Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:21
nst6ldr schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:18:
Oekraïne lijkt hetzelfde te willen gaan doen, en dat lijkt me heel verstandig. Ze zullen die DMZ zelf willen bemannen en voorzien van spullen om nooit meer van verdragen afhankelijk te hoeven zijn.
Ik denk dat dit vooral een misvatting is van de machtsverhoudingen.

Oekraïne bemant haar grenzen al en voorziet die, naar het beste van haar vermogen, van spullen. Ogenschijnlijk is dat niet genoeg om Rusland van een oorlog te ontmoedigen. Nu niet. En in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid ook niet.

De aanleiding voor de oorlog is gekend: Oekraïne zocht toenadering tot het Westen. De reden dat Rusland Oekraïne kon binnenvallen ook: Oekraïne was neutraal ten tijde van het begin van de oorlog (en is dat formeel nog steeds). Dat zul je moeten veranderen als je duurzaam Russen wilt afschrikken.

Dus. Concrete veiligheidsgaranties van Westerse grootmachten. En, minimaal een token troepenmacht van die mogendheden om die te bevestigen (het idee zijnde dat wanneer er troepen van een land sterven in een buitenlands conflict, dat de politieke wil dat te vergelden veel groter zal zijn dan wanneer dat niet het geval is).

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Helixes schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat dit vooral een misvatting is van de machtsverhoudingen.
Integendeel, ik maak een opsomming van een trend binnen de EU lidstaten die Oekraïne zal moeten volgen, want die veiligheidsgaranties van derden gaan er niet komen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Helixes schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Heb je het wel eens gelezen? Echt harde garanties staan er niet in.

Dat kun je deze keer natuurlijk anders doen. Een akkoord gebaseerd op de statuten van de Navo zijn meteen een stuk duidelijker.

Ik ben het met @IJzerlijm eens dat je dat zult moeten bekrachtigen met een behoorlijke (meer dan token) aanwezigheid van strijdkrachten in Oekraïne, en wel (ondermeer) aan de grens. Met luchtafweer en het liefst ook Westerse gevechtsvliegtuigen op Oekraïense vliegvelden.
Heb je het Navo verdrag wel eens gelezen? Daar staan ook geen harde garanties in. Uiteindelijk is het de intentie die telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Brazos schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:09:
[...]

Heb je het Navo verdrag wel eens gelezen? Daar staan ook geen harde garanties in. Uiteindelijk is het de intentie die telt.
En de consequenties als je de afspraken naast je neerlegt. Voor Amerika zou het het verlies van alle bases in Europa zijn als ze de NAVO in de steek laten. Voor de rest zou het betekenen dat ze dan de (nucleaire) bescherming van de grootste macht in de wereld opgeven. Beiden hebben veel te verliezen als ze Artikel 5 negeren.

Oekraine in de steek laten heeft geen van de garant staande partijen direct iets gekost. Het maken van toekomstige afspraken zoals deze is lastiger maar vergeleken met de prijs die Rusland bereid is te betalen voor hun oorlog is als onbetrouwbaar gezien worden een hele kleine.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-10 14:11
sdk1985 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 01:44:
[...]

Ik vermoed dat de Estlanders en de NAVO zelf daar een wat genuanceerdere mening over hebben. Het laatste waar ze op zitten te wachten is Rusland voorzien van legitimatie om in die regio actiever te worden.

[...]

Rusland is al jaren aan het provoceren. Deze vond ik de laatste jaren eigenlijk het heftigst; NATO report: A 2013 Russian aerial exercise was actually a 'simulated nuclear attack' on Sweden.

Persoonlijk had ik als NAVO zijnde na het gerommel op de Krim daar een flinke macht opgesteld ter afschrikking. Dat is helaas niet gebeurd. Men is blijkbaar bang voor escalatie. In die context zie ik de navo niet ineens heel anders gaan reageren om nieuwe provocaties, groot en klein. Dat doen ze al meer dan 10 jaar niet.

Verder is het natuurlijk erg moeilijk om neutraal/objectief te blijven in de context van provocaties. Omgekeerd zal er ook wel e.e.a geprovoceerd worden. Ik herinner mij de Britten in 2021 waar Rusland waarschuwingsschoten op aan het afvuren was en die vervolgens stoïcijns bleven doorvaren. Rond de tijd van operatie Sea Breeze. Omgekeerd wordt er tot nu toe aan de andere kant dan voor de-escalatie gekozen. Waarmee ik niks wil goedpraten. Het geeft echter aan dat het huidige pad echt een ander pad is dan jij beschrijft, een pad van verharding. Maar dat kan ook tegen je keren. Dan zou zo'n schip wellicht wel daadwerkelijk worden uitgeschakeld.
Even alleen reagerende op die boeien. Het is toch vrij simpel: stuur de volgende dag een boot uit met 25 nieuwe boeien en leg ze weer terug. Eens zien wie het het langst volhoudt. Uiteindelijk kan Letland er ook allerlei creatieve kadootjes in doen zoals een hoop ongedierte, maden, verf, etc. Bully the bully.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-10 12:30
MikeyMan schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:05:
[...]

Nee, dat is niet wat de Navo is. Het is een verdedigingsverbond tussen de lidstaten.

Een troepenmacht neerzetten in een niet-lidstaat is per definitie uitgesloten. Dat zou vanuit een van de lidstaten zelf moeten komen.

Dat gezegd hebbende, als we de militaire steun van de afgelopen jaren al vanaf 2014 hadden gegeven, had het er hoogstwaarschijnlijk anders uit gezien.
NATO is o.a. actief geweest in Afghanistan dus je beeld van de NAVO is imo iets te beperkt. Maar daar had ik het niet over.

Ik doelde op troepen opbouw in de grensregio's van Europa als signaal dat men klaar is om in te grijpen. Iets dat uiteindelijk alsnog is gebeurd, maar als reactie op een doorlopende invasie.
December 2023:
Allies have enhanced NATO’s forward presence by establishing multinational battlegroups in Bulgaria, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania and Slovakia. They have also sent more ships, planes and troops to NATO’s eastern flank, from the Baltic Sea in the north to the Black Sea in the south. These actions demonstrate Allies’ resolve and readiness to defend Alliance territory and populations.
Had men ook rondom de annexatie kunnen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 26-05-2024 13:32 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

sdk1985 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:29:
[...]

NATO is o.a. actief geweest in Afghanistan dus je beeld van de NAVO is imo iets te beperkt. Maar daar had ik het niet over.
Alleen in de eerste fase, nadat de USA een beroep op artikel 5 had gedaan, vervolg acties waren allemaal buiten NATO verband.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Polen presenteert 'Schild Oost':
Polen heeft maandag plannen gepresenteerd om de grens met Rusland en Wit-Rusland te versterken. Er moeten onder meer uitgebreide verdedigingswerken worden aangelegd. De Poolse minister van Defensie Wladyslaw Kosiniak-Kamysz sprak over de grootste operatie sinds 1945 om de Poolse oostgrens, en daarmee de oostelijke NAVO-flank, weerbaarder te maken.

Het initiatief wordt ‘Oostelijk Schild’ of ‘Schild Oost’ genoemd en er is een bedrag mee gemoeid van 10 miljard zloty, omgerekend zo’n 2,3 miljard euro. Naast onder andere nieuwe fortificaties - vestingwerken en terreinveranderingen om de mobiliteit van een mogelijke agressor te belemmeren - komen er ook communicatiesystemen en wordt antidronetechnologie aangeschaft.

“De veiligheid van Polen vereist onmiddellijke versterking en specifieke en effectieve acties”, aldus Defensieminister Wladyslaw Kosiniak-Kamysz. “Het antwoord op de bedreigingen is programma Tarcza Wschód (Schild Oost, red.)”. De minister had het over “de nieuwste technologieën voor veiligheid” en de aanleg van nieuwe infrastructuur in Oost-Polen. Concreet gaat het onder meer over antitankgrachten, schuilplaatsen en de voorbereiding voor het plaatsen van mogelijke landmijnen als een dreiging ophanden is.
Een onderminister vertelde dat de eerste investeringen in 2025 worden gedaan. De werkzaamheden moeten naar verwachting afgerond zijn in 2028. Polen hoopt ook EU-geld te ontvangen voor sommige onderdelen van het project. Vanwege de Russische dreiging is Polen ook begonnen met een snelle modernisering van zijn leger. Het land draagt 4 procent van zijn bnp bij aan defensie, een van de hoogste percentages binnen de NAVO.

Het is niet de eerste keer dat Polen de oostelijke buitengrens van de EU en de NAVO versterkt. De vorige regering heeft metershoge hekwerken laten neerzetten bij de grens met Wit-Rusland, onder meer om ongedocumenteerde migranten tegen te houden.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nog meer nieuws uit Polen: het land koopt kruisraketten met een groot bereik:
Polen koopt kruisraketten met een bereik van duizend kilometer van de Verenigde Staten voor een bedrag van 677 miljoen euro. Dat heeft Warschau maandag aangekondigd. Bedoeling van Polen is om zijn defensiecapaciteit te vergroten in het licht van een mogelijke dreiging van Rusland.

"De oorlog in Oekraïne toont het belang aan van raketten te kunnen afvuren op doelen zelfs ver van de frontlinie", stelt het Poolse ministerie van Defensie in een verklaring. Daarom koopt Warschau raketten van het type AGM-158 JASSM-ER aan met een bereik van ongeveer duizend kilometer. De leveringen zullen tussen 2026 en 2030 plaatsvinden. Polen heeft al JASSM-raketten met een bereik van 370 kilometer. Die gebruikt het in zijn F-16-vliegtuigen.

Het contract, dat dinsdag officieel wordt ondertekend, maakt deel uit van een modernisering van het Poolse leger. Die modernisering wordt versneld door de Russische oorlog tegen Oekraïne. Als reactie op de Russische dreiging heeft Warschau zijn defensiebudget verhoogd tot ongeveer 4 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat is het hoogste percentage van alle Navo-lidstaten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
*knip* Voor opmerkingen over het UKR forum hebben we het feedbacktopic (Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic)

Force Russia to make peace, Zelensky urges West
https://www.bbc.com/news/articles/c722e7j2x5no
• Ukrainian President Volodymyr Zelensky called on Western leaders to pressure Russia into peace, emphasizing the need for tangible coercion against Russia's destructive actions in Ukraine.

• Zelensky rejected the idea of inviting Russia to a planned peace summit in Switzerland, as Russia continues to make gains in the war and Ukraine faces a shortage of Western-supplied weapons.

• Zelensky urged Western leaders to lift bans on donated weapons being used to strike internationally recognized Russian territory, seeking greater support in defending against Russia.

• The summit in Switzerland presents an opportunity for Zelensky to galvanize international momentum behind Ukraine's terms for peace, including complete Russian withdrawal and guarantees against future aggression.

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 28-05-2024 17:00 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39

Qwerty-273

Meukposter

sdk1985 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:29:
Ik doelde op troepen opbouw in de grensregio's van Europa als signaal dat men klaar is om in te grijpen. Iets dat uiteindelijk alsnog is gebeurd, maar als reactie op een doorlopende invasie.
December 2023:

Had men ook rondom de annexatie kunnen doen.
De initiële opbouw van NATO’s Enhanced Forward Presence is dan ook al in 2016 begonnen (nog steeds later dan 2014). En dat gebeurde in de 3 Baltische staten en Polen. Waar ook al de nadruk op de Suwałki-corridor werd gelegd. Met een bezetting door Russische troepen snijdt je de connectie over land met de Baltische staten af. Aan de ene kant heb je Kaliningrad en 65km verder aan de andere kant Belarus.

In 2022 zijn er pas stappen gezet om dit ook op te zetten in Bulgarije, Hongarije, Roemenië, en Slowakije. En dat had eerder al moeten plaatsvinden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:48

Auredium

Informaticus Chaoticus

Qwerty-273 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:12:
[...]

De initiële opbouw van NATO’s Enhanced Forward Presence is dan ook al in 2016 begonnen (nog steeds later dan 2014). En dat gebeurde in de 3 Baltische staten en Polen. Waar ook al de nadruk op de Suwałki-corridor werd gelegd. Met een bezetting door Russische troepen snijdt je de connectie over land met de Baltische staten af. Aan de ene kant heb je Kaliningrad en 65km verder aan de andere kant Belarus.

In 2022 zijn er pas stappen gezet om dit ook op te zetten in Bulgarije, Hongarije, Roemenië, en Slowakije. En dat had eerder al moeten plaatsvinden.
De nadruk ligt inderdaad op het Suwalki gedeelte. Maar uit simulaties gedaan door NATO blijkt dat het vaak veel makkelijke was om als Rusland zijnde een blitz te maken naar de Baltische kustlijn omdat deze net zo makkelijk of gemakkelijker te bereiken was.

Wat echter wel is veranderd is de toevoeging van Zweden en Finland. Als gevolg van de toevoeging van Zweden en Finland is de volledige strategische situatie in het gebied veranderd. Militair is het zelfs zo dat ik verwacht dat het niet slim zou zijn van Rusland om de Baltische staten aan te vallen. Ik vermoed dat Rusland vooral de indruk wilt wekken om er wat militair te doen en vervolgens middels hybrid warfare de boel onstabiel maken. Wellicht een pro-Rus sentiment kweken of de landen intern onstabiel maken middels terreur.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:44:
*knip*

Force Russia to make peace, Zelensky urges West
https://www.bbc.com/news/articles/c722e7j2x5no

[...]
Dit heeft toch niets met onderhandelingen te maken?

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 28-05-2024 17:06 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Dit heeft toch niets met onderhandelingen te maken?
We hebben van de week een discussie erover gehad, na de opmerkingen over een wapenstilstand. Ook met de aankomende vredesoverleg in Zwitserland is het een zeer actueel topic. Het gelinkte artikel van de BBC gaat daar ook deels over.

Bij vredesonderhandelingen zijn niet alleen het Westen betrokken, maar ook grootmachten als China en India. Vandaar mijn vraag, of suggestie eerder voor een nieuw topic. Wat ook niet hoeft natuurlijk.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:17:
[...]

We hebben van de week een discussie erover gehad, na de opmerkingen over een wapenstilstand. Ook met de aankomende vredesoverleg in Zwitserland is het een zeer actueel topic. Het gelinkte artikel van de BBC gaat daar ook deels over.

Bij vredesonderhandelingen zijn niet alleen het Westen betrokken, maar ook grootmachten als China en India. Vandaar mijn vraag, of suggestie eerder voor een nieuw topic. Wat ook niet hoeft natuurlijk.
Ik heb het artikel zelf niet gelezen, maar de 4 punten die je quote hebben niet echt met onderhandelen te maken volgens mij. Hoe ik het lees gaat het meer over de mogelijkheden om Rusland niet te laten winnen, door betere levering en inzet van Westerse wapens bijvoorbeeld.

Ik denk dat de top in Zwitserland prima besproken kan worden in een van de reeds bestaande topics (bij voorkeur dit topic), omdat het openen van een nieuw topic over vredesonderhandelingen zou suggereren dat UA daar voor open staat, wat volgens mij nog lang niet het geval is.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant

Navo-chef Stoltenberg roept lidstaten op om Oekraïne toe te staan militaire doelen in Rusland te treffen
De jongste politieke ontwikkelingen in westerse hoofdsteden kunnen niet los worden gezien van de aanval die Rusland eerder deze maand begon op het grensgebied ten noorden van Charkiv, en de al maanden durende luchtaanvallen. Daarbij worden krachtige en dodelijke ‘zweefbommen’ op militaire én burgerdoelen afgeschoten, vaak vanuit Russisch luchtruim.
Het is duidelijk dat bij een aantal NAVO landen de maat vol is. De Russische agressie die ook burgerdoelen niet schuwt .
Secretaris-generaal van de Navo Jens Stoltenberg heeft bondgenoten de afgelopen week herhaaldelijk opgeroepen de stelregel op te geven dat geen doelen in Rusland mogen worden getroffen. Nederland hanteert die restrictie overigens niet. Ook de Britten lieten deze maand weten dat hun Storm Shadow-raketten mogen worden gebruikt voor zelfverdediging tegen militaire doelen over de grens. De afgelopen dagen voegden Zweden, Finland, Letland, Litouwen en ook Frankrijk zich bij dit clubje landen. Ook een meerderheid van de parlementaire assemblee van de Navo riep ertoe op.
Andere landen zijn nog niet op dat punt. In Amerikaanse regeringskringen is de discussie hierover wel al gaande. Zoals hieronder blijkt zijn ook Duitsland en Italië nog niet bereid om wapens in Rusland te laten gebruiken.
In de Verenigde Staten zijn er ook signalen (zoals blijkt uit uitspraken van de ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie) dat de discussie kantelt. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz zegt vooralsnog dat hij er niet over peinst deze regel op te geven. Dat zou kunnen leiden tot een ‘grote oorlog’. Ook de Italiaanse premier Giorgia Meloni toonde zich onaangenaam verrast door Stoltenbergs oproep en maande tot voorzichtigheid.
En natuurlijk Hongarije nog.
Terwijl Europa als een naaktslak richting grotere betrokkenheid bij de verdediging van Oekraïne kruipt, is er één land dat opnieuw de hakken in het zand zet. Hongarije blokkeert uitgaven uit een EU-fonds van 6,5 miljard euro waaruit (wapen)hulp voor Oekraïne kan worden gefinancierd. De emoties onder de overige 26 lidstaten liepen hierover hoog op tijdens een bijeenkomst afgelopen maandag – maar vooralsnog tevergeefs. Hongarije blokkeert ook een overeenkomst over het gebruik van de winst op bevroren Russische tegoeden.
Stoltenberg schetst tenslotte hoe de NAVO verder zou moeten opereren:
Stoltenberg heeft de hoop uitgesproken dat de Navo de coördinerende rol van de VS kan overnemen in de zogeheten Ramsteingroep. Hierin stemmen individuele landen hun hulp aan Kyiv op elkaar af. Tegelijkertijd is de Navo-chef er heel duidelijk over ‘dat wij niet direct betrokken zullen zijn in gevechtshandelingen in of boven Oekraïne’.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Bovenop de vorige post, Het volgende van Ukrainska Pravda:

Tsjechië haalt alle landen die hebben bijgedragen aan de artillerie munitie bij elkaar in een onaangekondigde meeting. Deze informatie is afkomstig van de Oekraïense premier Denys Shmyhal die in Praag op bezoek is.

Prague will host an unannounced gathering of leaders from the countries that supply the majority of Ukraine's armaments.
In a brief message on his official Telegram channel, Shmyhal disclosed the event's participants. He stated that at the invitation of Czech Prime Minister Petr Fiala, a "broad working meeting on Ukraine's needs should be held together with the leaders of Poland, Latvia, Denmark, the Netherlands, and the representative of the United States."
European Pravda adds that in the correspondence concerning preparations for the event, this gathering was referred to as the AMMO Summit.

Shmyhal spoke with his Czech counterpart, Petr Fiala. "We discussed the implementation of the artillery initiative, which has already raised over €1.6 billion", he said.

"It is critical for us that ammunition arrives on time, systematically, and according to schedule, beginning in June," said the Ukrainian Prime Minister.
Een kwestie van belang die ook besproken moet worden:
Among other proposals under consideration and described by Shmyhal, there is "the possibility of using partners' weapons for protection on the territory of the aggressor." Shmyhal stated that he received Fiala's assistance in this subject. This topic should be considered in a broader context.
Mijn verwachting is dat dit de eigenlijke reden is dat de landen bijeen geroepen worden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
teacup schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:20:
Volkskrant

Navo-chef Stoltenberg roept lidstaten op om Oekraïne toe te staan militaire doelen in Rusland te treffen

[...]

Het is duidelijk dat bij een aantal NAVO landen de maat vol is. De Russische agressie die ook burgerdoelen niet schuwt .

[...]

Andere landen zijn nog niet op dat punt. In Amerikaanse regeringskringen is de discussie hierover wel al gaande. Zoals hieronder blijkt zijn ook Duitsland en Italië nog niet bereid om wapens in Rusland te laten gebruiken.
Het is ook te zot voor woorden dat Rusland troepen kan opbouwen bij de Oekraïense grens, en die troepen alleen bestookt mogen worden als ze eerst de grens oversteken en je steden komen vernietigen. En het is nog erger, een stad als Vovchansk wordt vernietigd door Russische artillerie dat achter de grens staat, en Oekraïne mag dat niet beschieten met westerse wapens en kan dus effectief niets doen. Die stukjes grond in het noorden kunnen nooit heroverd worden zolang de Russen artillerie over de grens hebben staan.

Dat moet andersom: elke poging tot troepenopbouw wil je zo snel mogelijk kunnen vernietigen.

[edit]

Op moment van schrijven gaat ook Frankrijk overstag:
De Franse president Emmanuel Macron oordeelt dat Oekraïne in staat moet zijn om de militaire bases uit te schakelen, van waar Rusland raketten op Oekraïens grondgebied afvuurt. Dat heeft hij gezegd tijdens een persconferentie aan de zijde van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz, in het kasteel van Meseberg bij Berlijn.

"Als we hen zeggen dat ze het recht niet hebben het punt aan te vallen waar de raketten zijn afgevuurd, zeggen we hen eigenlijk: we leveren jullie wapens, maar jullie mogen jullie niet verdedigen", aldus Macron, op de laatste dag van zijn staatsbezoek aan Duitsland. "We moeten echter niet toestaan andere doelwitten in Rusland te raken en zeker geen civiele capaciteiten", verduidelijkte hij ook.
[edit]

Het is druk vanavond, het Kremlin gaat er natuurlijk weer vol gas tegenin:
Poetin dreigt met "zware gevolgen" na gebruik westerse wapens in Rusland

De Russische president Vladimir Poetin heeft gedreigd met "zware gevolgen" van het gebruik van westerse wapens tegen Russisch grondgebied. In het westen leeft dit onderwerp opnieuw.

"In Europa, en vooral in kleine landen, moeten ze goed nadenken waar ze mee spelen. Ze moeten zich herinneren dat ze vaak staten zijn met een klein grondgebied en heel dichtbevolkt", aldus Poetin, tijdens een persconferentie in het Oezbeekse Tasjkent.

"Dit is een ernstige zaak die ze in gedachten moeten houden voor ze spreken over een aanval diep in Russisch grondgebied", zei hij nog. "Deze permanente escalatie kan zware gevolgen hebben."

[ Voor 53% gewijzigd door XWB op 28-05-2024 22:52 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

XWB schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:21:
[...]

Het is ook te zot voor woorden dat Rusland troepen kan opbouwen bij de Oekraïense grens, en die troepen alleen bestookt mogen worden als ze eerst de grens oversteken en je steden komen vernietigen. En het is nog erger, een stad als Vovchansk wordt vernietigd door Russische artillerie dat achter de grens staat, en Oekraïne mag dat niet beschieten met westerse wapens en kan dus effectief niets doen. Die stukjes grond in het noorden kunnen nooit heroverd worden zolang de Russen artillerie over de grens hebben staan.

Dat moet andersom: elke poging tot troepenopbouw wil je zo snel mogelijk kunnen vernietigen.

[edit]

Op moment van schrijven gaat ook Frankrijk overstag:

[...]

[edit]

Het is druk vanavond, het Kremlin gaat er natuurlijk weer vol gas tegenin:

[...]
Alleen DE en de VS vinden het nog een probleem. UK, FR, NL, NO en anderen niet meer. Effectief kan HIMARS/ATACMS dus niet gebruikt worden over de grens, maar wel:

- PZH2000 van NL
- Storm Shadow van UK
- SCALP van FR
- Genoeg wat ik vergeet

Zodra DE en de VS zien dat Rusland helemaal niets terug weet te doen gaan die ook wel overstag. Scholz is en blijft gewoon een totale angsthaas, dat is sneu |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:52

flessuh

Set sail for fail!

Snow_King schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:22:
[...]

Alleen DE en de VS vinden het nog een probleem. UK, FR, NL, NO en anderen niet meer. Effectief kan HIMARS/ATACMS dus niet gebruikt worden over de grens, maar wel:

- PZH2000 van NL
- Storm Shadow van UK
- SCALP van FR
- Genoeg wat ik vergeet

Zodra DE en de VS zien dat Rusland helemaal niets terug weet te doen gaan die ook wel overstag. Scholz is en blijft gewoon een totale angsthaas, dat is sneu |:(
Worden bij de productie van fpv en mothership drones ook onderdelen gebruikt uit deze landen?
Die hebben we al eens de grens over zien gaan, maar als dat met andere modellen ook mag die makkelijker geproduceerd kunnen worden zou dat ook helpen. Zover ik lees gaat de meeste artillerie er toch aan door drones momenteel.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:54
https://nos.nl/artikel/25...-russische-inmengingszaak
Op 20 januari 2022 maakte Forum voor Democratie via Twitter bekend dat De Graaff uit de PVV stapt en zich heeft aangesloten bij de partij. De Graaff ontkent de pandemische omvang van de corona-epidemie
Inmiddels wel duidelijk hoeveel Rusland invloeden had met het verstrekken van corona hoax verhalen :')
In maart 2024 stak De Graaff een zeer pro-Russisch verhaal af in het Europarlement. Hij noemde rapporten over de deportatie van Oekraïense kinderen naar Rusland "pure propaganda"
Ook was er volgens meneer sprake van Bio labs in Oekraïne :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Amdwarrior schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:57:
https://nos.nl/artikel/25...-russische-inmengingszaak

[...]

Inmiddels wel duidelijk hoeveel Rusland invloeden had met het verstrekken van corona hoax verhalen :')

[...]

Ook was er volgens meneer sprake van Bio labs in Oekraïne :')
FvD is gewoon de tak van Rusland in Nederland. Net zoals Denk bijvoorbeeld die van Turkije is.
Maar gezien de situatie en hoeveel FvD in Nederland en Europa onder vuur ligt kan ik mij voorstellen dat FvD over enige tijd niet meer op de stemlijsten staat.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De handschoenen gaan langzaam uit binnen Europa. Goed nieuws dat we eindelijk wakker worden met z'n allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:02
Hoe zeer de aanwijzingen sterk zijn, is er nog geen smoking gun tegen Graaff. Als het qua bewijs alleen bij deze medewerker blijft dan lozen ze die zo en blijft Graaff en co uit de vingers van justitie. Ik heb persoonlijk 0,0 met FvD maar volgens mij is dat nu wel de situatie. Het is en blijft tot nu toe alleen schijn tegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

martwoutnl schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:37:
[...]
Hoe zeer de aanwijzingen sterk zijn, is er nog geen smoking gun tegen Graaff. Als het qua bewijs alleen bij deze medewerker blijft dan lozen ze die zo en blijft Graaff en co uit de vingers van justitie. Ik heb persoonlijk 0,0 met FvD maar volgens mij is dat nu wel de situatie. Het is en blijft tot nu toe alleen schijn tegen.
In het algemeen gesproken zijn de beïnvloedingsconstructies die Rusland heeft opgetuigd indirect en complex. Zo vindt de beïnvloeding plaats over meerdere schakels die in een onderzoek terugherleid moeten worden tot een bron. Onderzoek om beïnvloeding aan te tonen gaat naar mijn verwachting lang duren. Het kan goed zijn dat we pas over enkele jaren horen hoe de vork in de steel zat. Hierbij ga ik er dan vanuit dat er opdracht is gegeven voor een dergelijk onderzoek. Dat laatste kan nog een ding zijn, wanneer er weinig reden lijkt te zijn om met het onderzoek door te gaan. Op zo'n moment moet denk ik de onderzoeksjournalistiek inspringen. Weet je een dergelijke case aan het daglicht te krijgen dan heb je een smeuïg verhaal.

Eerder heb ik wel aangegeven dat onze democratieën met een race tegen de klok bezig zijn. Voldoende snel en effectief Russische beïnvloeding aanwijzen en via juridische weg neutraliseren. Dat is best een uitdaging wil je dit netjes volgens de regels doen.

Maar al met al kan ik mij niet voorstellen dat we niets meer over De Graaff zullen horen. Dit moet worden uitgezocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

PlatformRaam maakt naar aanleiding van de Europese verkiezingen een rondje langs de Nederlandse partijen.

De hamvraag die Raam zich hierbij stelt is in hoeverre die partijen zich committeren aan de support van Oekraïne in haar oorlog tegen Rusland. Hiernaast komt ook de opstelling jegens een Europees leger, de verdere uitbreiding van de EU en de voorwaarden voor de toelating van Oekraïne tot de EU aan de orde.

Misschien iets om kennis van te nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 30-05-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39

Qwerty-273

Meukposter

teacup schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:29:
In het algemeen gesproken zijn de beïnvloedingsconstructies die Rusland heeft opgetuigd indirect en complex. Zo vindt de beïnvloeding plaats over meerdere schakels die in een onderzoek terugherleid moeten worden tot een bron.
Samen met het feit dat we voldoende useful idiots hebben in de samenleving blijft dit altijd een punt van aandacht. Zowel op vlak van beïnvloeding door anderen staten maar ook het bedrijfsleven of andere groepen die een bepaalde agenda nastreven. We hechten als mens veel waarde aan de meningen en gedachten van de mensen direct om ons heen. Als je die kan beïnvloeden (direct of indirect) dan beïnvloed je ook weer je eigenlijke doelpersoon. Zeker met de bubbels en echokamers op sociale media kan dat toch best onopgemerkt doeltreffend zijn.

Koppel daar dan ook nog macht en financieel gewin aan, die weer lopen via andere lijnen. Dat is heel lastig om duidelijk boven tafel te krijgen om de bron op te sporen. Het opofferen (of vinden) van een onbelangrijke pion die hier en daar adviseert zorgt er niet voor dat het spel veranderd.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 08:51
Sterk artikel weer van Brian Krebs over een Rusissche provider met servers in Nederland.
Two weeks before Russia invaded Ukraine in February 2022, a large, mysterious new Internet hosting firm called Stark Industries Solutions materialized and quickly became the epicenter of massive distributed denial-of-service (DDoS) attacks on government and commercial targets in Ukraine and Europe. An investigation into Stark Industries reveals it is being used as a global proxy network that conceals the true source of cyberattacks and disinformation campaigns against enemies of Russia.

...

A report from the security firm Team Cymru found the DDoS attack infrastructure used in NoName campaigns is assigned to two interlinked hosting providers: MIRhosting and Stark Industries. MIRhosting is a hosting provider founded in The Netherlands in 2004. But Stark Industries Solutions Ltd was incorporated on February 10, 2022, just two weeks before the Russian invasion of Ukraine.
Er word onder andere disinformatie gehost, VPN's aangeboden voor "Russische patriotten", etc.

Saillant detail: in het verleden boden ze ook gratis VPN's aan voor mensen uit UA, waarschijnlijk om hun echte IP's te achterhalen.
Dijkxhoorn added that Stark Industries also sponsored activist groups from Ukraine.

“How valuable would it be for Russia to know the real IPs from Ukraine’s tech warriors?” he observed.
https://krebsonsecurity.c...iron-hammer-in-the-cloud/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:10
Muncher schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:53:
Sterk artikel weer van Brian Krebs over een Rusissche provider met servers in Nederland.

[...]

Er word onder andere disinformatie gehost, VPN's aangeboden voor "Russische patriotten", etc.

Saillant detail: in het verleden boden ze ook gratis VPN's aan voor mensen uit UA, waarschijnlijk om hun echte IP's te achterhalen.

[...]

https://krebsonsecurity.c...iron-hammer-in-the-cloud/
Zo snel mogelijk offline halen dan zeker ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:56
We zijn twee jaar onderweg, Rusland ‘mag’ wel UA bestoken met zooi uit Iran, NK en China, maar als ze dan met hun gekregen wapens terug schieten ‘dreigt er een conflict tussen oost en west’?

Retoriek is nog altijd doorspekt van Russische logica. Ik vind het bizar, om dit soort headlines te moeten lezen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:44:
We zijn twee jaar onderweg, Rusland ‘mag’ wel UA bestoken met zooi uit Iran, NK en China, maar als ze dan met hun gekregen wapens terug schieten ‘dreigt er een conflict tussen oost en west’?

Retoriek is nog altijd doorspekt van Russische logica. Ik vind het bizar, om dit soort headlines te moeten lezen.
Dat komt door de persoon die ze gevraagd hebben om commentaar te leveren. Ik ga daar verder geen woorden aan vuil maken.

Het goede nieuws is dat de kwestie om westerse wapens in rusland te gebruiken eindelijk wat urgentie begint te krijgen. Uiteraard duurt het allemaal weer veel te lang, maar je mag niet teveel verwachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:44:

Tja, NOS heeft De Wijk opnieuw naar zijn mening gevraagd. En dan krijg je dezelfde plaat die al twee jaar speelt.
De Wijk mist een strategische discussie over actie en reactie en over de gevolgen van het besluit dat Oekraïne met westerse wapens ook in Rusland mag toeslaan. "Er wordt gezegd: Poetin rammelt met kernwapens, maar dat zal allemaal wel meevallen." Dit is geen spel meer, zegt De Wijk. "Dit is echt zeer serieus. Waarbij feitelijk Oost en West op de drempel staan van een echt conflict."

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Biden secretly gave Ukraine permission to strike inside Russia with US weapons
The Biden administration has quietly given Ukraine permission to strike inside Russia — solely near the area of Kharkiv — using U.S.-provided weapons, two U.S. officials and two other people familiar with the move said Thursday, a major reversal that will help Ukraine to better defend its second-largest city.

“The president recently directed his team to ensure that Ukraine is able to use U.S. weapons for counter-fire purposes in Kharkiv so Ukraine can hit back at Russian forces hitting them or preparing to hit them,” a U.S. official said, adding that the policy of not allowing long-range strikes inside Russia “has not changed.”
Het is een goed begin.
In effect, Ukraine can now use American-provided weapons, such as rockets and rocket launchers, to shoot down launched Russian missiles heading toward Kharkiv, at troops massing just over the Russian border near the city, or Russian bombers launching bombs toward Ukrainian territory. But the official said Ukraine cannot use those weapons to hit civilian infrastructure or launch long-range missiles, such as the Army Tactical Missile System, to hit military targets deep inside Russia.

[ Voor 22% gewijzigd door RoD op 30-05-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ah verdorie, niet gezien dat de Wijk weer als ‘expert’ mocht spuien. Dank voor de aanvulling - helaas blijven die koppen maar komen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ook Duitsland is om.
Fijn, want dat was het grootste probleemland.

Artikel in Der Spiegel https://www.spiegel.de/po...eb-4de8-9927-086328919bdd

[ Voor 41% gewijzigd door RoD op 31-05-2024 11:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:35:
Ook Duitsland is om.
[Embed] Fijn, want dat was het grootste probleemland.
Nee, de Duitsers willen gewoon niet de eerste zijn en het in samenspraak met andere landen doen.
Dat zien we nu al twee jaar. Nu de Britten en Amerikanen het toestaan, doet Duitsland ook mee. Het probleem is en blijft dat er altijd naar Duitsland gewezen word als er iets niet naar wens gaat. En dat werkt altijd zo lekker, anderen verwijten van iets dat je zelf ook niet wil. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwacht wordt nu dat binnen 24u de eerste aanvallen met US geleverde wapens gaan plaatsvinden. Ik ben benieuwd.

Bron: https://twitter.com/NOELreports/status/1796478107261845739

En Rusland is uiteraard weer boos en dreigt met Nukes:
Former Russian President Dmitry Medvedev once again threatened the West with the use of nuclear weapons, stating that it is not a bluff. He warned of the escalating conflict with NATO and the possibility of the conflict reaching its final stage due to increasing NATO weaponry in Ukraine. This statement follows the Pentagon's permission for Ukraine to use U.S. weapons against military targets in Russia near Kharkiv.
Bron: https://twitter.com/NOELreports/status/1796475968778817713

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Heb mij trouwens wel op de gedachte betrapt dat nu iedereen akkoord is gegaan met het aanvallen van doelen in Rusland (met betrekking tot het Kharkiv front dan) dit dan ook een strategische noodzaak is geworden voor Oekraïne. Met andere woorden, die mogelijkheid heeft Oekraïne nu ook hard nodig. Het komt waarschijnlijk geen moment te vroeg.

We zullen over enkele weken hierover wel evaluaties lezen. Tot dan toe natuurlijk niet meer dan een vermoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik denk dat het ook te maken heeft met escalatieopties zelf in handen houden.
Want telkens verschuift het net iets verder. Dan even niks, de situatie normaliseert en dan weer een volgende stap. Dit is precies wat het Kremlin jarenlang heeft gedaan, maar dan tegen ze gebruiken. En elke keer kunnen ze wel kernwapens schreeuwen, niemand die het nog geloofd.

Maar als je namelijk alle stappen die de afgelopen ruim twee jaar had gezet, in een keer had gedaan, dan was de situatie misschien wat anders geweest.

Tweede is dat de strategie overduidelijk is om het Russische leger in feite gevangen te houden in Oekraine en dood te laten bloeden. Daar kan je heel wat van vinden, maar het is een vrij veelvoorkomende strategie. Je loopt er alleen ook altijd het risico mee dat het niet werkt en je een vijand krijgt die sterker uit de ervaring is gekomen. Dat is ook onderdeel van rustig blijven escaleren. De schade moet opgevoerd worden om ervoor te zorgen dat de strategie werkt en blijft werken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:48
teacup schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:11:
Heb mij trouwens wel op de gedachte betrapt dat nu iedereen akkoord is gegaan met het aanvallen van doelen in Rusland (met betrekking tot het Kharkiv front dan) dit dan ook een strategische noodzaak is geworden voor Oekraïne. Met andere woorden, die mogelijkheid heeft Oekraïne nu ook hard nodig. Het komt waarschijnlijk geen moment te vroeg.

We zullen over enkele weken hierover wel evaluaties lezen. Tot dan toe natuurlijk niet meer dan een vermoeden.
Ik neem aan dat dat ook te maken heeft met de soort aanvallen bij Kharkiv. De aanvallen daar zijn bijna volledig vanaf russisch grondgebied en de enige manier om daar de opbouw van troepen en materieel te stoppen is door dat in rusland te doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 21:45

pro_6or

amateur_60r

*knip* Niet op de man

https://www.msn.com/nl-nl...cad87eaf8254cba2a63&ei=25

Wat een ontzettend bange man is dit. Zijn alternatief is dan met exact dezelfde angst leven maar dan zonder Oekraine te helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 31-05-2024 17:17 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

pro_6or schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:26:
*knip*

Wat een ontzettend bange man is dit. Zijn alternatief is dan met exact dezelfde angst leven maar dan zonder Oekraine te helpen.
Op de beurs wordt iemand zoals hem voor permabear uitgescholden.
permabear (plural permabears)

(finance, informal) An investor who consistently acts in the expectation that the value of stocks and shares will fall regardless of market conditions.
https://en.wiktionary.org/wiki/permabear
permabear

Permabeer. Iemand die ontwikkelingen op financiële markten voortdurend (permanent) vanuit een pessimistisch gezichtspunt bekijkt ('bearish' is).

De bekende econoom Nouriel Roubini kreeg (wegens zijn doorgaans pessimistische voorspellingen) als één van de eersten deze 'eretitel'.
https://www.dfbonline.nl/begrip/9051/permabear
Je hebt niets aan iemand die altijd en eeuwig hel en verdoemenis voorspelt.

Tenzij als je sentiment probeert te sturen om wat particulieren bang te maken om hen te overtuigen om de handdoek in de ring te gooien.

Zowel de beurs als oorlog werkt op massapsychologie en allerlei belangen staan tegenover elkaar, het sentiment willen sturen met propaganda zoals nieuwsartikels, krantenkoppen, sprekers op TV, influencers betalen om de kudde/kiesvee naar een bepaalde richting te sturen,...

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 31-05-2024 20:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

*knip*

Ik lees hier voortdurend dat gehak op De Wijk en heb daar toch mijn twijfels bij. Ik hoor hem ook elke keer zeggen dat we Oekraïne moeten helpen, dus geloof niet dat hij Oekraïne niet wil helpen. Ook meldt hij elke keer dat we het niet kunnen veroorloven dat Oekraïne verliest.

Wel blijft hij een beetje hangen in dat we te weinig kunnen omdat we te lang bezuinigd hebben. Dat wel.
Zijn frustratie over X is ook erg storend en als zijn herhalingen en "zoals ik al aangaf" en "wij kunnen niets". Gebroken plaat met weinig inhoud.

Maar aan de andere kant hoor en lees ik dat ook van experts in andere landen, dat in een fullblown oorlog met Rusland, we als Europa we wel in 10 dagen klaar zijn en tekort aan alles hebben. Hoor ik trouwens ook vrienden en familie in het leger (en dat zijn geen voetsoldaten om het zo maar te zeggen).

Wel deel ik zijn mening dat ik voortdurende escalatie zie in zowel west als oost. En zie daarbij behoorlijke parallellen met de situatie zoals beschreven in "the guns of august" rondom de start van de 1ste WW. Ook niemand die die oorlog wilde. En nee, ik ben niet overtuigd zoals sommige hier dat we als dat gebeurd even Rusland wel aanpakken en het in 2 dagen klaar is.

Wat dat betreft heb ik in topic meer wens denken gezien met weinig tolerantie voor afwijkende meningen dan angst bij De Wijk. Maar dat is mijn bescheiden mening.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 31-05-2024 17:19 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

rapture schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:50:

Je hebt niets aan iemand die altijd en eeuwig hel en verdoemenis voorspelt.
Dat is natuurlijk wel een beetje het vak van defensie en eigenlijk ook het bestaan van de NATO.
Voortdurend voorbereiden invallen op je vijanden, die als je je werk goed doet nooit gaan aanvallen omdat ze weten dat ze een partij op een flikker gaan krijgen.

Als je positief bent, dan kan het allemaal wel een onsje minder toch? Nou we hebben gezien waar dat de aflopen 25 jaar toe geleid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Cyberpope schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Ik lees hier voortdurend dat gehak op De Wijk en heb daar toch mijn twijfels bij. Ik hoor hem ook elke keer zeggen dat we Oekraïne moeten helpen, dus geloof niet dat hij Oekraïne niet wil helpen. Ook meldt hij elke keer dat we het niet kunnen veroorloven dat Oekraïne verliest.

Wel blijft hij een beetje hangen in dat we te weinig kunnen omdat we te lang bezuinigd hebben. Dat wel.
Zijn frustratie over X is ook erg storend en als zijn herhalingen en "zoals ik al aangaf" en "wij kunnen niets". Gebroken plaat met weinig inhoud.

Maar aan de andere kant hoor en lees ik dat ook van experts in andere landen, dat in een fullblown oorlog met Rusland, we als Europa we wel in 10 dagen klaar zijn en tekort aan alles hebben. Hoor ik trouwens ook vrienden en familie in het leger (en dat zijn geen voetsoldaten om het zo maar te zeggen).

Wel deel ik zijn mening dat ik voortdurende escalatie zie in zowel west als oost. En zie daarbij behoorlijke parallellen met de situatie zoals beschreven in "the guns of august" rondom de start van de 1ste WW. Ook niemand die die oorlog wilde. En nee, ik ben niet overtuigd zoals sommige hier dat we als dat gebeurd even Rusland wel aanpakken en het in 2 dagen klaar is.

Wat dat betreft heb ik in topic meer wens denken gezien met weinig tolerantie voor afwijkende meningen dan angst bij De Wijk. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Ik lees dan weer 10 dagen en 2 dagen. 10 dagen die ons resten wannneer Rusland ons aanvalt (waarmee?) en 2 dagen waarin wij de klus klaren (hoe dan?).

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Cyberpope schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Is ook zo, en daarom mogen we in onze handjes knijpen dat Oekraïne onze problemen oplost door het russische leger bezig te houden. Ze hebben momenteel geen capaciteiten om een conventionele oorlog tegen Europa te voeren. En daarom is het ook zo in ons belang dat we méér doen, in plaats van minder. Zonder Oekraïne en met een mogelijk weifelende VS, hebben we als Europa een groot probleem.

Dat er escalatie is, is geen twistpunt. Natuurlijk is er escalatie, want dat is precies wat nodig is. De tactiek van deëscalatie heeft overduidelijk niet gewerkt en is voor poetin alleen maar aanmoediging om zijn beleid voort te zetten. Als wij niet laten zien dat we bereid zijn om te escaleren, dan betalen we daar uiteindelijk de prijs voor. Zonder effectieve afschrikking, komt poetin aan onze grenzen.

Het is dan uitermate vermoeiend dat een persoon als De Wijk, waarvan gezien zijn functie verwacht mag worden dat er heldere analyses worden gedeeld, constant als een kapotte langspeelplaat maar blijft roepen dat we bang moeten zijn voor escalatie. Dat terwijl er geen enkele aanleiding is om aan te nemen dat het toestaan van het gebruik van westerse wapens in rusland door Oekraïne tot een noemenswaardige escalatie aan russische kant leidt. Er zijn nog tig escalatie-stappen die we kunnen, en moeten nemen, voordat het in rusland's belang is om escalatoire stappen richting het westen te ondernemen.

We moeten ook vooral niet vergeten dat vanuit russisch oogpunt zij mentaal al veel "verder" zijn in hun strijd tegen het westen, terwijl nog met één arm op de rug vechten.

Ik juich deze escalatie dus toe, en kijk uit naar verdere escalatie. Wat mij betreft is de volgende stap boots on the ground. Lokale trainingen in Oekraïne, militair personeel van NAVO-landen die grensbewaking doen aan niet-front-locaties, bediening van luchtafweer, etc.

En dan hoor ik de angstporno van "artikel 5" en "WW3" alweer komen, terwijl we gewoon zelf ons escalatiepad bepalen en we heus niet als een of andere knee-jerk response rusland moeten binnenvallen.

Kortom, kappen met ons te laden leiden door angst, en sneller de dingen doen die strategisch verstandig zijn, nu we de kans nog hebben met rusland die zijn handen vol heeft aan Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RoD schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:47:
Ik juich deze escalatie dus toe, en kijk uit naar verdere escalatie. Wat mij betreft is de volgende stap boots on the ground. Lokale trainingen in Oekraïne, militair personeel van NAVO-landen die grensbewaking doen aan niet-front-locaties, bediening van luchtafweer, etc.
Eens met het grootste gedeelte van je post, hoewel je wel moet beseffen dat je alleen invloed hebt over de eigen kant van je escalatie. Je hebt nooit zeker hoe de andere gaat reageren. En dat is in het verleden wel eens ooit fout gegaan (zie mijn eerdere referentie).

En met de informatie die ik heb (en wellicht gebeurd er heel veel dat ik niet zie of weet en zit daar het manco) zie ik verdomd weinig bewuste strategie in onze escalaties. Maar wellicht doen we het meesterlijk en blijft daarom de escalatie mooi in de hand.

O'ja.. en mijn voornaamste bezwaar tegen deze escalatie aan onze kant is dat de bevolking het over het algemeen niet door heeft en onze politiek er niet eerlijk over is als het bewust is. We moeten ons veel bewuster zijn van de ellende die op ons af komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 31-05-2024 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[Mbr]*knip* Niet op de man[/]

Hij kan de vijand niet lezen, zijn referentiekader is echt heel beperkt en neemt klakkeloos aan wat rusland ons verteld. Dat gezegd hebbende, alles wat hij te vertellen heeft over hoe slecht we voorbereid zijn is een gematigde voorstelling over hoe dat inderdaad het geval is. Het topic over de opbouw van onze krijgsmacht is daar een redelijke indicator van, andere lidstaten zijn niet persé beter voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Cyberpope schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:10:
[...]

Eens met het grootste gedeelte van je post, hoewel je wel moet beseffen dat je alleen invloed hebt over de eigen kant van je escalatie. Je hebt nooit zeker hoe de andere gaat reageren. En dat is in het verleden wel eens ooit fout gegaan (zie mijn eerdere referentie).

En met de informatie die ik heb (en wellicht gebeurd er heel veel dat ik niet zie of weet en zit daar het manco) zie ik verdomd weinig bewuste strategie in onze escalaties. Maar wellicht doen we het meesterlijk en blijft daarom de escalatie mooi in de hand.

O'ja.. en mijn voornaamste bezwaar tegen deze escalatie aan onze kant is dat de bevolking het over het algemeen niet door heeft en onze politiek er niet eerlijk over is als het bewust is. We moeten ons veel bewuster zijn van de ellende die op ons af komt.
Het is in het verleden eigenlijk altijd fout gegaan wanneer we ons lieten intimideren. Daarna zit je dan met veel grotere brokken.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

pro_6or schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Het is in het verleden eigenlijk altijd fout gegaan wanneer we ons lieten intimideren. Daarna zit je dan met veel grotere brokken.
Ik denk ook niet dat we ons moeten laten intimideren, we moeten controleren. Maar meegaan in gebral wat je niet kunt waarmaken is ook niet direct een optie. Onbeheerst escaleren is ook niet heel verstandig.

En vergis je niet wat we op vele vlakken veel kwetsbaarder zijn dan Rusland. Hoeveel ongemak is de bevolking in het westen bereid om te accepteren voordat ze hollen naar partijen als FvD, Front national, AfD of Melloni? Dit puur alleen zien als militaire confrontatie slaat de plank aardig mis.

Vandaar mis ik dat onze bevolking zo weinig meenemen. Als die niet weerbaar is, gaan we een militair conflict niet lang volhouden. Toch was bij de verkiezingen van 22/11 noch die van nu deze oorlog op ons continent een thema, zelfs geen bijzin. Terwijl een conflict met Rusland langzaam maar zeker onvermijdelijk wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Cyberpope schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:10:
[...]

Eens. Het is dan ook niet zonder risico, maar appeasement is dat ook niet. Linksom of rechtsom hebben onze acties een risico. Daarom is een escalatiestrategie ook zo belangrijk, en knee-jerk reacties zijn dan niet behulpzaam. Logisch dat de meeste "gewone" mensen angstig worden bij bepaalde escalaties en aan WW3 en nukes gaan denken, maar van iemand die als expert wordt opgevoerd, verwacht je meer. Dan verwacht je juist die context en die afwegingen om tot een bepaalde strategie te komen.

En dat vind ik ook het frustrerende aan de West-Europese landen. De Oost-Europese landen staan hier veel realistischer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Cyberpope schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Ik denk ook niet dat we ons moeten laten intimideren, we moeten controleren. Maar meegaan in gebral wat je niet kunt waarmaken is ook niet direct een optie. Onbeheerst escaleren is ook niet heel verstandig.

En vergis je niet wat we op vele vlakken veel kwetsbaarder zijn dan Rusland. Hoeveel ongemak is de bevolking in het westen bereid om te accepteren voordat ze hollen naar partijen als FvD, Front national, AfD of Melloni? Dit puur alleen zien als militaire confrontatie slaat de plank aardig mis.

Vandaar mis ik dat onze bevolking zo weinig meenemen. Als die niet weerbaar is, gaan we een militair conflict niet lang volhouden. Toch was bij de verkiezingen van 22/11 noch die van nu deze oorlog op ons continent een thema, zelfs geen bijzin. Terwijl een conflict met Rusland langzaam maar zeker onvermijdelijk wordt.
Je hebt best een punt, maar dat soort partijen kun je goed vergelijken met de NSB van voor de 2e wereldoorlog. Als we Hitler niet hadden geappeased was WO2 nooit zo groot geworden.

Lopen de mensen naar die partijen omdat ze geen ongemak aankunnen? Of uit onvrede, angst voor verandering, die %#}5 buitenlanders. Een aantal van die partijen worden rechtstreeks aangestuurd en een aantal gebruiken het gedachtegoed.

Voor mij moeten we juist wel verzetten, het is het juiste om te doen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RoD schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:18:
[...]

Eens. Het is dan ook niet zonder risico, maar appeasement is dat ook niet. Linksom of rechtsom hebben onze acties een risico. Daarom is een escalatiestrategie ook zo belangrijk, en knee-jerk reacties zijn dan niet behulpzaam. Logisch dat de meeste "gewone" mensen angstig worden bij bepaalde escalaties en aan WW3 en nukes gaan denken, maar van iemand die als expert wordt opgevoerd, verwacht je meer. Dan verwacht je juist die context en die afwegingen om tot een bepaalde strategie te komen.
O'je hebt het nog over De Wijk, daar was ik al aan voorbij. Wat is schreef was mijn eigen mening. En nee, verwacht ook zeker geen nukes. Echter ontkennen van de nukes en dat Rusland die nooit zal gebruiken, dat gaat me ook te ver. Het is altijd een risico. Niet een om je door te laten verlammen, wel om rekening mee te houden.
En dat vind ik ook het frustrerende aan de West-Europese landen. De Oost-Europese landen staan hier veel realistischer in.
Yep en wij lopen te mekkeren over 130 op de snelweg... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

pro_6or schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:49:
Je hebt best een punt, maar dat soort partijen kun je goed vergelijken met de NSB van voor de 2e wereldoorlog. Als we Hitler niet hadden geappeased was WO2 nooit zo groot geworden.
1) Weten we niet
2) Net zoals nu was er op dat moment weinig keuze. Het raam om in te grijpen was veel kleiner dan dat jij denkt. Ook toen was de appeasement om tijd te kopen.
Lopen de mensen naar die partijen omdat ze geen ongemak aankunnen? Of uit onvrede, angst voor verandering, die %#}5 buitenlanders. Een aantal van die partijen worden rechtstreeks aangestuurd en een aantal gebruiken het gedachtegoed.
Ja, gewoon ja.
Voor mij moeten we juist wel verzetten, het is het juiste om te doen.
Volgens mij doen we dat ook?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Waarschijnlijk heeft het artikel (28 mei) vooral het Amerikaanse publiek op de korrel, maar Why NATO matters (atlanticcouncil.org) is ook voor Nederlanders de moeite van het lezen waard. Het artikel zet wat getallen op een rij om bij stil te staan.

De twee inleidende alinea's deel ik. Verspreid door de alinea's zijn links naar bronnen die de schrijver aanhaalt. Die schrijver is trouwens niet de eerste de beste. Check de man zelf maar even: Richard D. Hooker.
The 2024 US presidential election will be, among other things, a referendum on the United States’ continued role in NATO. With a combined population of more than nine hundred million people and $1.3 trillion dollars in defense spending, NATO is by far the largest, oldest, and most capable defensive alliance in the world. Increasingly, however, some argue that years of “underinvestment” in defense by NATO allies justify US disengagement or even withdrawal from the Alliance. Others see China as the “pacing” threat and argue that a wealthy and populous Europe should be left to provide for its own security. In this context, why does NATO still matter?
Size matters? In internationale machtspolitiek zeker ja. 900 Miljoen mensen als gezamenlijke bevolking en 1,3 biljard aan defensie uitgaven hebben een vanzelfsprekend gewicht. Die vanzelfsprekendheid verdwijnt zodra ....hypothetisch.... die NAVO haar samenhang zou verliezen. Maar laten we daar ook niet te bang voor zijn. Het gewicht van het belang dat de NAVO vertegenwoordigd, maar ook de inspiratie die veel mensen er aan ontlenen, heeft zijn eigen dynamiek. Een passerende regeringsleider of politicus krijgt maar vluchtig vat op iets met een dergelijk gewicht (eigenlijk vangt dat Engelse woord "gravity" het nog net iets beter). NAVO volgt zijn koers dus wel. Het doorzettingsvermogen en de inspiratie die we aan de NAVO kunnen ontlenen zijn ook grootheden die nu hard nodig zijn om het momentum te creëren dat nodig is om productie op te stuwen en onze gezamenlijke krijgsmacht te (her)organiseren. Ook dat moet gezegd worden.

Om de onderstaande reden denk ik dat het artikel vooral voor het wat egocentrische Amerikaanse publiek is bedoeld (zei een bewoner van een ook behoorlijk egocentrisch landje):
NATO matters to the United States because Europe does. Today, the European Union (EU) is the world’s largest trading bloc and largest trader of manufactured goods and services, ranking first in both inbound and outbound international investments. The European Union (EU) is the top trading partner for eighty countries, a statistic greatly magnified with the addition of the United Kingdom, Turkey, Norway, Switzerland, and other partners who are not EU members. (By comparison, the United States is the top trading partner for around twenty countries.) Except for energy, Europe imports more from developing countries than the United States, Canada, Japan, and China combined. Trade does not thrive amid war and instability, and NATO has been an indispensable component of international peace and the backbone of US national security since 1949. The Alliance is second only to nuclear deterrence as a guarantor of peace in Europe and a major force for global stability. Looking forward, however, NATO cannot stand on its past record. For the United States to continue as its leader and most important ally, the Alliance must be seen to serve US national interests in a direct and consequential way.
Wat de schrijver hier doet is het belang van Europa onderstrepen als handelsgrootmacht. De laatste zin uit de alinea kan door Europese ogen worden gelezen als een "bevestiging" dat de NAVO (alleen) zou bestaan om het nationale belang van de Verenigde Staten te dienen. De schrijver bedoeld dit denk ik anders en nuanceert dit verderop in het artikel ook. Amerikanen hebben wat moeite te bedenken waarom de Verenigde Staten zo met die NAVO in de weer moeten zijn. De Amerikanen hebben blijkbaar nog steeds het beeld van een eenzijdige verhouding tussen de VS en Europa. Mogelijk is dat een lange tijd inderdaad het geval geweest.

In de huidige tijden van onzekerheid zijn de Europeanen er weer volledig van doordrongen dat de NAVO relevant is. De Amerikanen moeten er weer van doordrongen raken dat in de huidige internationale verhoudingen het machtsblok dat de NAVO vertegenwoordigd voor henzelf en de Europeanen een noodzaak is. Aan het eind van zijn stuk geeft de schrijver een duidelijk trap in die richting:
The United States supports and leads NATO not out of altruism, but because it is manifestly in its interest to do so. US national security and economic prosperity depend on it. To pull out from NATO would mean the end of the most successful alliance in history, alarming allies around the world and destabilizing an international order already under attack. Europe is experiencing its largest armed conflict since 1945, a war that directly affects the United States and the world. Now is no time to retreat.
Isolationisme is een luxe die de Amerikanen zich tegenwoordig niet meer kunnen permitteren. Daarvoor is de wederzijdse afhankelijkheid tussen Europa en de VS op veel vlakken te groot. Wat niet expliciet wordt benoemd, hopelijk heeft onze NAVO voldoende "gravity" om ook onze democratieën op het spoor te houden. Want al lijken sommigen landen dat wat te vergeten zijn ook de democratische waarden een verbindende factor die door die NAVO wordt verdedigd.

Een mooi puntig artikel met een hoop verwijzingen naar nuttige bronnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Oke, het is typisch iets voor mijzelf om mijn oog te laten vallen op een itempje op die Atlanctic Council site van enkele dagen terug terwijl ik en stuk negeer dat met koeienletters om aandacht schreeuwt. Terwijl we nota bene vandaag erover van gedachten hebben gewisseld.

Dit stuk is wat meer een notitie naar aanleiding van de gewijzigde Amerikaanse policy jegens het gebruik van Amerikaanse wapens tegen Rusland. De notitie is wat scherp, en geschreven door een voormalig Amerikaanse ambassadeur in Oekraïne, John E. Herbst. De schreeuwerige hoofdtitel trekt uiteindelijk ook bij mij de aandacht:

Why the US is giving Ukraine the green light to attack inside Russia

Een uitspraak van de Tsjechische minister van Buitenlandse zaken in een uitgebreid AP artikel wordt in het begin van het artikel aangehaald:
leaving Ukraine to fight “with one hand tied behind its back"
De oud ambassadeur werd om zijn mening gevraagd. Hij reageert met het volgende:

Less than meets the eye
Dit vertaalt in: "Minder dan op het eerste gezicht lijkt"
Zou een prima titel in zichzelf kunnen zijn. Waarom is het minder dan het lijkt?
  • Facing pressure from Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy and NATO allies, the Biden administration has changed course, but it has “done so in its now well-known overly cautious way,” John tells us.
  • The decision comes with serious strings attached, he points out: “Ukraine may only use the weapons in Russian territory bordering northeast Ukraine.” Plus, strikes “can only be directed at massed troops on the border and weapons systems attacking or preparing to attack Ukraine.”
  • According to John, that seems to rule out letting Ukraine use the 300-kilometer range Army Tactical Missile System (ATACMS)—which the United States first sent to Ukraine in March—even though the range of that system does not extend “very deep into Russia.” He adds that “it’s unclear” whether Ukraine will be allowed to use the 150-kilometer range ATACMS.
The Kharkiv conundrum
Vertaalt in: Het Kharkiv Raadsel
Argumentatie die terugslaat op het strijdperk zelf:
  • The urgency of the course correction has to do with Russia’s ongoing advance on Kharkiv, Ukraine’s second-largest city, which sits just thirty kilometers from the Russian border.
  • Kharkiv “has been pounded mercilessly by artillery and bombs launched by Russian aircraft just over the border,” John notes, where Russian forces enjoyed “sanctuary” under the Biden administration’s previous rules blocking Ukrainian strikes into Russia with US weapons.
  • The White House’s decision “does the minimum to help Ukraine with a difficult situation in the northeast,” removing “a major burden on Ukraine’s efforts to defend civilians in Kharkiv and to stop the Russian offensive,” John concludes. At the same time, it “makes public a range of restrictions that seem designed to temper Moscow’s reaction.“
  • “This half step is certainly better than none,” he adds, but it “does not send the necessary message of American resolve to the Kremlin.”
Het bovenstaande, en vooral dat laatste punt spreekt denk ik voor zichzelf.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Blijkbaar mogen de F-16's ook ingezet voor doelen in Rusland en niet alleen rond Charkiv.
https://nos.nl/artikel/25...ar-voor-doelen-in-rusland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ondertussen gebruikt de Rusland proxy Belarus weer mensen uit Afrika als middel om druk op de immigratie in Europa uit te oefenen. Alleen Polen moet er zoals we gewend zijn niets van hebben.

En ik vermoed dat er inmiddels weinig druk meer uit de EU gaat komen om Polen dit anders op te laten lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Cyberpope schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:46:
[...]

1) Weten we niet
2) Net zoals nu was er op dat moment weinig keuze. Het raam om in te grijpen was veel kleiner dan dat jij denkt. Ook toen was de appeasement om tijd te kopen.

[...]

Ja, gewoon ja.

[...]

Volgens mij doen we dat ook?
Er zijn ook genoeg oorlogen in de kiem gesmoord door wel direct op te staan. Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat we iets niet weten omdat het niet is gebeurt.

Is er een noodzaak om tijd te kopen. Als we Oekraïne meteen F-16, ATACMS, Bradley, cv90 in veel grotere getallen hadden gegeven dat had het tegenoffensief in 22 beslissend geweest. Nu heeft ook juist Rusland tijd gehad om zich te herbewapenen, te mobiliseren.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 17:15
pro_6or schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Er zijn ook genoeg oorlogen in de kiem gesmoord door wel direct op te staan. Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat we iets niet weten omdat het niet is gebeurt.

Is er een noodzaak om tijd te kopen. Als we Oekraïne meteen F-16, ATACMS, Bradley, cv90 in veel grotere getallen hadden gegeven dat had het tegenoffensief in 22 beslissend geweest. Nu heeft ook juist Rusland tijd gehad om zich te herbewapenen, te mobiliseren.
....en heeft de kans gekregen zich te ontwikkelen en moderniseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

murphydrz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:01:
[...]

....en heeft de kans gekregen zich te ontwikkelen en moderniseren..
Iig qua dronegebruik helaas.

En ze hebben de tijd gekregen om al hun reserves “op te knappen” en in te zetten.

Nu rest Oekraïne niets dan de complete stroom van zich af te vechten. Nog steeds met niet compleet afdoende ondersteuning van ons.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 17:15
Het beetje ondersteuning wat oekraine uit het westen krijgt falen tegen de elektronische oorlogsvoering van Rusland.
De stoorzenders van Rusland werken uitstekend en veel wapens van de amerikanen werken simpelweg niet(goed) waardoor de Russen zelfverzekerder worden.
Aldus een artikel van BNR.
https://www.bnr.nl/nieuws...ne-het-werkte-gewoon-niet

Dan begrijp ik ook niet waarom er niet eerst 4 raketten middels 4-puntsmeting op de stoorzenders worden afgestuurd en als baken de bewuste stoorzender heeft.
Het is de oudste truc die er op dat gebied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

murphydrz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:28:
Het beetje ondersteuning wat oekraine uit het westen krijgt falen tegen de elektronische oorlogsvoering van Rusland.
De stoorzenders van Rusland werken uitstekend en veel wapens van de amerikanen werken simpelweg niet(goed) waardoor de Russen zelfverzekerder worden.
Aldus een artikel van BNR.
https://www.bnr.nl/nieuws...ne-het-werkte-gewoon-niet

Dan begrijp ik ook niet waarom er niet eerst 4 raketten middels 4-puntsmeting op de stoorzenders worden afgestuurd en als baken de bewuste stoorzender heeft.
Het is de oudste truc die er op dat gebied is.
Dit leest toch vooral als een verhaal met een invalshoek. In oorlog is niets zaligmakend. Himars niet, tanks niet, ook EW niet. Ik zie met de regelmaat van de klok nog voltreffers door gps geleide wapens.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

RoD schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:18:
De Oost Europeanen hebben ook nog hun collectief geheugen. Er zijn levende generaties mensen die nog een levendig beeld hebben van de Sovjet overheersing. Die emotie voedt de vastberadenheid van die landen en hun politieke klasse. Kijken we naar landen als Tsjechië, Polen maar ook Roemenië en Bulgarije dan zie ik die vastberadenheid wel terug. Als kanttekening hierbij dan wel dat bijvoorbeeld de Roemeense overheid niet loepzuiver democratisch is te noemen. Desondanks hebben alle genoemde landen de houding: dit nooit meer.

Toch is dat collectief geheugen argument uit te dagen. Hoe zijn Hongarije en Slovenië te verklaren? Populist en/of Russische bevolkingsgroep?

Over Slowakije weet ik te weinig behalve dat haar bevolking zich ronduit xenofoob kon gedragen tegen minderheden als Roma zigeuners. Het doorzeven met kogels van Fico en de geldinzameling voor wapens als privé initiatief omdat de overheid het laat liggen nuanceert wel. Dat is dan mijn beeld.

Van Hongarije snap ik weer geen bal. Een volk dat zo ruimhartig door andere landen is opgevangen in de Hongaarse opstand is maar heel selectief in staat hetzelfde te doen voor Oekraïners. Bovendien de tenenkrullend Pro-Russische koers. Ik zie geen dualisme hierover bij de Hongaren. Is het Pro-Rusland bovendien nog wel de populistische keuze op dit moment. Als Orban een klassieke populist zou zijn had hij allang bij Poetin weggedraaid, zoals we Wilders en Le Pen (voor de bühne in ieder geval) zien doen. Dat Orban persoonlijk een bromance met Poetin zou hebben, oké, naar dat al die Hongaren daar ja en amen tegen zeggen. Bij dat laatste laat ik los.

Over de West-Europese overheden ben ik op het vlak van besluitvaardigheid nog wel tevreden, het kan altijd meer en beter, maar verantwoordelijkheden worden niet ontlopen. De dagbladen zijn naar mijn idee goed aangesloten op ontwikkelingen en berichtten genuanceerd over het conflict. Als Volkskrantlezer viel het mij op dat genoemd TV optreden geen rimpeling heeft veroorzaakt in de berichtgeving van de krant. De mening van de Wijk is in een eerder stadium van de oorlog daar nog wel aangehaald maar haalt de berichtgeving tegenwoordig dus niet meer. Misschien moeten we ons om hem daarom niet te druk meer maken. Hij heeft al tractie verloren.

Waar ik mij in het westen wel zorgen over maak is het meest letargische hoekje van ons medialandschap. De TV. Televisie kent zonder meer hele goede journalistieke programma's. Die goeden niet te na gesproken. De wildgroei aan praatprogramma's levert mij teveel ongerichte resultaten op. Ik weet niet goed wat ik van de redacties van die praatgrogramma's mag verwachten, maar een hoge pet heb ik er niet van gekregen. Met de gratie van de betrokkenheid van de gespreksleider of de keuze van gasten kan het dan nog goed uitpakken. Maar ik vermoed dat door onkunde de beeldvorming in zo'n praatprogramma grondig kan worden vervormd. Te veel hap snap. Desondanks hebben dergelijke programma's veel invloed op beeldvorming. Bij televisie moeten we weg bij de houding van "We moeten nog even een Item over Oekraïne doen, het is nu wel weer wat actueel". Ik zou graag zien dat er maar een of twee praatprogramma's overblijven met serieus bemande redacties om ook echt ongoing op de hoogte te zijn van ontwikkelingen. Laat die redactie anders samenvallen met die van actualiteitenprogramma's. Als dat al niet gebeurt. Kijk naar dagbladen als voorbeeld. Het besef dat we een heel kritisch proces doorlopen lijkt bij televisie onvoldoende aanwezig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

teacup schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:12:
[...]

De Oost Europeanen hebben ook nog hun collectief geheugen. Er zijn levende generaties mensen die nog een levendig beeld hebben van de Sovjet overheersing. Die emotie voedt de vastberadenheid van die landen en hun politieke klasse. Kijken we naar landen als Tsjechië, Polen maar ook Roemenië en Bulgarije dan zie ik die vastberadenheid wel terug. Als kanttekening hierbij dan wel dat bijvoorbeeld de Roemeense overheid niet loepzuiver democratisch is te noemen. Desondanks hebben alle genoemde landen de houding: dit nooit meer.

Toch is dat collectief geheugen argument uit te dagen. Hoe zijn Hongarije en Slovenië te verklaren? Populist en/of Russische bevolkingsgroep?

Over Slovenië weet ik te weinig behalve dat haar bevolking zich ronduit xenofoob kon gedragen tegen minderheden als Roma zigeuners. Het doorzeven met kogels van Fico en de geldinzameling voor wapens als privé initiatief omdat de overheid het laat liggen nuanceert wel. Dat is dan mijn beeld.

Van Hongarije snap ik weer geen bal. Een volk dat zo ruimhartig door andere landen is opgevangen in de Hongaarse opstand is maar heel selectief in staat hetzelfde te doen voor Oekraïners. Bovendien de tenenkrullend Pro-Russische koers. Ik zie geen dualisme hierover bij de Hongaren. Is het Pro-Rusland bovendien nog wel de populistische keuze op dit moment. Als Orban een klassieke populist zou zijn had hij allang bij Poetin weggedraaid, zoals we Wilders en Le Pen (voor de bühne in ieder geval) zien doen. Dat Orban persoonlijk een bromance met Poetin zou hebben, oké, naar dat al die Hongaren daar ja en amen tegen zeggen. Bij dat laatste laat ik los.

Over de West-Europese overheden ben ik op het vlak van besluitvaardigheid nog wel tevreden, het kan altijd meer en beter, maar verantwoordelijkheden worden niet ontlopen. De dagbladen zijn naar mijn idee goed aangesloten op ontwikkelingen en berichtten genuanceerd over het conflict. Als Volkskrantlezer viel het mij op dat genoemd TV optreden geen rimpeling heeft veroorzaakt in de berichtgeving van de krant. De mening van de Wijk is in een eerder stadium van de oorlog daar nog wel aangehaald maar haalt de berichtgeving tegenwoordig dus niet meer. Misschien moeten we ons om hem daarom niet te druk meer maken. Hij heeft al tractie verloren.

Waar ik mij in het westen wel zorgen over maak is het meest letargische hoekje van ons medialandschap. De TV. Televisie kent zonder meer hele goede journalistieke programma's. Die goeden niet te na gesproken. De wildgroei aan praatprogramma's levert mij teveel ongerichte resultaten op. Ik weet niet goed wat ik van de redacties van die praatgrogramma's mag verwachten, maar een hoge pet heb ik er niet van gekregen. Met de gratie van de betrokkenheid van de gespreksleider of de keuze van gasten kan het dan nog goed uitpakken. Maar ik vermoed dat door onkunde de beeldvorming in zo'n praatprogramma grondig kan worden vervormd. Te veel hap snap. Desondanks hebben dergelijke programma's veel invloed op beeldvorming. Bij televisie moeten we weg bij de houding van "We moeten nog even een Item over Oekraïne doen, het is nu wel weer wat actueel". Ik zou graag zien dat er maar een of twee praatprogramma's overblijven met serieus bemande redacties om ook echt ongoing op de hoogte te zijn van ontwikkelingen. Laat die redactie anders samenvallen met die van actualiteitenprogramma's. Als dat al niet gebeurt. Kijk naar dagbladen als voorbeeld. Het besef dat we een heel kritisch proces doorlopen lijkt bij televisie onvoldoende aanwezig
Waar ik Slovenië zei bedoel ik Slowakije, stop de tijd.

Er is natuurlijk wél een reden dat populisten op de npo willen bezuinigen. Hun boodschap blijft niet overeind tegenover de waarheid. Tegenover hun gekrakeel zo veel mogelijk losse flodders en ze doen het goed. Vrees toch ook dat de door jou genoemde landen ook op die manier het putje in zijn gegaan. Zo gevaarlijk is dat dus, zelfs als je al decennia hebt geleden onder onderdrukking.

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 01-06-2024 16:35 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:21
teacup schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:12:

[...]

De beste analyse die ik hierover gelezen heb is dat Hongarije verzuimd heeft te doen hetgeen Tsjechië juist precies goed deed. Na de val van de muur is er redelijk veel Geld naar vooral Praag getrokken vanuit oude Soviet- en Waschaupactlanden. En, zoals dat gaat, hebben de mensen achter dat geld hun ideeën van orde en macht daar proberen te introduceren.

De Tsjechen moesten daar niets van hebben en hebben hard ingezet op corruptiebestrijding en verstevigen van de machten tegen dit soort elementen. Dat, boven alles, is naar mijn mening de reden dat het op dit moment zo goed gaat in Tsjechië.

Het korte verhaal, ontdaan van alle nuances, is dat het geld op zoek is gegaan naar veiliger thuishavens en, in ieder geval ten dele, in Hongarije is neergestreken. Helaas heeft Boedapest het Tsjechische model niet gevolgd, en heeft het toegestaan dat geld vertaald kon worden in macht. Met uiteindelijk Victor Orban als conduit. Dat is een proces dat notoir lastig is om om te keren, het beste voorbeeld is misschien wel Oekraïne - maar daar ga je twijfelen of het middel niet erger is dan de kwaal.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:11

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het kernprobleem is dat we voor het behoud van de liberale democratische rechtstaat in Europa zowel geen effectieve carrot hebben en al helemaal geen stick. Vanuit het veto principe heeft Hongarije een cruciale positie in de EU die ze kunnen uitbuiten. Je krijgt hierdoor automatisch dat je een mechanisme krijgt wat feitelijk omkoping is, wil je Hongarije meekrijgen dan moet subsidies in de zakken van Orban en entourage blijven vloeien. Wil de EU de stick gebruiken dan heeft Hongarije juist het veto als pressiemiddel.

Ik heb het vaker aangehaald, maar een cruciale ontwerpfout in veel westerse collectieve projecten zijn procedures en sancties voor leden die zich niet aan de regels houden. Juist het ontbreken ervan schept condities voor bredere ondermijning van het gehele collectief.

Als Hongarije (of voorheen Polen) automatisch sancties of zelfs verplichte uitreding uit de EU boven het hoofd had gehangen, dan zou het waarschijnlijk nooit zover zijn gekomen. Orban heeft z'n huidige positie juist omdat juist niet die middelen heeft.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Hierbij gedeeld een Washington Post artikel dat de communicatie achter de schermen tussen Oekraïne en de VS beschrijft vanaf ongeveer maart tot nu.

Biden team hails ‘lightning speed’ call on strikes in Russia. Meanwhile, Kharkiv burned.
https://wapo.st/3KsTTAQ

Het artikel beschrijft hoe Oekraïne uiteindelijk op 13 mei, drie dagen in de Russische aanval, de VS formeel heeft verzocht om haar criteria te versoepelen om geen doelen op Russisch grondgebied aan te vallen met Amerikaanse wapens. Oekraïne deed dit verzoek omdat de situatie rond Kharkiv daardoor te kritisch werd.
“If only we had a chance to strike the headquarters, munitions depots, troop gatherings and vehicles, the situation would have been totally different,” Yaroslavsky said. “Back then and now all the depots and headquarters are on Russian territory at this part of the front line.”
Het formele verzoek beschrijvend:
With little to lose as the Russians raced forward, senior Ukrainian officials appealed formally to Washington to use U.S. equipment to hit inside Russia on May 13, three days after the new offensive started.
De VS heeft nog 17 dagen nodig gehad om tot een response te komen. Deze 17 dagen waren kostbaar voor Oekraïne:
The White House this week said it moved at “lightning speed” to allow Kyiv to use U.S. weaponry to strike limited targets inside Russia, just 17 days after Ukraine came begging for the capability. But for Ukrainians who have weathered a punishing Russian assault on the northeast Kharkiv region, those 17 days of waiting are emblematic of a White House that has lagged repeatedly behind battlefield developments at the cost of Ukrainian lives.
Om te illustreren hoe snel response eigenlijk gewenst was is af te leiden uit de situatie op 14 mei.

Een ervaren Oekraïens verkenningsbataljon, reconnaissance battalion in Ukraine’s 57th Brigade, was bijna twee weken eerder weggetrokken bij een ander front. Dat bataljon trof de Kharkiv linie als volgt aan:
Denys Yaroslavsky, commander of a reconnaissance battalion in Ukraine’s 57th Brigade, entered the border town of Vovchansk on May 2, accompanied by four battalions of exhausted troops. Fresh from the battlefield in a different northeastern city, they soon realized their new positions were the first line of defense — and that only 200 troops were already stationed in the town.
Op die 14 mei was Blinken op bezoek in Kyiv. Blinken toonde daar publiekelijk zijn steun voor de Oekraïense zaak:
On May 14, Blinken played “Rockin’ in the Free World” on an electric guitar in one of Kyiv’s crowded bars to show support for Ukrainians.
Ook nam hij toen de inhoudelijke verzoeken van de Oekraïense official in om het versoepelen van de restricties nader in te vullen. Op afstand werd parallel in Washington gewerkt aan de uitwerking van de versoepeling.
As Blinken met senior Ukrainian leaders in Kyiv who repeatedly pressed him about the dire situation in Kharkiv, the officials back in Washington drew up a proposal.
Tegelijkertijd, ten Noord-Oosten van Kyiv ondervond ons al genoemde bataljon juist een zware dag in die Russisch aanvallen. Het kreeg er op die dag flink van langs met Glide bombs:
Yaroslavsky and his reconnaissance battalion were hunkered down in Vovchansk just hoping to survive. That day, he said, his troops weathered an “insane” number of glide bomb strikes — more than 40 in 24 hours.
Blinken vertrok 15 mei weer richting VS waar de officiële reactie op het Oekraïne verzoek nog tot 30 mei op zich zou laten wachten. Deze volle twee weken relativeert de lightning speed frame van de Amerikaanse overheid. Ook de Oud Ambassadeur in Oekraïne (al genoemd in teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3") heeft commentaar op die response snelheid op zich.
“It’s clearly a step forward,” said former U.S. ambassador to Ukraine John E. Herbst, who is now a senior director for the Eurasia Center at the Atlantic Council. “But that is certainly not lightning speed. If this is a priority, that could have been done a day or two after the president spoke. If it’s a priority, you get it done.”
Er op terugkijkend (achteraf praten is heel makkelijk natuurlijk) had Oekraïne eerder kunnen anticiperen op de al aanwezige Russische troepenopbouw, die ook voor de Verenigde Staten te volgen moet zijn geweest. Op voorhand hadden plannen door beide landen op scherp gezet kunnen worden. Zo kon ook voor de voorbereiding de benodigde ruimte gepakt worden. "In geval van een aanval" was een dergelijk klaarliggend plan dan vlot te activeren. Wat we hier natuurlijk lastig kunnen beoordelen is hoe waarschijnlijk de Kharkiv aanval op voorhand was in te schatten. Wel weten we dat vanaf begin maart de troepenopbouw ten noorden van Kharkiv al kon worden vastgesteld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Soms sta je gewoon versteld van de naïviteit:
Door EU gesteunde Russische stichting wist jarenlang propaganda in Europa te verspreiden
Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft jarenlang onverstoord desinformatieprojecten en de juridische verdediging van spionageverdachten kunnen financieren in 48 Europese landen. Dat blijkt uit interne documenten van Europese inlichtingendiensten in handen van de Deense omroep DR en gedeeld met verschillende Europese media. Het Kremlin deed dat via Pravfond, een stichting die het deed voorkomen alsof ze uitsluitend juridische bijstand verleende aan Russische landgenoten.
De propagandacampagnes en de juridische bijstand werden gefinancierd met behulp van miljoenen aan staatssubsidies uit Europese landen, aldus de documenten. Die onthullen onder meer hoe de stichting, die in verschillende landen gerund werd door oud-medewerkers van de Russische inlichtingendiensten, propagandawebsites financiert gericht op Europese burgers. Daarnaast werd via de stichting betaald voor de juridische verdediging van veroordeelde Russische criminelen, zoals de beruchte wapenhandelaar Viktor Bout en de huurmoordenaar Vadim Krasikov.
We financierden dus direct de Russische FSB en hun desinformatie campagnes juist gericht tegen onszelf.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

defiant schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:10:
Soms sta je gewoon versteld van de naïviteit:
Door EU gesteunde Russische stichting wist jarenlang propaganda in Europa te verspreiden

[...]

[...]

We financierden dus direct de Russische FSB en hun desinformatie campagnes juist gericht tegen onszelf.
Dit is waarschijnlijk het gevolg van slapende goedkeuring. De stempel krijgen op een moment dat je daadwerkelijk in de lijnen kleurt en vervolgens de stempel houden op het moment dat je buiten de lijnen gaat kleuren.

Er wordt nu wel wat gedaan met het oog op de EP verkiezingen. Dat is het enige wat mij enigszins stoort. We zijn feitelijk in oorlog met Rusland maar we doen pas echt wat aan de Russische media inmenging op het moment dat de EP verkiezingen zijn.
Dat FvD nu bijvoorbeeld wordt aangepakt moet geen verassing zijn. Het is duidelijk dat de EU een pro-Rus rechtse partij aan het uitschakelen is naar aanloop van de EP verkiezingen. Goed overigens. Bij mij mag echt iedere Pro-Rus partij in de EU grondig onder de loep worden genomen om te kijken of ze onafhankelijk van Rusland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:23
Auredium schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Dit is waarschijnlijk het gevolg van slapende goedkeuring. De stempel krijgen op een moment dat je daadwerkelijk in de lijnen kleurt en vervolgens de stempel houden op het moment dat je buiten de lijnen gaat kleuren.

Er wordt nu wel wat gedaan met het oog op de EP verkiezingen. Dat is het enige wat mij enigszins stoort. We zijn feitelijk in oorlog met Rusland maar we doen pas echt wat aan de Russische media inmenging op het moment dat de EP verkiezingen zijn.
Dat FvD nu bijvoorbeeld wordt aangepakt moet geen verassing zijn. Het is duidelijk dat de EU een pro-Rus rechtse partij aan het uitschakelen is naar aanloop van de EP verkiezingen. Goed overigens. Bij mij mag echt iedere Pro-Rus partij in de EU grondig onder de loep worden genomen om te kijken of ze onafhankelijk van Rusland zijn.
Welke politieke beweging ga je hierna verbieden? 'radicaal'-rechts zoals de AfD of radicaal links zoals die Linke?
Ik vind als een partij op democratische wijze gekozen is je die partij niet kan verbieden. Anders moet je het geen democratie meer noemen zoals dit nu het geval is in b.v. Rusland. Rusland zal zekers een aantal politieke partijen op de een of andere wijze steunen. Geheid dat andere landen dat ook doen Maar dat doen b.v. lobby groepen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

vincent_1971 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:59:
[...]

Welke politieke beweging ga je hierna verbieden? 'radicaal'-rechts zoals de AfD of radicaal links zoals die Linke?
Ik vind als een partij op democratische wijze gekozen is je die partij niet kan verbieden. Anders moet je het geen democratie meer noemen zoals dit nu het geval is in b.v. Rusland. Rusland zal zekers een aantal politieke partijen op de een of andere wijze steunen. Geheid dat andere landen dat ook doen Maar dat doen b.v. lobby groepen ook.
Nee nee, niets verbieden. onderzoeken. FvD heeft zijn eigen leed veroorzaakt door geld van Rusland aan te nemen waar het niet mocht. Dit is geen glijdende schaal, die is hier niet aanwezig. Het is enigszins manipulatief om te suggereren dat de democratische rechtstaat wordt aangetast door wat nu plaats vind. Er zijn regels in onze democratie en de FvD heeft deze overtreden. Wat betreft AfD ook dat moet worden uitgezocht.
Let ook op dat FvD niet wordt verboden er wordt alleen ingegrepen op de elementen die de regels hebben overtreden. Dat het een goede indicator is voor de gemiddelde stemmer in de EU...tja dan hadden ze maar niet de gestelde regels moeten overtreden.

De democratie wordt niet aangetast, hij wordt gehandhaafd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Auredium schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:15:

Dat is ook mijn voornaamste klacht, de start van de invasie van de Krim had al een wake-up call moeten zijn om alle bestaande relaties en instanties met banden met Rusland onder de loep te nemen. Maar zeker ook na de invasie in Oekraïne. Dat dit in 2024 pas breed naar boven komt zegt imho alles over de staat van onze controle mechanisme en de doorgrondelijkheid en doortastendheid van onze veiligheidsdiensten.
Auredium schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:03:
De democratie wordt niet aangetast, hij wordt gehandhaafd.
Precies, alleen is het probleem dat nu dat het niet expliciet gemaakt kan worden omdat we die transparantie zowel qua contacten als qua financiering ook niet eisen van politieke partijen. Iemand kan in het EP beginnen over Oekraïense kinderkennels, maar alsnog ontbreekt dan direct bewijs. Alsmede omdat het concept van de mogelijkheid van ondermijnende beïnvloeding tot zelfs collaboratie na de val van muur uit ons collectieve geheugen is gewist.

Het probleem is ook hier dat het allemaal in principe veel te laat komt en dan is het daarom altijd veel moeilijker om terug te draaien. De schade is al aangericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 20:20
De Fransen lijken te maken te hebben met heel wat Russische 'grappen':
Via een uitgekiende desinformatiecampagne probeert Rusland de aankomende Olympische Spelen in Parijs te ondermijnen. Het land, dat zelf is uitgesloten van deelname aan de Spelen, maakte zelfs een nepdocumentaire waarin een AI-Tom Cruise waarschuwt voor aanslagen.
en
Drie mannen zijn maandag verhoord in Parijs omdat zij ervan worden verdacht dit weekend vijf doodskisten te hebben geplaatst aan de voet van de Eiffeltoren. Volgens inlichtingendiensten gaat het om een actie die is aangestuurd door Russische veiligheidsdiensten, schrijft de krant Le Monde. Het drietal is inmiddels weer vrijgelaten, in afwachting van verder onderzoek.
Wanneer realiseren we ons dat de oorlog allang hier is?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Dat is allang bezig.
https://www.telegraaf.nl/...land-verdedigen-in-oorlog

Dat is enkel het gevolg van de realisatie dat er een bedreiging is aan de oostkant van de EU.
Maar laat Rusland vooral hybride oorlogsvoering doen. Alhoewel ze hier en daar wat succes te boeken bereiken ze vooral veel vijandigheid te kweken.

Ik dien overigens een belangrijke toevoeging hierop te maken: We moeten ook bereid zijn om de EU militair te verdedigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Auredium op 04-06-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:37

HollovVpo1nt

I like gadgets

Auredium schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Dat is allang bezig.
https://www.telegraaf.nl/...land-verdedigen-in-oorlog

Dat is enkel het gevolg van de realisatie dat er een bedreiging is aan de oostkant van de EU.
Maar laat Rusland vooral hybride oorlogsvoering doen. Alhoewel ze hier en daar wat succes te boeken bereiken ze vooral veel vijandigheid te kweken.

Ik dien overigens een belangrijke toevoeging hierop te maken: We moeten ook bereid zijn om de EU militair te verdedigen.
Bijzonder onderzoek. De verhoudingen komen totaal niet overeen met de sneuvelbereidheid binnen mijn sociale en professionele kringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:54:
[...]

Bijzonder onderzoek. De verhoudingen komen totaal niet overeen met de sneuvelbereidheid binnen mijn sociale en professionele kringen.
Ik vermoed zo dat de sneuvelbereidheid in de meeste sociale en professionele kringen, wat gering is. ;)
Maar gaan vechten vs. omkomen, zijn twee andere dingen. In de regel overleven de meeste soldaten juist wel een oorlog. De reden is vrij simpel. Meestal rent een kant weg na te veel verliezen of geeft zich over. Dus je hebt een aardige overlevingskans. Oke, behalve als je in het Sovjet of Russische leger zit. Want daar mag je niet wegrennen of je overgeven. :z

Natuurlijk is dit gigantisch versimpeld, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Auredium schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:17:
[...]
Ik zie dat als op termijn juist net zo gevaarlijk als kinetische wapens.

Die vijandigheid en zo verdeeldheid gaat richting de westerse overheden. https://www.reuters.com/w...isinformation-2024-06-03/ etc. Het valt op dat er richting de komende verkiezingen weer veel "memes" rond gaan op de socials met negatieve boodschappen.

Speculatie: een paar verkiezingen later en de dan erg intern gerichte regeringen doen 'minder moeilijk' over landen aan de oostgrens.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

F_J_K schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Ik zie dat als op termijn juist net zo gevaarlijk als kinetische wapens.

Die vijandigheid en zo verdeeldheid gaat richting de westerse overheden. https://www.reuters.com/w...isinformation-2024-06-03/ etc. Het valt op dat er richting de komende verkiezingen weer veel "memes" rond gaan op de socials met negatieve boodschappen.

Speculatie: een paar verkiezingen later en de dan erg intern gerichte regeringen doen 'minder moeilijk' over landen aan de oostgrens.
Begrijp mij niet fout. Het is gevaarlijk maar de bewustwording van deze manipulatie groeit ook. De EU zit redelijk dicht op het inlichten van sociale media manipulatie. Ook is het zo dat de jongste generatie sneller sociale media nieuws naast zich neer legt. Ik denk dat het effect van sociale media vooral tijdelijk is en dat uiteindelijk de meeste mensen het naast zich neer leggen en vertrouwen op betrouwbare nieuwskanalen.

Er zal altijd een subgroep zijn die trapt in sociale media manipulatie. In de VS zie je dat goed. Trump zwaait naar een lege straat in een opname maar je kunt niet zien dat de straat leeg is vanuit de camera hoek. Daarna runt Trumps propaganda het als zijnde Trump die zwaait naar een meute die op hem wacht. Nog geen dag later komt het bewijs dat het een lege straat was. Het merendeel trapt niet in dat soort beelden meer. Ze weten dat er wordt gelogen.

Maar inderdaad - Voorlichting is belangrijk en de EU heeft ook inlichtingsfilmpjes staan op bijvoorbeeld Youtube (en Tiktok?) over hoe je het kunt herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:37

HollovVpo1nt

I like gadgets

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:57:
[...]

Ik vermoed zo dat de sneuvelbereidheid in de meeste sociale en professionele kringen, wat gering is. ;)
Maar gaan vechten vs. omkomen, zijn twee andere dingen. In de regel overleven de meeste soldaten juist wel een oorlog. De reden is vrij simpel. Meestal rent een kant weg na te veel verliezen of geeft zich over. Dus je hebt een aardige overlevingskans. Oke, behalve als je in het Sovjet of Russische leger zit. Want daar mag je niet wegrennen of je overgeven. :z

Natuurlijk is dit gigantisch versimpeld, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Ook in gevechtsbereidheid herken ik niet de verhouding van het onderzoek. Dat heeft onder andere te maken met de vervreemding en grotere afstand tot de politiek en het moraal waar je voor vecht. Ik heb in mijn volwassen leven nog nooit eerder zo'n laag vertrouwen in politieke leiders ervaren, wat onlosmakelijk verbonden is met 'vechten voor je vaderland'. Ik ervaar daar juist een heel laag moraal in en die deel ik. Waar je vecht je precies voor? Ik kijk met nul trots naar onze politieke leiders, met nul vertrouwen in de personen en met groeiende waarneming dat als de definitie van corruptie iets aangepast zou worden, Nederland niet onder zou doen voor bananenrepubliek landen qua corruptie.

Mocht er ooit een oorlog uitbreken, dan zal ik er alles aan doen om mijn naasten veilig te stellen en dat is niet in eerste instantie door de wapens te pakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Ook in gevechtsbereidheid herken ik niet de verhouding van het onderzoek. Dat heeft onder andere te maken met de vervreemding en grotere afstand tot de politiek en het moraal waar je voor vecht. Ik heb in mijn volwassen leven nog nooit eerder zo'n laag vertrouwen in politieke leiders ervaren, wat onlosmakelijk verbonden is met 'vechten voor je vaderland'. Ik ervaar daar juist een heel laag moraal in en die deel ik. Waar je vecht je precies voor? Ik kijk met nul trots naar onze politieke leiders, met nul vertrouwen in de personen en met groeiende waarneming dat als de definitie van corruptie iets aangepast zou worden, Nederland niet onder zou doen voor bananenrepubliek landen qua corruptie.

Mocht er ooit een oorlog uitbreken, dan zal ik er alles aan doen om mijn naasten veilig te stellen en dat is niet in eerste instantie door de wapens te pakken.
Je vecht dan ook niet voor politieke leiders. Dat zouden ze wel graag willen, maar zo werkt het niet. ;)
Misschien vecht je voor een hoger doel zoals je volk, je land, je maatschappij of een rechtvaardigheidsgevoel. Maar je vecht vooral voor je familie, vrienden en zeker je strijdmakkers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:43

XanderDrake

Build the future!

[...]

Vertrouwen in de politiek of Tweede kamer is inderdaad niet hoog in NL, maar voor de rest is er redelijk veel vertrouwen in andere instituten: CBS heeft het onderzocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XmobkFL0So_mzf4lyZuYBepJHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x7xj9lAh9kTrRd8swNYmOYUq.png?f=user_large

Ook is de brede welvaat in NL erg hoog, tweede van EU, was gister in het nieuws. Vooral ons vertrouwen in anderen is hoog:
Zweden, Finnen en Nederlanders hebben meeste vertrouwen in anderen
Ook op het thema samenleving scoort Nederland hoog. Net als Zweden staat Nederland bij alle vier de indicatoren bovenin de EU-ranglijst. Zowel in inspraak en verantwoordingsplicht, vertrouwen in andere mensen en vertrouwen in instituties staat Finland op de hoogste plaats. Het vertrouwen in andere mensen is in Polen met 17,6 procent het laagst van de EU.
Jammer dat jij dat niet zo ervaart, maar je bent wel in de minderheid blijkbaar.

Interessant genoeg zijn het vooral de ex-Sovjet staten binnen de EU die de minste brede welvaart hebben, ondanks goede economische groei. Dit vind ik ook een goede indicatie over de welvaart in een land zoals Rusland. Dat land mag mooi wegblijven van onze welvaart.
Voor deze welvaart zal ik wel de wapens oppakken, hoor. Dat hoort ook bij ons 'Vaderland'!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:09

3raser

⚜️ Premium member

[...]

Je vecht vrijwel nooit voor de politiek. Je vecht omdat je huis en haard worden bedreigd. Je kan wel vluchten, maar dat is altijd naar een plek die niet "thuis" is. Bovendien laat je dan alles en iedereen die je lief is waarschijnlijk achter. Want het is naïef om te denken dat als de dreiging eenmaal hier is je je complete familie en vriendenkring mee krijgt. Zij hebben tenslotte ook weer familie en vrienden. En als je het op die manier bekijkt dan is het helemaal zo gek nog niet om je land te verdedigen. Dit is de plek waar de mensen wonen die je lief hebt. En dit is het land waar jij in alle vrijheid kunt leven op de manier die je zo prettig vind, ondanks alle klachten richting de politiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Persoonlijk ben ik altijd nogal teleurgesteld in educatie over oorlog en bezetting, d.w.z. er wordt vaak wel verteld over hoe mensen leven onder die omstandigheden, maar zelden gaat het over het proces zelf qua aanloop. D.w.z. wat zijn de condities hoe oorlog en bezetting kan ontstaan.

Belangrijk is hierbij ook dat bezetting en autoritaire onderwerping kunnen ook plaatsvinden zonder oorlog. Het doel van oorlog is ook nooit oorlog op zichzelf, het is een extensie van geopolitiek. Een vijand wil een ander land permanent politiek en sociaal neutraliseren en/of bezetten. Maar oorlog is duur en riskant, men zal vaak eerst proberen een land via andere middelen proberen te neutraliseren.

Het ontbreken van besef hierover leidt imho tot vaak een verwrongen vorm en concept van vrijheid, d.w.z. mensen die teleurgesteld raken in de democratie scheppen als ze hun heil zoeken bij autoritaire en antidemocratische partijen zelf de condities en voedingsbodem voor de onvrijheid die men vaak vreest.

Democratie en haar instituties zijn niet robuust en sterk zoals vaak wordt beweert door bestuurders en politici. De staat van democratisch proces en vertrouwen in de samenleving bepaald uiteindelijk het functioneren van de democratie zelf. Democratie is uiteindelijk alleen menselijk gedrag, ook Rusland en Hongarije hebben gewoon verkiezingen, een parlement en rechters en journalistiek. Deze zijn alleen niet vrij en onafhankelijk.

Dat is de fase waar we nu inzitten bij Europa en het verloopt voor Rusland tot nu toe behoorlijk succesvol. Autoritaire en antidemocratische partijen in Europa zijn al genormaliseerd en worden soms al de macht gegund in het hart van de democratie. Europa weet zich tevens ook geen raad met desinformatie/propaganda campagnes, omdat het media en journalistieke klimaat al decennia hiervoor al vergiftigd is zodat optreden hierin juist vaak averechts werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Nu online

Seraphin

Meep?

defiant schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:19:
Persoonlijk ben ik altijd nogal teleurgesteld in educatie over oorlog en bezetting, d.w.z. er wordt vaak wel verteld over hoe mensen leven onder die omstandigheden, maar zelden gaat het over het proces zelf qua aanloop. D.w.z. wat zijn de condities hoe oorlog en bezetting kan ontstaan.
Interessante opmerking. Ik zie hierin een bevestiging van een observatie waar ik al een tijdje mee loop; dat het perspectief & de opzet van documentaires de laatste jaren is gekanteld. Wat ik daarmee bedoel:

Ik heb "vroegah" zo'n beetje iedere documentaire over de 2e wereldoorlog gezien die ik maar kon vinden. Met name de serie Battlefied kon ik op een zeker moment als het ware zin voor zin citeren.

Op een gegeven moment is de populariteit van dergelijke documentaires op NatGeo / Discovery etc. danig afgenomen. Af en toe popt er nog iets op (heel soms ook op Netflix) met "nog nooit eerder vertoonde beelden" waarbij 90% van de content al in de jaren 90 3x per week werd uitgezonden.

Wat mij opvalt is dat documentaires tegenwoordig vooral inzoomen op de persoonlijke ervaringen van individuele soldaten / burgers. In de jaren 90 leken documentaires meer gericht op het omschrijven van de algemene situatie en hoe die tot stand is gekomen (met af en toe een voorbeeld / anekdote op persoonlijk niveau om een punt te onderstrepen).

Op deze manier laten recente documentaires goed zien wat oorlog (of welk onderwerp dan ook) op micro niveau betekent, maar gaat imo wel een stuk brede oriëntatie verloren waardoor je als persoon minder snel (geo)politieke ontwikkelingen in historisch perspectief kan plaatsen. Wat mij betreft een gemis.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@defiant eens: er zijn zoveel thema's die we dagelijks voorbij zien komen, waarbij de focus ligt op het symptoom maar nauwelijks de oorzaak. Daarbij vind ik het ook enorm storend hoe we nog steeds 'aldus Rusland' als een vorm van bruikbare informatie blijven repliceren, terwijl we weten dat er niets van waar is. Die bewoording zorgt voor legitimering van de zender en blijft bij de ontvanger hangen als 'oh zal wel wat in zitten dan'.

Voorbeelden die mij opvallen en storen:

- migratie: Rusland is (incl Wagner in Afrika) actief bezig migratie op gang te houden naar Europa. We weten niet precies hoe groot hun invloed is, maar wel dat hun invloed significant is. Men doet dit openlijk, maar in Europa wordt het nauwelijks besproken/aangepakt.
- GRU operaties op EU-bodem: er zijn inmiddels talloze voorbeelden van beinvloeding met kinetische middelen, op Europees grondgebied, door de GRU of andere eenheden. (Fysieke) Hackpogingen, neerschieten van dissidenten, vergiftigen van dissidenten, ombrengen van journalisten, het gebeurt en gebeurt en elke keer doen we zo ongeveer helemaal niets.
- Online beinvloeding: de trollfarms die nog steeds, elke dag opnieuw, honderden, zo niet meer, mensen in dienst hebben om in de lokale talen van de Europese landen mensen te beinvloeden. De kans dat een bericht op de FP van de Telegraaf (of Tweakers, afhankelijk van het topic), gewoon in St. Petersburg is ingetypt door ene Ivan is levensgroot. En we laten dat gewoon gebeuren, ondanks de riante hoeveelheid keren dat ze erop betrapt zijn.
- Operaties op internationaal terrein, zoals onder water. Ook dit weten we al enorm lang en doen we enorm weinig aan. Wel vrezen we voor internetstoringen en/of afluisterpraktijken en volgen we die verdachte schepen af en toe maar.

En dan heb je maar een paar voorbeelden van 1 land. NK, Iran, China, doen allemaal op hun eigen manier mee, met eigen belangen. Het komt er wel op neer dat ze gewoon openlijk een niet-kinetische oorlog voeren tegen de inwoners van Europese landen, maar ook landen in Afrika, zuid Amerika en uiteraard de VS, Canada, etc.

Hoe gaan we onze inwoners wapenen, beschermen en opleiden om om te gaan met dit soort dingen? En in hoeverre willen we onze open samenleving sluiten voor diegenen die geen open samenleving tolereren (danwel willen vernietigen)? Die paradox, zowel in preventie als tolerantie, vind ik mateloos intrigerend. Maar het begint wel bij het beestje bij de naam noemen en er voldoende energie in stoppen te snappen wat er gebeurt. Als nu blijkt dat Rusland inderdaad achter een groot deel van de migratie zit, dan zal het beeld wat wij in de EU hebben bij migratie totaal en radicaal veranderen. Die verandering wordt nu teweeg gebracht door eerst die mensen hierheen te jagen en vervolgens het beeld te schetsen dat die mensen onze samenleving vernietigen, zodat rechts-extremisme hoogtij kan voeren. Tis een slim geo politiek spel, maar een omgeslagen bootje haalt het 8 uur journaal, alleen een geopolitiek plot is wellicht iets te veel om 30 seconden voorbij te laten komen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:46:
@defiant eens: er zijn zoveel thema's die we dagelijks voorbij zien komen, waarbij de focus ligt op het symptoom maar nauwelijks de oorzaak. Daarbij vind ik het ook enorm storend hoe we nog steeds 'aldus Rusland' als een vorm van bruikbare informatie blijven repliceren, terwijl we weten dat er niets van waar is. Die bewoording zorgt voor legitimering van de zender en blijft bij de ontvanger hangen als 'oh zal wel wat in zitten dan'.
Dat komt omdat de journalistiek onder continue kritiek uit radicale/extreme hoek neutraliteit is gaan verwarren met onafhankelijkheid. Echter, het is per definitie vanuit de informatie theorie pertinent onmogelijk om neutraal te zijn, alle data dat verwerkt is tot informatie heeft een bias. Poetin's propaganda gericht op het westen op TV laten zien zonder duiding is al selectie bias, de journalist kiest ervoor propaganda uit te zenden.

De roep om neutrale journalistiek schakelt de journalistiek daarom ook uit als belangrijke 5e macht in een democratie. Zie ook: Journalistiek en politiek: actualiteiten en achtergronden Daarmee vergaren onze vijanden en antidemocratische krachten toegang tot onze journalistiek en media.

Het probleem is hiermee dat journalistiek zelf weinig actieve feedback heeft met de burger, men zit vooral in een eigen bubbel. We kunnen dit moeilijk halt toe roepen als het gros van de journalisten zich zo gedragen, verder dan een een bezorgde tweet of brief kom je vaak niet. Opzeggen kan alleen als een abonnement hebt, maar veelal zijn de geschreven pers juist degenen die nog wel hun taak verrichten. En dat creëert een langdurige inertie in het systeem.
Hoe gaan we onze inwoners wapenen, beschermen en opleiden om om te gaan met dit soort dingen? En in hoeverre willen we onze open samenleving sluiten voor diegenen die geen open samenleving tolereren (danwel willen vernietigen)? Die paradox, zowel in preventie als tolerantie, vind ik mateloos intrigerend.
Elke externe dreiging begint ook van binnenuit. Daarvoor zullen we eerst de confrontatie aan moeten met onze eigen politiek en samenleving, want zulke externe bedreigingen hebben alleen kans als het fundament van onze samenleving al dermate verzwakt is.

Het verzwakken van de democratie en samenleving is dan ook al een toolbox die westerse politici al decennia hanteren om doelen te bereiken. Kijk naar de opkomst van het populisme tot aan extremisme en de gevolgen ervan en hoe traditionele partijen daar in meegaan en zelfs kopiëren.

Het probleem is dat er altijd een moment komt dat er dusdanig grenzen worden overtreden dat men de geest weer terug in de fles wil, maar dat lukt dan vaak niet meer. Opeens is er een beroep op saamhorigheid, collectieve actie en het pal staan voor democratie en rechtstaat, maar die roep klinkt erg hol vanuit de politiek die weinig scrupules toonde om diezelfde toolbox te gebruiken voor eigen gewin en verdeel en heers op het moment dat hun juist uitkwam.

De democratische rechtstaat is hierdoor juist kwetsbaar, elke vorm van druk die wordt gebruikt om het af te breken, zal er ook opnieuw moeten worden ingestoken om het opnieuw op te bouwen. Bij democratisch verval is het niet alleen de democratie die steeds minder functioneert, democratisch macht wordt ook vaak verplaats naar private of uiteindelijke vijandelijke partijen. En is macht eenmaal vergeven, dan krijg je dat vaak maar moeilijk terug en niet zonder confrontatie.

In bovenstaande dynamiek zie je ook vaak de diverse afgeleide varianten ontstaan zoals zag met het fascisme van de jaren 30. Machtige private partijen hebben altijd incentives om de sleutel van de macht aan extreme partijen te geven als ze hierdoor hun macht en invloed kunnen behouden. Als je kijkt naar het programma en beleid van radicale/extreme partijen, dan zie je ook dat ze daar hun beleid ook afstemmen, d.w.z. gunstig voor het bedrijfsleven en belasting/kapitaal wetgeving voor de elite, ironisch genoeg. D.w.z. selectieve belangen i.p.v. het algemene belang.

Wil je dit voorkomen, dan zullen toch vooral burgers zelf moeten doen, door zich veel actiever in te zetten voor de democratie. En dat wordt steeds moeilijker naarmate het proces vordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Een stuk van CNN over de Russische Troll factories die de EU verkiezingen van donderdag proberen te beinvloeden:
If you believe everything you read, it would seem the European Union wants to ban drivers from getting their old cars repaired, or that it plans to limit the flights people can take by implementing “carbon passports.” It might even impose Covid-style “climate lockdowns.”

None of these things are true, but as 373 million eligible voters head to polls this week to elect a new EU parliament, a torrent of disinformation is flooding the continent.
https://edition.cnn.com/2...elections-intl/index.html

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2024 17:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:08:
Een stuk van CNN over de Russische Troll factories die de EU verkiezingen van donderdag proberen te beinvloeden:

[...]
https://edition.cnn.com/2...elections-intl/index.html
Een grote vijand van Rusland is het gebrek aan interesse van de gemiddelde EU burger. Veel mensen die wel stemmen voor de EU zijn doorgaans beter geinformeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:34
Het is ook totaal niet inzichtelijk voor de gemiddelde burger wat de EU nou allemaal doet met het geld.
In het buitenland zie je vrij vaak overal EU vlaggetjes staan bij projecten die gefinancierd worden door de EU. Dat mis ik hier eigenlijk wel.

Ik ben dan eigenlijk ook wel blij met de "Europa in de praktijk" serie van artikelen van de NOS ([1],[2],[3],[4]). Alleen is het bereik denk ik niet goed genoeg. Gelukkig zijn er ook initiatieven zoals die genoemd in https://nos.nl/collectie/...-de-europese-verkiezingen Waar influencers worden uitgenodigd voor sessies over de EU. Met nadrukkelijk de toestemming zowel positief als negatief te mogen zijn. Geen contentverplichting of andere afspraken. Alleen een hotelovernachting en een paar verplichtte sessies en succes.

[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 04-06-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 15:31

hneel

denkt er het zijne van

Caelorum schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:33:
Het is ook totaal niet inzichtelijk voor de gemiddelde burger wat de EU nou allemaal doet met het geld.
In het buitenland zie je vrij vaak overal EU vlaggetjes staan bij projecten die gefinancierd worden door de EU. Dat mis ik hier eigenlijk wel.
Misschien omdat Nederland vooral netto betaler is? Wat betaalt de EU eigenlijk in Nederland, behalve subsidies voor de boeren? Ik zou het oprecht niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:42
hneel schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:53:
Misschien omdat Nederland vooral netto betaler is? Wat betaalt de EU eigenlijk in Nederland, behalve subsidies voor de boeren? Ik zou het oprecht niet weten.
Hoe dan ook allerlei subsidies voor onderzoek en technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Gezien het feit dat alle braindrain in de EU onze kant op is, is een beetje meer doen voor de EU vanuit ons bezien wellicht niet zo erg.

Maar, de vraag sluit mooi aan bij m’n eerdere betoog - ja de EU heeft een communicatie en imago probleem, maar waarom zouden we toestaan dat Rusland onze inwoners allerlei onzin probeert wijs te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Wat er terug vloeit qua geld en qua non-geld is toch relatief makkelijk te vinden?

Dat je geen interesse hebt om dat zelf op te zoeken vind ik ook wel weer logisch. :)

Onder de streep zijn de profits vanuit de EU vele malen hoger dan de kosten.
Maar dan moet je idd verder kijken dan je neus lang is en je niet blind staren op enkel de euro’s die heen en weer geschoven worden.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2024 19:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:00
De EU doet ook zaken die je niet verwacht. Zo heb ik meegewerkt aan een project waar ons bedrijf projectleider was voor onderzoek naar het zo effectief mogelijk hernatureren van wetlands in ik meen UK (Broads), NL, BE en Noord-Frankrijk.

Was erg leuk om te zien hoe dat allemaal ging. Volgens mij heeft iedereen daar een hoop van geleerd.

https://keep.eu/projects/...ing-Integrated-Sedime-EN/

[ Voor 8% gewijzigd door SkiFan op 04-06-2024 20:27 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Deze Duitse FDP-politicus wil dat Duitsland 900.000 reservisten rekruteert:
De Duitse FDP-politicus Marie-Agnes Strack-Zimmermann pleit ervoor dat Duitsland 900.000 reservisten rekruteert om zich te kunnen verdedigen in een oorlog met Rusland. De Russische president Vladimir Poetin bereidt zich daar namelijk ook op voor, zegt Strack-Zimmermann. Haar partij behoort tot de regering van bondskanselier Olaf Scholz.

“Poetin traint zijn bevolking voor oorlog en plaatst ze tegenover het Westen. We moeten daarom zo snel mogelijk in staat zijn om ons te verdedigen”, zegt Strack-Zimmermann in het interview met de Funke Mediengruppe. Volgens haar moet de krijgsmacht eerst goed in kaart brengen wie ingezet zou kunnen worden als reservist. Het gaat onder meer om oud-militairen.

Volgens Strack-Zimmermann is het tijd om de poule uit te breiden, omdat Rusland zich meer en meer richt op strijd. Zo is de industrie in het land gericht op de productie van wapens. “Er worden schoolboeken gedrukt waarin Duitsland wordt afgeschilderd als een agressorstaat. Kinderen in de basisschoolleeftijd worden getraind in het gebruik van wapens. Dit is allemaal angstaanjagend”, zegt zij.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

XWB schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:04:

[...]
Misschien een tik overdreven maar ergens begrijp ik het wel. Er zijn meer landen met veel reservisten. Finland heeft er ook veel, ik meen zelfs 900.000 ook. En die zijn nog vrij goed getrained ook. Finland zorgt ook voor faciliteiten zoals trainingsmogelijkheden en heel veel schietbanen. Veel van die reservisten hebben ook al hun spullen thuis inclusief wapen

Nu is het voor Finland misschien logischer gezien hun directe grens met Rusland maar de apathie in de rest van de landen is soms voor mij een beetje een raadsel.

In Zweden is geopperd om jagers toe te voegen als een soort reserve nationale politie. Dat is gemengd ontvangen. Het idee is dat die allemaal wintergear hebben en geweren en gescreend zijn. Nu is het gemiddelde geweer van een jager een Husgvarna model van de mauser 98 (stammend uit 1898, niet 1998) dus of dat echt zoden aan de dijk zet weet ik niet maar er wordt in ieder geval nagedacht over iets en wat eventueel een functie kan hebben of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Indoubt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:32:
[...]

Misschien een tik overdreven maar ergens begrijp ik het wel. Er zijn meer landen met veel reservisten. Finland heeft er ook veel, ik meen zelfs 900.000 ook. En die zijn nog vrij goed getrained ook. Finland zorgt ook voor faciliteiten zoals trainingsmogelijkheden en heel veel schietbanen. Veel van die reservisten hebben ook al hun spullen thuis inclusief wapen

Nu is het voor Finland misschien logischer gezien hun directe grens met Rusland maar de apathie in de rest van de landen is soms voor mij een beetje een raadsel.

In Zweden is geopperd om jagers toe te voegen als een soort reserve nationale politie. Dat is gemengd ontvangen. Het idee is dat die allemaal wintergear hebben en geweren en gescreend zijn. Nu is het gemiddelde geweer van een jager een Husgvarna model van de mauser 98 (stammend uit 1898, niet 1998) dus of dat echt zoden aan de dijk zet weet ik niet maar er wordt in ieder geval nagedacht over iets en wat eventueel een functie kan hebben of niet.
Reservist zijn heeft in bijna ieder land ook wel een andere lading, dat maakt de verschillende landen bijna niet te vergelijken met elkaar. In Israël ben je het gewoon na je dienstplicht, in de VS is het een combinatie van de lokale gemeenschap (National Guard) maar hebben de voltijd onderdelen een reservisten tak (ook piloten), in Nederland zijn het zelfs 3 verschillende culturen.

In Duitsland is men al een aantal jaar geleden begonnen met het spekken van de Bundeswehr aantallen door reservisten een meer duidelijke afgekaderde invulling te geven, voor mij lijkt het sterk op onze cultuur bij de Luchtmacht (GLR om een pool met handjes te hebben, daarnaast losse arbeidsplaatsen voor incidentele kennis/kunde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06
XWB schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:04:

[...]
Wel gek. de FDP wil meer reservisten omdat ze bang zijn voor oorlog met de Russen, maar Taurus raketten sturen om zo juist de Russen een minder groot gevaar te maken doen ze dan weer niet.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Indoubt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:32:
[...]

Daar is niks overdreven aan.
Dit is een mobilisatiepotentieel realiseren met een duidelijke boodschap. We kunnen heel snel een leger van meer dan een miljoen man op de been brengen. Probeer het niet. ;)

Je moet natuurlijk de wapens kopen voor zoveel troepen. Maar als je in zulke aantallen koopt, dan is de stukprijs voor dingen zoals artillerie, tanks, IFV's etc ook een stuk lager. De Duitsers hebben eigenlijk al vaak het mooiste spul, maar het is duur omdat de productieaantallen laag zijn. En dan word je meteen zeer competitief in de Europese wapenmarkt, waardoor andere EU landen ook eerder Duits kopen. Er zit hier dan ook een verdienmodel achter. En uiteindelijk is een groot deel van dit leger niet paraat. Je betaalt voor het trainen, de herhaaloefeningen etc, maar niet constant voor al je eenheden hun soldij.

Pagina: 1 ... 63 ... 130 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid