Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05
Requiem19 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:57:
[...]

Er rammelt aan alle kanten iets met dit verhaal.

Een paar opmerkelijke dingen:

- De military base waar deze jongen werkzaam was had een 'no cell-phone' policy voor bepaalde gebieden
- Een deel van de gelekte informatie is door de betreffende man met de hand (over)getypt nadat hij ze bekeken heeft in de basis zonder z'n mobiele telefoon - hoe dan? Uit z'n geheugen zulke lappen tekst typen?
- Hoe kan het dat 1 iemand clearance heeft voor al die verschillende type geheime documenten, van Zuid Korea tot de UK tot Ukraine, volgens de militaire inlichtingen experts is toegang altijd gefragmenteerd...
- Dan blijkt deze jongeman ook nog 'racistische en anti-semitische' opmerkingen te maken op een filmpje -> hoe kan het dat iemand met zulke hoge clearance niet een beetje goed gebackground-checkt is?
- Uiteindelijk begon hij ipv over te typen dan maar foto's te maken van de documenten -> hoe kan dat als er een no-phone policy was?
- Op 4 maart gingen de documenten al buiten de Discord server viral. Duizenden mensen hadden toegang tot de documenten, maar de US intelligence had dit pas een maand later door (?!)
Het heeft er een beetje de schijn van dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is met de documentbeveiliging.

Deze meneer had toch even beter moeten opletten. In het verleden was er ene Bradley (na een operatie Chelsea) Manning die geheime documenten lekte. Dat leverde hem/haar een gevangenisstraf van 35 jaar op, waarvan Chelsea er 7 heeft uitgezeten.

Het DoD had ook beter moeten weten en stricte maatregelen moeten afdwingen zodat het niet meer kon gebeuren. En here we are. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:26:
[...]

Het heeft er een beetje de schijn van dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is met de documentbeveiliging.

Deze meneer had toch even beter moeten opletten. In het verleden was er ene Bradley (na een operatie Chelsea) Manning die geheime documenten lekte. Dat leverde hem/haar een gevangenisstraf van 35 jaar op, waarvan Chelsea er 7 heeft uitgezeten.

Het DoD had ook beter moeten weten en stricte maatregelen moeten afdwingen zodat het niet meer kon gebeuren. En here we are. ;)
DoD zit met het probleem dat ze sinds 2002 feitelijk in oorlog zijn. In de praktijk moeten ze kiezen tussen teveel info delen en te weinig. Wie weet wat 9/11 mogelijk maakte kent ook het risico van te weinig info delen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 19:09
Requiem19 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:57:
[...]

Er rammelt aan alle kanten iets met dit verhaal.

Een paar opmerkelijke dingen:

- De military base waar deze jongen werkzaam was had een 'no cell-phone' policy voor bepaalde gebieden
- Een deel van de gelekte informatie is door de betreffende man met de hand (over)getypt nadat hij ze bekeken heeft in de basis zonder z'n mobiele telefoon - hoe dan? Uit z'n geheugen zulke lappen tekst typen?
- Hoe kan het dat 1 iemand clearance heeft voor al die verschillende type geheime documenten, van Zuid Korea tot de UK tot Ukraine, volgens de militaire inlichtingen experts is toegang altijd gefragmenteerd...
- Dan blijkt deze jongeman ook nog 'racistische en anti-semitische' opmerkingen te maken op een filmpje -> hoe kan het dat iemand met zulke hoge clearance niet een beetje goed gebackground-checkt is?
- Uiteindelijk begon hij ipv over te typen dan maar foto's te maken van de documenten -> hoe kan dat als er een no-phone policy was?
- Op 4 maart gingen de documenten al buiten de Discord server viral. Duizenden mensen hadden toegang tot de documenten, maar de US intelligence had dit pas een maand later door (?!)
Raar verhaal idd, maar ik denk ook dat het belangrijk is om dit wel te zien als een echt gen-Z dingetje. Voor zóveel jongeren is Discord tegenwoordig waar ze de hele dag online uithangen, shitposten en ruzie maken. Ik ben ook van die generatie (randje) en 'we' zijn gewoon onvoorstelbaar online. Wat dat betreft kan ik nog wel zien hoe dit via Discord kwam, er liggen ook wel parallellen naar eerdere leaks op War Thunder forums.

Betreffende die 'no cell-phone' policy: dat gaat niet helemaal per 'gebied', je mag geheime documenten alleen zien in een zgn SCIF. Dat is in feite gewoon een zeecontainer waar niks elektronisch in mag. De documenten zijn óf buiten de SCIF ingezien, óf het protocol werd door een (menselijke) fout niet goed nageleefd. Hoe dat heeft kunnen gebeuren is natuurlijk waardevolle informatie voor vijanden van de VS, dus we zullen moeten wachten tot de volgende leaks om dat rapport in te kunnen zien :+

We weten natuurlijk niet of deze medewerker clearance had om deze documenten überhaupt in te zien, kan ook zijn dat die door een procesfout bij hem terecht kwamen. De classificatie was overigens SECRET/NOFORN, dat is redelijk strict maar nog lang niet het strictste dat de Amerikanen kennen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Court in The Hague orders Russia to pay Naftogaz $5B in compensation for losses in Crimea

The Russian Federation is obliged to pay $5 billion in compensation for the losses caused by the seizure of Naftogaz Group's assets in the Autonomous Republic of Crimea in 2014
https://www.ukrinform.net...for-losses-in-crimea.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 15:03
Bij de gelekte documenten krijg ik steeds het gevoel van een moderne versie van Operation Mincemeat?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 15:23
winwiz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:39:
Bij de gelekte documenten krijg ik steeds het gevoel van een moderne versie van Operation Mincemeat?
Zelfde gevoel had ik ook inderdaad, hopelijk blijkt het uiteindelijk allemaal onderdeel van een plan, laten we hoopvol zijn!

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
winwiz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:39:
Even heel zwart-wit: als het authentiek is, dan is het in het voordeel van het Westen om het te downplayen. Als het niet authentiek is, dan is het juist in het voordeel het credibility te geven.

Wat ook nog zou kunnen is dat het een tussenvariant betreft. Bijvoorbeeld het originele lek was niet de bedoeling (of wel, maar dat maakt dan niet uit voor 'the meat' want het zegt slechts iets over bijvoorbeeld het aanpassingsvermogen van het Westen of in hoeverre het een vooropgezet plan was de ja of de nee).

Vervolgens, en dit is in deze theorie het belangrijkste aspect van het lek, heeft men (en dan dus juist een organisatie uit het Westen) de boel dusdanig gemanipuleerd om het document juist makkelijker te laten verspreiden. Immers als het document positiever is voor Rusland, dan wordt het ook makkelijker verspreid middels sociale media aldaar. Het zou dan volgens deze theorie aan Rusland zijn om degene op te sporen die deze documenten heeft gemanipuleerd (de vraag is of ze tot dat inzicht komen, en dan ook de competentie bezitten om die persoon op te sporen). Bijkomend voordeel ('the kicker') is: door er fouten in te zetten, kan het Westen zeggen dat er fouten in zitten. Hierdoor kan het Westen het downplayen, en daardoor de indruk wekken dat het authentiek is. Terwijl het Westen het ook credibility geeft. De VS heeft immers toegegeven dat de documenten echt zijn. Door deze dubbele reactie hebben ze de mogelijkheid gegeven om als het al een onbewust nadeel was het om te zetten in een voordeel.

Overigens gaat de podcast van Veldheren van gisteren over exact dit onderwerp (bovenstaande is niet gebaseerd op deze podcast). Al hebben deze officieren bd geen geheime of specifieke informatie dat het misleiding zou betreffen of niet, en die informatie willen ze logischerwijs ook niet. Om nog terug te komen op je voorbeeld: dergelijke voorbeelden komen in deze podcast ook voor. Er zijn zoveel voorbeelden van misleiding in de militaire en spionage wereld...

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 13-04-2023 16:02 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Het lek van de Amerikaanse geheimen? ‘Twintiger die werkte op militaire basis en indruk wilde maken’
https://www.volkskrant.nl/a-b632a8a2

In dit artikel (Nederlands, noemt WaPo als referentie) staan details van 'OG' waaronder een profiel en motief. Het betreft een jongvolwassen twintiger, zeer Christelijk (orthodox?), cynisch jegens geheime overheidsinformatie. Hij nam geheime documenten mee naar huis, de foto's zouden zijn gemaakt op z'n slaapkamer.

Dit alles (daderprofiel) geeft het m.i. meer credibility dat het een authentiek lek betreft. Wat ook de bedoeling kan zijn. Leuk :)

Ik denk dat de leden van dit chatkanaal binnenkort een bezoekje FBI kunnen verwachten. Die hebben naast dat ze getuigen waren ook verzuimd deze staatsgeheim lekken tijdig te melden. De vraag is dan of Discord logs (connection logs) en backups heeft. Daar mag je m.i. van uit gaan. Het betreft immers geen E2E encryptie.

[ Voor 21% gewijzigd door Jerie op 13-04-2023 18:34 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:30:
Het lek van de Amerikaanse geheimen? ‘Twintiger die werkte op militaire basis en indruk wilde maken’
https://www.volkskrant.nl/a-b632a8a2

In dit artikel (Nederlands, noemt WaPo als referentie) staan details van 'OG' waaronder een profiel en motief. Het betreft een jongvolwassen twintiger, zeer Christelijk (orthodox?), cynisch jegens geheime overheidsinformatie. Hij nam geheime documenten mee naar huis, de foto's zouden zijn gemaakt op z'n slaapkamer.

Dit alles (daderprofiel) geeft het m.i. meer credibility dat het een authentiek lek betreft. Wat ook de bedoeling kan zijn. Leuk :)
Ik las inmiddels ook dat ie voor de Air National Guard zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
RoD schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:02:
[...]

Je beschrijft het iets concreter dan hoe ik het zei, maar ik heb hetzelfde gevoel. Ik vind het vooral ook niet logisch dat een zo'n schreeuwlelijk toegang tot allerlei informatie heeft, omdat ie op een bepaalde basis werkt, ofzo. Niet alleen is het, zoals jij zegt, doorgaans meer gefragmenteerd, maar ook: wat moeten ze op een militaire basis met dit soort intelligence?
Alleen al het feit dat ik dagenlang ‘wat betekent het voor de oorlog’ tot en met ‘wat betekent gênant lek voor Amerika’ voorbij zie komen maakt het hoe dan ook een geniale zet op een geniaal moment: Rusland van slag, onduidelijkheid, afleiding, verwarring, dan nog (Russische) nep berichten eroverheen, goed moment voor een offensief dus :+

Maargoed, we gaan het zien. Heb sinds ik de stukken zag al niet het idee dat het per se echt moet zijn, ondanks wat allerhande experts wel of niet vinden. Dit verhaal helpt niet in dat beeld.

@Jerie heeft dan weer een andere bron die het blijkbaar plausibeler moet maken. Ik blijf het apart vinden :)

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-04-2023 19:08 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
...

Moet in een ander topic

[ Voor 91% gewijzigd door asing op 13-04-2023 19:17 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ja? Waar ga je plaatsen dat Putin blijkbaar toch ziek is en kanker heeft?

Gok dat je dat hier geplaatst had? :7

Vond deze, in het Duits:

https://m.focus.de/politi...i-putin_id_190976453.html
The relevant excerpts of the leaks say that Nikolai Patrushev (National Security Council) and Valery Gerasimov (Chief of the General Staff of the Russian Armed Forces) have plans to overthrow Putin. In order to make the Kremlin leader look bad, they want to sabotage the Russian invasion by moving troops from Russia to the southern front.

Putin's cancer apparently confirmed - chemotherapy on March 5th

This was planned for March 5th. At that time, chemotherapy was planned for Putin, so he was unable to prevent the plans from being carried out.

Rumors of Putin's serious illness have been around for a long time. In November 2022, for example, an alleged secret service agent from Russia said that Putin had early-stage cancer and Parkinson's. "Putin is regularly pumped full of heavy steroids."

In early 2023, Ukrainian intelligence chief Kyrylo Budanov said he was very certain that Putin was seriously ill. He referred to sources from the Kremlin. "I think he will die very quickly," Budanov said at the time. "I hope very soon."

Pictures of Putin regularly fuel cancer rumors. However, there has never been any confirmation of an illness. The leaked documents are the clearest indication so far that the rumors are true. Images of Putin have fueled rumors since the invasion of Ukraine began. For example, the Kremlin ruler seems bloated, makes funny movements with his leg or has to hold on to tables.
Voor wat het waard is - toch ontwikkelingen qua oorlog in UA in dit geval, mits het waar blijkt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:34:
[...]
Ja? Waar ga je plaatsen dat Putin blijkbaar toch ziek is en kanker heeft.
Mis :)

De nieuwe gtbt video is uit. Dat is meer de situatie binnen Rusland dus dat topic voor ik iedereen en een modje over me heen krijg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:34:
[...]

Ja? Waar ga je plaatsen dat Putin blijkbaar toch ziek is en kanker heeft?

Gok dat je dat hier geplaatst had? :7

Vond deze, in het Duits:

https://m.focus.de/politi...i-putin_id_190976453.html

[...]

Voor wat het waard is - toch ontwikkelingen qua oorlog in UA in dit geval, mits het waar blijkt.
Wacht eens even, dit stond ook in de gelekte Amerikaanse documenten? Indien ja, dan versterkt dat het gevoel dat het om een bewuste lek gaat. Want dit is precies wat ik zou willen lekken als ik verwarring wilde zaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RoD schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:49:
[...]

Wacht eens even, dit stond ook in de gelekte Amerikaanse documenten? Indien ja, dan versterkt dat het gevoel dat het om een bewuste lek gaat. Want dit is precies wat ik zou willen lekken als ik verwarring wilde zaaien.
Kan ook echt niets met de bron en zie het nog niet breed gedeeld worden - dus ik heb geen idee.

Maar in ene is de dader bekend en is de Discord channel eentje met zo'n beetje alle nationaliteiten die er belang bij hebben. Ik weet het niet:
The Washington Post sprak met twee van zijn onlinevrienden uit een chatgroep voor gamers, genaamd 'Thug Shaker Central', die bestond uit een aantal jonge Amerikanen.
En dan verderop in het artikel:
Uit de gesprekken met twee van zijn onlinevrienden zou blijken dat hij geschrokken is dat alles nu is uitgelekt. De Graaf: "Het lijkt een soort sekteleider en het is de vraag of hij op deze manier een lek wilde creëren. Al is hij wel onzorgvuldig geweest, want hij wist heel goed dat er mensen van tal van nationaliteiten in zijn groep zaten, uit Europa, Rusland, Azië."
Van NOS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NiGeLaToR schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:53:
[...]

Kan ook echt niets met de bron en zie het nog niet breed gedeeld worden - dus ik heb geen idee.
Zal wel niet dan. Mocht het er in hebben gestaan, dan had iedereen het wel opgepikt, en niet alleen een of andere vage bron. Vrees dat het toch alleen weer het zoveelste ongefundeerde gerucht is over de gezondheid van Poetin.

Overigens zou ik het verspreiden van desinformatie over Poetin's gezondheid alleen maar toejuichen. Als het op een dusdanige manier wordt gedaan dat het zelfs de russische populatie bereikt.

Edit: gezien alle ontwikkelingen is het bijna een eigen topic waard:

[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 13-04-2023 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 11:10
RoD schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:58:
[...]

Zal wel niet dan. Mocht het er in hebben gestaan, dan had iedereen het wel opgepikt, en niet alleen een of andere vage bron. Vrees dat het toch alleen weer het zoveelste ongefundeerde gerucht is over de gezondheid van Poetin.
Voor wat het waard is, ik kom wel wat andere bronnen tegen waarin dit wordt gesuggereerd.

Vice.com
The leaked Pentagon documents contain a rumor that Russia’s top general is conspiring to “throw” the war in Ukraine while Putin is getting chemotherapy.
BusinessToday (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is)
Russian President Vladimir Putin recently suffered a number of serious health scares causing doctors to 'panic', UK-based Metro reported on Wednesday. He suffered 'severe pain' in his head, blurred vision, and a 'numb tongue', the report said citing a Russian Telegram account - General SVR.
En het is al eens eerder gezegd door Budanov, hoofd van de inlichtingendienst van Oekraïne. Die geeft aan dat ze bronnen hebben dichtbij Poetin die zijn ziekte hebben bevestigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
[...]

Overigens zou ik het verspreiden van desinformatie over Poetin's gezondheid alleen maar toejuichen. Als het op een dusdanige manier wordt gedaan dat het zelfs de russische populatie bereikt.
Hij mag geen zwakte tonen, zowel in besluiten, handhaving of zijn gezondheid. Hij zit figuurlijk bovenop de rots in de leeuwenkuil. Een teken van zwakte, in welke zin dan ook, en hij zal worden aangevallen.

Het verspreiden van desinformatie is een krachtig middel daar Putin dat niet kan erkennen, noch ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@asing met het vreemde gedrag en grote tafels, de matige ‘doubles’ en smetvrees is er weinig fantasie nodig om je in te beelden dat het niet supergoed gaat met de beste man.

Zwak overkomen kan hem meer kosten dan een daadwerkelijk zwakke gezondheid - als je omringd bent met aaseters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:36:
@asing met het vreemde gedrag en grote tafels, de matige ‘doubles’ en smetvrees is er weinig fantasie nodig om je in te beelden dat het niet supergoed gaat met de beste man.

Zwak overkomen kan hem meer kosten dan een daadwerkelijk zwakke gezondheid - als je omringd bent met aaseters.
Dat is wel verklaarbaar. Ten eerste is hij als de dood voor Covid. Dat was ook al bekend van een gevluchte topfunctionaris die een boekje open deed. Body doubles zijn ook verklaarbaar. Hij weet dat hij overal vijanden heeft en dat wapens echt geen probleem zijn. Dus hij stuurt een body double. Kijk eens hoe stoer ik iemand anders is. Het wordt alleen een thema als de body double komt te overlijden door een aanslag en diezelfde avond is Putin live op TV te zien met een hoop retoriek dat er iets gewroken moet worden.

Die grote tafels is een dingetje onder dictators. https://www.theguardian.c...dimir-putin-massive-table. Xi Jinping heeft ook net een nieuwe, enorme tafel.

Vroeger had je ook zoiets, een Mercedes 600 Pullman (W100). Nu zal je denken, wat is er zo bijzonder aan een Mercedes? Nou kijk eens wie er op het lijstje politicans and royalty staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Joeridev schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:31:
En het is al eens eerder gezegd door Budanov, hoofd van de inlichtingendienst van Oekraïne. Die geeft aan dat ze bronnen hebben dichtbij Poetin die zijn ziekte hebben bevestigd.

[YouTube: Ukraine Spy Chief Kyrylo Budanov: Putin Is Sick With Cancer & Will Die Soon | Digital | CNBC-TV18]
Hier heb ik een probleem mee. Zij stelt de vragen en legt daarna de antwoorden in zijn mond. Hij herhaalt ze alleen en klaar is het interview. Dus deze telt niet wat mij betreft. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
The New York Times meldde eerder dat de autoriteiten de 21-jarige Jack Teixeira op het oog hadden. Hij zat bij de Nationale Lucht-Garde in Massachusetts, een reserveonderdeel van de luchtmacht. Bronnen zeiden dat ook tegen NBC News. Persbureau AP meldt dat Teixeira woont in het huis waar nu onderzoek wordt gedaan.
https://www.nu.nl/spannin...-oekraine-documenten.html bronnen staan ook hier.

21 jaar en al een eigen huis!

https://nos.nl/artikel/24...ten-verdachte-aangehouden

Volgens de titel is hij aangehouden.

Filmpje aanhouding stond in bovenstaande nos.nl artikel:

https://twitter.com/Natas...tatus/1646582489874399232

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 13-04-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-09 20:35
Dit zouden de beelden zijn:

[ Voor 51% gewijzigd door SpelFaut op 13-04-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Edit: gezien alle ontwikkelingen is het bijna een eigen topic waard:
[Twitter] [Twitter]
Die kan zijn carrière wel vaarwel zeggen, en dat soort fratsen kunnen hem nog lang achtervolgen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
asing schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:56:
[...]

Hier heb ik een probleem mee. Zij stelt de vragen en legt daarna de antwoorden in zijn mond. Hij herhaalt ze alleen en klaar is het interview. Dus deze telt niet wat mij betreft. ;)
Ik snap wat je bedoelt, hoor. Maar van het hoofd van de inlichtingendienst mag je toch wel verwachten dat hij niet zomaar mensen napraat als hij niet weet wat hij moet zeggen, haha. Ik denk dat zijn korte antwoorden vooral komen door een gebrek aan Engelse kennis.

Dan zou ik deze bron eerder als onbetrouwbaar beschouwen omdat hij belang heeft bij onrust in het Kremlin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:59:
[...]

Die kan zijn carrière wel vaarwel zeggen, en dat soort fratsen kunnen hem nog lang achtervolgen.
Het is wel een koele kikker hoor ;) . Rustig op je dakterras een boek zitten lezen terwijl je weet dat de hele staat je zoekt en weet waar je huis woont.

Als hij dezelfde straf krijgt als Manning, en die ook moet uitzitten, dan is hij bijna 60 als hij weer daglicht ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeefHazard
Genoeg helikopters om het vast te liggen in ieder geval:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FtnPA-rakAAwR_d?format=jpg&name=medium

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Teixeira aparte achternaam vd. Wat voor etnische achtergrond heeft hij? Hier ben ik nieuwsgierig naar ivm (m.i. opmerkelijke) gerucht dat hij Christelijk orthodox zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:14:
Teixeira aparte achternaam vd. Wat voor etnische achtergrond heeft hij? Hier ben ik nieuwsgierig naar ivm (m.i. opmerkelijke) gerucht dat hij Christelijk orthodox zou zijn.
Wikipedia: Teixeira

Allemaal verwijzingen naar Portugal en Brazilië, dus niet moeilijk te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:47
Geen idee waarom maar ik heb het gevoel dat alles in scène is gezet.

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:24:
[...]

Wikipedia: Teixeira

Allemaal verwijzingen naar Portugal en Brazilië, dus niet moeilijk te raden.
Had ik gezien maar de dominante vorm van Christendom in Portugal in niet Christelijk Orthodox maar Katholiek. Orthodox is een miniscule minderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:37:
[...]

Had ik gezien maar de dominante vorm van Christendom in Portugal in niet Christelijk Orthodox maar Katholiek. Orthodox is een miniscule minderheid.
Met orthodox bedoelen ze waarschijnlijk gewoon conservatief. De Russisch Orthodoxe kerk en Grieks Orthodoxe kerk zijn niet zo wijd verbreid. Maar orthodoxe Christenen heb je een heleboel in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Joeridev schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:31:
[...]

Voor wat het waard is, ik kom wel wat andere bronnen tegen waarin dit wordt gesuggereerd.

Vice.com

[...]

BusinessToday (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is)

[...]

[YouTube: Ukraine Spy Chief Kyrylo Budanov: Putin Is Sick With Cancer & Will Die Soon | Digital | CNBC-TV18]
Ja, er zijn heel veel bronnen waarin wordt gesuggereerd dat Poetin ziek is, en die geruchten zijn ook hardnekkig en langlopend. Het blijft echter wel bij discutabele bronnen (daar schaar ik in dit geval de Oekraïners ook even onder) en bovendien is het vorig jaar tegengesproken door het hoofd van de CIA: https://www.bbc.com/news/world-europe-62246914

Dat zou de CIA niet doen als er een kern van waarheid in zat, want dit soort speculatie is voor het westen alleen maar gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:22
Noorwegen heeft vandaag 15 van de 40 Russische diplomaten het land uitgezet.

Volgens de Noorse variant van de AIVD zijn het vermomde spionnen.

https://www.regjeringen.n...onsket-i-norge/id2971420/

Dit zal ongetwijfeld een staartje krijgen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Dat staat er volgens mij niet, zou ook het huis van zijn ouders kunnen zijn waar hij nog woont.
Buiten dat zijn huizen daar een stuk goedkoper dan hier, dus stel dat hij en een werkende vriendin heeft zou dat ook makkelijk kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Kyiv Independent

Moldova's top pro-Kremlin politician sentenced to 15 years in prison

Voordat we denken dat dit impact heeft op de huidige regering, dat is niet het geval. De man is al in 2019 naar (vermoedelijk) Israël vertrokken.
Moldova's pro-Kremlin politician Ilan Shor has been sentenced to 15 years in prison for fraud and money laundering, Jurnal reported on April 13. Shor is believed to have left Moldova in June 2019, Jurnal wrote. He is likely in Israel, where he is also a citizen.
Maar afgezien de man zelf kan de regering nu ook beslag leggen op zijn bezittingen, met de onwaarschijnlijke waarde van 1 miljard dollar:
"Regardless of where he serves his sentence, whether in Israel or Moldova, his seized assets worth 5 billion lei ($1 billion) will now be confiscated in favor of the state. This is just for the case on which the decision was made today, and there are still others to come," Olesea Stamate, head of Moldova's Parliamentary Legal Committee said
Waar komt al dat geld vandaan?
Hij.... ehhmm... werkte samen met wat Russische individuen:
According to the U.S. Treasury, Shor worked "with Russian individuals to create a political alliance to control Moldova's parliament, which would then support several pieces of legislation in the interests of the Russian Federation" ahead of the 2021 elections.
Als ik een bedrag van 1 Miljard hoor dan kan ik aan niets anders denken als Poetins witwasnetwerken. Netwerken die werden gebruikt om de westerse democratieën te ondermijnen:
Shor and his political faction are also believed to finance many of the anti-government protests against President Maia Sandu.
Die 1 miljard heeft de Moldavische overheid heel hard nodig, dat geld komt dus goed van pas.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
RoD schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:43:
[...]

Ja, er zijn heel veel bronnen waarin wordt gesuggereerd dat Poetin ziek is, en die geruchten zijn ook hardnekkig en langlopend. Het blijft echter wel bij discutabele bronnen (daar schaar ik in dit geval de Oekraïners ook even onder) en bovendien is het vorig jaar tegengesproken door het hoofd van de CIA: https://www.bbc.com/news/world-europe-62246914

Dat zou de CIA niet doen als er een kern van waarheid in zat, want dit soort speculatie is voor het westen alleen maar gunstig.
Let wel, er zit een half jaar tussen de uitspraken van de CIA en die van de geheime dienst van Oekraïne. De gelekte documenten suggereren dat dit half februari 2023 bekend is geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1BvW-W7vieNjY-SpOC4hnqO6dM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvNqLYn6hn3wwddIsN6GcVjn.webp?f=fotoalbum_large

Volgens het document zou een generaal de handdoek in de ring willen gooien, om Poetin te saboteren terwijl hij chemotherapie onderging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
Eerder: 21 jaar en dan al een baan bij de US Army inlichtingendienst, met zo'n clearance dat je bij topsecret geheimen kunt. Man, met 21 jaar mogen ze net een budweiser drinken in de US! Wat gaat daar dan fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Kepro schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:32:
[...]

Geen idee waarom maar ik heb het gevoel dat alles in scène is gezet.
Occam's razor. Wat is het meest waarschijnlijke? Dat dit echte intelligence reports zijn, die door gebrekkige interne controles door een mentaal instabiele 21-jarige werknemer zijn gekopieerd om met z'n Discord vriendjes te delen om stoer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:21:
[...]

Eerder: 21 jaar en dan al een baan bij de US Army inlichtingendienst, met zo'n clearance dat je bij topsecret geheimen kunt. Man, met 21 jaar mogen ze net een budweiser drinken in de US! Wat gaat daar dan fout?
Geen US Army maar Air National Guard. Ik weet niet of dit parttimers of fulltime professionals zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
[...]

Niet topsecret zover ik zelf heb kunnen zien en zie hierboven. Ik ken de wet niet rond het bekijken van dergelijk materiaal dus daar ga ik niet over uitwijden, maar ik heb geen TOP SECRET gezien.
Alleen SECRET/NOFOR.
Note to self: even naar boven scrollen.

Bovendien is er in de USAF ook genoeg werk voor jonge soldaten en lagere rangen in intelligence. Het is een beetje de core business van die lui. Die mensen in de Rivet Joints, de dronepiloten die vanuit hun basis in Amerika over de Zwarte Zee vliegen: allemaal dit soort gasten. En die hebben clearance nodig om hun werk te doen, want zij voeren die informatie in het systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door BeefHazard op 13-04-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik snap niet zozeer wat leeftijd met een screening van doen heeft. Dat hij het verkeerde karakter heeft is een ding, maar leeftijd is dat niet. Ook is het niet zo dat je met een clearance voor bepaalde rubriceringen ineens alle informatie met die markering mag zien, alleen de dingen die voor je werk relevant zijn - dus het is niet een extreem geval ofzo.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
nst6ldr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:33:
[...]

Ik snap niet zozeer wat leeftijd met een screening van doen heeft. Dat hij het verkeerde karakter heeft is een ding, maar leeftijd is dat niet. Ook is het niet zo dat je met een clearance voor bepaalde rubriceringen ineens alle informatie met die markering mag zien, alleen de dingen die voor je werk relevant zijn - dus het is niet een extreem geval ofzo.
Ik bedoel meer dat 21 jaar nog ontzettend jong is, de vraag is of je dan uberhaupt al in staat bent om al je acties helemaal te overzien qua consequenties, en het daarom handig is om zulke jonge mensen in dienst te nemen bij een bedrijf/afdeling waar consequenties van domme acties nogal heftig zijn in potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

olafmol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:37:
[...]
Ik bedoel meer dat 21 jaar nog ontzettend jong is, de vraag is of je dan uberhaupt al in staat bent om al je acties helemaal te overzien qua consequenties, en het daarom handig is om zulke jonge mensen in dienst te nemen bij een bedrijf/afdeling waar consequenties van domme acties nogal heftig zijn in potentie.
Met 21 kan die best al 4 jaar in het leger erop hebben zitten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
YakuzA schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:40:
[...]

En dan ben je nog steeds (maar) 21 jaar. Over het algemeen zijn mensen van 21 jaar wat minder goed in staat om de consequenties van hun gedrag te overzien dan iemand van bv 35+.

Anyway, je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

olafmol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:37:
[...]

Inlichtingenorganisaties zijn inmiddels ook dermate gespecialiseerd dat er genoeg functies zijn waar men op kan inwerken en doorgroeien. Als nieuwe medewerker kan je bijvoorbeeld al beginnen met het markeren van aandachtsgebieden op foto's, silhouetten herkennen, financiele gegevens analyseren, etc. Om dat te doen kom je aan de clearance voor dit soort informatie, maar niet automatisch het eindproduct waarbij er verbanden gelegd zijn tussen alle informatie. Het lekken van één informatiepunt is in dat geval geen ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nst6ldr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:52:
[...]

Inlichtingenorganisaties zijn inmiddels ook dermate gespecialiseerd dat er genoeg functies zijn waar men op kan inwerken en doorgroeien. Als nieuwe medewerker kan je bijvoorbeeld al beginnen met het markeren van aandachtsgebieden op foto's, silhouetten herkennen, financiele gegevens analyseren, etc. Om dat te doen kom je aan de clearance voor dit soort informatie, maar niet automatisch het eindproduct waarbij er verbanden gelegd zijn tussen alle informatie. Het lekken van één informatiepunt is in dat geval geen ramp.
In dit geval lijkt hij toegang te hebben gehad tot het eindproduct: Rapporten voor beleidsmakers. In zekere zin maar goed ook. Het zou nog vervelender zijn als ie documenten had gelekt waarin precies vermeld staat waar de informatie vandaan komt. Nu is het meer de "management samenvatting".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:57
YakuzA schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:40:
[...]
De hersenen groeien nog tot tenminste het 25e levensjaar door. Het stuk wat te maken heeft met zelfbeheersing en zelfsturing groeit het langst door. Oftewel, iemand van 21 heeft gemiddeld gezien minder capaciteit tot zelfcontrole dan iemand van 25.
Nog even los van ervaring die mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Joeridev schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:17:
[...]

Volgens het document zou een generaal de handdoek in de ring willen gooien, om Poetin te saboteren terwijl hij chemotherapie onderging.
Gerasimov is niet zomaar 'een generaal', dat is de generaal die het offensief leidt. Hij is de stafchef van de Russische strijdkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

downtime schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:54:
[...]

In dit geval lijkt hij toegang te hebben gehad tot het eindproduct: Rapporten voor beleidsmakers. In zekere zin maar goed ook. Het zou nog vervelender zijn als ie documenten had gelekt waarin precies vermeld staat waar de informatie vandaan komt. Nu is het meer de "management samenvatting".
Ik hou dat nog even als hypothetisch: de markeringen van de bladzijdes op de foto's heb ik nog niet eerder gezien. Nu zie ik niet vaak documenten met buitenlandse rubricering, maar deze zou wel bijzonder amateuristisch zijn in vergelijking met andere landen - helemaal voor Amerikaanse maatstaven waar men bijvoorbeeld bijna uitsluitend security paper gebruikt.

Maar dan wordt het weer gissen geblazen: heeft hij bijvoorbeeld zelf deze gegevens verzameld en geprint? Maar daar gaan we waarschijnlijk toch geen uitsluitsel van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:58:
[...]

Gerasimov is niet zomaar 'een generaal', dat is de generaal die het offensief leidt. Hij is de stafchef van de Russische strijdkrachten.
Het is inmiddels 5 maart geweest. Gerasimov zit nog op zijn plek en er is niets veranderd sinds 5 maart.

Het wordt nu een soort rat-race naar informatie. De puzzelstukjes liggen er maar wat is waar en wat is alleen een red herring?

Ik ben sceptisch :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

olafmol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:45:
[...]
En dan ben je nog steeds (maar) 21 jaar. Over het algemeen zijn mensen van 21 jaar wat minder goed in staat om de consequenties van hun gedrag te overzien dan iemand van bv 35+.

Ja, das wel duidelijk. :)
Het enige is dat de gemiddelde leeftijd van de US army ruim onder de 30 ligt.
Mensen van 21 met 4 jaar ervaring zullen dus vaker dit soort toegang hebben of krijgen op basis van bewezen dienstjaren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:24:
[...]

Occam's razor. Wat is het meest waarschijnlijke? Dat dit echte intelligence reports zijn, die door gebrekkige interne controles door een mentaal instabiele 21-jarige werknemer zijn gekopieerd om met z'n Discord vriendjes te delen om stoer te doen.
Al met al is het geloofwaardig genoeg om het niet uit te sluiten, al kan dat ook het doel zijn.

Bradley/Chelsey Manning was trouwens mentaal ook labiel. Assange (hoewel geen US citizen) heeft een moeilijke jeugd gehad. Manning kon ook overal bij. Wat ik dan ook opvallend vind is hoe heeft iemand -na Manning- in zo'n kwantiteit geheime documenten weten te exfiltreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:37:
[...]

Wat ik dan ook opvallend vind is hoe heeft iemand -na Manning- in zo'n kwantiteit geheime documenten weten te exfiltreren?
Intelligence wordt ruim gedeeld in de VS. Als je overal in de wereld belangen hebt en het om mensenlevens gaat, vindt men het niet acceptabel als iemand relevante informatie mist om beslissingen te nemen of een dreiging goed in te schatten. Want fouten kunnen levens kosten. Keerzijde is dat een lek ook veel schade kan berokkenen. Dat is gewoon een risico wat ze accepteren.

Na 9/11 kwamen ze er achter dat verschillende overheidsorganisaties de daders in het vizier hadden maar omdat er niet werd gecommuniceerd had niemand genoeg informatie om te begrijpen dat ze in moesten grijpen. De gevolgen zijn bekend. Die fout willen ze niet opnieuw maken, zelfs als het betekent dat informatie soms op straat ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik denk dat ik toch moet gaan accepteren dat dit hele circus echter kan zijn dan ik dacht:

Je werkt in een intellegence rol, maakt fotos van geheime zooi op je aanrecht en vervolgens weten osint liefhebbers je aanrecht op je adres te vinden via fotos op je instagram account.

Echt meer mensen moeten minder op social media pleuren :+

En als je wilt opscheppen bij je online vrienden - beter geen supersecretstuff van je werk voor gebruiken :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:56:
Ik denk dat ik toch moet gaan accepteren dat dit hele circus echter kan zijn dan ik dacht:

Je werkt in een intellegence rol, maakt fotos van geheime zooi op je aanrecht en vervolgens weten osint liefhebbers je aanrecht op je adres te vinden via fotos op je instagram account.
Zag al de grap voorbij komen dat dit echte "counter" intelligence is. Als je dit hele verhaal zou opschrijven als filmscript zou het als ongeloofwaardig zijn weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
olafmol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:45:
[...]

Ik vind dat altijd zo'n drogreden. Je krijgt dan ook argumenten dat je prefrontale cortex pas uitgerijpt is na je 26e jaar enz. Op oudere leeftijd zie je juist weer dat het brein minder plastisch is en cognitieve stoornissen worden steeds duidelijker. Dus, je hebt misschien maar een hele beperkte periode in het leven dat je cognitief optimaal functioneert.

We hebben in Nederland besloten dat 18 jaar volwassen is en dat je stemrecht hebt en dat je als een volwassen persoon berecht mag worden. In de VS is het misschien 21 jaar. Als we vinden dat je onder de 26 jaar niet goed kunt nadenken, moet je ook mensen geen stemrecht geven en ook niet gaan berechten als een volwassen persoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:57
@honey het gaat niet over goed nadenken. Het gaat over niet even goed de gevolgen doordenken/inzien als een 30 jarige bijv. zou doen. De hele kwestie staat verder ook gewoon los van wel of geen stemrecht. Dat is een basiswaarde van de democratie en daar moet je dealen met wat je krijgt in de bevolking. Dat is niet het geval met inlichtingen! Daar kan je prima een selectie doen op basis van bijv. een specifieke mentale test (waar dan jongeren vaker op zullen uitvallen) voordat je toegang krijgt tot gevoelige informatie. De enige loophole in een democratie is dan nog dat die 21 jarige democratisch kan worden gekozen en in een commissie komt die die toegang ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Deze Jack Teixeira bleek als systeembeheerder bij de Nationale Garde verantwoordelijk voor communicatieapparatuur op een luchtmachtbasis in Massachusetts. Hij was sinds 2019 in dienst en had als Airman 1st Class een lage rang.
Aldus dit nachtelijke artikel van NOS

https://nos.nl/collectie/...ir-schade-nog-niet-bekend

Dit zou de vacature zijn (gevonden via Reddit):

https://www.airforce.com/...e/cyber-transport-systems

De vereiste leeftijd is tussen de 17 en 39. (Ach wat jammer, ik mag al niet meer ouwe lul :+)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In elke moderne oorlog zijn er tienduizenden handjes nodig om top geheim materiaal te verwerken en verspreiden. Al dit werk alleen maar laten doen door volledig gescreende en bewezen loyale mensen laten doen is onmogelijk, die heb je juist nodig voor het maken van die documenten, niet om ze uit te tikken, in enveloppen te stoppen en die enveloppen het hele land door te sturen. En ook heb je tieners met uitzonderlijke skills die je nodig hebt.

https://www.bbc.com/news/av/uk-50840818
Codes breken in Bletchley Park op je 17de

Wikipedia: Theodore Hall
Aan het Manhattan Project meewerken op je 18de

Wat er nu is en toen niet is een mogelijkheid met de hele wereld te communiceren. Al die typistes, koeriers en telegrafisten uit WO2 of Korea zouden graag opscheppen met hun kennis maar hadden geen wildvreemden achter anonieme usernames om dat mee te doen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
Caelorum schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:11:
Daar kan je prima een selectie doen op basis van bijv. een specifieke mentale test (waar dan jongeren vaker op zullen uitvallen) voordat je toegang krijgt tot gevoelige informatie.
Ik denk dat het een prima suggestie is, gezien er ook hoog bejaarde mensen aan de top staan van de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:56:

[Embed]

Echt meer mensen moeten minder op social media pleuren :+

[Embed]

En als je wilt opscheppen bij je online vrienden - beter geen supersecretstuff van je werk voor gebruiken :7
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ftneao9WwAEu1X9?format=jpg&name=large

De match (met de drie witte punten en één zwart) past maar op exact één manier. Dat is precies op het punt waar géén tafel zit op de ene foto, maar wél op de andere. Het kan nog steeds dezelfde tafel zijn, begrijp me niet verkeerd. Echter dit is geen sluitend bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:07
Ik hoop dat het werkelijk om een 'operation mincemeat' actie gaat. Dat deze actie daadwerkelijk Oekraïne zou schaden, laat staan mensenlevens kosten of nog erger een eventueel front zou kosten zou verschrikkelijk zijn.

Ik vind het ook absurd dat z'n random idioot bij die documenten kan komen. Je zou toch verwachten dat enkel mensen met betrekking tot de operatie in Oekraïne bij die documenten kunnen, maar dat is dus klaarblijkelijk niet zo.

Zijn die documenten nu trouwens nog altijd online? Zoja waar kan je die bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

-tom-562

Oliesjeik

Rubberen schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:57:
Ik hoop dat het werkelijk om een 'operation mincemeat' actie gaat. Dat deze actie daadwerkelijk Oekraïne zou schaden, laat staan mensenlevens kosten of nog erger een eventueel front zou kosten zou verschrikkelijk zijn.

Ik vind het ook absurd dat z'n random idioot bij die documenten kan komen. Je zou toch verwachten dat enkel mensen met betrekking tot de operatie in Oekraïne bij die documenten kunnen, maar dat is dus klaarblijkelijk niet zo.

Zijn die documenten nu trouwens nog altijd online? Zoja waar kan je die bekijken?
Mochten ze nog online staan lijkt het mij niet wenselijk om ze continu de revue te laten passeren...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Volgens het NYT artikel zijn de documenten uiteindelijk door een 17-jarige Californiër verder verspreid. Vervolgens zijn ze op Russische Telegram kanalen terecht gekomen. De documenten die wijdverspreid zouden zijn, zouden authentiek zijn maar ook op wezenlijke details zijn aangepast (zoals bijv RU en UA casualties). Het ligt voor de hand dat Russische Telegrammers het hebben aangepast. Ik denk dat de FBI even moet gaan babbelen met deze 17-jarige CA resident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Jerie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:06:
Volgens het NYT artikel zijn de documenten uiteindelijk door een 17-jarige Californiër verder verspreid. Vervolgens zijn ze op Russische Telegram kanalen terecht gekomen. De documenten die wijdverspreid zouden zijn, zouden authentiek zijn maar ook op wezenlijke details zijn aangepast (zoals bijv RU en UA casualties). Het ligt voor de hand dat Russische Telegrammers het hebben aangepast. Ik denk dat de FBI even moet gaan babbelen met deze 17-jarige CA resident.
Volgens het originele artikel zaten er al Russen (en Ukrainers) in het besloten discord kanaal van “OG”, en dat was ook bij iedereen bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:11:
[...]

Volgens het originele artikel zaten er al Russen (en Ukrainers) in het besloten discord kanaal van “OG”, en dat was ook bij iedereen bekend.
Dat staat niet in het NYT artikel:
The documents, they said, started to get wider attention only when one of the teenage members of the group took a few dozen of them and posted them to a public online forum. From there they were picked up by Russian-language Telegram channels and then The Times, which first reported on them.
En het Bellingcat artikel:
Bizarrely, the Discord channels in which the documents dated from March were posted focused on the Minecraft computer game and fandom for a Filipino YouTube celebrity. They then spread to other sites such as the imageboard 4Chan before appearing on Telegram, Twitter and then major media publishers around the world in recent days.
Daarna heeft het Bellingcat artikel het over het kanaal Donbas Devushka (= Russisch voor jonge vrouw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:21:
[...]

Dat staat niet in het NYT artikel
Maar wel in het WP artikel. Dat zegt dat die 21-jarige niet alleen de documenten lekte maar ook de beheerder van die besloten groep was. En dat ie wist (omdat ie de mensen zelf toeliet) dat er ook Oekrainers en Russen in die groep zaten. Dat wil overigens niet zeggen dat die Oekrainers en Russen de documenten ook verspreid hebben. Veel mensen in de groep begrepen (volgens de mensen waar WP mee sprak) gewoon niet dat het om belangrijke documenten ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Jerie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]

De match (met de drie witte punten en één zwart) past maar op exact één manier. Dat is precies op het punt waar géén tafel zit op de ene foto, maar wél op de andere. Het kan nog steeds dezelfde tafel zijn, begrijp me niet verkeerd. Echter dit is geen sluitend bewijs.
Het toeval wil dat ik ook zo'n keukenblad heb (niet zelf gekozen ;)). Als je wil kan ik wel een paar matches voor je vinden hier ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Brent schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:32:
[...]

Het toeval wil dat ik ook zo'n keukenblad heb (niet zelf gekozen ;)). Als je wil kan ik wel een paar matches voor je vinden hier ;)
Als je die dan op instagram zit en je documenten gaat lekken via Discord maak je wel kans dat men het gaat zien als potentieel bewijs dat je degene bent die het gelekt heeft :+ context maakt volgens mij wel uit in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Dat kan ik dus ook zeker niet doen :P Maar, zeker met die resolutie, is matches vinden niet lastig, dat kan ik iedereen beloven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Twee keer usual suspect Hongarije, sorry, maar het moet weer even.

Volkskrant artikel dat niet is te delen (sorry 2)
https://www.volkskrant.nl...he-spionnenbank~bf67b78d/

1. Hongarije trekt zich na Amerikaanse sancties terug uit ‘Russische spionnenbank’
In teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3" werd nog gemeld dat Hongarije tot het laatst aan de betrokkenheid bij de International Investment Bank (IIB) heeft vastgehouden. Dit ondanks het feit dat de IIB inmiddels als een sanctie omzeil vehikel was gemarkeerd en andere landen als Bulgarije, Tsjechië, Roemenië en Slowakije naar aanleiding hiervan hun participatie in de bank hebben opgezegd.

Positief is nu dat, zij het onder Amerikaanse druk, Hongarije zich nu ook uit de IIB terugtrekt, al is het schoorvoetend en figuurlijk wat met de staart tussen de billen:
Hongarije wilde dat toen nog niet, maar gaat onder Amerikaanse druk toch overstag, hoewel het woensdag nog zei dat niet te zullen doen.
De bank heeft een curieuze rol gehad in de interactie tussen Rusland en het westen. IIB heeft wel alle kenmerken als beïnvloedingsvehikel van Rusland, de EU beïnvloedend. Hongarije deed zichzelf hierbij een blinddoek op, samenvattend uit het artikel:
  • In 1970, in de sovjettijd werd de IIB opgericht als ontwikkelingsbank voor communistische landen
  • Na de val van de sovjet unie verloor de bank zijn reden van bestaan.
  • Hongarije heeft/had circa 25% van de aandelen, Rusland 47%.
  • Hongarije is nota bene al eerder, ook onder Orban, uit de IIB gestapt
  • In 2012 werd de bank nieuw leven in geblazen [...] Hongarije weer aandeelhouder.
  • De IIB stond toen onder leiding van Nikolay Kosov die zelf zo ook zijn relaties heeft.
  • Zo was de vader van Nikolay Kosov de belangrijkste man van de KGB in Boedapest
  • En de moeder van Nikolay Kosov was (aldus Rusland) een van de buitengewoonste spionnen van de 20ste eeuw
  • Zelf zou Kosov een verleden hebben binnen de inlichtingendiensten, maar dat ontkent hij (Hij was daarvoor natuurlijk te druk met zijn opleiding tot bankdirecteur).
  • De IIS is een broeinest van spionageactiviteiten, volgens de VS.
  • Opmerkelijk is dat in 2019 de IIS haar hoofdkantoor verplaatst van Moskou naar Boedapest.
  • Hierbij was het om een of andere reden nodig de organisatie in Hongarije immuniteit van strafvervolging te geven. De bank werd simpelweg tot diplomatiek terrein verklaard
  • Ook (financieel) toezicht op de bank was volgens Hongarije niet nodig.
  • Met het bovenstaande werden alle voorwaarden geschapen voor een florerende hub van waaruit Russische inlichtingenagenten hun activiteiten konden ontplooien.
  • Die spionage activiteit is nooit aangetoond, wel bestond er rond die tijd bij Rusland behoefte aan een nieuwe dekmantel daarvoor in Europa.
Inmiddels staat de bank bijkans op omvallen. De bank is geraakt door de EU sancties en landen hebben hun handen van de bank afgehaald. Wat er met het hoofdkantoor gaat gebeuren gaan we nog meemaken.

Tsja, en dan denk je, Hongarije houdt zich even laag, laat alles even over zich heen komen en doet in ieder geval een week even zijn best niet teveel op te vallen.

Maar nee, Orban kwaakt weer enkele nieuwe onwelgevallige gedachtes de publieke ruimte in. Waarom? Misschien gefrustreerd door de kous op de kop over de IIB wil hij laten zien dat hij niet zich laat piepelen. Hij zegt wat hij denkt... of andersom. Een dergelijke uitspraak ben ik inmiddels een Orbannetje gaan noemen.

2. Hungarian Prime Minister Viktor Orbán has made another controversial statement against Ukraine

Van de New Voice of Ukraine kunnen we het volgende optekenen, de site haalt hierbij de Hongaarse krant Magyar Nemzet aan:
“Ukraine is an economically defunct country,” he said.

“The question is whether we’ll save Ukraine. The war will end as soon as the United States and the European Union decide to stop financing the Ukrainian state.”

Orbán claims that taxpayers of EU countries allegedly pay salaries and pensions to Ukrainians.

“We support their government and health care,” he said.

“It’s obvious that such a situation cannot last in the long term.”
De reacties vanuit Rusland en Oekraine hierop zijn bijna op voorhand uit te tekenen, ditmaal wel direct van de New Voice of Ukraine:

Rusland
Deputy Chair of Russia’s Security Council and former president Dmitry Medvedev immediately praised Orbán’s absurd statements, calling him “brave and precise man.”

Medvedev also reiterated his fantasies about the “disappearance of Ukraine” as soon as “Western funding runs out.”
Oekraïne
Ukraine’s Foreign Ministry reacted to Orbán’s statements, calling them “anti-Ukrainian.”
Maar binnen de Hongaarse overheid ontstaat wel een schisma (hoop?):
Foreign Ministry spokesperson Oleg Nikolenko called on the Hungarian prime minister to “face the obvious truths.” “Supporting Ukraine is not charity,” he wrote on Facebook.
Wanneer maakt Hongarije zelf, of desnoods de EU een einde aan deze klucht?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De Rosatom loophole wordt ook langzaam aan gesloten:
https://www.gov.uk/govern...-to-isolate-putins-russia
New nuclear fuel agreement alongside G7 seeks to isolate Putin's Russia

Agreement reached at the Nuclear Energy Forum at the G7 in Sapporo, Japan

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:12:
[...]
Ik schreef daar van het weekend al over - er is ophef over de verkoopplannen van ATACMS aan andere landen, waarbij zeker opgemerkt moet worden dat ze nog geproduceerd moeten worden. Dat UA ze niet krijgt heeft zover wij weten politieke redenen en een generaal die steeds herhaalt dat de VS ze voor eigen voorraad moet houden. Nu zou dat een beetje een kulargument kunnen zijn als je er een handvol geeft voor een specifiek doel, laten we zeggen een brug.

Maar stel het komt tot een offensief naar het zuiden, dan blijken ze ze wellicht gewoon te hebben - je wilt de brug natuurlijk uitschakelen op een tactisch moment. Er lijkt nu gewoon even geen momemtum te zijn, maar we zien allemaal wel dat de som van alle toegezegde en geleverde NAVO spullen in UA nergens te bekennen is.

Ik zie wel mondjesmaat beelden van forse troepenconcentraties, materieel en bewegingen - maar geen idee waar en hoe oud de beelden zijn. Tis knap dat het in het mobieltjestijdperk zo goed verborgen blijft.
Er zijn idd gossip die rond gaat dat ATACMS niet gestuurd word om China niet teveel in het harnas te jagen.

Verder gaat Polen nu weer verder met de vliegtuigcrash uit het verleden op Rusland te blamen:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:10:

Verder gaat Polen nu weer verder met de vliegtuigcrash uit het verleden op Rusland te blamen:
[Twitter]
In de comments staat dat dat PiS propaganda (conspiracy theory) is, en dat er verkiezingen aanstaande zijn.

De piloot wilde niet elders landen, en die zette door. Lijkt me dat daar de oorzaak ligt. Zie ook dit Wikipedia artikel Wikipedia: Smolensk air disaster

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Een duitser en een nederlander ontmoeten elkaar bij een oorlogsmuseum...

...enfin, bekijk de tweet en video maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:40

Sebje

Makelaartje

Rusland kiest de kant van Iran met deze vliegtuigdeal. Een duidelijk signaal richting Israel dat nog steeds niet echt partij kiest in het conflict tussen Rusland en Oekraine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
nst6ldr schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:27:
Een duitser en een nederlander ontmoeten elkaar bij een oorlogsmuseum...

...enfin, bekijk de tweet en video maar.

[Twitter]
Het is mijn ervaring dat het het best is in geval van zulk conflict met een buitenlander altijd naar het Nederlands te schakelen. Vaak is de verwarring die dat schept al voldoende om de opportunistische ruziezoeker te doen afdruipen. En in dit geval meer dan gerechtvaardigd, want deze Moskoviet mag op meer manieren dan 1 merken dat hij niet in het Reich is, maar in het vrije westen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Waarom loopt iedereen daar met een telefoon in de lucht. Haha. Wat een klucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:21:
[...]

Het is mijn ervaring dat het het best is in geval van zulk conflict met een buitenlander altijd naar het Nederlands te schakelen. Vaak is de verwarring die dat schept al voldoende om de opportunistische ruziezoeker te doen afdruipen. En in dit geval meer dan gerechtvaardigd, want deze Moskoviet mag op meer manieren dan 1 merken dat hij niet in het Reich is, maar in het vrije westen.
Er zijn landen in de wereld waar als men Nederlands hoort, men denkt dat je Duits praat. Hetzelfde type land dat Nederland of Duitsland niet eens aan kan wijzen op een wereldkaart. Al konden ze daar vroeger bij De Vakantieman ook wat van.

Op zich is het opnemen handig ivm bewijslast bij een eventueel handgemeen (daarbij moet je wel rekening houden met de dagwaarde van het apparaat waarmee je opneemt, en of het realtime is, en of de stream ook wordt opgeslagen).

Het beste kun je niet provoceren of de discussie aangaan. Dan kan hij ook niet zeggen uitlokking. Maar bijvoorbeeld wel zeggen tegen je kinderen dat deze meneer abnormaal verdrag vertoont of heel erg boos is. De tekening van de tank is een provocatie; die weghalen (ook al is er ook vrijheid van meningsuiting, dat houdt nog niet in dat je mag trollen/provoceren) lijkt me verstandig, al zou je het ook kunnen melden bij de receptionist. Wat zijn verbale reactie daarop is, is irrelevant. Zolang hij met z'n poten van je afblijft.

Er valt ook iets te zeggen van de confrontatie aangaan met van die Russische blaaskaken (zie de RU toeristendiscussie). Maar negeren is niet een afgang; integendeel. Zeker niet wanneer je de buit al binnen hebt (de tekening).

(Verder is het natuurlijk enorm ironisch gezien wat RU zoal uitvoert het afgelopen jaar. Maar dat gaat voorbij aan iemand die brainwashed is. Ik denk dat het zonde is van je energie om in zo iemand tijd te steken. Je hebt er niets aan; het is geen discussie waarin enige partij voor rede vatbaar is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Klinkt toch wel als een flinke stap voor Zuid-Korea:
https://www.reuters.com/w...y-aid-ukraine-2023-04-19/
SEOUL, April 19 (Reuters) - South Korea might extend its support for Ukraine beyond humanitarian and economic aid if it comes under a large-scale civilian attack, President Yoon Suk Yeol said
en 2e bron met minder tekst afscherming :)
https://www.ukrinform.net...g-weapons-to-ukraine.html

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 19-04-2023 08:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Large scale civilian attack. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Yoon also said that his government is looking for ways to help rebuild Ukraine, just as South Korea received international aid during the Korean War in 1950-1953.
Is een mooi punt. En concreet geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:57:
[...]

Er is natuurlijk de vrees dat de Oekraiense luchtafweerraketten langzamerhand opraken en dat de Russische luchtmacht komende zomer veel actiever zal worden boven Oekraine. En de Russen kennende zullen ze hoofdzakelijk burgers en civiele infrastructuur gaan bombarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:41:
[...]

Er is natuurlijk de vrees dat de Oekraiense luchtafweerraketten langzamerhand opraken en dat de Russische luchtmacht komende zomer veel actiever zal worden boven Oekraine. En de Russen kennende zullen ze hoofdzakelijk burgers en civiele infrastructuur gaan bombarderen.
Zou kunnen. Mijn punt is eigenlijk dat die large scale aanvallen al plaats hebben gevonden: in ieder geval de shaheds vielen lukraak burgerdoelen aan. Het is mij dan ook niet duidelijk waar Zuid-Korea de grens trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:20:
[...]
Zou kunnen. Mijn punt is eigenlijk dat die large scale aanvallen al plaats hebben gevonden: in ieder geval de shaheds vielen lukraak burgerdoelen aan. Het is mij dan ook niet duidelijk waar Zuid-Korea de grens trekt.
Het is een politiek statement dat ze hun visie aanpassen.
Van helemaal uitsluiten naar mogelijk wel sturen.

Voor Zuid-Korea is dat een flinke stap, waar ook de publieke opinie zal meespelen.
Het gaat meer om de politieke verschuiving dan de exacte invulling van de woorden.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[...]

De westerse bondgenoten houden rekening met een scenario dat Putin alles uit de kast zal halen om het Oekraïens tegenoffensief te stoppen:

Westen bereidt zich erop voor dat Poetin "alle middelen die hij nog heeft" zal gebruiken in Oekraïne

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
YakuzA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:34:
[...]

Voor Zuid-Korea is dat een flinke stap, waar ook de publieke opinie zal meespelen.
Het gaat meer om de politieke verschuiving dan de exacte invulling van de woorden.
En het is natuurlijk ook gelijk een waarschuwing richting rusland. Z-Korea kan best veel support leveren en de koreanen zijn er ook goed in om snel op te schalen als ze dat nodig vinden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:38:
[...]

De westerse bondgenoten houden rekening met een scenario dat Putin alles uit de kast zal halen om het Oekraïens tegenoffensief te stoppen:

Westen bereidt zich erop voor dat Poetin "alle middelen die hij nog heeft" zal gebruiken in Oekraïne
Rusland kennende zullen ze pas na het tegenoffensief weer de volgende mobilisatie ronde starten, net zoals de vorige keer rondom kharkiv ;)

(beetje zoals de nederlandse politiek, eerst alles laten falen zodat je aan je achterban kan verkopen dat je nu toch echt wel iets eraan moet gaan doen)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

[...]

zoals @downtime al uitlegt, burgerslachtoffers in Ukraine.

Het eerst stukje tekst leest zeker wat ongelukkig, maar als je doorleest dan wordt het wat beter uitgelegd.

Meer burgerslachtoffers zet de deur open voor militaiere hulp bovenop de humanitaiere en financiele steun.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:17
YakuzA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:34:
[...]

Dat werd door Rusland ook wel zo ontvangen, geloof ik. In het Guardian-liveblog werd al opgetekend dat Medvedev gelijk dreigde Noord-Korea te gaan voorzien van de modernste Russische wapens, mocht Zuid-Korea iets gaan leveren.

Toch ook weer een vrij matig dreigement, als je bedenkt dat Rusland volgens de geruchten juist munitie van Noord-Korea probeerde te kopen en het modernste wapentuig van Rusland praktisch vaporware blijkt. Maar ik wens ze heel veel succes als ze de leveringen van hun wapenindustrie voortaan deels naar Noord-Korea willen sturen, natuurlijk, ipv linea recta naar een sloophoop in Oekraïne. Hoe armetieriger het Russische front bevoorraad wordt, hoe beter, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Twam schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:13:
[...]
Dat werd door Rusland ook wel zo ontvangen, geloof ik. In het Guardian-liveblog werd al opgetekend dat Medvedev gelijk dreigde Noord-Korea te gaan voorzien van de modernste Russische wapens, mocht Zuid-Korea iets gaan leveren.

Toch ook weer een vrij matig dreigement, als je bedenkt dat Rusland volgens de geruchten juist munitie van Noord-Korea probeerde te kopen en het modernste wapentuig van Rusland praktisch vaporware blijkt. Maar ik wens ze heel veel succes als ze de leveringen van hun wapenindustrie voortaan deels naar Noord-Korea willen sturen, natuurlijk, ipv linea recta naar een sloophoop in Oekraïne. Hoe armetieriger het Russische front bevoorraad wordt, hoe beter, lijkt me.
De SU-35's die voor Egypte bedoeld waren, zijn schijnbaar al in Iran gespot.
(kennelijk in ruil voor Shaheds)

Dus het wordt idd weer een globale wapen shuffle.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

XWB schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:09:
Zweden wil voor juli lid van de NAVO worden:
[...]
Benieuwd wat voor eisen Turkije nog heeft liggen, weet iemand dat?
Gaat helemaal lukken.
De Turkse verkiezingen zijn op 14 Mei.
Of Erdogan is dan weg gekozen, en de tegenstander ontvangt Zweden met open armen.
Of Erdogan heeft gewonnen en maakt Zweden hem ineens helemaal niet meer uit.

Voor de datum:
Volkskrant
De Turkse verkiezingen vinden plaats op 14 mei, in een nieuwe realiteit
Turkije gaat zondag 14 mei naar de stembus om een parlement en een president te kiezen. Dat zei president Recep Tayyip Erdogan woensdag in een toespraak tot parlementariërs van zijn AK-partij. ‘De natie zal op 14 mei doen wat nodig is, als God dat wil’, aldus Erdogan.
[...]
[...]
Wat Erdogan nu te doen staat, is als de wiedeweerga laten zien dat hij in staat is de verwoeste steden weer op te bouwen en de overlevende slachtoffers van de aardbeving een huis en een fatsoenlijk leven terug te geven. Ook zal hij op een geloofwaardige wijze moeten aantonen dat de overheid vanaf nu wél ernst zal maken met het naleven en controleren van de bouwvoorschriften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

rapture schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:57:
[...]
Wat kan het Westen eraan doen? Het beleid veranderen naar "Wij willen dat Oekraïne de oorlog wint". Tot nu toe is "We geven Oekraïne alles dat het nodig heeft", "We helpen Oekraïne zo lang als het nodig is",... onvoldoende voor een militair, want is er geen doelstelling. "To do what?" We moeten durven de doelstelling op "To win and expel Russia from Ukraine." zetten en dat zal automatisch tot totaal andere hoeveelheden aan steun, bewapening,... vanuit het Westen leiden.
[...]
Dan hoor je hoe een Amerikaan oneens met Veldheren zijn. "De Krim ligt erg gevoelig voor de Russen en is militair erg moeilijk" klinkt voor een Amerikaan als "Dat is wat Putin wilt dat de wereld denkt. Z'n leger faalt hem, maar z'n war of words is aan het winnen. Als mensen aannemen/geloven dat als hij terrein veroverd heeft, dan heeft hij officieel gewonnen. Als we hem nooit testen, dan laten we hem altijd winnen.".
Dit is trouwens ook in dat in teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4" aangehaalde onderzoek herkenbaar. CSIS claimt onafhankelijk te zijn en tracht vrij te blijven van politiek beladen standpunten. Het rapport had vooral als oogpunt om maatregelen te onder zoeken hoe Rusland verder is te ontmoedigen om technologie uit het buitenland binnen te smokkelen. Een van haar aanbevelingen zei echter ook iets over het niveau van leveringen uit het westen voor Oekraïne;
Continue supplying Ukraine with higher-end military equipment at a pace that exceeds Russia’s production rate, which will make it harder for Russia to maintain an attritional war.
Een dergelijk advies resulteert niet bepaald in kortdurend conflict met een zekere uitkomst. Een dergelijke aanbeveling levert nog steeds een lange conflictduur op met een hierdoor onzeker resultaat. Ook is de doelstelling "make it harder for Russia to maintain an attritional war" bescheiden te noemen. Waarom NCIS zo adviseert is voor mij speculeren. Het komt wel behoorlijk overeen met het standpunt dat de Amerikaanse overheid huldigt.

Haar claim om onafhankelijkheid wil nog niet zeggen dat het instituut niet veel relaties onderhoudt met de Amerikaanse overheden. Dit is niet heel raar, omdat ook oud politici bij het instituut werken en daarom hun netwerken zullen hebben. Een mogelijkheid is dat het NCIS hierdoor haar aanbeveling onwillekeurig zelf modereert. Een andere reden voor een dergelijk gematigd advies is omdat NCIS zo haar best doet om een neutraal standpunt te kiezen het instituut bijna geen polarisatie in haar adviezen kan toelaten. Het instituut zoekt een advies dat door beide Amerikaanse politieke stromingen acceptabel is. In Nederland heet zoiets "Vleesch Noch Visch".

Het maakt de onderzoeken van het NCIS niet minder waardevol, maar misschien de adviezen even door een filter laten passeren. Dit wilde ik nog even delen. Gisteren had ik mijzelf wat verbaast over die aanbeveling. Maar de gematigde houding van de Amerikaanse overheid geeft het wel context.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ook de Atlantic Council spreekt zich uit voor een zo spoedig mogelijk lidmaatschap van de Oekraïne bij de NAVO. Want laten we wel wezen, naast het terugveroveren van het Oekraïense grondgebied zou een lidmaatschap van Oekraïne bij de NAVO het faillissement van de Russische oorlog in Oekraïne bewijzen.

NATO should offer Ukraine a membership plan now

Het voortbestaan van Oekraïne wordt even losgetrokken van de fysieke oorlog, en de grondgebied kwestie:
While the coalition of allies and partners supporting Ukraine has been highly effective in providing operational support, it has not had the same degree of effectiveness in undermining Russia’s strategic goal of ending Ukraine’s independence. Ultimately, ensuring that Ukraine maintains its sovereignty over the long term will require Ukraine’s membership in NATO, as that would provide the country with the same critical security support that the Alliance currently provides for its members.

Though it is improbable that Ukraine would be admitted into NATO during the ongoing war with Russia, the Alliance should provide Ukraine with a membership action plan that makes clear that over the long term, Ukraine’s sovereignty is of critical consequence to NATO, its members, and democracy in Europe. Recently, media reports have indicated that the United States (and some other allies) currently do not support such an approach; but, considering today’s geopolitics and NATO’s values, offering a membership action plan is the most effective and appropriate response to the challenge Russia presents.
Een dergelijk membership action plan maakt het weer een stuk moeilijker voor de Russische overheid om zich tegenover haar bevolking geloofwaardig te houden. Het wegkeren van Oekraïne van Rusland wordt er nog meer onherroepelijk mee. En dat lidmaatschap is nu precies hetgeen wat Rusland met die oorlog heeft trachten te voorkomen. Dit maakt de oorlog daarom contraproductief, met een nederlaag voor de Russische overheid ten overstaan van de Russen.

En nota bene, Duitsland ging Oekraïne eerder voor, wat het niet zal zijn vergeten:
....Rather, it is precisely because Ukraine would still be under threat that it should be allowed to join the Alliance. NATO’s fundamental role is to protect the sovereignty of its members—democratic transatlantic nations—particularly when they are at risk. NATO was established in 1949 for precisely that reason in the face of the threat from the Soviet Union. When West Germany joined in 1955, it was one half of a divided country and was facing a formidable aggregate of Warsaw Pact forces located just across the border. The benefits to democracy of Germany joining the Alliance ultimately outweighed the risks of war, and those risks were reduced, not increased, by the prospect of collective defense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:46:
Ook de Atlantic Council spreekt zich uit voor een zo spoedig mogelijk lidmaatschap van de Oekraïne bij de NAVO. Want laten we wel wezen, naast het terugveroveren van het Oekraïense grondgebied zou een lidmaatschap van Oekraïne bij de NAVO het faillissement van de Russische oorlog in Oekraïne bewijzen.

NATO should offer Ukraine a membership plan now

Het voortbestaan van Oekraïne wordt even losgetrokken van de fysieke oorlog, en de grondgebied kwestie:

[...]

Een dergelijk membership action plan maakt het weer een stuk moeilijker voor de Russische overheid om zich tegenover haar bevolking geloofwaardig te houden. Het wegkeren van Oekraïne van Rusland wordt er nog meer onherroepelijk mee. En dat lidmaatschap is nu precies hetgeen wat Rusland met die oorlog heeft trachten te voorkomen. Dit maakt de oorlog daarom contraproductief, met een nederlaag voor de Russische overheid ten overstaan van de Russen.

En nota bene, Duitsland ging Oekraïne eerder voor, wat het niet zal zijn vergeten:

[...]
West-Duitsland ging Oekraïne voor. Dat is een belangrijke nuancering. Bovendien was er geen oorlog tussen Oost- en West-Duitsland. Er was de Koude Oorlog, natuurlijk. Maar niet een full-scale war zoals hier het geval.

Na een tijdelijke vrede zou je best kunnen zeggen: West-Oekraïne komt morgen bij de NATO. Maar daarmee neem je ook wel definitief afscheid van het stuk dat dan Oost-Oekraïne zou heten. Bovendien moet je het ook intern kunnen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jerie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:02:
[...]

West-Duitsland ging Oekraïne voor. Dat is een belangrijke nuancering. Bovendien was er geen oorlog tussen Oost- en West-Duitsland. Er was de Koude Oorlog, natuurlijk. Maar niet een full-scale war zoals hier het geval.

Na een tijdelijke vrede zou je best kunnen zeggen: West-Oekraïne komt morgen bij de NATO. Maar daarmee neem je ook wel definitief afscheid van het stuk dat dan Oost-Oekraïne zou heten. Bovendien moet je het ook intern kunnen verkopen.
Dit NATO (onderhandelings.....)punt heeft als valkuil dat het als hefboom gebruikt gaat worden in onderhandelingen om gebiedsdelen van Oekraïne "uit te ruilen" tegen een NATO lidmaatschap. Een escape scenario voor VS en Rusland. Oekraïne maakt dit in mijn ogen wel de verliezende partij (over wiens hoofd wordt besloten). Dit is een wat zwart-witte voorstelling van zaken. Ook is het de vraag of in de tijd het een wel aan het andere is te koppelen.

The Atlantic Councel blijft op zich netjes weg bij die koppeling, al heb je met die associatie een punt. Framing? Dat gaat mij in dit geval net even te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die Trumpianen blijven iig druk.
A group of 19 far-right Republicans on Thursday sent an official letter to President Joe Biden in which they laid out pro-Russian narratives and called on the U.S. government to stop sending military aid to Ukraine.
https://www.ukrinform.net...nding-aid-to-ukraine.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
teacup schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:30:
[...]

Dit NATO (onderhandelings.....)punt heeft als valkuil dat het als hefboom gebruikt gaat worden in onderhandelingen om gebiedsdelen van Oekraïne "uit te ruilen" tegen een NATO lidmaatschap. Een escape scenario voor VS en Rusland. Oekraïne maakt dit in mijn ogen wel de verliezende partij (over wiens hoofd wordt besloten). Dit is een wat zwart-witte voorstelling van zaken. Ook is het de vraag of in de tijd het een wel aan het andere is te koppelen.
Datzelfde zat ik ook te bedenken. Dan krijg je de NATO versus Rusland aan de onderhandelingstafel: "als wij beloven dat Oekraine niet bij de NATO komt, en wij stoppen met wapens leveren, dan verlaten jullie de Oekraine (maar vooruit, de Krim mogen jullie dan houden)"

Is wat simpel gezegd, maar zo iets lijkt mij best een aannemelijke uitkomst. Kan Zelensky wel de Krim willen terugveroveren, maar dat gaat zonder wapenleveranties vanuit het westen nooit gebeuren, lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

vanaalten schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:39:
[...]

Datzelfde zat ik ook te bedenken. Dan krijg je de NATO versus Rusland aan de onderhandelingstafel: "als wij beloven dat Oekraine niet bij de NATO komt, en wij stoppen met wapens leveren, dan verlaten jullie de Oekraine (maar vooruit, de Krim mogen jullie dan houden)"

Is wat simpel gezegd, maar zo iets lijkt mij best een aannemelijke uitkomst. Kan Zelensky wel de Krim willen terugveroveren, maar dat gaat zonder wapenleveranties vanuit het westen nooit gebeuren, lijkt mij.
Probleem is dan dat Putin zich elke keer niet aan afspraken weet te houden. Dus voor UA zal er iets van een bescherming moeten komen voor de toekomst. Hetzij door UA zelf vol te stoppen met wapens, hetzij UA onder een beschermingsparaplu brengen. Anders hebben we over 5 a 10 jaar weer hetzelfde.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
De Russische verhoudingen met Duitsland zullen de komende tijd er niet fijner op gaan worden.

Rusland was van plan om Wagenknecht, voormalig leidster van de Linken samen te laten gaan werken met de AFD om een nieuwe partij te starten, welke uiteraard de steun in Duitsland voor Oekraïne moest doen afnemen.

Wagenknecht hield laatst al op een "vredesdemonstratie" in Berlijn waar ook allerlei extreem-rechtsen rondliepen. Ze overwoog inderdaad ook al uit de Linken te treden om een eigen partij op te richten.

Dat verraderlijke loeder moeten ze met pek en veren Berlijn uit schoppen.

Nu nog even het rekeningetje van Thierry boven water, en de wereld is weer wat heler.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Pagina: 1 ... 25 ... 127 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid