Speedfight schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:24:
[...]
Nog steeds geen analyse door tweede lijn, op zijn vroegst dus maandag. Zou betekenen dat ik dan al een week productie ga missen…
Daarom toch aangedrongen bij support op het uitsluiten van de verdachte optimizer (1.2.8) om in het weekend toch productie te draaien en mogelijk uitsluitsel te krijgen over het vermoeden. Daar konden ze zich gelukkig nu wel in vinden.
Beste man wilde eerst melden dat het niet kan omdat er minimaal 8 optimizers in een string nodig zijn, maar ik kon hem er gelukkig op wijzen dat dit met een s500b op 1-fase niet het geval is (al is het wel sub optimaal natuurlijk).
Ik moest hem afkoppelen en dan weer terugbellen om de lock eraf te laten halen.
Zo gezegd zo gedaan en heb vervolgens vanaf 17u nog geen problemen gehad (al is er nu wel eerder sprake van wat optimizer clipping op 80v).
Hopelijk morgen en overmorgen genoeg zon om het systeem nog even te belasten.
Helaas… toen de zon er even goed doorkwam rond het middaguur is het systeem er toch weer mee opgehouden.
Dit keer geen optimizer met afwijkend gedrag, alle voltages vrijwel gelijk en toen plots stopte het…
Nu weet ik het zelf ook echt niet meer
Heb nu andere optimizer (1.2.4) buiten werking gezet die op moment van voorval het hoogste amperage had. Maar het systeem zit dus weer in lock waardoor verder testen/uitsluiten er weer niet bij is..
Update 1: Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de lock opgeheven. Helaas vanmorgen om 9:15 toch weer een '
Fout 18x104: Hoge temperatuur optimizer connector'. Al is hij (nog) niet in lock gegaan, denk omdat de zon weer weg ging.
Ook dit keer gaf de 1.2.8 weer (als enige) verdacht gedrag: een minuut voor het voorval viel het voltage van die optimizer vrijwel volledig weg (terwijl er geen schaduw was op dat moment).
Wellicht hebben we dus met meerdere problemen te maken...
Ik ga nu de verlengkabels naar de omvormer vervangen om deze uit te sluiten. Ook gezien de 1.2.8 de laatste optimizer in de string is.
Overigens las ik nu ook dat de functionaliteit welke de optimizer/installatie bij hoge temperatuur uitzet er pas in de 'mei 2022' firmware (4.15.119) erin is gekomen:
https://www.solaredge.com/nl/setapp-inverters-firmware
"S-series optimizers now support “SolarEdge Sense Connect” and can detect abnormal temperatures on the optimizer’s connectors when connected to a single-phase SetApp-enabled inverter. Such a detection stops and locks production accordingly."
Wellicht toch nog wat onstabiel?
Update 2: De '-' kabel inmiddels vervangen (niets geks aan te zien) en weer verder gaan draaien met alle 8 de optimizers, wat wel weer een paar uur goed ging. Iets voor 16u kwam de zon weer goed door en toen om 15:59:51 wederom een '
Fout 18x104: Hoge temperatuur optimizer connector'.
Kijkende naar de grafieken dan zie je wederom dat de 1.2.8 gek gedrag laat zien door volledig weg te zakken qua voltage. Dit keer krijgt de 1.2.5 voorafgaand een 15a voor zijn kiezen (= max wat de optimizer aan zou kunnen als ik de spec sheet goed lees).
Update 3: Zojuist de 1.2.7 buiten werking gezet. Morgen kijken hoe dat gaat en wederom met support schakelen.
[
Voor 45% gewijzigd door
Speedfight op 10-07-2022 19:51
]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD