Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:45
Zo te zien hebben die panelen alleen in de ochtend een lagere spanning.
Wellicht dat het in de grafiek niet helemaal lekker gaat bij lange periodes?

Als het op de enkele dag grafieken goed is, paar checken, dan zou ik me nergens zorgen over maken en dit soort zaken niet meer over langere periodes bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 10:36
Rouske schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:11:
[...]
Als het op de enkele dag grafieken goed is, paar checken, dan zou ik me nergens zorgen over maken en dit soort zaken niet meer over langere periodes bekijken.
Doe ik ook niet. Ik log zelden in op mijn SE account en nu dacht ik : "Kom, laat ik eens kijken" en toen viel het me op.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
verstappen33 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:07:
18x Jinko 400Wp Full Black
1x SolarEdge SE 7K & 18x S440 Optimizers
Onderconstructie plat dak – zuid opstelling (zilverkleurige frames, full black zonnepanelen)

Verwachte opbrengst ± 6.000-6.500 kWh per jaar

Situatie:
[Afbeelding]

Ik heb bovenstaande installatie geoffereerd gekregen, klopt dit een beetje, of zit ik tegen capaciteits problemen aan?

Over enkele jaren zal het dak van het huis mogelijk nog vol gelegd worden, maar dat hangt een beetje samen met de capaciteit die ik in de toekomst nodig heb.
Als de financien geen bottleneck zijn, zou ik een 3-voudige schans plaatsen en een extra rij panelen op dat dakje neerleggen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 23:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

martijn946 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:39:
Eeeh...bedoel je dit? Dit is van de laatste maand.

De opbrengst lijkt volgens mij (zoals gezegd: met mijn kennisniveau) goed. Het valt mij op dat juist deze 2 eruit springen doordat het verschil met de rest zo "groot" is. Dat is alles. Maak me 0 zorgen.

[Afbeelding]
Zo te zien zijn deze twee panelen defect (instraling is gelijk aan alle andere panelen, dus geen schaduw). Ik schat in een diode probleem wat af en toe optreedt. Ook een microcrack is mogelijk waarbij een deel van het paneel niets levert en de diode het overneemt (by-pass). Het is namelijk ongeveer een derde van het vermogen wat je kwijt bent. Door temperatuur variatie doet hij het af en toe wel, af en toe niet. 15-6 ziet er weer prima uit. Dus geen permanent probleem.
Wat ik wel weer vreemd vind is als beide panelen tegelijk dit probleem laten zien. Als dat zo is, dat is het misschien alleen een monitoring probleem (geen communicatie met de omvormer). Houdt het voorlopig per dag ik de gaten. Als je gedurende een dag het paneel ziet afnemen, controleer dan ook gelijk het totale vermogen (wat de omvormer rapporteert) om te zien of dat ook afneemt met dezelfde hoeveelheid.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-05 07:50
dutchlincoln schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Als de financien geen bottleneck zijn, zou ik een 3-voudige schans plaatsen en een extra rij panelen op dat dakje neerleggen... :)
Is een optie, maar lijkt me op het eerste moment nog niet nodig..
En mogelijk dat ik daar ook een omgevingsvergunning voor moet hebben omdat het dak dan bijna een meter hoger wordt door die opstelling.

Daarnaast ligt mijn werkelijke verbruik een stuk lager op dit moment, en over 2-3 jaar zal ik waarschijnlijk ook het dak van het huis vol gaan leggen ivm warmtepomp, EV etc.. Dat zijn dan ook weer in totaal 18-20 panelen in een oost/west opstelling.

En met 36-38 panelen in totaal moet ik toch wel een heel eind komen voor een standaard woning.

Edit: Ik ben door die opstelling inderdaad vergunningsplichtig omdat de hoogte van de stellage groter is dan dan de afstand tot de dakrand.

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 17-06-2022 10:04 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:07
Iemand enig idee van de reactietijd van SolarEdge op cases? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:52
ephymerous schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:28:
Heb jij een link/mail adres van waar je een case kan aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:42
ephymerous schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:28:
Momenteel een week. Telefonisch helpen ze je mits het kan direct. 0800-7105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:39
martijn946 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:59:
Ligging vol ZW. En tja....qua opbrengst prima. Het viel me gewoon op ;) Geen schaduw.

[Afbeelding]
Dit is de opbrengst van een paar uur....daar kun je niet echt conclusies uittrekken, lijkt me.
Mismatch panelen is al een paar % in vermogen. Hoe ziet dit plaatje eruit wanneer je naar de opbrengst van de afgelopen maanden kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:45
Beste Solaredge gebruikers,

Ik kom het volgende niet zo snel tegen in dit forum, wellicht overheen gekeken.

Wellicht herkennen jullie het volgende. Op dit moment ervaar ik een grote vertraging in de actuele monitoring status. De opbrengt komt op dit moment vaak pas uren later correct op de monitoring website te staan, dit heb ik ook met de app. En ook de API geeft een grote vertraging. Herkennen jullie dit? Of hebben jullie wellicht een idee waar ik moet beginnen met zoeken?

Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:38
joostdejonge123 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:51:

Wellicht herkennen jullie het volgende. Op dit moment ervaar ik een grote vertraging in de actuele monitoring status. De opbrengt komt op dit moment vaak pas uren later correct op de monitoring website te staan, dit heb ik ook met de app. En ook de API geeft een grote vertraging. Herkennen jullie dit? Of hebben jullie wellicht een idee waar ik moet beginnen met zoeken?

Hartelijk dank.
Wat geeft ie in de app bovenin aan van wanneer hij is bijgewerkt? Is dat wel minutenwerk, of staan daar de uren die hij te laat is? Want als daar een langere tijd staat gaat er waarschijnlijk iets mis met de internetverbinding van de omvormer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
redwing schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:58:
[...]

Wat geeft ie in de app bovenin aan van wanneer hij is bijgewerkt? Is dat wel minutenwerk, of staan daar de uren die hij te laat is? Want als daar een langere tijd staat gaat er waarschijnlijk iets mis met de internetverbinding van de omvormer.
Uren... internetverbinding zie ik niks raars aan... is vast verbonden, op andere devices merk ik niks van slechte connectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mathijshooi schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Hier een foto van 18 mei 14h46, geen schaduw te zien.
[Afbeelding]

Hier de twee vermogens curves van die dag van paneel 18 en 17.

[Afbeelding]

Deze twee panelen zijn niet nieuw bijgeplaatst in april. De nieuwe panelen zijn 1 t/m 4 en 11 & 12. En dit gebeurt dus alleen op zonnige dagen.

Paneel 18 doet deze maand dus 23% minder dan zijn buurman.

[Afbeelding]
Maandag komen ze een optimiser vervangen. Blijf het toch apart vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
verstappen33 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Is een optie, maar lijkt me op het eerste moment nog niet nodig..
En mogelijk dat ik daar ook een omgevingsvergunning voor moet hebben omdat het dak dan bijna een meter hoger wordt door die opstelling.

Daarnaast ligt mijn werkelijke verbruik een stuk lager op dit moment, en over 2-3 jaar zal ik waarschijnlijk ook het dak van het huis vol gaan leggen ivm warmtepomp, EV etc.. Dat zijn dan ook weer in totaal 18-20 panelen in een oost/west opstelling.

En met 36-38 panelen in totaal moet ik toch wel een heel eind komen voor een standaard woning.

Edit: Ik ben door die opstelling inderdaad vergunningsplichtig omdat de hoogte van de stellage groter is dan dan de afstand tot de dakrand.
Gewoon wat lager maken; heb ik ook gedaan. Kost je 2% , maar levert je veel meer extra panelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

joostdejonge123 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:51:

Hartelijk dank.
App en portal doen het bij mij best redelijk. Pvoutput -via api- doet het ook. Maar domoticsz krijgt via diezelfde API weinig data binnen. Vandaag tot 12:35 prima, daarna niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:38
joostdejonge123 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:34:
[...]

Uren... internetverbinding zie ik niks raars aan... is vast verbonden, op andere devices merk ik niks van slechte connectiviteit.
Maar toch zou ik daar dan eens naar kijken. Gebruik je wifi voor je omvormer? Het klinkt bij mij iig dat daar iets mis gaat. Volgens mij is dat bij SE meestal een blauw ledje dat moet branden om aan te geven dat er een verbinding is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
mathijshooi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:29:
[...]

Heb jij een link/mail adres van waar je een case kan aanmelden?
In het monitoring/installateursaccount :)
Scorpio_King schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Momenteel een week. Telefonisch helpen ze je mits het kan direct. 0800-7105.
Aan de telefoon snel geholpen. Vandaag nog wat zaken doormeten en doorgeven. Volgens de meneer aan de telefoon kan een nieuwe omvormer maandag al op de post.

[ Voor 43% gewijzigd door ephymerous op 18-06-2022 09:16 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik merk sinds ongeveer mei dit jaar wat rare registraties in de Solaredge monitoring. Zie dit van de afgelopen week waarbij 4 panelen meer zouden doen dan die eromheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PW_ROb5ucRWlzeMRINpE3RQJhHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B7pLxi6CW4Lx6tM3C4ZF1G2P.png?f=user_large

Gekke is dat een aantal weken terug een aantal andere panelen dit deden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MnYvkyddsokJDbEiKK7hES-R9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OrSBYvwzrMCvUGKpiiYvaDdQ.png?f=user_large

Als ik een grafiek terug kijk van bijvoorbeeld 1 mei (opgewerkte energie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7yIYvWf98Cd68sm0xsxWWrz2IY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/21hLYP8R2ZnYZksPICo4ZOeD.png?f=user_large

Paneelspanning (1 paneel heeft last van een pijpje van de CV)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fh2y8JpppnSmq7rnlpvN0RSd6IQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TZmm1VAn3mqA1EbBTLU9UQrs.png?f=user_large

Paneelstroom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xOm8VDiS-I0t1eoZufCN6owx0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DSWJySPVLGNAxI5lCPtPpwqj.png?f=user_large

Vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP75IBLXEXePRvPzM6_mZa1mYY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KP4tXa45eH2MFSOnB2bJx1vs.png?f=user_large

Afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxdu2e3aDHUiCFdgIJeJM1kZ1vA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O2cPXFII4m1MKc6PRWJgajMM.png?f=user_large

Ik snap niet waarom de opgewerkte energie dit soort pieken geeft. Het zijn ook niet altijd dezelfde panelen. Het is een paar keer per maand. Maar het klopt ook niet met de stroom en energie grafieken? Lijkt mij een registratiefoutje op de website?

Ligging op het schuine dak ZZO 38 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP0KEKDbMod7zpQyU-oJVTvnydo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4vppMdi2S71tGMmr3beWLRmo.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57

iop

Waar vindt je deze grafieken? ik zie dit niet via de website.... of kijk op de verkeerde plek?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@iop Analyse tabblad op de website. Moet je volgens mij wel toegang toe krijgen van je installateur.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
iop schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:57:
Waar vindt je deze grafieken? ik zie dit niet via de website.... of kijk op de verkeerde plek?
@Ronald @teacher misschien iets in de ts zetten over hoe men grafieken kan zien? Hebben we deze vraag niet duizend keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Volgens mij staat dat er?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Excuses,je hebt gelijk.

Misschien anders met een plaatje van een grafiek met de vraag “wil jij dit ook?”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
@mathijshooi Copy paste-bare suggesties _/-\o_

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 21:00
Ik heb een tweedehands se3860h op de kop kunnen tikken. Natuurlijk verleden bij solaredge gecheckt en netjes formulier door verkoper laten ondertekenen voor overname.

- Oude installeur wil niet meewerken aan iverzetten monitoring? Wat nu?

-Ik ben in de markt voor 10x 455wp panelen met solaredge s500b optimizers. Ik twijfel of dat niet teveel is voor deze omvormer.

De panelen liggen op een plat dak. In de winter wat schaduw van een boom en avond ook van het huis.

Graag jullie inzichten.

[ Voor 12% gewijzigd door flipje81 op 19-06-2022 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
flipje81 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:24:
Ik heb een tweedehands se3860h op de kop kunnen tikken. Natuurlijk verleden bij solaredge gecheckt en netjes formulier door verkoper laten ondertekenen voor overname.

- Oude installeur wil niet meewerken aan iverzetten monitoring? Wat nu?

-Ik ben in de markt voor 10x 455wp panelen met solaredge s500b optimizers. Ik twijfel of dat niet teveel is voor deze omvormer.

De panelen liggen op een plat dak. In de winter wat schaduw van een boom en avond ook van het huis.

Graag jullie inzichten.
Het is op zich nooit teveel. De omvormer gaat gewoon aftoppen namelijk. Al doe je bij wijze van 100 panelen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@flipje81 ontwerp in Solaredge designer. Heb je toch nodig om monitoring portal in te richten.

Wat betreft overzetten van systeem beheerder. SolarEdge support, maar je zal wel de cursussen moeten doen in Edge academy zodat je installateurs rechten kan aanvragen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dit is een vraag gesteld in uitvalpercentage optimisers topic. @teacher heeft al terecht aangegeven dat het daar off-topic wordt, dus ik gooi de reactie hier in... @teacher move ;)?
ryandommen schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Hoe werkt dat laatste precies? Ik heb nu de basic en advanced cursus gevolgd en succesvol afgerond, best prettig weg te kijken en toch informatief, een leuk kijkje in de keuken. Wordt ik dan nu zelf installateur door dit gewoon aan te melden? Of moet ik dat ook via support vragen?

Mijn doel: Volledige toegang dashboard (zonder admin) zodat ik zelf foutmeldingen uit kan lezen, de installateur doet dit niet proactief en wilt de rechten ook niet toekennen, als je ze belt zien ze geen foutmeldingen (lees: ze weten niet waar ze moeten kijken) en via de mail waar ze om vragen laten ze het afweten...

Wat ik niet wil, alle problemen op mij nemen, wil nog steeds aanspraak kunnen maken op de installateur, zonder het gevecht aan te gaan "maar je hebt nu alles in eigen beheer".

Lijkt me ook wel handig zelf direct vragen aan SolarEdge te kunnen stellen, voor de storing die ik laatst had hebben ze toen een case aangemaakt en op afstand opgelost buiten de installateur om, ook al ben ik de systeemeigenaar.
Het is of - of. Of je bent de installateur-beheerder. Of je bent het niet. Er kan maar 1 installateur-beheerder zijn voor een systeem... Garantie afhandeling is via de installateur-beheerder.

Wat je wil kan dus niet. In sommige gevallen heeft SolarEdge support de 'volledige toegang' (dat is wat je wil) voor eindgebruikers aangezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostdejonge123
redwing schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:01:
[...]

Maar toch zou ik daar dan eens naar kijken. Gebruik je wifi voor je omvormer? Het klinkt bij mij iig dat daar iets mis gaat. Volgens mij is dat bij SE meestal een blauw ledje dat moet branden om aan te geven dat er een verbinding is.
Ik denk dat het een probleem met Domoticz is, geen idee waarom die opeens stopt met data ontvangen via de API...

Maar eens proberen om de Modbus aan te gang te krijgen. Mijn Domoticz draait op een Windows machine, geen idee of dat allemaal gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

joostdejonge123 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:16:
[...]

Ik denk dat het een probleem met Domoticz is, geen idee waarom die opeens stopt met data ontvangen via de API...

Maar eens proberen om de Modbus aan te gang te krijgen. Mijn Domoticz draait op een Windows machine, geen idee of dat allemaal gaat werken.
Dat idee heb ik ook, aangezien pvoutput met dezelfde API gewoon data ontvangt. Ik zie een piek in de grafiek en daarna komt er niks meer binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_iK1ekQP0Ms5Bj0KhRY3w2hMXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vH6gRBjfmEj2PeCqt3JqSfJj.png?f=fotoalbum_large

Gek genoeg afgelopen donderdag dan weer geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 19-06-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
MikeyMan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:20:
[...]

Dat idee heb ik ook, aangezien pvoutput met dezelfde API gewoon data ontvangt. Ik zie een piek in de grafiek en daarna komt er niks meer binnen.

[Afbeelding]

Gek genoeg afgelopen donderdag dan weer geen probleem.
Ja exact, zo ziet het er bij mij ook uit, ik zie dat jij ook al en thread begonnen bent op Domoticz forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

joostdejonge123 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Ja exact, zo ziet het er bij mij ook uit, ik zie dat jij ook al en thread begonnen bent op Domoticz forum.
Yup, maar gezien er geen errors of iets langs komen, wordt het lastig te achterhalen natuurlijk.

Overigens is het weer een hele nieuwe uitdaging om de pvoutput data in domoticz te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 19-06-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:22
Duidelijk @Ronald , thanks!
Laatste vraag :-), als ik mijn account laat promoveren tot installateur, maakt mij dat automatisch installatie-beheerder van de bestaande installatie? Lijkt mij van niet, als ik daarmee dan wel toegang tot Designer heb en via SolarEdge support zelf de volledige toegang kijkrechten probeer te krijgen, ben ik al tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als je installateursrechten hebt dan mag je alle garantieklachten zelf afhandelen.

Dus zelf het dak op of een omvormer van de muur plukken.

[ Voor 26% gewijzigd door ds23man op 19-06-2022 16:01 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@randommen nee niet automatisch, maar voor wat je wil ook niet nodig.
Vermoedelijk begrijpt je installateur niet welke vorm van toegang je vraagt, wat slecht is, dit wordt namelijk uitgelegd in de basis training.

er is verschil in gebruiker zijn onder het installateur account... wat niet nodig is en volledige eindgebruikers toegang. Scroll even terug in dit topic en speel het door aan je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:27
MikeyMan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:20:
Ik zie een piek in de grafiek en daarna komt er niks meer binnen.
Voor wat het waard is...
Ik heb dit ook af en toe in Domoticz. Voor het laatst afgelopen maandag.
Ook in het verleden enkele malen gehad.
Na een paar dagen schuift het links uit je overzicht weg, maar het is wel slordig.
Als meerdere personen het tegelijkertijd hebben (zoals maandag) kan de oorzaak bij de gemeenschappelijke factor liggen (de API server).
Overigens waren dinsdag en woensdag bij mij OK, dat dan dus weer wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggQjt7vfXPa3cctKSlYzHfMv4xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01iNvPoIi62uAS3ng2QJrNHW.jpg?f=fotoalbum_large
Marco

[ Voor 23% gewijzigd door MJ de Bruijn op 19-06-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MJ de Bruijn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Voor wat het waard is...
Ik heb dit ook af en toe in Domoticz. Voor het laatst afgelopen maandag.
Ook in het verleden enkele malen gehad.
Na een paar dagen schuift het links uit je overzicht weg, maar het is wel slordig.
Als meerdere personen het tegelijkertijd hebben (zoals maandag) kan de oorzaak bij de gemeenschappelijke factor liggen (de API server).
Overigens waren dinsdag en woensdag bij mij OK, dat dan dus weer wel.

Marco
Het is niet slordig, het is gewoon foutief.

Afgelopen vrijdag 14,5kwh in domoticz, 37,5 in solaredge portal. En 37,5 in pvoutput. Met nota bene dezelfde API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
@Ronald wel installateursrechten voor de Designer toch?

Dan laat ik de PV installatie lekker in het beheer van de installateur terwijl ik toch zelf de installateur rechten heb, behalve op mijn eigen installatie.

Eens, vind ik ook slecht, had beter verwacht van een grote speler als de blauwgele meubelwinkel :+
Blijkbaar gaat het vooral om de sales en de rest dat is ze onbekend ;), ze konden niet eens de errorlog vinden op afstand.

Ik ken het verschil en heb ze dat ook uitgelegd, het blijft sindsdien nogal stil, dus lijkt niet op te schieten zo, ga morgen weer eens mailen en na mijn vakantie bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@randommen Designer heb je geen toeters en bellen installateurs account voor nodig. Je moet hooguit aangeven zelf-installateur te zijn, maar dat is niet hetzelfde.

Echt een installateurs account heb ik na het doen van de basis en advanced cursus expliciet bij support aangevraagd. Ging niet automatisch. Wel helemaal eerlijk geweest naar ze dat het de facto om een privé installatie ging.

De meubelwinkel is eigenlijk alleen maar een bemiddelaar. Uitvoerder lijkt vaak Svea solar te zijn... maar wellicht dat die ook weer uitbesteden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
@Ronald ah ja, klopt inderdaad, ga later eens contact zoeken met SolarEdge daarover dan.

Nog iets uitgebreider, de meubelwinkel bied het aan, Svea solar is je contractuele partner en de bemiddelaar tussen jou en installateur die ze weer lokaal aansturen. Storingen behoren dus opgepakt te worden door Svea solar en indien nodig sturen ze dan een lokale installateur langs als het op locatie opgelost dient te worden, alleen gaat het al eerder fout, ze zien de storingen niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Ronald schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:15:
@flipje81 ontwerp in Solaredge designer. Heb je toch nodig om monitoring portal in te richten.
Ja, ok maar kan dat ook met een consumentenaccount of moet ik dan meteen de installateursaccount met bijbehorende online cursus doorlopen?

[ Voor 18% gewijzigd door flipje81 op 20-06-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
mathijshooi schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Het is op zich nooit teveel. De omvormer gaat gewoon aftoppen namelijk. Al doe je bij wijze van 100 panelen aansluiten.
Dat had ikzelf ook al wel begrepen, maar teveel en te lang af toppen gaat natuurlijk ten koste van de opbrengst. Ik begrijp dat er een soort sweet spot is waarbij een wat te lichte omvormer inderdaad aftopt op de superzonnige dagen, iets dat een zwaardere omvormer niet doet. Maar dat een zwaardere omvormer op de minder zonnige dagen minder efficiënt werkt en daardoor een wat lichtere omvormer juist handig is, zeker in NL.

Mijn vraag is dus hoe valt dat voor de door mij gevraagde combi uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@flipje81 Designer hoef je geen toetsers en bellen installateurs account voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
flipje81 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Dat had ikzelf ook al wel begrepen, maar teveel en te lang af toppen gaat natuurlijk ten koste van de opbrengst. Ik begrijp dat er een soort sweet spot is waarbij een wat te lichte omvormer inderdaad aftopt op de superzonnige dagen, iets dat een zwaardere omvormer niet doet. Maar dat een zwaardere omvormer op de minder zonnige dagen minder efficiënt werkt en daardoor een wat lichtere omvormer juist handig is, zeker in NL.

Mijn vraag is dus hoe valt dat voor de door mij gevraagde combi uit?
Volgens de datasheet van de 1-fase SolarEdge omvormers zijn ze nagenoeg allemaal even efficiënt.
Of check dit SolarEdge document, ik denk dat je die minieme verschillen tussen de HD-wave producten in de praktijk niet gaat opmerken... is trouwens wel lastig vergelijken doordat ze verschillende schalen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
MikeyMan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:54:
[...]

Het is niet slordig, het is gewoon foutief.

Afgelopen vrijdag 14,5kwh in domoticz, 37,5 in solaredge portal. En 37,5 in pvoutput. Met nota bene dezelfde API.
Vandaag hier weer niet werkende, vanaf 1730 geen nieuwe waardes in Domoticz.

Inmiddels heb ik Modbus aan de gang gekregen, kijken of dat beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

joostdejonge123 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:30:
[...]

Vandaag hier weer niet werkende, vanaf 1730 geen nieuwe waardes in Domoticz.

Vandaag deed ie het dan weer best prima. Nogal onbetrouwbaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
joostdejonge123 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:30:
Beschik je over een stap-voor-stap handleiding hoe je dit gedaan hebt?

Of kun je een goede link geven naar een walk-through of zo?

Zoeken op internet of dit forum levert alleen fragmenten op die elkaar soms ook nog eens tegenspreken.

Daarmee zou je me zeer helpen.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:36
Bij mij zijn vandaag het frame en de bekabeling voor mijn nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd, de panelen zelf komen ze onverwachts op een andere dag monteren...
Nu zie ik echter dat er S500 optimizers geplaatst zijn ipv S500B...
Heb een terugbelverzoek achtergelaten en ben benieuwd hoe snel ze dit gaan oplossen.

Komt deze verwarring vaker voor?
Ik heb specifiek voor de S500B gevraagd vanwege de hogere output wat nodig is in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Op zich prima dat je het gezien hebt, en ze moeten toch nog een keer het dak op voor de panelen. Kunnen ze mooi de optimizers wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostdejonge123
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:33:
[...]

Beschik je over een stap-voor-stap handleiding hoe je dit gedaan hebt?

Of kun je een goede link geven naar een walk-through of zo?

Zoeken op internet of dit forum levert alleen fragmenten op die elkaar soms ook nog eens tegenspreken.

Daarmee zou je me zeer helpen.

Marco
Niet een 100% beschrijving, maar ik zal mijn best doen de stappen te reproduceren...(ik ga uit van Windows versie van Domoticz)

1. Bij omvormer Modbus activeren. Dit is afhankelijk welke omvormer je hebt, bij mij lukte dat heel makkelijk via SetApp
2. Git en Python3 installeren
3. Installeren van https://github.com/addiej...olaredge-modbustcp-plugin, zie ook volgende regel. Op website staat eea redelijk uitgelegd.
4. Installeren van solaredge_modbus plugin. Let op dat je hier de juiste versie (0.6.2) gebruikt https://github.com/nmakel/solaredge_modbus.
5. Je kan nu al in een dos prompt kijken of je in ieder geval connectie kunt maken: "python example.py ipadres 1502". Het kan zijn dat je nu nog een enkele library mist, met commando pit3 install library kan je deze toevoegen (dit stukje was even pielen)
6. Nu domoticz opnieuw opstarten
7. Hardware toevoegen "Solaredge ModbusTCO", details spreken voor zich. Toevoegen en dan zou hij moeten werken.

Werkt het niet? Dan help ik je nog even verder.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:01
Goededag,

Ik heb een vraagje over het onderstaande afbeelding van mij dag opbrengst.
Kan het kloppen dat er een paar panelen zoveel meer hebben opgewekt?
Of is het een foutje in het systeem?

Ik heb de panelen sinds januari en ze haalde nooit meer dan 2.3kWh.
Nu dus bijna dubbele. Is natuurlijk wel de
Langste dag maar tis wel erg veel.

Alvast bedankt voor de reacties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bmfO362Rk6ALNWjic7n3huEpMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hh3S2oxt0FoEaMVADZ7hTgPl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
joostdejonge123 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:22:

Niet een 100% beschrijving, maar ik zal mijn best doen de stappen te reproduceren...(ik ga uit van Windows versie van Domoticz) ....
Dank je. Bij mij zit Domoticz op een Raspberry Pi. Ik moet eerst uitzoeken op welke wijze ik de RS485 koppeling tot stand breng. Mocht je daar nog tips voor hebben, graag.
Daarna ga ik de software installeren.

Ik kom hier over een tijdje op terug. Morgen een kleine medische upgrade.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Rusl84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:01:
Goededag,

Ik heb een vraagje over het onderstaande afbeelding van mij dag opbrengst.
Kan het kloppen dat er een paar panelen zoveel meer hebben opgewekt?
Of is het een foutje in het systeem?

Ik heb de panelen sinds januari en ze haalde nooit meer dan 2.3kWh.
Nu dus bijna dubbele. Is natuurlijk wel de
Langste dag maar tis wel erg veel.

Alvast bedankt voor de reacties

[Afbeelding]
Foutje... ik heb het ook, 11 van de 12 geven het dubbele aantal kWh :( totaal van de panelen is nu iets van 46kWh 8)7 , maar de omvormer icoon laat 26kWh zien (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:01
Rouske schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Foutje... ik heb het ook, 11 van de 12 geven het dubbele aantal kWh :( totaal van de panelen is nu iets van 46kWh 8)7 , maar de omvormer icoon laat 26kWh zien (y)
Oke, ligt dus ergens aan solar edge. Nog geen rede tot zorgen te maken.

Ook deze omvormer geeft wel gewoon het goede totaal weer.👍

Bedankt voor je snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@Rusl84 en @Rouske, ik had hier een paar dagen terug ook een post over met de grafieken. Op de een of andere manier hebben die panelen opeens gedurende korte tijd veel opbrengst gedaan, maar komt dat niet terug uit spanning en stroom.
Lijkt inderdaad een website foutje dus zoals ik vermoedde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-05 10:57
[...]

Lijkt inderdaad een website foutje dus zoals ik vermoedde :P
Ik ben daar nog niet zo zeker van. Ik heb het (verdubbeling) vandaag bij één paneel. En ik zie deze hogere waarde ook in de modbus uitlezing - uit de inverter dus. Ik vermoed dus dat het toch op de een of andere manier in de inverter misgaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJHhU_byyxqkmg8rCQmFjWVEaqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xw54M4uTgKwz4sOjBsQFE8QR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPpVS9zn0oMFlFVxR73NkCVpGpo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwtiJ0xjgq9e963ctzStKehe.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 55% gewijzigd door filibuster op 21-06-2022 21:47 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
filibuster schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:42:
[...]

Ik ben daar nog niet zo zeker van. Ik heb het (verdubbeling) vandaag bij één paneel. En ik zie deze hogere waarde ook in de modbus uitlezing - uit de inverter dus. Ik vermoed dus dat het toch op de een of andere manier in de inverter misgaat.

[Afbeelding][Afbeelding]
Maar hoe kan dit bij 4 mensen tegelijkertijd ontstaan? Ik zie het een paar dagen, wisselende panelen. Zie het niet terugkomen in andere metingen (P1, CT-klemmen).

Of maakt ie een correctie, want lijkt mij niet dat er tussen 1 en 6 geen opbrengst was.

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 22-06-2022 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Dank je. Bij mij zit Domoticz op een Raspberry Pi. Ik moet eerst uitzoeken op welke wijze ik de RS485 koppeling tot stand breng. Mocht je daar nog tips voor hebben, graag.
Daarna ga ik de software installeren.

Ik kom hier over een tijdje op terug. Morgen een kleine medische upgrade.

Marco
RS485 heb je niet nodig... die Modbus gaat gewoon over ethernet (of hoe dat dan ook precies werkt...), ik benader hem via IP adres, en heb niet één of ander fancy kabeltje oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-05 10:57
Ophidian schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:09:
[...]

Maar hoe kan dit bij 4 mensen tegelijkertijd ontstaan? Ik zie het een paar dagen, wisselende panelen. Zie het niet terugkomen in andere metingen (P1, CT-klemmen).

Of maakt ie een correctie, want lijkt mij niet dat er tussen 1 en 6 geen opbrengst was.
Het klopt inderdaad dat er iets vreemds gebeurt met het uitlezen van de modbus. Daar heb ik nog geen verklaring voor, kan ook in mijn eigen home-assisant instance zitten. Waar het mij om ging is dat ik die hoge waarde ook uit de inverter lees. Dat betekent dat die hoge waarde dus uit de inverter is gekomen en vanuit de inverter bij Solaredge op het portal is gekomen.
Ik ben ook nog op zoek naar wat de oorzaak hiervan is is. Ik zie het de laatste tijd wel vaker gebeuren. Dat er enkele panelen verkeerde waardes laten zien.

Ik zie het meteen in mijn eigen dashboard als het gebeurt, omdat ik dan een paneel heb met een vreemde uitschieter. De panelen 20 t/m 24 hebben meer vermogen en als andere panelen meer opwekken dan de laatste 5, dan is er iets niet goed. Deze data trek ik overigens uit het Solaredge dashboard en komt dus vanuit Solaredge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf46Af-9kryV0smz-5O2FI6PQq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sSdvVF0enmJB5XxSBv9wf77.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Vanwege een plots stervende omvormer krijg ik van SE netjes een nieuwe thuisgestuurd. Hopelijk kan ik de configuratie op een of andere manier kopiëren. Dat is toch het nadeel van zelf doen. Na anderhalf jaar moet ik er weer opnieuw induiken.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Omvormer aansluiten en activeren/pairen
in de monitoring portal:
YouTube: Replacing an Inverter in the SolarEdge Monitoring Platform

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 22-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
Even ter controle.

Voorstel was om 17 panelen te leggen op zuid. 11 panelen op een dakvlak wat lager ligt dan de andere 6. Vooral winters liggen deze 11 in de schaduw.

Voorstel was SE5K RWB, met s440 optimizers. 85volt is niet nodig geeft leverancier aan.

Voorstel is nu SE5K met s440 optimizers.

Klopt mijn redenatie dat de 6 panelen niets doen als de andere 11 schaduw hebben. Deze 6 kunnen immers niet de stringspanning halen om hun vermogen kwijt te raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jantje112 Redenatie niet correct. Hooguit licht beperkt.
Maar met 11 stuks hulp uit Diffuus licht is er een behoorlijke kans dat de ontbrekende 375-6*60=15V wel uit die 11 stuks komt ;)

Verwacht dus dat het oké is. Bij twijfel: Simulatie met verlies rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ronald schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:14:
@jantje112 Redenatie niet correct. Hooguit licht beperkt.
Maar met 11 stuks hulp uit Diffuus licht is er een behoorlijke kans dat de ontbrekende 375-6*60=15V wel uit die 11 stuks komt ;)

Verwacht dus dat het oké is. Bij twijfel: Simulatie met verlies rapport.
Voorstel is nu om er een gewone 3 fase neer te leggen.. die heeft dus geen 375 maar 750 nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Weet iemand hoe de software van de omvormer de optimisers aan stuurt wanneer de omvormer op zijn maximale vermogen zit?

Bij mij is het maximale omvormer vermogen 3.2kW. Ik heb een O-W setup. Je ziet dat wanneer de omvormer de 3.2kW aan tikt optimiser 19 uit valt. Een dik uur later valt ook optimser 17 uit. Deze panelen liggen aan de oost kant, er komen dus meer panelen aan de westkant in de zon (optimiser 1 bijvoorbeeld).

Dus maximaliseert de software van de omvormer zijn output door panelen te laten uitvallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLYhDRAZSend6hEp0erpGqJbAH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wb7N4dnNZDa1lJMg7PYoYQwm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
jantje112 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Voorstel is nu om er een gewone 3 fase neer te leggen.. die heeft dus geen 375 maar 750 nodig..
Ja dat lijkt me geen strak plan... Laat de installateur de simulatie maar uitvoeren. Daarbij wil je de representatieve tekening zien zodat Designer de schaduw simulatie correct kan doen.

Het verlies rapport geeft dan aan wat je kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 23:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

mathijshooi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:53:
Weet iemand hoe de software van de omvormer de optimisers aan stuurt wanneer de omvormer op zijn maximale vermogen zit?

Bij mij is het maximale omvormer vermogen 3.2kW. Ik heb een O-W setup. Je ziet dat wanneer de omvormer de 3.2kW aan tikt optimiser 19 uit valt. Een dik uur later valt ook optimser 17 uit. Deze panelen liggen aan de oost kant, er komen dus meer panelen aan de westkant in de zon (optimiser 1 bijvoorbeeld).

Dus maximaliseert de software van de omvormer zijn output door panelen te laten uitvallen?

[Afbeelding]
Ja dat is bij mij net zo. Er wordt steeds een willekeurige optimiser beperkt. Soms meerdere. Die komen weer terug als het piek vermogen afneemt.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
xah5kiDe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Ja dat is bij mij net zo. Er wordt steeds een willekeurige optimiser beperkt. Soms meerdere. Die komen weer terug als het piek vermogen afneemt.
Ok, goed om te weten. Maandag is name een optimiser vervangen en wil zeker weten of het nu wel werkt. Deze ging namelijk uit gedurende de dag maar kwam daarna niet meer bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
jantje112 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:34:
[...]
Dan snappen ze het niet... 7(8)7
750 - 6x 60V = 390V / 11 = ~35V per optimizer in de schaduw! Dan haal je wellicht nog net aan 0,5A stroom door de string en doen de 6 panelen in de (winter)zon maar 30W :(
Ook met de 80V optimizers is de keuze van een normale SE5K de verkeerde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

mathijshooi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Ok, goed om te weten. Maandag is name een optimiser vervangen en wil zeker weten of het nu wel werkt. Deze ging namelijk uit gedurende de dag maar kwam daarna niet meer bij.
Volgens mij rammelt weer eens wat in de portal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHi6h8plAums72xlPC1RkC3ht-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RfBloVXnqpkL1Z5H95AyHvu9.png?f=fotoalbum_large

Dit soort verschillen tussen panelen heb ik nog nooit gezien, ook de andere string dit soort verschillen. De afgelopen dagen meerdere malen gezien dat bepaalde optimizers langdurig op een vaste waarde blijven hangen om daarna opeens gigantisch de lucht in knallen na een verversing van de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 10:46
Bij mij heeft mijn solaredge als sinds 18:15 geen nieuwe update laten zien, maar de omvormer doet het nog wel want mijn kwh meter laat gewoon data zien.

Uiteraard internet gecontroleerd en dat werkt gewoon, erg is ook niks veranderd aan mijn lan. dus best apart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_IwmgREuzkgthMMkHzp6Gt6MRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ss7YQEuzAm1J2VP9sGomDvtt.png?f=user_large

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@Magnetronkip Komt vaker voor dat het even hapert. Is morgen weer gewoon bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.M
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
Sinds vorige week woensdag liggen er bij ons 13 zonnepanelen. Helaas waren ze vergeten een antenne mee te nemen voor de Wi-Fi, die hebben ze vandaag geïnstalleerd. Nu zou ik eindelijk goed kunnen zien wat de zonnepanelen opbrengen, nou niet dus. De SolarEdge app laat de hele middag al niks zien. Uiteraard internet nagekeken, werkt keurig. Ook de omvormer heeft zo ver ik kan zien gewoon verbinding. Meer mensen die niks meer binnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De servers van SE zijn weer eens totaal van het padje af.

Hier mijn andere string, 2x 295Wp op 1 optimizer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bfvZLYaEyX57AJGp_Uhc_OmXwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YnWPCb6afD2aBqeygezlmlEj.png?f=user_large

7,5 kWh? WTF? 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Rouske schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:01:
[...]

Dan snappen ze het niet... 7(8)7
750 - 6x 60V = 390V / 11 = ~35V per optimizer in de schaduw! Dan haal je wellicht nog net aan 0,5A stroom door de string en doen de 6 panelen in de (winter)zon maar 30W :(
Ook met de 80V optimizers is de keuze van een normale SE5K de verkeerde...
En hoe leggen we het de installateur uit. Die ziet niets raars..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Wie betaald, bepaald. Se5k rwb + s500b optimizers alstublieftdankuwel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@jantje112 Er heerst onder installateurs echt van de zotte weerstand om gewoon de ontwerpsoftware van de fabrikant te gebruiken. Ze moeten de installatie uiteindelijk gewoon intekenen in die software om het beschikbaar te kunnen maken in monitoring. Ze lullen recht wat krom is...

Laat hem een ontwerp in SolarEdge Designer maken of sleep je geld ergens anders heen.

Of zelf doen (registratie als zelf-installateur)

Of we moeten toch minimaal een luchtfoto van jouw situatie hebben, dan kunnen we het voor je doen... Maar dan nog zal de installateur de zooi wel krom lullen...
We hebben helaas teveel ervaring met weigerinstallateurs ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Thanks, die tweede link had ik ook gezien alleen niet of ik eerst zou moeten activeren via SetApp. Het gaat vast goedkomen :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Met deze zonnige dagen schiet mijn SE3000H vaak in de vermogenslimiet of schakelt deze zelfs helemaal uit. In de MySolarEdge zie ik dit terug in de status van de omvormer, welke bij "Status Omvormer" de status "Vermogensbeperking" krijgt. De vermogenslimiet schakelt van 100% terug naar lagere waardes, tot aan ca. 13% waarna deze helemaal uitschakelt.

Vanuit de meterkast (Connectix smartmeter) zie ik de volgende spanning:
L1: 246.2v
L2: 249.4v
L3: 249.6v
Ik heb een enkelfasige omvormer, welke op fase L3 is aangesloten.

Input gewenst:
Ik heb het idee om de omvormer door mijn elektriciën laten omzetten van fase L3 naar fase L1 omdat deze fase een lagere spanning meet. Vermoedelijk zijn er in de nieuwbouwwijk waar ik woon, veel installaties op L3 aanwezig en weinig op L1.
Heeft dit zin, denken jullie?

Zijn er binnen de SolarEdge software (consument- danwel installateursmodus) mogelijkheden om de vermogenslimiet te verhogen, of minder snel te laten ingrijpen?

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@DarthPlastic nee die instelling is bij wet/netcode en is dus niet aan te passen. Opties zijn dus naar L1, kortere kabel naar omvormer, dikkere kabel naar omvormer om zo minder spanning over de kabel te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 15:00
Ik ben in de race voor zonnepanelen. Helaas niet heel veel dak beschikbaar, maar wel op het zuiden. Ik kan 6 panelen kwijt (DMEGC 395Wp), waarbij de installateur zegt dat een SE2200H prima kan. De designtool geeft aan dat de string te kort is, en dit niet fatsoenlijk gaat werken.

Nogmaals de installateur gebeld, die zegt dat het "prima gaat werken". Naar mijn idee zou de informatie van de fabrikant leidend moeten zijn, dus klopt hier iets niet.

Schaduw heb ik alleen 's ochtends van het naastgelegen dak, en als de zon voorbij het westen komt van de schoorsteen. Mijn vermoeden is dat een SolarEdge hier überhaupt niet veel winst gaat opleveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoaukHGHXgsdy-b7GtxQiHZN8mA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v7q9W658VZi85VIH4S4VY5se.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNHNuE6HlI55XVc27HG2oQWLnSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29LY2QwZGTjK8ui93let9i82.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
DarthPlastic schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:34:
Met deze zonnige dagen schiet mijn SE3000H vaak in de vermogenslimiet of schakelt deze zelfs helemaal uit. In de MySolarEdge zie ik dit terug in de status van de omvormer, welke bij "Status Omvormer" de status "Vermogensbeperking" krijgt. De vermogenslimiet schakelt van 100% terug naar lagere waardes, tot aan ca. 13% waarna deze helemaal uitschakelt.

Vanuit de meterkast (Connectix smartmeter) zie ik de volgende spanning:
L1: 246.2v
L2: 249.4v
L3: 249.6v
Ik heb een enkelfasige omvormer, welke op fase L3 is aangesloten.

Input gewenst:
Ik heb het idee om de omvormer door mijn elektriciën laten omzetten van fase L3 naar fase L1 omdat deze fase een lagere spanning meet. Vermoedelijk zijn er in de nieuwbouwwijk waar ik woon, veel installaties op L3 aanwezig en weinig op L1.
Heeft dit zin, denken jullie?

Zijn er binnen de SolarEdge software (consument- danwel installateursmodus) mogelijkheden om de vermogenslimiet te verhogen, of minder snel te laten ingrijpen?
@Ronald, je zou toch wel met deze instellingen kunnen spelen? Zo instellen dat dat de omvormer bijvoorbeeld tot 80% terugschaald ipv de 13%. Zal iteratief proces zijn om te zien hoeveel voltage drop je nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otO1V8zeJJ33nf5iIOqKe1iaUlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QABeb5vgdIm3BrJc2O1sHUPP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam Shaydee
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-01 09:02

Sam Shaydee

let the beat control your body

mathijshooi schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:32:
[...]

@Ronald, je zou toch wel met deze instellingen kunnen spelen? Zo instellen dat dat de omvormer bijvoorbeeld tot 80% terugschaald ipv de 13%. Zal iteratief proces zijn om te zien hoeveel voltage drop je nodig hebt.

[Afbeelding]
Hi, mag ik vragen , hoe ik je hier in deze instelling bent gekomen?
En is dit via de app (lijkt via de app) of is dit via de Solaredge website ?

Alvast bedankt.

AUDI A6 DIESEL 2012 kan niet wachten op mijn KIA EV6 GT-LINE Zwart (Aurora Black Pearl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi dan ga je hem nog eerder beperken... 1% van 230 is ...

@endness met s500b voldoet het wel.
Maar zonder gebruik van dakkapellen zou ik zeggen om met een stringomvormer te werken.

@Sam Shaydee dat is via SetApp

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 23-06-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 15:00
Ronald schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:04:
Maar zonder gebruik van dakkapellen zou ik zeggen om met een stringomvormer te werken.
Thanks! Op de dakkapellen komt sowieso niks vanwege de leeftijd van de kapellen. Ertussenin geeft vrij veel schaduw, behalve als de zon er exact recht voor staat. Ik ga contact opnemen met de installateur voor een offerte met normale stringomvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Ronald schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:01:
@DarthPlastic nee die instelling is bij wet/netcode en is dus niet aan te passen. Opties zijn dus naar L1, kortere kabel naar omvormer, dikkere kabel naar omvormer om zo minder spanning over de kabel te hebben
Een andere optie is om de netbeheerder te contacten dat de spanning te hoog is. Enexis heeft dat op mijn verzoek twee keer binnen afzienbare tijd gefixed. Zowel voor mijn eigen installatie als de installatie die ik bij mijn ouders heb aangesloten.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Sinds vandaag valt mij op dat m'n SE3000H na de helft van de leasetijd z'n ipadres niet wil vernieuwen.
Geen enkel ander device op m'n netwerk heeft hier last van en ook nog: als het ipadres helemaal verloopt blijft de SE gewoon te bereiken. Dit is toch wel zeer dubieus.

Ik zal eens een mirror-poort maken naar m'n RPI en gaan sniffen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:04:
@mathijshooi dan ga je hem nog eerder beperken... 1% van 230 is ...

@Sam Shaydee dat is via SetApp
110% = 253V, vermogen op 100%. Wat nou als je bij 109% = 205.7V vermogen op 95% (of desnoods bij 110% op 95 of 99%).

Hierdoor gaat jouw omvormer nauwelijks uit en gaat je voltage op jouw stroomkabel iets omlaag. Mochten de buren dezelfde problemen hebben dan gaan hun installaties wel uit. Hierdoor zakt het voltage in de straat en kan jouw installatie weer naar de volle 100% vermogen gaan.

Ik zou dit wel proberen denk ik. Je moet zorgen dat je buren eerder uitvallen dan jij en genoeg voltage vrij maken.

[ Voor 5% gewijzigd door mathijshooi op 23-06-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 29-05 22:03
ed1703 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:28:
Sinds vandaag valt mij op dat m'n SE3000H na de helft van de leasetijd z'n ipadres niet wil vernieuwen.
Geen enkel ander device op m'n netwerk heeft hier last van en ook nog: als het ipadres helemaal verloopt blijft de SE gewoon te bereiken. Dit is toch wel zeer dubieus.

Ik zal eens een mirror-poort maken naar m'n RPI en gaan sniffen.
SolarEdge gaf mij het advies om een statisch IP adres in te stellen want DHCP zou niet helemaal lekker werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

com2,1ghz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:58:
[...]

SolarEdge gaf mij het advies om een statisch IP adres in te stellen want DHCP zou niet helemaal lekker werken..
Dat gaat 'm hier niet worden vrees ik. Die toegang heb ik niet. Voorlopig de lease maar even op een jaar gezet. Niet dat het veel verschil maakt, want het maakt eigenlijk niet uit wat ik er op zet met een brakke dhcp-client.
Nooit eerder gezien of opgevallen eigenlijk.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Toegang? Kan je toch gewoon zelf instellen? Heb je setapp of schermpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi een paar % vermogen reductie op 250,7 veranderd de spanning over de kabel en netimpedantie-stuwing met... Een paar %

Zet dus geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

teacher schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:56:
Toegang? Kan je toch gewoon zelf instellen? Heb je setapp of schermpje?
Ja normaal wel. (ik heb een schermpje) Maar hier werkt al 2 jaar het vasthouden van de OKknop niet meer. Heb daar ook verder niet echt last van, want de omvormer doet gewoon z'n werk. Voor DHCP werkt het nu prima.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:40:
@mathijshooi een paar % vermogen reductie op 250,7 veranderd de spanning over de kabel en netimpedantie-stuwing met... Een paar %

Zet dus geen zoden aan de dijk.
Ik zou het toch proberen, je hebt ook niet echt een alternatief. Een microprocent vermindering kan theoretisch gezien al genoeg zijn natuurlijk. Zolang jij maar de laatste bent die hoeft af te schalen, dan gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
joostdejonge123 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:26:
RS485 heb je niet nodig... die Modbus gaat gewoon over ethernet (of hoe dat dan ook precies werkt...), ik benader hem via IP adres, en heb niet één of ander fancy kabeltje oid.
Wie kan me hier verder helpen?
Ik heb eindeloos gezocht op internet hoe ik dit kan activeren.
Ik heb geen LCD. Ik heb geen rechten bij SetApp. Leverancier is te druk om telefoon op te nemen.

Hoe kom ik bij de instelling om Modbus over TCP te activeren?

Marco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@MJ de Bruijn ook in dit topic gezocht? ;) Draconian in "Het grote SolarEdge topic"

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 24-06-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Dank. Wel gezocht, niet gevonden.

Het IP adres 172.16.0.1 was voor mij de "missing link".

Ik ga nu weer verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
joostdejonge123 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:22:
Niet een 100% beschrijving, maar ik zal mijn best doen de stappen te reproduceren...(ik ga uit van Windows versie van Domoticz)
Zeer veel dank voor deze assistentie. Ik heb de monitoring via Modbus nu werkend.

Ik zie nu updates per 5 seconden, bijvoorbeeld de invloed van wolken. Heel interessant.
Natuurlijk nog geen geschiedenis, maar dat komt wel in de komende dagen.

Niet ieder item is me direct duidelijk.

Wat is het verschil tussen "Power"en "Power totaal"? Deze zijn vooralsnog gelijk.

Wat is Power (appearently)? En waarom is dat anders dan Power (gewoon)?

En wat is Power (reactive)? Een negatieve waarde?

Alvast dank.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MJ de Bruijn onbedoel off-topic, je gaat nogal hard naar Domoticz-specifieke vragen en elektriciteitleer.

Even zoeken op schijn of blind vermogen. Geheel niet eenvoudig uit te leggen, zeker niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het lijkt erop dat ik een kapot paneel heb. De opbrengst blijft achter en de optimizer-spanning is ook aanmerkelijk lager dan de rest. Volgens de installateur betekent dan dat het paneel het niet meer goed doet, en die gaan ze vervangen. Dat zette me een beetje aan het denken, en ik hoop dat iemand het volgende kan bevestigen:

1. Als ze het paneel vervangen, dan verandert er in mijn Solaredge Monitoring verder niets. De optimizer "ziet" immers niet dat het paneel vervangen is, en "telt" gewoon door. Kortom, los van de korte onderbreking voor het vervangen van het paneel, blijft de optimizer gewoon doortellen qua opbrengstmeting.
2. Mocht toch de optimizer vervangen moeten worden, dan wordt die in de opstelling vervangen, en dan staat die op 0 opbrengst. De totale opbrengst op de omvormer, die blijft wel gelijk, en gewoon doortellen.
3. Als de omvormer vervangen moet worden, dan begin je weer op 0 qua totaalopbrengst.

Klopt dit allemaal?
Pagina: 1 ... 14 ... 90 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.