Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 07:23

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Goedemorgen,

graag zou ik wat advies krijgen over onderstaande situatie.

We hebben een voorstel gekregen voor uitbreiding van onze zonnepanelen.
situatie nu:
6x canadian solar 360wp oost 85graden
6x canadian solar 360wp west 265graden
dakhelling 35graden
dit op een se3680 omvormer met p401 optimizers ivm schaduw schoorsteen

doel is om dit uit te breiden naar:
10x canadian solar 360wp oost 85graden S440 optimizers
12x canadian solar 360wp west 265graden P401 optimizers

installateur wil graag een 2e se3680 omvormer ophangen.

onze vragen;
-als ik alles in designer invoer en ik blijf op 1 omvormer zitten kom ik op 1.67% clip verlies. dit lijkt mij weinig maar kan dit kloppen? zo ja is het dan raadzaam om deze gewoon zo te laten en alles hier op aan te sluiten?
-zou het slim zijn om de omvormer om te ruilen voor een se4000, dan komt het clippen op 0.74% uit
-of toch het advies volgen voor de 2e se3680
-als ik de tabel voor de optimizers goed gelezen heb kan ik deze P en S combineren, dit klopt toch?

alvast hartelijk dank voor de input!
Remco

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 21:33
stoner1978 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:42:
Goedemorgen,

graag zou ik wat advies krijgen over onderstaande situatie.

We hebben een voorstel gekregen voor uitbreiding van onze zonnepanelen.
situatie nu:
6x canadian solar 360wp oost 85graden
6x canadian solar 360wp west 265graden
dakhelling 35graden
dit op een se3680 omvormer met p401 optimizers ivm schaduw schoorsteen

doel is om dit uit te breiden naar:
10x canadian solar 360wp oost 85graden S440 optimizers
12x canadian solar 360wp west 265graden P401 optimizers

installateur wil graag een 2e se3680 omvormer ophangen.

onze vragen;
-als ik alles in designer invoer en ik blijf op 1 omvormer zitten kom ik op 1.67% clip verlies. dit lijkt mij weinig maar kan dit kloppen? zo ja is het dan raadzaam om deze gewoon zo te laten en alles hier op aan te sluiten?
-zou het slim zijn om de omvormer om te ruilen voor een se4000, dan komt het clippen op 0.74% uit
-of toch het advies volgen voor de 2e se3680
-als ik de tabel voor de optimizers goed gelezen heb kan ik deze P en S combineren, dit klopt toch?

alvast hartelijk dank voor de input!
Remco
Ik zou zeker geen tweede omvormer doen want dan heb je 2 installaties die niet optimaal werken. De huidige 6 panelen per kant zijn al te weinig eigenlijk namelijk.

En of je de omvormer wilt vervangen is een financiële afweging. Je zou je huidige nu alvast als proef op marktplaats kunnen zetten om te kijken wat je er eventueel nog voor zou kunnen krijgen. Dan kan je uitrekenen hoeveel jaar het duurt om die delta in clipping verlies goed te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:01
Ik neem aan dat ze dan alles van oost op de ene omvormer zetten en alles van west op de 2e omvormer. Dan heb je toch 2 goed werkende situaties lijkt mij. Alles op 1 lijkt me wel heel erg aftoppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
OK, eindelijk een offerte binnen van een installateur die op een licht hellend PVC-dak wil installeren...

Voorzijde: (Op ZZO, dakhoek 16 gr) 11 panelen Phono Solar Technology Co. Ltd., PS370M4H-20/UH
TwinPlus
Achterzijde: (plat, 69 gr/249 gr O/W opstelling) Phono Solar Technology Co. Ltd., PS400M1-24/TH
TwinPlus

1 string, 15 optimizers (S500B) en omvormer SE5K.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ifqs-vyMhqFpEiXHhTz2_gTKgVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AHFQUIrv6dwQM4xsm7QYBs3H.png?f=fotoalbum_large

Met al jullie ervaring en expertise, snijdt dit een beetje hout?

Ik schrik wel een beetje van de prijs, maar dat is wellicht ook de prijs die ik moet betalen voor installatiematerialen t.b.v. bevestigingssysteem hellend PVC-dak. Dat is nog wel een dingetje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ik kan me lastig een voorstelling maken van de opstelling overigens. Komen de groepen panelen tegelijk in het licht of worden ze apart beschenen? Want s500b is 80v (minimaal 14 in een string), waarvan 11 aan de ene kant (is daar nog schaduw?) en een klein groepje van 4 aan de andere kant? Clipping alert! Vraag de designer uitdraai.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 09:01
@stoner1978 is dat niet het systeem wat ik al eens doorgerekend had? Situatie+ voorstel komt nogal bekend voor

Je berekeningen in designer kunnen echt heel goed kloppen.

Verder kan ik weinig zeggen over of het voorstel van de installateur klopt... Daarvoor moet bekend zijn hoe alles aangesloten zou worden.

Als dit het systeem is wat ik denk dat het is is voor mij vrij aannemelijk dat de installateur de ballen snapt van Solaredge...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jaro431 wat je systeem uit Solaredge designer will zien is het opbrengst verlies diagram.

Kans dat het in de simulatie meevalt met slechts 2+2 panelen die onderhevig zouden kunnen zijn aan productie beperking... Maar het is een voorstel wat voor mij de rode vlaggen uit gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 07:23

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Goedemorgen en bedankt voor de reacties!

@mathijshooi ben al even aan het kijken op marktplaats. maar denk dat ik gewoon de 2e omvormer laat ophangen.

@Rouske elke kant een eigen omvormer was ook het plan. alles moet toch even los zodat alles iets efficiënter neergelegd moet worden, anders past het niet.

@Ronald ik denk dat je een ander systeem in gedachten hebt. heb hier mijn systeem nog nooit gepost. Zoals hierboven aangegeven worden het 2 losse systemen. 1 op oost met 10 panelen en 1 op west met 12 panelen. door al het gespeel in Designer raakte ik steeds meer overtuigd dat het ook met 1 omvormer moet kunnen.

Groet Remco

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
teacher schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:00:
Ik kan me lastig een voorstelling maken van de opstelling overigens. Komen de groepen panelen tegelijk in het licht of worden ze apart beschenen? Want s500b is 80v (minimaal 14 in een string), waarvan 11 aan de ene kant (is daar nog schaduw?) en een klein groepje van 4 aan de andere kant? Clipping alert! Vraag de designer uitdraai.
Thanks, dit geeft al wat meer inzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GYZ94_98t_Y5P9DUjeeSZmjgSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b4rE0rHzjp2oVXF6kshCI8S7.png?f=user_large
De 4 aan de andere kant zijn ook iets ander type / grootte, begrijp ik. Er is daar niet echt schaduw omdat ze al wat naar achteren worden geplaatst.

Ik heb wel een designer-rapport, maar daar staat inderdaad niets over clipping. Aan de andere kant, over hoeveel potentiële verliezen hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Ronald schreef op woensdag 20 april 2022 @ 00:35:
@jaro431 wat je systeem uit Solaredge designer will zien is het opbrengst verlies diagram.

Kans dat het in de simulatie meevalt met slechts 2+2 panelen die onderhevig zouden kunnen zijn aan productie beperking... Maar het is een voorstel wat voor mij de rode vlaggen uit gaan.
Deze bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A4aVRLihH-vqXMYcHnXCGszES0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/javGVgDvaTkVGlnIUGiK25O2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
ah, ik snap nu de opstelling. Dit is ok; want weinig verschil in hoek / graden tussen de panelen en ze worden wel tegelijk beschenen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
teacher schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:15:
ah, ik snap nu de opstelling. Dit is ok; want weinig verschil in hoek / graden tussen de panelen en ze worden wel tegelijk beschenen. :Y
Dank, wat een heerlijk topic om dit te kunnen laten toetsen door de ervaringsdeskindigen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja die. Wel wat clipping dus. Als het vroeg of laat is op de dag en de zon maar beperkt op de 11 panelen valt, zullen de 2 op oost of de 2 op west wat beperkt worden in productie.

In dit geval te accepteren. Naar micro's kan heel goed duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
stoner1978 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:39:

@Ronald ik denk dat je een ander systeem in gedachten hebt. heb hier mijn systeem nog nooit gepost. Zoals hierboven aangegeven worden het 2 losse systemen. 1 op oost met 10 panelen en 1 op west met 12 panelen. door al het gespeel in Designer raakte ik steeds meer overtuigd dat het ook met 1 omvormer moet kunnen.

Groet Remco
Het kan ook zeker op 1 omvormer. De 4kW is de betere keuze, maar met de 3.6 kost het je geen extra omvormer.

Nieuwe 4.0 plaatsen en de 3.6 op marktplaats? Schaarste op moment, dus lijkt relatief veel op te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiborkjell
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-02-2024
Hi, ik heb een vraag over het maximale vermogen dat een optimzer aan kan.
Mijn ouders hebben Sunpower 395Wp zonnepanelen met P485 optimizers, en een van die panelen had een piekvermogen van 507W volgens de SolarEdge monitor. De P485 mag maximaal panelen met een nominaal DC ingangsvermogen van 485W (+ 5% = 509W).

Weet iemand wat de risico's zijn als de panelen te veel vermogen leveren? Ik heb dat paneel ook al een keer op >520W gezien, maar was toen helaas vergeten een schermafbeelding te nemen.

Ik vermoed dat het te maken heeft met weerspiegeling van het licht, alle huizen in de wijk hebben namelijk dakpannen met glansafwerking en op de zolder (onder het paneel dat >500W deed) kun je ook vrij duidelijk de weerspiegeling van het licht door al die dakpannen zien.

Het bedrijf dat de zonnepanelen geplaatst heeft had contact opgenomen met SolarEdge en die zeiden dat het monitor systeem soms verkeerde waardes geeft, en dat ze niet denken dat dat paneel daadwerkelijk zoveel energie heeft opgewekt.

Volgens de slimme meter piekte het netto terugleveren die dag echter naar 8.1 kW terwijl we slechts 7.11 kWp op het dak hebben liggen in verschillende richtingen (6 ZO, 10 ZW en 2NO, hoek is 13 of 22 graden). We hebben een SE8K omvormer (ivm toekomstige uitbereiding van de panelen) dus 8kW terugleveren is mogelijk als de panelen inderdaad gemiddeld 450W produceerde.

Het weer was die dag in de ochtend bewolkt (waardoor de panelen redelijk koud waren) en rond 11-12u begon ineens de zon fel te schijnen met nog een grote witte wolk in het zuidoosten (extra indirect zonlicht).

Alhoewel het vermogen flink boven het nominale DC-ingangsvermogen zat waren de ingangsspanning (67.75V) en stroomsterkte (7.49A) wel ruim binnen de limieten van de optimizer. Zijn er nog andere dingen die problemen kunnen geven wanneer de zonnepanelen te veel vermogen geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-iHICZmY6dEKtYNa2gGCWfaw8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CcWzEJ2FJNzWxUnTdhcnmcNF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBELDH5mDCZecGo2i13IGna1ywo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/leIc9C8CXX9dEoNfiArx6SvX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Onlangs is er een nieuwbouw huurwoning opgeleverd aan mijn broertje. Er hangt een SolarEdge SE3680H in zijn technische ruimte, maar hij heeft geen flauw idee hoeveel panelen hij nou heeft. Hoe kan hij het makkelijkste achterhalen wat hij heeft en wat hij opwekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Panelen tellen?
Als het er een met een scherm is:
Schermpje wakker maken, zien hoeveel optimizers er zijn: p_ok xx/xx

Als het een setapp (zonder schermpje) is: met de mysolaredge app de qr code op de zijkant scannen en de info aflezen.

Je zou (via woningbouw) de installateur (of beheerder bij de woningbouw) kunnen achterhalen en een monitoring account kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:59

Crazy-

Best life ever

Tiborkjell schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:03:
Hi, ik heb een vraag over het maximale vermogen dat een optimzer aan kan.
Mijn ouders hebben Sunpower 395Wp zonnepanelen met P485 optimizers, en een van die panelen had een piekvermogen van 507W volgens de SolarEdge monitor. De P485 mag maximaal panelen met een nominaal DC ingangsvermogen van 485W (+ 5% = 509W).

Weet iemand wat de risico's zijn als de panelen te veel vermogen leveren? Ik heb dat paneel ook al een keer op >520W gezien, maar was toen helaas vergeten een schermafbeelding te nemen.

Ik vermoed dat het te maken heeft met weerspiegeling van het licht, alle huizen in de wijk hebben namelijk dakpannen met glansafwerking en op de zolder (onder het paneel dat >500W deed) kun je ook vrij duidelijk de weerspiegeling van het licht door al die dakpannen zien.

Het bedrijf dat de zonnepanelen geplaatst heeft had contact opgenomen met SolarEdge en die zeiden dat het monitor systeem soms verkeerde waardes geeft, en dat ze niet denken dat dat paneel daadwerkelijk zoveel energie heeft opgewekt.

Volgens de slimme meter piekte het netto terugleveren die dag echter naar 8.1 kW terwijl we slechts 7.11 kWp op het dak hebben liggen in verschillende richtingen (6 ZO, 10 ZW en 2NO, hoek is 13 of 22 graden). We hebben een SE8K omvormer (ivm toekomstige uitbereiding van de panelen) dus 8kW terugleveren is mogelijk als de panelen inderdaad gemiddeld 450W produceerde.

Het weer was die dag in de ochtend bewolkt (waardoor de panelen redelijk koud waren) en rond 11-12u begon ineens de zon fel te schijnen met nog een grote witte wolk in het zuidoosten (extra indirect zonlicht).

Alhoewel het vermogen flink boven het nominale DC-ingangsvermogen zat waren de ingangsspanning (67.75V) en stroomsterkte (7.49A) wel ruim binnen de limieten van de optimizer. Zijn er nog andere dingen die problemen kunnen geven wanneer de zonnepanelen te veel vermogen geven?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
P485 is juist hiervoor; deze kan maximaal 11A (Isc) en 125Vdc (Voc)

En daar zit de crux: de piekbelasting (Isc & Voc) van het paneel vallen ruim binnen de limieten.

Totaal geen issue. Zeker niet kortstondig (combinatie instraling & temperatuur buiten)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:01
@Tiborkjell zorg dat je ouders de volledige rechten krijgen op de monitoring portaal (via installateur), dan kan je de optimizer grafieken zien en meer duidelijkheid krijgen of het kortstondige pieken zijn of dat de panelen (door de extra reflecties) echt stukken meer opwekken.
Sunpower 395Wp zonnepanelen met P485 optimizers, dat zit dus ruimschoots binnen de specs van de optimizers, dat de panelen vervolgens 500+W opwekken door extra reflecties is wel heel uitzonderlijk!
Ik denk niet dat het foutieve waarden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 20-04-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Een korte update over mijn problematische SE installatie:

Via de support heb ik nu volledige toegang, dus ik kan grafiekjes maken om te zien hoe ernstig de clipping is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axOyYygmsrPqhqAfUVo-WnGUGxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/107RNm6b7tgnLAh0yBXuRy3Q.png?f=fotoalbum_large

Nu nog de installateur zo ver krijgen dat hij het probleem ook erkent en er wat aan gaat doen.
Is het mogelijk om in te schatten hoeveel procent opbrengst ik op zo'n dag als in het plaatje misloop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Stevie-P schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:26:
Een korte update over mijn problematische SE installatie:

Via de support heb ik nu volledige toegang, dus ik kan grafiekjes maken om te zien hoe ernstig de clipping is.

[Afbeelding]

Nu nog de installateur zo ver krijgen dat hij het probleem ook erkent en er wat aan gaat doen.
Is het mogelijk om in te schatten hoeveel procent opbrengst ik op zo'n dag als in het plaatje misloop?
Wow, we hebben wel een winnaar denk ik! Nog nooit zoveel clipping gezien!

Heb je ook de grafiek met wattage per optimiser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
mathijshooi schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:52:
[...]

Vermogensgrafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0xjskeLzkgqppk-bEjc_ZkXPko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0u03AwHSm170TGS00I5AasbD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Stevie-P zowel oost als west worden 4 uur lang geremd, waarbij met dit weer de piek boven de 270W per paneel zou moeten liggen, gemiddeld zo'n 150-200 watt meer dan nu.
Dus 8 panelen * 4 uur * 150 watt = 5 kWh dat je ongeveer misloopt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 09:51
mathijshooi schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:52:
[...]

Is dat zo dramatisch dan? Als er even een wolk voor de zon komt krijg je dat toch ook? Ik heb er niet zoveel verstand van uiteraard. Gisteren had ik 34,7 kWh opgewekt met 19 panelen waarvan er 9 aan de andere kant van het dak liggen en 50% minder opbouwen dan de andere 10. Dan zie je ook rond een uurtje of 15 uur dat de zon op de andere 9 panelen terecht komt.

Wel een nadeel merk ik want ik kom nooit boven de 3,5 kWh. Twee vlakken. Voordeel dat ik tot 21:00 in de avond weer met de andere 9 panelen nog opbouw. Dus de eindstreep blijft hetzelfde denk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyUfS9Fjz49kDCnUG1aUlkDeHEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcSQLSwYUQNh33Y2WBYMrmlq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Draconian op 21-04-2022 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
Draconian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:41:
[...]

Is dat zo dramatisch dan? Als er even een wolk voor de zon komt krijg je dat toch ook? Ik heb er niet zoveel verstand van uiteraard. Gisteren had ik 34,7 kWh opgewekt met 19 panelen waarvan er 9 aan de andere kant van het dak liggen en 50% minder opbouwen dan de andere 10. Dan zie je ook rond een uurtje of 15 uur dat de zon op de andere 9 panelen terecht komt.

Wel een nadeel merk ik want ik kom nooit boven de 3,5 kWh. Twee vlakken. Voordeel dat ik tot 21:00 in de avond weer met de andere 9 panelen nog opbouw. Dus de eindstreep blijft hetzelfde denk.

[Afbeelding]
Jouw optimisers komen maar sporadisch op de 60V, dus dat is geen clipping en dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Dit is ongeveer wat je mist volgens mijn bierviltje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC7uvs-e0QZe4GLQAn5sLyLTdVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ByeFopWk0yMGYNtiXSoYR9Rg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

mathijshooi schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:55:
[...]
Dit is ongeveer wat je mist volgens mij bierviltje.
[Afbeelding]
Ik denk meer; oost zal om 09:00 al 210W+ doen. Zie de sprong om 8:10.
Maar @Stevie-P zou een thomasberger.be/pv/pvcalc/ kunnen invullen. Die komt met wat aannames op ca 5 Wh/Wp clear sky opbrengst zonder schaduw, 14 kWh voor het geheel dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 21-04-2022 13:32 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Nog 1 vraag:
De enige manier om deze clipping tegen te gaan is door meer optimizers en panelen te leggen toch?
Want er bestaan geen optimizers die een hogere spanning leveren dan de huidige (p505)
en geen omvormer die een lagere stringspanning behoeft dan de huidige (HD 2200 wave).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

...ja.
Er zijn nog wel wat theoretische experimenten mogelijk (een 100V 8A labvoeding kan helpen, ik geloof er niets van dat de optimizers met elkaar iets afstemmen) en een stringomvormer kan ook, maar meer panelen is altijd een goed idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:16:
[...]

Ik denk meer; oost zal om 09:00 al 210W+ doen. Zie de sprong om 8:10.
Maar @Stevie-P zou een thomasberger.be/pv/pvcalc/ kunnen invullen. Die komt met wat aannames op ca 5 Wh/Wp clear sky opbrengst zonder schaduw, 14 kWh voor het geheel dus.
https://www.thomasberger....peakw2=1420&temp_coeff2=0

Zo'n 15.8kWh geeft die aan. De realiteit was die dag 6,71kWh :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Stevie-P schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:37:
[...]

https://www.thomasberger....peakw2=1420&temp_coeff2=0

Zo'n 15.8kWh geeft die aan. De realiteit was die dag 6,71kWh :|
Zoals ik al zei, jij bent een winnaar qua clipping _/-\o_

Moet je eens voorstellen hoeveel mensen wel niet ook zo'n verkeerd systeem aangesmeerd hebben gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mij wordt gevraagd naar aanleiding van de storing:
Ik zou u willen vragen om de weerstand op de DC connectoren te meten,
hier is waarschijnlijk kortsluiting op de DC kant.
Ben niet helemaal zeker of ik het goed gedaan heb; maar volgens mij :

Multimeter gelijk als ik de Vdc meet
Maar dan op de Ohm stand
Resultaat: oneindig

Maar het zou mij niks verbazen als ik iets verkeerd doe…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Stevie-P reken je ook niet rijk, je hebt wat schaduw dus zo'n mooie curve wordt het nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:51
Crazy- schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:59:
Mij wordt gevraagd naar aanleiding van de storing:

[...]

Ben niet helemaal zeker of ik het goed gedaan heb; maar volgens mij :

Multimeter gelijk als ik de Vdc meet
Maar dan op de Ohm stand
Resultaat: oneindig

Maar het zou mij niks verbazen als ik iets verkeerd doe…
Als je de 2 meetpinnen tegen elkaar houdt moet er 0 uitkomen. Zo niet heb je iets nog niet goed aangesloten/ingesteld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:06:
[...]

Als je de 2 pinnen tegen elkaar houdt moet er 0 uitkomen. Zo niet heb je iets nog niet goed aangesloten/ingesteld.
Ja inderdaad. dan geldt dat dat toch ook voor de string met optmizers; daar verwacht ik geen weerstand right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:08
Ik kom er niet uit, dus dan hier maar eens om raad vragen.
Vorige week op 14 april zag ik een vreemde piek in de DC-spanning, van stabiel 750 volt naar dik over de 800. Zojuist spot ik in de monitoring een Wp-vermogen van over de 5000. Dat is vreemd dacht ik, en bij Analyse zie ik ook weer een DC-spanning pieken naar dik 860 V. Het stringvermogen (21x 370 Wp panelen waarvan negen op oost-zuid, 12 op west-noord) schommelt en piekt ook rond die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fy-ghy-az5yIRBj4yCbkZT-_OqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S3bkgfyZzEAuJSzQtL7poX1V.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat er aan de hand is? Of het normaal is? Of ik er iets mee moet?
De boel ligt sinds 12 januari op ons nieuwbouwhuis, gekoppeld aan een 3-fase omvormer van Solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Crazy- schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:07:
[...]

Ja inderdaad. dan geldt dat dat toch ook voor de string met optmizers; daar verwacht ik geen weerstand right?
Als ze een kortsluiting verwachten zou ik inderdaad geen weerstand verwachten. Maar op zich vind ik het een beetje een rare meting, normaal meet je de open spanning en kortsluitstroom als je zonnepanelen aan het nameten bent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:14:
[...]

Als ze een kortsluiting verwachten zou ik inderdaad geen weerstand verwachten. Maar op zich vind ik het een beetje een rare meting, normaal meet je de open spanning en kortsluitstroom als je zonnepanelen aan het nameten bent.
Correct, maar met optimizers gaat dat anders. Deze geven bij actief paneel een 1Vdc spanning per optimizer (toleratintie)

Deze meet ik verder prima (10Vdc)
nu vraagt SolarEdge alleen om de kortsluiting / weerstand meeting. (en een foto te sturen van het resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Crazy- schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:16:
[...]

Correct, maar met optimizers gaat dat anders. Deze geven bij actief paneel een 1Vdc spanning per optimizer (toleratintie)

Deze meet ik verder prima (10Vdc)
nu vraagt SolarEdge alleen om de kortsluiting / weerstand meeting. (en een foto te sturen van het resultaat)
Hmm, even overheen gelezen dat je de optimizer aan het meten was..... Maar een optimizer zou normaal gesproken een heel hoge weerstand moeten hebben (honderden Mohms). De meeste meters zullen dat echter als oneindig aangeven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
teacher schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:43:
Panelen tellen?
Als het er een met een scherm is:
Schermpje wakker maken, zien hoeveel optimizers er zijn: p_ok xx/xx

Als het een setapp (zonder schermpje) is: met de mysolaredge app de qr code op de zijkant scannen en de info aflezen.

Je zou (via woningbouw) de installateur (of beheerder bij de woningbouw) kunnen achterhalen en een monitoring account kunnen vragen.
Het is een appartementencomplex, het is onbekend welke panelen van hem zijn, beetje dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCN-BWMHkEI6CYqlz0Iv3kX7PIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t78jZnipqbfmZULswRcZvmHj.png?f=user_large
tellen zit er dus niet in :)

Schermpje heeft zijn omvormer niet.

Via de QR-code krijgt iets van inzicht, maar dat is heel globaal (ik heb zelf niet gekeken).

Wellicht dat de woningbouw inderdaad toegang kan geven.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:21:
[...]

Hmm, even overheen gelezen dat je de optimizer aan het meten was..... Maar een optimizer zou normaal gesproken een heel hoge weerstand moeten hebben (honderden Mohms). De meeste meters zullen dat echter als oneindig aangeven.
ik zal nog eens een test doen - maar inderdaad - oneindig resultaat zal in princiep goed moeten zijn -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:04

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

adinsx schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:10:
Ik kom er niet uit, dus dan hier maar eens om raad vragen.
Vorige week op 14 april zag ik een vreemde piek in de DC-spanning, van stabiel 750 volt naar dik over de 800. Zojuist spot ik in de monitoring een Wp-vermogen van over de 5000. Dat is vreemd dacht ik, en bij Analyse zie ik ook weer een DC-spanning pieken naar dik 860 V. Het stringvermogen (21x 370 Wp panelen waarvan negen op oost-zuid, 12 op west-noord) schommelt en piekt ook rond die tijd.

[Afbeelding]

Iemand een idee wat er aan de hand is? Of het normaal is? Of ik er iets mee moet?
De boel ligt sinds 12 januari op ons nieuwbouwhuis, gekoppeld aan een 3-fase omvormer van Solaredge.
De string spanning gaat bij mij ook omhoog van 400V naar 450V als de omvormer klipt. Is blijkbaar normaal.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

c-nan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:23:
[...]

Het is een appartementencomplex, het is onbekend welke panelen van hem zijn, beetje dit idee:
[Afbeelding]
tellen zit er dus niet in :)

Schermpje heeft zijn omvormer niet.

Via de QR-code krijgt iets van inzicht, maar dat is heel globaal (ik heb zelf niet gekeken).

Wellicht dat de woningbouw inderdaad toegang kan geven.

Thanks!
Zet de omvormer uit, maak de string connectoren los en meet de DC spanning. 1V per paneel.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Stevie-P schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:17:
Nog 1 vraag:
De enige manier om deze clipping tegen te gaan is door meer optimizers en panelen te leggen toch?
Want er bestaan geen optimizers die een hogere spanning leveren dan de huidige (p505)
en geen omvormer die een lagere stringspanning behoeft dan de huidige (HD 2200 wave).
Je hebt idd 2 opties:
1. Meer panelen bij laten leggen (en niet te schraal als je ook nog schaduw hebt)
2. Een se2000m compact omvormer met m2640 optimizer.

Kan je meer panelen kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 17:10

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

xah5kiDe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:15:
[...]

De string spanning gaat bij mij ook omhoog van 400V naar 450V als de omvormer klipt. Is blijkbaar normaal.
@adinsx

Ik heb er eerder al ooit over na zitten denken en dat klopt ook wel. In ons geval (SE16k) mogen we namelijk 15750W in 1 string hebben, maar max continuous is 13500W. De optimizers kunnen maximaal 18A doorgeven, dus met 750V kom je dan ook netjes op die 13500W uit. Voor (ik denk dan kortstondige) hogere vermogens moet de omvormer wel een hogere spanning gebruiken.

Voor het maximum van 15750W is het dan 875V, wat netjes aansluit bij het maximum input voltage van 900V wat dan weer in het datasheet van de omvormer staat.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:41:
[...]

Je hebt idd 2 opties:
1. Meer panelen bij laten leggen (en niet te schraal als je ook nog schaduw hebt)
2. Een se2000m compact omvormer met m2640 optimizer.

Kan je meer panelen kwijt?
Per dakdeel nog 2 panelen ernij moet wel passen. Maar eerst maar eens afwachten welke oplossing mijn installateur oppert. Door hem zit in deze situatie maar tot nu toe weigert hij te erkennen dat er wat mis is. Hij wilde ook al geen analyse toegang geven in de monitoring tool, dat is nu via SE support gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
is er ook een maximum stringlengte? Of is dat de mnimale uitgangsspanning maal het aantal optimisers lager houden dat de 380v of in elk geval de maximale spanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
dutchlincoln schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:25:
is er ook een maximum stringlengte? Of is dat de mnimale uitgangsspanning maal het aantal optimisers lager houden dat de 380v of in elk geval de maximale spanning?
Yes, zie links in topicstart bij optimizers:
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
25 bij 1 fase, 50 bij driefase.

Ook hebben strings een maximum vermogen (maar bij ongelijke dakvlakken mag je van designer meer).
Stevie-P schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:22:
[...]

Per dakdeel nog 2 panelen ernij moet wel passen. Maar eerst maar eens afwachten welke oplossing mijn installateur oppert. Door hem zit in deze situatie maar tot nu toe weigert hij te erkennen dat er wat mis is. Hij wilde ook al geen analyse toegang geven in de monitoring tool, dat is nu via SE support gelukt
Hier is zeker wat mis. 4+4 oost west kan echt niet, ook niet met 80v optimizers. 5+5 is het absolute minimum zonder schaduw, 6+6 gaat netjes werken.

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 22-04-2022 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
[...]

We hebben eerder een situatie gehad waar bij een forum lid een slecht ontwerp gemaakt was. Uiteindelijk netjes opgelost. Maar SolarEdge support heeft bij die situatie bevestigd dat ontwerp richtlijnen zoveel mogelijk per dakdeel gevolgd moeten worden voor een probleem vrij systeem.

Dit was het systeem van @feye1, zoek even in de forum historie want in zijn topic staat een en ander heel mooi uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
jaro431 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:10:
OK, eindelijk een offerte binnen van een installateur die op een licht hellend PVC-dak wil installeren...

Voorzijde: (Op ZZO, dakhoek 16 gr) 11 panelen Phono Solar Technology Co. Ltd., PS370M4H-20/UH
TwinPlus
Achterzijde: (plat, 69 gr/249 gr O/W opstelling) Phono Solar Technology Co. Ltd., PS400M1-24/TH
TwinPlus

1 string, 15 optimizers (S500B) en omvormer SE5K.

[Afbeelding]

Met al jullie ervaring en expertise, snijdt dit een beetje hout?

Ik schrik wel een beetje van de prijs, maar dat is wellicht ook de prijs die ik moet betalen voor installatiematerialen t.b.v. bevestigingssysteem hellend PVC-dak. Dat is nog wel een dingetje....
Ik heb de offerte getekend, ik ben benieuwd hoe snel ze kunnen leveren / installeren, gezien de leveringsproblemen van bv. de omvormers.

Lastige met mijn dak (licht hellend PVC), is dat de meeste installateurs het niet willen en/of kunnen. Mijn opties zijn helaas gelimiteerd. Maar het moet wel goed gebeuren natuurlijk!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teddylicious
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-06-2023
teacher schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:36:
Nee, het is andersom: je account wordt een installateursaccount als je de cursussen hebt afgerond. :)

@teddylicious als dat de enige oplossing is, dan is dat de oplossing. :)
Je zal wellicht nog iets verlies hebben, maar niet meer zoals nu.
En nominale dc spanning is 380V, het is dus niet zo dat de omvormer pas bij 401V wakker wordt.

En uiteraard zijn we benieuwd naar de zienswijze van de installateur.
@teacher @Ronald Hierbij een update van mijn situatie. Het is enige tijd stil geweest vanaf de zijde van de installateur, maar eenmaal de juiste persoon aan de lijn ging het snel. Ik kreeg twee mogelijke oplossingen aangeboden: Panelen bijplaatsen of bestaande optimizers vervangen voor P505.(op de S500B zou lange levertijd ziten op het moment) Vanwege ruimtegebrek gekozen voor het vervangen van de optimizers. Deze zijn inmiddels kostenloos vervangen en het resultaat is verbluffend. Bijna 25% meer opbrengst onder vergelijkbare condities. Dank voor jullie inzichten!
Voor: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcRnGNlM988UZkhwPcYwhMbEWdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhm2iolxv9pgxBKSb2h3Yi8Y.png?f=fotoalbum_large
na:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYxQdzwbKNJOTBi8zFsK5eW8U1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9SezFOy6Z4hGp7tGsxqNyVAw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
teddylicious schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:09:
[...]

@teacher @Ronald Hierbij een update van mijn situatie. Het is enige tijd stil geweest vanaf de zijde van de installateur, maar eenmaal de juiste persoon aan de lijn ging het snel. Ik kreeg twee mogelijke oplossingen aangeboden: Panelen bijplaatsen of bestaande optimizers vervangen voor P505.(op de S500B zou lange levertijd ziten op het moment) Vanwege ruimtegebrek gekozen voor het vervangen van de optimizers. Deze zijn inmiddels kostenloos vervangen en het resultaat is verbluffend. Bijna 25% meer opbrengst onder vergelijkbare condities. Dank voor jullie inzichten!
Beter!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
teacher schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:33:
[...]

Yes, zie links in topicstart bij optimizers:
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
25 bij 1 fase, 50 bij driefase.

Ook hebben strings een maximum vermogen (maar bij ongelijke dakvlakken mag je van designer meer).

[...]

Hier is zeker wat mis. 4+4 oost west kan echt niet, ook niet met 80v optimizers. 5+5 is het absolute minimum zonder schaduw, 6+6 gaat netjes werken.
Mits geen schaduw toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
[...]

Als je voor jezelf een deal kan maken van nieuwe optimisers en panelen voor een goede prijs dan heb je nog een win win situatie. Die installateur moet toch al het dak op namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 20:52
Mijn ouders hebben al zo'n 3,5 jaar 16 stuks 300 Wp panelen liggen waarvan twaalf op het oosten en vier op het westen gericht, dit alles is aangesloten op een SolarEdge HD-Wave 3680H omvormer.

Vanochtend was ik bij ze en keek ik toevallig op de SolarEdge app. Het viel mij toen op dat er toen niets opgewekt werd terwijl de zon voluit scheen. Op de omvormer brandde alleen het error lampje waarna deze ging rebooten. Een half uurtje later gebeurde dit nog een keer. Met hulp van een YouTube filmpje heb ik de error logs in het service menu kunnen bekijken, we hebben blijkbaar al vier dagen op rij, meestal tussen 10 en 11:30 uur 's ochtends, de foutmelding "18x19 AC Voltage too High" gehad.

Helaas kan ik deze specifieke foutcode niet terugvinden in de diverse troubleshoot guides die online te vinden zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qwpFP8Jda_fd9l9fN3joJJ0hDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdwEjugq0TNuxyZsXmRK1ENY.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik mij af of dit iets is waar wij de installateur voor moeten bellen of is dit puur dat de capaciteit van het stroomnetwerk hier in de buurt het niet aankan? De afgelopen tijd hebben flink wat van de buren van mijn ouders ook zonnepanelen laten installeren namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Je netspanning is te hoog waardoor ie in de beveiliging gaat. Contact opnemen met de netbeheerder.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het enige wat je wel zelf kunt (laten) doen is de aanvoerkabel naar de omvormer dikker uitvoeren. Ik heb dat vorige week nog gedaan omdat er slechts een 1.5mm2 kabel zat. Dit was een oude kabel naar een schuur waar de panelen opliggen. Nu is de kabel 4mm2 en is het "probleem" weg. Netspanning piekt nu op 249V waar 253V de grens is. Met een goede multimeter (nauwkeurig) is de spanning op de omvormer en elders in het huis te meten. Als het al in de meterkast 253V is, dan zou de netbeheerder moeten upgraden maar dat is een lange weg. Als je drie fasen hebt, dan loont het te kijken of de andere fasen een lagere spanning geven zodat je daar kunt invoeren.

Theo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Warm water laten maken op dat moment zorgt ook voor een lagere spanning.
https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Sirhc_95 schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:47:
Mijn ouders hebben al zo'n 3,5 jaar 16 stuks 300 Wp panelen liggen waarvan twaalf op het oosten en vier op het westen gericht, dit alles is aangesloten op een SolarEdge HD-Wave 3680H omvormer.

Vanochtend was ik bij ze en keek ik toevallig op de SolarEdge app. Het viel mij toen op dat er toen niets opgewekt werd terwijl de zon voluit scheen. Op de omvormer brandde alleen het error lampje waarna deze ging rebooten. Een half uurtje later gebeurde dit nog een keer. Met hulp van een YouTube filmpje heb ik de error logs in het service menu kunnen bekijken, we hebben blijkbaar al vier dagen op rij, meestal tussen 10 en 11:30 uur 's ochtends, de foutmelding "18x19 AC Voltage too High" gehad.

Helaas kan ik deze specifieke foutcode niet terugvinden in de diverse troubleshoot guides die online te vinden zijn:

[Afbeelding]

Nu vraag ik mij af of dit iets is waar wij de installateur voor moeten bellen of is dit puur dat de capaciteit van het stroomnetwerk hier in de buurt het niet aankan? De afgelopen tijd hebben flink wat van de buren van mijn ouders ook zonnepanelen laten installeren namelijk.
Wat je zou kunnen doen is kijken of een andere fase (mits er 3 fases zijn in huis) een lagere netspanning heeft. Anders is het idd een kwestie van de netbeheerder lastig vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:05
Ik heb een SE 3500 wave op 1 fase,want niet zoveel panelen 12x 380wp 6x oost 6xwest ze doen het redelijk levert ongeveer 3.7mw per jaar bijna m'n complete verbruik door te salderen.

Afijn, is die 3500 wave te genruiken met bijvoorbeeld een victron voor een eiland setup / accu voor als de stroom uit valt in de straat?

Zit er aan te denken, maar verwacht ook een stevige prijs voor de accu :-( op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

squareware schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:38:
Ik heb een SE 3500 wave op 1 fase,want niet zoveel panelen 12x 380wp 6x oost 6xwest ze doen het redelijk levert ongeveer 3.7mw per jaar bijna m'n complete verbruik door te salderen.

Afijn, is die 3500 wave te genruiken met bijvoorbeeld een victron voor een eiland setup / accu voor als de stroom uit valt in de straat?

Zit er aan te denken, maar verwacht ook een stevige prijs voor de accu :-( op dit moment.
SolarEdge heeft hiervoor just een prima oplossing: https://www.solaredge.com/nl/StorEdge-solutions

Even los van het feit dat het niet echt noodzakelijk is in Nederland cq financieel interessant is.

Het is wel een leuk idee :-) maar ik wacht nog even; puur het feit kosten vs nut/opbrengsten wegen niet tegen elkaar op dankzij het salderen.

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 26-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:05
Crazy- schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:53:
[...]

SolarEdge heeft hiervoor just een prima oplossing: https://www.solaredge.com/nl/StorEdge-solutions

Even los van het feit dat het niet echt noodzakelijk is in Nederland cq financieel interessant is.

Het is wel een leuk idee :-) maar ik wacht nog even; puur het feit kosten vs nut/opbrengsten wegen niet tegen elkaar op dankzij het salderen.
Ik verwacht dat in de toekomst de prik er wel vaker af ligt dan voorheen door de overbelasting, maar ik kan het mis hebben wellicht dat de energie-infrasructuur-beheer-boer een inhaal slag maakt.
Storedge is leuk maar kan niet terug vinden of die automatisch naar eiland-modus overschakeld als het net er uit ligt, vandaar de verwijzing naar victron die dit wel ondersteund.
Voor nu nog eventjes wachten tot de prijs wat daalt, dure hobbie die energie busniss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
squareware schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:26:
[...]

Ik verwacht dat in de toekomst de prik er wel vaker af ligt dan voorheen door de overbelasting, maar ik kan het mis hebben wellicht dat de energie-infrasructuur-beheer-boer een inhaal slag maakt.
Storedge is leuk maar kan niet terug vinden of die automatisch naar eiland-modus overschakeld als het net er uit ligt, vandaar de verwijzing naar victron die dit wel ondersteund.
Voor nu nog eventjes wachten tot de prijs wat daalt, dure hobbie die energie busniss
Probleem is natuurlijk wel dat in eilandmodus, je wel fysiek moet loskomen van het net. Want als de netspanning weer terugkomt gaat het mis (fase gelijkheid, frequentie en spanning).

Nu zou dat best via een automaat kunnen, maar die voorziening moet er wel in zitten natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:55
squareware schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:26:
[...]

Ze noemen dat wel een on-grid solution. Dus eiland lijkt mij niet mogelijk in deze setup:
https://www.solaredge.com...lutions/on-grid-solutions

Dan zou je meer hier naar moeten kijken:
https://www.victronenergy...%20off%2Dgrid%20scenarios

Dan ben je ook gelijk van de verhoogde netspanning af die de panelen doen afschakelen

[ Voor 14% gewijzigd door utbone op 26-04-2022 19:16 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:36

JB

Cédric roelt!

SolarEdge portal stucque :? Ik dacht te kijken of ik een nieuw record heb, maar de data stopt om
18:30…

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 21:38

BTS

@JB hier ook. Komt vast wel goed.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 11:28
Same same, even geduld. Wordt vanzelf bijgewerkt.

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 14:30

R-P

(jarig!)
Kan ik 2 panelen (185Wp, 45V) parallel op één omvormer (P370) zetten? Lijkt me geen probleem maar ik zie niet hoe ik dit in designer kan doen. |:(
teacher schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:19:
[...]
Wat bedoel ik met inductielussen: het lijkt alsof ik 2 pijpjes zie voor de bekabeling: eentje links en eentje rechts.
Kijk eens naar dit plaatje:
[Afbeelding]
Je ziet hier een grote inductielus, en nauwelijks inductie. De grote lus wordt gezien als bliksemmagneet. :)
Dus zo ongeveer zou ik het moeten bekabelen? (Paarse cirkeltje is dakdoorvoer wat ooit de schoorsteen was, maar ja, zonnepanelen zijn belangrijker hè?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpmgHvxNb7QyD3418xsQMBWr020=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMKuG1RUS9PDuwhcAlAhx6rK.jpg?f=fotoalbum_large
ds23man schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:24:
Ik ben zelf begonnen met 30 panelen (7,5 kWp) op een SE16K, was geen probleem.
Had ik dat eerder geweten }:O Recent een nieuwe SE15k (meen ik) op MP voor 699, toen 599 en toen 499€. Leek me een koopje maar met mijn 7kWp die nooit boven de 11kWp zal komen vanwege het dakoppervlak, leek me dit overkill en ik dacht ook tegen het advies van SE.
Bij nader inzien had ik die moeten kopen en wanneer ik overstap op 3 fasen, de 2xSE3680H en SE5000H de deur uit doen (voor ruim meer dan 499€...).

Waarom panelen in een driehoek staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgeH28hR3CPWA-DPkFphswSG6kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vyd0e7uKoKUpCDdR3XHzdoEh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door R-P op 29-04-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:42
Hier al drie dagen geen gegevens in app/portal. Iemand een idee wat er aan de hand is? Ik zie op mijn energie manager dat er opwekking is maar de app doet het sinds de 27e al niet meer. Ook geen logging naar pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 11:28
Borne schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:39:
Hier al drie dagen geen gegevens in app/portal. Iemand een idee wat er aan de hand is? Ik zie op mijn energie manager dat er opwekking is maar de app doet het sinds de 27e al niet meer. Ook geen logging naar pvoutput
In de app/portal komen de gegevens gewoon binnen, ook de API via Home Assistant werkt. Verbindingsproblemen met je omvormer wellicht?

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
Eindelijk een omweg gevonden om alsnog alle instellingen te kunnen benaderen van de omvormer. Had een vaste LAN kabel aangesloten maar dat hielp nog niet. Dus eerst de Wi-Fi aanzetten van de omvormer zelf. Verbinden ermee. Dan via het vaste IP adres(in mijn geval 192.168.1.18) in de browser inloggen en klaar. Eindelijk alles weer in eigen beheer.

Nu zie ik deze opties. Is daarin nog wat te tweaken?
Powerguard bijvoorbeeld. Ik heb de stroomlimiet op 25 ampère gezet zoals ook daadwerkelijk is afgezekerd in de groepenkast. Tijd Gardient op 6000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbBRGOV0HvviQhhm7ePm1ypUles=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSZdz9EsnqJ4GcFBhNoPTuob.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8Qth0bDssqqOQXgE3Y14__xmb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bGmqWTkdIVzeoU1gOoNYmr7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUxalYs_6w2RCQKDApd-6Wmx4vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlp6W1P0yMchHQk3ig2rTBo3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben even flink aan het spitten en kom er met de monteur niet uit. Ik heb 19 panelen. Worden er 20 straks. Maar bij 17 panelen had ik al maximaal 3,5kW piek continue en toen kwamen er 2 bij naar 19 stuks en nog steeds was de max 3,5kW.
Maar op mijn omvormer staat letterlijk aan de zijkant SolarEdge SE5000H met alle barcodes en serienummers. Hoe kan dan via de inloggen er dit staan? Maximaal 3,5kW?
Ben ik dan bedrogen? Ik zou 5kW moeten hebben toch?
In de portal staat er ook SE5000H-RW000BNN4.
Actief vermogen [W] 3.500,31
Schijnvermogen [VA] 3.501,96

Ik maak even een aparte topic ervoor aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88zvR6-LYozMY7Kbx-uDJnc4wzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqtPp4e7zginqcCUjYnQaUih.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Draconian op 01-05-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er staat dus wel degelijk een limiet van 3.5kW. Als je de info bij de omvormer kijkt (Layout->Omvormer->Info), dan zou je "Vermogenslimiet [%] 100" moeten zien. Staat daar ook 100%, dan is het een 3.5kW omvormer. Tweede hands gekocht?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
xah5kiDe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:20:
Er staat dus wel degelijk een limiet van 3.5kW. Als je de info bij de omvormer kijkt (Layout->Omvormer->Info), dan zou je "Vermogenslimiet [%] 100" moeten zien. Staat daar ook 100%, dan is het een 3.5kW omvormer. Tweede hands gekocht?
Er staat 100% als ik wat naar beneden scrol ja. De omvormer kwam nieuw uit een gesealde doos. Gekocht bij de installateur. Maar wat zo vreemd is laat ik nu zien.
Op de portal kun je de info opvragen. Daar staat wel de goede info in dat het daadwerkelijk de 5kW versie is.
Als ik erop inlog zie je oude foutmeldingen van 2020 zelfs. Hoe kan dit als de omvormer nieuw uit doos kwam? 5-4-2022 pas in bedrijf gesteld door de monteur. In maart 2022 had ik de omvormer wel zelf aangesloten alvast wat de laatste foutmelding verklaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnS8Cqpn7vqmxl3gYvX9J4luyo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LaAEcoIZHoaSpWHHzrpgyAXD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4hJ7IOJUhLDU8zETdkFVtqqdxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuonXPYWklc99CQghTXkGway.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD2LzS0P41gOI_6NxAo1Yr2cerc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOVdRrghIgDZJD4z0tI3NbGY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukebaas
  • Laatst online: 12-08-2023
Beste experts,

Ik wil graag wat bij jullie checken. Ik heb momenteel een 17 360WP panelen en wil deze nog uitbreiden met 6 panelen. Ik heb hiervoor 370WP panelen gekocht met S440 optmizers. De lay-out ziet er als volgt uit:
1: Hoog op het dak: 10x360WP panelen met P370 optimizers
2: Op de twee kapelletjes: 6x370WP panelen, met S440 optimizers
3: Op te uitbouw: 7x 360WP panelen, met S440 optimizers.

Nummer 2 is de upgrade. Heel verhaal, maar het komt erop neer dat het vrouwtje in eerste instantie daar geen zonnepalen wilde, maar met de de huidige energieprijzen en het feit dat we toch wel meer stroom verbruiken dan we verwacht hadden in ons nieuwe huis (we hebben een warmtepomp die toch fors meer verbruikt) , is het optische bezwaar vervallen.

Als omvormer heb ik nu een SE5K, welke ik wilde upgraden voor een SE7K. Ik heb de panelen en optimisers bij elkaar "gescharreld" de afgelopen tijd. Het probleem is nu dat de SE7K deze zomer niet meer te krijgen lijkt te zijn. Ik heb dus een alternatief bedacht. Ik zou graag de panelen op het dak willen aansluiten op de SE5K en voor de panelen op de uitbouw een SE2200H gebruiken. De SE2200H is nog wel te krijgen en kan relatief gemakkelijk aangesloten in de meterkast (destijds een loze leiding hiervoor laten aanleggen).

Het probleem dat ik heb ik dat op de uitbouw maar 7 360WP panelen liggen. Geen 8 dus. Ik kan er nog wel 1 bijleggen naast het huis, maar deze zal tot 15:00 in de middag in de schaduw liggen. Het 7e paneel ligt volledig in de zon op 14:00 uur in de schaduw op 1 mei. Eigenlijk liggen 6 panelen meteen wel goed in de zon, de 7e en zeker de 8e hebben wat meer tijd nodig.
In de simulatie heb ik voor het gemak even een paneeltje volledig in de schaduw gelegd. Interessant genoeg levert het systeem meer op dan als alles op de SE7K zou worden aangesloten...

Een oplossing zou zijn om S500 B/P405/P500 te gebruiken, ik heb echter de P370/S440 al liggen... Een andere oplossing is om een paneel op het dak in de string te betrekken, maar dan is de string voor de SE5K weer te kort (15 ipv 16 panelen.)

Hoe denken de experts hierover? Ik kan niet goed inschatten of ik nu een groot verlies heb of dat het wel mee valt.

Hier heb ik het rapport neergezet van de berekening.

https://pdfhost.io/v/blFirdqYb_Jongbloed_SE5KSE2200H

Mocht er meer info nodig zijn, hoor ik het graag! (ook al iemand nog een SE7K weet :)). Alvast bedankt voor jullie tijd.

[ Voor 1% gewijzigd door Aukebaas op 01-05-2022 14:25 . Reden: link niet goed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier inmiddels ook weer wat achterstand in de portal ( 1,5 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Jup, hier idem sinds 16:00 geen updates meer in de SA app.

De vorige keer zijn de statistieken ook niet meer terug gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Aukebaas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:24:
Beste experts,

Ik wil graag wat bij jullie checken. Ik heb momenteel een 17 360WP panelen en wil deze nog uitbreiden met 6 panelen. Ik heb hiervoor 370WP panelen gekocht met S440 optmizers. De lay-out ziet er als volgt uit:

Nummer 2 is de upgrade. Heel verhaal, maar het komt erop neer dat het vrouwtje in eerste instantie daar geen zonnepalen wilde, maar met de de huidige energieprijzen en het feit dat we toch wel meer stroom verbruiken dan we verwacht hadden in ons nieuwe huis (we hebben een warmtepomp die toch fors meer verbruikt) , is het optische bezwaar vervallen.

Als omvormer heb ik nu een SE5K, welke ik wilde upgraden voor een SE7K. Ik heb de panelen en optimisers bij elkaar "gescharreld" de afgelopen tijd. Het probleem is nu dat de SE7K deze zomer niet meer te krijgen lijkt te zijn. Ik heb dus een alternatief bedacht. Ik zou graag de panelen op het dak willen aansluiten op de SE5K en voor de panelen op de uitbouw een SE2200H gebruiken. De SE2200H is nog wel te krijgen en kan relatief gemakkelijk aangesloten in de meterkast (destijds een loze leiding hiervoor laten aanleggen).

Het probleem dat ik heb ik dat op de uitbouw maar 7 360WP panelen liggen. Geen 8 dus. Ik kan er nog wel 1 bijleggen naast het huis, maar deze zal tot 15:00 in de middag in de schaduw liggen. Het 7e paneel ligt volledig in de zon op 14:00 uur in de schaduw op 1 mei. Eigenlijk liggen 6 panelen meteen wel goed in de zon, de 7e en zeker de 8e hebben wat meer tijd nodig.
In de simulatie heb ik voor het gemak even een paneeltje volledig in de schaduw gelegd. Interessant genoeg levert het systeem meer op dan als alles op de SE7K zou worden aangesloten...

Een oplossing zou zijn om S500 B/P405/P500 te gebruiken, ik heb echter de P370/S440 al liggen... Een andere oplossing is om een paneel op het dak in de string te betrekken, maar dan is de string voor de SE5K weer te kort (15 ipv 16 panelen.)

Hoe denken de experts hierover? Ik kan niet goed inschatten of ik nu een groot verlies heb of dat het wel mee valt.

Mocht er meer info nodig zijn, hoor ik het graag! (ook al iemand nog een SE7K weet :)). Alvast bedankt voor jullie tijd.
Waarom niet tijdelijk alle panelen op de SE5K? Je krijgt wel wat aftop verliezen maar die zitten waarschijnlijk onder de 5%. Je zult zien dat er veel langer op 5kW geleverd wordt.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
xah5kiDe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:16:
[...]

Waarom niet tijdelijk alle panelen op de SE5K? Je krijgt wel wat aftop verliezen maar die zitten waarschijnlijk onder de 5%. Je zult zien dat er veel langer op 5kW geleverd wordt.
Zou ik ook doen. Kan je ook kijken hoe groot de schade is bij deze te kleine omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Beste Tweakers,

Ik maak even een nieuwe topic ervoor aan in de hoop dat iemand weet wat er aan de hand is.
Vanaf 5 april 2022 is mijn nieuwe zonnepaneleninstallatie in dienst gegaan. Via een monteur alles nieuw besteld en laten installeren.
  • 17 x Eurener MEPV 126, 375wp ultra fullblack zonnepanelen
  • 17 x Solaredge P-401 power optimizers
  • 1 x SolarEdge SE 5000 HD Wave(1 fase) + Wi-Fi module
Nieuwe groep en zelfs een nieuwe groepenkast. Aparte kabel met aderdikte 4 kwadraat en 25 ampère afgezekerd.

Bij deze setup werd er continue afgetopt op 3,5kW. Ik vroeg de installateur hoe dat kon en hij zegt vanwege de verdeling op twee daken. Maar ze zitten allemaal op 1 string. Alleen de 10 panelen heel de dag in de volle zon zouden al 3,7kW moeten geven. Geen antwoord. Weekje later weer twee panelen erbij gekocht met dezelfde optimizers.
Dus nu:
  • 19 x Eurener MEPV 126, 375wp ultra fullblack zonnepanelen
  • 19 x Solaredge P-401 power optimizers
  • 1 x SolarEdge SE 5000 HD Wave + Wi-Fi module
  • Alles op 1 string.
Je raad het al. Nog steeds heel de dag in volle zon aftoppen op 3,5kW. Dit klopt niet met 19 panelen. Maar de installateur reageert er niet op. Ik heb een 5kW omvormer gekocht en geen 3,5kW.
In de portal kun je de omvormer uitlezen er staat vreemd genoeg ook echt een SE5000H-RW000BNN4.
In de app met inloggen op de omvormer zie ik als limiet 3,5kW staan.
Snappen jullie het nog? Ik plaats wat screenshots want ik kom er niet uit. Alsof er verkeerde hardware in de kast zit. Op de sticker aan de zijkant staat er ook dat het de SE5000H is met serienummer en alles. Alvast bedankt voor het verlossende antwoord.

Ter aanvulling. 10 panelen op oost-zuid en 9 panelen op zuidwest. Heel de dag wek ik op merk ik. Van vroeg in de ochtend tot laat in de avond. In de middag vangen ze allemaal zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88zvR6-LYozMY7Kbx-uDJnc4wzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqtPp4e7zginqcCUjYnQaUih.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD2LzS0P41gOI_6NxAo1Yr2cerc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOVdRrghIgDZJD4z0tI3NbGY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wfrq8D1cGh1KWg40Rfwx76jUC0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kREyLBTMp47MG6WJvfCKNizG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIS5Ki0wkvqb_UIGG214vtvP64U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBRUmXQY7takWinBmB4gvaW4.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een afbeelding van een goede dag maar dan het aftoppen op 3,5kW. Maar rechts heeft de installateur wel 6,37 kWp ingevuld wat te laag is vanwege panelen extra. Ik heb er 19 x 375wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRYBS2Q5ol4JND7osBEM97FRIhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtdgAj4VNUMQUZjHJJbDhN0Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Draconian op 01-05-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:05
Is de omvormer een 1-fase omvormer? Dan kan deze toch helemaal niet meer vermogen leveren dan 1 fase aan kan, dus inderdaad 3500W/3600W ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
upje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:22:
Is de omvormer een 1-fase omvormer? Dan kan deze toch helemaal niet meer vermogen leveren dan 1 fase aan kan, dus inderdaad 3500W/3600W ?
Dat is dus mijn vraag. Maar waarom verkopen ze deze dan als een 1 fase 5kW omvormer? Ook op alle webshops. Verschillende varianten erin. Pagina 2.
https://www.solaredge.com...r-setapp-datasheet-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Deze omvormer moet zeker wel 5 kW kunnen leveren.

Is het wel echt een 5000? Kun je het type plaatje eens fotograferen? (Zit er vast ergens op). Want in dat systeem kunnen ze van alles invoeren, maar hangt het er ook echt? Deze grafiek bekijkend, betwijfel ik dat.

Edit: hmm, dit lijkt toch wel uitgelezen uit de omvormer zelf. Dan kan het toch maar beter kloppen idd. Wellicht een softwarematige begrenzing inderdaad? Het klopt in elk geval niet, lijkt mij zo.

[ Voor 27% gewijzigd door Wilke op 01-05-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 19:14
Mogelijk zit er een export of
vermogensbegrenzing op?
Dit zou de installateur kunnen aanpassen.

Solaredge biedt deze optie wel aan,en als ik jou voorbeeld zie lijkt dit het geval.

[ Voor 38% gewijzigd door gearardihno op 01-05-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Wilke schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:32:
Deze omvormer moet zeker wel 5 kW kunnen leveren.

Is het wel echt een 5000? Kun je het type plaatje eens fotograferen? (Zit er vast ergens op). Want in dat systeem kunnen ze van alles invoeren, maar hangt het er ook echt? Deze grafiek bekijkend, betwijfel ik dat.
Typeplaatje zit er op aan de buitenkant ja. Maar moet ik even bewerken anders staan alle gegevens hier openbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cz2jkXhTGKtau89wVbpO5UrvERE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEX1Yhu0gOl8H8TjWH85tGou.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens nog wat geks. Omvormer kwam nieuw uit gesealde doos. Hoe kunnen er dan foutmeldingen van 2020 en 2021 in zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4hJ7IOJUhLDU8zETdkFVtqqdxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuonXPYWklc99CQghTXkGway.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Draconian op 01-05-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:38

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Is de omvormer misschien (door de installateur) beperkt omdat dat een gemakkelijke manier is om hem op een éénfase 16A groep aan te sluiten? Niet heel netjes, vind ik dan.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Er staat toch met koeienletters in de OP: Limiet 3,5 kW
Ik zou de solarteur op het matje roepen om het e.e.a uit te leggen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
dunklefaser schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:40:
Er staat toch met koeienletters in de OP: Limiet 3,5 kW
Ik zou de solarteur op het matje roepen om het e.e.a uit te leggen.
Maar het is een 5kW omvormer. Dus waarom limiet 3,5kW? Installateur dus beperkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Draconian Beperkt? Ja. - Dus ook de solarteur? Geen idee.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Hier een SE5000H op 1 fase en kan deze gewoon aftoppen op 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
dunklefaser schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:45:
@Draconian Beperkt? Ja. - Dus ook de solarteur? Geen idee.
Top. Dat is dan duidelijk en heb ik al die tijd gelijk gehad en de installateur scheepte mij soort van af ermee. Ik stalkte hem al in Whatsapp ermee dat het niet klopte. Nu dus weer :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://www.solaredge.com...up_installation_guide.pdf
p51 power control
&
p71 production limit in de installatie pdf.....

En er staan diverse links in, loop ze na.
Oa: https://www.solaredge.com...control_configuration.pdf

[ Voor 38% gewijzigd door route99 op 01-05-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:02
Aukebaas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:24:
Beste experts,

Als je toch al aan een tweede omvormer gaat denken: waarom niet gewoon een stringomvormer met schaduwmanagement, zoals een SMA? Dan heb je minder last van de kortere string.

Daarbij zou je nog het paneel of de 2 panelen met de meeste schaduw aan je SolarEdge string toe kunnen voegen als die toch in de buurt ligt.

Maar het leidt allemaal tot extra installatiewerk, dus de vraag is of het wel rendabel is. Hoeveel zou je verliezen aan aftoppen op de SE5K?
Misschien moet je dat klein beetje verlies accepteren en vooral blij zijn met de extra opbrengst buiten piekmomenten.

Opvallend aan het PDF rapport wat je deelt, vind ik dat er 24 optimizers en 16 panelen in de materiaallijst staan. Gaat dat wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
route99 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:50:
https://www.solaredge.com...up_installation_guide.pdf
p51 power control
&
p71 production limit in de installatie pdf.....

En er staan diverse links in, loop ze na.
Oa: https://www.solaredge.com...control_configuration.pdf
Moeilijk deze want er staan geen aanbevelingen. Alleen de keuze wordt gegeven voor ja of nee. Limiet controle staat op uitgeschakeld. Maar er zijn zoveel waardes die je kunt aanpassen.
Reactief vermogen staat op CosPhi met waarde 1. Je kunt ook kiezen CosPhi(P) met daarin weer allerlei waarden van P1 t/m P5.

Dan Actief vermogen.
P(f)
P0 50.2 Hz en P%100
P1 52,2 Hz en P%20

P(V)
P0 V%10 en P%100
P1 V%100 en P%100
P2 V%107 en P%100
P3 V%110 en P%100
P4 V%112 en P%20
P5 V%120 en P%20

@route99 Topic is verplaatst naar hier.

[ Voor 21% gewijzigd door Draconian op 01-05-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukebaas
Beste @xah5kiDe en @simonhoi . Heel erg bedankt voor jullie snelle en verlossende bericht. Het verlies lijkt 1.2% te zijn. Zie bijlage:

https://pdfhost.io/v/cCWFcqB5T_Jongbloed_SE5K

Wat mij betreft een no brainer, die 1.2% op jaarbasis is een upgrade of extra investering wat mij betreft niet waard. Ik las ergens terug dat de optimizers worden gestuurd dat de omvormer niet overbelast wordt, er is dus geen gevaar voor overbelasting toch?

@schumacher je hebt gelijk betreft 16 panelen, maar als ik nu online kijk lijkt het wel weer te kloppen. Zal wel een tijdelijke bug zijn geweest oid.

[ Voor 23% gewijzigd door Aukebaas op 01-05-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Aukebaas wat mag van Solaredge designer mag. Punt.
Enige wat je niet kan simuleren is de verschillende optimizers in string, maar dat mag in bestaande installatie.

Je kunt dus prima overwegen de aftop zelfs permanent te accepteren.

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 01-05-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukebaas
@Ronald Tja, Solar edge designer zegt:

"Fout: Elektrisch ontwerp ongeldig. ga naar elektrische Design voor meer informatie"

Omdat de omvormer natuurlijk in een piekmoment 157% op zijn mik zou krijgen. We negeren Solar edge designer dus wel een beetje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Aukebaas designer piept vanwege de overdimensionering, maar in België zou designer niet piepen: https://www.solaredge.com...sizing_for_belgium_nl.pdf

Wat je nog zou kunnen overwegen is een radiaal fannetje en een schakelprintje onder de omvormer hangen om de extra warmte af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:49
Draconian schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:36:
[...]

Typeplaatje zit er op aan de buitenkant ja. Maar moet ik even bewerken anders staan alle gegevens hier openbaar.

[Afbeelding]

Trouwens nog wat geks. Omvormer kwam nieuw uit gesealde doos. Hoe kunnen er dan foutmeldingen van 2020 en 2021 in zitten?

[Afbeelding]
SolarEdge heeft een hele behulpzame helpdesk, ik zou daar eens mee bellen als ik jou was, je gegevens bij de hand en ze kunnen compleet meekijken en vaak snel zien als er iets fout ingesteld is of kapot is

Die foutmeldingen kloppen ook niet helemaal, zelf de seal van de doos gezien?(ik nog niet anders dan simpel tape waar hij in zit, kan mij geen seal op de doos herinneren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Draconian check even je energie manager: wat staat daar?

Test: schakel je limiet controle eens helemaal uit? Of kies daar onderaan voor de standaard instellingen. Ik denk dat er gewoon iets niet goed staat.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 01-05-2022 22:25 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 90 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.