• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:52
YakuzA schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:41:
[...]

Voor zover terug te vinden hebben ze een militair budget van rond de 2 miljard $.
Dat is dus ook niet super spannend. Al zijn arbeiders en militairen daar natuurlijk wel bijna gratis.
Vooral dat laatste, nu zie ik nummers tussen 2 en 12 miljard voor budget maar:
Budget 2000 miljoen.
Actief personeel >1 miljoen.
Tja, wat zegt een budget dan....

Dat land is zo anders dat random gdp en budget nummers gooien weinig zeggend is.

Geen idee wie carnegie zijn, zal wel een of andere kansloze denktank zijn, maar de inschattingen zullen vast niet extreem mis zijn, er zijn zat SK en VS bronnen te vinden over NK anyway, alles schattingen natuurlijk gezien het vrij gesloten land
Afbeeldingslocatie: https://images.carnegieendowment.org/images/article_images/202003-KNA-Table_1_WEB.jpg

https://carnegieendowment...korean-military-pub-81232

erutangiS

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:25
MrOleo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:09:
[...]
Geen idee wie carnegie zijn, zal wel een of andere kansloze denktank zijn, [...]
Een behoorlijk oude (meer dan 100 jaar) en ook een van de bekendste. Hun invloed zal wel wat verder reiken dan de gemiddelde thinktank. Ze hadden bij oprichting al behoorlijk wat geld en zo te zien is het er niet minder op geworden met een half miljard aan assets.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Carnegie endowment for peace is een van de vele nalatenschappen van Andrew Carnegie, een sleutelpersoon geweest voor de Amerikaanse staalindustrie. Hij was ook filantroop en heeft nogal wat nagelaten (zie z'n Wikipedia pagina), de meest bekende van z'n nalatenschappen is voor ons het Haagse Vredespaleis. Om het meteen als kansloos weg te zetten, zou ik niet doen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

MrOleo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:09:
[...]

Vooral dat laatste, nu zie ik nummers tussen 2 en 12 miljard voor budget maar:
Budget 2000 miljoen.
Actief personeel >1 miljoen.
Tja, wat zegt een budget dan....

Dat land is zo anders dat random gdp en budget nummers gooien weinig zeggend is.

Geen idee wie carnegie zijn, zal wel een of andere kansloze denktank zijn, maar de inschattingen zullen vast niet extreem mis zijn, er zijn zat SK en VS bronnen te vinden over NK anyway, alles schattingen natuurlijk gezien het vrij gesloten land
[Afbeelding]

https://carnegieendowment...korean-military-pub-81232
Wat een aantallen zeg, vooral artillerie en MLRS, maar de rest ook. En ik heb zomaar het gevoel dat Koreanen wat netter op hun spullen zijn dan Russen. Dus dat een groot deel verroest zal zijn kon mijns inziens nog wel eens meevallen. O-)

Maar goed, ik denk niet dat de Noord Koreanen heel veel aan de Russen gaan geven, ze hebben ook nog een grens met Zuid Korea te verdedigen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Caelorum
  • Laatst online: 16:25
Al geven ze de helft weg dan nog houden ze genoeg over dat Zuid Korea daar niet naar binnen wandelt.

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-12 08:08
Caelorum schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:01:
Al geven ze de helft weg dan nog houden ze genoeg over dat Zuid Korea daar niet naar binnen wandelt.
Als Zuid-Korea westerse wapens heeft, dan wandelen zij ook Noord_korea binnen..

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

murphydrz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:19:
[...]

Als Zuid-Korea westerse wapens heeft, dan wandelen zij ook Noord_korea binnen..
Zuid Korea heeft idd wapens op westers nivo. :)
Daarom wil Polen deze (tanks, arty en mlrs) ook graag in grote getallen aankopen.

Zo’n Noord Koreaanse T55 maakt bijv weinig kans tegen een K2 Black Panther.
Wikipedia: K2 Black Panther

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 12-09-2023 22:46 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Fiber
  • Nu online

Fiber

YakuzA schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:24:
[...]

Zuid Korea heeft idd wapens op westers nivo. :)
Daarom wil Polen deze (tanks, arty en mlrs) ook graag in grote getallen aankopen.

Zo’n Noord Koreaanse T55 maakt bijv weinig kans tegen een K2 Black Panther.
Wikipedia: K2 Black Panther
O, dat geloof ik direct, maar als er een stuk of 5000 MLRS en een stuk of 5000 stuks artillerie tegelijkertijd op Zuid Korea gaan schieten dan ligt toch een flink deel van het land in puin denk ik.

Maar goed, volgens mij zijn we mijlen ver off topic... :o

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
het zal toeval zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LspLqqh__9Hf3oYPhwi0XhPemvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kSM6y6V97cC2t0jg730UtPO0.png?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18
update: met dank aan de scherpheid van @3raser, het filmpje is eerder opgenomen, mijn tekst hieronder klopt dus niet! Ik laat het wel staan voor de volledigheid. Wat Elon zegt gaat over een eerdere aanval.

het was daadwerkelijk bewust zegt Elon, bekijk het filmpje in onderstaande tweet.

[ Voor 18% gewijzigd door consolefreak op 13-09-2023 11:13 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:53
consolefreak schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:32:
[...]

het was daadwerkelijk bewust zegt Elon, bekijk het filmpje in onderstaande tweet.
[Twitter]
*knip* Liever niet beoordelend uitlaten over personen.
Voor mij een reden geen Tesla ooit te kopen. Prachtige producten maar ik gun het hem gewoon niet.

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 13-09-2023 20:28 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-12 21:14

3raser

⚜️ Premium member

consolefreak schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:32:
[...]

[Twitter]
Gaat dat filmpje niet over het eerdere voorval waarbij Starlink nog geen dekking had op de Krim?

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
3raser schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:05:
[...]

Gaat dat filmpje niet over het eerdere voorval waarbij Starlink nog geen dekking had op de Krim?
Volgens mij heb je gelijk. Video is ook van gister, voor de aanval van afgelopen nacht.

Bereken je warmteverlies

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18
Dat heb ik totaal gemist, bedankt voor je scherpte. ik zal mijn post updaten en verduidelijken!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46

Shunt

Boe

Ik mag toch wel hopen dat de mensen hier kunnen begrijpen dat een privaat bedrijf best wat mag vinden of zijn apparatuur gebruikt wordt om mensen mee te doden?
Je kunt vinden van musk wat je wilt maar hij levert internet om te communiceren niet om attackdrones mee aan te sturen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Shunt schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:21:
Je kunt vinden van musk wat je wilt maar hij levert internet om te communiceren niet om attackdrones mee aan te sturen.
[Off topic] Er zijn maar 2 redenen waarom Elon Musk iets doet:
- Elon Musk
- Geld
[/off Topic]
'nuf said

• murphydrz
michielRB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:29:
[...]

[Off topic] Er zijn maar 2 redenen waarom Elon Musk iets doet:
- Elon Musk
- Geld
[/off Topic]
'nuf said
Dit dus.
Hij kwam later met het statement dat hij dit soort dingen niet kon bekostigen en vroeg geld..
(ik kan even geen link vinden)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Shunt
https://www.reuters.com/b...ine-statement-2023-06-01/
WASHINGTON, June 1 (Reuters) - SpaceX's Starlink, the satellite communications service started by billionaire Elon Musk, now has a Department of Defense contract to buy those satellite services for Ukraine, the Pentagon said on Thursday.

"We continue to work with a range of global partners to ensure Ukraine has the resilient satellite and communication capabilities they need. Satellite communications constitute a vital layer in Ukraine's overall communications network and the department contracts with Starlink for services of this type," the Pentagon said in a statement.
We kennen dat contract niet, maar volgens de USA is Sebastopol Oekraïens.
Ik neem aan dat een contract met het Pentagon zich niet beperkt tot videobellen met het thuisfront.
Bovendien zal UA na de vorige keer waarschijnlijk geen drones op pad sturen zonder te verwachten dat ze het blijven doen...
Dus óf UA gebruikt deze geplande mislukking om het contract open te breken, óf er is een saboteur, óf Musk is Musk.
EW (jammers) zou theoretisch ook nog kunnen trouwens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-12 22:13
Ik mag toch wel hopen dat de mensen hier kunnen begrijpen dat een privaat bedrijf best wat mag vinden of zijn apparatuur gebruikt wordt om mensen mee te doden?
Oekraïne deed een verrassingsaanval met de drones, de Russen wisten toen niet dat deze bestonden en waanden zich daar nog compleet veilig. De Oekraïners waren onder de indruk dat het zou werken; geen communicatie;
Mocht die aanval gelukt zijn dan zouden sommige schepen die nu de graan/transport infrastructuur kapot schieten op de bodem van de zee gelegen of in een droogdok.

Daarnaast post Musk opvallend vaak dingen die Putin goed uit komen.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-12 16:11

pro_6or

amateur_60r

Vannacht om 0100 (aanval op Sebastopol met stormshadow) was starlink ook ineens weer down. Het lijkt me dat Rusland dus of zelf kan beslissen het uit te zetten, of er een heel kort kanaaltje is naar het moederschip. Persoonlijk vind ik dat wel verontrustend.

[Twitter: https://x.com/totalna_pizda/status/1701837751350448164?s=61&t=kMJNzBiLE-vmobMJNWxRNQ]

[ Voor 7% gewijzigd door pro_6or op 13-09-2023 11:58 ]

een treffende spreuk

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-12 17:42
pro_6or schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:49:
[...]

Vannacht om 0100 (aanval op Sebastopol met stormshadow) was starlink ook ineens weer down. Het lijkt me dat Rusland dus of zelf kan beslissen het uit te zetten, of er een heel kort kanaaltje is naar het moederschip. Persoonlijk vind ik dat wel verontrustend.
Maar ze zijn er wel doorgekomen, echter is het wel heeeeeel toevallig dat op het moment van de aanval op Sevastopol ineens Starlink een kort moment werd uitgezet vanwege zonnevlammen. _O- :’)

Ergens klopt het argument wel dat Starlink een privaat bedrijf is en kan doen wat het wil, maar dit gaat niet langer op als je hoort zeggen dat Musk bij de eerdere poging tot aanval op Sevastopol Starlink niet had uitgezet voor Krim als Biden het gevraagd had.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:42

watercoolertje

Untertitel

Prosac schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:55:
[...]

Maar ze zijn er wel doorgekomen, echter is het wel heeeeeel toevallig dat op het moment van de aanval op Sevastopol ineens Starlink een kort moment werd uitgezet vanwege zonnevlammen. _O- :’)
Er zijn ook berichten van 3 van die bootjes die juist wel dmv starlink communiceren. Die zijn waarschijnlijk niet doorgekomen, de vraag is om welke reden niet, door Starlink wat op zwart ging of was dat het probleem niet maar zijn ze vernietigd zoals RU stelt.

[ Voor 16% gewijzigd door watercoolertje op 13-09-2023 12:01 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-12 22:00

scorpionv

This space for rent

Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:46:
@Shunt
https://www.reuters.com/b...ine-statement-2023-06-01/

[...]

We kennen dat contract niet, maar volgens de USA is Sebastopol Oekraïens.
Ik neem aan dat een contract met het Pentagon zich niet beperkt tot videobellen met het thuisfront.
Bovendien zal UA na de vorige keer waarschijnlijk geen drones op pad sturen zonder te verwachten dat ze het blijven doen...
Dus óf UA gebruikt deze geplande mislukking om het contract open te breken, óf er is een saboteur, óf Musk is Musk.
Of Rusland heeft de mogelijkheid om Musk onder druk te zetten. Maffia blijft maffia. Dan zal Musk voor de buhne meewerken met Oekraine, maar bij een actie met verwachte grote impact even een stok in het wiel steken.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wellicht handig op te merken betreft het mr Musk gezeur.

Je hebt "startlink" met starlink (musk) terminals en "starshield" (USA DoD) met starlink terminals

Bereik van starlink netwerk is wereld breed en starshield wellicht speciefieke gebieden.. de rest mogen jullie zelf invullen

Tja vanalles

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Daar zit wel wat meer nuance aan. Naast dat een privaat bedrijf daar wat van mag vinden staat het iedereen ook vrij om wat van dat privaat bedrijf te vinden.

Daarnaast gaat je stelling niet op, het privaat bedrijf staat toe dat hun apparatuur gebruikt wordt om mensen te doden, maar wordt tegelijkertijd ingezet om illegaal bezette gebieden te beschermen.

Het is niet dat Elon/Starlink een soort pacifistische insteek heeft, Starlink wordt namelijk overal in de oorlog gebruikt. Tegelijkertijd helpt Elon/Starlink de Russen om Oekraïne (specifiek de Krim) te bezetten. Ze zijn dus niet een soort Allerheiligen in deze oorlog, maar een partij in de oorlog. Overigens voor beide deelnemers een beetje.

• Yucon
  • Laatst online: 18:43

Yucon

*broem*

Prosac schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:55:
[...]

Ergens klopt het argument wel dat Starlink een privaat bedrijf is en kan doen wat het wil, maar dit gaat niet langer op als je hoort zeggen dat Musk bij de eerdere poging tot aanval op Sevastopol Starlink niet had uitgezet voor Krim als Biden het gevraagd had.
Die UA apparatuur is toch ook door de US DoD gekocht? Daar zullen vast wel wat duidelijke afspraken over gemaakt zijn en dat zal vast niet zijn dat het spul zo maar naar goeddunken uitgezet mag worden.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:44
Ja, daar heb je gelijk in, net zoals ik als private burger ervoor kies om (zover mogelijk) niets meer te kopen van bedrijven die nog zaken in/met rusland doen (mijn cutoff is: als je d’er na Bucha nog actief was dan hoop ik dat je failliet gaat en daar zal ik mijn steentje aan bijdragen)

In het geval van starlink is er wel nog een speler die iets in de pap te brokken heeft: de overheid van de VS. Als die besluit dat jij als privé bedrijf gevestigd of actief in de VS tegen de strategische belangen van de natie handelt dan denk ik dat de overheid zeker kan ingrijpen. Afhankelijk van hoe dat aangepakt wordt kan dat een grote stap zijn (bijv bedrijf onder curatele zetten of zelfs nationaliseren), maar in de praktijk zal het eerder zachte druk zijn, zoals we ook bij starlink gezien hebben.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-12 17:42
Yucon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:34:
[...]

Die UA apparatuur is toch ook door de US DoD gekocht? Daar zullen vast wel wat duidelijke afspraken over gemaakt zijn en dat zal vast niet zijn dat het spul zo maar naar goeddunken uitgezet mag worden.
Klopt en de maandelijkse fee wordt ook door de VS betaald, terwijl Musk eerst beweerde dat het allemaal weldoenerij was.
Wel erg euhm, bijzonder, dat Musk zegt dat Starlink niet in de Krim mag werken omdat dat Rusland is. :+

• pro_6or
  • Laatst online: 23-12 16:11

pro_6or

amateur_60r

Yucon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:34:
[...]

Dan gebruik je gewoon een excuus zoals “zonnevlam”. Zo kun je altijd wel een aantal keren aan evt afspraken ontsnappen.

een treffende spreuk

• Shunt
  • Laatst online: 17:46

Shunt

Boe

Prosac schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:42:
[...]

Klopt en de maandelijkse fee wordt ook door de VS betaald, terwijl Musk eerst beweerde dat het allemaal weldoenerij was.
Wel erg euhm, bijzonder, dat Musk zegt dat Starlink niet in de Krim mag werken omdat dat Rusland is. :+
Musk was not on a military contract when he refused the Crimea request; he’d been providing terminals to Ukraine for free in response to Russia’s February 2022 invasion. However, in the months since, the U.S. military has funded and officially contracted with Starlink for continued support. The Pentagon has not disclosed the terms or cost of that contract, citing operational security.
bron:
pro_6or schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:53:
[...]

Dan gebruik je gewoon een excuus zoals “zonnevlam”. Zo kun je altijd wel een aantal keren aan evt afspraken ontsnappen.
De aanval waar star link bij gebruikt zou moeten worden was zover ik kan zien VOOR de outage.

Leuk *knip* Graag alleen inhoudelijk reageren, bijdragen van anderen niet wegzettten maar het blijft gewoon een feit dat starlink voor Ukraine onmisbaar is Als rusland invloed had op musk had hij zich al lang volledig terug getrokken. Verder als Musk beïnvloed zou zijn door Rusland en zo maar eventjes het hele zooitje uit zou kunnen zetten onder het mom "solar flare" er echt wel wat mensen bij de DOD een goed gesprek met hem zouden voeren. Maar nee wij tweakers (en random internet mensen weten het allemal zo veel beter en zien het allemaal zo helder)

Even voor wat meer duidelijkheid

[ Voor 36% gewijzigd door teacup op 13-09-2023 21:20 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

pro_6or schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:53:
[...]
Op dit (toevallige) moment terwijl er al vraag is naar een onderzoek mbt musk/starlink? Lijkt me extra lastiger wegkomen met smoesjes die helemaal niet op gaan en door andere partijen te controleren zijn.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Besef wel dat SpaceX gewoon spionage satellieten van de VS de lucht in schiet. Daar vallen ook (weliswaar indirect) doden door.

Om die reden is Musk hier gewoon hypocriet bezig.

Ook houdt hij er een mooi verhaal bij, maar dat gaat niet op in oorlog; als de doden niet aan de Russische kant vallen, dan vallen ze aan de kant van Oekraïne.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-12 06:08
XWB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:38:
Aangezien de aanval gelukt lijkt te zijn, was Starlink misschien helemaal niet nodig?
Ik dacht in dit topic gelezen te hebben dat een Zweeds bedrijf eenzelfde soort spul aan het leveren is of binnekort gaat doen. Dus mocht Starlink uitgezet zijn, dan schiet Mr. Musk zichzelf alleen maar in de voet, "want onbetrouwbaar op het moment wanneer het hardste nodig is"

2) Je wil gewoon geen "single points of failure" hebben

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Jerie
  • Niet online
Starlink is een zogenaamde Low Earth Orbit.

Die zorgen voor relatief lage latency en relatief hoge bandwidth. Nadeel is dat je er veel van moet hebben omdat ze vliegensvlug langsvliegen. Ook zijn ze theoretisch vatbaarder om uit de lucht gehaald te worden (al zijn er weer wel meer van; dat wel). Of en hoe Rusland dat zou kunnen heb ik niet onderzocht. Op zichzelf een motief voor Musk om het niet (publiekelijk) te laten draaien.

Een waarschijnlijk redelijk accurate lijst van prive satelliet bedrijven staat hier:

Wikipedia: List of private spaceflight companies

Elders las ik dat de main competitor van Starlink het Engelse OneWeb zou zijn (50% dochter van Airbus).
2022 Russia controversy

In March 2022, media reported that OneWeb was scheduled to launch a batch of 36 satellites from Russia despite the UK's sanctions against that country due to Russia's invasion of Ukraine. There were calls for the UK to cancel the launch. Russia said the launch had already been paid for and would not be refunded, and would be cancelled from the Russian side unless OneWeb provided additional assurance that the satellites would never be used for military purposes and the British Government disposed of its shares in the company. The British government refused this demand and the launch was cancelled, along with other Russian launches.[74][75][76][77][78][79] OneWeb tried much through negotiations to get back the stack of 36 oneweb satellites stranded in Kazakhstan due to political reasons. However, these negotiations never progressed and as OneWeb was on the verge of completing 1st generation oneweb satellite network, they have given up hope in March 2023, on further attempting to get back the satellites valued at $50 million, potentially scrapping the batch. The satellites were insured and OneWeb received the insurance money for them.[80]
Vervelend voor ze, gelukkig hebben ze. Ik ben normaal niet zo empathisch voor het wel en wee van een grote commerciële entiteit maar ze zaten in zwaar weer (o.a. door COVID) en we hebben duidelijk meer competitie nodig voor Starlink. Al is dat ook weer vervuiling en redundantie.
Intended markets

In March 2021, OneWeb stated its market would be primarily to businesses, governments including defence, phone network operators and clusters of communities, rather than to individual domestic customers which Starlink primarily targets.[96][97] Users willing to connect were advised to contact their local telecom operator.[98]

OneWeb satellite constellation

Initially, the OneWeb satellite constellation is planned to have 648 satellites in low Earth orbit (LEO) that can provide high-speed broadband internet to rural and isolated areas.[99] As of January 2023, they have launched 544 satellites, with 542 being functional.[90] The constellation is planned for completion by the end of March 2023. OneWeb engineers will then take a few months to test the system before commercial service commences in the fourth quarter of 2023.[100]

The small satellites were built by OneWeb Satellites, a joint venture between Airbus and OneWeb.[101] The satellites are in a circular orbit, at approximately 1,200 km (750 mi) altitude,[37] and transmitting and receiving in the Ku-band radio frequency.[15]

OneWeb's first six satellites were launched on a Soyuz rocket on 27 February 2019.[102] The first large batch of 34 satellites was launched on 6 February 2020,[103] and another 34 were put into orbit on 21 March 2020.[104] These were followed by more launches in 2021. The Russian invasion of Ukraine in February 2022 meant that launches on the Soyuz rocket were suspended, and Arianespace had to find other launch providers for OneWeb.[87] Satellite launches resumed in quarter four of 2022 using the SpaceX Falcon 9 and the Indian LVM3 rockets.[89]
De Amerikaanse overheid vreest SpaceX en Starlink market dominance niet: https://spacenews.com/air...ut-its-growing-dominance/ ik denk dat ze geen reclame willen maken of de olifant in de kamer noemen want ik denk dat OneWeb die olifant is. Ik denk dat Oekraïne namelijk OneWeb specifiek gebruikt op de Krim.

Het is mij ook niet duidelijk of OneWeb en Starlink compatibel met elkaar zijn (en zo ja onder welke omstandigheden: bijv defacto, technisch mogelijk standaard uit).

Dan hebben we nog alternatieven, zoals bijvoorbeeld Viasat (dit lag de eerste paar dagen van de oorlog plat ivm een hack van RU).
The long distance to the geosynchronous orbit used by Viasat has a latency of over 600 ms, over 10 times more than terrestrial or low Earth orbit systems like Starlink, rendering it much less competitive for applications like videoconferencing and video gaming.[106]
Op zich lijkt me dat prima om nieuwe GPS coördinaten in te voeren? Je kunt alleen wel minder snel reageren.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 14-09-2023 13:40 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Wilke
  • Laatst online: 14:56
watercoolertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:17:
[...]
Op dit (toevallige) moment terwijl er al vraag is naar een onderzoek mbt musk/starlink? Lijkt me extra lastiger wegkomen met smoesjes die helemaal niet op gaan en door andere partijen te controleren zijn.
Nog niet voor dit recente incident, maar n.a.v. de biografie is er al een oproep van een senator in die richting:

https://www.cnbc.com/2023...-starlink-in-ukraine.html

“Congress needs to investigate what’s happened here, and whether we have adequate tools to make sure foreign policy is conducted by the government and not by one billionaire,” Warren, D-Mass., said Monday, according to Bloomberg."

Het is in dit topic al door anderen opgemerkt, maar zelfs in de US zijn er grenzen aan waar je als bedrijf mee wegkomt. Als je je gaat mengen in buitenlandse politiek: fuck around and find out.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:21
Wilke schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:23:
[...]

Nog niet voor dit recente incident, maar n.a.v. de biografie is er al een oproep van een senator in die richting:

https://www.cnbc.com/2023...-starlink-in-ukraine.html

“Congress needs to investigate what’s happened here, and whether we have adequate tools to make sure foreign policy is conducted by the government and not by one billionaire,” Warren, D-Mass., said Monday, according to Bloomberg."

Het is in dit topic al door anderen opgemerkt, maar zelfs in de US zijn er grenzen aan waar je als bedrijf mee wegkomt. Als je je gaat mengen in buitenlandse politiek: fuck around and find out.
Prima statement. Laat er maar een onderzoek komen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Armenië heeft blijkbaar vandaag eindelijk hun treaty of Rome geratificeerd wat ze 1 sept aankondigden.
https://www.civilnet.am/e...-ratify-rome-statute/amp/
Is toch weer een soortvan middelvinger richting Moskou.

PSN

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Nog even over Un en Poetin. Een paar dagen terug trachtte ik een post over de ontmoeting te plaatsen, die ging niet goed, had hem weggekwakt.

Een Washington Post analyse was de aanleiding. Even geen geneuzel over dat groene treintje, over Vladivostok, en over de annual Eastern Economic Forum dat het decor was voor de ontmoeting tussen beiden.

Nu is er best wat over geschreven, dit artikel zet het alleen goed op een rijtje en plaatst het in context. Bovendien is het gisten weer wat bijgewerkt en.....Catherine Belton schrijft mee...

Daarom nog een keer gedeeld: https://wapo.st/3RlyEFJ
The Russian and North Korean leaders are set to meet. Why, and why now?

Om het artikel wat samen te vatten.

Waarom nu deze ontmoeting?
Eastern Economic Forum, als dat relevantie heeft, is een kans op zelfpromotie voor Rusland
In Noord Korea zijn enkele maanden terug pas de corona maatregelen opgeheven.

Wat is het belang van Noord Korea?
  • Rusland fungeert als een tegengewicht voor China. China heeft een verschil van inzicht met Noord Korea over de ontwikkeling van Nucleaire wapens van de laatste.
  • Rusland heeft Noord-Korea verder geholpen met de ontwikkeling van Nucleaire wapens.
  • Noord-Korea zoekt economische hulp van Rusland
  • Noord-Korea zoekt technische ondersteuning van Rusland bij de uitbreiding van haar wapenarsenaal
  • Rusland kan Noord-Korea helpen bij de voedseltekorten die het land kent.
  • Noord Koreanse werkers kunnen door in Rusland te werken geld verdienen om zo het land aan buitenlandse deviezen te helpen. De aantallen zouden van duizenden naar tienduizenden kunnen verhogen (pre-corona situatie)
Wat wil het Rusland van Poetin?
  • Rusland heeft bovenal munitie nodig. Rusland heeft haar productie van artillerie shells verhoogd van 0.8 miljoen naar 2.5 miljoen stuks. De behoefte van Rusland is echter 7 Miljoen shells. Er is dus een gat...
  • Niet alleen met shells kan Korea Rusland helpen, ook enkele Koreaanse raketten zouden nagenoeg identiek zijn aan Russische equivalenten. Adapteren op de Koreaanse raketten is een mogelijkheid.
  • Rusland kent een tekort aan arbeidskrachten, wat de economie afremt. Noord Korea kan dit ondervangen.
  • Wat Rusland helemaal graag zou zien is als Noord Koreaanse soldaten schouder aan schouder met de Russen meevechten tegen de Oekraïners.
Voordat we het bovenstaande als zorgelijk gaan lezen. Ieder stuk munitie dat Rusland bemachtigt kan in potentie immers conflict-verlengend werken. Bedenk dan dat wat Korea kan leveren bij lange na niet voldoende is om de Russische behoefte af te dekken. Naast de gesprekken met Noord-Korea is Rusland ook vergelijkbaar bezig met Iran. Rusland kan momenteel dus niet meer in haar eigen behoeften voorzien op het vlak van munitie. Het land maakt zich nu afhankelijk van buitenlandse partners. De relatie met deze partners is niet uit rots gehouwen en de leverzekerheid kan niet makkelijk die van een binnenlandse productie evenaren. De kwetsbaarheid van Rusland wordt door deze afhankelijkheid vergroot en kent meer invloedsfactoren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 11:32
teacup schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:37:
Nog even over Un en Poetin. Een paar dagen terug trachtte ik een post over de ontmoeting te plaatsen, die ging niet goed, had hem weggekwakt.

Een Washington Post analyse was de aanleiding. Even geen geneuzel over dat groene treintje, over Vladivostok, en over de annual Eastern Economic Forum dat het decor was voor de ontmoeting tussen beiden.

Nu is er best wat over geschreven, dit artikel zet het alleen goed op een rijtje en plaatst het in context. Bovendien is het gisten weer wat bijgewerkt en.....Catherine Belton schrijft mee...

Daarom nog een keer gedeeld: https://wapo.st/3RlyEFJ
The Russian and North Korean leaders are set to meet. Why, and why now?

Om het artikel wat samen te vatten.

Waarom nu deze ontmoeting?
Eastern Economic Forum, als dat relevantie heeft, is een kans op zelfpromotie voor Rusland
In Noord Korea zijn enkele maanden terug pas de corona maatregelen opgeheven.

Wat is het belang van Noord Korea?
  • Rusland fungeert als een tegengewicht voor China. China heeft een verschil van inzicht met Noord Korea over de ontwikkeling van Nucleaire wapens van de laatste.
  • Rusland heeft Noord-Korea verder geholpen met de ontwikkeling van Nucleaire wapens.
  • Noord-Korea zoekt economische hulp van Rusland
  • Noord-Korea zoekt technische ondersteuning van Rusland bij de uitbreiding van haar wapenarsenaal
  • Rusland kan Noord-Korea helpen bij de voedseltekorten die het land kent.
  • Noord Koreanse werkers kunnen door in Rusland te werken geld verdienen om zo het land aan buitenlandse deviezen te helpen. De aantallen zouden van duizenden naar tienduizenden kunnen verhogen (pre-corona situatie)
Wat wil het Rusland van Poetin?
  • Rusland heeft bovenal munitie nodig. Rusland heeft haar productie van artillerie shells verhoogd van 0.8 miljoen naar 2.5 miljoen stuks. De behoefte van Rusland is echter 7 Miljoen shells. Er is dus een gat...
  • Niet alleen met shells kan Korea Rusland helpen, ook enkele Koreaanse raketten zouden nagenoeg identiek zijn aan Russische equivalenten. Adapteren op de Koreaanse raketten is een mogelijkheid.
  • Rusland kent een tekort aan arbeidskrachten, wat de economie afremt. Noord Korea kan dit ondervangen.
  • Wat Rusland helemaal graag zou zien is als Noord Koreaanse soldaten schouder aan schouder met de Russen meevechten tegen de Oekraïners.
Voordat we het bovenstaande als zorgelijk gaan lezen. Ieder stuk munitie dat Rusland bemachtigt kan in potentie immers conflict-verlengend werken. Bedenk dan dat wat Korea kan leveren bij lange na niet voldoende is om de Russische behoefte af te dekken. Naast de gesprekken met Noord-Korea is Rusland ook vergelijkbaar bezig met Iran. Rusland kan momenteel dus niet meer in haar eigen behoeften voorzien op het vlak van munitie. Het land maakt zich nu afhankelijk van buitenlandse partners. De relatie met deze partners is niet uit rots gehouwen en de leverzekerheid kan niet makkelijk die van een binnenlandse productie evenaren. De kwetsbaarheid van Rusland wordt door deze afhankelijkheid vergroot en kent meer invloedsfactoren.
Goede analyse, dank daarvoor.

In het kader van deze gebeurtenissen vind ik op optreden van een aantal media weer interessant. Samengevat schrijven deze: “Poetin wil geen einde aan de oorlog blijkt uit gesprekken met Noord Korea”. Ik begrijp dat niet zo goed. Was de verwachting dan dat Poetin zou zeggen “Hee, ik heb wapens nodig maar ik wil eigenlijk niet meer vechten.” Dat lijkt mij een raar uitgangspunt. Of lees ik nu teveel in een relatief feitelijke weergave van deze gesprekken?

• Qwerty-273
  • Laatst online: 02:07

Qwerty-273

Meukposter

teacup schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:37:
Eigenlijk de situatie van voor de UN sancties tegen Noord Korea uit 2017, waardoor er geen nieuwe werk visa's door UN leden meer uitgegeven mogen worden aan Noord Koreanen. Dus de oude visa's mag men uitzitten maar dan is het over, volgens mij was daar ook nog een deadline van 2019 ergens neergezet.
Resolution 2375, passed on 11 September 2017, limited North Korean crude oil and refined petroleum product imports; banned joint ventures, textile exports, natural gas condensate and liquid imports; and banned North Korean nationals from working abroad in other countries.
En natuurlijk heeft Rusland daar niet naar gehandeld, maar dat is ondertussen wel bekend. Ik vond deze oude serie van Vice over Noord Koreaanse arbeiders in Rusland wel een eyeopener des tijds, waar ook de perceptie vanuit de arbeider ergens op het laatst in terug komt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12 08:44
Guardian: Austrian ex-foreign minister moves to Russia – with ponies flown in on military plane
Karin Kneissl says she is moving to Russia to lead a thinktank she set up with St Petersburg University.

An Austrian former foreign minister, Karin Kneissl, who became infamous in 2018 for dancing with Russian president Vladimir Putin at her wedding, has moved to St Petersburg – along with her ponies, which were flown in on a Russian military plane.
Ik vond dit toch een interessant stukje, wat ook wel weer wat achtergrond geeft over de terughoudendheid van Oostenrijk om stelling nemen en hun vasthouden aan Russisch gas. Ik wil gerust aannemen dat deze Kneissl een uitschieter was, maar in een organisatiecultuur die er scherper in zit, had dit natuurlijk tot veel meer binnenlandse ophef geleid.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Muncher schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:53:
[...]

Goede analyse, dank daarvoor.

In het kader van deze gebeurtenissen vind ik op optreden van een aantal media weer interessant. Samengevat schrijven deze: “Poetin wil geen einde aan de oorlog blijkt uit gesprekken met Noord Korea”. Ik begrijp dat niet zo goed. Was de verwachting dan dat Poetin zou zeggen “Hee, ik heb wapens nodig maar ik wil eigenlijk niet meer vechten.” Dat lijkt mij een raar uitgangspunt. Of lees ik nu teveel in een relatief feitelijke weergave van deze gesprekken?
Is ook wel mijn observatie, maar ook niet meer dan dat. Glas half vol of half leeg. Ik denk dat het gegeven dat Poetin niet wil stoppen (niet meer kan stoppen...) voor niemand hier meer een verrassing is, en ook geen reden is om fatalistisch te zijn. Het is wat het is. Van Poetin geen onderhandelingen of capitulatie. Voor een oplossing moet er dus iets in Rusland gebeuren. Andersom gezegd, als er niets in Rusland gebeurt is voor Oekraïne geen duurzame vrede mogelijk (dit is even mijn persoonlijke mening).

Wat we zien is dat stap voor stap de opties van Rusland minder worden, en de opties die overblijven krijgen steeds meer mitsen en maren. Hoe lang dit in Rusland nog duurt tot er een breekpunt wordt bereikt is koffiedik. Russen zijn meesters in het improviseren. En in de Russische strijdkrachten is bulk het zwaartepunt. De Noord-Korea spullen sluiten daar goed op aan. Voor Rusland wordt het lastig als Oekraïne de bulk aanpak zodanig ondergraaft dat het een ander antwoord moet verzinnen, wat er dan niet is. Zoals de Russische artillerie door Oekraïne is gedecimeerd zie ik als een onderstreping van dat laatste.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-12 14:36
Ik denk eigenlijk wel dat iedereen dit bijna 2 jaar geleden nooit verwacht had.
De verwachtingen waren hier in het westen, net zoals in Ukraïne en net zoals in Rusland dat Kiev zou vallen binnen een paar dagen.
Die comedian die in Kiev aan het hoofd stond heeft ons allemaal bij het snotje en 2 jaar later is Rusland zich nog steeds kapot aan het lopen op Ukraïne.

Zoals bepaalde mensen reeds vroeger vermeld hebben, voor een paar procentpunten van hun GDP, is Amerika de gehele strijdkrachten van Rusland aan het oppeuzelen.
Tanken / Artillery / Schepen / Vliegtuigen / ...
Het enige dat Rusland kan doen is oude rommel opkopen in hun nog bevriende staten (en dat zijn er niet zoveel meer) of zelf nog meer oude rommel beginnen aan te maken met een oorlogseconomie.
De vraag is, kunnen wij vanuit het westen met die paar procentpunten van onze GDP, Rusland in volledige oorlogsmodus bezighouden op de lange termijn ? Vroeg of laat zal de Russische bevolking of een Oligarch wel beslissen dat Putin mag vertrekken toch ?

• Tens
Wolfp4ck schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:04:
Ik denk eigenlijk wel dat iedereen dit bijna 2 jaar geleden nooit verwacht had.
De verwachtingen waren hier in het westen, net zoals in Ukraïne en net zoals in Rusland dat Kiev zou vallen binnen een paar dagen.
Die comedian die in Kiev aan het hoofd stond heeft ons allemaal bij het snotje en 2 jaar later is Rusland zich nog steeds kapot aan het lopen op Ukraïne.

Zoals bepaalde mensen reeds vroeger vermeld hebben, voor een paar procentpunten van hun GDP, is Amerika de gehele strijdkrachten van Rusland aan het oppeuzelen.
Tanken / Artillery / Schepen / Vliegtuigen / ...
Het enige dat Rusland kan doen is oude rommel opkopen in hun nog bevriende staten (en dat zijn er niet zoveel meer) of zelf nog meer oude rommel beginnen aan te maken met een oorlogseconomie.
De vraag is, kunnen wij vanuit het westen met die paar procentpunten van onze GDP, Rusland in volledige oorlogsmodus bezighouden op de lange termijn ? Vroeg of laat zal de Russische bevolking of een Oligarch wel beslissen dat Putin mag vertrekken toch ?
Door Russische blunders (want ja, als ze een klein beetje beter georganiseerd waren geweest was Kiev gevallen en hadden we het hier allang niet meer over Oekraïne), en westerse traagheid in leveren van materieel is de oorlog nog niet over. Een paar procentpunt van het westerse GPD meer en het had veel minder Oekraïense levens gekost. De situatie in Rusland doet de burgers nog niet genoeg pijn blijkbaar.

Het is niet alleen Putin's war:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-12 14:36
Tens schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:18:
[...]

Door Russische blunders (want ja, als ze een klein beetje beter georganiseerd waren geweest was Kiev gevallen en hadden we het hier allang niet meer over Oekraïne), en westerse traagheid in leveren van materieel is de oorlog nog niet over. Een paar procentpunt van het westerse GPD meer en het had veel minder Oekraïense levens gekost. De situatie in Rusland doet de burgers nog niet genoeg pijn blijkbaar.

[Twitter]
Ik ben al geruime tijd van mening dat het Westen minder inzit met Oekraïnse levens, dan wel met het verlies dat we Rusland kunnen toebrengen.
Elke dag wordt Rusland zwakker en zwakker.
Moest er nu gewoon nog een manier zijn om hun nucleair arsenaal te neutraliseren...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:35
Misschien dat ik 'm mis, maar "The ending will surprise you"?? Als ik het goed lees roept die moeder toch op om door te gaan en Kiev te veroveren?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Japan warned Thursday that any arms deal between North Korea and Russia following the meeting of their two leaders on Wednesday could potentially violate UN Security Council resolutions.
https://edition.cnn.com/e...f5849cd3e3f35a3c64d2815fa

PSN

• murphydrz
Wolfp4ck schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:44:
[...]

Moest er nu gewoon nog een manier zijn om hun nucleair arsenaal te neutraliseren...
Wanneer dat in dezelfde staat is als de rest van het militaire materieel, dan is er weinig vrees van.
Die dingen exploderen tijdens de lancering of werken niet.. :+

• Jerie
  • Niet online
[...]

Ik ben al geruime tijd van mening dat het Westen minder inzit met Oekraïnse levens, dan wel met het verlies dat we Rusland kunnen toebrengen.
Die manier is er, zie Dr. Strangelove :+

Of eeuwige armoede waardoor het systeem uiteindelijk uit elkaar valt. Oekraïne wordt Rusland's Afghanistan. De ironie dat de VS & Co zich aldaar net heeft teruggetrokken.

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:18:
[...]

[Twitter]
Kun je uitleggen wat je noemenswaardig vind aan het 2 minuten durende filmpje?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
[...]

In hoe de Westerse hulp (en de timing daarvan) uitpakt lijkt het er zeker op. Maar ik aarzel eigenlijk of dit in strategische kringen een serieus gespreksonderwerp is. Het klinkt veeleer als politieke en ambtelijke inertie (En eerder in het conflict ook nog angst voor Russische escalatie), waarbij telkens net een stapje verder helaas de enige manier lijkt waarbij de binnenlandse politiek van de ondersteunende landen het nog acceptabel vinden. Probeer je, als gedachtenexperiment, eens voor te stellen wat er in de Tweede Kamer zou gebeuren wanneer Rutte in de zomer van vorig jaar (=Nog voor het Kharkiv-offensief) vol trots zou roepen dat we wat F16's naar Oekraïne zouden sturen. Soort variant op Hanlon's scheermes (Kwade opzet vs. domheid)

Helaas resulteert dat wel in een "teveel om te verliezen, te weinig om te winnen" bevoorrading.
Jerie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:56:
[...]

Die manier is er, zie Dr. Strangelove :+

Of eeuwige armoede waardoor het systeem uiteindelijk uit elkaar valt. Oekraïne wordt Rusland's Afghanistan. De ironie dat de VS & Co zich aldaar net heeft teruggetrokken.
:? Was Afganistan niet Rusland's Afganistan? :P
(Met dank aan de Taliban + Amerikaanse Stingers... Mmmhh. I see a pattern here)

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:41
NeutraleTeun schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:43:
[...]

Die 2e piloot zag waarschijnlijk zijn leven voorbij flitsen met die stommiteit.

Eigenlijk moeten ze erachter komen of die 1e piloot nog gewoon rondvliegt.
Als hij eruit gegooid is, weet je gelijk iets meer over de Russische intenties.
Het meest kwalijke hiervan vind ik telkens de houding van de Westerse authoriteiten. Alles wordt gedownplayed of verzwegen.

Laat me vooropstellen dat we geen escalatie van het conflict willen maar een straffere reactie zou in mijn ogen wel gewenst zijn. Wat let RU nu om op een paar km van de Roemeense grens doelen in UA aan te vallen, weer alle drones en vliegtuigen lastig te gaan vallen of welke andere actie van ze waarbij ze het randje opzoeken?

'Wij' moeten gewoon zeggen, klaar met die onzin. Je hebt afzwaaiers in polen en roemenië gehad, nu zetten wij onze NATO AA op de grens aan en alles wat richting de grens komt schieten we neer.

Nu voelt RU zich comfortabel in het opzoeken van het randje, want er komt hooguit een vingertje niet meer doen en dan zijn ze er weer vanaf. Volgens mij was het de podcast Veldheren waar ik de vergelijking hoorde maar vond het wel een mooie, Putin is net een bokser. Die luisteren niet naar woorden, die luisteren naar daden. Laat dat nu ook hetgeen zijn waar het momenteel aan schort: Daden. Het is alleen maar net te weinig veel te laat leveren en dat moet het weer zijn..

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:34
saikol schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:23:
[...]

Het meest kwalijke hiervan vind ik telkens de houding van de Westerse authoriteiten. Alles wordt gedownplayed of verzwegen.

Laat me vooropstellen dat we geen escalatie van het conflict willen maar een straffere reactie zou in mijn ogen wel gewenst zijn. Wat let RU nu om op een paar km van de Roemeense grens doelen in UA aan te vallen, weer alle drones en vliegtuigen lastig te gaan vallen of welke andere actie van ze waarbij ze het randje opzoeken?

'Wij' moeten gewoon zeggen, klaar met die onzin. Je hebt afzwaaiers in polen en roemenië gehad, nu zetten wij onze NATO AA op de grens aan en alles wat richting de grens komt schieten we neer.

Nu voelt RU zich comfortabel in het opzoeken van het randje, want er komt hooguit een vingertje niet meer doen en dan zijn ze er weer vanaf. Volgens mij was het de podcast Veldheren waar ik de vergelijking hoorde maar vond het wel een mooie, Putin is net een bokser. Die luisteren niet naar woorden, die luisteren naar daden. Laat dat nu ook hetgeen zijn waar het momenteel aan schort: Daden. Het is alleen maar net te weinig veel te laat leveren en dat moet het weer zijn..
Dan wil ik weer met het voorbeeld komen van Turkije, en hoe putin zelfs niet naar daden luistert.
Turkije schiet een SU-27 neer, roept de russen op het matje, en 4 maanden later loopt RU weer vrolijk het luchtruim te schenden om in Syrië te bombarderen, denkend dat niemand hun SU-34 ziet.

Putin is eerder de Black Knight van Monty Python, hak zijn armen en benen af en hij blijft volhouden dat het gelijkspel is.

• Tens
Jerie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:57:
[...]

Kun je uitleggen wat je noemenswaardig vind aan het 2 minuten durende filmpje?
op zich niet zo, was als reactie op:
Vroeg of laat zal de Russische bevolking of een Oligarch wel beslissen dat Putin mag vertrekken toch ?
maw er staan nogal wat russen achter Putin.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jerie schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:48:
The Times' Frontline heeft een aardig stuk over Noord-Korea:

[YouTube: North Korean troops could be sent to Ukraine’s frontline in Putin - Kim deal | Frontline]

Voedsel is een Westerse bril take, weet niet precies wie dat verzonnen heeft. KJU heeft zat voedsel, hij wil z'n bevolking artificieel klein houden, onder z'n duim.
Op het internet is informatie over voedseltekorten toch echt niet heel moeilijk terug te vinden, en de berichten zijn afkomstig uit de afgelopen jaren, het is op zich ook geen rocket science (hoe toepasselijk) dat een niet functionerende samenleving geen voedsel voor zichzelf kan produceren. Bovendien kampt het land met structurele problemen als droogte. Die hongersnood is er daarom denk ik echt wel. Voor de orde in Noord-Korea is dit daarom een risico (mij even in de Noord-Koreaanse regering verplaatsend). Voedsel is ook al eerder een onderwerp van onderhandeling geweest:
(Volkskrant -2019)
Volgens het regime wist Noord-Korea vorig jaar zo’n 4,9 miljoen ton voedsel te produceren, een half miljoen ton minder vergeleken met 2017. Het gaat onder andere om rijst, graan en aardappelen. Ook wanneer er voedsel wordt ingevoerd, blijft er volgens de regering nog een fors tekort.

Pyongyang zegt dat nu dat het de dagelijkse rantsoenen per inwoner heeft teruggebracht naar 300 gram. Dit was 550 gram. ‘De regering doet een beroep op internationale organisaties om met spoed te reageren op de voedselsituatie’, aldus het regime in het memo. De VN schatten dat 41 procent van de bevolking ondervoed is. Zo’n 10,3 miljoen inwoners, ongeveer de helft van de bevolking, zouden nu hulp nodig hebben. Vorig jaar zouden het er 6 miljoen zijn geweest.
Of Kim Un dit ook een belangrijk onderhandelingspunt vindt is een tweede. Zijn belang blijft om een opstand onder de Noord-Koreanen te voorkomen. Daar kunnen we allemaal iets van vinden, maar eigenlijk weten we te weinig over het Noord-Koreaanse (Un) denkraam af. Net als bij Poetin geldt, niet kijken wat ze zeggen, maar kijken naar wat ze doen. Uit NOS.nl komt de volgende interpretatie:
Volgens Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies aan de universiteit van Leiden, is het een onderhandelingstechniek om zonder veel te vragen toch dingen los proberen te krijgen zoals humanitaire hulp, maar dan zonder voorwaarden.
Wat Nederlandsstalige bronnen:

• Jerie
  • Niet online
Sorry ik schreef het onduidelijk: het ging mij er om dat Noord-Korea behoefte heeft om het voedselprobleem aan te pakken. Dat dat prioriteit zou hebben. Het is m.i. een eventuele bijzaak.

Immers, de hongersnood is zoals Holodomor artificieel omdat het land daar niet in wil investeren en geen hulp accepteert. Dat lees ik ook in bijvoorbeeld dat artikel van VRT.be van 2023 tussen de regels door. Westerse hulp is 'vergiftigd snoep'. Ondertussen houdt KJU e.e.a. achter; zowel voedsel als geld, dat hij als een kind in z'n speelgoed investeert -deels- zonder dat hij het eigenlijk kan betalen.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed artikel in The Guardian van Timothy Snyder over Elon Musk:
Elon Musk likes to think he saved us from Armageddon. He’s just brought it closer
After 19 months of war, most observers have understood that Russia’s ceaseless nuclear threats are a psychological operation, an attempt to frighten Ukraine and its allies into surrender. The claim that Musk prevented escalation repackages Russian propaganda, and helps it to find a new audience. It provides a platform to Russian lies meant to demoralise.
Everything Musk thought he was making better, he made worse. Since then, Musk has doubled down, spreading the very Russian propaganda that made him a dupe, and moving closer to a common fascist position with Putin. In a race to the bottom, both men in recent days have been blaming antisemitism on the Jews. It is not going well for Russia on the battlefield, but Musk’s handlers can certainly say that they have done their part.
En vooral dit:
Perhaps the saddest part of this affair is the celebration of a coward at the expense of people showing physical courage. Ukrainians have absorbed and reversed a full-scale invasion by the world’s largest country at tremendous cost; Musk is a guy who makes a show of not fighting Mark Zuckerberg. In presenting Musk’s psychological vulnerability as wartime glory, the biography invites us into a world where our baseless fears are the truth, and the real courage of others the distraction. The Russians played Musk the same way that social media plays the rest of us, seeking out a personal anxiety, getting us to act on it, then profiting from the cognitive dissonance.
Z'n volgers zien deze laffe man als held, in plaats van de echte helden in Oekraïne, en alle Russische propaganda gaat erin als zoete koek.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 18-09-2023 10:13 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
(Gok dat dit bericht hier het best past).

De hoorzittingen voor de genocide aanklacht van Oekraïne tegen Rusland voor het Internationaal Gerechtshof (Den Haag) zijn begonnen.
Rusland vindt alvast dat juist Oekraïne een genocide pleegt, wat hun inval zou rechtvaardigen en vindt het hof niet ontvankelijk.
Uit the Guardian liveblog:
Hearing at World Court in The Hague over genocide case begins

Russia called on the UN’s highest court in The Hague on Monday to throw out a case that centres around claims by Moscow that its invasion of Ukraine was carried out to prevent genocide.

The request was made at the start of hearings dealing with the jurisdiction of the International Court of Justice (ICJ), also known as the World Court.

Ukraine brought the case just days after the Russian invasion on 24 February last year. Kyiv argues Russia is abusing international law by saying the invasion was justified to prevent an alleged genocide in eastern Ukraine.

Russian officials continue to accuse Ukraine of committing genocide. On Monday, Russia repeated allegations that the “Russophobic and neo-Nazi regime in Kyiv” was using the 1948 Genocide Convention, to which both countries are a party, as a pretext to “drag” a case before the court.

Russia wants the case to be thrown out and says the court has no jurisdiction. The hearings, set to run until 27 September, will not delve into the merits of the case and are instead focused on legal arguments about jurisdiction.

Reuters reports that while Russia has so far ignored the ICJ’s orders to stop its military actions and the court has no way of enforcing its decisions, experts say an eventual ruling in favour of Ukraine could be important for any future reparations claims.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

onkl schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:34:
(Gok dat dit bericht hier het best past).

De hoorzittingen voor de genocide aanklacht van Oekraïne tegen Rusland voor het Internationaal Gerechtshof (Den Haag) zijn begonnen.
Rusland vindt alvast dat juist Oekraïne een genocide pleegt, wat hun inval zou rechtvaardigen en vindt het hof niet ontvankelijk.
Uit the Guardian liveblog:

[...]
En heel toevallig:
https://nos.nl/l/2491054
Het Internationaal Strafhof in Den Haag is afgelopen week slachtoffer geworden van een cyberaanval. Dat laat het hof weten na vragen van de NOS. Hoe groot de aanval was en om wat voor type aanval het gaat, wil het Strafhof niet zeggen.

Een bron zegt tegen de NOS dat een groot aantal gevoelige documenten is buitgemaakt, maar dat wil het Strafhof niet bevestigen.

PSN

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:16
Tja, hecht niet meer zoveel waarden aan dergelijke uitspraken.

Wat wilden ze doen dan?

• Jerie
  • Niet online
KLM schrapt alle vluchten via Nagorno-Karabach, toestel op weg naar Tokio moest retour naar Amsterdam.

Vandaag is Azerbadjan de regio (waar overwegend Armeniërs wonen) binnengevallen.

De eerste oorlog die direct gevolg is van de hedendaagse gebrekkige invloedsfeer van RU.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als je deze melding ironisch of sarcactisch opvat, is hij best grappig.
The Kremlin has said US President Joe Biden has never enjoyed the same level of support among the population as Russian leader Vladimir Putin, while responding to Biden’s recent characterization of Putin as "dictator."
https://edition.cnn.com/e...29fb137960c6a38dacdde3f60

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Voorzitter Albanië pakt Rusland aardig aan in de UNSC council als Rusland bezwaar maakt tegen het spreken van Zelensky.
Zitten ook aardig wat tongue-in-cheek opmerkingen tussen over dat dit geen ‘special operation’ in de UNSC is etc :p

PSN

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:10:
Voorzitter Albanië pakt Rusland aardig aan in de UNSC council als Rusland bezwaar maakt tegen het spreken van Zelensky.
Zitten ook aardig wat tongue-in-cheek opmerkingen tussen over dat dit geen ‘special operation’ in de UNSC is etc :p
[YouTube: The moment Russia attempted to block President Zelensky speaking at the UN Security Council]
Zeker wel mooi stukje youtube .. hij geeft een draai om de oren en RU komt terug voor 2de maal en 3de maal .. die draai om hun oren te krijgen ..

Tja vanalles

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:47
https://apnews.com/article/poland-ukraine-grain-russia-war-f14ca84b946b42821688d0d175cfa9e3
“Ukraine is behaving like a drowning person clinging to everything he can ... but we have the right to defend ourselves against harm being done to us,” Polish President Andrzej Duda told reporters Tuesday in New York, where he was attending the U.N. General Assembly.

The growing tensions highlight the risks Ukraine faces in maintaining Western support as its fight against Russia drags on.
En op tiwtter,

https://twitter.com/PremierRP/status/1704550888256196823?t=uiA7yMsfn9Acve1yxGfkxw&s=19

Ze willen geen wapens meer sturen naar UA. In de steek laten voor binnenlandse politiek gewin, bravo |:( .

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@earvaag ja weer erhmm "bijzonder". De enige die hier beter uitkomt is RU. Dan heb je als Polen later ook weinig aan je graanschuur.....

Hopelijk wordt er flink druk gezet op zowel Polen als Ukr om dit snel op te lossen...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Qwerty-273 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 06:50:
Tja Polen. 15 oktober zijn er parlementsverkiezingen. Tot die tijd kan je nog rare uitspraken horen van PiS (raarder dan normaal dan) om maar voldoende kiezers aan te spreken. De relatie tussen Oekraïne en Polen is behoorlijk turbulent in de geschiedenis. Ik verwacht die uitspraak eerder te zien richting de Poolse productie die nu voor Polen wordt ingezet ipv alles over de grens af te leveren.
Maar ik lees op Twitter ook dat het uit context getrokken wordt.

Polen zou zeggen dat ze nu weinig meer kunnen leveren en zich eerst even moeten richten op hun eigen voorraaden aanvullen.

Deze kwestie proberen we nu te beschrijven in korte stukjes tekst, maar wellicht zit er wel meer diepgang achter die je moet begrijpen.
Tanuki schreef op donderdag 21 september 2023 @ 06:54:
Flink wat lucht-verkeer en ook aanvallen gaande deze nacht, zie ik in de telegram radar groepen. Regio's Kiev, Tsjerkasy, Vinnytsja en Kirovohrad. Veel verkennings UAV's. Halve nacht al lucht alarm in Kiev.

Zo te zien wordt alles goed binnen de perken gehouden door de Oekraïense luchtmacht. Bizar, als je dit van dichtbij meemaakt (we zijn in Kiev).
Sterkte! Fijn dat UA het tegen weet te houden.

Maar andersom is het op de Krim gelukkig ook lekker druk >:)
41 (!!!) stuks artillerie. Dat is toch echt weer een hele mooie score.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als (!) het zo is dat de boeren hun graan niet kwijt kunnen, ligt die schuld m.i. buiten Oekraïne. Dat zouden we als EU toch moeten kunnen cheffen. Er is genoeg behoefte wereldwijd.

• asing
Telegraaf live blog:
Polen is ontstemd over uitspraken die de Oekraïense president Volodimir Zelenski dinsdag deed tijdens een vergadering van de Verenigde Naties in New York. Hij zei dat het „politieke theater” rond de export van graan uit zijn land alleen maar Rusland in de kaart speelt. Zelenski doelde op het importverbod op graan uit Oekraïne dat Polen, Hongarije en Slowakije hebben ingesteld.
Niet de manier

Volgens Warschau is het onder druk zetten van Polen op een internationaal toneel als de VN niet de manier om een geschil tussen twee bondgenoten op te lossen. Net zomin zouden de landen hun ruzie moeten uitvechten bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO), vindt Polen. Kiev legde daar maandag een klacht neer over de handelwijze van Polen, Hongarije en Slowakije.
Er zijn dingen die Zelensky ontzettend goed doet. Er is echter ook een politiek speelveld (NATO, UN etc) waar Zelensky niet uitblinkt in tact en diplomatie. Zelensky is daar meer van de gemene tackles. Het standpunt van Polen was overigens ook te begrijpen. Het toelaten van Oekraïens graan op de markt maakt de concurrentiepositie van de Poolse boeren onmogelijk omdat het graan tegen dumpprijzen weggaat.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:56
MikeyMan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:18:
[...]

Als (!) het zo is dat de boeren hun graan niet kwijt kunnen, ligt die schuld m.i. buiten Oekraïne. Dat zouden we als EU toch moeten kunnen cheffen. Er is genoeg behoefte wereldwijd.
De onderliggende discussie gaat niet om UA, niet om graan of wat dan ook - maar om populisme door PiS om de verkiezingsuitslag in hun voordeel te beslechten. Hun achterban zal veel boeren hebben, gok ik zomaar.

Of het daadwerkelijk tot negatieve impact voor UA zal leiden weet ik uiteraard niet, maar de retoriek wordt duidelijk gevoerd vanuit deze hoek met dit doel. Triest, maar ook inherent aan verdeelde en lokale politiek.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:33:
[...]

De onderliggende discussie gaat niet om UA, niet om graan of wat dan ook - maar om populisme door PiS om de verkiezingsuitslag in hun voordeel te beslechten. Hun achterban zal veel boeren hebben, gok ik zomaar.

Of het daadwerkelijk tot negatieve impact voor UA zal leiden weet ik uiteraard niet, maar de retoriek wordt duidelijk gevoerd vanuit deze hoek met dit doel. Triest, maar ook inherent aan verdeelde en lokale politiek.
Dat geloof ik zomaar. Maar dat zeg niet dat er geen onderliggende kern van waarheid in zit.
En die zou best weggenomen kunnen worden.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:56
MikeyMan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:38:
[...]

Dat geloof ik zomaar. Maar dat zeg niet dat er geen onderliggende kern van waarheid in zit.
En die zou best weggenomen kunnen worden.
Probleem bestaat ook zeker - dat geldt net zo goed als voor Nederland en onze graanproductie. Maar zoals je zelf terecht zegt, als het geen populistisch luchtje had was dit een aangelegenheid voor de EU op te lossen. Doorgaans met een importheffing of een fijne extra agrarische subsidie met veel papierwerk :+

Maargoed, de toon is nu wel zuur en ook dat Polen 100% voor UA is tot ze het om een graanlevering niet meer zijn is echt bijzonder en erg politiek onvolwassen.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-09-2023 09:42 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

NiGeLaToR schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:33:
[...]

Ik zie het niet helemaal, dat ze niet toegeven aan de druk om graan te accepteren is in dat opzicht ook volledig terecht. Maar wat is de relatie met geen wapens meer leveren dan? Waarom is het niet accepteren van het graan niet voldoende om de boeren tevreden te stellen?

Ik vind Zelensky ook niet slim door te dreigen met rechtszaken tegen landen want die hebben een prima gegronde reden om het graan niet te accepteren. Maar de reactie van Polen is imo ook niet slim, precies dit soort strijd is waar rusland op uit is, interne issues tussen de landen die Oekraïne steunen en Oekraïne zelf!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

watercoolertje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:43:
[...]
Ik zie het niet helemaal, dat ze niet toegeven aan de druk om graag te accepteren is in dat opzicht ook volledig terecht. Maar wat is de relatie met geen wapens meer leveren dan? Waarom is het niet accepteren van het graan niet voldoende om de boeren tevreden te stellen?

Ik vind Zelensky ook niet slim door te dreigen met rechtszaken tegen landen want die hebben een prima gegronde reden om het graan niet te accepteren. Maar de reactie van Polen is imo ook niet slim, precies dit soort strijd is waar rusland op uit is, interne issues tussen de landen die Oekraïne steunen en Oekraïne zelf!
Ik vind het vooral slecht geregeld door Polen, zorg gewoon dat het graan voor 'doorvoer' bestempeld is en zorg dat je de schepen voor export weer in de noordelijke haven klaar hebt liggen.

Dit graan is ook voor export naar Afrika/Azie/M-O bestempeld, dus ik snap niet zo waarom Polen het dan blijkbaar voor elkaar krijgt dat dit graan goedkoop op hun eigen markt terecht komt, waar de boeren dan weer last van hebben.

PSN

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
asing schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:31:
Er zijn dingen die Zelensky ontzettend goed doet. Er is echter ook een politiek speelveld (NATO, UN etc) waar Zelensky niet uitblinkt in tact en diplomatie. Zelensky is daar meer van de gemene tackles. Het standpunt van Polen was overigens ook te begrijpen. Het toelaten van Oekraïens graan op de markt maakt de concurrentiepositie van de Poolse boeren onmogelijk omdat het graan tegen dumpprijzen weggaat.
Precies. Zelensky gedraagt zich diplomatiek met enige regelmaat als een idioot. In de meeste gevallen heeft men het kunnen repareren, maar op een gegeven moment niet meer. Dan hebben ze het stuk gemaakt.

Als Zelensky de sensitiviteit van bepaalde zaken in bepaalde buitenlanden niet aanvoelt of wil meewegen dan is dat zijn keuze. Andersom geldt hetzelfde. Als hij NL nu daagt dan zou minister Olongren als het goed is toch ook ineens oog hebben voor wat administratieve onvolkomenheden met de F16s.

Eigenlijk is het heel simpel: Zelensky en Oekraine hebben weinig te eisen als hun prioriteit het verslaan van Rusland is. Ze zijn de onderliggende partij en zullen het diplomatieke spel goed moeten spelen*.

Iedereen weet dat als je iets als dit wilt regelen dat je dat via EU-bondgenoten doet in plaats van willekeurig te escaleren. Zeker omdat het om handel en geld gaat wat een relatief klein probleem is.

edit:
* gemiddeld genomen scoort Zelensky / Oekraine natuurlijk nog bovengemiddeld goed. Zelden zal er een leider zijn geweest die zo goed is geweest in lullen-voor-spullen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 21-09-2023 10:25 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:31:
+
Rukapul schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:14:
Precies. Zelensky gedraagt zich diplomatiek met enige regelmaat als een idioot. In de meeste gevallen heeft men het kunnen repareren, maar op een gegeven moment niet meer. Dan hebben ze het stuk gemaakt.

Als Zelensky de sensitiviteit van bepaalde zaken in bepaalde buitenlanden niet aanvoelt of wil meewegen dan is dat zijn keuze. Andersom geldt hetzelfde. Als hij NL nu daagt dan zou minister Olongren als het goed is toch ook ineens oog hebben voor wat administratieve onvolkomenheden met de F16s.
Mijn take away van dit soort high overview is dat:
1) De "macht"(geef het een naam) die Oekraine heeft verworven door de hulp van EU bondgenoten naar het hoofd is gestegen.
2) Plus het feit dat min of meer vast staat dat (in theorie) Rusland verslagen is maar in realiteit nog even met de bezem uit het land geveegt moet worden

Dat eigenlijk het Oekrainse leiderschap even op hun plek gezet moet worden dat liever niet op een vijandige manier maar wel hard en duidelijk.
Dat wil zeggen ze hoeven niet door het stof te gaan en gezichsverlies te ervaren zodat Rusland kan zeggen "Zie je wel"

Wat hier gebeurde was een duidelijk statement van UNSC council post YakuzA in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen" TLDR --> "Beste RU wil je niet dat Zelensky spreekt .. rot dan op uit UA, jullie zijn de boosdoener" zoiets denk ik dan aan:
Bijvoorbeeld: via Rusland spelen (uitspreken) dat je levert bij de omdat je een Warm hart toedraagt aan UA wat er gebeurt doort de invasie/oorlog maar niet ten koste wil gaan van alles en dus als "Polen (of ander land)" ook je eigen normen en waardes hebt.
Eigenlijk is het heel simpel: Zelensky en Oekraine hebben weinig te eisen als hun prioriteit het verslaan van Rusland is. Ze zijn de onderliggende partij en zullen het diplomatieke spel goed moeten spelen.
True maar vergeet niet dat de gevraagde meuk zoals F16/ATACMS en de duitse long range zooi maar ook andere HW wel oekrainse levens kost en die frustratie zie je ook terug bij Zelensky & Co het getreuzel praat het niet goed maar maakt het wel wat zachter naar mijn idee.
Iedereen weet dat als je iets als dit wilt regelen dat je dat via EU-bondgenoten doet in plaats van willekeurig te escaleren. Zeker omdat het om handel en geld gaat wat een relatief klein probleem is.
Jup

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 21-09-2023 10:39 ]

Tja vanalles

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat graan-verhaal is toch populisme van de bovenste plank, bedoeld voor binnenlandse consumptie van de betreffende landen? Zover ik begrepen heb, heeft de EU nou net het importverbod van Oekraiens graan opgeheven. De voornaamste reden zal zijn om UA op deze manier van inkomsten te voorzien. Graan is zo ongeveer het belangrijkste exportproduct van dat land, en met de zwarte zee blokkade zal er maar mondjesmaat richting Afrika geexporteerd worden. Ik snap dat Zelensky er zo'n punt van maakt gezien het voorgaande. Ook is het in mijn optiek een vreemde vorm van vriendschap, als je alleen datgene voor je vriend doet wat jou populair maakt bij je achterban. Soms moet je misschien ook dingen doen voor je vrienden die voor jou een nadeel opleveren maar voor je vrienden van bijna levensbelang zijn. Tenminste, zo zie ik het.

Ik heb trouwens totaal geen verstand van de hele trade-politiek, dus misschien simpel gedacht, maar waarom heft de EU geen importheffing op UA graan om de prijs op hetzelfde niveau te zetten als EU graan? Volgens mij gebeurt dat ook met allerlei andere goederen uit bijvoorbeeld China.

Dat betekent, stam + t .

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:41:
Dat graan-verhaal is toch populisme van de bovenste plank, bedoeld voor binnenlandse consumptie van de betreffende landen?
Voor Polen is de komende 3 weken idd 'circus tijd'
Wikipedia: 2023 Polish parliamentary election

Komende weken is het daar nog 'Poland first'.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2023 11:45 ]

PSN

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik heb trouwens totaal geen verstand van de hele trade-politiek, dus misschien simpel gedacht, maar waarom heft de EU geen importheffing op UA graan om de prijs op hetzelfde niveau te zetten als EU graan? Volgens mij gebeurt dat ook met allerlei andere goederen uit bijvoorbeeld China.
Dan koopt niemand meer het graan uit Oekraïne, of moeten zij het zelf voor een nog veel lagere prijs verkopen. Oekraïne verkoopt het hun graan echt niet voor bodemprijzen in Polen als ze het ook voor meer zouden kunnen verkopen. De reden dat ze het zo goedkoop tov de locatie producten in Polen van de hand moeten doen is omdat het transporteren van graan relatief duur is over land. Dus moet het goedkoop verkocht worden zodat het voor de kopers uit kan om dat verder te transporteren.

Het neveneffect is dat de lokale markt verstoort wordt. Maar dat kan je dus niet oplossen met een importheffing, tenminste niet als je de export vanuit Oekraïne in stand wil houden.

• Meekoh
  • Laatst online: 23-12 17:14
Dat graan-verhaal is toch populisme van de bovenste plank, bedoeld voor binnenlandse consumptie van de betreffende landen?
Vanuit Pools perspectief is het waarschijnlijk voor binnenlandse consumptie. Dat is ook de reden waarom het niet zo handig is van Zelensky om dit op een wereld toneel als de VN aan te kaarten. Een gevalletje van een paar niveau's te hoog escaleren.

Computer says no

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nuttiger lijkt het me om alles op de grote hoop te gooien voor één prijs. En dan degenen die aan het kortste eind trekken te compenseren vanuit de EU. Dat graan moet niet vergaan.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Over die weigerachtige houding van de Republikeinse McCarthy, die de senaat voorzit, ten aanzien van de wapensupport voor Oekraïne heeft mij deze dag wel wat bezig gehouden. Het volgende artikel was met mijn duffe werkhoofd nog wat lastig te volgen ook, duidelijk voor binnenlandse (VS) consumptie.

Een deelartikel met wat achtergronden erover in de New York Times:
https://www.nytimes.com/2...5xqLan1CyA&smid=url-share

Misschien is dit CNN artikel meer verhelderend: CNN - Zelensky faces a more splintered GOP as he returns to Capitol Hill looking for aid

Maar lees vooral even mee, ik vond vooral het NYT artikel verwarrend. Ik kom tot het onderstaande, maar het is zo onnavolgbaar dat ik niet kan uitsluiten dat ik misinterpretaties maak.

Even voor wie niet is aangesloten: Republikeinen zetten het Amerikaanse regeringsbeleid om Oekraïne van wapensteun te voorzien de voet dwars. Was die wapensteun vanaf begin 2022 een non-issue, de ene nog groter dan de andere. Vandaag (~de afgelopen dagen) ontstond er echter weerstand.

En voordat we die weerstand op een pilaar gaan zetten en er grote vergezichten uit afleiden zit het duiveltje in het detail, hoe de weerstand tot stand kwam, en hoe die uiteindelijk ineffectief lijkt te zijn.

Over die Oekraïense wapenleveringen ging het eigenlijk niet echt. De Republikeinse partij moest weerstand bieden tegen de Democraten en haar rechtervleugel binnenboord te houden, en dat blijkt teveel een spagaat. Dus net als in Polen, binnenlandse politiek....

Bij die weerstand ging het vooral om de Spending bill, de financiering van de overheidsuitgaven voor de komende tijd. In eerdere jaren heeft de discussie hierover situaties opgeleverd dat ambtenaren geen salaris kon worden betaald. Van die Spending Bill is die Pentagon Funding Bill maar een facet. Maar dat maakt het niet minder een mooie kop van Jut voor de Republikeinen. McCarthy kon de frame maken dat er nu prioriteit moest worden gegeven aan binnenlandse uitgaven boven de steun aan Oekraïne. Net alsof de Republikeinse partij zich anders ook zo over binnenlandse uitgaven bekommert.

Dit bezwaar van McCarthy heeft het niet gehaald. Meer en meer Republikeinen hebben bezwaar tegen de uitgaven voor Oekraïne, maar laat nu net die Republikeinse rechtervleugel de support voor Oekraïne belangrijk vinden. Tegelijkertijd, mijn observatie, houden ze niet van teveel binnenlandse uitgaven. Zo komen we in de wat onthechtende situatie dat de Republikeinse rechtervleugel en de Democraten samen een senaatsvoorstel van McCarthy tegen de Pentagon Funding Bill bombardeerden.

Het is wat vroeg hierover conclusies te trekken. Over die steun aan Oekraïne ben ik nog niet eens zo negatief. De steun voor Oekraïne is nog steeds breed en overstijgt keer op keer partijpolitiek. Het is geen vanzelfsprekendheid meer om tot steun te besluiten. Maar dan liever een bewuste keuze die gedragen wordt. Concreter is hoe intern verdeeld de Republikeinse partij is geworden. Zo verdeeld dat een klein aantal zelfs het voorstel van de eigen senaatsvoorzitter afwijst en meestemt met "de tegenpartij", de Democraten. Dit lijkt al een structureel verschijnsel te worden. Het is inmiddels de derde keer dat McCarthy zijn meerderheid in de senaat niet heeft kunnen verzilveren, twee keer op dit onderwerp. Dit zou zijn veroorzaakt door steeds wisselende samenstellingen van individuele Republikeinen die zich tegen de Republikeinse "Rules" keren.
Democrats, who have become accustomed to disarray on the other side of the aisle, were nonetheless flabbergasted on Thursday morning when they realized the vote was going to fail after Mr. McCarthy tried a second time.

“Just really a collapse,” said Representative Rosa DeLauro of Connecticut, the senior Democrat on the Appropriations Committee. “There really isn’t any leadership. You know, you have to provide direction; you have to provide leadership, as difficult as it may be.”
Een ander NYT artikel, een krant die hiervan smult ook maar even gedeeld, van juni dit jaar, wat het structurele karakter onderstreept:
https://www.nytimes.com/2...MSPKJvs0EQ&smid=url-share
It has long been an axiom of the House majority: Vote against a piece of legislation put forth by your party if you absolutely must, but never, ever vote against the “rule” to bring that legislation to the floor.

Until the last few weeks, that standard had held for more than two decades. But now, about a dozen rebellious House Republicans have decided to leverage their badly needed votes on the routine procedural measures to win policy concessions, breaking the longstanding code of party discipline and threatening the traditional operation of the House.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:26
Met de enorme wapenlobby die de partijen steunen snap ik gewoon niet dat er ook maar een senator is die tegen de hulp aan Oekraine is. Ieder weldenkend mens weet dat Amerika draait op dit soort oorlogen en veel idealer dan een oorlog waar je zelf geen eens mensen in hoeft te zetten ga je het niet krijgen.

Ik snap die verdeeldheid bij de Republikeinen hierover dan ook wel. Aan de ene kant heb je de Republiekeinen die tegen zijn omdat de Democraten voor zijn (hoe stom het ook klinkt is dat vaak een goede reden in Amerika). Aan de andere kant heb je de Republiekeinen die gesteund worden door de wapenlobby, die voor zijn want anders zijn ze hun sponsor kwijt.

Gezien de grootte van de wapenlobby kan ik me echter niet voorstellen dat er niet ingegrepen wordt als de wapensteun echt onder druk komt te staan. En uiteindelijk heeft de wapenlobby al bewezen machtiger te zijn dan zowel de Democraten als de Republikeinen.

[removed]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:02
redwing schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:49:
Met de enorme wapenlobby die de partijen steunen snap ik gewoon niet dat er ook maar een senator is die tegen de hulp aan Oekraine is. Ieder weldenkend mens weet dat Amerika draait op dit soort oorlogen en veel idealer dan een oorlog waar je zelf geen eens mensen in hoeft te zetten ga je het niet krijgen.

Ik snap die verdeeldheid bij de Republikeinen hierover dan ook wel. Aan de ene kant heb je de Republiekeinen die tegen zijn omdat de Democraten voor zijn (hoe stom het ook klinkt is dat vaak een goede reden in Amerika). Aan de andere kant heb je de Republiekeinen die gesteund worden door de wapenlobby, die voor zijn want anders zijn ze hun sponsor kwijt.

Gezien de grootte van de wapenlobby kan ik me echter niet voorstellen dat er niet ingegrepen wordt als de wapensteun echt onder druk komt te staan. En uiteindelijk heeft de wapenlobby al bewezen machtiger te zijn dan zowel de Democraten als de Republikeinen.
In de GOP zit nu een aardige fractie crazies van het caliber Baudet. Welgevallig voor complot theorieën (de bosbranden in California werden veroorzaakt door Joodse ruimte lasers). Die zijn niet immuun voor wapenlobby maar ook (indirect) beïnvloedbaar door het Kremlin.

• Meekoh
  • Laatst online: 23-12 17:14
teacup schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:14:
Over die weigerachtige houding van de Republikeinse McCarthy, die de senaat voorzit, ten aanzien van de wapensupport voor Oekraïne heeft mij deze dag wel wat bezig gehouden. Het volgende artikel was met mijn duffe werkhoofd nog wat lastig te volgen ook, duidelijk voor binnenlandse (VS) consumptie.

Een deelartikel met wat achtergronden erover in de New York Times:
https://www.nytimes.com/2...5xqLan1CyA&smid=url-share

Misschien is dit CNN artikel meer verhelderend: CNN - Zelensky faces a more splintered GOP as he returns to Capitol Hill looking for aid

Maar lees vooral even mee, ik vond vooral het NYT artikel verwarrend. Ik kom tot het onderstaande, maar het is zo onnavolgbaar dat ik niet kan uitsluiten dat ik misinterpretaties maak.

Even voor wie niet is aangesloten: Republikeinen zetten het Amerikaanse regeringsbeleid om Oekraïne van wapensteun te voorzien de voet dwars. Was die wapensteun vanaf begin 2022 een non-issue, de ene nog groter dan de andere. Vandaag (~de afgelopen dagen) ontstond er echter weerstand.

En voordat we die weerstand op een pilaar gaan zetten en er grote vergezichten uit afleiden zit het duiveltje in het detail, hoe de weerstand tot stand kwam, en hoe die uiteindelijk ineffectief lijkt te zijn.

Over die Oekraïense wapenleveringen ging het eigenlijk niet echt. De Republikeinse partij moest weerstand bieden tegen de Democraten en haar rechtervleugel binnenboord te houden, en dat blijkt teveel een spagaat. Dus net als in Polen, binnenlandse politiek....

Bij die weerstand ging het vooral om de Spending bill, de financiering van de overheidsuitgaven voor de komende tijd. In eerdere jaren heeft de discussie hierover situaties opgeleverd dat ambtenaren geen salaris kon worden betaald. Van die Spending Bill is die Pentagon Funding Bill maar een facet. Maar dat maakt het niet minder een mooie kop van Jut voor de Republikeinen. McCarthy kon de frame maken dat er nu prioriteit moest worden gegeven aan binnenlandse uitgaven boven de steun aan Oekraïne. Net alsof de Republikeinse partij zich anders ook zo over binnenlandse uitgaven bekommert.

Dit bezwaar van McCarthy heeft het niet gehaald. Meer en meer Republikeinen hebben bezwaar tegen de uitgaven voor Oekraïne, maar laat nu net die Republikeinse rechtervleugel de support voor Oekraïne belangrijk vinden. Tegelijkertijd, mijn observatie, houden ze niet van teveel binnenlandse uitgaven. Zo komen we in de wat onthechtende situatie dat de Republikeinse rechtervleugel en de Democraten samen een senaatsvoorstel van McCarthy tegen de Pentagon Funding Bill bombardeerden.

Het is wat vroeg hierover conclusies te trekken. Over die steun aan Oekraïne ben ik nog niet eens zo negatief. De steun voor Oekraïne is nog steeds breed en overstijgt keer op keer partijpolitiek. Het is geen vanzelfsprekendheid meer om tot steun te besluiten. Maar dan liever een bewuste keuze die gedragen wordt. Concreter is hoe intern verdeeld de Republikeinse partij is geworden. Zo verdeeld dat een klein aantal zelfs het voorstel van de eigen senaatsvoorzitter afwijst en meestemt met "de tegenpartij", de Democraten. Dit lijkt al een structureel verschijnsel te worden. Het is inmiddels de derde keer dat McCarthy zijn meerderheid in de senaat niet heeft kunnen verzilveren, twee keer op dit onderwerp. Dit zou zijn veroorzaakt door steeds wisselende samenstellingen van individuele Republikeinen die zich tegen de Republikeinse "Rules" keren.

[...]

Een ander NYT artikel, een krant die hiervan smult ook maar even gedeeld, van juni dit jaar, wat het structurele karakter onderstreept:
https://www.nytimes.com/2...MSPKJvs0EQ&smid=url-share

[...]
Laatst ook een interview geweest met Mitt Romney bij de Ukrain: The Latest podcast.
https://open.spotify.com/...0XOEy?si=90138b563f3241e7
Daar gaf Mitt aan dat die verdeling niet zo groot is als men denkt.

Computer says no

• Tens
Niet echt russisch/westers maar toch maar hier.
NEW: We are launching a new ad pushing for Republican members of Congress to support aid to Ukraine.

The ad will air on the four major Sunday news shows in the D.C. market this Sunday, and it will also air nationally during the GOP primary debate on Fox Business.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 02:07

Qwerty-273

Meukposter

En de transporten met „vluchtelingen” die via Belarus naar Europa willen zijn weer actueel. Beeldmateriaal van de grens, waar het leger van Polen ook meer actief is naast de grenswachten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ook in het uiterste noorden van Europa lopen de spanningen blijkbaar langzaam op, in dit geval tussen Noorwegen en Rusland.

https://nos.nl/nieuwsuur/...-noorwegen-op-spitsbergen
De Noorse en Russische gemeenschappen leefden op Spitsbergen altijd vredig samen. Maar sinds de Russische inval in Oekraïne is dat veranderd. Er is nauwelijks nog contact en de argwaan bij mensen groeit. "Er is geen connectie meer zoals voorheen, heel triest. Ik had gehoopt dat alles vriendschappelijk zou blijven, maar dat is niet zo", zegt Lars Fause, gouverneur van Spitsbergen en daarmee de vertegenwoordiger van de Noorse regering.
Maar Heier vindt dat Noorwegen én de NAVO de situatie op Spitsbergen scherp in de gaten moeten houden. "De veiligheidsmarges worden steeds kleiner naarmate deze spanning toeneemt. We moeten oppassen dat we niet te naïef zijn. De zaken kunnen hier op zeer korte termijn veranderen."

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
Meekoh schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:21:
[...]

Laatst ook een interview geweest met Mitt Romney bij de Ukrain: The Latest podcast.
https://open.spotify.com/...0XOEy?si=90138b563f3241e7
Daar gaf Mitt aan dat die verdeling niet zo groot is als men denkt.
In de senaat niet. Maar teacup noemt Mccarthy de voorzitter van de senaat, echter hij is de voorzitter van het huis van afgevaardigden en daar is men wat populistischer (niet zo gek, wordt men ook voor twee jaar verkozen tov zes in de senaat).

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12 12:57

Maestro

Fijne feestdagen

Qwerty-273 schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:20:
En de transporten met „vluchtelingen” die via Belarus naar Europa willen zijn weer actueel. Beeldmateriaal van de grens, waar het leger van Polen ook meer actief is naast de grenswachten.
[Embed]
Misschien was het al wel duidelijk, maar de gebruikte beelden komen uit november 2021.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:04
Weinig nieuws uit Hongarije, Orban toont continuïteit in 'NATO pootje lichten'.
Zweden blijft ergens in een Budapest's wachtkamertje zitten.
Hungary is not in a hurry to ratify Sweden’s Nato accession, the prime minister, Viktor Orbán, told parliament on Monday, Reuters reports, flagging a further delay in a process that has been stranded in the Hungarian parliament since July 2022.

“I wonder if there is something urgent that would force us to ratify Sweden’s Nato bid. I cannot see any such circumstance,” he said.
https://www.theguardian.c...ies-black-sea-kursk-drone

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gesloopte wiki link duplicate.

[ Voor 94% gewijzigd door YakuzA op 25-09-2023 16:28 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Baserk schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:11:

[...]

https://www.theguardian.c...ies-black-sea-kursk-drone
Zolang Turkije niet officieel heeft getekend zal Orban zijn ‘hard to get’ blijven vijnzen
https://en.m.wikipedia.or...0states%20by%20September.
Ratification of protocol
29 / 31

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 25-09-2023 16:28 ]

PSN

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Baserk schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:11:
Ik heb een vermoeden dat men op de middellange termijn rekent op het einde van zowel Orban z'n regering als die van Erdogan. Een diplomatiek verlies en imago schade voor de NAVO op korte termijn wordt geaccepteerd en geruild voor strategische lange termijn belangen.

Daar is op zich niets mis mee als men daar ook met enige zekerheid vanuit kan gaan, maar ik denk niet dat die kans erg groot is. Zeker als je ziet hoe Polen ook al een lange periode aan 't vervallen is richting een autoritaire staat.

Want het grootste probleem wordt uiteindelijk Oekraïne als deze uiteindelijk aan de beurt komt. Als Oekraïne er eenmaal klaar voor is, is het niet onwaarschijnlijk dat land zoals Hongarije, Polen of een nieuwe autoritair land de zaak gaat traineren of zelfs blokkeren. In de periode dat er getraineerd wordt kan er afhankelijk overige veiligheidsgaranties een situatie ontstaan van een nieuwe conflict, waardoor lidmaatschap nog verder weg raakt.

Het probleem in het algemeen is dat westerse instituties geen rekening hebben gehouden met leden die in toenemende mate autoritair en antidemocratisch zouden gaan handelen. Er zijn binnen NAVO in tegenstelling tot de EU wel mogelijkheden om leden te royeren, hoewel dat wel ingewikkeld is.

Ik hoop maar dat het op diplomatiek vlak als het uiteindelijk zover komt geen probleem is. Het is in ieder geval goed om te zien het westen hard drukt op hervormingen in Oekraïne, om een zelfde mogelijke (!) ontwikkeling als Hongarije of Polen hopelijk te voorkomen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• hneel
  • Laatst online: 14:42

hneel

denkt er het zijne van

Autoritaire en antidemocratische regimes binnen de NAVO zijn niets nieuws. Denk aan Portugal onder Salazar of het Griekse kolonels-regime. Ook Turkije heeft een lange geschiedenis van militaire coups. Echter, deze landen bleven altijd wel aan dezelfde kant staan in het oost-west conflict van destijds. Dat is nu anders.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-12 06:08
Het valt mij op dat steeds meer (EU/Europese) landen een proefballoontje oplaten om Kaliningrad (en Kaliningrad Oblast) te hernoemen naar de oude Duitse benaming: Königsberg

Estland is de volgende in dit rijtje, aldus de nationale omroep.
Bron (Engels): https://news.err.ee/16091...onigsberg-not-kaliningrad

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Jerie
  • Niet online
D_Jeff schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:02:
Het valt mij op dat steeds meer (EU/Europese) landen een proefballoontje oplaten om Kaliningrad (en Kaliningrad Oblast) te hernoemen naar de oude Duitse benaming: Königsberg

Estland is de volgende in dit rijtje, aldus de nationale omroep.
Bron (Engels): https://news.err.ee/16091...onigsberg-not-kaliningrad
De stad is vernoemd naar een Sovjet: Wikipedia: Mikhail Kalinin (z'n vrouw was trouwens Ests en kritisch op Stalin).

En Leningrad en Stalingrad zijn hernoemd. Waarom Kaliningrad niet? Geen idee :S

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
Jerie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:26:
[...]

De stad is vernoemd naar een Sovjet: Wikipedia: Mikhail Kalinin (z'n vrouw was trouwens Ests en kritisch op Stalin).

En Leningrad en Stalingrad zijn hernoemd. Waarom Kaliningrad niet? Geen idee :S
Lenin- en Stalingrad hadden een eerdere naam die, denk ik, nog onderdeel waren van het 'collectieve Russisch bewustzijn'?

Ik denk dat het hernoemen van Köningsberg naar Kaliningrad ook een manier is geweest om deze stad te 'russificeren'. Wanneer deze naamswijziging weer teruggedraaid zou worden, zou het misschien kunnen overkomen als een bekentenis van Russische zijde dat Kaliningrad geen onderdeel is van Rusland zélf, maar een gebied dat door hen 'ingepikt' is?

Maar goed, dat is ook maar mijn idee hoor... Ik denk wel dat, mochten 'wij' deze stad weer Köningsberg gaan noemen, dit weer voer is voor hysterische propaganda op de Russische treurbuis.

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 27-09-2023 09:52 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Bernard0343 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:51:
[...]

Ik denk wel dat, mochten 'wij' deze stad weer Köningsberg gaan noemen, dit weer voer is voor hysterische propaganda op de Russische treurbuis.
Inmiddels mag toch wel duidelijk zijn dat het niet uitmaakt wat het westen voor beslissingen neemt, de russische TV bedenkt iedere dag zelf wel iets sappigs. Daar moet je echt met een andere bril naar gaan kijken, het is een andere cultuur.

Zat net nog te kijken naar een groep ouderen die "pas rust als er ronde de klok een russische vloot om Amerika heen ligt want fascisme".

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Pagina: 1 ... 38 ... 137 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid