Het Iraanse regime is op dit moment internationaal geïsoleerd. Ze zijn mede afhankelijk van Rusland om de zaak daar nog een beetje overeind te houden, en je ziet dat men daarin ook faalt.Yakolev schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:25:
Een andere koers voor Iran hoeft niet te betekenen dat de Russische invloed, voor zover die er was, wordt ingeperkt. Rusland kan, net als in Syrië, razendsnel grote voorraden brandstof en voedsel leveren. Dat deden ze daar ook, en intussen begint de relatie met Rusland op een gezonde manier op te warmen.
Een nieuw bestuur kan een nieuwe lijn uitzetten. Dat kan zoals in India of misschien Turkije een beleid zijn van neutraliteit. Of, dat kan, zoals veel mensen in Iran graag willen, meer gericht op het Westen.
De kans dat het bondgenootschap met Rusland zo sterk blijft als hij nu is onder nieuw bewind acht ik niet zo groot.
Ik ben er nog niet direct van overtuigd dat de Amerikanen gaan doorzetten in Venezuela. Dat zou kunnen, maar ik denk ook dat het een vergissing zou zijn. De VS heeft dit decennium al twee oorlogen uitgevochten, en beide niet verloren. Maar zeker ook niet gewonnen. Maar, laten we de discussie over de Russisch-Westerse verhoudingen hier zuiver houden.Maar wat in Venezuela gebeurt is net zo schandalig als de eerste paar dagen in Kyiv. De Amerikanen zijn echter gewoon heel wat minder incompetent (en is Venezuela vergeleken met Oekraïne vele malen zwakker en minder goed voorbereid).
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000