Ik heb momenteel een SE5K, waar in totaal 22 panelen aan hangen, met een totaal van 7,35kWp.
Ik heb nu de volgende config:
# | Wp | # Wp | Orientatie | ° |
---|
10 | 325Wp | 3250Wp | Oost-Zuid-Oost | 45° |
8 | 325Wp | 2600Wp | Zuid-Zuid-West | 45° |
4 | 375Wp | 1500Wp | Zuid-Zuid-West | 45° |
Het is dus geen volle zuid configuratie, en hij topt op een hele mooie dag (8 mei 2022) net een 3 tal uurtjes af op 5,25kW. Als ik hem doorplot, denk ik dat de piek die dag 5,7kW ongeveer zou zijn geweest:
Nu komen er binnenkort 16 panelen van 395Wp op een plat dak bij, en wordt het nieuwe totaal 13,67kWp.
# | Wp | # Wp | Orientatie | ° |
---|
16 | 395Wp | 6320Wp | Oost-Zuid-Oost | 15°-20° ? |
De omvormer wordt vervangen door een SE16K.
De installateur wilde eigenlijk een SE10K plaatsen, aangezien die het moet kunnen trekken, omdat ik waarschijnlijk toch niet boven de 10kW uitkom, en ik denk dat ie daar bijna gelijk in heeft, als ik kijk naar die 8 mei. Omdat ik toch de optie open wil houden om in de toekomst nog wat meer panelen op het dak te schroeven, heb ik nu om die SE16K gevraagd. (prijsverschil is er volgens mij nauwelijks)
Die eventuele toekomstige panelen (los van die 16 x 395) zijn op 45° naar het WNW gericht. Ook al zullen ze pas later op de dag "in actie komen", maar ze zullen vast wel "iets" bijdragen aan het geheel, en dan zou je dus waarschijnlijk wel boven de 10,6kW uitkomen. En dan is het zonde om nu niet voor een SE16K te gaan.
Dat is althans mijn theorie
Ik was al begonnen in SE Designer, maar ben er nog niet heel handig mee, dus dat vlot nog niet heel hard
Die SE16K is dus wat "zwaar" voor mijn nieuwe totaal van 13,67 kWp, maar na veel zoeken, begreep ik o.a. al uit
de post van @
ds23man, en een eerdere reactie van @
Ronald dat die SE16K prima moet gaan.
Vragen:- Wat denken jullie? Is die SE16K de slimste keuze? Komt mijn nieuwe config boven de 10,6kW uit? (De SE12.5K is pas in oktober weer leverbaar)
- Weet iemand of het mogelijk is om de statistieken die de SE5K gegenereerd heeft de afgelopen 2 jaar, te exporteren en te importeren in de SE16K?
- Zie ik iets over het hoofd?