Bedenk wel dat dit ook gewoon een stukje psychologische oorlogvoering is, want ondanks dat de pijpleidingen op dit moment toch al praktisch niks deden, merk je wel dat het flink onrust veroorzaakt. Houd er daarbij rekening mee dat er ook nog van alles op de bodem van Oostzee ligt dat wel actief in gebruik is, waardoor het voor het Russische regime een effectieve manier is om nog maar eens te laten zien hoeveel schade ze kunnen aanrichten binnen Europa. Desondanks verwacht ik niet dat ze ooit zullen toegeven dat ze hierachter zitten.
Als toch blijkt dat dit ook weer een actie van de russen is wordt het dan niet langzaamaan is tijd dat er door de navo wat van rusland kapot gemaakt wordt.. zo kunnen ze wel door blijven gaan natuurlijk met provoceren als er maar geen tegenreacties volgen behalve economische sancties waar de navo landen zelf evenveel last hebben.
Maar waarschijnlijk zullen we er weer nooit achter komen wie dit gedaan heeft.
Als ze zometeen ook bij de noorse leidingen wat gaan saboteren is het 1 grote chaos in europa deze winter.
Als ze zometeen ook bij de noorse leidingen wat gaan saboteren is het 1 grote chaos in europa deze winter.
[ Voor 11% gewijzigd door Stylze op 27-09-2022 21:42 ]
Playstation 5
Tegen de tijd dat er gedegen onderzoek is met een conclusie zijn we een half jaar oid verder.Stylze schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:38:
Als toch blijkt dat dit ook weer een actie van de russen is wordt het dan niet langzaamaan is tijd dat er door de navo wat van rusland kapot gemaakt wordt.. zo kunnen ze wel door blijven gaan natuurlijk met provoceren als er maar geen tegenreacties volgen behalve economische sancties waar de navo landen zelf evenveel last hebben.
Onderaan de streep heeft Rusland nu dus 4 van de 6 grote pijpleidingen dicht gedaan.
En ze zijn bezig de 5e ook dicht te doen dmv een sanctie tegen het oekrainse gas doorvoer bedrijf.
(Misschien 6 totaal. Volgens mij is Turkstream ook nog over?)
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2022 21:54 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik verdenk juist de Russen. Dit past helemaal in hun straatje: sabotage, deniability, makkelijk bereikbaar voor ze, en een signaal richting Westerse wereld hoe kwetsbaar onze infrastructuur is zonder dat dit meteen extreme schade oplevert. Dit is een schot voor de boeg.alexbl69 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:18:
Dan kom ik op een partij als de VS, Oekraïne of China. Dat lijken mij de partijen die er het minste belang bij hebben dat de EU weer Russisch gas af gaat nemen.
Imo, dus.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Ik denk eigenlijk eerder dat dit bedoeld is in de hoop dat de Duitse regering in de winter door de bevolking gedwongen zou worden om Russische gas te gaan kopen onder de voorwaarden van het Kremlin. Dat kan nu niet waardoor ze waarschijnlijk hopen dat het voor meer onrust op de energiemarkten zorgt alsmede meer instabiliteit in Europa.Jiffy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:13:
[...]
Ik verdenk juist de Russen. Dit past helemaal in hun straatje: sabotage, deniability, makkelijk bereikbaar voor ze, en een signaal richting Westerse wereld hoe kwetsbaar onze infrastructuur is zonder dat dit meteen extreme schade oplevert. Dit is een schot voor de boeg.
Imo, dus.
Het past ook met een ander gegeven.
Die Russische gas putten zijn door de permafrost geboord. Dat kunnen de Russen helemaal niet zelf. Daarvoor hadden ze westerse hulp in technologie en personeel voor nodig voor aanleg en onderhoud. Die leveranciers zoals Haliburton en Shell zijn allang vertrokken. Die Russische gasvelden waren al ten doden opgeschreven voordat Europa ook nog eens grotendeels stopte met de koop van Russisch gas. Die pijpleidingen zijn uiteindelijk door het Kremlin stilgelegd omdat de vernedering om geweigerd te worden waarschijnlijk te groot was. Verder kon het Kremlin zo nog even de druk opvoeren en ook een tijdje spelen met het vervatten van leveringen door maar gas te verbranden. Dat lijkt nu gestaakt met de vernietiging van die pijpleidingen. Het is denk ik ook op de termen van het Kremlin staken voordat ze gedwongen worden die putten te sluiten. Dat gaat nu zeker ook gebeuren en die gaan ze niet meer open krijgen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik dacht dat Duitsland inmiddels een plan heeft om de winter door te komen, of is dat plan niet voldoende?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:35:
[...]
Ik denk eigenlijk eerder dat dit bedoeld is in de hoop dat de Duitse regering in de winter door de bevolking gedwongen zou worden om Russische gas te gaan kopen onder de voorwaarden van het Kremlin. Dat kan nu niet waardoor ze waarschijnlijk hopen dat het voor meer onrust op de energiemarkten zorgt alsmede meer instabiliteit in Europa.
Zeker mogelijk. Al met al kom ik iig om steeds meer redenen bij Rusland als dader uit. Alle andere partijen die genoemd zijn als potentiele dader, voor zover ze technisch de mogelijkheden hebben om dit te doen, hebben te veel te verliezen als uitkomt wie het heeft gedaan. Ik heb (in het andere topic) Noorwegen, Polen, Duitsland, China, Oekraine en de VS genoemd zien worden. Als een van deze landen dat heeft gedaan (uitgezonderd China en Oekraine) EN het komt uit (en dat risico is ALTIJD aanwezig!), stort de NAVO/EU ineen. Daarmee kun je de westerse landen imo uitschakelen als potentiele dader.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:35:
[...]
Ik denk eigenlijk eerder dat dit bedoeld is in de hoop dat de Duitse regering in de winter door de bevolking gedwongen zou worden om Russische gas te gaan kopen onder de voorwaarden van het Kremlin. Dat kan nu niet waardoor ze waarschijnlijk hopen dat het voor meer onrust op de energiemarkten zorgt alsmede meer instabiliteit in Europa.
Oekraine gaat dit niet doen omdat ze daarmee het einde van de westerse militaire en economische hulp zullen weten te bewerkstelligen. Daarmee heeft Rusland automatisch de oorlog gewonnen. De risico's voor Oekraine zijn daarmee VEEL te groot, los van het feit dat Oekraine daar de technische capaciteiten niet voor heeft.
En China? Ook daarvoor zijn de risico's veel te groot. Dan zou de VS stappen ondernemen, wat mogelijk tot een direct conflict met China zou leiden. Als het nu zou gebeuren bij leidingen die naar Taiwan zouden lopen, is het weer een ander verhaal. Maar China gaat zich echt niet met explosieven mengen in een Europees conflict.
Oftewel: Rusland. Naar mijn idee de enige "logische" dader.
Maar als dat zo blijkt te zijn, is dit een zeer serieuze escalatie. Prachtig dat Denemarken het niet zou zien als een militaire actie, maar dat is het zeker wel. En dat weten ze bij de NAVO en de EU verdomd goed.
We leven in interessante tijden...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Hebben ze ook, maar of het echt gaat werken is de vraag. Uiteindelijk moet er waarschijnlijk ook een beetje gehoopt worden op minder verbruik en een milde winter.XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:38:
[...]
Ik dacht dat Duitsland inmiddels een plan heeft om de winter door te komen, of is dat plan niet voldoende?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
wat voor plan hadden ze?XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:38:
[...]
Ik dacht dat Duitsland inmiddels een plan heeft om de winter door te komen, of is dat plan niet voldoende?
nothing stops this train
Gas uit andere landen.
Tis niet zo’n complex plan.
PSN
Duitsland heeft elders gas ingekocht en de voorraden gevuld. Daarnaast wordt er energie bespaard: in overheidsgebouwen, zwembaden en sportcentra kan alleen nog maar een koude douche genomen worden en wordt de verwarming beperkt tot 20 graden. Sommige zwembaden worden ook helemaal gesloten en ook straatverlichting gaat op diverse plaatsen uit.
Het is de combinatie van gevulde gasvoorraden en energie besparen waarmee Duitsland de winter wil doorkomen.
Redelijk objectief verslag met wat consultatie van experts.
PSN
Als blijkt dat het een actie van Rusland is, is het vooral zaak te overwegen met welke reactie hierop zij gerekend hebben. Als zij dit gedaan hebben om een escalatie te provoceren, wil je hen dan in de kaart spelen door ze een escalatie te geven, of zeg je “mwoah, was al down voor onderhoud, hadden we sowieso niet meer in gebruik genomen”, schouders ophalen en door met je eigen strategie.Stylze schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:38:
Er is daar ook nog wel wat laag hangend fruit. Al die Kurbaden met een watertemperatuur van (ver boven de) 30 graden waar je 's-winters buiten kunt zwemmen. Je kunt door het stoom soms geen meter voor je uit kijken.XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:51:
[...]
Sommige zwembaden worden ook helemaal gesloten en ook straatverlichting gaat op diverse plaatsen uit.
Het is de combinatie van gevulde gasvoorraden en energie besparen waarmee Duitsland de winter wil doorkomen.
Het verhaal over Rusland klinkt in deze dan inderdaad toch het meest logisch. Zeker als blijkt dat ze hun putten niet eens zelf open kunnen houden.
Het enige voordeel van deze actie is dat het duidelijkheid schept. Voor zover de horizon van de energietransitie reikt (20-25 jaar?) zal het Russische gas geen optie meer zijn. Nooit meer.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
En, zoals NRC schrijft: "De timing was saillant: één dag voor de opening van Baltic Pipe, de nieuwe gasverbinding van Noorwegen via Denemarken naar Polen". Lijkt dus een duidelijk signaal van Poetin: "Europa, kijk! We kunnen jullie gas-, olie-, internet- en elektriciteitsleidingen lamleggen wanneer we maar willen".
Ik vind dit soort artikelen vrij opvallend: https://www.nu.nl/economi...-gevolg-van-sabotage.html
Direct met het vingertje naar RU wijzen, maar laten we niet vergeten dit een andere partij een beetje in de hand helpt (VS). Afhankelijk van LPG, meer santies op RU, meer wapentuig om RU verder te verzwakken. Ik weet het niet, maar ik vind het niet 'logisch' dat dit een actie van RU zou *moeten* zijn.
Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat wij zo enorm fel zijn op de RU propaganda (logisch!), maar dat we niet moeten vergeten dat wat ons verteld wordt ook niet 100% de waarheid hoeft te zijn, al is de kans wel groter dat het ten minste ergens op slaat. Propaganda is van alle tijden en van alle partijen
De waarheid krijgen we waarschijnlijk nooit te horen. Ik ben er an sich niet tegen dat het ding gesloopt is, dan maar sneller naar alternatieven zoeken (sowieso geen slecht idee) en hopelijk dat die Duitsers nu eens wat minder hypocriet zijn en zich minder laten beinvloeden door de pro-RU bedrijven/partijen/mensen die er een belang bij hebben afhankelijk van RU te zijn.
Direct met het vingertje naar RU wijzen, maar laten we niet vergeten dit een andere partij een beetje in de hand helpt (VS). Afhankelijk van LPG, meer santies op RU, meer wapentuig om RU verder te verzwakken. Ik weet het niet, maar ik vind het niet 'logisch' dat dit een actie van RU zou *moeten* zijn.
Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat wij zo enorm fel zijn op de RU propaganda (logisch!), maar dat we niet moeten vergeten dat wat ons verteld wordt ook niet 100% de waarheid hoeft te zijn, al is de kans wel groter dat het ten minste ergens op slaat. Propaganda is van alle tijden en van alle partijen
De waarheid krijgen we waarschijnlijk nooit te horen. Ik ben er an sich niet tegen dat het ding gesloopt is, dan maar sneller naar alternatieven zoeken (sowieso geen slecht idee) en hopelijk dat die Duitsers nu eens wat minder hypocriet zijn en zich minder laten beinvloeden door de pro-RU bedrijven/partijen/mensen die er een belang bij hebben afhankelijk van RU te zijn.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
“Alles” kan. Misschien wel Nederlandse duikboot omdat %land overwoog meer Russisch gas af te nemen. Of Greenpeace.
/niet serieus
Ik denk vooral langs de lijn van Occam’s razor.
/niet serieus
Ik denk vooral langs de lijn van Occam’s razor.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Dit was ik in dit topic nog niet tegengekomen, Biden die in februari zegt dat "Als Rusland Oekraine binnenvalt, zal er geen NordStream meer zijn": YouTube: Biden says he'll shut down Nord Stream 2 pipeline if Russia further ...
Android developer & dürüm-liefhebber
Nord Stream 2 is al maanden 'shut down' toch?Mavamaarten schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:03:
Dit was ik in dit topic nog niet tegengekomen, Biden die in februari zegt dat "Als Rusland Oekraine binnenvalt, zal er geen NordStream meer zijn": YouTube: Biden says he'll shut down Nord Stream 2 pipeline if Russia further ...
PSN
Die is gisterenmiddag al een aantal keer langsgekomen in verschillende topics in dit forum. De modjes hebben ondertussen uitgebreid opgeruimd en verplaatst, mogelijk kon je het daardoor niet vinden.Mavamaarten schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:03:
Ik hoop dat deze tweet inzicht geeft en daarmee deze discussie beslecht isMavamaarten schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:03:
I have seen a lot of tweets on the Nord Stream leak suggesting the West/NATO did it.
— Oliver Alexander (@OAlexanderDK) 28 september 2022
****IF**** this was there case, there are some serious political implications. Firstly this would mean that the Danish government agreed to allow a sizable environmental disaster in its EEZ
Bonus uitsmijter:

The next person that brings up the 8 month old Biden clip "saying he would do this" gets punted into low earth orbit.
nope
Ik zag ook het voordeel voor Rusland totaal niet. Ik verdacht zelf vooral Oekraine omdat die er het meest voordeel bij hebben als die pijplijn voorgoed uit de running is (zelfs voor de oorlog waren ze er tegen ivm gebrek aan doorvoerheffingen)Kuusj schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:15:
Ik vind dit soort artikelen vrij opvallend: https://www.nu.nl/economi...-gevolg-van-sabotage.html
Maar sinds wat @Of-Aaargh zei over die andere pijplijn (wist ik niet) en @DaniëlWW2 over die putten die weer opengeboord moeten worden zie ik de case nu wel. Is een goede manier om een bericht te sturen naar de NAVO dat die nieuwe pijplijn kwetsbaar is, zonder hem daadwerkelijk aan te vallen.
Inmiddels staat voor mij Rusland ook met stip op 1 als verdachte
Nou, beslecht is het daarmee zeker niet. Je gaat er daarmee meteen vanuit dat iedereen in de NAVO hiervan op de hoogte zou zijn. Zo werkt de NAVO helemaal niet. Als een westerse macht het heeft gedaan dan is het een geheime dienst / black ops gebeuren geweest van een specifiek land die verder niet gedeeld zal zijn met bondgenoten.bloody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:55:
[...]
Ik hoop dat deze tweet inzicht geeft en daarmee deze discussie beslecht is
[Twitter]
Als de NAVO opereert dan gaat het onder volle vlag en in the open op puur militaire doelen gericht.
Het was dan ook niet bepaald een slimme uitspraak van Biden, laten we wel wezen. Ik denk ook niet dat het de VS was hoor, maar het is wel een beetje rare uitspraak van hem, en laat ook zijn LPG belangen pijnlijk doorschemeren.bloody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:55:
[...]
The next person that brings up the 8 month old Biden clip "saying he would do this" gets punted into low earth orbit.
[ Voor 42% gewijzigd door GekkePrutser op 28-09-2022 17:40 ]
Rusland doet de laatste tijd wel meer zaken zonder schijnbaar voordeel. Waar ze dan ook over liegen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
LPG? Ik denk dat je LNG bedoeltGekkePrutser schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:13:
en laat ook zijn LPG belangen pijnlijk doorschemeren.
Ik vind het ook te makkelijk om meteen naar Rusland te verwijzen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze het niet hebben gedaan, maar ik zie nog niet helemaal waarom ze een bron van inkomsten zouden stilleggen. Als het Russen waren, denk ik eerder dat het zonder medeweten van de regering is gedaan door een rebellengroep o.i.d.Kuusj schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:15:
Ik denk dat het goed is om kritisch te blijven. Ik herinner me nog goed de luchtfoto's van "Weapons of Mass Destructions" in Irak begin deze eeuw waarop een hele oorlog werd gebaseerd. Ik vroeg me toen als leek oprecht af hoe je nou kon concluderen dat dat WMD's waren. Maar omdat ik slechts leek was, geloofde ik de experts uit de VS maar, want Irak was sowieso niet te vertrouwen.Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat wij zo enorm fel zijn op de RU propaganda (logisch!), maar dat we niet moeten vergeten dat wat ons verteld wordt ook niet 100% de waarheid hoeft te zijn, al is de kans wel groter dat het ten minste ergens op slaat. Propaganda is van alle tijden en van alle partijen
Achteraf bleek dat Amerikaanse verhaal ook niet bepaald waar te zijn, dus het heeft mij echt geleerd dat niet alleen "de vijand" aan propaganda doet en ik kritisch moet blijven op de Westerse nieuwsberichten. De beschuldigende vinger richting Rusland is momenteel alleen gebaseerd op een onderbuikgevoel, dat gevoed wordt door een bepaald motief dat je ziet bij Rusland en niet bij Europa.
Volledig van het gas af wordt een uitdaging natuurlijk, zeker op korte termijn, maar milieutechnisch is het helemaal niet verkeerd wat er nu gebeurt (al is het ontsnappende gas natuurlijk wel een flinke milieuramp). Ik vind het alleen altijd wel erg dubbel dat er eerst een economische reden moet zijn om schonere energiebronnen te gaan gebruiken en energieverbruik te beperken. Maar ik besef ook hoe hypocriet dat vanuit mijzelf misschien is:De waarheid krijgen we waarschijnlijk nooit te horen. Ik ben er an sich niet tegen dat het ding gesloopt is, dan maar sneller naar alternatieven zoeken (sowieso geen slecht idee) en hopelijk dat die Duitsers nu eens wat minder hypocriet zijn en zich minder laten beinvloeden door de pro-RU bedrijven/partijen/mensen die er een belang bij hebben afhankelijk van RU te zijn.
Ik merk ook bij mijzelf thuis hoe makkelijk het eigenlijk altijd al was om energie te besparen, maar energie was zo goedkoop, dus ik deed er te weinig aan. Met een dekentje op de bank, überhaupt een lagere temperatuur op de thermostaat (het verbaast me hoe snel je went aan 18-19°C, zelfs 16-17°C is prima als je je warm aankleedt en fysieke huishoudelijke werkzaamheden doet), de thermostaat eerder verlagen voor de nacht en nog even teren op de reeds aanwezige warmte... En isoleren is best een rendabele ingreep in je huis, alleen nu iedereen het tegelijkertijd wil gaan doen, wordt het bijzonder duur en is materiaal bijna niet te krijgen.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
‘It's a land grab’: U.S. scrambles to respond ahead of Putin's annexation claim
Politico
Lawmakers seek to punish countries that acknowledge Russia’s sham referendums.
Van de mobilisatie tenslotte wordt in de VS niet veel verwacht:
Politico
Lawmakers seek to punish countries that acknowledge Russia’s sham referendums.
Dan moeten ze met iets beters komen dan het onderstaande, dit maakt denk ik niet veel verschil op het acteren van het huidige Russische bewind:Western allies are rushing to come up with plans to respond to the Kremlin’s forced annexation of parts of eastern Ukraine expected to be unveiled Friday, as Vladimir Putin pushes to consolidate dwindling gains in his faltering war.
Wat niet lijkt te gebeuren:In Washington, Sens. Richard Blumenthal (D-Conn.) and Lindsey Graham (R-S.C.) unveiled legislation Thursday that would cut off military and economic aid to any country that recognizes the “annexed” territories as part of Russia. The legislation would also pressure the Biden administration to punish Russia swiftly, and could be attached to the annual defense policy bill in the coming weeks.
De VS wijst er nog eens op dat dit een lange adem exercitie is:On Wednesday, State Department spokesperson Ned Price told reporters to expect “additional measures” in the days ahead. In the meantime, it didn’t appear that President Joe Biden would order any change in approach to the war — just the same mix of reprimands for Russia and support for Ukraine.
Maar wat kunnen we van de Russen na de annexaties verwachten? Het onderstaande vond ik wel een opmerkelijke invalshoek, het zou in mijn ogen ook verklaren waarom de mobilisatie nodig was. De verdediging wordt overgenomen door gemobiliseerde troepen, en de aanvalsunits gaan terug naar Rusland. Althans, in het brein van Poeting dan.“This also doesn’t change our thinking on the outlook. We’ve always been prepared for the long haul, and the Russians have as well,” a senior administration official told POLITICO.
Een andere VS reactie is deze:One theory is that Putin, aware that his military is struggling mightily against stiff Ukrainian resistance, might use the forced referendums to claim the mission is accomplished and send his troops home, experts said. Few inside and outside the administration think that’s the likeliest option, though, especially since the Ukrainians will keep fighting to reclaim all of their territories even if the Russians want to stop, said Mick Mulroy, a former Pentagon and CIA official.
Dit zou Rusland in hetzelfde strafbankje zetten als Syrie en Iran. Zie voor het volledige rijtje state.gov. Op zich een goeie voor de internationale beeldvorming zal ook deze actie Poetin niet zo beïnvloeden. Hij is toch al helemaal losgezongen van de internationale gemeenschap.Meanwhile, lawmakers from both parties are keeping up pressure on the Biden administration. Blumenthal and Graham are also pushing legislation to designate Russia as a state sponsor of terrorism — a move that the State Department thus far opposes.
Van de mobilisatie tenslotte wordt in de VS niet veel verwacht:
Samenvattend lijken de Russen de situatie nog niet te snappen:The Pentagon assesses that the first of the soldiers called up in Putin’s partial mobilization have arrived on the battlefield “in small numbers.” But officials are skeptical the Russian president will reach his goal of mobilizing 300,000, given his military’s dysfunction, and the increasing social unrest that has accompanied the conscription call-ups over the past week.
“That they ultimately decided to do this suggests that they still think there is an operational play at this level,” said Dara Massicot, a Russian military expert at the RAND Corporation, and former Pentagon official. “They still think that this can save it” for Putin.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik denk dat Rusland inderdaad de boel gaat annexeren en dan zegt: dit is deel van Rusland. Het hoort bij ons. Iedere aanval op Rusland wordt met alle middelen, dus ook nucleaire wapens beantwoord.
En dan klaar. Terugtrekken, die grens bewaken en na de Krim is er dan weer een stuk afgesnoept. Fors minder dan gehoopt maar er is in ieder geval 'iets' bereikt.
De opgetrommelde troepen / mobilisatie kunnen het nieuwe grondgebied verdedigen en 'onder controle houden' en je kunt dan ook aan het thuisfront aangeven dat die troepen er niet zijn om aan te vallen, maar juist om te verdedigen.
En daarna zal er langzaamaan getracht worden om weer in genade te worden aangenomen door het westen.
Nu maar hopen dat het westen er niet in stinkt, net zoals na de annexatie van de Krim.
En dan klaar. Terugtrekken, die grens bewaken en na de Krim is er dan weer een stuk afgesnoept. Fors minder dan gehoopt maar er is in ieder geval 'iets' bereikt.
De opgetrommelde troepen / mobilisatie kunnen het nieuwe grondgebied verdedigen en 'onder controle houden' en je kunt dan ook aan het thuisfront aangeven dat die troepen er niet zijn om aan te vallen, maar juist om te verdedigen.
En daarna zal er langzaamaan getracht worden om weer in genade te worden aangenomen door het westen.
Nu maar hopen dat het westen er niet in stinkt, net zoals na de annexatie van de Krim.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Gelukkig gaat het bij RF altijd om wat ze doen, niet om wat ze zeggen.Lordy79 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:39:
Ik denk dat Rusland inderdaad de boel gaat annexeren en dan zegt: dit is deel van Rusland. Het hoort bij ons. Iedere aanval op Rusland wordt met alle middelen, dus ook nucleaire wapens beantwoord.
Wat ze doen is waarschijnlijk alleen de reserves als extra het veld in sturen.
PSN
De grootschalige effecten op de wereldeconomie door de oorlog zullen uiteraard ook China gaan raken. Bij een zeer sterke inflatie (17% in Nederland) zal ook de import uit China gaan afnemen vermoed ik.
Hoe lang zal China dus Rusland blijven steunen in de oorlog? Of kiezen ze eieren voor hun geld en zal ook China aan Putin laten weten dat zijn persoonlijke gevecht om een strookje grond wel hele grote gevolgen heeft voor iedereen.
Hoe lang zal China dus Rusland blijven steunen in de oorlog? Of kiezen ze eieren voor hun geld en zal ook China aan Putin laten weten dat zijn persoonlijke gevecht om een strookje grond wel hele grote gevolgen heeft voor iedereen.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Verwijderd
de Krim heeft al een paar raket- en droneaanvallen te verduren gehad.Lordy79 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:39:
Heeft Rusland die ook met kernwapens beantwoord?
Of telt het alleen als er infanterie de Krim op komt?
Let wel: de Krim is Russisch, want geannexeerd.
Volgens mij is die annexatie van de zuidelijke en oostelijke oblasten alleen nuttig voor interne mobilisatiemogelijkheden, om het juridisch mogelijk te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2022 09:19 ]
De speech van Poetin richtte net iets te enthousiast zijn pijlen op het westen en de NAVO. Dit vertelt mij dat Oekraïne als antagonist voor het Russische regiem verbleekt en er een nieuwe antagonist nodig is om het Russische volk verenigd te houden (althans, dit is wat Poetin tracht te doen).
New York Times observeert het volgende:
En die nooit uit zichzelf aanvallende NAVO wordt nu met beide handen aangegrepen:
Van de bezette gebieden moeten niet-Russische strijdkrachten trouwens hun handen vanaf houden:
Of deze ideale Russische wereld zo uitpakt is maar zeer de vraag. In ieder geval Oekraïne loopt niet in het gelid van dit plan. Ook is het de vraag of de Russische bevolking nog wel zin hebben in Poetin. Hoe dan ook als het aan Oekraïne ligt is er aan de strijd nog niets veranderd:
New York Times observeert het volgende:
Daar gloort een nieuwe zingeving voor het Poetin bewind. Misschien is dit gunstig voor Oekraïne, Poetin is klaar met Oekraïne. Het zou "mooi" zijn als de focus verlegt naar de NAVO. Misschien voor ons allemaal minder, maar dan maar beter dreigen naar de NAVO dan de destructie die nu dagelijks in Oekraïne plaatsvindt. En het lijkt erop dat Poetin dit ook denkt. Liever het veilig uiten van dreigementen naar de nooit uit zichzelf aanvallende NAVO dan de fysieke strijd met een vijand die de overhand krijgt.Even by Mr. Putin’s increasingly antagonistic standards, the speech was extraordinary, a combination of bluster and menace that mixed conspiratorial riffs against the American-led “neocolonial system” with an appeal to the world to see Russia as the leader of an uprising against American power.
En die nooit uit zichzelf aanvallende NAVO wordt nu met beide handen aangegrepen:
En als je dan een antagonist opbouwt, dan moet je niets aan de twijfel overlaten.Mr. Putin cast the conflict with the West in even more severe terms than in previous speeches, reeling off centuries of Western military actions to denounce the American-led world order as fundamentally evil, corrupt and set on Russia’s destruction.
“The repression of freedom is taking on the outlines of a ‘reverse religion,’ of real Satanism,” Mr. Putin said, asserting that liberal Western values on matters like gender identity amounted to a “denial of man.”
Van de bezette gebieden moeten niet-Russische strijdkrachten trouwens hun handen vanaf houden:
Waarbij de implicatie van het gebruik van kernwapens (weer) boven het conflict hangt. Waarbij Poetin de verantwoordelijkheid direct afwentelde op de VS, omdat die in Japan een precedent hebben geschapen.But Mr. Putin offered few new details on the matter that is now perhaps of greatest concern in Western capitals — whether, and at what point, he may be prepared to use weapons of mass destruction to force Ukraine to capitulate. His spokesman said earlier in the day that after the annexation of the four regions — a move that virtually no other country is expected to recognize — an attack on those regions would be treated as an attack on Russia.
De Washington Post (gedeeld als gift artikel) merkt verder op dat de annexatie zelfs door landen die een hechtere relatie met Rusland hebben / hadden worden bekritiseerdWithout saying so directly, Mr. Putin hinted that the role of nuclear weapons in war is on his mind. Describing the West as “deceitful and hypocritical through and through,” Mr. Putin noted that the United States was the only country to have used nuclear weapons in war. He then added: “By the way, they created a precedent.”
Een andere consequentie die WP ziet is dat het de kans afsnijdt voor een diplomatieke oplossing:Countries that traditionally maintain closer ties to Russia, like Serbia and Turkey, have also criticized the referendums, underscoring their commitment to Ukraine’s territorial sovereignty — and their own.
Ook de WP merkt de kritiek op (lees het profileren ten opzichte van) het westen op:The annexation move effectively slams the door on any diplomatic resolution to the war in Ukraine, and military analysts are warning of a protracted, increasingly deadly conflict.
Ook in deze krant komt het opgetuigde vijandbeeld naar voren:In his speech ahead of signing the documents, Putin reiterated many long-standing gripes against the West, particularly the United States, which he castigated as the only nation to ever use nuclear weapons.
“The collapse of Western hegemony that has begun is irreversible,” Putin said. “And I repeat again — nothing will be the same as before. Fate and history called us onto the battlefield for our people, for great historical Russia!”
Deze opstelling tegen het boze westen levert de volgende paradox op:“The West continues to look for ways to hit Russia, weaken and destroy us,” the Russian leader said. “This is something they have always wanted to do: pit peoples against each other, doom them for poverty and extinction. They just can’t bear the fact that there is such a great, big country with its territory, natural resources and people who will never live according to someone else’s orders.”
De toespraak geeft een schets van de wereldorde die Poetin voorstaat. Om de ellende in Oekraïne snel te kunnen vergeten is een nieuwe vijand nodig om het Russische volk mee af te leiden en te verenigen. NAVO is een veel idealer vijand dan Oekraïne, dat land van dat broedervolk. Rusland wil -kan- niet verder in Oekraïne. Eerder hebben we wel uitgesproken dat Poetin voor het eigen voortbestaan de oorlog tegen Oekraïne niet kan beëindigen. Het bewind is teveel afhankelijk geworden van de status quo van deze oorlog. Dat we nu de oude vijand NAVO in Rusland opgepompt zien worden kan er op duiden dat Rusland van de Oekraïne oorlog af wil en het Russische bewind alvast naar een nieuwe legitimering voor zichzelf zoekt.Now, Russia faces the inherent contradiction of claiming that many thousands of residents from cities like Mariupol that were heavily bombed with huge numbers of civilian casualties are suddenly Russian citizens who can expect to be protected by Moscow.
Of deze ideale Russische wereld zo uitpakt is maar zeer de vraag. In ieder geval Oekraïne loopt niet in het gelid van dit plan. Ook is het de vraag of de Russische bevolking nog wel zin hebben in Poetin. Hoe dan ook als het aan Oekraïne ligt is er aan de strijd nog niets veranderd:
Ukrainian forces “are going all out to overshadow this historical event,” Pushilin said on Telegram. “Very unpleasant news, but we must look soberly at the situation and draw conclusions from our mistakes.” If Russia loses Lyman, a critical logistic route, the Ukrainian army could seize the moment to break through into Luhansk, another potentially embarrassing setback for Moscow.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
De bluf van Putin is al na 1 dag gecalled.Waarbij de implicatie van het gebruik van kernwapens (weer) boven het conflict hangt.
Lyman valt zonder response van een nuke.
Het blijft bijzonder dat de holheid van de dreigementen gewoon niet gezien of erkend wordt of lijkt te worden van RU kant.
PSN
Ik heb het gevoel dat de Russen steeds maar weer proberen de NAVO erbij te betrekken omdat de oorlog verliezen van de NAVO, een beter te slikken pil is (doch nog steeds bitter) dan in plaats van 'slechts' van Oekraïne verliezen.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Ik zie beelden voorbijkomen van Russische troepen die terugtrekken met achterlating van hun wapens en supplies.
Als je troepen niet willen vechten en eventueel sneuvelen dan ga je het vijandelijk offensief nooit tot staan brengen.
Als je troepen niet willen vechten en eventueel sneuvelen dan ga je het vijandelijk offensief nooit tot staan brengen.
Het ombuigen van de Russische propaganda van een "tegen Oekraïne idioom" naar een "tegen de NAVO idioom" gaat verder.
Washington Post
On Russian TV, the Kremlin emphasizes a fight against all of the West, not just Ukraine.
Maar de Russen gaan nog verder dan suggereren dat NAVO (indirect) deel heeft aan de overwinning van de Oekraïners:
Washington Post
On Russian TV, the Kremlin emphasizes a fight against all of the West, not just Ukraine.
Wat nu een core-argument is, bestond tot voor kort nog niet.As Russia reels from its military failure in Lyman, the Kremlin has sought to use its propaganda channels to amplify President Vladimir V. Putin’s core argument — emphasized in his bellicose speech on Friday — that in Ukraine, Russia is at war with the collective West, whom he calls “Anglo-Saxons.”
Wordt gebruikt als excuus om het verlies van Lyman aan de Russische bevolking te legitimeren.On Russia’s flagship Sunday political show, “News of the Week,” on Channel 1, the fall of Lyman wasn’t even mentioned until after more than an hour of laudatory coverage of Russia’s growth from 85 to 89 regions in an annexation most of the world views as illegal.
Belangrijk is, los van de excuses, dat Rusland aan het verliezen is, en dat de discussie niet meer is of Rusland verliest, maar waardoor Rusland verliest.A day earlier, two powerful Putin supporters railed against the Kremlin and called for using harsher fighting methods because Lyman had fallen just as Moscow was declaring that the illegally annexed region it lies in would be Russian forever.
Maar de Russen gaan nog verder dan suggereren dat NAVO (indirect) deel heeft aan de overwinning van de Oekraïners:
Er worden zelfs oog (oor?) getuigen opgevoerd:But the soldiers interviewed on the Sunday broadcast said they had been forced to retreat because they were fighting not only with Ukrainians, but with NATO soldiers.
“These are no longer toys here. They are part of a systematic and clear offensive by the army and NATO forces,” the unnamed deputy commander of one Russian battalion told the show’s war correspondent, Evgeny Poddubny. The soldier insisted that his unit had been intercepting discussions by Romanian and Polish soldiers, not Ukrainians, on their radios.
De meme dat Rusland tegen NAVO vecht wordt ook gestaged door Durin, die eerder zijn dochter aan een bomaanslag had verloren. Blijkbaar heeft deze man ondanks deze aanslag zijn geloof in het Poetin bewind nog niet verloren:“So you think that we are not fighting the Ukrainian Army?” the correspondent replied.
“No, I know that NATO and its mercenaries have been fighting us for a long time already,” the deputy commander replied.
The broadcast seemed intended to convince Russians who have doubts about the war or feel anger over plans to call up as many as 300,000 civilians that any hardships they bear are to be blamed on a West that is bent on destroying Russia at all costs.
En... Oekraïne als eigen gebied wordt subtiel gedropt. De Russen worden voorbereid op het verlies. Naadloos over van het Oekraïne fiasco naar de veilige status quo van de koude oorlog 2.0:The idea that Russia is fighting a broader campaign was repeated in an interview with Aleksandr Dugin, a far-right thinker whose daughter, also a prominent nationalist commentator, was killed by a car bomb in August.
Mr. Dugin sought to cast victory in Ukraine as essential to Russia’s survival in an existential battle against the West, which he referred to as a “mortal enemy.”
En ook de olieleiding past wonderwel goed in het nieuwe idioom:“Russia will be sovereign if Ukraine is either allied to it or is part of it,” Mr. Dugin told the host, Dmitri Kiselyov, who has been under sanctions from the European Union and Britain since 2014. “This is the condition for our sovereignty. This is when we’ll be reckoned with. Therefore, in order to respond symmetrically to this terrorist attack, Russia must win and win in all respects.”
Een korte analyse van het Carnergie institute:“The West already accuses us of blowing up the gas pipeline ourselves,” he said. “We must understand the geopolitical confrontation, the war, our war with the West on the scale and extent on which it is unfolding. In other words, we must join this battle with a mortal enemy who does not hesitate to use any means, including exploding gas pipelines.”
Edit: de Russen zijn er nog niet. En dat is toch eerst nodig wil het Poetin bewind haar legitimiteit verliezen.The nonstop messaging campaign may be working, at least for now. Many Russians feel threatened by the West, said Aleksandr Baunov, a senior fellow at the Carnegie Endowment for International Peace who is from Russia.
“There is anger; there is fear; there is an idea to hide and flee, but it is not necessarily against Putin,” he said in a phone interview. “Part of the anger, even among those avoiding mobilization, is against the West, or Ukrainians.”
Ik denk dat dat voor ons ook wel de best mogelijke (realistisch gezien) uitkomst is.teacup schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:51:
En... Oekraïne als eigen gebied wordt subtiel gedropt. De Russen worden voorbereid op het verlies. Naadloos over van het Oekraïne fiasco naar de veilige status quo van de koude oorlog 2.0:
Laten we eerlijk wezen, de relatie tussen ons en de Russen komt nooit meer goed tenzij er een regime change uit het land zelf komt. Zoals destijds gebeurd is met Gorbachov (die historisch gezien behoorlijk 'profijt' heeft gehad van Chernobyl en andere dingen zoals Matthias Rust, waardoor hij schoon schip heeft kunnen maken onder het leger en andere partijhardliners). Ik hoopte nog een beetje op een "Russische lente" maar het valt me erg tegen. Wat was het nou, 1 dag protesten na de mobilisatie? 1 aanval op een recruteringskantoor? En wat mensen die het land proberen te ontvluchten. Voor de rest vindt men het wel best, zo lijkt het.
En de koude oorlog was ook zo erg niet. Een stabiele 'standoff', agree to disagree zeg maar. Ik heb het gevoel dat de shit die nu gebeurt veel ontvlambaarder is. En ik zie eigenlijk geen ander mogelijk scenario dat positiever is. Putin gaat echt nooit opgeven, heb ik het gevoel. En die kant op vechten kunnen we ook niet.
Voor zover ik berijp handelden we destijds ook best wel met de Sovjets inclusief olie en gas.
[ Voor 45% gewijzigd door GekkePrutser op 04-10-2022 23:09 ]
Er is meer nodig dan een regime change, want een opvolger van Putin leeft nog steeds in hetzelfde systeem. Dit opiniestuk vertelt wat er allemaal moet gebeuren:GekkePrutser schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:02:
[...]
Ik denk dat dat voor ons ook wel de best mogelijke uitkomst is.
Laten we eerlijk wezen, de relatie tussen ons en de Russen komt nooit meer goed tenzij er een regime change uit het land zelf komt. Zoals destijds gebeurd is met Gorbachov. Ik hoopte nog een beetje op een "Russische lente" maar het valt me erg tegen.
Alexei Navalny: This is what a post-Putin Russia should look like
China begint ook steeds meer de handen van Rusland af te trekken, waarschijnlijk ook ivm de sancties momenteel voor Rusland qua im- en export:
China has started looking for new ways to deliver goods to Europe. In Sept. in Samarkand, the participants of the summit of the Shanghai Cooperation Organization announced the creation of an int'l railway between China, Kyrgyzstan & Uzbekistan that avoids RU routes. @theUBN pic.twitter.com/tdsAiWpo7z
— ThinkMagazine (@ThinkPrague) 5 oktober 2022

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2022 09:44 ]
PSN
Is dat de reden of de afnemende capaciteit van het Russische railnetwerk? Ook gezien de afname van 30% capaciteit die laatst al werd gemeld. Bij die afnemende capaciteit zal Rusland eigen behoeften wel voorrang geven op het spoor.YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:43:
China begint ook steeds meer de handen van Rusland af te trekken, waarschijnlijk ook ivm de sancties momenteel voor Rusland qua im- en export:
[Twitter]
[Afbeelding]
Ieder land wat economische of militaire afhankelijkheden van Rusland heeft zal zich moeten afvragen wat hun Plan B gaat zijn als de oorlog nog lang duurt of als de boel daar instort.
https://www.kvk.nl/englis...-and-from-china-by-train/YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:43:
Edit, niet bedoeld als link-dump: KVK beschrijft de impact vd sancties op het gebruik van de noordelijke zijderoute. De zuidelijke kan ook (duurt langer), water duurt nog langer.
offtopic:
Dat 'we' toestaan dat China die routes zelf ontwikkelt en in semi-(?) eigendom heeft gaat bij een volgend conflict meetellen...
Dat 'we' toestaan dat China die routes zelf ontwikkelt en in semi-(?) eigendom heeft gaat bij een volgend conflict meetellen...
[ Voor 31% gewijzigd door F_J_K op 05-10-2022 10:04 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Anders Puck Nielsen (Deens militair analyst) heeft twee dagen terug een interessant stukje op YT gezet wat betreft de aard van de aanval op NordStream.
TLDW:
Hij stelt dat de wijze waarop de aanval is uitgevoerd (detecteerbaar als aanval, maar geen aanwijsbare dader= covert) naar Rusland wijst. Sabotage door bijvoorbeeld een USA zou anders uitgevoerd zijn: niet detecteerbaar als sabotage. Sabotage door een natuur/klimaat-organisatie zou (waarschijnlijk) geclaimed zijn.
Ook stelt hij dat het risico op detectie matched met de positie waarin Rusland zich bevindt. I.e. de gains voor de USA zouden te klein zijn om het risico te nemen om gedetecteerd te worden. Rusland zit in een "nothing to lose"-positie, dus zijn bereid meer risico te nemen.
Als zijn gedachte klopt dan staat de deur voor meer covert operaties tegen Europese kritische infrastructuur open. Als Rusland dit inderdaad zelf gedaan heeft wil dat ook zeggen dat ze hun lange-termijn economische belangen opzij hebben gezet (of in paniek zijn) en dat ze geen probleem hebben met hun eigen bruggen te verbranden om de vijand pijn te doen.
Ik vind zijn verhaal als leek aannemelijk, en ik zou er dan ook niet verbaasd van zijn wanneer we "ongelukjes" bij kritische infrastructuur gaan zien deze winter.
TLDW:
Hij stelt dat de wijze waarop de aanval is uitgevoerd (detecteerbaar als aanval, maar geen aanwijsbare dader= covert) naar Rusland wijst. Sabotage door bijvoorbeeld een USA zou anders uitgevoerd zijn: niet detecteerbaar als sabotage. Sabotage door een natuur/klimaat-organisatie zou (waarschijnlijk) geclaimed zijn.
Ook stelt hij dat het risico op detectie matched met de positie waarin Rusland zich bevindt. I.e. de gains voor de USA zouden te klein zijn om het risico te nemen om gedetecteerd te worden. Rusland zit in een "nothing to lose"-positie, dus zijn bereid meer risico te nemen.
Als zijn gedachte klopt dan staat de deur voor meer covert operaties tegen Europese kritische infrastructuur open. Als Rusland dit inderdaad zelf gedaan heeft wil dat ook zeggen dat ze hun lange-termijn economische belangen opzij hebben gezet (of in paniek zijn) en dat ze geen probleem hebben met hun eigen bruggen te verbranden om de vijand pijn te doen.
Ik vind zijn verhaal als leek aannemelijk, en ik zou er dan ook niet verbaasd van zijn wanneer we "ongelukjes" bij kritische infrastructuur gaan zien deze winter.
offtopic:
Ik twijfel in welk topic dit stukje info hoort, zit een beetje op het kruispunt tussen gas/politiek/oorlog
Ik twijfel in welk topic dit stukje info hoort, zit een beetje op het kruispunt tussen gas/politiek/oorlog
Ik ben erg benieuwd wat NATO hiervan leert. Je zou veel extra marine activiteit verwachten maar het blijft verdacht stil. Moeten we daaruit de conclusie trekken dat de politiek het niet zo serieus neemt?boxlessness schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:07:
Ik geloof ook niet dat de USA het gedaan hebben maar ik vind Nielsens verhaal wel wat dunnetjes omdat hij zonder echte onderbouwing de aanname doet dat de USA wel een manier zal hebben waarmee je NS1 en NS2 onzichtbaar kunt saboteren.boxlessness schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:07:
Anders Puck Nielsen (Deens militair analyst) heeft twee dagen terug een interessant stukje op YT gezet wat betreft de aard van de aanval op NordStream.
TLDW:
Ik weet niet of dit waar is natuurlijk, kan het ook niet fact-checken, maar wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
Russia wants a secret vote at the UN to condemn the 'annexation' of Ukraine regions — Reuters
Russia is lobbying for a secret ballot instead of a public vote when next week the 193-member UN General Assembly will consider whether to condemn Moscow's move to annex four partially occupied regions in Ukraine after staging so-called referendums, the report says.
Link: https://t.me/ukrainenowenglish/19682
Proberen ze hierdoor de resultaten soort van geheim te houden zodat er niet publiekelijk duidelijk bekend word gemaakt wie voor/tegen is, of ander motief?
Lijkt me een beetje gek om als Rusland te vragen om je eigen acties te veroordelen, of het stukje "secret ballot instead of public vote" is hier van toepassing.
Russia wants a secret vote at the UN to condemn the 'annexation' of Ukraine regions — Reuters
Russia is lobbying for a secret ballot instead of a public vote when next week the 193-member UN General Assembly will consider whether to condemn Moscow's move to annex four partially occupied regions in Ukraine after staging so-called referendums, the report says.
Proberen ze hierdoor de resultaten soort van geheim te houden zodat er niet publiekelijk duidelijk bekend word gemaakt wie voor/tegen is, of ander motief?
Lijkt me een beetje gek om als Rusland te vragen om je eigen acties te veroordelen, of het stukje "secret ballot instead of public vote" is hier van toepassing.
[ Voor 10% gewijzigd door gise op 06-10-2022 11:36 ]
Zie boven, ik las hem ook initieel verkeerd.gise schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:36:
Ik weet niet of dit waar is natuurlijk, kan het ook niet fact-checken, maar wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
Dit betekent dat er een uitslag komt, maar niet bekend gemaakt wordt wie op wat heeft gestemd.
Dus dan kan Mali stiekem instemmen met de annexatie door RF, zonder dat bekend wordt dat alleen Mali en RF verantwoordelijk zijn voor de 2 'voor' stemmen.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 11:45 ]
PSN
ah yes, check.YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:44:
[...]
Zie boven, ik las hem ook initieel verkeerd.
Dit betekent dat er een uitslag komt, maar niet bekend gemaakt wordt wie op wat heeft gestemd.
Dus dan kan Mali stiekem instemmen met de annexatie door RF, zonder dat bekend wordt dat alleen Mali en RF verantwoordelijk zijn voor de 2 'voor' stemmen.
De stemming komt er dus sowieso, maar Rusland vraagt om een andere manier van stemmen.
Niet dat RU een stemming over dit onderwerp aanvraagd.
duidelijk.
Dat is ook hoe ik het begreep. Wel een vreemde, of iig. riskante strategie. Ik gok dat een land als Mali alleen maar met Rusland meestemt, omdat Rusland ze daartoe dwingt/verleid, niet perse uit overtuiging. Die krijgen dus zo alle ruimte om tegen te stemmen.
Die ruimte had Mali etc al, maar als er nu 5 tegenstemmen bijvoorbeeld in de secret ballots, kan RF gaan claimen dat het bijv China was die achter hun stond bij de stemming etc. Staatstv goud natuurlijkonkl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:11:
Dat is ook hoe ik het begreep. Wel een vreemde, of iig. riskante strategie. Ik gok dat een land als Mali alleen maar met Rusland meestemt, omdat Rusland ze daartoe dwingt/verleid, niet perse uit overtuiging. Die krijgen dus zo alle ruimte om tegen te stemmen.
PSN
Het zou me niks verbazen als Putin een nucleaire test doet op het gebied waar de Ukrainers naartoe zijn gedeporteerd, en ondertussen een paar vliegtuigen vol stop met zomerkamp kinderen in de hoop dat de Ukrainers die omlaag halen.
Hij is zelf gecalculeerd meedogenloos, maar met al die hardliner hielenlikkers eromheen kan hij zomaar een uitstapje maken naar totaal psychopathisch.
Hopelijk kunnen de Wit-Russen hun eigen regering omverwerpen mochten die zich vol in de strijd mengen.
Hij is zelf gecalculeerd meedogenloos, maar met al die hardliner hielenlikkers eromheen kan hij zomaar een uitstapje maken naar totaal psychopathisch.
Hopelijk kunnen de Wit-Russen hun eigen regering omverwerpen mochten die zich vol in de strijd mengen.
Gezien de eerdere berichten is de kans aanwezig dat als Lukashenko zijn leger UA in stuurt, dat het leger dan naar Minsk gaat ipv naar Kyiv.mercapto schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:39:
Het zou me niks verbazen als Putin een nucleaire test doet op het gebied waar de Ukrainers naartoe zijn gedeporteerd, en ondertussen een paar vliegtuigen vol stop met zomerkamp kinderen in de hoop dat de Ukrainers die omlaag halen.
PSN
Mocht Belarus zich in de strijd mengen dan kan de NAVO daar wel iets aan doen toch? Belarus is geen Rusland en dus geen onderdeel van het aanvallen van Russisch grondgebied.YakuzA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:40:
[...]
Gezien de eerdere berichten is de kans aanwezig dat als Lukashenko zijn leger UA in stuurt, dat het leger dan naar Minsk gaat ipv naar Kyiv.
Ik denk niet dat de NATO er iets meer aan gaan doen dan wat ze nu al doen. Het is nog steeds niet onze oorlog.3raser schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
Mocht Belarus zich in de strijd mengen dan kan de NAVO daar wel iets aan doen toch? Belarus is geen Rusland en dus geen onderdeel van het aanvallen van Russisch grondgebied.
📍 The self-proclaimed president of Belarus, Alexander Lukashenko, will hold a meeting with the military and security forces today. This was reported by the press service of the so-called president. The meeting was about to start
bron: https://t.me/ukrainenowenglish/19997
bron: https://t.me/ukrainenowenglish/19997
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Zolang er geen NAVO land wordt aangevallen, zal de NAVO niet onder de vlag van de NAVO ingrijpen.3raser schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
Mocht Belarus zich in de strijd mengen dan kan de NAVO daar wel iets aan doen toch? Belarus is geen Rusland en dus geen onderdeel van het aanvallen van Russisch grondgebied.
En voor VN resoluties zal RU toch overal het veto gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 10-10-2022 10:48 ]
PSN
https://t.co/BE1VSEK3Ym
— Tuitt Heure (@TuittHeure) 10 oktober 2022
“Russian warships off North Jutland sailed away - still a mystery
It remains a mystery what they did to North Jutland. - We are blind below sea level, says an expert.”
@YakuzA toch zal de NAVO een keer wat moeten. De Russische baltische zeevloot heeft een weekje gecampeerd hier, boven cruciale infrastructuur van ons en we stonden erbij en keken er naar.
Vervolgens gebeurt wel dit:
”The entire island of Bornholm is without power due to damage to the submarine cable to Sweden that supplies the island with electricity, reports DR.” https://t.co/HPIn5YsvNp
— Jamming (@balticjam) 10 oktober 2022
Bornholm is naast de onderwater explosies op de gasleidingen. Jutland is overigens elders.
[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-10-2022 10:51 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
NATO is een defensieve organisatie en Belarus heeft een bondgenootschap met Rusland. Twee redenen om NATO geen inval in Belarus te laten doen.3raser schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
En NATO landen als Polen gaan dat ook niet op eigen houtje doen want als het fout loopt, kun je je niet meer op Art 5 beroepen.
Rusland is de boel gewoon aan het aftasten. Een ongebruikte pijpleiding hier, een klein kabeltje naar een eiland met amper inwoners daar, even laten zien dat ze er zijn. Elke keer weer is het Rusland dat escaleert en zijn wij het die terughoudend zijn en blijven waar we stonden: Oekrains grondgebied blijft van Oekraine, that's it. De rest van de wereld interesseert het geen hol getuige de VN. Erg vermoeiend en ook frustrerend om zo'n pestkop aan de grens te hebben. Blijkt maar weer dat wegkijken van een dictatuur werkt totdat ze hun pijlen op ons focussen.NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:50:
[Embed]
@YakuzA toch zal de NAVO een keer wat moeten. De Russische baltische zeevloot heeft een weekje gecampeerd hier, boven cruciale infrastructuur van ons en we stonden erbij en keken er naar.
[Embed]
Bornholm is naast de onderwater explosies op de gasleidingen. Jutland is overigens elders.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Idealiter doe je zoiets onder VN-vlag, maar dan stemt Rusland weer tegen.downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:52:
[...]
NATO is een defensieve organisatie en Belarus heeft een bondgenootschap met Rusland. Twee redenen om NATO geen inval in Belarus te laten doen.
En NATO landen als Polen gaan dat ook niet op eigen houtje doen want als het fout loopt, kun je je niet meer op Art 5 beroepen.
Wikipedia: NATO bombing of YugoslaviaYakuzA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
Zolang er geen NAVO land wordt aangevallen, zal de NAVO niet onder de vlag van de NAVO ingrijpen.
En voor VN resoluties zal RU toch overal het veto gebruiken.
Precies omdat Rusland een veto zou uitspreken is het onder NATO-vlag gedaan en zonder VN-goedkeuring. NATO zou dezelfde werkwijze kunnen hanteren om Belarus te motiveren te stoppen met Oekraïne aanvallen, mochten ze dat doen.
Zit je wellicht nog wel met dat Belarus lid is van de CSTO, maar hey, Armenië is dat ook en die kreeg recentelijk ook nul op het rekest toen het werd aangevallen door Azerbeidzjan.
De NAVO is initieel een verdedigende samenwerking, ik denk dat de individuele landen wel iets meer aan zelfontplooiing kunnen/mogen/moeten doen in de regio's mbt het verjagen van de Russische schepen, net zoals we dat met de Bears boven de Noordzee doen.NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:50:
[Embed]
[Embed]
PSN
Voor je zoiets claimt moet je wel even op de kaart kijken. Het is geografisch niet logisch dat de Russische vloot bij Noord Jutland de kabel het het eilland stuk weet te maken want daar zit een dikke 500 km tussen.NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:50:
[Embed]
[Embed]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
https://image.nordjyske.d...608208ccc9ef9756b82c24637asing schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:56:
[...]
Voor je zoiets claimt moet je wel even op de kaart kijken. Het is geografisch niet logisch dat de Russische vloot bij Noord Jutland de kabel het het eilland stuk weet te maken want daar zit een dikke 500 km tussen.
Toch denk ik dat Turkije met het neerhalen van de Russische straaljager wel een hele duidelijke boodschap heeft gegeven aan Rusland. Je blijft met je poten van dit land af. Dat is iets wat een kleine Baltische staat niet kan doen en dat maakt de situatie ook zo gevaarlijk.Michael_OsGroot schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:53:
Rusland is de boel gewoon aan het aftasten. Een ongebruikte pijpleiding hier, een klein kabeltje naar een eiland met amper inwoners daar, even laten zien dat ze er zijn. Elke keer weer is het Rusland dat escaleert en zijn wij het die terughoudend zijn en blijven waar we stonden: Oekrains grondgebied blijft van Oekraine, that's it. De rest van de wereld interesseert het geen hol getuige de VN. Erg vermoeiend en ook frustrerend om zo'n pestkop aan de grens te hebben. Blijkt maar weer dat wegkijken van een dictatuur werkt totdat ze hun pijlen op ons focussen.
Schiet tussen de palen en je scoort!
En Turkije is NAVO, Rusland kon niet reageren.xzaz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:02:
Toch denk ik dat Turkije met het neerhalen van de Russische straaljager wel een hele duidelijke boodschap heeft gegeven aan Rusland. Je blijft met je poten van dit land af. Dat is iets wat een kleine Baltische staat niet kan doen en dat maakt de situatie ook zo gevaarlijk.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Snap ik en benoem ik volgens mij ook. Dat is dan ook niet mijn punt: ze gaan de boel vast niet saboteren als ze erboven drijven. Zeker niet als ze dingen laten exploderen. Het punt is dat 'we' onze belangen niet beschermen en dan wel komen met 'we zitten met heleboel Russische boten in de buurt van onze infra en we kunnen niet zien wat ze doen'.asing schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:56:
[...]
Voor je zoiets claimt moet je wel even op de kaart kijken. Het is geografisch niet logisch dat de Russische vloot bij Noord Jutland de kabel het het eilland stuk weet te maken want daar zit een dikke 500 km tussen.
Waarom er dan niet ff heen met wat marine schepen om het ze te vragen. Zoals @YakuzA voorstelt.
De relatie met dat eiland kan toeval zijn, net als de spontane eruptie van de NS1 en NS2. Maarja, waarom gokken we erop?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik denk dat er 2 plaatsen door elkaar gehaald worden, noord jutland is op de afbeelding die ik stuurde, daar zijn 2 russische schepen gesignaleerd, en is vreemdgenoeg de stroom uitgevallen die via een onderzeese kabel vanuit zweden komt???Zie nu dat ik het verkeerd heb begrepen, sorry, maar er zullen wel meer russische schepen rondvaren m.i.
[ Voor 8% gewijzigd door HvdBent op 10-10-2022 11:13 ]
Zonder verder te speculerer zegt dit wel genoeg. Dat is 1 nacht transit. Als men hier gisteren in de buurt was dan kan je nu prima verder in het noorden zitten.
Trek eens een lijn van Kalinigrad naar Bornholm, dat is 4-5 uur varen. Ergo kan je als het donker wordt vertrekken en weer afmeren voordat het licht is
Maar zoals gezegd, het is vooral kijken in een kristallen bol zonder concrete bewijzen.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Het klinkt totaal niet logisch voor Bornholm om hun stroom zover weg te halen. Het is veel goedkoper om een kabel direct naar Zweden te leggen.HvdBent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
Ik denk dat er 2 plaatsen door elkaar gehaald worden, noord jutland is op de afbeelding die ik stuurde, daar zijn 2 russische schepen gesignaleerd, en is vreemdgenoeg de stroom uitgevallen die via een onderzeese kabel vanuit zweden komt???
https://www.energyst.com/...-onderzeese-stroomkabels/
Dat beschrijft zo'n kabel, 30 cm dik en 130 kilo per meter. Maximale afstand die ze per schip kunnen leggen is 50 km. Meer kan het schip niet dragen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wat ik hierin niet begrijp is waarom de Russische vloot door de territoriale wateren van Denemarken/Zweden mag varen om zo noordelijk uit te komen.Rene schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Zonder verder te speculerer zegt dit wel genoeg. Dat is 1 nacht transit. Als men hier gisteren in de buurt was dan kan je nu prima verder in het noorden zitten.
Trek eens een lijn van Kalinigrad naar Bornholm, dat is 4-5 uur varen. Ergo kan je als het donker wordt vertrekken en weer afmeren voordat het licht is
Maar zoals gezegd, het is vooral kijken in een kristallen bol zonder concrete bewijzen.
Ik weet niet of de individuele landen nog wat te zeggen over militaire toegang tot hun Exclusive Economic Zone (EEZ), maar de Russische (surface) vloot weg houden bij bepaalde infra lijkt me volgens internationaal recht misschien wel een optie.
Maar goed, er wordt hier heel veel gesproken van "escalatie", en het ontzeggen van toegang voor Russische schepen is misschien wel een gevoelig puntje in die context.
Zoals ik al (verbeterd heb) zei, ik heb het verkeerd gezienasing schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:15:
[...]
Het klinkt totaal niet logisch voor Bornholm om hun stroom zover weg te halen. Het is veel goedkoper om een kabel direct naar Zweden te leggen.
Dat beschrijft zo'n kabel, 30 cm dik en 130 kilo per meter. Maximale afstand die ze per schip kunnen leggen is 50 km. Meer kan het schip niet dragen.
Is het voor deze landen niet mogelijk om net zoals Turkije de doorgang af te sluiten?boxlessness schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
Wat ik hierin niet begrijp is waarom de Russische vloot door de territoriale wateren van Denemarken/Zweden mag varen om zo noordelijk uit te komen.
Ik weet niet of de individuele landen nog wat te zeggen over militaire toegang tot hun Exclusive Economic Zone (EEZ), maar de Russische (surface) vloot weg houden bij bepaalde infra lijkt me volgens internationaal recht misschien wel een optie.
Maar goed, er wordt hier heel veel gesproken van "escalatie", en het ontzeggen van toegang voor Russische schepen is misschien wel een gevoelig puntje in die context.
Er bestaat een wezenlijk verschil tussen EEZ en territoriale wateren. Die 2 zijn dus zeker niet hetzelfde.boxlessness schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
Wat ik hierin niet begrijp is waarom de Russische vloot door de territoriale wateren van Denemarken/Zweden mag varen om zo noordelijk uit te komen.
Dat betekent, stam + t .
Varen ze niet gewoon door internationale wateren? als ik dit kaartje mag geloven:boxlessness schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
Bij Turkije ligt er een verdrag aan ten grondslag, bij Zweden-Denemarken zou het een daad van agressie zijn, en kunnen leiden tot het ontzeggen van de toegang voor westerse schepen elders....gustaveau schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:24:
[...]
Is het voor deze landen niet mogelijk om net zoals Turkije de doorgang af te sluiten?
🇲🇩 Three cruise missiles launched this morning over Ukraine from Russian ships in the Black Sea crossed Moldovan airspace
The head of the MFA of Moldova summoned the Russian ambassador for an explanation.
Bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20001
The head of the MFA of Moldova summoned the Russian ambassador for an explanation.
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Mooi detail plaatjegise schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:25:
[...]
Varen ze niet gewoon door internationale wateren? als ik dit kaartje mag geloven:
[...]
Heb je die ook van zuidelijker? Want volgens mij zijn er geen internationale wateren bij Copenhagen/Malmo en Nyborg/Korsor .
Dus dan zouden ze daar niet eens kunnen komen als je ze daar af kan vangen.
[ Voor 9% gewijzigd door boxlessness op 10-10-2022 11:30 ]
In 1 keer misschien maar veel kabels zijn veel langer dan dat. Ook zwaardere kabels zijn veel langer dan dat. Dat je verbindingen moet maken is waar maar niet echt problematisch.asing schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:15:
[...]
Het klinkt totaal niet logisch voor Bornholm om hun stroom zover weg te halen. Het is veel goedkoper om een kabel direct naar Zweden te leggen.
Verdrag van Kopenhagen verklaart de Deense zeestraten tot internationaal water.HvdBent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:25:
[...]
Bij Turkije ligt er een verdrag aan ten grondslag, bij Zweden-Denemarken zou het een daad van agressie zijn, en kunnen leiden tot het ontzeggen van de toegang voor westerse schepen elders....
Maar zoals elk verdrag kan dat aangepast of opgezegd worden. Kwestie van kijken wat de voor of nadelen zijn.
Technisch is het zeker mogelijk. Het is alleen heel veel duurder om het te doen. Logischer is een kabel naar Kopenhagen, aangezien het een Deens eiland is.Indoubt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
In 1 keer misschien maar veel kabels zijn veel langer dan dat. Ook zwaardere kabels zijn veel langer dan dat. Dat je verbindingen moet maken is waar maar niet echt problematisch.
In de internationale politiek werkt het ongeveer zo:boxlessness schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
- wij bedenken regels die wij eerlijk vinden voor iedereen
- iedereen knikt maar ratificeert niets
- wij houden ons aan onze eigen regels
- de rest denkt: prima joh, wij kijken wel
Vervolgens blijken anderen zich niet aan onze regels te houden en krijg je terug 'jullie regels zijn niet onze regels' en gaan wij verder met ons aan onze regels houden.
Dus internationale wateren en onze infrastructuur erin doen we niets mee, want internationale wateren. Dat het onze infra is waar een ander land aan rommelt staan we dan liever toe dan dat Rusland in dit geval kan roepen 'en jullie regels dan, jullie houden je niet eens aan je eigen regels!!1!'.
Idem met het recht van overpad: dat is waarschijnlijk al heel lang ergens vastgelegd en staan we blijkbaar toe omdat we de grote Russische beer niet dwars willen zitten.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:13 ]
Bewijs maar dat het Rusland was. En dan gaan we een internationale wateren stoelendans doen.Brazos schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
Dit is toch wel zorgwekkend. NS1 en 2 is niet zo'n probleem, maar nu lijkt het er op dat ze dus ook elektriciteitskabels van Denemarken naar Zweden hebben gesaboteerd.
[...]
Dit is toch een artikel 5 zou je zeggen.
Echt het moet nog zoveel verder en verder en verder komen voor iemand op de art. 5 knop durft te drukken.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:13 ]
I know, maar laten we wel zijn - die appeasement ellende ijlt nog wel even na.Brazos schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:58:
[...]
Daar heb je echt niet veel bewijs voor nodig. Niemand anders gaat daar plots kabels kapot maken.
Als het nog zoveel verder moet komen dan bestaat de 'art. 5 knop' niet meer.
Nee, dat zeggen we niet.Brazos schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
Dit is toch wel zorgwekkend. NS1 en 2 is niet zo'n probleem, maar nu lijkt het er op dat ze dus ook elektriciteitskabels van Denemarken naar Zweden hebben gesaboteerd.
[...]
Dit is toch een artikel 5 zou je zeggen.
Die lekken hebben plaatsgevonden in Internationale wateren, maar ze behoren wel tot het Exclusieve Economisch gebied van Denemarken en Zweden. Dat betekend niet automatisch dat we dan nu maar de oorlog moeten afroepen.
Aan de ene kant snap ik hem wel, toch voelt dit heel raar. D'r zit een heel stuk van het Russische leger ongevraagd in Moldavië en is herhaaldelijk gevraagd zowel door hen als door de VN om naar huis te gaan. Om nu te klagen over het luchtruim klinkt alsof je klaagt over de hete verwarming terwijl je huis in de fik staat.AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:29:
🇲🇩 Three cruise missiles launched this morning over Ukraine from Russian ships in the Black Sea crossed Moldovan airspace
Ja ik snap hem wel, dit is nieuw en je blijft ze maar vertellen dat dit niet gepast is, maar als ze niet uit je land willen wieberen gaan ze waarschijnlijk ook niks om je luchtruim geven.
Je komt gewoon niet van die Russen af...
Wat een ellende wat dat land te weeg brengt zeg, alle mensen...
En ik schaam me ook een beetje dat ik voor Oekraine niet veel van Transnistrie en de ellende daar af wist...
Voor Moldavie is het een onbegonnen zaak momenteel. Militair lopen de Russen en eigen troepen van Transnistrie 10 rondjes om het leger van Moldavie heen.Semyon schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Aan de ene kant snap ik hem wel, toch voelt dit heel raar. D'r zit een heel stuk van het Russische leger ongevraagd in Moldavië en is herhaaldelijk gevraagd zowel door hen als door de VN om naar huis te gaan. Om nu te klagen over het luchtruim klinkt alsof je klaagt over de hete verwarming terwijl je huis in de fik staat.
Ja ik snap hem wel, dit is nieuw en je blijft ze maar vertellen dat dit niet gepast is, maar als ze niet uit je land willen wieberen gaan ze waarschijnlijk ook niks om je luchtruim geven.
En ik schaam me ook een beetje dat ik voor Oekraine niet veel van Transnistrie en de ellende daar af wist...
PSN
Afhankelijk van hoe deze oorlog gaat verlopen, als het Russische leger echt straks exhausted is kunnen ze misschien wel Transnistrië terug gaan pakken. Even los van hoe en de vraag wie "ze" dan is. Als Rusland geen slagkracht meer heeft, dan kunnen "we" Rusland in ieder geval buiten zijn eigen grenzen proberen terug in z'n hok te krijgen.Semyon schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Aan de ene kant snap ik hem wel, toch voelt dit heel raar. D'r zit een heel stuk van het Russische leger ongevraagd in Moldavië en is herhaaldelijk gevraagd zowel door hen als door de VN om naar huis te gaan. Om nu te klagen over het luchtruim klinkt alsof je klaagt over de hete verwarming terwijl je huis in de fik staat.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Iran heeft nu ook wel duidelijk een kant gekozen voor zover dat nog niet duidelijk was. Met de aanval op Kiev vanmorgen blijkt het gebruikte materiaal in ieder geval gedeeltelijk van Iraanse makelij te zijn.
Kunnen we de sancties naar Iran toe opschroeven?
[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 10-10-2022 13:14 ]
Met dank aan Trump hebben we die optie niet echt meer. De VS hebben zich niet aan het atoomakkoord met Iran gehouden en Iran lijdt al zo lang onder sancties dat extra sancties weinig zullen doen.Tristan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:13:
Iran heeft nu ook wel duidelijk een kant gekozen voor zover dat nog niet duidelijk was. Met de aanval op Kiev vanmorgen blijkt het gebruikte materiaal in ieder geval gedeeltelijk van Iraanse makelij te zijn.
Ik had in het begin van het conflict de hoop dat de situatie in Oekraine reden zou zijn voor de VS om de relatie met landen als Iran en Venezuela te verbeteren maar daar hebben we nog weinig van gezien. Geen idee natuurlijk of dat aan de VS of aan die andere landen ligt.
Het zullen heel wat meer stemmen zijn: Alle stemmen die RF kan omkopen van kleine staatjes en Afrikaanse landenYakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:44:
[...]
Zie boven, ik las hem ook initieel verkeerd.
Dit dus.
Maar door die geheime stemming weten ze toch ook niet welke landen wel het geld aangenomen hebben maar toch niet voor Rusland stemmen?FunkyTrip schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:40:
[...]
Het zullen heel wat meer stemmen zijn: Alle stemmen die RF kan omkopen van kleine staatjes en Afrikaanse landen
Wel als zo'n uitslag zou lekken. Als zoiets kan lekken uiteraard.downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:43:
[...]
Maar door die geheime stemming weten ze toch ook niet welke landen wel het geld aangenomen hebben maar toch niet voor Rusland stemmen?
Dit dus.
Ik neem aan dat een geheime stemming in de VN gewoon ouderwets met stembiljetten gaat. Als ze dat electronisch doen dan maken ze het wel moeilijk voor zichzelf (want dan heb je een electronisch systeem wat elke geheime dienst in de wereld dolgraag wil hacken).FunkyTrip schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Wel als zo'n uitslag zou lekken. Als zoiets kan lekken uiteraard.
Gaat gewoon electronisch met de stemkastjes in de zaal neem ik aan.downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:57:
[...]
Ik neem aan dat een geheime stemming in de VN gewoon ouderwets met stembiljetten gaat. Als ze dat electronisch doen dan maken ze het wel moeilijk voor zichzelf (want dan heb je een electronisch systeem wat elke geheime dienst in de wereld dolgraag wil hacken).
PSN
Met een beetje geluk kunnen we hopelijk binnenkort de sancties voor het Iraanse regime gaan afbouwen.Tristan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:13:
Ja oké, dat zou de betere uitkomst zijn.DaniëlWW2 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:38:
[...]
Met een beetje geluk kunnen we hopelijk binnenkort de sancties voor het Iraanse regime gaan afbouwen.
Secret betekent in deze context anoniem. Niet dat de uitslag geheim is oid.gise schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:36:
🔗 Volodymyr Zelensky talked with the Prime Minister of Great Britain, Liz Truss
The President of Ukraine counts on the leadership of Great Britain in strengthening international political and defense support for Ukraine.
In particular, they talked about covering the Ukrainian sky as well as discussed further decisive actions to increase pressure on Russia.
Bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20065
The President of Ukraine counts on the leadership of Great Britain in strengthening international political and defense support for Ukraine.
In particular, they talked about covering the Ukrainian sky as well as discussed further decisive actions to increase pressure on Russia.
Bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20065
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid