DaniëlWW2 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 00:52:
@
Brent en @
bulle bas Ik moest hier nog op reageren.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat je het denken van "de bevolking" moet scheiden van "de economische elite".
Want die laatste hebben allang gezien dat Oekraïne een enorm potentieel heeft. Het is een gigantische voedselproducent, er zit enorm veel waardevols in de grond, de bevolking is niet slecht opgeleid, er is al een infrastructuursysteem alsmede aardig wat van de voormalige Sovjet-Unie haar industrie etc. Het is ook naïef om te denken dat Rusland het wel zal tolereren dat Oekraïne zonder verzet in het westen geïntegreerd had kunnen worden
Ik denk dat je betoog mank loopt op het begrip van wat machtspolitiek is.
1. Het stellen van voorwaarden bij een vrijwillige deal is geen machtspolitiek.
2. De voorwaarden die de EU stelt zijn gunstig voor beide partijen, ze stelt eisen aan democratie en rechtstaat en maakt een gelijk speelveld. Doet de EU dat niet, dan vervalt het zelf tot een Rusland. De EU kan niet anders dan ten gunste van de vrije wereld en UA deze voorwaarden stellen.
3. Niemand dringt UA een EU-deal op. UA wilt dit zelf heel graag. Waarom? Omdat deze uiterst gunstig zijn voor UA.
Wat een Rusland doet is volledig het tegenovergestelde. De russen tikken alle schragende elementen uit een functionerend bestel en vervangen deze met georganiseerde misdaad en kompromat. Wat er dan volgt is een langzame dan wel snelle ineenstorting van economische structuren.
Ik zou je willen uitnodigen om van deze draad nota te nemen, om te zien welke dynamiek op gang komt bij het verbinden met een maffioos bestuur:
De keuze is eigenlijk heel simpel.
1. Rusland neemt de boel over: corruptie, rechtspraak op bestelling, moord, omkopen, onzekerheid, economische achteruitgang, innovatie loont niet, geen democratie
2. Opname in de EU: voldoen aan eisen om corruptie uit te schakelen, functionerende rechtspraak, eerlijke verkiezingen, toegang tot de EU-markt, stabiliteit, militaire paraplu EU (ok, deze is nu nog ruk). Gevolg: positief investeringsklimaat: instroom kapitaal, keiharde banengroei, economische bloei, besteedbaar inkomen neemt toe, middenklasse wordt groter, opleidingskansen nemen toe, etc.
Stel
- UA kiest niet voor Rusland. Rusland komt met geweld binnendenderen want UA is niet sterk genoeg. Dat is een voorbeeld van machtspolitiek
- UA kiest niet voor de EU. Nothing happens. De EU gaat echt niet aanvallen. De EU kan UA wel een worst voorhouden: doe mee en laat je land tot bloei komen. Maar de keuze wordt niet afgedwongen.
Dat worst voorhouden hoeft de EU niet te doen, want overbodig. Ik denk dat elk land dat bereid is corruptie achter zich te laten zich bij de EU wilt aansluiten. Het is eerder zo dat de EU de boot moet afhouden bij diverse landen die graag lid willen worden.
Niet noodzakelijkerwijs aan jou gericht, maar mogelijk is jouw onderliggende overtuiging strijdig met navolgende stelling, wat het denkconflict kan verklaren.
Een denkfout die ik bij veel westerse mensen zie is dat er geen concept kan bestaan van absolute waarheid. En dat morele voortreffelijkheid ook niet bestaat, alles zou relatief zijn.
Als je bescherming van rechten en vrijheden van het individu als axioom eerbiedigt, dan ontkom je er niet aan om zowel de idee als werkelijkheid van de democratische rechtstaat te beschermen. De bescherming kan niet zonder het stellen van wat goed en fout is in relatie tot genoemd axioom en aan welke eigenschappen het substraat moet voldoen om een democratische rechtstaat te accommoderen.
Wie een kritiek wil formuleren zal zich niet op deze logische consequentie kunnen richten, want die is moreel zuiver. Een moreel zuivere kritiek kan zich uitsluitend richten op de concrete formulering van de substraateigenschappen; zij zal moeten duidelijk maken dat de geformuleerde voorwaarden niet noodzakelijk dan wel niet accommoderend zijn.
EDIT: jouw kritiek op grootkapitaal zou ik dus aanmoedigen te beoordelen in het licht van laatstgestelde.