Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dat zou geen verschil moeten maken natuurlijk ;) en dat maakt het ook niet, zojuist geprobeerd, geen 'Admin' knop.

Wel bij het ' https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/home#/sites ' meteen een 'Pop-Up' met:
Met uw account hebt u toegang tot de installatiepagina's van solaredge.com. Vul de ontbrekende informatie in om als beheerder toegang te krijgen tot de portaal van het monitoren.

Registeren met serienummer van installatie
Maar als ik vervolgens het S/N van de omvormer invoer zegt ie 'ongeldig serienummer'. :9

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Wacht..

De admin knop hoort bij de monitoring site.
Wat jij nu beschrijft is de installers site, en met een "geactiveerd" serienummer kan je je dus niet aanmelden.

Wil je een admin knop bij de monitoring, of wil je een installerspagina (wat niet kan voor een systeem wat bij een andere installateur in aangemeld)?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
teacher schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:07:
Wacht..

De admin knop hoort bij de monitoring site.
Wat jij nu beschrijft is de installers site, en met een "geactiveerd" serienummer kan je je dus niet aanmelden.

Wil je een admin knop bij de monitoring, of wil je een installerspagina (wat niet kan voor een systeem wat bij een andere installateur in aangemeld)?
Ik zit hier https://monitoring.solare.../p/site/xxxxxx#/dashboard
En daar heb ik geen 'Admin' knop.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Terug naar de installateur dus. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
warhamstr schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Dat zou geen verschil moeten maken natuurlijk ;) en dat maakt het ook niet, zojuist geprobeerd, geen 'Admin' knop.

Wel bij het ' https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/home#/sites ' meteen een 'Pop-Up' met:

[...]

Maar als ik vervolgens het S/N van de omvormer invoer zegt ie 'ongeldig serienummer'. :9
Wellicht hebben ze de rechten op de verkeerde plek aangepast?
Ze moeten eerst in jouw systeem gaan en daar de aanpassing doen.
De mail die ik kreeg stond dit:
User role: Volledige toegang
Site ownership: Granted
Zie ook: Rouske in "Welke SolarEdge monitoring portal menu's als systeemeigenaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:48

JB

Cédric roelt!

MWDKing schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:16:
[...]

Vraag aan mij? Dakorientatie zzw. Tussen schat ik 10-17 liggen ze allemaal in de zon.

Foto; onderste rij wordt 3x landscape. Rechts naast dakkappel daarboven 2x portrait en daarboven 1x portrait tussen ventilatiepijpjes.
[Afbeelding]
Brrr wat krijg ik hier flashbacks van de zoveelste cowboy figuren die paneeltjes leggen, factureren en vervolgens "niet meer thuis zijn"... Hopelijk zit ik fout.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar zijn er meer die na afgelopen zaterdag geen gegevens in de SE-app meer zien? Verversen helpt niet, opwek vindt gewoon plaats, zie ik dmv de P1-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Daar is dit liever niet het topic voor. Niemand zit te wachten op "ik ook, ik ook, hij doet het weer, bij mij nog niet, hier wel" slowchat.

Heb je al netwerktest gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
mathijshooi schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Tja, aan jou de afweging of je die 120-150 kWh per jaar verlies ok vindt. Heb je wel mooi solaredge systeem die helaas niet zo werkt als bedoeld is.

Je zou ook kunnen zeggen, die 2 extra panelen leveren dusdanig extra veel op voor het systeem dat die extra opbrengst vanzelf eventueel garantie gedonder met je dakkapel oplost. Als een soort verzekering. Over 10-15 jaar een kleine 1000kwh per jaar extra kan een mooi potje opleveren voor eventuele problemen met de kapel.

Afwegingen…
Tot gisteren hingen de frames, optimizers en omvormer al klaar. Vandaag zouden ze de zonnepanelen plaatsen, maar na aanleiding van jullie feedback heb ik vanmorgen vroeg de installateur gebeld (overigens een gerenommeerde partij).

Een vriendelijke gesprek waarbij ik vroeg of ze een Designer rapport hadden. Dat bleken ze niet gemaakt te hebben. Toen gezegd dat in de opdracht een 90% opbrengstgarantie zit, die ze niet gaan halen op basis van mijn eigen Designer analyse. Ik gaf aan dat er wel een oplossing was; alsnog een paneel op de dakkapel leggen. Toen heeft hij met spoed een busje met een extra paneel en frame laten bezorgen en die zijn meteen met de installatie meegenomen.

Resultaat hieronder. Balen dat ik alsnog iets op de dakkapel heb moeten plaatsen ivm garantie verlies. Achteraf gezien had ik me beter moeten inlezen en minder op de offertes/analyses uit de markt moeten vertrouwen. Overigens was deze partij niet de enige die deze configuratie aanbood...

Vandaag al wel 9,44 kWh teruggeleverd zie ik op de slimme meter via Homeassistant (online vanaf 11:45).

(overigens maar één paneel gedaan ivm gewicht, én verlies garantie op slechts één dakkapel, en het feit dat er maar een SE2200H was opgehangen).

Twee vragen waar ik nog mee zit:
  • Is de SE2200H te licht voor mijn 7 panelen?
  • Kan ik straks in de SolarEdge portal zien of er 'clipping' optreedt bij de optimizers of omvormer (heb nu nog geen toegang)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x76SDp5i9qmn0CosEtnIuGJxfPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNRFE0DaPFki77s7waRaPBuw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als eerste: nette actie van de installateur.
Ten tweede (en ik wil niet flauw doen), heb je de startpost doorgelezen? Staat best veel info in.

Clippen kan je zien als er optimizers op 80v draaien, en je kan het herkennen aan je parabool op een zon-dag, daar zit dan een knik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@teacher ik denk dat het 7de paneel wel moet betalen, maar iig snel gehandeld en opgelost. Je hebt gelijk, ik heb niet de hele startpost gelezen (dit weekend... de red flags, tuinhuisje en valkuilen), maar nu wel alles (niet de trainingen gedaan :9).

Antwoord op vraag 2 (clipping) heb ik gevonden. Vraag 1 nog niet echt. Op de datasheet na die zegt uiteraard een max AC 2.2kw. De panelen zijn 7x400Wp, dus max 2800W DC (toch?), SE2200H heeft en maximaal DC vermogen van 4.4kW.
Designer gaf in ieder geval geen waarschuwing, maar of of de SE2200H te licht is, heb ik nog onvoldoende kennis of informatie voor... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Te licht... nee. Maar je moet het zo zien: panelen pieken maar een korte tijd (in de maand mei: lekker fel zonnetje en koude lucht) en in die maand/tijdens een of twee uurtjes per dag zou je dan een aftoppende omvormer zien. Maar de rest van het jaar niet.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 30-05-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
teacher schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:04:
Te licht... nee. Maar je moet het zo zien: panelen pieken maar een korte tijd (in de maand mei: lekker fel zonnetje en koude lucht) en in die maand/tijdens een of twee uurtjes per dag zou je dan een aftoppende omvormer zien. Maar de rest van het jaar niet.
Wel vaker hoog in z`n vermogen dus in het betere werkgebied voor het rendement.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
MWDKing schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Tot gisteren hingen de frames, optimizers en omvormer al klaar. Vandaag zouden ze de zonnepanelen plaatsen, maar na aanleiding van jullie feedback heb ik vanmorgen vroeg de installateur gebeld (overigens een gerenommeerde partij).

Een vriendelijke gesprek waarbij ik vroeg of ze een Designer rapport hadden. Dat bleken ze niet gemaakt te hebben. Toen gezegd dat in de opdracht een 90% opbrengstgarantie zit, die ze niet gaan halen op basis van mijn eigen Designer analyse. Ik gaf aan dat er wel een oplossing was; alsnog een paneel op de dakkapel leggen. Toen heeft hij met spoed een busje met een extra paneel en frame laten bezorgen en die zijn meteen met de installatie meegenomen.

Resultaat hieronder. Balen dat ik alsnog iets op de dakkapel heb moeten plaatsen ivm garantie verlies. Achteraf gezien had ik me beter moeten inlezen en minder op de offertes/analyses uit de markt moeten vertrouwen. Overigens was deze partij niet de enige die deze configuratie aanbood...

Vandaag al wel 9,44 kWh teruggeleverd zie ik op de slimme meter via Homeassistant (online vanaf 11:45).

(overigens maar één paneel gedaan ivm gewicht, én verlies garantie op slechts één dakkapel, en het feit dat er maar een SE2200H was opgehangen).

Twee vragen waar ik nog mee zit:
  • Is de SE2200H te licht voor mijn 7 panelen?
  • Kan ik straks in de SolarEdge portal zien of er 'clipping' optreedt bij de optimizers of omvormer (heb nu nog geen toegang)?
[Afbeelding]
Allereerst idd mooi dat ze nog snel hebben weten te handelen.

Wat je aan je installateur moet vragen is om de zogenaamde full accces /volledige toegang te krijgen tot je portal, zie pagina 10 https://www.solaredge.com...ing-portal-site-admin.pdf

Je zit in een vergelijkbare positie als ik, had ook 6 panelen op één kant met zeer veel schaduw vorming van bomen. Je zag dan de optimisers gedurende lange tijd clippen op de Max tot soms wel een uur of 11. Nu 2 extra panelen er bij op de kapel. Deze hebben het clippen nu wel overgenomen maar dit is nu voor kortere tijd en eerder in de ochtend zodat het verlies effect veel minder is. Jij zal ook meer clipping gaan zien op je dakkapel paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJhMvmOhtEFYCpAIYgeqoBwAXhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoLfcBVqJbmeLXaa8twaDiWq.jpg?f=fotoalbum_large

@Ronald @teacher grappig om te zien dat de nieuwe s500b optimisers in de ochtend tot max 80v gaan terwijl de ouden in de middag nog tot 85v gaan.

Om er achter komen of je omvormer te klein is zal je maar de algehele opbrengstcurve moeten kijken. Als die afvlakt bij de top heb je wat omvormer clipping. Ook dit heb ik nu na het bijleggen van extra panelen maar gaat om enkele kWh per jaar dus ok.

[ Voor 8% gewijzigd door mathijshooi op 30-05-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 16:04
teacher schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:17:
Daar is dit liever niet het topic voor. Niemand zit te wachten op "ik ook, ik ook, hij doet het weer, bij mij nog niet, hier wel" slowchat.

Heb je al netwerktest gedaan?
Snap ik, excuses. Netwerktestje leverde gek genoeg niks op. Toch nog even modem gereset en nu doet hij het vanochtend wel weer. Glitch in the matrix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Iemand een idee waarom mijn DC string regelmatig op 415 volt staat? Is dat weer een nieuwe update, of...? 5000H omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
dutchlincoln schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:23:
Iemand een idee waarom mijn DC string regelmatig op 415 volt staat? Is dat weer een nieuwe update, of...? 5000H omvormer.
Zonder een plaatje met omvormer vermogen en stringspanning is er weinig over te zeggen, maar kan het zijn dat je omvormer op die momenten op max vermogen (5kW) levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:08
Hoe krijg een indicatie of je Solar Edge systeem het juist doet? Ik heb een ZO (5* 400w) en NW (3* 400w) met P505 optimizer setup. Ik heb volledige toegang tot de site dus kan grafiekjes draaien.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@utbone de optimizer spanningsgrafiek is het meest interessant.
Bijvoorbeeld zoals deze:
Popmartijn in "Het grote SolarEdge topic"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Proton_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:58:
@utbone de optimizer spanningsgrafiek is het meest interessant.
Bijvoorbeeld zoals deze:
Popmartijn in "Het grote SolarEdge topic"
Die heb ik gezien>

Die van mij ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOuj7knWl2yFb0PbwiugIo2lwDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMIgdrVwnYQIGait6LWMN0t9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
(jarig!)
utbone schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Die heb ik gezien>

[Afbeelding]
Vanaf het opstarten af in een goede regeling zonder clipping. Ziet er dus prima uit :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
redwing schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Vanaf het opstarten af in een goede regeling zonder clipping. Ziet er dus prima uit :)
Dank voor het checken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
utbone schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:11:
[...]

Dank voor het checken. :)
Meestal is het heel simpel te zien, als een paneel naar zijn max spanning gaat (in jouw geval 80V) dan wordt ie geknepen door de andere panelen. Als er een paneel heel lang op een lage spanning staat dan geeft ie weinig vermogen (meestal door schaduw). In jouw geval zie je beide niet gebeuren en zie je alleen een echt verschil tussen ZW en NO, en dat is verwacht omdat de zon-inval natuurlijk verschillend is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Rouske schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:28:
[...]

Zonder een plaatje met omvormer vermogen en stringspanning is er weinig over te zeggen, maar kan het zijn dat je omvormer op die momenten op max vermogen (5kW) levert?
Nee, max vermogen gaat ie nooit halen.
plaatje? 1 streep met 415v met wat bultjes. niks spannends te zien.
Voorheen was de stringspanning 380 volt volgens mij. Toen, na een upgrade las ik overal 400v dc, en nu bij mijn eigen omvormer zie ik 415v.
Ik hoop niet dat dat een SE trend wordt, want dan gaan er veel systemen minder presteren door inmiddels foute calculaties lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
utbone schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Die heb ik gezien>

[Afbeelding]
Kan je ook je beste dag van het jaar laten zien? Afgelopen week waren geen toppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
dutchlincoln schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:23:
Als mijn omvormer clipt en dus op max staat is mijn DC spanning zelfs 430v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
mathijshooi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:53:
[...]

Als mijn omvormer clipt en dus op max staat is mijn DC spanning zelfs 430v
Maar een 5000w omvormer clipt nooit met 4150wattpiek er aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
dutchlincoln schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Maar een 5000w omvormer clipt nooit met 4150wattpiek er aan...
Nee dat klopt, maar was om aan te geven dat omvormers ook nog wel boven die 415 kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
mathijshooi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Kan je ook je beste dag van het jaar laten zien? Afgelopen week waren geen toppers.
Ik heb mijn installatie pas een paar weken.
Maar ik zie hem wel clippen als ZO uit de zon gaat en allen NW met drie panelen over blijft. Ik heb nog ruimte voor drie panelen op NW om eventueel meer balans te krijgen in de avond. Maar ben bang dat die juist in de ochtend de ZO panelen gaan beinvloeden. Overigens heb ik een 3000H omvormer en die zit met 8*400 al op 100%. Met 3* 400 erbij? Gaat dat lukken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI8qHNPprxLRMPzRlOx5a_cXMyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryIotpJ8VsKAx0VYAdInK7Jh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
utbone schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:06:
[...]

Maar ik zie hem wel clippen als ZO uit de zon gaat en allen NW met drie panelen over blijft. Ik heb nog ruimte voor drie panelen op NW om eventueel meer balans te krijgen in de avond. Maar ben bang dat die juist in de ochtend de ZO panelen gaan beinvloeden.
Bij SE is meer eigenlijk altijd beter. Je hebt dan ten slotte meer panelen die je aan de goede spanning kunnen helpen. Het zal dus niet zo zijn dat ZO dan plotseling juist minder gaat presteren. Wel moet ik zeggen dat ik niet echt veel clippen zie en ook niet verwacht dat je veel meer uit deze panelen kunt halen.
Wel is extra panelen natuurlijk altijd goed voor de opbrengst :)
Overigens heb ik een 3000H omvormer en die zit met 8*400 al op 100%. Met 3* 400 erbij? Gaat dat lukken?
Ik weet zo niet precies hoeveel je mag overdimensioneren. Praktisch gezien zal het met deze ZO-NW opstelling wel goed gaan, maar ik weet zo niet de specs of het van SE mag ivm garantie.
Echt clippen is als je een paneel of meerdere panelen naar maximale spanning ziet gaan en die daar blijven. Dat zie ik hier niet, alhoewel ik niet weet of dat wel gebeurt als je de hele avond zon hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Laatst online: 13-09 09:40
Hallo beste mede-tweakers,

Sinds 2 jaar heb ik 12 panelen op mijn dak liggen, geïnstalleerd door een bedrijf:

Panelen: Jinko Solar 335wp Silver op een SE3500H met 12x een P370.
Orientatie: 239 en een hellingshoek van 28.

Het werkt allemaal naar volle tevredenheid en hebben tot op heden 6,16 MWh opgebracht.

Mede gezien de huidige energietarieven (en mijn liefde voor techniek en elektra) heb ik besloten om 6 extra panelen op mijn schuur en overkapping te leggen, maar dit keer zelf. Vallen en opstaan, ik heb zeker niet alle verstand in huis.

Via België (2ehands.be) heb ik een SE2200H voor een leuk bedrag kunnen aanschaffen. Deze heb ik inmiddels binnen en heeft nog 11 jaar garantie. Via Marktplaats heb 6 nieuwe Jinko Solar panelen kunnen krijgen, de JKM360M-6Tl3-V. Deze worden binnenkort geleverd. Ook heb ik wat 4mm2 kabel besteld (aarde + rood + zwart uiteraard) en de nodige connectoren en krimptangen. Ook de installatierails en klemmen en de hele rambam zal ik binnenkort bestellen. De installatie gaat plaatsvinden op een golfplaten dak van vezelcement. De plek waar de SE2200H komt te hangen is voorzien van een PV-verdeler.

Nu wordt het tricky: de optimizers. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Menig productblad van SE zegt mij dat er minimaal 8 panelen in 1 string moeten (en ik kan er maar 6 kwijt). De S500B kan volgens stralengroen.nl er 6 hebben, maar volgens de datasheet van SE wederom minimaal 8. (https://www.stralendgroen...imizer-s500b-verwacht-q1/). De openingspost van dit topic zegt me dat het allicht prima zou kunnen, maar daar houdt mijn kennis op.

Ondanks de tegenovergestelde ligging (gok rond orientatie 50 a 55) vangen ze de meeste ochtendzon en schijnt er zeker in de zomer tot een uur of 15 er vol op. Geen schaduw door objecten.

Welke optimizers zijn voor mijn situatie het beste en hoe kan ik de 2e hands omvormer omzetten van de vorige eigenaar naar mijn account of moet ik daarvoor die hele cursus doorlopen voor een installateursaccount? Qua SE support lees ik namelijk verschillende verhalen. De één is lyrisch, de ander....minder positief..... ;)

Graag jullie ongezouten advies ;)

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, je zoekt een 80v optimizer.
Een s500b, of een p404/405.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
teacher schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:07:
Ja, je zoekt een 80v optimizer.
Een s500b, of een p404/405.
Check. Echter was de 405 berucht, toch? Qua EMC? Of niet meer?). Ik zal voor de 500b gaan. Dank!

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Stel, je vind gebruikte p404's, dan vind de zendamateur een straar verderop het fijn als je wat ferietkraaltjes gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
teacher schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:12:
Stel, je vind gebruikte p404's, dan vind de zendamateur een straar verderop het fijn als je wat ferietkraaltjes gebruikt. ;)
Ik heb zelf ook p404's, maar ik heb de zendamateur aan de overkant van de straat nooit gehoord over klachten :F Ik ga het hem ook niet vragen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
utbone schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:06:
[...]

Maar ik zie hem wel clippen als ZO uit de zon gaat en allen NW met drie panelen over blijft. Ik heb nog ruimte voor drie panelen op NW om eventueel meer balans te krijgen in de avond. Maar ben bang dat die juist in de ochtend de ZO panelen gaan beinvloeden. Overigens heb ik een 3000H omvormer en die zit met 8*400 al op 100%. Met 3* 400 erbij? Gaat dat lukken?

[Afbeelding]
Qua clipping ziet dit er echt helemaal niet erg uit. In dit topic zijn wel kwalijkere situaties voorbij gekomen.

Ik had zelf onderstaande situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXftuA8NJeBEOHjdc-pexUaONkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jS9Uy6qpXlO40k4SO3DSpud2.png?f=fotoalbum_large

Op een 3000H omvormer kan je denk ik wel 20 panelen kwijt met een situatie van 2 dakvlakken. Het gaan namelijk niet om aantal wattpiek wat je hebt maar maximale DC vermogen. In een designer simulatie kan je dat zelf zien.

Ik heb zelf nu 18 panelen op een 3000H, oost-west oriëntatie en de designer geeft 148% oversizing. Sinds kort mag je ook in Nederland tot 200% gaan (je krijgt dan natuurlijk wel omvormer aftopping).

Dus 3 panelen echt geen probleem en helpen het systeem en je productie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
martijn946 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:45:
Hallo beste mede-tweakers,

Sinds 2 jaar heb ik 12 panelen op mijn dak liggen, geïnstalleerd door een bedrijf:

Panelen: Jinko Solar 335wp Silver op een SE3500H met 12x een P370.
Orientatie: 239 en een hellingshoek van 28.

Het werkt allemaal naar volle tevredenheid en hebben tot op heden 6,16 MWh opgebracht.

Mede gezien de huidige energietarieven (en mijn liefde voor techniek en elektra) heb ik besloten om 6 extra panelen op mijn schuur en overkapping te leggen, maar dit keer zelf. Vallen en opstaan, ik heb zeker niet alle verstand in huis.

Via België (2ehands.be) heb ik een SE2200H voor een leuk bedrag kunnen aanschaffen. Deze heb ik inmiddels binnen en heeft nog 11 jaar garantie. Via Marktplaats heb 6 nieuwe Jinko Solar panelen kunnen krijgen, de JKM360M-6Tl3-V. Deze worden binnenkort geleverd. Ook heb ik wat 4mm2 kabel besteld (aarde + rood + zwart uiteraard) en de nodige connectoren en krimptangen. Ook de installatierails en klemmen en de hele rambam zal ik binnenkort bestellen. De installatie gaat plaatsvinden op een golfplaten dak van vezelcement. De plek waar de SE2200H komt te hangen is voorzien van een PV-verdeler.

Nu wordt het tricky: de optimizers. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Menig productblad van SE zegt mij dat er minimaal 8 panelen in 1 string moeten (en ik kan er maar 6 kwijt). De S500B kan volgens stralengroen.nl er 6 hebben, maar volgens de datasheet van SE wederom minimaal 8. (https://www.stralendgroen...imizer-s500b-verwacht-q1/). De openingspost van dit topic zegt me dat het allicht prima zou kunnen, maar daar houdt mijn kennis op.

Ondanks de tegenovergestelde ligging (gok rond orientatie 50 a 55) vangen ze de meeste ochtendzon en schijnt er zeker in de zomer tot een uur of 15 er vol op. Geen schaduw door objecten.

Welke optimizers zijn voor mijn situatie het beste en hoe kan ik de 2e hands omvormer omzetten van de vorige eigenaar naar mijn account of moet ik daarvoor die hele cursus doorlopen voor een installateursaccount? Qua SE support lees ik namelijk verschillende verhalen. De één is lyrisch, de ander....minder positief..... ;)

Graag jullie ongezouten advies ;)
Je SE2200H heeft DC 380V-480V nodig. Met 6 panelen moet je dan minimaal 65V per paneel hebben, oftewel kom je dan op 80V optimizers (b.v. S500B).

Even opletten met je link, ze noemen de S500B, maar linken dan naar de S500 specs. En die kan maar 60V en daarmee heb je wel minimaal 8 panelen nodig.

Maar 6 panelen met S500B optimizers zal prima gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
mathijshooi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:26:
[...]
Ik heb zelf nu 18 panelen op een 3000H, oost-west oriëntatie en de designer geeft 148% oversizing. Sinds kort mag je ook in Nederland tot 200% gaan (je krijgt dan natuurlijk wel omvormer aftopping).

Ik zat me ook net te bedenken dat ik oorspronkelijk 7.8kWp op een SE5k zou krijgen. Dat is weliswaar een Se6k geworden (geen prijsverschil), maar die 3 panelen extra zullen dan inderdaad geen probleem geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
redwing schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Je SE2200H heeft DC 380V-480V nodig. Met 6 panelen moet je dan minimaal 65V per paneel hebben, oftewel kom je dan op 80V optimizers (b.v. S500B).

Even opletten met je link, ze noemen de S500B, maar linken dan naar de S500 specs. En die kan maar 60V en daarmee heb je wel minimaal 8 panelen nodig.

Maar 6 panelen met S500B optimizers zal prima gaan.
Super, dank je wel. Weer wat geleerd!

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 13:29
Ik heb een vraag over power control van een solaredge se5000H.

Bij mij in de buurt loopt de spanning bij heel veel zon op tot boven de 253 V. Nu kan je de omvormer zo instellen dat hij het vermogen wat terug neemt. Nu lijkt het er op dat dit niet snel genoeg gaat en dat de spanning dan toch boven de 253 V uitkomt en de omvormer uit gaat.

Ik heb 100 % vermogen ingesteld bij 251,6 V en 75% bij 253 V. Dit heb ik gedaan omdat de spanning al heel snel op 252V zit en ik dan niet te snel naar 0% wil gaan.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05

DukeBox

loves wheat smoothies

maxkoe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:56:
Ik heb 100 % vermogen ingesteld bij 251,6 V en 75% bij 253 V. Dit heb ik gedaan omdat de spanning al heel snel op 252V zit en ik dan niet te snel naar 0% wil gaan.
Ik denk dat dat alleen gaat werken als iedereen in jouw buurt dat ook doet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8201er4B9vvtvhxH0-xpWIGB6Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIcjNfW9a18VtKiavHWmWaYV.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand bekend met dit probleem? Moet ik hier iets mee? Zo nu en dan (einde van de dag) verdubbeld de weergave van de opbrengst per paneel. Altijd maar 1,2 en soms 3 of 4 panelen. Heeft volgens mij geen invloed op totaal opbrengst. Meestal dezelfde panelen maar ook niet altijd nu een x of 5 voorgekomen op 4 maanden tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Schranz89 op 03-06-2022 20:34 ]

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
@maxkoe precies waarom ik er continue op hamer om alleen in uiterste gevallen 5kW op 1 fase te doen...

Okay te laat daarvoor.

Wat is de aderdiameter en lengte van de gebruikte bekabeling? Kan dat dikker en korter?

(Door de omvormer dichter bij meterkast te brengen)

@Schranz89 ik zie het af en toe, ik maak me er niet al te druk om. Solaredge support via installateur vragen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
Ronald schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:01:
@maxkoe precies waarom ik er continue op hamer om alleen in uiterste gevallen 5kW op 1 fase te doen...

Okay te laat daarvoor.

Wat is de aderdiameter en lengte van de gebruikte bekabeling? Kan dat dikker en korter?

(Door de omvormer dichter bij meterkast te brengen)
Helaas omvormer hangt in de schuur waar de panelen op liggen. Het is een kabel van 25 m 10 kwadraat.

Ik zou de vgrid max iets omhoog kunnen doen i.v.m. de spanningsval. Maar heb nog niet gevonden hoe dat moet en of dat kan.

Oh ik heb 1 fase omdat ik maar 1 fase in mijn huis heb. Tot een dik jaar geleden geen problemen. Maar word nu telkens meer.

[ Voor 20% gewijzigd door maxkoe op 03-06-2022 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dan blijft alleen het lastigvallen van de netbeheerder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met 10² heb je er in elk geval wel alles aan gedaan ;)
Heb je mogelijkheden om andere fasen te meten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:24

K!K

Kan je mij wat meer vertellen hoe je deze gegevens verkrijgt? Ik lees mijn omvormers uit via modus tcp om deze in grafana weer te geven. Echter zou de optimisten data een mooi toevoeging zijn al is dit niet via modus te verkrijgen..
mathijshooi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Qua clipping ziet dit er echt helemaal niet erg uit. In dit topic zijn wel kwalijkere situaties voorbij gekomen.

Ik had zelf onderstaande situatie.
[Afbeelding]

Op een 3000H omvormer kan je denk ik wel 20 panelen kwijt met een situatie van 2 dakvlakken. Het gaan namelijk niet om aantal wattpiek wat je hebt maar maximale DC vermogen. In een designer simulatie kan je dat zelf zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
K!K schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:19:
Kan je mij wat meer vertellen hoe je deze gegevens verkrijgt? Ik lees mijn omvormers uit via modus tcp om deze in grafana weer te geven. Echter zou de optimisten data een mooi toevoeging zijn al is dit niet via modus te verkrijgen..

[...]
Alleen via monitoring.solaredge.com mits je installateur voldoende rechten toegekend heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
maxkoe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:12:
[...]

Ik zou de vgrid max iets omhoog kunnen doen i.v.m. de spanningsval. Maar heb nog niet gevonden hoe dat moet en of dat kan.
Je kunt een andere landinstelling doen met een hogere gridspanning.

Als je hem op Noord Cyprus (240V) instelt, gaat ie pas uit bij 263 V. Zo kun je tot max 10 V kwijtraken over die 25 meter kabel en blijf je bij de meter onder de 253 V.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag; ik heb de TS gelezen en kom tot de volgende conclusie bij mij.

Hoofdaansluiting 3x25A. Wens is 11x 400wp panelen.
Officieel volgens de regels moet dat in mijn geval op een 3 fase omvormer, correct? Iets met maximaal 16A zekering, lees ik overal.

Maar, 11 panelen is te weinig voor een solaredge 3fase omvormer volgens de TS, correct?

Conclusie: SolarEdge is geen optie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je naar piekvermogen van de panelen kijkt: ja.
Maarrrrrr, dat haal je niet heel vaak en heel lang. Onderdimensioneren van een omvormer is daarom heel gewoon. Dit zou prima op een 3680 of 4000 kunnen.

3 fasen short string is ook optie. Op een reguliere 3 fasen, nee dus.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 04-06-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Pim57 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Als je hem op Noord Cyprus (240V) instelt, gaat ie pas uit bij 263 V. Zo kun je tot max 10 V kwijtraken over die 25 meter kabel en blijf je bij de meter onder de 253 V.
Hoe zit het met garantie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Pim57 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Een dit mag gewoon niet.
Daarnaast is het lekker aso om anderen die zich wel aan de regels houden zo van het net te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Ronald schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:47:
[...]

Een dit mag gewoon niet.
Daarnaast is het lekker aso om anderen die zich wel aan de regels houden zo van het net te drukken.
Wanneer hij bij de meterkast onder de 254 volt blijft, drukt ie niemand er vanaf.
Het is natuurlijk niet legaal, en zonde van de verloren energie tussen opwek en energiemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@dutchlincoln je moet ongeloveloos je best doen om 10V te verliezen over 10²

Dus gewoon nee... keihard nee.

@Verwijderd 11x400 op 4kW/20A kan prima... Selectiviteit in huisinstallaties, zeker met automaten is een complete illusie... Maar sommigen zijn het daar niet mee eens.

Meer dan 4kW op 1 fase zou ik dus terughoudend over zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Ronald schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:10:
@dutchlincoln je moet ongeloveloos je best doen om 10V te verliezen over 10²

Dus gewoon nee... keihard nee.

@Verwijderd 11x400 op 4kW/20A kan prima... Selectiviteit in huisinstallaties, zeker met automaten is een complete illusie... Maar sommigen zijn het daar niet mee eens.

Meer dan 4kW op 1 fase zou ik dus terughoudend over zijn ;)
Eens, zeker met 10mm is dat wel een onmogelijke opgave idd.

Selectiviteit: voor zover ik weet zijn hoofdzekeringen extra traag, karakteristiek D volgens mij. Dan heb je daar je selectiviteit in... Ze houden het langer vol. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
dutchlincoln schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:17:
[...]

Selectiviteit: voor zover ik weet zijn hoofdzekeringen extra traag, karakteristiek D volgens mij. Dan heb je daar je selectiviteit in... Ze houden het langer vol. ;)
Ik denk zelfs dat je met een se4000h een gewone 16a zekering niet om krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nMN2MUtOE6vxALHWcXecGG_noI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/15TQealWxcgqFAXjKvZaGhGV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Laatst online: 15:43
teacher schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:28:
[...]

Ik denk zelfs dat je met een se4000h een gewone 16a zekering niet om krijgt:
[Afbeelding]
Misschien niet, maar lijkt me teveel. Een SE4000H geeft max 18.5 A...dan ga je toch regelenmatig de automaat testen zou ik zeggen. Daar hoort een 20A automaat bij en minimaal 3x4mm2 koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Snelle of trage karakteristiek heeft geen enkel effect op belasting die uren duurt. Kijk maar goed naar de grafiek... Alleen verschil onder de 10 sec.
Hoofd automaten zijn soms C, soms D, of gewoon smelt.
De 16A +5-10% is bij 30 graden... Houd je ze koel dan gaat 18,5A vaak.

20A mag over 2,5², maar voor PV zou ik zeker 4 of 6 willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
Ronald schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 04:04:
Met 10² heb je er in elk geval wel alles aan gedaan ;)
Heb je mogelijkheden om andere fasen te meten?
Nee niet echt en ik weet dat er meer mensen in mijn straat problemen hebben.

Ik denk dat het even experimenteren word met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Buren opzoeken die wel 3 fasen hebben. Je kunt meten over de hoofdschakelaar... Of uit logging van iemand met 3 fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avhoboken
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-06-2022
Enige dagen geleden werd er geen opbrengst geregistreerd op de omvormer (SE7K) en ben ik met SetApp gaan kijken of ik kon zien wat er mis was. Daarbij werden automatisch de laatste firmware updates geïnstalleerd. Verder niet kunnen vinden wat de problemen waren dus heb de leverancier gebeld.
Ik vermoed echter dat de problemen in het stroomnet zaten want later die dag lange stroomstoring gehad en daarna werkte ook de omvormer weer.

Het probleem wat ik nu heb is dat de Modbus connectie (standaard via port 1502, IP adres is pingable) niet meer werkt. Ik heb 'm via SetApp al eens uit en weer aan gezet maar ik krijg geen verbinding meer opgezet (gebruik IOBroker maar ook met andere modbus clients geen verbinding).

Is dit een gevolg van de nieuwste firmware? Iemand suggesties wat ik kan doen om dit weer aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt,
Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 15:35
Iemand bekend met dit probleem? Moet ik hier iets mee? Zo nu en dan (einde van de dag) verdubbeld de weergave van de opbrengst per paneel. Altijd maar 1,2 en soms 3 of 4 panelen. Heeft volgens mij geen invloed op totaal opbrengst. Meestal dezelfde panelen maar ook niet altijd nu een x of 5 voorgekomen op 4 maanden tijd.
Ik heb dit bij mij (se5k met display) twee keer gezien. Ik heb de inverter een keer helemaal uitgeschakeld en weer opnieuw opgestart. Sindsdien niet meer gezien. Deze verdubbeling komt echt uit de inverter; de modbus uitlezing via home assistant liet deze verdubbeling namelijk ook zien.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:48
Iemand enig idee hoe het met de garantie van Solaredge geregeld is? Even een korte toelichting hieronder met uitleg over de situatie;

-Nieuwbouwwoning wordt opgeleverd op 16-06-2022.
-PV systeem zou geplaatst worden op 28-6-2022.
-Installateur geeft nu aan de se7k omvormer pas in September te verwachten (en mogelijk zelfs later).
-Nieuwbouwwoning wordt bij uitzondering opgeleverd zonder buitenunit warmtepomp; deze wordt op zijn vroegst verwacht in Augustus (mogelijk dus later).
-Binnenunit is nu 'omgebouwd' zodat deze puur elektrisch kan verwarmen dus zonder de efficiëntie van de buitenunit.

Installateur heeft de panelen en optimizers wel voorradig. Ik ben nu zelf aan het kijken op marktplaats en kan bij 2 aanbieders een se7k kopen (althans, men geeft aan op korte termijn te kunnen leveren). Men geeft aan dat garantie gewoon via Solaredge loopt maar mijn installateur geeft geen garantie op de omvormer (begrijpelijk).

Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ik eventueel zelf de garantie moet claimen. Klopt dit of zitten er nog meer haken en ogen aan? Omdat ik dadelijk zonder buitenunit moet verwarmen en de woning van sww moet voorzien, wil ik z.s.m. een PV systeem aan laten leggen. Ik heb er geen vertrouwen in dat de omvormer er al in September is. Op de buitenunit van de warmtepomp ben ik nu namelijk ook al 4 maanden aan het wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zou de gebruikte omvormer ophangen, en zodra je eigen omvormer er is die weer verkopen op marktplaats.

Garantie is overdraagbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
teacher schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:08:
Ik zou de gebruikte omvormer ophangen, en zodra je eigen omvormer er is die weer verkopen op marktplaats.

Garantie is overdraagbaar.
Ps; het zijn nieuwe omvormers. Waarschijnlijk ergens anders in Europa ingekocht; het zijn wel EU modellen.

Installateur geeft 1100euro in mindering. De nieuwe omvormer zou me ruim 1800-1900euro kosten.

[ Voor 23% gewijzigd door RAFA op 06-06-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RAFA hoeveel opbrengst zou je derven? Na september gebeurt er weinig, 700-800 euro is een hoop.

Garantie is in theorie geen probleem, maar dient geclaimd te worden via de installateur die jouw systeem in beheer heeft. Dat wordt dus de installateur die het gaat doen voor je, anders geen inzicht via de app/website.

[ Voor 53% gewijzigd door Ronald op 06-06-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
Het is een installatie van +\-6000Wp met ligging op ZZO.

September zou in principe ook niet direct een issue zijn maar ik heb er geen vertrouwen in dat de omvormer er dan wel zal zijn. In combinatie met het feit dat de buitenunit ook nog een groot vraagteken is, wil ik de panelen zsm laten leggen.

Uiteindelijk is de salderingsregeling nog van toepassing dus het effect zal wellicht nihil zijn.

Een ander systeem is denk ik minder geschikt. Ik heb 2 ‘schaampanelen’ liggen vanwege de EPC norm vandaar dat er een SolarEdge systeem komt. Deze zullen op het nieuwe systeem aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:38

tomtommie

Alaaf!

Ik heb mijn Solaredge data in Home Assistant, maar deze geeft nu al een tijdje geen waardes meer. Wat blijkt, in de API return van Solaredge is de
code:
1
lifeTimeData.energy
waarde kleiner dan de
code:
1
lastYearData.energy
. Hierdoor wordt deze als fout gezien. Ergens lijkt een foutje in de data van Solaredge te zijn geslopen.
Ik had al eens een case aangemaakt, maar anders dan "het systeem werkt normaal" konden ze niet controleren of doen.
Iemand tips? De plugin in Home Assistant aanpassen is natuurlijk een optie, maar eigenlijk zou het niet moeten kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjankappert
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2023
Ben benieuwd naar jullie inzicht over het volgende:

Oost/west opstelling, 10 panelen oost/10 panelen west op een plat dak op Flatfix Fusion frame.
Panelen Longi LR4-60HPB-370M, bestelde omvormer SE6K.

Bestelde optimizers weet ik zo niet, staat niet op de bon.
Panelen reeds geleverd, omvormer staat levering eind dit jaar.

Is bovenstaand een geschikte installatie, qua dimensionering etc.?
Heb er zelf weinig kaas van gegeten, en zie hier op Tweakers verschillende topics over oost/west opstellingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
oost west 10 panelen per kant op een driefase omvormer? ALARM!
Heb je de startpost van dit topic gelezen, over het tuinhuisje?

Verzachtende omstandigheid: ze liggen waarschijnlijk niet echt steil, maar op 13 graden oid.

Vraag de installateur naar het designer rapport en deel die even hier.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 07-06-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Tuinhuisje case study heb ik ze ook maar op 20 graden liggen...

Een SE6K heeft 2x zo hoge string spanning als in de case study... Dus 2x de paneel aantallen geeft dezelfde berekening.

Dus dat systeem dient gewoon met s500b optimizers uitgevoerd te worden... @gerjankappert ga op dit punt alsjeblieft op je strepen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
En daarbij, als het kan, iets meer panelen graag... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjankappert
Heren, bedankt alvast voor het meedenken en de inzichten!

Heb het designer rapport opgevraagd, de bestelde optimizers zijn 20x S440, de panelen worden in 1 string gelegd. @Ronald dit zouden s500b optimizers moeten zijn? Of is S440 ook prima?

Hellingshoek waarmee wordt gerekend is 15 graden, dit komt aardig overeen met de 13 graden die @teacher aangeeft. (Oriëntatie 278 & 98 graden).
Verder ligt het dak (garage) van rand tot rand vol, meer panelen is helaas niet mogelijk op dit dak ;)

Verder zie ik in het designer rapport vooral veel staan over verwachtte opbrengst etc.
Of is er meer nodig dan bovenstaand om een 'goed' systeem te ontwerpen?

[ Voor 9% gewijzigd door gerjankappert op 08-06-2022 08:17 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
De S440 optimizers is dus niet de s500b optimizer en nee, die is niet prima. Die gaat in de ochtenden en avonden zorgen voor opbrengstverlies. (Zie het voorbeeld van het tuinhuisje in de startpost).

Als ze toch een designer rapport uitdraaien, mogen ze er meteen eentje extra bij doen met de s500b. :Y

Flatfix fusion is 13 graden. #hebumzelfook
Heb je ergens anders nog plek voor 2x4 panelen?

[ Voor 44% gewijzigd door teacher op 08-06-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
gerjankappert schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:13:

Heb het designer rapport opgevraagd, de bestelde optimizers zijn 20x S440, de panelen worden in 1 string gelegd. @Ronald dit zouden s500b optimizers moeten zijn? Of is S440 ook prima?

Hellingshoek waarmee wordt gerekend is 15 graden, dit komt aardig overeen met de 13 graden die @teacher aangeeft. (Oriëntatie 278 & 98 graden).
Verder ligt het dak (garage) van rand tot rand vol, meer panelen is helaas niet mogelijk op dit dak ;)

Verder zie ik in het designer rapport vooral veel staan over verwachtte opbrengst etc.
Je wilt zo'n onderstaande diagram. En dan 1 met S440 en 1 met S500b optimisers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKPVCTAAb8-k5CzQPT-omAwpJyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHhchmMpuxfkw4yqXXe3ciIJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitjeBe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:11
Hey tweakers,

Ik ben wat aan het mieren neuken, ik weet het, maar hebben jullie soms een idee dat ik ergens in de settings wat kan prutsen zodat de energie meter in de andere richting zou "liegen"? Want het frustreert mij dat ik super veel opbrengst heb, maar toch nog steeds van het net zit af te nemen als de batterij aan het laden of ontladen is door de afwijking op die energiemeter van solaredge (+ dat er traag tot soms heel traag op verbruiks/injectie pieken gereageeerd wordt). Of is er een manier om de omvormer met de "slimme" meter te laten praten?

Fluvius meting van mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVy7BAju-TFlpeDK59hGrH6QVBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wOJq3VvgZAepO6fq9evNeClO.png?f=user_large

Solaredge meting van mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NINs1yajsmHsDH2hP1pggZg94qI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JKv4OylLBeSRhIT6hb6n8XWj.png?f=user_large

En weet er iemand van jullie toevallig hoe ik de batterij kan aanspreken via modbus? Ik heb mij al suf gezocht online, maar de registers die ik vind, lijken voor mij niet te werken. Ik krijg de info van de omvormer zelf er wel uit (dc spanning, temperatuur, watt, ...) maar niks van de batterij. Moest iemand daar wat info over hebben, zou heel erg gewaardeerd worden :-).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
gerjankappert schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:13:

Ik ozu de designer rapport opvragen met S500B. Aangezien de hellingshoek klein is kan het nl. meevallen. Maar het is wel goed om dat vantevoren te bekijken, want je systeem gaat met S440s pas goed werken als beide dakkanten zon krijgen. Idealiter zou je willen dat dat al gebeurt als er 1 dakkant in de zon ligt (en met S500B's heb je dat).

Hoe dan ook zul je met S440s dus in de ochtend en avond extra verlies krijgen. De vraag is vooral hoeveel dat is en of dat opweegt tegen het prijsverschil met de S500Bs.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjankappert
Rapport met S500b is opgevraagd, wordt aangegeven dat er met S500b meer verliezen zijn.
Dit omdat Designer met de beste optie komt.

Afwachten maar even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
gerjankappert schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:31:
Rapport met S500b is opgevraagd, wordt aangegeven dat er met S500b meer verliezen zijn.
Dit omdat Designer met de beste optie komt.

Afwachten maar even...
Ik zou heel verbaasd zijn. Let ook even goed op of alle schaduwbrengers goed gemoduleerd zijn, bomen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjankappert
@mathijshooi alleen wanneer de zon 'lager' staat, in het voor- en najaar, is er schaduw van een aantal woningen achter ons. Zoals nu, in juni, is de schaduw eigenlijk niet aanwezig.
Omwille van de schaduw in het voor- en najaar is voor mij de keuze gevallen op Solaredge.
Het idee is om een zo groot mogelijk gedeelte van het jaar opbrengst te hebben van de panelen, wat mij ansich een vrij logisch idee lijkt.

Het omvormer clip verlies staat niet vermeld in het systeemverlies diagram...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
gerjankappert schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:19:
@mathijshooi alleen wanneer de zon 'lager' staat, in het voor- en najaar, is er schaduw van een aantal woningen achter ons. Zoals nu, in juni, is de schaduw eigenlijk niet aanwezig.
Omwille van de schaduw in het voor- en najaar is voor mij de keuze gevallen op Solaredge.
Het idee is om een zo groot mogelijk gedeelte van het jaar opbrengst te hebben van de panelen, wat mij ansich een vrij logisch idee lijkt.

Ah ok. Kijk an wel of die huizen met schaduw effect gemodelleerd is.

Mijn vorige plaatje was als voorbeeld bedoeld. Je moet de post opbrengst factor verlies bekijken.

Als je de 2 diagrammen post kunnen we kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtceiWPNcz_krHgEal_pcFkFgZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wMmyyNGw9IDU8iyBiPsXsqDA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
gerjankappert schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:19:

post ze eens :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22
Klopt het dat het paneelmodel in het monitoringportaal niet afhankelijk is van een serienummer?
Als in, dit model selecteert de leverancier en is vrij aan te passen?
Het serienummer wat ik zie in de layout is dan volgens mij van de Optimizers?

Zo ja, dan hebben ze het verkeerde model gekozen en ga ik vragen of ze dit aan willen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
klopt, dat moet je idd handmatig invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
Thx @teacher , heb gevraagd of ze dat aan willen passen.

Is er een manier om na te kijken wat voor Optimizers er gebruikt zijn? (behalve losschroeven natuurlijk ;) )
De serienummers kan ik uitlezen in de omvormer alleen zie nergens een manier om deze op te zoeken.

Er schijnen P401's gebruikt te zijn i.c.m. 8x Trina Vertex TSM-390DE09.05 panelen welke een ISC hebben hoger dan 12A, welke officieel dus volgens mij op een S440 zouden moeten, hoewel bepaalde sites de panelen weer aanbieden en daarbij aangeven dat de P401's geschikt zijn.

Vraag me af of ik er een probleem van moet maken, alles is aangesloten op een SE3000H en lijkt tot zover prima te functioneren. Achteraf gezien is het model van de optimizers ook nooit benoemd op de offertes, hier heb ik destijds ook niet erg bij stilgestaan.

Clipping kan ik nog niet controleren aangezien installateur lastig doet over toegang hoger dan Dashboard & Layout, omdat ik anders onder Admin instellingen aan zou kunnen passen en dat "zou bij wet geregeld zijn" dat dat niet mag :+ , prima... dan loop ik wel naar de omvormer toe en kan het daar alsnog aanpassen.

Als het goed is zou ik met volledige toegang zonder site ownership er zijn, dan heb ik alle Charts zonder het knopje Admin, dit ook gevraagd, ben benieuwd...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
randommen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:17:

Clipping kan ik nog niet controleren aangezien installateur lastig doet over toegang hoger dan Dashboard & Layout, omdat ik anders onder Admin instellingen aan zou kunnen passen en dat "zou bij wet geregeld zijn" dat dat niet mag :+
Dit klopt inderdaad helaas. Pas je zelf de instellingen aan, kom je in de solaredge gevangenis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISrkcY_rbhnyYQvb8HgaAoIhLqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2q4CfbvuLlYQ6tv0tz2XgZW.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Het is dus onzin. De admin van de monitoring portal is alleen voor de (jouw) monitoring portal.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 08-06-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
Hahaha, datasheet van de P401 geeft trouwens een ISC van 12,5A waar het paneel een ISC van 12,14A opgeeft, dus dat lijkt mij prima, ben benieuwd naar de grafieken zodra ik toegang krijg.

Toch interessant dat sommige sites dan aangeven dat Trina vertex minimaal een S440 nodig hebben vanwege de hogere ISC waarde terwijl de P401 dit prima dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
Werk nu toevallig thuis en hoorde de DC relais erg vaak klikken, dus even kijken.
Volgende doet zich voor:
  1. omvormer is in productie, groene en blauwe led branden constant.
  2. omvormer schiet uit productie, blauwe en rode led branden constant, groene knippert
  3. na ongeveer een minuutje, gaat de rode led uit en gaat de omvormer weer in productie
Ik probeerde het te filmen alleen drukte naast de rode knop :-(, keek vervolgens in de SetApp in de veronderstelling dat daar wel een error in de log zou staan, alleen is daar niets recents te vinden.

Ik dacht vervolgens dat het de Vlamboogdetectie zou kunnen zijn, ik heb deze op Auto Reconnect gezet, de installateur had het uit laten staan alleen ben ik van mening dat in een goede installatie dit gewoon aan hoort te staan, als er problemen door optreden is er gewoon iets mis in de installatie.

Echter hoort er bij vlamboogdetectie ook een foutmelding in de log te komen en die is er niet, wat zou het nog meer kunnen zijn? Misschien maak ik me wel zorgen om niets :+

Valt wel op dat het relais niet keihard aan klikt, maar een aantal keren schakelt en dan aan blijft, 's ochtends is dat volgens mij anders en wel echt een normale klik, het is ook wel erg bewolkt vandaag, alleen dan zou ik niet de rode led verwachten bij het stoppen van productie.

Iemand idëen?

Bij nader inzien lijkt het toch Arc detection te zijn, error 18xD6: Multiple Seq. GB
Als ik het goed heb.
Toch niet, 18xD is arc detection, de 6 staat ergens anders voor alleen kan ik nog niet vinden, het tijdstip klopt wel met de storing.

Wat kan ik doen?

Eindstand, installateur gebeld, hadden geen idee, zagen geen foutmeldingen en de opwekking was "goed", volgens mij konden ze de error log niet eens vinden..., ik moest het maar mailen.

Daar nam ik geen genoegen mee dus ik heb SolarEdge zelf gebeld als zijnde installateur, netjes geholpen, case aangemaakt en gaan het in de loop van volgende week oplossen, het zijn wat softwarematige aanpassingen en hebben niets met de ARC detection te maken.

Goed, zo de installateur maar eens op de hoogte brengen, als ik niet thuis was geweest had mij dit niet opgevallen en hun dus ook niet, extra leverage om Admin rechten los te weken :+

[ Voor 24% gewijzigd door randommen op 10-06-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartRot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 13:31
Beste mensen,

Ik hoop dat jullie me iets aan advies kunnen geven.

Ik heb nu 2 Solar edge wave omvormers van 2200 W. daar zitten 23 panelen (260 en 300 wp) op, op verschillende dakhoeken.
Op ik heb de panelen zo geprobeerd te verdelen dat ik het maximale uit de 2 omvormers haal. Echter op zonnige dagen zitten de 2 omvormers toch tegen hun piek aan.

Om dat ik met mijn huidige elektra verbruik niet uitkom met 23 panelen (EV en WP) en ik nog plek heb voor 4 panelen wil ik die graag plaatsen.
Ik zal dan aan nog een (3e) omvormer moeten, of over stappen op een 3 fase (5/6 kW) omvormer. Of 1 van de 2 (2200kW) omvormers vervangen voor een groter vermogen.

Wat denken jullie dat handig is? 1 sting of dus 2/3 stringen. met in gedachten dat niet alle panelen op het zelfde moment zon hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbUcGjIUm-bbEuPiZFUFInldShg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nRyClsjz7oc41XHCPoPiPH4s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 09:11
Ik heb een vraag in mijn solaredge zie ik bij piekvermogen staan:
Piekvermogen 7,35 kWp

echter heb ik 21x455 dus verwacht ik een hoger piek vermogen. Nu weet ik niet of nog van toepassing is op iets of dat het alleen ter informatie is.

Het staat in het rijtje met ID, adres, naam etc.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 15:18
Volgens mij is dat Piekvermogen alleen adminstratief geregistreerd.
Nadat ik er hier 4 panelen van 375Wp bij heb laten leggen, werd het pas aangepast nadat het in de SE omgeving geregistreerd was. Toen kwam ook de layout aanpassing erbij te staan
Als ik het met goed herinner :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BartRot het meest kosteneffectief is bij de west-omvormer erbij (ja, meer aftoppen, maar dat kost niet genoeg opbrengst om een eigen omvormer te rechtvaardigen).
Anders een M2640 op een 1500W omvormer
https://www.solaredge.com...ential_solution_ds_nl.pdf

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een controlevraagje voor ik op de bestelknop bij winkelman druk...
Ik wil zelf 8 panelen op mijn overkapping plaatsen. Bij voorkeur met een SolarEdge systeem omdat:
- er ook een SolarEdge systeem op mijn woonhuis komt en het daarmee in 1 app mooi inzichtelijk is.
- omdat ik van wat schaduw (platanen, welke we wel jaarlijks terugsnoeien) last heb.

Zelf ben ik op het onderstaande uitgekomen:

- SE3000H omvormer
- 8x s500b optimizer (vanwege korte string lengte en verschillende oriëntatie van de panelen)
- 8x JA Solar JAM54S-31-395-HC-BK Mono Full Black Halve Cellen 395Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7tzkJTXpvdDIkh62Ic9jKD4btk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TFbro9sXlTfxvvqOZ7Mo5C4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0at9uXQFBCJ745GqY5uV_gYi2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1yoBvyvRyjJsC66m9om9xfl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wNDsl7hOp727uuQeHR8B0_qR0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gtgqbdRp8iinghKN0qcdxX7S.png?f=user_large

Zou dit moeten kunnen of zie ik iets over het hoofd?
Ik las b.v. nog dat de panelen die ik nu geselecteerd heb 108 halve cellen hebben, en zie dat er ook wat duurdere panelen met 120 halve cellen zijn. Zou dat dit kleine systeem b.v. nog verbeteren?

[ Voor 26% gewijzigd door Speedfight op 11-06-2022 07:59 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Erg veel opbrengst factor verlies, maar dat zou wel eens door de wat groot getekende bomen kunnen komen... Zou je die niet wat korter kunnen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:48:
Erg veel opbrengst factor verlies, maar dat zou wel eens door de wat groot getekende bomen kunnen komen... Zou je die niet wat korter kunnen houden?
Klopt, extra motivatie om ze korter te gaan houden. Ik ben nu van worst case scenario uitgegaan.
Het is nu juni en ze komen momenteel nog maar amper boven de overkapping uit.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Lijkt op iets als een katalpa, die komen wat traag uit de startblokken... Maar als ze gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:58:
Lijkt op iets als een katalpa, die komen wat traag uit de startblokken... Maar als ze gaan ;)
Geen katalpa, maar wel dezelfde snelheid qua groei :X

Dit was eind juli vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E8chZw249fob77Oh-mUx26AZ6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXiC1IUyICHW766bRC3LlBSv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar los van het schaduwverlies nog andere op/aanmerkingen over het systeem?

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfight op 11-06-2022 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Net had je ze anders ingetekend :?
Wat mag van designer is in principe goed.

Ik zou ondanks het prijsverschil deze overwegen: https://www.solar-bouwmarkt.nl/490wp-percium.html
Moeten er denk ik ook 8 van op kunnen: 840W extra... Wat nogal waardevol is tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Inmiddels heb ik ook 'full access' en kan ik de grafieken van de optimizers zien.
Tussen 18:00-20:00 zitten een 4 van de 7 optimizers op hun max spanning, terwijl/omdat de andere een stuk minder spanning leveren (naast de dakkapel liggen ze in de schaduw).

Is dit een indicatie van een 'clipping' probleem met de optimizers zoals beschreven in de OP?
Ik zie sowieso tussen 12:00-14:00 dat het max vermogen van de omvormer wordt bereikt.

(grafieken van 9-juni, heldere dag, veel opbrengst 18,47 kWh met de 7 panelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24akKPXARfvIozAZ3_YesAhO6Ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dplu7QCVQaVmb0NgZ55PheB3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU8VsTl5fTAYNQGuIe35ozggfyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kxt0kCdnPPaYiRldvzwNOQoe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFNrPDfvT61mtHZWO5plrjpyPoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ihe6E3V2PR8pNqEurFQB1aF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXj6Zm2DxakvcMuLdJnUOG5knZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCiZ39rjBsh1n8CNDDFCej0K.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 12 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.