat ook gewoon €720 per maand betalen. Onbetaalbaar.
lagere winst pakken op het verhuren van de B&B ( zodat men toch komt overnachten in plaats van de prijzen flink verhogen en ze blijven weg ) en nu investeren in zonnepanelen en warmte pomp.
mogelijk nog wat isolatie en de subsidie daarop meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:15:
[...]

Er is daarbovenop de aankondiging dat de EU gaat ingrijpen op de energiemarkten, met mogelijk zelfs zowaar een maximum op de gasprijzen:

[...]

Bron: https://www.theguardian.c...-in-energy-marketsvoordat die max er is zal de prijs nog even snel stijgen zodat men een hogere max moet instellen
denk dat de EU zal zeggen tot hier en niet verder als de prijs op 5 euro zit per kub ze kunnen dan niet ineens zeggen hij mag max 3 euro zijn maar zullen dan die 5 euro als max gaan aanhouden
even daarvoor ( maanden ) gaat de prijs nog even snel omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Wij verbruiken 900 m3 gas, 900 kWh daluur stroom, 900 kWh normaal stroom. Wij hadden een jaarcontract sinds september vorig jaar. Als we nu zouden moeten afsluiten dan gaat onze rekening met €4400 (!) omhoog per jaar. Dit heeft voor ons best wel impact, ook al verdienen we allebei boven modaal. Zo'n 60% van de huishoudens zitten al op variabel tarief begreep ik.

Fabrieken verminderen productie of gaan sluiten. Picnic levert al geen diepvries meer omdat hun droogijs leverancier is gestopt wegens de hoge gasprijs.

Dit gaat nog wat worden. Ik voorzie dat veel huishoudens hun rekening niet gaan kunnen betalen, niet gaan willen betalen, energieleveranciers (hierdoor) failliet gaan, en ik voorzie een grote toename van fraude met de stroom- en gasmeter. Hell, ik zou ook heel wat over hebben voor een mannetje die voor mij een bypass kan installeren.

Ik ga in ieder geval mijn voorschotbedrag alvast op nul zetten als we overstappen op variabel contract. Ik hou het geld voorlopig liever in mijn zak dan dat ik het risico loop dat mijn energieleverancier failliet gaat.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maxwp schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:12:
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:15:
[...]

[...]

Bron: https://www.theguardian.c...-in-energy-marketsvoordat die max er is zal de prijs nog even snel stijgen zodat men een hogere max moet instellen
denk dat de EU zal zeggen tot hier en niet verder als de prijs op 5 euro zit per kub ze kunnen dan niet ineens zeggen hij mag max 3 euro zijn maar zullen dan die 5 euro als max gaan aanhouden
even daarvoor ( maanden ) gaat de prijs nog even snel omhoog
https://www.theguardian.c...tervene-in-energy-markets fixed

En nonsens natuurlijk. Zo werkt zo’n wetgevingsproces niet. Bij 5 euro per kuub gaan alsnog heel erg veel huishoudens failliet. Zelfs Europa snapt wel dat het dan geen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Glashelder schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

En nonsens natuurlijk. Zo werkt zo’n wetgevingsproces niet. Bij 5 euro per kuub gaan alsnog heel erg veel huishoudens failliet. Zelfs Europa snapt wel dat het dan geen zin heeft.
Zelfs Europa. Nu Nederland nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mfpower schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Zelfs Europa. Nu Nederland nog.
Het artikel gaat over de Europese Commissie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

geen paniek de bedragen waren maar fictief natuurlijk
het gaat erom wat je vaker ziet

toen de toyota prius ineens met subsidie kon worden gekocht in NL ging de import prijs ineens omhoog
toen die werd afgeschaft kon men deze ineens goedkoper uit japan halen.

zo gaat dat overal ze willen een graantje meepikken\

als de panelen op 6% btw komen gaat de basis prijs lichtjes omhoog en zodra die weer op 21 staat weer wat omlaag etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

het artikel zeg "Wholesale gas prices tumble as Europe prepares to intervene in energy markets"
en is van gisteren
heb de prijzen nog niet zien tumblen... of alleen in NL niet en de rest van europa wel dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
Wat bedoel je hiermee? En wat voegt het toe aan deze discussie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat prijs paniek op de speculatieve futures wel zullen afzakken en dat de gasprijs uiteindelijk wat terug zal vallen en enigsinds zal stabiliseren.

Veel overheden hebben hun voorraden ook als gekken lopen aanvullen wat natuurlijk ook de vraag op de markt stuwt.

Verder een prima play om een stukje prijsspeculatie weg te nemen uit de markt door plannen voor een Europese hardcap op prijs te verspreiden.

Het kan trouwens zeker lonen om goed te kijken bij een aflopend contract naar gedwongen variabel; de prijzen variëren blijkbaar aanzienlijk:
  • ANWB energie € 3,686
  • Budget Energie € 3,699
  • Clean Energy € 4,142
  • Coolblue € 3,309
  • Delta € 4,042
  • DGB Energie € 2,434
  • easyEnergy € 2,184
  • Eneco € 4,630
  • Energiedirect € 3,956
  • Engie € 4,290
  • Essent € 3,978
  • Frank Energie € 4,320
  • Greenchoice € 4,116
  • Innova Energie € 3,869
  • Next Energy € 3,690
  • OM € 2,555
  • Oxxio € 4,251
  • Powerpeers € 4,715
  • Pure Energie € 4,394
  • Shell Energy € 3,106
  • United Consumers € 4,294
  • Vandebron € 3,945
  • Vattenfall € 5,089
  • WoonEnergie € 4,630
  • Gemiddeld € 3,889
Bron: https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Die maakt geen onderscheid tussen nieuwe en bestaande klanten, wat bij de leveranciers die daar onderscheid in maken nog veel meer scheelt (voorbeeld Powerpeers hierboven: 4,715 voor nieuwe klanten, maar 1,916 voor bestaande klanten -- en merk op dat beide prijzen met 21% BTW zijn, terwijl inmiddels 9% geldt).

Als je van vast naar variabel gaat komt het erop neer dat er zich waarschijnlijk niks gaat lonen en dat je hopelijk goed zit bij je bestaande leverancier, want bij een geheel nieuw contract (al dan niet model) betaal je bijna zeker de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MneoreJ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:57:
[...]

Die maakt geen onderscheid tussen nieuwe en bestaande klanten, wat bij de leveranciers die daar onderscheid in maken nog veel meer scheelt (voorbeeld Powerpeers hierboven: 4,715 voor nieuwe klanten, maar 1,916 voor bestaande klanten -- en merk op dat beide prijzen met 21% BTW zijn, terwijl inmiddels 9% geldt).

Als je van vast naar variabel gaat komt het erop neer dat er zich waarschijnlijk niks gaat lonen en dat je hopelijk goed zit bij je bestaande leverancier, want bij een geheel nieuw contract (al dan niet model) betaal je bijna zeker de hoofdprijs.
Ah ok. Maar, dan kan het toch alsnog uit wanneer je als bestaande klant met aflopend contract bij leverancier X een aanbod krijgt van leverancier X voor 3,50 variabel, over te stappen naar leverancier Y die 2,50 variabel aanbiedt?

Of zie ik dan iets over het hoofd?

Natuurlijk bij de kleinere aanbieders wel meer risico op omvallen in deze onstuimige tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:03:
Ah ok. Maar, dan kan het toch alsnog uit wanneer je als bestaande klant met aflopend contract bij leverancier X een aanbod krijgt van leverancier X voor 3,50 variabel, over te stappen naar leverancier Y die 2,50 variabel aanbiedt?
Ja, mocht je zo'n deal krijgen dan wel natuurlijk. De meeste leveranciers rekenen bestaande klanten echter minder dramatische prijzen omdat ze liever bestaande klanten aanhouden dan in zee moeten met nieuwe (want hun inkoopbeleid is daar al op afgestemd, for starters). De leveranciers die dat niet doen en iedereen de hoofdprijs rekenen hebben hun zaakjes om te beginnen al waarschijnlijk minder goed op orde.

Daarnaast weet je natuurlijk niet of leverancier Y die nu 2,50 rekent volgende maand niet ook alsnog 4 euro gaat rekenen, waardoor je aan de gang kunt blijven als overstapper.... fijne tijden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MneoreJ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:06:
[...]

Ja, mocht je zo'n deal krijgen dan wel natuurlijk. De meeste leveranciers rekenen bestaande klanten echter minder dramatische prijzen omdat ze liever bestaande klanten aanhouden dan in zee moeten met nieuwe (want hun inkoopbeleid is daar al op afgestemd, for starters). De leveranciers die dat niet doen en iedereen de hoofdprijs rekenen hebben hun zaakjes om te beginnen al waarschijnlijk minder goed op orde.

Daarnaast weet je natuurlijk niet of leverancier Y die nu 2,50 rekent volgende maand niet ook alsnog 4 euro gaat rekenen, waardoor je aan de gang kunt blijven als overstapper.... fijne tijden. :/
Nee idd, enige zekerheid is ver te zoeken momenteel...

Laten we hopen dat het snel enigsinds veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
vraag me ook af wat dan de prijzen zijn per 1 jan

want de eu heeft wel flink ingekocht en daarna kunnen de prijzen dan ook zakken maar dit gas is wel tegen een hoor tarief ingekocht dus zal ook veel kosten bij verkoop komende winter

--
In januari dit jaar was een huishouden van drie personen met een gemiddeld gasverbruik van 1.500 kuub op jaarbasis 3.180 euro kwijt met een tarief van 2,12 euro per kuub gas . In januari 2023 is er bij hetzelfde verbruik sprake van een bedrag van 5.985 euro op basis van 3,99 euro per kuub gas
--
https://www.metronieuws.n...s-nieuwe-normaal-energie/

[ Voor 46% gewijzigd door Maxwp op 31-08-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maxwp schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

geen paniek de bedragen waren maar fictief natuurlijk
het gaat erom wat je vaker ziet

toen de toyota prius ineens met subsidie kon worden gekocht in NL ging de import prijs ineens omhoog
toen die werd afgeschaft kon men deze ineens goedkoper uit japan halen.

zo gaat dat overal ze willen een graantje meepikken\

als de panelen op 6% btw komen gaat de basis prijs lichtjes omhoog en zodra die weer op 21 staat weer wat omlaag etc
Subsidie is wat anders dan een prijsplafond.. per datum X mag gas dan niet meer kosten dan bijv. 2,50 per kuub. Hele andere situatie.
Maxwp schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

het artikel zeg "Wholesale gas prices tumble as Europe prepares to intervene in energy markets"
en is van gisteren
heb de prijzen nog niet zien tumblen... of alleen in NL niet en de rest van europa wel dan
De gasprijs is wel degelijk flink gedaald. Je moet naar de gas futures kijken, niet wat de consument betaald. Daar zit een flinke vertraging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
het gaat erom wat wij moeten betalen toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
Maxwp schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

en is van gisteren
Misschien hanteer jij een andere definitie maar maandag stond de groothandelsprijs voor gas met levering in 2023 nog op > 300 euro/MWh. Nu is dat < 200 euro/MWh. Dat is toch een behoorlijke daling? Goedkoop is het helaas nog niet nee, maar zo zien bubbels die uit elkaar spatten er wel uit :P. Je moet ook weer niet verwachten dat het terug gaat vallen naar prijzen uit 2019-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maxwp schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:48:
Daar ging het in deze context niet over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
Maxwp schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:48:
Nou ja, dat heeft natuurlijk een vertragend effect. Net als dat je niet direct de futureprijs hoeft te betalen als de prijzen stijgen. Kan ook in je voordeel zijn ;) :
[...]

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ondermodaal dan?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57

JB

Cédric roelt!

Iemand een advies mbt onze situatie? Ik betaal nu zo'n 100 euro per maand aan voorschot. Obv gas verbruik richting de winter zou dat te laag zijn maar aan de andere kant lever in nu veel te veel stroom terug en betaal ik obv huidige gebruik eigenlijk teveel;

Gasgebruik; 25 m3 gemiddeld per maand sinds ingang contract (mei)
Stroom; -1500 kWh (salderen gaat over beide telwerken samen opgeteld)

Wat gebeurd er nu precies als mijn leverancier omvalt?

- Het voorschotbedrag wordt verrekend obv gebruik en ik heb teveel betaald wat ik niet meer terug zie?
- Ik ben mijn standen incl het teveel aan terug geleverd kwijt?

Hoe doen anderen dit op het moment mbt gekkigheid? Ik krijg het niet goed scherp of ik wel/niet beter in het voorschotbedrag kan gaan korten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

JB schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:27:
Iemand een advies mbt onze situatie? Ik betaal nu zo'n 100 euro per maand aan voorschot. Obv gas verbruik richting de winter zou dat te laag zijn maar aan de andere kant lever in nu veel te veel stroom terug en betaal ik obv huidige gebruik eigenlijk teveel;

Gasgebruik; 25 m3 gemiddeld per maand sinds ingang contract (mei)
Stroom; -1500 kWh (salderen gaat over beide telwerken samen opgeteld)

Wat gebeurd er nu precies als mijn leverancier omvalt?

- Het voorschotbedrag wordt verrekend obv gebruik en ik heb teveel betaald wat ik niet meer terug zie?
- Ik ben mijn standen incl het teveel aan terug geleverd kwijt?

Hoe doen anderen dit op het moment mbt gekkigheid? Ik krijg het niet goed scherp of ik wel/niet beter in het voorschotbedrag kan gaan korten?
Ik sta momenteel ongeveer 900 euro in de plus bij mijn leverancier (terugleveren stroom en betaalde voorschotten). Ze gaven mij de keuze om nu te salderen maar dat is ongunstig, maar wilden ook mijn termijnbedrag verlagen naar 0 euro. Ik heb dat laatste gedaan en hoop maar dat ze niet omvallen.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57

JB

Cédric roelt!

Ugchel schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:27:
[...]

Ik sta momenteel ongeveer 900 euro in de plus bij mijn leverancier (terugleveren stroom en betaalde voorschotten). Ze gaven mij de keuze om nu te salderen maar dat is ongunstig, maar wilden ook mijn termijnbedrag verlagen naar 0 euro. Ik heb dat laatste gedaan en hoop maar dat ze niet omvallen.
Qua bedragen niet helemaal scherp omdat mijn meter niet op afstand uitgelezen kan worden. Vraag me ook af of mijn leverancier (Innova) daar aan doet mbt tussentijds etc. Is meer of ik nu genoeg heb gedaan mbt kans op omvallen. Ik betaal dus de helft van mijn begrote voorschot en lever flink terug. Gas gebruik gaat ook minder zijn ivm lucht/lucht WP, maar zal als bijverwarming gelden en douchen moeten we nog steeds.

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 02-09-2022 09:05 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rsport40
Daling zet de laatste dagen behoorlijk in op de gasprijs.
Zal wel even duren voordat de consument dat merkt, alhoewel Vattenfall zijn gasprijs al heeft laten zakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-t0FuM6L6Y_KQk-tifpBozRlQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jSyCBNN5GGUfDVWZYzBmnab.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 123% gewijzigd door Rsport40 op 02-09-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Rsport40 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:40:
Ja, maar denk aan wat je zelf gezegd hebt: dit kan niet goed blijven gaan!
spoiler:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42

Jumpiefox

Hoi ?

Sterke daling inderdaad..totdat we opeens een strenge winter hebben en de voorraden sneller opraken dan gedacht dan knallen we zeker 10x zo hard terug? Met uiterdaad een "ongeplande onderhoudsbeurt"aan een turbine of twee midden in de winter..

.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
(jarig!)
Jumpiefox schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:40:
Sterke daling inderdaad..totdat we opeens een strenge winter hebben en de voorraden sneller opraken dan gedacht dan knallen we zeker 10x zo hard terug? Met uiterdaad een "ongeplande onderhoudsbeurt"aan een turbine of twee midden in de winter..
.
Dat de gasvoorraden sneller dan verwacht gevuld zijn, betekent ook dat de aanvoer dus hoger is dan wat er verwacht was. Uiteindelijk maakt dat het probleem kleiner, zeker omdat die aanvoer zal blijven stijgen doordat landen steeds meer nieuwe manieren vinden om aan gas te komen. Nu zou een strenge winter een tegenslag zijn, maar zelfs dan laat dit zien dat het omschakelen sneller gaat dan verwacht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:32
Rsport40 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:40:
Zal wel even duren voordat de consument dat merkt, alhoewel Vattenfall zijn gasprijs al heeft laten zakken.

[Afbeelding]
Dit is de prijs voor gaslevering in Oktober 22, het is niet zo vreemd dat dat daalt. Immers, de meeste energieleveranciers zullen dat nu wel gas ingekocht hebben

Interessanter is het om te kijken naar Q1 2023 e.v. etc.

Ook daar zie je een daling overigens: https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5889439

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
redwing schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:48:
[...]

Dat de gasvoorraden sneller dan verwacht gevuld zijn, betekent ook dat de aanvoer dus hoger is dan wat er verwacht was. Uiteindelijk maakt dat het probleem kleiner, zeker omdat die aanvoer zal blijven stijgen doordat landen steeds meer nieuwe manieren vinden om aan gas te komen. Nu zou een strenge winter een tegenslag zijn, maar zelfs dan laat dit zien dat het omschakelen sneller gaat dan verwacht.
De gasvoorraden waren al voor een flink gedeelte gevuld, toen dit hele circus begon. Dus we kunnen nu nog geen conclusie trekken hoe het volgend jaar zal zijn.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Zuinig schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:11:
[...]
De gasvoorraden waren al voor een flink gedeelte gevuld, toen dit hele circus begon. Dus we kunnen nu nog geen conclusie trekken hoe het volgend jaar zal zijn.
Eh nee. In februari dit jaar zaten we net niet onder de 20% geloof ik?
Deel van de circus is dat ervoor gekozen is om niet onze opslag te vullen toen de prijs laag was.

Aanvullend: 80% vol in NL is voldoende om de huishoudens een volledig kalenderjaar van gas te voorzien.

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 02-09-2022 12:22 ]

- knip -

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?