• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Standeman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Ik snap eigenlijk niet waarom dat zo resoneert.
Er zijn een aantal kwartiermakers gestuurd om te zien wat er mogelijk is.

Nergens was de propositie dat die militairen wel eens Groenland gingen verdedigen tegen Rusland/China/US. Hoopte je echt dat we die landen direct helemaal zouden uitroeien maken met nukes ofzo?

Waarom hebben we ons belachelijk gemaakt? En het is ook niet de media die zaken heeft opgeblazen of aan clickbait heeft gedaan. Ze hebben gewoon netjes gerapporteerd wanneer er militairen heen gingen en wanneer ze weer naar huis gingen.

Het zijn jouw hersenen die er een missie van maakt met allerlei bombarie. Dat was nooit hun doel. Waarom maak je er zoveel meer van dat ooit de bedoeling was?
De kern van de boodschap is dat wij in Europa veel zwakke politieke leiders hebben die niet strategisch kunnen nadenken.
Hij haalde daarbij Groenland aan als een tekenend voorbeeld. “Iedereen richtte zijn aandacht op Groenland, en het is duidelijk dat de meeste leiders gewoon niet weten wat ze eraan moeten doen. Het lijkt alsof iedereen gewoon wacht tot Amerika kalmeert, in de hoop dat het vanzelf overgaat. Maar wat als dat niet gebeurt? Wat dan?” Van de militaire oefening van enkele Europese bondgenoten was de president in ieder geval niet onder de indruk: “Veertig soldaten naar Groenland sturen, wat was dat? Welke boodschap stuur je daarmee uit?”

Het contrast met de VS werd volgens Zelensky pijnlijk duidelijk in Zuid-Amerika. Terwijl het Witte Huis in een oogwenk de Venezolaanse president Nicolás Maduro kon afzetten en geregeld dodelijke bombardementen uitvoert op vermeende drugsboten in de Caribische Zee, kijkt Europa toe hoe “de krachten die Europa willen vernietigen, vrijelijk binnen het continent opereren”, aldus Zelensky.
Ooit was Europa een grootmacht waar andere landen voor op de knieën gingen. Dat moet terugkomen, of het wordt lastig overleven in de nieuwe wereldorde.

March of the Eagles

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:59

crisp

Devver

Pixelated

Afwezig schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:01:
YouTube: 'Groundhog Day', Zelensky BLASTS Europe At Davos, Delivers His Harsh...

Hier maar het filmpje van het begin van zijn speech. Als ik me niet vergis was deze speech ook na zijn gesprek met Trump. Persoonlijk zie ik geen aanval op bondgenoten uit Europa maar de droge constatering Europa wel wil praten over veiligheid maar niet wil handelen en betalen, waar ook geen woord aan gelogen is natuurlijk.
Volgens mij is het al een tijdje zo dat Europa vooral betaald voor de oorlog in Oekraïne (vanaf het moment dat Trump president is) en Amerika vooral profiteert.

Intentionally left blank

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:22

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Om even weg te bewegen bij dat Groenland, Zelenskyy's speech ging meer in het algemeen over de afgelopen jaren. Een transcript uit de Kyiv Independent, wat natuurlijk een Oekraïense krant is die vanuit haar optiek de highlights met haar publiek deelt:
President Volodymyr Zelensky used a speech at the World Economic Forum on Jan. 22 to deliver a sharp warning to Europe, accusing its leaders of recognizing global threats year after year while failing to act decisively.
"Just last year, here in Davos, I ended my speech by saying Europe needs to know how to defend itself," Zelensky said. "A year has passed, and nothing has changed. I am forced to say the same words again."
Het kader van deze toespraak, waar Zelenskyy ook een uur lang gesprek met Trump had en Witkoff later dezelfde dag met Poetin zou praten, tegen deze achtergrond had Zelenskyy dus zijn toespraak:
Against that backdrop, Zelensky's Davos address broadened beyond Ukraine to a sweeping critique of Europe's political inertia. He described a cycle in which European leaders repeatedly acknowledge dangers, but fail to build the capacity to deter them.

"If Europe is not seen as a global force, if its actions do not scare bad actors, then Europe will always be catching up with new dangers and attacks," he said.
Zelensky warned that Europe's hesitation carries consequences far beyond Ukraine. He pointed to Iran as an example of how delayed and cautious responses send dangerous signals to authoritarian governments.

"Who in Europe needs that message to become reality? And yet Europe has not even tried to build its own response," the Ukrainian president added.
He also warned that Europeэs credibility as a global actor is eroding as Russia continues to produce missiles used to strike Ukrainian cities and energy infrastructure, exposing the limits of existing pressure.

"Last year, most of the time was spent discussing long-range weapons for Ukraine, and everyone said the solution was within reach. Now, no one is even talking about it," Zelensky said. "Today, they target Ukraine. Tomorrow, it could be any NATO country."
Nu wil ik niet de verongelijkte Europeaan uithangen. Persoonlijk denk ik dat veel massiever had moeten worden ingezet op het voorbereiden op een geloofwaardiger verdediging. De corona aanpak had als template kunnen dienen om snel te kunnen bewegen.

Dat de blame game nu Europa toevalt en niet de VS die na 2024 geen vinger heeft uitgestoken, behalve onderhandelen met vooral Rusland, vertelt iets over hoe deze toespraak is gepositioneerd. Het signaal aan Europa is eenduidig genoeg, al denk ik dat we daar ook wat voorbij moeten kijken. Rusland moet ingemasseerd worden om met de onderhandelingen mee te bewegen. Het kan zijn dat dit meespeelt in de toespraak van Zelenskyy.

Maar we krabbelen aan het oppervlak. Ondertussen keutelen bij mij op de achtergrond Pauw en de Wit nog even door over Groenland, waar het eigenlijk al niet meer over had moeten gaan.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43
crisp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Volgens mij is het al een tijdje zo dat Europa vooral betaald voor de oorlog in Oekraïne (vanaf het moment dat Trump president is) en Amerika vooral profiteert.
Ik zal niet ontkennen dat Europa momenteel het meeste betaald aan Oekraïne, maar ik doel meer op structurele ombuiging van middelen naar defensie, in de eerste plaats voor de eigen defensie. De meeste landen halen 2% van het BNP niet eens. 3,5% gaan halen naar de nieuwe norm zal gigantische budgettaire maatregelen vereisen waarvan ik me afvraag of het maatschappelijk draagvlak er voor is in de meeste landen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

teacup schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:43:
Om even weg te bewegen bij dat Groenland, Zelenskyy's speech ging meer in het algemeen over de afgelopen jaren. Een transcript uit de Kyiv Independent, wat natuurlijk een Oekraïense krant is die vanuit haar optiek de highlights met haar publiek deelt:

[...]

[...]

Het kader van deze toespraak, waar Zelenskyy ook een uur lang gesprek met Trump had en Witkoff later dezelfde dag met Poetin zou praten, tegen deze achtergrond had Zelenskyy dus zijn toespraak:

[...]

[...]

[...]

Nu wil ik niet de verongelijkte Europeaan uithangen. Persoonlijk denk ik dat veel massiever had moeten worden ingezet op het voorbereiden op een geloofwaardiger verdediging. De corona aanpak had als template kunnen dienen om snel te kunnen bewegen.

Dat de blame game nu Europa toevalt en niet de VS die na 2024 geen vinger heeft uitgestoken, behalve onderhandelen met vooral Rusland, vertelt iets over hoe deze toespraak is gepositioneerd. Het signaal aan Europa is eenduidig genoeg, al denk ik dat we daar ook wat voorbij moeten kijken. Rusland moet ingemasseerd worden om met de onderhandelingen mee te bewegen. Het kan zijn dat dit meespeelt in de toespraak van Zelenskyy.

Maar we krabbelen aan het oppervlak. Ondertussen keutelen bij mij op de achtergrond Pauw en de Wit nog even door over Groenland, waar het eigenlijk al niet meer over had moeten gaan.
Ik lees in je stuk met name een bredere oproep aan Europa niet alleen tegen Rusland, maar ook tegen de VS en in zekere mate China. Versterken en verzelfstandigen tegen alle autoritaire regimes.

Hij wijst naar Rusland en Iran maar bedoelt ook zeker de afgeidende VS, zonder Trump voor het hoofd te stoten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afwezig schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:49:
[...]

Ik zal niet ontkennen dat Europa momenteel het meeste betaald aan Oekraïne, maar ik doel meer op structurele ombuiging van middelen naar defensie, in de eerste plaats voor de eigen defensie. De meeste landen halen 2% van het BNP niet eens. 3,5% gaan halen naar de nieuwe norm zal gigantische budgettaire maatregelen vereisen waarvan ik me afvraag of het maatschappelijk draagvlak er voor is in de meeste landen.
Zijn nog steeds veel mensen die liever Oekraïne aan de Russen geven omdat er wel belangrijkere (binnenlandse) zaken zijn, maar die snappen niet dat Oekraïne in principe deze oorlog ook voor de veiligheid van Europa voert. De politiek in NL (en andere EU landen) krijgen dat niet goed uitgelegd, of hebben het vooralsnog niet geprobeerd.
Beetje hetzelfde effect als tijdens covid.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Afwezig schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:49:
[...]

Wij.Hebben.Geen.Keuze.

Willen wij veilig zijn, willen wij welvarend zijn, willen wij onze sociale voorzieningen behouden, dan moeten wij offers brengen. Al vier jaar lang wordt in heel Europa getracht de kool en de geit te sparen en gaat het opschalen van onze eigen defensie-industrie tergend langzaam. Er wordt teveel gepraat en te weinig concreet bereikt.

Ik heb net de speech van Zelensky zitten kijken.

Ik zag een president die het moe is dat iedere dag honderden van zijn soldaten sneuvelen of gewond raken.
Ik zag een president die het moe is dat iedere nacht honderden drones dood en verderf zaaien in zijn land.
Ik zag een president waarvan miljoenen onderdanen bij -20 in de kou zitten.
Ik zag een president die de energievoorziening van zijn land vernietigd ziet worden.
Ik zag een president die het moe is om iedere keer "bedankt" te zeggen tegen landen die veel doen, maar nog veel meer nalaten om zijn land te helpen.

Ik zag een president die gelijk heeft.

En laten we eerlijk zijn. Nederland heeft afgelopen 4 jaar voor ~ 18 miljard euro steun aan Oekraïne gegeven. Dat lijkt misschien veel maar dat is €1000,= per inwoner in 4 jaar. €250 pp per jaar. 68,5 cent per dag. Achtenzestig en een halve cent per persoon per dag, dat hebben wij er blijkbaar voor over dat Oekraïne zich tegen Rusland verdedigt zodat wij veilig zijn voor Ruslands agressie. Ik schaam mij daarvoor.

En als die achtenzestig en een halve cent straks niet genoeg blijken te zijn, en wij ook niet de moeite nemen om nu zwaar in onze defensie te investeren dan krijgen wij uiteindelijk de echte rekening gepresenteerd. En die is hoger dan 3,5% van het BNP. En ook hoger dan 5% of 10% of 25%. Er is geen tijd om te polderen, om voorzichtig te zijn, om maatschappelijk draagvlak te vinden. Er moet worden aangepakt en doorgepakt, en dat zal op veel plekken in onze samenleving pijn gaan doen. Maar zoals het spreekwoord zegt, "zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Laten we daarbij niet vergeten dat wij zelf de patiënt zijn.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

XWB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:07:
[...]

De kern van de boodschap is dat wij in Europa veel zwakke politieke leiders hebben die niet strategisch kunnen nadenken.
Ik heb zelf helemaal niet het idee dat we zwakke leiders hebben en juist het idee dat ze juist wel strategisch nadenken.

Tenzij je vind dat een echte leider zegt dat hij een willekeurig persoon op straat kan doodschieten zonder consequenties.. of vrouwen bagetaliseerd met "grab them by the pussy".

Verreweg de meeste leiders van de EU doen dat niet.
[...]

Ooit was Europa een grootmacht waar andere landen voor op de knieën gingen. Dat moet terugkomen, of het wordt lastig overleven in de nieuwe wereldorde.
Ah. Jij wil weer terug naar de goede oude koloniale tijden en slavenhandel. De goede oude VOC mentaliteit.
Gewoon heel veel mensen vermoorden en hun spullen, rijkdommen en grondstoffen inpikken :)

En "Europa" is nooit die grootmacht geweest. Dat was Spanje en Portugal heel lang geleden.
Pruisen en Frankrijk iets meer recent en Duitsland een jaar of 80 geleden.

Europa is een grootmacht sinds ~1995. Maar alleen economisch.

[ Voor 11% gewijzigd door Standeman op 22-01-2026 23:53 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Standeman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Ik heb zelf helemaal niet het idee dat we zwakke leiders hebben en juist het idee dat ze juist wel strategisch nadenken.

Tenzij je vind dat een echte leider zegt dat hij een willekeurig persoon op straat kan doodschieten zonder consequenties.. of vrouwen bagetaliseerd met "grab them by the pussy".

Verreweg de meeste leiders van de EU doen dat niet.
Nee, je maakt teveel aannames. Bij een sterke leider denk ik aan iemand als de Gaulle: iemand die langetermijnvisie bedenkt én omzet in daden.
[...]

Ah. Jij wil weer terug naar de goede oude koloniale tijden en slavenhandel. De goede oude VOC me mentaliteit.
Gewoon heel veel mensen vermoorden en hun spullen, rijkdommen en grondstoffen inpikken :)
Nee, dat maken jouw hersenen ervan ;)

March of the Eagles

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

XWB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:50:
[...]

Nee, je maakt teveel aannames. Bij een sterke leider denk ik aan iemand als de Gaulle: iemand die langetermijnvisie omzet in daden.

[...]

Nee, dat maken jouw hersenen ervan ;)
Ok, wanneer was Europa dan wel een grootmacht? Welke landen hebben we op de knieën gekregen als een verenigd continent?

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 23-01-2026 00:03 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:26
Standeman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Ik snap eigenlijk niet waarom dat zo resoneert.
Er zijn een aantal kwartiermakers gestuurd om te zien wat er mogelijk is.

Nergens was de propositie dat die militairen wel eens Groenland gingen verdedigen tegen Rusland/China/US. Hoopte je echt dat we die landen direct helemaal zouden uitroeien maken met nukes ofzo?

Waarom hebben we ons belachelijk gemaakt? En het is ook niet de media die zaken heeft opgeblazen of aan clickbait heeft gedaan. Ze hebben gewoon netjes gerapporteerd wanneer er militairen heen gingen en wanneer ze weer naar huis gingen.

Het zijn jouw hersenen die er een missie van maakt met allerlei bombarie. Dat was nooit hun doel. Waarom maak je er zoveel meer van dat ooit de bedoeling was?
jeempie, mag ik je naïef vinden.

Kwartiermeesters sturen??? alsof zo'n audit "eventjes" te doen is in die paar uur dat ze er waren, en dan nog lunchtijden er af.

Werkelijk? was dat serieus ??

en met "het rapport" tussen de benen snel weer terug want oh jeeehh, er komt een strafmaatregel.

Diep schamen dat ik óók nederlander ben, ja, dat hebben ze alvast binnen. Mogen ze óók in dat dikke rapport zetten. :O

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:09

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Waaj schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:23:
[...]

Wij.Hebben.Geen.Keuze.

Willen wij veilig zijn, willen wij welvarend zijn, willen wij onze sociale voorzieningen behouden, dan moeten wij offers brengen. Al vier jaar lang wordt in heel Europa getracht de kool en de geit te sparen en gaat het opschalen van onze eigen defensie-industrie tergend langzaam. Er wordt teveel gepraat en te weinig concreet bereikt.

Ik heb net de speech van Zelensky zitten kijken.

Ik zag een president die het moe is dat iedere dag honderden van zijn soldaten sneuvelen of gewond raken.
Ik zag een president die het moe is dat iedere nacht honderden drones dood en verderf zaaien in zijn land.
Ik zag een president waarvan miljoenen onderdanen bij -20 in de kou zitten.
Ik zag een president die de energievoorziening van zijn land vernietigd ziet worden.
Ik zag een president die het moe is om iedere keer "bedankt" te zeggen tegen landen die veel doen, maar nog veel meer nalaten om zijn land te helpen.

Ik zag een president die gelijk heeft.

En laten we eerlijk zijn. Nederland heeft afgelopen 4 jaar voor ~ 18 miljard euro steun aan Oekraïne gegeven. Dat lijkt misschien veel maar dat is €1000,= per inwoner in 4 jaar. €250 pp per jaar. 68,5 cent per dag. Achtenzestig en een halve cent per persoon per dag, dat hebben wij er blijkbaar voor over dat Oekraïne zich tegen Rusland verdedigt zodat wij veilig zijn voor Ruslands agressie. Ik schaam mij daarvoor.

En als die achtenzestig en een halve cent straks niet genoeg blijken te zijn, en wij ook niet de moeite nemen om nu zwaar in onze defensie te investeren dan krijgen wij uiteindelijk de echte rekening gepresenteerd. En die is hoger dan 3,5% van het BNP. En ook hoger dan 5% of 10% of 25%. Er is geen tijd om te polderen, om voorzichtig te zijn, om maatschappelijk draagvlak te vinden. Er moet worden aangepakt en doorgepakt, en dat zal op veel plekken in onze samenleving pijn gaan doen. Maar zoals het spreekwoord zegt, "zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Laten we daarbij niet vergeten dat wij zelf de patiënt zijn.
Eens. Mooi verwoord :)

Ik heb diep respect voor Zelensky ... word je na een lange weg verkozen tot president, een beetje politiek bedrijven ... besluit die aap van een Putin we gaan je land inpikken. Een speciale missie. Natuurlijk heeft Zelensky militaire adviseurs en generaals om zich heen maar hoe hands-on hij is, hoe actief bij is, hoe op de voorgrond hij is... Hij lijkt wel haast iedere dag met leiders te spreken of speeches te geven waar ook ter wereld, en dan staat hij weer medailles uit te reiken of bezoekt hij de militairen aan de front linie, moet hij ook nog eens dagelijks strategisch overleg voeren en onderwijl moet hij iedere moment van de dag vrezen voor een aanslag op zijn leven..

Je wordt politiek gekozen en je wordt plat gezegd politiek voorzitter maar wie heeft er nou militair strateeg in zijn/haar bloed? Wie is nu van nature een leider van dit kaliber? Dat jij als eindverantwoordelijke je eigen land en je eigen burgers van een letterlijke ondergang moet zien te redden en je hoofd koel houden terwijl de brokstukken je om de oren vliegen, je dagelijks vele doden en gewonden te betreuren hebt? En voorlopig nog geen spatje licht aan het eind van de tunnel... en naast dealen met Putin/de russen moet je ook nog eens met die losgeslagen idioot van een Trump om tafel en netjes blijven en hem op de koop toe eindeloos veren in zijn reet steken terwijl hij jou beledigd en uitkaffert waar de pers bovenop staat....

Gooi dit iedere willekeurige Europese leider maar eens voor de voeten... ben benieuwd wie zouden opstaan en wie zouden ondersneeuwen.. ik weet zeker dat Zelensky dit ook niet had verwacht en normaliter zat zijn termijn er ondertussen allang weer op maar voorlopig gaat hij nergens heen.. hij staat al bijna 7 jaar aan het roer en dit kan rustig nog jaren duren ... Ik stond niet graag in zijn schoenen :S

Ik ben zo benieuwd naar deze afloop, wanneer is dit eens klaar? En wat wordt de uitkomst en hoe kwamen we daar...?

Sorry dit moest ik even kwijt :D

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid