Llopigat schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 00:07:
[...]
Ja omdat het voor hemzelf als een verlies gezien wordt, en dus zijn positie. Rusland wordt geleid als een maffiafamilie momenteel, en elke zwakte wordt uitgebuit, ook aan de top. Maar aan zijn kant kan hij ook een deal als een win verkopen. Als iedereen in zijn entourage er maar beter van wordt.
En dat is alleen als aan al zijn eisen tegemoet gekomen wordt.
[...]
Dit geldt exact hetzelfde voor Amerika. Die starten ook elke paar jaar een oorlog puur om hun militair industrieel complex op te peppen. Met precies diezelfde motieven waarvan de opbrengsten ook bij die paar mensen uitkomen. Toch staan wij meestal aan de kant van Amerika.
Omdat het vaak nogal wat andere oorlogen zijn. Rusland valt degene aan waarvan ze het meeste kunnen winnen. Amerika kiest voorlopig toch meestal voor de slechteriken. En dan ook op zo'n manier dat ze er zelf beter van worden, maar ze vallen ook weer niet zomaar llanden aan.
Bovendien bestaat "Rusland" nog helemaal niet zo lang. En een land evolueert ook. Het was zelfs even een heuse democratie totdat Jeltsin de macht greep

Voorheen USSR, nu rusland, de mensen die er zitten zijn hetzelfde en zijn ook precies de reden waaro de democratie zo kort duurde. Rusland bestaat in naam inderdaad pas kort, maar voor de rest zijn ze al eeuwenoud.
[...]
Zeker, er zijn nu weer een hele generatie bij van mensen die familie zijn kwijtgeraakt en nu bloed in de ogen hebben. Dit is precies die cyclus die we moeten voorkomen. En die gebeurt ook in Oekraine en Rusland.
Maar dat ontken ik ook niet, ik ontken alleen dat er een echte uitweg is. Want die is er alleen als we de aggressoren hun zin geven. En dat is puur wachten op de volgende aanval.
[...]
Maar laten we even serieus de mogelijkheden bekijken. Verwacht je serieus dat Oekraine Rusland volledig uit hun territorium weet weg te werken? De Krim, Donbas, de hele rambam? Dat lijkt me toch niet realistisch. Zelfs als we in Europa alles uit de kan halen.
En hoe realistisch vind je het dat rusland volledig krijgt wat ze willen? En daarbij is de huidige situatie toch heel wat anders dan dat we officieel zeggen dat die delen van rusland zijn.
Hoe dan ook moet dit ophouden want er gaan elke dag nodeloos mensen dood. Ja, ze hebben met eer voor hun land gestreden maar ze hadden veel liever nog geleefd. Ik vind het knap van ze. Maar ze vechten nu een kansloze oorlog. Rusland krijgen ze niet meer weg uit die gebieden. Het is niet anders. We hebben na WOII zelf ook met pijn in het hart hele gebieden van Europa aan Rusland moeten geven. Die mensen in Oost-Europa hebben daar nog decennia onder geleden. Maar soms heeft verder vechten geen zin meer.
En we hebben gezien in wat voor situatie ons dat brengt. Soms moet je juist wel vechten voor wat je hebt.
Bovendien heeft niemand buiten Oekraine zelf meer het standpunt dat de grenzen terug moeten naar pre-2014. Met name Trump niet. En die is het toch die wij als Europa de leiding laten pakken over de kwestie Oekraine. Als we dat niet zouden willen dan zouden we zelf gesprekken moeten organiseren buiten Trump om maar daar is geen animo voor.
Blijft staan dat als we nu besluiten dat Oekraine nog meer land af moet staan dan nu al onder controle staat van de russen, we rusland zijn zin geven en we weten dat ze over 10 of 20 jaar weer het volgende stuk komen pakken.
[...]
Dit is echter ook precies de insteek van Trump, die hamert al een tijd op gebied opgeven. Ik denk eigenlijk dat dat de uitkomst hier wel gaat zijn. Deels toegeven van Rusland (die willen bijvoorbeeld de hele Donbas, dat zie ik niet gebeuren), deels van Oekraine. Zo werkt een compromis. Als we Rusland tegen hadden willen houden dan hadden we het het eerste jaar moeten doen door echt als EU mee te vechten. Maar daar was ook de animo niet voor binnen de EU (en ook wel logisch).
Rusland heeft al heel duidelijk gemaakt dat ze niet gaan voor dat compromis. Ze willen alles of gaan door. En dan kun je vrede willen door onderhandelen, maar als 1 partij dat gewoon vertikt wordt dat toch knap lastig.
PS: Ik ben ook niet pro-Trump, maar ik zie een uitkomst waarin alles terug gaat naar voor de oorlog gewoon niet gebeuren. Dat is fantasie. En ik zie ook weinig beweging in het hele verhaal. Ik heb ook weinig vertrouwen in Trump, maar ik zie praktisch gezien geen oplossing meer behalve een compromis.
Alleen zie ik dat compromis niet gebeuren. Het enige 'compromis' dat haalbaar is, is rusland zijn zin geven. En dat noem ik geen compromis.
Wat ik zou zien als de beste oplossing is Oekraine opsplitsen waar het front nu ligt, en vervolgens met hulp van de EU de hele boel dichttimmeren, er een totale "Ostwall" van maken, en bovendien de nucleaire afschrikking van de EU bijspijkeren tot ongeveer het niveau als van de VS en Rusland. Dat is het enige wat echt werkt.
Nogmaals, dat klinkt leuk, maar dat is dus niet wat rusland als compromis accepteert. Die willen de Donbass erbij, garantie dat de boel niet dicht getimmerd wordt, dat het leger van Oekraine wordt uitgekleed. Oftewel die willen een compromis waarbij ze over een paar jaar de rust kunnen gaan innemen.
Dus leuk dat je een compromis wil, en als dat zou kunnen zou het misschien een goede oplossing zijn, maar rusland heeft al heel duidelijk gemaakt dat dat compromis niet acceptabel is. En ze het dus alleen zullen accepteren als ze volledig hun zin krijgen. Wat dan weer wachten is op de volgende oorlog.