Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 17:35
teacher schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:10:
[...]

Dus, @Amarog woont in België. Vanwege de piek- en prosumer tarieven daar zie je dat er vies veel panelen op een beperkte omvormer wordt gezet. Ook is een 1 fase omvormer makkelijker te koppelen aan een storedge batterij. Dus voordat we naar Nederlandse maatstaven oordelen, eerst even verder vragen. ;)
Ah, das een goede idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08 17:08
Dat klopt, een zure Belg hier :-)
Er zijn plannen om een 10Kw batterij van SolarEdge op het systeem te koppelen alsook de solaredge laadpaal.
Veranderd dat de situatie?
Kwestie dat ik mijn installateur niet wegjaag, an sich waren het vriendelijke mensen en de installatie is binnen de 7 dagen gebeurd na ontmoeting... Ik wil ze niet in het harnas jagen als het niet nodig is ook niet.
Had ik mezelf wat beter ingelezen had dit ook kunnen vermeden worden, ik ben dus zeker bereid wat water bij de wijn te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Amarog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:15:
[...]

Dat klopt, een zure Belg hier :-)
Er zijn plannen om een 10Kw batterij van SolarEdge op het systeem te koppelen alsook de solaredge laadpaal.
Veranderd dat de situatie?
Kwestie dat ik mijn installateur niet wegjaag, an sich waren het vriendelijke mensen en de installatie is binnen de 7 dagen gebeurd na ontmoeting... Ik wil ze niet in het harnas jagen als het niet nodig is ook niet.
Had ik mezelf wat beter ingelezen had dit ook kunnen vermeden worden, ik ben dus zeker bereid wat water bij de wijn te doen...
Ja, goede punten. Zoals ik eerder zei verlies je circa 800kWh per jaar. Met deze informatie zou je dan zelf moeten gaan kijken wat beter is icm je batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
mathijshooi schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:18:
[...]

Ja, goede punten. Zoals ik eerder zei verlies je circa 800kWh per jaar. Met deze informatie zou je dan zelf moeten gaan kijken wat beter is icm je batterij.
Bedankt voor alle info, nog een kleine waarschijnlijk weer domme vraag, kan een SolarEdge SE6000HD de pijn al wat verlichten? Dat is dan toch al 6kW output. Of wordt er aangeraden naar 3 fase te gaan en nog wat panelen bijgooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Amarog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:27:
[...]

Bedankt voor alle info, nog een kleine waarschijnlijk weer domme vraag, kan een SolarEdge SE6000HD de pijn al wat verlichten? Dat is dan toch al 6kW output. Of wordt er aangeraden naar 3 fase te gaan en nog wat panelen bijgooien?
Een 6000 zal zeker de pijn verlichten. Als je een 3 fase neemt hoef je niet per se panelen er bij te doen, huidig aantal is voldoende. Een 3 fase omvormer geeft alleen meer ruimte voor extra panelen eventueel als je dat wilt. @Ronald wat denk jij?

Maak anders in de designer een account voor jezelf aan dan kan je heel gemakkelijk zelf alle scenario's bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
Het hele verhaal België maakt het lastiger oordelen... Ik ken alle toestanden rond beprijzing van stroom, vermogen enzo niet. @teacher noemt dat terecht.

@Amarog help ons je te helpen op dat punt :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In Belgenland wordt je zwaar bestraft op je piekvermogen qua tarieven, vandaar dat er daar gigantisch wordt ingezet op overdimensionering. Dus bovenstaande configuratie verbaast me helemaal niets.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ronald schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:53:
Het hele verhaal België maakt het lastiger oordelen... Ik ken alle toestanden rond beprijzing van stroom, vermogen enzo niet. @teacher noemt dat terecht.

@Amarog help ons je te helpen op dat punt :)
Zelfs voor ons Belgen is het nog wat koffiedik kijken hoe alles hier gaat werken. Typisch Belgisch verhaal.
Zoals het nu op de agenda staat ga je een meerkost moeten betalen indien je piek verbruik of piek levering hebt.
Alles wat boven 2,5kW gaat zitten wordt aanzien als piekverbruik. En dit dag en nacht ongeacht of er veel verbruik is op het net of niet. Met tijd zou dit eventueel veranderen en zullen de kosten daar ook op afgestemd worden. Piek verbruik of teruglevering op drukke momenten zal dan nog duurder zijn.
De kunst zal hem dus zijn om niet met het grote pieken van het net af te nemen en ook niet veel op het net terug te duwen in grote pieken.
Hier versta ik dus vooral onder dat als de panelen het maximum opbrengen kan je maar beter zorgen dat je ook het maximum zelf verbruikt. Zij dat het aansturen van een warmtepomp voor warm water, opladen van batterij tot opladen EV.
Verder zal het ook uitkijken zijn wie van de leveranciers het beste contract aanbied betreffende het terugkopen van jouw energie.
Salderen is hier verleden tijd voor nieuwe installaties, ook oudere installaties gaan hier uiteindelijk op afgerekend worden.

Dit is informatie die ik als leek weet, er zullen wel andere mensen zijn die hier een slimmer licht kunnen op werpen. Maar hiermee wordt het plaatje wel iets beter getekend denk ik.

We moeten dus in het kort onze pieken zoveel mogelijk aftoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
@Amarog hier is simpelweg te weinig expliciete kennis van de Belgische regels en tarieven aanwezig om je goed te kunnen helpen. In Nederland had dit systeem op een hele dikke drie fasen omvormer gedraaid, maar in België is het nu eenmaal anders.

Wat ik je wel kan zeggen is dat je niet te weinig panelen voor je omvormer hebt.. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
teacher schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:17:
@Amarog hier is simpelweg te weinig expliciete kennis van de Belgische regels en tarieven aanwezig om je goed te kunnen helpen. In Nederland had dit systeem op een hele dikke drie fasen omvormer gedraaid, maar in België is het nu eenmaal anders.

Wat ik je wel kan zeggen is dat je niet te weinig panelen voor je omvormer hebt.. ;)
Begrijp ik! Zeker bedankt allemaal voor een duidelijker inzicht! Ik ben hier vandaag toch een pak wijzer geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

teacher schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:17:

:D Uniek in dit draadje!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik volg dagelijks deze site:

https://solarmagazine.nl/nieuws?page=1

Die zitten bovenop het nieuws in NL en BE.

Het grappige is dat SE in NL een overdimensionering op de 3 fasen omvormers toestaat van 130% maar in BE 150%. Hetzelfde apparaat......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Amarog je zou het vrij eenvoudig moeten kunnen berekenen. Je zou nu een zeker bedrag kwijt zijn door 5kW op het net te zetten.

Pak je een 8kW omvormer, dan wordt het dus een hoger bedrag. Weegt dat op tegen de 800kWh kunnen verkopen?

Afhankelijk van de vergoeding die je zou krijgen, en wat het vermogen tarief zou zijn.

Kan zomaar zijn dat de installateur zijn werk goed gedaan heeft. Er is een reden dat een Solaredge systeem in België extra veel overgedimensioneerd mag zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Tel daarbij op dat er een solaredge autolader komt, en een storedge batterij. Op die manier kan je goed aan peak-shaving doen én je bent en vrij zeker van dat je systeem zeer vlot die 5kW opwekt.

@Amarog ik zou je vragen (ook) aan je installateur stellen, en hier terugkoppelen. Leren wij ook nog wat. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat ik zo begrijp ga je in BE betalen voor het vermogen van je omvormer ( vandaar dat de handel ook gekeurd moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
teacher schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:58:
Tel daarbij op dat er een solaredge autolader komt, en een storedge batterij. Op die manier kan je goed aan peak-shaving doen én je bent en vrij zeker van dat je systeem zeer vlot die 5kW opwekt.

@Amarog ik zou je vragen (ook) aan je installateur stellen, en hier terugkoppelen. Leren wij ook nog wat. :Y
Doe ik, maandag ga ik eens horen en koppel ik bij jullie terug.
Nog een vraag, we zitten hier toch in het SolarEdge topic. Ik heb sinds een week ook een warmtepomp, nu heb ik deze ingesteld dat deze enkel tussen 12u00 en 16u00 warm water mag produceren. Is het dan nog nuttig om de SolarEdge smart energy hot water module te laten installeren? Of is dat gewoon een algemene module die alles gaat sturen? Zowel warmtepomp, batterij als EV lader?
ds23man schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:01:
Wat ik zo begrijp ga je in BE betalen voor het vermogen van je omvormer ( vandaar dat de handel ook gekeurd moet worden).
klopt, de mannen van het netbeheer komen hier netjes alles keuren (Lees controleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 16:27
Hallo allen 😜

Ik zie in de start het volgende staan:

Te weinig rechten in het online portal: zie je geen admin optie via het (niet de app)? Vraag er specifiek om bij de installateur!

Nu had ik eigenlijk het online portal nog niet echt gebruikt, wel de app, maar ik zie inderdaad geen admin rechten. Althans als ik het goed zie..
Ik zie namelijk zelf alleen maar het rondje met het pijltje erin en de overview van de panelen.
Klopt het dan dat ik te weinig rechten heb? En zoja, wat mis ik dan precies aan functionaliteit?
En wat moet ik dan aan de installateur vragen? Dat hij mijn account admin rechten geeft? Voorzie zo maar een wedervraag, waar heb je dat voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amarog
NileZ_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:40:
Hallo allen 😜

Ik zie in de start het volgende staan:

Te weinig rechten in het online portal: zie je geen admin optie via het (niet de app)? Vraag er specifiek om bij de installateur!

Nu had ik eigenlijk het online portal nog niet echt gebruikt, wel de app, maar ik zie inderdaad geen admin rechten. Althans als ik het goed zie..
Ik zie namelijk zelf alleen maar het rondje met het pijltje erin en de overview van de panelen.
Klopt het dan dat ik te weinig rechten heb? En zoja, wat mis ik dan precies aan functionaliteit?
En wat moet ik dan aan de installateur vragen? Dat hij mijn account admin rechten geeft? Voorzie zo maar een wedervraag, waar heb je dat voor nodig?
deze helpt misschien: Welke SolarEdge monitoring portal menu's als systeemeigenaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Amarog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:03:
[...]

Doe ik, maandag ga ik eens horen en koppel ik bij jullie terug.
Nog een vraag, we zitten hier toch in het SolarEdge topic. Ik heb sinds een week ook een warmtepomp, nu heb ik deze ingesteld dat deze enkel tussen 12u00 en 16u00 warm water mag produceren. Is het dan nog nuttig om de SolarEdge smart energy hot water module te laten installeren? Of is dat gewoon een algemene module die alles gaat sturen? Zowel warmtepomp, batterij als EV lader?

[...]

klopt, de mannen van het netbeheer komen hier netjes alles keuren (Lees controleren).
De hot water module is een combi van een heel dik relais, en een soort van dimmer. Daar kan je dus een elektrisch verwarmingselement van een boiler mee schakelen. Het slimme van deze regeling is dat, als je bijvoorbeeld 1800W overproductie hebt, hij dus ook maar 1800W naar de boiler stuurt.

Leesvoer: https://www.solaredge.com/nl/products/device-control#/

Dit is een beetje een overzicht van wat er mogelijk is; alles praat zigbee met elkaar:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnS3kFcJtONbtQYDcmYyC_63Wts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYmzDQ4TTt9OdxHsqKbw2tJe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 09-04-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calceolarius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-08-2024
Hallo allemaal,

hier eenzelfde installatie als @Draconian met 17 panelen van 370Wp (6.3kWp) en een SE5000H 5kW omvormer. Groot verschil is dat ons dak pal op het zuiden ligt. 11 panelen liggen op een schuin dak en 6 panelen op plat dak. 4 van de 6 panelen liggen op oost-west.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNPHL1HDrEjgbOMqx7BQJB3xcgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzLVemCcjFPGUtgJBmwVrtwV.jpg?f=fotoalbum_large

Per abuis is tijdens de installatie een 5kW omvormer geÏnstalleerd en niet een 6kW omvormer zoals het plan was. De monteur liet mij 2 designer files zien van beide situaties en vertelde dat de 5kW zelfs gunstiger zou zijn omdat die eerder zou opstarten met stroom leveren dan de 6kW omvormer. Ik heb dat niet in de specificatie sheets van de omvormers terug kunnen vinden. De installatie bevat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdXQ5zBBdRt6Q_1xqG2GcJ5yIjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvTxwoRh3jJIG3kR3IF221Q5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik sinds gisteren het "probleem" dat mijn omvormer vrij veel loopt te clippen terwijl de designer maar 0.05% clipping verlies op jaarbasis liet zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdtAYfwpBqcNBacZ2XJvWxBCMG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHPnYscTj2ew6uW8etZx8wtI.jpg?f=fotoalbum_large

Denken jullie dat dit systeem goed designed is door de monteur of dat ik met een ander design / een grotere omvormer beter af zou zijn? Alvast dank voor jullie hulp! @Ronald @teacher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Iets op jaarbasis is wat anders dan op dagbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik snap de se5000h, want een se6000h mag (eigenlijk) niet en daarmee is de se5000h de grootste eenfase omvormer die je mag installeren. Daarboven wil je eigenlijk naar een 3fase.

Je zal nu iets clipping hebben, maar zodra het warmer wordt is dat ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
teacher schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:07:
Ik snap de se5000h, want een se6000h mag (eigenlijk) niet en daarmee is de se5000h de grootste eenfase omvormer die je mag installeren. Daarboven wil je eigenlijk naar een 3fase.

Je zal nu iets clipping hebben, maar zodra het warmer wordt is dat ook minder.
time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@calceolarius het zijn vrij rare dagen. Koud, opklaringen, regen, opklaringen.

Koude panelen gaan harder. En de zon die op de restjes regenwolk hamert geeft een stevige bak extra straling.

Het ziet er bij mij exact zo uit. Maar mijn systeem ligt al sinds 1 augustus. Toen kwam het systeem met pijn een moeite amper aan de 5,25kW... (Zie sig, ik heb zelfs meer aan een 5kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
teacher schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:46:
[...]

De hot water module is een combi van een heel dik relais, en een soort van dimmer. Daar kan je dus een elektrisch verwarmingselement van een boiler mee schakelen. Het slimme van deze regeling is dat, als je bijvoorbeeld 1800W overproductie hebt, hij dus ook maar 1800W naar de boiler stuurt.

Leesvoer: https://www.solaredge.com/nl/products/device-control#/

Dit is een beetje een overzicht van wat er mogelijk is; alles praat zigbee met elkaar:[Afbeelding]
top, dus eigenlijk een Smart Energy Relay op de warmtepomp (De installateur liet al weten dat deze compatibel is) en dan stuurt hij bij overproductie ook de warmtepomp aan. Intressant.

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 12:19
Gisteren 27 kWh opgewekt totaal maar heel de dag blijft de max maar 3,5 kWh met huidig vermogen op de app van SolarEdge met mijn SE5000 omvormer. Met 17 panelen moet je makkelijk 5k kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, als ze tegelijk beschenen worden op precies de goede hoek, en als de panelen lekker koel zijn. En jouw systeem wil eigenlijk 1 paneeltje meer op 1 kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
teacher schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:57:
Ja, als ze tegelijk beschenen worden op precies de goede hoek, en als de panelen lekker koel zijn. En jouw systeem wil eigenlijk 1 paneeltje meer op 1 kant...
Dan zal dat het wel zijn ja. 10 panelen op de perfecte kant en 35 graden. Andere kant van het dak precies tegenovergesteld en de zon schijnt er pas vanaf 14 uur met een zeer schuine hoek op. Dus zal daar door komen. Ideale omstandigheden zijn er niet voor 17 panelen tegijk hier.

Dat verklaard wel de 3,5 piek. 1 voordeel is dat de andere helft van de dag de andere kant van het dak weer begint op te bouwen. Toch weer bijna 10 kWh extra tegen de avond.

Thuisbatterijen in de toekomst zou wel een uitkomst zijn als er flinke subsidie voor gaat komen. Bouw nu iedere keer teveel op maar je krijgt er maar weinig voor terug van de energiemaatschappij. Alleen met een ouderwetse meter zou je er flink profijt van hebben begreep ik omdat het wieltje terug begint te draaien. Met de digitale niet. De Toon geeft de hele dag 0 watt aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Draconian op 10-04-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Draconian schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:04:
[...]

Dan zal dat het wel zijn ja. 10 panelen op de perfecte kant en 35 graden. Andere kant van het dak precies tegenovergesteld en de zon schijnt er pas vanaf 14 uur met een zeer schuine hoek op. Dus zal daar door komen. Ideale omstandigheden zijn er niet voor 17 panelen tegijk hier.

Dat verklaard wel de 3,5 piek. 1 voordeel is dat de andere helft van de dag de andere kant van het dak weer begint op te bouwen. Toch weer bijna 10 kWh extra tegen de avond.

Thuisbatterijen in de toekomst zou wel een uitkomst zijn als er flinke subsidie voor gaat komen. Bouw nu iedere keer teveel op maar je krijgt er maar weinig voor terug van de energiemaatschappij. Alleen met een ouderwetse meter zou je er flink profijt van hebben begreep ik omdat het wieltje terug begint te draaien. Met de digitale niet. De Toon geeft de hele dag 0 watt aan.
Omvormer is dus mooi ruim bemeten om nog wat extra panelen bij te leggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@Draconian met de spanning en vermogensgrafieken per paneel moet je die onzekerheid snel weg kunnen nemen. Je hebt extra betaald voor SE, dus dan mag je de paar voordelen wel gebruiken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amarog
mathijshooi schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:12:
[...]

Omvormer is dus mooi ruim bemeten om nog wat extra panelen bij te leggen :p
Met 27 panelen komt hij er wel :+
Ik heb hier al sinds 10u45 5kW non stop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draconian
Amarog schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:35:
[...]

Met 27 panelen komt hij er wel :+
Ik heb hier al sinds 10u45 5kW non stop.
Baas boven baas. Als mijn BTW van de zonnepanelen is terugestort neem ik nog wat panelen erbij😆. Helaas wel aan de slechtere kant van het dak want alleen daar is nog ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 19:18

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik ben even nieuwsgierig, ik heb sinds +- 13:00 geen opwekgegevens in mijn SolarEdge monitoring portal staan. Zowel web als app niet. Omvormer heeft netwerkverbinding (SetApp), produceert stroom, geen errors.
Iemand die hier ook last van heeft? Ben benieuwd of het bij SE ligt, of aan mij. Last update is +- 4u en 36m geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:39
Processorkoeler schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:36:
Ik ben even nieuwsgierig, ik heb sinds +- 13:00 geen opwekgegevens in mijn SolarEdge monitoring portal staan. Zowel web als app niet. Omvormer heeft netwerkverbinding (SetApp), produceert stroom, geen errors.
Iemand die hier ook last van heeft? Ben benieuwd of het bij SE ligt, of aan mij. Last update is +- 4u en 36m geleden.
Daar zou ik mij niet te veel zorgen om maken. De app en via desktop wil wel eens even niet werken. Kan soms wel een dag duren. Ik ga ervan uit dat het bij SolarlEdge ligt. Overbelasting of wat anders. Ik heb de installatie ruim 3 jaar en dit komt regelmatig voor.

Bij mij doet alles het nog goed.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18

Japie.G

Colour Classic

Zelfde hier

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Gerardus1956 schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:43:
[...]

Daar zou ik mij niet te veel zorgen om maken. De app en via desktop wil wel eens even niet werken. Kan soms wel een dag duren. Ik ga ervan uit dat het bij SolarlEdge ligt. Overbelasting of wat anders. Ik heb de installatie ruim 3 jaar en dit komt regelmatig voor.
Hmm, heb het echt nog nooit gehad. Meestal wel 'live' bij te houden.
Ik gok op een storingkje daar, gezien @Japie.G hetzelfde heeft :) thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier ook de laatste update om 13:13. In het verleden wel eens vaker meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Overigens is de makkelijkste manier om te checken of er verbinding is door te kijken onder info van je inverter en device screen aan te klikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSS717qIBun7Bk6j2f2w8ABoeUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nBXf2teqtWWJAt72Yy3z3Lot.png?f=fotoalbum_large

Deze ververst elke 5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

ds23man schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:47:
Overigens is de makkelijkste manier om te checken of er verbinding is door te kijken onder info van je inverter en device screen aan te klikken:

[Afbeelding]

Deze ververst elke 5 seconden.
Waar doe je dit in de monitoring portal?
edit: gevonden. Ik heb alleen 'system data' en 'running operations' staan. Geen andere opties.

[ Voor 8% gewijzigd door Processorkoeler op 10-04-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Processorkoeler schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:33:
[...]

Waar doe je dit in de monitoring portal?
edit: gevonden. Ik heb alleen 'system data' en 'running operations' staan. Geen andere opties.
Klopt. Heb ik ook. En fouten staat erbij. Je kunt het apparaat op Nederlands trouwens zetten. De omvormer is continue verbonden met je netwerk dus op iedere computer of telefoon in dat netwerk kun je de omvormer benaderen. In mijn geval is dat 192.168.1.16. Makkelijker in plaats van bij de omvormer zelf de schakelaar naar links te klikken om de Wi-Fi in te schakelen om de configuratie te benaderen.

Aan Tweakers:
Vraag me af or er nog tweaks zijn in de instellingen?
Aannemer heeft wat dichtgezet merk ik want nu kan ik de 5000 niet benaderen op dat IP adres :D _/-\o_
IP-adres is wel hetzelfde gebleven zie ik in mijn router.

Hier dus de instellingen. Zijn vast nog wel wat tweaks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doKAVfL5P3CovnLcKeVF2JfqLUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9Y2mjFPWamyqHyZFj7LthZH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees ook dat Solar Edge helemaal niet zo goed is. Fronius scoort veel beter.

Here are MC Electrical’s updated SolarEdge failures as of December 2020. It has been 6 years since our first install.

130 SolarEdge systems installed since Nov 2015
138 inverters installed
3293 optimisers installed
75 approved optimiser warranties
36 approved inverter warranties
1 rejected inverter warranty (SE claimed lightning with no evidence).
So percentages work out as a whopping…

2.2% optimiser failure rate
27% inverter failure rate
IS THAT BAD?
I count failures as loss in production not monitoring or communication issues. These failure rates will increase over time but to date:

Our Fronius inverter failures is a grand total of 24. We’ve installed over 3450 Fronius inverters since 2015.
Our Fronius inverters : 0.7% failure rate.
Our Enphase MicroInverter failures is a grand total of 3. We’ve installed over 3100 Enphase micros (across 132 installs) since 2015.
Oure Enphase microinverters : 0.096% failure rate.
Bron https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

Hij was zelfs bedreigd :D

[ Voor 48% gewijzigd door Draconian op 11-04-2022 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Mijn data van gister is niet bijgewerkt. Voor t eerst in bijna 4 jqar dat het echt lijkt te falen. Meestal is zo’n storing een par uur later wel bijgewerkt :-(

[ Voor 24% gewijzigd door Japie.G op 11-04-2022 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Draconian Als alle installateurs dergelijke getallen zouden zien, dan zou en SolarEdge al failliet zijn, en de installateurs ook.

Onderaan het artikel gooit hij een berekening op tafel (Solution 1 / the loophole) waarvan ik kan concluderen dat hij dingen niet snapt...

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 11-04-2022 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadis
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-09 23:22
Bij mij ook het geval. Ik heb sinds gisteren om 13:19 geen update meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRSE
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-01-2024
Hier ook storing met betrekking tot het ontvangen van de gegevens van het Solaredge systeem. Blijkbaar is de storing bij SolarEdge, met betrekking tot de gegevens in de App, maar van toepassing voor een deel van de systemen. Ik heb namelijk 2 systemen. Van de ene ontvang ik gewoon de gegevens van de tweede sinds gisteren, ergens tussen 13 uur en 13.30 niet meer. Wel eens eerder gehad dat er even niks binnen kwam (uurtje of zo) maar deze lange duur nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Shit zeg, dit gooit mijn logging behoorlijk in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Japie.G Omvormer heeft geheugen voor een week of 2... Nog te vroeg om je druk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ronald schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:57:
@Japie.G Omvormer heeft geheugen voor een week of 2... Nog te vroeg om je druk te maken.
Ahh dat wist ik niet. Dan hou ik hoop 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het ligt er hier nog steeds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Hier ook voor het eerst storing in de app.
Ik had al een modbus to USB liggen en zie ook dat modbus over TCP mogelijk is.
Heb het alleen eerder nog niet aan de praat gekregen.

Heeft er hier iemand ervaring?
Ik gebruik voor monitoring Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Hier nog iemand: laatste update gisteren (2022/04/10) om 13:15.

Vanochtend vroeg even het display op de omvormer gechecked, maar die werkt zo te zien naar behoren:

code:
1
2
3
4
Vac[V] Vdc[V] Pac[W]
228.0  747.5  389.0
P_OK: 021/021 <S_OK>
                ON

Ondertussen zie ik op de slimme meter dat er alweer terug geleverd wordt naar het net.

Geen storing bij mij dus. Afwachten dan maar. :|

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik kan hier ook op afstand via de portal mijn display uitlezen. Het gedeelte van portal om je logging te laten zien ligt er gewoon weer eens uit. Gelukkig is de data niet weg, maar SE mag wel eens wat duidelijker zijn als er een storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hoe kun je dat display uitlezen dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

In de layout rechtsklikken op de omvormer en dan info of device screen aanklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 08:58
ds23man schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:20:
In de layout rechtsklikken op de omvormer en dan info of device screen aanklikken.
Ik denk dat jij dan installateurs rechten hebt?
Want met de max aan consumenten rechten (admin en analyse tab) zie je die screen tab niet als je dat scherm opent :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ds23man schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:20:
Kan me herinneren dat ik het ooit ook gezien heb maar nu js bij mij die optie helaas ook niet meer te vinden. Heb verder wel alle rechten. Of het komt door die storing🤪. Laatste communicatie gisteren om 13:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Vreemd. Ik heb inderdaad installateursrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
sanscorp schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:31:
Hier ook voor het eerst storing in de app.
Ik had al een modbus to USB liggen en zie ook dat modbus over TCP mogelijk is.
Heb het alleen eerder nog niet aan de praat gekregen.

Heeft er hier iemand ervaring?
Ik gebruik voor monitoring Domoticz.
Ik heb een beginnende storing. Ook log ik vaak in via de webbrowser monitoring.solaredge.com als ik op mijn werk ben. Makkelijker kijken. Nu merk ik wel een vertraging van een uur.08:45 was de laatste communicatie. Wordt niet meer bijgewerkt. (update: werkt weer)

Vandaag na twee keer uitstellen komt de monteur van Eneco een extra module in de meterkast installeren. Eenmalige kosten maar dan kun je ook op de Toon realtime zien wat je opwekt en verbruikt. Zon op Toon heet dat. Dan ben ik niet iedere keer afhankelijk van de app van SolarEdge zelf.
https://www.eneco.nl/ener...-thermostaat/zon-op-toon/

[ Voor 4% gewijzigd door Draconian op 11-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Draconian schreef op maandag 11 april 2022 @ 06:45:
[...]

Klopt. Heb ik ook. En fouten staat erbij. Je kunt het apparaat op Nederlands trouwens zetten. De omvormer is continue verbonden met je netwerk dus op iedere computer of telefoon in dat netwerk kun je de omvormer benaderen. In mijn geval is dat 192.168.1.16. Makkelijker in plaats van bij de omvormer zelf de schakelaar naar links te klikken om de Wi-Fi in te schakelen om de configuratie te benaderen.

Aan Tweakers:
Vraag me af or er nog tweaks zijn in de instellingen?
Aannemer heeft wat dichtgezet merk ik want nu kan ik de 5000 niet benaderen op dat IP adres :D _/-\o_
IP-adres is wel hetzelfde gebleven zie ik in mijn oude router.
Bij mij lukt dit alvast niet? Ik moet effectief de Wifi inschakelen, verbinden en dan pas kan ik op het configuratie scherm.

Ik slaag er ook niet in om via Modbus TCP te connecteren. Connection refused op 1502 en 502.

Ook een 5000 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Amarog Modbus TCP staat meestal standaard uit. Aanzetten met SetApp. (of wellicht webbrowser via het admin wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Kan niet met webbrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Hier wordt aangegeven in rode letters dat er inderdaad een storing gaande is.
https://geaskb.nl/solaredge/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Idioot dat SolarEdge zelf geen storingsmelding doet via hun eigen kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ronald schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:55:
@Amarog Modbus TCP staat meestal standaard uit. Aanzetten met SetApp. (of wellicht webbrowser via het admin wifi)
Strange, gisteren heb ik via het admin wifi gekeken en daar stond dat wel degelijk aan. “Modbus voor meerdere apparaten”. Ik kijk deze avond nog eens. Misschien heb ik niet goed gekeken :-)

Kan ik daar ook ergens iets aanzetten zodanig dat ik niet steeds op de admin wifi moet gaan maar gewoon via lan de admin interface kan benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRSE
  • Laatst online: 07-01-2024
Inmiddels zijn bij mij de gegevens van de opwek van gisteren (na 13 uur) in de app gezet.
Vandaag staat nog op 0 terwijl er wel opgewekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Voor eenieder die niet afhankelijk wil zijn van de solaredge-servers staat er in de TS al een hint: [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

(hier geen enkele storing in mijn logging O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier gisteren nu ook bijgewerkt en een foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTdBVDI8nu9rX-kFIPcoYLo1oHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2gxg3bjW4HMMhUG7Q3kmmwK5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Data van gister is bijgewerkt inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Data van gisteren is weliswaar geupdate, maar niet helemaal. Gingen de data eerst tot 13:15, nu tot 15:30.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gister geen problemen gemerkt. Vandaag is de data wel traag maar lijkt zich te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
EXX schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:39:
Data van gisteren is weliswaar geupdate, maar niet helemaal. Gingen de data eerst tot 13:15, nu tot 15:30.
Alsof ze handmatig bij SolarEdge de data invoeren bij support _/-\o_
Nog niets op hun pagina over de storing. Zelf merk ik dat het ieder uur wordt geüpdate in de app. Meld het dan even op Twitter want de meldingen zullen wel binnenstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calceolarius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-08-2024
Amarog schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:50:
[...]

Bij mij lukt dit alvast niet? Ik moet effectief de Wifi inschakelen, verbinden en dan pas kan ik op het configuratie scherm.

Ik slaag er ook niet in om via Modbus TCP te connecteren. Connection refused op 1502 en 502.

Ook een 5000 staan.
@Amarog @Ronald ik heb ook Modbus TCP aanstaan maar krijg geen data naar HomeAssistant via WiFi. Heb ergens gelezen dat die optie mogelijk met een firmware update verdwenen is. Ten zijner tijde ga ik proberen met ethernet de data uit te lezen of met een Raspberry Pi. Mochten jullie wel een oplossing hebben via WiFi zou dat wel mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
calceolarius schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:51:
[...]

@Amarog @Ronald ik heb ook Modbus TCP aanstaan maar krijg geen data naar HomeAssistant via WiFi. Heb ergens gelezen dat die optie mogelijk met een firmware update verdwenen is. Ten zijner tijde ga ik proberen met ethernet de data uit te lezen of met een Raspberry Pi. Mochten jullie wel een oplossing hebben via WiFi zou dat wel mijn voorkeur hebben.
Bij mij werkt het dus ook ineens niet meer via het IP adres wat mijn router uitdeelt. Na de update van de monteur zelf is het ineens geblokkeerd ofzo. Om nu iedere keer naar de omvormer te lopen voor de interne Wi-Fi is omslachtig. Hier ook een topic op Tweakers erover zie ik
SolarEdge browser setapp via LAN uitgezet door solaredge?
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

Mijn Solaredge systeem is van 2020. Deze omvormer heeft geen LCD scherm, ik ging er ook niet vanuit dat dit nog kon. Maar ik heb de Modbus TCP aan de gang gekregen met de instructie op Github.:
Enabling Modbus TCP on SolarEdge Inverter
Enable wifi direct on the inverter by switching the red toggle switch on the inverter to "P" position for less than 5 seconds.
Connect to the inverter access point like you would for a normal wifi network. The wifi password is published at the right side of the inverter.
Open up a browser and go to http://172.16.0.1 > Site Communication. From this webpage you can enable modbus TCP without setApp or installer account.
Als dit zou werken zou je op de Pi Home Assist kunnen zetten.

Ik heb ook even een andere monteur gebeld voor een second opinion over mijn bestaande systeem. Hij zegt dat het wel raadzaam is om mijn systeem over twee strings te verdelen in plaats van 1 zoals nu. Ook al heb ik per paneel de P401 optimizers. Nu heb ik 17 panelen waarvan 10 op de perfecte kant van het schuine dak en 7 op een minder gunstige kant. Ik wil er twee bij op de minder gunstige kant en dan verdelen. De monteur zei ondanks de optimizers is het raadzaam om toch te verdelen vanwege slechter presterend andere kant dak.
Wat is jullie mening? Uiteindelijk wordt het 10 op 1 string en 9 op de andere string.

[ Voor 47% gewijzigd door Draconian op 11-04-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Draconian schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:54:
[...]

Bij mij werkt het dus ook ineens niet meer via het IP adres wat mijn router uitdeelt. Na de update van de monteur zelf is het ineens geblokkeerd ofzo. Om nu iedere keer naar de omvormer te lopen voor de interne Wi-Fi is omslachtig. Hier ook een topic op Tweakers erover zie ik
SolarEdge browser setapp via LAN uitgezet door solaredge?
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

Mijn Solaredge systeem is van 2020. Deze omvormer heeft geen LCD scherm, ik ging er ook niet vanuit dat dit nog kon. Maar ik heb de Modbus TCP aan de gang gekregen met de instructie op Github.:
Enabling Modbus TCP on SolarEdge Inverter
Enable wifi direct on the inverter by switching the red toggle switch on the inverter to "P" position for less than 5 seconds.
Connect to the inverter access point like you would for a normal wifi network. The wifi password is published at the right side of the inverter.
Open up a browser and go to http://172.16.0.1 > Site Communication. From this webpage you can enable modbus TCP without setApp or installer account.
Als dit zou werken zou je op de Pi Home Assist kunnen zetten.

Ik heb ook even een andere monteur gebeld voor een second opinion. Hij zegt dat het wel raadzaam is om mijn systeem op twee strings aan te sluiten in plaats van 1 zoals nu. Ook al heb ik per paneel de P401 optimizers. Nu heb ik 17 panelen waarvan 10 op de perfecte kant van het schuine dak en 7 op een minder gunstige kant. Ik wil er twee bij op de minder gunstige kant en dan verdelen. De monteur zei ondanks de optimizers is het raadzaam om toch te verdelen vanwege slechter presterend andere kant dak.
Wat is jullie mening? Uiteindelijk wordt het 10 op 1 string en 9 op de andere string.
Lijkt mij dat het JUIST op 1 string moet zolang het past. Design anders zelf je situatie in de designer.

https://www.solaredge.com...sign-application-note.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkxK813zc9qcoJXSjJCe49KDoBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P6ex3MGVKNdJxusosJrsXK2H.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnvdhoek
  • Laatst online: 01-06-2022
Goedemiddag!
Wij zijn sinds vorige week donderdag eigenaar van 15 panelen met een SolarEdge 5000 omvormer.

Nu wil ik voor de electrische auto een loadbalancer installeren. Deze kan je zo instellen dat als er energie terug kan worden geleverd deze energie naar de auto gaat. Maar om mijn gasrekening te beperken wil ik ook een electrische boiler installeren met ook zo'n regeling. SolarEdge heeft dat, kost zo'n 450 euro. Maar dan hebben we twee regelingen en dat wordt een lastige zaak. Welke krijgt voorkeur? Het wordt nog lastiger als we ooit batterijen installeren. Dan hebben we drie vergelijkbare regelingen?

Heeft iemand daar ervaring mee? Of een tip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zou voorlopig het geld voor dat soort dingen in je zak houden zolang de salderingsregeling niet wordt afgebouwd en als dat gebeurd dan gaat het nog in stapjes. Je verdiend het gewoon niet terug en je netbeheerder heeft alleen maar voordeel. Tegen de tijd dat het wel interessant wordt is dat spul inmiddels hopeloos verouderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Draconian wat je altijd kan doen is twee strings naar de omvormer brengen en ze desgewenst bij de omvormer tot 1 string koppelt. Kan je een beetje testen.

Met in je achterhoofd dat solaredge "lekker veel panelen in een string" wil hebben zou ik voor 1 string gaan, maar gewoon lekker testen... :Y

@martijnvdhoek deze gelezen? teacher in "Het grote SolarEdge topic"

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 11-04-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
teacher schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:11:
@Draconian wat je altijd kan doen is twee strings naar de omvormer brengen en ze desgewenst bij de omvormer tot 1 string koppelt. Kan je een beetje testen.

Met in je achterhoofd dat solaredge "lekker veel panelen in een string" wil hebben zou ik voor 1 string gaan, maar gewoon lekker testen... :Y

Ik had nog een vraag aan je. Heeft twee panelen extra wel zin voor mij? Ik wek nu 4 a 5 dagen op. Woensdag tel ik niet mee want was pas 18:00 op 4 april in bedrijf. Maar extra panelen nemen is de energiemaatschappij spekken toch? Ik wek gemiddeld per dag nu 10 kWh teveel op. Dus wat hebben twee extra panelen dan voor zin? Zie foto van Eneco teruggave.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9xcexlX0H6qS6OZCvPW2vz4_gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMLTYeQKtBXKfA2qAPVoY97D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

calceolarius schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:51:
[...]

@Amarog @Ronald ik heb ook Modbus TCP aanstaan maar krijg geen data naar HomeAssistant via WiFi. Heb ergens gelezen dat die optie mogelijk met een firmware update verdwenen is.
Gisteren ook een tijd verkloot. Klopt wat je zegt:
https://community.openhab...-via-modbus-tcp/26290/143

they ended support for Modbus TCP over WiFi with latest firmware.

Bummer...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Draconian schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:39:
[...]

Ik had nog een vraag aan je. Heeft twee panelen extra wel zin voor mij? Ik wek nu 4 a 5 dagen op. Woensdag tel ik niet mee want was pas 18:00 op 4 april in bedrijf. Maar extra panelen nemen is de energiemaatschappij spekken toch? Ik wek gemiddeld per dag nu 10 kWh teveel op. Dus wat hebben twee extra panelen dan voor zin? Zie foto van Eneco teruggave.

[Afbeelding]
Ten eerste omdat dit je clipping verliezen zal beperken aan de kant met 7 panelen, je huidige installatie werkt niet optimaal.

Ten tweede moet je het terugleververgoeding topic lezen. Stel dat de 2 panelen 400 euro kosten en deze 2 panelen leveren 500kwh op. Deze 500kwh geeft je dit jaar 250 euro. 60% terug verdient in 1 jaar. Betere business cases zijn er niet.

Verder is het naar de toekomst toe ook beter. Meer elektrificatie en wanneer de salderingsregeling is afgeschaft heb je bij minder panelen minder momenten waarop je voor de hoofdprijs moet gaan inkopen. Zeker ook in de wintermaanden wanneer de warmtepomp in de ochtend aan de slag moet.

Dat gezegd hebbende, ga voor max wat op je huidige omvormer past !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dit ^
Verder staat het salderen en de financiële kant los van solaredge en is hier offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnvdhoek
  • Laatst online: 01-06-2022
teacher schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:11:

Ja dat is mooi! Alleen hoe zit het met prioritering? Als je ook een load balancer hebt die je instelt op alleen energie die 'over' is. Dat doen die producten van SolarEdge ook. Het zou mooi zijn als er een soort energie managementsysteem bestaat waarop je kan instellen dat bijvoorbeeld de auto voorrang heeft, daarna de boiler en als er daarna nog energie over is de batterijen.

Ben nu nog volop aan het terugleveren. Maar volgens mij is het verschil in prijs tussen wat je betaalt en wat je ontvangt voor terugleveren best groot. Als je met die energie warm water kan verwarmen dat anders met gas verwarmd zou worden kan dat best schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
simonhoi schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:26:
[...]

Ten eerste omdat dit je clipping verliezen zal beperken aan de kant met 7 panelen, je huidige installatie werkt niet optimaal.

Ten tweede moet je het terugleververgoeding topic lezen. Stel dat de 2 panelen 400 euro kosten en deze 2 panelen leveren 500kwh op. Deze 500kwh geeft je dit jaar 250 euro. 60% terug verdient in 1 jaar. Betere business cases zijn er niet.

Verder is het naar de toekomst toe ook beter. Meer elektrificatie en wanneer de salderingsregeling is afgeschaft heb je bij minder panelen minder momenten waarop je voor de hoofdprijs moet gaan inkopen. Zeker ook in de wintermaanden wanneer de warmtepomp in de ochtend aan de slag moet.

Dat gezegd hebbende, ga voor max wat op je huidige omvormer past !
Top. Bedankt. Net weer twee extra panelen met optimizers besteld bij de aannemer. Volgende week heeft hij wel een uurtje tijd. Is zo erbij geprikt onderaan en makkelijk bijkomen. Totaal straks 19 panelen. 10 achter en 9 voor,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

martijnvdhoek schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:04:
[...]

Ja dat is mooi! Alleen hoe zit het met prioritering? Als je ook een load balancer hebt die je instelt op alleen energie die 'over' is. Dat doen die producten van SolarEdge ook. Het zou mooi zijn als er een soort energie managementsysteem bestaat waarop je kan instellen dat bijvoorbeeld de auto voorrang heeft, daarna de boiler en als er daarna nog energie over is de batterijen.

Ben nu nog volop aan het terugleveren. Maar volgens mij is het verschil in prijs tussen wat je betaalt en wat je ontvangt voor terugleveren best groot. Als je met die energie warm water kan verwarmen dat anders met gas verwarmd zou worden kan dat best schelen.
Je maakt een kardinale denkfout: de salderingsrgeling! Alles wat je in jaar verbruikt wordt verrekend met je opwek. Als je 10kWh verbruikt per jaar en je 10kWh aan opwekvermogen hebt, streept dat gewoon met elkaar weg. Zolang de salderingsregeling nog bestaat heeft het geen enige nut om zoveel mogelijk eigenverbruik tijdens zonnige dagen te hebben. We leven hier nog niet in Belgie...

en hiermee sluiten we de salderingspraat af, daar zijn andere topics voor...

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 11-04-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Hier is de data van gisteren mooi weg in de SE app.

Modbus over TCP staat hier wel aan, ik zal de github instructies eens gaan volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat komt weer terug, even geduld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
dit is helaas offtopic

[ Voor 107% gewijzigd door teacher op 11-04-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De portal trekt al langzaam bij, nu hier inmiddels de laatste stand van 15:18 vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
Draconian schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:18:
[...]

Top. Bedankt. Net weer twee extra panelen met optimizers besteld bij de aannemer. Volgende week heeft hij wel een uurtje tijd. Is zo erbij geprikt onderaan en makkelijk bijkomen. Totaal straks 19 panelen. 10 achter en 9 voor,
Top, we zijn denk ik allen geïnteresseerd in de effecten van deze extra panelen en de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

dit is hier offtopic

[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 11-04-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Inmiddels is de portal hier weer actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
Vandaag heeft onze installatie voor het eerst gedraaid met volledige monitoring. Het was gelijk een mooie dag om grafieken te plotten. Hier in Maassluis in de ochtend wat lichte sluiterbewolking, vanaf een uur of 12 werd de sluier wat dikker maar er waren zeker goede schaduwen te zien. Lijkt mij een mooi uitgangspunt om een beeld te krijgen van ons systeem.

Trouwens een dikke duim omhoog voor de dame van SolarEdge support. Op zaterdag én zondag werd mijn mail gewoon beantwoord en is onze 2e hands SE5K (stond geregistreerd bij de vorige eigenaar) toegevoegd aan ons adres, dus binnen 3 dagen opgelost!

Wat opvalt is dat de 7 optimizers op het noordoosten flink aan het clippen zijn tot 11:00, wat al voorspeld was. Na 11:00 komen de rest geleidelijk in de zon. Hieronder heb ik de optimizer spanningsgrafieken per groepje zonnepanelen bij elkaar gezet, voor mij als leek geeft dat wat meer overzicht. Veel grafiekjes dus, ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CvMOsYHDOn-_peFcPfxDaUk0GI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVaMGUBxwwlcRQEJJ681doXw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ubmh9Lv872uceiB30WW42imwD-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzjgpwAAjgTIHMuvSKTosrhj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1prCBuoCLV5U7c0wCWiCK3SQLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtMH0KeCs4blH6oeLFIbgUbS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvKU0MVj_GWPMcMufmGeF1xesfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VAe4yNzPup74JldeRJfLjjG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euojOoo52QVNNKiyp_R35l-CVWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URB7SIxWw5E4Un4RqDdNOnZt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuqiUBwbKYjdq5lgY4kn4k5ZBfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZjSBFK0hRh23E4qYPdooER5b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVXPQaKFYMGo2uiVk9ADrabep2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l8JnJifpMGDds0uYQaR17MuH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGHO_i0Ttz3XJcf-dYd7yRY8op8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VcaOFnVdN0vgIOXCPVEab9og.png?f=fotoalbum_large

Even een recap, het zijn 20x 370Wp met P401 optimizers en een SE5K omvormer. Oost-noord oost, west-zuid-west. Panelen op de dakkapellen en uitbouw liggen op 5graden, op het schuine dak onder de dakkapellen op 40 graden.

De vermogensgrafiek is niet een echte mooie parabool, veel pieken en dalen. Dit systeem had waarschijnlijk veel baat gehad bij een SE5K voor korte strings. Nu dus de vraag, wat is zinvol om te doen @Ronald ? De kosten voor veranderingen die ik aanbreng kan ik niet verhalen bij een installateur want DIY. Zou de investering in een andere omvormer zichzelf terug verdienen door minder opbrengstverlies of zoals @teacher al zij leren leven met een sub optimaal systeem? Of zien jullie nog andere verbeterpunten? Wat mij trouwens ook opvalt is dat bij de logische weergaven de geleverde energie niet eens zo gek ver uit elkaar liggen. Zo leveren de slechtste panelen nog steeds net geen 1kWh en de beste 1,74kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@1wouterb ik bekijk teveel posts, dus heb niet scherp of je al simulaties gedaan hebt. Maar dat is de eerste stap naar je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
1wouterb schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:00:
Vandaag heeft onze installatie voor het eerst gedraaid met volledige monitoring. Het was gelijk een mooie dag om grafieken te plotten. Hier in Maassluis in de ochtend wat lichte sluiterbewolking, vanaf een uur of 12 werd de sluier wat dikker maar er waren zeker goede schaduwen te zien. Lijkt mij een mooi uitgangspunt om een beeld te krijgen van ons systeem.

Trouwens een dikke duim omhoog voor de dame van SolarEdge support. Op zaterdag én zondag werd mijn mail gewoon beantwoord en is onze 2e hands SE5K (stond geregistreerd bij de vorige eigenaar) toegevoegd aan ons adres, dus binnen 3 dagen opgelost!

Wat opvalt is dat de 7 optimizers op het noordoosten flink aan het clippen zijn tot 11:00, wat al voorspeld was. Na 11:00 komen de rest geleidelijk in de zon. Hieronder heb ik de optimizer spanningsgrafieken per groepje zonnepanelen bij elkaar gezet, voor mij als leek geeft dat wat meer overzicht. Veel grafiekjes dus, ben benieuwd naar jullie bevindingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even een recap, het zijn 20x 370Wp met P401 optimizers en een SE5K omvormer. Oost-noord oost, west-zuid-west. Panelen op de dakkapellen en uitbouw liggen op 5graden, op het schuine dak onder de dakkapellen op 40 graden.

De vermogensgrafiek is niet een echte mooie parabool, veel pieken en dalen. Dit systeem had waarschijnlijk veel baat gehad bij een SE5K voor korte strings. Nu dus de vraag, wat is zinvol om te doen @Ronald ? De kosten voor veranderingen die ik aanbreng kan ik niet verhalen bij een installateur want DIY. Zou de investering in een andere omvormer zichzelf terug verdienen door minder opbrengstverlies of zoals @teacher al zij leren leven met een sub optimaal systeem? Of zien jullie nog andere verbeterpunten? Wat mij trouwens ook opvalt is dat bij de logische weergaven de geleverde energie niet eens zo gek ver uit elkaar liggen. Zo leveren de slechtste panelen nog steeds net geen 1kWh en de beste 1,74kWh
Idd goed dat SE zo snel je overdracht geregeld heeft!

Verschil tussen 1 en 1,74 is 74%! Dat noem ik eigenlijk wel héél veel.

Voordeel van het zelf installeren is dat je geen marge op installatie hebt betaald. Hierdoor is het wisselen van de optimisers ook minder kostbaar.

Je zou namelijk 80v optimisers kunnen aanschaffen, ik denk dat dit een hoop zal oplossen. Maar zoals Ronald aangeeft kan je dit zelf analyseren in de designer. Je huidige optimisers raak je zo tweedehands kwijt, zijn erg gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zijn meerdere opties. Als de netspanning voldoende laag is is een SE5000H ook een optie. SE5K-RWB komt 2e hands niet langs... Zijn maar mondjesmaat uitgeleverd en is natuurlijk echt wel een specialiteit die heel bewust gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1wouterb
@Ronald Ik ga daar morgen eens goed voor zitten. Kijken wat een enkel fase omvormer doet, 3 fase korte string of 80V optimisers.

@simonhoi Het is toch vandaag weer bijna 3kWh voor die 3 paneeltjes op ONO op 40 graden. Het idee van die panelen daar was dat we al het dakoppervlak wilde benutten dat we beschikbaar hadden. En je hebt gelijk, ik kan die optimisers vast voor een prima prijs kwijt, heb ze ook voor een leuke prijs gekocht :) Ik ga eens simuleren en kijken wat 80v optimisers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:54

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Na de problemen met de app van zondag zijn de gegevens van zondag na 13:00 uur nog altijd niet terug. Iemand een idee of dit nog terug gaat komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Begrijp dat de omvormers echt een ramp zijn om te leveren atm. Vader van maat had er geen bij zijn levering zitten, maar stond wel op de bon. Misschien iemand nog meer geld geboden... :X Kan nu wachten tot... zeg het maar. Installateurs geven al aan dat nieuwe projecten naar nieuwe jaar gaan/moeten door deze leverproblemen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rtoo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:35:
Na de problemen met de app van zondag zijn de gegevens van zondag na 13:00 uur nog altijd niet terug. Iemand een idee of dit nog terug gaat komen?
Die komen zeker terug, maar niet bij iedereen tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
Heb even wat situaties gesimuleerd in Designer. Hierbij heb ik gekeken wat de winst is als ik óf de optimisers vervang óf de omvormer. Beide zou onzinnig zijn gezien de kosten die daarmee gemoeid zijn. Ik ga er even vanuit dat ik nog 35 euro voor de optimisers krijg op marktplaats en 350 euro voor de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36lSnB8A8fgvzQC0FVJPT4en150=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQttUPLgg3baE1F6Pcs1gHGB.png?f=fotoalbum_large

Het beste resultaat is dus de omvormer vervangen voor een enkelfase. Voor 820 euro levert me dat 240 kWh op. Niet echt een goed rendement.

Op mijn schuurdak heb ik nog plek voor 2 a 3 panelen. Als ik die op een micro omvormer zet bv een DS3 dan is dat een betere investering. Bij libra Energy koop ik nu een 390Wp voor 153 euro incl BTW. APsystems DS3 200 + 306 = 506 euro. Ik heb nog twee betonschansen om ze op te monteren. Komen dan op ZZO te liggen. Volgens PVGIS zou ik hier 810 kWh kunnen oogsten. Ik heb wat schaduw in de vroege ochtend en einde middag dus dat zal iets minder zijn maar veel meer dan de 240kWh als ik voor de enkelfase omvormer ga, en dat voor een veel lager bedrag :)

Moraal van het verhaal.. Lekker laten zoals het is en accepteren dat ik een kleine fuckup heb gemaakt bij het ontwerp. De panelen op de schuur gaan er komen, die zijn sowieso snel terugverdiend met de huidige teruglevertarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
1wouterb schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:37:
Heb even wat situaties gesimuleerd in Designer. Hierbij heb ik gekeken wat de winst is als ik óf de optimisers vervang óf de omvormer. Beide zou onzinnig zijn gezien de kosten die daarmee gemoeid zijn. Ik ga er even vanuit dat ik nog 35 euro voor de optimisers krijg op marktplaats en 350 euro voor de omvormer.

[Afbeelding]

Het beste resultaat is dus de omvormer vervangen voor een enkelfase. Voor 820 euro levert me dat 240 kWh op. Niet echt een goed rendement.

Op mijn schuurdak heb ik nog plek voor 2 a 3 panelen. Als ik die op een micro omvormer zet bv een DS3 dan is dat een betere investering. Bij libra Energy koop ik nu een 390Wp voor 153 euro incl BTW. APsystems DS3 200 + 306 = 506 euro. Ik heb nog twee betonschansen om ze op te monteren. Komen dan op ZZO te liggen. Volgens PVGIS zou ik hier 810 kWh kunnen oogsten. Ik heb wat schaduw in de vroege ochtend en einde middag dus dat zal iets minder zijn maar veel meer dan de 240kWh als ik voor de enkelfase omvormer ga, en dat voor een veel lager bedrag :)

Moraal van het verhaal.. Lekker laten zoals het is en accepteren dat ik een kleine fuckup heb gemaakt bij het ontwerp. De panelen op de schuur gaan er komen, die zijn sowieso snel terugverdiend met de huidige teruglevertarieven.
Ik heb nog wel een aantal opmerkingen. De ervaring is dat de designer het clipping verlies toch nog enigszins onderschat, je verlies kan dus groter zijn. En vergeet niet dat wanneer in de toekomst de salderingsregeling is afgebouwd je juist in de ochtend en avond extra productie wilt hebben omdat je anders duur moet gaan inkopen.

Ik zou in jouw situatie voor de lol die p401 optimisers op marktplaat zetten om af te tasten hoeveel euro je er voor zou kunnen krijgen. Die dingen zijn redelijk schaars, zo goed als nieuw dus misschien kan je er wel 45 euro voor krijgen. Er hoeft maar 1 gek te zijn.
Pagina: 1 ... 6 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.