Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:53:
In particular, they talked about covering the Ukrainian sky
Rare vertaling. Ik neem aan dat ze het over luchtverdedigingssystemen hebben gehad? Anders snap ik 'm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Rare vertaling. Ik neem aan dat ze het over luchtverdedigingssystemen hebben gehad? Anders snap ik 'm niet.
Lucht defensie ja :)

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

In een opvolging van de gebeurtenissen van vandaag in de Washington post meldde het volgende over de VN beijenkomst:
At an emergency session of the U.N. General Assembly, Csaba Korosi, the session’s president, urged countries to reach a diplomatic solution to end the war in Ukraine. “The U.N. charter is clear,” he said. “Invading a neighbor is illegal.”
....en leverde leverde een half uurtje terug de volgende reactie van Sergiy Kyslytsya, de Oekraiense ambassadeur op:
In impassioned remarks to the U.N. General Assembly, Ukraine’s ambassador, Sergiy Kyslytsya, said that the United Nations needs to restore its credibility since Russia’s illegal annexations of Ukrainian territory pose an “existential threat” to the U.N. charter. If the institution’s authority is eroded, he said, “we will blame nobody but ourselves.”

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Met dank aan Trump hebben we die optie niet echt meer. De VS hebben zich niet aan het atoomakkoord met Iran gehouden en Iran lijdt al zo lang onder sancties dat extra sancties weinig zullen doen.
Ik had in het begin van het conflict de hoop dat de situatie in Oekraine reden zou zijn voor de VS om de relatie met landen als Iran en Venezuela te verbeteren maar daar hebben we nog weinig van gezien. Geen idee natuurlijk of dat aan de VS of aan die andere landen ligt.
Ze hebben het geprobeerd met SA. Die hebben Biden nog net niet uitgelachen. Dat is jammer, want we kunnen inderdaad Arabië prima gebruiken als bondgenoot in dit conflict. Olie :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Crossposten is in ieder geval niet de bedoeling. :)

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 12-10-2022 19:16 ]

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Nog even over Belarus:

Russian troops will return to Belarus in large numbers, Lukashenko says.

New York Times
WARSAW — President Aleksandr G. Lukashenko of Belarus announced on Monday that Russian troops would return to his country in large numbers, a replay of the military buildup there that preceded Russia’s February invasion of Ukraine.

“This won’t be just a thousand troops,” Mr. Lukashenko told senior military and security officials in Minsk, the Belarusian capital, after a meeting over the weekend with President Vladimir V. Putin of Russia in St. Petersburg.
Waarmee Rusland de statement zal willen make dat het nog genoeg capaciteit heeft.
In rambling remarks reported by the state news agency Belta, Mr. Lukashenko said that work had already started on the formation of what he called a “joint regional group of troops” to counter “possible aggression against our country” by NATO and Ukraine.

The Belarusian strongman, who has so far resisted pressure from Moscow to send in his own troops, accused Ukraine, which shares a long border with Belarus, of planning attacks from the south, without citing evidence.
Lukashenko teach legitimering te zoeken voor strijd met Oekraïne. Laten we vaststellen dat hij dit nog niet eerder heeft gedaan.

Heel makkelijk zal hem dat niet afgaan, want:
“Ukraine doesn’t pose a threat to Belarus. It’s a lie,” Svetlana Tikhanovskaya, a Belarusian opposition leader, said. “I urge the Belarusian military: don’t follow criminal orders, refuse to participate in Putin’s war against our neighbors.”

Statements by Mr. Lukashenko, an eccentric and highly erratic dictator, are rarely an accurate guide to current or future events. Just days before Russian troops stationed in Belarus attacked Ukraine in February, he emphatically denied that his territory would be used by Russia, a close ally, to attack his country’s southern neighbor.
Dat van die joint force lijkt verder vooral wapengekletter:
The establishment of a joint force with Russia will reinforce the view in Ukraine that Belarus is clearly a “co-aggressor,” a label that Mr. Lukashenko has rejected but which took on new force on Monday after a barrage of Russian missile attacks on Kyiv and elsewhere, some of them launched from Belarusian territory, according to Ukrainian officials.
Toch kan het er uiteindelijk op uitdraaien dat Belarus betrokken raakt:
Andrei Sannikov, who served as deputy foreign minister under Mr. Lukashenko during his early period in power but fled into exile after being jailed, said Mr. Lukashenko was “running scared,” caught between pressure from Russia to help its demoralized forces in Ukraine and the knowledge that sending in Belarusian troops would be hugely unpopular, even among his loyalists.

He predicted that ultimately “his boots will inevitably be on the ground in Ukraine” because Mr. Lukashenko “has no real choice.”

“He is not taking decisions on the war. Putin takes all the decisions and tells Lukashenko what to do,” Mr. Sannikov said.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Volgende maand wordt Putin in Azie verwacht bij de APEC top. Ik kan het moeilijk geloven dat hij er zelf heen komt.
A. risico op een coup poging.
B. eigen veiligheid.

Source:
https://www.bangkokpost.c...tin-to-attend-apec-summit

Feit blijft wel dat Xi en Putin nog steeds goede handelsbetrekkingen hebben met Zuid Oost Azie en investeringen weer toenemen na Covid. Hierbij neemt het deel van USA en EU af want aan veel van hun investeringen hangen regeltjes zoals "anti-corruptie", "groen", "mensenrechten".

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:55
AlwaysNick schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:23:
Ik twijfel of het hier mag. Dus Mod je mag het verplaatsen. Maar:

⚡️Sweden refused to share the results of its investigation into the alleged sabotage of the Nord Stream-1 and Nord Stream-2 gas pipelines in the Baltic Sea with Russia.

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish, https://www.bloomberg.com...part-in-nord-stream-probe
Zoals ik het Bloomberg stukje lees weigert Zweden alleen de eis van Rusland om op de hoogte te worden gehouden tijdens het (nog lopende) onderzoek.

Dat is m.i. iets anders dan dat de resultaten van het onderzoek niet gedeeld / bekend gemaakt zullen worden. Volgens Zweden zijn dergelijke onderzoeken altijd "confidential" zolang deze nog "preliminary" zijn. De quote die jij plaatst - "refuse to share the results" - is w.m.b. nogal suggestief, alsof bv. de uitkomsten geheim gehouden worden omdat deze niet bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sh4d0wman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:25:
Volgende maand wordt Putin in Azie verwacht bij de APEC top. Ik kan het moeilijk geloven dat hij er zelf heen komt.
A. risico op een coup poging.
B. eigen veiligheid.

Source:
https://www.bangkokpost.c...tin-to-attend-apec-summit

Feit blijft wel dat Xi en Putin nog steeds goede handelsbetrekkingen hebben met Zuid Oost Azie en investeringen weer toenemen na Covid. Hierbij neemt het deel van USA en EU af want aan veel van hun investeringen hangen regeltjes zoals "anti-corruptie", "groen", "mensenrechten".
Bij de G20 meeting had hij de vorige keer idd Medvedev gestuurd.
Dat zal deze keer ook wel gaan gebeuren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Rubberen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:24:
Musk heeft voor de verandering weer eens zijn kuren:

'...De zenuwen staan strak gespannen. Zeker nu de Amerikaanse politicoloog en auteur Ian Bremmer beweert dat Musk hem toevertrouwde dat hij contact heeft gehad met Poetin en dat die hem duidelijk had gemaakt wat de 'rode lijnen' in het conflict zijn voor Rusland. Musk ontkent - opnieuw via Twitter - die bewering. Toch is het Oekraïense leger er als de dood voor dat de SpaceX-baas zijn Starlink-beleid op zijn schuivende overtuigingen gaat afstemmen. In The Economist zei een soldaat het zo: 'Starlink is onze zuurstof. Als het wegvalt, zou ons leger snel in chaos vervallen.'

Musk gaf in een interview met Financial Times aan dat China - waar Tesla grote economische belangen heeft - hem duidelijk heeft gemaakt dat het land niet waardeert dat hij Oekraïne steunt in de strijd tegen zijn bondgenoot Rusland. Peking wil bovendien ook niet dat hij Starlink beschikbaar maakt in China, omdat het niet wil dat burgers de staatscensuur op het web omzeilen.

Bron De Tijd ( paywall )

En dan nog dit:

⛔️ Elon Musk has blocked the use of Starlink systems in Crimea

The reason for this decision is the alleged fear that an attempt to de-occupy the peninsula could lead to nuclear war, writes Business Insider. Musk himself noted in his tweet that he couldn’t comment on battlefield conditions, because "that's classified".

Elon musk is dus langzaamaan een useful idiot aan het worden!?
Musk is een Amerikaanse oligarch. Amerika is inmiddels geen democratie meer maar officieel aangemerkt als anocratie. Als je depressief wil worden, lees het topic [ZT] President Biden en de Amerikaanse politiek, met name de bijdragen van @Virtuozzo geven achtergrond.

edit: Shusko speculatie over Lithium verwijderd.

Het Amerikaanse bedrijfsleven is bruut. Musk heeft zijn succes niet bereikt met aardig zijn, maar met rücksichtslos zijn doelen najagen. De psychologie van Musk is een onderwerp op zich. Als je even terugdenkt aan het ongeluk met de Thaise grot, waarbij Musk een Britse duiker pedo en kinderverkrachter noemde omdat hij voorstel van Musk een publiciteitsstunt had genoemd.
De man kent geen grenzen, hij trapt op alle regels om vooruit te komen. Voortdurend puinhoop en publiciteit maken. Mensen wijzen op Asperger--die hebben het niet begrepen. Wie wil diagnosticeren heeft meer aan narcisme als verklaring.
Hij doet me denken aan Trump, maar dan met denkvermogen. Mogelijk gevaarlijker dus.

Musk is mogelijk een product van wat ik hier op het forum ook (in veel gematigder! vorm) tegenkom: nihilistisch, geen geloof in deugden, men ziet de wereld als een concurrentiestrijd waarbij iedereen slechts eigenbelang najaagt.
De regels worden normverleggend vertrapt, hoe vaak is Musk niet in opspraak geweest?
Ik zie functioneel geen verschil tussen Musk en zeg een Bezos. Die zien mensen als grondstof. Ik geloof dat een gesprekje tussen Musk en Putin al gauw prettig is; het is makkelijk zaken doen als regels vooral hinderlijk zijn en het praten over waarden iets voor losers is die niet snappen hoe het in het echt werkt.

Maak ik een uitstapje. Het valt me op (en let wel, dat is dan een persoonlijke observatie) dat onder het techpubliek deze houding best vaak geaccepteerd is. De samenleving is een game van individuen die in een survival of the fittest zitten. Het idee van waarden is dan naïef, dan heb je niet begrepen hoe het spel gespeeld wordt. Te beluisteren in "ik zeg het maar realistisch".
Ik kan het wel begrijpen vanuit het perspectief dat in de IT/techniek het sociale spel geen rol speelt, dat begint eigenlijk pas bij het aanvaarden van de eerste baan, waarbij je met mensen werkt die vanuit eenzelfde solistische achtergrond daar gekomen is.
Ik teken meteen aan dat ik de zaken niet teveel wil versimpelen en dat je het als opzetje moet zien. Ik zie namelijk ook juist veel onschuldige, naïeve omgang met machtsstructuren (IT'ers zijn disproportioneel ondervertegenwoordigd in management en bestuur). Het zou een studie kunnen zijn, of libertarisch gedachtegoed beter aanslaat bij techpubliek.

Om nog even terug te komen op Putin en Musk. Het verschil is dat Musk geen violent entrepreneur is. Galeev heeft hier een draadje over geschreven https://nitter.unixfox.eu...tus/1579124072390463488#m
1. Non-violent entrepreneurs that are actually creating stuff do not get enough credit for what they are doing. They play huge role in wealth-creation

2. Still, they're an abnormality. They create prosperity, yes, but they may flourish only in the artificial environment where the high-end violent entrepreneurs are being (constantly!) wiped out. They're the hothouse flowers, to put it simply

3. Much of the outer world is destitute because of violent entrepreneurs. Violent entrepreneurs are not wiped out -> they wipe out the non-violent ones -> the country cannot create stuff -> It is destitute
Galeev is mild in zijn oordeel over Musk, te mild. Maar tegelijkertijd, het feit dat hij Putin en Musk als vergelijkbare grootheid ziet met slechts onderscheid in de factor geweld is een verborgen damnatio van heb ik jou daar.

NiGeLaToR schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Ik schreef gister een kort epistel over mensen met syndroom van Asperger, wat Musk volgens eigen zeggen heeft. Dat maakt dat hij wellicht lastiger dan anderen om kan gaan met empathie of elementen rondom moreel - oftewel: hij zou best in staat kunnen zijn zakelijke belangen en belangen van Ukrainse inwoners in zijn wereld als gelijke zien. We hebben hem heel veel vaker op voor velen irrationele doch soort-van door logica gedicteerde dingen zien roepen maar ook zien doen. Het is zijn kracht - het kunnen uitzetten of simpelweg van niet hebben van gevoelens - daarmee een veel sterkere focus en drive hebben voor een specifiek doel dan jij en ik ooit zullen ervaren.

Nee, ik denk niet dat hij useful idiot is specifiek voor Rusland of China, maar voor een ieder die hem in machtsspelletjes kan verleiden tot handelen uit eigen belang. Zijn telraam zal simpelweg de plussen en minnen van Ukraine helpen, Rusland tegenwerken maar niet te veel, China tegenwerken of pleasen, etc optellen en een besluit nemen.
Zoals ik in mijn post hierboven heb betoogd is Asperger m.i. niet de ingang waar je moet zoeken. Recenter wordt juist gedacht aan een overschot aan empathie die tot overprikkeling leidt Wikipedia: Empathie. Ik zie meer persoonlijkheidstrekken die als normaal geaccepteerd worden bij de top van de industrie. Het is mss ook meer een collectieve psychologie, twee/drie weken vakantie per jaar en dan toch niet opnemen schijnt redelijk normaal te zijn. Maar dat terzijde.

Ik denk dat je observatie dat hij een bruikbaar speelmaatje van autocraten juist is. Een schande als je ziet dat een Rusland hem nooit die kans had geboden om zo'n ondernemer te worden. Je noemt hem naïef, maar ik vrees dat hij dat niet is.

[ Voor 20% gewijzigd door bulle bas op 13-10-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Indoubt schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Het grootste deel van de starlink, en misschien wel alles wordt betaald door het US federal government. DIe houden dat liever stil dus ze vinden het prima dat Musk zich daar suf over twittert

https://www.washingtonpos...-contrary-spacexs-claims/

Een van de vele artikelen daarover, in dit geval van het redelijk betrouwbare Washington post. Er zijn anderen die daar nog veel dieper op ingaan.

Niet erg dat je het niet weet verder maar een sterke mening erover hoeft dan ook weer niet perse
Ja, de VS heeft 2 miljoen betaald aan SpaceX om het te regelen. SpaceX zelf geeft aan dat ze nu 80 miljoen hebben uitgegeven en dat ze richting de 100 miljoen gaan dit jaar. (https://www.businessinsid...llion-by-the-end-of-2022/)
Dus hoezo heeft de VS het grootste deel betaald? Initiëel ja, maar daarna hebben ze zich bezig gehouden met wapens leveren.

Kijk, Musk zal er genoeg andere zaken voor krijgen zoals bijv. bepaalde regelgeving, contracten met andere overheidsdiensten of sowieso met rust gelaten worden, het is echt niet altruïsme, maar het kost hem wel degelijk wat.

Ik vermoed dat SpaceX door deze stap wat makkelijker extra satellieten mag laten opstijgen. Nog even los van dat het Amerikaanse leger de capaciteiten van SpaceX zit te ogen voor eventueel planetair transport. https://theintercept.com/...-elon-musk-space-defense/ Erg lucratief om bij binnen te komen en daarvoor moet je een hoop goodwill kweken.

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 12-10-2022 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://nos.nl/l/2448409
Zo achterhaalden we de identiteit van 17 Russische spionnen
De zeventien Russische inlichtingenofficieren die Nederland eind maart uitzette, hielden zich onder andere bezig met het versleutelen van geheime berichten, contraspionage en het verzamelen van informatie over computerchips voor het Russische leger.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 15-10-2022 15:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...arian-aid-to-ukraine.html
Saudi Arabia will provide USD400 million worth of humanitarian assistance to Ukraine.
Het blijft een bijzondere relatie met SA.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:30
Raar statement. We krijgen toch nagenoeg geen gas meer? Of is dit een truc om Hongarije onder druk te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12
Wat ik me in het kader van de Russische invloed wel afvraag, is hoe het in voormalig Yugoslavië verder gaat. De anti-westerse partijen daar zullen toch een flink stuk van hun nationalistische rugdekking kwijt zijn, om over de financiering nog maar te stoppen.

Dat kan wel eens een goede invloed hebben.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 22:33
edit.. net gepost zie ik :+

[ Voor 88% gewijzigd door wauskoek op 16-10-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Nieuwe Adam Curtis: YouTube: TraumaZone Part 1 1985 to 1989 (2022) by Adam Curtis

Ben het net aan het kijken, mocht iemand het interessant vinden.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

SkiFan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:48:
Wat ik me in het kader van de Russische invloed wel afvraag, is hoe het in voormalig Yugoslavië verder gaat. De anti-westerse partijen daar zullen toch een flink stuk van hun nationalistische rugdekking kwijt zijn, om over de financiering nog maar te stoppen.

Dat kan wel eens een goede invloed hebben.
Voormalig Joegoslavië is nogal verdeeld. In landen als Kroatië heeft Rusland niet veel meer in de pap te brokkelen natuurlijk. In andere delen ziet het er daar inderdaad veel spannender uit. Hoe gaat het verder tussen Kosovo en Servië, of in de regio Srbska (Banja Luka) wat ook nogal omstreden gebied is qua nationalisten. Of in Albanië... Wie het weet mag het zeggen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

⚖️ The foreign ministers of Estonia, Latvia and Lithuania issued a joint statement calling on the EU, together with international partners, to help Ukraine to establish a Special Tribunal

This tribunal would investigate the crime of aggression and would fill in the existing jurisdictional loophole, and would ensure Russia's accountability against Ukraine, according to the statements on the websites of the Ministries of Foreign Affairs.

Bron:

https://t.me/ukrainenowenglish/20551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Niet hier in Den Haag asjeblieft, de politie kan al nauwelijks een Tahgi aan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

IJzerlijm schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:16:
Niet hier in Den Haag asjeblieft, de politie kan al nauwelijks een Tahgi aan.
Volgens mij zit daar toch het enige rechtsgebouw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

sh4d0wman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:25:
Putin heeft geen vrienden in ZO-Azië. Putin heeft er gewoon geen vijanden.
Even heel cru gezegd, maar in ZO-Azië beschouwt men de oorlog in Oekraïne vooral als een westerse aangelegenheid waar zij de dupe van moeten worden (zie: graanexport). Hier spelen populaire sentimenten zoals:
  • Waarom moeten wij lappen om de problemen in dat Rijke Westen te verhelpen?
  • Dus een land houd zich niet aan de regels en valt ineens een ander land binnen? Weten jullie ook eens hoe dat voelt.
  • Rusland is de eeuwige underdog, wij weten exact hoe het is om een underdog te zijn.
Kiest u er maar een paar uit.

En dan hoef ik het nog niet eens te hebben over vastgoed op Bali dat de laatste jaren steeds meer in Russische handen is. Ik heb in 2018 zelf nog kunnen ondervinden hoe het gedeelte van Bali dat ook wel "de Russische hoek" genoemd wordt, steeds meer veranderd (wel eens in een 'up-scale' restaurantje aan de kust, voorheen vooral bekend bij oudere Australiërs en gegoede Nederlanders - waar mannelijke gasten een linnen dinnerjacket dragen - gezeten waarop plotseling ineens een Russisch gezin gekleed slechts in ondergoed, binnen kwam lopen?).
(over de Russische en Oekraïense vluchtelingen in Indonesië zal ik het maar niet hebben, iets met slapende honden).

Volgens mij heb ik ook al eens eerder geschreven over het verschil in zakendoen met/in die contreien. Regeltjes hebben daar nog niet eens zo gek veel mee te maken:
  • Duitse fabrikant die me wel foldertjes mee wilde geven, en mijn visitekaartje in ontvangst nam voor een misschien/ooit telefoontje van de account manager op een later tijdstip.
  • Chinese fabrikant die mij niet eens zag staan.
  • Russische fabrikant die me diezelfde avond nog mee uit eten nam, waar we Foie Gras wegspoelden met Corton-Charlemagne.
Vergeet niet dat SA een grootgrondbezitter in Oekraïne is. Die hebben direct belang. Nog afgezien van de voet tussen de deur voor na de oorlog als er weer moskeeën herbouwt moeten worden.
Kroonprins Bin Salman is geen filantroop. Hij neemt het midden tussen een Arabische Elon Musk en een schurk uit een Bond-film. Alles wat hij doet is zorgvuldig en berekenend afgewogen op binnenlandse projectie en buitenlandse invloed.
SkiFan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:48:
Het rommelt. Overigens in alle (rafelige) randjes van de Russische invloedsfeer. Nu het gordijn weggetrokken is van wat een Potjomkin-dorpje blijkt te zijn, zien we vooral dat de volkeren met goede geheugens zich ineens herinneren dat er nog wat oude rekeningen te vereffenen zijn. China en Turkije verdringen zich om in die gaten te springen. Dat kruitvat dat wij de Balkan noemen is hierop geen uitzondering.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
https://www.nu.nl/buitenl...t.html#coral_talk_wrapper

Zoals verwacht. Een nieuw ‘ijzeren gordijn’
Alleen voor een groot deel opgeschoven.

Voor mij ook wel te begrijpen als je Rusland of Wit-Rusland als buur hebt.

Cold war 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Europa geen flauw benul heeft van welke gevolgen haar sancties hebben. Het help niet mee dat een bondgenoot, de VS, vuistdiepe belangen heeft bij energieleverancien naar Europa. Als ik kijk naar de gevolgen, hebben we te maken met een energiecrisis, bestaanszekerheidcrisis en zijn er ook serieuze risico's voor de-industrialisatie van Europa, in elk geval Nederland.
Prima en goed dat je als Europa Rusland aanpakt voor het inval op Europees grondgebied, maar waarom moet je hier optrekken met de VS? Die hebben niet alleen belangen bij het conflict, maar zijn zelf agressor geweest in het met valse voorwenselen binnenvallen van landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:18
HollovVpo1nt schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:46:
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Europa geen flauw benul heeft van welke gevolgen haar sancties hebben. Het help niet mee dat een bondgenoot, de VS, vuistdiepe belangen heeft bij energieleverancien naar Europa. Als ik kijk naar de gevolgen, hebben we te maken met een energiecrisis, bestaanszekerheidcrisis en zijn er ook serieuze risico's voor de-industrialisatie van Europa, in elk geval Nederland.
Prima en goed dat je als Europa Rusland aanpakt voor het inval op Europees grondgebied, maar waarom moet je hier optrekken met de VS? Die hebben niet alleen belangen bij het conflict, maar zijn zelf agressor geweest in het met valse voorwenselen binnenvallen van landen.
Volgens mij maakt de EU (tot afgrijzen van de VS) zijn eigen afwegingen mbt sancties. De VS had graag sneller hardere sancties gezien.

Militair zitten we in het grootste bondgenootschap ter wereld samen met de VS. Kiezen welke wapens naar UA kunnen en welke nodig zijn voor verdediging doen we samen. De hele militaire samenwerking met de VS is als sinds WO2 heel intensief. Tot zover deze open deur.

Verder heb ik mijn twijfels bij de belangen van de VS voor energielevering in Europa. De VS raakt zijn LNG makkelijk kwijt aan andere partners tegen goede prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:03:
[...]
Verder heb ik mijn twijfels bij de belangen van de VS voor energielevering in Europa. De VS raakt zijn LNG makkelijk kwijt aan andere partners tegen goede prijzen.
Deze oorlog drijft de prijzen nog verder op. Ze waren al aan het stijgen, maar na de start van de oorlog en de sancties zijn ze skyhigh gegaan. Wat zeker wel een voordeel is voor de VS.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het is niet alsof de VS al niet vele malen, vanaf de jaren '80 heeft gewaarschuwd voor te grote afhankelijkheid van Russische energie. Maar die werden genegeerd, precies met die argumenten dat ze alleen maar zelf hun energie willen slijten.

Misschien met de VS maar stoppen met gas leveren aan Europa om zo niet te profiteren van de oorlog. Ze kunnen ze het makkelijk elders kwijt of intern nog goedkoper maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 15:34
Omdat Europa zonder intiatief, geld en wapens van de VS helemaal geen deuk in een pakje boter kan slaan wat betreft Rusland en hun acties in Ukraine. Heel simpel. Als de VS niet deed en doet wat ze doen, dan hadden de Russen allang in Kiev gestaan. Op militair vlak, qua wils-kracht en qua executie-kracht, is Europa echt door de mand gevallen imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is in ieder geval minder in het belang van de VS dan in het belang van EU dat deze oorlog snel afgelopen is. Ook vanuit geopolitiek oogpunt snap ik niet dat EU de steun aan UA niet veel verder opvoert. Het is in ieders belang hier dat UA snel wint. In ruil voor toegang tot grondstoffen bijvoorbeeld.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Apache4u schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:42:
Het is in ieder geval minder in het belang van de VS dan in het belang van EU dat deze oorlog snel afgelopen is. Ook vanuit geopolitiek oogpunt snap ik niet dat EU de steun aan UA niet veel verder opvoert. Het is in ieders belang hier dat UA snel wint. In ruil voor toegang tot grondstoffen bijvoorbeeld.
Er zitten een aantal partijen aan tafel in Brussel die in meer of mindere mate de belangen van Rusland behartigen. En die kunnen helaas niet genegeerd worden door de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Caelorum schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Deze oorlog drijft de prijzen nog verder op. Ze waren al aan het stijgen, maar na de start van de oorlog en de sancties zijn ze skyhigh gegaan. Wat zeker wel een voordeel is voor de VS.
Nadeel is dat prijsopdrijving de inflatie enorm aanwakkert. Daar heeft de VS denk ik meer nadeel van dan voordeel van hogere LNG en olie prijzen. Ze dringen ook voortdurend bij de OPEC aan op productie stijging om de prijs te drukken. De suggesties dat de VS participeert om de energieprijzen op te drijven lijkt me in iedergeval schromelijk overdreven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Apache4u schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:42:
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het belangrijkste doel van de VS het vermijden van boots on the ground is. Na alle desastreus verlopen interventies van afgelopen decennia wil men dat niet. Door wapens te leveren aan Oekraïne wordt dit voorkomen. Het Russisch leger is niet meer in staat een NAVO land te bedreigen. Stabiliteit is voor de VS minder een doel maar voor Europa wel erg wenselijk.

Hoe dat te bereiken daar heeft niemand een idee over. Op welke wijze Oekraïne ook mag winnen Rusland blijft liggen waar het ligt. Ook na een paleis coupe of ineenstorting zal Rusland vrij snel weer een ondemocratische schurkenstaat worden. Rusland kan alleen maximaal verzwakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:06:
[...]
Nadeel is dat prijsopdrijving de inflatie enorm aanwakkert. Daar heeft de VS denk ik meer nadeel van dan voordeel van hogere LNG en olie prijzen. Ze dringen ook voortdurend bij de OPEC aan op productie stijging om de prijs te drukken. De suggesties dat de VS participeert om de energieprijzen op te drijven lijkt me in iedergeval schromelijk overdreven .
Een middelmatige stijging had ze zeker wel goed uitgekomen. Deze enorme stijging is dan weer minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Er komen misschien toch tribunalen. ;)

Geheel toevallig ook net nadat een bepaald persoon geschorst is uit de Kamer. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
@DaniëlWW2 hij mag nog steeds stemmen hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:46:
Waarom moet je hier optrekken met de VS? Die hebben niet alleen belangen bij het conflict, maar zijn zelf agressor geweest in het met valse voorwenselen binnenvallen van landen.
Pas op dat je niet meegezogen wordt met het Russische frame/narratief.
Precies dit argument wordt door Russische trollen enorm gepusht om de aandacht af te leiden van de walgelijke wandaden die ze plegen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

Juup schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

Pas op dat je niet meegezogen wordt met het Russische frame/narratief.
Precies dit argument wordt door Russische trollen enorm gepusht om de aandacht af te leiden van de walgelijke wandaden die ze plegen.
Ik snap je opmerking, maar tegelijkertijd word ik er moe van dat bepaalde meningen in een bepaald kamp worden gedrukt. Het feit dat dit in het Russische narratief zou passen maakt de boodschap niet minder waar. Het is mijn standpunt, mijn mening, als individu.
Ik merk dat sinds het sancties opwerpen van Europa aan Rusland, mijn leven daar sterk wordt door beïnvloedt. Primaire redenen zijn energiekosten voor mij persoonlijk, kosten van goederen en diensten die ik nodig heb om een beetje plezier uit mijn leven te kunnen halen, maar ook secundaire effecten als het sluiten van een lokale bakker die meer dan 100 jaar bestaan heeft omdat die de energierekening niet meer kan betalen. Dat soort situaties hebben ook invloed op mijn gemoedstoestand. Samengevat raakt het conflict tussen Europa en Rusland mij waarbij ik er op achteruit ga.

Een dergelijke klap zou ik beter kunnen slikken/ tolereren als dit sanctie/ solidariteitsbeleid consistent was. Het zal zeker als 'whataboutism' opgevat worden, maar het is gewoon een feit dat de oorlogsmisdaden van een land als VS door Europa door de vingers worden gezien, een land dat bondgenoot is van Europa in het sanctioneren van Rusland. Het feit dat we:
- de inval van VS in een Irak onder Bush, of;
- de massa's burgerdoden van droneaanvallen onder 'Nobelprize for Peace' Obama, of
- de gruwelen van een staat als Israël richting Palestina waar talloze rapporten van mensenrechtenoranisaties over gerapporteerd hebben...
ga zo maar door..

Het feit dat we deze wandaden door de vingers zien doen mijn solidariteitsgevoel voor dit conflict kelderen omdat mijn leveren hier gewoon keihard door geraakt wordt. Het feit dat we selectief zijn met sancties bevestigd dat dit niks met solidariteit te maken heeft, maar alles met politiek. Dus omwille van politieke motieven word ik straks de financiële afgrond in geduwd, daalt mijn levensplezier en vooruitzicht voor de toekomst. Mijn spaargeld verdampt in waarde, mijn koopdracht keldert, voorzieningen in de wijk die een boel stenen tot een 'leefomgeving' maken verdwijnen, ga zo maar door. Sorry, maar ik ben er helemaal klaar mee.

[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 21-10-2022 15:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zelf zonder sancties zouden we een energiecrisis gehad hebben, want het Kremlin had hoe dan ook de gastoever afgesneden. Sterker nog, dat was al gaande voor de invasie, omdat dat Kremlin deze oorlog had voorbereid.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 21-10-2022 15:41 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:29:
[...]
Ik snap je opmerking, maar tegelijkertijd word ik er moe van dat bepaalde meningen in een bepaald kamp worden gedrukt. Het feit dat dit in het Russische narratief zou passen maakt de boodschap niet minder waar. Het is mijn standpunt, mijn mening, als individu.
Ik merk dat sinds het sancties opwerpen van Europa aan Rusland, mijn leven daar sterk wordt door beïnvloedt. Primaire redenen zijn energiekosten voor mij persoonlijk, kosten van goederen en diensten die ik nodig heb om een beetje plezier uit mijn leven te kunnen halen, maar ook secundaire effecten als het sluiten van een lokale bakker die meer dan 100 jaar bestaan heeft omdat die de energierekening niet meer kan betalen. Dat soort situaties hebben ook invloed op mijn gemoedstoestand. Samengevat raakt het conflict tussen Europa en Rusland mij waarbij ik er op achteruit ga.
In deze redenatie zet je het inderdaad wel iets logischer neer.

Het conflict dat Rusland start, zorgt voor de hogere energie en graan prijzen.

In eerdere posts leg je een verband dat dit komt door de sancties, echter is dat niet de initiele oorzaak. De sancties zijn een reactie op de Russische acties, de energieprijzen stegen al door het Russische afknijpen van gas in de zomer ervoor en de inval. De sancties zorgen nog steeds niet voor de hoge energie prijzen, de hoge energie prijzen komen doordat Rusland actief niet wil leveren, om op die manier het westen onder druk te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 21-10-2022 15:47 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Een dergelijke klap zou ik beter kunnen slikken/ tolereren als dit sanctie/ solidariteitsbeleid consistent was.
Zie je de tegenstrijdigheid niet? Je wilt niet incasseren maar tegelijk pleit je voor sancties tegen meer landen. Nog meer hoge prijzen, nog meer inleveren. Wat is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:11

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Een dergelijke klap zou ik beter kunnen slikken/ tolereren als dit sanctie/ solidariteitsbeleid consistent was. Het zal zeker als 'whataboutism' opgevat worden, maar het is gewoon een feit dat de oorlogsmisdaden van een land als VS door Europa door de vingers worden gezien, een land dat bondgenoot is van Europa in het sanctioneren van Rusland. Het feit dat we:
- de massa's burgerdoden van droneaanvallen onder 'Nobelprize for Peace' Obama, of
- de gruwelen van een staat als Israël richting Palestina waar talloze rapporten van mensenrechtenoranisaties over gerapporteerd hebben...
ga zo maar door..

Het feit dat we deze wandaden door de vingers zien doen mijn solidariteitsgevoel voor dit conflict kelderen omdat mijn leveren hier gewoon keihard door geraakt wordt. Het feit dat we selectief zijn met sancties bevestigd dat dit niks met solidariteit te maken heeft, maar alles met politiek. Dus omwille van politieke motieven word ik straks de financiële afgrond in geduwd, daalt mijn levensplezier en vooruitzicht voor de toekomst. Mijn spaargeld verdampt in waarde, mijn koopdracht keldert, voorzieningen in de wijk die een boel stenen tot een 'leefomgeving' maken verdwijnen, ga zo maar door. Sorry, maar ik ben er helemaal klaar mee.
En wat zou de oplossing zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:06

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Die energieprijzen waren al flink aan het stijgen voordat de oorlog begon. Putin was dus al de boel aan het manipuleren voordat Ukraïne begon. Het is dus niet sinds de sancties, maar al ver daarvoor. Ik kan me nog herinneren dat ik mijzelf gelukkig prees dat ik in oktober 2021 een 3 jarig contract met Greenchoice had afgesloten. Ik had op dat moment een variabel contract en had al gezien dat de (dag)gasprijs toen al ver boven de €1,50 zat.
Het is heel simpel eigenlijk: het is nu even doorbijten of anders heel lang op de blaren zitten. En daarnaast zo snel mogelijk de energietransitie uitvoeren.
En ja, daar zullen veel mensen hulp bij nodig hebben.
Dat hadden ze in 1990 direct goed moeten doen.
Welke van die droneaanvallen waren gericht op burger(doelen), geen enkele terwijl nu burgers juist het doel zijn. Dat burgers omkomen gebeurt in oorlogen en zal helaas ook nooit helemaal te vermijden zijn. Maar de droneaanvallen onder Obama waren niet gericht op burgerdoelen, iets wat de Russen zeker niet kunnen beweren.
Dat probleem daar had allang opgelost kunnen zijn, maar daar was ook de gewilligheid van alle buurlanden daar voor nodig geweest en die gebruiken het Palestijnse probleem maar wat graag om alle aandacht van de binnenlandse misere af te leiden. Israel is hier zeker niet onschuldig, maar ook zeker niet de enige schuldige...

[ Voor 23% gewijzigd door servies op 21-10-2022 18:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53
Gisteren had het NRC een glashelder artikel over de rol van Nederland rondom het aanleggen van de Nord stream pijpleidingen:

"Hoe Nederland de gasmarkt aan Poetin uitleverde":

https://www.nrc.nl/nieuws...tin-uitleverde-2-a4145779

Zeer het lezen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:06

ZenTex

Doet maar wat.

Rond de aanleg van Nordstream 1 waren het nog andere tijden. Putin was weliswaar een schimmige ex KGBer, maar de deur naar samenwerking naar de rest van de wereld, en dus ook naar het westen stond wagenwijd open.

Handel is altijd al een win winsituatie geweest, en het was ondenkbaar dat een leverancier van wat dan ook de afhankelijk van een grondstof zou misbruiken voor chantage. Dat lukt je namelijk precies 1 keer. En de soviet unie is gedurende de koude oorlog een betrouwbare handelspartner gebleken wat dat betreft.

Het resultaat van de lucratieve gasleveranties naar Europa is dat Rusland afhankelijker is van gasunkomsten uit Europa dan andersom.
Gas is elders te verkrijgen, op korte termijn, de opslagen zitten vol. Tsja, het kost een lieve duit, dat wel.

Maar Rusland anderzijds heeft zich volledig op Europa gericht. Capaciteit van pijpleidingen naar elders is er bijna niet, kost een lieve duit om aan te leggen, en duurt jaren om aan te leggen.

Enfin, achteraf wellicht naïef van europa?
Maar Rusland is een enorme bron van inkomsten kwijt en krijgt die voorlopig niet terug,. En Rusland heeft de wereld niet echt veel te bieden behalve grondstoffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ouch, is Shoigu nu publiekelijk te kijk gezet?
"spoke to *** at his request" && "Russia's transparently false allegations"
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFfy6oAlXgAYuWdj.jpg
https://www.ukrinform.net...tion-joint-statement.html
The top diplomats of the USA, France, and Britain made a joint statement, condemning Russia's false attempts to accuse Ukraine of preparing to deploy a "dirty bomb" on its own territory.

[ Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 24-10-2022 09:46 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:13

polthemol

Moderator General Chat
Het feit dat we deze wandaden door de vingers zien doen mijn solidariteitsgevoel voor dit conflict kelderen omdat mijn leveren hier gewoon keihard door geraakt wordt. Het feit dat we selectief zijn met sancties bevestigd dat dit niks met solidariteit te maken heeft, maar alles met politiek.
Het probleem is dat je emotie op selectieve verontwaardiging is gebaseert (begrijpelijk fenomeen trouwens, zo werken mensen nu eenmaal): vanaf dat je begint te graven in welke geschiedenis van welk land dan ook, ga je bergen shady dingen zien. Ook in Europa is geen land te vinden wat een brandschone historie heeft en dan krijg je dat ook nog binnen een context van gewijzigde inzichten (wat 'toen' ok was, is dat vandaag niet meer).
Dus omwille van politieke motieven word ik straks de financiële afgrond in geduwd, daalt mijn levensplezier en vooruitzicht voor de toekomst. Mijn spaargeld verdampt in waarde, mijn koopdracht keldert, voorzieningen in de wijk die een boel stenen tot een 'leefomgeving' maken verdwijnen, ga zo maar door. Sorry, maar ik ben er helemaal klaar mee.
dus mensen zijn aan het ontdekken dat we heel goedkope zaken kregen van een dictator en dat we als maatschappij heel erg lang waarschuwingen hebben genegeerd hierover.

Het is een beetje een klassieke start van elke maffiafilm: als je iets krijgt van een maffiabaas 'voor niets', gaat hij vroeg of laat nog eens terug langs komen bij je met andere wensen en blijkt dat je helemaal niets voor niets of bijna niets hebt gekregen. Een drugsdealer zal soortgelijk werken: de eerste paar shots zullen gratis of goedkoop zijn, tot je een hang krijgt naar het spul en dan is het kassa.

Dus nee, 'jij' bent vroeger al omwille van politieke motieven de afgrond in geduwd, toen we besloten dat we prima gas konden kopen bij Rusland en dat het allemaal niet zo erg was. 'Grappige' ding: we doen nu precies hetzelfde met Qatar: wederom gaan we bij een de facto dictator shoppen voor onze energie, wat zou er immers mis kunnen gaan toch?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Goed om te zien dat er in Hongarije ook nog grotere geluiden te horen zijn tegen de 'Rusland zijn onze vriendjes ongeacht wat ze uitspoken' politieke richting:
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1584469504012099586]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29
ZenTex schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:52:
Rond de aanleg van Nordstream 1 waren het nog andere tijden. Putin was weliswaar een schimmige ex KGBer, maar de deur naar samenwerking naar de rest van de wereld, en dus ook naar het westen stond wagenwijd open.
Ik kan begrijpen (want ik dacht het toen ook) hoe je kon denken: 'goed, er zijn er wel meer met vage verledens in Rusland, misschien willen ze oprecht wel verder en eens over die geschiedenis heen stappen. Dan is dit misschien een move om eea te normaliseren.'

Tegelijk, er is een lange geschiedenis van Soviet gas-as-a-tool buitenlands beleid. Nota bene de (Oost-)Duitsers hebben daar ook mee te maken gehad. Bovendien is de rol van Russische infiltranten in Duitse energiepolitiek geen geheim. Daar wist men ook op dat moment vanaf.

Schröder heeft erg duidelijk persoonlijk geprofiteerd van Nordstream, dus misschien moeten het voor de hand liggende niet negeren: hij deed het voor zichzelf; hij is een spion, van het soort dat zich niet verbergt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Brent
[...]

Een dergelijke klap zou ik beter kunnen slikken/ tolereren als dit sanctie/ solidariteitsbeleid consistent was.
Ik kan misschien vertellen hoe ik het slik, want uiteraard merkt iedereen hier wat van:

1. Eigenbelang: voor de lange termijn veiligheid van mijzelf en mijn geliefden, die zich voornamelijk in Europa bevinden, zie ik geen andere realistisch middel onze vrijheid in stand te houden dan een capabele EU en totdat dat een eigen leger heeft, NAVO. Elke dreiging aan de integriteit van onze eenheid moet serieus worden genomen en worden afgestraft, want ik wil dat deze voor (West) Europa ongekend lange periode van vrede nog lang zal voorduren. En het is niet alleen die vrede, het is ook onze vrijheden, niet alleen om te zeggen wat we willen (probeer dat eens in Rusland), maar ook vrijheid van ziekelijk en crimineel bewind zoals daar. Hoe beteuterd ik ook ben over de toestand in Nederland cq Westen, er is weinig tot niets daarbuiten dat het beter doet. We hebben dus hier wat dat het beschermen waard is, en je kunt de woorden van Poetin in zijn gang letterlijk nemen: onze manier van leven willen ze op den duur onmogelijk maken, en deze oorlog is een van de stappen in dat proces. Voor mijzelf en voor de mensheid wil ik dat zij hun zin niet krijgen.
2. Voor Oost-Europeanen, Russen incluis, is Kremlin-agressie al eeuwen (OK, daarvoor de Tsaren in Petersburg) een negatieve factor die hun het leven zwaar verzuurt. Ik geef ten eerste om mijzelf en iedereen in de buurt, maar daarna is het toch ook fijn te weten dat je niet naast arme, verknipte paupers woont die aan je muren naar binnen staan te staren. Je wil dat het daar goed gaat, ten eerste om hun menselijkheid, en ten tweede omdat daarmee een belangrijke bron van eventueel gevaar voor ons wordt verkleint. Een blije buur zal geen leger verzamelen om onze manier van leven te vernietigen. Ik gun elk mens een leven minstens zo goed als het mijne, niet alleen omdat ik zo'n gutmensch ben, ook omdat op lange termijn dat de beste garantie is voor het behoud van goed en vrij leven voor mij en mijn nakomelingen.
3. In een gevecht krijgt vroeg of laat iedereen vuile handen, maar sommigen zijn daar wat gemakkelijker in dan anderen. Bovendien is er in dit geval een overduidelijke ongeprovoceerde agressor. Dat balanceert niet uit: het zijn dingen die deze afweging een kant doen opslaan. Iemand die zich verdedigd tegen een pestkop en daarbij gemene streken uithaalt krijgt bij mij meer begrip dan een pestkop die zelf begint en niet ophoud.
4. De Westerse tegenreactie is, itt de indruk die je uit Den Haag misschien hebt, zeker niet willekeurig: het plan is, zonder opoffering van Westerse levens (ook niet onbelangrijk dat onze soldaten voorlopig veilig thuis blijven!) deze strijd niet in het voordeel te laten uitvallen van de partij die het op ons voorzien heeft. Dit gaat grofweg over 2 flanken: economisch (waar de versnelde afbouw gebruik gas en de verhoogde prijzen en omzwaai naar groene energie het belangrijkste wapenfeit zijn, en sancties, die ook in volgende terugkomen) en militair (in de vorm van gratis wapens voor Oekraine, gratis training van hun troepen, en dmv sancties het op de lange duur onmogelijk maken voor de Russen om hun leger op de been te houden; geen onderdelen = geen onderhoud/nieuw materieel). De pijn die wij lijden beoogt deze oorlog zo snel als mogelijk te laten aflopen, daar zelf economisch sterker uit te komen (uiteindelijk is groene energie goedkope energie) maar zonder onze eigen levens direct op het spel te zetten.
Het feit dat we deze wandaden door de vingers zien doen mijn solidariteitsgevoel voor dit conflict kelderen omdat mijn leveren hier gewoon keihard door geraakt wordt. Het feit dat we selectief zijn met sancties bevestigd dat dit niks met solidariteit te maken heeft, maar alles met politiek.
Uiteindelijk is het eerlijk om elke politiek realpolitik te noemen: we doen niets voor niets. Maar daarbinnen zit wat mij betreft veel ruimte en verschil in 'sub'motivatie, en wat mij betreft doet dat er echt toe. De VS denkt natuurlijk niet alleen aan menselijkheid, maar ook aan zichzelf. Ik ben al blij dat dat eerste niet geheel absent is, zoals in Russisch buitenlands beleid, waar alles een tool is voor macht van het Kremlin. Daarmee is de VS, of de EU of Navo niet ideaal, maar duidelijk een beter en ethischer alternatief.
Dus omwille van politieke motieven word ik straks de financiële afgrond in geduwd, daalt mijn levensplezier en vooruitzicht voor de toekomst. Mijn spaargeld verdampt in waarde, mijn koopdracht keldert, voorzieningen in de wijk die een boel stenen tot een 'leefomgeving' maken verdwijnen, ga zo maar door. Sorry, maar ik ben er helemaal klaar mee.
Het glas is ook halfvol te zien: wegens klimaatverandering (waarbij heel wat van onze welvaart zonder interventie letterlijk zou verdampen danwel verdrinken) zouden we een hoop van deze maatregelen sowieso moeten nemen. We hebben die keer op keer geprobeerd uit te stellen, maar nu hebben we een andere reden er eens stevig vaart achter te zetten. Dit is een investering die zich gaat uitbetalen: over 20 jaar hoeven we alleen maar op onze stoel te zitten om energie van zon- en windparken op zee alles te laten draaien, kunnen we via groene hoogovens fossielvrij smelten, etc etc. We hebben zulke dingen eerder gehad, juist ook in Nederland met de zeewolf, rampen die grote investeringen vroegen (Zuiderzeewerken). Daar plukken we nu de vruchten van, en dat zal met een (Russisch-)gas-af omwenteling niet anders zijn.

Ik ben het ermee eens dat de Nederlandse overheid in het bijzonder weinig doet dit zo soepel als mogelijk (inclusief vroegtijdige keuzes en berichtgeving) te laten verlopen (het is mij teveel brandbluspolitiek), maar ik troost me met de gedachte dat uiteindelijk de Nederlandse overheid ook geen heel grote rol hierin heeft: als Duitsland en Frankrijk iets plannen, dan kunnen we niet meer dan meegaan daarin.

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 24-10-2022 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
ZenTex schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:52:

Handel is altijd al een win winsituatie geweest, en het was ondenkbaar dat een leverancier van wat dan ook de afhankelijk van een grondstof zou misbruiken voor chantage. Dat lukt je namelijk precies 1 keer. En de soviet unie is gedurende de koude oorlog een betrouwbare handelspartner gebleken wat dat betreft.

Het resultaat van de lucratieve gasleveranties naar Europa is dat Rusland afhankelijker is van gasunkomsten uit Europa dan andersom.
Gas is elders te verkrijgen, op korte termijn, de opslagen zitten vol. Tsja, het kost een lieve duit, dat wel.

Maar Rusland anderzijds heeft zich volledig op Europa gericht. Capaciteit van pijpleidingen naar elders is er bijna niet, kost een lieve duit om aan te leggen, en duurt jaren om aan te leggen.

Enfin, achteraf wellicht naïef van europa?
Maar Rusland is een enorme bron van inkomsten kwijt en krijgt die voorlopig niet terug,. En Rusland heeft de wereld niet echt veel te bieden behalve grondstoffen.
Ja, wel een beetje naief. Uit het stuk van NRC:
Het leidt ertoe dat Gasunie in 1996 een twintigjarig importcontract sluit waardoor Rusland vanaf 2001 gas aan Nederland levert. Dit soort langetermijncontracten is destijds standaard in de gaswereld. Voorzieningszekerheid heet het. Zie het als voorraadvorming: zo kunnen overheden zich ervan verzekeren dat ze ook over een paar decennia genoeg gas beschikbaar hebben.

Al begin jaren negentig, vertellen toenmalige ambtenaren me, vreest Andriessen, een behoudende oud-werkgeversvoorzitter, dat de liberalisering die zekerheid zal aantasten. Want op een vrije markt zoeken afnemers naar de laagste prijs, en die vind je op de dagmarkt, de zogenoemde spotmarkt. Alleen: dagcontracten bieden geen langetermijnzekerheden.

Daar komt het vooruitzicht bij dat de schaarste aan gas in Europa toeneemt door de eindigheid van het Groningerveld. Als Nederland wegvalt, zijn alleen Rusland en Noorwegen als leverancier over. De gasmarkt als oligopolie: verkopende landen hebben de macht. Dus een vrije markt, redeneert Andriessen, zal eindigen in hogere prijzen en minder voorzieningszekerheid.

„Daar ging het Koos om”, vertelt Gertjan Lankhorst, destijds ambtenaar op Economische Zaken en in 2003-2005 directeur-generaal Energie. „Hij zag dat schaarste de gasmarkt ging bepalen en vond: je kunt de voorzieningszekerheid van gas niet in de waagschaal stellen omdat je zo graag een markt wil.”

[snip]

„En dan blijkt”, zegt Correljé, „dat Andriessen volkomen gelijk had.” Want inderdaad is de gasmarkt veranderd zoals de minister destijds vreesde: toen werd de gasprijs bepaald door langetermijncontracten, nu alweer jaren door daghandel: „Daardoor bouwde Nederland geen zekerheden meer op.” En inderdaad is Rusland de prijs gaan bepalen zoals de minister destijds vreesde: „Als Moskou de kraan dichtdraait, schiet de prijs omhoog.”
Tl;dr. er is lang geleden al gewaarschuwd dat dit kon gaan gebeuren. Er is toen niet nagedacht over strategische alternatieven (voor zover die er waren) en met de jaren is geen wijsheid gekomen (denk aan het aanleggen van LNG terminals).

Het stuk is nu ook als podcast te beluisteren (in de NRC Vandaag podcast). Ik raad het van harte aan.
polthemol schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Dus nee, 'jij' bent vroeger al omwille van politieke motieven de afgrond in geduwd, toen we besloten dat we prima gas konden kopen bij Rusland en dat het allemaal niet zo erg was. 'Grappige' ding: we doen nu precies hetzelfde met Qatar: wederom gaan we bij een de facto dictator shoppen voor onze energie, wat zou er immers mis kunnen gaan toch?
Alle grondstoffen en veel energie die wij nodig hebben in Europa zitten in belangrijke mate in dat soort landen (Noorwegen is een uitzondering). Daar kunnen we van alles van vinden, maar het is een feit waar we mee moeten leven. Het blijft een balanceer-act. We willen weer terug naar die leveringszekerheid (zie mijn comment hierboven).

Het zou wel fijn zijn als we naast Qatar nog een (gas)alternatief hebben. Ook dat blijft lastig omdat veel partijen een (landurig) contract willen aangaan voor langere periode. Leveranciers van gas zien dat hun inkomsten op termijn gaan slinken door een versnelde energietransitie dus die willen de winsten nu al vastleggen.

[ Voor 0% gewijzigd door Muncher op 24-10-2022 14:20 . Reden: Typo. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

Brent schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:39:
Ik kan begrijpen (want ik dacht het toen ook) hoe je kon denken: 'goed, er zijn er wel meer met vage verledens in Rusland, misschien willen ze oprecht wel verder en eens over die geschiedenis heen stappen. Dan is dit misschien een move om eea te normaliseren.'

Tegelijk, er is een lange geschiedenis van Soviet gas-as-a-tool buitenlands beleid. Nota bene de (Oost-)Duitsers hebben daar ook mee te maken gehad. Bovendien is de rol van Russische infiltranten in Duitse energiepolitiek geen geheim. Daar wist men ook op dat moment vanaf.
"Wandel durch Handel"
Daar kijken we nu inderdaad op terug met het idee van hoe naïef enzovoorts we toen wel niet waren.
Als we onze economie maar open stellen voor de hunne, dan willen ze misschien ook ons gaan nadoen als het gaat om liberale democratie en elementaire vrijheden.
Nu beseffen we dat dat openstellen in hun ogen een teken van zwakte was, en dat zij die openingen zagen als drukpunten voor afbraak, niet voor opbouw.

Vanuit Duitsland was die gedachtegang heel begrijpelijk. Zij zaten met de DDR, en zagen dit principe als een mooie springplank om ooit Oost-Duitsland weer terug te krijgen.

Nu weten we beter en gaan we van "openstelling" naar "containment". De Russen zijn pertinent onbetrouwbaar gebleken. Natuurlijk zal er ooit wel weer eens iets van normalisering komen, maar de kans dat u en ik dat mee gaan maken is vrij klein, en tegen die tijd hebben ze hun minerale bodemschatten uit arren moede voor een appel en een ei aan de Chinezen verkocht.
Muncher schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:44:
Tl;dr. er is lang geleden al gewaarschuwd dat dit kon gaan gebeuren. Er is toen niet nagedacht over strategische alternatieven (voor zover die er waren) en met de jaren is geen wijsheid gekomen (denk aan het aanleggen van LNG terminals).
Graaf in de vorige iteraties van dit topic nog maar eens terug, en zoek op de term "Gasgebouw". Het is vaak langsgekomen, inclusief waarschuwingen en namen en rugnummers van politici en captains of industry die er een rol in hebben gehad.
Het zou wel fijn zijn als we naast Qatar nog een (gas)alternatief hebben. Ook dat blijft lastig omdat veel partijen een (landurig) contract willen aangaan voor langere periode. Leveranciers van gas zien dat hun inkomsten op termijn gaan slinken door een versnelde energietransitie dus die willen de winsten nu al vastleggen.
Na Qatar zijn er de VS, Australië, Maleisië, Indonesië en Algerije. Maar bedenkt u zich wel: als er een strenge winter in Japan is, of de sneeuw hevig is in Zuid-Korea, of de Chinese economie weer op stoom komt. Dan staan we achteraan in de rij.

Of we moeten weer gaan boren. Maar dat ligt politiek erg gevoelig.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Het onderstaande was wel een opmerkelijk gegeven. We weten dat verscheidene landen in de aanloopfase van de Russische militaire campagne 2022 (Duitsland, Frankrijk en Italië) jegens Rusland nog in de coöperatieve modus stonden. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit waarom. Het gegeven op zich is opmerkelijk genoeg. Oorzaak voor die houding is een cocktail van eigenbelang, Russische beïnvloeding via propaganda en, in Februari nog, de overtuiging dat Oekraïne geen partij zou zijn geweest voor Rusland.

Nu had de UK niet zo last van die appeasement neigingen. Toch bleek in die begin dagen de Russische "propaganda" zelfs de Britse intelligence zand in de ogen te hebben gestrooid. Ook UK dacht toentertijd dat Rusland in enkele dagen de oorlog zou winnen, getuige deze tweet:

De Russische "keeping up appearances" heeft dus tot en met februari opmerkelijk goed gewerkt. Inmiddels is er geen illusie meer over wat Rusland zou kunnen. Wanneer deze oorlog over is heeft de intelligence community nog wel wat daagjes op de hei nodig om met deze misvatting in het gerede te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik moet echt een baan als militair analist gaan krijgen zeg. :P
Immers was ik blijkbaar echt een van de weinigen die doorhad dat de invasiemacht wel wat klein was, basale zaken zoals logistiek niet op orde waren en ik verwacht dat de Oekraïners zouden vechten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 16:39
teacup schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:59:
Het onderstaande was wel een opmerkelijk gegeven. We weten dat verscheidene landen in de aanloopfase van de Russische militaire campagne 2022 (Duitsland, Frankrijk en Italië) jegens Rusland nog in de coöperatieve modus stonden. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit waarom. Het gegeven op zich is opmerkelijk genoeg. Oorzaak voor die houding is een cocktail van eigenbelang, Russische beïnvloeding via propaganda en, in Februari nog, de overtuiging dat Oekraïne geen partij zou zijn geweest voor Rusland.
Je ziet hetzelfde eigenlijk terugkomen bij elk groot (Europees) conflict. Voorafgaand aan de Eerste en Tweede Wereldoorlog was het niet anders.

Het is net alsof we collectief niet willen of kunnen zien wat er in alle openheid gebeurt. Totdat de val daadwerkelijk dichtklapt en we collectief verbaast zijn dat dit ook in Europa kan gebeuren.

De informatie was er wel degelijk. De Amerikanen wisten immers bijna op de minuut nauwkeurig wanneer het zou gaan gebeuren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een essay in de Washington Post:

Europe Is Committed to Ukraine, for Now https://www.nytimes.com/2...73t4-j7C9IuxLgDyTYW0II-dg

Dit essay (is hierboven gedeeld als deelartikel) handelt over drie gedachtenstromingen in het westen over hoe de oorlog met Oekraïne moet afwikkelen. Doordat de essayist met een helikopterview er naar kijkt geeft het essay wat helderheid over hoe die stromingen zich tot elkaar verhouden. Een soort slotsom:
Diverging narratives and visions about the desired end of the war are so emotionally and morally charged that any agreement will be painfully complex. But some common framework for a resolution to the war is urgently needed. Without it, Ukrainians’ fear that they will be betrayed by the West and Mr. Putin’s fear that Russia will be militarily humiliated fuels escalation to extremes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
alexbl69 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:23:
[...]

Je ziet hetzelfde eigenlijk terugkomen bij elk groot (Europees) conflict. Voorafgaand aan de Eerste en Tweede Wereldoorlog was het niet anders.

Het is net alsof we collectief niet willen of kunnen zien wat er in alle openheid gebeurt. Totdat de val daadwerkelijk dichtklapt en we collectief verbaast zijn dat dit ook in Europa kan gebeuren.

De informatie was er wel degelijk. De Amerikanen wisten immers bijna op de minuut nauwkeurig wanneer het zou gaan gebeuren.
In defense of... De meesten van ons krijgen geen intelligence briefings, en dat lijkt me op zich ook wel een goed idee. Het is eerder een aanklacht tegen de ruimte die analyse nog krijgt (en dan bedoel ik niet gratuite sentimentanalyses oid) in het beschouwen van zaken. Achteraf is er een lijn te bespeuren in de voorbereidende stappen die Rusland nam, maar ik kan me geen nieuws of achtergrond op TV of krant heugen die dat eens voor de kijker/lezer optelde. Toen het nieuws kwam van die vermoedens van de Amerikaanse intel community was het natuurlijk al laat (en wanneer was dat, begin feb of toch nog jan?). Die lekten het lijkt mij ook alleen omdat ze het zelf ook veel te traag vonden gaan, die disseminatie. Misschien dat dit wel in gespecialiseerdere publicaties is gebeurd, maar die zijn dan niet opgepikt door meer mainstream kanalen. Je weet hoe dat zit met blogjes lezen die grote claims maken: vaker onzin dan niet.

Dat Bojo beter had kunnen weten, OK (alhoewel, ik denk eigenlijk dat hij daar fundamenteel niet toe in staat is, maar da's een ander verhaal). Wij? Mwa... Dan moet je echt wel flink zelf achter je huiswerk aanzitten, dat moet dan wel zo'n beetje je werk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als zelfs een Noord-Korea niet publiekelijk wil toegeven dat ze je steunen:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
teacup schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:01:
Een essay in de Washington Post:

Europe Is Committed to Ukraine, for Now https://www.nytimes.com/2...73t4-j7C9IuxLgDyTYW0II-dg

Dit essay (is hierboven gedeeld als deelartikel) handelt over drie gedachtenstromingen in het westen over hoe de oorlog met Oekraïne moet afwikkelen. Doordat de essayist met een helikopterview er naar kijkt geeft het essay wat helderheid over hoe die stromingen zich tot elkaar verhouden. Een soort slotsom:

[...]
Ik snap het sentiment niet. Dat Putin militair “vernederd” zou worden is nu wel een feit. Waarom is dat belangrijk (voor hem en voor ons)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Muncher schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:59:
[...]

Ik snap het sentiment niet. Dat Putin militair “vernederd” zou worden is nu wel een feit. Waarom is dat belangrijk (voor hem en voor ons)?
Het is integraal aan de Strongman: een autoritair soort leider dat zijn macht en imago vestigt op het zijn van de sterkte en daardoor gerechtvaardigd in zijn leiderschap. Ook met name binnen Rusland is dit essentieel voor het behoud van zijn positie en daarmee veiligheid. Immers, in zo'n samenleving is iedereen die de Strongman kan verslaan automatisch legitiem, je bent immers sterker en dus een betere kandidaat voor de alfa positie.

Vernedering en andere vormen van 'softheid' passen daar niet in, integendeel. Vernederd worden is erger dan een aanslag ternauwernood overleven voor Poetin. Omdat het zo slecht gaat is het hoofdzaak de boel steeds te blijven spinnen in niet-vernedering, e.g.: hij bewaart zijn beste troepen voor het laatst, materieel ook, het is maar deels een mobilisatie, doordat de NAVO meedoet gaat het minder voorspoedig dan gedacht, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Putin heeft zo'n controle over de informatievoorziening dat hij niet vernederd kan worden zolang er geen Oekrainse tankdivisie het Rode Plein op rijdt. Hij liegt simpelweg een alternatieve realiteit bij elkaar. Ook is de Russische mindset al eeuwen lang onderdanig naar de Tsaar/Secretaris-Generaal/President dat nog steeds Telegram berichten van het front niet het hoofd van Putin eisen maar een onderzoek door een commissie. Want het zijn de corrupte boyars die het probleem zijn, niet de grote baas.

En het vertrek van een paar miljoen meest kritische Russen helpt ook, die kunnen nu geen problemen in Rusland meer opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Poetin heeft grote controle over de binnenlandse media, maar perfect is deze zeker ook niet. Mensen missen ook hun zoons, broers, man, etc. Groter probleem lijkt mij eerder dat de acceptatie van deze machtsverdeling zo endemisch is: het idee van democratie is vooral dat, een idee, voor ver weg. Zelfs al is er binnenkort een functionerende democratie met een fatsoenlijke president, dan nog weet ik niet of veel Russen niet zomaar die nieuwe manier van machtsverdeling en toewijzing accepteren. Het zou ook best weleens kunnen leiden tot het afscheiden van regio's, die in het democratische Kremlin geen sterke leiding of garantor meer zien. Ook dat is in veel Russische hoofden ondenkbaar, het opgeven van territorium. Het is tenslotte een 'wereldrijk', een imperium, een kolonisator van die gebieden die ze, net zo min als een VOC, omwille van democratie op zouden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
In ander nieuws, Turkije en Hongarije blijven dwars liggen bij de NAVO toetreding van Zweden en Finland. Turkije blijft maar denken dat het wel even wat Gülen/PKK'ers kan krijgen in ruil voor een handtekening, maar in Zweden, en in de meeste rechtstaten, gaat de regering daar niet over. Wie geeft er eens even een tik op Erdo?

Dan nog de andere dwarsligger:
Hongarije ligt dwars zonder duidelijke reden.
Wut. Wie heeft daar meer zicht op? Schaamteloos tijdrekken van Orban voor zijn grote Russische vriend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:40:
[...]
Wut. Wie heeft daar meer zicht op? Schaamteloos tijdrekken van Orban voor zijn grote Russische vriend?
In Hongarije was de stemming in het parlement pas voor stemming in December ingeschoten oid.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:05:
[...]

In Hongarije was de stemming in het parlement pas voor stemming in December ingeschoten oid.
Inderdaad tijd rekken. Hongarije zal niet als enige dwarsliggen maar ze zullen tijd willen rekken totdat Turkije akkoord is gegaan. Als Turkije de zaak tegenhoudt kan Orban in Moskou vertellen dat ze nooit akkoord zijn gegaan met toetreding van Finland en Zweden en ze kunnen in Washington zeggen dat ze het niet tegen hielden. En het zal dan allebei waar zijn want ze lieten het gewoon aan Erdogan over om de kastanjes uit het vuur te halen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
@Baserk beetje herhaling qua zetten - maar qua cognitieve dissonantie is Rusland niet de enige die moest wennen aan het feit dat hun militaire capaciteiten al reeds voor dit conflict zijn gereduceerd tot die van een overjarige bananenrepubliek. De Europese Putin appeassers hebben de halve zomer nog lopen mijmeren over het wel of niet in de zak schoppen van de Russische beer, bijvoorbeeld.

Wat overigens in ons denken wel een ander element van Russisch succes moet laten zien: Putin's KGB achtergrond maakte wellicht wel mogelijk dat qua inmenging in verkiezingen en politici Rusland uitermate succesvol is. Nu nog en nu pas komen verhalen boven van politici die in de ban of onder controle van Russen stonden, betaald werden door Rusland, voor Russische bedrijven werkten of op andere manieren onder invloed stonden van het Kremlin - al dan niet bewust.

Dat is bijvoorbeeld in Duitsland, de Brexit en eigenlijk heel populistisch Europa een enorm probleem wat nu niet spontaan is opgelost. We moeten dus ook zelf schoon schip maken en zelf weer keuzes maken op basis van wat voor de inwoners van de EU goed is, op basis van de realiteit die we opnieuw moeten vaststellen. Want reken maar dat Rusland, na dit conflict, vanuit een diep donker hol nog maar 1 ding zal willen - de EU en de NAVO vernietigen - tenzij daar het roer in ene hard om gaat. De haat is straks optimaal voor een volgend conflict.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:20:
Wat overigens in ons denken wel een ander element van Russisch succes moet laten zien: Putin's KGB achtergrond maakte wellicht wel mogelijk dat qua inmenging in verkiezingen en politici Rusland uitermate succesvol is. Nu nog en nu pas komen verhalen boven van politici die in de ban of onder controle van Russen stonden, betaald werden door Rusland, voor Russische bedrijven werkten of op andere manieren onder invloed stonden van het Kremlin - al dan niet bewust.

Dat is bijvoorbeeld in Duitsland, de Brexit en eigenlijk heel populistisch Europa een enorm probleem wat nu niet spontaan is opgelost. We moeten dus ook zelf schoon schip maken en zelf weer keuzes maken op basis van wat voor de inwoners van de EU goed is, op basis van de realiteit die we opnieuw moeten vaststellen.
Case in point, het blijft helaas, ook in Nederland, niet bij het FvD en aanverwanten:

CDA'er René van der Linden was jarenlang pion van het Kremlin

Bron: NRC - https://www.nrc.nl/nieuws...-de-russen-was-2-a4148020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 15:34
Dit was al een aantal jaren duidelijk. Er zitten/zaten wel meer elementen in de NL Politiek, bij de gevestigde partijen, die vrij duidelijk in de achterzak van putin ea zaten. Steeds allerlei zaken ter discussie stellen in de kamer, stemmen met een pro-Rusland insteek bij relevante issues. Alleen leek dat niet echt door te dringen. En nu is bv deze vd Linden als een rat z’n straatje aan het schoonvegen. Alsof ie echt zo naïef was. Schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:20:
@Baserk beetje herhaling qua zetten - maar qua cognitieve dissonantie is Rusland niet de enige die moest wennen aan het feit dat hun militaire capaciteiten al reeds voor dit conflict zijn gereduceerd tot die van een overjarige bananenrepubliek. De Europese Putin appeassers hebben de halve zomer nog lopen mijmeren over het wel of niet in de zak schoppen van de Russische beer, bijvoorbeeld.

Dat is bijvoorbeeld in Duitsland, de Brexit en eigenlijk heel populistisch Europa een enorm probleem wat nu niet spontaan is opgelost. We moeten dus ook zelf schoon schip maken en zelf weer keuzes maken op basis van wat voor de inwoners van de EU goed is, op basis van de realiteit die we opnieuw moeten vaststellen. Want reken maar dat Rusland, na dit conflict, vanuit een diep donker hol nog maar 1 ding zal willen - de EU en de NAVO vernietigen - tenzij daar het roer in ene hard om gaat. De haat is straks optimaal voor een volgend conflict.
Mja Rusland is zeer waarschijnlijk straks voornamelijk bezig met het bij elkaar houden van Rusland zelf. Er zijn nogal wat deelstaten die niet zo tevreden zijn. Culturele verschillen, religieuze tegenstellingen en denk maar niet dat wij er boven staan om die gebieden op te stoken.

Je hebt een punt hoor maar dit probleem is groter bij RF zelf op dit moment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat me dan weer opvalt in het dossier is dat hij op een gegeven moment wel onder de aandacht is gekomen van de AIVD, waarbij het onduidelijk is wat hun rol is geweest hierin. Want het valt me altijd op dat we in Nederland, maar ook in het westen, weinig waarde hechten aan het beschermen van onze soevereiniteit tegen inmenging van vijandelijk statelijke actoren. Er wordt niet pro-actief op gestuurd en geacteerd en als men het al problematisch vind, wordt het aan het einde van de pijplijn/proces bestreden.

Bijvoorbeeld dat FvD letterlijk staatspropaganda van Rusland uitdraagt moet door andere partijen en media worden bestreden in het z.g.n. vrije debat, waarbij we al accepteren dat we partij in de 2e kamer hebben die het opneemt voor een staat met vijandelijke intenties jegens ons. Welke invloed Rusland op FvD heeft is ook niet bekend omdat daar (behalve misschien door de AIVD) geen onderzoek naar wordt gedaan en ook geen regels voor zijn.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
In de Groene Amsterdammer zet Timothy Snyder uiteen waarom het verzet van Oekraïene zo belangrijk is als wake-up call voor westerse democratiën: namelijk dat democratie zeker niet vanzelf spreekt, fascisme niet vanzelf ophoudt en boven alles, dat dit het waard is om voor te vechten: I need ammo, not a ride. Een flink citaat:
Zowel het klassieke idee van tirannie als het moderne concept van fascisme zijn behulpzaam voor wie het regime van Poetin wil begrijpen, maar geen van beide zijn ze afdoende. De wezenlijke zwakke plekken van een tirannie zijn generiek en al veel langer bekend – zoals bijvoorbeeld beschreven door Plato in zijn Politeia. Tirannen laten zich niets gelegen liggen aan goede raad, worden obsessiever naarmate ze ouder en ziekelijk worden, en hunkeren naar een nalatenschap die de tand des tijds kan doorstaan. Dit alles spreekt ook duidelijk uit Poetins besluit om Oekraïne binnen te vallen. Fascisme, een specifieke vorm van tirannie, kan ook helpen om het Rusland van vandaag de dag te begrijpen, een Rusland dat wordt getypeerd door een persoonlijkheidscultus, een de facto éénpartijstelsel, massapropaganda, het voorrang geven aan de wil boven de rede, en een wij-zijpolitiek. Omdat het fascisme geweld boven rede stelt, kan het alleen met geweld worden verslagen.

Hoewel Rusland aan de top fascistisch is, is het land niet door en door fascistisch. In het centrum van Poetins regime schuilt een specifiek soort leegte. Poetins regime functioneert niet door de maatschappij te inspireren met een grootse visie, zoals dat het geval was bij het fascistische Duitsland en Italië, maar door individuen te demobiliseren en ze ervan te doordringen dat er geen enkele zekerheid bestaat en dat geen enkel instituut te vertrouwen is. Tijdens de oorlog in Oekraïne bleek deze gewoonte van demobilisatie een probleem voor de Russische leiders omdat ze de bevolking hebben aangeleerd tv te kijken in plaats van de wapens op te pakken.

Hoe dan ook vormt het nihilisme waarop demobilisatie steunt een directe bedreiging voor de democratie. Het is het bodemloze nihilisme dat appelleert aan burgers van democratieën die niet goed weten wat de ethische ankerpunten zijn – die aan de rechterkant van het politieke spectrum hebben geleerd dat democratie een natuurlijk uitvloeisel is van kapitalisme, en aan de linkerkant dat alle meningen er evenzeer toe doen. Het talent van Russische propagandisten is dat ze alles opbreken in losse elementen, dat ze de ui volledig afpellen tot er niets meer rest dan de tranen van anderen en hun eigen cynische lach.

De vorige keer dat Rusland Oekraïne binnenviel, in 2014, won Rusland de propagandaoorlog door op sociale media kwetsbare Europeanen en Amerikanen te bestoken met verhalen waarin Oekraïners werden afgeschilderd als nazi’s, joden, feministen en homo’s. Maar sindsdien is er veel veranderd: er is een generatie jonge Oekraïners aan de macht gekomen die beter communiceert dan de oudere Russen in het Kremlin. De verdediging van Poetins regime wordt ter hand genomen door mensen die opereren als literair recensenten, terwijl het Oekraïense verzet, belichaamd door president Volodymyr Zelensky, meer wegheeft van literatuur: veel aandacht voor het kunstzinnige, dat zeker, maar met als doel om bepaalde waarden uit te dragen. Wie niets anders heeft dan literaire kritiek, aanvaardt dat alles vervluchtigt en geeft precies die waarden op die een democratische politiek mogelijk maken. Maar wie de literatuur heeft, ervaart een zekere soliditeit, het gevoel dat het incorporeren van bepaalde waarden interessanter en moediger is dan ze van de hand te wijzen of te bespotten. Creatie gaat vooraf aan kritiek, en gaat ook langer mee; handelen is beter dan ridiculiseren. Zoals Perikles het verwoordde: ‘We laten ons niet leiden door bestuur of bedrog, maar door eigen hart en handen.’

Het contrast tussen de gelikte zwarte pakken van de Russische propagandisten en de ernstige olijftinten van de Oekraïense leiders benadrukt een van de essentiële vereisten voor een democratie: individuen moeten openlijk bepaalde waarden verdedigen, ondanks de daarmee gepaard gaande risico’s. De oude filosofen begrepen dat voor de opkomst en ondergang van regimes de deugden minstens zo belangrijk waren als materiële zaken. De Grieken wisten dat democratie kon vervallen tot oligarchie, de Romeinen wisten dat een republiek een imperium kon worden, en beiden wisten ze dat dergelijke transformaties zowel moreel als institutioneel van aard zijn.

Zoals Aristoteles al inzag was de waarheid niet alleen een vereiste voor democratie als ook een makkelijke prooi voor propagandisten. Elke heropleving van democratie stoelde op ethische overtuigingen: niet dat democratie hoe dan ook zou terugkeren, maar dat ze zou móeten terugkeren, als een uiting van een opstandige morele toewijding, een verzet tegen de alomtegenwoordige gravitatievelden van oligarchie en imperium. Dat geldt voor elke heropleving van democratie, behalve voor de meest recente, die volgde op de revoluties van 1989 in Oost-Europa en de val van de Sovjet-Unie in 1991. Op dat moment, met het ontstaan van Rusland en Oekraïne als onafhankelijke staten, kwam er een pervers geloof op in ‘het einde van de geschiedenis,’ het gebrek aan alternatieven voor democratie, en de aard van het kapitalisme.

Veel Amerikanen waren hun natuurlijke angst kwijtgeraakt voor oligarchie en imperium (zowel in binnen- als buitenland) en ze hadden uit het oog verloren dat er een natuurlijk verband bestaat tussen enerzijds democratie en anderzijds ethische overtuigingen en fysieke moed. Door laattwintigste-eeuwse discussies over democratie is een vermenging ontstaan van de correcte morele bewering dat het volk zou moeten regeren en de incorrecte feitelijke bewering dat democratie de natuurlijke orde der dingen is. Dit misverstand maakt zowel oude als nieuwe democratieën kwetsbaar. Het huidige Russische regime is een uitvloeisel van de misvatting dat democratie als vanzelf tot stand komt en dat alle meningen er evenzeer toe doen. Als dat waar was, zou Rusland inderdaad een democratie zijn, zoals Poetin beweert.

De oorlog in Oekraïne is een test of een tirannie die beweert een democratie te zijn kan triomferen en zo haar logische en ethische vacuüm kan verbreiden. Diegenen die democratie voor lief namen, zijn slaapwandelend richting tirannie gegaan. Het Oekraïense verzet is hun wake-upcall.
https://www.groene.nl/art...door-eigen-hart-en-handen

Voor de rest (het artikel is veel uitgebreider en w.m.b. zeer de moeite waard), zul je een account moeten maken of een abo nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Rishi Sunak, Premier van de United Kingdom was vandaag op bezoek in Kyiv en verklaarde de onverminderde steun van de UK aan Oekraïne. Misschien is dit voor velen van ons een hamerstuk. Desondanks is het goed dat dit na de leiderschapswissel onomwonden wordt uitgesproken. De statement is niet alleen van belang voor Oekraïne zelf, maar is ook relevant als signaal voor andere Europese landen.

UK heeft het (mede denk ik door Brexit, en de tijdelijke tussenpaus in de regering) economisch misschien ng wel zwaarder als de andere Europese landen. Dat uitgerekend dit land daarom dit krachtige signaal geeft harnast ook de andere Europese landen om de rug recht te houden.

PM Sunak in Kyiv: 'We are with you all the way'
(Kyiv Independent)
Rishi Sunak conducted his first official visit to Ukraine as prime minister, meeting with President Volodymyr Zelensky in Kyiv on Nov. 19.

Sunak was quick to reassure Zelensky that his country will continue to support Ukraine under the new leadership. 

"We are with you all the way," he told Zelensky.
Bovendien kondigt de UK het volgende steunpakket aan met humanitaire hulp en militaire winteruitrusting (16 Miljoen Engelse Pond, 18,4 Miljoen Euro)
Sunak added that London will provide Ukraine with winter military equipment and humanitarian aid worth over 16 million pounds ($19 million). Sunak said the U.K. will also continue to train Ukrainian personnel.
Maar ook heel relevant is het luchtdoelgeschut wat UK toezegt te leveren. En anti drone technologie. De totale waarde van dit hulppakket is $59 million (57 Miljoen Euro)
The U.K. will also provide Ukraine with a $59 million defense aid package. The package will include 125 anti-aircraft guns and technology to counter Iranian drones, including radars and anti-drone electronic warfare capability.
Zelensky en Sunak hebben tijdens de ontmoeting over alle actuele zaken voor Oekraïne gesproken:
Zelensky said he and Sunak discussed ways to support Ukraine and Europe’s energy security, defense cooperation, export and humanitarian grain initiatives, and diplomatic relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog

Pakket van ruim 100 miljoen euro voor Moldavië op donortop
18:09
Op een internationale donorconferentie in Parijs hebben deelnemende landen vandaag meer dan 100 miljoen euro bij elkaar gelegd voor hulp aan Moldavië. Het hulppakket moet het arme land de winter door helpen, nu de oorlog in het naburige Oekraïne het hard raakt.
De Moldavische president Maia Sandu zei dat een acute energiecrisis haar land bedreigt, nu Moskou de toevoer van gas met zeker 40 procent heeft teruggebracht. De prijzen van energie en voedsel zijn daardoor de afgelopen maanden flink gestegen. ‘We zullen Moldavië niet in de kou laten staan’, zei Annalena Baerbock, minister van Buitenlandse Zaken van Duitsland, dat 32,3 miljoen euro bijdraagt.
De top van vandaag was de derde editie van het donorinitiatief van Duitsland, Frankrijk en Roemenië. Twee eerdere conferenties leverden in totaal al 1,3 miljard euro op. De deelnemende landen hopen met de hulppakketten ook de stabiliteit in Moldavië te behouden. Boven op de economische malaise heeft het land ook te maken met een militaire dreiging in de pro-Russische separatistische regio Transnistrië in het noorden van Moldavië.
Deze hulp is hard nodig, en om eerlijk te zijn klinkt 100 Miljoen mij niet als veel. De huidige Modavische regering heeft dit geld hard nodig. Haar president staat aardig onder druk door een cluster pro-Russische partijen die het betaalbare Russische gas als programmapunt voeren. Hieronder wat bronnen hierover:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://balkaninsight.com...s-russian-spying-problem/
In late November, at a Ukrainian-Hungarian border crossing checkpoint, Ukrainian special forces armed with machine guns and rifles arrested a suspected Russian agent just as he was trying to cross the state border.

The man was a former employee of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, who, according to the Ukrainian security agency SBU’s statement, “collected classified information about the leadership and staff of the law enforcement agencies of Ukraine. The man planned to personally transfer the data to the Russian Embassy in Budapest on a flash drive”.
Spy stories :)

Ook veel interressante achtergrond info over interne zaken in Hongarije met relatie tot de Navo en Rusland:
Then there is the issue of Finland and Sweden’s NATO accession. Although the Hungarian foreign minister already submitted the accession treaties to Hungary’s parliament in July, the parliamentary supermajority of Orban’s Fidesz party – which, in multiple cases in the past, was willing to hold a vote and pass any kind of legislation in a matter of 24 hours – has been stalling them ever since.

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2022 14:45 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:39:

Ook veel interressante achtergrond info over interne zaken in Hongarije met relatie tot de Navo en Rusland:
Kent NATO een mechanisme om dit soort landen te verwijderen of zitten we, net als in de EU, tot in eeuwigheid met een vijfde kolonne die de organisatie van binnenuit ondermijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
downtime schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:47:
Kent NATO een mechanisme om dit soort landen te verwijderen of zitten we, net als in de EU, tot in eeuwigheid met een vijfde kolonne die de organisatie van binnenuit ondermijnt?
Dat is al eens uitgezocht voor de NATO:
Can Turkey be Expelled from NATO? It’s Legally Possible, Whether or Not Politically Prudent
Should the conditions for the existence of a material breach be satisfied, NATO’s member states would be entitled, by unanimous agreement, to suspend the operation of the treaty in whole or in part or to terminate it either in their relations with the defaulting state or among them all (Article 60(2) of the Vienna Convention). For these purposes, a unanimous decision of the North Atlantic Council, excluding the defaulting state, would suffice. No further procedural requirements apply, including those laid down in Article 65 of the Vienna Convention.
Overall, the absence of a suspension and expulsion mechanism in the North Atlantic Treaty does not prevent the North Atlantic Council from suspending or terminating the membership of an ally found to be in material breach of the treaty. However, with the 70th anniversary of the treaty just past, this is a sorry position for the Council to be in by any measure. Suspending, let alone terminating, a nation’s membership of NATO would be an extreme measure to be contemplated only once other attempts to restore unity and respect for the Alliance’s founding principles have been exhausted.
Het belangrijkste uit het artikel is de volgende constatering:
It is important to bear in mind that NATO is not merely a community of interests, but also a community of values.
Hetzelfde geld in grote mate voor de EU. En daarin zit hem de zwakheden van dit soort organisaties, de waarden van een land zijn zelden statistisch en het gokken op gemeenschappelijke toekomst tot het einde van de gehele organisatie met behouden van gemeenschappelijke waarden, als die er al waren, is imho uiteraard een zeer naieve visie, zeker als je de geschiedenis in ogenschouw neemt.

Dit zijn dure fouten omdat de breuklijnen altijd zullen ontstaan op het waarden vlak, omdat je die niet kan afdwingen wordt je vanzelf chantabel. Het wordt dan al snel macht-en realpolitik, het tegenovergestelde wat je wil bereiken.

Juist waardegemeenschappen moet mechanismen hebben om leden te kunnen royeren.

Hubert Smeets komt nog weer een keer terug op wat hier op het forum in het begin al vrij duidelijk was:
Mearsheimer is een intellectuele oplichter
Wat meer introspectie is wellicht te veel gevraagd van een goeroe, die alleen de hoofdlijnen volgt en op de keper beschouwd geen snars weet van Oekraïne en Rusland. De neiging om feiten, die de eigen voorspellingen logenstraffen, als „onverwachte verrassingen” terzijde te schuiven, is onder realisten in bredere kring gemeengoed.
Daarna wordt het interview echter smoezelig. Op de vraag waarom Poetin zelf bij de 300ste verjaardag van tsaar Peter de Grote erkende dat Rusland imperialistisch is, zegt Mearsheimer: „Er was voor de oorlog geen bewijs voor zijn imperiale ambities. [...] Er is geen bewijs dat hij vier provincies wilde bezetten.” Dat Poetin reeds een half jaar voor de invasie in een historiografisch artikel schreef dat Grootrussen (Rusland), Kleinrussen (Oekraïne) en Witrussen (Belarus) één taal en één geloof hebben, kortom „één volk” met één doel vormen, wuift hij weg. Hij beweert zelfs dat Poetin „in dat artikel heel duidelijk maakt dat hij het Oekraïense nationalisme erkende, dat hij erkende dat Oekraïne een soevereine staat was”. Het idee dat Poetin zou liegen, is ondenkbaar. Dat zou in de geschiedenis, op Hitler na, „ongekend” zijn, aldus Mearsheimer.
Hier nu speelt Mearsheimer openlijk vals. Want als Poetin in dat essay uit juli 2021 iets deed, dan was het de authenticiteit van Oekraïne juist ontkennen. De titel luidde niet voor niets ‘Over de historische eenheid van Russen en Oekraïners’. Poetin betoogde in het artikel zelfs dat Oekraïne historisch gezien niets meer is dan een westers „bruggenhoofd tegen Rusland”, een complot van respectievelijk Habsburgse Oostenrijkers, Polen, nazi’s en Amerikanen die Oekraïne inzetten als een project „anti-Moskou”.

Mearsheimer heeft zichzelf dit jaar ontmaskerd. Mearsheimer is een intellectuele oplichter.
Russische propaganda is nooit een betrouwbare bondgenoot geweest van westerse sympathisanten, omdat Russisch propaganda zich concentreert op het ontmantelen van de waarheid en niet zozeer een coherent propaganda narratief. Of Oekraïners nu nazi's, satanisten, woke zijn of nato supersoldaten, het maakt niet uit, zolang er tijdelijk maar iets is wat afleidt van de waarheid en Russische propaganda doelen bereikt.

Je hierdoor dat, zoals Hubert Smeets goed verwoord, dat westerse apologeten van Rusland hierin qua narratief in de problemen komen als ze worden onderworpen aan serieuze westerse onafhankelijke journalistiek. Voor Rusland is er geen propaganda doel meer te behalen met Mearsheimer, dus wordt er ook niet meer ingehaakt op die narratief. Het enige wat dan nog overblijft is Mearsheimer zijn eigen reputatie.

Zoals Hubert Smeets ook al aangeeft, het wordt tijd om de geopolitieke visie van het z.g.n. "geopolitieke realisme" in de vuilnisbak te gooien en te vergeten.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

VS gaat proberen om Wagner aan de Foreign Terrorist Organisations lijst toe te voegen (met bi-partisan support):
https://www.ukrinform.net...rrorist-organization.html
U.S. Senators Roger Wicker, R-Miss., and Ben Cardin, D-Md., on December 1 introduced the Holding Accountable Russian Mercenaries (HARM) Act, bipartisan legislation that would require the Secretary of State to designate the Russian-based PMC Wagner Group as a foreign terrorist organization (FTO).

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Peter Zeihan, hoe serieus nemen jullie hem?

Ik hoor hem graag bezig, maar hij is verdorie wel erg zwartgallig over de toekomst.

China gaat vallen, Rusland gaat de oorlog verliezen en imploderen, Europa is over hun hoogtepunt heen...

Hier een lezing van Peter :

YouTube: Keynote – Peter Zeihan - 2022

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:53
C00P schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:54:

Ik hoor hem graag bezig, maar hij is verdorie wel erg zwartgallig over de toekomst.

China gaat vallen, Rusland gaat de oorlog verliezen en imploderen, Europa is over hun hoogtepunt heen...

Ik denk dat hij qua richting het allemaal wel redelijk inschat, maar voorspellen van de toekomst is lastig en de toon is alsof hij het orakel is.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
HCMarX schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:58:
[...]

Ik denk dat hij qua richting het allemaal wel redelijk inschat, maar voorspellen van de toekomst is lastig en de toon is alsof hij het orakel is.
Ik zie wel dezelfde scenario’s gebeuren.

Rusland implodeert.
China zie ik alleen nog niet iets gebeuren behalve interne struggles en Taiwan blijft buiten bereik.
En de EU komt er naar mijn mening wel beter uit dan ooit tevoren, enkel in Turtle modus.
Soort van EU first.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Niet zo. Leuk om te horen dat Rusland en China instorten, dat willen wel meer mensen graag horen, maar ik vind hem wel erg US-centrisch. Het lijkt wel alsof in zijn ogen de hele wereld instort behalve de USA.
Dat doet vermoeden dat hij de USA als maatstaf ziet en elke afwijking van dat "ideale pad" ziet als bewijs dat het slecht afloopt met dat land.

Maar misschien moet ik nog wat meer van hem zien. Ik ben eerlijk gezegd na een handvol filmpjes al gestopt om hem helemaal serieus te nemen en misschien was dat te snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Mektheb schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:14:
[...]

Ik zie wel dezelfde scenario’s gebeuren.

Rusland implodeert.
China zie ik alleen nog niet iets gebeuren behalve interne struggles en Taiwan blijft buiten bereik.
En de EU komt er naar mijn mening wel beter uit dan ooit tevoren, enkel in Turtle modus.
Soort van EU first.
Dan heeft de EU nog heel wat werk te verrichten. Let wel, ik ben (licht) pro EU, we zijn als landje gewoon te klein in deze wereld. Maar we hebben ons wel een beetje vergaloppeert in waar we onze energie vandaan halen. Dat gaat een dure les worden.

Met betrekking tot Oekraine: Er zijn wel steeds meer geruchten van ontevreden soldaten aan russische zijde in de Luhansk regio en dan vooral rond Bakhmut. Van licht gemopper tot desertie. Ik zie echter nog weinig echt serieuze berichtgeving die enigszins betrouwbaar lijkt.

Het is al een tijdje koud daar en ik begrijp dat de mobiks in de loopgraven worden gehouden. Dat zou met permanente vries temperaturen best weerslag moeten hebben inmiddels.

Op de Livemap zie ik nog steeds veel russische artilleriebeschietingen terwijl je eigenlijk zou verwachten dat dat veel minder zou moeten worden. Oekraine heeft nog een lange weg te gaan voordat het echt stappen kan maken in hun bevrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

China heeft zo haar eigen problemen. Als eerste heerst Covid nog steeds. Mocht dat in een lab gemaakt zijn zoals sommigen suggereren, dan zullen ze er nu wel spijt van hebben. Daarnaast blijkt er een Ponzi scheme op de huizenmarkt te zijn waar je koud van wordt. Er zijn miljarden verdwenen en mensen hebben geen woning die ze al gekocht hebben. China gaat verder ook niks ondernemen want de economie draait op export en ze kunnen nu meemaken wat gebeurt als je gecancelled bent.

Rusland verliezen ja, imploderen..... heel misschien. Economisch ja. Qua Kremlin zie ik het nog niet zo zitten.

Europa gaat ervan groeien, net als de USA. Er moet heftig geïnvesteerd gaan worden en UA moet weer opgebouwd worden. Dat zal in de vorm van een Marshall plan gedaan worden en dat was goed voor iedereen die meedeed.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:25
Indoubt schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:29:
[...]
Dan heeft de EU nog heel wat werk te verrichten. Let wel, ik ben (licht) pro EU, we zijn als landje gewoon te klein in deze wereld. Maar we hebben ons wel een beetje vergaloppeert in waar we onze energie vandaan halen. Dat gaat een dure les worden.

Met betrekking tot Oekraine: Er zijn wel steeds meer geruchten van ontevreden soldaten aan russische zijde in de Luhansk regio en dan vooral rond Bakhmut. Van licht gemopper tot desertie. Ik zie echter nog weinig echt serieuze berichtgeving die enigszins betrouwbaar lijkt.

Het is al een tijdje koud daar en ik begrijp dat de mobiks in de loopgraven worden gehouden. Dat zou met permanente vries temperaturen best weerslag moeten hebben inmiddels.

Op de Livemap zie ik nog steeds veel russische artilleriebeschietingen terwijl je eigenlijk zou verwachten dat dat veel minder zou moeten worden. Oekraine heeft nog een lange weg te gaan voordat het echt stappen kan maken in hun bevrijding.
De Livemap laat zien waar er geschoten is, niet hoeveel. Als je de aantallen die af en toe gemeld worden bekijkt zie je dat de beschietingen nog steeds afnemen. Dat is dus al veel minder geworden. Je moet dus wel opletten wat je af wilt lezen aan de livemap, want er staat veel info op, maar er staat ook veel info juist niet op.
En een lange weg voordat Oekraine echt stappen kan maken? Volgens mij kun je intussen wel zeggen dat ze al lang echte stappen hebben gemaakt. Er zijn er nog meer nodig, maar voorlopig staan ze er veel beter voor dan iemand in februari had kunnen voorspellen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
redwing schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:42:
[...]

De Livemap laat zien waar er geschoten is, niet hoeveel. Als je de aantallen die af en toe gemeld worden bekijkt zie je dat de beschietingen nog steeds afnemen. Dat is dus al veel minder geworden. Je moet dus wel opletten wat je af wilt lezen aan de livemap, want er staat veel info op, maar er staat ook veel info juist niet op.
En een lange weg voordat Oekraine echt stappen kan maken? Volgens mij kun je intussen wel zeggen dat ze al lang echte stappen hebben gemaakt. Er zijn er nog meer nodig, maar voorlopig staan ze er veel beter voor dan iemand in februari had kunnen voorspellen.
Klopt maar het kan nog beter.

Wij kunnen nog veel meer leveren en het veel sneller afhandelen.
De escalatie ladder is al lang weg, wat wil die doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:25
Mektheb schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:48:
[...]

Klopt maar het kan nog beter.

Wij kunnen nog veel meer leveren en het veel sneller afhandelen.
De escalatie ladder is al lang weg, wat wil die doen dan?
Tuurlijk kan het beter. Maar dit is wel een oorlog die Oekraine zelf wil en moet winnen om voor een goede toekomst. Zoals het nu gaat, zie je dat rusland zelf steeds meer in de problemen komt. Iets dat veel minder het geval is als rusland plotseling door veel hulp aan Oekraine weggejaagd zou worden. Ook voor Oekraine blijft het dus een balans waarbij (veel) meer hulp voor de lange termijn niet per definitie beter is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
redwing schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:53:
[...]

Tuurlijk kan het beter. Maar dit is wel een oorlog die Oekraine zelf wil en moet winnen om voor een goede toekomst. Zoals het nu gaat, zie je dat rusland zelf steeds meer in de problemen komt. Iets dat veel minder het geval is als rusland plotseling door veel hulp aan Oekraine weggejaagd zou worden. Ook voor Oekraine blijft het dus een balans waarbij (veel) meer hulp voor de lange termijn niet per definitie beter is.
Ja eens, maar daarna mogen wij UA echt dankbaar zijn.
En uiteraard UA ons ook, maar NAVO lidmaatschap is echt 1 van de minste dingen volgens mij.
Anders krijgen we gewoon een herhaling over 10/15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ben benieuwd of de gebeurtenissen in Duitsland vandaag (de grote politieactie tegen "Reichsbürger") nog consequenties voor de Russisch-Westerse verhoudingen gaat hebben.
In een nieuwsbericht op DW News werd een link met Moskou gelegd. De groep zou contact met Rusland hebben gelegd om steun voor de coup te krijgen. Ook zou onder de gearresteerden een Rus zijn. Ik heb niet gehoord of Moskou de voorgenomen coup ook actief steunde.

YouTube: Who's behind the plot to overthrow the german government | DW News

Ter toelichting: De Reichsbürger zijn een extreem-rechtse beweging in Duitsland die ontkent dat de huidige grondwet, en daarmee de huidige Duitse staat, legitiem is. Veelzeggend is dat voor een deel van deze groep Adolf Hitler de laatste legitieme leider van Duitsland was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Actie puntje van Biden is ook weer af gestreept.

Iemand veroordeeld voor bezit van Wietolie geruild tegen een veroordeelde wapenhandelaar :P

Hij heeft zijn eigen wiki pagina btw: Wikipedia: Viktor Bout
Geen kleine jongen :P
Bout gained the nicknames the Merchant of Death and Sanctions Buster after Peter Hain of the British Foreign Office read a report to the United Nations in 2003 on Bout's wide-reaching operations, extensive clientele, and willingness to bypass embargoes
The 2005 film Lord of War is purportedly based on allegations about Bout's personal history and black-market activities

[ Voor 63% gewijzigd door YakuzA op 08-12-2022 15:16 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
YakuzA schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:09:

"The 2005 film Lord of War is purportedly based on allegations about Bout's personal history and black-market activities"
Ergste is nu ook dat in de film de wapenhandelaar op het eind van de film vrijkomt omdat iedereen in wapens handelt. Nu lijkt het erop dat de vrijlating op een andere manier gaat maar het is wel erg eng hoe waarheidsgetrouw die film toch blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn eerste gedachte: is dit wel dezelfde persoon? :o :X

alleen al de huidskleur lijkt een stuk donkerder dan in zo'n beetje alle andere foto's vindbaar op internet.

(EDIT: blijkt niet dezelfde persoon).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZDZKSW4tHL9kxntDB4pz42NVXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wWbbOd8zTVlGI3tzWzRQezK5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGfMmUyXNCweDegSn-zNDdf74vU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4Fe2YtxfWKrblFQ0IN1a1F40.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hebben die foto's hier iets mee van doen? Nog even los van de looks: Griner is een dikke twee meter. Biden is 25 centimeter korter dan haar.

Edit:
Updated  Dec. 8, 2022, 9:35 a.m. ET 36 minutes ago
[..]
Mr. Biden confirmed the release and said that Ms. Griner would be back in the United States within 24 hours.
Geen idee waar die foto's vandaan komen maar ze zullen niet slaan op de ruil. Verder bizarre ruil, imho. Al is het prettig voor haar, natuurlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door F_J_K op 08-12-2022 16:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Iemand veroordeeld voor bezit van Wietolie geruild tegen een veroordeelde wapenhandelaar :P
[Twitter]

[...]

[...]
Nou, die kan dan gelijk door naar de frontlinie :Y)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:00:
mijn eerste gedachte: is dit wel dezelfde persoon? :o :X

alleen al de huidskleur lijkt een stuk donkerder dan in zo'n beetje alle andere foto's vindbaar op internet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 2e foto is zo te zien Cherelle, de vrouw van Brittney, zie ook de foto in https://www.nu.nl/sport-o...ische-wapenhandelaar.html

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crisp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:14:
[...]

Die 2e foto is zo te zien Cherelle, de vrouw van Brittney, zie ook de foto in https://www.nu.nl/sport-o...ische-wapenhandelaar.html
ah nu snap ik m. Niet dezelfde persoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag het bericht over Merkel en de freeze al eerder, maar dit bericht vat het wel goed samen qua opinie:

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 16:39

[Twitter]

[...]

[...]
Een internationale crimineel ruilen voor zo'n klein visje...

Hoe verklaar ik de Amerikanen in het buitenland vogelvrij?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:42:
Ik zag het bericht over Merkel en de freeze al eerder, maar dit bericht vat het wel goed samen qua opinie:

[Twitter]
Volgens mij worden de woorden van Merkel verdraaid, want dat is niet wat ze bedoelde.

Wat Merkel bedoelde, zoals ik het begrijp, is dat met de kennis van nu Putin wellicht de oorlog veel eerder was begonnen als de Minsk-akkoorden destijds niet waren afgesproken. Dat wil helemaal niet zeggen dat men toen verwachtte dat Putin een grote oorlog zou beginnen. Achteraf gezien hebben de Minsk-akkoorden inderdaad tijd gegeven aan Oekraïne om zich beter te bewapenen, maar dat was destijds niet de reden voor die akkoorden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat is wat het einde van een op regels gebaseerd internationale orde in de praktijk betekend. Alles wordt onderdeel van machtsspel, er zijn geen grenzen aan wat men kan of wil doen als men de mogelijkheden heeft en er geen scheiding der machten is. Alles staat in dienst van de autocraat/dictatuur.

In die macht onbalans is het moeilijk om daar mee om te gaan als je zelf als land wel op regel gebaseerd democratische rechtstaat bent met humanistische waarden. We hechten waarde aan ieder leven van landgenoten, een land als Rusland weet dat en zal dat exploiteren tot eigen maximalistische doelen. Zodoende kan hele grote vis uitgeruild worden voor een relatief kleine.

Het alternatief is dat de kleine vis in de gevangenis blijft, want het westen of bijv. Amerika heeft geen enkel middel om het af te dwingen. Dit is wederom weer een herhaling van hele oude lessen die opnieuw geleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:23
defiant schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:38:
Het alternatief is dat de kleine vis in de gevangenis blijft, want het westen of bijv. Amerika heeft geen enkel middel om het af te dwingen. Dit is wederom weer een herhaling van hele oude lessen die opnieuw geleerd worden.
Maar zit hier geen dynamiek in, die hetzelfde is als onderhandelen met terroristen. Op het moment dat je hier aan begint zal elke westers individu voor het minst of geringste verdwijnen in een Russische cel gewoon voor show-redenen om weer een onderhandelingspositie te maken om weer een Russisch persoon los te krijgen.

Ik snap de korte-termijn-positie van, elke leven die we uit Rusland halen is er een, jammer dan dat we Russische schurken moeten loslaten, maar maken we hierbij niet op de lange termijn dat er juist meer Westerlingen komen vast te zitten in Rusland? (Misschien ben ik niet op de hoogte van de lessen waaraan je refereert?)

Only when it is dark enough, can you see the stars

Pagina: 1 ... 11 ... 127 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid