Ik heb diverse after action reports en onderzoeken gelezen over deze fascinerende gebeurtenis en met dit erbij in m'n achterhoofd zie ik weer hetzelfde riedeltje terugkomen: We onderschatten de Russische intenties en oprechtheid structureel en overschatten hun militaire capaciteiten.
Want als dit klopt is de VS door het oog van de naald gekropen zonder dat ze het wisten, door een bijzonder slechte uitvoering en inzet door die Wagner troepen. De VS heeft nota bene Rusland gebeld met het verzoek ze terug te roepen waarop Rusland doodleuk zei dat ze niet onder hun commando vielen. Na airsupport, artillerie en direct contact met de aanvallende Wagner troepen stond praktisch niemand meer overeind.
Voor de liefhebbers hier een van de
vele artikelen over dit voorval - zonder paywall.
Zo'n 40 Amerikaanse troepen tegen pakweg 500 Wagnerites en vrienden - naar schatting 200-300 Wagnertroepen sneuvelden tijdens de mislukte aanval. Er raakte geen enkele Amerikaan gewond.
Paar relevante snippets:
US military officials repeatedly warned about the growing mass of troops. But Russian military officials said they had no control over the fighters assembling near the river – even though US surveillance equipment monitoring radio transmissions had revealed the ground force was speaking in Russian
Nee hoor, geen Russen. Ze spreken alleen Russisch, zijn van een Russisch huurlingen bureau en worden betaald door een oligarch met nauwe banden met Putin.
For the first 15 minutes, US military officials called their Russian counterparts and urged them to stop the attack. When that failed, US troops fired warning shots at a group of vehicles and a howitzer.
Still the troops advanced.
US warplanes arrived in waves, including Reaper drones, F-22 stealth fighter jets, F-15E Strike Fighters, B-52 bombers, AC-130 gunships and AH-64 Apache helicopters. For the next three hours, US officials said, scores of strikes pummelled enemy troops, tanks and other vehicles. Marine rocket artillery was fired from the ground.
Tijdens de troepen opbouw heeft de VS meermalen gewaarschuwd tegen een aanval, gemeld wat de consequenties zouden zijn en Rusland bleef erbij dat de troepen niet onder hun commando vielen terwijl de VS het radioverkeer gewoon kon meeluisteren. Opmerkelijk.
Er zijn speciale eenheden gestuurd ter ondersteuning en nadat de Wagner troepen te voet alsnog een poging deden de basis te benaderen dropen ze na een uurtje af. Er raakte 1 Syrier die aan de zijde van de VS vocht gewond.
Waarom dit verhaal zo relevant is, omdat het uiteindelijk een prelude blijkt voor hoe Rusland opereert. Hoewel ze nu niet ontkennen dat Wagner voor Rusland vecht, zie je wel een parallel in de wijze van opereren. Geen plan, geen poging communicatie of intentie te verhullen, gewoon gaan. Dat is tegen een tegenstander met zowel luchtoverwicht en artillerie overwicht niet slim, ook al zijn het maar 40 troepen.
Wat ik niet zo goed weet is hoe de VS dit achteraf gezien hebben - ik kreeg altijd de indruk dat ze Rusland geloofden dat het geen opzet was, ondanks de communicatie. Of ze geloofden het niet, maar deden er niets aan omdat ze toch enorm gewonnen hadden.
Overigens zijn er nadien nog veel voorvallen geweest, zeker in de periode dat de VS zich terugtrok uit Syrie waarin Russen en de VS elkaar troffen bij checkpoints etc. Verder dan wat kinderachtig getreiter werd het niet - waar ik de Russische video's van haastig verlaten posten van de VS nog het meest bijzonder vond - de Russen wisten niet wat ze zagen.