• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:55

Fiber

Beaches are for storming.

vanaalten schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:39:
[...]

Datzelfde zat ik ook te bedenken. Dan krijg je de NATO versus Rusland aan de onderhandelingstafel: "als wij beloven dat Oekraine niet bij de NATO komt, en wij stoppen met wapens leveren, dan verlaten jullie de Oekraine (maar vooruit, de Krim mogen jullie dan houden)"

Is wat simpel gezegd, maar zo iets lijkt mij best een aannemelijke uitkomst. Kan Zelensky wel de Krim willen terugveroveren, maar dat gaat zonder wapenleveranties vanuit het westen nooit gebeuren, lijkt mij.
Ach, dat veroveren is niet zo heel moeilijk hoor, lijkt mij: Eerst die brug weer een keer kapot schieten, en nu echt helemaal kapot stuk. Alle andere aanvoerlijnen dicht zetten, en dan op je gemak afwachten wat er gebeurt. Alle schepen en vliegtuigen die er in de buurt komen natuurlijk ook gelijk slopen. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
r_bleumer schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:19:
De Russische verhoudingen met Duitsland zullen de komende tijd er niet fijner op gaan worden.
WAPO artikel:
Kremlin tries to build antiwar coalition in Germany, documents show
The coming together of political opposites in Berlin under the banner of peace had been percolating for months, though the union remains ad hoc and unofficial. But marrying Germany’s extremes is an explicit Kremlin goal and was first proposed by senior officials in Moscow in early September, according to a trove of sensitive Russian documents largely dated from July to November that were obtained by a European intelligence service and reviewed by The Washington Post.
The documents record meetings between Kremlin officials and Russian political strategists, and the Kremlin’s orders for the strategists to focus on Germany to build antiwar sentiment in Europe and dampen support for Ukraine. The files also chronicle the strategists’ efforts to implement these plans and their reports back to the Kremlin. The documents do not contain any material that records communications between the Russian strategists and any allies in Germany. But interviews show that at least one person close to Wagenknecht and several AfD members were in contact with Russian officials at the time the plans were being drawn up.
Efforts to build antiwar sentiment in Germany are part of a hidden front in Russia’s war against Ukraine as the Kremlin tries to undermine Western unity and freeze the war on its terms. Exploiting peace protests to divide the West repeats tactics that were first honed in Soviet times, and have come back to the fore since Russia’s invasion of Ukraine.
The files indicate that on July 13, first Kremlin deputy chief of staff Sergei Kiriyenko assembled a group of Russian political strategists and told them that Germany was to become “the focus” of Moscow’s efforts to undermine support for Ukraine in Europe.
Hopelijk worden politici, journalisten en inlichtingendiensten zich meer bewust van de actieve pogingen tot inmenging door Rusland. Het verbaast me al heel lang dat als het gaat om propaganda en beïnvloeding het westen inclusief Amerika een passieve houding aanneemt. Als men al iets doet richt men zich niet op de oorzaak, maar op de bestrijding van de gevolgen als het al gebeurd is.

Want zoals ook in het artikel staat, een goede beïnvloedingscampagne zorgt ervoor dat mensen niet voor geld of persoonlijk gewin zich achter Rusland en z'n doelen schaart, maar dat het aansluit bij het ideologisch gedachtegoed. Het wordt voor mensen en partijen vanzelfsprekend om mee te werken aan Ruslands doelen omdat men er ideologisch van overtuigd is dat hiermee ook de eigen doelen worden bereikt.

Dit soort mensen zullen nooit toegeven dat hun mening niet van hunzelf is, maar zeggen dat het organisch is ontstaan.

Dat maakt het enorm moeilijk om te bestrijden, aangezien vanuit die beschuldiging van beïnvloeding er een spiraal kan optreden die zelf versterkend is. Dit zie je in Amerika, waarbij Ruslands inmenging inmiddels een partijdige kwestie is geworden. Aan republikeinse zijde wordt juist door die beschuldiging een double down gedaan.

En daarom is het altijd beter om te voorkomen dat dit soort dingen plaatsvinden, maar dat vereist wel een cultuuromslag.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Russische verhoudingen met Duitsland zullen de komende tijd er niet fijner op gaan worden.

Rusland was van plan om Wagenknecht, voormalig leidster van de Linken samen te laten gaan werken met de AFD om een nieuwe partij te starten, welke uiteraard de steun in Duitsland voor Oekraïne moest doen afnemen.

Wagenknecht hield laatst al op een "vredesdemonstratie" in Berlijn waar ook allerlei extreem-rechtsen rondliepen. Ze overwoog inderdaad ook al uit de Linken te treden om een eigen partij op te richten.

Dat verraderlijke loeder moeten ze met pek en veren Berlijn uit schoppen.
Mij zegt deze naam om eerlijk te zijn niets. De link tussen Reichsburger en Rusland lijkt mij interessant om te onderzoeken.
[Twitter]

Nu nog even het rekeningetje van Thierry boven water, en de wereld is weer wat heler.
FTM heeft hier al onderzoek naar gedaan.

Ik kwam zo gauw (met site:ftm.nl query) enkel deze tegen: https://www.ftm.nl/artike...ding-1-john-laughland-fvd

Overigens heeft FTM heel wat interessante artikelen over het onderwerp 'De Rusland crisis' zoals ze het zelf noemen:

https://www.ftm.nl/dossier/de-rusland-crisis

Misschien ben ik in de war met De Correspondent. (Ik heb beide een tijdje met veel plezier gelezen.)

Je zou ook nog bij het onderzoekscollectief KAFKA kunnen zoeken. Zij doen veel onderzoek naar extreemrechts binnen Nederland. Ze deden al aan OSINT voor Bellingcat überhaupt bestond. Echter, ze hebben wel een extreemlinkse zonnebril op (ik ga er niet naar linken).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Duitsland zou meer dan 30 'diplomaten' eruit geschopt hebben:

• Jerie
  • Niet online
Na een pandemie volgt vaak sociale onrust. Is dat nu ook gaande?

https://www.volkskrant.nl/a-bc53e006

Dit artikel gaat over de coronapandemie en de gerelateerde onrust. Het noemt deze oorlog niet en het noemt ook beïnvloedingstactieken niet. Toch is het wat mij betreft wel een mogelijke verklaring voor het waarom van de oorlog en de onderlinge verhoudingen. De vraag is dan vooral in hoeverre het mee heeft gespeeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:20:
Zeker. Al denk ik dat de financiele crisis van 2007-2008 ook nog zijn sporen nalaat.

Dit artikel gaat over de coronapandemie en de gerelateerde onrust. Het noemt deze oorlog niet en het noemt ook beïnvloedingstactieken niet. Toch is het wat mij betreft wel een mogelijke verklaring voor het waarom van de oorlog en de onderlinge verhoudingen. De vraag is dan vooral in hoeverre het mee heeft gespeeld.
Ik ben er zeker van dat de pandemie daar flinke invloed op heeft. Maar het probleem is om die verbanden aan te tonen. De aarde warmt ook op maar vraag een meteoroloog na een warme zomerdag of dat van het opwarmende klimaat komt en hij zal zijn schouders ophalen. Want ook zonder opwarmend klimaat zouden we wel eens een extra warme zomerdag hebben.

Het is vaak genoemd dat Putin tijdens de pandemie geïsoleerd is geraakt van gematigde krachten in zijn omgeving, mensen met wie hij vooral sociaal omging, en daardoor mogelijk steeds extremer is gaan denken. Het is ook niet ondenkbaar dat hij beïnvloed wordt door dezelfde paranoia die nu wereldwijd heerst in bepaalde politieke kringen. Daar staat niemand boven, je wordt altijd op één of andere manier beïnvloed, en zeker een dictator want die moeten altijd voor hun leven vrezen.

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:42:
[...]

Zeker. Al denk ik dat de financiele crisis van 2007-2008 ook nog zijn sporen nalaat.

[...]

Ik ben er zeker van dat de pandemie daar flinke invloed op heeft. Maar het probleem is om die verbanden aan te tonen. De aarde warmt ook op maar vraag een meteoroloog na een warme zomerdag of dat van het opwarmende klimaat komt en hij zal zijn schouders ophalen. Want ook zonder opwarmend klimaat zouden we wel eens een extra warme zomerdag hebben.

Het is vaak genoemd dat Putin tijdens de pandemie geïsoleerd is geraakt van gematigde krachten in zijn omgeving, mensen met wie hij vooral sociaal omging, en daardoor mogelijk steeds extremer is gaan denken. Het is ook niet ondenkbaar dat hij beïnvloed wordt door dezelfde paranoia die nu wereldwijd heerst in bepaalde politieke kringen. Daar staat niemand boven, je wordt altijd op één of andere manier beïnvloed, en zeker een dictator want die moeten altijd voor hun leven vrezen.
Mee eens waarschijnlijk weten we het uitgebreide antwoord er op pas na vele jaren als het conflict al beslecht is. De standaard mosterd na de maaltijd van de sociale wetenschappen. Specifiek ben ik wel geïnteresseerd in hoe de coronapandemie Poetin's psyche heeft beïnvloed (en dan met name in hoeverre dit alles, te weten de uitbreiding van het conflict in een frontale oorlog, al een vooropgezet plan was) maar dat antwoord krijgen we misschien wel nooit.

Waar het mij vervolgens om gaat is de opkomst en het ware gezicht van de alt-right beweging; die is wel wereldwijd en had een vinger in de pap bij zo'n beetje iedere Westerse verkiezing. Deze bewegingen zijn gemakkelijker beïnvloedbaar gebleken (wat dat betreft vergelijkbaar met de opkomst van links in de jaren ~70), en ze zijn lijken onderdeel van Poetin's long game. Ook omdat ze deels dezelfde agenda hebben als Poetin (zo kan de opwarming van de aarde Poetin wellicht geen drol schelen).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dit vind ik mooi nieuws, rijkelijk laat, maar beter laat dan nooit:

EU gaat Moldavië helpen Russische inmenging tegen te gaan

Volkskrant Liveblog
De Europese Unie stuurt een niet-militaire missie naar Moldavië om het land te helpen Russische inmenging tegen te gaan. Dat hebben de ministers van Buitenlandse Zaken van de 27 EU-lidstaten vandaag besloten.

Sinds de Russische invasie van Oekraïne maakt de pro-Europese regering van Moldavië zich grote zorgen over Russische pogingen om het land te destabiliseren. Moskou wordt ervan beschuldigd nepnieuws in Moldavië te verspreiden en demonstranten in te huren om de regering in Chisinau omver te werpen en een pro-Russische stroman aan de macht te brengen.
Het ondertsaande lezende is over de EU reactie wel goed nagedacht. Met name de cyberexperts kunnen een belangrijke rol spelen. De missie krijgt als sidekick een sanctiepakket om Russsiche gezinde elementen even druk te laten zijn met iets anders.
De civiele EU-missie moet Moldavië, net als Oekraïne een kandidaat EU-lid, helpen dergelijke Russische inmenging af te slaan. De ongeveer veertigkoppige missie bestaat onder meer uit cyberexperts en gaat op 1 juni officieel van start. Voorlopig duurt de missie twee jaar, maar die termijn kan op verzoek van de regering in Chisinau worden verlengd.

De EU-buitenlandministers hebben bovendien ingestemd met een nieuw arsenaal aan sanctiemaatregelen. Daardoor kunnen Russisch-gezinde oligarchen en politici die de onafhankelijkheid of democratie in Moldavië proberen te ondermijnen gemakkelijker worden gestraft door de EU.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 14:58
Jerie schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:20:

Deze oorlog is in 2014 begonnen. Ruim voor de pandemie dus.

We hebben zo vaak oorlogen en ziektes dat er altijd wel iets te cherry picking valt in de geschiedenis.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +2Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

link0007 schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:41:
[...]

Deze oorlog is in 2014 begonnen. Ruim voor de pandemie dus.
Er is wel een verschil. In de oorlog van 2014 was Rusland niet openlijk betrokken. Putin ontkende gewoon dat ze er iets mee te maken hadden en dat bleek een effectieve strategie. Zo heeft hij jarenlang geopereerd, incl bemoeienis met verkiezingen en moordaanslagen in het westen, zonder ooit directe verantwoordelijkheid te nemen. In 2022 heeft hij die deniability laten varen en is hij veel directer en agressiever geworden. Er is in de tussentijd iets veranderd.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:51
downtime schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:54:
[...]

Er is wel een verschil. In de oorlog van 2014 was Rusland niet openlijk betrokken. Putin ontkende gewoon dat ze er iets mee te maken hadden en dat bleek een effectieve strategie. Zo heeft hij jarenlang geopereerd, incl bemoeienis met verkiezingen en moordaanslagen in het westen, zonder ooit directe verantwoordelijkheid te nemen. In 2022 heeft hij die deniability laten varen en is hij veel directer en agressiever geworden. Er is in de tussentijd iets veranderd.
Mijn probleem met die lezing is dat het de framing van het Kremlin is. Helaas kan ik me niet herinneren waarom, maar er is weinig gedocumenteerd volgens mij toentertijd over de vermomming van Russische soldaten toen (wat op zich al een oorlogsmisdaad is). Enkel de ontkenning van het Kremlin motiveert dat de Russen niet de hoofdactor van die strijd toen was, al het andere motiveert dat ze dat wel waren. Moeten we afgaan op de woorden van het Kremlin, of moeten we voorrang geven aan wat de enige realitische mogelijkheid is voor het verschijnen van groene mannetjes, flinke hopen materieel die helemaal niet in de regio aanwezig waren toen de 'strijd' begon, etc etc?

Het juridische bewijs is er misschien niet, maar daarachter moeten het het Kremlin zich niet laten verschuilen wat mij betreft. Poetin deed het in 2014 evengoed als in 2022. Vlaggetjes van de arm aftrekken moet niemand overtuigen van het omgekeerde, enkel van de wanhopigheid van de show die men kennelijk meent op te moeten voeren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

downtime schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:54:
[...]

speelt al langer dan 2014, mijn vriendin komt uit UA, het rommelt in oosten van Oekraïne al ~30jr; dorpje erbij, dorpje eraf, dorpje erbij. Dat speelt echt al decennia, mede daarom was men niet 'voorbereid' op echte (grootschalige) oorlog. Niet verwacht dat het werkelijk zou escaleren, want die dreiging is er al zo lang dat het zijn effect verloren heeft.

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂

• Brent
himlims_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:45:
[...]

speelt al langer dan 2014, mijn vriendin komt uit UA, het rommelt in oosten van Oekraïne al ~30jr; dorpje erbij, dorpje eraf, dorpje erbij.
Hmm, dit wist ik niet. Tot 2004 lag de grens niet formeel vast (en daarna deels nog steeds niet). Wikipedia: Russia–Ukraine border

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:29:
[...]

Mijn probleem met die lezing is dat het de framing van het Kremlin is. Helaas kan ik me niet herinneren waarom, maar er is weinig gedocumenteerd volgens mij toentertijd over de vermomming van Russische soldaten toen (wat op zich al een oorlogsmisdaad is). Enkel de ontkenning van het Kremlin motiveert dat de Russen niet de hoofdactor van die strijd toen was, al het andere motiveert dat ze dat wel waren. Moeten we afgaan op de woorden van het Kremlin, of moeten we voorrang geven aan wat de enige realitische mogelijkheid is voor het verschijnen van groene mannetjes, flinke hopen materieel die helemaal niet in de regio aanwezig waren toen de 'strijd' begon, etc etc?

Het juridische bewijs is er misschien niet, maar daarachter moeten het het Kremlin zich niet laten verschuilen wat mij betreft. Poetin deed het in 2014 evengoed als in 2022. Vlaggetjes van de arm aftrekken moet niemand overtuigen van het omgekeerde, enkel van de wanhopigheid van de show die men kennelijk meent op te moeten voeren.
Je hebt helaas de hele strekking van mijn post gemist. Het cruciale woord was “openlijk”. In 2014 voerde Putin nog een theaterstukje op met “little green men” en zogenaamde separatisten. In 2022 was er weinig theater meer over en nam Putin openlijk verantwoordelijkheid voor de invasie.

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:58
downtime schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:23:
[...]

Je hebt helaas de hele strekking van mijn post gemist. Het cruciale woord was “openlijk”. In 2014 voerde Putin nog een theaterstukje op met “little green men” en zogenaamde separatisten. In 2022 was er weinig theater meer over en nam Putin openlijk verantwoordelijkheid voor de invasie. Militaire operatie.
;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Brent schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:29:
[...]

Het juridische bewijs is er misschien niet
Het onderzoek naar MH17 heeft juist bewezen dat het Kremlin al sinds 2014 betrokken is in de oorlog met Oekraïne.

World War One

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

semi-ontopic; waarom zit rusland nog in 'verenigde naties' ?

//edit; vanuit russisch perspectief is mij helemaal duidelijk; veto

maar waarom hebben de huidige leden rusland deze 'rechten' niet ontzegt, of lidmaadschap beëindigd?
(vanuit ideologisch perspectief? Deur open houden voor dialoog met een muur?)

[Voor 69% gewijzigd door himlims_ op 26-04-2023 08:54]

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:37

bloody

0.000 KB!!

himlims_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:49:
Om hun veto te kunnen uitspreken over zaken die hun niet welgevallig zijn.

nope

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

maar waarom hebben de huidige leden rusland deze 'rechten' niet ontzegt, of lidmaadschap beëindigd?
Daar zou je het rulebook van de VN op moeten naslaan...

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:51

Rusland is één van de 5 permanente leden van de VN. Zoals ik het begrepen heb, is het niet mogelijk voor een permanent lid om de toegang tot de VN te worden ontzegd. Daar staat simpelweg geen procedure voor in het manifest. Er kan een stemming uitgevoerd worden om een land in zijn geheel uit de VN te zetten. Echter heeft Rusland een Veto-stem, die ze daar vrij kunnen inzetten. Daarnaast, lijkt mij dat ook China hier een veto op zou inzetten.

Een andere manier zou zijn om te twijfelen aan dat Rusland de wetmatige opvolger is van de USSR, aangezien de USSR als oprichter één van de permanente leden was.

Zie ook; https://www.kcl.ac.uk/ukr...into%20the%20UN%20Charter.

PS4 PSN: Dazzler2120

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:52
En het is ook belangrijk om te beseffen dat de westerse wereld niet de hele wereld is. De VN representeert wel bijna de gehele wereldbevolking en die is (helaas) minder unaniem over het kwaad van Rusland dan we hier in het westen zijn.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:42
Dazzler2120 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:02:
[...]

Rusland is één van de 5 permanente leden van de VN. Zoals ik het begrepen heb, is het niet mogelijk voor een permanent lid om de toegang tot de VN te worden ontzegd. Daar staat simpelweg geen procedure voor in het manifest. Er kan een stemming uitgevoerd worden om een land in zijn geheel uit de VN te zetten. Echter heeft Rusland een Veto-stem, die ze daar vrij kunnen inzetten. Daarnaast, lijkt mij dat ook China hier een veto op zou inzetten.

Een andere manier zou zijn om te twijfelen aan dat Rusland de wetmatige opvolger is van de USSR, aangezien de USSR als oprichter één van de permanente leden was.

VN -v2.0 oprichten? en dan wél met restricties?

• Bever!
  • Laatst online: 23:24

Omdat een groot deel van de vn helemaal niet wil dat rusland eruit wordt gezet

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:51
Hansieo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:10:
[...]

VN -v2.0 oprichten? en dan wél met restricties?
Ik denk dat dit té off-topic voor hier gaat, maar simpel gezegd, waarom zou China daarin meegaan? Da's namelijk wel één van de cruciale spelers om de VN werkende te houden. China zou daarin niet meegaan, simpel gezegd omdat hetzelfde zou kunnen gebeuren als zij iets 'verkeerd' doen in de ogen van het westen. Dus zij zouden hier ook niet mee akkoord gaan.
Je zou je verder ook kunnen afvragen hoe verstandig het is, om momenteel een land als Rusland verder te isoleren in de wereld.

Een complex politiek probleem als dit, heeft zelden een hele simpele oplossing.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:08
Dazzler2120 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:02:
[...]

Rusland is één van de 5 permante leden van de VN-veiligheidsraad. Een 'subcommissie' van de VN, belast met het handhaven van de vrede. Er zijn niet echt regels om een land een permante zitting in de veiligheidsraad te ontnemen. Al laat Rusland nu zien dat, dat misschien wel zou moeten.

Alle erkende landen zijn lid van de VN en moeten dat ook blijven. Er moet nu eenmaal altijd een overleg mogelijk blijven tussen landen.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:17
Bever! schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:17:
[...]
Omdat een groot deel van de vn helemaal niet wil dat rusland eruit wordt gezet
Ik persoonlijk ook niet. Elke keer dat ze daar speechen zie je meer tegenreactie ontstaan. De VN is er om dialoog te houden, ook met landen die compleet van het padje af gaan, zoals bijv. Noord-Korea. Het enige wat ik graag wel aan de VN zou zien worden verandert is het voortrekken van bepaalde landen. IMO zou een veto gewoon niet moeten kunnen.

• Bever!
  • Laatst online: 23:24
Caelorum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:28:
[...]

Ik persoonlijk ook niet. Elke keer dat ze daar speechen zie je meer tegenreactie ontstaan. De VN is er om dialoog te houden, ook met landen die compleet van het padje af gaan, zoals bijv. Noord-Korea. Het enige wat ik graag wel aan de VN zou zien worden verandert is het voortrekken van bepaalde landen. IMO zou een veto gewoon niet moeten kunnen.
Ja eens hoor, het concept veiligheidsraad vind ik ook merkwaardig dat dit door een aantal landen permanent wordt ingevuld.

• Brent
XWB schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:39:
[...]

Het onderzoek naar MH17 heeft juist bewezen dat het Kremlin al sinds 2014 betrokken is in de oorlog met Oekraïne.
Maar dat kwam wat later dan 2014 op tafel.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat het woord "openlijk" problematisch is met KGB-Kremlin: niets is ooit openlijk, tenzij ze het bij hoge uitzondering vergeten zijn toe te dekken. Ik vind dat daarom geen heel belangrijk criterium.

• Jerie
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:10:
[...]

Maar dat kwam wat later dan 2014 op tafel.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat het woord "openlijk" problematisch is met KGB-Kremlin: niets is ooit openlijk, tenzij ze het bij hoge uitzondering vergeten zijn toe te dekken. Ik vind dat daarom geen heel belangrijk criterium.
Het zegt in dit geval wel iets over de proportie. De façade is in 2022 grotendeels gevallen omdat grotere proporties zijn aangenomen. Sterker nog, het is die proportie die het eiereneten is; niet de vraag of het nou wel of niet al een oorlog was.

Wat mij betreft heeft het een technisch karakter en een dermate complex vraagstuk dat het aan experts over het onderwerp is. Dan heb ik het over experts die de definitie van oorlog goed kunnen duiden.

Wat mij betreft was het een proxy oorlog van 2014-2022. Dwz Donbas. De Krim is door een speciale militaire operatie (ze konden het dus toch :+) ingenomen en geannexeerd. Dat is een oorlogsdaad, van Rusland naar Oekraïne. Maar er is daarna niet een wezenlijk gewapend conflict geweest rond dat stuk land. Dat kwam pas in 2022, en weer was Rusland de agressor.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36

Omdat in het topic is verzocht om hier verder te gaan.
Rusland zou uit de gehele VN geknikkerd kunnen worden via de algemene vergadering. Net als waarschijnlijk een grote beslissing wordt genomen bij de lokale sportvereniging. Ik heb ooit begrepen dat daarvoor enkel een meerderheid niet voldoende is.

Buiten dat hebben wij niet veel met Rusland, zeker niet door de actie tegen Oekraïne. Maar genoeg landen in Afrika, Azië en Zuid Amerika die daar een stuk minder problemen mee hebben. En ook landen als Noord-Korea zijn gewoon lid van de VN.

Overigens heeft Rusland veto recht in de veiligheidsraad, niet in 'de VN' in het algemeen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

U.S., South Korea to further support Ukraine - joint statement by presidents
26.04.2023 22:20
Firm support for Ukraine on the part of the international community is important not only for Ukraine or Europe but also for the future of children across the world for decades to come.
https://www.ukrinform.net...re-generations-biden.html

De soft power van de VS lijkt redelijk te beginnen in te weken in zuid Korea.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:04

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:19
Dat is niet de eerste keer dat zijn motorcade door Moskou jaagt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Nox
  • Laatst online: 14:21

Nox

Noxiuz

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Qwerty-273
  • Laatst online: 00:10

Qwerty-273

Meukposter

YakuzA schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:34:
[...]

https://www.ukrinform.net...re-generations-biden.html

De soft power van de VS lijkt redelijk te beginnen in te weken in zuid Korea.
Dat is niet alleen de soft power. Zuid Korea heeft erg behoefte aan relaties met Westerse mogendheden. Rusland zoekt ook meer de relatie met Noord Korea op. En NK krijgt in de onderhandelingen een steeds betere positie door de restricties/sancties waar Rusland in de rest van de wereld tegenaan loopt.
Russia to offer food for North Korean weapons - according to US

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-06 20:25
Geruchtenmolen is vollop in gang geschoten. Blijkbaar berichten dat Erdogan zou vergifitigd zijn of hartaanval gekregen heeft.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:42
Wolfp4ck schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:52:
[...]

Geruchtenmolen is vollop in gang geschoten. Blijkbaar berichten dat Erdogan zou vergifitigd zijn of hartaanval gekregen heeft.
Ookal zeg je dat het geruchten en berichten zijn, is het wel zo netjes om te vermelden waar je dat vandaan haalt. Nu valt niet te controleren of daar enige waarheid in schuilt of dat de twee überhaupt iets met elkaar te maken hebben.

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• Wolfp4ck
BeefHazard schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:55:
[...]

Ookal zeg je dat het geruchten en berichten zijn, is het wel zo netjes om te vermelden waar je dat vandaan haalt. Nu valt niet te controleren of daar enige waarheid in schuilt of dat de twee überhaupt iets met elkaar te maken hebben.
Klik op de tweet en kijk naar de antwoorden :) vandaar de geruchtenmolen

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:00
Hier gebeurd het in dit interview

System | Racing is in my Blood

• Wolfp4ck
Denk dat deze al is van dinsdag, niet van deze avond.

• Wolfp4ck

Zou in kritieke toestand naar hospital gebracht zijn.

https://bnn.network/break...r-suffering-heart-attack/

[Voor 30% gewijzigd door Wolfp4ck op 26-04-2023 23:11]

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52
Nos meldt dat het niet zo erg is. Is al dinsdag avond gebeurd.
https://nos.nl/l/2472980

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ok... Stel dat ie het loodje zou leggen, wat kunnen we dan als vervanging verwachten? Pro Navo of pro Rusland?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MikeyMan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:16:
Ok... Stel dat ie het loodje zou leggen, wat kunnen we dan als vervanging verwachten? Pro Navo of pro Rusland?
Hier een analyse van wat er gebeurt als hij verkiezingen zou verliezen:
YouTube: Erdogan Will (Probably) Lose Turkey’s Election: What Next?

Kort door de bocht: sowieso grote kans dat dat zou gebeuren en Kılıçdaroğlu hem opvolgt. Verwachting is geen grote wijzigingen in buitenland-beleid, maar behoorlijk wat interne zaken, zoals normaal economisch beleid (ipv rente verlagen bij op hol slaande inflatie) en herstel van checks & balances en reductie van de macht van president. Die laatste zaken liggen niet bepaald in lijn met RU voorkeuren.

Gezien hoe dicht we bij verkiezing zitten en bij gebrek aan duidelijke opvolger binnen AK-partij zal uitval van Erdogan nu weinig anders doen dan resultaat verkiezingen bij voorbaat vastleggen.

Soittakaa Paranoid!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Meldingen over een hartaanval zijn vooralsnog speculatie, wel is inmiddels meegedeeld dat hij sukkelt met zijn gezondheid:

Turkse president Erdogan legt campagne tijdelijk stil vanwege slechte gezondheid

World War One

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:13
Qwerty-273 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:24:
[...]

Dat is niet alleen de soft power. Zuid Korea heeft erg behoefte aan relaties met Westerse mogendheden. Rusland zoekt ook meer de relatie met Noord Korea op. En NK krijgt in de onderhandelingen een steeds betere positie door de restricties/sancties waar Rusland in de rest van de wereld tegenaan loopt.
Russia to offer food for North Korean weapons - according to US
Ik vind dit altijd wel boeiend om naast elkaar te zien inderdaad:

• Nox
  • Laatst online: 14:21

Nox

Noxiuz

XWB schreef op donderdag 27 april 2023 @ 00:36:
[...]

Meldingen over een hartaanval zijn vooralsnog speculatie, wel is inmiddels meegedeeld dat hij sukkelt met zijn gezondheid:

Turkse president Erdogan legt campagne tijdelijk stil vanwege slechte gezondheid
Hoorde op het nos journaal dat ie buikgriep had. Dat heerst, ik en mijn omgeving hebben dat ook gehad. Is gigantisch besmettelijk, klinkt best plausibel. On a more serious note: Waarom hij vergiftigd zou moeten worden is ook een raadsel, zit geen logica achter. Hij is al genoeg beschadigd, zeker na de aardbeving.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Lordy79
  • Laatst online: 22:57

Lordy79

Fundamentalist

TheBrut3 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:37:
[...]

Omdat in het topic is verzocht om hier verder te gaan.
Rusland zou uit de gehele VN geknikkerd kunnen worden via de algemene vergadering. Net als waarschijnlijk een grote beslissing wordt genomen bij de lokale sportvereniging. Ik heb ooit begrepen dat daarvoor enkel een meerderheid niet voldoende is.

Buiten dat hebben wij niet veel met Rusland, zeker niet door de actie tegen Oekraïne. Maar genoeg landen in Afrika, Azië en Zuid Amerika die daar een stuk minder problemen mee hebben. En ook landen als Noord-Korea zijn gewoon lid van de VN.

Overigens heeft Rusland veto recht in de veiligheidsraad, niet in 'de VN' in het algemeen.
Ik heb pas gelezen dat als je een land wil royeren als lid van de VN, dat de veiligheidsraad hiermee moet instemmen dus als je een van de permanente leden wil royeren zal dat land het er zelf mee eens moeten zijn en anders haar veto inzetten.

De enige mogelijkheid is dus nog om Rusland tegen haar wil uit de VN te knikkeren. Maar dat zullen inderdaad veel landen niet oké vinden en dan valt het hele idee van de VN uit elkaar vermoed ik.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36
Lordy79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:24:
Ik heb pas gelezen dat als je een land wil royeren als lid van de VN, dat de veiligheidsraad hiermee moet instemmen
Ik zie het inderdaad, artikel 5 en 6. Vreemd dat daar geen escape omheen is.
Al zou ik dan alsnog niet verwachten dat er een land uitgezet zal worden omdat ze een oorlog zijn gestart.

• Lordy79
  • Laatst online: 22:57

Lordy79

Fundamentalist

TheBrut3 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:55:
[...]

Ik zie het inderdaad, artikel 5 en 6. Vreemd dat daar geen escape omheen is.
Al zou ik dan alsnog niet verwachten dat er een land uitgezet zal worden omdat ze een oorlog zijn gestart.
Als daar een escape omheen was gekomen, was er geen VN gekomen. Net zoals de 'overwinnaars' van de 2e wereldoorlog + China een vetorecht hebben geëist en ook dat was slikken of stikken.
Dat is ook de reden dat Frankrijk en Engeland wél, maar Duitsland geen permanente zetel heeft in de veiligheidsraad het daarbij horende vetorecht.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Nog even wat informatie over wat de Deense kustwacht had gezien voordat de aanslag op de Nord Stream pijpleidingen plaatsvond.

Deens leger zag Russisch schip met mini-onderzeeër nabij Nord Stream
05:21
Een Russisch kraanschip dat gespecialiseerd is in onderwateroperaties is enkele dagen voordat de Nord Stream-gaspijpleidingen werden opgeblazen in de buurt van het incident gespot. Het Deense leger heeft dat bevestigd aan de krant Dagbladet Information. Een patrouillevaartuig heeft volgens het leger op 22 september ten oosten van het Deense eiland Bornholm tientallen foto's gemaakt van de SS-750.
Deze informatie is dus al een tijd bekend. Het is speculeren waarom dit zo lang is achtergehouden. Een reden die ik kan bedenken is dat ondanks ieder vermoeden het lastig is een harde koppeling te leggen tussen de aanwezigheid van die schepen en de aanslag. Het nieuws brengen zou door Rusland weer uitgelegd kunnen worden als framing. Op dat moment in de tijd was de EU nog wel gevoelig voor hoe Rusland zou reageren. Desondanks is het natuurlijk wel een veeg teken dat de Russen daar enkele dagen ervoor zo druk in de weer waren.
Vier dagen later explodeerden de Nord Stream 1 en 2 die langs Bornholm lopen. De explosies zijn hoogstwaarschijnlijk het gevolg van sabotage. De grote is vraag is echter wie erachter zit. De gaspijpleidingen kunnen via de Oostzee gas van Rusland naar Duitsland vervoeren.

Eerder meldde het Duitse medium T-Online al dat meerdere Russische oorlogsschepen enkele dagen voor de explosies in de buurt van de gaspijpleidingen waren gezien, waaronder het kraanschip dat ook een mini-onderzeeër aan boord heeft. Dat wordt nu dus bevestigd door het Deense leger. Een expert zegt in Dagbladet Information dat het theoretisch mogelijk is dat het kraanschip met een heel andere reden in de buurt was. 'Maar de timing om precies op die plek op dat moment te zijn, is opmerkelijk.' (ANP)
Nu zijn we blijkbaar wat minder gevoelig voor de reactie van Rusland dat de informatie nu naar buiten komt. Op zich nog wel benieuwd of er andere redenen zijn geweest om dit nu te delen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het verklaart wel waarom Putin riep dat het de Oekraïners zeker niet kan zijn.
Putin calls Ukraine role in Nord Stream blasts ‘sheer nonsense’

Russian president rejects theory ‘pro-Ukraine groups’ carried out the pipeline sabotage and describes Germany as ‘occupied’ by the United States.
https://www.aljazeera.com...eam-blasts-sheer-nonsense
Van de 3 Russische woorden voor het liegen, is er eentje voor als je op TV zegt dat je iets niet hebt gedaan dat door de gemiddelde Russische televisiekijker geinterpreteerd moet worden als "Wij hebben het gedaan, maar zijn niet gepakt/ontdekt en kunnen daarmee wegkomen.".

Stel je voor dat de Oekraïners met de eer gaan lopen. Putin had dat in de kiem gesmoord. De dieven hebben niet graag als iemand anders iets van hen jat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Deze casus is vooral ook interessant omdat het qua desinformatie en propaganda redelijk succesvol is geweest voor Rusland. Het feit dat de beschuldiging richting bondgenoten gaat en een eigen leven is gaan leiden binnen westerse media heeft nog steeds doorwerkend effect. D.w.z. mensen zijn al overtuigd dat het nooit Rusland geweest kan zijn en welk bewijs er nu ook naar buiten komt zal die mensen waarschijnlijk ook niet meer overtuigen.

Het argument wat hierin altijd gemist wordt komt voort uit imho slechte kennis over diplomatie en internationale betrekkingen tussen bondgenoten. Bondgenoten weten dat diplomatie bijna altijd het effectiefste middel is om elkaars belangen te vertegenwoordigen en te beschermen. Er is hierin geen noodzaak voor het actief gebruiken van instrumenten in het militaire domein. Niet op z'n minst omdat hierdoor juist diplomatie ondermijnt wordt.

Het beschuldigen van bondgenoten is een ontkenning van het diplomatiek domein. Imho een stevige misser van westerse media en een belangrijk punt gescoord door Rusland.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:27:
Nog even wat informatie over wat de Deense kustwacht had gezien voordat de aanslag op de Nord Stream pijpleidingen plaatsvond.

Deens leger zag Russisch schip met mini-onderzeeër nabij Nord Stream

[...]

Deze informatie is dus al een tijd bekend. Het is speculeren waarom dit zo lang is achtergehouden. Een reden die ik kan bedenken is dat ondanks ieder vermoeden het lastig is een harde koppeling te leggen tussen de aanwezigheid van die schepen en de aanslag. Het nieuws brengen zou door Rusland weer uitgelegd kunnen worden als framing. Op dat moment in de tijd was de EU nog wel gevoelig voor hoe Rusland zou reageren. Desondanks is het natuurlijk wel een veeg teken dat de Russen daar enkele dagen ervoor zo druk in de weer waren.

[...]

Nu zijn we blijkbaar wat minder gevoelig voor de reactie van Rusland dat de informatie nu naar buiten komt. Op zich nog wel benieuwd of er andere redenen zijn geweest om dit nu te delen.
Met regelmaat deelt de politie nog geen details over een lopend onderzoek (bekend voorbeeld is Opsporing Verzocht). De tegenpartij kijkt/luistert/leest mee. Je gebruikt zo'n medium dus ook om met die tegenpartij te communiceren.

Sterker nog, het kan ook zorgen voor reuring binnen een tegenpartij, bijvoorbeeld tussen verschillende individuen die betrokken zijn of meer weten. Zo ook hier. Putin's reactie die @rapture benoemt is interessant; de suggestie dat het Oekraine zelf is geweest kan dan ook onderdeel zijn geweest van de gekozen strategie (het kan ook puur toeval of geluk zijn hoor).

Daarnaast specifieker: losse eindjes kunnen leiden tot speculatie. Als je geen tunnelvisie wilt, dan kun je er voor kiezen om bepaalde details die wel bekend zijn achter te houden. Dat kun je specifiek bij circumstancial evidence zoals deze doen om er voor te zorgen dat het onderzoek of de media of de politiek niet een bepaalde tunnelvisie in wordt geduwd.

Vanuit OSINT perspectief komt dit ook nog wel eens voor, dat een OSINTer in de OSINT community iets heeft gevonden maar het eerst zelf nog verder uit wil pluizen om de losse eindjes vast te knopen. Je kunt dat direct delen zodat je er samen verder mee kunt puzzelen maar je kunt het ook eerst zelf uitpluizen. Beide heeft voor- en nadelen.

Ik vind het eigenlijk met name getuigen van professionaliteit... maar kwade tongen zullen er een of andere conspiracy van kunnen maken (= pageviews = ads = inkomsten), achterkamertjespolitiek, doofpot, enz. Ja, op zich zou dat allemaal kunnen hoor (gaap) maar dan heb je toch wel behoorlijk meer nodig voor dergelijke aantijgingen.

[Voor 0% gewijzigd door Jerie op 28-04-2023 16:56. Reden: rapture niet redwing]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:14
Lordy79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:24:
[...]

Ik heb pas gelezen dat als je een land wil royeren als lid van de VN, dat de veiligheidsraad hiermee moet instemmen dus als je een van de permanente leden wil royeren zal dat land het er zelf mee eens moeten zijn en anders haar veto inzetten.

De enige mogelijkheid is dus nog om Rusland tegen haar wil uit de VN te knikkeren. Maar dat zullen inderdaad veel landen niet oké vinden en dan valt het hele idee van de VN uit elkaar vermoed ik.
Het hele idee van de VN is om enige vorm van geïnstitutionaliseerde communicatie te scheppen tussen landen en op die manier wat orde te bewaren. Maar in onze wereld ligt (militaire) macht bij staten.

Dus ook als Rusland geen permanent lid was en China ook niet, zou je alsnog als samenwerkende individuele staten de Russen militair moeten aanpakken om ze te stoppen. En dat gaat om precies dezelfde redenen als nu niet gebeuren, namelijk escalatie en wellicht MAD voorkomen.

Het is niet de VN en haar regels die in de weg liggen om Rusland aan te pakken, het is simpelweg een kwestie van machtsverhoudingen en in dat perspectief heeft Rusland nog flink wat macht.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20

Illusion

(the art of)

https://www.nrc.nl/nieuws...etins-dubbelspel-a4163125

Longread van NRC over de verregaande spionage van rusland in o.a. NL. En hoe onze AIVD daar regelmatig voor waarschuwde maar daar niets mee werd gedaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Illusion schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:19:
https://www.nrc.nl/nieuws...etins-dubbelspel-a4163125

Longread van NRC over de verregaande spionage van rusland in o.a. NL. En hoe onze AIVD daar regelmatig voor waarschuwde maar daar niets mee werd gedaan.
Dat is een journalistiek uitstekend artikel, ik heb er maar een apart topic over geopend aangezien het ook specifiek over Nederland gaat:
Balkenende en Rutte opende deuren voor Russische spionage

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:29
Mijn reactie uit het dagelijkse ontwikkelingen topic verplaatst naar het dit topic:
Jiffy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:01:
[...]

Wat had je dan verwacht? "Ja... uh... we gaan wel aanvallen, maarre, we gaan het waarschijnlijk niet redden, want ja, training hè, en munitie: ook te weinig. En geen tanks, natuurlijk..."
Ze hadden ook gewoon wat minder naar buiten kunnen treden natuurlijk.

Maar zoals door mij al eerder gezegd (https://gathering.tweaker...message/75212062#75212062) zijn er verschillende redenen om dat wel te doen. Maar de keerzijde van de gekozen media strategie is dat de druk enorm toeneemt op henzelf.

Je ziet een vergelijkbaar geluid ook duidelijk in het Westen: als dit offensief geen grote progressie brengt, kan de steun van het Westen afnemen en kan het Westen meer gaan pushen op een besprekingen. Doordat UA het offensief aan het 'up-talken' is, worden de verwachtingen in het Westen nog hoger en daarmee de kans op een teleurstelling dus ook groter.

https://www.nytimes.com/2...war-spring-offensive.html
Ukraine is preparing to launch a counteroffensive against Russian forces as early as next month, American officials say, in the face of immense risks: Without a decisive victory, Western support for Ukraine could weaken, and Kyiv could come under increasing pressure to enter serious negotiations to end or freeze the conflict.

[Voor 35% gewijzigd door Requiem19 op 01-05-2023 17:25]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Zag deze bijzondere stemming van de UN langs komen:

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Een oplossing gevonden voor de graan import via de EU:

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:04:
Zag deze bijzondere stemming van de UN langs komen:
[Twitter]
Ja, maar ik denk dat het wat genuanceerder ligt, zie RoD in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"

(dit onderwerp past overigens beter in dit topic)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:23:
Mijn reactie uit het dagelijkse ontwikkelingen topic verplaatst naar het dit topic:

[...]

Ze hadden ook gewoon wat minder naar buiten kunnen treden natuurlijk.

Maar zoals door mij al eerder gezegd (https://gathering.tweaker...message/75212062#75212062) zijn er verschillende redenen om dat wel te doen. Maar de keerzijde van de gekozen media strategie is dat de druk enorm toeneemt op henzelf.

Je ziet een vergelijkbaar geluid ook duidelijk in het Westen: als dit offensief geen grote progressie brengt, kan de steun van het Westen afnemen en kan het Westen meer gaan pushen op een besprekingen. Doordat UA het offensief aan het 'up-talken' is, worden de verwachtingen in het Westen nog hoger en daarmee de kans op een teleurstelling dus ook groter.

https://www.nytimes.com/2...war-spring-offensive.html
Voor UA draait deze oorlog om bestaansrecht. Geen enkel ander land staat er op dezelfde manier in, behalve dat het gedeelde leed tijdens SU tijdperk (dus niet eens enkel Koude Oorlog!) zorgt voor empathie bij voormalig Oostbloklanden, plus er is sprake van een moral highground. Dat laatste heeft UA uit kunnen buiten (denk hierbij aan Bucha, Irpin, Mariupol, ...).

UA heeft afgelopen maanden ook voor het lek de druk nog bij RU weten te leggen, maar gezien hun gefaalde winteroffensief is dat narratief inmiddels onnodig en onrealistisch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:01
Een filmpje over de samenwerking tussen Iran en Rusland. Het is wat aan de lange kant, en met de nodige herhalingen, en waarschijnlijk wel een beetje speculatief, omdat we niet juist weten wat Rusland en Iran aan elkander hebben, maar het geeft wel een schets van het geopolitieke toneel dat verder gaat dan Oekraïne.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 00:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

De EU begint geld te voorzien voor een nieuwe glasvezel tussen Europa en Japan.
EU provides funds for new fiber-optic cable to Japan

The European Union has started providing funds for a new fiber-optic cable under the Arctic Ocean to Japan, according to an EU official speaking to NHK.

Stefan Kramer, digital policy counsellor at the EU delegation to Japan, said the connections between Europe and East Asia "are actually growing disproportionately compared to other connections in the world."

He said the funding will come to more than 3 million euros, or about 3.5 million dollars.

The venture involves firms from Japan, the United States and Finland.

The cable is expected to run through the North American part of the Arctic Ocean. It will connect Norway with Alaska and the northern Japanese island of Hokkaido.

Observers say the EU is investing in the project to secure a new data route to Asia as ties with Russia deteriorate.
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230425_47/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:41

Indoubt

Always be indoubt until sure

@rapture

Het kan maar het verbaasd me wel.

Funding van 3 miljoen Euro lijkt me in ieder geval onzin.

Lange kabel die voor een flink deel langs rusland gaat en we weten inmiddels wat die doen met dingetjes die in de zee liggen.

Ik wil de bron niet in twijfel trekken maar sta wel met enige verbazing te kijken als dit echt uitgevoerd gaat worden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Indoubt schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:
@rapture

Funding van 3 miljoen Euro lijkt me in ieder geval onzin.
Mij ook. Tenzij ze bedoelen dat de EU 3 miljoen subsidie bijdraagt aan een groter project wat ook andere financiers heeft. De tekst is daar niet duidelijk over.
Lange kabel die voor een flink deel langs rusland gaat en we weten inmiddels wat die doen met dingetjes die in de zee liggen.
Heb je een betere oplossing? De eindpunten Noorwegen en Japan liggen nu eenmaal tegen Rusland aan en sowieso kan de Russische vloot wereldwijd opereren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:41

Indoubt

Always be indoubt until sure

downtime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Mij ook. Tenzij ze bedoelen dat de EU 3 miljoen subsidie bijdraagt aan een groter project wat ook andere financiers heeft. De tekst is daar niet duidelijk over.

[...]

Heb je een betere oplossing? De eindpunten Noorwegen en Japan liggen nu eenmaal tegen Rusland aan en sowieso kan de Russische vloot wereldwijd opereren.
Nee, betere oplossing heb ik niet. Je kunt het door de Indische oceaan leggen natuurlijk maar ik begrijp de nadelen daarvan. Niettemin ben ik verbaasd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Hemelsbreed prima afstand, en je zit vlakbij Denemarken (Groenland) en Canada. Indische oceaan is veel te ver. Dan kun je net zo goed via VS over land. Dat Rusland de boel fysiek kan slopen, natuurlijk kunnen ze dat. Dat kunnen ze met wel meer dingen. Maar dat laten we niet ongestraft toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:22
Indoubt schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:

Er ligt meer dan een miljoen kilometer kabel onder de zee (excl ongebruikte kabel), als iemand een onderzeese kabel wil en kan aanvallen zijn er al doelwitten genoeg, daar hoef je het niet voor te laten.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
Indoubt schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Nee, betere oplossing heb ik niet. Je kunt het door de Indische oceaan leggen natuurlijk maar ik begrijp de nadelen daarvan. Niettemin ben ik verbaasd.
Als ze al door onze wateren heen kunnen varen zonder dat het direct opvalt/we er iets tegen doen, dan maakt het echt compleet niet uit waar je die kabel in de oceaan gaat douwen. Al leg je hem tegen Rusland aan. Ze maken het toch wel stuk als ze willen. Enige wat je kan doen is zoveel kabels neerleggen dat ze niet zoveel stuk kunnen maken in korte tijd voordat we reageren dat alle communicatie stuk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:27:

De tekst is daar wel duidelijk over:
He said the funding will come to more than 3 million euros, or about 3.5 million dollars.

The venture involves firms from Japan, the United States and Finland.
Het totale kostenplaatje is dus niet 3 miljoen EUR; dat is het bedrag dat de EU er in pompt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:02:
[...]

De tekst is daar wel duidelijk over:

[...]

Het totale kostenplaatje is dus niet 3 miljoen EUR; dat is het bedrag dat de EU er in pompt.
Zo las ik die zin niet. Ik dacht dat het bedrag voor het gemak naar beneden is afgerond maar in werkelijkheid net iets meer dan € 3 miljoen is. Misschien is het exacte bedrag wel € 3,14159 miljoen maar dat bekt niet lekker en dan rond je dat af.

Maar misschien heb je gelijk. Zoals gezegd vind ik het artikel daar niet duidelijk over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
downtime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Zo las ik die zin niet. Ik dacht dat het bedrag voor het gemak naar beneden is afgerond maar in werkelijkheid net iets meer dan € 3 miljoen is. Misschien is het exacte bedrag wel € 3,14159 miljoen maar dat bekt niet lekker en dan rond je dat af.

Maar misschien heb je gelijk. Zoals gezegd vind ik het artikel daar niet duidelijk over.
Misschien helpt dit: https://www.submarinenetw...pe-africa/far-north-fiber
[...]The Far North Fiber (FNF) cable system is projected to cost approximately CAD1.48 billion (or US$1.17 billion, or Euro 1.1 billion), supplied by Alcatel Submarine Networks (ASN), expected to be ready for service by the end of the year 2026. [...]
Oftewel 3 miljoen is een druppel op de oceaan voor dit project...

[Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 03-05-2023 11:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Misschien helpt dit: https://www.submarinenetw...pe-africa/far-north-fiber

[...]

Oftewel 3 miljoen is een druppel op de oceaan voor dit project...
Dat klinkt logischer want voor 3 miljoen doe je tegenwoordig niet veel meer. Waarschijnlijk is die 3 miljoen alleen de EU-subsidie en komt de rest van het geld uit andere potjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:18:

Gezien de EU dat nooit volledig zelf zou financieren en 3 miljoen veel te weinig geld is voor een onderzeekabel van die omvang en er ook staat bedrijven uit 3 landen is het voor mij wel duidelijk dat die 3 miljoen niet het volledige plaatje is.

[Voor 4% gewijzigd door Jerie op 03-05-2023 11:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
Alhoewel we hem wel vaker hier aanhalen, is er weinig in onze moerstaal over Doegin te lezen. Daar is nu verandering in gekomen: een nieuw boek van Victor Kal, "Poetins filosoof".
Alexander Doegin (1962) noemt men wel ‘het brein van Poetin’. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de geopolitieke idee van een Russisch Imperium (‘Eurazië’) dat niet alleen de vroegere Sovjet-Unie nog in omvang moet overtreffen, maar ook aan de hegemonie van de moderne, liberale wereld (‘Amerika’) een einde moet maken. Met het oog daarop zou Doegin willen dat Poetin de ‘totale oorlog’ uitroept. Zo wordt de vraag dringend in welke mate Doegin voor Poetin van betekenis is.

Intussen is Doegin niet alleen een oorlogshitser, maar ook een denker die een filosofie ontwikkeld heeft die zegt dat traditionele autoriteit in de plaats moet komen van individuele vrijheid, en een autocratisch regime (de machtsstaat) in de plaats van de open samenleving (de rechtsstaat). Het conservatisme dat Doegin propageert brengt Rusland in de sfeer van het fascisme, maar heeft ook een religieuze dimensie.

Een analyse van de filosofie van Doegin geeft inzicht, niet alleen in de hybride ideologie die heden in Rusland rondspookt, maar ook in een reactionaire manier van denken die wereldwijd, ook in Nederland, massale aanhang heeft, en permanent opschudding veroorzaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:11

Sebje

Makelaartje

Toegenomen marineactiviteit in de Noordzee.
De russische vloot is met tenminste 5 russische oorlogsbodems sinds kort (legaal) aanwezig in de internationale wateren van de Noordzee. Voor nu is de meest logische verklaring een onaangekondigde oefening. De Noorse marine/Nato houdt de zaken in ieder geval goed in de gaten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:47:
Dus België was ook aangeschoven in het Torentje? Hebben die nog wat bij te dragen behalve strooizout? Ik weet dat ze ook zijn begonnen met de vervanging van hun F-16's. ..
Wel wat meer dan dat. Maar de MP van België begon over het bevriezen van Russische tegoeden, en deze inzetten voor Oekraïne. Ik vond dat, als Nederlander zijnde, pijnlijk. Pijnlijk omdat wij daar nou niet bepaald sterk in zijn...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Ik vond dat, als Nederlander zijnde, pijnlijk. Pijnlijk omdat wij daar nou niet bepaald sterk in zijn...
Is dat niet precies de reden waarom hij erover begint?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
Jerie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:27:
[...]
Wel wat meer dan dat. Maar de MP van België begon over het bevriezen van Russische tegoeden, en deze inzetten voor Oekraïne. Ik vond dat, als Nederlander zijnde, pijnlijk. Pijnlijk omdat wij daar nou niet bepaald sterk in zijn...
Komt over als een loos idee van de MP van een land dat tot op heden een marginale rol in militaire bijdrage speelt, een kleine financiele sector heeft *knip* opmerking is onnodig kwetsend en ongenuanceerd, helpt geen enkele discussie.

Russische tegoeden in beslag nemen wordt al langer internationaal onderzocht, maar is blijkbaar niet zo simpel. *knip* Extraordinary claims require extraordinary evidence. Wees voorzichtig met stellingen die bijna niet zijn te onderbouwen, zeker niet in een dagelijks gebeurtenissen forum waar de discussie dan gedoemd is offtopic te gaan.

[Voor 29% gewijzigd door teacup op 04-05-2023 20:08]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rukapul schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Ultiem, kan het zelfs goedkoper zijn om zelf het bonnetje op te pakken.
Ook als dat bonnetje oploopt tot meerdere honderden miljarden?

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• scorpionv
  • Laatst online: 21:40

scorpionv

This space for rent

[...]

Komt over als een loos idee van de MP van een land dat tot op heden een marginale rol in militaire bijdrage speelt, een kleine financiele sector heeft, en als semi-failed state eigenlijk nergens een rol van betekenis speelt.
Klap, het kan maar duidelijk zijn :) Maar Nederland hoeft ook geen grote mond te hebben, met onze niet bestaande defensie, woon crisis, transport crisis, PFAS crisis, stikstof crisis en welke vergeet ik nog?

Om nog wat ontopic te posten, Belgie loopt stevig achter op de Nederlandse steun voor Oekraine. Maar alles valt in het niet bij de bijdrage van de VS en de EU.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:29
scorpionv schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:06:
[...]

Klap, het kan maar duidelijk zijn :) Maar Nederland hoeft ook geen grote mond te hebben, met onze niet bestaande defensie, woon crisis, transport crisis, PFAS crisis, stikstof crisis en welke vergeet ik nog?

Om nog wat ontopic te posten, Belgie loopt stevig achter op de Nederlandse steun voor Oekraine. Maar alles valt in het niet bij de bijdrage van de VS en de EU.

[Afbeelding]
Je moet eigenlijk niet in absolute getallen bekijken, maar in percentages van het BNP. Dan krijg je een heel ander overzicht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:24
Requiem19 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Je moet eigenlijk niet in absolute getallen bekijken, maar in percentages van het BNP. Dan krijg je een heel ander overzicht...
Inderdaad. Wij (NL) maken bij UA'ers juist zeer goede sier met onze gegeven steun + steunambities.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:05
Requiem19 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Zoiets als deze?

De opmerking over België blijft dan alsnog wel overeind, op zich, die met 0,07% van hun BNP flink lager zitten dan de Nederlandse 0,46%. Maar helemaal eens dat dit een veel zinniger overzicht is als je commitment wil vergelijken, en het is heel duidelijk welke landen dan omhoog schieten in de lijst: landen met een grens en geschiedenis met Rusland. Die voelen de bui al hangen als we dit (alweer) beetje laten versloffen, na de vorige land grabs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:51
Twam schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Zoiets als deze?

De opmerking over België blijft dan alsnog wel overeind, op zich, die met 0,07% van hun BNP flink lager zitten dan de Nederlandse 0,46%. Maar helemaal eens dat dit een veel zinniger overzicht is als je commitment wil vergelijken, en het is heel duidelijk welke landen dan omhoog schieten in de lijst: landen met een grens en geschiedenis met Rusland. Die voelen de bui al hangen als we dit (alweer) beetje laten versloffen, na de vorige land grabs.
Mij valt vooral Frankrijk negatief op (ook een geschiedenis met de russen :P) en de rest van de west zuidelijke Europeze landen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

gassiepaart schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Mij valt vooral Frankrijk negatief op (ook een geschiedenis met de russen :P) en de rest van de west zuidelijke Europeze landen...
Ja, Frankrijk is een beetje de stille verzaker.
Maar denk dat ze onder de tafel ook nog wel wat steun gestuurd hebben wat niet op de officiele lijst terecht komt.

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
Het is altijd maar hoe je het meet. Als je materialen stuurt die je eigenlijk sowieso zou vervangen, is het dan de boekwaarde, nieuwwaarde of vervangingswaarde wat je telt? En hoe is het aandeel van landen in de EU bijdrage verwerkt?

• YakuzA

YakuzA

[...]
Komt over als een loos idee van de MP van een land dat tot op heden een marginale rol in militaire bijdrage speelt, een kleine financiele sector heeft *knip*.

Russische tegoeden in beslag nemen wordt al langer internationaal onderzocht, maar is blijkbaar niet zo simpel. *knip*
Ja, ik snap dat Belgie niet graag de Leo1 handelaar teveel geld toeschuift, maar dit is toch wel het moment voor Belgie om die loodsen vol met hun oude materieel terug te kopen en op te knappen en op de trein te zetten.

Vooral met de Leo1's die nu uit andere storage gehaald wordt en opgekalefaterd zal het toch weer meehelpen.

[Voor 17% gewijzigd door teacup op 04-05-2023 20:32]

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Rusland zou - letterlijk - bezig zijn met het ondermijnen van onze infrastructuur:
Rusland heeft mogelijk al mijnen gelegd op de kritieke onderzeese infrastructuur van Europa in de Noordzee en de Baltische Zee. Dat heeft een NAVO-functionaris verklaard aan de Britse krant ‘The Times’. “Ergens in Moskou zitten mensen te bedenken wat de beste manier is om onze pijpleidingen op te blazen of onze kabels door te snijden”, klinkt het bezorgd.

“Rusland kan onderzeese kabels saboteren om westerse landen te straffen voor het steunen van Oekraïne”, zo waarschuwde het hoofd van de NAVO-inlichtingendienst, David Cattler, woensdag. “De Russen zijn op dit vlak actiever dan ooit”, zei hij. “Rusland brengt geallieerde kritieke infrastructuur actief in kaart zowel aan land als op de zeebodem.”
Het origine artikel:

Russia has mined European undersea pipelines and cables, Nato fears
Nato suspects that Russia has planted explosives on critical European undersea infrastructure, based on intelligence from the companies that run oil and gas rigs, pipelines, electricity connectors and telecoms cables.

In mid-February the alliance set up a “critical undersea infrastructure co-ordination cell” led by Lieutenant General Hans-Werner Wiermann, a retired German military officer.

World War One

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:24
gassiepaart schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Italië heeft historisch gezien een zeer dubieuze band met RU. Veel dirty bankers, Berlusconi en z'n media toko, etc.. Verbaast me echt helemaal niets na het lezen van Putin's People (Catherine Belton).

Dit geldt ook voor Oostenrijk overigens (geen NAVO-lid), al ligt dat net wat gecompliceerder met het Habsburgse Rijk en hun gepercipieerde Midden-Europa rol.

[Voor 14% gewijzigd door Jedi_Pimp op 04-05-2023 16:57]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
YakuzA schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Ja, Frankrijk is een beetje de stille verzaker.
Maar denk dat ze onder de tafel ook nog wel wat steun gestuurd hebben wat niet op de officiele lijst terecht komt.
Daar kom je er niet mee. Als Frankrijk op het niveau van NL wil komen aan militair materieel dan moeten ze het 10-voudige van het huidige sturen. En als je 6 miljard euro aan wapentuig stuurt dan valt dat hoe dan ook op.

We hebben het hier over een land en president (Macron) die het wel best vindt dat Oekraine verliest omdat zijn eigen (hevig staatsgeleide) wapenindustrie niet op tijd kan leveren en levering door anderen cq niet-EU-landen blokkeert. Eigen-land-eerst is te begrijpen, maar dan verdien je ook overeenkomstig bejegend te worden: op de schaal van staatsmanschap scoort het land en de man laag, erg laag.

• YakuzA

YakuzA

Rukapul schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:56:
[...]

Daar kom je er niet mee. Als Frankrijk op het niveau van NL wil komen dan aan militair materieel dan moeten ze het 10-voudige van het huidige sturen. En als je 6 miljard euro aan wapentuig stuurt dan valt dat hoe dan ook op.

We hebben het hier over een land en president (Macron) die het wel best vindt dat Oekraine verliest omdat zijn eigen (hevig staatsgeleide) wapenindustrie niet op tijd kan leveren en levering door anderen cq niet-EU-landen blokkeert. Eigen-land-eerst is te begrijpen, maar dan verdien je ook overeenkomstig bejegend te worden: op de schaal van staatsmanschap scoort het land en de man laag, erg laag.
De helft van de SAMP/t zal er nog niet bijstaan.

Maar ja. Frankrijk probeert een beetje misplaatst ‘vredestichter’ te zijn…

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Caelorum
scorpionv schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:06:
[...]

[Afbeelding]
Dan moet je het wel even netter doen hé!

Van dezelfde bron als jij je grafiek vandaan hebt.

@YakuzA zie bovenstaande grafiek. Frankrijk doet het helemaal nog zo slecht niet.

Eigenlijk is de enige die er echt uitspringt Polen. De rest volgt netjes dit lijstje
Germany (€4.0 trillion),
United Kingdom (€3.2 trillion),
France (€2.7 trillion),
Russia (€2.1 trillion), O-)
Italy (€1.9 trillion),
Spain (€1.4 trillion)

[Voor 19% gewijzigd door Caelorum op 04-05-2023 17:14]

• scorpionv
  • Laatst online: 21:40

scorpionv

This space for rent

Caelorum schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:09:
[...]

Dan moet je het wel even netter doen hé!
[Afbeelding]
Aha, die had ik nog niet gevonden, dat is een duidelijker grafiek (y)

Fun while it lasted: World Community Grid!

• YakuzA

YakuzA

Caelorum schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:09:
@YakuzA zie bovenstaande grafiek. Frankrijk doet het helemaal nog zo slecht niet.

Eigenlijk is de enige die er echt uitspringt Polen. De rest volgt netjes dit lijstje
[...]
Maar das niet omdat ze het zo graag willen, dat komt omdat het vanuit de EU proportioneel aan BNP wordt gedaan ;)

Rusland heeft wel aardig veel tanks gedoneerd, dus die zal ook wel ergens proportioneel zijn ;)

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2023 17:27]

PSN

• asing
  • Laatst online: 23:19
XWB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:44:
Rusland zou - letterlijk - bezig zijn met het ondermijnen van onze infrastructuur:

[...]

Het origine artikel:

Russia has mined European undersea pipelines and cables, Nato fears

[...]
Als ze willen doe je er werkelijk niets aan. Internationale wateren, onzichtbare duikboot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
YakuzA schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:27:
[...]
Maar das niet omdat ze het zo graag willen, dat komt omdat het vanuit de EU proportioneel aan BNP wordt gedaan ;)[...]
Dat is niet waar. Er zijn best wat initiatieven in EU verband opgetuigd waarin een bijdrage wordt gevraagd. In jouw grafiek komen die onder het kopje EU te staan, terwijl het echt wel een vrijwillige bijdrage van het individuele land is. Niet alles in de EU komt uit het EU potje zelf he..

Dat zie je overigens ook terug in mijn grafiek want de gele balkjes zijn niet in proportie als je ze vergelijkt met het GDP van het land (of zijn EU bijdrage).

[Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 04-05-2023 17:47]

• YakuzA

YakuzA

Caelorum schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:44:
[...]

Dat is niet waar. Er zijn best wat initiatieven in EU verband opgetuigd waarin een bijdrage wordt gevraagd. In jouw grafiek komen die onder het kopje EU te staan, terwijl het echt wel een vrijwillige bijdrage van het individuele land is. Niet alles in de EU komt uit het EU potje zelf he..

Dat zie je overigens ook terug in mijn grafiek want de gele balkjes zijn niet in proportie als je ze vergelijkt met het GDP van het land (of zijn EU bijdrage).
Je bedoelt "niet 'helemaal' waar" ;)
Grotendeels is het de 18 of 27 miljard aan directe geldsteun/garanties, 2,5 miljard aan ammo vanuit EU breed etc.

(verder ook geen idee hoe ze onder water die T72's die NL samen met de VS sponsort tellen)

PSN

Acties:
  • +4Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Even een geruststelling vooraf, de plannen die Rusland voor de Baltische staten had kunnen bij het grof vuil, maar die plannen waren er wel degelijk. RaamopRusland triggert mij op een document in het bezit van Yahoo News. Los van hun inhoud duiden dergelijke plannen erop dat Rusland grotere ambities had dan wat we hebben gezien in Georgië en Oekraïne.

Het Russische bureau dat de plannen opstelde had de eufemistische naam "Directoraat voor Grensoverschrijdende Samenwerking". Het bureau was eigenlijk een samenwerkingsverband tussen verschillende Russische veiligheidsdiensten. Het bureau had de instandhouding van de Russische invloedsfeer tot doel. De methoden waren alleen wat offensief:
Dezelfde afdeling stelde ook plannen op voor de geleidelijke annexatie van Belarus en het omverwerpen van de pro westerse regering in Moldavië.
Toch gaven in ieder geval de deskundigen van dat instituut blijk van enige realiteitszin:
Het doel van het plan was niet zozeer om de Baltische staten terug te brengen in de Russische invloedssfeer, wat ook in 2021 al hoogst onrealistisch was, zo menen geraadpleegde experts. Het Kremlin zou eerder van plan zijn geweest om de Russische invloed niet verder terug te laten lopen.
Voor de Baltische staten was de strategie als volgt:
In de strategie, waarover Yahoo News beschikt, staat onder meer beschreven hoe Rusland van plan was de democratische besturen van de Baltische staten te ondermijnen en pro-Russische organisaties in de landen op te richten en te ondersteunen.
Zowel Letland, Estland als Litouwen waren niet verbaast over deze plannen. Ze worden zelfs typerend Russisch genoemd (ik lees dan: voorspelbaar).
Estland is zich bewust van het feit dat Rusland zijn invloed wil vergroten en bereidt zich volgens Kallas continu voor op de 'hybride dreiging'. Ook de premiers van Letland en Litouwen tonen zich in gesprek met Yahoo News niet verbaasd over het document.
Het Russische plan had een horizon die zich uitstrekte tot 2030:
Het plan van het Directoraat voor Grensoverschrijdende Samenwerking is opgesplitst in de korte (2022), middellange (2025) en lange termijn (2030) , en richt zich op uiteenlopende onderwerpen als politiek, defensie, veiligheid, samenleving, handel en economie.

Speerpunten uit dat Russische beleid:

Taal - Culturele - Historische doelen
  • Getalenteerde Russisch sprekende jongeren een opleiding aanbieden aan Russische universiteiten
  • Het Russisch door ‘culturele propaganda’ in stand houden
  • Het financieren van Russische scholen
  • De ‘invloed van westerse landen’ verzwakt worden
  • Tegengaan van ‘anti-Russische politieke krachten om de geschiedenis te vervalsen’
  • Het verwijderen van monumenten uit de Sovjettijd tegengaan
Bij die laatste twee punten zien we een methode die ook in Oekraïne wordt gebruikt. Rusland past een vervelende soort van framing toe op hoe die landen met geschiedenis omgaan:
De manier waarop Estland anti-Sovjetpartizanen herdenkt staat volgens het document gelijk aan het 'verheerlijken van nazisme’, iets waarvan Rusland ook Oekraïne beschuldigt.
Militaire doelen
  • Het verminderen van de NAVO activiteiten
  • Verhinderen dat de NAVO bases zou inrichten in Letland en Litouwen
Economische doelen
  • Lucratieve contracten aanbieden aan Baltische zakenmensen
  • Afhankelijk van het Russische elektriciteitsnet gebruiken als pressiemiddel

En wat is er van terechtgekomen?

Taal - Cultureel - Historisch
  • De Baltische staten laten sinds de invasie nauwelijks meer Russische staatsburgers toe, ook geen Russen die vluchten voor de dienstplicht.
  • De Baltische staten zijn er op gespitst Rusland geen kans te geven voor ontwrichting of beïnvloeding.
Economisch
  • Inmiddels zijn Estland, Letland en Litouwen bezig om over te schakelen naar het Europese elektriciteitsnet, hetgeen rond 2026 voltooid moet zijn.
Militair
  • De aanwezigheid van roulerende NAVO-eenheden is sinds de Russische invasie van Oekraïne versterkt.
  • In Estland bevinden zich nu constant 2000 NAVO-militairen en een Amerikaanse compagnie, uitgerust met een Himars-raketsysteem.
  • In juli zal in de Litouwse hoofdstad Vilnius een NAVO-top plaatsvinden, waarop een geïntegreerde luchtverdediging langs de oostflank van de alliantie hoog op de agenda staat.
  • Sinds februari 2022 leveren de Baltische landen per hoofd van de bevolking de meeste wapensteun aan Oekraïne.
  • Estland heeft een uitstekende cyberdefensie opgebouwd, die als een van de beste in Europa bekend staat.
Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee