[ZT] President Biden en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Op 20 januari 2021 zal Biden ingezworen worden als de 46e president van de Verenigde Staten van Amerika. Een land dat toch al grote tegenstellingen kent, maar na vier jaar presidentschap van Trump, nu helemaal.

Na dagen wachten bleek dat Biden de benodigde kiesmannen binnen had gehaald. Weken aan rechtszaken of beschuldigingen van fraude hebben hier niks aan veranderd. Biden won ook ruim als je puur op getelde stemmen let.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/ElectoralCollege2020_with_results.svg/2560px-ElectoralCollege2020_with_results.svg.png

Biden heeft een hele lijst aan hervormingen en maatregelen aangekondigd. Klimaatbeleid, terugdraaien van deregulering, verbeteren van de toegang tot de zorg, de corona epidemie aanpakken of het verbeteren van de levensstandaard van de gewone Amerikaan.

Het is allemaal te vinden:
https://joebiden.com/joes-vision/

Natuurlijk zijn geloften makkelijk gemaakt, maar uitvoeren is een tweede. Laat daar dit topic nu voor zijn. ;)

Discussie beleid en moderatie

En dan het minder leuke stuk. Gezien de vaak verhitte gemoederen, blijft ook dit deel voorlopig onder ZT beleid vallen. Ten tweede wordt de hele Trump discussie die onherroepelijk nog vaak terug zal komen, afgesplitst zodat hier gesproken kan worden over Biden.
Politieke betrokkenheid
Vanuit moderatie merken we dat het onderwerp deelnemers trekt die zich de Amerikaanse politiek en alles eromheen in hoge mate aantrekken qua interesse en betrokkenheid. Dit gaat zelfs zover dat mensen zich politiek betrokken voelen en hierdoor het topic gaan beschouwen als een strijd tussen politieke partijen en ideeën in Amerika.

Vanuit moderatie nemen we hierin de volgende standpunten in qua uitgangspunten bij beleid en sturing:
  • We zijn een Nederlands forum dat voornamelijk Nederlanders bevat, we zijn hierdoor geen partij in de verkiezingen in Amerika
  • Aangezien we outsiders zijn van de Amerikaanse verkiezingen, verwachten we ook een onafhankelijker en beschouwende houding van deelnemers.
  • We zijn hierdoor geen strijdtoneel van de verkiezingen.
De reden van bovenstaande houding is dat er hierdoor een een goed onderbouwde consensus kan ontstaan over de staat van Amerikaanse politiek en samenleving.
Zero-Tolerance Beleid
Sinds de verkiezing van Donald Trump kent dit topic een lange geschiedenis aan incidenten en een uitzonderlijk hoog aantal topic reports en is mede de oorzaak dat nieuw geregistreerde gebruikers niet direct toegang hebben tot AWM

Dit topic blijft hierom dus ook onder zero-tolerance beleid vallen, wat inhoudt:
Niet op de man spelen
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Algemeen beleid
Verder leggen we nog even de nadruk op onze beleidsregels, de volgende zaken zijn niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • Discussies over rassen/afkomst en IQ.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Sanctionering
Bij beleid horen helaas ook sancties als sturing niet helpt, in een zero-tolerance topic grijpen we als moderatie sneller in en volgen ook sneller bans. Ook verwijderen we sneller complete discussie als die als te verstorend en tegen beleidsregels worden beschouwd.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:17
Om 18:00 Nederlandse tijd is Trump president-af en Biden de nieuwe POTUS. Dat is dus nog een dag lang Trump-feest voor ons, maar dat mag dus hier: [ZT] Voormalig president Trump

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:26

Player1S

Probably out in the dark

Ik wens hem veel succes. In eigen land zal het flink puin ruimen worden

Qua betrekkingen met het buitenland zal het snel weer redelijk normaal zijn gok ik. Zag je grotendeels met Bush en Obama ook.

Benieuwd wat er in 2022 gebeurd. Is iedereen het allemaal weer vergeten en gaan ze braaf GOP stemmen of wordt de GOP dan ook afgeslacht?

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Player1S schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:23:
Benieuwd wat er in 2022 gebeurd. Is iedereen het allemaal weer vergeten en gaan ze braaf GOP stemmen of wordt de GOP dan ook afgeslacht?
Ik denk dat het er heel erg aan ligt hoeveel mensen er gaan stemmen en hoe GOP hun kandidaat gaat voorstellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 03:57

WhySoSerious

Be the change.

Wat een verademing om deze titel te kunnen lezen zeg.

Natuurlijk, zeer veel werk moet nog verricht worden, maar liever nu al kunnen beginnen dan nog eens 4 jaar afbraakbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:40

Qua betrekkingen met het buitenland zal het snel weer redelijk normaal zijn gok ik. Zag je grotendeels met Bush en Obama ook.

Ik ben heel benieuwd naar het beleid van de aanstaande regering en welke maatregelen ze zoal zullen uitrollen om het land er weer bovenop te krijgen. Economie, gezondheid en klimaat zijn op zichzelf al gigantische vraagstukken waar rigoureus ingrijpen en lange termijn visie voor nodig is om eea impact te hebben.

Wat betreft GOP, Trump heeft een “fantastische” basis neergelegd om zijn eigen beweging geheel verder op te bouwen uit de smeulende hopen van de GOP. Ik vraag me sterk af of er over een jaar nog wel effectief een GOP is. Maar goed, deze observatie kan beter in [ZT] Voormalig president Trump verder besproken worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:47
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen het land is volgens mij nog meer verdeeld dan voorheen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

Seraphin

Meep?

WAAROM heeft Biden NOG STEEDS de corona-pandemie niet onder controle, en GVD kijk eens naar de puinzooi in het land, de staatsschuld en de beïnvloedding vanuit Rusland! Impeach him!

Oh wacht, ben ik een uurtje te vroeg?

/GOP

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 15:47

Daar is iedereen benieuwd naar, er heerst grote verdeeldheid in de partij en de GOP zal hun nieuwe koers uit moeten gaan stippelen. Je hebt mensen als Ted Cruz die een Trump achtige richting op willen maar dan met een betrouwbaarder persoon als president en er zijn mensen die terug naar de oude waarden willen. De partij is nu helemaal naar Trumps zin gevormd maar valt daardoor nu ook een beetje uit elkaar. Worden spannende tijden voor de GOP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:40
Ik wens hem alle succes toe en hoop dat hij het aankan vanwege zijn leeftijd. Hij oogt best wel wat broos en fragiel. Hij heeft heel veel werk te verzetten en ook te maken met radicale groeperingen zoals we tijdens de bestorming hebben kunnen zien.

Dan ben ik ook benieuwd naar hoe de verhoudingen tussen de VS en Noord-Korea gaan staan. Trump was half vriendjes geworden met Kim Yong Un maar ik voorzie een heel andere houding nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:52
Hopelijk wordt dit een heel saai topic. :)

Is dit ook het topic voor Amerikaanse politiek buiten Trump en Biden?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

ph4ge schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:56:
Hopelijk wordt dit een heel saai topic. :)

Is dit ook het topic voor Amerikaanse politiek buiten Trump en Biden?
Dit is toch het "President Biden en de Amerikaanse Politiek" topic? :?

Dat Trump's criminele gedrag het merendeel van het vorige topic in nam kwam door die landverrader. De komende 4 jaar kunnen we het hier hopelijk hebben over echte politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
Player1S schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:01:
Dit is toch het "President Biden en de Amerikaanse Politiek" topic? :?
Dat stond er nog niet en/of ik ben kippig. :$

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik hoop wel dat inauguratie zelf zonder incidenten verloopt. Ergens ben ik wel een beetje bang voor dat één of ander gekkie binnen de nationale garde rare dingen gaat doen. De FBI heeft al een aantal verdachte personen naar huis gestuurd, maar of ze iedereen voldoende hebben kunnen screenen is dan de vraag.

Maar zoals ph4ge al zegt, hopelijk wordt het heel saai :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 20:17
Is er enige reden om te denken dat het ook saai wordt?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:29

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Brent schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:19:
Ik denk dat dat vooral iets zegt wat mensen 'leuk' vinden om te bespreken....

Ik heb de afgelopen tijd ook een beetje me afgewend van amerika-discussies omdat ik de hele polarisatie rondom Trump ook eerder 'saai' begon te vinden...
Een 'herhaling van zetten' en veel post die dezelfde retoriek bevatten zonder veel ontwikkeling of nieuwe meningen/informatie.

Weinig werkelijke interssante/uitdagende stellingen over daadwerkelijk reeel beleid en vaak het idee dat je ofwel zat te discusieren met mensen waarmee je het grotendeels toch wel eens bent, en aan de andere kant opzichtige trolls.

Voor de komende tijd zullen er zeer interessante aspecten te bespreken zijn, gericht op puur beleid.
Ik zou het niet eens zo vreemd vinden als bv Biden ervoor kiest bepaalde aspecten te behouden, de dreiging van handelstarieven en meer isolationisme en een terughoudende reactie op buitenlandse conflicten (alhoewel bv de militaire inmenging in lokale en regionale conflicten in afrika en zuid-amerika eerder toe lijkt te nemen, maar veel meer uit media gehouden wordt).

Ik hoop dat hij ook een duidelijk Gezondheidsplan kan presenteren... zowel gericht op Medicare(-for-All) als ook het versterken van ACA en een colectieve verzekerings(-plicht) die voor iedereen ook betaalbaar is.

Als laatste zal er ook heel veel werk gedaan moeten worden om de financieen weer onder controle te brengen, tax-opbrengst weer omhoog te brengen en uitgaven te stoppen, omdat het huidige tekort gewoon onhoudbaar is

[ Voor 19% gewijzigd door RM-rf op 20-01-2021 11:34 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-04 16:59
Ik sta niet te springen op een Bidden-transitie, het is gewoon weer een terugkeer naar wat we al kenden van Obama: een terugkeer naar de elite:

Meer globalisatie en centralisatie van macht, meer werkloosheid door hogere minimum lonen, verbod op fracking en anti-fossielen brandstoffen beleid, dus duurdere olie importeren van landen die minder schoon produceren en een verminderde concurrentie positie van Amerika. Een terugkeer in het klimaat-akkoord van Parijs, waardoor landen op papier kunnen 'groen' kunnen zijn, maar eigenlijk in hun eigen voet schieten door China door te laten groeien met goedkope en vervuilende energie.

En voor de rest; heel veel moraallesjes van mensen die 'heel divers' zijn, maar naast de bühne gewoon keiharde rascistische uitspraken doen. Dat is zo'n beetje wat ik verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik ebn daar heel benieuwd naar. Ik geloof dat de schaduwzijde van de globalisering toch wel erg duidelijk is geworden o.a. door Corona.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Finder schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:38:
Ik sta niet te springen op een Bidden-transitie, het is gewoon weer een terugkeer naar wat we al kenden van Obama: een terugkeer naar de elite:

Meer globalisatie en centralisatie van macht, meer werkloosheid door hogere minimum lonen, verbod op fracking en anti-fossielen brandstoffen beleid, dus duurdere olie importeren van landen die minder schoon produceren en een verminderde concurrentie positie van Amerika. Een terugkeer in het klimaat-akkoord van Parijs, waardoor landen op papier kunnen 'groen' kunnen zijn, maar eigenlijk in hun eigen voet schieten door China door te laten groeien met goedkope en vervuilende energie.

En voor de rest; heel veel moraallesjes van mensen die 'heel divers' zijn, maar naast de bühne gewoon keiharde rascistische uitspraken doen. Dat is zo'n beetje wat ik verwacht.
Globalisatie en centralisering van macht had je juist enorm bij Trump. Als er iets niet belangrijk was voor hem was het Amerika, hij is zelf de enige die belangrijk is en hij zorgt ervoor dat hij beter wordt van alles dat gebeurt. Verder deed hij wel iedere keer wat ie zei, maar als je kijkt naar wat het echte gevolg er van was, was dat wel vaak tegengesteld aan wat hij zei. B.v. Fracking en anti-fossiele brandstoffen lijkt op de korte termijn leuk, maar op de lange termijn loop je volledig achter bij de overgang naar niet-fossiele brandstoffen waar de hele wereld mee bezig is. Blijf je daar op focussen ga je alleen maar meer achter lopen. Leuk voor de korte termijn (dus voor jezelf), slecht voor de langere termijn (je kinderen).

En leuk dat je China noemt, want als die ergens momenteel geld instoppen is dat in duurzame energie. Want ook zij weten dat dat op langere termijn de toekomst is. Fossiele brandstoffen gaan er simpelweg uit omdat duurzame energie steeds goedkoper wordt. Daarmee is dat klimaat-accoord juist een goede stap om wel te doen. Zelfs China is bezig om te verduurzamer, alleen zitten die nog in een ander ontwikkel-stadium waardoor de vervuiling eerst nog toe zal nemen. Ze gaan echter wel veel sneller door de stadia waardoor het niet lang zal duren voordat ze ons bij/ingehaald hebben. Maar uiteindelijk zijn die al grotere stappen aan het zetten in verduurzaaming dan we hier doen.

Dus leuke retoriek, maar als je je er wat beter in verdiept zie je juist dat je met dit soort stappen juist vooral China/Rusland helpt ipv Amerika.

Maar wat Amerika echt zou helpen is meer partijen. Nu is het simpelweg bij elke wissel eerst 4 jaar alles terugdraaien wat de vorige partij heeft gedaan en daarna eigen stappen zetten. Zodra er een nieuwe wissel is sga je eerst weer wat jaren terug. Daarnaast zorgt het voor enorme polarisatie, wat toch al veel te veel is ingebakken in Amerika. En dat is niet alleen in de politiek waar je alleen zonder enige nuance voor of tegen iets bent, dat is in echt alles daar. En laten we wel wezen, als je vanuit heel Amerika als beste kandidaat met Trump/Clinton/Biden komt weet je al dat de politiek gewoon slecht in elkaar zit.

Maar alleen al door de toon die gebruikt wordt om de verdeeldheid die er al is te versterken, is Trump een hele slechte stap voor Amerika geweest. Afbraakpolitiek is niet iets dat je in een land wilt hebben. Dus hopelijk dat Biden daar weer iets van op kan bouwen, maar sowieso zijn er heel wat meer termijnen nodig om er weer iets goeds van te maken.

[removed]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ph4ge
In tegendeel, de elite wordt juist het Witte Huis uitgegooid. Of is een geboren miljardair wiens hele administratie in het teken stond in het verrijken van zn eigen vriendjes en miljardairs, met volledige steun van het conservatieve establishment, niet elitair? Het rijkste kabinet ooit is met een paar uur weg, en dan is het weer gevuld met voornamelijk mensen die er zitten vanwege hun kwaliteiten en niet omdat ze toevallig steenrijk zijn en hun positie hebben gekocht om nog rijker te worden.

Kijk even naar wie er nog even pardons hebben gekregen, vrijwel allemaal elitaire moeraswezens, een aantal zelfs die waren veroordeeld voor het oplichten van Trumpaanhangers. Trump is zo elitair, het kan Trump geen reet schelen als je zn niet-elitaire aanhangers besteelt.

En als er nou een club elitair is, dan zijn het wel die oliemaatschappijen waar jij zo bang voor bent dat ze een keer een beetje aangepakt worden. Amerika verliest juist zn concurrentie positie doordat Trump duurdere en vervuilende fossiele industrie bleef stimuleren en goedkopere en groene technologie waarmee je internationaal kan concurreren op alle fronten werd gehinderd. Hoe kan je nou anti elitair en globalisatie zijn en ondertussen staan cheerleaden voor de fossiele industrie? 8)7 Als je internationale elite opzoekt in de encyclopedie dan staat er een plaatje van een oliebaron/sjeik/oligarch naast. |:(

[ Voor 23% gewijzigd door ph4ge op 20-01-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:19:
Puin ruimen als saai, heh.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ph4ge schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:06:
[...]

In tegendeel, de elite wordt juist het Witte Huis uitgegooid.
Er uit gegooid of ingeruild voor anderen? Laten we niet doen alsof de democratische partij niet vol met eliten zit die er voornamelijk dankzij hun connecties zitten. Alleen onder de democratische partij is het extremisme er af, het gebeurt niet zo opvallend en het is minder doorzichtig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Er uit gegooid of ingeruild voor anderen? Laten we niet doen alsof de democratische partij niet vol met eliten zit die er voornamelijk dankzij hun connecties zitten. Alleen onder de democratische partij is het extremisme er af, het gebeurt niet zo opvallend en het is minder doorzichtig.
Volgens mij heb je 3 soorten politici.

1: Ze zitten er om ons te dienen
2: Ze zitten er om zichzelf te dienen
3: Ze zitten er om zowel ons als zichzelf te dienen.

De GOP zit grotendeels in groep 2. De Democraten zitten grotendeels in groep 3. Waar misschien een AOC en Sanders iets meer richting 1 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Vrijwel iedereen voor wie het gewelddadig omgooien van de Amerikaanse democratie te ver gaat is inmiddels weggelopen bij de republikeinen. Ja, daar zitten ook mensen bij die je tot de elite kunt rekenen. Echter, de namen die nu zijn voorgesteld of bijv. voor Obama werkten zijn echter een hele andere categorie dan waar Trump mee werkte.

Het zou me bijvoorbeeld. verbazen als er een miljardair in de Biden regering plaats neemt. Biden gaat waarschijnlijk geen miljardair als DeVos aanstellen op onderwijs omdat die toevallig zoveel doneert en zoveel belangen heeft in dat gebied, maar gewoon iemand die legitiem een carriere en competities heeft die hem geschikt maakt voor zo'n ministerschap. Dat zal inderdaad wel iemand zijn met een gedegen opleiding die al vaker in Washington is geweest, en in die zin zullen radicale Trump aanhangers dat zeker elitair vinden, maar dat is natuurlijk zo elitair als een DeVos.

Het is wat dat aan gaat nooit goed, want als Biden iemand die echt met 0 geboren is zou aanstellen zoals Ocasio-Cortez dan flippen de Republikeinen, maar ondertussen mag het ook niet te elitair zijn (waarbij iedereen die zn mening baseert op onderzoek en feiten en niet loyaal aan Trump is elitair is).

Acties:
  • +17 Henk 'm!
Voor wie leesvoer zoekt wat in gaat op of raakt aan de uitdagingen waar de Biden/Harris Termijn voor staat, een nieuwe leeslijst.

Dit omvat een kleine selectie publicaties die voorzien in achtergrond bij het fenomeen en impact van de Trump periode en de bottlenecks die daar uit voortvloeien voor het oplossen van oorzakelijke problematiek. Tevens een selectie voor de aandachtsvelden van "hot topics" als migratie, economie, religie en machtsdynamiek. Er is overlap met de leeslijst uit een ander topic, maar slechts gedeeltelijk.Mocht iemand verdere tips en suggesties hebben, ik hoor het graag.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ph4ge schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Vrijwel iedereen voor wie het gewelddadig omgooien van de Amerikaanse democratie te ver gaat is inmiddels weggelopen bij de republikeinen. Ja, daar zitten ook mensen bij die je tot de elite kunt rekenen. Echter, de namen die nu zijn voorgesteld of bijv. voor Obama werkten zijn echter een hele andere categorie dan waar Trump mee werkte.
Ik denk dat je eerder andersom hebt.

Iedereen die het niet te ver gaat om de Amerikaanse democratie onderuit te halen, ongeacht wel of niet gebruik van geweld, is al bij de Republikeinen weg - grotendeels omdat ze door de sturingsgroepen van de organisatie verwijderd zijn, afgesneden van financiering of door Trump zelf onderuit gehaald. Er zit een klein groepje die financieel onafhankelijk is, die ogenschijnlijk meegaat in Impeachment e.d., maar waar we niet mogen vergeten dat men al die jaren lang nuchter is meegegaan in alles.

De Republikeinen zijn niet veranderd. En als we heel eerlijk zijn, dit was al zo in de periode Ford en daarna. Vanaf Reagan is het helemaal door gaan schieten.

Ik moet de eerste nog vinden die in denken en handelen pro demos is, en die ook effectief een lijn trekt bij elke vorm van grensoverschrijdend gedrag zoals vereist daarbij. Immers, toegepast geweld is links- of rechtsom een van de pijlers van Republikeinse machtsinstrumentatie. En geweld is niet enkel fysiek, het toestaan van de toolbox van Fox et alii is ook een toepassing van geweld. Derivaat, indirect, direct, in policy en in voedingssystemen, maar geweld is gereedschap. En Democratie staat hen al heel wat decennia niet aan. Daar begon het nu juist allemaal mee, men wil er van af.

Om eerlijk te zijn, juist omdat er intentie en presentatie is van een reframing van Republikeinen naar normale, conforme, redelijke partij is het van belang om goed in het achterhoofd te houden dat men dit al decennia lang niet meer is. En dat er geen enkel teken is van koerswijziging. Veel eerder tekenen van een koerswijziging in PR.

Voor Biden is dit een complexe uitdaging. De traditionele politieke reflex van bipartisanship zoals aanwezig bij de Democraten is historisch in toenemende mate een valstrik gebleken. Vanuit brede veranderingen in Amerikaanse politieke gedragslijnen, veel daarvan gestimuleerd door conservatieve Policy Institutes en Republikeinse gedragslijnen.

Je kan zo'n beetje een lijn leggen na de Nixon periode. De Republikeinen sloegen een andere koers in, in plaats van bindingskracht te correleren aan wat men bereikt had, deed men een nieuwe associatie scheppen in wat men geblokkeerd had. Vanaf dat moment zijn de VS fundamenteel veranderd van politiek gedrag in de arena's van publiek én politiek debat. Een tijdje bleef het beperkt tot dat laatste, maar vanaf de stichting van de Loudest Voice, Fox News, werd die focus beleidsmatig toegepast op het publieke debat.

Puur dit is al iets om bij stil te staan. Biden heeft een enorme inertie van traditie te breken, zonder veel bereik binnen de media en mechanismen die het grootste gedeelte van de Amerikaanse sociale en reële geografie bedienen van informatie. Enfin, van prikkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat ik hoop, is dat Biden zo spoedig mogelijk het advies van de WHO inzake het coronapandemiebeleid gaat opvolgen, net zoals Nieuw Zeeland (derde alinea - heeft iemand een deLorean waar de hele Aarde in past?) heeft gedaan en eerder ook China. De verschillen zijn alleen al qua sterfte per miljoen inwoners nogal dramatisch veel beter daar met het juiste beleid, nog even los van de economie die daar ook veel beter draait.

Vandaag 20-1-2021:
US - 1239 - (snel stijgend)
NL - 767 (snel stijgend)
NZ - 5 (statisch sinds augustus 2020)
CH - 3 (statisch sinds nog veel eerder)

US en NL: Mitigatiebeleid. (Wat zei de DG van de WHO daarover? Oh ja: "fout en gevaarlijk.")
NZ en CH: Containmentbeleid. (Wat zei die DG daarover? Oh ja: "Dit is een beheersbare pandemie.")

En dat ie dan ook vraagt dat Rutte dat hier ook doet, en Merkel, Johnson, Macron etc. Rutte wil de R-waarde met 8-13% verlagen. Met dat 'andere' beleid is die R waarde in enkele weken 0 (wat de enige relevante waarde is), net als in Nieuw Zeeland onder de reguliere binnenlandse populatie.

Ik hoop dat Biden dat ook door zal hebben/krijgen. Er zijn daarmee in de US minstens 100.000-200.000 extra doden te voorkomen schat ik zo, los van de fors mindere schade aan de economie daar. De vaccins gaan dat bij lange na niet evenaren als je op de effecten daarvan gaat wachten.

Als Biden zegt dat de wereld het anders moet gaan doen dan kan men dat niet negeren en even een vinger naar hem opsteken. Dat 'comes with the territory' als je de 'Most powerful man on Earth' bent, hoe POTUS gewoonlijk wordt aangeduid.

Zou u de wereld even willen redden mijnheer Biden? Vriendelijk bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door CaptJackSparrow op 20-01-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:08
Virtuozzo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Voor Biden is dit een complexe uitdaging. De traditionele politieke reflex van bipartisanship zoals aanwezig bij de Democraten is historisch in toenemende mate een valstrik gebleken.
En die reflex zie je nu al in het feit dat Biden House Minority Leader Kevin McCarthy heeft uitgenodigd voor de kerkdienst in Cathedral of St. Matthew the Apostle. McCarthy was een van de 121 respectievelijk 138 leden van het Huis van Afgevaardigden die stemden voor de objections tegen de stemmen van de kiesmannen van Arizona en Pennsylvania.

@CaptJackSparrow De VS heeft tot op zekere hoogte al maanden een containment-beleid door het beperken van reisbewegingen vanuit China, Europa en Brazilië. Biden zal wel maatregelen gaan treffen in verband met corona, maar die zullen vooral voor de beeldvorming zijn. De bestrijding van de pandemie is aan de staten (die zijn verantwoordelijk voor openbare gezondheid en openbare orde), de federale overheid ondersteunt de staten enkel daarbij.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

voske schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:44:
[...]

@CaptJackSparrow De VS heeft tot op zekere hoogte al maanden een containment-beleid door het beperken van reisbewegingen vanuit China, Europa en Brazilië. Biden zal wel maatregelen gaan treffen in verband met corona, maar die zullen vooral voor de beeldvorming zijn. De bestrijding van de pandemie is aan de staten (die zijn verantwoordelijk voor openbare gezondheid en openbare orde), de federale overheid ondersteunt de staten enkel daarbij.
Alles dat niet écht containmentbeleid is, met de bijbehorende striktste lockdown en grensbewaking zoals China en NZ hebben gedaan en doen, is per definitie géén containmentbeleid maar mitigatiebeleid. 'Een beetje containment' beleid 'tot op zekere hoogte' bestaat niet. Het is pas containment als je de verspreiding van het virus STOPT! Al het andere is mitigatiebeleid,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Het hangt echt af van je definitie van elite zou ik zeggen. Als je daarmee bedoeld: mensen die carriëre gemaakt hebben in Washington, dan klopt dat. Maar je ka niet ontkennen dat het Witte Huis de afgelopen 4 jaar vergeven was van mensen die zich enorm elitair hebben opgesteld. Van hand en span diensten gesproken. Heel de onmiddelijke familie hoge posten, goede vriendjes hoge posten en op het einde van de rit nog pardons verkopen aan $2 miljoen per stuk.

Meer globalisatie zie ik ook niet direct gebeuren. Biden zal daar voor een stuk op de rem blijven staan. Zeker wat China betreft en dat is stilaan toch echt de draaimotor aan het worden van de wereldeconomie. Een verhoging van de minimum lonen kan, maar ik denk dat dat zeer geleidelijk zal verlopen, op een manier dat de economie het aan kan.

Een verbod op fracking met de machtige olie lobby? Dat zie ik niet snel gebeuren. Wel een grotere inzet op hernieuwbare energie wat op zich ook weer kansen biedt om te investeren en nieuwe jobs te creëeren. Ik denk dat je ook eens moet kijken naar hoe vervuilend de VS is ten opzichte van China en wat voor beleid China en de VS aan het voeren zijn om de problemen aan te pakken. Ja, China is een grotere vervuiler, totdat je het per capita gaat bekijken, dan zie je dat de balans ineens heel hard overslaat naar de VS. En waar China massaal aan het investeren is in hernieuwbare energie is dat in de VS slechts zeer beperkt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 00:50

Killjoy

Klingon lawn products

Fracking in de VS ligt momenteel nogal op zijn gat. Is niet rendabel met deze lage olieprijs. Aardig plaatje ter illustratie. Let ook op de windmolens ;)

https://www.railpictures.net/photo/758961

[ Voor 14% gewijzigd door Killjoy op 20-01-2021 14:12 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
CaptJackSparrow schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:39:
Vandaag 20-1-2021:
US - 1239 - (snel stijgend)
NL - 767 (snel stijgend)
NZ - 5 (statisch sinds augustus 2020)
CH - 3 (statisch sinds nog veel eerder)
Het is wel een lastige vergelijking.

Nederland is landlocked, zeer internationaal georiënteerd, vergrijst en dichtbevolkt. We hebben eigenlijk alles tegen ons. NZ is een erg afgelegen eiland, dunbevolkt, min of meer selfsufficient, laat getroffen, etc. China heeft natuurlijk geen last van mensenrechten, ze hebben tools die wij gelukkig niet hebben. Bovendien zijn de cijfers onbetrouwbaar.

Het enige wat duidelijk is is dat Amerika het extreem slecht doet, maar dan nog heeft NZ kopiëren waarschijnlijk geen zin, daar is het al veel te wijdverspreid voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:09
Vlassie1980 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:49:
Ik wens hem alle succes toe en hoop dat hij het aankan vanwege zijn leeftijd. Hij oogt best wel wat broos en fragiel. Hij heeft heel veel werk te verzetten en ook te maken met radicale groeperingen zoals we tijdens de bestorming hebben kunnen zien.

Dan ben ik ook benieuwd naar hoe de verhoudingen tussen de VS en Noord-Korea gaan staan. Trump was half vriendjes geworden met Kim Yong Un maar ik voorzie een heel andere houding nu.
Waarom oogt hij broos en fragiel? Ik zie je juist een fitte, gezonde man. Weliswaar op leeftijd, maar dat lijkt me geen belemmering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Joris748 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Waarom oogt hij broos en fragiel? Ik zie je juist een fitte, gezonde man. Weliswaar op leeftijd, maar dat lijkt me geen belemmering.
Dat heeft ie vast op feesboek gelezen 8)7

Ik zie er inderdaad ook een fitte, gezonde man in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Trump is al campagne aan het voeren voor 2024 lijkt het wel. Spijtig dat er geen wide shots zijn van het publiek bij zijn vertrek.

[ Voor 36% gewijzigd door Blokker_1999 op 20-01-2021 14:41 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

ph4ge schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Het is wel een lastige vergelijking.

Nederland is landlocked, zeer internationaal georiënteerd, vergrijst en dichtbevolkt. We hebben eigenlijk alles tegen ons. NZ is een erg afgelegen eiland, dunbevolkt, min of meer selfsufficient, laat getroffen, etc. China heeft natuurlijk geen last van mensenrechten, ze hebben tools die wij gelukkig niet hebben. Bovendien zijn de cijfers onbetrouwbaar.

Het enige wat duidelijk is is dat Amerika het extreem slecht doet, maar dan nog heeft NZ kopiëren waarschijnlijk geen zin, daar is het al veel te wijdverspreid voor.
Australië is ook door een (relatief) diep dal gegaan maar heeft bijna het niveau bereikt waarop NZ weer vrij personenverkeer door de lucht wou gaan toestaan. Helaas zijn ze toch weer tegen een obstakel aangelopen met wat nieuwe gevallen. Maar ik vermoed dat ze de smaak te pakken hebben en niet zullen stoppen met containment totdat ze hetzelfde hebben als NZ, want dat is extreem waardevol.

Jaarwisseling 20/21 in NZ zonder enige restricties aan groepsgrootte in het hele(!) land.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/134387670_292009369009156_2788191567598780930_n.jpg?_nc_ht=scontent-ams4-1.cdninstagram.com&_nc_cat=104&_nc_ohc=mbr0hGoE0LUAX-avdCE&tp=1&oh=c108f852a3320104a932abc94e35ea17&oe=6030FF01

En reken maar dat ze dat daar ook weten. Niet voor niets heeft premier Jacinda Ardern de verkiezingen enkele maanden geleden zo overtuigend gewonnen dat ze nu een meerderheid heeft in het NZ parlement met haar partij.

China is ook geen eiland. Wij kunnen ook de grenzen adequaat sluiten voor personen (goederen mogen onder de juiste condities door), al was het maar met zéér forse straffen als je zonder in quarantaine te gaan het land illegaal binnenkomt.

Een keiharde lockdown voorkomt in principe nieuwe infecties, zolang je dat goed uitvoert en handhaaft. En het is het énige beleid dat écht perspectief biedt waar iedereen nu universeel over klaagt. Want je wéét dat aan het einde van de tunnel er weer een (bijna) normaal leven mogelijk wordt. Dat hebben China en NZ wel overtuigend bewezen. Dat is een zéér grote beloning. Dan wéét men waar men het voor doet.

In de US zal het zeker niet makkelijk zijn. Maar de vaccins kunnen helpen om die groepen die niet in die lockdown kunnen toch 'veilig' te kunnen maken zodat ze de doelstelling en het succes van die lockdown/containment niet onbereikbaar maken. En juist daar in de US is de beloning het allergrootst. Ik hoop dat Biden dat door zal hebben/krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blokker_1999 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:40:
Trump is al campagne aan het voeren voor 2024 lijkt het wel. Spijtig dat er geen wide shots zijn van het publiek bij zijn vertrek.
Ik leg het maar even op tafel: dat klopt.

Ik merk dan nog even dit op, het draaiboek van het Council for National Policy is het kweken van wat men de “final red wave” noemt. Vanuit het gebruik van crisis, afbraak, polarisatie, escalatie en verlamming. Wij hier in Europa zouden ons mogen herinneren dat de Weimar Republiek in het Interbellum pootje gelicht werd in fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CaptJackSparrow schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:43:

Een keiharde lockdown voorkomt in principe nieuwe infecties, zolang je dat goed uitvoert en handhaaft.
En daar is geen wettelijk kader voor en geen regerings- en bevolkingsbereidheid toe. Case closed, gaat niet gebeuren.

Trump is inmiddels onderweg naar Mar-a-Lago. Dat is met recht afdruipen te noemen. Ik hoop dat Biden op zijn minst wat aanzien van de VS kan herstellen want dat heeft wel een ongelooflijke knauw opgelopen door Trump en zijn swamp-lakeien.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Joris748 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Door zijn leeftijd en algemene verschijning wellicht. En het is gewoon te hopen dat hij deze job op die leeftijd goed aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Player1S schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Dat heeft ie vast op feesboek gelezen 8)7
Nope, is mijn eigen mening. Daar heb ik geen sociale media voor nodig :+

Verder wens ik hem alle succes van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FirePuma142 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:54:
[...]

En daar is geen wettelijk kader voor en geen regerings- en bevolkingsbereidheid toe. Case closed, gaat niet gebeuren.
Aan wie heb je dat gevraagd?

Zullen we daar misschien niet eerst even een debat over voeren in de Tweede Kamer voordat we concluderen dat we 25.000 doden of meer en 10 jaar kromliggen om de schade af te betalen maar 'acceptabel' zullen gaan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

verkeerde topic

[ Voor 79% gewijzigd door Moby op 20-01-2021 15:07 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:09
Vlassie1980 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Door zijn leeftijd en algemene verschijning wellicht. En het is gewoon te hopen dat hij deze job op die leeftijd goed aan kan.
De gemiddelde levensverwachting van een 78-jarige is ongeveer 10 jaar. Ik hoop het ook dat er geen gekke dingen met zijn gezondheid. Normaal gesproken zou hij de komende 4 jaar prima door moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het is al bekend dat (vaak jonge) mensen die besmet raakten omdat ze de lockdown niet serieus nemen ook niet meewerken aan contactonderzoek omdat ze dan vrienden moeten "verklikken" die de lockdown ook niet serieus nemen.

We missen in Nederland het ontzag (lees: angst) voor de overheid die ze in landen als China wel hebben. Daar zouden de meeste mensen het niet in hun hoofd halen om niet aan contactonderzoek mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CaptJackSparrow schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Aan wie heb je dat gevraagd?

Zullen we daar misschien niet eerst even een debat over voeren in de Tweede Kamer voordat we concluderen dat we 25.000 doden of meer en 10 jaar kromliggen om de schade af te betalen maar 'acceptabel' zullen gaan vinden?
Aan de data van het RIVM die de naleving van de maatregelen monitort, aan de wetswijzigingen die in Nederland noodzakelijk zijn voor mondkapjes en avondklok bijvoorbeeld. Krom liggen is nergens voor nodig, we hebben meer dan gemiddeld diepe zakken. Je streeft een utopische verbetering na die vanuit een onvergelijkbare startsituatie met je voorbeeldlanden gevolgd zal moeten worden. Je kunt wel een debat willen voeren maar als de maatregel totaal onhaalbaar en onuitvoerbaar is heeft een debat nul komma nul zin, en aangezien je maatregel totaal onhaalbaar en onuitvoerbaar is heeft een debat geen enkele zin.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

downtime schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Het is al bekend dat (vaak jonge) mensen die besmet raakten omdat ze de lockdown niet serieus nemen ook niet meewerken aan contactonderzoek omdat ze dan vrienden moeten "verklikken" die de lockdown ook niet serieus nemen.

We missen in Nederland het ontzag (lees: angst) voor de overheid die ze in landen als China wel hebben. Daar zouden de meeste mensen het niet in hun hoofd halen om niet aan contactonderzoek mee te werken.
Het was in maart vorig jaar makkelijker geweest ja, daar mag je Rutte en de Jonge voor 'bedanken'. Het feit dat jij misschien niet weet hoe je het aan de Nederlandse bevolking zou moeten verkopen betekent niet dat het niet kan. Jacinda Ardern heeft het ook aan de Nieuw Zeelandse bevolking weten te verkopen. Dat land is zeer 'westers' en lijkt veel meer op Nederland dan op China. Ik denk dat ik ook wel een 'goed verhaal' heb dat potentieel kan werken.

Met een 'het is moeilijk dus doen we maar niks' kom je er inderdaad nooit. Gelukkig dacht het VK daar aan het begin van WWII anders over. Dát is pas een échte inspanning en opoffering geweest die ze daar 5 jaar hebben volgehouden. Nee, dan is een paar maanden lockdown natuurlijk véél erger dan dat dus dat moeten we maar niet eens proberen?

Maar voor mensen voor wie de VVD 'hun' partij is en die vooral geen argumenten willen horen die ze zouden belemmeren om half maart wéér op ze/Rutte te stemmen dan ja...

Nederland is de US behoorlijk achterna aan het gaan wat 'partisan division' betreft. Mede daardoor zal het ook voor Biden in de US niet makkelijk zijn dit voor elkaar te krijgen. Neemt niet weg dat het het proberen waard is. Zelfs als het niet voor 100% zal slagen zul je er heel veel levens mee gered hebben vergeleken met maar op de huidige heilloze weg doorgaan. Alleen dat maakt het het al waard om het in elk geval te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:40
Edit: nvm

[ Voor 27% gewijzigd door Sjurm op 20-01-2021 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Modbreak:Kunnen we NL discussie parkeren? Het begint hier redelijk off-topic te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Standeman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:34:
[modbreak]Kunnen we NL discussie parkeren? Het begint hier redelijk off-topic te raken. [/]
Welke? Ik had het primair over het Covid-19 beleid van Biden, wat volledig on-topic is. Uit de aard dat het een pandemie betreft raakt dat onderwerp vanzelfsprekend ook de rest van de wereld, waaronder dus NL. Wat daar geldt, geldt ook hier en andersom.

In de US en NL is tot op heden hetzelfde (foute) pandemiebeleid gevoerd dus liggen de situaties in het verlengde en is het besprokene niet exclusief voor NL maar geldt het net zo goed voor de VS (en vice versa), wat ik ook elke keer expliciet aanhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

CaptJackSparrow schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Welke? Ik had het primair over het Covid-19 beleid van Biden, wat volledig on-topic is. Uit de aard dat het een pandemie betreft raakt dat onderwerp vanzelfsprekend ook de rest van de wereld, waaronder dus NL. Wat daar geldt, geldt ook hier en andersom.

In de US en NL is tot op heden hetzelfde (foute) pandemiebeleid gevoerd dus liggen de situaties in het verlengde en is het besprokene niet exclusief voor NL maar geldt het net zo goed voor de VS (en vice versa), wat ik ook elke keer expliciet aanhaal.
Het is een heads-up, ik ben ook niet aan het knippen geweest ;)

Het lijkt me niet handig om in te gaan te gaan op de situatie in NL. Wil je echt daar diepgaand over discussieren is Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd imo een betere plek.

Ik wil slechts voorkomen dat het wel off-topic gaat :)

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 20-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Standeman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:46:

Ik wil slechts voorkomen dat het wel off-topic gaat :)
Snap ik wel. Ik wou alleen duidelijk maken dat het topic in dit geval uit de aard der zaak (pandemiebeleid) wat breder is. Ik ben ook absoluut geen voorstander van off-topic gaan. Daarom probeer ik ook steeds juist weer het onderwerp van Covid-19 beleid naar de US en Biden te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41

Tacoos

i am i

FirePuma142 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:54:
[...]

.. Ik hoop dat Biden op zijn minst wat aanzien van de VS kan herstellen want dat heeft wel een ongelooflijke knauw opgelopen door Trump en zijn swamp-lakeien.
Als ik de berichtgeving de afgelopen dagen lees over zorgen mbt eventuele acties van binnenlandse (meestal rechts georienteerde) groeperingen en hoe de tegenstelllingen de afgelopen 4/5 jaar zijn opgelopen en geescaleerd, zou ik zeggen dat de belangrijkste taak van Biden is de angel uit de tegenstellingen te halen en de Amerikanen weer te verenigen.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 13:07
Het is dat Trump niet meer op Twitter zit anders zou hij nu al tweeten dat er meer mensen op de been waren 4 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:02
Virtuozzo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Ik leg het maar even op tafel: dat klopt.

Ik merk dan nog even dit op, het draaiboek van het Council for National Policy is het kweken van wat men de “final red wave” noemt. Vanuit het gebruik van crisis, afbraak, polarisatie, escalatie en verlamming. Wij hier in Europa zouden ons mogen herinneren dat de Weimar Republiek in het Interbellum pootje gelicht werd in fasen.
Die "final red wave" is dan equivalent van de machtigingswet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

-Bonalds schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Nee, dat lukt zelf hun niet en zou ook niet geaccepteerd worden. Dat geeft ook te veel onrust (en bijbehorende kosten). Het gaat erom dat ze dan alles zo veranderd hebben dat ze in 1 termijn het kunnen regelen dat de democraten nooit meer een structurele veranderingsmacht kunnen vormen. Een democratie in name only. Zie Hongarije, Turkije als voorbeelden. Media / Rechtelijke macht en andere machten onder controle.

Waarbij ze dan ook nog het mooi kunnen regelen dat er burgermilities zijn die het vuile werk kunt laten knappen om bepaalde andere groepen onder controle te houden.

Natuurlijk doodlopen weg op termijn, maar dat zien ze niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:02
Cyberpope schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Nee, dat lukt zelf hun niet en zou ook niet geaccepteerd worden. Dat geeft ook te veel onrust (en bijbehorende kosten). Het gaat erom dat ze dan alles zo veranderd hebben dat ze in 1 termijn het kunnen regelen dat de democraten nooit meer een structurele veranderingsmacht kunnen vormen. Een democratie in name only. Zie Hongarije, Turkije als voorbeelden. Media / Rechtelijke macht en andere machten onder controle.

Waarbij ze dan ook nog het mooi kunnen regelen dat er burgermilities zijn die het vuile werk kunt laten knappen om bepaalde andere groepen onder controle te houden.

Natuurlijk doodlopen weg op termijn, maar dat zien ze niet.
Dit verwacht ik ook, maar dit klinkt tevens als dezelfde denkfout als die men in 1933 ook maakte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50

lasharor

7 december 2004

Wel fijn dat er bij de inauguratie geen koor is. Niemand zit toch te wachten op al dat overdreven gedoe. Lekker gelijk ter zaken komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Laatst online: 01:06

Nibbz

Postmaster General

Maare... social distancing? dat hoeft niet met de inauguratie?

@Sjurm ja idd.. ik zag Bush's z'n neus er heeltijd bovenuit steken (en nog een paar andere)

[ Voor 43% gewijzigd door Nibbz op 20-01-2021 16:57 ]

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:40
Nibbz schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:56:
Maare... social distancing? dat hoeft niet met de inauguratie?
Daar hebben we mondkapjes voor. Al is de goede maat kopen soms ook lastig blijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

-Bonalds schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Dit verwacht ik ook, maar dit klinkt tevens als dezelfde denkfout als die men in 1933 ook maakte ;)
Effect is hetzelfde he.. Maar ze hebben wel geleerd sinds de jaren 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 15:06
Krijgen we straks alsnog een uitbraak daar wegens geen afstand, en gaan ze zeggen dat mondkapjes dus niet werken... Kom op dems, geef het goede voorbeeld!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Sjurm schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Daar hebben we mondkapjes voor. Al is de goede maat kopen soms ook lastig blijkt
Daar hebben ze in de USA sowieso met meer dingen last van. Op zo'n historisch moment zorg je er toch voor dat je netjes gekleed bent. Echt bijzonder veel van die gasten hebben toch een pak aan wat net niet goed zit.

Ziet er echt niet uit :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:26

DevWouter

Creator of ThenNext

lasharor schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Daar hebben ze in de USA sowieso met meer dingen last van. Op zo'n historisch moment zorg je er toch voor dat je netjes gekleed bent. Echt bijzonder veel van die gasten hebben toch een pak aan wat net niet goed zit.

Hoezo een grotere maat? Ik draag altijd deze maat en ik ben niet dikker geworden. :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:58

Moofnor

King of my castle

Niet goed zittende pakken is dan ook een Amerikaanse traditie

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:12
En daar is het, het moment dat Trump definitief laat zien de grootste loser te zijn die ooit in het Witte Huis gezeten heeft - te laf om zijn tegenstander te feliciteren.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 01-06 15:06
De deuntjes die spelen verwacht je eerder bij ouderwetse european royalty

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Lees net dat Trump de traditionele brief voor zijn opvolger wel achtergelaten heeft. Als ik Biden was zou ik die op anthrax laten testen eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
lasharor schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Ik vind het meer beschamend dat al die hoge heren op een plastic klapstoeltje van 9,99 moeten zitten. In zo'n rijk land had dat wel iets comfortabeler gemogen van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:57
Dr. Strangelove schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:08:
Lees net dat Trump de traditionele brief voor zijn opvolger wel achtergelaten heeft. Als ik Biden was zou ik die op anthrax laten testen eerst.
Ja, en die brief leest:

"nou kerel, Joe, wat hebben we al die mensen toch goed voor de gek gehouden hè, haha. Wat een leuke poppenkast was dat allemaal. Enfin, veel succes en vergeet niet die pardon te ondertekenen voor mij, hè ;)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En nu maar hopen dat iedereen ook echt goed getest is, want anders ga je zo een enorme uitbraak krijgen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:36
Basekid schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:05:
De deuntjes die spelen verwacht je eerder bij ouderwetse european royalty
Ik vind het een hoog disneygehalte hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Bonalds schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Het is een term die men gebruikt voor de laatste verkiezingen waar men rekening moet houden met wat men het plebs noemt. Of zoals LaHaye dat omschrijft, de sukkels, armen, gelovigen, et cetera.

Red wave -> Minority Rule -> Article V -> Might Makes Right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Pfff die Klobuchar... geen wonder dat die geen hoge ogen gegooid heeft. Stem, timing, intonatie en vooral de tekst van die speech. Zo slecht.

Zal vast een goed politica zijn, maar zeker geen orator. En dat laatste is veel belangrijker als je president wil worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Virtuozzo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:11:
Voor wie leesvoer zoekt wat in gaat op of raakt aan de uitdagingen waar de Biden/Harris Termijn voor staat, een nieuwe leeslijst.
Heremetijd, ik moet nog beginnen te lezen en de lijst is al weer langer geworden :D

Dank voor de tips hoor, er staat het een en ander in bestelling en ik heb zin in wat leesvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Lady Gaga? Is die nog relevant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:27
Shallow werd in 2019 het nummer met de meeste awards ooit, het won onder andere een Oscar, twee Grammy's, een Golden Globe en een BAFTA Award.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Nou ja, nu Jennifer Lopez...... Lady Gaga is dan wel relevanter. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
Ik zat al te wachten op welke coupletten men had gekozen van This Land Is Your Land maar dat probleem heeft men duidelijk vermeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Airforce 1 Coming in Hot !

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Nou, Amerika, gefeliciteerd. Na 4 jaar eindelijk weer een president :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
Player1S schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:49:
Nou, Amerika, gefeliciteerd. Na 4 jaar eindelijk weer een president :)
It was about fucking time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:52

steveman

Comfortabel ten onder

Nou, prez, jij ook nog even geen nieuwe oorlogen beginnen...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Damn, wat heeft die man een leven gehad. Ik ben niet snel emotioneel, maar nu, eindelijk weer wat waardigheid in het Witte Huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:23
*O*
Geschiedenis is geschreven.

Jammer van de corona-maatregelen (voor het plaatje), verder wel indrukwekkend weer. Vooral in zo'n verdeeld en aangeslagen land.

[ Voor 6% gewijzigd door Playa del C. op 20-01-2021 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heel goed dat hij Trump niet noemt

per aspera ad astra

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Vier jaar Trump... we hebben het overleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
Dr. Strangelove schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:54:
It ain't over yet. Juist nu mag Amerika niet op z'n lauweren gaan rusten en vier jaar de boel niet volgen (en daarbij bedoel ik vooral "links" Amerika). Er ligt een flink uitdaging voor de Democraten om de boel op te ruimen en het land een nieuwe goede richting in te duwen.

No, it ain't over yet.

[ Voor 5% gewijzigd door Sakete op 20-01-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:54:
Als het een film was, dan had ik het uitgezet :P

Ben blij dat ze nu Biden aan het stuur hebben *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Drumatiko schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Als het een film was, dan had ik het uitgezet :P
Menig B en C film heeft een geloofwaardige plot idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:52

steveman

Comfortabel ten onder

Sakete schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:55:
[...]

It ain't over yet. Juist nu mag Amerika niet op z'n lauweren gaan rusten en vier jaar de boel niet volgen (en daarbij bedoel ik vooral "links" Amerika). Er ligt een flink uitdaging voor de Democraten om de boel op te ruimen en het land een nieuwe goede richting in te duwen.

No, it ain't over yet.
Maar dat is vooral hun probleem. Een totaal onvoorspelbare idioot aan de knoppen was voor ons veel spannender.

Lol, deed ie nou een MAGA-parodie? :D

Literally -> Figuratively!!

[ Voor 6% gewijzigd door steveman op 20-01-2021 18:02 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
Ernemmer schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:09:
[...]Ik vind het meer beschamend dat al die hoge heren op een plastic klapstoeltje van 9,99 moeten zitten. In zo'n rijk land had dat wel iets comfortabeler gemogen van mij.
Moet je wel een rijk land hebben :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Amanda Gorman

Damn. Die voordracht. Brilliant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Prima speech. Geen Obama maar dat wisten we al. Wel Zaten er een par sterke stukken in!
Was denk toch al wel >4 jaar geleden dat er uit de mond van de POTUS een goede speech kwam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
Het zou mooi zijn als men een keer zou kunnen afstappen van al dat religieuze gedoe in de overheid. Maar ja.... baby steps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:15
Ooh, reli-Amerika. Wat blijft dat toch vreemd. 'The Lord [....] your beauty'
Who the fuck heeft je iets gezegd over beauty? Heb je 'm gezien? Poppenkast :')

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 22:04
Virtuozzo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:27:
Amanda Gorman

Damn. Die voordracht. Brilliant.
Hear hear !
Right in dezelfde zin als Might, deed me ergens aan denken. Ik meen dat ergens gelezen te hebben :P

[ Voor 5% gewijzigd door mekkieboek op 20-01-2021 18:43 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 10:05

GG85

.......

ph4ge schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:06:
[...]

In tegendeel, de elite wordt juist het Witte Huis uitgegooid. Of is een geboren miljardair wiens hele administratie in het teken stond in het verrijken van zn eigen vriendjes en miljardairs, met volledige steun van het conservatieve establishment, niet elitair? Het rijkste kabinet ooit is met een paar uur weg, en dan is het weer gevuld met voornamelijk mensen die er zitten vanwege hun kwaliteiten en niet omdat ze toevallig steenrijk zijn en hun positie hebben gekocht om nog rijker te worden.

Kijk even naar wie er nog even pardons hebben gekregen, vrijwel allemaal elitaire moeraswezens, een aantal zelfs die waren veroordeeld voor het oplichten van Trumpaanhangers. Trump is zo elitair, het kan Trump geen reet schelen als je zn niet-elitaire aanhangers besteelt.

En als er nou een club elitair is, dan zijn het wel die oliemaatschappijen waar jij zo bang voor bent dat ze een keer een beetje aangepakt worden. Amerika verliest juist zn concurrentie positie doordat Trump duurdere en vervuilende fossiele industrie bleef stimuleren en goedkopere en groene technologie waarmee je internationaal kan concurreren op alle fronten werd gehinderd. Hoe kan je nou anti elitair en globalisatie zijn en ondertussen staan cheerleaden voor de fossiele industrie? 8)7 Als je internationale elite opzoekt in de encyclopedie dan staat er een plaatje van een oliebaron/sjeik/oligarch naast. |:(
Je begrijpt t niet ;) : 'De Elite' is iedereen die gestudeerd heeft, nadenkt voordat ie wat zegt, hoogopgeleid en beter verdiend dan gemiddeld maar zeker niet rijk is, dat zijn 'De Hoge Heren in Den Haag', de graaiers etc etc.
De mensen die bovenstaand 'De Elite' vinden kijken dan juist weer op tegen "self-made" multi-miljardairs, voetballers, celebs en politici die makkelijke antwoorden geven op complexe vragen, die 'gewoon' zeggen waar het op staat, zoals 'het hoort' etc etc.
Ik begrijp dat nooit zo, afgeven op iedereen die het ietsje beter heeft (uit minderwaardigheidscomplex?) en dan 'de echte boeven' verheerlijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 00:13
Hoezee, het is zover! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ernemmer schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Ik vind het meer beschamend dat al die hoge heren op een plastic klapstoeltje van 9,99 moeten zitten. In zo'n rijk land had dat wel iets comfortabeler gemogen van mij.
Zou dat iets te maken kunnen hebben met makkelijk gegarandeerd virusvrij kunnen maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voske
We hebben weer een POTUS die mag tweeten:

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste

Let op:
De discussie over Trump mag hier: [ZT] Voormalig president Trump
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid