Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:52
@RoD
1) correct. Tenzij de installateur het paneel in portal aanpast zie je geen verschil.
2) ik denk dat een vervangende optimizer als zodanig in het portal gezet kan worden. Ik zou denken dat hij dan door gaat tellen.
3) idem. Maar je account totaal zou sowieso moeten doortellen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:22
Heb uiteindelijk volledige toegang gekregen van de installateur 8)

Klopt het dat de foutmeldingen die uit te lezen zijn via de SetApp niet onder Layout > inverter rechtsklikken op info > Fouten staan?

Dat zou wel verklaren waardoor ze de storing niet konden zien toen ik belde, bij mij is dit ook leeg,
terwijl via de SetApp 4 oude foutmeldingen te zien zijn. Ook onder Alerts geen oude meldingen.

Vreemd toch, of logt SE niet alle meldingen naar het portaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:51
Ronald schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:36:
@MJ de Bruijn onbedoel off-topic, je gaat nogal hard naar Domoticz-specifieke vragen en elektriciteitleer.

Even zoeken op schijn of blind vermogen. Geheel niet eenvoudig uit te leggen, zeker niet voor mij.
Dank voor je verwijzing naar schijnvermogen en blind vermogen. Wikipedia geeft de uitleg. Inderdaad flink ingewikkeld.

Wat overblijft is de nieuwsgierigheid waarom SolarEdge deze gegevens (via Modbus) verstrekt.
Power Apparently, Power Reactive, Power Factor. Waarom zou ik het wilen/moeten weten?

Ik denk niet dat dit een Domoticz vraag is. Domoticz is hier slechts de "bril" waarmee ik naar SolarEdge gegevens kijk.

Niet super belangrijk, maar als iemand het weet hou ik me aanbevolen voor een uitleg.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MJ de Bruijn schijnvermogen is een belasting van het net, maar wij (privé) worden er niet op afgerekend. In andere landen wel ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:57
Ik heb sinds afgelopen woensdag zonnepanelen op het dag liggen met een SE10K omvormer. Iedere avond om 22:15 verliest de omvormer het signaal richting de app en moet ik communicatie opnieuw instellen.

De omvormer is via wifi aangesloten op mijn netwerk (Unifi AP, Fritzbox). Met de wifi-verbinding zelf lijkt niets aan de hand. Het AP hangt op 5 meter afstand van de omvormer zonder obstakels. De omvormer reageert wel op een ping, volgens de unifi-controller is er nog steeds 100% verbinding, maar het blauwe lampje op de omvormer is uit (dus geen communicatie) en de SE-app wordt dus niet bijgewerkt met data.

Via de app kan ik de wifi-verbinding opnieuw instellen en dan werkt alles weer....tot savonds 22:15. Ik heb ook al geprobeerd met statisch IP (ingesteld op de router), maar dat bracht geen verbetering

Iemand enig idee hoe dit op de lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door ocmer op 26-06-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dat is normaal, zodra er enige tijd geen spanning meer is vanaf de panelen stopt de communicatie naar de servers van SE. In de ochtend start dan weer op. Het heeft geen zin om een partij data te versturen als het donker is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
ds23man schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:18:
Dat is normaal, zodra er enige tijd geen spanning meer is vanaf de panelen stopt de communicatie naar de servers van SE. In de ochtend start dan weer op. Het heeft geen zin om een partij data te versturen als het donker is.
In de ochtend wordt de verbinding niet opnieuw opgezet, ik krijg de hele dag geen data tenzij ik de verbinding handmatig opnieuw opstart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan ligt het probleem ergens binnen je eigen netwerk. Kijk eens in je router naar lease tijden van de aangesloten ip klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:22
ds23man schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:18:
Data wordt er niet verzonden inderdaad, maar er hoort wel een S_OK te zijn, mijn omvormer brand altijd blauw, ook 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Goedenavond,

Ik heb inmiddels mijn bestaande set van 14 panelen uitgebreid naar 30 panelen met een SE9K omvormer. Alles netjes geinstalleerd en via de SetApp gekoppeld, als ook de lay-out ingetekend via Designer.

Volgens set-app 30 van de 30 optimizers OK. Echter als ik nu naar de Lay-out ga zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY804ci7IgtUmrjt8FOX5fnD5eA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpmZIfFFwyMwvo24lQa24EmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ik te ongeduldig? Er staat namelijk wel zon op de onderste 16 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Staan de nieuwe optimizers ook toegewezen aan de nieuwe panelen in de layout? (SiteMapper, of handmatig uit de lijst in de layout versie van designer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:42:
Staan de nieuwe optimizers ook toegewezen aan de nieuwe panelen in de layout? (SiteMapper, of handmatig uit de lijst in de layout versie van designer)
Hoe bedoel je precies? Ik heb ze in layout allemaal toegevoegd. Maar geen paneel serienummers toegevoegd. Moet dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

AJA schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Hoe bedoel je precies? Ik heb ze in layout allemaal toegevoegd. Maar geen paneel serienummers toegevoegd. Moet dat wel?
Dit heb ik trouwens via de website gedaan, niet via de mobiele app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Vanuit de layout pagina van monitoring portal naar 'virtuele layout bewerken'
In Layout editor naar Elektrisch ontwerp en 'In kaart brengen'

Ik heb dan het optimizer serienummer op elk paneel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:18:

Hoi Ronald,

Dit heb ik ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/983xQpD36HxfgLnsr8ox7qx62kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r74K23XWjRk9S38T5NpaF4Su.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat ziet er uit zoals ik verwacht. Heb je het pas net draaien? Uploaden naar portal - zeker als de omvormer een paar uur geen netwerk gehad heeft kan even duren (vorige week was ik met me pa bezig 2 extra groepen + krachtgroep aan te leggen en had ik hele dag geen internet aan... duurde naderhand uren voor de omvormer alles geüpload had.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:24:
Dat ziet er uit zoals ik verwacht. Heb je het pas net draaien? Uploaden naar portal - zeker als de omvormer een paar uur geen netwerk gehad heeft kan even duren (vorige week was ik met me pa bezig 2 extra groepen + krachtgroep aan te leggen en had ik hele dag geen internet aan... duurde naderhand uren voor de omvormer alles geüpload had.)
Wellicht ben ik inderdaad te snel. >:), draait sinds 19H. We wachten het morgen even af.

Had al wel het nieuwe gedeelte doorgemeten, dit gaf netjes 16V aan, dus het leek mij dat de optimizers functioneren en netjes aangesloten zijn.

Hoef ik na het koppelen niks anders te doen om alles te updaten naar SolarEdge?

Dank voor je snelle reactie en nogmaals dank voor je advies een poos terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:18:

Ronald,

Nog een andere vraag; waarom zijn de ene panelen in het lay-out blauw en de andere donker blauw? Dit vanwege ze nog geen opwekking hebben volgens SolarEdge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zie niets waarom het niet zou moeten werken. Heb je fysiek 2 strings? (Zo heb je hem niet in layout editor, niet dat dat uit maakt... Ik heb fysiek 1 string, en 3 in layout editor... iets wat niet eens kan op mijn omvormer)
1 string is beter voor SolarEdge. Zou ook moeten mogen omdat je niet meer dan 9KW kan trekken, ongeacht eventueel te realiseren vermogen.

Panelen kleuren donkerder als hun opbrengst minder is. Zie je ook aan 1.1.6 en 1.1.14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:36:
Ik zie niets waarom het niet zou moeten werken. Heb je fysiek 2 strings? (Zo heb je hem niet in layout editor, niet dat dat uit maakt... Ik heb fysiek 1 string, en 3 in layout editor... iets wat niet eens kan op mijn omvormer)
1 string is beter voor SolarEdge. Zou ook moeten mogen omdat je niet meer dan 9KW kan trekken, ongeacht eventueel te realiseren vermogen.

Panelen kleuren donkerder als hun opbrengst minder is. Zie je ook aan 1.1.6 en 1.1.14
Het is één string, dit vanwege de opbrengst met de P370 optimizers voor de eerste 14 panelen niet voldoende was. Daarom uitgebreid met 16 panelen (ook met P370 optimizers). Als het goed is is de tekening één string, zo staat het ook in mijn overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn ontwerp/ keuze voor een Solaredge PV systeem. Ik loop vast bij een aantal zaken omdat mijn kennis tekort schiet. Ik heb de inleiding van dit topic doorgelezen en ben al een tijd intensief bezig met zoeken op internet.

In kort de case:
Ik heb vrij groot verbruik door laadpaal auto, elektrisch koken (en warmtepompt toekomst). Circa 8500 kwh per jaar. Ik heb in het voorjaar meerdere offertes opgevraagd voor een PV systeem. Met de vraag om zoveel mogelijk op te wekken (binnen kosten/baten)

Qua kosten en opbrengsten verschilden de offertes niet heel veel van elkaar. Ik had het beste gevoel bij de Solaredge techniek. De offerte die ik daarvan had gekregen was gebaseerd op gebruik van een 3 fase SE5K omvormer met 16 REC 400 panelen: https://solarmagazine.nl/u/webshop/rec-alpha-pure-black.pdf. 6480 Wp. Opbrengst eerste jaar 5235 kWh

Op basis hiervan ben ik zelf aan de slag gegaan. Omvormer SE5K besteld en S440 Optimizers. Meterkast naar 3x25A laten upgraden, 5x4mm AC kabel en UTP getrokken, werkschakelaar geplaatst waar de omvormer moet komen en vanaf daar 4mm2 solarkabels en aardedraad 6 mm getrokken naar 3 dakdelen waar de panelen moeten komen.

Ik heb onderstaand ontwerp voor ogen met in principe dit type panelen: https://www.estg.eu/nl-nl...d/file/4756/product/4242/.

18 panelen kan ik in het totaal kwijt (en mogelijk nog een paar extra (geel gearceerde panelen)
Platte dak zolder: 3.4mx6,10m (+ 1 paneel op dakkapel), uitbouw 1e etage breedte 9 meter , schuine dak is 55 graden. Voor platte deel zolder wil ik oost-west opstelling maken met vander valk pro+ 10 graden. Op uitbouw (west) ook plat dak 10 graden constructie. (dit deel wil ik wat extra ophogen en extra ballast toepassen voor opstaande rand/schaduwval)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w5MUTwICfzFbysAidg7Eu7B-w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzctUQLmPEXnT1oyNNh3lX1X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUiAQBAQ8PqqFbEdnSnqk4leCtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxNWl0n9ECGgGkY2zeeqUQOW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnypySaOcHmv5H7WfkvCxqYlnz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgZj1N8UWOXg5E0Td4Ns7olV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uN8OzGdNtQItnAF8zAHpwblt7w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmGxD1AMmHnuRBBDEHJcEns9.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen die ik heb:

- Hoeveel panelen kan ik kwijt in deze configuratie op deze omvormer? Past dit wat ik wil. Ik begreep dat je 1,35 mag over dimensioneren. Daarnaast liggen mijn panelen ook nog eens niet ideaal en verschillen ze qua orientatie. Mag je daardoor nog verder overdimensioneren?
- Kan dit qua vermogen? De omvormer kan max 8,5 A input aan. 1 paneel levert al 11,62A MPPP – 12.21A Isc. Ga ik niet heel veel rendement missen doordat het systeem zich afschakelt boven de 8,5 A.
- Kan ik eventueel verschillende panelen gebruik om het dakvlak/ aantal panelen te optimaliseren. Ik lees aan de ene kant dat dit ten koste gaat van totale vermogen en anderzijds dat de optimizers dit regelen (door de spanning per paneel te verhogen)
- Krijg is problemen met minimale opstartspanning door te kleine clusters/ orientaties?
- De SEK5 heb ik in bestelling (in mei besteld, levering hopelijk in september). Ik vrees voor een erg lange levertijd als ik nu een zwaarder omvormer ga bestellen, maar hoor graag of dit noodzakelijk is bij deze configuratie.

Ik ben benieuwd naar jullie advies en tips.

Dank

Marinus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Marinus1973 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:43:
Vragen die ik heb:

- Hoeveel panelen kan ik kwijt in deze configuratie op deze omvormer? Past dit wat ik wil. Ik begreep dat je 1,35 mag over dimensioneren. Daarnaast liggen mijn panelen ook nog eens niet ideaal en verschillen ze qua orientatie. Mag je daardoor nog verder overdimensioneren?
Je mag als een malle over dimensioneren als de oriëntaties verschillen: SolarEdge designer weet alles ;-)
- Kan dit qua vermogen? De omvormer kan max 8,5 A input aan. 1 paneel levert al 11,62A MPPP – 12.21A Isc. Ga ik niet heel veel rendement missen doordat het systeem zich afschakelt boven de 8,5 A.
Paneelstroom en string stroom zijn niet hetzelfde. De string draait op 750V. -> Topicstart
- Kan ik eventueel verschillende panelen gebruik om het dakvlak/ aantal panelen te optimaliseren. Ik lees aan de ene kant dat dit ten koste gaat van totale vermogen en anderzijds dat de optimizers dit regelen (door de spanning per paneel te verhogen)
Dit is precies de kracht van SolarEdge.
- Krijg is problemen met minimale opstartspanning door te kleine clusters/ orientaties?
Nee... probleem is opbrengstbeperking doordat een optimizer op laag vermogen teveel spanning moet maken, en dus de string stroom beperkt. -> Topicstart
- De SEK5 heb ik in bestelling (in mei besteld, levering hopelijk in september). Ik vrees voor een erg lange levertijd als ik nu een zwaarder omvormer ga bestellen, maar hoor graag of dit noodzakelijk is bij deze configuratie.
Je hebt het een en ander ingetekend in SolarEdge designer hoop ik :D?
Ik heb 20x350 op een SE5K 'voor korte strings' ;-)
Die zit overigens wel bijna aan de max wat mag van Designer.
Ik ben benieuwd naar jullie advies en tips.

Dank

Marinus
In de basis zou je systeem moeten werken, maar met 16 s440 optimizers op verschillende richtingen wordt ik 'zenuwachtig'. 16 is het absolute minimum wat betreft de ontwerp richtlijn, maar die houdt weinig rekening met verschillende richtingen. Werk je ontwerp zo goed mogelijk uit in Designer en kom dan terug met het verlies diagram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJA

AJA

Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:36:

Vanochtend is alles netjes opgestart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-05 21:52
xah5kiDe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Ja dat is bij mij net zo. Er wordt steeds een willekeurige optimiser beperkt. Soms meerdere. Die komen weer terug als het piek vermogen afneemt.
Heb je een screenshot van hoe snel een paneel weer terugkomt wanneer de omvormer niet meer op zijn max draait? Bij mij duurt dat zeer lang namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 14:14
De-rating issuetje.

Sinds een paar weken heb ik een installatie met een se6k en 20 x 370w panelen. De inverter zit boven op de zolder in een kleine ruimte. Deze zit op oost en heeft een groot dakraam waardoor de temperatuur hier in de ochtend redelijk snel op kan lopen. Nu zag ik gisteren dat het geleverde vermogen af en toe flink dipte. Ik heb toen de temperatuur van de inverter toegevoegd en ik denk dat dit een typisch geval van de-rating is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEAqmij537eha-UuXXKM7vHEPPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E800LPRkFuASrGDl7u3tC800.png?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik mij af. Heeft er iemand ervaring met 't plaatsen van extra ventilatoren op de inverter? If so, bevindt er zich op de pcb misschien ook een voeding voor de fans, of kan ik dat beter extern laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ik heb hem extern: dun plankje eronder tegen de muur, twee radiaal fannetjes en een ali temp pwm dingetje. Voeding had ik nog. Of het nu veel scheelt.... dat durf ik niet te zeggen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:57
Je zal er nu misschien niet zo veel meer aan hebben, maar monteer de inverter dichter bij de vloer, daar is de temperatuur altijd wat lager.
En als laatste, er valt geen direct zonlicht op?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
De inverter zit al redelijk dicht bij de vloer, maar de ruimte is gewoon niet echt ideaal. Het is een kleine ruimte, schuin dak, groot raam. Dat laatste heb ik nu wat voor gehangen om te kijken of dat scheelt qua temperatuur. Het probleem is natuurlijk dat de delta T niet al te groot is, dus de warmte dissipatie is dan ook minimaal.

Ik ga inderdaad maar eens proberen om 't met geforceerde koeling de temperatuur wat naar beneden te brengen.

Dit verhaal had ik ook voorgelegd aan de installateur en gevraagd of zij misschien een oplossing hadden. Hun antwoord: "Ik heb geen flauw idee" |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SE5K korte strings heeft een fan. Als die aan gaat knalt de temperatuur omlaag. Volgens mij hebben de 3 fase omvormers zonder fan een open heatsink, dus als je daar rustig draaiende 80mm, misschien 92 fans onder hangt dan gaat het denk ik erg snel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 20:18
OllieMongollie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:32:
De-rating issuetje.

Sinds een paar weken heb ik een installatie met een se6k en 20 x 370w panelen. De inverter zit boven op de zolder in een kleine ruimte. Deze zit op oost en heeft een groot dakraam waardoor de temperatuur hier in de ochtend redelijk snel op kan lopen. Nu zag ik gisteren dat het geleverde vermogen af en toe flink dipte. Ik heb toen de temperatuur van de inverter toegevoegd en ik denk dat dit een typisch geval van de-rating is.

[Afbeelding]

Nu vraag ik mij af. Heeft er iemand ervaring met 't plaatsen van extra ventilatoren op de inverter? If so, bevindt er zich op de pcb misschien ook een voeding voor de fans, of kan ik dat beter extern laten?
Lijkt mij gewoon een wolken issue en geen derating, aangezien DC vermogen ook dipt.
Anders zou bij elke temperatuur zaagtand er ook een dip moeten zijn. En dat is er niet.

Maar in een warme omgeving zou ik inderdaad wel iets van geforceerde (constante) luchtstroom langs het koellichaam creëren. Scheelt hier bij mijn SE3680H iets van 10°, nu nog soms op 62°, maar zonder zou dat 70+° zijn, zie 1e jaar PVOutput. Maar ook toen nog geen derating waargenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 29-06-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Gisterenochtend was er hier geen wolk te zien. Dat was eigenlijk 't eerste waar ik naar had gekeken. Verder is er een de-rating note op de site van Solaredge waar ze aangeven dat dit voor de se6k gebeurt bij 50 graden. Die Solaredge site is even kaduuk, dus die file is momenteel even 404.

https://www.solaredge.com...erature-derating-note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
In het oude derating doc op mijn telefoon staat 60° voor SE6K, maar in datzelfde doc staat voor mijn SE3680H 50°, dus dan zou ik dagelijks derating moeten hebben!

Er staat ook duidelijk dat het omgevingstemperatuur is en niet interne temperatuur, bij hogere omgevingstemperatuur klopt het zeker dat de heatsink zijn overtollige warmte slechter kwijt kan en dan intern te heet kan worden en dan gaat deraten.

edit:
Als er echt geen wolken waren, dan wellicht eens de AC spanning van alle 3 de fases in die grafiek er bij zetten? Vermogen teruggeschroefd vanwege te hoge AC spanning (richting 253V)?

edit2:
Volgens telefonisch contact met SolarEdge in 2017 zou mijn SE3680H pas bij een interne temperatuur van 80° gaan deraten.
Ik zou dat eens kunnen testen door er een föhn op te zetten...

[ Voor 33% gewijzigd door Rouske op 29-06-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 23:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Die zaagtand in de temperatuur lijkt op een (interne) ventilator die aan/uit gaat. Vanaf 1 uur schijnt de zon niet meer door het raam? Geen/laag vermogen, dan schakelt die ventilator ook later aan. Dat het vermogen zonder wolken zakt van 5kW naar 1kW is mogelijk inderdaad de netspanning die te hoog is.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 15:26
Beste allemaal,

Bij een vriend van mij werkt zijn app niet, ik heb er nog niet naar gekeken maar SolarEdge adviseert hem om de volgende poorten open te zetten:

Port 22222
Port 22221
Port 443
Port 81
Port 83

Ik vind het echt slecht dat ze dat aan een consument adviseren, is het echt zo dat dat moet? Lijkt me erg sterk dat SolarEdge van buiten je netwerk naar binnen moet kunnen.

Alvast bedankt voor enige reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Open zetten betekend niet ingaand... het is ongedefinieerd.

De omvormer moet wel naar buiten kunnen communiceren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@teek2 wat werkt er niet met de app?
Kan hij wel met zijn inloggegevens inloggen op de monitoring website van SolarEdge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Rouske schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:38:
In het oude derating doc op mijn telefoon staat 60° voor SE6K, maar in datzelfde doc staat voor mijn SE3680H 50°, dus dan zou ik dagelijks derating moeten hebben!

Er staat ook duidelijk dat het omgevingstemperatuur is en niet interne temperatuur, bij hogere omgevingstemperatuur klopt het zeker dat de heatsink zijn overtollige warmte slechter kwijt kan en dan intern te heet kan worden en dan gaat deraten.
Sheet staat weer online. Bij de se6k staat 50 graden. Ambient is lastig. Zie soms ook dat 't de temperatuur rond of in 't apparaat is. Maar de sensor voor de 3 fase inverters lijkt op de heat sink te zitten.
edit:
Als er echt geen wolken waren, dan wellicht eens de AC spanning van alle 3 de fases in die grafiek er bij zetten? Vermogen teruggeschroefd vanwege te hoge AC spanning (richting 253V)?
Nee, dat was 't probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
xah5kiDe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:26:
Die zaagtand in de temperatuur lijkt op een (interne) ventilator die aan/uit gaat. Vanaf 1 uur schijnt de zon niet meer door het raam? Geen/laag vermogen, dan schakelt die ventilator ook later aan. Dat het vermogen zonder wolken zakt van 5kW naar 1kW is mogelijk inderdaad de netspanning die te hoog is.
Vanaf 1 uur had ik 2 usb ventilatoren op een dikke powerbank boven in 't heatsink laten blazen. Die draaien nu na 28h nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Rouske schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:18:
@teek2 wat werkt er niet met de app?
Kan hij wel met zijn inloggegevens inloggen op de monitoring website van SolarEdge?
De data komt niet van de omvormer bij SolarEdge terecht, het komt niet uit zijn netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Wat zegt de netwerktest?

Hoe aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zie in de releasenotes van de meest recente firmware voor SetApp omvormers:
"Resolved issues"
"In rare cases, the communication board switches from the external to the internal Wi-Fi antenna."

Dit zou slechte connectiviteit bij gebruik WiFi kunnen verklaren, want die interne antenne gaat echt niet ver.

Nieuwe firmware kan ik amper voorkomen als ik met SetApp - de app - met de omvormer verbind, en je hebt denk ik geen installateurs account nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 29-06-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
teek2 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:13:
[...]
De data komt niet van de omvormer bij SolarEdge terecht, het komt niet uit zijn netwerk...
De omvormer via een WiFi hotspot op een telefoon proberen, dan weet je of het aan het thuis netwerk ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Rouske schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:19:
[...]

De omvormer via een WiFi hotspot op een telefoon proberen, dan weet je of het aan het thuis netwerk ligt.
Dat is ook al geprobeerd, werkt ook niet :)

Je zou zeggen dat SolarEdge dan langs moet komen toch? En laten zien dat het wel werkt via hun hotspot bijv. Een berg poorten openzetten lijkt met heel vreemd als oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
teek2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:48:
[...]

Dat is ook al geprobeerd, werkt ook niet :)

Je zou zeggen dat SolarEdge dan langs moet komen toch? En laten zien dat het wel werkt via hun hotspot bijv. Een berg poorten openzetten lijkt met heel vreemd als oplossing.
uitslag netwerktest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Kan je de omvormer wel pingen?

Ik zit in de situatie dat de omvormer iedere nacht stopt het met doorsturen van data, zegt geen wifi te hebben. Pas na het opnieuw koppelen aan mijn wifi netwerk werkt het weer...voor een dag.
Maar ik kan de omvormer wel altijd pingen, dus wifi werkt wel. Case ligt inmiddels bij SolarEdge

[ Voor 16% gewijzigd door ocmer op 30-06-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

joostdejonge123 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:30:
[...]

Vandaag hier weer niet werkende, vanaf 1730 geen nieuwe waardes in Domoticz.

Inmiddels heb ik Modbus aan de gang gekregen, kijken of dat beter werkt.
Heb hier al een week geen issue meer moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Heb hier al een week geen issue meer moet ik zeggen.
Nu dat je het zegt... inderdaad. Ik heb er eigenlijk niet meer naar gekeken sinds ik die Modbus gebruik, dan heb je altijd de actuele getallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
ocmer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:13:
Kan je de omvormer wel pingen?

Ik zit in de situatie dat de omvormer iedere nacht stopt het met doorsturen van data, zegt geen wifi te hebben. Pas na het opnieuw koppelen aan mijn wifi netwerk werkt het weer...voor een dag.
Maar ik kan de omvormer wel altijd pingen, dus wifi werkt wel. Case ligt inmiddels bij SolarEdge
Ik ga het proberen, thanx! (Maar ik moet dan eerst een keer langs die vriend)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

joostdejonge123 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Nu dat je het zegt... inderdaad. Ik heb er eigenlijk niet meer naar gekeken sinds ik die Modbus gebruik, dan heb je altijd de actuele getallen...
Ook maar ff aangezwengeld. Fluitje van een cent met domoticz plugin.
Aardige bak apparaten toegevoegd ineens.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 01-07-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:00

OMX2000

By any means necessary...

nee, dit gingen we niet doen in dit topic

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 02-07-2022 19:31 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:09
@OMX2000 app doet het hier gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Speedfight schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:39:
Een controlevraagje voor ik op de bestelknop bij winkelman druk...
Ik wil zelf 8 panelen op mijn overkapping plaatsen. Bij voorkeur met een SolarEdge systeem omdat:
- er ook een SolarEdge systeem op mijn woonhuis komt en het daarmee in 1 app mooi inzichtelijk is.
- omdat ik van wat schaduw (platanen, welke we wel jaarlijks terugsnoeien) last heb.

Zelf ben ik op het onderstaande uitgekomen:

- SE3000H omvormer
- 8x s500b optimizer (vanwege korte string lengte en verschillende oriëntatie van de panelen)
- 8x JA Solar JAM54S-31-395-HC-BK Mono Full Black Halve Cellen 395Wp

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou dit moeten kunnen of zie ik iets over het hoofd?
Ik las b.v. nog dat de panelen die ik nu geselecteerd heb 108 halve cellen hebben, en zie dat er ook wat duurdere panelen met 120 halve cellen zijn. Zou dat dit kleine systeem b.v. nog verbeteren?
Gisteren de boel geïnstalleerd en aangesloten. Ging allemaal vrij soepel.

Vanmorgen begon de eerste productie. 1,2kwh aangetikt en toen kwam deze fout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-1s8PObiG8c9D2-zyrTbs5PvcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoF6ldHfs1qU0F8qs9aXhSjU.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips hoe te trouble shooten?
Ik heb enkel kant en klare kabels gebruikt. Optimizers op de Solarstell Connect voeten geschroefd op de daarvoor bestemde plek.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Slecht contact (alarmfase 3) en dus warmteontwikkeling over die connector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Of een connector niet goed aangedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Dank! Ik ga het dak weer op :-)
Jammer dat je in het log niet kunt zien welke optimizer het betreft.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zou eerst even uitzoeken wat die foutcode eigenlijk betekend. In het Engels zijn de omschrijvingen al cryptisch en al helemaal na de vertaling in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
ds23man schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:13:
Ik zou eerst even uitzoeken wat die foutcode eigenlijk betekend. In het Engels zijn de omschrijvingen al cryptisch en al helemaal na de vertaling in het Nederlands.
Taal op Engels gezet, maar er is niets van te vinden. Ook niet op de foutcode. Lijkt erop dat ik de zogenaamde lock er ook niet zelf kan afhalen. Herstart / opnieuw koppelen helpt niet.
Heb nu maar een ticket aangemaakt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Veel foutcodes van SE zijn nergens gedocumenteerd. Maar gezien de codes die je hebt denk ik dat er een probleem is in de MPP tracker van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
ds23man schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:01:
Veel foutcodes van SE zijn nergens gedocumenteerd. Maar gezien de codes die je hebt denk ik dat er een probleem is in de MPP tracker van de omvormer.
Zojuist alle kabels en connectoren langs gelopen en opnieuw verbonden. Ben er van overtuigd dat die allemaal goed zijn. Optimizers melden ook netjes aan. Maar zit nu dus in een lock stand waar ik hem zelf niet uit kan halen. Ben benieuwd waar solaredge support mee komt. Zal wel morgen worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 14:30

R-P

Gezien we het net over foutmeldingen hebben...

Ik heb een 3x6A foutmelding, volgens internet zou dit te maken hebben met op afstand locken (en dus opwekking volledig uitschakelen) van de omvormer.

Na contact met SolarEdge was in eerste instantie niet duidelijk wat dit betekent en de omvormer had geen UTP kabel aangesloten en geen WIFI print meer en geen antenne, dus op afstand uitgezet zou wel heel speciaal zijn. Uit- en aanschakelen werkschakelaar op de omvormer lost het weer enkele dagen op (van één nacht tot wel 10 dagen).

Na aansluiten UTP en meerdere telefoontjes met SolarEdge zou een oude software versie dit veroorzaken. Pas bij tweede telefoontje werd ook echt nieuwe software/firmware erin geschoten maar paar dagen later was het weer raak. 3x6A en een rood ledje (tweedehands SE5000 met scherm).

Nu zou een 'transfer request' voor de omvormer het probleem op moeten lossen, maar na versturen van de aanvraag kon deze niet verwerkt worden omdat (mijn uitleg) mijn 'installateurs account' en mijn monitoring account hetzelfde emailadres hebben en moest ik een nieuw account aanmaken.

Inmiddels gedaan en cursus SolarEdge basistraining nogmaals afgerond.
- Maar de bestaande, nog niet voltooide, ontwerpen in Designer moet ik op dit account helemaal opnieuw maken,
- de naar SolarEdge opgestuurde gegevens met PDF van mijn zonnepanelen zijn na maanden nog niet toegevoegd,
- ik kan de OP250 optimizers niet aanklikken in mijn design,
- ik kan niet vinden hoe ik twee panelen op één optimizer aan kan sluiten (in Designer),
- ik kan niet vinden hoe ik verschillende optimizers in één string kan plaatsen
- mijn Installateurs-app accepteert mijn omvormer-serienummer niet dus ik kan niet in het bestaande ontwerp (wel met de monitoring app, dus kan op afstand zien wanneer ie weer UIT staat, is door een installateur-kennis snel aangemaakt die mij volledige rechten heeft gegeven en volgens hem al succesvol een transfer-request had uitgevoerd, maar hij heeft er random zonnepanelen ingezet zonder optimizerserienummers, dus dat wilde ik als eerste correct invullen via de installateurs-app, maar daar kom ik dus niet in)

En dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel wat dingen...

Theoretisch is het een supersysteem, maar praktisch zit ik me af te vragen of ik de handdoek in de ring moet gooien.
Volgens mij had ik in eerste instantie "self-installer" uitgekozen maar volgens SolarEdge is dat wat ik dus NIET heb gedaan waardoor een gedeelte van de problemen komt. Ik zie door de bomen het bos niet meer: waarom zou bij een 'self-installer' het emailadres van de eigenaar en de installateur NIET hetzelfde mogen zijn? Da's toch van de ratten besnuffeld?

[ Voor 5% gewijzigd door R-P op 04-07-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het aansluiten van 2 panelen op 1 optimizer kan volgens mij alleen bij een 16K of grotere omvormer. Heb hier 60 panelen liggen met 30 optimizers op een 16K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 14:30

R-P

ds23man schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:32:
Het aansluiten van 2 panelen op 1 optimizer kan volgens mij alleen bij een 16K of grotere omvormer. Heb hier 60 panelen liggen met 30 optimizers op een 16K.
Hier een filmpje waar duidelijk wordt verteld waar je aan moet voldoen als je panelen in serie of parallel zet. Lijkt me toch een echt SolarEdge filmpje met helaas nul info hoe dit naar Designer om te zetten... Ik denk dat ik maar een enkel paneel uitzoek dat enigszins met de twee parallelle panelen overeen komt.

(Betreft 2x139Wp parallel, Voc 43,5V en Isc 4,35A op een P300)

[ Voor 4% gewijzigd door R-P op 04-07-2022 16:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Speedfight schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:23:
[...]

Zojuist alle kabels en connectoren langs gelopen en opnieuw verbonden. Ben er van overtuigd dat die allemaal goed zijn. Optimizers melden ook netjes aan. Maar zit nu dus in een lock stand waar ik hem zelf niet uit kan halen. Ben benieuwd waar solaredge support mee komt. Zal wel morgen worden…
In de ochtend even met de chat contact gehad, maar die kon mij niet verder helpen. Enkel wat controle vragen als "welke dikte AC en DC kabels zijn er gebruikt?". Dus maar weer wachten, en dat duurt extra lang als de zon schijnt :+

Vervolgens zelf maar verder gaan zoeken:
Via de SetApp de omvormer naar fabrieksinstellingen teruggezet, daarmee werd ook de CTM lock opgeheven.
Vervolgens draaide het weer een half uurtje goed, toen wederom een "18x104 Hoge temperatuur optimizer connector". Ik snel het dak op met een IR thermometer om kabels, optimizers en omvormer te checken, maar niets vreemds gevonden.
Niet veel later volgende een "18x3E I-RCD Max". Voor de zekerheid het systeem spanningsvrij gemaakt en weer gestart.

Na een uur probleemloze productie belde Support. Die heeft een analyse gedaan en op basis daarvan “wat parameters” in de omvormer aangepast (welke enkel voor solaredge toegankelijk zijn).
Bij doorvragen wat deze inhouden kwam er geen inhoudelijk antwoord, ik moest maar kijken of het hiermee stabiel bleef en anders terugbellen. De engineer had overigens wel goede hoop dat het hiermee opgelost zou zijn, anders zou er ook een 2e / 3e lijns engineer naar moeten kijken.

Kreeg wel een grote waarschuwing dat ik de omvormer niet terug had mogen zetten naar fabrieksinstellingen om de lock eraf te halen. :X

Na beëindigen gesprek gingen de optimizers uit het niets opnieuw pairen, ik denk om de nieuwe parameters door te voeren.
Vervolgens draait de boel stabiel tot op heden! Vraag mij echt af wat er aangepast is, een treshold iets opgekrikt? :?

Ter aankleding nog een plaatje van het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dusm-z_QJJc8WuRw7IBdTzxIeko=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3m2YO1EG0zn3LVcdgmmSzARy.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcBfdBF5sv3JXu6iEiYTwuE84L4=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zWduxnENZeNITGkT0BtiXxKT.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmMk4dRcP-QBy112V7e5iTDxfVQ=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/c3gKoQQ6woAaUH2kadMsoEwc.gif?f=fotoalbum_tile

[ Voor 37% gewijzigd door Speedfight op 05-07-2022 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Gedoe, blij dat het werkt! En ligt er netjes bij hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:03:
Dank, ook voor het meedenken! Vandaag grote dag, als het systeem vandaag stabiel blijft dan heb ik er wel vertrouwen in.
Zijpanelen moeten er nog wel op, er waren verkeerde geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:51
Ik wil mijn bestaande 3-fase SolarEdge installatie uitbreiden met thuisbatterij EN backup functie, plus een heleboel extra zonnepanelen. Dat is op dit moment nog niet mogelijk. Ik onderzoek op dit moment alternatieven, zoals Sunny Island, Victron, Lyv etc. Maar dat is allemaal nog niet zo makkelijk, danwel veel te duur. Dit hele onderzoek is een ander verhaal.

Daarom overweeg ik als alternatief twee stappen.
Stap 1, uitbreiden bestaande installatie met 24 zonnepanelen.
Stap 2, vervangen huidige omvormer door SolarEdge 3-fase hybride omvormer met thuisbatterij en backup functie, zodra deze leverbaar is in NL (misschien ergens in 2023 hoop ik).

Graag jullie visie.

Huidige installatie Solaredge Se6K met 20 panelen. 11 Panelen zuid, 9 panelen West.
Theoretische Watt-piek 6 KW. In de praktijk heel af en toe 4,5 KW.

Mogelijke uitbreiding:
14 panelen oost, redelijk gunstig; 6 panelen oost, niet heel gunstig; 4 panelen West, ongunstig.
Theoretische Watt-piek 7,8 KW, maar ik denk dat dit in de praktijk niet boven max 4 KW uit gaat komen. Deze piek zal ook niet samenvallen met de piek van het huidige systeem.

Ik heb nog een string aansluiting vrij in de converter. Ik verwacht dat in de periode september tot maart de gezamenlijke piek niet boven de converter capaciteit zal uitkomen. Daarna weer wel. Dan mis ik een stuk van de pieken tot het moment dat ik een nieuwe converter heb.

Kan ik zo veel overdimensioneren? Wordt dat netjes afgeknepen of gaat de boel kapot?

Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:03:
Helaas is hij er weer uitgeklapt toen de zon een tijdje flink begon te schijnen :'(
Inmiddels is er iets meer data nu de boel wat langer draaide. Mijn vermoeden is dat er één optimizer de oorzaak is kijkende naar de voltage dip voorafgaand aan de lock:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdIgTaKsq8GiLuF13JZYGFF6vSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5XuitEYt4hdEcm95omaqMvNG.jpg?f=user_large

Heb weer met support contact gezocht, en ze moeten op afstand een analyse doen, maar dat kan diegene aan de telefoon niet. Het is nu geëscaleerd naar de volgende lijn. Binnen 48 tot 72 uur mag ik dat verwachten. Die zullen op afstand proberen vast te stellen wat het probleemcomponent is en zullen dan een vervangende toesturen. Als dat niet lukt dan komt er iemand on-site om de boel door te meten. TBC!

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 05-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Formeel met een 3 fasen SE mag je 130% overdimensioneren, in Belgie is dat opgerekt naar 150%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
Ronald schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:56:
[...]

Je mag als een malle over dimensioneren als de oriëntaties verschillen: SolarEdge designer weet alles ;-)

[...]

Paneelstroom en string stroom zijn niet hetzelfde. De string draait op 750V. -> Topicstart

[...]

Dit is precies de kracht van SolarEdge.

[...]

Nee... probleem is opbrengstbeperking doordat een optimizer op laag vermogen teveel spanning moet maken, en dus de string stroom beperkt. -> Topicstart

[...]

Je hebt het een en ander ingetekend in SolarEdge designer hoop ik :D?
Ik heb 20x350 op een SE5K 'voor korte strings' ;-)
Die zit overigens wel bijna aan de max wat mag van Designer.

[...]

In de basis zou je systeem moeten werken, maar met 16 s440 optimizers op verschillende richtingen wordt ik 'zenuwachtig'. 16 is het absolute minimum wat betreft de ontwerp richtlijn, maar die houdt weinig rekening met verschillende richtingen. Werk je ontwerp zo goed mogelijk uit in Designer en kom dan terug met het verlies diagram.
Ha Ronald,

Dank voor je reactie! Had even tijd nodig om mij aan te melden als installateur bij Solaredge en Designer onder de knie krijgen.

Ik heb mijn huiswerk gemaakt :*)

Bijgaand screenshots van het resultaat.

Ben benieuwd wat je er van vindt.

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6XivpK6eb0QeFRq_K6a3dccn4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpdbhQYL5qJsZ8vp5tu2UuTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6X9V0Y_M0608OYWp7IKyl5ndjpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baOJzRzXavlKYjNKax1F5T1f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXlVNRqa-4sVDdpMYym3-ITfFGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mnWA3l5TNLSty6bFeOquYVFd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az9g3c9IXe3o3TlPef03nK855mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmD513WObnxS2keflG9V14W9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV-A7zC_FwV_99VoChgXiK6BPhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cprphyXrWfjtt8JnIi6QqRu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6QV5dFNI7LpM5QpLgn656HQJHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I51PuzVFdcNII6rIUFGHLXON.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Marinus1973 voor ik inhoudelijk op alles in ga denk ik dat het handig is als je de start post even zorgvuldig door neemt. Met name uitleg over kleine paneel aantallen per richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Marinus1973 kijk dan dus heel kritisch naar paneel 13 - 19.

@Speedfight Je zou die optimizer er tussen uit kunnen halen en kijken wat er dan gebeurt.... ?
Ik denk idd kapotte optimizer, of toch die stekkers.. heb je toevallig een IR camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MJ de Bruijn Als je theoretische max op 7,8 kW ligt, dan is de vraag meer: voldoet de 6kW niet gewoon.

Verder wil je waarschijnlijk alles in 1 string uitvoeren. Eventueel gewoon doorlussen bij de omvormer als het anders lastig is.

Antwoord op alle vragen: SolarEdge designer

@teacher dat verplaatsten maakte wel dat de context van deze post verloren ging ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 06-07-2022 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
@Speedfight Je zou die optimizer er tussen uit kunnen halen en kijken wat er dan gebeurt.... ?
Ik denk idd kapotte optimizer, of toch die stekkers.. heb je toevallig een IR camera?
Dat was ook mijn gedachte, maar het systeem zit nu weer in een lock, en om de analyse door Solaredge support niet te beïnvloeden mocht ik geen aanpassingen doen.
Ik ben benieuwd of het er nog mee te maken kan hebben dat het de laatste optimizer in de string is, of dat dit puur toeval is. Hoop er de komende dagen achter te komen...

Ik heb helaas geen IR camera, super leuk speelgoed maar iets te duur voor het incidentele gebruik.

Zou de inval van direct zonlicht op de optimizer ook nog een oorzaak kunnen zijn (Zie eerdere foto voor hoe ik ze geplaatst heb)?

[ Voor 9% gewijzigd door Speedfight op 05-07-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
Ronald schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:51:
@Marinus1973 voor ik inhoudelijk op alles in ga denk ik dat het handig is als je de start post even zorgvuldig door neemt. Met name uitleg over kleine paneel aantallen per richting.
@ teacher: "kijk dan dus heel kritisch naar paneel 13 - 19"

Ik heb de start post gelezen. Ik vermoed dat jullie er op doelen dat paneel 13 - 19 de opbrengst voor de gehele string met name in de middag/avond (als ze in de schaduw komen) negatief gaan beïnvloeden doordat deze aanlopen tegen de max 60 volt spanning (door gebruik S440). Is dit simpel op te lossen door deze panelen uit te voeren met een S500B optimizer (ik lees dat je in een string voor een 3 fase omvormer minimaal 14 st. S500B moet gebruiken) of eerder overgaan naar een 5kw 3 fase omvormer voor korte strings met lagere stringspanning?

Is in designer te modelleren/ analyseren wanneer welke optimzer/paneel tegen zijn grens van 60 volt loopt. Ik meen dat ergens gezien te hebben hier. Maar wellicht was dit data van een werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Marinus1973 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:08:
Is in designer te modelleren/ analyseren wanneer welke optimzer/paneel tegen zijn grens van 60 volt loopt. Ik meen dat ergens gezien te hebben hier. Maar wellicht was dit data van een werkend systeem.
Niet op individueel niveau, maar je hebt 3,5% opbrengst factor verlies (met extra waarschuwing in je rapport)
Dit is het gemodelleerde verlies door optimizer clipping over hele systeem.

Paneel 19 is sowieso een probleemgeval zo in zijn eentje... Vraag me af hoeveel verlies die in zijn eentje voor zijn rekening neemt ;-)

13-18 kun je beter in 2x3 ZO leggen, dakjes leggen naar NO heeft geen zin als je er niet meer panelen door kwijt kunt.

Uitvoeren met s500b en misschien wel 'voor korte strings'... Maar dan ga je hard naar prijsniveau APS DS3-L en daarmee kun je doen en laten wat je wil... zolang je maar geen '54' cel (108 halve) cel panelen pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
Ronald schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Niet op individueel niveau, maar je hebt 3,5% opbrengst factor verlies (met extra waarschuwing in je rapport)

Paneel 19 is sowieso een probleemgeval zo in zijn eentje... Vraag me af hoeveel verlies die in zijn eentje voor zijn rekening neemt ;-)

13-18 kun je beter in 2x3 ZO leggen, dakjes leggen naar NO heeft geen zin als je er niet meer panelen door kwijt kunt.

Uitvoeren met s500b en misschien wel 'voor korte strings'... Maar dan ga je hard naar prijsniveau APS DS3-L en daarmee kun je doen en laten wat je wil... zolang je maar geen '54' cel (108 halve) cel panelen pakt.
Tja, in feite ben ik op het verkeerde been gezet door leverancier qua basis ontwerp. :-(

Ik ben hierop verder gaan borduren, niet wetende wat ik nu weet. 8)7

Ik heb de omvormer en s440 al heb besteld, maar daar kom ik wel vanaf, daarnaast heb ik ook al de solarkabels getrokken naar de verschillende "velden" en naar de plek waar de omvormer moet komen. Dus nu nog overstappen naar APS doe ik liever niet meer. Solaredge wordt het iig.

Ik zal mijn ontwerp aanpassen, kijken waardat toe leidt. De 19 gaat eruit en ik zal 13-18 aanpassen. 2x3 ZO, ook met 10 graden hoek?
Wellicht op platte dak beneden nog eentje erbij op de hoek met met een 3 voudige zonnehelling

Erg vreemd trouwens dat mijn leverancier voor dit ontwerp een berekening heeft laten maken door Solaredge en dat ze aangeven dat als ik een SEK6 neem ipv een SEK5 het goed werkt. Ze zouden toch op zijn minst ook waarschuwing in rapport moeten krijgen van hoog systeemverlies :?

Bedankt zover _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Marinus1973 Forumleden moeten vaak hemel en aarde bewegen om installateurs met rapporten uit SolarEdge designer op de proppen te laten komen... de meeste systemen worden in andere software ontworpen... en die zijn er echt niet goed in... ik vermoed dat jouw adviseur er ook zo een is...

s440 en omvormer kom je sowieso vanaf... Consumentenrecht aankoop op afstand enzo... Zeker na aantoonbaar fout advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
Ronald schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:26:
@Marinus1973 Forumleden moeten vaak hemel en aarde bewegen om installateurs met rapporten uit SolarEdge designer op de proppen te laten komen... de meeste systemen worden in andere software ontworpen... en die zijn er echt niet goed in... ik vermoed dat jouw adviseur er ook zo een is...

s440 en omvormer kom je sowieso vanaf... Consumentenrecht aankoop op afstand enzo... Zeker na aantoonbaar fout advies.
Punt is dat deze leverancier de berekening door/bij Solaredge heeft laten doen. Toen ik hem er iets inhoudelijks over vroeg gaf hij aan dat hij het niet wist en het advies van Solaredge altijd 1 op 1 over te nemen.
Neem toch aan dat ze daar met hun eigen software werken |:(
Maar goed. Ik denk dat ze niet moeilijk doen als ik en duurdere omvormer wil en duurdere optimizers.

Gaat mij nu om een goed werkend systeem die ik snel kan terugverdienen :). Ben zo op de goede weg tenminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:20
Kun je aan de qr-code op de optimizer achterhalen welke optimizer je te pakken hebt. We hebben een storing in een systeem en verdenken nu dat we geen 15 stuks S500B, maar 9 stuks S500B en een paar andere hebben.? De omvormer ziet er maar 9 namelijk (bekabeling lijkt wel ok). Spanning op de string is 17 volt (klopt ook niet helemaal).
Maar ik heb wel een foto van een qr-code vd optimizer die ie niet herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Marinus1973 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:08:
[...]

@ teacher: "kijk dan dus heel kritisch naar paneel 13 - 19"

Ik heb de start post gelezen. Ik vermoed dat jullie er op doelen dat paneel 13 - 19 de opbrengst voor de gehele string met name in de middag/avond (als ze in de schaduw komen) negatief gaan beïnvloeden doordat deze aanlopen tegen de max 60 volt spanning (door gebruik S440). Is dit simpel op te lossen door deze panelen uit te voeren met een S500B optimizer (ik lees dat je in een string voor een 3 fase omvormer minimaal 14 st. S500B moet gebruiken) of eerder overgaan naar een 5kw 3 fase omvormer voor korte strings met lagere stringspanning?

Paneel 13-19 zijn simpelweg te weinig panelen per richting. Verder zal je je hele systeem dan met s500b uit moeten voeren; je mag 60v en 80v optimizers niet mixen in 1 string.
S500b plus de short string zou kunnen.

@WillemP22 ja, als je dat witte stickertje bedoeld wat je gebruikt voor mapper, daar staat het serienummer op wat je ook ziet als je erop klikt in monitoring.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 05-07-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
Ronald schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:15:
[...]

En als ik zou gaan voor een korte string 3 fase omvormer...dan moet ik onderstaande aanhouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2K7ksLMwSj749Kpqt-7qPfQekdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbjTq4V7fbSiKXeu5BkaFG78.jpg?f=fotoalbum_large

Is dan het beste alles met s500b (of alleen het zolderdak+2 elders en de rest met s440) en in 1 string of beter 2 stringen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:20
teacher schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:35:
[...]

@WillemP22 ja, als je dat witte stickertje bedoeld wat je gebruikt voor mapper, daar staat het serienummer op wat je ook ziet als je erop klikt in monitoring.
Ja, dat begrijp ik. Maar 6 van de 15 zien we niet in de monitoring....en willen nu uitsluiten dat het wel de goede optimizers zijn en niet dat we per ongeluk S500B en S440/S500 aan het mixen zijn. De installateur heeft wel n fotootje van de qr-code vd optimizer en wil liever niet nogmaals terug naar de klant zonder beter te weten wat er aan de hand is. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4v3r1ck_nl
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-06 09:41
In SolarEdge Designer zijn de omvormers uit de nieuwe serie SE5/8/10K-RWB48 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 01:16
ds23man schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:50:
Formeel met een 3 fasen SE mag je 130% overdimensioneren, in Belgie is dat opgerekt naar 150%
Je kan makkelijk en prima hoger dan 30%

De se-3680 mag al tot 5700wp, via designer kan je hier nog flink overheen (oostwest 40-60 graden dak bijvoorbeeld)

(Bij 3f omvormer is dat net zo)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Marinus1973 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:36:
Is dan het beste alles met s500b (of alleen het zolderdak+2 elders en de rest met s440) en in 1 string of beter 2 stringen ?
60v en 80v optimisers mag je niet mixen.

SolarEdge altijd 1 string, tenzij je string stroom 15A bereikt.
15A kun je niet halen met een SE5K-RWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
Ik heb zojuist een offerte voor een SolarEdge systeem gekregen met een nette prijs. Uit de topic start is echter gebleken dat veel installateurs aankomen met bagger ontworpen designs. Daarom vroeg ik mij af of het voorgestelde plan aan de eisen voldoet. Ik heb het plan zelf al in SolarEdge Designer ingevoerd, echter vind ik daar niet de gebruikte optimizer, dus kreeg ik niet een juiste 1:1 kopie van onze situatie.

Allereerst hebben wij een schuin dak gericht op het Zuid-Oosten. Hierop zouden maximaal 14 Hyundai 405Wp panelen gezet kunnen worden.

Het betreft een hoekwoning met een veranda. Het plafond van deze veranda (ter hoogte van de eerste verdieping) is plat dak, en zit tegen het Zuid-Oosten weer, en gaat dan de hoek om gericht naar het Zuid-Westen.

Het platte stuk gericht naar het Zuid-Oosten bevat voldoende ruimte voor 5 panelen, en het platte stuk gericht naar het Zuid-Westen bevat voldoende ruimte voor 7 panelen. Daarmee komen we uit op een totaal van 26 panelen.

Foto van de situatie (We kijken hier tegen het schuine dak gericht op het zuid-oosten. De veranda is hier ook goed te zien. De huidige 3 baggere panelen gaan eraf): https://imgur.com/a/oDaUe0P

Er is voorgesteld om met 26x S440 optimizers te werken, en 1x SolarEdge SE9k omvormer.Met deze 10.530 WP installatie zou op jaar basis net iets meer dan 9.500 kWh opgewekt mee worden, maar dat lijkt mij nogal optimistisch. Kan iemand hier iets zinnigs zeggen of dit een valide opstelling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Aandachtspuntje: totaal zijn het voldoende panelen, maar los zijn het te weinig panelen per richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
teacher schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:44:
Aandachtspuntje: totaal zijn het voldoende panelen, maar los zijn het te weinig panelen per richting.
En dan komen we uit bij het verhaal uit de topicstart over het tuinhuisje, correct? Dat zou betekenen dat we naar andere optimizers moeten kijken. Zouden 80v optimizers voldoende zijn, en kan ik meteen beter voor 85v gaan? Ik zal eens vragen of ik een aangepaste offerte kan krijgen met de juiste optimizers dan.

Edit: Is dit ook de reden dat ik uberhaupt de s440 niet kan selecteren in SolarEdge designer? Ik wilde dat programma juist gebruiken om te kijken of het een valide opstelling was, maar ik was verbaasd dat ik geen s440 kon selecteren.

edit 2: Excuses, 80v optimizers bestaan helemaal niet. Dan lijkt mij de s500b de meest logische keuze, of niet?

[ Voor 25% gewijzigd door Musho op 06-07-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Eea is lastig te zeggen zonder de ligging te weten.
Rommel anders nog even in designer en post het rapport eens hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Musho Als ik me goed vergis is dat paneel niet beschikbaar is Designer. Dus heb je hem zelf wel correct ingevoerd? Als er iets niet klopt kan het zijn dat designer denkt dat s440 niet compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
Ronald schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:44:
@Musho Als ik me goed vergis is dat paneel niet beschikbaar is Designer. Dus heb je hem zelf wel correct ingevoerd? Als er iets niet klopt kan het zijn dat designer denkt dat s440 niet compatibel is.
Op de offerte staan geen verdere specificaties van het paneel, behalve dat het een Hyundai 405 WP paneel is. Ik heb daarom het enige 405 WP paneel van Hyundai dat ik in Designer kon vinden gekozen. Maar misschien is het een andere?

Edit: Ik vermoed dat het om de HiE-S405VG gaat. Ik heb de datasheet gevonden, en ben hem zelf aan het invoeren. Heb alle gegevens over kunnen nemen, maar ik weet niet zo goed welke gegevens ik nodig zou hebben voor "Min/Max Power Tolerance*". Iemand enig idee?

Edit 2: Heb voor nu de gegevens even overgenomen, en bij Min/Max Power Tolerance 0/5 W ingevoerd (waarschijnlijk fout). Dit is het plan wat ik eruit heb kunnen krijgen: https://designer.solaredg...6b14095a4609?units=METRIC

Hoe ziet dit eruit?

[ Voor 35% gewijzigd door Musho op 06-07-2022 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zou hiermee kunnen leven. Je zou hetzelfde ontwerp met de s500b kunnen maken ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastro!
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-01-2023
Hallo allemaal

Ben nieuw hier, geen idee of dit goed gaat.
Ben op dit forum terecht gekomen vanwege het slecht functioneren van mijn zonne panelen systeem.
Sinds eind april 11 zonnepanelen op me dak laten monteren met een 1 fase solar edge omvormer. HD wave Se3000H
Tot mijn grote verbazing schakelt zodra de zon goed op mijn dak komt rond 10 uur in de ochtend mijn omvormer uit. En kwakkelt de hele dag door tot een uur of 16.00 in de middag.

Naar aanleiding van het probleem uit gaan zoeken hoe dit kan.
Ben helaas dus 1 van velen die te maken heeft met een overblast netwerk in de straat.
Contact gehad met me netbeheerder, die gaat nu aantal weken op afstand uitlezen wat er gebeurd.

De netbeheerder had me vertelt uit te gaan zoeken bij de installateur of me uitgaande vermogen wel op maximaal 253 v staat.
Na de installatie bedrijf gebeld te hebben krijg ik daar geen antwoord op. Schijnbaar werkt het bij sommige cowboys zo dat als er betaald is je service gelijk ophoudt.

Het gekke is dat me buurman met 4 jaar oudere panelen (evenveel) ook 1 fase meer terug levert dan dat ik kan.

Hoe kom ik erachter of ik het maximale uit me omvormer haal zonder dat ik zo een beetje de hele dag van het net gegooid wordt.

Zouden jullie me alsjeblieft met dit probleem kunnen helpen. Vermoed dat ik anders nooit de installatie terug ga verdienen

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
teacher schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:08:
Ik zou hiermee kunnen leven. Je zou hetzelfde ontwerp met de s500b kunnen maken ter vergelijking.
Dit is met de s500b. Lijkt niet zo heel veel verschil te maken?: https://designer.solaredg...6b14095a4609?units=METRIC

Zal eens kijken wat het met de prijs doet. Overigens, je klinkt niet heel enthousiast met je "ik zou hiermee kunnen leven" opmerking. Wat zou ik aan het design kunnen veranderen om meer uit deze installatie te kunnen halen?

Edit: om het s500b plan te zien even het tweede tabje klikken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Musho op 06-07-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
teacher schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:35:
[...]

Paneel 13-19 zijn simpelweg te weinig panelen per richting. Verder zal je je hele systeem dan met s500b uit moeten voeren; je mag 60v en 80v optimizers niet mixen in 1 string.
S500b plus de short string zou kunnen.
Oke, top dan ga ik ik voor S500b voor hele systeem. plus SE5K RWB (short string). Dan kan ik 13-19 wel plaatsten toch? En nr 13-18 in NO 2x3 zoals Ronald aangaf. Zou je 19 weghalen? Die losse op de dakkapel. Ik wil nl. wel zoveel mogelijk kwijt als mogelijk (mits nuttig uiteraard). Ik kan eventueel ook nog op platdak naast nr. 7 er een bijplaatsen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXlVNRqa-4sVDdpMYym3-ITfFGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mnWA3l5TNLSty6bFeOquYVFd.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 06-07-2022 22:27 . Reden: Even leesbaar gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Musho je ziet dat bij je tweede tabje de yield factor loss nagenoeg weg is, en je opbrengst is (iets) hoger.

@Bastro! kijk in de monitoring portal eens of je grafieken van het voltage tevoorschijn kan toveren. Post die eens hier. :) zie je verder nog foutmeldingen? En heb je evt de mogelijkheid ok de boel op een andere fase te zetten?

[ Voor 52% gewijzigd door teacher op 06-07-2022 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musho
teacher schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:15:
@Musho je ziet dat bij je tweede tabje de yield factor loss nagenoeg weg is, en je opbrengst is (iets) hoger.
Helder! Dus er valt weinig extra "winst" te behalen met betere designs dan vermoed ik, toch? Aangezien het nu met deze optimizers amper yield loss meer heeft? Dan ga ik nog even vragen voor een aangepast offerte met de andere optimizers, en waarschijnlijk met deze partij in zee.

Puur uit nieuwsgierigheid: 1.17 euro per WP is een redelijk nette prijs, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Voor solaredge, in deze tijd, kant en klaar opgeleverd? Ja, echt niet onredelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 06-07-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
Ronald schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 05:37:
[...]

60v en 80v optimisers mag je niet mixen.

SolarEdge altijd 1 string, tenzij je string stroom 15A bereikt.
15A kun je niet halen met een SE5K-RWB
Oke, top. Dank je wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Marinus1973 ik heb je post hierboven even leesbaar gemaakt; antwoorden in de quote is onhandig.

Het is mij niet duidelijk of 19 in zijn eentje een bepaalde kant op kijkt, zo ja, dan zou ik hem sws laten vervallen of verplaatsen naar een andere groep panelen.

Pagina: 1 ... 15 ... 90 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.