Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Even een vraag alhier: Zijn er mensen die het complete SE academy expert deel hebben doorlopen? Ik zit even met een hickup in de support deel / setapp, alles doorlopen, maar ik zie niet hoe ik deze cursus kan afronden? Vraag staat al uit bij SE.

Thx.

Ps. Alle materialen inmiddels in huis. Volgend weekeinde maar eens starten met monteren. Eerst nog wat dingetjes afronden op het dak, daarna kunnen de panelen er op. (10x 415WP Canadian Solar, 10x S440, en een 5000H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 22:42
Ik heb gezocht in dit topic maar nog geen antwoord gevonden.

Ik heb zelf een solar edge systeem geïnstalleerd en het werkt naar behoren. Ik krijg alleen the virtuele lay-out niet aan het werk. Ik heb een installateurs account en alles ingesteld en de lay-out getekend. Echter in de monitoring zie ik bij virtuele lay-out alleen de omvormer. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_IwuY6HZOD-jo_iNyfx2V5EB5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTbCmoncgK9WwhojObBTqZM9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9XOTZ4yjRc5noCgIvXDlPuLQ7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSvAXDTZzDCZqougXZ3KrUFT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YUZ0Pj4gSlPW2L7t76CKiPs7uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEEP1RGcqNs3Ohx5cD06PCO4.jpg?f=fotoalbum_large

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Opnieuw publiceren?
En als je via monitoring platform een nieuwe lay out tekent?

En kan je erbij met mapper?
YouTube: How to create and edit site layout using SolarEdge’s Mapper app

[ Voor 69% gewijzigd door teacher op 02-05-2022 00:09 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-06 17:54
teacher schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:20:
@Draconian check even je energie manager: wat staat daar?

Test: schakel je limiet controle eens helemaal uit? Of kies daar onderaan voor de standaard instellingen. Ik denk dat er gewoon iets niet goed staat.
Staat al uit allemaal. Is het ook niet. Lijkt wel alsof ze de verkeerde hardware in de kast hebben zitten.
Hoe kan ik überhaupt foutmeldingen in het log hebben staan van het jaar 2020 en 2021? Doos is pas geopend in maart 2022. Alsof ze bepaalde hardware hebben vervangen door componenten van een 3,5kW kast.
Ik ga vandaag ook Solar support zelf bellen en een case heb ik al aangemaakt gisteravond. De installateur negeert mij nu alweer over deze kwestie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbBRGOV0HvviQhhm7ePm1ypUles=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSZdz9EsnqJ4GcFBhNoPTuob.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
Support SolarEdge heeft het gevonden!

Bedankt voor uw bericht. Bij controle van de omvormer zien wij dat deze niet eerder in gebruik genomen werd. De meldingen in het logboek zijn onderdeel van de interne testen die op de omvormer worden uitgevoerd tijdens de productie hiervan.

Wel hebben wij vastgesteld dat er een foutieve interne parameter in de omvormer zelf was ingesteld waardoor de productie beperkt werd. Dit kan voorkomen indien de omvormer teruggezet wordt naar fabrieksinstellingen. Deze handeling mag echter enkel gebeuren op verzoek van onze support. Wij hebben de nodige aanpassingen uitgevoerd, de omvormer zal op zijn maximale AC-vermogen van 5kW kunnen produceren.

Ik ben best wel boos. Boos dat de installateur mij niet geloofde. Kun je nagaan hoeveel mensen zonder technische kennis en dit niet onderzoeken dus zonnepanelen op hun dak hebben liggen zonder de juiste instellingen. Dat ze bijvoorbeeld 40% minder opwekken jaarlijks dan dat er mogelijk is. Ik vind het een kwalijke zaak.

[ Voor 47% gewijzigd door Draconian op 02-05-2022 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 00:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Mee eens. Overigens ook slordig van SolarEdge om nieuwe spullen zo af te leveren. Maar ze leveren verder prima support.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Solaredge support is dikke prima. Wel zou ik dit even terugkoppelen naar je installateur, met de screenshots voor en na van de limiet.

En inderdaad, je kan er (helaas) niet (altijd) op vertrouwen dat je installatie tiptop in wordt afgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draconian
teacher schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:31:
Solaredge support is dikke prima. Wel zou ik dit even terugkoppelen naar je installateur, met de screenshots voor en na van de limiet.

En inderdaad, je kan er (helaas) niet (altijd) op vertrouwen dat je installatie tiptop in wordt afgeleverd.
Dat zal ik zeker gaan doen vanmiddag. Ik zit nu al boven de 3,5kW. Eindelijk! Wat ben ik blij :D _/-\o_

Bam. Over de 4kW nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nFXKHh5yZU0yLatv5UevaCtIwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAfvmZNqJEeEXiHs2eCtckAE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Draconian op 02-05-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04

JB

Cédric roelt!

Draconian schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Dat zal ik zeker gaan doen vanmiddag. Ik zit nu al boven de 3,5kW. Eindelijk! Wat ben ik blij :D _/-\o_
Voelt fijn hé als je eindelijk rust hebt dat je setup goed werkt. Hier na 3 maanden ook eindelijk rust. Het wordt echt tijd dat er keuringsinstanties verplicht gaan worden. Ik durf te stellen dat _80%_ van de setups in NL rammelen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

@Draconian Valt me nu ineens op dat mijn opmaak volledig anders is bij gebruik van de "SolarEdge Monitoring" app. Ik zie nu ook voor het eerst dat er ook een mySolarEdge app bestaat. Wat is dan het verschil tussen deze twee apps? Ik heb overigens een installer account

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
xah5kiDe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:09:
@Draconian Valt me nu ineens op dat mijn opmaak volledig anders is bij gebruik van de "SolarEdge Monitoring" app. Ik zie nu ook voor het eerst dat er ook een mySolarEdge app bestaat. Wat is dan het verschil tussen deze twee apps? Ik heb overigens een installer account
Ik heb geen installer account dus weet het verschil niet. De mySolarEdge is monitoring, informatie, en grafieken exporteren.
https://www.solaredge.com/nl/mysolaredge
Je kunt niet zomaar iets aanpassen op de omvormer tenzij je lokaal gaat inloggen. Maar voor realtime monitoring wat wel non-stop werkt en gelijk kunnen zien wat je terug levert aan het net gebruik ik weer een aparte module voor van Zon op Toon(eenmalig 99 euro). Deze komt in de meterkast tussen de kabel van de omvormer en je groep. Dan gebruik ik dus weer de Toon app.

[ Voor 3% gewijzigd door Draconian op 02-05-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
Draconian schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Ik heb geen installer account dus weet het verschil niet. De mySolarEdge is monitoring, informatie, en grafieken exporteren.
https://www.solaredge.com/nl/mysolaredge
Je kunt niet zomaar iets aanpassen op de omvormer tenzij je lokaal gaat inloggen. Maar voor realtime monitoring wat wel non-stop werkt en gelijk kunnen zien wat je terug levert aan het net gebruik ik weer een aparte module voor van Zon op Toon(eenmalig 99 euro). Deze komt in de meterkast tussen de kabel van de omvormer en je groep. Dan gebruik ik dus weer de Toon app.
Kijk eens op https://slimmemeterportal.nl/. Daar aanmelden en je kan zien hoeveel je teruglevert per dag. Werkt redelijk goed alleen soms een dag of zo vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
xah5kiDe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:09:
MySolarEdge vervangt een soort van de oude monitoring app. Ziet er wat gelikter uit, kan ook uitgebreider solaredge systeem (schakelaars etc) laten zien en makkelijker inloggen op een setapp omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Ik zit op pagina 16 van dit topic, en ongoing...
Even een vraag: ik wil graag mijn Solaredge integreren in Home Assistant. Hoe doe ik dat het _beste_ ? Ik kan uiteraard van alles via hel veel clouds aan elkaar knopen en hopen dat het werkt, maar het liefst heb ik het lokaal zodat het bij wijze van zonder internet ook gaat werken. Preferabel full options, op paneel niveau, niet alleen de huidige opwek totaal (als in: een So outputje van de Kwh meter uitlezen. (En als we dan toch bezig zijn: iemand een tip hoe ik dat doe met de Powerone/ABB omvormers die ik al heb hangen, op RS485?) Mijn grote voorkeur zou een communicatie via Ethernet zijn, daar de omvormer in de schuur komt, aan de andere kant van de woning dan waar de meterkast en andere omvormers zich bevinden. Zou een lang touwtje en heel veel werk worden als het anders zou moeten.

Alvast dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
@dutchlincoln Ik heb hem via Modbus/TCP aan HA hangen. Moet je mogelijk wel expliciet aanzetten op de omvormer (SetApp / laptop via beheer wifi naar beheer IP)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Ronald schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:58:
@dutchlincoln Ik heb hem via Modbus/TCP aan HA hangen. Moet je mogelijk wel expliciet aanzetten op de omvormer (SetApp / laptop via beheer wifi naar beheer IP)
Ok. Welke device gebruik je ervoor om dat gekoppeld te krijgen? Tips?
Ik heb een installateurs account, dus ik kan overal bij. We gaan het ontdekken... :)

Kan dat trouwens naast elkaar werken? Dus zowel modbus/ha en het appje op je mobiel van SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
https://www.solaredge.com...technical-note.pdf#page12
&
https://medium.com/@samee...me-assistant-d3ab5a64a4be

Dan ga ik er wel van uit dat je omvormer via lan aangesloten is, want via wifi werkt niet (meer).

En kan gewoon naast elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 02-05-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
teacher schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:29:
https://www.solaredge.com...technical-note.pdf#page12
&
https://medium.com/@samee...me-assistant-d3ab5a64a4be

Dan ga ik er wel van uit dat je omvormer via lan aangesloten is, want via wifi werkt niet (meer).

En kan gewoon naast elkaar.
Top, thanks. _/-\o_
Ik ga me even inlezen. (en ja; ethernet preferred inderdaad, dus dat gaat goedkomen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:51
Ik probeer mijn, tweedehands, omvormer te gebruiken voor aanmelden bij monitoring. De site geeft echter aan dat het serienummer ongeldig is. Iemand hier ervaring mee?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@DomiGijzen Omvormer zal ergens nog in een ander account geregistreerd staan... Zal via SE support moeten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De portal rammelt weer aan alle kanten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
kunnen we de "portal doet het niet", "bij mij ook niet" , "de portal doet het weer" slowchat laten voor wat het is? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Ronald schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:37:
@DomiGijzen Omvormer zal ergens nog in een ander account geregistreerd staan... Zal via SE support moeten.
Dat vermoeden had ik al en had ook al een case. Maar werd terugverwezen naar een installateur (die ik uiteraard niet heb :) )

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DomiGijzen Als je niet zelf 'installateurs' status hebt bij SE, kun je ook geen systeem in beheer nemen.

Dus even een zondagmiddag op Edge Academy rondhangen en die status verwerven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
@Ronald Was er al aan bezig. Is dat enkel de basic of ook andere trainingen?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@DomiGijzen Basic en Advanced voor zover ik weet (En daarna aan support vragen, gaat niet automagisch, bij mij in elk geval niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:08:
Oei,m; ben bang voor een gevalletje garantie?

Gisteren panelen geplaatst bij m’n zus/zwager:

5x 450Wp München Solar (oost)
4x 450Wp + 1x 375Wp München Solar (west)

Alles met P505 & SE2200 (conform SE designer)
Rond half 1 de boel gestart, beetje rond 2400-2500Watt productie.

Vanmorgen bericht: in de meterkast de automaat uitgevallen.

Vandaag even naar langs gegaan. Eerst maar eens aangezet, omvormer start prima. Echter DC blijft 0Vdc.

Kabels los , meting : 10,28Vdc. Prima dus….
Kabels aan de omvormer & in de kast gemeten 0Vdc

Via de portal wel data uit kunnen lezen. Rond 15:45 gistermiddag uitgevallen. 6,5kWh opgewekt. Piek rond start 2500Watt ; dalende naar 2000-1900Watt rond 15:30/15:45 en toen floep alles uit…

5 optimizers (oost) lage spanning. De andere 5 prima rond 60-75Vdc

Alles voor de zekerheid nagelopen:

- Panelen max. 10A/Ioc
- Voc 43,5
- optimizers maximaal 14Ioc & 80Voc

Dinsdag maar garantie aanvraag vrees ik….
Wel; na het insturen van foto’s vorige week, is er gisteren een nieuwe omvormer verzonden. Afwachten dus!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
teacher schreef op maandag 2 mei 2022 @ 00:06:
Opnieuw publiceren?
En als je via monitoring platform een nieuwe lay out tekent?

En kan je erbij met mapper?
YouTube: How to create and edit site layout using SolarEdge’s Mapper app
Meerdere keren gepubliceerd via de site. Nu Via de mapper app nogmaals en dat werkte! Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 21:28
Bij een kennis van me hebben ze van de week ook een Solaredge installatie geplaatst.
Als tweaker al veel gelezen hier over PV installaties tijdens mijn oriëntatie voor mijn eigen PV installatie.

Nu komt het, ik verwacht bij hem problemen. :?

Waarom? Op het laatste moment hebben ze het leg plan aangepast. Een aantal panelen minder en 3 panelen een andere oriëntatie.

Installatie:
SE9K 3 fase omvormer
19 panelen 445WP = 8455WP
Opstelling 8xOost 8xWest en 3xZuid op een plat dak.
Optimizers?

Genoeg panelen in de zon?
Gaat laat/soms niet opstarten?
Juiste automaat? 300mA B16?
Omvormer te zwaar? rendement verlies... (wou hier al niets van weten 8)7 )

Ben eens benieuwd naar jullie menig.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:39
DeHollander schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:09:
Bij een kennis van me hebben ze van de week ook een Solaredge installatie geplaatst.
Als tweaker al veel gelezen hier over PV installaties tijdens mijn oriëntatie voor mijn eigen PV installatie.

Nu komt het, ik verwacht bij hem problemen. :?

Waarom? Op het laatste moment hebben ze het leg plan aangepast. Een aantal panelen minder en 3 panelen een andere oriëntatie.

Installatie:
SE9K 3 fase omvormer
19 panelen 445WP = 8455WP
Opstelling 8xOost 8xWest en 3xZuid op een plat dak.
Optimizers?

Genoeg panelen in de zon?
Gaat laat/soms niet opstarten?
Juiste automaat? 300mA B16?
Omvormer te zwaar? rendement verlies... (wou hier al niets van weten 8)7 )

Ben eens benieuwd naar jullie menig.
Oh- oh..... weet je ook iets van de hellingen of dakvlakken? dit lijkt initieel iig niet lekker te gaan werken op 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
(RSH) schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Oh- oh..... weet je ook iets van de hellingen of dakvlakken? dit lijkt initieel iig niet lekker te gaan werken op 3 fasen
Plat dak... Met s500b's marginaal maar denk dat het effect overall mee valt... Met s440's... ben ik er echt niet zeker van... Er zit anderhalf uur verschil in de curves van oost en west... dus dat kan nog wel eens gaan tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:31:
[...]

Plat dak... Met s500b's marginaal maar denk dat het effect overall mee valt... Met s440's... ben ik er echt niet zeker van... Er zit anderhalf uur verschil in de curves van oost en west... dus dat kan nog wel eens gaan tellen.
Dus met 440 optimizers minder opbrengst? en meer nadeel in donkere periode dus.

Omvormer niet te zwaar? Veel rendement verlies?

Zal eens vragen wat ze nu voor optimizers geplaatst hebben, is dat te zien in de app?

[ Voor 8% gewijzigd door DeHollander op 04-05-2022 14:18 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DeHollander schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Dus met 440 optimizers minder opbrengst?
Ja (Zie topic start case-study tuinhuisje)
en meer nadeel in donkere periode dus.
Niet zozeer; het probleem is dat het systeem ontwerp de maximale verhouding in opbrengst tussen west en oost beperkt (Ook uitgelegd in case-study)
Omvormer niet te zwaar? Veel rendement verlies?
Waarschijnlijk wat zwaar, want ongetwijfeld bedoeld voor het originele legplan.
Zal eens vragen wat ze nu voor optimizers geplaatst hebben, is dat te zien in de app?
Nee, ik zie dit alleen in mijn installateurs account via Website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Goedemiddag,

Ik heb sinds 2020 zonnepanelen laten plaatsen op onze platte dak, dit in combinatie met een onderbouw systeem van FlatFusion. het betreft 14 panelen van Trina Full black 320wp, dit in combinatie met P370 optimizers en een SE5K omvormer (3fase). Panelen zijn gericht richting het zuiden.

Volgens mij, gezien er 2 a 3 panelen in de schaduw liggen tot het middag uur, werkt dit niet naar behoren en haalt het systeem niet voldoende voltage. Klopt dat? Ik vind namelijk dat mijn opbrengst lager is dan verwacht:

2021: 3.27Mwh.

Ik heb in dit forum verschillende overzichten gezien van de voltage per optimizer, echter kan ik dit niet terugvinden in de app of via mijn account op de website. Waar kan ik dit precies vinden?

Ik ben van plan om 16 extra panelen te plaatsen, dit op de dakkapellen. Deze liggen allemaal niet in de schaduw, wat raden jullie aan?

Ik hoor graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Ja (Zie topic start case-study tuinhuisje)

[...]

Niet zozeer; het probleem is dat het systeem ontwerp de maximale verhouding in opbrengst tussen west en oost beperkt (Ook uitgelegd in case-study)

[...]

Waarschijnlijk wat zwaar, want ongetwijfeld bedoeld voor het originele legplan.

[...]

Nee, ik zie dit alleen in mijn installateurs account via Website.
Hebben S500 gebruikt dus net de verkeerde, hoeveel productie scheelt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DeHollander Daar is alleen met SE Designer min of meer antwoord op te geven (het blijft een simulatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@AJA Dat voldoet kei en kei hard niet aan de ontwerp regels van SolarEdge. Niet volgens designer, niet volgens de datasheet. Alleen met p404/p405/p485/p505/s500b voldoet het.
3x raden wat mijn mening over de originele installateur is :(

Optimizer voltages heb je de meest uitgebreide systeemeigenaar toegang voor nodig ('Volledige toegang")
Toe te wijzen door... diezelfde installateur (Of als die niet wil, en je geeft dat aan bij SE support willen die nog wel eens helpen)

2021 was geen goed jaar, maar de opbrengst lijkt niet echt okay te zijn. Wat heeft de installateur destijds aangegeven in offerte?

Voor de uitbreiding: Maak even een eigen topic aan met het tips topic in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:13:
@AJA Dat voldoet kei en kei hard niet aan de ontwerp regels van SolarEdge. Niet volgens designer, niet volgens de datasheet. Alleen met p404/p405/p485/p505/s500b voldoet het.
3x raden wat mijn mening over de originele installateur is :(

Optimizer voltages heb je de meest uitgebreide systeemeigenaar toegang voor nodig ('Volledige toegang")
Toe te wijzen door... diezelfde installateur (Of als die niet wil, en je geeft dat aan bij SE support willen die nog wel eens helpen)

2021 was geen goed jaar, maar de opbrengst lijkt niet echt okay te zijn. Wat heeft de installateur destijds aangegeven in offerte?

Voor de uitbreiding: Maak even een eigen topic aan met het tips topic in de hand.
Hoi Ronald,

dank voor je reactie. Volgens de datasheet was ik inmiddels ook zo ver, wat dan moeten er minimaal 16 panelen/optimizers gekoppeld zijn en dat is hier niet het geval. De installateur heeft zoals bovenstaand aanbevolen, echter heb ik zelf gekozen voor een SE5K ipv SE4K, dit toentertijd met de mogelijkheid om enkele panelen toe te voegen.

Verwacht je met de juiste optimizers een betere opbrengst? Of advisier je juist om naar een 1 fase omvormer te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-06 12:28
Wellicht kan iemand hier me van meer info voorzien.
Ik heb de omvormer (3500H) via Modbus aan home assistant hangen, echter blijft deze maar op ~370v hangen op de DC kant.
Zou dit niet 380v moeten zijn?

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AJA 750/60 = 12,5 dus ja... De kans dat je systeem de halve dag staat te clippen op zonnige dagen is nogal aanwezig... (Zie mijn welbekende case-study in TS)

Ik vind het zonder de hele context (en je eigen wensen) lastig te zeggen wat de beste oplossing is.

De SE5K vs SE4K is geen oorzaak van het probleem... maar voor 30 panelen toch te licht...
Wil je proberen de installateur ter verantwoording te roepen voor het niet deugdelijke systeem...
Wil je je verlies nemen en de 14 opnemen in de uitbreiding met 16?

Dus vandaar de suggestie om over te gaan naar een eigen adviestopic ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Xrypta Te weinig info. Oude modellen horen op 370V te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:38:
@Xrypta Te weinig info. Oude modellen horen op 370V te draaien.
Modelcode SE3500H-RW000BNN4
11 360w panelen met S440's

Hopelijk biedt dat iets meer? :)

Edit; En alles op zuid, zelfde hoek etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Xrypta op 04-05-2022 15:43 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@xah5kiDe Dan is 380V, of zelfs 400V bij sommigen wel de verwachting ja; maar je systeem lijkt uitmuntend te draaien als ik naar je PVOutput kijk... (Al lijkt je systeem wel iets meer op oost te liggen dan ingesteld: de gerealiseerde opbrengst curve is iets vroeger dan de insolation lijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:36:
@AJA 750/60 = 12,5 dus ja... De kans dat je systeem de halve dag staat te clippen op zonnige dagen is nogal aanwezig... (Zie mijn welbekende case-study in TS)

Ik vind het zonder de hele context (en je eigen wensen) lastig te zeggen wat de beste oplossing is.

De SE5K vs SE4K is geen oorzaak van het probleem... maar voor 30 panelen toch te licht...
Wil je proberen de installateur ter verantwoording te roepen voor het niet deugdelijke systeem...
Wil je je verlies nemen en de 14 opnemen in de uitbreiding met 16?

Dus vandaar de suggestie om over te gaan naar een eigen adviestopic ;-)
Wat bedoel jij precies met dat een SE5K of SE4K te licht is voor 30 panelen?

Laat ik eerst eens contact opnemen met de installateur, kijken wat hij zegt. Behalve de verkeerde optimizers, wat vind jij nog meer ondeugelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:48:
@xah5kiDe Dan is 380V, of zelfs 400V bij sommigen wel de verwachting ja; maar je systeem lijkt uitmuntend te draaien als ik naar je PVOutput kijk... (Al lijkt je systeem wel iets meer op oost te liggen dan ingesteld: de gerealiseerde opbrengst curve is iets vroeger dan de insolation lijn)
Ansich werkt het systeem overall prima inderdaad, echter heb ik 1 achterblijvend paneel waardoor ik ben gaan onderzoeken. Installateur geeft zoals gewoonlijk inhoudelijk geen thuis |:( behalve dat 'het werkt toch?'.

Systeem draait altijd op 370v, 380 haal ik nooit (400v ook niet), wat mijn aandacht begon te trekken.

Qua oriëntatie heb ik de waardes van de installateur overgenomen, dak is inderdaad ~ZZO

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 13:56
upje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:22:
Is de omvormer een 1-fase omvormer? Dan kan deze toch helemaal niet meer vermogen leveren dan 1 fase aan kan, dus inderdaad 3500W/3600W ?
1 Fase zegt alleen wat over het voltage, niet over het vermogen. Als je een 25A of zelfs 32A zekering plaatst en de bekabeling zwaar genoeg uitvoert krijg je makkelijk 5kW over 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
AJA schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Wat bedoel jij precies met dat een SE5K of SE4K te licht is voor 30 panelen?
Met 30 stuks ga je naar een goede 10kWp. Dat krijgt waarschijnlijk zowel van datasheet, of het flexibelere SE Designer geen akkoord op een SE5K. Sowieso zou het erg veel aftoppen.
Laat ik eerst eens contact opnemen met de installateur, kijken wat hij zegt. Behalve de verkeerde optimizers, wat vind jij nog meer ondeugelijk?
Alleen optimizers. Maar als je 14+16 uitbreiding aan een ~SE10K wil gaan hangen zijn er wellicht andere beste keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:11:
[...]

Met 30 stuks ga je naar een goede 10kWp. Dat krijgt waarschijnlijk zowel van datasheet, of het flexibelere SE Designer geen akkoord op een SE5K. Sowieso zou het erg veel aftoppen.

[...]

Alleen optimizers. Maar als je 14+16 uitbreiding aan een ~SE10K wil gaan hangen zijn er wellicht andere beste keuzes.
Sorry, ik had je zin verkeerd gelezen. Nee, dat begrijp ik volstrekt dat 30 panelen niet passen op de huidige omvormer. Duidelijk!

[ Voor 17% gewijzigd door AJA op 04-05-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 15:58
Goedemiddag! Sinds een klein jaar hebben we een SE12.5K hangen met nu 29 panelen, er komen er nog wat bij tzt als de overkapping in de tuin er staat, nu dus wat overgedimensioneerd vwb omvormer. Niet te klagen want het functioneert prima momenteel.

In de datasheet lees ik dat er een ingebouwde ventilator in zit, bij zonnige dagen gaat die ventilator inderdaad een keer aan en 's avonds bij het uitschakelen van de omvormer weer uit. Nu zit er aan de onderkant van de omvormer ook een ventilator, het valt me op dat die altijd stil staat. Klopt dit of heeft deze een andere functie?

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:40
Xrypta schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:00:
[...]
Ansich werkt het systeem overall prima inderdaad, echter heb ik 1 achterblijvend paneel waardoor ik ben gaan onderzoeken. Installateur geeft zoals gewoonlijk inhoudelijk geen thuis |:( behalve dat 'het werkt toch?'.

Systeem draait altijd op 370v, 380 haal ik nooit (400v ook niet), wat mijn aandacht begon te trekken.

Qua oriëntatie heb ik de waardes van de installateur overgenomen, dak is inderdaad ~ZZO
Dat die niet op 380 of 400V draait is wellicht firmware gerelateerd en lage netspanning (dacht dat het voorheen een vaste relatie had) ik zou er niks aan doen.

Rapporteert die optimizer wel elke 5 minuten?
Te zien in de optimizer grafiek.
Als er met de communicatie een issue is dan krijg je ook verschillen tussen de panelen te zien in de layout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
AJA schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:59:
Goedemiddag,

Ik heb sinds 2020 zonnepanelen laten plaatsen op onze platte dak, dit in combinatie met een onderbouw systeem van FlatFusion. het betreft 14 panelen van Trina Full black 320wp, dit in combinatie met P370 optimizers en een SE5K omvormer (3fase). Panelen zijn gericht richting het zuiden.

Volgens mij, gezien er 2 a 3 panelen in de schaduw liggen tot het middag uur, werkt dit niet naar behoren en haalt het systeem niet voldoende voltage. Klopt dat? Ik vind namelijk dat mijn opbrengst lager is dan verwacht:

2021: 3.27Mwh.

Ik heb in dit forum verschillende overzichten gezien van de voltage per optimizer, echter kan ik dit niet terugvinden in de app of via mijn account op de website. Waar kan ik dit precies vinden?

Ik ben van plan om 16 extra panelen te plaatsen, dit op de dakkapellen. Deze liggen allemaal niet in de schaduw, wat raden jullie aan?

Ik hoor graag jullie advies.
Ik gok dat je zomaar een kilowattje of 1000 mist op jaarbasis hierdoor. Reken maar eens door met de huidige tarieven wat je tekort komt. :X

Panelen erbij: ja, zeker doen. Je komt er nu een stuk of 5 tekort (2 die je sws mist, plus 3 in de schaduw), meer is beter. Je wil misschien dan wel een iets dikkere omvormer, maar in België mag het gewoon op je se5k ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:24
Goedenavond,

Sinds kort hebben we een SolarEdge systeem met 14 x 390 Wp panelen aan een SE4000H. Ik twijfel over de dimensionering van de omvormer. Zie hieronder de gegenereerde energie van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epxu1VyktA7zmNdDqw-0Om9Q8AA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1p2uuuOahnv00FYU9izcTraW.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ik e.e.a. in SolarEdge designer invoer dan lijkt er op jaarbasis slechts 10 kWh verschil te zitten met wanneer er een SE5000H gebruikt zou zijn. Ik begrijp echter niet goed waarom. Is ruim 4 uur clipping achter elkaar niet wat veel van het goede?

Wanneer ik naar de efficiency grafieken van de SE4000H t.o.v. de SE5000H kijk dan lijkt de 5000 eigenlijk bij alle wattages een efficiënter apparaat.

De installateur geeft als voordeel van de SE4000H dat deze eerder aan schakelt en later uitschakelt, echter kan ik daar qua specificatie niets over vinden. Weet iemand hoe dat zit?

Wat zouden jullie adviseren ? De 4000 laten hangen of de 5000 laten plaatsen ?
(detail, de 5000 stond in de offerte maar er is een 4000 geleverd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
In deze maanden (fel zonnetje, koude lucht) zal je clipping hebben.
Over een maandje zijn de panelen te warm en leveren ze minder.

Persoonlijk trek ik dit soort clipping slecht, vooral als je niet gekregen hebt wat is afgesproken.

Dat eerder opstarten en langer doorgaan is bij solaredge.... stierenpoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05
Ik ben vandaag aan de slag gegaan met solaredge designer. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de daken kan shalen? Alle dakbalken zijn ongeveer 5 x te groot. Hoe kan ik dat verkleinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
lexuzu schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:22:
Goedenavond,

Sinds kort hebben we een SolarEdge systeem met 14 x 390 Wp panelen aan een SE4000H. Ik twijfel over de dimensionering van de omvormer. Zie hieronder de gegenereerde energie van vandaag.

[Afbeelding]

Wanneer ik e.e.a. in SolarEdge designer invoer dan lijkt er op jaarbasis slechts 10 kWh verschil te zitten met wanneer er een SE5000H gebruikt zou zijn. Ik begrijp echter niet goed waarom. Is ruim 4 uur clipping achter elkaar niet wat veel van het goede?

Wanneer ik naar de efficiency grafieken van de SE4000H t.o.v. de SE5000H kijk dan lijkt de 5000 eigenlijk bij alle wattages een efficiënter apparaat.

De installateur geeft als voordeel van de SE4000H dat deze eerder aan schakelt en later uitschakelt, echter kan ik daar qua specificatie niets over vinden. Weet iemand hoe dat zit?

Wat zouden jullie adviseren ? De 4000 laten hangen of de 5000 laten plaatsen ?
(detail, de 5000 stond in de offerte maar er is een 4000 geleverd)
Heb je ook betaald voor een 5000? Dan is het antwoord namelijk simpel: wisselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
TweakersOnly schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:37:
Ik ben vandaag aan de slag gegaan met solaredge designer. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de daken kan shalen? Alle dakbalken zijn ongeveer 5 x te groot. Hoe kan ik dat verkleinen?
Ik begrijp eigenlijk niet wat je probeert een waar je zo tegenaan loopt.

Je begint in designer met de plattegrond, met de juiste afmetingen natuurlijk. Vervolgens trek je de daken op hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:06:
@DeHollander Daar is alleen met SE Designer min of meer antwoord op te geven (het blijft een simulatie)
Is die designer voor iedereen te gebruiken? Of moet je daar installateur voor zijn?
Anders probeer ik het vd week eens, sunny design lukte ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DeHollander schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Is die designer voor iedereen te gebruiken? Of moet je daar installateur voor zijn?
Anders probeer ik het vd week eens, sunny design lukte ook ;)
Je bent voor de gelegenheid 'zelfinstallateur' toch? (Wellicht even ander emailadres gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:28
teacher schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:29:

Dat eerder opstarten en langer doorgaan is bij solaredge.... stierenpoep.
Is dit uberhaupt bullkak of alleen bij Solaredge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Over het algemeen... Stierenkak ja, Solaredge of niet Solaredge.

Mensen die de licht-spanning curve niet snappen roepen het bij stringomvormers. SolarEdge heeft alleen maar genoeg wakkere optimizers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Is er nog een specifiek merk MC4 connectoren aan te raden voor de SE systemen?
Staubli? of...?
Ik lees her en der dat de ene MC4 zeker de andere niet is. Liefst heb ik hetzelfde merk/type voor maximale compatibiliteit.

Ik zie ze ook zowel met holle bussen die je dichtknijpt, als het type waar je zeg maar de metalen zijkanten om de kabel heen klemt... Voorkeuren? (of afraders..?)

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11vHLnSE5UfSepdcLYZwEtOggWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuymK7sqLR5L6KFPnBDPgUfY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door dutchlincoln op 04-05-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Simpel360 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:58:
[...]

Is dit uberhaupt bullkak of alleen bij Solaredge?
Net niet uberhaupt, want eea hangt af van de mpp curves. Wel bij solaredge.

@TweakersOnly kijkvoer: YouTube: SolarEdge Designer Training - Level 1 (er zijn 4 levels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
dutchlincoln schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:53:
Is er nog een specifiek merk MC4 connectoren aan te raden voor de SE systemen?
Staubli? of...?
Ik lees her en der dat de ene MC4 zeker de andere niet is. Liefst heb ik hetzelfde merk/type voor maximale compatibiliteit.

Ik zie ze ook zowel met holle bussen die je dichtknijpt, als het type waar je zeg maar de metalen zijkanten om de kabel heen klemt... Voorkeuren? (of afraders..?)

Edit:

[Afbeelding]
Op mijn nieuwe SE set heb Trina solar panelen dus ook Trina connectoren genomen, maar om eerlijk te zijn denk ik dat mits goed afgemonteerd het niet veel uitmaakt. Op de set die al op het huis lag maar moest verleggen door een dakkapel heb ik gewoon Amazon no name mc4 connectoren gebruikt en die werken ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

lexuzu schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:22:
String omvormers hebben over het algemeen een minimum stroom en spanning nodig. Zonder stroom, is de spanning al bij schemer rond de Voc van het paneel. De hoeveelheid licht bepaald vrijwel volledig de hoeveelheid stroom die het paneel kan leveren bij vrijwel gelijkblijvende spanning (Vmpp). Je kunt ook zeggen dat voor opstarten een bepaald minimum vermogen nodig is (Vmpp*Imin). Ik ken een paar systemen en die starten allemaal op bij minder dan 50W string vermogen (minder dan 5W per paneel). Dus ik denk dat dat eerder opstarten verhaal onzin is. Dat speelt alleen als sommige panelen nog in de schaduw liggen. Dan kan de totale string spanning zakken omdat de niet belichte panelen gebypassed gaan worden. Iets wat Solaredge ook doet door de Optimizer spanning van de onbelichte panelen te laten zakken. De panelen die dan wel belicht worden kunnen samen mogelijk niet voldoende spanning leveren om op te starten. Maar bij Solaredge is deze spanning altijd 380V en voor nieuwere firmware 400V voor enkelfasige systemen. Daar zit geen verschil tussen de SE4000H of SE5000H

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukebaas
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08-2023
simonhoi schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Zou ik ook doen. Kan je ook kijken hoe groot de schade is bij deze te kleine omvormer.
Wellicht vergelijkbaar met de voorgaande topics, maar ik wilde het even checken. Ik heb de string van 23 360WP panelen aangesloten op de SE5K. Hier een plaatje van gisteren:

https://ibb.co/Df0c54r

Ik zie dat de SE5K wordt afgetopt op 5.26KW. Klopt dat? Gevoelsmatig ga ik meer dan 1.2% (hier rapport: https://pdfhost.io/v/cCWFcqB5T_Jongbloed_SE5K) verliezen. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiborkjell
  • Laatst online: 18-02-2024
Hoi, nog even een update over het piekvermogen van de zonnepanelen.
Ik heb de volledige rechten van het monitoring portaal gekregen en op 30 april piekte een aantal panelen weer fors boven de 400, met een paneel zelfs naar 517W.
De stroomsterkte was op dat moment 8.08A en het voltage 64V, dus die zitten beide mooi ruim binnen de marges.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7Q5Uiiaqe1vUr8_gRxmWspX5sM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GX2mMrJmP0JCFZzJ8uVMsmec.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Tiborkjell die pieken inderdaad aardig boven de STC waarde uit, dit is dan wel op een dag waar wolken de panelen afkoelen en er daarna volle zon op komt, met reflecties van de wolken en in jouw geval nog extra reflecties.

Maar hoe ziet deze grafiek er uit van een volledig zonnige dag zonder wolken? Ik neem aan dat je dan een licht piekje ziet op het tijdstip dat de extra reflecties er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Vraagje, weet even niet of dit al eerder behandeld is maar ik vraag me af waarom de dc spanning ongeveer met 30 volt omhoog gaat wanneer mijn omvormer gaat clippen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOBkIv9eHQkOGlZWcIQXzTiMgTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfaIx1e0wK7hB6BaNoC3N8Ug.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dan weten de optimizers dat ze moeten reduceren.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-06 22:43

tomtommie

Alaaf!

Gisteren begonnen met installeren van 20x400Wp met S500B's op een SE7K omvormer! Hopelijk dit weekend de eerste zonnestralen omzetten naar kWh.

Voor degenen die zelf het systeem geinstalleerd hebben en dus een installateursaccount hebben, is het bij jullie ook zo dat de mysolaredge app een ander wachtwoord moet hebben als de andere apps zoals setapp en sitemapper? Het was even stoeien voordat ik hier achter was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

ds23man schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:04:
Dan weten de optimizers dat ze moeten reduceren.
Denk het niet. De optimizers 'zien' alleen hun eigen spanning en de stroom die voor allemaal gelijk is. Er is dus communicatie van de omvormer richting de optimizers om elke omvormer te vertellen met welke spanning het beschikbare vermogen geleverd moet worden. Is er teveel vermogen dat zie ik dat een willekeurig aantal optimizer in vermogen gaan minderen (minder spanning dan ze bij deze stroom zouden kunnen leveren).
De vraag van @mathijshooi heb ik ook. Ik zie niet in waarom de spanning van de gehele string omhoog zou moeten gaan. Ik vermoed dat het iets met het regelprotocol te maken heeft. Normaal wordt het totaal te leveren vermogen gedeeld door 400V om de stroom te bepalen. Dat werkt tot de maximale stroom (12.5A bij 400V voor SE5K). Is het vermogen hoger dan het maximum dan wordt er een optimizer willekeurig lager ingesteld. Het is bij mij steeds een ander paneel wat ineens aftopt. Het is ook niet zo dat ze allemaal minder gaan leveren wat ik had verwacht.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiborkjell
  • Laatst online: 18-02-2024
@Rouske het is vrij lastig te zeggen wanneer precies op de dag, vooral ook omdat er geen goed referentiepaneel is zonder extra reflecties.

Dit was op 24 april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC3w29qO5W1xinEkQ3dG_3x-yso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wYMDdwN8pUdTwJqhudllPvs.png?f=fotoalbum_large

Zes panelen liggen op ZO (22 graden), 10 op ZW (12 graden) en twee op NO (12 graden).

Er zijn vier panelen die soms naar 500W pieken en die liggen op ZO. De twee andere panelen op ZO liggen op een ander dakvlak, een stuk lager en naast de gevel van het huis waardoor ze 's ochtends nog in de schaduw liggen tot ~10-11 uur.
Die gevel is van wit baksteen waardoor het paneel dat pas om 11uur zonlicht krijgt van 13u tot 17u iets beter presteert dan de andere panelen in dezelfde richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
tomtommie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:39:
.

Voor degenen die zelf het systeem geinstalleerd hebben en dus een installateursaccount hebben, is het bij jullie ook zo dat de mysolaredge app een ander wachtwoord moet hebben als de andere apps zoals setapp en sitemapper? Het was even stoeien voordat ik hier achter was...
Stimmt, je installers account mag niet hetzelfde zijn als je monitoring account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dan weet ik niet wat ik met mijn account voor elkaar heb ;)

Toch echt een geheel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Jij bent speciaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc-Kroket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-05 20:39
Beste allen, ik heb een vraag:

Ik heb verschillende offertes voor zonnepanelen liggen, waaronder één voor SE, de overige voor Enphase. We zitten namelijk een beetje met schaduw van de schoorstenen op het huis. Er liggen verder al wat panelen op onze overkapping met een eigen Fronius 3-fase omvormer.
Het plan is dat er 6 panelen vóór (Oost) op garage komen en 8 achter (West). Dan komen er ook nog aantal panelen, 7-10 (afhankelijk van offerte), op het dak achter (West). Vanuit esthetisch oogpunt leg ik liever niet het dak van het woonhuis aan Oostzijde vol. Twee installateurs hebben aangegeven dat SE hier niet gaat werken omdat er onvoldoende panelen aan Oostzijde liggen.De derde geeft aan dat het geen probleem is.
Wat zijn jullie inzichten hier in?

Het betreft 24x Trina Vertex 390 met SE8K 3-fase omvormer en S440 optimizers.

Alvast dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uoy-oeTibNGOVE1FCX6Jj8VQEQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Wt3G9t6QczrU28j6MvdiDu2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
* teacher is blij met het oordeel van de 1e en 2e installateur. :Y

En estethiek is zeker wat waard, maar je beperkt dus wel je opbrengst vrij riant.

[ Voor 37% gewijzigd door teacher op 06-05-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Amen: installateur 3 snapt het systeem niet.

En schaduw van schoorstenen helpt een nog duur SolarEdge systeem ook al niet extreem veel mee.

Ik heb er een pal naast een schoorsteen liggen...
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Laten we zeggen... Daar heb ik geen SolarEdge voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Tiborkjell schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:21:
@Rouske het is vrij lastig te zeggen wanneer precies op de dag, vooral ook omdat er geen goed referentiepaneel is zonder extra reflecties.

Dit was op 24 april:
[Afbeelding]

Zes panelen liggen op ZO (22 graden), 10 op ZW (12 graden) en twee op NO (12 graden).

Er zijn vier panelen die soms naar 500W pieken en die liggen op ZO. De twee andere panelen op ZO liggen op een ander dakvlak, een stuk lager en naast de gevel van het huis waardoor ze 's ochtends nog in de schaduw liggen tot ~10-11 uur.
Die gevel is van wit baksteen waardoor het paneel dat pas om 11uur zonlicht krijgt van 13u tot 17u iets beter presteert dan de andere panelen in dezelfde richting.
Inderdaad weinig/niks van te zien op zo een zonnige dag 8)7 :?
Helaas blijft het wel alleen bij pieken, er is niet meer detail doordat de optimizer slechts elke 5 minuten rapporteert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Even een vraagje. Support SolarEdge had mijn SE5000H op 5Kw gezet omdat deze een foute parameter had met als beperking 3,5kW. Dus presteert nu zoals het hoort. Alleen sinds deze aanpassing heb ik 1 optimizer die dagelijks zeer slecht presteert waardoor ik 1kW per dag mist op dat paneel. De spanning is 10 volt lager dan de rest. Is de optimizer dan stuk?

Hier de spanning van de optimizer welke zeer slecht presteert. Alle andere hebben een spanning van gemiddeld 35 volt. Deze komt niet boven de 23 volt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oewSNLOjGb7xUGysEEQOAGyQ-X8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kIjkc4BJNpRvP8eINK0aJXCT.jpg?f=user_large

Afbeelding prestatie is van gisteren einde dag.
Gaat om paneel 1.0.13 in de onderste set van 10 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mxEGBTyY0hvO_H_ZZ0WioxdyII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQfxV0RKiQO4HeE7CTQZ8GpW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Draconian op 07-05-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 11:44
Draconian schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:28:
Alleen sinds deze aanpassing heb ik 1 optimizer die dagelijks zeer slecht presteert waardoor ik 1kW per dag mist op dat paneel.
Je bedoelt 1 kWh (vergeleken met de andere panelen, neem ik aan).
Hier de spanning van de optimizer welke zeer slecht presteert. Alle andere hebben een spanning van gemiddeld 35 volt. Deze komt niet boven de 23 volt.
Ligt dit paneel toevallig in de schaduw? Het ziet er idd wel gek uit, 1 paneel met alles eromheen duidelijk andere en meer met elkaar vergelijkbare waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Wilke schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Je bedoelt 1 kWh (vergeleken met de andere panelen, neem ik aan).

[...]

Ligt dit paneel toevallig in de schaduw? Het ziet er idd wel gek uit, 1 paneel met alles eromheen duidelijk andere en meer met elkaar vergelijkbare waarden.
Voor de aanpassing presteerde alle 10 de panelen een deze kant van het dak vrijwel gelijk. Na de aanpassing niet meer. Ze liggen alle 10 volledig in de zon. Geen obstakels.

Dit speelde niet toen er een beperking op de omvormer was van 3,5Kw. Heeft SolarEdge support even goed gezet want het is een 5Kw omvormer. Na de herstart presteerde dat paneel ineens barslecht. Hier een screenshot voor de aanpassing.
Wel degelijk wat aan de hand met de optimizer lijkt mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5CfeCgMegWv7Vky1DdHDrXyB6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXrPFEAdJGYSjlxiAZNLgNQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Draconian via de monitoring webportaal en de analyse tab checken of de optimizer elke 5 minuten rapporteert.

Het kan ook 1 diode in het paneel zijn welke stuk is gegaan, is die 22,88V ongeveer 2/3 van Vmpp van het paneel (34,3V)?

Spanning en Stroom uit je screenshot zijn de waarden die de optimizer ziet van de paneel kant. 'Optimizer Spanning' is de string kant, de stroom aan de string kamt kan je helaas niet zien...

Enige manier om achter een defecte diode te komen is nameten op de kabels van dat paneel of een naast gelegen paneel op die optimizer aansluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Rouske op 07-05-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Rouske schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:57:
@Draconian via de monitoring webportaal en de analyse tab checken of de optimizer elke 5 minuten rapporteert.
Het kan ook 1 diode in het paneel zijn welke stuk is gegaan, is die 22,88V ongeveer 2/3 van Vmpp van het paneel (34,3V)?
Enige manier om daar achter te komen is nameten op de kabels van dat paneel of een naast gelegen paneel op die optimizer aansluiten.
Dat is wel een goede. Dat er een diode stuk is. Ik heb het doorgespeeld naar de installateur. Support ticket stond ook nog open dus gelijk daarin doorgegeven.
Kijk de spanning dan van het paneel gek doen. Paneel 1.0.13 in de grafiek vergeleken met twee broertjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xSOGLp82wIu5SjaVLq0XpGwbpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPkhcHYXHufB6vAVp0nWSnbK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Draconian schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:08:
[...]
Dat is wel een goede. Dat er een diode stuk is. Ik heb het doorgespeeld naar de installateur. Support ticket stond ook nog open dus gelijk daarin doorgegeven.
Kijk de spanning dan van het paneel gek doen. Paneel 1.0.13 in de grafiek vergeleken met twee broertjes.

[Afbeelding]
Of connector aan paneel kant die slecht contract maakt of niet goed er in geklikt zit? Want bij de start op 5/5 loopt die eerst wel goed mee met de andere panelen.
Iets voor de installateur om op het dak uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Diode werkt prima, maar deel paneel levert niet voldoende waardoor de MPP lager wordt gevonden door de optimizer. Even met de bezem over het paneel heen om schoon te maken? Helpt dat niet dan is het een microcrack in het paneel en wordt het een garantiegevalletje.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Overigens gebeurt dit ook als je op 5kW afgetopt wordt, maar daar ga ik hier nog niet van uit.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
xah5kiDe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:24:
Overigens gebeurt dit ook als je op 5kW afgetopt wordt, maar daar ga ik hier nog niet van uit.
Geen idee wat je hiermee precies probeert te zeggen ... :?
edit:
Bedoel je dat de paneel spanning omlaag gaat bij het aftoppen van de omvormer op 5kW?

Bij mijn weten regelt de optimizer dan de paneel spanning juist omhoog om het paneel slechter te laten werken.

Ik ga de grafieken nog wel eens hierop checken als ik weer achter de laptop zit...

[ Voor 25% gewijzigd door Rouske op 07-05-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
xah5kiDe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:23:
Diode werkt prima, maar deel paneel levert niet voldoende waardoor de MPP lager wordt gevonden door de optimizer. Even met de bezem over het paneel heen om schoon te maken? Helpt dat niet dan is het een microcrack in het paneel en wordt het een garantiegevalletje.
Installateur al gereageerd. Panelen zijn superschoon trouwens. Iedere keer als ze te vuil zijn klim ik via het dakraam op het dak met de tuinslang. Ik raak de panelen niet aan. Alleen schoonspuiten.

Installateur zegt diode stuk of microcrack. Helft paneel uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Rouske schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Geen idee wat je hiermee precies probeert te zeggen ... :?
edit:
Bedoel je dat de paneel spanning omlaag gaat bij het aftoppen van de omvormer op 5kW?

Bij mijn weten regelt de optimizer dan de paneel spanning juist omhoog om het paneel slechter te laten werken.

Ik ga de grafieken nog wel eens hierop checken als ik weer achter de laptop zit...
Ja verwarrend. De paneelspanning gaat omhoog, de optimizer spanning gaat omlaag. Dat gebeurt bij aftoppen met een willeurig paneel.
De paneelspanning mag alleen met een derde omlaag gaan als een derde van het paneel daadwerkelijk in de schaduw ligt. Dat is niet het geval, dus paneel stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door xah5kiDe op 07-05-2022 16:57 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:39
teacher schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Stimmt, je installers account mag niet hetzelfde zijn als je monitoring account.
Misschien was het "vrugah" wel mogerlijk , mijn installatie account en monitorings account zijn ook hetzelfde.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
Rouske schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Dat is in ieder geval wat ik zie wanneer m'n omvormer begint the throttlen. Wanneer het amperage de 10 bereikt bij een voltage van 400 springt het DC voltage van 400 naar 430. Het amperage zakt dan weer.
Weet iemand of ik uit de modbus logging of de SE site data ergens kan afleiden hoeveel verlies in kw(h) ik heb door throttling ? De geprojecteerde optimale opbrengst grafiek bji 'clear sky' geeft wel een beeld, ook omdat de werkelijke opbrengst heel mooi langs die lijn loopt maar ik zou het graag preciezer uitvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Giuik35LJYcsSjMhmV1HTByeXlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gdKL7UNBZsOMkgjWqCfTGEm1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat zou kunnen met een "directe instralingssensor":
https://www.solaredge.com..._sensor_datasheet_nld.pdf
(Een een control- en communicatie gateway, prijzig grapje bij elkaar)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
lexuzu schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Dat is in ieder geval wat ik zie wanneer m'n omvormer begint the throttlen. Wanneer het amperage de 10 bereikt bij een voltage van 400 springt het DC voltage van 400 naar 430. Het amperage zakt dan weer.
Weet iemand of ik uit de modbus logging of de SE site data ergens kan afleiden hoeveel verlies in kw(h) ik heb door throttling ? De geprojecteerde optimale opbrengst grafiek bji 'clear sky' geeft wel een beeld, ook omdat de werkelijke opbrengst heel mooi langs die lijn loopt maar ik zou het graag preciezer uitvinden.

[Afbeelding]
Hoe heb je die optimale curve gemaakt eigenlijk ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@lexuzu Wat mij iig opvalt is de "interessante & inventieve mix" van ongebruikelijke eenheden in het plaatje.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi Pvoutput insolation zit heel dicht bij optimaal voor mijn systeem.
Je kunt details via API ophalen, mits je betalend gebruiker bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
dunklefaser schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:20:
@lexuzu Wat mij iig opvalt is de "interessante & inventieve mix" van ongebruikelijke eenheden in het plaatje.
Ja klopt, snel met copy/paste van panels in elkaar geknutseld. Moet de eenheden nog even goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
mathijshooi schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:11:
[...]

Hoe heb je die optimale curve gemaakt eigenlijk ?
Met behulp van de js scripts achter deze site: https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Deze heb ik omgebouwd tot een node applicatie die de curves voor de komende 10 jaar in influxdb stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
De laatste tijd valt me nog iets op. Een gegeven moment lijkt 1 paneel uit te vallen. Volgende dag doet hij wel weer vrolijk mee. Wat zou reden zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-uvDMv9HYKXLXSB4jfvU76jDQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFBVD4Al49QwKrW1bWfyrJtM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqOOR9ZiNSsaiei-taCKcNYD1gU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLFD8YfmxU9Ad3TU1hRapgwB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonselaar
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-05-2022
Een vraag van een leek.

Gisteren zijn er bij ons 20 panelen gelegd (Jinko Solar 375 Wp) met S440 optimizers.

We hebben een hoekwoning met dak op oost-west. De hellingshoek is 60%.

Op het westen hebben we alle ruimte, daar zijn 12 panelen gemonteerd.

Op het oosten wat minder ruimte. Het dak van onze buren is dwars op de oostkant gebouwd (tussenwoning).

Aan de voorkant zijn er op het oosten 8 panelen gemonteerd.

Men wil een SolarEdge SE6K (drie-fase) omvormer monteren.

Wat denken de experts / gevorderen hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ndonselaar ik denk dat er weer een installateur hebben die geen prijzen verdient.

Heb je al uitgebreide toegang gekregen zodat je de spanning grafieken tevoorschijn kan toveren?

Pagina: 1 ... 9 ... 90 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.