Om even weg te bewegen bij dat Groenland, Zelenskyy's speech ging meer in het algemeen over de afgelopen jaren. Een transcript uit de
Kyiv Independent, wat natuurlijk een Oekraïense krant is die vanuit haar optiek de highlights met haar publiek deelt:
President Volodymyr Zelensky used a speech at the World Economic Forum on Jan. 22 to deliver a sharp warning to Europe, accusing its leaders of recognizing global threats year after year while failing to act decisively.
"Just last year, here in Davos, I ended my speech by saying Europe needs to know how to defend itself," Zelensky said. "A year has passed, and nothing has changed. I am forced to say the same words again."
Het kader van deze toespraak, waar Zelenskyy ook een uur lang gesprek met Trump had en Witkoff later dezelfde dag met Poetin zou praten, tegen deze achtergrond had Zelenskyy dus zijn toespraak:
Against that backdrop, Zelensky's Davos address broadened beyond Ukraine to a sweeping critique of Europe's political inertia. He described a cycle in which European leaders repeatedly acknowledge dangers, but fail to build the capacity to deter them.
"If Europe is not seen as a global force, if its actions do not scare bad actors, then Europe will always be catching up with new dangers and attacks," he said.
Zelensky warned that Europe's hesitation carries consequences far beyond Ukraine. He pointed to Iran as an example of how delayed and cautious responses send dangerous signals to authoritarian governments.
"Who in Europe needs that message to become reality? And yet Europe has not even tried to build its own response," the Ukrainian president added.
He also warned that Europeэs credibility as a global actor is eroding as Russia continues to produce missiles used to strike Ukrainian cities and energy infrastructure, exposing the limits of existing pressure.
"Last year, most of the time was spent discussing long-range weapons for Ukraine, and everyone said the solution was within reach. Now, no one is even talking about it," Zelensky said. "Today, they target Ukraine. Tomorrow, it could be any NATO country."
Nu wil ik niet de verongelijkte Europeaan uithangen. Persoonlijk denk ik dat veel massiever had moeten worden ingezet op het voorbereiden op een geloofwaardiger verdediging. De corona aanpak had als template kunnen dienen om snel te kunnen bewegen.
Dat de blame game nu Europa toevalt en niet de VS die na 2024 geen vinger heeft uitgestoken, behalve onderhandelen met vooral Rusland, vertelt iets over hoe deze toespraak is gepositioneerd. Het signaal aan Europa is eenduidig genoeg, al denk ik dat we daar ook wat voorbij moeten kijken. Rusland moet ingemasseerd worden om met de onderhandelingen mee te bewegen. Het kan zijn dat dit meespeelt in de toespraak van Zelenskyy.
Maar we krabbelen aan het oppervlak. Ondertussen keutelen bij mij op de achtergrond Pauw en de Wit nog even door over Groenland, waar het eigenlijk al niet meer over had moeten gaan.