PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nu heb ik in offertes de SE5k of SE6K staan en volgens mij maakt dat nog niet zo'n verschil, met name of mijn hoofd het kan verwerken dat er soms afgetopt kan worden.
Het belangrijkste waar ik over twijfel is dat ze nagenoeg allemaal de s440 optimizer adviseren. Vul ik dit echter zelf in SE designer in dan geeft hij aan dat ik ongeveer 13% tot 15% verlies (afhankelijk van de gekozen dakhoek). Nu twijfel ik of ik een configuratiefout maak, maar vanwege de 9 panelen die doorgaans de zon vangen en dan de andere, kom ik wss niet aan de benodigde spanning uit het rekenvoorbeeld van het tuinhuisje.
Met het gebruik van de s500b is dat opgelost. Klopt mijn denkwijze of maak ik ergens anders een fout?
[ Voor 5% gewijzigd door I-King op 12-04-2022 10:21 ]
Klinkt alsof je het bij het rechte end hebt.... Dakhoek: 3dbag
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Installateurs lijken gewoon niet (meer) te kijken naar de beste designs per situatie maar hoe ze toch kunnen leveren, want de meeste afnemers weten toch niet dat het minder goed functioneert. Hier was het ook “het systeem werkt toch!?”

Mijn boefje is liev!
Ben je hier niet beter af met 1 fase?
Of kan je nog een stuk of wat panelen bijleggen? Ook met de s500b zit je aan de omdergrens, zeker als er nog wat schaduw is.
[ Voor 67% gewijzigd door teacher op 12-04-2022 10:37 ]
Wise enough to play the fool
Ik heb straks 8 panelen op oost (2720wp) en 10 op west (3460wp) op een 1 fase 3000wp omvormer met 80v optimisers. Ok, ik ga misschien wat omvormer clipping krijgen maar niet veel vanwege veel schaduw. SE5k en SE6k lijken mij veel te ruim bemeten @I-King . Kijk wat de designer voor uitkomsten geeft!teacher schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:31:
2x9 oost west, steile dakhoek en 3 fase? Red alert!! 🚨
Ben je hier niet beter af met 1 fase?
Of kan je nog een stuk of wat panelen bijleggen? Ook met de s500b zit je aan de omdergrens, zeker als er nog wat schaduw is.
@mathijshooi Marktplaats is zeker een optie, vrees alleen voor beperkte vooruitgang van het systeem.
3 fase doet resp 6,22 MWh en 6,20 MWh. Opzich is 3 fase dan nog wel in 't voordeel bij belasting van de groepen overdag, het verschil is niet enorm.
Ik heb hierbij schaduw nog niet ingetekend (bomen), dus dat zal voor wat lagere opbrengst zorgen en nog sterker een voorkeur voor de 4k versie boven de 5k versie. Maar dat zal ik dan nog eens verder inkleuren.
Wat doe ik fout? Moet ik een dummy account reggen om deze tool te mogen/kunnen gebruiken? Zie hier meer mensen met "ik heb het even in designer gezet" maar hier komt het niet veel verder dan;
:fill(white):strip_exif()/f/image/KLCGFXB3VutrZ2mDQbV41cU8.png?f=user_large)
Neem aan dat je geen installateur hoeft te zijn?
Mijn boefje is liev!
Bij registratie (nieuw) account bedoel je? Want dat zal met huidige niet (meer) gaan verwacht ik?I-King schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:10:
Je kan aangeven dat je installateur bent en dan als 2e optie dat je een 'thuisinstallateur' bent of iets in die richting.
Mijn boefje is liev!
I-King schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:14:
Dat denk ik, durf ik niet te zeggen. Waar komt de link 'melden' op uit?
/f/image/rtHamcqDwbW9a3zxpGbD2zmG.png?f=fotoalbum_large)
Hierop. Hetzelfde scherm als dat ik ga kiezen voor "zelf-installateur" maar dan moet ik ook bedrijfsgegevens op gaan geven. Ik dacht dat die tool wat makkelijker te gebruiken is, maar men gebruikt hier dus fictieve bedrijfsgegevens?
Mijn boefje is liev!
Dat is beetje eigen risico ;-)1wouterb schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:16:
@Ronald Ik ga dat even checken in de praktijk. Kwestie van optimiser loskoppelen en een kabel ertussen. En wat denk jij van het ongeldige ontwerp uit Designer? Er zou dan 8510Wp achter de SE5K hangen met 3 panelen extra.
Let wel: je kan niet je monitoring e-mailadres gebruiken.JB schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:09:
Ik wil ook eens gaan spelen met designer maar ik weet nu weer waarom ik de vorige keer gestopt ben met pogen.
Wat doe ik fout? Moet ik een dummy account reggen om deze tool te mogen/kunnen gebruiken? Zie hier meer mensen met "ik heb het even in designer gezet" maar hier komt het niet veel verder dan;
[Afbeelding]
Neem aan dat je geen installateur hoeft te zijn?
Aanvullend op mijn bevindingen:I-King schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:02:
Vlot bevestigd wat ik al vermoedde! Ik heb 't idd in SE designer ingetekend en de 1 fase 5k is winnaar met 6,37 MWh, de 1 fase 4k 6,33 MWh.
3 fase doet resp 6,22 MWh en 6,20 MWh. Opzich is 3 fase dan nog wel in 't voordeel bij belasting van de groepen overdag, het verschil is niet enorm.
Ik heb hierbij schaduw nog niet ingetekend (bomen), dus dat zal voor wat lagere opbrengst zorgen en nog sterker een voorkeur voor de 4k versie boven de 5k versie. Maar dat zal ik dan nog eens verder inkleuren.
1 fase werkt wél in combinatie met de s440 volgens SE
3 fase 4k is ongeldig vanwege te hoge DC spanningen, melding kwam ik later pas tegen.
Met andere woorden, je kunt met de s440 aan de slag, maar dan wel alleen in combinatie met een 1-fase omvormer. 4k of 5k maakt dan niet (veel) uit.
Aanvullend, de s500b is niet leverbaar. Als ik 3-fase combineer met de oudere (verouderde?) p505 dan kom ik met 3-fase ook gewoon netjes uit.
Wat is dan het beste? 1-fase met s440 en iets hoger rendement, of 3-fase, gelijkere belasting van de fases, p505 die wat ouder is? Is dat nog ergens een nadeel?
[ Voor 14% gewijzigd door I-King op 12-04-2022 11:58 ]
Hangt van je schaduw patroon af. Op zich heb je met 9 panelen op 1 fase genoeg om de 400V te halen met 60V optimisers. Bij 3 fase gaat dit verhaal niet op, 720/60=12 panelen in de zon. Bij 80V kan het dus net met 9 panelen maar niet optimaal.I-King schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:45:
[...]
Aanvullend op mijn bevindingen:
1 fase werkt wél in combinatie met de s440 volgens SE
3 fase 4k is ongeldig vanwege te hoge DC spanningen, melding kwam ik later pas tegen.
Met andere woorden, je kunt met de s440 aan de slag, maar dan wel alleen in combinatie met een 1-fase omvormer. 4k of 5k maakt dan niet (veel) uit.
Aanvullend, de s500b is niet leverbaar. Als ik 3-fase combineer met de oudere (verouderde?) p505 dan kom ik met 3-fase ook gewoon netjes uit.
Wat is dan het beste? 1-fase met s440 en iets hoger rendement, of 3-fase, gelijkere belasting van de fases, p505 die wat ouder is? Is dat nog ergens een nadeel?
Speel dus zeker even met de bomen in de designer, en bedenk dat de designer vaak het clipping onderschat (dus misschien bomen wat groter dan in werkelijkheid tekenen?).
Echter krijg ik nergens de optie om te switchen van bekabeld naar wifi. (de huidige powerline adapter veroorzaakt storingen om het netwerk)
Ik had al een andere app gevonden voor installateurs, maar daarin kan ik mijn omvormer niet toevoegen. De originele installateur werkt ook niet echt mee. Zijn er nog andere opties? een factory reset of iets dergelijks?
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
correctteacher schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:17:
@mathijshooi drie fase is 750, dus minimaal (echt minimaal en zonder schaduw) 13.
In het menu kan je naar instellingen, en daar de wifi eerst "aanzetten". Daarna kan je hem configureren.Fiets schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:08:
Even een hele andere vraag. Nu hebben de vorige eigenaren van ons huis een SolarEdge HD3500 gekocht en die draait al een paar, echter wil ik nu switchen van de netwerk aansluiting naar gebruik WIFI. De antenne zit er al op.
Echter krijg ik nergens de optie om te switchen van bekabeld naar wifi. (de huidige powerline adapter veroorzaakt storingen om het netwerk)
Ik had al een andere app gevonden voor installateurs, maar daarin kan ik mijn omvormer niet toevoegen. De originele installateur werkt ook niet echt mee. Zijn er nog andere opties? een factory reset of iets dergelijks?
Ik ga ervan uit dat je omvormer nog een schermpje heeft:
Vanavond kan ik er weer bij om te proberen.
Heb je de setapp app?
Weet je hoe je adhoc een verbinding maakt?
(Qr code scannen op zijkant)
Eerst wifi aanzetten, dan configureren.
[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 12-04-2022 13:55 ]
Euhm, niet helemaal waar. Heb 1,5 jaar Noord + Zuid gehad op 2 strengen (2x10) met de P404.teacher schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:17:
@mathijshooi drie fase is 750, dus minimaal (echt minimaal en zonder schaduw) 13.
Ondanks dat noord uiteraard grotendeels in de schaduw lag; werkt het wel. Alleen met mistig weer had ie wat start problemen.
En noord deed vaak echt niet meer mee
Opbrengst (6300Wp) was toch nog een kleine 5000kWh.
Nu liggen de noord panelen op de overkapping /zuid achter het huis ivm plaatsing dakkapel. Levert wat meer op ook haha
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 12-04-2022 15:37 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Er zijn altijd uitzonderingen. Jij hebt natuurlijk wel 2 panelen extra. En heb je schaduw op je zuid panelen? En ze zullen zeker opbrengst hebben dus vanuit daar kan je niet zeggen of je clipping hebt. Daarvoor zou je van een zonnige dag je plotjes moeten posten.Crazy- schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:36:
[...]
Euhm, niet helemaal waar. Heb 1,5 jaar Noord + Zuid gehad op 2 strengen (2x10) met de P404.
Ondanks dat noord uiteraard grotendeels in de schaduw lag; werkt het wel. Alleen met mistig weer had ie wat start problemen.
En noord deed vaak echt niet meer mee
Opbrengst (6300Wp) was toch nog een kleine 5000kWh.
Nu liggen de noord panelen op de overkapping /zuid achter het huis ivm plaatsing dakkapel. Levert wat meer op ook haha
Fair enough. Ik doelde op 60v optimizers. Bij 80v kom je weg met 10-op-het-randje.Crazy- schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:36:
[...]
Euhm, niet helemaal waar. Heb 1,5 jaar Noord + Zuid gehad op 2 strengen (2x10) met de P404.
SE Designer gaf een ongeldig ontwerp in Nederland dus heb onze situatie ingetekend ergens in de omgeving van Brugge. In België is het ontwerp dus wel gewoon geldig dus ik waag het er maar op. Kan toch geen garantie claimen op de omvormer want 2e hands.
/f/image/YbU9Eob0EFXtMg58rz5eSDj5.png?f=fotoalbum_large)
Om een eerlijk vergelijk te kunnen maken heb ik ook op dit Belgische adres ons huidige systeem gesimuleerd. Met de extra panelen wordt ons hele systeem efficiënter.
Huidige 20 panelen 7400 Wp = 6020 kWh = 0,814
Met 24 panelen 8880 Wp = 7370 kWh = 0,830
Geen gedoe met optimisers of omvormers wisselen en dan heb ik het maar niet over de kosten. Nu voor een relatief kleine investering 1350 kWh extra uit ons systeem!
Nu nog ergens P401's zien te scoren
[ Voor 7% gewijzigd door 1wouterb op 12-04-2022 20:56 ]

Als alles up and running is komt er wel weer een update. En sowieso blijf ik hier wel even hangen want vind het reuze interessant allemaal.
Ik heb de set app, daarmee heb ik het eerder geprobeerd, maar daarmee kon ik de inverter niet toevoegen. Misschien omdat die aan een andere installateur is gekoppeld?teacher schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:53:
In dat geval:
Heb je de setapp app?
[YouTube: Verbinding maken met een geselecteerd Wi-Fi-netwerk met behulp van SetApp]
Het account als thuis installateur had ik wel, maar daarmee kan ik nu niet inloggen. Dat ga ik eerst maar eens proberen. Nu krijg ik de melding "User is not allowed to use SetApp", dat is al de eerste drempel :-P
Heeft ie ook keurig gedaan, kreeg ook een mailtje vanuit solaredge, volledige toegang.
Echter het enige wat ik nu wel zie (wat ik eerst niet zag) is het tabje met het uitroepteken, alerts.
In totaal 3 dingen bovenin mijn scherm, het rondje met het pijltje, panelenoverzicht en dus nu de alerts.
Wat gaat er nog niet goed?
Hoe bekijk je de portaal? Via je telefoon of tablet? Even vanaf een laptop of pc doen.NileZ_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:56:
Ik had mijn installateur gevraagd voor meer toegang in het portaal.
Heeft ie ook keurig gedaan, kreeg ook een mailtje vanuit solaredge, volledige toegang.
Echter het enige wat ik nu wel zie (wat ik eerst niet zag) is het tabje met het uitroepteken, alerts.
In totaal 3 dingen bovenin mijn scherm, het rondje met het pijltje, panelenoverzicht en dus nu de alerts.
[ Voor 5% gewijzigd door Fiets op 12-04-2022 22:23 ]
Dat zal ik ook eens proberen (aan de installateur vragen), het is alleen maar nodig om dat ene wifi vinkje aan te zetten in de opties...NileZ_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:56:
Ik had mijn installateur gevraagd voor meer toegang in het portaal.
Verdomd.. dat was het 😂. Dankje!Rouske schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:10:
[...]
Hoe bekijk je de portaal? Via je telefoon of tablet? Even vanaf een laptop of pc doen.
Je hebt een installers account? (Dus niet je monitoring account?) daarmee log je in op setapp. Klaar.Fiets schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:22:
Laptop en telefoon geprobeerd. Het aanmaken van het account lukt nu niet meer omdat ik de melding krijg dat het serienummer onjuist is (Ongeldig Serienummer). Dat is wel apart. Het komt direct van de sticker af.
Anders, nieuw installers account aanmaken, maar geen omvormer toevoegen.
Dat het zo simpel was.... Ik kan er op inloggen en koppelen. Eerst nog een tijdje updates installeren zo te zien.teacher schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:53:
[...]
Je hebt een installers account? (Dus niet je monitoring account?) daarmee log je in op setapp. Klaar.
Anders, nieuw installers account aanmaken, maar geen omvormer toevoegen.
Meer is beter! Anti niet-vol-leg-spijt1wouterb schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:12:
Ik ben er uit.. De SE5K ga ik naar Belgische normen overdimensioneren. We gaan dan van een kritische 20xP401 optimisers op oost west naar 24 optimisers P401. Waar het ook maar enigszins mogelijk is ligt er dan een paneel op ons dak. In totaal word er dan 8880 Wp aangesloten en is de omvormer 151% overgedimensioneerd, in NL max 135%.
SE Designer gaf een ongeldig ontwerp in Nederland dus heb onze situatie ingetekend ergens in de omgeving van Brugge. In België is het ontwerp dus wel gewoon geldig dus ik waag het er maar op. Kan toch geen garantie claimen op de omvormer want 2e hands.
[Afbeelding]
Om een eerlijk vergelijk te kunnen maken heb ik ook op dit Belgische adres ons huidige systeem gesimuleerd. Met de extra panelen wordt ons hele systeem efficiënter.
Huidige 20 panelen 7400 Wp = 6020 kWh = 0,814
Met 24 panelen 8880 Wp = 7370 kWh = 0,830
Geen gedoe met optimisers of omvormers wisselen en dan heb ik het maar niet over de kosten. Nu voor een relatief kleine investering 1350 kWh extra uit ons systeem!
Nu nog ergens P401's zien te scoren
Ik heb me hier nog niet eerder mee bezig gehouden. Monitoring app werkt prima. Online portaal is nu voor mij ook uitgebreider door de full Access. En de setapp heb ik nog nooit gebruikt.
Echter vroeg ik mij inderdaad laatst al even of hoe ik opnieuw verbinding zou moeten maken met de Wi-Fi als ik het netwerk wijzig in huis. Maar dit moet dus via de setapp?
Overigens, op display omvormers is het ook gedoe met heel vaak knopjes indrukken.
Zijn er nog hindernissen om zo'n installersaccount te maken? Ik zat al even te zoeken op de solardge website, maar vind het nog niet direct. Heeft op zich ook geen haast, maar begreep al wel uit eerdere berichten dat je een ander e-mailadres moet gebruiken?
De website logt mij nu in als systeemeigenaar.
Overigens heb je gelijk met dat geklooi met knopjes indrukken op displays. App werkt prima. Maar ik vraag me wel af of hoe de gemiddelde gebruiker iets simpels als Wi-Fi netwerk in kan stellen, als je daar een installersaccount voor aan moet maken.. Dat weet toch lang niet iedereen? Moet toch makkelijker kunnen als eigenaar?
https://www.solaredge.com...cation/wireless-gateway#/
Handig voor situaties waar omvormers op een plek hangen zonder bedraad netwerk.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Volledig installateur worden heeft in elk geval als eis de Basic/Advanced cursussen volgen in Edge Academy.
Die academy vind ik vast en zeker wel interessant dus misschien sowieso wel leuk om eens te bekijken. Maar als je elke keer de installateur nodig zou hebben voor iets als een veranderde Wi-Fi.. of desnoods overstap internetprovider.. dan lijkt me dat best omslachtig..
Dat je een eigenaar niet in allerlei settings laat rommelen daar valt nog wel iets voor te zeggen, maar zoiets basic als een Wi-Fi vind ik wel van een hele andere orde..
Als ik naast de omvormer ben ga ik eens proberen of het met mijn monitoringaccount/eigenaar lukt. 👍
Ik zit nu een beetje te kijken naar de overige producten via die link. En ik zie die energy meter, gebruiken jullie een losse meter om de opbrengt bij te houden? Ik heb er nu geen, maar wil er eigenlijk wel een plaatsen voor de warmtepomp en dan is het misschien ook wel leuk om een voor de zonnepanelen te hebben. Aan de andere kant.. mis het nog niet echt ofzo haha.
[ Voor 20% gewijzigd door NileZ_ op 13-04-2022 11:04 ]
Kan het bevestigen. Setapp werkt met een gewone niet installer account hier.Ronald schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:37:
Er zijn forumleden geweest die met hun gebruikers account op SetApp konden inloggen en zo dingen aanpassen. Kan het zelf niet testen... mijn account is zowel eindgebruiker als (volledig) installateur.
Volledig installateur worden heeft in elk geval als eis de Basic/Advanced cursussen volgen in Edge Academy.
Theo
Ik kreeg dat niet voor elkaar even gelden toen ik mijn wifi verbinding om wilde zetten naar UTP. Kon niet inloggen met m'n normale Solaredge account. Installateur is even langsgeweest om dit met zijn account aan te passen.xah5kiDe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:29:
[...]
Kan het bevestigen. Setapp werkt met een gewone niet installer account hier.
Inmiddels is alles in de app te zien (in logische weergave), de installateur heeft alles na een software update opnieuw laten koppelen (vanaf afstand) en nu wel 20 panelen en optimizer spanning op ~ 37,5VRonald schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:17:
@Ward85 3dbag.nl is goed genoeg ;-) Komt niet op de graad precies.
Okay 46V is geen best teken.
Optie 1 die je misschien zelf kan doen (Ik heb zelf een duaal eigenaren-installateurs account).
met de SetApp app verbinden met de omvormer; Inbedrijfstelling; Koppelen.
Installateur kan dit op afstand initiëren ;-)
Optie 2 er zitten 4 panelen niet aangesloten
(Wat zeer kwalijk zou zijn. De inbedrijfstelingprocedure omschreven in de installateurscursus van SolarEdge schrijft toch echt voor om de spanning van de string te meten... Als er panelen niet aangesloten zitten had dat op dat moment gezien moeten worden... En ik spreek uit ervaring... Ik had zelf een van mijn panelen niet op de optimizer aangesloten... En dat heb ik voor de inbedrijfstelling gewoon gecorrigeerd...)
🎉
Ja hier ook, laatste update 30 min geledenDraconian schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:55:
Bij jullie de servers van SolarEdge ook zo traag? Laatste update 53 minuten geleden. Via de Toonapp zie ik wel de realtime kWh.
Vanaf 10:00 vanochtend laatste update. Gaat weer lekker daar. Van de week hadden ze ook al gezeik.ds23man schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:08:
Hee, ik loop hier ook een uur achter.
maar daarom kwam ik ook hier
WIFI kun je aanpassen door met je app (als eindgebruiker) de QR code op de omvormer te scannen. Dan moet je ff de rode knop aantikken (staat op instructie op je telefoon) en dan kun je gewoon je WIFI settings aanpassen.NileZ_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:51:
Haha serieus? Dus ze hebben een bedrade gateway bedacht voor als het thuisnetwerk veranderd.. Haha ja waarom zou je de gebruiker ook gewoon de Wi-Fi laten aanpassen he.. lol.
Die academy vind ik vast en zeker wel interessant dus misschien sowieso wel leuk om eens te bekijken. Maar als je elke keer de installateur nodig zou hebben voor iets als een veranderde Wi-Fi.. of desnoods overstap internetprovider.. dan lijkt me dat best omslachtig..
Dat je een eigenaar niet in allerlei settings laat rommelen daar valt nog wel iets voor te zeggen, maar zoiets basic als een Wi-Fi vind ik wel van een hele andere orde..
Als ik naast de omvormer ben ga ik eens proberen of het met mijn monitoringaccount/eigenaar lukt. 👍
Schrok ook al... Zo weinig sinds vanochtend!?RodeStabilo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:25:
altijd eerst hier kijken. problemen liggen bijna altijd bij solaredge i.p.v bij jezelf thuis
maar daarom kwam ik ook hier

Mijn boefje is liev!
Ook kwam er 1 optimizer vanochtend niet online. Pas om 10:20 kreeg deze spanning. Waar kan dat aan liggen? Spanning is ook wel laag toch?
:strip_exif()/f/image/pMQgnmJ177x1g5SGXHWxjkeD.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal nu 19 panelen met P401 optimizers in 1 string op een SE5000H omvormer. 10 panelen op het zuiden en 9 op het noorden. Dus meeste komt uit de 10 panelen. De optimizer met slaapstoornis was 1 van de 9.
Nu functioneert module 12 wel normaal maar waarom pas vanaf 10:20?
Soort diepe slaapstand.
:strip_exif()/f/image/ZmQSZDlwA3kzdUA48j6DtZuT.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels geen problemen meer. Systeem was helemaal uit geweest vanwege twee extra panelen toevoegen maar ik zie nu dat het wel normaal opstart met de zon. Ik wacht nog steeds op de monteur om de twee panelen ook toe te voegen in de portal want ik zie ze nog niet.
[ Voor 75% gewijzigd door Draconian op 16-04-2022 07:34 ]
En dan systeem overnemen.... inclusief product garantie afhandeling. Hoop werk dus.
Situatie: Schuindak (ik denk 25 graden) op het westen. Inclusief BTW en montage € 8100,- .
Is dit een goede combi, en een redelijke prijs.
Dan nog ben ik beperkt ineens sinds de installatie door de monteur. Daarvoor kon ik wel alles maar nu zijn bepaald opties weg zoals koppelen. Heb twee nieuwe optimizers en panelen. Ook al log ik via de omvormer in op de lokale Wi-Fi zijn bepaalde opties ineens verdwenen. Drama. Twee panelen die nu niets doen omdat de monteur weinig tijd heeft.teacher schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:53:
In dat geval:
Heb je de setapp app?
[YouTube: Verbinding maken met een geselecteerd Wi-Fi-netwerk met behulp van SetApp]
Ik heb mijn bestelling (bij solar-bouwmarkt) begin Maart staan voor een 3-Fase SE7K. Ik kreeg te horen dat dit al uitgesteld is naar Mei en dacht ik zal via de chat bij Warmteservice.nl (andere aanbieder) eens vragen wat hun verwachting is. Hun geven aan September/Oktober.... Ik ben benieuwd of er wel gewoon langzaam omvormers binnen stromen of ligt het echt werkelijk stil tot die tijd??
Ik heb mijn 18 panelen gisteravond allemaal gelegd en aangesloten tot de omvormer.. zo zuur met dit weer dat ik ze niet kan gebruiken. Baal er echt van.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Al eens gekeken in het buitenland? Duitsland bv of een ander e.u. Land? Of marktplaats ?mvrooij schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:49:
Heeft er nog iemand interne connecties bij SolarEdge?
Ik heb mijn bestelling (bij solar-bouwmarkt) begin Maart staan voor een 3-Fase SE7K. Ik kreeg te horen dat dit al uitgesteld is naar Mei en dacht ik zal via de chat bij Warmteservice.nl (andere aanbieder) eens vragen wat hun verwachting is. Hun geven aan September/Oktober.... Ik ben benieuwd of er wel gewoon langzaam omvormers binnen stromen of ligt het echt werkelijk stil tot die tijd??
Ik heb mijn 18 panelen gisteravond allemaal gelegd en aangesloten tot de omvormer.. zo zuur met dit weer dat ik ze niet kan gebruiken. Baal er echt van.
Heb werkelijk alles gehad, overal moeten ze "nabestellen" en dan krijg je te horen dat het maanden gaat duren omdat er werkelijk niks is.vincent_1971 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:53:
[...]
Al eens gekeken in het buitenland? Duitsland bv of een ander e.u. Land? Of marktplaats ?
Ik twijfel om tijdelijk de optimzers er tussen uit te halen en bijv. een Goodwe 3 fase te bestellen. Stel het is echt niet leverbaar tot September dan zou dat echt zonde zijn en ik neem aan dat 2de hands een Goodwe nog prima verkoopt.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Voor gebruik van een solaredge omvormer hoef je geen optimizers te gebruiken. Persoonlijk zou ik een Goodwe kopen al dan niet via marktplaats. ( met 2 string aansluiting). Wellicht valt het allemaal wel mee qua verliezen. Gezien de weersverwachting verwacht ik een zeer goede opbrengst de komende maanden.mvrooij schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:02:
[...]
Heb werkelijk alles gehad, overal moeten ze "nabestellen" en dan krijg je te horen dat het maanden gaat duren omdat er werkelijk niks is.
Ik twijfel om tijdelijk de optimzers er tussen uit te halen en bijv. een Goodwe 3 fase te bestellen. Stel het is echt niet leverbaar tot September dan zou dat echt zonde zijn en ik neem aan dat 2de hands een Goodwe nog prima verkoopt.
[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 16-04-2022 11:51 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Waar dan? Ik heb heel marktplaats afgezocht maar heb nu 1 adres.Proton_ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:50:
@mvrooij misschien zijn twee 1fase omvormers wel verkrijgbaar? Marktplaats heeft voldoende SE 6k/7k omvormers.
Ik kan er daar vandaag 1 komen halen, nieuw, garantie met factuur voor 1700 incl. BTW. (Prijs is vanwege het feit dat hij hem eigenlijk met panelen en optimizers wil verkopen) Nadeel is dat ik 2 uur moet rijden maar ik heb het idee met het weer wat komen gaat en het terug lever tarief wat ik krijg dat het dit dubbel en dwars waard is. Wat zeggen jullie?
Ik dien hem wel gewoon zelf te registeren maar heb zelf een installateurs account dus dit lijkt mij geen probleem verder.
Nu zie ik dat deze installatie met momenten de 4K aan output aantikt. Ik begin me af te vragen of de omvormer dan eigenlijk niet een tikkie zwaarder had gemoeten.
Is dat een terechte gedachte ?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Theo
En waar haal je deze wijsheid vandaan?vincent_1971 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:21:
[...]
Voor gebruik van een solaredge omvormer hoef je geen optimizers te gebruiken.
Bij SolarEdge heb je de optimizers toch echt verplicht nodig! Of ben je het woordje 'niet' vergeten voor SolarEdge?
@Eurionair mijn set topt nu ook af en toe af, zie PVOutput link hier onder, maar hoog zomer gebeurd dat zeker niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 16-04-2022 16:27 ]
Vrijwel alles staat voor augustus-oktober nu aangegeven; bij Solaredge.mvrooij schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:49:
Heeft er nog iemand interne connecties bij SolarEdge?
Je ziet nog her en der nog enkele SE4k liggen.
Het is echt hopen dat het eerder gaat komen; maar reken er maar niet op
SolerEgde zonder optimizers? Sorry; maar dat is absoluut niet waar en onmogelijkvincent_1971 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:21:
[...]
Voor gebruik van een solaredge omvormer hoef je geen optimizers te gebruiken. Persoonlijk zou ik een Goodwe kopen al dan niet via marktplaats. ( met 2 string aansluiting). Wellicht valt het allemaal wel mee qua verliezen. Gezien de weersverwachting verwacht ik een zeer goede opbrengst de komende maanden.
Top, ik heb mijn bestelling geannuleerd en ben deze middag die andere weze halen voor paar 100 euro meer. Het is niet anders maar dan kan ik wel maandag gaan opwekken, vind het zo zuur om de panelen los te laten liggen en maanden te wachten. Je weet gewoon niet wanneer hij gaat komen namelijk.Crazy- schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:57:
[...]
Vrijwel alles staat voor augustus-oktober nu aangegeven; bij Solaredge.
Je ziet nog her en der nog enkele SE4k liggen.
Het is echt hopen dat het eerder gaat komen; maar reken er maar niet op
Nu zelf nog registreren bij Solaredge maar dat lijkt niet zo lastig te zijn.
Update: Zie dat ik nu 72 uur moet wachten.
Uw registratie op het SolarEdge Monitoring platform wacht op goedkeuring.
U zou binnen 72 uur de bevestiging van de registratie moeten ontvangen
[ Voor 12% gewijzigd door mvrooij op 16-04-2022 18:43 ]
Of de max er ruim boven ligt of niet is een kwestie van de grafiek doortrekken. Als ie al amper stijgt als ie aftopt ligt de piek maar net wat hoger.Eurionair schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:34:
@Proton_ Het was een gedachte omdat het hoogseizoen er nog aan moet komen en dat dit misschien regelmatig gaat gebeuren. Wat ik dan weer niet kan zien of de max nèt boven de 4K ligt of ruim erboven.
Maar wellicht over het hele jaar gezien zal het niet veel uitmaken.
Verder heb ik hier een O-W opstelling (7.8kWp op een SE6K) en momenteel raakt ie de 4.5k aan. Op een mooie dag in mei/juni zit ie max aan 5.0k. Als ik dat doortrek met jouw opstelling zou dat 1 a 2 kWh op een mooie dag schelen. Over het geheel gezien zal dat dus maar een heel klein percentage zijn. Ik zou me er niet al te druk over maken.
[removed]
Hoe krijg je eigenlijk het voltage in pvoutput?Rouske schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:25:
[...]
En waar haal je deze wijsheid vandaan?
Bij SolarEdge heb je de optimizers toch echt verplicht nodig! Of ben je het woordje 'niet' vergeten voor SolarEdge?
@Eurionair mijn set topt nu ook af en toe af, zie PVOutput link hier onder, maar hoog zomer gebeurd dat zeker niet.
*Energy Disabled
Use SolarEdge 15-minute energy. This will disable SolarEdge temperature and voltage
*Temperature Enabled
Use SolarEdge temperature. This will disable weather station temperature
*Voltage DC
Use SolarEdge voltage data
Verder heb ik ook deze er in staan:
*Extended v7 acCurrent
Additional data to map to extended data v7
*Extended v8 acVoltage
Additional data to map to extended data v8
*Extended v9 acFrequency
Additional data to map to extended data v9
Kan dat aftoppen kwaad?
Dit is er eentje van gisteren, dag opbrengst 45kWh.

Of het goed is voor jouw bloeddruk is een tweede
Hmm, bij mij is voltage en temperatuur greyed out.Rouske schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:37:
@mathijshooi in PVOutput naar Settings, daarna Edit van je systeem, daar staat onder kopje Automatic Uploads het bij mij als volgt (ik ben donateur):
*Energy Disabled
Use SolarEdge 15-minute energy. This will disable SolarEdge temperature and voltage
*Temperature Enabled
Use SolarEdge temperature. This will disable weather station temperature
*Voltage DC
Use SolarEdge voltage data
Verder heb ik ook deze er in staan:
*Extended v7 acCurrent
Additional data to map to extended data v7
*Extended v8 acVoltage
Additional data to map to extended data v8
*Extended v9 acFrequency
Additional data to map to extended data v9
Dan zijn namelijk die zinnen er onder van toepassing.
Let er wel op: Als je *Energy op disabled zet, krijg je verschil in kWh waarden in PVOutput t.o.v. de SolarEdge portaal waarden...
[ Voor 27% gewijzigd door Rouske op 17-04-2022 17:35 ]
Gisteren panelen geplaatst bij m’n zus/zwager:
5x 450Wp München Solar (oost)
4x 450Wp + 1x 375Wp München Solar (west)
Alles met P505 & SE2200 (conform SE designer)
Rond half 1 de boel gestart, beetje rond 2400-2500Watt productie.
Vanmorgen bericht: in de meterkast de automaat uitgevallen.
Vandaag even naar langs gegaan. Eerst maar eens aangezet, omvormer start prima. Echter DC blijft 0Vdc.
Kabels los , meting : 10,28Vdc. Prima dus….
Kabels aan de omvormer & in de kast gemeten 0Vdc
Via de portal wel data uit kunnen lezen. Rond 15:45 gistermiddag uitgevallen. 6,5kWh opgewekt. Piek rond start 2500Watt ; dalende naar 2000-1900Watt rond 15:30/15:45 en toen floep alles uit…
5 optimizers (oost) lage spanning. De andere 5 prima rond 60-75Vdc
Alles voor de zekerheid nagelopen:
- Panelen max. 10A/Ioc
- Voc 43,5
- optimizers maximaal 14Ioc & 80Voc
Dinsdag maar garantie aanvraag vrees ik….
[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 17-04-2022 19:12 ]
Conform de Designer : nee; 143%. hooguit zal er clipping optreden. Volle oost-west op de 35° dak (schuurtje). Volle opbrengst onmogelijk. SE2200 is Max 4400Wp. STCRouske schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:57:
Was/is de SE2200 niet net te klein voor dit geweld?
Verder was de piek al geweest (lees; tijden opstarten uurtje rond 2500Watt gewandeld daarna rustig teruggezakt naar 2000watt tot dat ie uitviel
Kan je iets bij de alerts vinden?
Hmm andere groep; vraag mij af of dat uit gaat maken: met name omdat ik 0Vdc meet zodra ik de panelen aansluit op de omvormer. (Waarbij ik dus 10Vdc meet op de DC kabels)teacher schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:58:
Je zou de omvormer nog om kunnen prikken op een andere groep.
Kan je iets bij de alerts vinden?
Qua alerts ook niets… echt plop. Uit het niets.
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 17-04-2022 22:06 ]
Als dat meten aan de binnenkant van de omvormer op de DC aansluitingen is met de DC switch off, dan zou ik zeggen dat je connectoren van de kabel geen contact meer maken met de connectoren van de omvormer... zitten de pennen in de connectoren diep genoeg er in geduwd (tegen het einde)? Omdat je met het meten van de kabels wel spanning hebt.Crazy- schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:05:
[...]
Hmm andere groep; vraag mij af of dat uit gaat maken: met name omdat ik 0Vdc meet zodra ik de panelen aansluit op de omvormer. (Waarbij ik dus 10Vdc meet op de DC kabels)
Qua alerts ook niets… echt plop. Uit het niets.
Omdat je automaat ook afschakelt zou het een slechte connector kunnen zijn. Dat je 10V meet wil nog niet zeggen de verbindingen goed zijn. Ik zou je zelf aangebrachte MC4 stekkers eens los halen/vast zetten. Trek flink aan de draad terwijl je de stekker vasthoudt.Crazy- schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:08:
Oei,m; ben bang voor een gevalletje garantie?
Gisteren panelen geplaatst bij m’n zus/zwager:
5x 450Wp München Solar (oost)
4x 450Wp + 1x 375Wp München Solar (west)
Alles met P505 & SE2200 (conform SE designer)
Rond half 1 de boel gestart, beetje rond 2400-2500Watt productie.
Vanmorgen bericht: in de meterkast de automaat uitgevallen.
Vandaag even naar langs gegaan. Eerst maar eens aangezet, omvormer start prima. Echter DC blijft 0Vdc.
Kabels los , meting : 10,28Vdc. Prima dus….
Kabels aan de omvormer & in de kast gemeten 0Vdc
Via de portal wel data uit kunnen lezen. Rond 15:45 gistermiddag uitgevallen. 6,5kWh opgewekt. Piek rond start 2500Watt ; dalende naar 2000-1900Watt rond 15:30/15:45 en toen floep alles uit…
5 optimizers (oost) lage spanning. De andere 5 prima rond 60-75Vdc
Alles voor de zekerheid nagelopen:
- Panelen max. 10A/Ioc
- Voc 43,5
- optimizers maximaal 14Ioc & 80Voc
Dinsdag maar garantie aanvraag vrees ik….
Die van de optimizers zou ik wel vertrouwen.
Theo
Heeft verder niets met het uitvallen te maken...
Theo
Hm best stom. Niet aan gedacht… zal in ieder geval die bij de omvormer even controleren; heb vandaag geen tijd om onder de panelen te checken helaas.xah5kiDe schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:49:
[...]
Omdat je automaat ook afschakelt zou het een slechte connector kunnen zijn. Dat je 10V meet wil nog niet zeggen de verbindingen goed zijn. Ik zou je zelf aangebrachte MC4 stekkers eens los halen/vast zetten. Trek flink aan de draad terwijl je de stekker vasthoudt.
Die van de optimizers zou ik wel vertrouwen.
conform alle specs, minimale eisen & zelfs de designer ... mag het geen issue zijnxah5kiDe schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:56:
5 panelen op oost en west is overigens wel erg weinig. Dan moet elke optimizer nominaal 80V leveren. Dan is er geen marge meer voor schaduw. Was een dual string omvormer hier niet beter geweest?
Heeft verder niets met het uitvallen te maken...
Edit:
Net even kabels gecontroleerd; prima in orde.
Kabels aangesloten aan de omvormer connectors & even de binnenkabel losgeschroefd en gecheckt: 10,27Vdc
Kabels weer aan de printplaat, beide connectors aangesloten: 0,27Vdc,
1 van de kabels aan de omvormer & 1 los: 10,27Vdc
Ben even out of options.
[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 18-04-2022 10:23 ]
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.