Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:28:

Naar mijn mening zijn populistische partijen niet intrinsiek pro-Rusland. Ze zijn intrinsiek opportunistisch en intrinsiek gericht op de korte termijn voor hun eigen land.
Daar tegenover staat elke rapportage en analyse hier voorbij gekomen van Onderzoeksinstellingen en Watchdogs van Criminele Inlichtingen, Georganiseerde Misdaad en Extreem Rechts, waar over de volledige linie van alt / radicaal / extreem rechts in Europa er twee lijnen lopen voor ideologische, organisatorische en financiële sturing.

Een met de criminele oligarchie van het Kremlin.
Een met de criminele zeloten in de VS, die op hun beurt al bij de Val van de Muur er als de kippen bij waren om in zee te gaan met wat het Kremlin beheerst.

Daar zitten nog wat vectoren bij, zoals het hybride Transnational Organized Crime / Private Intelligence cluster van Bibi, maar ook dat is herleidbaar tot het drama in Rusland, zie Semyon Mogilevich, en zijn rol & functie bij samensmelting van georganiseerde misdaad en Inlichtingen aldaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Virtuozzo op 21-11-2024 15:51 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Chinese-flagged cargo ship Yi Peng 3 crossed both submarine cables C-Lion 1 and BSC at times matching when they broke. She was shadowed by Danish navy for a while during night and is now in Danish Straits leaving Baltics. No signs of boarding. AIS-caveats apply.

auonsson (@auonsson.bsky.social) 19 november 2024

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:d56aevbrhhknlxhjisuouofm/bafkreigmqlix5lyv2zd2rj4b2gsbuowsfvh332jz45xfvi7t2exthswzfe@jpeg

Via HN

Top comment:
October 2023 there was similar incident where Chinese cargo ship cut Balticonnector cable and EE-S1 cable. Chip named 'Newnew Polar Bear' under Chinese flag and Chinese company Hainan Xin Xin Yang Shipping Co, Ltd. (aka Torgmoll) with CEO named Yelena V. Maksimova, drags anchor in the seabed cutting cables. Chinese investigation claims storm was the reason, but there was no storm, just normal windy autumn weather. The ship just lowered one anchor and dragged it with engines running long time across the seabed until the anchor broke.
Wat mij betreft tijd om deze (zgn.) Yelena V. Maksimova eens te ondervragen over e.e.a.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:17:
[Bluesky]

[Afbeelding]

Via HN

Top comment:

[...]

Wat mij betreft tijd om deze (zgn.) Yelena V. Maksimova eens te ondervragen over e.e.a.
Iets minder dan 10% van de shadow fleet is Chinees. Gevoelig onderwerp. https://www.europarl.euro...ment/EPRS_BRI(2024)766242

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Yakolev schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:37:
Reuters heeft gepraat met een aantal bronnen binnen de Russische overheid over hoe een vredesdeal eruit kan gaan zien.
  • Geen NAVO lidmaatschap
  • Front is zo goed als de grens (met aanpassingen mogelijk)
  • Het gebied in Kharkiv kan opgegeven worden. (geen idee met wat ze bedoelen met Mykolaiv)
Exclusive: Putin, ascendant in Ukraine, eyes contours of a Trump peace deal

[...]
Publiekelijk wordt dit weer ontkend door het Kremlin:
President Vladimir Putin will not agree to freeze the war in Ukraine along the current front lines, the Kremlin said Wednesday, countering reports that he might consider such an arrangement in discussions with U.S. President-elect Donald Trump.

“The [Russian] president has repeatedly said that any option of freezing the conflict won’t work for us,” Kremlin spokesman Dmitry Peskov told reporters during a daily briefing. “It’s important for us to achieve our goals.”

Peskov’s remarks followed a Reuters report — citing anonymous sources — suggesting Putin might be open to freezing hostilities and negotiating the division of Ukrainian territories currently under Russian occupation.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09

dr.lowtune

Deugt niet

XWB schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:34:
[...]

Publiekelijk wordt dit weer ontkend door het Kremlin:

[...]
Hopelijk is dit genoeg om “dealmaker” Trump boos te krijgen en over de brug te komen met veel meer steun voor Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:48
sdk1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:40:
[...]

Het artikel schetst een scenario waarin Trump op 20 januari een wapenstilstand tot stand brengt, waarna Europa de toekomst van Oekraïne veilig zou stellen met militaire aanwezigheid ("boots on the ground"). Ik vind dit scenario onrealistisch omdat het gebaseerd is op een overeenkomst waar zowel Oekraïne als Rusland mee instemmen. Rusland wil namelijk zo min mogelijk NAVO-troepen aan zijn grenzen – idealiter helemaal geen. Daarom acht ik de kans klein dat er een akkoord komt waarbij een (West-)Europese troepenmacht betrokken is.

In plaats daarvan moet je kijken naar landen die geen NAVO-lid zijn. Alleen dan is er een kans dat Rusland instemt. Daarom noemde ik voorbeelden zoals Zuid-Korea (partner), Japan (partner), en China (geen partner).

[...]

Wat je stelt is waar in theorie: elk NAVO-lid kan unilateraal veiligheidsgaranties geven aan Oekraïne buiten NAVO-verband om. Dat betekent inderdaad niet automatisch NAVO-betrokkenheid, zolang het bondgenootschap als geheel niet betrokken raakt (bijvoorbeeld via artikel 5).

Maar dat is niet relevant in dit scenario. Het artikel gaat namelijk uit van een wapenstilstand die door Trump is afgedwongen. Rusland zal in dat kader geen onderscheid maken tussen "NAVO-vlag" en "unilaterale acties van NAVO-leden." Voor hen blijft het probleem dat NAVO-troepen – in welke vorm dan ook – in Oekraïne opereren. Daarom zal Rusland niet instemmen met een staakt-het-vuren onder deze voorwaarden. En zonder akkoord van Rusland is een wapenstilstand onmogelijk.*

*Tenzij je dat met geweld gaat afdwingen, maar dat is een enorme escalatie.
Die troepen staan al aan de grens met Rusland, in de Baltische staten. Verplaats die en je bent er.

En verder is het steeds minder belangrijk wat Rusland vindt.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:19
Even naar Duitsland. De populaire defensie minister Boris Pistorius heeft aangegeven niet als lijsttrekker namens de SPD op te willen treden bij de aankomende verkiezingen. Dat zal dus wederom Scholtz worden.

https://nos.nl/artikel/25...-opnieuw-spd-lijsttrekker

Wat niet in het artikel staat, maar ik wel van de Duitsland correspondent vanochtend op Radio 1 hoorde is dat Pistorius heeft aangegeven Defensie minister te willen blijven en dat niet ziet als een opstap naar kanselier. Ook in een nieuwe regering (mocht SPD daar onderdeel van uitmaken) wil hij graag minister van het departement blijven.

Wat interessant is, is dat Pistorius helemaal bovenaan de lijst qua populariteit en Scholtz juist helemaal onderaan. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:21

Auredium

Informaticus Chaoticus

Muncher schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:41:
Even naar Duitsland. De populaire defensie minister Boris Pistorius heeft aangegeven niet als lijsttrekker namens de SPD op te willen treden bij de aankomende verkiezingen. Dat zal dus wederom Scholtz worden.

Wat niet in het artikel staat, maar ik wel van de Duitsland correspondent vanochtend op Radio 1 hoorde is dat Pistorius heeft aangegeven Defensie minister te willen blijven en dat niet ziet als een opstap naar kanselier. Ook in een nieuwe regering (mocht SPD daar onderdeel van uitmaken) wil hij graag minister van het departement blijven.

Wat interessant is, is dat Pistorius helemaal bovenaan de lijst qua populariteit en Scholtz juist helemaal onderaan. Ik ben benieuwd :)
Ik weet niet of Duitsland met voorkeursstemmen werkt. Anderzijds betwijfel ik of SPD nog het grootste wordt. Het positieve is dat het Duitse volk zelf achter steun voor Oekraïne staat voor de grootste hoeveelheid. Scholz als lijsttrekker van de SPD zal ze stemmen kosten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Auredium schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:00:
[...]

Ik weet niet of Duitsland met voorkeursstemmen werkt. Anderzijds betwijfel ik of SPD nog het grootste wordt. Het positieve is dat het Duitse volk zelf achter steun voor Oekraïne staat voor de grootste hoeveelheid. Scholz als lijsttrekker van de SPD zal ze stemmen kosten.
Aan de andere kant, de FDP doet het goed in de peilingen. Die zijn voor de steun en zelfs voor het inzetten van de Taurus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Muncher schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:41:

Dat Pistorius op die post wil blijven is in termen van geopolitiek meer signaal dan dat Scholtz lijsttrekker blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Virtuozzo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:40:
[...]

Dat Pistorius op die post wil blijven is in termen van geopolitiek meer signaal dan dat Scholtz lijsttrekker blijft.
Kan je aangeven wat het signaal is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:03
Inmiddels tikt de Dollar 103 roebels aan.

https://finance.yahoo.com/quote/RUB%3DX/?guccounter=1

In de afgelopen drie jaar is het staand beleid geweest van de Russische centrale bank om monetair in te grijpen op het moment dat de magische grens van 100 RUB werd over gestoken. Nu is het vrijdag - straks is het weekend. Wellicht dat het dit weekend weer tijd is voor kunst- en vliegwerk.

Het zit de Russen evenwel niet mee. Sinds de verkiezing van Trump is de Dollar behoorlijk in waarde gestegen, wat het dus lastiger maakt voor de Russen om hun lijn aan te houden. Maar tot nu toe is het beleid onder die grens te blijven ook arbitrair geweest. Maar de verkiezing van diezelfde Trump heeft natuurlijk wel gezorgd voor licht aan het einde van die gitzwarte tunnel vanuit Russisch perspectief. Je zou dus verwachten dat de druk op hun valuta zou kunnen afnemen.

Intussen is er ongelofelijk veel geld gegaan naar het stutten van de Roebel. Ik kan me niet voorstellen dat de middelen om dat te blijven doen beter zijn geworden in de afgelopen maanden, of dat er niet inmiddels beter wordt gekozen voor andere investeringen.

Maar we gaan het weer zien. De Russische economie zit op dit moment behoorlijk met de vingers tussen de deur. Er is nog steeds verwachting in de markt dat de Russen zullen ingrijpen (want: patroon). Maar als dat niet, of niet adequaat gebeurd, kan die hele Roebel-kaartenhuis ook zomaar instorten.

Kortom: Maandag update :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 02:17
Dit is hoe ik de huidige wereld zie. Als ik iets verkeerd zie, mag je me altijd corrigeren of iets toevoegen. We zijn immers nooit te oud om te leren:

- Rusland heeft veel geld geïnvesteerd om het Westen te verdelen, onder andere via sociale media en door politici te beïnvloeden of om te kopen. Het doel van deze verdeling is ervoor te zorgen dat een verdeeld Westen niet effectief kan reageren wanneer Rusland opnieuw een buurland binnenvalt. Rusland lijkt ernaar te streven zijn territorium uit te breiden en mogelijk het oude Russische rijk te herstellen.

- China lijkt deze acties te ondersteunen, aangezien zij waarschijnlijk hopen Taiwan in te nemen zonder al te veel weerstand van het lastige Westen.

Klopt dit ongeveer, welke duistere machten zijn er nog aan het werk?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:20
C00P schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:53:
Dit is hoe ik de huidige wereld zie. Als ik iets verkeerd zie, mag je me altijd corrigeren of iets toevoegen. We zijn immers nooit te oud om te leren:

- Rusland heeft veel geld geïnvesteerd om het Westen te verdelen, onder andere via sociale media en door politici te beïnvloeden of om te kopen. Het doel van deze verdeling is ervoor te zorgen dat een verdeeld Westen niet effectief kan reageren wanneer Rusland opnieuw een buurland binnenvalt. Rusland lijkt ernaar te streven zijn territorium uit te breiden en mogelijk het oude Russische rijk te herstellen.
Rusland zou ik dan vervangen door Putin. Russen zijn in de geschiedenis erg aanwezig geweest op vele positieve vlakken. Kunst, cultuur, wetenschap, grote oorlogen (waaronder WOII). Het is Putin die het land nu al een tijdje in de ellende stort. En ja, op mijn vakantie afgelopen zomer kwam ik ook irritante arrogante dronken rokende luidruchtige Russen tegen. Maar op zich heb ik wel respect voor de vele prestaties die ze als volk hebben gedaan. Anders dan wij het zouden doen, dat wel. O.a. voor de ruimtevaart.
- China lijkt deze acties te ondersteunen, aangezien zij waarschijnlijk hopen Taiwan in te nemen zonder al te veel weerstand van het lastige Westen.

Klopt dit ongeveer, welke duistere machten zijn er nog aan het werk?
Ik denk dat het China niet alleen om Taiwan gaat, wat je waarschijnlijk ook niet zo bedoelde. China is over het algemeen gebaat bij een zwakkere VS. Aangezien de VS als zelf-uitgeroepen wereldleider regelmatig de belangen van China dwarsboomt.

Duistere machten. Tja. Zo zou ik het niet noemen, het impliceert een duivel. Ik denk dat wereldleiders op zich echt geloven in wat ze doen. Ook al is het soms voor puur eigen belang. Wat is goed en wat is slecht, mensen zijn zo vormbaar op dat punt. In de geschiedenis zijn allerlei mensen geweest, ook onze voorouders, die totaal gestoorde denkwijzen hadden in vergelijking met ons. Dat is uitgegroeid tot meerdere ideologiëen en werkwijzen en religies. Zelfs de taal beïnvloedt hoe men denkt en doet.

Er zijn heel veel machten in het spel op het wereldtoneel. Verreweg het meest bepalende zijn de VS en China/Rusland. East vs west:
"Burning Heart", which is about an "all or nothing" battle, was inspired by the Cold War,[3] as shown by lyrics such as "Is it East versus West?"[4] and "Can any nation stand alone?" The Communist East versus Capitalist West conflict is reflected in the film by the fight in the boxing ring between Rocky and Ivan Drago.
Rocky IV uit 1985 met Survivor - Burning Heart als themesong.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Playa del C. schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:58:
[...]

Rusland zou ik dan vervangen door Putin. Russen zijn in de geschiedenis erg aanwezig geweest op vele positieve vlakken. Kunst, cultuur, wetenschap, grote oorlogen (waaronder WOII). Het is Putin die het land nu al een tijdje in de ellende stort. En ja, op mijn vakantie afgelopen zomer kwam ik ook irritante arrogante dronken rokende luidruchtige Russen tegen. Maar op zich heb ik wel respect voor de vele prestaties die ze als volk hebben gedaan. Anders dan wij het zouden doen, dat wel. O.a. voor de ruimtevaart.
Dit klopt gewoon echt, echt niet.
Er is een zeer kleine Russische elite geweest, voornamelijk in Moscou en Sint-Petersburg, welke zichzelf zoveel mogelijk probeerde te assimileren in Europese cultuur. Dat was niet alleen zo onder de adel en de zeer kleine kring van ambachtslieden, handelaren en bankiers onder het Tsaardom. Nota bene was die elite zeker niet uniform "Russisch". Er zaten heel veel families tussen uit de door Rusland veroverde gebieden in Europa. Dus Poolse, Litouwse en Duitse adel en groepen die naar Rusland waren gemigreerd. De Romanov dynastie was ondertussen zo frequent met Lutheraanse christelijke adel van Duitse of Deense afkomst getrouwd, dat er weinig Russisch meer aan was. De grootste naam uit die dynastie is bijvoorbeeld prinses Sophie van Anhalt-Zerbst. Dat is Catharina II die na een krap halfjaar haar man, Peter III (die eerst hertog van Gottorp in Sleeswijk-Holstein was) was gekroond, hem afzetten waarna Peter III een paar dagen erna vermoord is. :z

Dit ging gewoon door in de Sovjet-Unie met de Nomenklatoera en na de Sovjet-Unie met de kleptocratie. Die laatste stuurde echt niet zomaar hun kinderen naar dure Europese privéscholen of verhuisde zelf naar Europa terwijl hun zakenimperium in Rusland was. We hebben het hier over een elite die ontiegelijk rijk is geworden in de chaos na de ineenstorting van de Sovjet-Unie en ervoor koos om vervolgens Rusland te verlaten en zich te integreren in Europese elites. Dat zegt toch alles?

De samenstelling veranderde, de onderliggen mechanismen niet. Het waren gesloten elites die een totaal andere levenswijze erop konden nahouden dan de rest van het land. En daarbinnen werden prestigeprojecten gelanceerd omdat die Europees gerichte elites, zichzelf niet bepaald wou identificeren met de gemiddelde Rus. En als ze iets bereikte, dan werd het van elke toren geschreeuwd. Kijk eens, wij horen er ook bij. Dat ze nu regelmatig de technologie of cultuur importeerde uit Europa en deden alsof ze het echt allemaal zelf hadden gedaan. Tja, waarom denk je dat er zo'n cult van de ingenieur was in de Sovjet-Unie waar elke ingenieur die iets kon, zo vereerd werd?

We kennen ze allemaal, Artem Mikoyan (zijn broer Anastas Mikoyan was lid van het politbureau voor decennia). Of Tupolev, Antonov etc.

Ik kan zo een lijst maken van technologie die helemaal niet uit Rusland komt. Paar voorbeelden:
-Vrijwel het gehele Russische artilleriepark tijdens WO2, waren aangepaste Europese ontwerpen. Franse mortieren, veel oorspronkelijk Duits geschut of licht gemoderniseerd geschut van Franse origine, van voor WO1, enorme Italiaanse hulp bij Stalin zijn bizarre marineprogramma.
-Vliegtuigmotoren van Frans, Duits of Amerikaanse origine.
-Vrachtwagens van Amerikaanse origine.
-Heel veel machinewerktuigen uit de VS of Duitsland.

En alsnog hadden ze WO2 keihard verloren als Roosevelt ze niet had gered met Lend-Lease. Leuk dat je veel fabrieken hebt geëvacueerd. De mijnen en metaalverwerking alsmede de chemische installaties kan je niet verplaatsen. :z

Laatste is dat ik de constante oorlogen die Rusland vocht met haar buurlanden, vaak in situaties waarin de vijand interne problemen had of de andere grootmachten zich afzijdig hielden of bezig met elkaar waren, nu niet bepaald positief is. Het Kremlin heeft heel wat ellende veroorzaakt in grote delen van Europa, ten gunste van die kleine elite die de gemiddelde Rus net zo hard onderdrukte, misschien nog wel harder, dan die Europese volken die zo overlopen zijn.

Buiten die kleine elites, is Rusland nog steeds dat land waar ruim 20% van de inwoners, geen aansluiting op riolering heeft. En dat heeft ook een lange voorgeschiedenis. Want waar overal in Europa in de 19de eeuw, cholera epidemieën werden ingedamd met basale hygiënemaatregelen, bleef dit maar doorgaan tot in de 20ste eeuw in Rusland. En vaak werden ook nog eens de artsen beschuldigd van vergiftiging en aangevallen.

Verder heeft het Russische volk weinig bij te dragen. Dit is het land waar halverwege de 19de eeuw, eindelijk lijfeigenschap afgeschaft werd. Waar al te veel contacten van Russen met de buitenwereld, zelden getolereerd werden. Waar je zelfs in de Sovjet-Unie vaak niet zomaar binnen het land mocht reizen, laat staan het land verlaten. En waar veel mensen in de steden, pas in de jaren 1950, een klein appartementje konden krijgen. Daarvoor leefde ze vaak in gedeelde barakken met hele gezinnen. Op basis daarvan kan je geen verfijnde cultuur ontwikkeld.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:42:
[...]

Er is een zeer kleine Russische elite geweest, voornamelijk in Moscou en Sint-Petersburg, welke zichzelf zoveel mogelijk probeerde te assimileren in Europese cultuur. Dat was niet alleen zo onder de adel en de zeer kleine kring van ambachtslieden, handelaren en bankiers onder het Tsaardom. Nota bene was die elite zeker niet uniform "Russisch". Er zaten heel veel families tussen uit de door Rusland veroverde gebieden in Europa. Dus Poolse, Litouwse en Duitse adel en groepen die naar Rusland waren gemigreerd. De Romanov dynastie was ondertussen zo frequent met Lutheraanse christelijke adel van Duitse of Deense afkomst getrouwd, dat er weinig Russisch meer aan was. De grootste naam uit die dynastie is bijvoorbeeld prinses Sophie van Anhalt-Zerbst. Dat is Catharina II die na een krap halfjaar haar man, Peter III (die eerst hertog van Gottorp in Sleeswijk-Holstein was) was gekroond, hem afzetten waarna Peter III een paar dagen erna vermoord is. :z

Dit ging gewoon door in de Sovjet-Unie met de Nomenklatoera en na de Sovjet-Unie met de kleptocratie. Die laatste stuurde echt niet zomaar hun kinderen naar dure Europese privéscholen of verhuisde zelf naar Europa terwijl hun zakenimperium in Rusland was. We hebben het hier over een elite die ontiegelijk rijk is geworden in de chaos na de ineenstorting van de Sovjet-Unie en ervoor koos om vervolgens Rusland te verlaten en zich te integreren in Europese elites. Dat zegt toch alles?

De samenstelling veranderde, de onderliggen mechanismen niet. Het waren gesloten elites die een totaal andere levenswijze erop konden nahouden dan de rest van het land. En daarbinnen werden prestigeprojecten gelanceerd omdat die Europees gerichte elites, zichzelf niet bepaald wou identificeren met de gemiddelde Rus. En als ze iets bereikte, dan werd het van elke toren geschreeuwd. Kijk eens, wij horen er ook bij. Dat ze nu regelmatig de technologie of cultuur importeerde uit Europa en deden alsof ze het echt allemaal zelf hadden gedaan. Tja, waarom denk je dat er zo'n cult van de ingenieur was in de Sovjet-Unie waar elke ingenieur die iets kon, zo vereerd werd?

We kennen ze allemaal, Artem Mikoyan (zijn broer Anastas Mikoyan was lid van het politbureau voor decennia). Of Tupolev, Antonov etc.

Ik kan zo een lijst maken van technologie die helemaal niet uit Rusland komt. Paar voorbeelden:
-Vrijwel het gehele Russische artilleriepark tijdens WO2, waren aangepaste Europese ontwerpen. Franse mortieren, veel oorspronkelijk Duits geschut of licht gemoderniseerd geschut van Franse origine, van voor WO1, enorme Italiaanse hulp bij Stalin zijn bizarre marineprogramma.

En alsnog hadden ze WO2 keihard verloren als Roosevelt ze niet had gered met Lend-Lease. Leuk dat je veel fabrieken hebt geëvacueerd. De mijnen en metaalverwerking alsmede de chemische installaties kan je niet verplaatsen. :z

Laatste is dat ik de constante oorlogen die Rusland vocht met haar buurlanden, vaak in situaties waarin de vijand interne problemen had of de andere grootmachten zich afzijdig hielden of bezig met elkaar waren, nu niet bepaald positief is. Het Kremlin heeft heel wat ellende veroorzaakt in grote delen van Europa, ten gunste van die kleine elite die de gemiddelde Rus net zo hard onderdrukte, misschien nog wel harder, dan die Europese volken die zo overlopen zijn.

Buiten die kleine elites, is Rusland nog steeds dat land waar ruim 20% van de inwoners, geen aansluiting op riolering heeft. En dat heeft ook een lange voorgeschiedenis. Want waar overal in Europa in de 19de eeuw, cholera epidemieën werden ingedamd met basale hygiënemaatregelen, bleef dit maar doorgaan tot in de 20ste eeuw in Rusland. En vaak werden ook nog eens de artsen beschuldigd van vergiftiging en aangevallen.

Verder heeft het Russische volk weinig bij te dragen. Dit is het land waar halverwege de 19de eeuw, eindelijk lijfeigenschap afgeschaft werd. Waar al te veel contacten van Russen met de buitenwereld, zelden getolereerd werden. Waar je zelfs in de Sovjet-Unie vaak niet zomaar binnen het land mocht reizen, laat staan het land verlaten. En waar veel mensen in de steden, pas in de jaren 1950, een klein appartementje konden krijgen. Daarvoor leefde ze vaak in gedeelde barakken met hele gezinnen. Op basis daarvan kan je geen verfijnde cultuur ontwikkeld.
Allemaal waar. Rusland is op veel punten een kloteland. Vroeger en nu. Nu met Putin zeker, geen twijfel. Zie het ook niet als een poging om Rusland op te hemelen of om enige twijfel te zaaien over de huidige stand van zaken. Ik had het verder ook niet over de regeringsvormen, maar over het volk.
Ik zou in principe graag met zowel positieve als negatieve zaken komen, maar een redelijk aantal negatieve zijn door jou al genoemd. En terecht. Laat mij dan acht positieve noemen:

1. Russische iconen: Vanaf de 10e eeuw ontwikkelde Rusland een rijke traditie van schilderkunst, met beroemde schilders zoals Andrei Roebljov.
2. De Hermitage: Een van de grootste en oudste musea ter wereld, gevestigd in Sint-Petersburg, met een uitgebreide collectie kunstwerken van over de hele wereld.
3. De Russische balletschool: Het Mariinsky Ballet en het Bolshoi Ballet zijn wereldwijd beroemd om hun technische perfectie en artistieke expressie.
4. De Russische literatuur: Schrijvers zoals Leo Tolstoj, Fjodor Dostojevski en Anton Tsjechov hebben een blijvende impact gehad op de wereldliteratuur.
5. Dmitri Mendelejev: De schepper van het periodiek systeem der elementen, een fundamenteel werk in de scheikunde.
6. Sergej Koroljov: De hoofdontwerper van het Sovjet-ruimteprogramma, verantwoordelijk voor de lancering van de eerste satelliet, Spoetnik, en de eerste mens in de ruimte, Joeri Gagarin.
7. Andrej Sacharov: Een prominente natuurkundige en mensenrechtenactivist, bekend om zijn werk aan de waterstofbom en zijn inzet voor burgerrechten.
8. Sofia Kovalevskaja: De eerste vrouw die een doctoraat in de wiskunde behaalde en een belangrijke bijdrage leverde aan de analyse en differentiaalvergelijkingen.

Ik kan nog tientallen meer voorbeelden vinden, maar zo overdreven hoeft het niet. Het is geen verheerlijking en dat moet het ook niet worden. Ik stelde alleen respect te hebben voor heel wat zaken die Russen in de geschiedenis gewoon wel hebben bereikt. Dat heft verder het negatieve niet op, maar is een eerlijk respect voor 'de tegenstander' waar het wel verdiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Sofya Kovalevskaya, de wiskundige wiens vader uit "nobility" kwam met bijbehorende voordelen, deels Pools / Hongaars / Duits was, vroege (privé)educatie kreeg van begeleiders die Engels / Frans / Duits spraken en vervolgens na 18 / 19 jaar naar Oostenrijk, Duitsland en Engeland (om uiteindelijk te overlijden in Zweden) ging omdat:
Despite her obvious talent for mathematics, she could not complete her education in Russia. At that time, women were not allowed to attend universities in Russia and most other countries. In order to study abroad, Kovalevskaya needed written permission from her father (or husband). Accordingly, in 1868 she contracted a "fictitious marriage" with Vladimir Kovalevskij, a young paleontology student, book publisher and radical, who was the first to translate and publish the works of Charles Darwin in Russia. They moved from Russia to Germany in 1869, after a brief stay in Vienna, in order to pursue advanced studies.
Die bedoel je? ;) Hoe gaat dat respect opleveren voor een Rusland uit die tijd? Omdat ze er geboren is?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Stukfruit schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:09:
Sofya Kovalevskaya, de wiskundige wiens vader uit "nobility" kwam met bijbehorende voordelen, deels Pools / Hongaars / Duits was, vroege (privé)educatie kreeg van begeleiders die Engels / Frans / Duits spraken en vervolgens na 18 / 19 jaar naar Oostenrijk, Duitsland en Engeland (om uiteindelijk te overlijden in Zweden) ging omdat:

[...]

Die bedoel je? ;) Hoe gaat dat respect opleveren voor een Rusland uit die tijd? Omdat ze er geboren is?
Strepen we die weg. Wat denk je van de andere zeven genoemde punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-06 15:49
Sacharov als iets positiefs voor Rusland noemen is ook wel sterk. Briljant, maar wel met een geweten wat niet door de USSR op prijs werd gesteld, getuige zijn verbannenheid en andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
CrazyOne schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:19:
Sacharov als iets positiefs voor Rusland noemen is ook wel sterk. Briljant, maar wel met een geweten wat niet door de USSR op prijs werd gesteld, getuige zijn verbannenheid en andere zaken.
Niet als iets positiefs voor Russische leiders, regimes of staatsvorm. Ik heb het over Russische voorbeelden waar de ontwikkelde wereld wel respect voor heeft. Ook nummer 8, maar daar was de vraag terecht hoeveel zij nog een verdienste van de Russen was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Playa del C. schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:41:
[...]

Allemaal waar. Rusland is op veel punten een kloteland. Vroeger en nu. Nu met Putin zeker, geen twijfel. Zie het ook niet als een poging om Rusland op te hemelen of om enige twijfel te zaaien over de huidige stand van zaken. Ik had het verder ook niet over de regeringsvormen, maar over het volk.
Ik zou in principe graag met zowel positieve als negatieve zaken komen, maar een redelijk aantal negatieve zijn door jou al genoemd. En terecht. Laat mij dan acht positieve noemen:

1. Russische iconen: Vanaf de 10e eeuw ontwikkelde Rusland een rijke traditie van schilderkunst, met beroemde schilders zoals Andrei Roebljov.
2. De Hermitage: Een van de grootste en oudste musea ter wereld, gevestigd in Sint-Petersburg, met een uitgebreide collectie kunstwerken van over de hele wereld.
3. De Russische balletschool: Het Mariinsky Ballet en het Bolshoi Ballet zijn wereldwijd beroemd om hun technische perfectie en artistieke expressie.
4. De Russische literatuur: Schrijvers zoals Leo Tolstoj, Fjodor Dostojevski en Anton Tsjechov hebben een blijvende impact gehad op de wereldliteratuur.
5. Dmitri Mendelejev: De schepper van het periodiek systeem der elementen, een fundamenteel werk in de scheikunde.
6. Sergej Koroljov: De hoofdontwerper van het Sovjet-ruimteprogramma, verantwoordelijk voor de lancering van de eerste satelliet, Spoetnik, en de eerste mens in de ruimte, Joeri Gagarin.
7. Andrej Sacharov: Een prominente natuurkundige en mensenrechtenactivist, bekend om zijn werk aan de waterstofbom en zijn inzet voor burgerrechten.
8. Sofia Kovalevskaja: De eerste vrouw die een doctoraat in de wiskunde behaalde en een belangrijke bijdrage leverde aan de analyse en differentiaalvergelijkingen.

Ik kan nog tientallen meer voorbeelden vinden, maar zo overdreven hoeft het niet. Het is geen verheerlijking en dat moet het ook niet worden. Ik stelde alleen respect te hebben voor heel wat zaken die Russen in de geschiedenis gewoon wel hebben bereikt. Dat heft verder het negatieve niet op, maar is een eerlijk respect voor 'de tegenstander' waar het wel verdiend is.
Je mist mijn punt compleet. ;)
Het is een zeer kleine elite die zichzelf eerder probeert te assimileren binnen Europese elites en juist afstand probeert te houden van de gewone Rus. In die context kan je moeilijk spreken van grote Russische bijdragen aangezien het Russische volk zelf grotendeels uitgesloten is en als minderwaardig word behandeld.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:57:
[...]

Je mist mijn punt compleet. ;)
Het is een zeer kleine elite die zichzelf eerder probeert te assimileren binnen Europese elites en juist afstand probeert te houden van de gewone Rus. In die context kan je moeilijk spreken van grote Russische bijdragen aangezien het Russische volk zelf grotendeels uitgesloten is en als minderwaardig word behandeld.
Jij reageerde op mij. Ik maakte een heel ander punt. Het is een feit (zie onze vorige reacties) dat Rusland een rijke geschiedenis heeft met topprestaties op het wereldtoneel. Met zowel hoogte- als dieptepunten.

Ik snap dat die Russische elite niet lekker ligt in het westen, maar laten we niet doen alsof wij een alleenrecht op 'goedheid' hebben. Elke geschiedenis heeft negatieve punten, denk aan het slavernijverleden, de kruistochten, heksenjachten, enz. De VS die twee atoombommen op steden gooide. Duitsland met twee wereldoorlogen.

Alle landen hadden in het wat verdere verleden een rijke elite met een in verhouding arme bevolking.
Zeker in de kunst en de wetenschap staat Rusland geschiedkundig hoog aangeschreven.

Ik hoop dat er binnenkort vrede komt in Oekraïne. Op een correcte manier. Daarna zal de wereld gewoon verder moeten met Rusland. China is al aan het voorsorteren hierop. Ook Europa zal weer 'gewoon' de handel openen. Nederland verhandelt weer een lading bloemen. Voor de wat verdere toekomst hoop ik dat Rusland mee gaat doen met zowel het westen als het oosten.

Genoeg ophemeling van Rusland, het was vaak en is nu een kloteland voor de wereld. Niet mijn land verder, over tot de orde van de dag. Het is Putin die op dit moment het probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

@Playa del C. ik kan je betoog echt totaal niet volgen, wat wil je precies zeggen? Door op alle antwoorden te reageren met "dat is niet waar, want (...)" maar dat niet te relateren aan het concrete argument wat je wilde maken, raakt de boel snel off-topic. Los daarvan bedien je je overigens nog meermaal van false equivalence.

Oh, en je hoeft geen respect te hebben voor executies van burgers (waaronder kinderen) en andere middeleeuwse zaken die rusland overigens niet alleen in Oekraïne heeft uitgehaald. Het is niet voor niks dat bewoners van de buurlanden het op zich prima zouden vinden als rusland in een parkeerplaats zou veranderen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
nst6ldr schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:55:
@Playa del C. ik kan je betoog echt totaal niet volgen, wat wil je precies zeggen? Door op alle antwoorden te reageren met "dat is niet waar, want (...)" maar dat niet te relateren aan het concrete argument wat je wilde maken, raakt de boel snel off-topic. Los daarvan bedien je je overigens nog meermaal van false equivalence.

Oh, en je hoeft geen respect te hebben voor executies van burgers (waaronder kinderen) en andere middeleeuwse zaken die rusland overigens niet alleen in Oekraïne heeft uitgehaald. Het is niet voor niks dat bewoners van de buurlanden het op zich prima zouden vinCden als rusland in een parkeerplaats zou veranderen.
Dat wil ik wel toelichten. Ik reageerde op een vraag van @C00P
Hij had het over zaken die 'Rusland' zou willen, waarop ik reageerde met dat ik dat zou vervangen door 'Putin'.
*knip* Dit is een generalisatie. Zoals het Poetin bewind verantwoordelijk is voor de oorlog kan je ook niet verworvenheden van individuele Russen toewijzen aan Rusland als land.
Ik heb er zeven van opgenoemd. De zeven waar ik achter sta en die ook wereldwijd worden gezien als topprestatie.

Ik lees daarna dat sommige mensen vinden dat een prestatie niet meetelt als de staatsvorm niet hetzelfde is als de onze.
Als voorbeeld: het land wat als eerste een satelliet in een baan om de aarde weet te brengen, verdient daarvoor het respect, ongeacht de staatsvorm die het mogelijk heeft gemaakt. Maar dus ook alleen 'daarvoor'.

Op dit moment hetzelfde met SpaceX en Elon Musk. Hij was een tijdje redelijk populair hier op GoT, maar nu ligt hij bijzonder slecht in de groep. Dat betekent voor mij niet dat hij dan op dit moment met SpaceX qua ruimtevaart geen topprestatie meer levert. Maar ja, politiek gezien doet hij dat over de rug van het Amerikaanse volk. Daar heb ik geen respect voor. Het zijn twee losse zaken qua beoordeling.

Kort gezegd, we hoeven niet alles wat Russisch is negatief te maken. Ik spreek daarom liever over wat Putin heeft gedaan, dan over wat Rusland heeft gedaan.

Alsof wat Rutte en zijn kabinet heeft gedaan ook iets zegt over hoe we een topprestatie van één van ons moeten beoordelen. Tja, dat werd gedaan onder het bewind van Rutte, dat telt dan niet.

Het was niet mijn insteek in het betoog. De insteek is dat we het naar mijn mening over Putin moeten hebben en het niet al te gemakkelijk 'Rusland' moeten noemen. *knip* Valse analogie beter achterwege laten

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 28-11-2024 18:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Dat onder die miljoenen Russen in de geschiedenis er zijn die mooie dingen hebben bereikt is iets om bij stil te staan als nuance. En nuance hebben we in deze tijd hard nodig. Die nuance wordt bij tweakers alle ruimte gegeven in De situatie binnen Rusland. Daar is ook ruimte voor wat het huidige bewind voor impact heeft op Russen en Russische cultuuruitingen.

In dit topic, dat de internationale verhoudingen behandelt, kunnen deze Russische verworvenheden niet als argument dienen. De westerse gemeenschap heeft op dit moment uitsluitend met het Russissche regiem te maken. Een regiem dat geen tegenspraak duldt.

Dit topic moet daarom de focus houden op het regiem en de nuance graag waar het kan, De situatie binnen Rusland.

Graag daar de huidige discussie vervolgen, niet hier.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:42:
[...]

Atoombom, gejat. Sidewinder, gejat. IBM 360, VAX, gejat. Vervolgens kwamen ze met hun eigen variant.

Statistisch gezien is een tweede, jonger kind intelligenter dan de eerste. Die kan ook ontzettend veel afkijken van de eerste; lekker makkelijk.

Bovendien heel veel technieken werden ontwikkeld door niet-Russen. Sukhoi, Litouws. Mikoyan, Armeens. Antonov, Oekraïns. Tupolev, moest ik even opzoeken die kwam dan wel uit Tver.

Wat betreft al die minderheden in St. Petersburg: vakkundig gezuiverd door Stalin.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:51
Ook in Roemenië zijn het presidentsverkiezingen. De pro-Russische kandidaat staat, met 98% van de stemmen geteld, op kop. De 2de ronde is op 8 december
https://www.vrt.be/vrtnws...-ronde-van-roemeense-pre/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Arator schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:10:
Ook in Roemenië zijn het presidentsverkiezingen. De pro-Russische kandidaat staat, met 98% van de stemmen geteld, op kop. De 2de ronde is op 8 december
Benieuwd of Rusland ook >7 miljard in het land wil investeren, net als de EU momenteel ook doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

renegrunn schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:26:
[...]

Benieuwd of Rusland ook >7 miljard in het land wil investeren, net als de EU momenteel ook doet.
Die 7 miljard krijgen ze toch wel... dus waarom daar druk over maken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 17:17
Interessante parallel met andere verkiezingen: de poll's slaan nergens op en de kandidaat is mateloos populair op social media en dan met name TikTok.

We kijken steeds naar Rusland maar vergeten dat we China de vrije gang laten gaan met hun favoriete instrument.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 13:40
NiGeLaToR schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:04:
[...]

Interessante parallel met andere verkiezingen: de poll's slaan nergens op en de kandidaat is mateloos populair op social media en dan met name TikTok.

We kijken steeds naar Rusland maar vergeten dat we China de vrije gang laten gaan met hun favoriete instrument.
Momenteel blijkt onze democratie gewoon niet opgewassen tegen het algoritme. Ik begrijp van Reddit ook dat er in dit geval hele guides werden gepubliceerd over hoe men het algoritme in het voordeel van deze kandidaat kon manipuleren zonder gedetecteerd te worden door anti-bot maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
En dat land wordt per eind maart volledig Schengen-lid aldus https://nieuws.nl/buitenl...-en-roemenie-tot-schengen Zee- en lucht was al vrij maar over land gaat dan ook open.

Wel benieuwd of er rond die verkiezingen ook verhalen zijn over Russische invloed om zo stemmen te beïnvloeden. Dat hij op 1 staat, was niet de verwachting las ik vanochtend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

NiGeLaToR schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:04:
[...]

We zien hier de succes van partijen die op de nieuwe technologie richten.

Een stukje geschiedenis is blijkbaar vergeten of niet in de scholen verteld.
Under the slogan "every national comrade a radio listener", Minister of Propaganda Joseph Goebbels' intention with the Volksempfänger was to double the number of radio listeners.[10] Hitler's architect and Minister for Armaments and War Production, Albert Speer, said in his final speech at the Nuremberg trials:

Hitler's dictatorship differed in one fundamental point from all its predecessors in history. His was the first dictatorship in the present period of modern technical development, a dictatorship which made the complete use of all technical means for domination of its own country. Through technical devices like the radio and loudspeaker, 80 million people were deprived of independent thought. It was thereby possible to subject them to the will of one man...[11]
Wikipedia: Volksempfänger
Vorsprung durch technik zie je in de politiek herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ErikT738 schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:32:
[...]

Momenteel blijkt onze democratie gewoon niet opgewassen tegen het algoritme. Ik begrijp van Reddit ook dat er in dit geval hele guides werden gepubliceerd over hoe men het algoritme in het voordeel van deze kandidaat kon manipuleren zonder gedetecteerd te worden door anti-bot maatregelen.
Het vervelende is dat de methode onveranderd is, alleen de manier waarop het ingezet wordt verandert. En inderdaad zijn we er niet tegen opgewassen.

Het hangt samen met ons gehele onvermogen wat te kunnen en willen doen met cybercriminaliteit, wat vooral economische schade veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
rapture schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:29:
[...]

Vorsprung durch technik zie je in de politiek herhalen.
Ent de techniek is ondertussen zover dat we in '1984' gebied aan het belanden zijn.

En ik ben heel bang dat je daar vervolgens nooit meer uitkomt, omdat elke vorm van 'dissent' gesmoord wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

jeroenkb schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:33:
[...]

Ent de techniek is ondertussen zover dat we in '1984' gebied aan het belanden zijn.

En ik ben heel bang dat je daar vervolgens nooit meer uitkomt, omdat elke vorm van 'dissent' gesmoord wordt
1984 hebben we allang achter ons gelaten. De middelen zijn nu veel uitgebreider en ook veel uitgekiender. We hebben het, als ik me niet vergis zelfs in dit topic, wel eens gehad over Palantir en andere methodieken/software zoals cambridge analytics.

Doe daar een beetje beïnvloeding en targeting bij en het werkt redelijk goed op de meeste mensen.

Wat dat betreft was de Brexit wel een lessons learned, alhoewel ik me afvraag of er wel voldoende lessen zijn geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:49:
[...]

1984 hebben we allang achter ons gelaten. De middelen zijn nu veel uitgebreider en ook veel uitgekiender. We hebben het, als ik me niet vergis zelfs in dit topic, wel eens gehad over Palantir en andere methodieken/software zoals cambridge analytics.

Doe daar een beetje beïnvloeding en targeting bij en het werkt redelijk goed op de meeste mensen.

Wat dat betreft was de Brexit wel een lessons learned, alhoewel ik me afvraag of er wel voldoende lessen zijn geleerd.
Voor de zekerheid: ik refereerde aan het boek '1984'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

jeroenkb schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:46:
[...]

Ja, die was me duidelijk.

Met "achter ons gelaten" bedoelde ik dat de controlemechanieken inmiddels veel verder zijn dan in het boek omschreven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 07:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

jeroenkb schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:46:
[...]

We zijn veel verder geraakt dan telescreen (bidirectionele televisie waarmee ze in de huiskamer kunnen kijken en luisteren). En er kan een hoop automatisering erachter gezet worden vs de oude bottleneck van hoeveel mankracht kunnen ze erop zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 25-11-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:58
President schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:52: Ook al gaat dit om de westerse-russische verhoudingen, ik zag net toch https://www.ad.nl/buitenl...rikaanse-wapens~a95d2948/

Als dit daadwerkelijk zo is dan vrees ik welke invloed dit gaat hebben op de rest van de oorlog en of Europa hier ook 'iets van moet gaan vinden'? Moeten wij hierin een keus maken, of gaan we door alsof er niks verandert? Materialen sturen ter verdediging is iets anders dan sturen voor de aanval. Misschien dat Biden het wil versnellen voordat Trump tot president wordt benoemd, maar dit is wel een nieuwe fase
Ondertussen is er meer informatie beschikbaar. Zo blijkt dat ook het VK betrokken is; er zijn Storm Shadow-raketten ingezet tegen doelen in Rusland. Daarnaast heeft Rusland gemeld dat op 19 november er zes ATACMS-raketten zijn gebruikt tegen militaire doelen in Rusland, wat later door de VS is bevestigd.

Een belangrijke tegenreactie van Rusland was het aanpassen van hun nucleaire doctrine:
Het is vanaf nu ook mogelijk om kernwapens in te zetten tegen landen die zelf geen kernwapens hebben, als die met steun van een andere kernmacht Rusland hebben aangevallen.
Dit leidde, zoals te verwachten was, tot een 'show of force'. Op 21 november heeft Rusland een Rubezh-intercontinentale raket ingezet tegen Oekraïne. Deze ICBM, beter bekend als de RS-26 Rubezh, is specifiek ontworpen om doelen in West-Europa met nucleaire lading te bereiken (5800 km bereik, destijds in strijd met het INF-verdrag). Het is politiek gezien veelzeggend dat juist deze raket werd ingezet, gezien de symbolische dreiging richting Europa.

Hiermee hebben we een enorme escalatie gezien in de Russisch-Westerse verhoudingen. Toch zie ik enkele lichtpuntjes. Zo ben ik opgelucht dat Rusland ervoor heeft gekozen om geen nucleaire lading te laten ontploffen, bijvoorbeeld in een afgelegen gebied – iets waarvan dan van hen verwacht tot de mogelijkheden. Daarnaast zijn er signalen dat de VS vooraf was geïnformeerd over de lancering van deze ICBM, wat erop wijst dat Rusland een kernoorlog actief probeert te vermijden.

Toch blijft dit naar mijn mening een absoluut dieptepunt in de relatie tussen Rusland en het Westen. Het gebrek aan zichtbare pogingen tot de-escalatie vanuit de VS, specifiek onder Biden, is zorgwekkend. Ondertussen moeten we nog twee maanden wachten tot zijn opvolger 'in een dag de oorlog gaat beëindigen' :X .

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 25-11-2024 14:04 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 07:17
sdk1985 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:59:
[...]

Een belangrijke tegenreactie van Rusland was het aanpassen van hun nucleaire doctrine:
Dat was m.i. geen concrete tegenreactie, want dit besluit was eind september al aangekondigd. (dus ruim voor de beslissing van de US om aanvallen met hun wapens op Russisch grondgebied toe te staan)

https://www.bicyclerollin...s/hutchinson-caracal-race
On September 25, Russian president Vladimir Putin provided insights into changes to Russia’s long-anticipated new nuclear doctrine. He indicated that the nuclear mission was being “expanded” and outlined numerous changes from the previous 2020 doctrine.
Putin’s explanation of the new doctrine, however, drops this phrase, instead stating nuclear weapons could be used against a “critical threat to our sovereignty,” a much broader and more ambiguous phrasing, which would affirm suspicions of Russia’s “escalate to de-escalate” strategy. What this suggests is that Putin is lowering the threshold for potential nuclear use while also increasing ambiguity about when nuclear weapons would be used. It signals a willingness to take greater risks in the war in Ukraine and attempts to sow uncertainty into the minds of Russia’s adversaries.
Third, the new doctrine holds responsible third-party states that support conventional attacks on Russia, even if they are not the ones conducting the attacks. Putin said, “The updated version of the document proposes that aggression against Russia by any non-nuclear-weapon state, but with the participation or support of a nuclear-weapon state, should be considered as a joint attack on the Russian Federation.” This change, in particular, seems clearly targeted at NATO members arming Ukraine in the ongoing war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Requiem19 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:10: [...]

Dat was m.i. geen concrete tegenreactie, want dit besluit was eind september al aangekondigd. (dus ruim voor de beslissing van de US om aanvallen met hun wapens op Russisch grondgebied toe te staan)

https://www.bicyclerollin...s/hutchinson-caracal-race

[...]

[...]

[...]
Het bronartikel zelf gaat in op de timing van deze gebeurtenis:
Poetin kondigde de nieuwe doctrine eind september al aan, maar heeft die nu formeel goedgekeurd. Dat gebeurt twee dagen nadat de Verenigde Staten toestemming hebben gegeven aan Oekraïne om langeafstandswapens te gebruiken op Russisch grondgebied.

Het Kremlin zei die stap als "olie op het vuur" te beschouwen en zei dat de wijzigingen in de nucleaire richtlijnen snel zouden worden vastgelegd. In de doctrine staat wanneer het land overweegt om kernwapens in te zetten. Dat kan nu bijvoorbeeld ook bij grote luchtaanvallen met conventionele wapens.

De Europese Unie zei in september de aanpassingen als een dreigement te zien. Het Kremlin zegt nu dat de wijzigingen "noodzakelijk" zijn door de "huidige situatie".
De redenatie van het artikel lijkt erop neer te komen dat het besluit in september vooral bedoeld was als dreigement, wat door Europa ook zo werd opgevat. Na verdere escalatie – waaronder de Amerikaanse toestemming voor Oekraïne om langeafstandswapens in te zetten – werd dit dreigement vervolgens daadwerkelijk uitgevoerd.

Maar zijn we het hiermee eens? Persoonlijk vond ik het stuk van de New York Times in september overtuigender:
For months, Russian analysts have been saying that the West hasn’t been getting Mr. Putin’s message: that, eventually, increased Western aid to Ukraine could lead Russia to use nuclear weapons. In response, Mr. Zelensky, and supporters of Ukraine, have argued that fears of Russian nuclear use are overblown, especially because Russia has not used those weapons despite the repeated ratcheting-up of military capabilities that the West has been providing.

In recent months, as the West has mulled allowing Ukrainian strikes inside Russian territory, Mr. Putin has tried to signal that he was prepared to use nuclear weapons in the conflict — even if he hasn’t used them yet.

But Mr. Putin and his top officials have also made veiled threats about bombing the United States and its NATO allies. Last week, the chairman of Russia’s lower house of Parliament, Vyacheslav Volodin, touted Russia’s new Sarmat intercontinental ballistic missile in a social media post about a European Parliament resolution calling for Western governments to allow Ukraine to use Western weapons to strike deep inside Russia.

“The flight time of the Sarmat missile to Strasbourg is 3 minutes 20 seconds,” Mr. Volodin wrote, referring to the French city where the European Parliament meets.
Kort samengevat stelt de New York Times dat Rusland al maanden dreigt met nucleaire wapens om het Westen af te schrikken, maar zich niet serieus genomen voelt gezien de steeds verder escalerende steun aan Oekraïne. Volgens deze redenatie volgt de aanpassing van de nucleaire doctrine dus direct uit deze escalatie.

Dit plaatst het hele verhaal beter binnen de context van de toenemende steun aan Oekraïne en de Russische reactie daarop. Wat mij betreft schetst de New York Times een vollediger beeld dan het verhaal op nu.nl.

Maar terug komend op je originele punt, het klopt gedeeltelijk. Het artikel op nu.nl benadrukt ook dat het Kremlin zelf de recente escalatie (de Amerikaanse toestemming) als aanleiding heeft genoemd voor de formele goedkeuring van de doctrine. Hoewel de wijzigingen al eerder werden besproken, lijkt het Kremlin de escalatie door de VS te hebben aangegrepen om de doctrine versneld door te voeren en te positioneren als een directe reactie. Dit maakt de formele goedkeuring van de doctrine wel degelijk een tegenreactie op de Amerikaanse actie, zoals het bronartikel beschrijft. Hoewel de doctrine al in september al dan niet in concept vorm bestond, positioneert Rusland de formele goedkeuring strategisch als een reactie op de Amerikaanse acties, wat in geopolitieke termen effectief een tegenreactie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
sdk1985 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:31:
[...]

Het bronartikel zelf gaat in op de timing van deze gebeurtenis:

[...]

De redenatie van het artikel lijkt erop neer te komen dat het besluit in september vooral bedoeld was als dreigement, wat door Europa ook zo werd opgevat. Na verdere escalatie – waaronder de Amerikaanse toestemming voor Oekraïne om langeafstandswapens in te zetten – werd dit dreigement vervolgens daadwerkelijk uitgevoerd.

Maar zijn we het hiermee eens? Persoonlijk vond ik het stuk van de New York Times in september overtuigender:

[...]

Kort samengevat stelt de New York Times dat Rusland al maanden dreigt met nucleaire wapens om het Westen af te schrikken, maar zich niet serieus genomen voelt gezien de steeds verder escalerende steun aan Oekraïne. Volgens deze redenatie volgt de aanpassing van de nucleaire doctrine dus direct uit deze escalatie.

Dit plaatst het hele verhaal beter binnen de context van de toenemende steun aan Oekraïne en de Russische reactie daarop. Wat mij betreft schetst de New York Times een vollediger beeld dan het verhaal op nu.nl.

Maar terug komend op je originele punt, het klopt gedeeltelijk. Het artikel op nu.nl benadrukt ook dat het Kremlin zelf de recente escalatie (de Amerikaanse toestemming) als aanleiding heeft genoemd voor de formele goedkeuring van de doctrine. Hoewel de wijzigingen al eerder werden besproken, lijkt het Kremlin de escalatie door de VS te hebben aangegrepen om de doctrine versneld door te voeren en te positioneren als een directe reactie. Dit maakt de formele goedkeuring van de doctrine wel degelijk een tegenreactie op de Amerikaanse actie, zoals het bronartikel beschrijft. Hoewel de doctrine al in september al dan niet in concept vorm bestond, positioneert Rusland de formele goedkeuring strategisch als een reactie op de Amerikaanse acties, wat in geopolitieke termen effectief een tegenreactie is.
Of anders gezegd: Rusland was dit al in September (of eerder) van plan en wacht op het strategisch juiste moment om het zo 'krachtig' mogelijk over te laten komen.

Door de doctrine wijziging juist nu te ratificeren, komt het over als een tegenreactie.

Wat mij betreft kunnen we daar makkelijk doorheen prikken. Ze hadden dit sowieso geratificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Requiem19 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:34:
[...]

Of anders gezegd: Rusland was dit al in September (of eerder) van plan en wacht op het strategisch juiste moment om het zo 'krachtig' mogelijk over te laten komen.

Door de doctrine wijziging juist nu te ratificeren, komt het over als een tegenreactie.

Wat mij betreft kunnen we daar makkelijk doorheen prikken. Ze hadden dit sowieso geratificeerd.
Ik weet niet of het echt zin heeft om het te zien als ergens doorheen prikken? Het is steeds een escalatie van jij doet X dus ik doe Y, van beide kanten. Dat is al een jaar of 2 aan de gang. Het is niet heel gek om het als spel te zien, want dat is het ook. Alleen wel een heel gevaarlijk spel.

We zijn ondertussen al een paar stappen verder op die ladder dan het ratificeren van die doctrine. Er zijn daadwerkelijk de toegezegde ATACMS ingezet en Rusland heeft al een show of force gedaan met een ICBM. De vraag die ik dan ga stellen is, wat is de volgende tool op de escalatie ladder?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
sdk1985 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:56:
[...]

Ik weet niet of het echt zin heeft om het te zien als ergens doorheen prikken? Het is steeds een escalatie van jij doet X dus ik doe Y, van beide kanten. Dat is al een jaar of 2 aan de gang. Het is niet heel gek om het als spel te zien, want dat is het ook. Alleen wel een heel gevaarlijk spel.

We zijn ondertussen al een paar stappen verder op die ladder dan het ratificeren van die doctrine. Er zijn daadwerkelijk de toegezegde ATACMS ingezet en Rusland heeft al een show of force gedaan met een ICBM. De vraag die ik dan ga stellen is, wat is de volgende tool op de escalatie ladder?
De vraag is vooral 'wie reageert op wie'.

Rusland 'doet' alsof het reageert op een beslissing van de US. Maar dat is dus gewoon onzin, ook zonder de beslissing van de US had Rusland haar doctrine aangepast.

Het beoogde effect van Rusland is om ons bang te maken: 'als jullie nog een beslissing nemen die wij niet leuk vinden, zullen we tegenreactie Y geven'. Maar dat is dus schijn. Want Rusland gaat uiteindelijk tegenreactie 'Y' sowieso geven.

Daarom moet je door het politieke spel heen prikken; Rusland escaleert hoe dan ook. Daar moet het Westen zich niet door laten weerhouden. Want als je nu wel bepaalde militaire keuzes niet durft te maken uit angst voor escalatie doe je precies wat Rusland wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Helixes schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:14:
Inmiddels tikt de Dollar 103 roebels aan.

https://finance.yahoo.com/quote/RUB%3DX/?guccounter=1

In de afgelopen drie jaar is het staand beleid geweest van de Russische centrale bank om monetair in te grijpen op het moment dat de magische grens van 100 RUB werd over gestoken. Nu is het vrijdag - straks is het weekend. Wellicht dat het dit weekend weer tijd is voor kunst- en vliegwerk.

Het zit de Russen evenwel niet mee. Sinds de verkiezing van Trump is de Dollar behoorlijk in waarde gestegen, wat het dus lastiger maakt voor de Russen om hun lijn aan te houden. Maar tot nu toe is het beleid onder die grens te blijven ook arbitrair geweest. Maar de verkiezing van diezelfde Trump heeft natuurlijk wel gezorgd voor licht aan het einde van die gitzwarte tunnel vanuit Russisch perspectief. Je zou dus verwachten dat de druk op hun valuta zou kunnen afnemen.

Intussen is er ongelofelijk veel geld gegaan naar het stutten van de Roebel. Ik kan me niet voorstellen dat de middelen om dat te blijven doen beter zijn geworden in de afgelopen maanden, of dat er niet inmiddels beter wordt gekozen voor andere investeringen.

Maar we gaan het weer zien. De Russische economie zit op dit moment behoorlijk met de vingers tussen de deur. Er is nog steeds verwachting in de markt dat de Russen zullen ingrijpen (want: patroon). Maar als dat niet, of niet adequaat gebeurd, kan die hele Roebel-kaartenhuis ook zomaar instorten.

Kortom: Maandag update :Y)
Ik heb er geen verstand van, maar de koers is nog verder gestegen naar 104+ dollar. Hoe kijk jij daarnaar?

Hoogste stand in 5 jaar, de piek van de invasie niet meegenomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:03
Muncher schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:16:
Ik heb er geen verstand van, maar de koers is nog verder gestegen naar 104+ dollar. Hoe kijk jij daarnaar?

Hoogste stand in 5 jaar, de piek van de invasie niet meegenomen.
Het is zeker interessant. In de afgelopen jaren is de dollar een aantal keer de 100 roebel-grens overgestoken. Kort daarop hebben we steeds concrete maatregelen gezien. Verplichting internationale transactries in roebels te beslechten. Hogere rentes. Drempels opwerpen om dollars in te kopen. En, bovenal, inkoopprogramma's. De Russen waren bereid hun valutareserves in te zetten om de roebelprijs actief te drukken, door gewoonweg honderden miljoenen dollars aan te bieden tegen 98,50 roebels.

Binnen Rusland wordt namelijk de dollar-roebelkoers gezien als benchmark voor het succes van de economie. Voor de oorlog was de graadmeter zo 80 roebels voor een dollar. Slechtere koersen wezen op een slecht preseterende Russische economie. Betere koersen het tegendeel.

Met de tweede invasie in Oekraïne bleek die koers niet langer houdbaar. Maar, toch werd de 100 roebel-grens een psychologische barrière. Er is een aantal keer mee gestreden en, zoals eerder aangehaald, werd steeds grof geschut ingezet om die koers te drukken. De maandag was daar eerder ook wel een geëikt moment voor.

Nu is, geheel buiten de schuld van de Russen, de dollar ook nog eens behoorlijk sterker geworden na de overwinning van Trump (heel ander verhaal, doe ik wel een andere keer). Misschien hadden de Russen het idee dat ze de zaak net binnen de eigen controle te kunnen houden, maar deze nieuwe externaliteit lijkt ze met een nieuwe realiteit te confronteren.

Wat we vandaag zien is dat de koers niet opnieuw kunstmatig wordt teruggedrukt naar onder de 100 roebel. En, dat is wat mij betreft zeker nieuw - en nieuws. Dat kan twee dingen betekenen - de wil om dat te doen ontbreekt, of de financiële daadkracht. En, voor dat eerste is ook zeker wel wat te zeggen. Misschien zijn de Russen inmiddels geconditioneerd dat het al maaar slechter gaat, en heeft een lagere koers wellicht niet de impact op de publieke opinie die het eerder zou hebben gehad.

Maar er zijn ook zeker aanwijzingen dat de Russen het financieel zwaar beginnen te krijgen. De economie draait - zeker. Toch, eigenlijk gebeurt dat allemaal op de pof en op reserves, om de oorlogseconomie draaiende te houden. Gekozen tussen extra investeringen in de oorlogsmachine, en die roebel-dollarkoers - wordt wellicht nu een andere afweging gemaakt.

Het kan ook zijn dat de Russen nu een andere grens aan het trekken zijn. Of dat zo is, en waar die ligt, is natuurlijk op dit moment nog giswerk. Maar, juist omdat die koers zo lang gedrukt is, is er ook een risico dat de koers nu volledig doorschiet in de richting van onverkend gebied. Mijn vermoeden is dus ook dat Russen het zich niet kunnen permitteren helemaal niets te doen.

We zijn, vanuit Russisch perspectief, nu in het zicht van de haven - met de verkiezing van Trump. De implosie van de Russische economie is natuurlijk al een paar keer aangekondigd, maar ook altijd uitgebleven. Met het licht aan het einde van de tunnel kun je ook bijvoorbeeld denken dat er wel hoop is voor de Russische economie, maar die hoop vertaalt zich niet in de roebelkoers, en ook trouwens niet in goede cijfers op de Russische beurs.

Voor mij zijn het indicatoren die er op wijzen dat Rusland niet zo sterk uit deze oorlog zal komen als dat het zichzelf graag voorspiegelt. Dat de langetermijnproblemen niet opgelost zijn met een eventuele Trump-deal.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik meen ook dat de gouverneur van de centrale bank (is een dame sinds 2013) de vorige keer dat de roebel werd gesteund door steunaankopen en renteverhogingen heeft aangegeven dat dat de laatste keer was dat de roebel op die manier gesteund ging worden.

Ik heb me er toen over verbaasd maar mogelijk dat het pas na afspraak naar buiten is gekomen, In ieder geval lijkt het nu zo te zijn dat de roebel niet meer gesteund wordt om onder de 100 roebel per USD te blijven.

Edit: 1000 aangepast naar 100. Met dank aan Yakuza voor de scherpe opmerking

[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 26-11-2024 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Indoubt schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:45:
Ik meen ook dat de gouverneur van de centrale bank (is een dame sinds 2013) de vorige keer dat de roebel werd gesteund door steunaankopen en renteverhogingen heeft aangegeven dat dat de laatste keer was dat de roebel op die manier gesteund ging worden.

Ik heb me er toen over verbaasd maar mogelijk dat het pas na afspraak naar buiten is gekomen, In ieder geval lijkt het nu zo te zijn dat de roebel niet meer gesteund wordt om onder de 1000 roebel per USD te blijven.
:p
100 ipv 1000 (nu nog ;) )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-06 12:52

Baseman77

We move

sdk1985 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:56:
Rusland dreigt al sinds het begin van de oorlog met nukes om het Westen af te schrikken.
Dat heeft vooral voor (irritant) veel vertraging gezorgd voor de steun van het Westen aan Oekraïne, maar Rusland heeft die dreigingen nooit waargemaakt. En dat gaan ze ook niet doen, aangezien ze daar helemaal niets mee winnen.

Mooie tweet daarover:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GdH1yNBagAExVDj?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 5% gewijzigd door Baseman77 op 26-11-2024 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Baseman77 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:44:
[...]

Rusland dreigt al sinds het begin van de oorlog met nukes om het Westen af te schrikken.
Dat heeft vooral voor (irritant) veel vertraging gezorgd voor de steun van het Westen aan Oekraïne, maar Rusland heeft die dreigingen nooit waargemaakt. En dat gaan ze ook niet doen, aangezien ze daar helemaal niets mee winnen.

Mooie tweet daarover:

[Twitter]

[Afbeelding]
Die vertraging is toch al winst (vanuit Russisch perspectief)? Het is typisch Russisch: sterke woorden en alles eisen. Als je tegenstander dan ook maar een klein beetje toegeeft (door bijv. leveringen te vertragen), dan heb je nog steeds gewonnen versus wanneer je niets had gedaan. De klassieke drietraps raket van Russische onderhandelingstactieken:

- Eis alles.
- Stel ultimatums.
- Geef niet toe in onderhandelingen, omdat er altijd wel iemand in het Westen is die (gedeeltelijk) wil toegeven (door bijv. te vertragen).

YouTube: Kaja Kallas on #Russian Negotiation Tactics #shorts

De nucleaire dreiging zelf is relatief hol, het is vooral een middel om zaken gedaan te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-06 12:52

Baseman77

We move

Muncher schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:10:
Die vertraging is toch al winst (vanuit Russisch perspectief)?
Helemaal mee eens, helaas.
Het Westen was dermate bang voor een escalatie dat ze veel te laat zijn gaan leveren en constant achter de feiten aan liepen (en nog steeds lopen).

Maar het inzetten van een nuke door Rusland is een dreiging die ze nooit waar gaan maken, vreemd dus dat het Westen daar zo bang voor is/was. Of het werd als excuus gebruikt, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-06 11:27
Baseman77 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:52:
[...]

Het Westen was dermate bang voor een escalatie dat ze veel te laat zijn gaan leveren en constant achter de feiten aan liepen (en nog steeds lopen).

Maar het inzetten van een nuke door Rusland is een dreiging die ze nooit waar gaan maken, vreemd dus dat het Westen daar zo bang voor is/was. Of het werd als excuus gebruikt, dat kan natuurlijk ook.
Vooral een excuus,

De 'terughoudendheid' komt vooral omdat het Kremlin onze westerse samenleving, op allerlei niveau's, actief beinvloed en daarmee saboteert. Het is niet voor niets dat al die rechtse autocraten sympathie uiten voor Poetin ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 22:19
Baseman77 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:52:
[...]

Er zit nog een reden achter de trage leveringen van westerse wapens en dat is de training.
Denk trouwens ook aan westerse propaganda naar Rusland toe waardoor zij denken een stap voor te hebben maar in werkelijkheid er niet is.

De manschappen van Oekraïne moeten ook met de wapens om kunnen gaan, hebben strategische tactiek nodig en ga zo maar verder.
De grootste angst van het westen is dat de westerse wapens in handen komen van de russen en al deze zaken bij elkaar opgeteld geeft deze vertraging.

Er gebeurt meer achter de schermen dan wij in de media te lezen krijgen en er zijn meer plannen gesmeed dan wij denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 21:52

XanderDrake

Build the future!

Voor mijzelf even een escalatie recap:
  • Rusland importeert Noord Koreaanse elite troepen
  • Rusland deployed deze NK soldaten aan het front in Kursk
  • Westen vindt dit niet cool: hun raketten mogen overal in Rusland worden ingezet
  • Rusland vindt dit niet cool: zet een (semi?) ICBM in op Oekraine
  • Westen vindt dit niet cool: VS blokkeert Gazprombank van Swift en de dollar
Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjjwWYaPJ6gASHON8Dd72nHNaPQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ld1ofpECIuQ51upHpjhy2TlJ.png?f=user_large
Gezien hoe laag de roebel al stond is dit echt een stevige drop.
Ik lees dat banken van andere landen (Thailand, VAE) ook stoppen met services richting alle Russische banken. Andere bijeffecten van de laatste stap van de VS is dat andere Europese landen geen Russische gas meer kunnen kopen, of veel moeilijker? Ik denk dat verraders Fido en Orban het wel zullen proberen, met ruilhandel?
Oostenrijk is in ieder geval klaar met Russisch gas, maar dat gebeurde eerder dan dit alles.

[ Voor 4% gewijzigd door XanderDrake op 27-11-2024 12:05 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 17:19

Standeman

Prutser 1e klasse

XanderDrake schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:02:
Voor mijzelf even een escalatie recap:
  • Rusland importeert Noord Koreaanse elite troepen
  • Rusland deployed deze NK soldaten aan het front in Kursk
  • Westen vindt dit niet cool: hun raketten mogen overal in Rusland worden ingezet
  • Rusland vindt dit niet cool: zet een (semi?) ICBM in op Oekraine
  • Westen vindt dit niet cool: VS blokkeert Gazprombank van Swift en de dollar
Resultaat:
[Afbeelding]
Gezien hoe laag de roebel al stond is dit echt een stevige drop.
Andere bijeffecten van de laatste stap van de VS is dat andere Europese landen geen Russische gas meer kunnen kopen, of veel moeilijker? Ik denk dat verraders Fido en Orban het wel zullen proberen, met ruilhandel?
Oostenrijk is in ieder geval klaar met Russisch gas, maar dat gebeurde eerder dan dit alles.
Oekraine gaat waarschijnlijk de kraan dichtdraaien per 1 januari (einde contract dat waarschijnlijk niet verlengd wordt), dan heeft ruilen weinig zin voor Fido en Orban .

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het blijft toch wel redelijk bizar met de regeringen in Oost-Europa als je een grote sterke leider aan de macht krijgt:
Slovakia’s ex-Defense Minister Jaroslav Nad’ made history as a politician who was responsible for giving Ukraine nearly a dozen MiG-29 fighter jets. Ironically, it is precisely for this move that the current government led by Robert Fico is now pushing criminal charges against him, accusing the former official of treason and sabotage against the country’s own air defense network.
https://www.ukrinform.net...minister-of-slovakia.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nieuws: ESET: Russische hackers combineerden Firefox- en Windows-zerodays voo...

Beide kwetsbaarheden zijn gedicht:
De Firefox-kwetsbaarheid, CVE-2024-9680, is op 9 oktober gepatcht. Voor de Windows-kwetsbaarheid, CVE-2024-49039, is op 12 november een update uitgebracht.
Punt is meer: men komt er mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Litouwen ziet geen aanwijzingen voor sabotage bij crash van vrachtvliegtuig

Ze onderzoeken nog, duurt nog in ieder geval een paar dagen, maar GPS stond tijdens landing uit:
Het gecrashte toestel gebruikte bij de landing in Vilnius geen gps, dus er kan ook geen sprake zijn van sabotage door het verstoren van gps-signalen, zei Kasciunas. Bij andere buurlanden van Rusland zorgden zulke verstoringen wel voor problemen, zoals in Finland. Vandaar dat sabotage, in deze of een andere vorm, in het onderzoek meegenomen wordt als mogelijke oorzaak.

Litouwen sluit tot het hele onderzoek is afgerond sabotage niet volledig uit. "Als we aanvullende informatie krijgen, zouden we ons beeld nog kunnen veranderen", zei Vilmantas Vitkauskas, directeur van het Litouwse crisiscentrum. "Maar die informatie hebben we op dit moment nog niet."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 13:40
Jerie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:23:
Litouwen ziet geen aanwijzingen voor sabotage bij crash van vrachtvliegtuig

Ze onderzoeken nog, duurt nog in ieder geval een paar dagen, maar GPS stond tijdens landing uit:

[...]
Het is natuurlijk speculatie, maar zijn er niet meerdere brandbommen in pakketten wereldwijd gevonden die gelinkt werden aan Rusland? Dan bewijst het feit dat de GPS uit stond niets.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-06 14:38
ErikT738 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:42:
[...]

Het is natuurlijk speculatie, maar zijn er niet meerdere brandbommen in pakketten wereldwijd gevonden die gelinkt werden aan Rusland? Dan bewijst het feit dat de GPS uit stond niets.
Raar artikel idd. Niemand ging uit van GPS jamming, die brandbommen is juist waar het om ging. GPS jamming zorgt ook niet zomaar voor een crash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ErikT738 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:42:
[...]

Ja die link werd door iedereen uiteraard direct gelegd. Ik gok dat de zwarte dozen uitsluitsel gaan geven, bijv over brandmeldingen in het ruim of andere indicatoren dat er iets mis was.

Maar dan nog: met het gegeven dat Lipo's potentiele brandbommen zijn en we massaal apparaten met dat soort accu's laten verschepen is er altijd een kans op brand tijdens transport, dus het bewijzen dat het brand was is 1 maar opzet erbij bewijzen is nog een stap verder.

Maargoed, we zullen zien. Als ze nu zeggen dat het ws geen sabotage was, weten ze wellicht al beter wat het wel was maar willen ze dat (nog) niet delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
NiGeLaToR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:01:
[...]

Maargoed, we zullen zien. Als ze nu zeggen dat het ws geen sabotage was, weten ze wellicht al beter wat het wel was maar willen ze dat (nog) niet delen.
*knip*, in AWM verwachten we een goede onderbouwing hiervoor.

[ Voor 41% gewijzigd door NMH op 28-11-2024 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Laten we niet op gevoel afgaan want als ik naar mijn gevoel luister en aan Poetin denk dan komen daar ook heel bijzondere dingen uit waar we verder niets aan hebben.

Er zijn ook geen aanwijzingen voor brand:
Woensdag zijn ook de drie bemanningsleden gesproken die de crash hebben overleefd. Zij zeggen dat er vlak voor de crash geen chaotische situatie aan boord was. Ook waren er geen zorgen over problemen aan het vliegtuig. Bovendien roken ze geen rook of andere rare geuren, zei defensieminister Laurynas Kasciunas tegen verslaggevers.
Ook zijn de zwarte dozen intact gevonden. Men verwachtte gisteren het onderzoek binnen 3 dagen af te ronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
*knip*, reactie op geknipte reactie. Vaak hebben ze bij dit soort ongelukken wel enig idee wat er fout gegaan is. En als je daar een idee van hebt kun je ook redelijk goed bepalen of iets sabotage kan zijn of niet. In dit geval wijst alles er op van niet. Mocht dat wel zo zijn weet je het alsnog binnen een paar dagen want dan blijkt dat wel uit de zwarte dozen.

[ Voor 39% gewijzigd door NMH op 28-11-2024 20:55 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 65% gewijzigd door NMH op 28-11-2024 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 28-11-2024 20:54 ]

[removed]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
Ik las laatst rond crash dat ze denken aan een fout van het ILS-systeem zie https://www.upinthesky.nl...landingssysteem-na-crash/

Ik ben zelf een leek maar als je de beelden ziet, lijkt me dit ook waarschijnlijker dan sabotage in het vliegtuig. Brand etc zou je terug moeten zien in het vliegbeeld. Die was vrij rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Er stortten ook wel eens vliegtuigen neer voor deze oorlog (en ja, ook voor 2014). Het is statistisch niet heel ongebruikelijk dat zoiets gebeurt.

Waarom nu al speculeren ipv de feiten af te wachten? Als je wilt speculeren, zou ik eerder op zoek gaan naar bronnen met inhoudelijke ervaring van vliegincidenten die iets kunnen zeggen op basis van de openbare beelden.

We kunnen nu welke situatie wel gaan relateren aan Rusland, maar feit is dat er ook zonder Rusland gewoon wel eens dingen fout gaan in de wereld.

[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 28-11-2024 20:55 ]

• jeroenkb
  • Niet online

[ Voor 62% gewijzigd door NMH op 28-11-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het plan/pad post-Trump lijkt nu steeds meer geduid te worden:
By appointing Keith Kellogg as his special envoy to Ukraine, Donald Trump has also chosen a very specific, pre-announced plan for the thorniest foreign policy issue on his plate.

Kellogg, Trump’s 80-year-old former national security advisor, has laid out his peace plan in some detail, writing for the America First policy institute in April.

It begins calling the war “an avoidable crisis that, due to the Biden Administration’s incompetent policies… has entangled America in an endless war.”

In short, a ceasefire will freeze the frontlines and both sides will be forced to the negotiating table. But it is in the longer details where it all gets complex.
https://edition.cnn.com/2...-analysis-intl/index.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:47:
Het plan/pad post-Trump lijkt nu steeds meer geduid te worden:

[...]
https://edition.cnn.com/2...-analysis-intl/index.html
Een beetje zoals verwacht.
Een staakt het vuren langs de huidige frontlijn. Dan onderhandelen over vrede waarbij Oekraine ook moet instemmen. Pas dan worden alle sancties opgegeven. Bij het staakt het vuren worden maar een aantal sancties opgegeven. Ook zou er een heffing op Russische fossiele brandstofexport moeten komen om Oekraine mee te herbouwen.

Ondertussen willen de Amerikanen niet zoveel materieel meer leveren, maar onderkennen ze ergens de noodzaak om afdoende te leveren zodat Oekraine zichzelf kan verdedigen. Hoe ze dat precies willen bereiken is een raadsel. De kritiek op Biden is denk ik wel terecht. Met overweldigende steun in 2022 had dit voorbij kunnen zijn.

Dit gaat dus niet werken.
Want hierin staan punten die voor Oekraine of Rusland, volledig onacceptabel zullen zijn. Oekraine zal niet instemmen met een vrede zonder al hun territorium terug te krijgen. Rusland zal daar nooit mee instemmen. Verder welke Russische fossiele brandstof export? Dat gaat alleen maar omlaag en daarmee de Russische economie ook. Maakt niet uit of de sancties van tafel gaan, de grote klant was Europa en wij kopen niet meer.

Dit kan niet meer zijn dan een staakt het vuren dat het Kremlin zal moeten schenden. Want hun economie houdt dit niet nog jaren vol. Ondertussen zeggen ook de Amerikanen dat ze materieel moeten leveren zodat Oekraine zichzelf kan verdedigen. Dit laat het Europese perspectief volledig buiten wegen. Want daar zit inmiddels veel meer steun aan te komen en zijn de afspraken voor de komende jaren al gemaakt. Niet alleen financiën of materieelleveringen, maar ook het opbouwen van de Oekraïense industrie. Als de Oekrainers nu de tijd krijgen om zichzelf te reorganiseren, opnieuw uitrusten, veel beter te trainen en reserves op te bouwen, dan is een toekomstig Russische offensief kansloos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het plan van Kellogg is niets meer dan het conflict bevriezen, maar dan op zo’n manier dat Rusland zich wel aan de afspraken houdt, en niet zoals bij de Minsk-akkoorden zijn zin kan blijven doen.

De inzet:
Donald Trump heeft Keith Kellogg aangesteld als speciale VS-gezant voor Oekraïne. De 80-jarige oud-generaal wil het conflict bevriezen en Poetin duidelijk maken dat er zware represailles volgen als Rusland zich niet aan de afspraken houdt.

Deze man moet, in opdracht van de toekomstige president Donald Trump, de oorlog op Oekraïens grondgebied beëindigen. Daarvoor vindt hij het nodig dat Poetin beseft dat Oekraïne, met de steun van de Amerikanen, zwaar kan toeslaan. Als het van Kellogg afhangt, moet Kiev zoveel wapens krijgen dat Moskou er niet langer gerust op is. Tot nu toe kon Rusland ongestraft de energie-infrastructuur van Oekraïne ruïneren, een nieuw type raket van middellange afstand op Dnipro afvuren, flat­gebouwen doorzeven en onschuldige Oekraïense burgers met drones doden. Oekraïne kon en mocht niet zwaar terugslaan. “We vechten met de handen op de rug gebonden”, zeggen Oekraïners vaak. Kellogg vertrouwt Poetin voor geen haar. Hij denkt dat Poetin alleen maar zal inbinden als hij voelt dat hij een sterke tegenstander heeft. “Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en wij hebben kern­wapens. De boodschap aan Poetin moet zijn: don’t go there”, zei hij onlangs op Fox News.
Concreet:
Om Poetin over de streep te trekken, moet Oekraïne concessies doen. Kellogg beseft hoe belangrijk een finale overwinning voor Moskou is. “Rusland heeft al 600.000 soldaten die gewond of gedood zijn, dat komt overeen met het volledige actieve Amerikaanse leger. In Afghanistan vertrokken de Russen toen ze nog geen 20.000 manschappen hadden verloren”, zegt hij bij The Voice of America. Poetin heeft zich intussen zover geëngageerd dat hij alleen maar kan doorvechten als hij geen gezichtsverlies of putsch wil riskeren. Hij moet een aanbod krijgen dat hij als een overwinning kan verkopen. “Een zachte landing”, noemt Kellogg het. Hij stelt in het document voor om het Oekraïense Navo-lidmaatschap uit te stellen en de sancties tegenover Rusland gedeeltelijk op te heffen (hij gelooft niet in sancties) in ruil voor een alom­vattende en controleerbare deal met veiligheidsgaranties.
Verder moeten de relaties tussen de VS en het Kremlin verbeterd worden:
Nu moet de boodschap ook nog in het Kremlin aankomen. Kellogg verwijt de aftredende president Joe Biden dat hij geen gespreks­kanalen met Poetin onderhoudt. “Er is in de Amerikaanse administratie niemand meer die goed met de Russen kan praten. Poetin haat Biden, hij respecteert hem niet en dat gevoel is wederzijds”, zei Kellogg in een podcast enkele maanden na de invasie in 2022. “Mocht ik zelf in het Witte Huis zitten, dan had ik al lang mijn slimste onderhandelaars met pizza en bier in een vergaderzaal gezet. Maar Biden heeft alleen ‘Stop daarmee!’ geroepen.”
Ook denkt Kellogg dat de Russische invasie voorkomen had kunnen worden, maar hij vergeet wel te zeggen dat de Russen al sinds 2014 in de Donbas actief waren.
Kellogg is ervan overtuigd dat de VS hadden kunnen voorkomen dat Rusland Oekraïne binnenviel. Zodra duidelijk werd dat de Russen hun troepen massaal aan de Oekraïense grenzen hadden opgesteld, had iemand Poetin duidelijk moeten maken dat hij een zware tik zou krijgen als hij één soldaat op Oekraïense bodem zou zetten. Maar dat is onvoldoende gebeurd: het Witte Huis en de Navo-landen wezen alleen met een vermanende vinger. Die strategie werkt niet, volgens de nieuwe Oekraïne-gezant: hij vindt dat de buitenlandse politiek van de regering-Biden een fiasco is, omdat die zo laks was.

[ Voor 28% gewijzigd door XWB op 29-11-2024 13:08 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:55:
Het plan van Kellogg is niets meer dan het conflict bevriezen, maar dan op zo’n manier dat Rusland zich wel aan de afspraken houdt, en niet zoals bij de Minsk-akkoorden zijn zin kan blijven doen.

De inzet:

[...]

Concreet:

[...]

Verder moeten de relaties tussen de VS en het Kremlin verbeterd worden:

[...]

Neemt natuurlijk niet weg dat de Russen al sinds 2014 in de Donbas actief waren...
Er zit wel een breekpunt bij. Kellog zwijgt over het probleem van het ook effectief bewapen van Oekraïne, en het is afwachten op de Trump "transactional" club dat zwaard van Damocles in handen krijgt, of de externe machtsclusters (zeloten, corporatisten), en die zijn nou niet echt op Amerikaans belang gericht. Integendeel, het zijn niet voor niets primair externe clusters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:32

Jebus4life

BE User

Virtuozzo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:07:
[...]

Er zit wel een breekpunt bij. Kellog zwijgt over het probleem van het ook effectief bewapen van Oekraïne, en het is afwachten op de Trump "transactional" club dat zwaard van Damocles in handen krijgt, of de externe machtsclusters (zeloten, corporatisten), en die zijn nou niet echt op Amerikaans belang gericht. Integendeel, het zijn niet voor niets primair externe clusters.
Net daarom vind ik het toch ergens bizar dat toch een (best wel) havik als Kellog aangesteld is door Trump. Dat zag ik nu niet direct aankomen.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Jebus4life schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:16:
[...]

Net daarom vind ik het toch ergens bizar dat toch een (best wel) havik als Kellog aangesteld is door Trump. Dat zag ik nu niet direct aankomen.
Juist daarom. Inkopen bij de haviken in het Pentagon, tegelijkertijd beperkingen controleren, ondertussen positioneren voor theater.

Daarom dat Putin recent ook weer theater maakte met persconferentie à la “Trump moet voorzichtig zijn” en “hij is ons wat schuldig”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 07:57
Als je denkt aan America First, dan zou zelfs bij Trump wel een lampje moeten opgaan dat het leveren aan Oekraine juist heel goed is voor de VS?
De oorlogsindustrie draait op volle toeren voor de VS, terwijl het oude materieel allemaal naar Oekraine gaat.

Jobs en geen doden aan eigen kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:08:
Als je denkt aan America First, dan zou zelfs bij Trump wel een lampje moeten opgaan dat het leveren aan Oekraine juist heel goed is voor de VS?
De oorlogsindustrie draait op volle toeren voor de VS, terwijl het oude materieel allemaal naar Oekraine gaat.

Jobs en geen doden aan eigen kant.
Voor de werkelijkheid is dat wel zo, in de fictieve werkelijkheid waar Trump in schijnt te leven is dat niet zo.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Virtuozzo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:24:
[...]

Daarom dat Putin recent ook weer theater maakte met persconferentie à la “Trump moet voorzichtig zijn” en “hij is ons wat schuldig”.
Als Putin het heeft over geldstromen van Kremlin naar Trump en het komt Trump niet goed uit dan durft Trump Putin wel te dwarsbomen, deed ie ook met Epstein.

Als er videobeelden zouden bestaan van Trump in compromitterende situaties, dan gaat trump alles doen voor Putin te helpen.

We gaan het snel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

C00P schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 02:46:
[...]

Als Putin het heeft over geldstromen van Kremlin naar Trump en het komt Trump niet goed uit dan durft Trump Putin wel te dwarsbomen, deed ie ook met Epstein.

Als er videobeelden zouden bestaan van Trump in compromitterende situaties, dan gaat trump alles doen voor Putin te helpen.

We gaan het snel zien...
Gegeven wat hij politiek allemaal al doorstaan heeft, zijn wraakzuchtig karakter, en het feit dat hij dan president is, acht ik de kans niet gering dat hij eerder extra zou tegenwerken bij chantagepogingen.

Geld aannemen om vervolgens niet te doen wat de betaler verlangt is immers makkelijk te construeren als een goede daad.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 30-11-2024 05:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
Anoniem: 57411 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 05:11:
[...]

Gegeven wat hij politiek allemaal al doorstaan heeft, zijn wraakzuchtig karakter, en het feit dat hij dan president is, acht ik de kans niet gering dat hij eerder extra zou tegenwerken bij chantagepogingen.

Geld aannemen om vervolgens niet te doen wat de betaler verlangt is immers makkelijk te construeren als een goede daad.
Het Kremlin is geen liefdadigheidsinstelling, ze zullen wel comprimerende video's van Trump hebben want ze weten donders goed dat dat soort mensen u een mes in de rug steken als het zoveel geld oplevert.

Stiekem hoop ik dat Trump zich tegen het het Kremlin gaat keren en Trump gewoon zegt dat het fake ai videos zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
C00P schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:12:
[...]

Het Kremlin is geen liefdadigheidsinstelling, ze zullen wel comprimerende video's van Trump hebben want ze weten donders goed dat dat soort mensen u een mes in de rug steken als het zoveel geld oplevert.
Indien Project 2025 uitgevoerd wordt dan zit Trump straks dusdanig sterk in het zadel dat dergelijke video's hem niets meer kunnen maken. Ook zijn uitspraken om een derde termijn mogelijk te maken geven al aan naar wat voor machtspositie Trump zal streven.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 02:46:

Nou ja, met AI is dat zo gemaakt, ook door de Russische diensten. Dan zou Trump kunnen zeggen fake news, een argument dat hij hoe dan ook zou kunnen inzetten (ongeacht of dat waar is of niet).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
C00P schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:12:
[...]

Stiekem hoop ik dat Trump zich tegen het het Kremlin gaat keren en Trump gewoon zegt dat het fake ai videos zijn.
Veel eenvoudiger. Gunsten en diensten. Trump zijn tijd als frontman van de Genovese resulteerde in nogal wat avonturen met hoge prijs, en nogal wat verstrengelingen met allerlei Diensten en andere organisaties van georganiseerde misdaad, maar vooral de precursors van wat zich later zou consolideren als het state / non-state actor netwerk van het hybride monster van Russische Inlichtingendiensten, Russische georganiseerde misdaad, en de drie grote toenmalige transnationale georganiseerde misdaad netwerken (dat van Mogilevich voorop, waar ook weer Bibi op tafel komt).

Een grote maar grotendeels onbelichte factor in dit alles is dat veel van de actoren op het tegenwoordige toneel hun "opkomst" hebben in een periode waarin dergelijke actoren veelal onderdeel waren van het toenmalige Koude Oorlog spel van brokers & fixers die aan de randen van het toenmalige conflict opereerden, maar ook daarbij gebruikt werden. Veel van de bewegingsruimte die Trump als vector heeft volgt uit dat probleem. Giulliani is ook zo'n voorbeeld daarvan, net als Epstein.

Het raakt allemaal aan een fundamenteel aspect van het tegenwoordige conflict, het is primair een hernieuwde cyclus van Might Makes Right als product van trendmatig gedrag van zich verzelfstandigende diensten, gereedschappen en organisaties door de decennia heen.

Als de VS niet uitkijken, eindigen ze precies hetzelfde als Rusland. Een Captured State.

Trump is in die casus vrij irrelevant. Hij is geen chaos actor meer in de arena, enkel nog voor toepassing van politiek theater. Anders gezegd: zijn vector heeft de wedstrijd voor dominantie verloren, en daarmee is Trump wederom gereduceerd tot gereedschap wat ook door anderen gebruikt kan worden, dus niet enkel door de twee grote interne clusters van corporatisten en zeloten, maar ook zowel de extern gelieerde varianten daarvan, als actoren binnen het bredere geopolitieke conflict.

Het zure zit hem niet in het drama, maar in hoe de aan de VS interne vectoren juist verslaafd zijn aan dan wel voetafdruk hebben in processen van destabilisatie.

Het raakt in hoge mate aan variabelen van strategische veiligheid van Europa, niet enkel in termen van politiek, maar ook economie, en zelfs strategische componenten van politieke economie. Ik heb heel serieus het idee dat te weinig mensen echt begrijpen hoe zorgvuldig Europa langzaam maar zeker afgesneden wordt van grondstoffenreservoirs, en daarbij blootgesteld wordt aan voorbereidingen voor actieve interne destabilisatie.

Een voorbeeld van rauwe ironie daarbij zit hem in het domein van technologie, technologische productie en kennis-/ diensten economie. Allemaal heel leuk, maar de afhankelijkheden t.a.v. corridors en grondstoffenreservoirs nemen enkel maar toe. De traditionele wegen zijn afgesneden, of worden langzaam maar stelselmatig afgesneden (Wagner's avonturen in Afrika zijn daar slechts het topje van de ijsberg).

Heel serieus, ik vraag me echt af in hoeverre mensen bewust zijn van wat onder de grond zit in Oekraïne, en hoe bitter cruciaal dat is, niet eens enkel voor Oekraïne, zelfstandig maar ook juist als onderdeel van Europa, en de rest van Europa. Alle gekheid op een stokje, maar de kritieke grondstoffenreservoirs daar zijn zo langzaam aan het enige waar bij gunstige beëindiging van lokaal conflict toekomstpotentieel aanwezig is, aangezien al de rest vrijwel volledig buiten vermogen tot toegang valt inmiddels.

Het spel wat gaat volgen van Trump op toneel gaat daar enkel afleiding bij zijn. Het wordt weer een fase waar Big Picture Perspectief cruciaal bij gaat zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Tja, het is best wel koffiedik kijken, maar er lijken onmiskenbaar wat ontwikkelingen te zijn op de achtergrond. Hierop getriggerd door mijn trouwe Volkskrant, die als medium toch best ondersteunend is te noemen aan de Oekraïne zaak.

Nog even terzijde, wat mij aan het Kellogg's plan opviel was dat het vooral een bi- of trilateraal plan tussen VS, Rusland en Oekraïne lijkt te zijn. Met wat ik er zo in de Volkskrant erover las werd NAVO niet als partij genoemd. Dit zou passen in America First, en Trumps antipathie tegen internationale organisaties. Dit viel mij op. Misschien heb ik iets gemist en ik vind het ook nog te vroeg om er allerlei conclusies aan te verbinden. Achter de schermen beweegt het wel behoorlijk Ook weer uit diezelfde Volkskrant (Ja, even mijn referentiekader, deze week hopeloos weinig tijd gehad):

Bericht al van donderdag:
Europese landen inventariseren opties voor militaire presentie in Oekraïne na eventueel akkoord
(Volkskrant - paywalled)

Toch een beetje als door een wesp gestoken beseft EU dat de bal naar hun voeten rolt. Hoe het Trump bewind, en het plan voor Oekraïne, zal uitpakken laat zich nu nog raden. Dat EU landen juist door die onduidelijkheid moeten anticiperen op een verandering van hun rol is heel verstandig. Dat hierbij alles op tafel ligt blijkt uit het volgende:
Diplomatieke bronnen bevestigen tegenover de Volkskrant dat daarbij ook wordt gekeken naar een mogelijke Europese militaire aanwezigheid in Oekraïne, om invulling te geven aan de ‘veiligheidsgaranties’ waar Zelensky om zal vragen bij om het even welk akkoord.
Zoals we van de EU gewend zijn is het zoeken naar een consensus hierbij een uitdaging:
De grote vraag is welke landen daartoe bereid zouden zijn, en onder welke voorwaarden. Zelfs de Balten erkennen dat het zonder Amerikaanse ruggensteun ‘heel, heel, heel moeilijk zal zijn’. De gesprekken bevinden zich in een pril stadium, omdat noch de contouren van het door Trump beloofde (maar nog lang niet verwezenlijkte) vredesakkoord bekend zijn, noch of (en zo ja in welke mate) de regering-Trump bereid zou zijn zo’n Europese voortrekkersrol op afstand te steunen.
Er zijn enkele voorstanders van fysieke interventie te ontwaren:
Tot dusver heeft alleen de Estse buitenlandminister Margus Tsahkna publiekelijk gezegd dat Europa bereid moet zijn om militaire eenheden naar Oekraïne te sturen. Dit om een eventueel vredesakkoord tussen Rusland en Oekraïne, dat aanstaand president Trump zegt te gaan regelen, te ondersteunen.
Meer substantieel in potentie:
Maar deze week meldde ook de Franse krant Le Monde dat er op hoog niveau overleg is tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk over een mogelijk leidende rol bij het vormgeven van de ‘veiligheidsgaranties’ die voor Oekraïne cruciaal zullen zijn in dat proces.
Een andere grote speler, Scholz in Duitsland, bevindt zich nog wat onder de radar:
Inmiddels is diens coalitie gevallen en rekent voorlopig niemand, in ieder geval tot na de verkiezingen in februari, op een leidende Duitse rol in of buiten Oekraïne.
Positief redenerend kan het Trump bewind de eigen verdediging van de EU in een stroomversnelling brengen:
Vooral in Warschau, Parijs, Londen en de Baltische en Noordse landen – en vanzelfsprekend in Brussel bij de Navo en de Europese Unie – wordt de urgentie van de situatie wel gevoeld. Daar is met ‘Trump II’ in aantocht het denken over mogelijke Europese manieren om een brug te slaan tussen diens plannen en de Europese veiligheidsbelangen in een stroomversnelling geraakt.
Ehmm, en Nederland? Dit blijft onbenoemd in het artikel.

Het gevaar lijkt hoe dan ook wel onderkend te worden:
Iedereen wil de situatie voorkomen, zoals een Duitse politicus het samenvat, ‘van een imperialistische agressor in het oosten, een Amerika dat niet langer trans-Atlantisch is in het westen, en in het midden een zwak Europa’.
Met daarom de noodzaak om in beweging te komen:
Het is tegen die achtergrond dat de bevelhebber van de Franse landstrijdkrachten, generaal Pierre Schill, onlangs erkende dat ‘de kwestie van veiligheidsgaranties door een coalitie van NAVO-bondgenoten of een ad hoc coalitie, op tafel ligt’.
Die term ad hoc coalitie valt mij hierin op. Blijkbaar wordt de tijdsruimte niet meer gevoeld dat gezocht kan worden naar een consensus. Een voorzichtige conclusie die ik hieruit trek is dat een aantal landen klaar zijn met de EU passiviteit en sneller willen bewegen.

Ofschoon deze bovenstaande ontwikkeling binnen de EU hoogst noodzakelijk is, en we waarschijnlijk geen alternatief hebben dan gewoon in beweging te komen met wie dat wil, lijken de EU als organisatie zelf en de NAVO wat op de achtergrond. Mijn hoop is wel dat die uiteindelijk nog wel als de kapstok worden gebruikt voor waaronder deze ontwikkelingen plaatsvinden, omwille van de legitimiteit ervan.

Gisteren in het Volkskrant Liveblog
Zelensky bereid tot staakt-het-vuren op basis van huidige frontlinie, in ruil voor Navo-lidmaatschap
Let wel, dat de Volkskrant dit is gaan delen maakt het voor mij nieuwswaardig. De krant haalt het op haar beurt uit het Britse Sky News. Niet de meest voor de hand liggende bron voor een eerste interview, maar ja.
20:13, Gisteren
Zelensky doet dit voorstel in een interview met het Britse Sky News, een van zijn eerste interviews in westerse media sinds de verkiezingswinst van Donald Trump.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky is bereid tot een staakt-het-vuren op basis van de huidige frontlinie, op voorwaarde dat Oekraïne lid wordt van de Navo. De bescherming die Navo-lidmaatschap biedt zou aanvankelijk alleen gelden voor de delen van Oekraïne die niet worden bezet door Rusland. Vervolgens wil Zelensky ‘op diplomatieke wijze’ onderhandelen over de teruggave van de bezette gebieden.
Dit is even mijn interpretatie, Maar ik lees deze statement als een reactie op een alinea uit de plannen van Kellogg:
Trump belooft vrede in Oekraïne, Kellogg (80) mag het gaan regelen
de Volkskrant, paywalled
Maar even voor de duidelijkheid. De krant verwijst hier naar "de plannen van Kellog". Hierbij gaat het over de plannen die Kellogg heeft ontvouwen in zijn eerdere rol als adviseur bij het America First Policy Institute. De elementen in dit plan hoeven we niet per se terug te zien onderdelen van het plan die hij als minister tot uitvoer zal brengen.
Afgelopen donderdag, 21:14 uur
Kellogg heeft wel een plan ontvouwd, gemaakt in zijn huidige functie als adviseur bij het America First Policy Institute, een aan Trump gelieerde denktank. De in april gepubliceerde strategie bestaat uit drie pijlers. Wat Kellogg en zijn mede-auteurs betreft moeten de VS zo snel mogelijk een staakt-het-vuren en vredesonderhandelingen afdwingen.
En die pijlers in de eerdere Kelloggs plannen zijn dan
  • [...]de oorlog moet langs de huidige frontposities worden bevroren
  • Om de Oekraïense regering aan tafel te krijgen, wordt deelname aan vredesonderhandelingen een voorwaarde voor verdere militaire steun uit de VS
  • [...]en moet het Oekraïense Navo-lidmaatschap ‘voor langere tijd’ worden uitgesteld.
Nog maar een keer herhalen: het is niet zeker of deze elementen straks ook tot uitvoer worden gebracht. De Oekraïense ambassadeur in de VS was ten tijde van donderdag onomwonden over het plan:
In het plan staat niet zwart op wit dat Oekraïne in vredesonderhandelingen de door Rusland bezette gebieden moet opgeven. Maar dat is wel de impliciete conclusie die Oekraïners eruit trekken. Oleh Shamshur, voormalig Oekraïens ambassadeur in Washington, is op de Amerikaanse nieuwssite The Hill zeer negatief over Kelloggs benoeming. Shamshur gaat ervan uit dat Kellogg zijn oren uiteindelijk laat hangen naar wat ‘the Big Guy’ (Trump, red.) en aanstaand vicepresident JD Vance willen. Van Vance is bekend dat hij wil dat Oekraïne de bezette gebieden opgeeft.
Kellogg veegt in zijn plan de uitvoer van de regering Biden opzij. Wat dit betekend is nu nog lastig te zeggen:
Kelloggs strategie is diametraal tegengesteld aan het beleid van de huidige Amerikaanse regering. President Biden steunt de Oekraïense president Zelensky in het afhouden van vredesonderhandelingen zolang Rusland zich niet terugtrekt uit de bezette regio’s.
Maar volgens Kellogg is Bidens beleid mislukt, omdat Oekraïne de oorlog nog niet heeft gewonnen. Een voortzetting van de status quo, redeneert hij, zou alleen maar leiden tot meer doden. In deze opvatting staat Kellogg niet alleen. In Amerikaanse media worden dezer dagen vaak de woorden herhaald van de voormalige legertopman Mark Milley. Die voorspelde twee jaar geleden dat ‘geen van beide partijen in staat is deze oorlog te winnen’.
Het plan van Kellogg lijkt het niet kunnen winnen van deze oorlog door geen van beide partijen als uitgangspunt te hebben, zoals Mark Milley steeds heeft uitgedragen. Maar nog even niet in conclusies springen, want De Volkskrant tekende ook het volgende op:
Onduidelijk blijft in hoeverre Trump zelf achter de lijn staat die Kellogg heeft uitgewisseld. In zijn plan staat dat Trump ‘ook een strategie heeft om de oorlog te beëindigen die nog niet helemaal is onthuld’.
Het is dus nog niet gezegd dat beide heren hetzelfde erover denken.

Nog even terug naar die reactie van Zelenskyy in het Volkskrant liveblog van gisteren. Hij bouwde nog wel een escape in om te voorkomen dat de Russische bezetting als legitiem wordt aanvaard:
Hij benadrukt dat Oekraïne nooit formeel afstand zal doen van de bezette delen, die ongeveer een vijfde van het Oekraïense grondgebied omvatten. Niettemin is Zelensky’s voorstel een aanzienlijke koerswijziging: Oekraïne heeft altijd volgehouden dat het niet wil praten over het opgeven van land − ook niet tijdelijk.
We moeten het maar op de voet blijven volgen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

teacup schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:09:

(...)

Er zijn enkele voorstanders van fysieke interventie te ontwaren:

Tot dusver heeft alleen de Estse buitenlandminister Margus Tsahkna publiekelijk gezegd dat Europa bereid moet zijn om militaire eenheden naar Oekraïne te sturen. Dit om een eventueel vredesakkoord tussen Rusland en Oekraïne, dat aanstaand president Trump zegt te gaan regelen, te ondersteunen.

Meer substantieel in potentie:

Maar deze week meldde ook de Franse krant Le Monde dat er op hoog niveau overleg is tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk over een mogelijk leidende rol bij het vormgeven van de ‘veiligheidsgaranties’ die voor Oekraïne cruciaal zullen zijn in dat proces.
Ik denk oprecht dat deze landen, plus Polen, als enige kunnen bijdragen aan die constante militaire aanwezigheid. En dat is best problematisch, ik verwacht eigenlijk dat poetin daar ook zijn gelegenheid ziet: de EU kan nooit een volwaardige verdediging opbrengen, er mist naast materieel en paxen ook logistieke en operationele samenhang tussen de krijgsmachten van de lidstaten. Dat maakt een budapest memorandum v2 best goed te betwisten voor poetin of dienst opvolger. Helemaal als je er vanuit gaat dat de Amerikaanse MIC geen noemenswaardig deel van die oorlog uit gaat maken - als dat überhaubt al gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:21

Polycom

Poes van goud

Nu Syrische rebellen aan een opmars bezig zijn: https://www.nu.nl/buitenl...-in-handen-te-hebben.html

Moeten de Russen niet hun haven aan de middellandse zee extra gaan bewapenen? Met welke troepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Polycom schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:41:
Nu Syrische rebellen aan een opmars bezig zijn: https://www.nu.nl/buitenl...-in-handen-te-hebben.html

Moeten de Russen niet hun haven aan de middellandse zee extra gaan bewapenen? Met welke troepen?
Welke haven aan de middelandse zee?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Spykie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:15:
[...]

Latakia. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Dank!

Gezien de rebellen al voorbij Hama zijn (Talbiseh,lijkt het mij niet dat het lang zal duren voordat de Syrische havens ook onder hun controle staan.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Spykie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:51:
[...]

Dank!

Gezien de rebellen al voorbij Hama zijn (Talbiseh,lijkt het mij niet dat het lang zal duren voordat de Syrische havens ook onder hun controle staan.
Latakia zullen ze ook niet snel veroveren. Dat is het hartland van de Alawieten.
Officieel zijn dat Sjiieten moslims, maar deze stroming viert bijvoorbeeld Kerstmis en Pasen. Verder worden de precieze religieuze principes wat geheim gehouden. Want ze zijn regelmatig vervolgd als afvalligen. En in een Syrië dat zeker enige soennitische radicalisering heeft ondergaan en Assad haat, tja hoe denk je dat dit af zou lopen?

Het gaat verder offtopic, maar Latakia gaat niet zomaar veroverd worden. Als die regio verloren gaat voor het Assad regime, dan kan je zomaar de bezopen situatie gaan krijgen dat er een westerse militaire interventie nodig is om een genocide te stoppen, en hiermee de steunbasis van het Assad regime te redden. De andere optie is dat ze massaal naar nota bene Israël zullen vluchten omdat Israël veel opener staat tegenover Alawieten dan Soennieten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spykie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:15:
[...]

De Russen leasen ook een basis in Tartus:

Wikipedia: Russian naval facility in Tartus

Tja, als Homs zou vallen dan zouden de Russen effectief afgesneden zijn van de rest van Syrië. En kunnen ze Assad wellicht niet meer helpen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Gdpr74YXgAARLoP?format=jpg&name=small

Russische aanwezigheid in Syrië:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GdqL0FJXUAA3ijY?format=jpg&name=4096x4096
https://twitter.com/lunar...tatus/1862955184311124227

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 30-11-2024 22:28 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Latakia was het Russische militaire vliegveld toch? Tartus was de haven dacht ik?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 17:22
Bad news everyone:
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said Sunday that his country is seeking an early end to the war with Russia and the return of part of its territory by Moscow through diplomacy after Kyiv's NATO membership becomes certain.

In an exclusive interview with Kyodo News at the presidential palace in Kyiv, Zelenskyy also said North Korean soldiers deployed in western Russia to fight on Moscow's side in the war have been killed, and it is almost certain they will ultimately be used as "cannon fodder" on the front lines of the conflict.

With Russia advancing faster in the eastern part of Ukraine, Zelenskyy said support for his country from its partners is "not enough" and urged NATO to invite Kyiv for membership talks with the transatlantic military alliance as soon as possible.

Responding to all questions in Ukrainian, he frankly admitted it is difficult to retake by force some of the Russian-occupied parts of the country, including Crimea that Russia annexed in 2014.

"Our army lacks the strength to do that. That is true," he said. "We do have to find diplomatic solutions."

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

En zo blijkt voor de zoveelste keer: veiligheid kan je niet uitbesteden. Frankrijk was al bezig met het uitbreiden van hun arsenaal, het zal mij benieuwen hoeveel nieuwe landen een arsenaal gaan aanleggen. Misschien toch tijd om zelf ook maar te beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Dit keer een kabelbreuk op vast land: https://nos.nl/artikel/25...olitie-gaat-uit-van-opzet
Een woordvoerder vertelt aan de Zweedse krant Aftonbladet dat er beschadigingen zijn gevonden in de plaatsen Espoo, een voorstad van Helsinki en Vihti, ongeveer 30 kilometer ten noordwesten van Espoo. Volgens de woordvoerder is de storing in Espoo al verholpen en wordt er nog gewerkt in Viht
Hoewel concreet bewijs moeilijk zal zijn is het duidelijk dat Rusland stapje voor stapje de hybride oorlogsvoering escalate aan het opvoeren is.

Ben heel benieuwd hoe Europa hier mee om gaat. Zoals ik al eerder zei denk ik dat we hier veel te soft mee om gaan en publiek niet veel anders doen dan de ambassadeur op het matje roepen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
Niet echt. Wat Zelensky zegt is dat hij bereid is gebieden af te staan zodra NATO lidmaatschap op tafel ligt. Dat afstaan is dan een diplomatiek proces met de Russen.

Nu kan je stellen dat Zelensky de strijd opgeeft. Maar hij neemt stelling. Putin wil namelijk niet dat Oekraïne onderdeel wordt van de NATO. NATO zelf ziet het denk ik ook niet zitten, je mag als toetredend land niet in een conflict zijn met een ander land. Dit wordt dus een patstelling.

[ Voor 10% gewijzigd door asing op 03-12-2024 10:16 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-06 13:43
asing schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:07:
[...]

Niet echt. Wat Zelensky zegt is dat hij bereid is gebieden af te staan zodra NATO lidmaatschap op tafel ligt. Dat afstaan is dan een diplomatiek proces met de Russen.

Nu kan je stellen dat Zelensky de strijd opgeeft. Maar hij neemt stelling. Putin wil namelijk niet dat Oekraïne onderdeel wordt van de NATO. NATO zelf ziet het denk ik ook niet zitten, je mag als toetredend land niet in een conflict zijn met een ander land. Dit wordt dus een patstelling.
Trump komt eraan, die gaat iets van vrede proberen te forceren maar als de andere partij daarin onredelijk staat dan geeft dit Trump meer ruimte om jouw kant op te schuiven en minder ruimte de andere kant op.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 17:22
asing schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:07:
[...]
NATO zelf ziet het denk ik ook niet zitten, je mag als toetredend land niet in een conflict zijn met een ander land. Dit wordt dus een patstelling.
Hoe hard is dat precies, gezien Cyprus. Buitengewone omstandigheden vragen om buitengewone maatregelen. Dat snappen (de militairen bij) de Navo ook. En het is evident: de Navo is sterker met Oekraine erbij dan niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
klaw schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:24:
[...]

Trump komt eraan, die gaat iets van vrede proberen te forceren maar als de andere partij daarin onredelijk staat dan geeft dit Trump meer ruimte om jouw kant op te schuiven en minder ruimte de andere kant op.
Je moet niet alleen naar Trump kijken, maar ook naar de mensen die hij benoemt. Als je dan bekijkt hoe deze personen tegen het conflict aankijken dan kan ik die benoemingen alleen maar opvallend noemen. Als het stof is neergedaald weten we meer. Je kan er nu helemaal niets van zeggen omdat Trump van alles roept waardoor hij altijd kan zeggen dat 1 van zijn uitspraken waarheid is geworden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1 ... 80 ... 117 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid