Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 11-06-2022 08:57 ]
Wise enough to play the fool
Winkelman heeft alleen die 540'ers... Die kunnen officieel niet op welke SE optimizer dan ook...Speedfight schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:53:
[...]
Klopt, verkeerde variant geupload![]()
Wie er nu staat kwam wat gunstiger uit en ivm landscape wat minder opvallend.
Dank voor het meekijken, ik ga het 490wp paneel bekijken.
Wil/moet alleen wel alles bij Winkelman halen omdat ze daar de Solaredge omvormers en optimizers nog op voorraad hebben, maar paneelaanbod is helaas wat minder…
Ik zou het vraagstuk eens inschieten bij Support (Zouden ze zeker als je de Edge academy cursus gedaan hebt om installateur te kunnen worden moeten beantwoorden), zou als ze het netjes doen gewoon moeten aftoppen...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Zie dat ze “vanwege het formaat” enkel zijn af te halen, gaat hem helaas niet worden. Dan toch maar wat minder vermogen op het dakje.Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:06:
[...]
Winkelman heeft alleen die 540'ers... Die kunnen officieel niet op welke SE optimizer dan ook...
Ik zou het vraagstuk eens inschieten bij Support (Zouden ze zeker als je de Edge academy cursus gedaan hebt om installateur te kunnen worden moeten beantwoorden), zou als ze het netjes doen gewoon moeten aftoppen...
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Snap denk ik niet helemaal wat je bedoelt. Dit?Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:38:
@Speedfight Je tekening oogt vrij ruim, kom je uit met portrait voor 1 richting, landscape voor de andere?
:fill(white):strip_exif()/f/image/8d4pxzxiSDjx6BSuAaMUm0ZG.png?f=user_large)
p.s. 1: ik wil met de panelen niet te dicht op de lange kant aan de zijde van de buren komen. Ik wil er nog achter langs kunnen lopen om hun haag wat terug te kunnen snoeien indien nodig.
p.s. 2: Voor de grap ook even de 490wp panelen in de simulator gedaan, maar die zijn toch wel een stuk groter en passen niet op het dak.
Benutbaar dakoppervlak is 8300x2700.
[ Voor 29% gewijzigd door Speedfight op 11-06-2022 16:24 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| +--+-----+ | | | | +-----+ | | | +--+-----+ | | | | +-----+ | | | +--+-----+ |
www.highflow.nl
Dank! Alleen die hebben de omvormer dan weer niet, kom daardoor toch iedere keer weer bij Winkelman uit welke omvormer en s500b zo'n beetje als enige nog wel op voorraad hebben (maar enkel als je ook de panelen en bevestigingsmateriaal daar koopt).BTS schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:42:
@Speedfight warmteservice heeft ook s500b in het assortiment. Misschien daar eens kijken?
[ Voor 8% gewijzigd door Speedfight op 11-06-2022 17:02 ]
En @Ronald, dat ene paneel wat weg valt in de loop van de dag, wat veroorzaakt dat? Ik heb dat ook op zonnige dagen?teacher schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:56:
@MWDKing Ja, je hebt (een beetje) clipping in de (minder productieve) avonduren. Ik zou mij er nu 0 zorgen om maken; je hebt immers je dak zo zo goed als het kan volgelegd, dus eea oplossen met meer panelen gaat het toch niet worden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p5XvsUeWJ8T4Qc2koXiOqEDB.jpg?f=user_large)
In de tussentijd de warmtepomp geplaatst, de CV ketel verwijdered. Vandaag ook de pijp weggehaald en het paneel geplaatst (en uiteraard aangesloten op de optimizer).
Ik zie het paneel echter nog niet verschijnen in het overzicht:
:strip_exif()/f/image/Czy4f2HqzzTadg8AqJdRn2y9.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik nog gewoon even wachten tot deze zichtbaar zal worden of moet de optmizer toegevoegd worden?
En indien deze toevoegd dient te worden, kan ik dat zelf doen of moet ik dat de installateur vragen? (ik zie wel "admin" in de portaal, maar kan hier niets van vinden)
Gelukkig heb ik bij de installatie een foto van de installateur gekregen met daarop de stickertjes van alle optimizers volgens de lay-out van de panelen met de QR / nummer codes (het stickertje op de optmizer zelf was inmiddels niet meer leesbaar).
Nee, maar 40 (edit of minder?). Zojuist gedaan maar toen zag hij er nog maar 5, denk dat ik te laat was en er niet meer voldoende werd opgewekt om nog te werken?Rouske schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:04:
@rube en wellicht de omvormer nog even opnieuw laten pairen, zodat de optimizer toegevoegd wordt? Of ziet de omvormer al 41/41 optimizers?
In dat geval morgenochtend nieuwe poging om te pairen en kijken hoeveel er dan staan.
Op zonnige dagen is er minder diffuus licht, dus een paneel in schaduw valt veel meer weg dan op een dag met sluier bewolkingmathijshooi schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:05:
[...]
En @Ronald, dat ene paneel wat weg valt in de loop van de dag, wat veroorzaakt dat? Ik heb dat ook op zonnige dagen?
En wat als dat paneel nog niet in de schaduw ligt. En zijn buurman wel nog vol door gaat. Vraag al neergelegd bij installateur maar al weken geen antwoord.Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:25:
[...]
Op zonnige dagen is er minder diffuus licht, dus een paneel in schaduw valt veel meer weg dan op een dag met sluier bewolking
Zie de drop van de bruine lijn.
:strip_exif()/f/image/xoLfcBVqJbmeLXaa8twaDiWq.jpg?f=fotoalbum_large)
Vannochtend opnieuw met de setup app contact gemaakt met de omvormer. De omvormer ziet nu alle 41 optimizers. Overigens zonder opnieuw te hoeven pairen).
Als ik nu in de Solaredge opbrengst-app kijk bij de "logical lay-out" heb ik ook opeens een nieuwe 3de "string" met 1 paneel.
Dus het werkt, ik kan hem zien, moet alleen nog even op de juiste plek gezet worden in de lay-outs.
Hier zal ik de installateur morgen even een mailtje voor sturen.
Bedankt allen voor het meedenken!
Resultaat: het weghalen van het pijpje zal voor minder schaduw zorgen en circa 35 kWh uur meer opbrengst per jaar bij het paneel dat er direct naast lag. En het extra paneel voor circa 350, totaal toch weer 385 kWh per jaar extra

Een optimizer helemaal naar 0V midden op de dag is inderdaad wel apart, voor langere tijd, later gaat die met een paar volt wel weer mee doen...mathijshooi schreef op zondag 12 juni 2022 @ 07:44:
[...]
En wat als dat paneel nog niet in de schaduw ligt. En zijn buurman wel nog vol door gaat. Vraag al neergelegd bij installateur maar al weken geen antwoord.
Zie de drop van de bruine lijn.
[Afbeelding]
Om uit te sluiten of het de optimizer of het paneel is zou je de optimizer met die er naast kunnen wisselen.
Wat zie je aan spanning en stroom van het paneel komen?
Iemand bekend met een 18X6F / Error?
Het is vandaag al de 2e keer binnen een maand dat dit bij mij is gebeurd.
De installatie heeft een jaar probleemloos gewerkt.
Solaredge support kon me ook niet verder helpen en nu nog wachtende op een RMA.
Mijn installatie bestaat uit de volgende componenten:
SE5000H
20x DMEGC 360Wp
20X P401
Met een NO en ZW schuin dak opstelling
AC kabel is 3x6mm van 20mtr
Volgende zaken had ik al uitgevoerd:
Stringspanning is 20,5V
AC spanning is stabiel tussen de 230 en 240 zowel bij de groepenkast en omvormer
De omvormer aantal keren gereset naar fabrieksinstellingen
Na het opnieuw koppelen zie ik soms maar 8 optimizers en meestal maar 15 of 16 van de 20
Tijdens het pairen zie ik de DC spanning tegen de 430V oplopen en via de setapp komt weer de melding na het pairen "Resterende Stroomnet Bewakingstijd .. sec" Fout 18X6F: Vsrg L1 Max / Onderbreker Uitgeschakeld
Geen beschadigingen of rare geluiden/geuren uit de omvormer op de relais na de pogingen om te kunnen produceren
Laatste keer dat hij weer functioneerde had ik de installatie een aantal uren spanningsloos gelaten en de string afgekoppeld en daarna weer vers begonnen met de inbedrijfname met positief gevolg.
Hopelijk dat iemand bovenstaande kan verklaren of bekend mee is.
Groet,
Hendry
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=94551&sid=84063
Wordt erg ergens in jouw buurt gebouwd, zware machines oid?Ground current surge.
Check the AC connection to the inverter
Check with the grid operator if a large surge source or irregular load exists near the site.
If the grid does not have problems contact SolarEdge support.
Lees je de slimme meter ook nog apart uit? Zie je daar nog gekke dingen?
Voor de metering gebruik ik enelogic op de P1 van de slimme meter en een aparte kwh meter met de youless verbonden. Maar daarop zie ik alleen het verbruik in kWh en de gas metering.
In de Solaredge tabellen AC analyse zijn ook geen onregelmatigheden te zien.
Dit is de spanning en vermogen van het paneel en het paneel er naast. Het amperage gaat op het moment van de drop naar 0.3A en wattage dus rond de 10W.Rouske schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:33:
[...]
Een optimizer helemaal naar 0V midden op de dag is inderdaad wel apart, voor langere tijd, later gaat die met een paar volt wel weer mee doen...
Om uit te sluiten of het de optimizer of het paneel is zou je de optimizer met die er naast kunnen wisselen.
Wat zie je aan spanning en stroom van het paneel komen?
Wat ook zo apart is, dit gebeurt alleen op echt zonnige dagen.
/f/image/u5hrJvNREa2X1ox586OWbTNg.png?f=fotoalbum_large)
Als het altijd op hetzelfde moment gebeurt is dat wel een aanwijzing.
[ Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 13-06-2022 10:43 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er is geen harde schaduw, en gebeurt helaas ook niet altijd op zelfde moment. Het treed trouwens pas op nadat ik extra panelen heb laten plaatsen.Proton_ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:41:
Het zou harde schaduw over de korte zijde kunnen zijn, maar dat moet je kunnen zien.
Als het altijd op hetzelfde moment gebeurt is dat wel een aanwijzing.
De partij die volgende week komt plaatsen gaat in totaal 18xHyundai 400 Ultra Black plaatsen met 18 S440 optimezers op een 3 fase SolarEdge 5K E-series omvormer.
Het betreft en oost/west ligging op een puntdak.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NypCHmdG9kJDHLnfAoMTOlbs.jpg?f=user_large)
Zo komt het eruit te zien, de achtertuin ligt op het oosten en de oprit op het zuiden ('s ochtends achter zon smiddags voor)
Ik vraag me echter af hoe laat dit systeem opstart en afschakeld.
Als ik me goed ingelezen heb heeft deze omvormer namelijk minimaal 16 panelen in de zon nodig om op te starten.
Een andere partij bied dezelfde opstelling met een enkele 1-fase 4000HD omvormer aan.
Ik vind een 3-fase omvormer vooral interessant omdat de kans dat deze afschakelt door het net kleiner is ivm over 3 fases terugleveren en mogelijk straks makkelijker is om eigen opgewekte stroom zelf te gebruiken. Ik heb al een 3 fase aansluiting met groepen in de meterkast daarover verdeeld.
Ik had het tuinhuis scenario idd gezien, betekend het in mijn geval ook dat ik dan beter voor 85V optimizers kan gaan? Of wat kan ik anders laten doen in deze situatie?teacher schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:01:
Dit is voor een 3 fase omvormer niet echt een goede paneelverdeling. De omvormer zal sowieso opstarten zodra het licht wordt, maar deze oost west opstelling zal je opbrengst sochtends en savonds beperken. Zie hiervoor het voorbeeld "tuinhuisje" uit de topicstart.
Aangezien je beide daken al maximaal vol hebt liggen zijn de 80V optimisers de enige oplossing en zou ik zeker doen.Marsman83 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:13:
[...]
Ik had het tuinhuis scenario idd gezien, betekend het in mijn geval ook dat ik dan beter voor 85V optimizers kan gaan? Of wat kan ik anders laten doen in deze situatie?
Ik zou ook maar direct het designer rapport opvragen want wanneer ik het even snel inteken krijg je een dikke vette waarschuwing, 9.6% verlies! Dit ontwerp gaat gewoon niet werken. Waarom kies je eigenlijk voor SE? Ik zie geen schaduw namelijk.
/f/image/TIVGNWxz4zStlXCHrGfIBCcN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oOn5IKmWJ6oCA0TPjAQB145Q.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer je de 80V optimers neemt zakt het verlies percentage maar nog steeds te hoog eigenlijk.
/f/image/fPkmjtnwuG6BKHJIJw4YRhi6.png?f=fotoalbum_large)
Met 1 paneel extra naast de kapel ga je naar 1,5% verlies, dat begint er op te lijken.
/f/image/MMIowZHvGhtASRKEpPrdiryg.png?f=fotoalbum_large)
Maar eigenlijk heb je 2 extra panelen nodig, dan is er nagenoeg geen verlies meer.
[ Voor 69% gewijzigd door mathijshooi op 13-06-2022 15:55 ]
Of geen SolarEdge.
Bedankt voor de uitgebreide reactie!mathijshooi schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:14:
[...]
Aangezien je beide daken al maximaal vol hebt liggen zijn de 80V optimisers de enige oplossing en zou ik zeker doen.
Ik zou ook maar direct het designer rapport opvragen want wanneer ik het even snel inteken krijg je een dikke vette waarschuwing, 9.6% verlies! Dit ontwerp gaat gewoon niet werken. Waarom kies je eigenlijk voor SE? Ik zie geen schaduw namelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wanneer je de 80V optimers neemt zakt het verlies percentage maar nog steeds te hoog eigenlijk.
[Afbeelding]
Met 1 paneel extra naast de kapel ga je naar 1,5% verlies, dat begint er op te lijken.
[Afbeelding]
Maar eigenlijk heb je 2 extra panelen nodig, dan is er nagenoeg geen verlies meer.
Dit is wat mij geadviseerd is door een aantal leveranciers.
Ik heb me daar een beetje op proberen in te lezen en zag tot nu toe enkel een probleem met opstarttijd.
Ik zou dus aan de oost kant nog 1 paneel links of rechts van de dakkapel extra moeten leggen?
Schaduw heb ik idd niet, tenzij ik links of rechts van de dakkapel iets leg.
Extra panelen zijn altijd beter want deze panelen zijn bijna altijd de goedkoopste.Marsman83 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:40:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik heb me daar een beetje op proberen in te lezen en zag tot nu toe enkel een probleem met opstarttijd.
Ik zou dus aan de oost kant nog 1 paneel links of rechts van de dakkapel extra moeten leggen?
Maar beste is misschien om naar normaal systeem te gaan zonder optimisers en dan beide kanten op 1 string te zetten.
Wil je per se solaredge dan doen wat Ronald zegt, andere omvormer en optimisers (en extra panelen:p).
Solaredge start echt wel op. Maar het probleem is dat je te weinig tegelijk beschenen panelen hebt met jouw setup. Dan gaan beide dakhelften elkaar remmen (denk aan tuinhuisje, en dan met een scheve verhouding tussen de groepen panelen) en dat is zonde. Dan ben je beter af met een stringomvormer met twee trackers, of een micro omvormer setup.Marsman83 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:40:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Dit is optimizer spanning, ik bedoel (paneel) spanning.mathijshooi schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:33:
[...]
Dit is de spanning en vermogen van het paneel en het paneel er naast. Het amperage gaat op het moment van de drop naar 0.3A en wattage dus rond de 10W.
Wat ook zo apart is, dit gebeurt alleen op echt zonnige dagen.
[Afbeelding]
Maar als je 0,3A ziet (dat is paneel stroom) en 10W, dan zal de paneelspanning vast rond de 33V zijn, maar check het even. En is schaduw/defecte diode waarschijnlijk uitgesloten.
Heb je een foto van de situatie rond die tijd?
Kan het zijn dat de layout onjuist is en dit paneel/optimizer op een andere plek ligt?
Waar is de uitbreiding gedaan, rond dat paneel?
ik hoop dat ik deze vraag in dit topic stellen mag, anders hoor ik dat ook graag...
ik heb dit weekend een installatie gelegd met een Solaredge 3.0kW HD-Wave met SetApp configuratie en s440 optimizers.
Ik krijg echter met geen mogelijkheid de optimizers gekoppeld aan de omvormer. Ik meet wel netjes 8volt aan de kabels die binnenkomen (8.07V), dus ga ervanuit dat mijn string klopt. Iemand enige suggestie?
Welke stappen onderneem je om te koppelen? Is het overdag als je dat doet?
1. alles aangesloten
2. omvormer aan
3. setapp app koppelen met ad hoc wifi
4. in gebruik stellen....
5. ?
Hier een foto van 18 mei 14h46, geen schaduw te zien.Rouske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:51:
[...]
Dit is optimizer spanning, ik bedoel (paneel) spanning.
Maar als je 0,3A ziet (dat is paneel stroom) en 10W, dan zal de paneelspanning vast rond de 33V zijn, maar check het even. En is schaduw/defecte diode waarschijnlijk uitgesloten.
Heb je een foto van de situatie rond die tijd?
Kan het zijn dat de layout onjuist is en dit paneel/optimizer op een andere plek ligt?
Waar is de uitbreiding gedaan, rond dat paneel?
:strip_exif()/f/image/fUzinWtodWlAUvS5kS3zDkWw.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier de twee vermogens curves van die dag van paneel 18 en 17.
/f/image/RJ1d0m1TnYpfPmABv2iQtfYI.png?f=fotoalbum_large)
Deze twee panelen zijn niet nieuw bijgeplaatst in april. De nieuwe panelen zijn 1 t/m 4 en 11 & 12. En dit gebeurt dus alleen op zonnige dagen.
Paneel 18 doet deze maand dus 23% minder dan zijn buurman.
:strip_exif()/f/image/pc7DXZ9oP98Xc3u7SCMeV8dt.jpg?f=fotoalbum_large)
-Omvormer aan
-Zon op alle panelen
-setapp koppelen (maar ook via monitoring.solaredge.com met mijn installateurs account)
-pairing mode activeren. In set-app 180sec time-out afwachten
-in monitoring.solaredge.com krijg ik direct een error, zie screenshot.
-pairen dmv schakelaar 5 sec naar links helpt ook niet
/f/image/tRMy6abdKNyP7of6rA8JHSEG.png?f=fotoalbum_large)
Wat bedoel je precies met in gebruik stellen?teacher schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:19:
"ik krijg met geen mogelijkheid de optimizers gekoppeld".
Welke stappen onderneem je om te koppelen? Is het overdag als je dat doet?
1. alles aangesloten
2. omvormer aan
3. setapp app koppelen met ad hoc wifi
4. in gebruik stellen....
5. ?
Ik heb nu een SE3500H HD-Wave zonder scherm. Kan ik daar bijvoorbeeld een Solar Edge storedge interface HD-wave op aansluiten en daaraan de accu?
Er zijn vooral nieuwe oplossingen te vinden, maar hoe een bestaande installatie aangepast kan worden is mij nog onduidelijk.
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Via setapp firmware upgraden, landeninstelling doorlopen, etc.
https://www.solaredge.com/nl/products/installer-tools/setapp
Ik ga solaredge ook eens contacten
YouTube: Inverter Factory Reset
Dat is AFAIK gebaseerd op de gekozen panelen in jouw setup. Zijn dat dezelfde als degene op je dak? Dus zelfde Wp waarde?Magnetronkip schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:46:
Ik heb een vraag in mijn solaredge zie ik bij piekvermogen staan:
Piekvermogen 7,35 kWp
echter heb ik 21x455 dus verwacht ik een hoger piek vermogen. Nu weet ik niet of nog van toepassing is op iets of dat het alleen ter informatie is.
Het staat in het rijtje met ID, adres, naam etc.
Mijn boefje is liev!
whoops, verkeerde filmpje. Het kan via setapp, maar ik heb op dit moment even geen omvormer bij de hand, dus kan niet de stapjes doorlopen.kunai schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:28:
Dat kan niet via die procedure, dit is een omvormer zonder LCD schermpje
Dit zijn inderdaad dezelfde als op het dak:JB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:28:
[...]
Dat is AFAIK gebaseerd op de gekozen panelen in jouw setup. Zijn dat dezelfde als degene op je dak? Dus zelfde Wp waarde?
Als ik het paneel aanklik in de layout en vervolgnes o pde I klik krijg ik het exacte model en Wp waarde als de gene die op het dak liggen.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Plus en min wel goed om?kunai schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:15:
Goedemorgen,
ik hoop dat ik deze vraag in dit topic stellen mag, anders hoor ik dat ook graag...
ik heb dit weekend een installatie gelegd met een Solaredge 3.0kW HD-Wave met SetApp configuratie en s440 optimizers.
Ik krijg echter met geen mogelijkheid de optimizers gekoppeld aan de omvormer. Ik meet wel netjes 8volt aan de kabels die binnenkomen (8.07V), dus ga ervanuit dat mijn string klopt. Iemand enige suggestie?
Ofwel met de multimeter rood op rood, zwart op min
Heb je dan een +8Vdc en niet per ongeluk -8Vdc (minus 8 )
En klik eens op “apparaat lcd” en loop er even doorheen. Wat staat er bij Vdc ?
Eventueel meet ook even de spanning in je omvormer met de DC kabels aangesloten; nog steeds 8Vdc? Of is het dan 0Vdc?
Laatst kan duiden op (belast) kortsluiting en/of zelfs defecte omvormer.
[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 14-06-2022 12:35 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Hmm dan weet ik het ook niet. Hier stonden eerst de verkeerde panelen met minder Wp ingetekend. Daarna wel keurig kloppende Max Wp. Ik weet niet of dit ook onderdeel is van pairen?Magnetronkip schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:28:
[...]
Dit zijn inderdaad dezelfde als op het dak:
Als ik het paneel aanklik in de layout en vervolgnes o pde I klik krijg ik het exacte model en Wp waarde als de gene die op het dak liggen.
Mijn boefje is liev!
Nee. Je dient in de admin de juiste panelen / WP op te geven. SE zal nooit zelf kunnen bepalen wat het vermogen van je installatie is.JB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:36:
[...]
Hmm dan weet ik het ook niet. Hier stonden eerst de verkeerde panelen met minder Wp ingetekend. Daarna wel keurig kloppende Max Wp. Ik weet niet of dit ook onderdeel is van pairen?
Als je instelt op 500Wp panelen; dan zal die bij wijze van 20 panelen a 500 gaan rekenen ;-)
Dan klopt mijn 1e stelling dus. Gek dat het bij @Magnetronkip dan niet goed is, want hij ziet in layout de juiste panelen icm juiste Wp per paneel.Crazy- schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:42:
[...]
Nee. Je dient in de admin de juiste panelen / WP op te geven. SE zal nooit zelf kunnen bepalen wat het vermogen van je installatie is.
Als je instelt op 500Wp panelen; dan zal die bij wijze van 20 panelen a 500 gaan rekenen ;-)
Mijn boefje is liev!
Nee, excuses ik was niet helemaal scherp denk ik toen ik typte:JB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:24:
[...]
Dan klopt mijn 1e stelling dus. Gek dat het bij @Magnetronkip dan niet goed is, want hij ziet in layout de juiste panelen icm juiste Wp per paneel.
- Admin
- Site Gegevens > gegevens
- Piekvermogen
:fill(white):strip_exif()/f/image/QMbxiC0jr0F3ESPyMMpMpcQi.png?f=user_large)
Plus en min volgens mij wel, kan ik dubbel checken.Crazy- schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:33:
[...]
Plus en min wel goed om?
Ofwel met de multimeter rood op rood, zwart op min
Heb je dan een +8Vdc en niet per ongeluk -8Vdc (minus 8 )
En klik eens op “apparaat lcd” en loop er even doorheen. Wat staat er bij Vdc ?
Eventueel meet ook even de spanning in je omvormer met de DC kabels aangesloten; nog steeds 8Vdc? Of is het dan 0Vdc?
Laatst kan duiden op (belast) kortsluiting en/of zelfs defecte omvormer.
Apparaat LCD kan ik niet kijken, die heeft ie niet.
DC spanning in de omvormer ga ik even kijken of ik die ergens uitlezen kan via de monitoring pagina
Je ziet in dit menu 'apparaat lcd'kunai schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:23:
-Alles aangesloten
-Omvormer aan
-Zon op alle panelen
-setapp koppelen (maar ook via monitoring.solaredge.com met mijn installateurs account)
-pairing mode activeren. In set-app 180sec time-out afwachten
-in monitoring.solaredge.com krijg ik direct een error, zie screenshot.
-pairen dmv schakelaar 5 sec naar links helpt ook niet
[Afbeelding]
deze zou je moeten kunnen uitlezen
allen SE omvormers hebben dus wel een vitueel display via deze pagina.
Door op de blauw knop te drukken kan je door de pagina's lopen.
Na het klikken even geduld, snel is het niet
:fill(white):strip_exif()/f/image/dtIzVXklQxF433muZF6fmhJA.png?f=user_large)
en zie hier de Vdc:
:fill(white):strip_exif()/f/image/C8Wsv8Z1CQMrP6ww1XrN8gKN.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 14-06-2022 14:17 ]
Correctkunai schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:57:
Status omvormer staat op "slaapstand" komt dat omdat hij nog geen energie krijgt uit de omvormers, wegens niet gekoppeld?
ah daar kan ik dus niks aanpassen onder site gegevens kan ik alleen een afbeelding uploaden. Heb dus blijkbaar niet genoeg rechten. Maar ik neem aan dat het piekvermogen daar geen verdere invloed heeft op de rest van het systeem.Crazy- schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:27:
[...]
Nee, excuses ik was niet helemaal scherp denk ik toen ik typte:
- Admin
- Site Gegevens > gegevens
- Piekvermogen
[Afbeelding]
Zal de installateur wel is emailen, bedankt voor de info!
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Super, fijn dat ik nu weet dat de LCD wel uitleesbaar is via de monitoring pagina!Crazy- schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:16:
[...]
Je ziet in dit menu 'apparaat lcd'
deze zou je moeten kunnen uitlezen
allen SE omvormers hebben dus wel een vitueel display via deze pagina.
Door op de blauw knop te drukken kan je door de pagina's lopen.
Na het klikken even geduld, snel is het niet![]()
[Afbeelding]
en zie hier de Vdc:
[Afbeelding]
Inderdaad wel een probleem, VDc : 0.0
Toch ergens een stekkertje los ofzo. Moet ik nog een keer terplaatse om na te meten ben ik bang. Heb toch echt 8V gemeten zondag...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V4nmhT3gDEBIYdkPuXyNwgh4.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door kunai op 14-06-2022 15:17 ]
Ik heb de stekkers nagelopen en 1 van de stekkers (min) zat niet goed geklikt intern. Na demonteren en opnieuw klikken zag de omvormer wel de 8V die ik met de multimeter ook kon meten.
Binnen enkele minuten gepaired en de installatie levert stroom op as we speak
Dank voor de tip over het uitlezen van die lcd in de monitoring pagina. Daardoor wist ik waar te zoeken.
Ik zie namelijk slechts de opbrengsten, geen monitor waardes zoals hierboven met de foto's stuk meer info te zien is
Ze moeten dat “volledige toegang “ eens beter gaan omschrijven. Veel installateurs denken dan dat je alles kan, wat dus helemaal niet het geval is.Ronald schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:52:
@dinandus Nee, je installateur moet bij site toegang jouw rechten verhogen:
[Afbeelding]
Je hebt waarschijnlijk slechts dashboard
Waarin dat
/f/image/b1xaVbo8Ic2LwIFq7w11dDin.png?f=fotoalbum_large)
Keurig uitgelegd wordt
/f/image/pstycBr3MMBFP3POz32KtFiM.png?f=fotoalbum_large)
?
We verwachten wel meer zaken van installateurs die we niet altijd terug zien..Ronald schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:19:
@mathijshooi Mag ik verwachten dat SolarEdge installateurs de basis training in Edge Academy gevolgd hebben...
Waarin dat
[Afbeelding]
Keurig uitgelegd wordt
[Afbeelding]
?
Maar geavanceerde grafieken ipv volledig toegang dekt de lading beter.
[ Voor 4% gewijzigd door mathijshooi op 14-06-2022 21:21 ]
Waar installateurs, "installateurs" zijn (vaak ook cowboys genoemd wanneer het _installateurs_ zijn)mathijshooi schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:20:
[...]
We verwachten wel meer zaken van installateurs die we niet altijd terug zien..
Maar geavanceerde grafieken ipv volledig toegang dekt de lading beter.
Mijn boefje is liev!
Autocorrect werkt niet goed op de iPad:pJB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:52:
[...]
Waar installateurs, "installateurs" zijn (vaak ook cowboys genoemd wanneer het _installateurs_ zijn)
In de monitoring portal lukt dit wel voor de weken in het nabije verleden, maar ik krijg geen output wanneer ik bijvoorbeeld vorig jaar wil in zien.
Hebben jullie dit ook?
1x SolarEdge SE 7K & 18x S440 Optimizers
Onderconstructie plat dak – zuid opstelling (zilverkleurige frames, full black zonnepanelen)
Verwachte opbrengst ± 6.000-6.500 kWh per jaar
Situatie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FaiiKfA0YrUrpDMY2772YlaM.jpg?f=user_large)
Ik heb bovenstaande installatie geoffereerd gekregen, klopt dit een beetje, of zit ik tegen capaciteits problemen aan?
Over enkele jaren zal het dak van het huis mogelijk nog vol gelegd worden, maar dat hangt een beetje samen met de capaciteit die ik in de toekomst nodig heb.
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
315 wp panelen
P370 optimizers
Se15k-rw000bnn4
De omvormer kan het vermogen makkelijk aan omdat ik de panelen oost-west heb liggen en mijn piekopbrengst rond de 9kW ligt.
Nu ben ik full electric en heb ik een zwembad dus mijn jaarverbruik ligt net wat hoger als mijn opbrengst.
Nu will ik dus bekijken wat de mogelijkheden zijn voor de uitbreiding van mijn panelen op de bestaande omvormer.
Echter is het lastig om nog dezelfde optimizers te vinden als die al geplaatst zijn. Is het mogelijk om verschillende optimizers te combineren met elkaar?
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Dit is mogelijk, er zijn tabellen beschikbaar over wat mag. Ff google.EdwinC schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:18:
Ik heb hier een installatie op het dak liggen met 48 315wp panelen verdeeld over 2 strings met een 15kW omvormer.
315 wp panelen
P370 optimizers
Se15k-rw000bnn4
De omvormer kan het vermogen makkelijk aan omdat ik de panelen oost-west heb liggen en mijn piekopbrengst rond de 9kW ligt.
Nu ben ik full electric en heb ik een zwembad dus mijn jaarverbruik ligt net wat hoger als mijn opbrengst.
Nu will ik dus bekijken wat de mogelijkheden zijn voor de uitbreiding van mijn panelen op de bestaande omvormer.
Echter is het lastig om nog dezelfde optimizers te vinden als die al geplaatst zijn. Is het mogelijk om verschillende optimizers te combineren met elkaar?
Voor zover ik het kan zien is dit een prima combi, de SE5k is namelijk te klein. De SE7k heeft nog wel wat ruimte over.verstappen33 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:07:
18x Jinko 400Wp Full Black
1x SolarEdge SE 7K & 18x S440 Optimizers
Onderconstructie plat dak – zuid opstelling (zilverkleurige frames, full black zonnepanelen)
Verwachte opbrengst ± 6.000-6.500 kWh per jaar
Situatie:
[Afbeelding]
Ik heb bovenstaande installatie geoffereerd gekregen, klopt dit een beetje, of zit ik tegen capaciteits problemen aan?
Over enkele jaren zal het dak van het huis mogelijk nog vol gelegd worden, maar dat hangt een beetje samen met de capaciteit die ik in de toekomst nodig heb.
Ik neem aan dat je van plan bent om die panelen op het dak van het huis op een tweede omvormer aan te sluiten?
/f/image/ar3k6I8t7X1hIvsJmfUouF6I.png?f=fotoalbum_large)
Klopt, het huis zal dan op een 2e omvormer aangesloten te worden.mathijshooi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:32:
[...]
Voor zover ik het kan zien is dit een prima combi, de SE5k is namelijk te klein. De SE7k heeft nog wel wat ruimte over.
Ik neem aan dat je van plan bent om die panelen op het dak van het huis op een tweede omvormer aan te sluiten?
[Afbeelding]
Planning is om naar binnen te gaan in de garage, en daar de omvormer in de hoek te monteren, en vanuit daar naar de meterkast..
Omvormer voor het dak van het huis komt dan gewoon op zolder te staan, maar dat is toekomst muziek en afhankelijk van de capaciteit die ik nodig heb..
Op dit moment is het verbruik rond de 3000-3300 kwh per jaar, maar wil volgend jaar mogelijk over naar een hybride warmtepomp, en er komt nog een airco installatie begin volgend jaar.
Dan verwacht ik wel richting de 6000-7000kwh te gaan..
Hoeveel panelen zou je op het dak kwijt kunnen? Je zou namelijk ook kunnen kijken om direct alles in 1 keer te doen want anders heb je 2X de vaste installateurs voorrijkosten als je volgend jaar weer wilt plaatsen.verstappen33 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Klopt, het huis zal dan op een 2e omvormer aangesloten te worden.
Planning is om naar binnen te gaan in de garage, en daar de omvormer in de hoek te monteren, en vanuit daar naar de meterkast..
Omvormer voor het dak van het huis komt dan gewoon op zolder te staan, maar dat is toekomst muziek en afhankelijk van de capaciteit die ik nodig heb..
Op dit moment is het verbruik rond de 3000-3300 kwh per jaar, maar wil volgend jaar mogelijk over naar een hybride warmtepomp, en er komt nog een airco installatie begin volgend jaar.
Dan verwacht ik wel richting de 6000-7000kwh te gaan..
Als je nu alles doet pak je een jaar langer ook de baten van een meer dan schappelijk teruglevertarief ook.
Daarnaast zou je, afhankelijk van hoeveel panelen op je dak passen, ook op een zeer gunstig SolarEdge prijs werkpunt kunnen komen. De SE16 en 17k zijn namelijk goedkoper dan de omvormers daaronder.
/f/image/ecNNwYVWJSaJeUOlWGcwJKH1.png?f=fotoalbum_large)
Misschien wel even je eigen topic maken!
[ Voor 12% gewijzigd door mathijshooi op 15-06-2022 14:52 ]
Daar gaat de installateur dan wel hulp bij nodig hebben. Designer, en zeker onafhankelijke software gaat niet op de proppen komen met de commerciële optimizers die je wil gebruiken voor dat gunstige prijspunt.mathijshooi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:48:
Daarnaast zou je, afhankelijk van hoeveel panelen op je dak passen, ook op een zeer gunstig SolarEdge prijs werkpunt kunnen komen. De SE16 en 17k zijn namelijk goedkoper dan de omvormers daaronder.
Scheelt dan trouwens dubbel: ook nog eens een 2e omvormer... Scheelt zo 2000-2500 euro dus
Dat sowieso... Ook voor @EdwinC een beetje ;-)Misschien wel even je eigen topic maken!
Denk ook niet dat een SE16K nodig is, maar ik zie niet hoe groot het dak is dus ik dacht doe eens gek.Ronald schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:53:
[...]
Daar gaat de installateur dan wel hulp bij nodig hebben. Designer, en zeker onafhankelijke software gaat niet op de proppen komen met de commerciële optimizers die je wil gebruiken voor dat gunstige prijspunt.
Scheelt dan trouwens dubbel: ook nog eens een 2e omvormer... Scheelt zo 2000-2500 euro dus
[...]
Dat sowieso... Ook voor @EdwinC een beetje ;-)
Dat gebeurd ook pas volgend jaar rond deze tijd.
En daarnaast verwacht ik nog niet de volledige capaciteit nodig te hebben, terug leveren is leuk, maar niet de hoogste prio..
Als ik kijk naar de buren, die hebben wel het dak redelijk vol liggen, dan kom ik uit op 9 panelen op het oosten, en 10-12 op het westen.
Okverstappen33 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:13:
Dak van het huis is nog geen optie, die wordt namelijk eerst vervangen (dakpannen en isolatie en wat schoorsteentjes verwijderen/verplaatsen)..
Dat gebeurd ook pas volgend jaar rond deze tijd.
En daarnaast verwacht ik nog niet de volledige capaciteit nodig te hebben, terug leveren is leuk, maar niet de hoogste prio..
Als ik kijk naar de buren kijk, die hebben wel het dak redelijk vol liggen, dan kom ik uit op 9 panelen op het oosten, en 10-12 op het westen.
De installatie heb ik zelf gedaan. Google helpt me niet met dit probleem. Iemand anders dit probleem gehad?
/edit
Geen lampjes is blijkbaar geen AC power. Even nagemeten binnen de omvormer en daar meet ik gewoon 230V.
/edit2
Case aangemaakt bij SE
[ Voor 27% gewijzigd door ephymerous op 15-06-2022 21:14 ]
XXXVI
edit: pvoutput doet het wel, dus lijkt iets met domoticz te zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 15-06-2022 21:54 ]
Update:mathijshooi schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:44:
[...]
Ik zou heel verbaasd zijn. Let ook even goed op of alle schaduwbrengers goed gemoduleerd zijn, bomen enzo.
Gisteren een nieuwe screenshot gekregen, opbrengst is inderdaad hoger (6,17MWh tegen 6,10MWh).
Meerprijs van de S500b t.o.v. de S440 is €150.
Is de moeite van het omruilen (ondertussen zijn de S440s geleverd) volgens mij bijna niet waard, wel?
[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 16-06-2022 09:26 ]
:strip_exif()/f/image/zoR68nbElEyTyksGpkNvfypj.jpg?f=fotoalbum_large)
En met de S440:
:strip_exif()/f/image/B3b3u7PfUdgnErY5AfPxttJR.jpg?f=fotoalbum_large)
@Ronald het dak gaat inderdaad zo vol als maar kan, 10 oost/10 west
[ Voor 4% gewijzigd door gerjankappert op 16-06-2022 09:45 ]
Ik zou het omruilen, enerzijds loop je gewoon veel minder risico. De designer onderschat veelal clipping verliezen. Anderzijds heb je die 150 euro ook wel weer in 4/5 jaar terug verdiend, dus dat is ook prima.gerjankappert schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Update:
Gisteren een nieuwe screenshot gekregen, opbrengst is inderdaad hoger (6,17MWh tegen 6,10MWh).
Meerprijs van de S500b t.o.v. de S440 is €150.
Is de moeite van het omruilen (ondertussen zijn de S440s geleverd) volgens mij bijna niet waard, wel?
Bij jouw systeem is dat 'niet extreem snel' (terug van 1,28% naar 0,22%) op toch een redelijk aantal panelen.
10x s500b kan 800V maken. Dat zou voldoende moeten zijn voor de SE6K... maar toch simuleert hij wat verlies: dat moet komen door dat ook binnen de groep(en) van 10 nog wat schaduw op treedt in de simulatie
Ik ben het met @mathijshooi eens: €150 verzekeringspremie tegen erger.
A: Mijn n00bness op dit niveauRonald schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:35:
@martijn946 Geen idee... Waar denk je je zorgen om te moeten maken?
B: Of dit überhaupt wel klopt dat 2 optimizers permanent (over 2 jaar gemeten) lager liggen dan de rest. Ben oprecht nieuwsgierig.
Maar, als dit normaal is, heb ik niks gezegd en gaan we over tot de orde van de dag.
Hoe ligt het op je dak, zijn dat 2 panelen die net iets anders liggen/zijn of wat schaduw vangen?martijn946 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:41:
[...]
A: Mijn n00bness op dit niveau![]()
B: Of dit überhaupt wel klopt dat 2 optimizers permanent (over 2 jaar gemeten) lager liggen dan de rest. Ben oprecht nieuwsgierig.
Maar, als dit normaal is, heb ik niks gezegd en gaan we over tot de orde van de dag.
[removed]
Dit... En plaatjes zeggen meer dan 1000 woordenredwing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:42:
[...]
Hoe ligt het op je dak, zijn dat 2 panelen die net iets anders liggen/zijn of wat schaduw vangen?
Lagere spanning zou lager vermogen moeten zijn.
Is er ook verschil te zien in de optimizer spanning grafiek voor een enkele dag?
de grafiek van martijn946 in "Het grote SolarEdge topic" over exact 1 dag
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.