Ontwikkelingen turbulente energiemarkt Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste
Acties:
  • 168.646 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:48:
[...]

Dat de gasvoorraden sneller dan verwacht gevuld zijn, betekent ook dat de aanvoer dus hoger is dan wat er verwacht was.
Onderschat ook niet het effect van de industrie die productie heeft verminderd vanwege de torenhoge prijs. De negatieve effecten daarvoor krijgen we later nog op ons bordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-07 18:57
Nordstream gaan we morgen (en de rest van dit jaar) in ieder geval niet terugzien. Die gasturbines blijken toch erg onbetrouwbaar :+ .
Ben benieuwd naar de marktreactie. Niemand zal echt verbaasd zijn, maar helemaal ingeprijsd was het vast ook niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Flow op 02-09-2022 23:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:14
Flow schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:44:
Nordstream gaan we morgen (en de rest van dit jaar) in ieder geval niet terugzien. Die gasturbines blijken toch erg onbetrouwbaar :+ .
Ben benieuwd naar de marktrente. Niemand zal echt verbaasd zijn, maar helemaal ingeprijsd was het vast ook niet.
Ik moet zeggen dat ik me nu toch wel enigszins zorgen begin te maken over Rusland in het algemeen en Gazprom in het bijzonder. Bestuursleden die zichzelf van het leven beroven (laatst nog eentje uit het raam gevallen in een ziekenhuis, tragedie) en dan al deze technische problemen die zich maar blijven opstapelen, ongelukkigerwijs dan ook altijd net op het moment dat ze denken dat alles weer in orde is. Het schijnt daar nu ook te rommelen aan de grens, dat helpt vast ook niet mee. Voor ons is dat gebrek aan gaslevering natuurlijk vervelend, maar daar zullen ze zich vast nog rotter voelen dat ze zoveel mensen letterlijk en figuurlijk in de kou moeten laten staan. Ik weet niet, misschien moet er een task force werkgroep naartoe om ze te helpen in deze moeilijke tijden...

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:33
Ik kom zojuist dit onderzoek tegen. Het is een uitgebreide uiteenzetting over de (mogelijke) gevolgen van de gascrisis. Ik heb geen tijd gehad om het goed door te lezen, maar heb er even doorheen gescrollt en het ziet er interessant uit. Interessant genoeg om hier te delen.

https://www.rabobank.nl/k...in-aanloop-naar-de-winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ben benieuwd naar de marktrente. Niemand zal echt verbaasd zijn, maar helemaal ingeprijsd was het vast ook niet.
Het betrouwbaarheidsprobleem lijkt toch meer uit de aansturing dan uit het materiaal te komen. :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-08 08:06

Agent47

I always close my contracts.

Toch sneller dan verwacht.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Het was vandaag wel turbulent in Flevoland :+

https://nos.nl/artikel/24...and-ging-er-van-alles-mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het waren de Russen :+

Maar ammehoela wat een bizarre stroom moet er door die kabels gelopen zijn.. 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-08 10:38
LA-384 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:46:
Ik kom zojuist dit onderzoek tegen. Het is een uitgebreide uiteenzetting over de (mogelijke) gevolgen van de gascrisis. Ik heb geen tijd gehad om het goed door te lezen, maar heb er even doorheen gescrollt en het ziet er interessant uit. Interessant genoeg om hier te delen.

https://www.rabobank.nl/k...in-aanloop-naar-de-winter
dit is dan wel bemoedigende
"In het geval van een normale winter volstaan de gasvoorraden om de winter door te komen, zelfs wanneer Rusland de gaskraan geheel dichtdraait en Nederland extra gas zal moeten leveren aan andere EU-landen. In het geval van een koude winter dreigen wel gastekorten en zal het gasverbruik in Nederland verder moeten dalen
"
als ik de grafic goed lees zal de verwachting zijn nu jan rond de 2 euro en aug 2023 naar de 1,5?
met een hoog van 3 euro en laag van 2,5 aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
MneoreJ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:00:
[...]

Ik moet zeggen dat ik me nu toch wel enigszins zorgen begin te maken over Rusland in het algemeen en Gazprom in het bijzonder. Bestuursleden die zichzelf van het leven beroven (laatst nog eentje uit het raam gevallen in een ziekenhuis, tragedie) en dan al deze technische problemen die zich maar blijven opstapelen, ongelukkigerwijs dan ook altijd net op het moment dat ze denken dat alles weer in orde is. Het schijnt daar nu ook te rommelen aan de grens, dat helpt vast ook niet mee. Voor ons is dat gebrek aan gaslevering natuurlijk vervelend, maar daar zullen ze zich vast nog rotter voelen dat ze zoveel mensen letterlijk en figuurlijk in de kou moeten laten staan. Ik weet niet, misschien moet er een task force werkgroep naartoe om ze te helpen in deze moeilijke tijden...
je begint je nu pas zorgen te maken over rusland? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:25:

Maar ammehoela wat een bizarre stroom moet er door die kabels gelopen zijn.. 8)7
Nee hoor, die waren met mij CS:GO aan het spelen :9

Op TTF nu 200 lijkt opeens heel gunstig ofzo, terwijl dat een dikke 2 weken geleden een all-time high was, wat zou de gasprijs in de winter worden als het rond de 200 blijft hangen?

We komen van fucking 15 a 20 anderhalf jaar geleden. Komt 200 neer op ongeveer 4 euro per m3?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Glashelder schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:25:

Klopt, die vlam is ook bizar, leek wel een plasma snijder :o

Je zou in dat boerderijtje wonen en die spanninglijnen al rokend langzaam naar de grond zien zakken, dan knijp je hem wel even :D

Bizarre krachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JDx schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:17:
[...]

Op TTF nu 200 lijkt opeens heel gunstig ofzo, terwijl dat een dikke 2 weken geleden een all-time high was, wat zou de gasprijs in de winter worden als het rond de 200 blijft hangen?

We komen van fucking 15 a 20 anderhalf jaar geleden. Komt 200 neer op ongeveer 4 euro per m3?
als het 10 x zo veel is dan zou het hier 8 euro worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:34:
[...]

Klopt, die vlam is ook bizar, leek wel een plasma snijder :o

Je zou in dat boerderijtje wonen en die spanninglijnen al rokend langzaam naar de grond zien zakken, dan knijp je hem wel even :D

Bizarre krachten.
Akopolips >:)

Ik dacht trouwens dat variabel bij Eneco nu maandelijks wijzigende prijzen zou betekenen, maar ik zie nog dezelfde tarieven als vorige maand in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik vind het allemaal maar onvoorspelbaar, in de app zie ik elke maand een budget van 50 euro en kom ik uit op -50 ofzo, dus ik zou iets van een paar honderd euro in de plus moeten staan, maar dan gaan ze in mei volgend jaar (mijn contract is mei-mei) salderen tegen totaal andere tarieven?

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 03-09-2022 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:22
JDx schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:17:
[...]

200 euro MWh komt neer op een inkoopprijs van ongeveer €2 per kuub. Tel er 54ct energiebelasting, wat transportkosten winstmarge en 9% BTW bij op en je zit op een consumentenprijs rond of iets boven de €3 per kuub.
Maxwp schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:35:
[...]

als het 10 x zo veel is dan zou het hier 8 euro worden
Je kan niet de all-in prijs van een jaar geleden zomaar met 10 vermenigvuldigen om tot de nieuwe all-in prijs te komen nadat dat kale prijs vertienvoudigd is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:44:
Ik vind het allemaal maar onvoorspelbaar, in de app zie ik elke maand een budget van 50 euro en kom ik uit op -50 ofzo, dus ik zou iets van een paar honderd euro in de plus moeten staan, maar dan gaan ze in mei volgend jaar (mijn contract is mei-mei) salderen tegen totaal andere tarieven?
Hier idem.
Salderen is obv kWh, niet tarieven. Als er dan overblijft wordt er wél op een variabele TLV verrekend afhankelijk van de periode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Ben benieuwd naar de marktreactie. Niemand zal echt verbaasd zijn, maar helemaal ingeprijsd was het vast ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ben echt benieuwd naar morgenvroeg, hoe de boel open gaat, zal eerst wel even uit paniek omhoog schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:22:
Ben echt benieuwd naar morgenvroeg, hoe de boel open gaat, zal eerst wel even uit paniek omhoog schieten.
https://www.nu.nl/economi...nger-gesloten-blijft.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dat is het hele probleem he. Het is een emotionele markt. Als er iemand een scheet ergens laat bij een pompstation gaat het al omhoog. Vraag me af hoeveel het nu echt met vraag en aanbod te maken heeft.

Iedereen kent deze cartoon wel denk ik;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySrAyH0OvSLf8Hm5c94P8iQqHRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xNzDW1UytKXfBabOWYDnJxsr.webp?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door RodeStabilo op 05-09-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-08 19:56
verkeerde topic

[ Voor 88% gewijzigd door kx22 op 05-09-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 23:00

Gerco-M

mijn tornado res.

kx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:22:
Vandaag bijzonder weinig nieuwe woningen in de verkoop. Het is nog wel vroeg en maandag, maar ben benieuwd.
Of je zit in het verkeerde topic, of je mag mij even uitleggen wat de correlatie is tussen de energie markt en het woning aanbod.

Bij stijgende energieprijzen doen beter geisoleerde huizen het ook beter natuurlijk. Maar of dat het netto aanbod veranderd is een tweede denk ik

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:39
Gasopslag van Duitsland schiet lekker op, zullen vast dit tempo niet vol kunnen houden, maar anders hebben ze begin Okt alles vol. Nederland nog wat achter, maar zit bijna op 80%. Kan zo niet vinden, maar heeft de NL staat al financiële garanties afgegeven voor het vullen tot 100%?

Ik weet dat het meer een wens is dan realiteit, maar zou toch mooi zijn als we voldoende voorraad + alternatieve bronnen kunnen hebben zodat we gasprijs omlaag krijgen en zo minder Poetin spekken.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 02-08 13:23

Sebazzz

3dp

Geen verrassing. Ik denk dat Rusland heel goed heeft geobserveerd wat de energiemarkt heeft gedaan afgelopen periode, en nu besluit dat ze dit wel kunnen hebben.

Het zal in ieder geval goed zijn voor mijn nieuwe gascontract medio januari :X

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

"Er kwamen berichten dat onze gasvoorraden heel goed gevuld waren. We zitten nu een maand voor op schema. Ik denk dat Gazprom en Rusland met deze zet opnieuw stokken in de wielen proberen te steken en de energiemarkt verder proberen te ontwrichten. Ze hopen dat de bevolking zal morren en dat de steun voor een harde sanctiepolitiek tegen Rusland zal afkalven."
Waarom worden onze gasvoorraden bekend gemaakt? Een tegenreactie was te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-08 23:23

IkWilbert

Het is mij!

Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:58:
[...]
Waarom worden onze gasvoorraden bekend gemaakt? Een tegenreactie was te verwachten.
Ik dacht gisteren precies hetzelfde...

Russia halts gas supplies to Europe until western sanctions lifted
https://www.ft.com/conten...b9-4142-8bc1-4141833a73dd
Russia’s gas supplies to Europe will not resume in full until the “collective west” lifts sanctions against Moscow over its invasion of Ukraine, the Kremlin has said.

[ Voor 39% gewijzigd door IkWilbert op 05-09-2022 13:07 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Omdat wij niet in een gesloten dictatuur leven?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 11:50
[...]
Rusland weet echt wel hoe het hier aan toe gaat, ook zonder cijfers. Sterker nog, Gazprom is voor 40% eigenaar van onze gasopslag in Bergermeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:23:
[...]

Omdat wij niet in een gesloten dictatuur leven?
Een democratie mag toch een strategie/tactiek hebben? De economische/energie-oorlog is een zaak van strategisch belang, voor ons welzijn, de economie en zelfs de politieke stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:58
[...]
ik begreep dat die voorraden via het 'openbare' systeem zichtbaar te volgen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 23:36
[...]
Regelgeving omtrent transparantie.

Zonder die transparantie zou het hele netwerk niet werken.
Met die transparantie kan je zelf bekijken wat er gebeurt, door heel Europa.

Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd wat morgen de entry/exit flow is aan de RU/UA grens. De titel van linkje van @IkWilbert suggereert namelijk dat er helemaal geen gas meer stroomt :+

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 05-09-2022 14:08 . Reden: typo ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Na vandaag de teruglevering te verlagen naar 9 cent zag ik ook het nieuwe modelcontract staan
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FPemDQP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wffXqcB.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

GrooV schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:26:
[...]

Rusland weet echt wel hoe het hier aan toe gaat, ook zonder cijfers. Sterker nog, Gazprom is voor 40% eigenaar van onze gasopslag in Bergermeer.
Ik vraag mij af wat ons nog tegenhoudt om te onteigenen :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:05

Deathchant

Don't intend. Do!

Eneco dus nu al op €4,63/m3 gas???? Wat een waanzin :N

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Deathchant schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:03:
Eneco dus nu al op €4,63/m3 gas???? Wat een waanzin :N
Dat is al dagen zo hoor, dit is nog niet gecorrigeerd voor de sluiting van NS1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:05:
[...]

Dat is al dagen zo hoor, dit is nog niet gecorrigeerd voor de sluiting van NS1 :)
Waarschijnlijk sinds 1 september ja, maar had ik nog niet gezien.

"Het Eneco modelcontract heeft variabele leveringstarieven voor stroom en/of gas die twee keer per jaar wijzigen: op 1 januari en 1 juli. Bij uitzonderlijke marktomstandigheden kan Eneco de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen."

Dit vind ik ook zo verontrustend. Zit nu op 2,24 geloof ik, 1 januari sowieso fucked, misschien al eerder.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 05-09-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:10

Dennis1812

Amateur prutser

Doet Vattenfall nu ook.
Zou 1-1 verhoging krijgen.
Nu ook per 1-10 een extra verhoging.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

JDx schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:12:
[...]

"Bij uitzonderlijke marktomstandigheden kan Eneco de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen."
Per september inderdaad, maar ik had op 1 sept ook een modelcontract en mijn tarieven waren in Mijn Eneco niet aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:05:
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag de jaarafrekening gekregen....ik krijg 447 euro terug vertel ik met enig schaamrood op mijn wangen...Mijn voorschot gaat wel met 60% omhoog nu....

We hebben afgelopen winter dus geen verwarming aangehad (default op 16,5c laten staan) en continu met het winterdekbed op de bank gezeten en mijn vrouw een extra kruik erbij (een kruik doet het echt lang man, om 20:30 vullen en is nog steeds warm genoeg om om 00:00 mee in slaap te vallen in bed.
We hebben een bad, en we zijn ook redelijk spaarzaam: tijdens inzepen kraan uit, even laten intrekken, en dan weer afspoelen. Eventjes blijven liggen in bad (we zijn dan lang niet ondergedompeld ofzo), en dan eruit.
We doen de afwas nooit met warmwater afspoelen, maar altijd een dunne straal koud water en dan zelf met de handen het vuil eraf doen, voordat de boel in de vaatwasser gaat. Handen wassen doen we ook (bijna) nooit met warm water, maar met koud water. Als we warm water gebruiken, gaat de stop in de gootsteen en dan gebruiken we het warmwater daarna ook nog om ons met een washandje te wassen. Scheelt dan ook weer 1 volle douchebeurt.
Maar het waken op spilzucht het zit redelijk in ons systeem, al jaren. Dus grote moeite hebben we niet echt met bezuinigen.

We zijn sowieso altijd al zuinig geweest, maar dit keer waren we echt dusdanig zuinig dat ik het zelf niet geloofde (maar kep het gechecked, het klopt):
1470 kWh (inclusief teruglevering van 4 zonnepanelen)
538 m3 gas

We zitten echt al jaren rond de 1700-1800 kWh en 750-800 m3 gas.

Kep nu ook 2x een verhoging gehad, en de laatste was in juli: € 1,52/m3 gas. Dus ik klaag nog maar even niet en knijp nog maar eventjes in mijn handen...

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Laatst online: 23:58
Deathchant schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:24:
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag de jaarafrekening gekregen....ik krijg 447 euro terug vertel ik met enig schaamrood op mijn wangen...Mijn voorschot gaat wel met 60% omhoog nu....

We hebben afgelopen winter dus geen verwarming aangehad (default op 16,5c laten staan) en continu met het winterdekbed op de bank gezeten en mijn vrouw een extra kruik erbij (een kruik doet het echt lang man, om 20:30 vullen en is nog steeds warm genoeg om om 00:00 mee in slaap te vallen in bed.
We hebben een bad, en we zijn ook redelijk spaarzaam: tijdens inzepen kraan uit, even laten intrekken, en dan weer afspoelen. Eventjes blijven liggen in bad (we zijn dan lang niet ondergedompeld ofzo), en dan eruit.
We doen de afwas nooit met warmwater afspoelen, maar altijd een dunne straal koud water en dan zelf met de handen het vuil eraf doen, voordat de boel in de vaatwasser gaat. Handen wassen doen we ook (bijna) nooit met warm water, maar met koud water. Als we warm water gebruiken, gaat de stop in de gootsteen en dan gebruiken we het warmwater daarna ook nog om ons met een washandje te wassen. Scheelt dan ook weer 1 volle douchebeurt.
Maar het waken op spilzucht het zit redelijk in ons systeem, al jaren. Dus grote moeite hebben we niet echt met bezuinigen.

We zijn sowieso altijd al zuinig geweest, maar dit keer waren we echt dusdanig zuinig dat ik het zelf niet geloofde (maar kep het gechecked, het klopt):
538 m3 gas

Kep nu ook 2x een verhoging gehad, en de laatste was in juli: € 1,52/m3 gas. Dus ik klaag nog maar even niet en knijp nog maar eventjes in mijn handen...
Dat doe je goed. Ik zie alleen de ratio niet zo om kort in een eenmaal gevuld bad te blijven liggen? Eenmaal vol heb je de warmte afgenomen tenslotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

@Deathchant Woon jij bij mij in huis? :) Wij doen precies hetzelfde, en hebben als gevolg met 5 man in huis van 1987 een gasverbruik van 473m³. En dat is zonder de extra douche-zuinigheid die er dit jaar nog is bijgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

brothermaynard schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:27:
[...]

Dat doe je goed. Ik zie alleen de ratio niet zo om kort in een eenmaal gevuld bad te blijven liggen? Eenmaal vol heb je de warmte afgenomen tenslotte ;)
Het is geen gevuld bad. Het komt niet eens tot over mijn romp heen. Het is eigenlijk gewoon douchen in bad met tussentijds de kranen uit, en wanneer ze weer aangaan voor het afspoelen en dan weer uitgaan, blijf ik even 5 minuutjes in het water liggen. Als ik dan plat in bad lig (echt plat he, niet in zo'n 45 graden helling), komt het over mijn schouders heen, dus maak ik nog even gebruik van de warmte van het water om mijn rug op te warmen :) Een vol bad, of op zijn minst totdat mijn romp helemaal ondergedompeld is, is natuurlijk ideaal, maar ik vind het vaak onnodig.
Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:28:
@Deathchant Woon jij bij mij in huis? :) Wij doen precies hetzelfde, en hebben als gevolg met 5 man in huis van 1987 een gasverbruik van 473m³. En dat is zonder de extra douche-zuinigheid die er dit jaar nog is bijgekomen.
Mijn huis is ook van 1987 :) Maar 473 m3 met 5 man is echt die-hard man. Dan moet je toch én niet op gas koken én 1x week een bad vol vullen en dan om de beurt in hetzelfde water wassen of niet dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:48
Oh mijn god ik heb het zo met jullie te doen ik betaal nog 0,79 per M3 en 0,21 per kWh tot juni 2026 maar ik realiseer me goed hoe langer dit door gaat dat het zomaar op een dag kan zijn dat het contract op gezegd wordt en dat ik het haasje ben. Dus maar zo snel mogelijk verduurzamen maar dan ook echt offgrid met een grote accu dan maar. Dit gaat helemaal nergens meer over. En toch ook maar een palletkachel kopen ik ga niet meer op 1 paard wedden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:02:
[...]

Ik vraag mij af wat ons nog tegenhoudt om te onteigenen :)
Simpel. Gazprom is geen eigenaar maar heeft contractueel recht op 42% van de opslag daar bedongen door exploitatie daar uberhaubt mogelijk te maken door het leveren van 4 miljard m3 kussengas.

Je kan het contract openbreken of de gehele opslag nationaliseren. Mja, wat denk je nu daarmee te bereiken? En wat zijn de consequenties?
In het meest ideale geval zou het geleverde kussengas terug moeten, dat is meer dan een volledig gevulde Bergermeer.

Ik denk dat je meer bereikt met het reguleren van de handelsmarkt gezien Rusland nog steeds minder dan 80 cent per m3 krijgt en de rest dus in Europa "verdiend" wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raymond P schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:38:
[...]
Simpel. Gazprom is geen eigenaar maar heeft contractueel recht op 42% van de opslag daar bedongen door exploitatie daar uberhaubt mogelijk te maken door het leveren van 4 miljard m3 kussengas.

Je kan het contract openbreken of de gehele opslag nationaliseren. Mja, wat denk je nu daarmee te bereiken? En wat zijn de consequenties?
In het meest ideale geval zou het geleverde kussengas terug moeten, dat is meer dan een volledig gevulde Bergermeer.

Ik denk dat je meer bereikt met het reguleren van de handelsmarkt gezien Rusland nog steeds minder dan 80 cent per m3 krijgt en de rest dus in Europa "verdiend" wordt.
Ik vraag me af of dit dezelfde Gazprom entiteit is die al door Duitsland soortvan onteigend is?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Deathchant schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:38:
[...]

Mijn huis is ook van 1987 :) Maar 473 m3 met 5 man is echt die-hard man. Dan moet je toch én niet op gas koken én 1x week een bad vol vullen en dan om de beurt in hetzelfde water wassen of niet dan?
Mwoah, we stoken bijna niet, daar zit het verschil in, denk ik. De buren stoken graag flink door, waardoor de muren hier een minimumtemperatuur van 17 graden hebben <3 En zelf zijn we geen koukleumen, waardoor we ook weinig stoken. Alleen men sneeuw en ijs stoken we eigenlijk.

We koken op gas, maar dat kost je slechts 30m³. De kinderen zitten wel op een leeftijd dat ze graag samen in bad gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:47:
[...]

Ik vraag me af of dit dezelfde Gazprom entiteit is die al door Duitsland soortvan onteigend is?
Nope. Afaik is de 42% vrij te gebruiken door het Russische staatsbedrijf Gazprom en niet het Duitse Gazprom Germania dat in Nederland handelt onder Gazprom Energy.
Die nationalisering is overigens ook nog niet doorgezet, Gazprom Germania staat enkel onder curatele (tot eind september).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Skywalker27 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:38:
Oh mijn god ik heb het zo met jullie te doen ik betaal nog 0,79 per M3 en 0,21 per kWh tot juni 2026 maar ik realiseer me goed hoe langer dit door gaat dat het zomaar op een dag kan zijn dat het contract op gezegd wordt en dat ik het haasje ben. Dus maar zo snel mogelijk verduurzamen maar dan ook echt offgrid met een grote accu dan maar. Dit gaat helemaal nergens meer over. En toch ook maar een palletkachel kopen ik ga niet meer op 1 paard wedden.
Nog van "genieten" zo lang het kan. Een pallet kachel....tja het brengt wel weer extra vervuiling mee....maar ik snap heel goed dat mensen die écht in de rats zitten zich niet kunnen permitteren om ook nog eens aan vervuiling te denken.
Ik leef ook ontzettend mee met iedereen die nog meer in de (overlevings)stress komt hierdoor :'(
Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:51:
[...]

Mwoah, we stoken bijna niet, daar zit het verschil in, denk ik. De buren stoken graag flink door, waardoor de muren hier een minimumtemperatuur van 17 graden hebben <3 En zelf zijn we geen koukleumen, waardoor we ook weinig stoken. Alleen men sneeuw en ijs stoken we eigenlijk.

We koken op gas, maar dat kost je slechts 30m³. De kinderen zitten wel op een leeftijd dat ze graag samen in bad gaan.
Nou dan doe je het ontzettend goed! 473 m3 maar....Dat is echt weinig voor 5 man. Ik hanteer altijd de gemiddeldes die Essent me geeft elke maand en volgens mij was 1800 kWh en rond de 800 m3 gemiddeld voor een 1 persoons appartement. Dus daar zitten jij en ik dan ruim onder. Wij zijn zelf ook geen koukleumen, ik heb het zelf altijd wel snel te warm. Ik ben ook niet graag op kantoor in de winter; ik kan daar met een tshirt rondlopen en dan heb ik het nog te warm.

Wij hebben ook een tussenwoning (gehuurd), dus ook van beide kanten warmte denk ik. We hebben vorig jaar in april eindelijk een nieuwe CV ketel van de woningvereniging gekregen, en ons huisje was sowieso al qua dak en vloer/kruipruimte geisoleerd, ook dubbelglas. Maar ja, wel alles jaren 80-isolatie, wat nu natuurlijk veel beter zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-07 15:39
Op zich heeft verder isoleren vaak niet eens zo heel erg veel zin (in 1987 deed men vast aan Rc=2?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqedKL6kTbQr_7HV5A3sA5OABtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NlxMvSzcQldJQ4gfjZIvN7K.jpg?f=fotoalbum_large
Met onze zuinige douchekop douche is best lang voor 0,25m3, dus daar op bezuinigen heeft ook weinig zin. Wij verbruiken 15m3/maand in de zomer, maar we koken wel elektrisch.

Ons niet geïsoleerde '30 huis heb ik de afgelopen jaren flink van binnenuit geïsoleerd, dus dat effect gaan we dit jaar hopelijk merken.

Maak mij grote zorgen over gezinnen die van een minimumloon of een loon dat net boven de toeslagengrens valt moeten rondkomen op een modelcontract...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben met 3 nog 281 m³ gehad (3210 / 11.42), voor verwarming, warm water en koken. Sindsdien wel de temperatuur verhoogd van 19 naar 20 graden. Onze rijwoning is uit 1981 en achteraf goed geïsoleerd, maar ik denk dat de grootste hulp bij ons de kouwelijke gepensioneerde buren zijn, eigenlijk hebben we dus wandverwarming :P Maar misschien gaat de temperatuur daar nu ook omlaag, wij gaan ook weer naar 19°.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmWA5JTnynU44TTyiAJoeHdYQNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CTkeWwGVFWZGlwEoobaeVxRm.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 01-08 14:14
[...]

538 m3 gas

Wow, ieder z'n ding zal ik maar zeggen, zo zou ik echt niet willen leven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
quazar schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:04:
Op zich heeft verder isoleren vaak niet eens zo heel erg veel zin (in 1987 deed men vast aan Rc=2?):
[Afbeelding]
Met onze zuinige douchekop douche is best lang voor 0,25m3, dus daar op bezuinigen heeft ook weinig zin. Wij verbruiken 15m3/maand in de zomer, maar we koken wel elektrisch.

Ons niet geïsoleerde '30 huis heb ik de afgelopen jaren flink van binnenuit geïsoleerd, dus dat effect gaan we dit jaar hopelijk merken.

Maak mij grote zorgen over gezinnen die van een minimumloon of een loon dat net boven de toeslagengrens valt moeten rondkomen op een modelcontract...
Dacht dat vanaf de jaren 90 pas een RC waarde van 2 á 2.5 standaard was. Hoeveel meerwaarde isoleren heeft verschilt sterk per type huis, hoe je verwarmt en/of de bestaande isolatielaag nog intact is (verzakte spouwmuur isolatie is bijv. niet vreemd). Een huis met vloerverwarming heeft natuurlijk meer baat bij een goede vloerisolatie (momenteel advies min RC5.) dan eentje met standaard radiatoren. Of een hoek-/vrijstaandewoning aan spouwmuurisolatie dan een tussenwoning.

Verder helemaal mee eens dat de eerste isolatielaag het meeste helpt en je al snel last krijgt van "diminishing returns".

offtopic:
Ik vindt de grafiek slecht leesbaar, het zou een stuk leesbaarder zijn geweest als de drie isolatiemaatregelen naast elkaar stonden ipv gestapeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 05-09-2022 16:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

praliwi schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:32:
[...]

Wow, ieder z'n ding zal ik maar zeggen, zo zou ik echt niet willen leven :P
"zo"?
Dat gaat verbazingwekkend gemakkelijk als het sowieso al in je systeem zit om zo min mogelijk spilzuchtig te zijn. Voor mij is het gewoon logisch om eerst een deken en kruik te pakken voordat ik dingen ga stoken.
Beetje hetzelfde principe als eerst kijken of je het zelf kunt repareren voordat je iets nieuw koopt.
Net zoals het totaal onlogisch is om drinkwater te gebruiken om de plee door te spoelen. Net zoals het totaal onlogisch is dat wij normaal vinden dat bedrijven winsten privatiseren en kosten socialiseren...Ik dwaal af :)

Je zou je verbazen wat je toch voor elkaar kunt krijgen met een mindset die vrij logisch is. Als je luxer/meer comfort gewend bent, dan is het inderdaad een stuk moeilijker om uit de automatische piloot te krijgen, maar het kan wel hoor! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 01-08 14:14
Deathchant schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:51:
[...]

"zo"?
Dat gaat verbazingwekkend gemakkelijk als het sowieso al in je systeem zit om zo min mogelijk spilzuchtig te zijn. Voor mij is het gewoon logisch om eerst een deken en kruik te pakken voordat ik dingen ga stoken.
Beetje hetzelfde principe als eerst kijken of je het zelf kunt repareren voordat je iets nieuw koopt.
Net zoals het totaal onlogisch is om drinkwater te gebruiken om de plee door te spoelen. Net zoals het totaal onlogisch is dat wij normaal vinden dat bedrijven winsten privatiseren en kosten socialiseren...Ik dwaal af :)

Je zou je verbazen wat je toch voor elkaar kunt krijgen met een mindset die vrij logisch is. Als je luxer/meer comfort gewend bent, dan is het inderdaad een stuk moeilijker om uit de automatische piloot te krijgen, maar het kan wel hoor! ;)
Het is inderdaad puur luxe en de eventuele wens om daar op in te leveren. Maar respect, ik kan me ook wel voorstellen dat het een beetje een sport wordt. En als het echt moet, dan is er inderdaad een hoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-07 23:10
Zelf heb ik vorig jaar november een gunstig contract kunnen afsluiten bij Vattenfall voor drie jaar (0,2 / 1,12). Met de bizarre prijzen van tegenwoordig vraag ik me af hoe realistisch het scenario is waarbij Vattenfall contractbreuk pleegt/afkoopt etc. Komt zoiets wel eens voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:34
boostie schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:25:
Zelf heb ik vorig jaar november een gunstig contract kunnen afsluiten bij Vattenfall voor drie jaar (0,2 / 1,12). Met de bizarre prijzen van tegenwoordig vraag ik me af hoe realistisch het scenario is waarbij Vattenfall contractbreuk pleegt/afkoopt etc. Komt zoiets wel eens voor?
Idem maar dan bij Essent augustus vorig jaar.
Ik vraag het me ook af. In 2024 in ieder geval DE LUL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-07 18:57
In theorie heeft Vattenfall op langjarige contracten weinig nadeel van de huidige hoge prijzen. Vorig jaar zijn er wat kleine leveranciers failliet gegaan, maar van Vattenfall verwacht ik dat ze degelijk gehedged hebben (en dus voor drie jaar hebben ingekocht voor jou). Op de commodity maken ze dus vast geen verlies (mogelijk zullen ze wat premies te laag hebben ingeschat).
Ik verwacht dat de ACM moeilijk gaat doen als ze contracten opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Degenen met zo'n lang contract kunnen deze winter misschien enkele mensen met een variabel contract opvangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:09
Zijn er al mensen die bij Vattenfall zitten die bericht hebben gehad over de verhoging per 1-10? Wacht een beetje met angst en beven op het bericht vanuit Vattenfall.

Op de Telegraaf al een krantenkop (achter paywall die ik niet kan omzeilen overigens).. Al is dat een notoire schreeuwkrant natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anniedrew schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:18:
Zijn er al mensen die bij Vattenfall zitten die bericht hebben gehad over de verhoging per 1-10? Wacht een beetje met angst en beven op het bericht vanuit Vattenfall.
Staat op NOS.nl:
Vattenfall verhoogt per 1 oktober opnieuw de tarieven voor klanten met een variabel contract. Volgens het energiebedrijf zijn de inkoopprijzen op de energiemarkt nu zo hoog geworden dat ze deze wel móeten doorberekenen aan klanten.

De vorige tariefverhoging was op 1 juli, een gebruikelijke halfjaarlijkse datum waarop energiebedrijven hun tarieven bekendmaken. Vattenfall komt nu dus met een extra tussentijdse verhoging.

Het bedrijf zegt de tarieven eerder nog te hebben gedempt. Dat kon, omdat het toen voor een relatief laag bedrag energie heeft kunnen inkopen. Maar de inkoopprijzen zijn nu uitzonderlijk hoog. "Je kunt als bedrijf maar zo lang profiteren van een goedkope inkoop", aldus een woordvoerder.

Het grootste deel van de klanten gaat volgens het bedrijf daardoor 28 eurocent per kilowattuur voor stroom betalen en 1,53 euro per kubieke meter voor gas. Let wel: dit geldt voor klanten die loyaliteitskorting ontvangen. De rest van de klanten betaalt meer. "Bij gemiddeld gebruik vertaalt zich dit naar een maandbedrag van 253 euro", zegt de woordvoerder.
Zie https://nos.nl/artikel/24...verhoogt-opnieuw-tarieven

Zelf (nog) niks gehoord, zit ook bij ze.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is met de maximale korting dan inderdaad.
Ik ben er nu 2 jaar klant en sinds 1-6 variabel. En zit er al boven.

Heb vandaag wel een bericht gehad dat mijn maandbedrag naar 191 moet. Maar nog niet de nieuwe tarieven. Weet niet zeker of dit dus obv nieuwe tarieven is.

(Juni 2021 tot juni 2022 betaalde ik ongeveer 70 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Proberen van het vaste contract van een klant af te komen komt inderdaad voor, maar is niet wettig. Vorig jaar probeerden DGB en Enstroga dit door gewoon aan te kondigen dat ze gingen afwijken van de afgesproken tarieven, maar werden door de ACM op de vingers getikt. Enstroga is inmiddels failliet. Dit jaar hebben mensen die bij Prik Energie zitten een "voorstel" mogen ontvangen om hun vaste contract open te breken en op variabel over te gaan -- met de kanttekening dat als mensen daar niet in mee gaan dat ze het faillissement niet af kunnen wenden en je dus gedwongen naar een andere leverancier gaat. Klanten "vragen" om hun tarief op te geven mag natuurlijk wel...

Vattenfall is een grote speler met meerdere dochterondernemingen (Delta, Powerpeers); als die zulke brieven gaan sturen hebben heel veel mensen een probleem en dat ligt dan ook niet in de lijn der verwachtingen. Maar gebeurt het toch, dan heb je als klant weinig goede keuzes: je kunt bij de ACM aankloppen en je kunt ze aanklagen voor contractbreuk, zeker, maar aangezien ze waarschijnlijk toch aan de rand van het faillissement staan als ze zulke fratsen uithalen (wegens niet geschoten is altijd mis) kun je beter eieren voor je geld kiezen en overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-08 09:11

wontcachme

You catch me? No you wont

Anniedrew schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:18:

Op de Telegraaf al een krantenkop (achter paywall die ik niet kan omzeilen overigens).. Al is dat een notoire schreeuwkrant natuurlijk.
Jep. Gas naar ruim €2 per m3 voor ons (zakelijk).

Wordt voor ons de prijzen volgend jaar flink verhogen voor de campinggasten. Gemiddeld is het jaarverbruik hier 4000m3 aan gas en 43.000 kwh aan stroom dus dat wordt lekker :X :X

Wat wel *** is is dat ik een open haard heb, maar die is al 30 jaar niet gebruikt en alle schoorsteenvegers zitten vol :z :z. Heb ook geen hout :P

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:09
Dennis1812 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:24:
Dat is met de maximale korting dan inderdaad.
Ik ben er nu 2 jaar klant en sinds 1-6 variabel. En zit er al boven.

Heb vandaag wel een bericht gehad dat mijn maandbedrag naar 191 moet. Maar nog niet de nieuwe tarieven. Weet niet zeker of dit dus obv nieuwe tarieven is.

(Juni 2021 tot juni 2022 betaalde ik ongeveer 70 euro)
Hm, ben benieuwd. Hier pas klant sinds 05-2022 i.v.m. verhuizing. Huidige tarieven hier zijn €0,48399 kwh en €2,07493 m3. Het gaat in ieder geval pijn doen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Anniedrew schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:29:
[...]

Hm, ben benieuwd. Hier pas klant sinds 05-2022 i.v.m. verhuizing. Huidige tarieven hier zijn €0,48399 kwh en €2,07493 m3. Het gaat in ieder geval pijn doen.. :+
03-2023 ga ik naar 15% blijven loont korting.
Kan niet wachten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Dennis1812 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:34:
[...]

03-2022 ga ik naar 15% blijven loont korting.
Dan is het nog maar de vraag of je 15% korting krijgt op je huidige tarieven of de tarieven die DAN gelden. In geval van het laatste heb je nog steeds een lege portemonnee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

kx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:50:
[...]

Dan is het nog maar de vraag of je 15% korting krijgt op je huidige tarieven of de tarieven die DAN gelden. In geval van het laatste heb je nog steeds een lege portemonnee
Die dan gelden natuurijk. Ofja per de verhoging van 1-1 en mogelijk daarna als ze weer tussentijds verhogen.

Ik zou niet weten waarom dat op oude tarieven gaat gelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Dennis1812 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:52:
[...]

Die dan gelden natuurijk. Ofja per de verhoging van 1-1 en mogelijk daarna als ze weer tussentijds verhogen.

Ik zou niet weten waarom dat op oude tarieven gaat gelden
Omdat als je een vast contract afsluit het ook op de tarieven van TOEN geldig zijn.
De futures van energieprijzen is dat het afzwakt. Dus als jouw energiemaatschappij een contract van 3 jaar afsluit, dan weten ze wat ze nu en over 2 en 3 jaar betalen. Over 2e en 3e jaar gaan zij minder betalen dan nu.

Maar of Vattenfall dat doet, weet ik dus niet met Blijven Loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03
Ze kunnen natuurlijk wel failliet gaan. Dan heb je ook geen contract meer.

[ Voor 30% gewijzigd door olafmol op 05-09-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Geen idee hoe je dat doet.
Ik woon nog in een kleine tussenwoning en ben nu in de zomermaanden 25m3 kwijt aan gas. Alleen douchen en koken dus. Koken is hooguit 3m3 per maand. Heb 2 kleine kinderen die ik douche in 5 a 10 minuten.
Verwarming staat nu op 12 graden, dus die doet even niks.
Is wel een verouderde cv ketel uit 2017, oeps bedoel 2007!

Verbruik per jaar is met 21-22 graden ongeveer 1500m3. Die gaan we dit jaar dus lekker naar 19 graden zetten. Gelukkig ga ik voor jaarwisseling over naar een hele zuinige woning, maar denk niet dat ik in mijn huidige huis onder de 1000m3 kan gaan zitten. Hoe goed ik mijn best ook doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:03:
[...]

Ik woon nog in een kleine tussenwoning en ben nu in de zomermaanden 25m3 kwijt aan gas. Alleen douchen en koken dus. Koken is hooguit 3m3 per maand. Heb 2 kleine kinderen die ik douche in 5 a 10 minuten.
Verwarming staat nu op 12 graden, dus die doet even niks.
Is wel een verouderde cv ketel uit 2017.

Verbruik per jaar is met 21-22 graden ongeveer 1500m3. Die gaan we dit jaar dus lekker naar 19 graden zetten. Gelukkig ga ik voor jaarwisseling over naar een hele zuinige woning, maar denk niet dat ik in mijn huidige huis onder de 1000m3 kan gaan zitten. Hoe goed ik mijn best ook doe.
En ik vond mijn 2013 ketel nog redelijk recent >:)

Ik heb tot nu toe 112m3 gebruikt dit jaar, maar ik woon alleen en douche 2/3 keer per week.

Ben wel benieuwd hoe het Eneco dagplaatje er morgen uit ziet met de nieuwe tarieven, bijna dezelfde opbrengsten van de zonnepanelen en ongeveer hetzelfde gedrag, computer aan van ochtend tot avond en af en toe de airco aan gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 05-09-2022 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Wacht je achterstevoren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:56
[...]

Jammer, maar blijven korting gaat alleen op voor elektriciteit, voor gas kennen ze geen korting bij VF.
Zit al langer daar, heb dan ook de maximale korting van 25%, echter kan er geen gebruik van maken daar ik een jaargemiddelde van 1000kWh terug lever na gesaldeerd te hebben. Kleine troost de TLV is met 10 eurocent omhoog per 1 september, en ze saladeren gewoon jaarlijks bij je jaarafrekening. Tenminste dat was altijd zo, en gezien de commotie hebben ze inmiddels aangegeven dat ook te blijven doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

kx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:03:
[...]

Hollandse zunigheid, zit in de familie, en warme genen uit het gezin :>
Dat laatste is geen grap, de meeste kids hebben het snel warm. Vooral de oudste, die doucht in de zomer soms koud 8)7

Gemeten vanaf 12 februari nu 150m3 gas verbruikt.
Wel een relatief moderne CV ketel, sinds juni 2019.

We hebben wel overal behalve in de badkamer dubbel glas of HR++ glas. De vloer van de benedenverdieping was al bij de bouw in 1987. De voornaamste verbetering bij deze huizen die wordt gedaan is aanvullende bodemisolatie (piepschuimbolletjes). Muurisolatie wordt hier in principe ook niet gedaan. Een enkeling heeft het dak op zolder geisoleerd, ten koste van een hoop ruimte. Deze huizen zijn dus standaard al best goed geisoleerd, het enige wat bijna iedereen heeft gedaan is dubbelglas plaatsen op de bovenverdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:04:
[...]

Hollandse zunigheid, zit in de familie, en warme genen uit het gezin :>
Dat laatste is geen grap, de meeste kids hebben het snel warm. Vooral de oudste, die doucht in de zomer soms koud 8)7
Een oud collega en een vriend van me (ongerelateerd) douchen allebei inmiddels al koud, ze vinden het inmiddels zo lekker (en het schijnt gezond te zijn) dat 38 graden voelt als kokend water :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

JDx schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:37:
[...]

Een oud collega en een vriend van me (ongerelateerd) douchen allebei inmiddels al koud, ze vinden het inmiddels zo lekker (en het schijnt gezond te zijn) dat 38 graden voelt als kokend water :')
Mijn vrouw maakt het wel weer goed, hoe heet zij doucht, raakt de energiemarkt van in de stress :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:33
We hebben afgelopen winter dus geen verwarming aangehad (default op 16,5c laten staan) en continu met het winterdekbed op de bank gezeten en mijn vrouw een extra kruik erbij

Afgelopen jaar:
538 m3 gas
Respect hoe ver je gaat. Hou er rekening mee dat afgelopen winter een stuk zachter was dan normaal. Volgens mij scheelde dat bij mij al zo'n 8% in gasverbruik.

Ik weet niet of er bij jullie overdag altijd iemand thuis is en wat voor verwarming dat je hebt, maar met radiators (en meer nog met convectoren) kun je veel warmteafgifte forceren met kleine ventilators onder/op de radiators. Zelf kan ik op die manier het huis verwarmen met ik dacht 50 graden aanvoertemperatuur. Omdat ik geen vloerverwarming heb, kan ik 's avonds de verwarming voor korte tijd wat hoger zetten, zodat het op de bank ook behaaglijk is. Maar samen onder een deken heeft ook zo zijn charme natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

LA-384 schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:20:
[...]

Respect hoe ver je gaat. Hou er rekening mee dat afgelopen winter een stuk zachter was dan normaal. Volgens mij scheelde dat bij mij al zo'n 8% in gasverbruik.

Ik weet niet of er bij jullie overdag altijd iemand thuis is en wat voor verwarming dat je hebt, maar met radiators (en meer nog met convectoren) kun je veel warmteafgifte forceren met kleine ventilators onder/op de radiators. Zelf kan ik op die manier het huis verwarmen met ik dacht 50 graden aanvoertemperatuur. Omdat ik geen vloerverwarming heb, kan ik 's avonds de verwarming voor korte tijd wat hoger zetten, zodat het op de bank ook behaaglijk is. Maar samen onder een deken heeft ook zo zijn charme natuurlijk ;)
Ja is ook zo. Ik verwacht dat we ongeveer hetzelfde gaan verbruiken. Ik kan dan wel de verwarming default op 16,5c laten staan, maar als het buiten een week lang -10 is, dan springt ie ook vaker aan om de toko op 16,5c te houden he. Maar ja, dat is dan zo, daar kan ik echt niks aan doen. Kep echt medeleven met de mensen die ook nooit de verwarming aanzetten en dan met knikkende knieën moeten ondergaan als het inderdaad een week -10 wordt omdat ze het al niet kunnen betalen. Dan heb ik het echt nog goed!
Wij werken allebei vanuit thuis en er is dus altijd iemand thuis. We zetten de radiator nooit aan, want in de studeerkamer hebben we zo'n elektrisch kacheltje van Silvercerst (lidl). Binnen 10 minuten is het 20 graden (kleine ruime maar he en dan nog 2 laptops).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j9FgPbfbX_JSoq5kF6qBrYaF2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpkJsSeIYlCOfkXotXJSrEmi.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08 08:56
Dank. Ik ben op zoek naar de vattenfall tarieven zonder de "Blijven Loont" korting...
Gas klopt wel, want daar geldt de "Blijven Loont" korting (natuurlijk) niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees-Jan op 06-09-2022 06:05 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kees-Jan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 06:03:
[...]

Dank. Ik ben op zoek naar de vattenfall tarieven zonder de "Blijven Loont" korting...
Gas klopt wel, want daar geldt de "Blijven Loont" korting (natuurlijk) niet.
10% erbij tellen? Ik heb 10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik vraag me nu af wat ik nog moet geloven van deze Eneco dagoverzichten, gisteren is de teruglevering teruggeschroefd en de situatie is als volgt:

Gas: 2,24
Stroom: 47 ct
Beide dagen: +- 10kW opgewekt (8x300 zonnepanelen)

Zondag
- Teruglevering 41ct(?)
- Gedoucht, vrij lang
- Buiten de deur gegeten
- PC aan van 06:30 - 22:30

Maandag
- Teruglevering 9ct
- Niet gedoucht
- Alleen rijst gekookt en kip opgewarmd
- PC aan van 06:30 - 21:00

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KuJFg6Z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KaO85hr.jpg

Heb nu eigenlijk mijn twijfels bij alle 3 de waarden, dik 10 minuten douchen (op ca 30 graden) is bijna net zo duur als rijst koken?

Hoezo heb ik op zondag een energieverbruik in de min en maandag in de plus, beide dagen heb ik apparatuur aan gehad terwijl het donker was.

En de gekste, waarom ik de screenshots heb is de teruglevering, zou die nu niet +- 1 euro moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:35
@wildhagen @Anniedrew
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgsR4w8EMuhDWUqcISrC6WFrHEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GBRcZN6X3unRTqHwGFfjgSeT.png?f=fotoalbum_large

Dat is wat ik van Vattenfall kreeg , mijn contract verloopt ook 1-10.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Cobb schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:55:
@wildhagen @Anniedrew
[Afbeelding]

Tja, klanten lokken met die TLV verhoging, vervolgens de tarieven tussentijds omhoog gooien en die TLV na de winter gewoon gelijktrekken met de rest, win win voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 22:11

OMD

Moet wel zeggen dat dit soort brieven bij mij al jaren niet kloppen. Er staat wat je gaat betalen vanaf 1 oktober maar het is bij mij uiteindelijk altijd een stuk meer. Dit is meestal onder de noemer van laatste moment veranderingen bla bla bla.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:38

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Deathchant schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:51:
[...]

"zo"?

Zolang er in een datacenter in een minuut meer water wordt verbruikt dan ik in een paar jaar er doorheen jas ga ik niets aan mijn waterverbruik doen. Dat is nog veel te goedkoop om op te bezuinigen.
Een vriend van mij zet ook de douche uit om zich in te zepen. Dat bespaart een paar euro per jaar. Nounou. Als ik idealistisch wil zijn, kan ik wel betere bezuinigingsmaatregelen verzinnen. Ook al went het wellicht snel. Het is simpelweg onnodig omdat de winst dermate minimaal is, dat het leefgemak wat je moet inleveren het wat mij betreft niet waard is.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:27
In de Greenchoice app staat nu dat mijn tariefperiode op 1 oktober afloopt. (Dat was tot voor kort nog 1 januari). Ze hebben verder nog niks kenbaar gemaakt voor zover ik weet. Op de website staat nog dat ze maar 2x per jaar (1 juli en 1 januari) de tarieven aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:48
Alpina schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:28:
[...]

Idem maar dan bij Essent augustus vorig jaar.
Ik vraag het me ook af. In 2024 in ieder geval DE LUL.
Precies dat vroeg ik me dus ook af wanneer kan men het onder het kopje overmacht scharen. Maar in 2026 niet de lul want dan ben ik van het net af. Links om of rechts om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:34

DonJunior

NO Moderator

Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:41:
[...]

Mijn vrouw maakt het wel weer goed, hoe heet zij doucht, raakt de energiemarkt van in de stress :+
Herkenbaar.. :)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Skywalker27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:19:
[...]

Precies dat vroeg ik me dus ook af wanneer kan men het onder het kopje overmacht scharen. Maar in 2026 niet de lul want dan ben ik van het net af. Links om of rechts om.
Helemaal off the grid lijkt me geweldig in deze tijden, zeker als je het al gewend bent.

Ik ben autoliefhebber, maar heb al jaren geen auto meer, nu met de benzineprijzen en helemaal de dieselprijzen vind ik het allemaal niet zo erg en ben het al gewend, naar de winkel fietsen, lange afstanden op de snorscooter, heel heel soms een auto lenen.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 06-09-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Cobb schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:55:
@wildhagen @Anniedrew
[Afbeelding]

Betaal je dit trouwens nu of vanaf 1 oktober? Want dit is exact wat ik nu al betaal bij Eneco (sinds 1 juli).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 23-07 08:27
MneoreJ schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:24:
[...]

Proberen van het vaste contract van een klant af te komen komt inderdaad voor, maar is niet wettig. Vorig jaar probeerden DGB en Enstroga dit door gewoon aan te kondigen dat ze gingen afwijken van de afgesproken tarieven, maar werden door de ACM op de vingers getikt. Enstroga is inmiddels failliet. Dit jaar hebben mensen die bij Prik Energie zitten een "voorstel" mogen ontvangen om hun vaste contract open te breken en op variabel over te gaan -- met de kanttekening dat als mensen daar niet in mee gaan dat ze het faillissement niet af kunnen wenden en je dus gedwongen naar een andere leverancier gaat. Klanten "vragen" om hun tarief op te geven mag natuurlijk wel...
Je kunt je natuurlijk afvragen wat beter is. Bij failliessement ben je ook je lekkere lage tarieven kwijt en kom je op de dure hoop. Dan kan, tegen de wet en je gevoel voor rechtvaardigheid in, het contract opbreken en iets meer betalen onder de streep voordeliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

538 m3 gas

Hoe verbruik je 500 kuub gas zonder verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Zwartoog schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:38:
Je kunt je natuurlijk afvragen wat beter is. Bij failliessement ben je ook je lekkere lage tarieven kwijt en kom je op de dure hoop. Dan kan, tegen de wet en je gevoel voor rechtvaardigheid in, het contract opbreken en iets meer betalen onder de streep voordeliger zijn.
Het probleem daarbij is dat de meerderheid van klanten dan wel mee moet gaan in die redenering, anders gaan ze alsnog failliet. Dan ben jij je eventuele voorschotten kwijt, zit je tot aan het faillissement gewoon met hogere tarieven en kom je daarna alsnog bij een andere leverancier -- lose - lose - lose. Het enige voordeel dat je hebt is dat je een eventuele opzegboete niet hoeft te betalen (die schelden ze kwijt natuurlijk).

Ik zou dan ook alleen op zo'n aanbod ingaan zodat ik daarna gelijk kon overstappen op een andere leverancier, ook al rekent die dan waarschijnlijk tarieven die net zo hoog of hoger zijn, want de kans dat een club die zo'n aanbod moet doen overeind blijft dankzij welwillende klanten acht ik klein. En zelfs indien wel -- met zo'n onbetrouwbare partij zou ik geen zaken willen doen, dat staat nog helemaal los van rechtvaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 23-07 08:27
MneoreJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:51:
[...]

Het probleem daarbij is dat de meerderheid van klanten dan wel mee moet gaan in die redenering, anders gaan ze alsnog failliet. Dan ben jij je eventuele voorschotten kwijt, zit je tot aan het faillissement gewoon met hogere tarieven en kom je daarna alsnog bij een andere leverancier -- lose - lose - lose. Het enige voordeel dat je hebt is dat je een eventuele opzegboete niet hoeft te betalen (die schelden ze kwijt natuurlijk).

Ik zou dan ook alleen op zo'n aanbod ingaan zodat ik daarna gelijk kon overstappen op een andere leverancier, ook al rekent die dan waarschijnlijk tarieven die net zo hoog of hoger zijn, want de kans dat een club die zo'n aanbod moet doen overeind blijft dankzij welwillende klanten acht ik klein. En zelfs indien wel -- met zo'n onbetrouwbare partij zou ik geen zaken willen doen, dat staat nog helemaal los van rechtvaardigheid.
Klopt, alleen als iedereen meegaat is er individueel voordeel. Anders is het een zero-sum game. Maar de vrije-marktwerking is niet ingesteld op een dergelijke situatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-07 17:58
De 30% stijging waar gisteren de kranten vol mee stonden, is inmiddels na een dag ook alweer verdampt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkjWIPP6suW_RG4eDDLnAa-Lyis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3n25vNeXvjUFQV5DgAnIdvD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

FunkyTrip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:15:
[...]

Zolang er in een datacenter in een minuut meer water wordt verbruikt dan ik in een paar jaar er doorheen jas ga ik niets aan mijn waterverbruik doen. Dat is nog veel te goedkoop om op te bezuinigen.
Een vriend van mij zet ook de douche uit om zich in te zepen. Dat bespaart een paar euro per jaar. Nounou. Als ik idealistisch wil zijn, kan ik wel betere bezuinigingsmaatregelen verzinnen. Ook al went het wellicht snel. Het is simpelweg onnodig omdat de winst dermate minimaal is, dat het leefgemak wat je moet inleveren het wat mij betreft niet waard is.
Maar is dat niet primair gedacht vanuit het concept dat het iets (financieel) moet opleveren? Als je puur kijkt naar kosten/baten, dan volg ik dat.
Ik benader het juist vanuit wat is écht nodig en wat is onnodig (a.k.a. spilzucht/verspilling). Voor mij is het logisch om de kraan gewoon uit te zetten als je je staat in te zepen, want je maakt op dát moment niet/nauwelijks gebruik ervan.

Ik ken iemand die redeneert: "als ik naar een hotel/B&B ga, dan douche ik zolang ik wil en vraag ik elke dag nieuwe handdoeken en proviand, want daar heb ik voor betaald".
M.a.w. zolang je maar betaalt, kun je zo spilzuchtig zijn als dat je wilt. Ik heb zelf toch wat moeite met dit soort houdingen, want money can't buy you everything.
Geld is een belangrijke factor, maar het gaat zich toch uiteindelijk juist erom dát we minder gaan verbruiken/verspillen, toch? Misschien wanneer alles collectief zo extreem duur wordt, dat dán ook pas het collectief bereid is om meer te gaan kijken naar wat écht nodig is en wat verspilling is, want het is zeer hard nodig om goed met schaarse resources om te gaan.

Het is in ieder geval een beetje hetzelfde concept als ook in de politiek waarbij 2 kampen tegenover elkaar staan te bakkeleien over asielzoekers, waarbij de hoofddiscussie altijd draait om het feit dat je nooit kunt uitleggen/beargumenteren waarom je om anderen zou moeten geven. Een samenleving komt het allerbeste tot zijn recht wanneer deze draait op empathie en compassie; nu draaien we op gecontroleerde marktwerking (jn het voordeel van het grootkapitaal) en winstbejag, het privatiseren van winsten en het socialiseren van kosten. Zo is het ook lastig om continu te moeten blijven uitleggen dat je vanuit echte benodigdheden/verspilling moet kijken, niet alleen maar naar de besparing die het je kan opleveren (en dan kunt kiezen om meer te betalen voor meer comfort).

TL:DR; ik vind dat er meer gekeken moet worden vanuit een oogpunt van wat écht nodig is en wat verspilling is ongeacht het geldelijke plaatje. Dan wordt het ook ineens gewoon logisch om minder te verspillen, en dan gaat het ook veel gemakkelijker om te "bezuinigen".

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 06-09-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rsport40 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:53:
De 30% stijging waar gisteren de kranten vol mee stonden, is inmiddels na een dag ook alweer verdampt.

[Afbeelding]
Ja lekker, maar ik vraag me af of we ooit nog ver onder de 200 gaan komen, ik denk niet dat we de komende jaren nog gasprijzen onder de 2 euro gaan zien. Dit komt steeds neer op een gasprijs van +/- 3 euro.

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is afgesplitst uit De oorlog in Oekraïne - deel 2
Bespreek hier (iets) laagdrempeliger over de gevolgen op energie, klimaat als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Een korte discussie over verduurzamen kan en anders is er:

Diepgaandere discussies:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Energie - crisis & actualiteit
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Voor overstappen:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

En er is nog:
De Duurzame Kroeg deel 4

Let op: Hier geldt AWM / TL toegang. Kun je niet reageren? Kijk dan in Help, ik kan niet reageren?