PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Waar haal je die 'DC Amp' waarde vandaan?lexuzu schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:24:
[...]
Dat is in ieder geval wat ik zie wanneer m'n omvormer begint the throttlen. Wanneer het amperage de 10 bereikt bij een voltage van 400 springt het DC voltage van 400 naar 430. Het amperage zakt dan weer.
Weet iemand of ik uit de modbus logging of de SE site data ergens kan afleiden hoeveel verlies in kw(h) ik heb door throttling ? De geprojecteerde optimale opbrengst grafiek bji 'clear sky' geeft wel een beeld, ook omdat de werkelijke opbrengst heel mooi langs die lijn loopt maar ik zou het graag preciezer uitvinden.
[Afbeelding]
Zal vast via modbus wel beschikbaar zijn, maar in de portaal met de analyse tab niet
Rechtsboven moet vast AC spanning zijn ipv Current.
Nee, nog geen toegang, omdat de omvormer in backup staat en nog geleverd moet worden. Daarom mijn vraag: is deze SE6K qua vermogen een goede keuze?Ronald schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:21:
@ndonselaar ik denk dat er weer een installateur hebben die geen prijzen verdient.
Heb je al uitgebreide toegang gekregen zodat je de spanning grafieken tevoorschijn kan toveren?
Waarden komen inderdaad uit de modbus (tcp) interface.Rouske schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:23:
[...]
Waar haal je die 'DC Amp' waarde vandaan?
Zal vast via modbus wel beschikbaar zijn, maar in de portaal met de analyse tab niet![]()
Rechtsboven moet vast AC spanning zijn ipv Current.
Titels en eenheden in het dashboard moet ik nog even goed zetten.
SE6K is meer als zat voor een 60° oost/west dak met 8x en 12x 375Wp panelen.ndonselaar schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:30:
[...]
Nee, nog geen toegang, omdat de omvormer in backup staat en nog geleverd moet worden. Daarom mijn vraag: is deze SE6K qua vermogen een goede keuze?
Een SE5K zou volgens mij ook al ruim zat zijn, is er een simulatie uitdraai beschikbaar?
Ik denk alleen dat je met maar 8x een S440 op oost beter naar een SE5K-RWB kunt gaan (korte strings), omdat je met die 8x 60V max output nooit de 750V gaat halen die een SExK nodig heeft...
Zie Topic start voor uitleg over de werking!
[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 08-05-2022 16:53 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Op west was er alle ruimte, werd er geschreven door @ndonselaar , dus wellicht kunnen er daar nog meer panelen komen?(PV-virusRonald schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:10:
60° zou een SE4000H misschien wel voldoen... Tijd voor een rapport uit designer. Even vragen bij de installateur, @ndonselaar
Dan zou de SE40000H wat klein zijn

edit:
@Ronald Na met mijn eigen systeem onderstaande site 'gekalibreerd' te hebben (temperatuurs coëfficiënt aangepast naar -0.01) om in de buurt te komen van wat mijn systeem gister deed, dan zou het zonder uitbreidingen inderdaad ook op een 4kW moeten kunnen (in theorie

https://www.thomasberger....w2=4500&temp_coeff2=-0.01
[ Voor 40% gewijzigd door Rouske op 09-05-2022 09:20 ]
Niet meer dan het paneel er naast. De rode lijn.
Thanks.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
setapp:
scherm
[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 09-05-2022 11:15 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 44% gewijzigd door teacher op 09-05-2022 11:15 ]
Persoonlijk vind ik dat je hier niets aan hebt. Overdag werken we. Checken we het op onze mobiele telefoon of via de online portaal op je computer. Installateurs worden platgebeld heb ik vernomen tot zeer grote ergernis toe omdat mensen hun gegevens niet kunnen inzien. Misschien dat https://allestoringen.nl/ hier de dienst kan toevoegen zodat mensen zich daar kunnen verzamelen. SolarEdge zelf heeft maling en zullen de storingen niet vermelden op bijvoorbeeld Twitter. Maar de monteurs ontlasten is wel belangrijk met onzinnige vragenteacher schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:49:
In principe kan je zelf checken of de servers een probleem hebben, of jij:
setapp:
[YouTube: LAN Communication Status on SolarEdge SetApp Enabled Single Phase Inverters With HD-Wave Technology]
scherm
[YouTube: Internetverbinding controleren | SolarEdge HD Wave omvormer | Service by AliusEnergy]
Dit is nog gelukt via telefonische support. Bedankt voor de tip.Ronald schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:37:
@DomiGijzen Omvormer zal ergens nog in een ander account geregistreerd staan... Zal via SE support moeten.
Grz D.
Ik trek dit even door, het valt mij op dat (in dit topic) al na “5 min geen grafieken” in paniek raken 😅 en bier hier zomaar 10-20 berichten over geplaatst worden.Draconian schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:28:
[...]
Persoonlijk vind ik dat je hier niets aan hebt. Overdag werken we. Checken we het op onze mobiele telefoon of via de online portaal op je computer. Installateurs worden platgebeld heb ik vernomen tot zeer grote ergernis toe omdat mensen hun gegevens niet kunnen inzien. Misschien dat https://allestoringen.nl/ hier de dienst kan toevoegen zodat mensen zich daar kunnen verzamelen. SolarEdge zelf heeft maling en zullen de storingen niet vermelden op bijvoorbeeld Twitter. Maar de monteurs ontlasten is wel belangrijk met onzinnige vragen
Toevallig gisteren ook mijn zus hetzelfde. De panelen blijven zwart! Doet ie het wel? Was half 10 s morgens 😋
Een installatie valt echt niet zomaar uit; als dat dan toch gebeurd is er in de meeste gevallen een storing (spanning) dan een defect en daar doe je niet veel aan op het moment zelf.
[ Voor 0% gewijzigd door Crazy- op 10-05-2022 12:01 . Reden: Bier is om te drinken ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Maar hier op Tweakers verbaast de snelle paniek me ook wel. Als de portal het niet doet, dan kijk je toch op het apparaat, of naar je (al dan niet slimme) meter naar je actuele verbruik/teruglevering? Of je weet inmiddels dat de Solaredge-portal regelmatig achterloopt?
(mijn omvormers hangen alleen aan mijn eigen lokale logging en niet aan internet, dus als mijn logging het niet doet, dan kan/moet ik dat ook zelf oplossen. Gelukkig werkt dat eigenlijk altijd

Idd een beetje tweaker kan z`n slimme meter gewoon op afstand uitlezenocaj schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:00:
@Crazy-
Maar hier op Tweakers verbaast de snelle paniek me ook wel. Als de portal het niet doet, dan kijk je toch op het apparaat, of naar je (al dan niet slimme) meter naar je actuele verbruik/teruglevering?
In mijn geval via de Klikaan/Klikuit app icm met een ICS-2000.
:strip_exif()/f/image/Ay5zNIVjKWYKLmDr6a6UR2ta.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door DeHollander op 10-05-2022 17:00 ]
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Ofwel... Het mag blijkbaar nu ook in NederlandOverdimensionering van residentiële systemen tot 200%
Oversizing
Tot 200% DC-overdimensionering is nu mogelijk bij het installeren van SolarEdge's 1-fase HD-Wave omvormers, waardoor u de mogelijkheid krijgt om meer panelen te verkopen en uw klanten te helpen het meeste uit elke zonnestraal te halen.
Lekker dan. Net vier weken geleden extra panelen tot aan de max van 155% laten leggen...Ronald schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:30:
Uit de SolarEdge installateur nieuwsbrief:
[...]
Ofwel... Het mag blijkbaar nu ook in Nederland
:strip_exif()/f/image/4ORPUIec9U8QnxwUeYMEmuuR.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ik een installatie wou hebben heb ik me laten adviseren. Ze kwamen eind vorig jaar met deze configuratie.
O.a. de p401 optimizer. Als ik deze grafiek zo bekijk dan denk ik dat het een ander type moet zijn ( 80v ). Als ik dit forum zo doorlees hebben er anderen wel succes mee gehad om het type optimizer te laten vervangen. Iemand een idee hoe je zoiets gaat aanpakken cq een voorbeeldbrief?
vincent_1971 in "Zonnepanelen Oost-West of Zuid"
[q]4 op het oosten 4 op het westen en 6 op het zuiden[/q]
4 op het oosten = red alert
4 op het westen is red alert
6 op het zuiden, kan net, maar 1 streepje schaduw en je bent klaar.
wat zou ik doen:
op oost 3 bijleggen
op west 3 bijleggen
op zuid een paar bijleggen.
Geen plaats? dan schadebeperking met 80v optimizers, maar 4x80 is nog steeds clipping.
Nee, dit was niet de opstelling van @vincent_1971. Dus met bovenstaande post kunnen we helaas niet veel.
Graag aanvullen, voordat we hier gaan gokken...
[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 11-05-2022 11:43 ]
Dit zou de situatie moeten zijn vincent_1971 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
En zoals daar al is aangegeven gebruik de 80V output optimizers!
[ Voor 37% gewijzigd door Rouske op 11-05-2022 12:25 ]
Door de installateur is er een SE6K met P401 geplaatst op basis van de SolarEdge designer, volgens de simulatie een opbrengst van 6,76MWh, clipping van 0,39% = 28kWh over het hele jaar. Zelf met de SolarEdge designer onlangs zitten spelen, komt met een SE7K op 6,77MWh, dus echt minimaal meer.
Echter, ik zie dat sinds 1 April al 29 dagen heb volgens pvoutput waar het systeem tot 6kW komt, op sommige dagen bereikt hij dat al om 8 uur en pas rond 11:30 zakt hij onder de 6kW.
Volgens de installateur is dit een uitzondering en is het systeem juist, ik begin mijn twijfels te krijgen. In hoeverre is de designer van SolarEdge correct qua clipping inschatting, iemand ervaring mee?
Ervaring leert dat de designer vaak wat onderschat.jwillemsen schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:17:
Misschien dat iemand hier wat feedback kan geven over de SolarEdge setup die op ons nieuwbouw huis ligt. We hebben de oostkant helemaal vol laten leggen, west passen er maar een paar dus uiteindelijk hebben we 27 * DM330-M158-60 (35mm/1500V) laten plaatsen, oriëntatie 82, 48 graden. Niet helemaal optimaal qua ligging, maar het kan nog slechter.
Door de installateur is er een SE6K met P401 geplaatst op basis van de SolarEdge designer, volgens de simulatie een opbrengst van 6,76MWh, clipping van 0,39% = 28kWh over het hele jaar. Zelf met de SolarEdge designer onlangs zitten spelen, komt met een SE7K op 6,77MWh, dus echt minimaal meer.
Echter, ik zie dat sinds 1 April al 29 dagen heb volgens pvoutput waar het systeem tot 6kW komt, op sommige dagen bereikt hij dat al om 8 uur en pas rond 11:30 zakt hij onder de 6kW.
Volgens de installateur is dit een uitzondering en is het systeem juist, ik begin mijn twijfels te krijgen. In hoeverre is de designer van SolarEdge correct qua clipping inschatting, iemand ervaring mee?
Wat zegt pvcalc? https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
In mijn eigen situatie zegt de designer ook 3,80MWh als totale jaar opwek, echter dan is het wel een jaar zoals vorig jaar (2021), wat niet al te best was, zie PVoutput.
En laat de halve maand April nu eens eerg zonnig te zijn geweest... tot gister had ik ook 26 dagen die op of ruim boven dagtarget lagen.
Het blijven wel simulaties...
Zo ook https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ als ik daar de temperatuurs coëfficient op -0,01 zet dan kloppen de curves redelijk met wat ik op PVoutput zie (de afgelopen dagen met alleen zon), echter het jaar totaal aan kWh is daar ook veel te laag.
Doe ik dat voor jouw situatie, dan klopt het inderdaad dat de grafiek ~3,5 uur boven de 6kW zit op een volledig zonnige dag. Dus ik zou zeggen er is niks vreemds aan de hand, heb je wel al de volledige rechten gevraagd? Dan kan je zelf de optimizer grafieken checken of ons tonen

Is dit niet ook vragen om problemen? Waarom spuit je alles nat? Solar clips snap ik nog, maar die panelen doen weinig extra na een laag water kan ik beamen, los van eventuele andere problemen doordat alles nat wordt telkens. Regenbui komt er anders "overheen", nu loopt er waarschijnlijk ook water op andere plekken tussen wat niet (altijd) bevorderlijk zal/hoeft te zijn IMHODraconian schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Installateur al gereageerd. Panelen zijn superschoon trouwens. Iedere keer als ze te vuil zijn klim ik via het dakraam op het dak met de tuinslang. Ik raak de panelen niet aan. Alleen schoonspuiten.
Installateur zegt diode stuk of microcrack. Helft paneel uitgeschakeld.
[ Voor 16% gewijzigd door JB op 12-05-2022 16:07 ]
Mijn boefje is liev!
ik zoek advies ;
ik heb een nieuwe installatie . 9 panelen op zuid oost waarvan 5 panelen 420wp en 4 panelen 385wp En 5 panelen op zuid west allen 385wp.
Allen hebben een eigen optimizer met max 60v spanning. deze liggen allen in 1 string aan een omvormer van Solaredge se4k.
Wat me opvalt is dat de panelen op zuid oost op een mooie dag zoals vandaag meteen in de zon liggen, maar het systeem levert geen stroom . Ja ongeveer 300w/uur ( optimizers zuid oost leveren op dat moment allen 60v ) de panelen op zuid west liggen nog niet in de zon ( optimizers zuid west leveren op dat moment ongeveer 40v).
Op het moment dat de zon wat hoger staat vanaf 1100 leveren alle optimizers 60 v en schiet de opbrengst naar 4kw/uur. Na 1600 levert het systeem bijna geen energie meer < 300w/uur terwijl de 5 panelen zuid west nog vol in de zon liggen per paneel ongeveer 36 w , 60 v optimizer spanning . panelen zuid oost ongeveer 17 w met 40 v optimizer spanning . (dit terwijl mijn buurman dezelfde panelen heeft maar alles op zuidwest en bij hem is de opbrengst nog 250w per paneel).
Ik heb het idee dat het beter moet kunnen.
Wat is de oorzaak en hoe dit op te lossen.
Er moet toch ook voor 1100 en na 1600 een goede opbrengst te genereren zijn.
mvg Mack
Daarnaast zijn 5 panelen op 1 dakvlak sowieso niet genoeg om zelfs de 375V van de RWB-variant op te wekken. Je zou dan naar 80V-optimizers moeten omschakelen.
[ Voor 214% gewijzigd door Cr3ator op 13-05-2022 11:00 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Het is nu 1 string die aangesloten is op de normale SE4k.
Als ik overstap naar 80 v optimizers ga ik in de piek momenten weer over de maximale spanning heen.
of reguleert de omvormer dat zelf
Voor meer info, zie Het grote SolarEdge topic hoofdstuk Valkuilen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik vermoed van niet.... Want....
15 panelen met 60V oprimizers op een SE4K voldoet niet aan de ontwerp richtlijnen van SolarEdge... Dus Designer maakt geen eens een rapport.
Dus je installateur heeft een ondeugdelijk systeem neergelegd.
Oplossing:
SE4K-RWB (levertijd... ?)
SE4000H (1 fase!)
Vermoedelijk geen oplossing: alleen 80V optimizers... die zijn wellicht nog nodig bij bovenstaande oplossingen.
Heb je: Azimut en helling(opzoeken: 3d bag) van beide sets?
Of PM je adres. Dan bouw ik even een rapport voor je.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Totaal 20 panelen. 10 aan iedere kant van het dak op 1 string. Daarna de omvormer weer aangezet. Inloggen en pairing gekozen. Iedere keer komen er maar 8 optimizers totaal online. 10 minuten later werden dat er 9. Half uur later nog steeds 9. Nu voor de derde keer maar pairing gedaan. Doe ik iets verkeerd of langer wachten? Status is night mode. Na opnieuw pairing is de status idle even. Nu na 5 minuten 0 optimizers nog.
Met 19 ging het nog goed allemaal. Is een SolarEdge SE5000 HD WAVE. Misschien omdat het avond is?
Nu blijft het 0. Zal door de nachtmodus komen en geen spanning naar de optimizers denk.
[ Voor 6% gewijzigd door Draconian op 13-05-2022 22:00 ]
Gaf de string met uitgeschakelde omvormer wel 20V DC (in SafeDC-mode krijg je 1V per optimizer)?
Dat zou de eerste controle moeten zijn als je je string wijzigt.
Zo te zien lukt dat niet als het donker buiten isocaj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:44:
De optimizers werken op zonne-energie. 's Avonds pairen is dus uitdagend zoals je al ontdekt hebt. Morgenvroeg nog een keer proberen?
Gaf de string met uitgeschakelde omvormer wel 20V DC (in SafeDC-mode krijg je 1V per optimizer)?
Dat zou de eerste controle moeten zijn als je je string wijzigt.
Ik zie nu op mijn werk dat de andere 19 weer wel opgekomen zijn en opbouwen. Alleen de nieuwe optimizer om aan de 20 panelen te komen komt niet op. Foutmelding portal dat er geen communicatie is ermee en netjes met serienummer dus hij ziet hem wel.
Voer de volgende stappen uit om dit probleem op te lossen:
1. Voer een koppeling uit voor de omvormer (kan worden gedaan door met de rechtermuisknop op de omvormer te klikken in het tabblad Layout in het monitoring platform).
Straks opnieuw koppelen dan. Vanaf mijn werk kan dat niet. Heb geen rechten. Moet dan lokaal inloggen.
Update:
Even snel heen en weer geweest. De nieuwe optimizer is nu wel online gekomen na pairing.
Dus overdag pairing is raadzamer
Alle 20 online nu. Panelen zijn al vol aan het pompen.
[ Voor 8% gewijzigd door Draconian op 14-05-2022 08:15 ]
Ik heb op advies van mijn installateur 13 DMEGC 330Wp panelen met p401 poweroptimizers en een SE3000H omvormer laten installeren. Totaal dus 4290Wp. Woonplaats is de gemeente Westland bijna aan de kust.
Drie panelen liggen ONO (42 graden, azimut 261.9) en 10 op WZW (42 graden, azimut 261,5).
Mijn probleem is dat de panelen op ONO niet goed opstarten terwijl ze in deze tijd van het jaar tussen 7 en 12 uur geen enkele last hebben van schaduwvorming. Inmiddels heb ik uit informatie op dit forum begrepen dat dat komt omdat de drie panelen te weinig stroom opwekken (3x60v=180V) en daardoor niet goed werken i.c.m. de omvormer (370-400V?). In de figuur hieronder kan je dat ook goed zien. Tussen ruwweg 7 en 10.30 uur is er op een zonnige dag nauwelijks toename van opbrengst. In de wintermaanden is dit effect nog erger.
:strip_exif()/f/image/fdutU92bmXY0hO3vqP8QBcN8.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf 10:30 komt de zon over de nok van mijn huis en gaan ook de panelen op WZW werken, is er genoeg stroom, en neemt de opbrengst van het totale systeem maar ook van de individuele panelen op ONO toe.
Ik heb een en ander getracht te bespreken met de installateur maar helaas werkt deze niet mee en hij wil ook niet toegeven dat het een designfout is en hij dit had kunnen weten. Bovendien geeft hij aan dat het geen of nauwelijks verschil zal maken op de totale verwachtte opbrengst van mijn systeem. Wat in de offerte geschat is op 3861 Wp.
Ps een van de panelen op WZW werkt ook minder (~50%) door schaduwvorming. Helaas was ook dat niet vooraf besproken.
Is het mogelijk nu al te berekenen wat het verschil in opbrengst daadwerkelijk zal zijn?
Zodat ik geen vol jaar hoef te wachten om te kijken of de installateur gelijk heeft of niet?
[ Voor 0% gewijzigd door Leen1967 op 14-05-2022 15:42 . Reden: Fout in orientatie ]
Er wordt een diagram gegenereerd met verlies posten, waaronder opbrengst factor verlies. Dit is het verlies doordat jouw systeem niet goed is aangelegd.
Dat is dan wel een ondergrens van het verlies...
In je PM stond niets waardoor ik je kan helpen helaas.
Om je te helpen heb ik 1 van de gevraagde opties nodig...
Of de azimut en helling van je daken...
Of het adres zodat ik het zelf opzoeken.
Dan genereer ik een rapport ter ondersteuning van de beschrijving van je probleem naar de installateur. Uiteindelijk moet je er met hem uitkomen... Hopelijk zonder juridische hulp...
Vandaag 10 panelen geplaatst, 415Wp, SE 5000H setapp, en 10x S40 optimisers.
Netjes layout gemaakt, met de mapper app de QR codes ingescand op juiste nummer, in Setapp alles gekoppeld. Dat laatste duurde een minuut of , daarna opbrengst, maar een beetje tegenvallend. Het is een plat dak systeem, en er staat vanaf ca 19:00 een boom een beetje in de weg, dus ach, dat kan.
Op een gegeven moment loopt het vermogen weer wat op, maar er blijft 1 paneel donker. Het zal toch niet.....? Ja dus, paneel niet aan optimiser geknoopt.
Paneeltje gelicht met zijn 2-en, en de optimiser aan het paneel gekoppeld, maar hij blijft "zwart". Vermogen van de andere panelen loopt wel op, en de stringspanning is ten alle tijde 400 volt.
Ik denk: opnieuw koppelen wellicht (maar het serienummer staat er wel correct in.) Koppelen duurde 2 seconden; Klaar. maar nog steeds een zwart paneel.
Omvormer uit gezet, 2 min wachten, spanning er af, 2 min wachten, spanning er op. Weer setapp gestart,koppelen a 2 sec. en geeft klaar aan. maar nog steeds een donker paneel.
Wat doe ik verkeerd (behalve het paneel vergeten aan te sluiten...)
By the way: voor het aansluiten op de omvormer heb ik de stringspanning gecontroleerd met een Fluke, en die was 9,19 volt. Valt dus binnen de specs van 10 panelen? (dacht ik op dat moment in elk geval wel.)
Iemand de gouden tip?
Thx.
ps. het is mijn eerste SE installatie; be gentle
9,19 op 10 panelen is wel wat krap; maar binnen de marges. (Eerlijk gezegd: heb nog nooit een grotere afwijking dan 0,5Vdc gezien)dutchlincoln schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:55:
Goedendag, ik heb even een vraag.
Vandaag 10 panelen geplaatst, 415Wp, SE 5000H setapp, en 10x S40 optimisers.
Netjes layout gemaakt, met de mapper app de QR codes ingescand op juiste nummer, in Setapp alles gekoppeld. Dat laatste duurde een minuut of , daarna opbrengst, maar een beetje tegenvallend. Het is een plat dak systeem, en er staat vanaf ca 19:00 een boom een beetje in de weg, dus ach, dat kan.
Op een gegeven moment loopt het vermogen weer wat op, maar er blijft 1 paneel donker. Het zal toch niet.....? Ja dus, paneel niet aan optimiser geknoopt.
Paneeltje gelicht met zijn 2-en, en de optimiser aan het paneel gekoppeld, maar hij blijft "zwart". Vermogen van de andere panelen loopt wel op, en de stringspanning is ten alle tijde 400 volt.
Ik denk: opnieuw koppelen wellicht (maar het serienummer staat er wel correct in.) Koppelen duurde 2 seconden; Klaar. maar nog steeds een zwart paneel.
Omvormer uit gezet, 2 min wachten, spanning er af, 2 min wachten, spanning er op. Weer setapp gestart,koppelen a 2 sec. en geeft klaar aan. maar nog steeds een donker paneel.
Wat doe ik verkeerd (behalve het paneel vergeten aan te sluiten...)
By the way: voor het aansluiten op de omvormer heb ik de stringspanning gecontroleerd met een Fluke, en die was 9,19 volt. Valt dus binnen de specs van 10 panelen? (dacht ik op dat moment in elk geval wel.)
Iemand de gouden tip?
Thx.
ps. het is mijn eerste SE installatie; be gentle
Mee meting voor het koppelen van het paneel; gaf dat ook 9,19 of minder aan?
Per ongeluk ? de kabels verwisseld “in de haast” ? 😅
Wissel eens van paneel / optimizer. Helpt dat?
Trouwens koppelen duurt normaal 3min; zeker geen 2sec! Daar gaat wel wat fout.
Heb je volledig toegang tot de installatie via monitoring van SE? Anders vanaf daar even het koppel proces (browser) starten.
[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 14-05-2022 20:29 ]
Dus er zou een optimizer nog steeds niet goed aangesloten moeten zitten, of stuk.
Meet je Voc over de paneel kabels los van de optimizer?
Meet je 1V over de string aansluitingen van de optimizer met optimizer los van string?
Eventueel 2 optimizers wisselen (en aanpassen in monitoring)
Kan nuttig zijn even richting Edge academy te gaan... Kans dat je wat begrip van het systeem mee krijgt.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
for starters: ik heb alle cursussen doorlopen, dus ja, i know a thing or 2...Ronald schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:30:
@dutchlincoln met een goede meter als een Fluke verwacht je bij een string van 10 echt wel 10V te meten, SolarEdge omschrijft echt dat de optimizers heel dicht bij 1V per stuk moeten afgeven.
Dus er zou een optimizer nog steeds niet goed aangesloten moeten zitten, of stuk.
Meet je Voc over de paneel kabels los van de optimizer?
Meet je 1V over de string aansluitingen van de optimizer met optimizer los van string?
Eventueel 2 optimizers wisselen (en aanpassen in monitoring)
Kan nuttig zijn even richting Edge academy te gaan... Kans dat je wat begrip van het systeem mee krijgt.
Het is nogal een crime om optimisers te gaan wisselen, loskoppelen, verwisselen, etcetera. Dat wilde ik morgen eventueel doen bij een vers zonnetje, maar dat is best een K*tklus...
Vandaar dat ik mij afvroeg of iemand wellicht de gouden tip had..
die 9.19 volt valt binnen spec, dus ik heb er niks achter gezocht. Ik vind het gewoon raar dat ie niet opkomt.
Overigens, over dat koppelen; zoals ik schreef, de eerste keer duurde 4 minuten. De koppeling nogmaals met aangekoppeld paneel duurde 2 seconde; kennelijk dus al gekoppeld.
Morgen eerst maar eens Voc meten, en de stringspanning los van de inverter; kijken of ie nu 10 volt is (met zonnetje)
Als iemand nog iets slims weet, al dan niet uit ervaring, hoor ik het graag. Thanks.
Dank voor het meedenken allemaal.
nee, geen kabels verwisseld. Eerst de string volledig aangesloten, daarna stuk voor stuk panelen geplaatst. Dit paneel is neergelegd, en daarna een broodnodige drinkpauze genomen. Gewoon vergeten aan de optimiser aan te sluiten.Crazy- schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:27:
[...]
9,19 op 10 panelen is wel wat krap; maar binnen de marges. (Eerlijk gezegd: heb nog nooit een grotere afwijking dan 0,5Vdc gezien)
Mee meting voor het koppelen van het paneel; gaf dat ook 9,19 of minder aan?
Per ongeluk ? de kabels verwisseld “in de haast” ? 😅
Wissel eens van paneel / optimizer. Helpt dat?
Trouwens koppelen duurt normaal 3min; zeker geen 2sec! Daar gaat wel wat fout.
Heb je volledig toegang tot de installatie via monitoring van SE? Anders vanaf daar even het koppel proces (browser) starten.
Wisselen/proberen/swappen is de laatste optie, vandaar mijn vraagstelling alhier.
Betreft koppelen: de eerste koppeling met Mapper duurde inderdaad bijna 4 minuten.
9 panelen geven opbrengst, en dat ene paneel letterlijk nul, zwart, black, nada.ds23man schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:30:
Waar kijk je? In de webportal en op welke plek? Kijk het even een dagje aan omdat er nogal een verschil zit tussen werkelijk vermogen en opgewekt vermogen. En de logging van SE gaat ook nog eens per 5 minuten mits er weer niet eens een storing is.
Ik kijk naar de layout waar ik de panelen zie.
Als ik daar op een paneel klik krijg ik naast wat basisgegevens de optimiser en paneeloutput, de stroom, en ht vermogen. Deze laatste 4 gegevens ontbreken bij de bewuste optimiser. (Alsof ie niet gekoppeld is lijkt het.)
Anderzijds; het serienummer wordt wel weergegeven.
bewuste paneel is paneel 9, als voorbeeld paneel 10 erbij.:
:strip_exif()/f/image/e1i94iAWfbn9O9Ma2e78IBWz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zQzP73X7cj0JdLuBFgoTojBx.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik had vrij strak 11V... Niet aangesloten optimizer... 12V (deel 1) en 20V (compleet)
ik vraag mij af of de optimisers kunnen koppelen zonder dc input; paneel 9 had dat bij de eerste koppelsessie dus niet, maar lijkt wel gekoppeld te zijn...
(vandaar mijn actie opnieuw koppelen.)
ja, dat zou dus betekenen dat ie niet gepaired KAN zijn... Maar waarom doet ie het dan ook niet met een nieuwe pairings actie, en wordt ie nu met een aangesloten paneel ook niet gevondenvraag ik mij even hardop af...Ronald schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:33:
Optimizers gaan niet aan zonder voldoende DC en ze moeten aan voor pairen. Dus niet om 6 uur in de ochtend proberen... (Dat is hoe laat mijn systeem vanochtend aan ging)
Moet ik hem (ergens?) verwijderen en opnieuw toevoegen wellicht?
Paneel zou dan de spanningsbron geweest zijn... Dus die zal wel heel zijn. Of de optimizers daar tegen kunnen durf ik echt niet te zeggen... Dus plausibel dat hij stuk is. SE support?dutchlincoln schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:38:
effe een brainfart: kan die optimiser kaduuk zijn omdat ik het paneel aan de input heb gekoppeld? (of het paneel? zekering?)
@teacher Ik interpreteer het dat hij paneel aan de lange, stringzijdige kabels gehangen heeft
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 14-05-2022 21:54 ]
ps. Paneel heeft niet aan de stringzijde gehangen. Ik weet ook niet waar je dat ergens uit opmaakt? De string met optimisers is eerst op de constructie gemonteerd (nog niet bij de omvormer aangesloten) waarna de panelen 1 voor 1 zijn neergelegd, en gekoppeld aan de optimiser. Op1 na dus helaas... Daarna de procedure volgens het boekje; stringspanning meten, aansluiten, met mapper de optimisers inleren, koppelen,etc.
...en uiteindelijk 2 kabels van het paneel in de optimiser prikken, om (ook na van alles te hebben geprobeerd) te concluderen dat ie het niet wil doen....
[ Voor 54% gewijzigd door dutchlincoln op 14-05-2022 22:07 ]
Nooit getest maar:dutchlincoln schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:38:
effe een brainfart: kan die optimiser kaduuk zijn omdat ik het paneel aan de input heb gekoppeld? (of het paneel? zekering?)
Een paneel zal 30-50Vdc afgeven met ergens tussen de 0-11A.
Stel dat ie aan de verkeerde kabels aangesloten heeft gezeten: persoonlijk denk ik geen issue. Het systeem knalt er normaal 400Vdc of 750Vdc met 0-11A doorheen
Maar geen zekerheid
(En blijkbaar ben ik niet de enige).
mooi, maar het speelt niet; heeft niet verkeerd aangesloten gezeten. Ik weet niet wat jou die indruk kan geven?Crazy- schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:20:
[...]
Nooit getest maar:
Een paneel zal 30-50Vdc afgeven met ergens tussen de 0-11A.
Stel dat ie aan de verkeerde kabels aangesloten heeft gezeten: persoonlijk denk ik geen issue. Het systeem knalt er normaal 400Vdc of 750Vdc met 0-11A doorheen
Maar geen zekerheid
De enige issue die er was, is dat het paneel niet aan de optimiser zat. Niet verkeerd, niet omgedraaid, niet... nouja. Duidelijk denk ik?
Dat kan, en dat geeft op zich ook helemaal niet hoor. Ik heb het echter even nagelezen (onder het mom: was ik nou onduidelijk, of...?) en er staat letterlijk "Paneel niet aan de optimiser geknoopt"...Ronald schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:22:
@dutchlincoln interpretatie fout dan...
(En blijkbaar ben ik niet de enige).
Ik zie in mijn startpost wel overigens wel dat mijn "4" op mijn laptopje weer hapert... Kan verwarring geven mbt de zoektijd bij het mappen (ca 4 min.), en het type optimiser (S440), echter vanwege bovenstaand bewust niet ge-edit...
- stringspanning bij 10 optimisers: 10,19 volt. Dat betekend dus dat de ene missende (Nr 9) inmiddels boven water is, en weer in de string mee doet.
- mapper: paneel 9 gewist en opnieuw ingescand, gepubliceerd.
- Setapp gestart en gekoppeld, en "koppelen" uitgevoerd. Zou ca 180sec duren, en dat klopt ongeveer wel. So far so good.
- De boel weer aangeslingerd, paar relais tikjes, en productie... van 9 panelen.
Wat is het advies?
Wisselen, of nog testen, ohms meten, Voc etcetera? Het lijkt mij, omdat er nu 10,19 volt gemeten wordt, dat het paneel spanning afgeeft, anders had ie zich niet gemeld in de string.
S440 defect?
Dank.
edit: Kennelijk wat meer tijd nodig gehad: het paneel is niet meer zwart, produceert, maar heeft er wel een uitroepteken staan. Het alert icoon geeft ook een alert aan, alleen bij de alerts is het veld leeg. Wanneer ik de afgesloten alerts bij selecteer, zie ik hem staan als zijnde opgelost Beetje vreemd; ik verwacht dat, wanneer iets is opgelost, ook het icoon "alerts" geen storing meer geeft. Wellicht ook even wachten misschien. Wel wat verwarrend; die vertraging in meldingen en acties; ik vind het wat lastig storing zoeken zo.
Ik zal vanmiddag nog eens kijken, en een update geven. Ik ben iig blij dat ik (vooralsnog) niet weer het dak op hoef
thanks!.
[ Voor 28% gewijzigd door dutchlincoln op 15-05-2022 08:13 ]
Niet dat ik er zoveel verstand van heb dan alleen zelf geïnstalleerd te hebben duurde het bij mij ook lang om de extra optimizer te koppelen. Ik had 1 kapotte paneel en wilde er ook eentje extra monteren met optimizer. Alleen paneel uitwisselen was al een helse klus vanwege een fabricagefout van het oaneel. De stekker had geen openingen zoals de rest zodat je de pinnetjes in kon drukken en losklikken van de optimizer.dutchlincoln schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:00:
edit: Kennelijk wat meer tijd nodig gehad: het paneel is niet meer zwart, produceert, maar heeft er wel een uitroepteken staan. Het alert icoon geeft ook een alert aan, alleen bij de alerts is het veld leeg. Wanneer ik de afgesloten alerts bij selecteer, zie ik hem staan als zijnde opgelost Beetje vreemd; ik verwacht dat, wanneer iets is opgelost, ook het icoon "alerts" geen storing meer geeft. Wellicht ook even wachten misschien. Wel wat verwarrend; die vertraging in meldingen en acties; ik vind het wat lastig storing zoeken zo.
Ik zal vanmiddag nog eens kijken, en een update geven. Ik ben iig blij dat ik (vooralsnog) niet weer het dak op hoef
thanks!.
Maar de extra nieuwe optimizer kreeg ik ook niet online. Ik was zo dom om het in de avond te proberen tot 4 keer toe met koppelen
Dat kapotte paneel is schijnbaar makkelijk te maken zei de installateur. In het midden van zo een half-cut paneel kun je de deksel openmaken en dan de kit weghalen. Daar zit de diode welke je zo kunt uitwisselen.
Zonnepanelen gaan ook niet zomaar stuk. Bij het wisselen had ik de ander bekrast omdat ik uitgleed op mijn schuine dak
Ik wist niet eens dat ik half-cut panelen had
18 x Eurener MEPV 375 Standard (TURBO PLUS)
2 x JA Solar JAM72D10-400/MB
Kwam ik ook pas gisteren achter dat ik twee JA Solar panelen had. Installateur heeft zich daarin vergist denk met leveren

Vreemd dat dat gisteren niet gelukt is; kennelijk heeft het echt verwijderen in Mapper en opnieuw scannen en koppelen de truc gedaan...
Edit: Hoge netspanning; jawel.
Omvormer valt af en toe uit.
Van de 2 andere installaties de fases gewisseld, zodat dit systeem nu samenvalt met het Noord-systeem.
Netspanning op de aansluiting omvormer:245 volt. In de data van de omvormer zelf: 249,11 volt. Scheelt ruim 4 volt aan interpretatie dus (of weer retetraag natuurlijk, niet live, dat kan ook..)
Wat me opvalt, is dat ie blijft proberen te koppelen, maar nietaan gaat, ondanks dat de spanning nergens de 250 volt bereikt.
Is er bij wijze van test een optie om de landcode te wijzigen (naar welk land) om te zien of ie met een hogere marge wel opstart?
Ik heb Liander; in de avond is de netspanning altijd boven de 230 volt. Iemand een nummer bekend waar je dat kan melden, of gewoon algemeen nummer gebruiken? Ervaringen hiermee?
[ Voor 71% gewijzigd door dutchlincoln op 21-05-2022 17:54 ]
Bedankt ik zal dat eens gaan proberen maar ik ben niet zo handig dus ik hoop maar dat het lukt.Ronald schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:10:
Een inschatting van het verlies is te maken met SolarEdge designer. Registreer met apart adres als zelf instalateur.
Er wordt een diagram gegenereerd met verlies posten, waaronder opbrengst factor verlies. Dit is het verlies doordat jouw systeem niet goed is aangelegd.
Dat is dan wel een ondergrens van het verlies...
Als iemand me kan helpen dan graag.
Ik heb ook nog even in mijn app gekeken maar sinds oktober hebben de panelen op ONO per stuk al ~35% minder opgebracht. Ook afgelopen week met mooi weer in Mei was dat zo.
Dat zal deels met de oriëntatie te maken hebben maar lijkt me geen goed vooruitzicht.
Ik lijk hetzelfde issue te hebben met mijn pasgeplaatste vergelijkbare solaredge systeem met panelen in de ochtend op oost, heb je toevallig ergens een linkje met uitleg wat dit veroorzaakt, dan kan ik daar naar gaan kijken bij mijn installateur
Thanks!
Omdat je verschillende hellingshoeken hebt en nog weinig bedrijfsdagen hebt, is een standaardinschatting denk ik erg lastig te geven. Je kunt aan een specialist zoals http://www.siderea.nl/zonne-energie/pvsim/pvsim_0.html vragen de verwachte opbrengst tot nu toe uit te rekenen. Dan worden de KNMI gegevens gebruikt, maar zal niet gratis zijn.
Ook kan je bij op pvoutput.org installaties zoeken die een zelfde helling en oriëntatie hebben en dat aan de hand van kWh/kWp omrekenen naar je eigen installatie.
Om dit beter in te richten heb je ws 2 omvormers nodig en wordt het dus duurder.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Als klant zou je niet zelf specialist hoeven worden.
Overigens vind ik 'meer panelen' een betere oplossing dan 'twee omvormers'.
[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2022 11:28 ]
De installateur heeft aangegeven dat jouw 13*330=4290 Wp installatie per jaar 3861 kWh (je schrijft Wp) gaat opleveren. Dat is factor 0,9. Ik verwacht dat die belofte inderdaad wel gehaald gaat worden.
Als 3 van de 13 panelen vrij stevig onder presteren omdat er een ontwerp fout gemaakt is gaat dat niet lukken...
SolarEdge support zelf heeft al bij forum leden aangegeven dat een opstelling als deze problematisch is.
Het mag niet zo zijn dat deze opstelling beter had gewerkt op een minder kostbare 3-3,5 kW Goodwe NS... En dat lijkt het wel op.
@Leen1967 lukt het met designer?
[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 15-05-2022 12:31 ]
Geen idee waar de indruk vandaan kwam :-) ik reageer puur op je vraag haha.dutchlincoln schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:48:
[...]
mooi, maar het speelt niet; heeft niet verkeerd aangesloten gezeten. Ik weet niet wat jou die indruk kan geven?
De enige issue die er was, is dat het paneel niet aan de optimiser zat. Niet verkeerd, niet omgedraaid, niet... nouja. Duidelijk denk ik?
Zojuist min of meer klaar met de designer. Het lukt me alleen niet om de dakkapel en kleine afvoerpijpjes ook in te tekenen en de dakhellingen goed te krijgenRonald schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:28:
@MeTooPV @Juup SolarEdge systemen worden zelden verkocht zonder het argument: hiermee krijgt u meer opbrengst.
Als 3 van de 13 panelen vrij stevig onder presteren omdat er een ontwerp fout gemaakt is gaat dat niet lukken...
SolarEdge support zelf heeft al bij forum leden aangegeven dat een opstelling als deze problematisch is.
Het mag niet zo zijn dat deze opstelling beter had gewerkt op een minder kostbare 3-3,5 kW Goodwe NS... En dat lijkt het wel op.
@Leen1967 lukt het met designer?
De designer geeft aan dat ik een verliesfactor heb van 4.01% met dit design waarin de 3 panelen op ONO onderpresteren.
Met p505 optimizers zou ik dat niet gehad hebben maar ik vrees dat de installateur niet genegen is kosteloos de optimizers te vervangen gezien zijn opstelling tot nu toe.
Ook al kom ik in beide situaties niet aan de opbrengst die de installateur geeft maar dat zal te maken met de afwijkende dakhelling
Ik ben recentelijk eigenaar geworden van een mooi solaredge systeem. Met deze specs:
- Hyundai PERC Shingled HiE-S400VG Full Black (1719x1140) x12
- SolarEdge SE3680H HD-Wave 1-fase x1
- SolarEdge Power Optimizer S440 x12
/f/image/VOk1MUkbVlNpL4YiDqUEoBzz.png?f=fotoalbum_large)
4 panelen op oost, 8 panelen op west.
Ik heb de SE3680H met LAN SMBUS aan home assistant gehangen, waarmee ik alles uitlees.
Nu heb ik echter iets geks:
Op ochtenden met een strakke blauwe lucht heb ik een erg langzaam opkomende solarproductie, tot een uur of 11, wanneer de zon over de nok van t dak valt en de andere panelen belicht.
Op ochtenden met een beetje bewolking heb ik s ’ochtends een mooie piek in de productie, alles komt goed op gang en blijft zo voortzetten.
Dit resulteert in de volgende grafieken:
/f/image/trpdULnM4xQVpviGc3aH0qUO.png?f=fotoalbum_large)
8 mei, bewolkte ochtend, zonnige dag
9 mei, strakke blauwe lucht in de ochtend, volle zon, later op de dag wat bewolkt (ignore de 0 drops, was een meting issue
Daarbij valt op dat tussen 6-11 de productie bizar laag blijft. Ik heb dit op meerdere strak blauwe ochtenden geconstateerd, wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe is het op te lossen?
Thanks voor t meedenken!
Hier het zelfde verhaal
Hoe bereken ik het opbrengstverlies door fout in installatie
[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 15-05-2022 13:18 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hey bedankt voor je snelle respons
Ik kan via de SMBUS de DC Voltages voor die dagen uitlezen, die zien er als volgt uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ECsehCvJUiXXIiz7dxetgroj.jpg?f=user_large)
Die lijken rond iets na 6 wel netjes op de 400v te zitten
Is het dan wel hetzelfde issue? of kijk ik naar de verkeerde values?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Had je daar nog vragen over?Proton_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:22:
@mtotheathe
Voor meer info, zie Het grote SolarEdge topic hoofdstuk Valkuilen
Het is een vaakgemaakte fout door installateurs.
DC bus spanning zegt niets, het gaat om de uitgangsspanning van de individuele optimizers.
4xoost op 60V is te weinig voor 400V dus draait de boel niet goed.
[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2022 13:27 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dankjewel voor je respons! Wat kan ik dan het beste nu bij mijn installateur aangeven? Andere optimizers?
Ik heb nogal een stugge installateur, dus ik probeer een goed verhaal op te bouwen, want ze zijn verre van behulpzaam
Ondertussen ga ik eens uitgebreid lezen, thanks!
Thanks voor je respons.
Ik heb e.a. laten aanleggen door n installateur die bijzonder onbehulpzaam is, dus ik ga pogen goed onderbouwd naar hun toe te gaan om e.a. onder hun garantie aan te laten passen.
Zelf kan ik er helaas niet direct aan sleutelen ivm garantie
De beste oplossing is meer panelen op oost op een willekeurige plek (minste werk voor de installateur + meer omzet, bovendien veel meer opbrengst voor jou), maar optimizers uitwisselen kan ook.
Kort door de bocht wil je er op oost 4 panelen bij of 2 panelen+s500b optimizers op je hele systeem.
Vraag hem eens om het desginer rapport.
[ Voor 34% gewijzigd door teacher op 15-05-2022 13:53 ]
ik ga e.a. nabouwen in de designer en ga mijn installateur hierop aanspreken.
@teacher thanks, ga ik doen
[ Voor 11% gewijzigd door mtotheathe op 15-05-2022 13:55 ]
SolarEdge start prima met te weinig panelen per richting, zolang er maar voldoende optimizers wakker zijn.
Maar in systemen als die van @mtotheathe, @Leen1967 (en al helemaal dat van @Mack Mack in "Tegenvallende prestatie") gaat dat alleen gepaard met productie beperking op die kleine groepen panelen...
Wat voor systeem dan ook ik zou nooit iets maken met slechts 3 of 4 een andere kant op. Dat kan wel maar dan met micro’s bijv.Ronald schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:18:
@Rol-Co Als superegular zou je dit moeten weten![]()
SolarEdge start prima met te weinig panelen per richting, zolang er maar voldoende optimizers wakker zijn.
Maar in systemen als die van @mtotheathe, @Leen1967 (en al helemaal dat van @Mack Mack in "Tegenvallende prestatie") gaat dat alleen gepaard met productie beperking op die kleine groepen panelen...
Ik heb 10 panelen de andere kant op. Werkt perfect. 10 naar het zuidoosten en 10 panelen naar het noordwesten. Alle optimizers starten op. De één wat sneller dan de ander. De eerste 10 panelen bouwen de eerste helft van de dag flink op en de andere pas halverwege de dag tot in de avond. Rond 14:00 is de piek omdat alle panelen de zon krijgen.Rol-Co schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:55:
[...]
Wat voor systeem dan ook ik zou nooit iets maken met slechts 3 of 4 een andere kant op. Dat kan wel maar dan met micro’s bijv.
Momentopname van nu met bewolking om 8:20. 20ste paneel is nog niet getekend maar wel actief zie je links.
Serienummers even weggehaald. De 10 panelen hebben de eerste helft van de dag geen zon. Maar gaat perfect. Bij dagen met de volle zon zit ik rond de 42 kWh per dag. Pas vanaf 5 april 2022 actief dus moet hartje zomer nog meemaken. Hogere zon dus meer energie voor de andere 10 panelen tot in de avond.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LFG9byRcODjpOq72x0om5y9p.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Draconian op 16-05-2022 08:30 ]
Nu heb ik recentelijk wat extra acces points opgehangen en is er dus voldoende wifi bereik, maar natuurlijk met een ander ssid dan ingesteld door de installateur.
Als ik in de app probeer de omvormer opnieuw te koppen aan het wifi blijf ik continue 'verwerken' in beeld zien. Soms krijg ik de melding te zien dat er geen wifi netwerk is, maar bij het klikken op de configureer knop komt weer 'verwerken' in beeld.
(Het lijkt dus een soort van op het issue wat @RSD1982 omschrijft begin april, maar ik krijg dus geen lijst met beschikbare wifi netwerken te zien.)
Iemand een idee?
En heeft de omvormer een externe antenne?
screenprintjes?
Even omvormer helemaal opnieuw opstarten?
[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 16-05-2022 15:47 ]
Voor de duidelijkheid: heb je een 3 fasen omvormer? Zo ja, dan gaan er wat alarmbellen af. Bij een eenfase omvormer, eigenlijk ook.
BvG88 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:33:
Hopelijk heeft iemand een idee hoe ik mijn omvormer aan het wifi krijg? De installateur heeft bij oplevering van onze nieuwbouw woning de omvormer gekoppeld aan het wifi netwerk, echter werkt dit door een zeer slecht signaal op lokatie van de omvormer niet goed.
Nu heb ik recentelijk wat extra acces points opgehangen en is er dus voldoende wifi bereik, maar natuurlijk met een ander ssid dan ingesteld door de installateur.
Als ik in de app probeer de omvormer opnieuw te koppen aan het wifi blijf ik continue 'verwerken' in beeld zien. Soms krijg ik de melding te zien dat er geen wifi netwerk is, maar bij het klikken op de configureer knop komt weer 'verwerken' in beeld.
(Het lijkt dus een soort van op het issue wat @RSD1982 omschrijft begin april, maar ik krijg dus geen lijst met beschikbare wifi netwerken te zien.)
Iemand een idee?
FF1987 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:31:
[...]
Op welk wifi kanaal zit je? Ik had er een tijd geleden ook last van gehad. De installateur kon destijds geen verbinding maken via de setapp. Na wat zoekwerk op het internet bleek dat alleen kanalen 1 t/m 11 (via 2.4 GHz) mogelijk zijn op de omvormer. Ik gebruikte destijds kanaal 13. Na omzetten naar een lager kanaal kon ik wel verbinding maken.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Yes, omvormer heeft een externe antenne.teacher schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:42:
Als je de setapp pakt, en je maakt een adhoc verbinding, lukt dat wel?
En heeft de omvormer een externe antenne?
screenprintjes?
Even omvormer helemaal opnieuw opstarten?
Ik zal vanavond nog eens proberen met de setapp.
@utbone Ik krijg het scherm waarin ik wifi netwerken kan selecteren niet eens te zien. En ik gok zo dat ik sowieso wel een van de vele wifinetwerken van een van de buren had moeten zien. De omvormer hangt op zolder
De app blijft dus steken in het "verwerken" nadat ik op configureer heb geklikt bij de melding dat er geen bereik is op het eerder ingestelde wifi netwerk.
Ik wil hier niet aan bijdragen en wil mijn output gaan terug schroeven. Volgens mij kan dat met active power config.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| To set P(f) and change the P or f values: Each point includes the following fields: <frequency, % of nominal active power>. P 0 < 5 0 . 2 0 , 1 0 0 . 0 > P 1 < 5 1 . 2 0 , 6 0 . 0 0 > The ranges for P(f) parameters are: Frequency: 0 to 100 [Hz] P: 0 to 100 [% of nominal active power]. When changing values, scroll to the relevant point Press Enter Input the required value Press Enter To set P(V) and change the P or V values: Each point includes the following fields: <voltage, % of nominal active power>. S e t P o i n t < V , P % > The ranges for P(V) parameters are: Voltage: 0 to 200 [% of 230V]. P: 0 to 100 [% of nominal active power]. P 0 < 2 0 0 . 0 , 1 0 0 . 0 > P 1 < 1 0 0 . 0 , 1 0 0 . 0 > P 2 < 1 0 0 . 0 , 1 0 0 . 0 > P 3 < 1 2 0 . 4 , 1 0 0 . 0 > P 4 < 1 0 0 . 0 , 1 0 0 . 0 > P 5 < 1 0 0 . 0 , 1 0 0 . 0 > When changing values, scroll to the relevant point Press Enter Input the required value Press Enter |
Wie heeft dit al eens gedaan?
SE4K, dus alarmbellen staan op 10.teacher schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:58:
@Mack Ik heb je posts hierheen verplaatst. Gelieve ook niet in de DM verder te gaan, maar hier in dit topic. Van dit soort casussen leren we immers..
Voor de duidelijkheid: heb je een 3 fasen omvormer? Zo ja, dan gaan er wat alarmbellen af. Bij een eenfase omvormer, eigenlijk ook.
DM doen we alleen voor de privé-gevoelige gevens... Als SolarEdge Designer gerepareerd heeft (is weer eens stuk..) kom ik natuurlijk hier met de resultaten... Maar ik vrees dat het een showcase wordt van hoe het niet moet...
Serieus? Dus @Mack heeft een driefasen omvormer met totaal 14 panelen, wat al echt aan de krappe kant is, en dan ook nog eens in verschillende richtingen?Ronald schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:59:
[...]
SE4K, dus alarmbellen staan op 10.
DM doen we alleen voor de privé-gevoelige gevens... Als SolarEdge Designer gerepareerd heeft (is weer eens stuk..) kom ik natuurlijk hier met de resultaten... Maar ik vrees dat het een showcase wordt van hoe het niet moet...

SE ‘vereist’ minimaal 13 stuks. (58Vdc per optimizer)
Minder is keihard onderuit gaan met je set-up,.. dit kan ook aantonen met mijn installatie.
Ik had 2x strings van elk 10 panelen (noord & zuid) met P404 optimizers icm een SE5k (@teacher )
Eerste instantie in 2 strings; maar dit gaat veel problemen - langdurig opstarten. Uiteindelijk omgezet naar 1 string en sindsdien werkte het feilloos. (Ongeacht of noord 100% in de schaduw lag in najaar/winter/voorjaar)
Dus … 3-fase minimaal 10 panelen, in de zon/actief is echt de grens. Voorkeur is zelfs 11 om ook je optimizers te ontlasten.
Los van de garanties die SE mogelijk kan weigeren als je met minder dan 13 panelen & een 3-fase omvormer gaat werken; want niet conform hun minimale eisen
[ Voor 1% gewijzigd door Crazy- op 16-05-2022 23:47 . Reden: Model omvormer / duidelijker string verdeling ]
Echter hiermee kom ik al op zo'n 5 procent lager uit dan de voorspelling van mijn leverancier.
3,69MWh ipv de voorspelde 3,98
Rapportlinkje:
https://mega.nz/file/L51i...ckclbVNb6NfT23GN1VN_85UX8
Dusss:
Als ik het goed begrijp levert de s440 optimizer maar 60vdc, en omdat het 4 panelen zijn kom ik s' ochtends maar aan de 4x60vdc = 240, waar dat eigenlijk 400vdc zou moeten zijn voor optimaal resultaat?
Dus met de eerdergenoemde s500b + 2 panelen zit ik dan aan de 6x80vdc = 480 vdc
Echter ik zou maar plek hebben voor 1 paneel extra, ivm een schoorsteen
Zou ik dan 5x80vdc= 400vdc voldoende hebben, of maak ik de rekensom te simpel?
En zou bovenstaand rapport voldoende zijn om m'n leverancier meer om te oren te slaan?
Nogmaals thanks voor de hulp!
Yield factor is dus het verlies door de optimizer configuratie ;-)mtotheathe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:32:
Dus met de eerdergenoemde s500b + 2 panelen zit ik dan aan de 6x80vdc = 480 vdc
Echter ik zou maar plek hebben voor 1 paneel extra, ivm een schoorsteen
Zou ik dan 5x80vdc= 400vdc voldoende hebben, of maak ik de rekensom te simpel?
En zou bovenstaand rapport voldoende zijn om m'n leverancier meer om te oren te slaan?Helaas geen grote rode letters, maar een vriendelijke 4,6% yield factor loss notification
Nogmaals thanks voor de hulp!
Met 5x80 kom je heel dicht bij 0% yield factor; het systeem heeft eigenlijk altijd wel een beetje hulp van de andere 8 zodat wat variatie in de 5 panelen opgevangen kan worden bij gebruik van s500b.
/f/image/xCOfa7qGNS9RNQgIiDYFLcyx.png?f=fotoalbum_large)
In deze configuratie 4,35MWh met ruim 16% verlies... Een van de ergste systemen die we hier helaas gezien hebben
Oplossing is eenvoudig: De SE4K vervangen door een SE4000H: 5,33MWh met nog een fractie aan optimizer clipping.
SE4000H + s500b geeft 5,35MWh
Overigens is SE4000H aan de lichte kant, 0,5% aftop verlies... Dus SE5000H als er toch geknutseld moet worden is wat ik hier zou doen. SE5K-RWB 'voor korte strings' zou ook kunnen... maar ik vermoed dat die niet te krijgen is.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.