Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49
Brent schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:27:
[...]

Hoe hard is dat precies, gezien Cyprus. Buitengewone omstandigheden vragen om buitengewone maatregelen. Dat snappen (de militairen bij) de Navo ook. En het is evident: de Navo is sterker met Oekraine erbij dan niet.
Voorlopig houden ze de boot af, ik denk wel dat ze dat blijven doen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
asing schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:42:
[...]

Je moet niet alleen naar Trump kijken, maar ook naar de mensen die hij benoemt. Als je dan bekijkt hoe deze personen tegen het conflict aankijken dan kan ik die benoemingen alleen maar opvallend noemen. Als het stof is neergedaald weten we meer. Je kan er nu helemaal niets van zeggen omdat Trump van alles roept waardoor hij altijd kan zeggen dat 1 van zijn uitspraken waarheid is geworden.
Ik denk dat je hierin wel iets zegt wat veel mensen vergeten. We weten gewoonweg nog niet wat er gaat gebeuren met Trump aan het roer. En zeker met de benoemingen die (volgens mij) nog niet allemaal bekend zijn is het gewoon gokken wat de gevolgen gaan zijn.

Verwacht ik dat hij zichzelf een grotere rol aanpraat dan hij daadwerkelijk heeft in dit conflict? Zeker
Verwacht ik dat het gevolgen kan hebben als hij zijn zin krijgt? Zeker

We moeten wel concluderen dat niemand hier deze situatie zo had zien lopen. Van een korte oorlog naar al zo'n lange tijd. Noord Koreanse strijders erbij etc. Het is gewoon helaas koffiedik kijken

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:21
Requiem19 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:13:
Ben heel benieuwd hoe Europa hier mee om gaat. Zoals ik al eerder zei denk ik dat we hier veel te soft mee om gaan en publiek niet veel anders doen dan de ambassadeur op het matje roepen etc.
Mja, dat wat je ziet is niet persé (alles) wat er gebeurd.
Wellicht dat dit er voor zorgt dat Europa nog meer wapens & materieel naar Oekraine stuurt. Want, is makkelijker om indirect Rusland te slaan dan zelf een leger in te zetten.

Sowieso denk ik dat dit 'spel' veel ingewikkelder gespeeld zal worden. Zoals jij het schrijft interpreteer ik dat als "Rusland slaat ons, dus wij moeten terug slaan". Noem ik maar voor het gemak 2-dimensionaal.
Mijn idee hier is "Rusland slaat ons, dan steunen wij Oekraine wat meer en Oekraine slaat Rusland. Dat dan maar 3-dimensionaal noemen.

Maar op wereldtoneel spelen er nog veel meer dingen. Syrië bijvoorbeeld - door misschien Amerika te steunen die dan misschien weer materieel stuurt om de rebellen te sturen die dan Assad meer bedreigen, waardoor Rusland meer steun naar Assad moet sturen waardoor Oekraine misschien weer makkelijker heeft om Rusland terug te drijven of aan te vallen. Ik noem maar wat, ik ben er absoluut niet in thuis, maar al die conflicten hebben onderlinge relaties die allemaal ingezet worden.

Voor Europa is dan de puzzel: wat is onze actie waardoor we zelf het minste risico lopen voor een zo groot mogelijk positief (voor ons) effect? Dat houdt niet op bij een 2D of 3D aanpak, dat kan een stuk ingewikkelder.

(los van dat de schuldige voor de kabelbreuk nog niet geidentificeerd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:08:

(los van dat de schuldige voor de kabelbreuk nog niet geidentificeerd is)
Welke? In de Baltische zee hebben er afgelopen tijd, voor zover bekend, drie breuken plaatsgevonden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Rusland lijkt echt alles wat het nog heeft er tegenaan te gooien nu er van alles echt begint te kraken. Lang hebben ze zichzelf sterk laten ogen naar de buitenwereld, maar nu wordt het zichtbaar in de Roebel en de situatie in Syrië dat de controle van het regime begint te breken. Ze proberen een maximaal gebied te controleren op het moment dat ze (gedwongen worden te) gaan onderhandelen.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
HCMarX schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:35:
Rusland lijkt echt alles wat het nog heeft er tegenaan te gooien nu er van alles echt begint te kraken. Lang hebben ze zichzelf sterk laten ogen naar de buitenwereld, maar nu wordt het zichtbaar in de Roebel en de situatie in Syrië dat de controle van het regime begint te breken. Ze proberen een maximaal gebied te controleren op het moment dat ze (gedwongen worden te) gaan onderhandelen.
Rusland zit in een situatie waarbij assets liabilities worden. Niet alleen dreigt er een einde te komen aan het Assad bewind in Syrië, in Georgië rommelt het met protesten en gefinancierde verkiezingen in oostblok landen worden verloren. De Roebel zal even geen rare sprongen maken omdat de centrale bank heeft ingegrepen.

Al met al is het geen fijne situatie voor Putin.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:19
asing schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:52:
[...]

Rusland zit in een situatie waarbij assets liabilities worden. Niet alleen dreigt er een einde te komen aan het Assad bewind in Syrië, in Georgië rommelt het met protesten en gefinancierde verkiezingen in oostblok landen worden verloren. De Roebel zal even geen rare sprongen maken omdat de centrale bank heeft ingegrepen.

Al met al is het geen fijne situatie voor Putin.
Het is een veel te fijne situatie voor Putin, want ondanks zijn relatief miniscule economie en gedecimeerde leger laten we UA niet winnen, trekt een stom containerschip onze internetverbindingen aan gort (ik ga even uit van de opzet, want 120km met een slepend anker varen gaat niet per abuis imho) en zien we elke dag overal berichten uit Sint Petersburg om ons kwaad, onzeker en bang te maken.

Dus ik wil je post graag supporten door te stellen dat we eindelijk een klein beetje op de goede weg zijn met de dingen die Rusland doet niet te accepteren of te lijf te gaan met appeasement en een ferme foei.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Er lijkt toch vanalles te bewegen: Syrische rebellen profiteren van een verzwakt Rusland, Iran en Hezbollah. Georgië lijkt een soort 'Maidan-moment' te beleven. Kan de oppositie in Wit-Rusland nu ook hun kans grijpen, nu Rusland de handen vol heeft? Of nog wat onrust in Centraal-Azië. De Russische economie lijkt nu echt in problemen te komen terwijl het westen goed stand houdt. Herinneren jullie zich het Russische filmpje waarin Europeanen in de kou zaten en uit wanhoop hamsters aten? :P Het lijkt eerder andersom te worden. Hopelijk wil Poetin in januari niet aan de tafel gaan zitten (want ze maken vooruitgang op het slagveld), waarna Trump in zijn eer gekrenkt is en de markt overspoelt met goedkope olie, of zelfs Oekraïne met wapens.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Jerie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:13:
[...]

Welke? In de Baltische zee hebben er afgelopen tijd, voor zover bekend, drie breuken plaatsgevonden.
Mijn post was een reactie op die van @Requiem19 die weer reageerde over een kabelbreuk op land, wat volgens mij vandaag pas in het nieuws was. Daarvan heb ik niets gezien over dat een dader bekend was. De twee meest recente in de Baltische zee heb ik volgens mij ook nog niets over een dader gezien, maar kan mij vergissen, zo goed volg ik het nieuws niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:58:
[...]

Het is een veel te fijne situatie voor Putin, want ondanks zijn relatief miniscule economie en gedecimeerde leger laten we UA niet winnen, trekt een stom containerschip onze internetverbindingen aan gort (ik ga even uit van de opzet, want 120km met een slepend anker varen gaat niet per abuis imho) en zien we elke dag overal berichten uit Sint Petersburg om ons kwaad, onzeker en bang te maken.

Dus ik wil je post graag supporten door te stellen dat we eindelijk een klein beetje op de goede weg zijn met de dingen die Rusland doet niet te accepteren of te lijf te gaan met appeasement en een ferme foei.
Ik hou er rekening mee dat de Russen niet zullen stoppen met terreur vanuit St Petersburg of Kalinngrad. "You cannot have nice things" etc. Dat stopt niet als de oorlog stopt. Ze zullen gewoon doorgaan met het kapot trekken van kabels en het verstoren van GPS signalen. Ook andere sabotage acties zullen doorgaan.

Er zal een compleet andere wind moeten gaan waaien daar in Moskou, dan hebben we kansen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:42:
[...]

Mijn post was een reactie op die van @Requiem19 die weer reageerde over een kabelbreuk op land, wat volgens mij vandaag pas in het nieuws was. Daarvan heb ik niets gezien over dat een dader bekend was. De twee meest recente in de Baltische zee heb ik volgens mij ook nog niets over een dader gezien, maar kan mij vergissen, zo goed volg ik het nieuws niet.
Is eerder in het topic voorbij gekomen. Schip van de Kremlin schaduwvloot, deze op Chinese registratie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:10:
[...]

Ik hou er rekening mee dat de Russen niet zullen stoppen met terreur vanuit St Petersburg of Kalinngrad. "You cannot have nice things" etc. Dat stopt niet als de oorlog stopt. Ze zullen gewoon doorgaan met het kapot trekken van kabels en het verstoren van GPS signalen. Ook andere sabotage acties zullen doorgaan.

Er zal een compleet andere wind moeten gaan waaien daar in Moskou, dan hebben we kansen.
Dat is waar en ook iets wat decennia lang speelt - gaat mij ook niet om de vraag of dit stopt, maar of wij het (durven te) stoppen.

Geen art.5 gedreig of andersom appeassement pogingen, maar voldoende gedoseerde tegenreactie om te laten weten dat het hek om onze fysieke en mentale grens omheint scherpe randjes heeft.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:02:
[...]

Dat is waar en ook iets wat decennia lang speelt - gaat mij ook niet om de vraag of dit stopt, maar of wij het (durven te) stoppen.

Geen art.5 gedreig of andersom appeassement pogingen, maar voldoende gedoseerde tegenreactie om te laten weten dat het hek om onze fysieke en mentale grens omheint scherpe randjes heeft.
Onze politici durven geen rode lijn te leggen en daadwerkelijk all-in te gaan als Putin over de lijn gaat. Het eerste is het eigen hachje. Stel dat ze daadwerkelijk een nuke op Europa laten vallen? Het tweede is dat ze niet iedere kans op een toekomstige handelsrelatie nu al om zeep willen helpen.

En zeg nou zelf, jij wilt toch ook geen atoombom op je dak omdat wij vinden dat Putin te ver gaat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:10:
[...]

Onze politici durven geen rode lijn te leggen en daadwerkelijk all-in te gaan als Putin over de lijn gaat. Het eerste is het eigen hachje. Stel dat ze daadwerkelijk een nuke op Europa laten vallen? Het tweede is dat ze niet iedere kans op een toekomstige handelsrelatie nu al om zeep willen helpen.

En zeg nou zelf, jij wilt toch ook geen atoombom op je dak omdat wij vinden dat Putin te ver gaat?
Dat is de appeasement route die we nu bewandelen en levert uiteindelijk een ondergang van onze democratische normen en waarden op, gezien de forse opkomst van extreem rechts op basis van directe en moedwillige beinvloeding door Rusland en vrienden.

De vraag is: hoeveel is het niets doen (of, te weinig doen) ons waard en zijn we bereid alles op te geven om te voorkomen dat we alles kwijtraken aan een mogelijke atoombom?

Mijn voorstel is: wees slim, sluw en gedreven om dat te beschermen wat ons ons maakt en doe het op zo'n manier dat Rusland helemaal geen reden heeft om te dreigen met wat dan ook. Het heet niet voor niets a-synchrone oorlogsvoering. Wij zijn er alleen heel slecht in, blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Virtuozzo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:18:
[...]

Is eerder in het topic voorbij gekomen. Schip van de Kremlin schaduwvloot, deze op Chinese registratie.
Lijkt mij een gevalletje 'iedereen weet het wel, maar bewijs van Russische opdracht en opzet is er niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:18:
[...]

Lijkt mij een gevalletje 'iedereen weet het wel, maar bewijs van Russische opdracht en opzet is er niet'.
Buiten domein van Inlichtingen? Nee, dit is zelfs voor onderzoeksjournalistiek extreem moeilijk te achterhalen, het probleem van organisatie raakt aan aard en type van operationele implementatie. In praktische zin, die schaduwvloot functioneert als transnationaal georganiseerde misdaad.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:47
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:58:
Ik zie het omgekeerd, het is helemaal niet leuk voor poetin. Hij weet dat hij de NAVO niet openlijk aan kan vallen. Daar zit je dan, de grote leider van het grootse rusland, en militair kan je niets. Niet eens Oekraïne uit rusland verdrijven.

Dan die kabels. Op zich zal rusland er geen moeite hebben om wat kabels stuk te trekken. Maar waarom een Chinees schip? Dat is een enorme klap in het gezicht van China. Gewoon openlijk wat kabels stuk trekken. Een schip dat dan vast gehouden wordt. Dat doe je niet. Dat straalt niet echt het overwicht en de harmonie uit waar de Chinese regering aan hecht. Goede kans dat dat poetin een vervelend gesprek opgeleverd heeft.

Gaan we verder. Met de toetreding van Zweden tot de NAVO is De Sont geheel een NAVO gebied. Het zou heel vervelend zijn als Denemarken en Zweden met steun van andere NAVO landen besluiten dat vanwege de veiligheid alle schepen die door De Sont varen gecontroleerd gaan worden.

Als we kijken naar de gevolgen van de kabel breuk. Een klein gedeelde van het internet verkeer kreeg een mpaar milliseconde extra vertraging. Dat is het. En die kabels waren snel weer gerepareerd. Maar de politieke gevolgen zijn veel groter.

Niet echt een zet van iemand die duidelijk sterk en machtig is. Dat weten de NAVO landen en dat weet China.

Er is wel een joker in dit verhaal: Trump. Maakt het indruk op Trump als je een Chinees schip kabel laat stuktrekken? Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:57
phicoh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:13:
[...]

Ik zie het omgekeerd, het is helemaal niet leuk voor poetin. Hij weet dat hij de NAVO niet openlijk aan kan vallen. Daar zit je dan, de grote leider van het grootse rusland, en militair kan je niets. Niet eens Oekraïne uit rusland verdrijven.

Dan die kabels. Op zich zal rusland er geen moeite hebben om wat kabels stuk te trekken. Maar waarom een Chinees schip? Dat is een enorme klap in het gezicht van China. Gewoon openlijk wat kabels stuk trekken. Een schip dat dan vast gehouden wordt. Dat doe je niet. Dat straalt niet echt het overwicht en de harmonie uit waar de Chinese regering aan hecht. Goede kans dat dat poetin een vervelend gesprek opgeleverd heeft.

Gaan we verder. Met de toetreding van Zweden tot de NAVO is De Sont geheel een NAVO gebied. Het zou heel vervelend zijn als Denemarken en Zweden met steun van andere NAVO landen besluiten dat vanwege de veiligheid alle schepen die door De Sont varen gecontroleerd gaan worden.

Als we kijken naar de gevolgen van de kabel breuk. Een klein gedeelde van het internet verkeer kreeg een mpaar milliseconde extra vertraging. Dat is het. En die kabels waren snel weer gerepareerd. Maar de politieke gevolgen zijn veel groter.

Niet echt een zet van iemand die duidelijk sterk en machtig is. Dat weten de NAVO landen en dat weet China.

Er is wel een joker in dit verhaal: Trump. Maakt het indruk op Trump als je een Chinees schip kabel laat stuktrekken? Wie het weet mag het zeggen.
Je vergeet nog 1 factor. De verzwakking van het militaire gedeelte van de russen buiten Rusland. Waarom denk je dat bijvoorbeeld nu Aleppo valt of dat Georgië zich steeds opener gaat roeren? Ben zelf benieuwd hoelang Rusland nog een militaire haven in Syrië heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vincent_1971 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:37:
[...]
Je vergeet nog 1 factor. De verzwakking van het militaire gedeelte van de russen buiten Rusland. Waarom denk je dat bijvoorbeeld nu Aleppo valt of dat Georgië zich steeds opener gaat roeren? Ben zelf benieuwd hoelang Rusland nog een militaire haven in Syrië heeft.
Of Rusland zijn nieuwste aanwinst van een militaire haven in Abchazie (Georgie):
https://bisi.org.uk/repor...s-new-foothold-in-georgia
Abkhazia, a region internationally recognised as part of Georgia, has been under Russian control since 2008. Since early 2024, satellite imagery shows Russia is building a new naval base in Ochamchire, shifting its strategic importance in the Black Sea.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 03-12-2024 16:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:18:
[...]

Yep de eigenaar van dat Chinese bedrijf is een Russin. Onder het mom van The Sims 3 proberen ze het niet eens te verbergen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 16:56
vanaalten schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:18:
[...]

Het probleem met die redenering is, dat iedereen het toepassen van die redenering ook van te voren kan bedenken. Dat maakt het heel aantrekkelijk voor anderen om een dergelijk actie uit te voeren in de wetenschap dat iedereen de Russen aankijkt.

Een gewoon mens ziet door de bomen het bos niet meer. Net als bij alle internationale incidenten waarbij regeringen naar elkaar wijzen, kunnen wij eigenlijk alleen maar beslissen wie we betrouwbaarder achten, maar inhoudelijk een oordeel vellen gaat gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:10
XWB schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:24:
Tja, als Homs zou vallen dan zouden de Russen effectief afgesneden zijn van de rest van Syrië. En kunnen ze Assad wellicht niet meer helpen.
Assad heeft nog steeds geen controle over de situatie, Hama wordt van drie kanten genaderd door de door Turkye gesteunde rebellen (met al Qaida geschiedenis).
In het oosten lijken de door Amerika gesteunde SDF (lees: Kurdische troepen) dankzij Amerikaanse luchtaanvallen de Khasham pocket bij Deir ez Zor veroverd te hebben van de Iraans gesteunde milities en Syrische troepen. Israël voert luchtaanval uit op Damascus om een Hezbollah topman uit te schakelen. en in het zuiden is het nu nog vreedzaam onrustig.

Iran heeft milities gestuurd richting Deir ez Zor, Rusland heeft materieel beloofd en doet de bulk van de luchtaanvallen.

Maar vooral opvallend is dit filmpje:
Tanks die door drones onschadelijk gemaakt worden. Niet overal beelden van, maar er zijn meerdere meldingen van droneaanvallen ver voorbij het front. de rebellen hebben blijkbaar aardig afgekeken van de ontwikkelingen in Oekraïne.

Het is natuurlijk wachten op een reactie van Assads troepen die zeker zal komen en hoe goed de logistieke organisatie is bij de rebellen. Maar voorlopig is het heel pijnlijk voor Assad (en eigenlijk ook Putin).

Om het nog complexer te maken SNA lijkt de SFD terug te willen dringen over de Eufraat:

Oh ja, en deTurken bombarderen SDF doelen net over de grens met turkye

nog wat:
Russian warships leave Syria’s key naval base
https://defence-blog.com/...ve-syrias-key-naval-base/

'closing in' hoewel correct qua kilometers is een beetje overdreven, nog wel een eindje btw en geen woestijn waar je overal kunt rijden maar een aardige bergrug
Syrian rebel Forces close in on Russia’s Khmeimim air base
https://defence-blog.com/...ussias-khmeimim-air-base/

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 03-12-2024 19:38 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:00:
[...]

Of Rusland zijn nieuwste aanwinst van een militaire haven in Abchazie (Georgie):
https://bisi.org.uk/repor...s-new-foothold-in-georgia

[...]
Precies, ben persoonlijk niet zo genegen Poetin nu als zwak te zien. Zelfs als dat nu even zo is, dan is het binnen een paar jaar weer opgebouwd. Tuurlijk bouwen ze niet 'even' 10.000 tanks bij, maar Rusland is vaker 'verzwakt'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een deelartikel van The Washington Post over Biden die een wapenleversprint maakt aan het eind van zijn periode. Gaat over het zelfde wat is gemeld door YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M12"

Biden surges arms to Ukraine, fearing Trump will halt U.S. aid
https://wapo.st/4fVvVMX (share met email sluis)

Het artikel biedt wat achtergrond:
The Biden administration is engaged in an 11th-hour scramble to provide Ukraine with billions of dollars in additional weaponry, a massive effort that is generating concerns internally about its potential to erode U.S. stockpiles and sap resources from other flash points, officials said.
Voor de achtergrond waarom Biden in actie komt:
In recent weeks, Russian forces have captured Ukrainian territory at the fastest pace since 2022, causing alarm in Washington. Administration officials say their end-of-term weapons push — accompanied by President Joe Biden’s decision to green-light missile strikes deep into Russian territory and the deployment of antipersonnel land mines long criticized by human rights groups — can give Kyiv some breathing room. But they are urging Ukrainian leaders to use the moment to expand their military beyond the 160,000 recruits Kyiv says it needs.
Zoals andere bronnen ook melden, zijn niet alleen wapens zaligmakend, maar is de mankracht in het Oekraïense leger misschien wel de grootste bottleneck. Ook daarin neemt de VS actie:
“In fact, we believe manpower is the most vital need they have. So we’re also ready to ramp up our training capacity if they take appropriate steps to fill out their ranks.”
Toch weer even terug naar de wapens:
Secretary of State Antony Blinken on Monday announced that the United States would send an additional $725 million in military aid to Kyiv, including counter-drone munitions, ammunition for the HIMARS rocket system and antipersonnel land mines. The top U.S. diplomat plans to meet in Brussels with his NATO and Ukrainian counterparts on Tuesday and Wednesday.
En snel! Biden heeft inmiddels ook haast:
“The president has directed the Department of Defense to deliver the materiel to Ukraine rapidly — to ensure that Ukraine has the equipment it needs to defend itself,” national security adviser Jake Sullivan said in a statement Monday, noting that Biden in September announced his intention to allocate all the funding for military aid to Kyiv before his departure from office.
Dit gaat de uitgangspositie bij de start van de Trump regering verbeteren:
Sullivan said that between now and Trump’s inauguration, the administration would send Kyiv hundreds of thousands of artillery rounds and thousands of rockets.
Een commentaar hierop van een andere official:
[...]although Ukraine’s firepower had waned with the slowdown of U.S. military aid before Congress in April approved $61 billion in additional funding, that’s less of a problem now.

“The munitions gap may not be completely closed between Ukraine and Russia, but it’s gotten a whole lot better. But on the manpower side, it’s just a question of math and physics,” this official said, speaking like others on the condition of anonymity to talk frankly about sensitive U.S. assessments of the state of the battle and the Biden administration’s strategy.
“I’m not trying to accuse Ukraine of anything. It’s a very challenging issue for them,” the official said. “But over the course of especially this last year, it’s just that they’re not mobilizing and training enough soldiers to replace battlefield losses.”
Oekraïne houdt de VS hierover het volgende voor:
Ukrainian leaders say that recruitment efforts were adversely affected by the dwindling military aid earlier this year, with potential soldiers disinclined to volunteer when they could not be sure they would have any weapons to fire at their enemy, and that Western arms shipments continue to lag.
[...]
“Ukraine cannot be expected to compensate for delays in logistics or hesitation in support with the youth of our men on the front line,” he said.
Hoe het verder gaat bij aanvang van de Trump regering is niet duidelijk.
The future of security aid from Washington — by far Ukraine’s chief military backer — after Trump’s inauguration remains in doubt. Both Vice President-elect JD Vance and Trump confidant Elon Musk have voiced skepticism about continued U.S. aid to Ukraine.

Trump’s transition team did not respond to a request for comment.
Hoe kijken de Amerikanen aan tegen de huidige situatie in Oekraïne?
Russia’s military advances have unsettled the Biden administration, although the senior administration official and others said they did not expect a major breakdown of Ukraine’s defensive lines in the coming months even if Moscow continues to advance.
Binnen de VS zijn er door sommige defensie deskundigen kritisch gekeken naar de snelheid van de wapenlevering operatie en de stress die dat zet op de logistieke resources:
One senior U.S. defense official said the chief risk of a near-term aid sprint for Ukraine, rather than the depletion of U.S. reserves, would be to other missions as the military devotes more air assets and personnel to moving a massive amount of equipment to Europe. “We have been looking at what would the options be … if we are directed to make that acceleration happen, and what the cost would be to other missions around the world,” the defense official said.
Het strategische besluit over de massieve levering is desondanks gevallen:
One senior U.S. defense official said the chief risk of a near-term aid sprint for Ukraine, rather than the depletion of U.S. reserves, would be to other missions as the military devotes more air assets and personnel to moving a massive amount of equipment to Europe. “We have been looking at what would the options be … if we are directed to make that acceleration happen, and what the cost would be to other missions around the world,” the defense official said.
Op de langere termijn wordt het aantal beschikbare militairen de dominante factor. Op dit moment heet Rusland op dat vlak betere papieren:
Long term, U.S. officials say, the gap between Russian and Ukrainian recruiting efforts probably will end up being far more important in determining the course of the war. Ukraine’s exhausted military has been challenged by severely undermanned front-line units, as well as a slow-going mobilization and training effort. The Kremlin, meanwhile, is managing to expand its forces slightly, even though it is sustaining major losses, one of the officials said.
Over de huidige situatie in Oekraïne zegt het artikel het volgende:
Donetsk regio:
Analysts tracking the conflict have in recent days reported a surge in Russian advances in western Donetsk oblast, putting the towns of Pokrovsk and Velyka Novosilka at risk and endangering Ukraine’s supply lines. But a senior U.S. defense official downplayed the threat of an immediate, large-scale breakthrough and attributed the Kremlin’s rapid gains to the flat and “pretty open” area south of Pokrovsk, which the official said is not heavily defended as Ukrainian forces fall back to more defensible positions.

“I anticipate once they get through that open terrain, and up against the more entrenched offenses that the Ukrainians have, it’ll become much more typical for them and you’ll return to the much slower pace of advance, the attritional grind that we’ve seen other times,” the senior U.S. defense official said.
Kursk regio:
This official likewise attributed Russian gains in the country’s Kursk region, where Ukraine is attempting to defend a cross-border incursion it launched this summer, to Moscow’s counteroffensive there. So far, the Kremlin’s gathering campaign — including forces supplied by ally North Korea — has allowed Moscow to recover slightly more than a third of the territory Ukraine seized.

Despite what the official called Ukraine’s “slow fallback” in Kursk, the official said that, unless either side significantly alters its level of effort and resources dedicated to Kursk, it will probably take Russia several months to fully dislodge Ukrainian forces from the territory.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
In de achtergrond is het een interessante zet van Biden. Het Amerikaanse militair-industriële complex, een flink onderdeel van Amerikaanse dynamiek van oligarchie, raakt nu al verslingerd aan de opbrengsten - voor transactionele Trump wordt dat nogal een dingetje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Russian spies surveilled Ukrainian troops at US base, trial hears: A Russian spy ring operating out of the UK tried to use sophisticated surveillance equipment to compromise and track the mobile phones of Ukrainian soldiers being trained at a US airbase in Germany, a court has heard.

Highlights:

The three defendants stand accused of participating in six different operations, all of which the prosecution alleges were to the direct advantage of the Russian state.

The court also heard how the spy ring planned to cover the Kazakhstan Embassy in London in fake pig’s blood as part of a staged protest.

As part of that same operation, the group discussed creating “deepfake” porn videos of the son of the President of Kazakhstan or seducing him in a “honeytrap”.

The third operation involved complex surveillance activity against Bergey Ryskaliyev, a former Kazakh politician living in exile in the UK, the court heard. It is alleged the group used black taxis, Deliveroo drivers and a fake NHS vehicle in order to surveil him.

Operation four was said to have targeted the Kazakh embassy and the son of the Kazakh president, a Russian ally. The prosecution claimed that the plans were to curry favour with the president, by offering solutions to problems of their own making.

The fifth operation took place at a sensitive US military base near the German city of Stuttgart, where Ukrainian soldiers were being trained on how to use the Patriot air defence system, the court heard.

A sophisticated piece of surveillance equipment called a “Stealth Catcher IMSI Grabber” was to be used to gather the details of the personal phones of Ukrainian troops there, the prosecution said.

If successfully gathered, this would have allowed the geolocation of the air defence systems once in the field, giving Russia a significant military advantage.

The final operation presented by the prosecution involved a plan to kidnap or kill a Russian dissident named Kirill Kachur, it said.

The court heard how all three defendants took part in a complex surveillance mission that involved a chain-smoking, fast food loving, Russian spy codenamed Red Sparrow.

All three deny the charges and the trial continues.

Bron: https://www.bbc.com/news/articles/c2ldnzj85x9o

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
De FBI adviseert Amerikanen alles wat ze enigszins geheim willen houden te bespreken via end-to-end encrypted apps, omdat hun volledige telefoonnetwerk nog steeds gecompromiteerd is en ze de inbreuk voorlopig niet kunnen verhelpen (het hangt samen met het fysiek vervangen van hardware begreep ik).

Microsoft heeft een aan China gelieerde hackgroep genoemd als de dader en het verhaal rondom de inbreuk in de Amerikaanse telecom infrastructuur is al maanden bekend. Het pijnlijkste is wel dat de 'point of entry' de verplichte backdoor voor Amerikaanse inlichtingendiensten zou zijn, die ze dus zelf gebruiken om hun eigen burgers af te luisteren.
The hacking campaign, nicknamed Salt Typhoon by Microsoft, is one of the largest intelligence compromises in U.S. history, and it has not yet been fully remediated. Officials on a news call Tuesday refused to set a timetable for declaring the country’s telecommunications systems free of interlopers. Officials had told NBC News that China hacked AT&T, Verizon and Lumen Technologies to spy on customers.
Tis dus blijkbaar nog steeds gaande en ze kunnen er nog niets aan doen.
“Our suggestion, what we have told folks internally, is not new here: Encryption is your friend, whether it’s on text messaging or if you have the capacity to use encrypted voice communication. Even if the adversary is able to intercept the data, if it is encrypted, it will make it impossible,” Greene said.

The FBI official said, “People looking to further protect their mobile device communications would benefit from considering using a cellphone that automatically receives timely operating system updates, responsibly managed encryption and phishing resistant” multi-factor authentication for email, social media and collaboration tool accounts.

The scope of the telecom compromise is so significant, Greene said, that it was “impossible” for the agencies “to predict a time frame on when we’ll have full eviction.”

The hackers generally accessed three types of information, the FBI official said.

One type has been call records, or metadata, showing the numbers that phones called and when. The hackers focused on records around the Washington, D.C., area, and the FBI does not plan to alert people whose phone metadata was accessed.

The second type has been live phone calls of some specific targets. The FBI official declined to say how many alerts it had sent out to targets of that campaign; the presidential campaigns of Donald Trump and Kamala Harris, as well as the office of Senate Majority Leader Chuck Schumer, D-N.Y., told NBC News in October that the FBI had informed that they had been targeted.
https://www.nbcnews.com/t...ps-cyberattack-rcna182694

Meer info over de hacks en de attack surface hier.

In principe wordt dit aan China toegeschreven, echter met oog op de doelwitten en de verzamelde informatie en het partnership model tussen China en Rusland is het meer dan denkbaar dat beide partijen elkaar voorzien van 'nuttige' informatie. Iets waar een denktank als Marshall Center tevens naar verwijst - the enemy of my enemy is my friend lijkt te prefaleren. Het feit dat vrijwel de volledige telecom omgeving van de VS en talloze andere landen genoemd in het Register artikel gecompromiteerd zijn laat wel zien dat China ook een niets ontziende strategie hanteert tegenover het westen.

De lijst is echter enorm lang inmiddels en telt al decennia aan beinvloeding en interfentie. Klein recent lijstje met soms bizarre Russische spionage zou je haren overeind moeten laten gaan. En dan nog de kinetische interventie die steeds meer lijkt plaats te vinden - aka fysieke sabotage.

Mijn vraag is: waar is de ophef?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Datzelfde vroeg ik mij inderdaad ook af bij de politiehack door een buitenlandse mogendheid.

Ik denk/vermoed dat dit soort abstrace manieren van oorlogsvoering niet tastbaar genoeg zijn voor de gemiddelde burger.

Optisch is er veel meer impact door een raket die inslaat. Een tank die door je straat rijdt. Beelden van overleden burgers etc. Dat kunnen mensen zich voorstellen. Maar zodra je het abstract maakt, kunnen veel mensen het minder goed bevatten.

Daardoor heeft het veel minder nieuwswaarde somehow.

Wel treurig, want oorlogsvoering in dit domein zal voor bijna alle Westerse landen een veel grotere impact hebben dan daadwerkelijk tanks/soldaten van een ander land - die zullen we ws niet snel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 11:26

XanderDrake

Build the future!

Het valt mij ook op dat men het er niet veel over heeft. Maar als ik in gesprekken met vrienden het er over heb, dan hebben ze het allemaal wel gelezen!

Ergens ben ik ook wel blij daarom. Rusland en China laten zien dat zij zichzelf als de vijand positioneren. Niet als tegenhanger of als concurrent, in zo'n rol ga je andermans kabels niet saboteren. En tegelijkertijd bereikt dit soort psychologische oorlogvoering zijn effect bij ons niet echt:

De steun voor Oekraine gaat gewoon door, meningen over China en vooral Rusland zijn bar slecht, de economie groeit en warempel; het kabinet gedraagt zich als een redelijk normaal kabinet binnen de bestuurlijke normen, zij het een stuk rechtser.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:29
Als je dan kijkt waar wie waar wel ophef over maakt, zie je ook wie als onderdeel wordt gebruikt in deze oorlog; we zijn niet voor niets zo druk met migranten en berbers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:30
-Bonalds schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:34:
[...]

Als je dan kijkt waar wie waar wel ophef over maakt, zie je ook wie als onderdeel wordt gebruikt in deze oorlog; we zijn niet voor niets zo druk met migranten en berbers ;)
Inderdaad, dit soort dingen staan veel te ver weg van wat mensen begrijpen en ze hebben er ook nog eens geen enkele last van. Je kunt je dan veel beter focussen op tastbare zaken ongeacht of ze echt een probleem zijn of niet (want zo niet kun je er wel een probleem van maken of op zijn minst mensen het idee geven dat er een probleem is).

Aan de andere kant ben ik er net zo goed van overtuigd dat de westerse inlichtingendiensten precies hetzelfde de andere kant op doen. Als je alleen al kijkt waar het AIVD af en toe mee komt kan het niet anders dan dat ze nog veel grootschaliger af kunnen luisteren dan al bekend is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
redwing schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:56:
[...]

Inderdaad, dit soort dingen staan veel te ver weg van wat mensen begrijpen en ze hebben er ook nog eens geen enkele last van. Je kunt je dan veel beter focussen op tastbare zaken ongeacht of ze echt een probleem zijn of niet (want zo niet kun je er wel een probleem van maken of op zijn minst mensen het idee geven dat er een probleem is).

Aan de andere kant ben ik er net zo goed van overtuigd dat de westerse inlichtingendiensten precies hetzelfde de andere kant op doen. Als je alleen al kijkt waar het AIVD af en toe mee komt kan het niet anders dan dat ze nog veel grootschaliger af kunnen luisteren dan al bekend is.
Die impact moeten we beter kwantificeren. Als MS al moord en brand schreeuwt en overheden om collectieve actie vraagt en de geraamde kosten de 10 biljoen dollar per jaar gaan overstijgen, van alle schade door cybercriminaliteit, dan kunnen we gerust stellen dat we geen begrotingstekort hebben maar een cybercrimininaliteitsprobleem.

Tis bizar om die cijfers te zien, maar ze blijken toch echt als acceptabel en onderbouwd rond te gaan. En toch maken we ons druk om zoals hierboven als gezegd, asielzoekers en berbers.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-12-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:39

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het is irrelevant wat de kosten zijn, het gaat erom wie ze precies moet dragen. Als dit direct op de rekening bij de belastingen komt (je weet wel, een speciale factuur voor 47,35 voor Schade door Cybercrime) dan gaat iedereen moord en brand schreeuwen, en heb je de gewenste(?) ophef. Zo lang dat door de verzekeraars betaald wordt, die hun premie wat omhoog doen, en daarna wordt je brood en postzegel nog 0.3 cent duurder; tja. Dat valt niet op tussen de normale inflatie.

Daarnaast vind ik 10 biljoen wel vrij enthousiast geschat, en is dit wereldwijd. Laat ik het anders zeggen: een andere club wordt hier 10 biljoen rijker van, en heeft dus nergens problemen mee. Kost de olie-industrie ons ook biljoenen per jaar omdat Shell 400 miljard omzet draait? Of is het gewoon deel van de economie, al lang verrekend?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@FreezeXJ nu geven 'we' de asielzoekers de schuld. Wacht maar tot elk tekort wordt gekoppeld aan Russische inmenging, dan verandert de toon van de muziek al snel.

Daarom hebben ze vanuit Moskou de asielzoekers voor ons uitgezocht en de pijlen die kant op gericht met behulp van hun useful idiots in Europa, de VS en waar dan ook.

Qua kosten: verbreed je blik vwbt de achtergrond van de kosten structuur:

- directe kosten na incidenten, talloze bedrijven gaan failliet, velen verliezen jaren aan omzet
- preventieve kosten
- afpersing (gaat grootendeels naar Rusland, NK en Iran)
- kosten voor verlies van IP (meeste daarvan gaat naar China, diefstal van kennis & informatie)
- verzekerde schade is enorm en groei jaarlijke explosief

Etc, etc

Je komt zo dus aan een enorme pak met geld, met net als bij een autoinbraak: voor 500,- winst maken ze 5000,- schade.

We zitten echt aan de verkeerde kant van het spectrum te kijken qua oorzaak, gevolg en toekomst. Tis ook een tolerantie paradox probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
In vervolg op een "Europese coalition of the willing" (XWB in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3").

Duitsland is bereid om troepen naar Oekraïne te sturen:
Duitsland is bereid om troepen naar Oekraïne te sturen als dat een staakt-het-vuren tussen Kyiv en Moskou in stand kan houden. Dat heeft de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock (43) dinsdag gezegd in Brussel. Als het de vrede dichterbij brengt, zal Duitsland daarbij volgens haar doen wat het kan.
Andere landen overwegen mee te doen:
Meerdere bondgenoten, waaronder Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, laten inmiddels doorschemeren open te staan voor het leveren van vredesmilitairen om een bestand te bewaken. Op de vraag of Duitsland daartoe ook bereid is, zegt Baerbock dat haar land ‘natuurlijk alles wat de vrede dient met al onze krachten zal ondersteunen’.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@XWB dus, Rusland heeft gewonnen wat het gewonnen heeft? Gaat dat niet erg makkelijk in ene?

Krim lekker verbonden met vaste land, China kan aan de slag om de mijnen in het oosten te legen et voila!

Wellicht lees ik ‘m niet goed, maar de toon lijkt recent in ene omgeslagen van (terug)winnen naar gewonnen geven. Kansloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:03:
@XWB dus, Rusland heeft gewonnen wat het gewonnen heeft? Gaat dat niet erg makkelijk in ene?

Krim lekker verbonden met vaste land, China kan aan de slag om de mijnen in het oosten te legen et voila!

Wellicht lees ik ‘m niet goed, maar de toon lijkt recent in ene omgeslagen van (terug)winnen naar gewonnen geven. Kansloos.
Niet ineens, maar eigenlijk al een tijdje helaas.

Democratien zijn simpelweg niet goed genoeg gequipeerd om langere tijden steun te geven aan andere landen voor een oorlog. Het staat even hoog op de agenda en dan roepen de politici holle frases als 'unwaivering support', maar uiteindelijk komen er weer nieuwe politici, of zijn de bestaande politici drukker met hun eigen agenda om weer herkozen te worden etc etc.

En vanaf het begin was al duidelijk dat Oekraine alleen kon doorvechten zolang er brede steun kwam vanuit de coalities. Nu die steun onzeker wordt, wordt er van verschillende kanten aangestuurd op een (tijdelijk?) einde van de oorlog.

Dit gaat natuurlijk vol boomerangen in ons gezicht. Rusland zit in een volledige oorlogseconomie en zal ook in tijden van wapenstilstand zich snel militair blijven versterken en zal op een voor hun goed moment weer keihard toeslaan. Ons enige geluk is dat Rusland redelijk incompetent blijft.

Maar dat we ons maar moeten vasthouden aan de incompetentie van Rusland als lichtpuntje, zegt genoeg over de treurige situatie waarin Europa zich bevindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:25
Requiem19 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:19:
[...]

Niet ineens, maar eigenlijk al een tijdje helaas.

Democratien zijn simpelweg niet goed genoeg gequipeerd om langere tijden steun te geven aan andere landen voor een oorlog. Het staat even hoog op de agenda en dan roepen de politici holle frases als 'unwaivering support', maar uiteindelijk komen er weer nieuwe politici, of zijn de bestaande politici drukker met hun eigen agenda om weer herkozen te worden etc etc.
Het lukte het VK en de VS anders toch aardig ten tijde van WO2. Het vervelende is dat media en beeldvorming grotendeels door de agressor beheerst wordt (mis-/desinfo fabriekjes hebben de neiging of in Rusland/NK te staan, of met daaraan gelieerde (of betaalde) partijen te gebeuren). We zitten niet meer allemaal voor de radio om naar Churchill te luisteren, en doen wij hij ons vraagt. We swipen liever over een platform van de vijand (tiktok) naar breinsuikers (hapklare onzin) te kijken.

Het wordt tijd dat wij even serieus over info oorlog gaan denken als de Russen dat al heel lang doen. Wij blijven, overigens niet per toeval, in hurrdurr freespeech hangen en snappen er niets van.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 04-12-2024 16:52 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Brent schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:52:
[...]

Het lukte het VK en de VS anders toch aardig ten tijde van WO2.
We zitten nu op meer dan 1000 dagen oorlog in UA.

De US ging zich pas bemoeien met de oorlog in Europa toen ze in december 1941 gebombardeerd werden in Pearl Harbor door Japan. Van eind 1941 tot het einde van WO 2 is niet heel veel langer dan waar we nu op zitten. En dan hebben we het over een EU continentale oorlog en niet een oorlog in 1 land...
[/quote]
Het vervelende is dat media en beeldvorming grotendeels door de agressor beheerst wordt (mis-/desinfo fabriekjes hebben de neiging of in Rusland/NK te staan, of met daaraan gelieerde (of betaalde) partijen te gebeuren). We zitten niet meer allemaal voor de radio om naar Churchill te luisteren, en doen wij hij ons vraagt. We swipen liever over een platform van de vijand (tiktok) naar breinsuikers (hapklare onzin) te kijken.

Het wordt tijd dat wij even serieus over info oorlog gaan denken als de Russen dat al heel lang doen. Wij blijven, overigens niet per toeval, in hurrdurr freespeech hangen en snappen er niets van.
En verder heb je zeker gelijk, de democratisering van media - maw de opkomst van social media - heeft in tegenstelling tot de verwachting niet geleid tot meer openheid en transparantie, maar tot een ongelofelijk groot scala van beïnvloedingsmogelijkheden.

Kijk alleen naar wat er nu in Roemenië gebeurt. Een nauwelijks bekende kandidaat die letterlijk 0 tijd besteed heeft aan de klassieke manier van campagne voeren kreeg een ongelofelijke hoeveelheid van de stemmen. Louter door een zeer aggressieve TikTok campagne met misinformatie ws deels gestuurd door Rusland.

https://nos.nl/artikel/25...ne-maar-nu-is-het-te-laat

Een paar quotes uit dit artikel:
"Er zijn zo veel mensen hier die vanwege TikTok op hem gestemd hebben maar niet eens zijn voornaam wisten", zegt een gepensioneerde engineer die niet blij is met de keuze tussen de twee kandidaten aanstaand weekend. "Dus dat is vreemd. Ze weten niet op wie ze stemmen."
De 35-jarige Mona Lisa, die serveerster is in een pizzeria, hoorde voor het eerst van Georgescu op TikTok. "Hij is de enige kandidaat die ik vertrouw", zegt ze tussen het bedienen door. "Voor mij is het belangrijk dat Roemenië weer wordt hoe het was, zoals in de tijd van Ceausescu."
Mona Lisa, geboren in het jaar van de val van Ceausescu, pakt haar telefoon erbij en opent TikTok. In haar tijdlijn verschijnt de ene na de andere video met Georgescu. Over de vragen rond mogelijk misbruik van de app door zijn campagne maakt ze zich geen zorgen. "Hij wilde gewoon niet op tv verschijnen", zegt Mona Lisa. "Hij werd gepromoot op TikTok, door ons, door het volk. Niet door hemzelf."
En dan lees je dus hoe makkelijk het is:
Inmiddels hebben journalisten Tiktokkers gesproken die erkennen dat ze geld hebben ontvangen om pro-Georgescu content te verspreiden. De kandidaat zelf ontkent een cent te hebben uitgegeven aan de politieke campagne online. Zijn succes zou alleen te danken zijn aan het werk van vrijwilligers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:59

ManiacsHouse

Scheisse!

Requiem19 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:06:
[...]

De US ging zich pas bemoeien met de oorlog in Europa toen ze in december 1941 gebombardeerd werden in Pearl Harbor door Japan. Van eind 1941 tot het einde van WO 2 is niet heel veel langer dan waar we nu op zitten. En dan hebben we het over een EU continentale oorlog en niet een oorlog in 1 land...
[/quote]

[...]

En verder heb je zeker gelijk, de democratisering van media - maw de opkomst van social media - heeft in tegenstelling tot de verwachting niet geleid tot meer openheid en transparantie, maar tot een ongelofelijk groot scala van beïnvloedingsmogelijkheden.

Kijk alleen naar wat er nu in Roemenië gebeurt. Een nauwelijks bekende kandidaat die letterlijk 0 tijd besteed heeft aan de klassieke manier van campagne voeren kreeg een ongelofelijke hoeveelheid van de stemmen. Louter door een zeer aggressieve TikTok campagne met misinformatie ws deels gestuurd door Rusland.

https://nos.nl/artikel/25...ne-maar-nu-is-het-te-laat

Een paar quotes uit dit artikel:

[...]

[...]

[...]

En dan lees je dus hoe makkelijk het is:

[...]
Ik lees het met verbazing. Dat kind is geboren in het jaar dat die mafklapper van het toneel verdween. Ze wil terug naar het Roemenië van Ceausescu... Que?! 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
ManiacsHouse schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:09:
[...]

Ik lees het met verbazing. Dat kind is geboren in het jaar dat die mafklapper van het toneel verdween. Ze wil terug naar het Roemenië van Ceausescu... Que?! 8)7
Je kan het haar niet kwalijk nemen. Het enige wat zij ziet als zij haar telefoon opent zijn filmpjes van een paar seconden die overtuigend laten zien ‘hoe fantastisch’ het toen was.

Als je dat constant vanuit verschillende kanten hoort en ziet ga je dat geloven.

Het is een moderne vorm van brainwashing. Mensen die minder gewend zijn om kritisch te denken zijn daar gewoon heel vatbaar voor. Zeker als je inspeelt op standaard sentiment dat de huiige overheid corrupt is, je geld steelt etc etc.

De grote vraag is hoe open zich hiertegen gaan wapenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ondertussen op zee: een Russisch marineschip heeft lichtkogels afgevuurd op Duitse militaire helikopter 8)7
In de Oostzee zou een incident zijn gebeurd tussen een Russisch marineschip en een Duitse militaire helikopter. Dat maakte de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock bekend. Het Russisch marineschip zou lichtkogels hebben afgevuurd op de helikopter, die op verkenning was. Het gebruik daarvan is normaal enkel toegestaan in noodgevallen.

De minister zei dit in de marge van de Navo-bijeenkomst in Brussel aan het Duitse persbureau DPA. Ze gaf geen verdere details. Baerbock kondigde wel aan dat de bewaking van pijpleidingen en datakabels in de Oostzee zal worden opgevoerd. Die maatregel komt er nadat er vorige maand twee datakabels beschadigd werden.

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:24:
[...]

Je kan het haar niet kwalijk nemen. Het enige wat zij ziet als zij haar telefoon opent zijn filmpjes van een paar seconden die overtuigend laten zien ‘hoe fantastisch’ het toen was.

Als je dat constant vanuit verschillende kanten hoort en ziet ga je dat geloven.

Het is een moderne vorm van brainwashing. Mensen die minder gewend zijn om kritisch te denken zijn daar gewoon heel vatbaar voor. Zeker als je inspeelt op standaard sentiment dat de huiige overheid corrupt is, je geld steelt etc etc.

De grote vraag is hoe open zich hiertegen gaan wapenen.
Ik zou voorstellen dat mensen eens hard en consistent aan de deuren gaan kloppen van de partijen in het Nederlandse die onder menig mom en marketing de structuren van onderwijs én publiek omroep bestel af zoeken te breken - inclusief de partijen die de afgelopen twaalf jaar daar het voorwerk bij hebben gedaan.

Want zo langzamerhand begint het in de buurt te komen van landverraad.

Je maakt immers je bevolking integraal kwetsbaar.

Misschien ietwat scherp gesteld zo, maar onder de streep komt het hier wel op neer. Leuk dat je als rechts-conservatief allemaal mooie plannen hebt van neo-feodale segregatie, verdomming, darwinisme en zo voorts en zo verder om maar aan de macht te blijven - maar wat heb je daar aan als je op die manier het collectieve, en dus ook je eigen, vermogen tot weerstand onderuit haalt.

Het is een soort Quisling 2.0 gedragslijn ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:01

Fiber

Beaches are for storming.

XWB schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:29:
Ondertussen op zee: een Russisch marineschip heeft lichtkogels afgevuurd op Duitse militaire helikopter 8)7

[...]
Mogen van mij direct een paar torpedo's in. Eigenlijk in elk Russisch oorlogsschip of oorlogsvliegtuig dat binnen schootsbereik komt. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:05
Fiber schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:55:
[...]

Mogen van mij direct een paar torpedo's in. Eigenlijk in elk Russisch oorlogsschip of oorlogsvliegtuig dat binnen schootsbereik komt. O-)
Dat durven wij echter niet, we blijven passief in Europa, Rusland gaat gewoon steeds een stapje verder.

Meer dan 2 % naar defensie? Nee hoor dat vinden we het niet waard, terwijl Rusland bezig is met een oorlogseconomie een enorm leger op te bouwen blijven we gewoon traag verder kwakkelen.

We vinden alleen onze eigen portemonnee en binnengrenzen belangrijk net zoals amerika dat met Trump ook gaat doen.
GG

[ Voor 40% gewijzigd door Stylze op 04-12-2024 22:07 ]

Playstation 5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Weer tijd voor een surprised picachu in Roemenië:
https://nos.nl/l/2547095
Roemeense veiligheidsraad: Rusland heeft presidentsverkiezingen beïnvloed
Beïnvloeding door Rusland bij de verkiezing, wie had dat nu kunnen verwachten? ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:17

ZenTex

Doet maar wat.

XWB schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:29:

[...]
Dat is omdat de munitie voor luchtafweer op is, dus ze moeten het met lichtkogels doen.
Als e lichtkogels op zijn mogen ze straks "boem boem gaan roepen" :+

Alle gekheid op een stokje, lichtkogels afvuren is geen "show of strength", hoe graag de Russen dat ook willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Goed nieuws van de Finse politie:
Police do not suspect any criminal offence in either of the cable damage incidents in Southern Finland

There is no reason to suspect criminal activity in the two cable damage incidents which the police were informed of on Tuesday, 03 December.

The police have been investigating the two cable damage incidents reported on Tuesday 03 December 2024 and the surrounding circumstances. Two cases from the Southern Finland region were reported to the police. There is no suspicion of any criminal offence in either case, as the damages were caused by excavation work. The police will not initiate criminal investigation into either case.
Zo kan het dus ook.

Meer info via deze post Raindeer in 'Zweden en Finland ontdekken opnieuw breuk in internetkabel - update'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
Stylze schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:03:
[...]

Dat durven wij echter niet, we blijven passief in Europa, Rusland gaat gewoon steeds een stapje verder.
Wordt tijd dat een klein europees guerrilla groepje een boot (o.i.d.) laat zinken zodat we wel als Europa actiever betrokken worden. Decennia aan oefeningen mogen wat mij betreft in de praktijk gebracht worden.
Dit is natuurlijk wel 'het beste', dat het niet door de Russen gedaan is, maar ergens ook wel weer jammer. Kunnen we niet als Europa ook Russische tactieken erop los laten en alles de schuld geven aan de Russen? 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door PASware op 05-12-2024 07:25 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
In mijn infrastructuur management jaren heb ik helaas talloze foto's van leveranciers van fiberverbindingen gehad waarbij er tijdens werkzaamheden fibers kapotgetrokken waren door graafmachines. Waar we in NL blijkbaar goed om gaan met notering van bekabeling en ik het eigenlijk niet zo vaak mee maakte, heb ik in Duitsland en Frankrijk echt meerdere keren doorgeknipte kabels gehad.

Nu dat Chineze schip met Russische bemanning nog 'even' enteren :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
Requiem19 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:06:
[...]

De vraag was: kan een democratie aandachtsspanne hebben? Het antwoord is dus ja.

Wat zijn de voorwaarden daarvoor? Onder andere het gevoel dat het om iets groters gaat dan een conflict tussen twee landen.

Maar, zoals in het tweede deel van mijn reactie, waar je het mee eens bent, is dat het ook. Rusland is actief in het Westen, met het doorsnijden van kabels, plegen van moorden op dissidenten, mis- en desinfo, verkiezingsbeinvloeding, financiering van internationale netwerken in hun voordeel, allerhande spionage en sabotageactiviteiten, directe inzet conflicten om ons te treffen (waarom kwamen er ook alweer een miljoen Syriers naar Duitsland?), en zo kan ik nog wel even doorgaan.

We zitten in een continentale oorlog. De vraag is waarom we dat niet zo zien of ervaren. Zoals Pomerantsev zo mooi voor ons samenvat: de Russen zijn heer en meester in oorlogsvoering met software. Waarmee hij refereert aan de ideeën die wij in ons hoofd hebben. Wij herkennen dit niets eens, zelfs niet na de eeuw van de Sovjet Unie. Dat is ons probleem, onze zwakte. Het is een uitbuiting van de culturele onderwaardering van de zogenaamd (komt ie) softe wetenschappen zoals psychologie en sociologie. Wij willen dat, grosso modo, niet zien, en de reikwijdte is nog altijd grotendeels beperkt tot kleine hoekjes. Wel steeds invloedrijkere overigens. Niemand die eens lijkt na te denken over waarom marketing de grootste sector ter wereld is. Waarom willen we dit niet zien; daar zijn heel veel redenen voor, en een goed epistel of boek zou weleens nuttig kunnen zijn, maar we kunnen zondermeer vaststellen dat het zo is.

De oorlog is er. We kiezen er echter voor het niet door te hebben.

Heel merkwaardig, zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 05-12-2024 09:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Brent dank voor de aanvulling/toelichting - krijg het soms maar lastig uitgelegd. Qua patronen is het een herkenning zonder twijfel of voorbehoud, het is echter collectieve cognitieve dissonantie die de samenleving nekt. De pijn, of het nu in schade door cybercriminaliteit uitgedrukt moet worden of door opzettelijke migratie van mensen uit het Midden Oosten of Afrika, moet direct en bij herhaling gekoppeld worden aan de dader. (De vluchtelingen stroom uit UA is overigens ook enorm geweest, alleen is het daar opvallend stil over - wellicht omdat de culturele match en individuele motivatie zo groot zijn dat deze groep vooral meedraait en niet voor grote onrust heeft gezorgd.)

Eerst dacht ik dat onze eigen normen en waarden meer van ons vereisen, grotere plicht om bewijsvoering aan te leveren, meer feiten nodig zijn voor we een beschuldiging mogen uiten - alleen de laatste 10 jaar is dat bewijs, bij herhaling, keer op keer, geleverd.

En zelf als je het op een rij zet, optelt, verzamelt, in het gezicht wrijft en duwt, wil 'men' in algemene zin er niet aan. Er is dus iets anders aan de hand - cognitieve dissonantie, maar ook succesvolle frames van victim blaming en innemen van slachtofferrollen is bizar.

Meesters in beinvloeding door en van software, mooi verwoord. Maar het gebrek aan herkenning van de situatie zoals die is, is een langere route dan louter 'informeren'. Het is herprogrammeren.

Overigens ken ik mensen bij defensie en ik begreep dat binnen de volledige breedte van de strijdkrachten men de oproep heeft gedaan om de 'hoofdtaak 1' thuis te bespreken. Waarbij opperbevel zich aan het voorbereiden is op het uitvoeren van die taak en men de training op die taak aan het inzetten is. Hoofdtaak 1 is het beschermen van eigen land en dat van (NAVO) bondgenoten. Daar dringt het blijkbaar inmiddels wel door. Zelfs voor deze mensen kwam het toch als een schok begreep ik.

Disclaimer: tis geen opening om een WO3 scenario in elkaar te zetten, de titel van het artikel is er wellicht naar, maar de onderliggende boodschap verdient meer.

Europe Quietly Prepares for World War III

Wat in dit artikel opvalt is niet de doom-and-gloom, maar de erkenning voor het gegeven dat dit conflict zich niet 100% traditioneel frontlinie-kinetisch gaat afspelen, of zich reeds afspeelt, maar zoals hierboven in diverse reacties besproken a-synchroon afspeelt. Dus: sabotage, ondermijning, beinvloeding, etc.
With warnings swirling over a possible war with Russia in a matter of years, NATO's European members have already started laying the groundwork for defenses, should Russian troops set foot on alliance soil.

"Russia is preparing for a war with the West," Bruno Kahl, the head of Germany's foreign intelligence service, said in late November.

But it's not likely to be a large-scale attack into NATO territory, the intelligence chief warned. Moscow could opt for a limited incursion or upping its hybrid warfare tactics to probe the alliance's conviction, Kahl said.

NATO is trying to prepare for both scenarios: an all-out war, and less obvious techniques designed to undermine stability in the alliance's member countries.
Dus: geklooi met kabels in de zee, prutsen met social media, mensen omleggen, het is allemaal onderdeel van de reeds gestarte (of zoals ook al 's aangeven door een aantal hier, nooit gestopte) oorlog.
"There are multiple options for Russia to test the cohesion of the alliance," including limited land grabs, the former head of NATO's Multinational Corps Northeast based in northwest Poland, Lieutenant General Jürgen-Joachim von Sandrart, told Newsweek just before leaving his post in November.
Punt is ook hier dat opportunisme prefaleert: je hebt dus geen goed beeld van wat Rusland et al van plan is, omdat dit vooral ingegeven zal worden door moment en kans.

Tevens is er eindelijk openlijke erkenning voor het feit dat het Russische leger technologisch inferieur is, maar dat deze Westerse superioriteit je niet (voldoende) helpt in de oorlogsvoering die ze bereid zijn te voeren. Zoals we nu in UA zien is louter 'deterrence' niet genoeg als men bereid is alles in te zetten en op te geven voor hun doel.
Estonia's foreign intelligence service warned in February NATO "could face a Soviet-style mass army in the next decade" if Russia successfully reforms its military. The army would be "technologically inferior" to NATO forces in areas other than electronic warfare and long-range strikes, the service said, but its "military potential would be significant."
Bron, zonder paywall.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Brent schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:24:
[...]

De vraag was: kan een democratie aandachtsspanne hebben? Het antwoord is dus ja.

Wat zijn de voorwaarden daarvoor? Onder andere het gevoel dat het om iets groters gaat dan een conflict tussen twee landen.

Maar, zoals in het tweede deel van mijn reactie, waar je het mee eens bent, is dat het ook. Rusland is actief in het Westen, met het doorsnijden van kabels, plegen van moorden op dissidenten, mis- en desinfo, verkiezingsbeinvloeding, financiering van internationale netwerken in hun voordeel, allerhande spionage en sabotageactiviteiten, directe inzet conflicten om ons te treffen (waarom kwamen er ook alweer een miljoen Syriers naar Duitsland?), en zo kan ik nog wel even doorgaan.

We zitten in een continentale oorlog. De vraag is waarom we dat niet zo zien of ervaren. Zoals Pomerantsev zo mooi voor ons samenvat: de Russen zijn heer en meester in oorlogsvoering met software. Waarmee hij refereert aan de ideeën die wij in ons hoofd hebben. Wij herkennen dit niets eens, zelfs niet na de eeuw van de Sovjet Unie. Dat is ons probleem, onze zwakte. Het is een uitbuiting van de culturele onderwaardering van de zogenaamd (komt ie) softe wetenschappen zoals psychologie en sociologie. Wij willen dat, grosso modo, niet zien, en de reikwijdte is nog altijd grotendeels beperkt tot kleine hoekjes. Wel steeds invloedrijkere overigens. Niemand die eens lijkt na te denken over waarom marketing de grootste sector ter wereld is. Waarom willen we dit niet zien; daar zijn heel veel redenen voor, en een goed epistel of boek zou weleens nuttig kunnen zijn, maar we kunnen zondermeer vaststellen dat het zo is.

De oorlog is er. We kiezen er echter voor het niet door te hebben.

Heel merkwaardig, zeker.
Jij zegt dat het we niet willen zien. Ik denk dat we het niet kunnen zien.

Het is geen keuze om het niet door te hebben, het is onkunde. Of anders gezegd, Rusland weet waar onze blinde vlek zet en heeft eindelijk door hoe ze goed in onze blinde vlek kunnen porren.

De denkfout - IMO - die veel gemaakt wordt is deze situatie vanuit ons individuele perspectief te kijken. Jij, ik, veel anderen hier verdiepen ons hier enorm in en zorgen ervoor dat we nieuws tot ons nemen uit (relatief) betrouwbare bronnen. Daarnaast hebben wij de capaciteit om kritisch te denken, hebben de meeste van ons vermoedelijk een behoorlijk goede baan en relatief weinig financiële zorgen.

Als je kijkt naar de bekende Maslov periode staat een redelijk deel van deze community vrij hoog op deze tredes. Dan heb je de mentale capaciteit om je zorgen te maken over geo-politieke en holistische ontwikkelingen. Als jij echter je zorgen maakt om je bestaanszekerheid, toegenomen prijzen, baanonzekerheid etc etc dan ligt je prioriteit bij de onderste twee tredes van de piramide.

Pas als je leven zo is dat je onderste twee needs in orde zijn kun je je druk maken om abstractere zaken.

Wat je nu ziet gebeuren is dat mensen die het gevaar goed zien aankomen eigenlijk op een repeatstand maar blijven zeggen hoe belangrijk het is. Maar het grote probleem is dat die boodschap volledig langs een groot gedeelte van onze bevolking gaat, hoe vaak je het ook herhaalt.

Wat dus de grote uitdaging is: hoe verkopen we dit probleem aan de maatschappij op een manier dat zij dit ook als essentieel ervaren - waarna er vanzelf politiek draagvlak komt om hier meer tijd, geld en resources aan te besteden.

Afbeeldingslocatie: https://www.managetosoar.com/wp-content/uploads/2022/05/Maslows-pyramid-1024x665.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Requiem19 door dezelfde principes te gebruiken die nu tegen ons gebruikt worden: vertalen naar de wel-voelbare impact.

Als het Rusland lukt om half Europa in de ban van de (deels) door Rusland zelf gestuurde vluchtelingen te laten staren, waarom zou het ons dan niet lukken dat systeem en de actoren daarin te benoemen.

Probleem is dat we wel tolereren dat extreem rechts een ondefinieerbare groep mensen op de korrel neemt, maar zodra we 'de Russen doen dit' roepen begint iedereen 'sst sst maak ze nu niet boos' te roepen. Zelfs rondom het MH17 dossier hebben we Bellingcat nodig gehad om de Vinger op de Zere Plek te leggen: Rusland.

Snap je argumentatie en ik denk dat je gelijk hebt als je kijkt naar het herkennen van oorzaak-gevolg, met die kanttekening dat we zo erg goed bespeeld worden we er zelf al decennia aan meewerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
NiGeLaToR schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:39:
@Requiem19 door dezelfde principes te gebruiken die nu tegen ons gebruikt worden: vertalen naar de wel-voelbare impact.

Als het Rusland lukt om half Europa in de ban van de (deels) door Rusland zelf gestuurde vluchtelingen te laten staren, waarom zou het ons dan niet lukken dat systeem en de actoren daarin te benoemen.

Probleem is dat we wel tolereren dat extreem rechts een ondefinieerbare groep mensen op de korrel neemt, maar zodra we 'de Russen doen dit' roepen begint iedereen 'sst sst maak ze nu niet boos' te roepen. Zelfs rondom het MH17 dossier hebben we Bellingcat nodig gehad om de Vinger op de Zere Plek te leggen: Rusland.

Snap je argumentatie en ik denk dat je gelijk hebt als je kijkt naar het herkennen van oorzaak-gevolg, met die kanttekening dat we zo erg goed bespeeld worden we er zelf al decennia aan meewerken.
Zeker, de aanwezigheid van Rusland en aan Rusland gelieerden is enorm in allerlei digitale spaces waar beïnvloeding het makkelijkste werk (zie mijn quotes gisteren over Roemenië).

Maarrrr: we kunnen ook kijken hoé (extreem) rechts deze beïnvloeding zo goed doet. Die lessen kan en moet het tegengeluid gebruiken om tot betere messaging te komen. Wat simpelweg aanslaat bij een groot deel van de bevolking is - IMO -:

- Simpele messaging. Oneliners.
- Geen zaken verbieden (je mag niet meer in je benzine/diesel auto want...)
- Maar juist het verleden verheerlijken en een terugkeer naar toen beloven
- Wantrouwen zaaien over de overheid
- Het doen lijken alsof het hele volk achter rechts staat (zie Roe: men denkt dat het viral gaan van de extr rechtse kandidaat kwam door het volk zelf)

Een paar punten van bovenstaande kan het tegengeluid niet overnemen (bijv wantrouwen zaaien over de overheid). Maar op andere punten moeten we gewoon een veel beter narratief bedenken dat laat zien dat we 75% van de maatschappij VEEL beter begrijpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
Requiem19 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:26:
[...]

Jij zegt dat het we niet willen zien. Ik denk dat we het niet kunnen zien.

Het is geen keuze om het niet door te hebben, het is onkunde. Of anders gezegd, Rusland weet waar onze blinde vlek zet en heeft eindelijk door hoe ze goed in onze blinde vlek kunnen porren.
Hoe zegt Virtuozzo het ook altijd weer? "Hou jij ze arm, hou ik ze dom." De onkunde is een consequentie van bewuste en onbewuste opzet. Wat iedereen wel kan is eens rustig lezen en luisteren naar mensen die die dan wel doorhebben. Dat heet leren. Iedereen kan het. We leren echter te weinig fundementele kennis, en daarmee bedoel ik als ex-natuurkundige niet over quarks en kwantumvelden (nouja, dat ook :) ), maar over hoe het brein werkt. Hoe een groep breinen werkt. Hoe miljarden breinen samen- of tegenwerken.

Dat niet leren, maar de voorkeur geven aan rijk worden met crypto, social media algo's, waar de aanbiedingen zijn, bordspelregels, tsja, laat dat dan zijn waar ik sommige van mijn tegenstanders gelijk geef: we zijn teveel bezig met decadentie. We moeten het gewoon gaan vinden meer basic kennis op te doen.

Want dan is het eigenlijk ook heel makkelijk te zien allemaal.
Wat dus de grote uitdaging is: hoe verkopen we dit probleem aan de maatschappij op een manier dat zij dit ook als essentieel ervaren - waarna er vanzelf politiek draagvlak komt om hier meer tijd, geld en resources aan te besteden.

[Afbeelding]
Zolang mensen 8 uur per dag voor de TV zitten of op hun telefoon, hebben ze ook tijd een uur per dag een boek te lezen.

Maargoed, ik ben het er zeker mee eens, er zou veel meer en veel toegankelijkere literatuur (en docu's, en TikTokkers en weet ik wat) mogen zijn die zulke basiskennis tentoonspreiden. De wereld is tenslotte gevuld met alleen maar concrete voorbeelden die je met zulke kennis zou kunnen illustreren.

Waarom vecht jij om je huur te betalen, en Zuid-Assers niet? Dat is allemaal geen toeval, en hoeft ook helemaal niet zo te zijn. We hebben ons slechts laten overtuigen (of liever: bullshitten). Er is 1 ding pijnlijker dan moeten toegeven dat je erin bent geluisd, en dat is het niet eens zien dat het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Requiem19 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:45:
[...]

Zeker, de aanwezigheid van Rusland en aan Rusland gelieerden is enorm in allerlei digitale spaces waar beïnvloeding het makkelijkste werk (zie mijn quotes gisteren over Roemenië).

Maarrrr: we kunnen ook kijken hoé (extreem) rechts deze beïnvloeding zo goed doet. Die lessen kan en moet het tegengeluid gebruiken om tot betere messaging te komen. Wat simpelweg aanslaat bij een groot deel van de bevolking is - IMO -:

- Het doen lijken alsof het hele volk achter rechts staat (zie Roe: men denkt dat het viral gaan van de extr rechtse kandidaat kwam door het volk zelf)

Een paar punten van bovenstaande kan het tegengeluid niet overnemen (bijv wantrouwen zaaien over de overheid). Maar op andere punten moeten we gewoon een veel beter narratief bedenken dat laat zien dat we 75% van de maatschappij VEEL beter begrijpen.
Helemaal eens!

Het is alleen dat 'morele gedoe' wat ons er van weerhoudt om dingen te roepen als 'Rusland ontneemt onze ouderen goede zorg' terwijl je daar een pleidooi over kunt houden (kosten door schade gaat niet naar ouderezorg) wat nog beter te onderbouwen is dan menig tiktok talking point.

Maar, leren van populisme voelt wellicht een beetje pijnlijk - want je wilt jezelf niet 'verlagen' tot 'dat niveau' terwijl de les is dat een groot deel van de mensen totaal geen beleving ervaart bij wat dan blijkbaar het intellectuele alternatief moet zijn waarin we vooral met complexe zinnen en ingewikkelde woorden mensen uitleggen dat ze te fucking dom zijn om te snappen wat er gebeurt.

Om het maar wat platter te presenteren - daar wordt zeker enorm gefaald. Waar ik nog wel mee worstel is het aandoen van geweld aan de realiteit zolang de boodschap maar in een oneliner past. Dat is immers wat er feitelijk gebeurt, de inhoud is ondergeschikt geraakt aan de boodschap om de onderbuik te winnen. Ik bedoel, van de 5 punten die je aanhaalt zijn er 5 vooral sentimenteel en emotioneel gedreven en niet inhoudelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
NiGeLaToR schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:51:
[...]

Helemaal eens!

Het is alleen dat 'morele gedoe' wat ons er van weerhoudt om dingen te roepen als 'Rusland ontneemt onze ouderen goede zorg' terwijl je daar een pleidooi over kunt houden (kosten door schade gaat niet naar ouderezorg) wat nog beter te onderbouwen is dan menig tiktok talking point.

Maar, leren van populisme voelt wellicht een beetje pijnlijk - want je wilt jezelf niet 'verlagen' tot 'dat niveau' terwijl de les is dat een groot deel van de mensen totaal geen beleving ervaart bij wat dan blijkbaar het intellectuele alternatief moet zijn waarin we vooral met complexe zinnen en ingewikkelde woorden mensen uitleggen dat ze te fucking dom zijn om te snappen wat er gebeurt.

Om het maar wat platter te presenteren - daar wordt zeker enorm gefaald. Waar ik nog wel mee worstel is het aandoen van geweld aan de realiteit zolang de boodschap maar in een oneliner past. Dat is immers wat er feitelijk gebeurt, de inhoud is ondergeschikt geraakt aan de boodschap om de onderbuik te winnen. Ik bedoel, van de 5 punten die je aanhaalt zijn er 5 vooral sentimenteel en emotioneel gedreven en niet inhoudelijk.
De moraliteit staat ons in de weg (staat ons als Europa überhaupt in de weg, zie hoe wij jarenlang als een soort morele ridder over de wereld zijn gegaan om even te vertellen hoe landen mensenrechten moeten verbeteren).

Het punt van de Maslov piramide komt daar ook terug: je houdt je alleen bezig met moraliteit als je in het bovenste stukje van de piramide zit. De Grieken hadden ook hun filosofische opleving toen zij zelf hun akkers niet meer hoefden te verbouwen maar slaven uit andere landen dat voor hun deden. Ineens was er tijd over en gingen ze urenlang discussiëren op het plein in Athene over filosofie.

Guess what we are doing here this morning...

En diezelfde moraliteit zorgt ervoor dat we het 'echte verhaal' en het 'genuanceerde' verhaal zo goed mogelijk willen vertellen. Maar de vraag is: als jij een verhaal perfect vertelt, maar de ontvanger van jouw verhaal onthoudt 0.1% van wat je gezegd hebt: hoe goed was dan je boodschap?

Voor mij is het evident dat links (of het midden, of niet-populisten) zichzelf volledig opnieuw moet uitvinden en moet zorgen dat de ontvanger van de boodschap niet 0.1% onthoudt, maar 50%. En wellicht is daar een extra stap in onze moraliteit voor nodig, waarbij de moraliteit conditioneel wordt bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Requiem19 de vraag is dan: waarom staan er alleen maar semi sadistische tech miljardairs op om die boodschap wel succesvol te verspreiden. What kind of person does it take - om niet autocratische dictatoriale trekjes te ontwikkelen en toch het sentiment te raken :)

Storytelling was altijd al belangrijk, alleen.. de begrijpelijkheid en impact gaat boven inhoudelijkheid (of zelfs waarheidsgetrouwheid) als je dit wilt 'winnen' blijkt dus. Al is er in het verleden wel met succes een good vs evil narratief ingezet om democratieen te winnen voor een collectief doel. Dat is wellicht weer onderdeel van het verhaal - over onze vrijheid, normen en waarden en de bedreiging die mensen die claimen dat je vrijheid wordt afgepakt omdat je je gratis opgewekte stroom moet gebruiken om je auto op te laden daadwerkelijk vormen voor je feitelijke vrijheid.

Ik stond nu (qua weer) overigens wel liever op een plein in Athene om deze discussie te voeren, maar dat terzijde. Dat van die slaven is dan weer niet zo fijn aan 'alles was vroeger beter'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:23:
Het pijnlijkste is wel dat de 'point of entry' de verplichte backdoor voor Amerikaanse inlichtingendiensten zou zijn, die ze dus zelf gebruiken om hun eigen burgers af te luisteren.
NOBUS, what could go wrong :F laat dit een les zijn voor degenen die achterdeurtjes in E2EE willen.

Wat zijn de gevolgen voor Nederland, operationeel gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Requiem19 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:45:
[...]

Nederland heeft al meer meerdere decennia op een rij rechtse kabinetten, en ik heb nou niet de indruk dat rechts de boodschap zo goed kan brengen. Onder de kabinetten-Rutte kwam de boodschap niet over.

Ik vraag mij alleen af hoe de bevolking zal reageren wanneer blijkt dat de beloftes niet waargemaakt kunnen worden. Terug naar het verleden kan per definitie niet. Het verleden wordt verheerlijkt door alleen de 'goede' dingen te benadrukken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@XWB je zou (extreem) rechts ook kunnen lezen als 'populistisch'.

Mbt je laatste punt: als de beloftes niet waargemaakt kunnen worden kijken de populisten gewoon naar Trump's playbook: blame it on someone else. Het is nooit Trumps (/ lees ieder andere populist) schuld.

Zie ook hoe kundig bijv Wilders niet in het kabinet zit in Nederland. Als het beleid faalt blijft Wilders schone handen houden en wijst hij naar de Premier en desnoods z'n eigen partijgenoten in het kabinet als het moet.

De sleutel van deze nieuwe strategiën is nergens eindverantwoordelijk voor zijn en dat ook nog kunnen verkopen. Dat lukt verrassend goed (want waarom is er zo weinig ophef over bijv Wilders truc om in de kamer te blijven en geen premier aan te leveren?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Requiem19 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:27:

De sleutel van deze nieuwe strategiën is nergens eindverantwoordelijk voor zijn en dat ook nog kunnen verkopen. Dat lukt verrassend goed (want waarom is er zo weinig ophef over bijv Wilders truc om in de kamer te blijven en geen premier aan te leveren?).
Met als resultaat dat er effectief niets gebeurt. Want kabinet Schoof staat behoorlijk stil. Hoe moet dat ons helpen tegen Rusland? Want hier ging het om:
Wat je nu ziet gebeuren is dat mensen die het gevaar goed zien aankomen eigenlijk op een repeatstand maar blijven zeggen hoe belangrijk het is. Maar het grote probleem is dat die boodschap volledig langs een groot gedeelte van onze bevolking gaat, hoe vaak je het ook herhaalt.

In het voorbeeld met Wilders: stel we kunnen de boodschap wel goed verkopen zoals Wilders dat doet... en vervolgens gebeurt er niets, want de populisten krijgen niets voor elkaar ondanks dat ze de boodschap goed kunnen verkondigen. Hoe helpt ons dit tegen Rusland?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
XWB schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:46:
[...]

Met als resultaat dat er effectief niets gebeurt. Want kabinet Schoof staat behoorlijk stil. Hoe moet dat ons helpen tegen Rusland? Want hier ging het om:
En ondertussen staat de PVV op 38 zetels (wat voor een partij in de regering die niets voor elkaar krijgt bijzonder hoog is). Ik denk dat we het eens zijn dat een dergelijk populistisch kabinet niet voordelig is voor oa langetermijn steun aan UA en het versterken van de rechtsstaat tegen verderr beinvloeding.
In het voorbeeld met Wilders: stel we kunnen de boodschap wel goed verkopen zoals Wilders dat doet... en vervolgens gebeurt er niets, want de populisten krijgen niets voor elkaar ondanks dat ze de boodschap goed kunnen verkondigen. Hoe helpt ons dit tegen Rusland?
Stap 1 is een parlementaire meerderheid krijgen zodat je kunt regeren. Hoe je dan regeert en invulling geeft aan je beleid staat los van het narratief dat je gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 05-12-2024 17:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:05
Het politieke landschap is 1 grote chaos aan het worden in frankrijk/Duitsland/Nederland/Roemenie/Zuid Korea etc. We zijn allang in "oorlog" met Rusland maar we willen het gewoon niet weten of we weten niet hoe we dit kunnen stoppen? Democratie heeft zo zijn nadelen dat we alles netjes willen doen waar meeste stemmen geleden terwijl alle stemmers zwaar beïnvloed
worden door social media etc, Rusland en China maken veel beter gebruik van deze middelen dan het westen.

De democratie is gewoonweg niet opgewassen hiertegen, nog steeds lijkt men de impact van verschillende social media op stemgedrag zwaar te onderschatten

Her gewone volk geloof niet alle goed onderbouwde stellingen, nee ze geloven algoritmes die ze keer op keer zien en waar ze daardoor in geloven ipv een keer het nos journaal oid zien wat dan niet blijft hangen.

Er hadden jaren geleden al veel strenge regels moeten gelden hiervoor, maarja dat is wel lastig als je alles vrij wilt houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Stylze op 05-12-2024 23:04 ]

Playstation 5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stylze schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:59:
Het politieke landschap is 1 grote chaos aan het worden in frankrijk/Duitsland/Nederland/Roemenie/Zuid Korea etc. We zijn allang in "oorlog" met Rusland maar we willen het gewoon niet weten of we weten niet hoe we dit kunnen stoppen? Democratie heeft zo zijn nadelen dat we alles netjes willen doen waar meeste stemmen geleden terwijl alle stemmers zwaar beïnvloed
worden door social media etc, Rusland en China maken veel beter gebruik van deze middelen dan het westen.

De democratie is gewoonweg niet opgewassen hiertegen, nog steeds lijkt men de impact van verschillende social media op stemgedrag zwaar te onderschatten

Her gewone volk geloof niet alle goed onderbouwde stellingen, nee ze geloven algoritmes die ze keer op keer zien en waar ze daardoor in geloven ipv een keer het nos journaal oid zien wat dan niet blijft hangen.

Er hadden jaren geleden al veel strenge regels moeten gelden hiervoor, maarja dat is wel lastig als je alles vrij wilt houden.
Democratie is prima opgewassen tegen het drama, en het conflict, we moeten in ons publiek en media debat enkel af van het veneer van conformiteit van toxische actoren - anders gezegd, gewoon consistent de actor, de handeling, de actie, de inactie, de stunt, de prikkel enzovoorts, benoemen voor wat het is, uit welk draaiboek het komt, en wie de baat er bij heeft.

Het probleem is minder de rigiditeit van de voedingsbodem waar de hier aanwezige toxische actoren misbruik van maken, meer de perceptie problematiek van het niet consistent erkennen van het toxisch zijn van die actoren.

Heel serieus, het is een issue van geloofsvalstrikken en rol + functie van media én burgers als signaalmechanismen. De ruis, de verlamming, het theater, het is enkel effectief wanneer het ruimte krijgt.

Dat gezegd, laat het drama van social media als wapen nu eens keihard op tafel leggen hoe gestoord het is om mechanismen van onderwijs en publiek omroepbestel uit te hollen en af te breken. Het is alsof we tijdens een epidemie investeren in het afbreken van ons immuunsysteem.

Het politieke debat daarover maakt hard duidelijk wie verdommen als machtsinstrument zoekt toe te passen. Perfect voor identificatie van toxische actoren. Zeker bij onderwijs, het is geen domein waar bezuinigingen nodig zijn, men mag eens beginnen met de perverse hefboom achter het veneer van “bezuinigingen” aan te pakken - de Tax Gap. Dan blijkt als snel dat “bezuinigingen” verworden zijn tot gepolitiseerd machtsmiddel. Van toxische actoren.

De kwetsbaarheden die we hebben zijn minder systemisch dan gecentreerd rond specifieke gedragskaders en geloofsartikelen / - valstrikken van specifieke politieke organisaties. Dealen we daar mee, dan is het minst slechte systeem wat we tot nu toe ontwikkeld hebben - demos cratos - prima in staat weerstand te bieden aan tirannen en misbruikers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
XWB schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:13:
[...]
Ik vraag mij alleen af hoe de bevolking zal reageren wanneer blijkt dat de beloftes niet waargemaakt kunnen worden. Terug naar het verleden kan per definitie niet. Het verleden wordt verheerlijkt door alleen de 'goede' dingen te benadrukken.
Oh dat is heel makkelijk, links zal hiervan de schuld krijgen, want in de ogen van veel stemmers was links afgelopen decennia aan de macht, wat natuurlijk niet het geval is. Maar alles minder rechts dan de PVV is voor de gemiddelde PVV stemmer al links.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 13:09

Jebus4life

BE User

Serieuze ophef in Roemenië na de inmening van de Russen.
Het Roemeense hooggerechtshof heeft vrijdag de uitslag van de eerste ronde van de presidentsverkiezingen in het land nietig verklaard. Het hele verkiezingsproces zou moeten worden overgedaan. De tweede ronde zou zondag worden gehouden. In stembureaus in het buitenland, wordt er al gestemd.

“Het verkiezingsproces voor de verkiezing van de Roemeense president zal volledig worden overgedaan en de regering zal een nieuwe datum en kalender vaststellen voor de noodzakelijke stappen”, zei de rechtbank in een verklaring.

Uit documenten die woensdag door de hoogste veiligheidsraad van Roemenië werden vrijgegeven, bleek dat het land het doelwit was van “agressieve hybride Russische aanvallen” tijdens de verkiezingsperiode.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Jebus4life schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:06:
Serieuze ophef in Roemenië na de inmening van de Russen.

[...]
En er ligt wel weer een les t.a.v. sociale media, publieke media en onderwijs :X

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:57
Virtuozzo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:29:
[...]

En er ligt wel weer een les t.a.v. sociale media, publieke media en onderwijs :X
Tja, een les voor wie? sinds de brexit en in in camebridge analytica ben gedoken zie ik dit fenomeen al dat 'ons' vrije internet wordt gekaapt door gecoördineerde online campagnes... wanneer gaan we in godsnaam eens wakker worden en doorkrijgen met ze'n alleen dat er een gigantische propaganda oorlog gaande is?

at your service

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Virtuozzo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:29:
[...]

Het begon met ongeloof en eindigt met een herijking. Eindelijk, een geleerde les.

Overigens is de cognitieve dissonantie bij enorm veel mensen groot: op Bsky in m'n cybersecurity bubbel werd er met ongeloof gereageerd. Ik heb daarom de data van TikTok gebruik en de meest bekende Roemeense accounts maar opgezocht. > 50% van de Roemenen gebruikt Tiktok dagelijks bleek al snel en de meest bekeken accounts zijn onder andere die gelieerd zijn aan de ervoor onbekende kandidaat.

Dus 1 medium en een handvol gecorrumpeerde influencers en je hebt een nieuwe president.

@The_Butler tis een les, nog geen voltooide en afgeronde studie, vrees ik. Dus wellicht zijn er nog vele lessen nodig.

Overigens zie ik in ene wat politici iets over wakker worden roepen ten aanzien van recente sabotage. Een doorgeknipte kabel maakt meer los dan jaren aan social media beinvloeding, blijkt maar weer.

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-12-2024 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:05
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:14:
[...]

Het begon met ongeloof en eindigt met een herijking. Eindelijk, een geleerde les.

Overigens is de cognitieve dissonantie bij enorm veel mensen groot: op Bsky in m'n cybersecurity bubbel werd er met ongeloof gereageerd. Ik heb daarom de data van TikTok gebruik en de meest bekende Roemeense accounts maar opgezocht. > 50% van de Roemenen gebruikt Tiktok dagelijks bleek al snel en de meest bekeken accounts zijn onder andere die gelieerd zijn aan de ervoor onbekende kandidaat.

Dus 1 medium en een handvol gecorrumpeerde influencers en je hebt een nieuwe president.

@The_Butler tis een les, nog geen voltooide en afgeronde studie, vrees ik. Dus wellicht zijn er nog vele lessen nodig.

Overigens zie ik in ene wat politici iets over wakker worden roepen ten aanzien van recente sabotage. Een doorgeknipte kabel maakt meer los dan jaren aan social media beinvloeding, blijkt maar weer.
Nou, een handvol…

Het ging om een door Rusland gerund botnetwerk van 10 miljoen nepvolgers. Tiktok heeft ook 66.000 accounts die misinformatie verspreiden verwijderd.

Dat is wel iets meer dan een paar influencers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Muncher schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:24:
[...]

Nou, een handvol…

Het ging om een door Rusland gerund botnetwerk van 10 miljoen nepvolgers. Tiktok heeft ook 66.000 accounts die misinformatie verspreiden verwijderd.

Dat is wel iets meer dan een paar influencers.
Dat was dan de amplificatie van denk ik?

Enfin, ik heb dat niet uit gebruiksdata kunnen halen. Wel de top zoveel van meest gevolgde accounts, daarvan bleek een deel betaalde influencers te zijn. Daar doelde ik op.

Bizarre hoeveelheden, als je nagaat dat er 18 miljoen mensen in Roemenie wonen en er 9 miljoen dagelijks TikTok gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Trump:
"Zelensky en Oekraïne willen een akkoord en een einde aan de waanzin. Ze hebben op belachelijke wijze 400.000 soldaten en nog meer burgers verloren. Er moet een onmiddellijk staakt-het-vuren komen en onderhandelingen.
Alsof het de schuld van Oekraïne is, ze hebben gewoon hun land verdedigd. Daaruit komt toch weer zijn voorkeur voor Rusland boven drijven.

De cijfers kloppen ook totaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFnnKM0jisNvVJMU1PYwlimy8Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oHsdMIomgl3xpBQvAiHkTa0C.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nrjYp8w9InInAZMTIfbzWgYJq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AqC1aiu76lBpd31sVOzUsDnz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:10
@Verwijderd
offtopic:
volgens die redenering vindt Trump dat Abe Lincoln met het Zuiden had moeten onderhandelen over een vredesakkoord. De getallen voor die oorlog waren namelijk niet heel anders...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:54:
@Verwijderd
offtopic:
volgens die redenering vindt Trump dat Abe Lincoln met het Zuiden had moeten onderhandelen over een vredesakkoord. De getallen voor die oorlog waren namelijk niet heel anders...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:42

jdh009

FP ProMod
Russland lijkt een ultimatum te hebben ontvangen om zich terug te trekken uit de zeebasis in Tartus en de luchtmachtbasis Hmeimim. Deze claim is afkomstig van Russische Telegram-kanalen en wordt niet officieel bevestigd door de media op dit moment.

Daarnaast tonen satellietbeelden van de afgelopen dagen verhoogde evacuatie-activiteiten, zoals transportvliegtuigen die personeel en materieel verplaatsen vanaf de luchtmachtbasis Hmeimim.

YouTube: Syria: Damascus Captured by Rebels, Assad's Plane Possibly Shot Down...

Dit alles zal Rusland een stuk zwakker maken in de middellandse zee. De zeebasis in Tartus is de enige Russische marinefaciliteit in de Middellandse Zee, en het verlies ervan zou de Russische maritieme invloed in de regio beperken.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:28:
[...]

Dat was dan de amplificatie van denk ik?
Ja, dat is hoe het inderdaad werkt. De propagandist ('influencer') slingert iets de wereld in, en diens reach wordt verwijd dankzij amplificatie. Dat laatste doen de Russische trollen. Dat heeft bijvoorbeeld ook plaatsgevonden bij Baudet toen Twitter nog niet van Musk was.

Inmiddels is het goed mogelijk dat Rusland forward presence in Syrie (vliegbasis en haven) kwijt aan het raken is (of al kwijtgeraakt is). In deze post link ik naar mogelijke implicaties en alternatieven Jerie in "Onrust, oorlog en IS in het Midden-Oosten"

Er is inmiddels enige overlap tussen de discussie aldaar en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
jdh009 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:25:

Dit alles zal Rusland een stuk zwakker maken in de middellandse zee. De zeebasis in Tartus is de enige Russische marinefaciliteit in de Middellandse Zee, en het verlies ervan zou de Russische maritieme invloed in de regio beperken.
Is dat niet juist het doel geweest van die vermeende training door Oekraine van de opstandelingen?

offtopic:
Nog even terugkomend op democratie en aandachtsspanne: hier een artikel over ongeveer dat onderwerp: https://jacobin.com/2024/...-musk-zuckerberg-profits/

[ Voor 17% gewijzigd door Brent op 09-12-2024 15:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:42

jdh009

FP ProMod
Volgens een recente analyse van het Institute for the Study of War blijft de situatie rondom Russische militaire basissen in Syrië onzeker. Het Kremlin heeft op 8 december naar verluidt een akkoord bereikt met ongespecificeerde Syrische oppositieleiders om de veiligheid van Russische basissen zoals Hmeimim en Tartus te garanderen. De exacte details van dit akkoord zijn echter onduidelijk.

De ISW wijst op belangrijke signalen die wijzen op een gedeeltelijke of volledige Russische terugtrekking:

Satellietbeelden van 7 december tonen Russische transportvliegtuigen (Il-76 en An-124) op Hmeimim, mogelijk om militaire activa te evacueren. Verplaatsingen van S-300 en Tor-M1 luchtverdedigingssystemen langs de snelweg tussen Latakia en Tartus ondersteunen dit beeld.

Bronnen wijzen op het verlaten van posities buiten de belangrijkste basissen, zoals Deir ez-Zor en Kuweires. Sommige Russische troepen zouden zelfs zijn ingesloten in gebieden zonder veilige exit-corridor.

De ISW benadrukt dat de Syrische oppositie geen monolithische groep is en bestaat uit facties met uiteenlopende belangen, wat de houdbaarheid van het akkoord met Rusland onzeker maakt. Zelfs als Rusland enkele basissen behoudt, zal dit afhankelijk zijn van samenwerking met groepen die eerder als "terroristen" werden bestempeld.

Belangrijkste stuk uit heel de analyse:
The Kremlin reportedly secured an agreement on December 8 with unspecified Syrian opposition leaders to ensure the security of Russian military bases in Syria, but the contours of this arrangement and its longevity remain unclear given the volatile and rapidly evolving political situation on the ground in Syria. Kremlin newswire TASS reported on December 8 that a Kremlin source claimed that unspecified Syrian opposition leaders guaranteed the security of Russian military and diplomatic institutions in Syria.[6] TASS's source did not specify if the Syrian opposition leaders only guaranteed the security of Russia's two main military bases in Syria - Khmeimim Air Base near Latakia City and the naval base in the Port of Tartus - or other military bases and tactical outposts such as the Russian military base at the Qamishli Airport in northeastern Syria. Saudi-owned outlet al Arabiy reported on December 8 that Syrian Prime Minister Mohammad Ghazi al Jalali stated that the new Syrian authorities would make the decisions about the future of Russia's military bases in Syria.[7] The Russian Ministry of Foreign Affairs (MFA) stated on December 8 that it was in contact with "all Syrian opposition groups" and noted that while all Russian military bases were on "high alert," there were "no serious threats" to their safety.[8] Russian authorities have notably softened their language about Syrian opposition groups, with the Russian MFA referring to the actors opposing Assad's Syrian Arab Army (SAA) as "opposition groups" - a notable shift from Russian Foreign Minister Sergei Lavrov's reference to such groups, including Hayat Tahrir al Sham (HTS), as "terrorists" a day earlier on December 7 at the Doha Forum.[9] Russian state outlet RIA Novosti also notably referred to Syrian opposition groups as "armed opposition" in articles published on December 8 despite calling them "terrorists" in articles published on December 7.[10]

The Syrian opposition is not a monolith; it encompasses several different factions with varying ideologies and political objectives, and no single opposition faction controls the territory around all of Russia’s military bases and outposts in Al-Hasakah, Homs, Latakia, and Tartus governorates and beyond. It remains unclear how long cooperation amongst all the various Syrian opposition factions will last. It is also unclear if Moscow is in contact with all of the Syrian opposition factions necessary to guarantee the safety of Russian military bases in Syria. ISW previously observed reports that the Russian military redeployed some of its air defense assets protecting Khmeimim Air Base, indicating that the Russian command in Syria previously assessed that Russian military assets in Syria were not all secure.[11]

ISW has collected strong indicators that Russia has been setting conditions to evacuate its military assets from Syria and that Russian military basing is not secure. Satellite imagery collected on December 7 shows three Il-76 and one An-124 military transport aircraft at Russia's Khmeimim Air Base, possibly in order to evacuate limited amounts of Russian military assets from the country.[12] The Kremlin would likely need to conduct a substantial number of airlift sorties to properly evacuate Syria. Geolocated footage published on December 6 showed Russian forces transporting S-300 or S-400 and Tor-M1 air defense systems near Baniyas along the M1 Lakatia-Tartus highway, possibly as part of a tactical redeployment or for evacuation out of Syria.[13] A Russian source claimed on December 8 that Russian forces "are leaving Syria completely" and withdrawing from Khmeimim Air Base and the Port of Tartus.[14] Russian milbloggers, including a servicemember in the Russian Aerospace Forces (VKS), claimed that some Russian forces withdrew to Latakia and Tartus governorates a few days ago and are leaving from the Port of Tartus and Khmeimim Air Base but that at least one group of Russian personnel were encircled in an unspecified area of Syria and awaiting help or a negotiated exit corridor, indicating that Russian forces abandoned tactical positions beyond the main Russian bases at the port in Tartus and Khmeimim Air Base.[15] A Kremlin-affiliated Russian milblogger claimed on December 8 that Russian operational groups withdrew from Deir ez Zor and the Kuweires Air Base east of Aleppo City and that the status of Russian forces operating near the oil fields near Palmyra remains unclear.[16] Ukraine's Main Military Intelligence Directorate [GUR] stated on December 8 that Russia's Admiral Grigorovich Grigorovich-class frigate and Engineer Trubin cargo ship left the Port of Tartus and that Russian forces are evacuating weapons from Khmeimim Air Base by air.[17] A Russian milblogger claimed that Turkey is allowing Russia to fly through Turkish airspace to evacuate Russian military assets from Syria.[18] It is unclear whether Russia will conduct withdrawals and evacuations from Syria following the TASS reporting on the evening of December 8 that Russia had secured guarantees for Russia's military bases from Syrian opposition leaders. Even if Russia maintains some or all of its bases in Syria, it is a major geopolitical loss for Moscow, as Russia’s continued basing in Syria will be at the mercy of Syrian opposition groups that the Kremlin previously used to call terrorists.

The loss of Russian bases in Syria will have major implications for Russia’s global military footprint and ability to operate in Africa. Russia has leveraged its Tartus naval base to project power in the Mediterranean Sea, threaten NATO's southern flank, and link its Black Sea assets to the Mediterranean Sea.[19] The loss of Russian bases in Syria will likely disrupt Russian logistics, resupply efforts, and Africa Corps rotations, particularly weakening Russia’s operations and power projection in Libya and sub-Saharan Africa. Russia could seek to leverage its presence in Libya or Sudan as alternatives, but the lack of formal agreements with these countries and insufficient infrastructure makes them inadequate substitutes. The collapse of Assad's regime and Russia’s inability to preserve the regime will also damage Russia’s global image as a reliable ally, threatening its influence with African autocrats whom Russia seeks to support and its broader geopolitical objective to posture as a global superpower.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Lijkt er op dat ze zonder bloedvergieten mogen vertrekken, in ruil daarvoor noemt Rusland de rebellen geen terroristen meer. Is ook niet echt handig meer, gezien Assad niks meer te zeggen heeft, en ze er ook niets aan hebben om hem naar de mond te praten.

Overigens waait op Syrische ambassade in Moskou inmiddels ook gewoon de nieuwe Syrische vlag.

Russia Seeking Turkish Help Evacuating Soldiers From Syria – Reports

Specifiek over Russische troepen:
Russian troops have requested Turkey’s support for their safe exit from Syria following a lightning Islamist-led offensive that resulted in regime change, CNN Turk reported Sunday.

[...]

The Russian soldiers will reportedly be sent to Turkey-controlled parts of Syria and then evacuated to Russia by air.

[...]
Daarnaast staat Turkije een Russische air lift toe, dat was de afgelopen dagen al duidelijk geworden.

Al gaan ze soms ook naar Egypte:

Out of Russia's Khmeimim Air Base in Syria tonight. 🇷🇺 Antonov An-124 RFF8790/RA-82040 🇷🇺 Antonov An-124 RFF8792/RA-82037 Headed south over Sinai.

Status-6 (Military & Conflict News) (@archer83able.bsky.social) 9 december 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
Jerie schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:50:
Lijkt er op dat ze zonder bloedvergieten mogen vertrekken, in ruil daarvoor noemt Rusland de rebellen geen terroristen meer. Is ook niet echt handig meer, gezien Assad niks meer te zeggen heeft, en ze er ook niets aan hebben om hem naar de mond te praten.

Overigens waait op Syrische ambassade in Moskou inmiddels ook gewoon de nieuwe Syrische vlag.

[Twitter]

Russia Seeking Turkish Help Evacuating Soldiers From Syria – Reports

Specifiek over Russische troepen:

[...]

Daarnaast staat Turkije een Russische air lift toe, dat was de afgelopen dagen al duidelijk geworden.

Al gaan ze soms ook naar Egypte:

[Bluesky]
En wederom moet de "Russische grootmacht" steun zoeken bij een ander land om iets voor elkaar te krijgen (in dit geval Turkije). Wat een afgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Muncher schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:35:
En wederom moet de "Russische grootmacht" steun zoeken bij een ander land om iets voor elkaar te krijgen (in dit geval Turkije). Wat een afgang.
Dat is misschien iets te hard. Bij de ontruiming van Afghanistan is ook gebruik gemaakt van allerlei landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:38:
[...]

Dat is misschien iets te hard. Bij de ontruiming van Afghanistan is ook gebruik gemaakt van allerlei landen.
Pakistan als ik het wel heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
phicoh schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:38:
[...]

Fair enough. Maar ik meende dat de US dat verzochten (bij bondgenoten), terwijl Rusland meestal dingen "afdwingt" door hun macht te projecteren (althans, dat is mijn eigen blik erop). Je hebt wel een punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Het artikel maakt geen melding over een terugtocht vanuit de marine en vliegbasis aan de kust. Het gaat puur over de kleine basissen die voornamelijk tegen de Turkse grens aanliggen (van toen ze arbiter gingen spelen tussen de SDF en SNA / Turkije)
The broadcaster said that Russia would withdraw ground troops, but that the request did not extend to its Tartus naval facility or Hmeimim airbase, according to anonymous sources.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yakolev schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:02:
Het artikel maakt geen melding over een terugtocht vanuit de marine en vliegbasis aan de kust. Het gaat puur over de kleine basissen die voornamelijk tegen de Turkse grens aanliggen (van toen ze arbiter gingen spelen tussen de SDF en SNA / Turkije)

[...]
Ik denk dat de naval base een flinke capaciteit heeft om te evacueren. De luchtmachtbasis misschien minder, al zou je een luchtbrug kunnen opzetten zolang je het beheer over de basis hebt.

We gaan het zien, het is wel een interessante ontwikkeling. Ook geopolitiek.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Brent
Ik zie deze nu pas: misschien is het toch Polen dat het voortouw gaat/moet pakken in de buitenlandpolitiek van de EU:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Die evacuatie van de Syrische assets naar Rusland komt mooi bovenop de andere zaken die al mis lopen in Oekraine en Rusland zelf. Vandaag een bericht van ISW op twitter:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GeZ3uI6WUAAxJNW?format=png&name=small

Bovenop dit alles komt de waarde daling van de roebel, de gierende inflatie en het feit dat de voorraden van de tanks en artillerie op aan het raken zijn. Dus als Oekraine nog een jaar kan terug duwen met de laatste 20 miljard die ze van Biden krijgen, blijvende steun vanuit EU, en met de AI Drones die nu op het slagveld komen, dan kan het nog interessant worden.

Het enige wat we nu nog nodig hebben is een regime change Georgie, Belarus en een flinke daling in de olieprijs. I'm hoping O-)

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Brent schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:18:
Ik zie deze nu pas: misschien is het toch Polen dat het voortouw gaat/moet pakken in de buitenlandpolitiek van de EU:

[Twitter]
En liefst zoals vroeger: blackmailed their way into NATO

Ze hadden hoger dan kernwapens ontwikkelen geëscaleerd. De Polen steunden de Republicans om Bill Clinton te ondermijnen zodat hij aan Polen iets moet geven om de ontregeling van de Amerikaanse politiek af te wenden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
XanderDrake schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:24:
Die evacuatie van de Syrische assets naar Rusland komt mooi bovenop de andere zaken die al mis lopen in Oekraine en Rusland zelf. Vandaag een bericht van ISW op twitter:
[Afbeelding]

Bovenop dit alles komt de waarde daling van de roebel, de gierende inflatie en het feit dat de voorraden van de tanks en artillerie op aan het raken zijn. Dus als Oekraine nog een jaar kan terug duwen met de laatste 20 miljard die ze van Biden krijgen, blijvende steun vanuit EU, en met de AI Drones die nu op het slagveld komen, dan kan het nog interessant worden.

Het enige wat we nu nog nodig hebben is een regime change Georgie, Belarus en een flinke daling in de olieprijs. I'm hoping O-)
De Roebel maakt wat sprongen. Deze zakte van over de 110 naar onder de 100 en stijgt nu weer een beetje. De reden is dat het aanwezige goud wordt ingezet om Roebels te kopen. Er is inmiddels 50 ton verhandeld om de waarde van de Roebel weer een beetje in het gareel te krijgen.

Nu is het gewoon een kwestie van rekken door steun aan Oekraïne te geven. Op een gegeven moment klapt het bewind van Putin in elkaar. Ik hoop dat dat niet al te lang meer zal duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:53

Snow_King

Konijn is stoer!

XanderDrake schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:24:
[Afbeelding]

asing schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:26:
[...]

De Roebel maakt wat sprongen. Deze zakte van over de 110 naar onder de 100 en stijgt nu weer een beetje. De reden is dat het aanwezige goud wordt ingezet om Roebels te kopen. Er is inmiddels 50 ton verhandeld om de waarde van de Roebel weer een beetje in het gareel te krijgen.

Nu is het gewoon een kwestie van rekken door steun aan Oekraïne te geven. Op een gegeven moment klapt het bewind van Putin in elkaar. Ik hoop dat dat niet al te lang meer zal duren.
Ik ben het met jullie beiden eens, ik hoop dat Putin zijn regime snel in elkaar zakt. We moeten UA nog "even" blijven steunen.

Neemt niet weg dat ik wel serieus twijfel of dat er na Putin komt veel beter gaat zijn. Als Rusland in elkaar zakt en er een machts vacuum ontstaat met atoombommen in de mix is dat geen goed verhaal. We moeten van Putin zijn kliek af, maar dat gaat nog een pittige klus worden nadat de oorlog gestopt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Snow_King schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:55:
Neemt niet weg dat ik wel serieus twijfel of dat er na Putin komt veel beter gaat zijn. Als Rusland in elkaar zakt en er een machts vacuum ontstaat met atoombommen in de mix is dat geen goed verhaal. We moeten van Putin zijn kliek af, maar dat gaat nog een pittige klus worden nadat de oorlog gestopt is.
Het lijkt me dat de meeste actie te verwachten is aan de randen van rusland. Daar is geen kennis van kernwapens. Als rusland instort dan zien we ook het gebrek aan waarde van kernwapens.

Dus als delen van rusland zich onafhankelijk verklaren, dan is het goed mogelijk dat ze in ruil voor hulp of erkenning hun kernwapens wel in willen leveren.

De enige partij die wat aan die wapens zou kunnen hebben is Iran, want die hebben officieel geen kernwapens maar wel de kennis om ze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:07
phicoh schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:09:
[...]

Het lijkt me dat de meeste actie te verwachten is aan de randen van rusland. Daar is geen kennis van kernwapens. Als rusland instort dan zien we ook het gebrek aan waarde van kernwapens.

Dus als delen van rusland zich onafhankelijk verklaren, dan is het goed mogelijk dat ze in ruil voor hulp of erkenning hun kernwapens wel in willen leveren.

De enige partij die wat aan die wapens zou kunnen hebben is Iran, want die hebben officieel geen kernwapens maar wel de kennis om ze te maken.
Wat voor waarde hebben die wapens zonder de lanceercodes? zowel voor de situatie direct na het ineenzakken als op termijn voor een land als Iran?

Zou er in het westen geen contingencyplan bestaan welke actie er in zo'n geval ondernomen moet worden? Vanuit de Veldheren podcast begreep ik altijd dat militair plannen inhoud om vooruit te plannen en overal rekening mee te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Snow_King schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:55:
Als je kijkt naar wat er nu in Syrië gebeurt.... Daar was iedereen bang voor een soort al qaida kalifaat. Er konden clashende ideologiën onstaan en meer van die dingen. Terecht? Wie weet.

Wat je nu ziet gebeuren is dat het per direct verboden is om iets te vinden of te zeggen van hoe vrouwen zich kleden. Ze zien Israël als vriend (die hebben net Hezbollah onthoofd) en iedere inwoner van Syrië is welkom en wordt gelijk behandeld.

Ja het zijn woorden, en ja het nieuwe bewind is er nog niet. Maar het zijn de juiste geluiden. Het zou voor Rusland ook goed kunnen gaan. Het kan ook dat de volgende oligarch de macht grijpt en op dezelfde voet verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:54
asing schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:30:
[...]

Ze zien Israël als vriend (die hebben net Hezbollah onthoofd) en iedere inwoner van Syrië is welkom en wordt gelijk behandeld.
"Grappig" hoe snel verschillende theorieen de rondte gaan:
derhenno schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:32:
[...]

De nieuwe (geestelijke) machthebbers zien Israel sowieso als vijand. Het is helaas noodzakelijk dat Israel hier op voorhand handelt. Voorkomen is beter dan genezen.
derhenno in "Onrust, oorlog en IS in het Midden-Oosten"

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

phicoh schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:09:
Ik heb begrepen van sociologen dat na pakweg 200 jaar van Russificatie en Russische kolonisatie, dat de meeste gebieden gewoon ethnisch Russisch zijn. Ik weet niet of er binnen de regio's wordt gekeken naar lokale autonomie maar ik betwijfel het, vanwege de Russische drang naar centralisatie.

Daarnaast is er geen oppositie die ideologisch anders is dan de partij rondom Poetin. Het imperialisme zit diep in het Russische verhaal. Dus ik ben niet optimistisch daaromtrent.

Waar ik wel optimistisch over ben, is dat Oekraine Rusland eruit kan duwen, als de centrale regering in elkaar klapt. En dat is een boost voor 'Westerse vrijheid', ook bijv mbt Taiwan en andere landen rondom Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Spykie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:45:
[...]

"Grappig" hoe snel verschillende theorieen de rondte gaan:

[...]

derhenno in "Onrust, oorlog en IS in het Midden-Oosten"
Israel maakte zich ook geen goede buur door meteen een suk Syrië te bezetten. Ik snap dat HST daar niet blij mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
saikol schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:26:
Wat voor waarde hebben die wapens zonder de lanceercodes? zowel voor de situatie direct na het ineenzakken als op termijn voor een land als Iran?
Iran is geavanceerd genoeg dat het die wapens uit elkaar kan halen en het plutonium kan hergebruiken voor nieuwe wapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
XanderDrake schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:49:
Ik heb begrepen van sociologen dat na pakweg 200 jaar van Russificatie en Russische kolonisatie, dat de meeste gebieden gewoon ethnisch Russisch zijn.
De meeste regios is een nogal vaag begrip. Maar we weten wel dat er in Tsjetsjenië een bloedige oorlog is uitgevochten. Dus waarom heeft Tsjetsjenië wel de eigen identiteit bewaard en de rest van rusland niet?
Pagina: 1 ... 81 ... 130 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid