Dat het
een manier is om het te zien, wil niet zeggen dat het
de manier is om er tegenaan te kijken. Er zijn wel meer dingen die op meerdere manieren uit te leggen zijn, en indien je oprecht en te goeder trouw bent, dan probeer je ook eens het andere standpunt in te nemen. Dat zie je Rusland nooit doen, terwijl dat hier supergangbaar is (de Russische kijk eens overwegen that is, de Poolse, Oekrainse, de Letse, die veel minder vaak...). En dan is er gewoon de feitelijkheid: Rusland gedraagd zich als een pre-modern imperium, elk land dat niet bij de NAVO zit heeft een 'volksrepubliek' op zijn grondgebied...
Dat deze logica vanuit ons bekeken onzin is klopt en dat de NAVO geen bedreiging is voor rusland klopt ook. Maar als je de NAVO als je grote vijand ziet, kun je niet anders dan concluderen dat ze heel rap steeds dichterbij de grenzen van rusland komt.
Het is zeker zo dat op basis van verschillende axioma's de logica je op verschillende punten kan brengen. De axioma's van Rusland zijn echter totaal fictief en bestaan binnen een zeer lange traditie van conclusies vaststellen en daar middelen bij zoeken. Wat je ook kunt inbrengen tegen het Westen, geen ander werelddeel staat daar nu verder van dan wij. En nogmaals, de niet-Sovjet-Oostbloklanden hebben buitengewoon eenduidig met de voeten gestemd: EU en Navo lid geworden of aangegeven te willen worden, om maar buiten die Russische orbit te komen en te blijven. Luister ook eens naar die stemmen, want daar bestaat de persvrijheid en het bewustzijn nog om hier een gezond oordeel over te hebben. In Rusland is die er niet, en eigenlijk maar heel beperkt geweest.
Je kunt keer op keer luisteren naar pestkop-logica, en heus de logica er van inzien, maar je moet ook eens een streep trekken en inzien dat het op basis van onacceptabele axioma's is (bijv. Rusland mag een invloedssfeer hebben) en eens een eind te laten breien aan dat gedrag. Liefst komt iemand er zelf een keer achter, maar soms is er een externe partij nodig om mensen te doen inzien dat ze zich in een eigen wereldje zijn gaan geloven die niets meer met de werkelijkheid te maken heeft.
Oftewel je moet je westerse bril afzetten om de logica van rusland te snappen.
Maar met snappen ben je er niet. Ik snap Poetin best, net zoals dat ik Stalin en Hitler snap. Al het vreselijke wat ze doen is logisch binnen hun gestoorde frame of reference. De kunst is een bril op te zetten waarmee je kunt inzien wat er mis is met de beginpositie. Ik heb mensenrechten hoog in het vaandel. Daarmee kan ik eenvoudig beredeneren wat er mis is met de logica van voorgenoemden. Dat is ook emancipatie, dat je niet enkel eigen frame en andere frames ziet, de logica erbinnen volgt (indien die er is, niet altijd), maar ook dieper kunt kijken en kunt evalueren of de logica van een goede en gezonde basis uitgaat.
Over problemen van het westerse frame wil ik het best hebben, en mijn eigen biasses ook, maar die staan kwa rauwe aantallen doden toch even wat minder hoog op de lijst van aan te pakken misvattingen dan die in het Kremlin.