Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Alleen is dit wel degelijk een NATO aangelegenheid, omdat een breuk tussen Zelensy en Trump ook een breuk is tussen de NATO en Amerika. Dat kun je (helaas) niet los van elkaar zien.
Er is geen breuk tussen Zelensky en Trump.

Zelensky staat op het menu. Inclusief heel UA. Alleen, Trump heeft niet de publieke ruimte om die perversie ongesluierd werkelijkheid te laten worden. Dat moet genormaliseerd worden in opbouw van taal en handeling. Daar helpt Rutte nu bij.

Als ik in de positie van Schoof was had ik Rutte gebeld en met zulke duidelijke taal het een en ander uitgelegd dat men het bij KPN nog in de broek zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:49

Amphiebietje

In de blubber

redwing schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Alleen is dit wel degelijk een NATO aangelegenheid, omdat een breuk tussen Zelensy en Trump ook een breuk is tussen de NATO en Amerika. Dat kun je (helaas) niet los van elkaar zien.
Ja, maar dat betekent niet dat het Zelensky zijn schuld is. Vance en Trump hebben het gesprek opgeblazen, omdat ze de deal eigenlijk niet wilden, en/of omdat ze werkelijk geloven dat Oekraïne een soort vazal-staat hoort te zijn (en elk ander land dat niet de VS is ook).

Of het was allemaal afleiding voor iets anders dat het Trump-regime uitvreet...

[ Voor 6% gewijzigd door Amphiebietje op 01-03-2025 18:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:50
bulle bas schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Er is geen breuk tussen Zelensky en Trump.

Zelensky staat op het menu. Inclusief heel UA. Alleen, Trump heeft niet de publieke ruimte om die perversie ongesluierd werkelijkheid te laten worden. Dat moet genormaliseerd worden in opbouw van taal en handeling. Daar helpt Rutte nu bij.
Als Rutte nu het tegenovergestelde zou doen en Trump tot de orde zou roepen is Amerika vanaf morgen uit de NAVO. En dan kon ie dat nog heel goed verkopen richting de Amerikanen. Het is niet zo makkelijk om hier uit te komen omdat 1 partij juist de boel wil opstoken. En de enige manier om dat tegen te gaan is door dat te voorkomen. En dat is ook niet positief, maar alsnog een betere stap dan de boel nu al te laten klappen.
Als ik in de positie van Schoof was had ik Rutte gebeld en met zulke duidelijke taal het een en ander uitgelegd dat men het bij KPN nog in de broek zou doen.
En dan hadden we pas echt een probleem gehad. Je moet Trump zijn munitie af zien te pakken, niet hem voorzien van nieuwe munitie door er voluit tegenin te gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Amphiebietje schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:36:
[...]
Ja, maar dat betekent niet dat het Zelensky zijn schuld is. Vance en Trump hebben het gesprek opgeblazen, omdat ze de deal eigenlijk niet wilden, en/of omdat ze werkelijk geloven dat Oekraïne een soort vazal-staat hoort te zijn (en elk ander land dat niet de VS is ook).

Of het was allemaal afleiding voor iets anders dat het Trump-regime uitvreet...
Tuurlijk, maar ik verwacht dat er diplomatiek echt wel een goed gesprek is geweest tussen Rutte en Zelensky.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:40:
[...]

Als Rutte nu het tegenovergestelde zou doen en Trump tot de orde zou roepen is Amerika vanaf morgen uit de NAVO. En dan kon ie dat nog heel goed verkopen richting de Amerikanen. Het is niet zo makkelijk om hier uit te komen omdat 1 partij juist de boel wil opstoken. En de enige manier om dat tegen te gaan is door dat te voorkomen. En dat is ook niet positief, maar alsnog een betere stap dan de boel nu al te laten klappen.
Precies, Rutte had zich stil moeten houden.
[...]

En dan hadden we pas echt een probleem gehad. Je moet Trump zijn munitie af zien te pakken, niet hem voorzien van nieuwe munitie door er voluit tegenin te gaan.
Ehm, ik zei Rutte bellen, niet Trump! Trump moet je hooguit bezig houden, maar niet teveel, de aandacht moet naar thuis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
redwing schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:40:
[...]

[...]

Maar Rutte had gewoon kunnen antwoorden dat dit een aangelegenheid tussen 2 landen is. Hij is nu voor de Amerikaanse media de val ingegaan. Daar is de perceptie nu dat de NAVO het met Trump eens is.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Tuurlijk, maar ik verwacht dat er diplomatiek echt wel een goed gesprek is geweest tussen Rutte en Zelensky.
Ga daar juist niet vanuit. Rutte speelt niet hetzelfde spel als Zelensky. En het is de vraag voor wie Rutte nu echt aan het spelen is. Ik zie op zijn best dat de Trump-kliek Rutte laat spartelen en de Europeanen ondermijnt.
Ik ben er wel uit, Rutte out. Loopt in de weg en maakt dingen kapot. Is vanwege ontbreken basis dom (hoop ik) gereedschap in handen van Vance&Co.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:14

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

kx22 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:00:
Maar heeft Zelensky echt die JD Vance Cyka Blyat genoemd? Dan snap ik de woede van de VS wel.
niet echt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bGlp2LD_omlquvzvf6LsLktJA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdWblWhXAo50bIbPNZgL0S8p.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
bulle bas schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:43:
[...]
Precies, Rutte had zich stil moeten houden.

[...]

Ehm, ik zei Rutte bellen, niet Trump! Trump moet je hooguit bezig houden, maar niet teveel, de aandacht moet naar thuis gaan.
Dat snap ik, maar dat verandert mijn verhaal niet. Je ziet dat Trump juist uit de NAVO probeert te komen of iig de invloed van de NAVO te verkleinen. Vanuit de NAVO is het dus niet gek om dan juist te laten zien dat je er nog staat en dat je bezig bent de boel bij elkaar te houden. Zou Rutte ditzelfde als landleider doen zou het stom zijn, vanuit de NAVO gezien laat je echter zien dat je als 1 geheel verder wil.

En ik snap je punt best, maar de NAVO uit elkaar laten vallen is zeker geen goed idee. Rutte zal dus wel iets moeten doen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
bulle bas schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Ga daar juist niet vanuit. Rutte speelt niet hetzelfde spel als Zelensky. En het is de vraag voor wie Rutte nu echt aan het spelen is. Ik zie op zijn best dat de Trump-kliek Rutte laat spartelen en de Europeanen ondermijnt.
Ik ben er wel uit, Rutte out. Loopt in de weg en maakt dingen kapot. Is vanwege ontbreken basis dom (hoop ik) gereedschap in handen van Vance&Co.
Rutte is juist heel goed in dit spel. Wat ook precies de reden is dat ie naar mijn idee als landleider ongeschikt was. Hij kan de boel teveel naar zijn hand zetten, waardoor de andere partijen te weinig te zeggen hebben. Bij de NAVO heb je zo'n regelaar echter juist nodig.

Naar mijn idee had ie door niets te zeggen juist de problemen groter gemaakt, maar ook door het af te doen als iets tussen 2 landen. In beide gevallen laat ie zien dat de NAVO hier niets mee doet. Hij zal dus iets moeten doen en in dit geval vol achter Oekraïne gaan staan is simpelweg een vrijkaart voor Trump om de NAVO vaarwel te zeggen.

En wat betreft de gesprekken, er is al bekend dat Rutte al een paar keer met Zelensky gesproken heeft sinds de aanvaring met Trump.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 01-03-2025 19:25 ]

[removed]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Dat snap ik, maar dat verandert mijn verhaal niet. Je ziet dat Trump juist uit de NAVO probeert te komen of iig de invloed van de NAVO te verkleinen. Vanuit de NAVO is het dus niet gek om dan juist te laten zien dat je er nog staat en dat je bezig bent de boel bij elkaar te houden. Zou Rutte ditzelfde als landleider doen zou het stom zijn, vanuit de NAVO gezien laat je echter zien dat je als 1 geheel verder wil.

En ik snap je punt best, maar de NAVO uit elkaar laten vallen is zeker geen goed idee. Rutte zal dus wel iets moeten doen.
Ik probeer heel kort mijn punt te maken, maar zie mijn vorige posts voor meer context.

Wat speelt er nu echt? Vance&Co hebben idiote ideeën, met onder andere: weg democratie. Thuis, maar ook die in UA. Overal.

Wat is het speelveld? Dat is de ruimte die Vance&Co krijgen voor de verwezenlijking van hun ideeën. Dat zit hem vast op wat het publiek vindt. Want zij zijn weinig, wij zijn talrijk.

Wat is de situatie? Zelenski liet zien wie Vance&Co eigenlijk zijn, wat zij denken, hoe zijn doen, en wat zij willen. Op een manier die niet weg te lullen viel.

Enter Rutte Dit was het moment voor Rutte om zijn mond te houden. Want nu kwam er druk op het kartel rondom Trump te liggen. Ze stonden er mediatechnisch belabberd voor en hadden hun hand overspeeld. Bedenk dan dat er nog meer belangen in de USA zijn, die tegengesteld zijn aan die van Trump en de rest van de casting.
Maw, het was zaak om nu duidelijk die morele grens te markeren. Niet te normaliseren. Laten zien wat er nu aan de hand is. Zelfs Fox kon Zelenski niet negeren.

Wat doet *knip* Rutte? Juist!

Je kan niet de boel bij elkaar houden door de partij die de toestemming onder de bevolking nodig heeft in zijn gedrag en intentie te bekrachtigen. Zeker niet als Trump nu door bevolking te maken heeft met een kleiner speelveld. Want die hele Rusland-gekte wordt niet gedeeld door de bredere kring van Republikeinen. Zelenski verliet het Witte Huis met een voorsprong, ook al zien de media niet welk wel spel nu precies gespeeld wordt.

Echt, ik wordt hier laaiend van, maar je bent niet alleen en je bedoelt het goed. Jou kan ik wel excuseren, maar op dit niveau mag je deze strategische fouten niet maken. En ja, dat roept de vraag op of er überhaupt wel sprake is van fouten.

Dit is veel serieuzer dan begrepen wordt. Dit is Rutte exit, je kan niet met een pion van de vijand in je team opereren.

Je hoeft niet grof te zijn om je punt te maken.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 01-03-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25

jdh009

FP ProMod
Ik neem aan dat je doelt op de Community Notes eronder? Ik vraag het even voordat ik op het verkeerde reageer.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:51
bulle bas schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Enter Rutte Dit was het moment voor Rutte om zijn mond te houden. Want nu kwam er druk op het kartel rondom Trump te liggen. Ze stonden er mediatechnisch belabberd voor en hadden hun hand overspeeld. Bedenk dan dat er nog meer belangen in de USA zijn, die tegengesteld zijn aan die van Trump en de rest van de casting.
Maw, het was zaak om nu duidelijk die morele grens te markeren. Niet te normaliseren. Laten zien wat er nu aan de hand is. Zelfs Fox kon Zelenski niet negeren.

Wat doet *knip* Rutte? Juist!

Je kan niet de boel bij elkaar houden door de partij die de toestemming onder de bevolking nodig heeft in zijn gedrag en intentie te bekrachtigen. Zeker niet als Trump nu door bevolking te maken heeft met een kleiner speelveld. Want die hele Rusland-gekte wordt niet gedeeld door de bredere kring van Republikeinen. Zelenski verliet het Witte Huis met een voorsprong, ook al zien de media niet welk wel spel nu precies gespeeld wordt.
Ik snap je frustatie

Als je Trump zijn haardos moet verven / gladstrijken om hem tegen de lamp te laten lopen die Vladimir Putin heet dan doe je dat.

Maar laat de republikeinen onderling met elkaar afrekenen.
Ga je Trump publiekelijk veroordelen dan worden alle rangen gesloten want men valt niet de President (Dealmaker) van de VS aan.

Als hoofd van de Navo (waarvan de VS een groot onderdeel is) heeft Rutte geen andere keuze dan Zelensky adviseren om zoete broodjes te bakken. Hij zal tussen beide partijen moeten laveren.
Moreel oordeel is niet zijn taak, dat mogen de regeringsleiders doen.

Een VS die uit de Navo stapt is in niemands belang.
Plus als trump te ver gaat dan zijn zelfs de republikeinen hem ooit zat.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 01-03-2025 20:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
D-dark schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Ik snap je frustatie

Als je Trump zijn haardos moet verven / gladstrijken om hem tegen de lamp te laten lopen die Vladimir Putin heet dan doe je dat.

Maar laat de republikeinen onderling met elkaar afrekenen.
Ga je Trump publiekelijk veroordelen dan worden alle rangen gesloten want men valt niet de President (Dealmaker) van de VS aan.

Als hoofd van de Navo (waarvan de VS een groot onderdeel is) heeft Rutte geen andere keuze dan Zelensky adviseren om zoete broodjes te bakken. Hij zal tussen beide partijen moeten laveren.
Moreel oordeel is niet zijn taak, dat mogen de regeringsleiders doen.

Een VS die uit de Navo stapt is in niemands belang.
Plus als trump te ver gaat dan zijn zelfs de republikeinen hem ooit zat.
Als Rutte zoete broodjes wil bakken kan hij dat beter back-channel doen. Het gevecht gaat namelijk om de vraag of het normaal is wat Trump doet en wil. Dat is een strijd om de publieke perceptie, en dat is de zwakte van de hele kermis rondom Trump. Nu zit Rutte het werk van Zelensky te torpederen.

En als Rutte iets publieks had willen zeggen dan had hij ook de druk op Trump kunnen verzwaren door een duidelijke streep te zetten. Ja dat vereist wat meer ballen en iets meer schijt aan eigen positie en boterham. Karakter kortweg. Vergeet niet dat het lot van Trump&Vance meer in onze handen ligt dan andersom. Wij hebben ook kaarten, en goede ook.

Sterker, een emotionele Trump zou wel eens tegen de lamp kunnen gaan lopen en dingen doen die teveel interne krachten losmaken. De verhalen over laarslikken, vergeet dat. De amerikanen zijn de sjaak als ze plots loskoppelen van ons. Dan komt daar zoveel kracht los, dat valt niet met een Handleiding Project 2025 bij te benen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Om het nog in dit topic te delen, de reactie van Iryna Veresjtsjoek op de ontstane situatie tussen Zelensky en Trump.

https://t.me/vereshchuk_iryna/2712
There will be many more challenges. They will show who is made of what.

Our President's line may not be to everyone's liking. But he speaks on behalf of Ukrainians. This is our position.

We do not want a false peace at the expense of Ukraine. We want real peace. For everyone 🇺🇦

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:05
https://x.com/raymondmens/status/1895549282679472291
Ik begrijp dat iedereen van de leg is door wat er in het Witte Huis is gebeurd, maar verrassend is het niet.

Deze ontmoeting zou altijd in chaos ontaarden. Er was geen overeenstemming over de deal en beide heren willen niet zomaar bij het kruisje tekenen.
Dit vat het wel samen ja..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er zijn nogal wat tinten grijs.

Dat het geen daverend succes zou worden lijkt me evident. Dat het zo'n shitshow zou worden leek minder voor de hand te liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Dit leidt wel af van de werkelijke casus, zo tussen het sanewashen van een coup en zo meer van dit sujet. Het maximaal haalbare is dan een Bothsidism. Ik hoop dat er nu wat lampen gaan branden her en der.

Ik zie inmiddels dat OBrien eveneens somber is over Rutte, wat een teleurstelling is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvWiK39BkHo0VAC3ZtuCbzQ6pDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNazNDF301x9yiHvySt6IdxY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb hier vaak gezeurd over Rob de Wijk ivm de oorlog in Oekraine. Ik zie hem vandaag 2x in actualiteitenprogramma’s en wil even kwijt dat ik hem sinds lange tijd echt zinnige dingen hoor zeggen.
Kudo’s dus.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik probeer heel kort mijn punt te maken, maar zie mijn vorige posts voor meer context.

Wat speelt er nu echt? Vance&Co hebben idiote ideeën, met onder andere: weg democratie. Thuis, maar ook die in UA. Overal.

Wat is het speelveld? Dat is de ruimte die Vance&Co krijgen voor de verwezenlijking van hun ideeën. Dat zit hem vast op wat het publiek vindt. Want zij zijn weinig, wij zijn talrijk.

Wat is de situatie? Zelenski liet zien wie Vance&Co eigenlijk zijn, wat zij denken, hoe zijn doen, en wat zij willen. Op een manier die niet weg te lullen viel.

Enter Rutte Dit was het moment voor Rutte om zijn [mbr]mond[/mbr] te houden. Want nu kwam er druk op het kartel rondom Trump te liggen. Ze stonden er mediatechnisch belabberd voor en hadden hun hand overspeeld. Bedenk dan dat er nog meer belangen in de USA zijn, die tegengesteld zijn aan die van Trump en de rest van de casting.

Wat doet [mbr]*knip*[/mbr] Rutte? Juist!

Echt, ik wordt hier laaiend van, maar je bent niet alleen en je bedoelt het goed. Jou kan ik wel excuseren, maar op dit niveau mag je deze strategische fouten niet maken. En ja, dat roept de vraag op of er überhaupt wel sprake is van fouten.

Dit is veel serieuzer dan begrepen wordt. Dit is Rutte exit, je kan niet met een pion van de vijand in je team opereren.

[mbr]Je hoeft niet grof te zijn om je punt te maken.[/mbr]
Dat jij het zo ziet wil nog niet zeggen dat het zo is en dat het precies zo zou gaan. Ik ben het met de meeste punten dan ook eens, behalve dat zwijgen het beste was geweest. Want dan was dat uitgelegd als dat de NATO het er mee eens is (anders gingen ze er wel tegenin) en daarbij dat ze zwak zijn dat ze niets zeggen. En zou hij iets anders zeggen dan zou Trump dat als reden zien om de stekker uit de NATO te trekken Oftewel er moest wel iets gezegd worden, alleen dan wel met alleen maar slechte opties. De truc is om dan alsnog de beste keuze te maken. Maar dat zwijgen de beste optie was ben ik het gewoon niet mee eens.

En misschien is het daarbij handig om te snappen dat je ten eerste op een discussie forum zit, en ten tweede dat je zelf echt niet 100% weet wat er speelt of dat jij wel even weet wat de beste keuze zou zijn. Er speelt hier zoveel dat je we hier op een forum niet zo stellig kunnen zijn als jij je post nu neerzet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Dat zie ik anders.
Als CN of een ander land er niet was, bleven die grondstoffen in de grond en had niemand er wat aan.
Wat dacht je van opbouw lokale industrie? De reden waarom Kenya en Tanzania extreem voorzichtig zijn is omdat ze daar hard mee bezig zijn, en moeten zijn, maar zien wat in Mozambique en elders gebeurd.

Plus, al eens van de Cobalt oorlog gehoord? 8) Al die grondstoffen verkopen prima.
Nu is er een land die ervoor wilt betalen (niet alleen in geld, maar in ook economische ontwikkeling).
Dat is geen moderne kolonisatie.
Als je dit oprecht denkt, dan is het een idee om a) de inmiddels aanwezige geschiedenis van ontwikkelingsrelaties van China in Azië onder de loep te leggen, en b) die in Afrikaanse landen waar men er al op ingegaan is.

Economische ontwikkeling, ja, maar niet voor zelfstandigheid. Wel afhankelijkheid. Plus de kosten down the road.
Voor dit soort contracten is het normaal dat je zowel een tijd als max aantal in afname afspreekt.
Dankzij de investeringen van oa CN kan het land zich wel ontwikkelen en doorgroeien. En wat nog mooier is, de mensen met potentie worden gehaald naar CN om daar te studeren (geen idee of ze mogen terugkeren, dat zou mij ook weer niet verbazen van CN)
Ik zou eens goed kijken naar de samenstelling van curricula alsmede de selecties van arbeidsinzetbaarheid. Plus, remember what the British did with educated Indians, divide et impera.
Wat Trump/VS nu doet is juist het tegenovergestelde. Wij gaan jullie eerst helpen onder de mom van "vrede" en vervolgens €500m aan grondstoffen eisen om verder te helpen. Dat laatste heeft kenmerken van een onbetrouwbare partner.
Het is en blijft lood om oud ijzer, dat nieuwe Amerikaans transactionalisme, en het Chinese. Hoge kosten, generaties lange termijnen, extreme verplichtingen, geen opbouw van de oh zo kritieke lokale correlaties van productie, onderwijs en innovatie - ga zo door.

Nogmaals, dit besef is aan het groeien. Het is allemaal zo mooi en eenvoudig niet.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Gwindorian schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:26:
[...]

yep, zojuist.
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden.. ik had op een ander, krachtiger reactie gehoopt.

5 minuten geleden
Rutte vraagt Zelensky om ruzie met Trump bij te leggen
NAVO-baas Mark Rutte heeft Zelesky gevraagd om de ruzie met Trump bij te leggen, meldt persbureau Reuters. "Ik heb Zelensky gevraagd om zijn relatie met Trump en de Amerikaanse regering te herstellen." Rutte noemt de ruzie tussen de twee presidenten "ongelukkig".

(nu.nl)
Verkeerde man op de verkeerde plek op de verkeerde tijd. Misschien hard om zo op te merken, en de ironie is zuur. De historicus die verkeerd staat in de geschiedenis - as it happens.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
tiswat schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:51:
Laten we wel zijn, kan Rutte echt anders? Europa is nog niet sterk genoeg op militair gebied. Keep your friends close but your enemies closer.

Nu komen de jaren keihard investeren in defensie en daarna kan je pas daadwerkelijk een vuist maken tegen die tiran.
Ja, het kan anders. Hij niet, maar het kan wel. De positie is er een van verbinding voor visie en netwerken, van stimulus en adaptief vermogen.

Rutte heeft de basis niet in deze. Het vorige hoofd van de organisatie ging van de ene bijeenkomst organiseren naar de volgende verkenning op de grond naar wargames en zo voorts en zo verder, over alle lidstaten heen, binnen kaders van verdragsorganisatie maar ook in onderhoud van relaties daarbuiten.

Rutte volgt het draaiboek van in een torentje zitten. Het spijt me het op te moeten merken, maar zij ervaringsbasis en zijn profiel zijn een mismatch met aanwezige condities, en ontwikkelingen.

Ik zit persoonlijk uit te kijken naar signalen van adaptatie, van agendering, van netwerkfuncties, maar er komt niets. Behoudens een paar klassiek politieke uitspraken.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:34
Bijzonder, een van de grootste bedrijven in Noorwegen voor wat betreft het leveren van brandstof aan de marine heeft besloten niet langer te leveren aan de Amerikaans marine zolang Trump aan de macht is. Als gevolg van zijn gedrag gisteren.

https://threadreaderapp.c...ml?utm_campaign=topunroll

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 00:40

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

bulle bas schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Rutte bij de NAVO werd hier al eens eerder samengevat als 'Verkeerde man op de verkeerde plek op het verkeerde tijdstip'.

Edit: deze timing was wel bijzonder toevallig.

Dat is weer eens pijnlijk duidelijk geworden.

Het 'Amerika is de baas binnen de NAVO' is overigens tekenend. Militair ja, maar de politiek is om goede redenen altijd in handen geweest van een Europese secretaris-generaal.

[ Voor 3% gewijzigd door .ScorpionSquad op 01-03-2025 23:13 ]

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stylze schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:05:
[...]

Precies Rutte kan niet anders dan zo reageren anders wordt het helemaal niks meer met US in de navo als Rutte openlijk partij kiest voor Zelensky. Dit heeft hij echt wel met Zelensky gesproken en die is ook zeker niet gek dus zal dit begrijpen.

Maar Europa zal idd een mini navo moeten maken zonder Hongarije Slowakije etc voor het geval dat Trump helemaal niks meer met de Navo te maken wilt hebben wat zomaar kan gebeuren.

we hebben nog geluk dat de sterkste grote landen in Europa nog door normale mensen bestuurd worden. Over een paar jaar kan dat wel is veranderen in zowel Frankrijk met LePen en Duitsland met Afd, dus nu moet er snel wat gaan gebeuren en kappen met het getreuzel.
Het punt is juist dat hij beter zou moeten weten en niet er in stappen in dat theater, maar zich concentreren op de echte uitdagingen. En daar is nog steeds geen blijk van, integendeel.

Zoals ik hierboven beschreef, hij zou juist de lijnen van de vorige twee hoofden moeten volgen en versterken. In plaats daarvan laat hij het overal stil worden.

Vacuüm vul je op basis van collectieve sterktepunten. Je speelt niet het spel van een zelfverklaard tegenstander. Je erkent realiteit. Je faciliteert geen illusies van nog steeds conforme dynamiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:09:
[...]

Het punt is juist dat hij beter zou moeten weten en niet er in stappen in dat theater, maar zich concentreren op de echte uitdagingen. En daar is nog steeds geen blijk van, integendeel.

Zoals ik hierboven beschreef, hij zou juist de lijnen van de vorige twee hoofden moeten volgen en versterken. In plaats daarvan laat hij het overal stil worden.

Vacuüm vul je op basis van collectieve sterktepunten. Je speelt niet het spel van een zelfverklaard tegenstander. Je erkent realiteit. Je faciliteert geen illusies van nog steeds conforme dynamiek.
Ik kan alleen van afstand observeren maar ik vind hem spartelend over komen, lijkt zich geen raad met de juniorrol waar het Trump-syndicaat hem in parkeert. Hij lijkt buiten boord van het schip te hangen. Dat is dan mijn milde analyse, ik ga ervan uit dat het niet erger is. Zet een Kallas in gedachten hier nou eens in de plaats.

Ik vraag me af hoeveel invloed Rutte heeft op de Europeanen, of dat hij nu bezig is die bruggen te verbranden.

Een goed punt overigens, dat juist een Rutte zou dat spel van framing en leugens toch moeten begrijpen.
Ik denk dan steeds aan Holleeder meets mocromaffia: iemand speelt het spel nog harder en gewetenlozer dan jij, met een verontrustende component sadisme erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:51:
[...]

Dat jij het zo ziet wil nog niet zeggen dat het zo is en dat het precies zo zou gaan. Ik ben het met de meeste punten dan ook eens, behalve dat zwijgen het beste was geweest. Want dan was dat uitgelegd als dat de NATO het er mee eens is (anders gingen ze er wel tegenin) en daarbij dat ze zwak zijn dat ze niets zeggen. En zou hij iets anders zeggen dan zou Trump dat als reden zien om de stekker uit de NATO te trekken Oftewel er moest wel iets gezegd worden, alleen dan wel met alleen maar slechte opties. De truc is om dan alsnog de beste keuze te maken. Maar dat zwijgen de beste optie was ben ik het gewoon niet mee eens.

En misschien is het daarbij handig om te snappen dat je ten eerste op een discussie forum zit, en ten tweede dat je zelf echt niet 100% weet wat er speelt of dat jij wel even weet wat de beste keuze zou zijn. Er speelt hier zoveel dat je we hier op een forum niet zo stellig kunnen zijn als jij je post nu neerzet.
Neem het niet persoonlijk. Als ik eenmaal zeker weet dat het schip de verkeerde kant uit drijft, verwacht van mij niet teveel diplomatieke communicatie. We zijn het niet eens, ik denk dat je mijn punt niet ten volle begrijpt en jij zal denken dat ik jouw punt niet begrijp. Op zijn best zal ik zeggen dat je een begrijpelijke denkfout maakt, dat wel. Maar daar koop je wellicht niet veel voor. :o Keep it up iig! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Enter Rutte Dit was het moment voor Rutte om zijn [mbr]mond[/mbr] te houden. Want nu kwam er druk op het kartel rondom Trump te liggen. Ze stonden er mediatechnisch belabberd voor en hadden hun hand overspeeld. Bedenk dan dat er nog meer belangen in de USA zijn, die tegengesteld zijn aan die van Trump en de rest van de casting.

Wat doet [mbr]*knip*[/mbr] Rutte? Juist!

[mbr]Je hoeft niet grof te zijn om je punt te maken.[/mbr]
Ik zou het anders verwoord hebben, maar in termen van Internationale Betrekkingen, mandaat en opdracht verdragsorganisatie, diplomatie en realiteit van machtsdynamica heb je - helaas - volledig gelijk.

Ik besef dat dit voor velen als een schok zal komen, maar Rutte laat continu gaten vallen, is nooit bij de les, neemt geen enkel initiatief - behalve dan het spelbord van actoren van autoritarisme betreden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Even een vooropgesteld.
Vannacht was voor mij een korte nacht. Toch al wakker keek ik naar de twee Amerikaanse Democraten kranten die ik volg: The Washington Post en The New York Times. Weer van die uitgesponnen artikelen maar ik wilde hun take op "hoe verder" te krijgen. Dit om te kijken waar de Amerikaanse (D) pers staat. Mij dan vooral richtend op de vraag wie wat moet doen:

The Washington Post
opstelling State department - spreekbuis Trump administratie:
State Department spokeswoman Tammy Bruce, speaking late Friday on Fox Business, speculated that Zelensky “is maybe having some second thoughts” about questioning Trump in the Oval Office, “but he has a chance to turn this around and he probably can.” She said that the blowup “doesn’t mean that [the deal] still can’t be done” and that Zelensky “has choices to make.”
Deze opstelling is voorspelbaar, Zelenskyy kan op zijn schreden terugkeren.

Om eerdere redenen hebben we hier al gedacht dat het theater was met een of ander doel. Een formeel doel was voor binnenlands gebruik, althans in de formele lezing:
Bruce indicated that the administration was not displeased with the spectacle of an Oval Office shouting match on live television. “This is what the American people voted for,” she said of the event that took place “in public, in the environment of the White House, where it is clear that the American people can see what the dynamic is and what the president of the United States thinks.”

What they experienced, she said, was “diplomacy in action with blunt talk and a clarity that you rarely, rarely see … part and parcel of what it means to make America great again.”
Andere redenen kunnen we vermoeden, maar daarvoor blijven we krabbelen aan het oppervlak.

Een kritisch geluid wordt ook gedeeld:
Celeste Wallander, who had extensive dealings with the Ukrainian government as a senior Pentagon official during the Biden administration, said Friday’s Oval Office episode “changes the dynamic fundamentally” for potential diplomacy going forward.

“Until today, it felt like the White House was aiming at being a neutral arbiter to find a way for an agreement between Ukraine and Russia on an equitable resolution of the conflict,” she said. “After today, it feels like the White House has actually chosen sides, and it has chosen on the side of Putin’s Russia to force a resolution.”

Wallander, who is now a senior fellow at the Center for a New American Security think tank, said that for Zelensky, the deterioration of ties with Washington will increase the importance of European nations’ commitments to Ukraine.
Neutraal? Laten we het een analyse noemen van de positie van Oekraïne
In the meantime, “the question of what happens to U.S. support has been looming over everything,” said Andrew Weiss, a Russia specialist at the Carnegie Endowment for International Policy. “Europe doesn’t have the resources or unity to backfill. … It doesn’t have the intelligence capability crucial to the lethality of the Ukrainian campaign.”

Now, Weiss said, a ceasefire on Russia’s terms has become more possible “because Ukraine is going to be worried that its relationship with the United States is in tatters and they better find a way to get the best deal they can before Russia’s advantages become even more stark for them.”
Amerikanen reshapen hun artikelen. Dat geeft soms een mindfuck voor de lezer. Vanmorgen heb ik in de staart van het artikel in ieder geval een deskundige het signaal zien uitspreken dat Zelenskyy zijn verontschuldigingen moet aanbieden.... Die alinea's waren nu weg. Naar aanleiding van die alinea's had ik vanmorgen een reactie bij de krant achtergelaten (een van de 4000+ onder het artikel). Hierin gaf ik aan dat het advies over de verontschuldiging van Zelenskyy betekende dat de krant de absurde reactie van Trump/Vance normaliseerde. En dat we moeten vaststellen dat Zelenskyy de normaal representeert en Trump/Vance de absurditeit. Deze ene reactie zal niet het verschil zijn geweest, maar de krant verzorgt zelf een AI abstract van de 4000+ reacties. En deze abstract heeft de krant misschien wel beinvloedt. Hiervan hierbij mijn vertaling:

Over het geheel genomen wordt Trump bekritiseerd voor zijn benadering van de Oekraïne-Rusland vredes overeenkomst. De aanpak wordt als een setup beschouwd om de Oekraïnse President Zelenskyy te vernederen en de Russische belangen te honoreren. Veel reacties uiten woede over Trump's focus op het veiligstellen van de US belangen met betrekking tot de minerale hulpbronnen. Dit wordt als een verraad van Oekraïne beschouwd en een beschamend vertoon van gebrek aan respect. De ontmoeting wordt gekarakteriseerd al een staged gebeurtenis. Trump en Vance zijn Zelenskyy aan het bulleyen en ondermijnen de geloofwaardigheid van de VS op het wereldtoneel.

Mijn focus was meer gericht op de koersvastheid van The Washigton Post. Toch ook even spiegelen met de
New York Times
https://www.nytimes.com/2...ensky-showdown-trump.html (geen deeelartikel...)
How Zelensky’s Oval Office Meeting Turned into a Showdown With Trump
Nieuw artikel terugkijkend op gisteren.

Deze vond ik opmerkelijk, maar kan een spin zijn (hij was gewaarschuwd...)
Just hours before President Volodymyr Zelensky of Ukraine sat down with President Trump in the Oval Office on Friday, Senator Lindsey Graham of South Carolina dispensed some advice to the Ukrainian leader.

“Don’t take the bait,” he said, encouraging him not to get into a spat with Mr. Trump.

“I said, don’t get into arguments about security agreements,” Mr. Graham recalled on Friday evening in a brief telephone interview with The New York Times, as he sat aboard Air Force One preparing to fly to Florida with the president.
Hij zei dit echter tegen een Zelenskyy die vanuit zijn rol precies dat moest doen:
Mr. Zelensky did not silence his concerns during his meeting with Mr. Trump, who has come to expect a level of capitulation from almost everyone who has met with him since Election Day, from foreign leaders to billionaire business executives. The result was an extraordinary dressing down by a U.S. president of a foreign ally in the middle of the Oval Office, while the media’s cameras recorded it all.
Was dit gedoe staged. Een vraag waar de Washington Post helemaal niet aantoe komt. De reactie die de krant kreeg moeten we dan maar aannemen:
But three people with knowledge of what took place beforehand said neither Mr. Trump nor Mr. Vance had been looking to blow up a deal for Ukraine’s mineral rights, which Mr. Zelensky had been expected to sign in Washington. Instead, they said, Mr. Zelensky seemingly triggered the two American leaders by not sufficiently thanking the United States for trying to end the war (which Mr. Trump wanted to hear) and by pressing for commitments to protect Ukraine from Russian aggression going forward (which Mr. Trump did not want to hear).
Los van of het staged was of niet is eigenlijk niet zo belangrijk. Het gegeven dat veel kijkers interpreteren dat dit "wel staged moet zijn" is eigenlijk al een veroordeling. Het effect van de scene backfires daarom naar Trump en Vance.

Er was een onderscheid tussen het meeting deel zonder en dat met camera's:
Mr. Trump, Mr. Vance and their advisers have long disliked Mr. Zelensky, complaining that he just wants the United States to provide more money and resources for a war that has no end in sight. Mr. Trump in recent days has tried to shield Vladimir V. Putin, the Russian president, from criticism for instigating the conflict.

But as the two leaders sat down for a bilateral meeting without any cameras, the exchange was cordial, according to one person with direct knowledge of the events.
Then the reporters showed up, and the energy in the room instantly shifted, the person said. About eight minutes into the meeting, journalists started peppering the leaders with questions, exposing the divisions between Mr. Trump and Mr. Zelensky.

Mr. Trump began to grow frustrated at reporters who pressed him on security guarantees, which Ukraine was hoping to get in exchange for giving the United States a share in the country’s mineral wealth.
En de rest hebben we kunnen zien. Nadat de boel uit elkaar was gespat was er een resterend dagprogramma. De lunch, die Trump alleen at met zijn assistenten, zonder Zelenskyy. Geprobeerd is nog om een een op een meeting tussen Zelenskyy en Trump te krijgen. Trump had geen interesse. Republikeinen vormden een blok, inclusief Graham:
Mr. Graham told reporters outside the White House that Mr. Zelensky should “resign and send somebody over that we can do business with, or change.” Senator Roger Wicker of Mississippi, who told Mr. Zelensky at the Hay-Adams earlier in the day that the senators were there “as a show of support,” took down a post showing him shaking hands with the Ukrainian leader.
Bedenk: dit gebeurde dus gistermiddag Amerikaanse tijd

Zelenskyy ging nog wel naar het Fox interview:
A few hours later, Mr. Zelensky appeared on Fox News for a previously scheduled interview, and some Republicans wanted him to apologize for the confrontation at the White House. Instead, Mr. Zelensky expressed some regret about the contentious exchange, but he said he believed he could repair his relationship with Mr. Trump.

“I think that we have to be very open and very honest,” he said. “And I’m not sure that we did something bad.”
Trump was later op de dag al weer met zichzelf in de weer:
As if taking a victory lap, Mr. Trump departed Washington with some of the boxes the F.B.I. had seized from Mar-a-Lago in 2022 as part of the Justice Department’s investigation into his handling of classified documents.

“Justice finally won out,” Mr. Trump said in a statement. “I did absolutely nothing wrong.”
Hij keek nog wel even naar het interview:
On the flight to Florida, Mr. Trump had the television turned to Fox News, watching Mr. Zelensky’s interview.
Rutte
Nog even over Rutte. We kennen Rutte. Hij speelt zijn rol met pragmatisme, en niet per se met moraliteit. Dat is tenminste het beperkte inzicht dat ik erover heb. Over de reactie van OBrien (bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"): ik kan zijn pessimisme wel inkomen. Al kijk ik er wat van de zijlijn naar. Ik zie de volgende redenen:
  • Wat mij opvalt aan de 2 (D) kranten is dat in de WaPo de aanbeveling dat Zelenskyy zijn verontschuldiging moet aanbieden uit het artikel is verdwenen. In de NYT staat ze nog wel, maar dan in de historische context van wat wanneer gebeurde gisteren.
  • Dit zegt nog niet zoveel over de Republikeinen, maar wel iets dat er gisteren flink wat controverse is ontstaan over deze live uitzending. Dat de Republikeinen een blok vormen (defensief) zie ik daarvoor als een indicatie.
  • In het WaPo Artikel werd aangegeven dat men tevreden was met de live uitzending. Het toont aan dat Trump voor zijn volk bezig is.
Laat ik mijzelf een analogie toestaan. Wilders kwam een keer bij de kamervragen om vragen te stellen over dat jonge meisje in Rotterdam die geloof ik is gedood door een (verwarde) asielzoeker. De bewindspersoon regeerde verbouwereerd en de vragen waren niet goed te beantwoorden. Geert bezoekt niet zoveel van die suffe vragenuurtjes. Even later stonden deze vragen met de reactie van de bewindspersoon op zijn site (Stem PVV) Geerts mediamomentje over de rug van het dode meisje. Alles dus voor zo'n mediamomentje voor een populist.

Ik zie een analogie met de Trump/Vance/Zelenskyy gebeurtenis. Trump/Vance hebben zo een bolstering media moment gecreeerd, voor hun achterban, over de rug van Zelenskyy/Oekraine. Nu dat binnen is, gaat het inhoudelijke proces vermoed ik tzt weer verder.

Niets aan de hand binnen de NAVO dus? Nee, dat zie ik er los van. Dat dit allemaal is ontstaan om een lekker media moment te doen ontstaan, en daarmee relaties met andere landen en NAVO in het proces op het spel zettende. Dat is misschien nog wel deprimerender. De binnenlandse focus is ontluisterend. En het helpt de eenheid niet. Het NAVO blok is internationaal onderwerp van spot.

Rutte, ik denk dat Rutte wat naijlt met zijn advies vandaag aan Zelenskyy. Die soep lijkt binnen de VS al af te koelen, omdat die TV registratie ook een keerzijde voor Trump betekent en niet door iedereen goed wordt geinterpreteerd. Als de opname nog niet heeft gebackfired, dan kan die backfire binnenlands nog komen.

Rutte heeft maar een belang, het bij elkaar houden van de NAVO. Vanuit die drijfveer is dat advies aan Zelenskyy uit te leggen. We hebben die VS te hard nodig (intelligence en luchtdoel). Dat hij daarmee in het proces Trump/Vance normaliseert, en hun drivers die we nog niet aan het oppervlak hebben, dat is waar OBrien over valt. Een terecht punt. Ik snap OBrien helemaal, en Rutte kan hier een verkeerde afweging maken. Tijd gaat leren hoe terecht.

De analyse van Rutte zal zijn geweest dat we op dit moment in de tijd geen luxe hebben anders te reageren. Laten we hopen dat de huidige NAVO dit nog waard maakt.

Nog iets over die OBrien reactie: Dit hoeft niet per se de response van Europa te zijn. EU en NAVO zijn nog steeds twee verschillende entiteiten, met veel overlap, dat wel, maar met het belangrijke verschil dat bij de EU de VS niet aan boord is.

[ Voor 255% gewijzigd door teacup op 02-03-2025 13:51 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Apache4u schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:39:
Ik heb hier vaak gezeurd over Rob de Wijk ivm de oorlog in Oekraine. Ik zie hem vandaag 2x in actualiteitenprogramma’s en wil even kwijt dat ik hem sinds lange tijd echt zinnige dingen hoor zeggen.
Kudo’s dus.
Ik luister dagelijks naar B&dW. Initieel omdat ik wilde weten wat centrumrechts zoal dacht. Sinds Trump aan de macht is gaat iedere aflevering deels (met regelmaat geheel) over Trump.

Ook op Bibi zijn ze kritisch. Terwijl deze heren geen Israël-haters zijn. Ze distantiëren zich dan ook met regelmaat ook van bijvoorbeeld Hamas.

Rob de Wijk's zwakte is nog steeds dat hij ontiegelijk bang is voor kernwapens.

Raymond Mens daarentegen, mijdt ik als de pest. Dat is een wolf in schaapskleren. Doet alsof hij neutraal is. Is hij niet.

Hoe gaat het tegenwoordig met Michiel Vos? Die is destijds Amerikaans staatsburger geworden toen hij correspondent was (zijn vrouw was Amerikaanse IIRC).
redwing schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Dat snap ik allemaal maar de NAVO bestaat enkel nog formeel.

Trump is op zoek naar een exit strategie voor de NAVO. Die moeten we hem niet geven, ook Rutte moet dat niet doen. Laat hem maar kleur bekennen en zelf de NAVO opblazen.

Dat de NAVO enkel formeel nog bestaat begrijpen sommigen niet, willen ze niet inzien. Om tot die realisatie te komen is het misschien wel gunstig als Trump ook daad bij het woord voegt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
glnk schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Wat denk je nou dat iedereen in die zaal het fijn vindt om een pak te dragen? Zelensky komt ronduit respectloos over. Hij is nooit netjes geschoren. Draagt altijd kampeerkleding. Zijn lengte heeft hij ook al niet mee; daar valt verder weinig aan te doen. Daarnaast praat hij over anderen heen. Commandeert nog net niet, maar zaait wel angst hoever Putin wel niet zal gaan en wat USA dan wel of niet zal voelen. [mbr]*knip*, dat mag wel wat minder.[/mbr] Eindelijk wordt er eens iets over Zelensky gezegd. Dat het niveau zelfs op het hoogste niveau eigenlijk basisschoolniveau is, tsja. Daaruit blijkt dat het eigenlijk allemaal doodnormale mensen zijn. Is hier ook niet anders.
Mensen in pak gedragen zich niet als gentleman en dan heb jij het over een meneer niet in pak die getreiterd wordt door mensen in pak.

De enige logische conclusie is dat een pak dragen ja of nee niets zegt over of diegene een gentleman is. Maar een ieder met een beetje ervaring in de zakenwereld wist dat al.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:00:
Maar heeft Zelensky echt die JD Vance Cyka Blyat genoemd? Dan snap ik de woede van de VS wel.
Is gewoon een scheldwoord dat je ook als frustratie gebruikt zoals bijvoorbeeld godverdomme of tjongejonge. Zelfs al zou dat zo bedoeld zijn dan vind ik het nog meevallen. Iemand die je treitert kan ook iets terugdoen. Dat is toch geheel begrijpelijk?

Als Zelenskyy Vance uit had willen schelden had hij dat wel in het Engels gedaan. Zelenskyy is gewoon netjes gebleven. Zelfs terwijl hij dictator is genoemd. Terwijl ze de feiten verdraaiden. Schandalige wanvertoning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:09:
[...]

Dat is inderdaad heel irritant bij die Amerikaanse kranten. De voortdurende wijzigingen in die artikelen. Inderdaad ook iets om alert op te zijn.
Nederlandse doen dit helaas ook. Bijvoorbeeld nu.nl.

Protip: direct mirroren met Archive.org of Archive.today.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 02-03-2025 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 15:35
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 01:19:
[...]

Mensen in pak gedragen zich niet als gentleman en dan heb jij het over een meneer niet in pak die getreiterd wordt door mensen in pak.

De enige logische conclusie is dat een pak dragen ja of nee niets zegt over of diegene een gentleman is. Maar een ieder met een beetje ervaring in de zakenwereld wist dat al.
*knip* trolling

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 02-03-2025 08:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

*knip* niet voeren

[ Voor 65% gewijzigd door polthemol op 02-03-2025 09:20 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:44:

Dat snap ik allemaal maar de NAVO bestaat enkel nog formeel.

Trump is op zoek naar een exit strategie voor de NAVO. Die moeten we hem niet geven, ook Rutte moet dat niet doen. Laat hem maar kleur bekennen en zelf de NAVO opblazen.

Dat de NAVO enkel formeel nog bestaat begrijpen sommigen niet, willen ze niet inzien. Om tot die realisatie te komen is het misschien wel gunstig als Trump ook daad bij het woord voegt.
Hier moet ik toch even op reageren, want hier zit een hellend vlak.

Nee, de NATO is niet dood. Het is ook niet zo dat de verdragsorganisatie enkel nog formeel bestaat. Dat beeld is het oogmerk van Trump, zijn exit strategie rust op het scheppen van de perceptie dat de verdragsorganisatie dood is, want dan kan hij doorstomen naar het formaliseren van illeberale democratie thuis. Immers, de NATO is niet enkel verdragsorganisatie, het is ook een gigantisch ecosysteem waar enorme stukken Amerikaanse oligarchie rauw afhankelijk van zijn.

En Trump heeft geen alternatief voedingssysteem - maar hij moet wel wegen zoeken om die segmenten zich aan hem te laten verbinden. Hij kan ze niets bieden, dus is het enige wat hij kan doen zaken afbreken. Oud recept.

Hij moet dus een detox forceren vanuit fait accompli, en dat is enkel mogelijk wanneer de perceptie dat de organisatie dood is dominant wordt.

Ik wijs hier heel bewust op. Ja, uitdagingen. Ja, complicaties. Maar dit is precies hetzelfde als met het drama wat we al decennia lang hebben zien opbouwen vanuit het criminele regime in het Kremlin: een toepassing van Noopolitik die gebruik maakt van onze signaalmechanismen om ons gedrag richting te geven. Uit die koker kwam het narratief van "omg het mondiale bestel is dood".

Flauwekul.

In de basis is dit het principe van shared mythos. Waar we in geloven bestaat, waar we in verklaren te geloven heeft functionaliteit en continuïteit.

Nihilisme leidt enkel tot autoritarisme. Dat is de historische constante. Het meest schadelijke wat gedaan kan worden is dat wij meegaan met het theater en het narratief.

Nee, op dit moment is er geen zogeheten Primus Inter Pares aanwezig. Of zoals men in Japan zegt, de troon is verlaten.

1. Dit is niet voor het eerst in de geschiedenis van de verdragsorganisatie.
2. De verdragsorganisatie kent hier brede en diepe structuren van redundantie voor.
3. De politieke dynamiek komt nog niet eens in de buurt qua dieptepunt bij politieke crises uit het verleden, zoals toen Frankrijk er uit stapte, of de VS betrapt werden met hun raketinstallaties in Turkije tijdens/na de Cuba crisis, of de 1e Irak oorlog, of de War on Terror bully politics.

Het komt allemaal niet als verrassing. Menig draaiboek ligt al jaren en jaren op tafel.

De crux is en blijft die van ons gedrag. Bij signaleren van problemen zullen we ons aan moeten leren om te schakelen naar uitdagingen. Daar zijn we goed in, behalve wanneer we juist continu geprikkeld worden voor activatie van predisposities. En dat is het hellend vlak.

Dit is volledig menselijk. Maar we zullen moeten leren om hier stil bij te staan. Vergeet in dit alles nooit dat autoritarisme inherent zwak is in zijn cyclus, en volledig afhankelijk van toestemming - of het nu actief is of passief, toestemming.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
teacup schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:34:
Even een vooropgesteld.
Vannacht was voor mij een korte nacht. Toch al wakker keek ik naar de twee Amerikaanse Democraten kranten die ik volg: The Washington Post en The New York Times.
Ook een kleine reactie hier op, ben heel voorzichtig met die classificatie. Het zijn geen kranten van politieke affiliatie, het zijn pijlers van een media ecosysteem wat in zijn volledigheid in handen is van Amerikaanse oligarchie, en waar nou geen echte of consistente geschiedenis is van op handen zijn van demos cratos.

Met name de NYT. De WP, ja, de chaos daar zal nog even duren, maar de lijn is opgelegd inmiddels.

We verwarren vaak de mechanismen van opinie met classificatie van affiliatie. Maar als we ze op de tijdlijn zetten voor narratief analyse, dus niet het stoeien met opinie voorzien van zeer goed uitgewerkte microtargeting en linguïstiek wat gemasseerd wordt buiten de auteurs om, dan is de realiteit meer complex, en al snel gevoelig.

Copaganda? NYT en WP
Wealth Tax topic suppession? NYT en WP.
Greedflation topic suppression? NYT en WP.
Private Industry topic suppression? NYT en WP.

Als we de narratieven tijdens de Biden termijn op een rij zetten, dan wordt het heel erg pijnlijk vanuit observatie van die duale lijnen van status quo management - maar wel lijnen waar consistent saillante deselectie bij aanwezig was. Niet zonder resultaten, dat hebben we gezien.

Zeker, de Amerikaanse dynamiek is in algemene zin veel meer rechts/ideologisch dan hier, dat is iets om in het achterhoofd te houden, maar de narratief analyse is indrukwekkend consistent. Elk opiniestuk heeft zijn binaire tegenhanger. OpEds zijn consistent voorzien van frames voor status quo. De primaire lijn is altijd dat.

Dat is geen medium. Dat is geen journalistiek medium. Dat is een signaalmechanisme met functie van selectieve behartiging wat verpakt wordt alsof het een functioneel medium is.

Ik heb er dankzij de afgelopen twee jaar in de VS best goede contacten opgebouwd, althans, wat nog rest, want de zuiveringen gaan gestaag door, net als de curve van pressie en ondermijning. Menige Desk heeft geen eigen editor meer, er worden namen geplakt maar de respectievelijke grote fixers doen het snijden. En bij een NYT gebruiken ze jongeman die eigenlijk van de social media analysis desk komt als frontje voor publicaties die als ontwerp aangeleverd worden.

Bij beide kranten is sprake van behoorlijke interne chaos en strijd. Maar het is een gestreden strijd want als puntje bij paaltje komt heeft men geen voetafdruk binnen het medium, en is men gruwelijk afhankelijk van het ecosysteem achter het medium voor loopbaan en leven. We zien nu al dat wat vertrekt of verwijderd wordt niet zomaar ergens overstap maakt. Integendeel.

Effectief zijn er geen Democratische kranten of media. Wij hebben dat beeld vanuit gevoel, vanuit associatie bij opinie, identificatie met specifieke auteurs, en resonantie met frames - binnen opinie. Maar al dat is uiterst zorgvuldig uitgewerkt binnen scripts en frames van status quo perceptie management. Het breken met de lijn is extreem zeldzaam - komt voor, maar bij Colombia Journalism Review is goed uitgewerkt hoe weinige loopbanen dat overleven.

Laat ik dit zeggen, het werk bij Watergate was op de lijn de uitzondering, en zelfs daar worden inmiddels serieuze vragen bij gesteld ten aanzien van realiteit van handelen, en baten van wel/niet handelen.

Don't get me wrong: er is journalistiek aanwezig. Er wordt heel vaak opmerkelijk journalistiek werk verricht. Maar wanneer het aankomt op kritieke functies van signaalmechanisme als poortwachter dan is de lijn consistent ten gunste van effecten die synchroon lopen met prioriteiten en dynamica van Amerikaanse oligarchie. Elk meta perspectief wordt gedeselecteerd, ik was oprecht geschokt toen ik tijdelijke inzage kreeg in wat voorhanden is in dossiers in relatie tot het probleem van architecten, financiering, connects en zwarteboeken van deze cyclus van autoritarisme. Maar wat niet gepubliceerd wordt, zelfs niet achter de hand gehouden wordt voor de boek bonus.

De WP, daar is nog af en toe sprake geweest van touwtrekken op de lijn. Maar een NYT? Hun lijnen zijn sinds de oprichting volledig uniform consistent.

Het beste kunnen we ze observeren en wegen als signaalmechanismen van wat in de VS een marginale maar cruciale dynamiek van macht is. Dat maakt ze nuttig, want observatie van selectie / deselectie is net zo nuttig voor beoordeling van belangen en verschuivingen als linguïstiek en edits.

De betere ingangen voor verkenningen van Amerikaanse informatie ecosystemen zijn nog steeds de lokale en regionale kranten. Niet de national / mainstream. Helaas is daar steeds minder van in leven, dat proces is nog steeds aan het versnellen. Plus, het is vaak niet zomaar mogelijk om ze vanuit Europa te kunnen lezen. Maar ze zijn graadmeters, geen perceptie management tools.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
*knip* don't feed the troll

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 02-03-2025 09:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Het nieuwsbericht dat je van kilometers ver hebt zien aankomen:

https://kyivindependent.c...-be-lifted-at-some-point/

Trump zegt dat hij de sancties tegen Rusland op een gegeven moment zal opheffen. Ik voorspel dat zodra Trump het gevoel heeft dat hij ermee weg kan komen, dat het moment is waarop de sancties tegen Rusland worden opgeheven. En dat zal sneller zijn dan wij nu denken.

[ Voor 14% gewijzigd door Tristan op 02-03-2025 08:47 . Reden: spelling op de zondag ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Tristan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:33:
Het nieuwsbericht die je van kilometers ver heb zien aankomen:

https://kyivindependent.c...-be-lifted-at-some-point/

Trump zegt dat hij de sancties op Rusland op een gegeven moment zal opheffen. Ik voorspel dat zodra Trump het gevoel heeft dat hij ermee weg kan komen dat dat het moment is dat de sancties tegen Rusland worden opgeheven. En dat zal sneller zijn dan dat wij nu denken.
Trump gaat met plezier helpen Ruslands militaire heropbouw te financieren door de handel weer op gang te brengen.

Amerika is simpelweg geen bondgenoot meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:46:
[...]
Amerika is simpelweg geen bondgenoot meer.
Even alle aluhoedjes en complottheorieën daar gelaten.

Als dit, met deze snelheid, zo door gaat vrees ik dat de VS niet alleen heel snel geen bondgenoot meer is, maar verandert in iets veel ergers. En ja, we kunnen het ons nu allemaal absoluut niet voorstellen. Maar dat konden we ons van heel veel dingen niet voordat Trump aan de macht kwam en kijk waar we nu staan.

Zo is het is mij inmiddels wel duidelijk dat er een levensgrote kans is dat de VS niet alleen Rusland financieel gaat steunen, maar ook militair. Vier maanden geleden nog compleet onvoorstelbaar, nu?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tristan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Als dit, met deze snelheid, zo door gaat vrees ik dat de VS niet alleen heel snel geen bondgenoot meer is, maar verandert in iets veel ergers. En ja, we kunnen het ons nu allemaal absoluut niet voorstellen. Maar dat konden we ons van heel veel dingen niet voordat Trump aan de macht kwam en kijk waar we nu staan.

Zo is het is mij inmiddels wel duidelijk dat er een levensgrote kans is dat de VS niet alleen Rusland financieel gaat steunen, maar ook militair. Vier maanden geleden nog compleet onvoorstelbaar, nu?
Precies wat je zegt, terwijl wij wennen aan het idee dat de VS over een tijdje de sancties opheft, zou het zomaar kunnen zijn dat Rusland binnenkort direct of indirect militaire steun krijgt van de VS.

We moeten ons niet voorbereiden op de sutuatie van vandaag, maar het worst case scenario van morgen.

Letterlijk niets is inmogelijk op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 16:09

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Diverse posts die hapten op een provocatie verwijderd. Als een post niet kan, graag negeren en een TR aanmaken

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Tristan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:01:
[...]

En niemand binnen zijn eigen partij die dit een slecht idee zal gaan vinden? Of durft niemand tegen hem in te gaan? En wat betreft de bevolking? Zal die dit als zoete koek gaan slikken?

Bizar dat 1 man zoveel macht kan hebben.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tens

Tens

Er is gelukkig nog wat tegengeluid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQwIKA8Y7ydqkfWr4KYzzilnPO4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g6w85gj1w9ugFsAICh9FYLut.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Tens op 02-03-2025 09:35 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:20
Slasher schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:29:
[...]

En niemand binnen zijn eigen partij die dit een slecht idee zal gaan vinden? Of durft niemand tegen hem in te gaan? En wat betreft de bevolking? Zal die dit als zoete koek gaan slikken?

Bizar dat 1 man zoveel macht kan hebben.
Ik verwacht niet dat het zo ver zal gaan dat US Rusland mitair gaat steunen, maar deals maken voor economische samenwerken zeker wel ja.

Er zal iets moeten gebeuren in Amerika zelf om dit tegen te gaan, maar dat is lastig nu de republikeinen alle macht hebben en de democraten niks kunnen doen.

Europa moet zich in ieder geval voor de zekerheid voorbereiden op het ergste scenario. Ik hoop dat er vandaag dan ook wel echt wat concreets gaat komen uit de vergadering in plaats van steeds van die vage toezeggingen. Steeds maar zeggen dat we niks kunnen zonder militaire hulp van de VS moeten ze nu ook echt mee stoppen. Het geeft alleen maar meer voer voor Trump, we kunnen sowieso helemaal niet vertrouwen op de hulp van de VS komende 4 jaar dus het heeft ook geen meerwaarde om dat steeds te roepen?

Maak het vanaf nu meteen een stuk aantrekkelijker voor mensen om in het leger te gaan etc om zo snel mogelijk grotere troepenmacht op te bouwen zonder een dienstplicht. Tuurlijk heeft het tijd nodig, maar Rusland heeft ook tijd nodig voordat het weer sterk genoeg is om andere Europese landen aan te vallen. Stamp meteen fabrieken uit de grond om zelf meer militair materiaal te ontwikkelen in Europa daar hebben wij echt wel de kennis voor. Ondertussen Oekraine zoveel mogelijk blijven steunen.

Als we maar blijven treuzelen komen er over een paar jaar ook in Europa misschien wel meer idioten aan de macht zoals afd in Duitsland en le penn in frankrijk. We moeten zo gebruik maken van de nu nog democratische leiders van VK, Frankrijk en Duitsland.

Hopelijk gaat Nederland ook wel echt meedoen met een Europees leger en kan Wilders dat niet tegenhouden.

[ Voor 29% gewijzigd door Stylze op 02-03-2025 09:46 ]

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FT heeft een artikel over het herstarten van Nord Stream 2 met Amerikaanse investeerders...

Putin ally pushes deal to restart Nord Stream 2 with US backing
A former spy and close friend of Vladimir Putin has been engineering a restart of Russia’s Nord Stream 2 gas pipeline to Europe with the backing of US investors, a once unthinkable move that shows the breadth of Donald Trump’s rapprochement with Moscow.
Warnig’s plan involved outreach to the Trump team through US businessmen, the people said, as part of back-channel efforts to broker an end to the war in Ukraine while deepening economic ties between the US and Russia.

Some prominent Trump administration figures are aware of the initiative to bring in US investors, according to officials in Washington, and they see it as part of the push to rebuild relations with Moscow.

While there have been several expressions of interest, one US-led consortium of investors has drawn up the outlines of a post-sanctions deal with Gazprom, according to one person with direct knowledge of talks who declined to disclose the identity of the prospective investors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

user109731 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:23:
FT heeft een artikel over het herstarten van Nord Stream 2 met Amerikaanse investeerders...

[...]

[...]
Lijkt me voor de economie van Rusland, wat nu immers een nauw bondgenoot en vriend van de VS is geworden, wel een goede zaak om die te hertarten.

Dan krijgen ze ook weer meer geld om wapentuig te maken, wat ze dan weer in Oekraïne in kunnen zetten.

Win-win scenario: Rusland kan de oorlog doorzetten, de VS kan zo hun vriendschap met en steun aan Rusland verder uitbreiden en krijgen dan in ruil misschien wel wat van die rare earth metals die Trump en Musk zo graag willen hebben.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Kortom, tijd dat die BOEM doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

[...]
Dan moet de afnemer van het gas, Europa/Duitsland, daar ook in meewerken.
Als Duitsland Nein zegt, ligt er een intacte pijplijn zonder dat er iets doorheen gaat.

Gelukkig duurt het jaren voordat de pijp gerepareerd is, die moet van voor tot achter opnieuw gelegd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 02-03-2025 11:01 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mjah, is wel riskant. Als het dan onder Amerikaans management of bescherming staat die NordStream 2, kan men zo'n aanval ook als oorlogsdaad beschouwen, en het land van de dader (of vermeende dader) de oorlog verklaren.

Zou me van een figuur als Trump echt geen microseconde verbazen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[...]

[...]
Er zijn altijd mensen die kansen zien en zullen proberen, maar Nord Stream 2 is nooit gecertificeerd geweest door de Duitse regering en ik zie dat de nieuwe regering onder Merz ook niet doen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Ik vind het toch wel gevaarlijk, de heroïne die Russisch gas is, weer vlak bij de gebruiker neer te leggen.
Beter breekt iemand toch snel de naald.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Zeg, geïnspireerd door de vrede met de PKK heb ik voor de gelegenheid nog eens gekeken naar de strijdkrachten van Turkije.

Wat we met z'n allen wel eens vergeten is dat Turkije het één na grootste leger van de Navo heeft. Niet alles is even nieuw - als er iemand nog 2.000 Patton-tanks nodig heeft... Maar ze hebben ook gewoon 250 Leopard 2-tanks, om een zijstraat te noemen. En, een half miljoen soldaten.

Als het de taak wordt van Europa om de veiligheid van Oekraïne te verdedigen, dan denk ik dat we de Turken heel goed kunnen gebruiken. Bovendien valt er oprecht wat te halen voor de Turken, zeker als er een wederzijdse bereidheid zou bestaan om Turkije bij het bredere bondgenootschap van de EU te laten behoren.

Bovendien hebben ze daar een heel serieuze defensie-industrie. Het lijkt me dat we die prima kunnen gebruiken.

En, voor wie zegt dat Erdogan meer een leider is van het Type-Trump.... Ten eerste denk ik dat Erdogan aan het einde van zijn machtscyclus zit. En ten tweede weet ik niet zeker of we de luxe hebben Turkije buiten ons bootje te houden, als ze een belangrijk deel van de sleutel voor onze Oostgrens in handen zouden hebben.

Uiteraard begrijp ik dat wij, als Westen, géén goede beurt hebben gemaakt in Turkije, door Israël te steunen cq te weinig af te remmen in wat ze in Gaza allemaal hebben gedaan. Dat bemoeilijkt wel de zaak. Toch... Wie weet. Ik denk dat we zo snel mogelijk een Kallas naar Ankara moeten sturen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:20
Helixes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:24:
Zeg, geïnspireerd door de vrede met de PKK heb ik voor de gelegenheid nog eens gekeken naar de strijdkrachten van Turkije.

Wat we met z'n allen wel eens vergeten is dat Turkije het één na grootste leger van de Navo heeft. Niet alles is even nieuw - als er iemand nog 2.000 Patton-tanks nodig heeft... Maar ze hebben ook gewoon 250 Leopard 2-tanks, om een zijstraat te noemen. En, een half miljoen soldaten.

Als het de taak wordt van Europa om de veiligheid van Oekraïne te verdedigen, dan denk ik dat we de Turken heel goed kunnen gebruiken. Bovendien valt er oprecht wat te halen voor de Turken, zeker als er een wederzijdse bereidheid zou bestaan om Turkije bij het bredere bondgenootschap van de EU te laten behoren.

Bovendien hebben ze daar een heel serieuze defensie-industrie. Het lijkt me dat we die prima kunnen gebruiken.

En, voor wie zegt dat Erdogan meer een leider is van het Type-Trump.... Ten eerste denk ik dat Erdogan aan het einde van zijn machtscyclus zit. En ten tweede weet ik niet zeker of we de luxe hebben Turkije buiten ons bootje te houden, als ze een belangrijk deel van de sleutel voor onze Oostgrens in handen zouden hebben.

Uiteraard begrijp ik dat wij, als Westen, géén goede beurt hebben gemaakt in Turkije, door Israël te steunen cq te weinig af te remmen in wat ze in Gaza allemaal hebben gedaan. Dat bemoeilijkt wel de zaak. Toch... Wie weet. Ik denk dat we zo snel mogelijk een Kallas naar Ankara moeten sturen.
Mja Turkije is er vandaag ook bij, maar zolang Erdogan aan de macht is gaat het lastig worden lijkt me, is evenveel met poetin bevriend als met het westen. Zou wel mooi zijn ja als ze Turkije binnenboord halen met een of andere mooie deal.

Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

[...]

[...]
Daarmee willen ze concurreren met hun eigen LNG export naar Europa? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Tens schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Daarmee willen ze concurreren met hun eigen LNG export naar Europa? :?
Kan prima bovenop de -pak 'm beet- 50/50 winst die ze maken met deelname aan Nordstream.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Stylze schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:33:
Mja Turkije is er vandaag ook bij, maar zolang Erdogan aan de macht is gaat het lastig worden lijkt me, is evenveel met poetin bevriend als met het westen. Zou wel mooi zijn ja als ze Turkije binnenboord halen met een of andere mooie deal.
Ik denk niet dat Erdogan een vriend is van Putin. Hij heeft de toegang tot de Zwarte Zee voor de Russische marine afgesneden, hij koop wel olie uit Rusland - dat wel. Maar, tegen een ramsjprijs, en zodat ze zelf in Turkije de raffinage kan doen en de producten met winst door te verkopen.

Edgogan is een handelaar. Als hij meer waarde kan halen uit samenwerking met Europa, dan staat hij daar zeker voor open.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
XWB schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:54:
Er zijn altijd mensen die kansen zien en zullen proberen, maar Nord Stream 2 is nooit gecertificeerd geweest door de Duitse regering en ik zie dat de nieuwe regering onder Merz ook niet doen.
Precies. Nord Stream is óók een politiek project. De politieke wil voor zo'n project ontbreekt op dit moment, dus die gaat er niet komen.

Dit is ruis, kun je gewoon negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Helixes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Ik denk niet dat Erdogan een vriend is van Putin. Hij heeft de toegang tot de Zwarte Zee voor de Russische marine afgesneden, hij koop wel olie uit Rusland - dat wel. Maar, tegen een ramsjprijs, en zodat ze zelf in Turkije de raffinage kan doen en de producten met winst door te verkopen.

Edgogan is een handelaar. Als hij meer waarde kan halen uit samenwerking met Europa, dan staat hij daar zeker voor open.
Turkije kan de ertsen van Oekraïne kopen, zorgt voor het veilig vervoer vanuit Oekraïne naar Turkije over zee, en verkoopt ze door aan de VS.

Hmmmm...klinkt als een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Amphiebietje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:06:
Turkije kan de ertsen van Oekraïne kopen, zorgt voor het veilig vervoer vanuit Oekraïne naar Turkije over zee, en verkoopt ze door aan de VS.

Hmmmm...klinkt als een mogelijkheid.
Even serieus. Het staat een consortium van Westerse landen natuurlijk vrij om een tegenbod te doen. Wat mijn part zijn Canada, Noorwegen en Turkije onderdeel van zo'n deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 02-05 12:00
Helixes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Even serieus. Het staat een consortium van Westerse landen natuurlijk vrij om een tegenbod te doen. Wat mijn part zijn Canada, Noorwegen en Turkije onderdeel van zo'n deal.
Als de VS in een deal Oekraïne kunnen weggeven aan Rusland, kan bijvoorbeeld het staatshoofd van het VK én Canada natuurlijk als tegenbod Canada weggeven aan de VS in ruil voor Oekraïne. Past perfect in de huidige logica van de nieuwe wereldorde, en kan prima geregeld worden tussen Donald en Charles bij het komende staatsbezoek. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Helixes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:44:
[...]

geldt ook voor the donald denk ik. Beiden opportunisten die transactioneel denken en puur vanuit hun eigen( lands)belang werken.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Boudewijn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:29:
[...]
geldt ook voor the donald denk ik. Beiden opportunisten die transactioneel denken en puur vanuit hun eigen( lands)belang werken.
Waar het Oekraïne betreft denk ik niet zozeer dat we naar een situatie kijken waarin Trump opereert als een opportunist. Ik denk dat het beter is om naar Trump te kijken als een Russische asset. Of dat zo is, weet ik niet. Maar - geheel zijn gedrag is niet te onderscheiden van een dergelijke situatie.

Er is natuurlijk ook een kans dat Truimp zich opstelt als een Japans schoolmeisje in de richting van Putin, op een notice-me-sempai-achtige manier. Praktisch pakt dat echter hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
DropjesLover schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Dan moet de afnemer van het gas, Europa/Duitsland, daar ook in meewerken.
Als Duitsland Nein zegt, ligt er een intacte pijplijn zonder dat er iets doorheen gaat.

Gelukkig duurt het jaren voordat de pijp gerepareerd is, die moet van voor tot achter opnieuw gelegd worden.
Tenzij als VS zegt we stoppen/minderen met LNG. Dat is exact de M.O. die Rusland ook gebruikte met NS1, en Trump heeft verdacht veel weg van de M.O. dat Russische autocratie die het sinds begin deze eeuw is verworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Waar het Oekraïne betreft denk ik niet zozeer dat we naar een situatie kijken waarin Trump opereert als een opportunist. Ik denk dat het beter is om naar Trump te kijken als een Russische asset. Of dat zo is, weet ik niet. Maar - geheel zijn gedrag is niet te onderscheiden van een dergelijke situatie.

Er is natuurlijk ook een kans dat Truimp zich opstelt als een Japans schoolmeisje in de richting van Putin, op een notice-me-sempai-achtige manier. Praktisch pakt dat echter hetzelfde uit.
Ze hadden hem in de jaren '70 op het oog, en ze hebben hem in 1987 gerekruteerd, codenaam Krasnov (wat neerkomt op 'beauty'; narcistischer kun je het niet hebben). Dat Trump dat is geweest maakt Trump chantabel. Vergeet niet, dat KGB netwerk is nooit verdwenen, het is ondergronds gegaan de criminaliteit in, en deels zat het ook achter de benoeming van Poetin. Zie Belton's De mannen van Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 01:54
Boudewijn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:29:
[...]
/s
Als we toch landen gaan weggeven:

Texas en New Mexico terug naar Mexico,
Louisiana terug naar Frankrijk
California, Georgia en Wahington verklaren we bevrijd van de tirannie en noemen we Ecotopia.
Staten van Maine tot New-York geven we aan Canada (New-York zelf is natuurlijk Nederlands B-) )
Florida delen we op tussen Spanje en Portugal
Engeland zit niet meer in de EU, die moet maar wat van de resterende kruimels uitkiezen.

En de rest heet voortaan Trumpland. Dat krijgt alle kernwapens van de voormalige USA, voor de nieuwe knetterende wereldvrede }) .
s/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@Jerie Ik ken de geruchten. Maar, dat is wat het zijn - geruchten...

Voorlopig moet ik even varen op mijn observaties, en ik moet wel toegeven dat zijn gedrag past binnen dat van een Russische asset. Het zou een aantal zaken kunnen verklaren.

Maar, of het zo is....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
UK en Frankrijk gaan met UA een vredesplan bedenken. En pas later de US erbij halen.

Geweldig, neem het initiatief en bepaal de richting van het gesprek. Laat Rusland met z’n US vriendjes maar reageren.

Later komen er nog 1 of 2 landen bij de besprekingen. Merz lijkt me daarvoor een belangrijke stakeholder.
Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk gaan met Oekraïne bespreken hoe de oorlog in dat land gestopt kan worden. De landen bespreken het vredesplan later pas met de Verenigde Staten, zei de Britse premier Keir Starmer zondag tegen BBC News.
https://www.nu.nl/spannin...e-vs-later-betrokken.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Stylze schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Gezien de eerdere dwarsligger en van 2 walletjes eten en autocratisch regime Turkije denk ik dat dat nu aantrekkelijk lijkt, maar over een paar jaar echt een overhaaste, verkeerde keuze gaat blijken.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:53:

Voorlopig moet ik even varen op mijn observaties, en ik moet wel toegeven dat zijn gedrag past binnen dat van een Russische asset. Het zou een aantal zaken kunnen verklaren.

Maar, of het zo is....
Geruchten van drie verschillende bronnen zijn geen geruchten meer. Dat is nieuws- en onderzoekswaardig.

De vraag is dus niet of hij een asset was; dat is helder. Dat was hij. De vraag is wat hij nu is.

Het is ook niet voor niets dat Trump en Musk allerlei mensen ontslaan die onderzoek naar hen deden (Musk doet het ook he), en zelfs complete instanties die corruptie onderzoeken opdoeken. Het doel is simpel: men wil een corrupte overheid, naar Russisch model.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:19

Jebus4life

BE User

In Europa rijpen de geesten verder:
The time has come to consider a broad coalition of the willing for a just peace in Ukraine.

"Peace” on terms of the aggressor is called a capitulation and would only encourage all current and future aggressors. Free world must stand up to the evil.
(Tweet van de Tsjechische president Petr Pavel gisterenavond - Ik denk niet dat hij al gepasseerd was?)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
  • Laatst online: 04-05 01:54
Helixes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:53:

Maar, of het zo is....
Er zijn meerdere drijfveren denk ik die allemaal zijn verweven.
- De jacht van Musk naar grondstoffen.
- De opkomst van China als supermacht.
- De naderende implosie van de oliesector met bijbehorend einde van de petrodollar.
- Bedreiging van het parasitaire verdienmodel van de tech sector door Europese regelgeving.
- Compromat van de Russen. Sluit niet uit dat Europese inlichtingen diensten hiervan op de hoogte zijn.

Uiteindelijk heeft Trump maar één doel en dat is Trump zelf.

John Bolton (R), voormalig onderminister van buitenlandse zaken, is van mening dat Trump per sé een Nobelprijs voor de vrede wil hebben. Hier is onderbouwing van deze opvatting:
https://www.nbcnews.com/p...el-peace-prize-rcna193330

Citaten van Trump zelf:
"“They will never give me a Nobel Peace Prize,” Trump said in response to a reporter’s question about the award. “It’s too bad. I deserve it, but they will never give it to me.”"
Citaat van Walz:
“And you know what?” he added. “By the end of this, we’re going to have the Nobel Peace Prize sitting next to the name of Donald J. Trump.”
Het is lichtjaren voorbij de ironie dat de wereld in een derde wereldoorlog wordt gestort door een ultra narcistische zoon van een multi miljonair die alles op alles zet om een nobel prijs van de vrede te bemachtigen.

Chaplin zette Hitler in zijn hemd met de filmt The Great Dictator. We zouden geholpen zijn met stevige satire die laat zien dat Keizer Trump in werkelijkheid geen kleren aan heeft.

Edit:
Als Trump werkelijk uit is op zijn Nobelprijs, is zijn opmerking dat hij alle kaarten in handen heeft zijn zoveelste leugen. Met een beetje handige diplomatie kunnen Europese landen, met Noorwegen voorop de leiding in Washington zo ver nudgen dat ze in ruil voor de Noorse vredesprijs alles op alles gaan zetten om de soldaten van Putin terug te sturen naar hun eigen land en Oekraïne de vrede en bescherming geven die het verdient.

Het Nobelcomité heeft met haar prijs nooit kunnen dromen dat het zoveel directe invloed zou kunnen hebben op zaken van oorlog en vrede.

[ Voor 12% gewijzigd door ledog op 02-03-2025 14:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Jebus4life schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:16:
In Europa rijpen de geesten verder:

[...]

(Tweet van de Tsjechische president Petr Pavel gisterenavond - Ik denk niet dat hij al gepasseerd was?)
Hopelijk kunnen we Trump straks bedanken als hij - onbedoeld - Europa bij elkaar heeft gebracht ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Geruchten van drie verschillende bronnen zijn geen geruchten meer. Dat is nieuws- en onderzoekswaardig.

De vraag is dus niet of hij een asset was; dat is helder. Dat was hij. De vraag is wat hij nu is.

Het is ook niet voor niets dat Trump en Musk allerlei mensen ontslaan die onderzoek naar hen deden (Musk doet het ook he), en zelfs complete instanties die corruptie onderzoeken opdoeken. Het doel is simpel: men wil een corrupte overheid, naar Russisch model.
Het gevaar gaat voorbij dat nog. Musk&co creëren een enorm reservoir van ressentiment en ontreddering omdat kritisch weefsel buiten het lichaam van staat zijn geworpen, wat opgepakt wordt door de chinezen en de russen.

Er gaat in Nederland geen brandalarm af, maar dat betekent dat je kritische bedrijfsdata en -geheimen niet alleen in handen ligt van Amerikaanse snitches, maar ook in die van de Russische en Chinese inlichtingen.
Enter de staat van corporate IT: je kan containers vullen met IT'ers die niet meer beheersen dan wat men in de cursus AWS heeft geleerd. Ik zie alweer de verhalen in de media gedrukt worden dat we helemaal niet zonder AWS of Azure kunnen.
Sja, dat krijg je als je perse een domme organisatie wil zijn. Ik heb er altijd voor gewaarschuwd hoe dom het is om je hele hebben en houden op 1 leverancier met gigantische overhead te draaien, waarbij je software-architectuur wordt bepaald door de vorm van de cloud.
En dan overheden die alles, van data tot proces, bij de amerikanen stallen. Je verzin het niet. Maar goed, strategisch denken is een rare earth fenomeen kennelijk.

De economische schade voor Europa met het geklooi van die wannabe nazi's zou over jaren misschien wel iets meer kunnen bedragen dan die fantasie over "350 billion dollars!!!" Iets voor Rutte om te bespreken in de Oval Office. Ik denk dat Trump wat goed te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:07
De Chinezen zijn geen engeltjes maar ze doen in feite gewoon wat het Westen al eeuwen doet. Ik vind het bijvoorbeeld heel frappant dat cacao uit Afrika komt maar alle chocolade fabrieken hier in Zaandam staan.

De grootste dreiging voor Nederland is op dit moment gewoon het krankzinnige Witte huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
emeralda schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:00:
De Chinezen zijn geen engeltjes maar ze doen in feite gewoon wat het Westen al eeuwen doet. Ik vind het bijvoorbeeld heel frappant dat cacao uit Afrika komt maar alle chocolade fabrieken hier in Zaandam staan.

De grootste dreiging voor Nederland is op dit moment gewoon het krankzinnige Witte huis.
En onze eigen populisten die in het kabinet zitten, het grootste probleem is dat wij hier veel te veel voorbij gaan aan onze eigen problemen op dit gebied en we als Nederland, en in het verlengde Europa niet echt een vuist lijken te kunnen maken in deze informatie oorlog. Dat is het grote probleem. Als je dan toch kijkt naar wat de Russen heel goed doen, dan is het dat. Ze hebben al jaren assets in het westen en hebben deze klaarblijkelijk heel goed weten in te zetten.

Het oude KGB netwerk is dus nog springlevend. Zie ook het boek Poetin en zijn mannen van Catherina Belton.
Laten we voorop stellen dat als de mensen in de VS de boel niet gekeerd krijgen wij als samenleving heel hard aan de bak moeten. En dat "willen" of "kunnen" we niet.

Mensen die alles hebben zijn blijkbaar maar matig te interesseren in de gevolgen van deze geopolitieke veranderingen. Het is belangrijker dat de kids allemaal VWO doen en we 3 keer per jaar op vakantie gaan. De rest is "bijzaak" en "kunnen we toch niets aan doen".

Het is de individualiteit en illusie van zelfredzaamheid die ons wederom in de luren legt. We zien het belang gewoon niet meer in van een open, democratische rechtstaat die onze brede welvaart beschermd voor de lange termijn. We denken dat wij als individu alleen verantwoordelijk zijn voor ons succes, dat we "niemand" nodig hebben.

Maar ja een school bemenst zich niet vanzelf, een ziekenhuis ook niet, een weg wordt niet als vanzelf aangelegd. Maar we gedragen ons wel zo dusdanig egocentrisch dat we het ter kennisgeving aannemen dat het er allemaal is. Dat is het grote probleem in veel westerse samenlevingen, niet meer weten hoe welvaart tot stand komt en kan blijven bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-04 18:22
https://www.nu.nl/spannin...ater-betrokken.html#nujij

Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk gaan met Oekraïne bespreken hoe de oorlog in dat land gestopt kan worden. De landen bespreken het vredesplan later pas met de Verenigde Staten, zei de Britse premier Keir Starmer zondag tegen BBC News.
Hoe je het wend of keert. Trump heeft het balletje wel laten rollen toch? Ongeacht wat de uitkomst van alle onderhandelingen zal zijn. Er worden nu in ieder geval pogingen ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
emeralda schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:00:

Op de schaal van de grootmachten moet je sws niet zoeken naar heiligen. Maar van al die landen vind ik India nog wel het verstandigst kwa buitenlands beleid. Maar nogmaals: het perfecte voorbeeld ga je niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:30

epo

_Gast_ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Op de schaal van de grootmachten moet je sws niet zoeken naar heiligen. Maar van al die landen vind ik India nog wel het verstandigst kwa buitenlands beleid. Maar nogmaals: het perfecte voorbeeld ga je niet vinden.
India eet van alle walletjes mee, en is zeker niet heilig maar uiteindelijk kan niemand heilig zijn, slim moet je zijn en profiteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:35
Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:55:
UK en Frankrijk gaan met UA een vredesplan bedenken. En pas later de US erbij halen.

Geweldig, neem het initiatief en bepaal de richting van het gesprek. Laat Rusland met z’n US vriendjes maar reageren.

Later komen er nog 1 of 2 landen bij de besprekingen. Merz lijkt me daarvoor een belangrijke stakeholder.

[...]

https://www.nu.nl/spannin...e-vs-later-betrokken.html
Dit zou een goed ding zijn, initiatief uit de handen van de VS halen, zelf onderhandelen, samen met Oekraine een goed handelsakkoord over de delfstoffen en toetreding tot Europa en dan zijn we weer een stapje verder gekomen in een sterk Europa. De gelden die we in beslag hebben van rusland gebruiken om wapens in Europa te kopen van Europese fabrikanten en USA eens een beetje gaan negeren. Net zoals de bullebak vroeger op school, gewoon negeren met zijn allen. Daarna krijgen ze het daar zelf zo druk met de tegenwerping die langzaam aan op gang komt dat ze helemaal geen tijd meer hebben voor die oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
_Gast_ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Hoe je het wend of keert. Trump heeft het balletje wel laten rollen toch? Ongeacht wat de uitkomst van alle onderhandelingen zal zijn. Er worden nu in ieder geval pogingen ondernomen.
Trump heeft het balletje de verkeerde kant op laten rollen. Nu zijn de andere partijen (die niet eens mee mochten doen bij eerdere onderhandelingen) die heft in eigen handen nemen. Straks zal er consensus moeten komen tussen RU-VS kamp en Westen-UA kamp (VS is, in ieder geval onder leiding van Trump, niet langer onderdeel van het Westen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Trump heeft het balletje de verkeerde kant op laten rollen. Nu zijn de andere partijen (die niet eens mee mochten doen bij eerdere onderhandelingen) die heft in eigen handen nemen. Straks zal er consensus moeten komen tussen RU-VS kamp en Westen-UA kamp (VS is, in ieder geval onder leiding van Trump, niet langer onderdeel van het Westen).
Dat laatste is idd wel een harde conclusie. Zo zie je maar hoe snel het kan gaan. Het komt ook doordat de president in de VS meer macht lijkt te hebben over het beleid dan leiders in andere Westerse landen, waar er meer overlegd wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rclahsen
  • Nu online
_Gast_ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:13:
[...]

Dat laatste is idd wel een harde conclusie. Zo zie je maar hoe snel het kan gaan. Het komt ook doordat de president in de VS meer macht lijkt te hebben over het beleid dan leiders in andere Westerse landen, waar er meer overlegd wordt.
En toch is dat best bijzonder, van de Republikeinse partij heeft in het Huis maar een meerderheid van 3 zetels. Je zou zeggen dat er toch ook 3 of meer Republikeins afgevaardigden moeten zijn die echt buikpijn krijgen van wat er gaande is. Of die wel de woorden van Liz Cheney hebben onthouden: “There will come a day when Donald Trump is gone, but your dishonor will remain.”

[ Voor 19% gewijzigd door rclahsen op 02-03-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14
(jarig!)
rclahsen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:27:
[...]

Republikeins afgevaardigden moeten zijn die echt buikpijn krijgen van wat er gaande is.
Erst kommt das fressen dann kommt die moral

Sommigen hebben simpelweg nooit genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
_Gast_ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:13:
[...]

2014 was het al duidelijk: kleine 2 maanden na MH17 kwam dit topic De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer... n.a.v. MH17 hadden we wakker kunnen worden in Nederland. Merkel zei het eigenlijk in 2017 ook al, toen Trump aan de macht was. Men luisterde niet. De oorlog in Oekraïne is nu 3 jaar aan de gang. Zat tijd gehad te reageren.

Als je positief wilt denken is het allemaal een grand scheme plan om de Europeanen te motiveren het zelf te doen, zodat de VS focus kan hebben op de Pacific.

Ik ben van mening dat je jezelf dan voor de gek houdt. Net zoals je jezelf voor de gek houdt dat de VS nog een democratie is. Maar aan de andere kant, is het dat nog wel, net aan, en Trump verliest rechtszaak na rechtszaak. Maar de schade aan NAVO, federale regering (en alle instanties) is een fait accompli.

Men wil dat je je erbij neerlegt, dat je het opgeeft. Dat is de mythe van de strongman.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 02-03-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:18
Ik hoop dat de EU nu daad bij het woord voegt en uiteindelijk stoten uithaalt waar US niet gelukkig mee is. Dan voelt US zich op de tweede plaats, ben benieuwd wat dat als reactie teweeg gaat brengen.

Meer praktisch zou UKR met DE wapens en eigenlijk korte afstandsraketten (die zouden nu toch getest moeten worden) de Russen stevig moeten kunnen raken. Putin gaat het niet graag zien, Trump ook niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wel weer jammer dat Starmer voor de top Estland, Letland en Litouwen weer niet uitnodigt ook al zijn die wel degelijk EU- én NAVO-lid.

Juist die drie landen hebben een enorme Bulls Eye op zich van de Russen, en dan met name Litouwen (gezien de ligging t.o.v. Kaliningrad).

Niet echt een lekker signaal richting die landen dat ze blijkbaar niet echt welkom zijn ofzo...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Als je positief wilt denken is het allemaal een grand scheme plan om de Europeanen te motiveren het zelf te doen, zodat de VS focus kan hebben op de Pacific.
Even een vraag, is dat eigen gedachte, of heb je dat ergens opgemerkt?

Dat is het narratief wat vanuit de toxische clusters van policy advisory (AEI netwerk) in Europa rondgepompt wordt - manipulatie narratief, voor de duidelijkheid. In extreme mate begeleid met compromitterend fêteren overal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit vind ik wel interessant. Van de NOS website:
Correspondent Navo Kysia Hekster:

"De Britse gastheer van de top noemt Europa op dit moment "broos" en wil dat landen over hun eigen schaduw springen door meer hulp aan Oekraine te geven en veel meer in hun eigen defensie te investeren. Starmer en Macron willen samen met Oekraïne en mogelijk een aantal andere landen een soort 'oorlogskabinet' vormen, een club van gelijkgestemden waarin snel beslissingen kunnen worden genomen zonder veto's van bijvoorbeeld Hongarije, dat op de hand van Poetin is.
Een soort coalitie van de willende. Een beetje voorbarig, maar misschien mond dit nog eens uit in een Europa 2.0.
Ik mis alleen DE hierin. Het zou mooi zijn als die ook eens ballen zouden krijgen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Standeman schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:38:

[...]

Een soort coalitie van de willende. Een beetje voorbarig, maar misschien mond dit nog eens uit in een Europa 2.0.
Ik mis alleen DE hierin. Het zou mooi zijn als die ook eens ballen zouden krijgen.
DE zit momenteel net na verkiezingen (exact 1 week geleden). Onderhandelingen tussen CDU en SPD lopen, en dan is de huidige coalitie exit. Een Merz lijkt in ieder geval daadkrachtiger dan Scholz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:30:
[...]

Even een vraag, is dat eigen gedachte, of heb je dat ergens opgemerkt?

Dat is het narratief wat vanuit de toxische clusters van policy advisory (AEI netwerk) in Europa rondgepompt wordt - manipulatie narratief, voor de duidelijkheid. In extreme mate begeleid met compromitterend fêteren overal.
Zelf bedacht (ik zit niet in de kringen want ik trek dat niet lang, het meest rechtse dat ik hoor is van B&dW). Ik zie het niet zo. Voor mij is het glas halfleeg. Aan de andere kant dat de VS geen democratie meer is, dat speelt Trump ook in de kaart (fait accompli). Want als straks de midterms komen moet men niet 'maar thuisblijven want de democratie is toch stuk'. Juist niet. Stem ze weg! En, ook van belang: doe mee aan exit polls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Nu.nl liveblog.
NAVO-secretaris generaal Mark Rutte arriveert bij Lancaster House. De VS is formeel niet aanwezig bij de top in Londen, maar met Rutte heeft het land toch een stem aan tafel.
Sinds when is Rutte de stem van de VS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ManiacsHouse schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:55:
Nu.nl liveblog.

[...]

Gisteren hebben we gezien dat Rutte de facto zo ongeveer de VS vertegenwoordigt, toen hij zich achter Trump schaarde en vond dat Zelensky excuus moest aanbieden aan Trump en Vance, terwijl het juist die 2 waren die Zelensky aanvielen.

Dus formeel vertegenwoordigt Rutte wellicht de NAVO, maar in de praktijk lijkt het meer een vertegenwoordiger van Trump, en dus de VS.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Standeman schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:38:

[...]

Tja, daar moet eerst een coalitie gevormd worden. En dan zien of Merz meende wat hij allemaal geroepen heeft en of hij wel door een deur kan met de SPD. Want daar zitten aardig wat verschillen op sociaaleconomisch vlak.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Gisteren hebben we gezien dat Rutte de facto zo ongeveer de VS vertegenwoordigt, toen hij zich achter Trump schaarde en vond dat Zelensky excuus moest aanbieden aan Trump en Vance, terwijl het juist die 2 waren die Zelensky aanvielen.

Dus formeel vertegenwoordigt Rutte wellicht de NAVO, maar in de praktijk lijkt het meer een vertegenwoordiger van Trump, en dus de VS.
Snap ik. Maar dat de media dat nu ook soort van doortrekt... Wat mij betreft is Rutte wel beetje uitgespeeld met dit soort grapjes. Reet Trump lukken prima, als hem dat smaakt, maar enige kritische noot mag er wel komen vanuit hem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:25
wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Wat een onzin. Rutte zijn uitspraak is waar Rutte goed in is. Maar achterlangs denkt die ook echt wel wat wij allemaal denken hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:55:
Nu.nl liveblog.

[...]

De SG van de NAVO was en is altijd al een spreekpop van de VS. De NAVO is de VS, en de VS de NAVO.

Willen we dat anders hebben, zullen we met een alternatief moeten komen (en dat kunnen we, hetzij wel met opstartprobleempjes). Ofwel, de VS vertrekt en dan laten we het voor wat het is (evt. verwelkomen we anderen zoals Canada, Japan, Australië, enz, al lijkt het mij nogal onrealistisch om Aziatische landen te kunnen beschermen tegen China, Rusland, of VS...).

Rutte zou dat trouwens uitstekend kunnen, SG van de NAVO zonder VS. Maar voor nu lijkt hij vooral ook voor het voortbestaan van z'n baan met huidige leidinggevende te zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:35
wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:13:
Wel weer jammer dat Starmer voor de top Estland, Letland en Litouwen weer niet uitnodigt ook al zijn die wel degelijk EU- én NAVO-lid.

Juist die drie landen hebben een enorme Bulls Eye op zich van de Russen, en dan met name Litouwen (gezien de ligging t.o.v. Kaliningrad).

Niet echt een lekker signaal richting die landen dat ze blijkbaar niet echt welkom zijn ofzo...
dit is ook al verontschuldigd door hem bij die landen, ws. heeft het iets te maken met eerst de grote partijen zo snel mogelijk aan tafel krijgen of is het echt doorgeglipt. Geloof maar dat net die landen het erg fijn vinden om lid van een sterk Europa te zijn. Ik heb nog nooit iemand uit Litouwen horen terug verlangen naar de tijd onder het ijzeren gordijn bv.

Verder zijn zij straks het eerste bufferblok net zoals Oekraine dat nu is en Polen en Finland straks ook zullen zijn.
Pagina: 1 ... 104 ... 115 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid