PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Wise enough to play the fool
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Draait nu 2 uurtjes, lichte bewolking dus via DSMRreader zie ik nu dit:
/f/image/pKUUaV4kqsVKUv8LbkML0trO.png?f=fotoalbum_large)
Vooralsnog tevreden! Nu nog toegang krijgen tot de monitoring, wacht nog op mail van de installateur. (setapp lukt wel lokaal, maar nog niet via de website)
Ik heb een vraag met betrekking tot... jawel een solaredge opstelling.
Een kennis is van plan een opstelling te maken op basis van een 1-fase 4000HD Wave met 12 panelen: JA Solar JAM54S-31-395-HC-BK en S440 optimizers.
Opstelling zuid heeft 5 panelen op een plat dak 10 graden opstelling en 1 paneel op de wolfskap (~30 graden?)
Opstelling west heeft 6 panelen op een pannendak ~30 graden en later op de avond last van schaduw van een nabijgelegen woning (in de zomer begint dit omstreeks 20:00) aan de onderkant van de in portrait geplaatste panelen.
De solaredge designer geeft aan dat dit een valide configuratie is, en ik zie geen alarmbellen.
Echter wil ik de dubbelcheck hier even doen, om te voorkomen dat we in een "ander topic" moeten gaan bivakeren

De reden om voor solaredge te kiezen is gelieerd aan het feit dat er al een SE installatie op Oost ligt en hij graag alles in 1 app heeft.
Wat is jullie mening, kan dit zondermeer? Of zijn er uitdagingen?
EV6 Plus
Dus het is zaak het opbrengstverliesdiagram uit het SolarEdge designer rapport op te vragen bij je installateur.
PS: Je hebt al een 3-fase aansluiting? Beide systemen over 1 fase in laten voeren wordt wat ruig ;-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Formuleer ik het juist als ik zeg: Met sb500b heb je meer voltage/speelruimte?Ronald schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:25:
@swat! Zonder rapport roep ik gewoon s500b optimizers.
Dus het is zaak het opbrengstverliesdiagram uit het SolarEdge designer rapport op te vragen bij je installateur.
PS: Je hebt al een 3-fase aansluiting? Beide systemen over 1 fase in laten voeren wordt wat ruig ;-)
De solaredge designtool zegt dat ze allebei kunnen maar ik weet niet of schaduw goed genoeg is meegenomen.
Er is geen 3-fase maar wel een 40A hoofdzekering, 16A voor de 'oude' SE3680 en dan 20A voor de nieuwe. Gezien de verdeling oost vs zuid/west valt het wel mee toch?
Ik ga even achter de opbrengstverliesdiagram aan, thanks!
[ Voor 3% gewijzigd door swat! op 15-07-2022 19:55 ]
EV6 Plus
Ik voldoe aan alle voorwaarden behalve dat ik als particulier geen factuur kan sturen naar solaredge. Ik wil het daarom proberen met een kwitantie.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Op het gebied van veiligheid is dat geen enkel probleem... Al is het wel stevig aan te raden de meterkast te voorzien van maximaalstroombeveiliging (kennisdocument ABB)swat! schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:54:
.
Er is geen 3-fase maar wel een 40A hoofdzekering, 16A voor de 'oude' SE3680 en dan 20A voor de nieuwe. Gezien de verdeling oost vs zuid/west valt het wel mee toch?
Ik denk dat je vrij ruig over de 5kW heen kan. Dat kan maken dat je sneller in de problemen komt met netspanning.
Wat zie je in de logs van de huidige omvormer?
Ga ik doen. Dank je welmathijshooi schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:01:
[...]
je moet een delta berekening gaan doen zodat je kan zien wat de productie is voor dat laatste paneel.Verlies zal idd gemiddeld groter worden maar wanneer dat verlies volledig op dat laatste paneel zit dan maakt het niet uit. Absoluut heb je namelijk wel meer kWh.
Dit is er echt een voor je installateur. Die kan eventueel hulp inroepen van SolarEdge support.johanna schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:33:
Hallo, onze solar edge gaat dagelijks om 23.45 uur uit. in de ochtend moeten wij de omvormer weer met de app opstarten. Weet u wat het probleem kan zijn?
Het voltage is prima, 229 vs 237 als het echt zonnig isRonald schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:35:
[...]
Op het gebied van veiligheid is dat geen enkel probleem... Al is het wel stevig aan te raden de meterkast te voorzien van maximaalstroombeveiliging (kennisdocument ABB)
Ik denk dat je vrij ruig over de 5kW heen kan. Dat kan maken dat je sneller in de problemen komt met netspanning.
Wat zie je in de logs van de huidige omvormer?
EV6 Plus
Ter zijde... ik heb hier eerder vragen over gesteld, maar die gaan verloren in de massa van dit topic. Zie eventueel:
Huidige installatie Solaredge Se6K met 20 panelen. 11 Panelen zuid, 9 panelen West.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:28:
Ik wil mijn bestaande 3-fase SolarEdge installatie uitbreiden...
Theoretische Watt-piek 6 KW. In de praktijk heel af en toe 4,5 KW.
Mogelijke uitbreiding:
14 panelen oost, redelijk gunstig; 6 panelen oost, niet heel gunstig; 4 panelen West, ongunstig.
Theoretische Watt-piek 7,8 KW extra, maar ik denk dat dit in de praktijk niet boven max 4 KW uit gaat komen. Deze piek zal ook niet samenvallen met de piek van het huidige systeem.
Ik heb op mijn eerdere vraag al antwoord gekregen:
ds23man schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:50:
Formeel met een 3 fasen SE mag je 130% overdimensioneren, in Belgie is dat opgerekt naar 150%
Een kandidaat-leverancier zegt: dat doe ik niet omdat je maximaal 35% max over-dimensioneren. Dit is mogelijk niet veilig. Hij kijkt naar WattPiek, niet naar praktijk. Een andere kandidaat-leverancier heeft een aanbieding gedaan zonder commentaar.Ronald schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:30:
@MJ de Bruijn Als je theoretische max op 7,8 kW ligt, dan is de vraag meer: voldoet de 6kW niet gewoon.
Verder wil je waarschijnlijk alles in 1 string uitvoeren. Eventueel gewoon doorlussen bij de omvormer als het anders lastig is.
Ik heb een inschatting gemaakt van de mogelijke maximale productie op topdagen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4GA3fHb7Kf8JSZEJPJBNnwQP.jpg?f=user_large)
Ik heb hiervoor de gemiddelden van werkelijke top-piek-productie van de laatste drie jaar verwerkt samen met een inschatting van de piek-productie van extra panelen op "oost".
De lichtblauwe lijn is de piek-opbrengst van de op het zuiden gerichte panelen. De middel-blauwe lijn de piek-opbrengst van de west-panelen en de donkerblauwe lijn de gecombineerde piek-productie. Ik heb afgeronde gemiddelden genomen over een aantal jaren.
De groene lijn is de oost-productie met aannamen in procenten per uur van de dag. Ik heb daartoe de percentages van de west-kant gespiegeld rond het zonne-maximum van 13:30 à 14:00 uur. De gele lijn is de combinatie van de bestaande opbrengst en de uitbreiding.
De horizontale grijze lijn is de 6 KW grens van SolarEdge en de rode lijn is 35% overdimensionering. In België staan ze 50% toe op dezelfde apparatuur.
Naar mijn idee kan dit veilig op deze wijze worden gerealiseerd.
Graag jullie mening.
Marco
Kandidaat leverancier moet SolarEdge designer gebruiken. Niet een duim in de lucht.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:12:
Een kandidaat-leverancier zegt: dat doe ik niet omdat je maximaal 35% max over-dimensioneren. Dit is mogelijk niet veilig. Hij kijkt naar WattPiek, niet naar praktijk. Een andere kandidaat-leverancier heeft een aanbieding gedaan zonder commentaar.
Mijn systeem is 140% en ik mag van designer nog 450Wp bij leggen voor 148%.
Waarom? Omdat dat ontwerp maar 6,67kW DC kan realiseren: <135%
Als je niet weer in de massa op wilt gaan is het maken van een eigen topic verstandiger, blijft alles ook lekker bij elkaarMJ de Bruijn schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:12:
Ik wil mijn bestaande SolarEdge Se6K uitbreiden met extra zonnepanelen.
Ter zijde... ik heb hier eerder vragen over gesteld, maar die gaan verloren in de massa van dit topic. Zie eventueel:
[...]
Huidige installatie Solaredge Se6K met 20 panelen. 11 Panelen zuid, 9 panelen West.
Theoretische Watt-piek 6 KW. In de praktijk heel af en toe 4,5 KW.
Mogelijke uitbreiding:
14 panelen oost, redelijk gunstig; 6 panelen oost, niet heel gunstig; 4 panelen West, ongunstig.
Theoretische Watt-piek 7,8 KW extra, maar ik denk dat dit in de praktijk niet boven max 4 KW uit gaat komen. Deze piek zal ook niet samenvallen met de piek van het huidige systeem.
Ik heb op mijn eerdere vraag al antwoord gekregen:
[...]
[...]
Een kandidaat-leverancier zegt: dat doe ik niet omdat je maximaal 35% max over-dimensioneren. Dit is mogelijk niet veilig. Hij kijkt naar WattPiek, niet naar praktijk. Een andere kandidaat-leverancier heeft een aanbieding gedaan zonder commentaar.
Ik heb een inschatting gemaakt van de mogelijke maximale productie op topdagen:
[Afbeelding]
Ik heb hiervoor de gemiddelden van werkelijke top-piek-productie van de laatste drie jaar verwerkt samen met een inschatting van de piek-productie van extra panelen op "oost".
De lichtblauwe lijn is de piek-opbrengst van de op het zuiden gerichte panelen. De middel-blauwe lijn de piek-opbrengst van de west-panelen en de donkerblauwe lijn de gecombineerde piek-productie. Ik heb afgeronde gemiddelden genomen over een aantal jaren.
De groene lijn is de oost-productie met aannamen in procenten per uur van de dag. Ik heb daartoe de percentages van de west-kant gespiegeld rond het zonne-maximum van 13:30 à 14:00 uur. De gele lijn is de combinatie van de bestaande opbrengst en de uitbreiding.
De horizontale grijze lijn is de 6 KW grens van SolarEdge en de rode lijn is 35% overdimensionering. In België staan ze 50% toe op dezelfde apparatuur.
Naar mijn idee kan dit veilig op deze wijze worden gerealiseerd.
Graag jullie mening.
Marco
SolarEdge Designer gebruiken (die neemt oriëntatie en helling mee in de bepaling van max DC vernogen), als die het toestaat heb je bij problemen ook geen gezeur met SolarEdge qua garanties...
Mijn dak is door Zonneplan ingetekend met een string omvormer met optimizers volgens onderstaande afbeelding.
/f/image/bwRtCpfuHmY79ok6TpoYnnkZ.png?f=fotoalbum_large)
De enige manier waarop Zonneplan dit kan installeren is door de dakpannen inslijpen. Ik heb daar nog steeds geen goed gevoel over. Terug naar de tekentafel.
Een lokale installateur gaat een offerte opstellen maar werkt uitsluitend met SolarEdge en Enphase, voor mijn dak gaan ze naar SolarEdge kijken. De panelen die ze kunnen leveren zijn hetzelfde, DMEGC 370WP.
Ik vraag me alleen af of dat meerwaarde heeft, en een (waarschijnlijk..) hogere prijs rechtvaardigt. Er is schaduwvorming (harde schaduw) van de dakkapel op oost en de schoorsteen op west, maar is dat zodanig dat SolarEdge de beste oplossing is? Of zou ik gewoon met een reguliere string omvormer moeten vertrouwen op de bypass diodes in de panelen? Er zijn geen bomen of andere objecten die schaduw geven op mijn dak.
Graag jullie advies, is SolarEdge een verstandige keuze of is het verstandiger om naar een oplossing met reguliere string omvormers (evt die goed met schaduw kunnen werken bijv SMA of Goodwe) te gaan kijken.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Ja, dat dacht ik ook, maar een moderator heeft mijn 'eigen' topic naar deze massa verplaatst.Rouske schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:24:
Als je niet weer in de massa op wilt gaan is het maken van een eigen topic verstandiger, blijft alles ook lekker bij elkaar
Helaas, hij begint er niet eens aan omdat de papieren grens van 35% met zekerheid wordt overschreden.Ronald schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:23:
Kandidaat leverancier moet SolarEdge designer gebruiken. Niet een duim in de lucht.
Ikzelf ben (nog) niet bekend met SolarEdge designer. Daar zie ik nogal tegenop. En, eerlijk gezegd verwacht ik ook dat mijn wens niet kan worden getekend vanwege de ingebouwde begrenzingen (op basis van theorie).
Marco
Aanwezig is nu 'zuid' en 'west'. Deze zijn nu gewoon doorverbonden. Ik wil 'oost' bijplaatsen, maar dan wordt de maximale capaciteit overschreden.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:12:
SolarEdge Se6K uitbreiden met extra zonnepanelen.
Kan ik series zonnepanelen in een string aan- of uitschakelen om onder de maximale belasting te blijven?
:strip_exif()/f/image/eayrOLFuZZUUtOZLndSwrmKU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk aan een opstelling zoals getekend. De schakelaar moet een zwaar relais zijn (32 A) met twee keer 'om'.
Deze kan halverwege de dag omschakelen van 'oost' naar 'west'. Dan wordt de maximale capaciteit van de omvormer niet/nooit overschreden.
Maar... kunnen de omvormer en de panelen zo'n abrupte omschakeling wel aan?
Graag jullie ideeën.
Marco
[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 16-07-2022 12:50 ]
Optimizers naast dakkapellen, schoorstenen enzo doen niet zo veel in de zon: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"
Je systeem kan verder prima met SolarEdge gedaan worden. Kans dat het meer kost dan bij Zonneplan. Zonder het te toetsen in Designer roep ik vanwege de 11 panelen op Oost voor de zekerheid even 's500b'
Als designer geen yield factor loss / opbrengst factor verlies aangeeft met s440 dan is dat okay.
@MJ de Bruijn Sja... ontbrekende technische kennis of onwil dan. Volgende?
Ik heb eerder een tot het gaatje ontwerp gedaan voor een forum lid die dat door een kennis-installateur heeft laten uitvoeren. Dat is getoetst door SE Designer en een echt persoon bij Support en die vonden het gewoon prima. Wie is de installateur die het niet eens is met SolarEdge zelf?
Dat strings afschakelen lijkt me een onnodig complex systeem... En het kost gewoon (vrij veel) opbrengst. Dat geld kun je dus nuttiger besteden.
[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 16-07-2022 12:51 ]
Lokale installateur denkt met clickfit basic uit te komen. Goed geheugen ;-).Ronald schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:48:
@blackd Het ontwerp van Zonneplan is prima. Als ze denken te moeten slijpen; dan is dat misschien wel vanwege jouw specifieke (nauw sluitende) dakpannen? Of red die andere installateur het met een andere haak wel? Zonnepanelen op platte vlakke dakpan, welke dakhaak?
Ja, die ken ik inderdaad. Dus de optimizers hadden in het Zonneplan weggekund en vertrouwen op de bypass diodes toch?Optimizers naast dakkapellen, schoorstenen enzo doen niet zo veel in de zon: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"
Maar het Zonneplan gaat hem denk ik sowieso niet worden.
Thanks! Ja het hoeft niet direct door designer, ik ga er vanuit dat de lokale installateur een goede opzet maakt. Mocht ik daaraan twijfelen dan probeer ik het zelf wel in SolarEdge designer eerst..Je systeem kan verder prima met SolarEdge gedaan worden. Kans dat het meer kost dan bij Zonneplan. Zonder het te toetsen in Designer roep ik vanwege de 11 panelen op Oost voor de zekerheid even 's500b'
Als designer geen yield factor loss / opbrengst factor verlies aangeeft met s440 dan is dat okay.
Waar het me meer om gaat is of SolarEdge zware overkill is of niet. Ik hou al rekening met een hogere prijs. En een lange wachttijd

[ Voor 3% gewijzigd door blackd op 16-07-2022 13:04 ]
https://www.solaredge.com...asheet_for_belgium_nl.pdf Belgie = 200%
Maar als je met accus wil gaan werken, dan zit je sws vast aan een andere solaredge omvormer, wellicht kan je daar ook eens naar kijken.
Ikzelf maak me geen zorgen, maar mijn kandidaat-leverancier wel. Die wil niet boven de 35%.teacher schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:48:
@MJ de Bruijn ik zou me niet teveel zorgen maken over overdimensioneren:
https://www.solaredge.com...asheet_for_belgium_nl.pdf Belgie = 200%
Maar... wie bepaalt dat NL 35% en BE 100% mag overdimensioneren?
Overheid? Stedin? Verzekeraar? Of SolarEdge zelf? En waarom dan verschillend?
En wat is de invloed op garantie?
Marco
Ik wil inderdaad ook batterijen MET backup bij stroomuitval. Daarbij wil ik dat de zonnepanelen blijven werken.teacher schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:48:
Maar als je met accus wil gaan werken, dan zit je sws vast aan een andere solaredge omvormer, wellicht kan je daar ook eens naar kijken.
Ik heb gelezen dat SolarEdge met een 10K 3-fase (!) systeem komt voor zonnepanelen EN batterijen EN backup. Maar... ik kan nergens vinden wanneer dit in Nederland beschikbaar komt en waar. Wie o wie weet dat?
Marco
Solaredge ivm de garantie.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:58:
[...]
Ikzelf maak me geen zorgen, maar mijn kandidaat-leverancier wel. Die wil niet boven de 35%.
Maar... wie bepaalt dat NL 35% en BE 100% mag overdimensioneren?
Overheid? Stedin? Verzekeraar? Of SolarEdge zelf? En waarom dan verschillend?
En wat is de invloed op garantie?
Marco
Denk dat je dit in NL wel kan vergeten omdat het betekend dat je gigantische aanpassingen moet doen in je meterkast om te voorkomen dat het lichtnet ongesynchroniseerd op je installatie terug komt.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:02:
[...]
Ik wil inderdaad ook batterijen MET backup bij stroomuitval. Daarbij wil ik dat de zonnepanelen blijven werken.
Ik heb gelezen dat SolarEdge met een 10K 3-fase (!) systeem komt voor zonnepanelen EN batterijen EN backup. Maar... ik kan nergens vinden wanneer dit in Nederland beschikbaar komt en waar. Wie o wie weet dat?
Marco
@blackd (en beetje @MJ de Bruijn) we hebben genoeg ontwerpen langs zien komen die niet goedgekeurd worden door designer... Wel door een of andere installateur met een natte vinger... Dat was een van de redenen dat @teacher en ik dit topic gemaakt hebben... Nu maak ik me voor jouw situatie geen zorgen... Maar blind op een installateur afgaat blijkt niet de zekerheid te zijn die dat zou moeten zijn.
Als je met Designer ontwerpt mag je meer dan de datasheet.
Helaas zelf ook ervaren dat als je alles denkt aan een partij over te laten, dat toch niet van een leien dakje (
Vandaar dat ik ook eerder hulp heb gevraagd over de juiste dakhaken in mijn situatie.
En ja, je kan je wel overal in verdiepen maar dat houdt ook een keer op.
Ik kom er nog op terug, even de offerte afwachten!
Waarom verschillend? .be's (mogelijke?) capaciteit tarief ;-) Dan kan het economisch rendabel zijn het vermogen erg beperkt te houden (en als een dolle af te toppen)
https://www.solaredge.com...asheet_for_belgium_nl.pdfRonald schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:32:
En de 100% in .be is volgens mij alleen voor de 1-fase modellen.
De datasheet zegt ... voor modellen met typenummer SExK-xxxTxBxx4. Mijn modelnummer is SE6K-RW0TEBNN4. Dat lijkt me een match. Dus dan zou een 100% overdimensionering moeten kunnen.
Marco
Die vlakt exact af op 4000.
Een vriend van me heeft een SE 3500H.
Die ziet pieken van 3660.
Weet iemand hoe dat kan?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
www.highflow.nl
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
ik weet niet of ik er hier naar mag vragen maar anders hoor ik het wel.
Ik zit op dit moment al 10 weken op een Solaredge Se5K omvormer te wachten.
De installateur zegt alleen dat ze lastig leverbaar zijn (Als hij reageerd)
Zijn de levertijden inderdaad zo lang?
Ronald schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:25:
@swat! Zonder rapport roep ik gewoon s500b optimizers.
/f/image/VMTDBOQqXHrWBBSewdLZrJl6.png?f=fotoalbum_large)
Zo ziet het rapport er uit, op basis van S440 optimizers. Niet schokkend toch?
EV6 Plus

Daar kon de support medewerker zich ook wel in vinden, en hij ging er melding van maken bij zijn leidinggevende.
Goede nieuws is wel dat ik mijn vervangende optimizer binnen heb. Al is het momenteel niet echt weer om het dak op te gaan....

[ Voor 13% gewijzigd door Speedfight op 19-07-2022 12:54 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 19-07-2022 18:29 ]
SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.
Post nog ff voor en na grafiekjes.

Je hebt de cursussen, dan kun je je account tot installateurs portal laten maken. Dan kun je eigen systeem in beheer nemen... (Overzetten zal wel even gezeur kosten, gaat niet zomaar). dan wel ook zelf verantwoordelijk voor productgarantie afhandeling direct met SolarEdge.
Dus, een installateur die de bocht af wilde snijden. Hoop dat die er ook van geleerd heeft; altijd designer simulatie maken!
@teacher Ja letterlijk de bocht afsnijden, zegmaar tussen 7&11 in de ochtend
:strip_exif()/f/image/pbVcQIBxaTMNh43qg0Ip1jZH.jpg?f=fotoalbum_large)
Voltage stond op een 235 volt, komt eigenlijk nooit hoger dan rond de 239 a 240 V, zie ik ook via een P1 meter.
Er liggen 12 panelen a 315 Wp onder 10 graden schuin op plat dak, gericht op 180 graad zuidwest.
Je ziet dan ook een flinke dip, wat kan daarvan de oorzaak zijn.
Ik zie in de ochtenduren wel vaker tegen komen...
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
dat is een beetje afhankelijk van het soort firewall, maar in principe werkt de rapportage en eventuele remote support niet meer.D_Jeff schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:08:
Als ik de omvormer via een firewall de internettoegang beperk ("Standalone modus"), wat werkt er dan niet meer?
De omvormer zelf functioneerd gewoon
Ik zit er ook over te denken dit op langere termijn te doen
Huidige situatie:
8x REC 395AA pure black
P401 optimizers
SE3000H omvormer
Panelen liggen op verschillende oriëntaties:
- 4x op schuin dak ZZW,
- 4x op plat dak WNW
Ik heb er bewust voor gekozen om 4 panelen op WNW te leggen, zodat ik daar stroom van heb aan het einde van de dag als ik thuis ben. Op de 4 panelen op het schuine dak valt vanaf 15:00 uur schaduw vanuit de uitbouw, waardoor een deel van de optimizers naar het maximum van 60v gaat en daarmee de opbrengst volledig instort. Zie hieronder de opstelling en grafiek van gisteren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rB5DdoLgWoj12pdCa4SvhZok.png?f=user_large)
/f/image/DFHPXU5quXb24DzQMefkH8iJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de huidige situatie zelf ingetekend in de SolarEdge Designer (met vergelijkbare panelen, die ik heb staan niet in de designer). Ik krijg een waarschuwing dat er 4,6% verlies is in de huidige situatie. Het percentage valt mij wat tegen, ik had meer verwacht moet ik zeggen, maar oke.
Voorstel is om de optimizers te vervangen voor de S500B, die heb ik hier ook al vaker voorbij zien komen. Als ik deze kies is de waarschuwing ook weg. Is dit de beste oplossing voor mijn situatie, of zie ik iets over het hoofd? Hieronder de rapportages uit de designer.
Huidige situatie (P401):
/f/image/T0iGkBJz7nMSFII1lE7cG0M2.png?f=fotoalbum_large)
Nieuwe situatie (S500B):
/f/image/O8RwkgzfXR7yFiuIz1mUGU3Z.png?f=fotoalbum_large)
Dat is een online tool: https://www.solaredge.com...nstaller-tools/designer#/DoubleDutch schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:25:
De Solar Edge designer waar kan ik de download vinden of is dit een online tool?
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
DoubleDutch schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:25:
De Solar Edge designer waar kan ik de download vinden of is dit een online tool?
:strip_exif()/f/image/N2MWMeIqsX9q4XBvXzd9zz9K.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik geef toe, het staat er onduidelijk...
Ja MAARteacher schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:32:
[...]
[Afbeelding]
Ik geef toe, het staat er onduidelijk...
je schreef er niet bij dat je een account nodig hebt om iets te kunnen doen daar
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Gisterenavond de optimizer vervangen en vandaag de hele dag stabiel kunnen draaien! EindelijkSpeedfight schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:46:
....
Goede nieuws is wel dat ik mijn vervangende optimizer binnen heb. Al is het momenteel niet echt weer om het dak op te gaan....

Ook is het gelukt om als "installateur" een financiële compensatie van €151,25 voor de vervangingswerkzaamheden van de optimizer te ontvangen van SolarEdge. Het is een veelvoud van de energieopbrengst die ik gemist heb, maar gezien het aantal uurtjes dat ik zelf aan het onderzoeken/uitsluiten/bellen ben geweest een schijntje. Onderaan de streep was het wel enorm leerzaam, dus ik zal verder niet klagen

Nu heb ik een andere kwestie waar ik graag jullie mening over hoor.
Eerder dit jaar heb ik een offerte ondertekend voor installatie van:
- SolarEdge SE6k
- 17 Jinko N-type panelen (8x 405Wp en 9x 365Wp)
- s440 optimizers
Installatie zal volgende maand plaatsvinden.
Onlangs ben ik dit (snel) gaan nabouwen in de Designer en die slaat gelukkig geen alarm:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7NAdhOQdsw0DOiX89MLbmy7J.png?f=user_large)
Wel concludeer ik dat ik op het randje zit met de s440 optimizers (gezien 3 fase en het relatief kleine aantal panelen):
:strip_exif()/f/image/vKU29xV0fRCdoHPP9zgJ5tBv.jpg?f=fotoalbum_large)
De s500b geeft een iets beter resultaat:
:strip_exif()/f/image/dyvIS8G85ju1rxJpYJpFFoE4.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortom 50 kWh meer op jaarbasis. Ik verwacht dat de meerprijs op €10 per optimizer zit, zo'n €170 totaal dus.
Dat valt wel terug te verdienen zou ik zo denken. Klopt mijn beredenering of mis ik iets?
@Speedfight s500b; dat verschil verdien je terug binnen de levensduur - meerprijs bji de webshops is 5-7 euro incl btw.. (En 'we' twijfelen of Designer het probleem niet onderschat. Een niet ingetekende schaduwbron zal het verergeren)
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 20-07-2022 20:09 ]
De Isc van die panelen is 11.33A. volgens topic start dus geen garantie (vanuit SE). Moet ik hier dan nog iets mee? (installatie bedrijf vragen andere optimizers te installeren??). Wat is het risico als dit niet matcht?
[edit] op p404 - ook max 11A
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 20-07-2022 21:16 ]
Ik ben nog aardig leek in zonnepanelen en wil dan ook wat advies vragen welke Optimizers en panelen geschikt zouden zijn. Ik zal zelf te denken aan 405wp panelen met de s440. Hoe kleiner de lengte van de panelen hoe beter. Dak is nu in totaal 745cm lang en 125cm diep. per kant.
Edit// Dak is minimaal schuin. 13graden, panelen komen dus bijna plat te liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door xuter010 op 21-07-2022 10:33 ]
De leverancier vraagt €15 per optimizer extra. Vanwege de prijsverhogingen die er zouden zijn geweestRonald schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:08:
@Speedfight s500b; dat verschil verdien je terug binnen de levensduur - meerprijs bji de webshops is 5-7 euro incl btw.. (En 'we' twijfelen of Designer het probleem niet onderschat. Een niet ingetekende schaduwbron zal het verergeren)
Maakt het toch weer een stuk duurder
Niet goed genoeg blijkt..
/f/image/qX5s1kLZZ5DTSnYXogVTxPHb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Speedfight op 21-07-2022 16:54 ]
8x JA Solar JAM54S-31-395-HC-BK Mono Full Black Halve Cellen 395Wpxuter010 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:32:
@Speedfight Dat ziet er goed uit... Ik ga sws toch voor de 5 panelen per kant..(dak moet ik 1 meter verlengen hiervoor) Ik ben trouwens best nieuwsgierig welke panelen jij gebruikt
Alles gekocht via winkelman-zonnepanelen.nl, die konden alles uit voorraad leveren tegen een acceptabele prijs.
Had ik een paar maanden eerder naar moeten zoeken want ging er vanuit mijn PV systeeem in 1x goed geinstaleerd zou worden.
Heb eind april laten leggen:
- 10x JA Solar JAM605S21/365 (Isc. 11.30A)
- 10x S440 P370 (Isc. 11A) edit: p370 foutief in offerte
- 1x HD Wave 3000SE (StorEdge gekregen)
Waarvan 5 panelen op Oost, tilt: 10gr en 5 panelen op West, tilt: 10gr
Instalateur kreeg het maar niet voor elkaar om de panelen in de juiste azimuth te leggen in de web-app, noch de juiste optimizer op het juiste paneel want niet alle optimizers hadden QR codes en hadden ze maar gegokt waar ze lagen...
Heeft op de kop af 2 maanden gedraaid en toen een Error 18x263. Moest de instalateur hier op attenderen want die kijkt niet dagelijks naar de errors.
Case aangemaakt bij SE en die zeggen op hun beurt eerst doormeten graag. Op aandringen een monteur gekomen om de boel door te meten, netjes 10 Volt, toen SE laten inloggen die heeft de optimizers opnieuw gepaired (want er communiceerde er maar 4 van de 10) en zeiden toen: je hebt nog een error (18x89: RCD Test) maar de omvormer is stuk en gaan een nieuwe opsturen.
Toen maar zelf een instalateur-account aangemaakt en binnen een paar uurtjes lezen, klikken, enz. systeempje Oost-West op het dak, wat boompjes erbij want kwam er achter dat 1 paneel 's ochtends vroeg toch een klein beetje schaduw kreeg.
Kan echter in de SE Designer niet de P370 selecter maar wel de meest optimale P404 en de iets minder optimale de P401, S440, S500, S500B en P505
Ben nu ook wel benieuwd wat het risico is als niet de juiste optimizer gekozen is en of dit een veroorzaker kan zijn van de Error en of kapotte omvormer ?De Isc van die panelen is 11.33A. volgens topic start dus geen garantie (vanuit SE). Moet ik hier dan nog iets mee? (installatie bedrijf vragen andere optimizers te installeren??). Wat is het risico als dit niet matcht?
SLD van hoe het zou 'moeten' zijn met de P404
:strip_exif()/f/image/kaTYfV4wAWbGz1m9p6p2iz8V.jpg?f=fotoalbum_large)
edit:
Kan wel, gelukt via een omweg; eerst lagere WP panelen kiezen; dan kan je wel de P370 selecteren; dan de originele panelen weer selcteren en je krijgt de melding:niet de P370 selecteren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ma73mtzZQIBN2OoEIMA4jJ1l.jpg?f=user_large)
edit2:
De offerte bleek foutief en er zijn S440 optimizers geplaatst
(wel nog even gecontroleerd en klopte..)
[ Voor 10% gewijzigd door pepdc op 21-08-2022 09:31 . Reden: toevoeging + toevoeging ]
Zolang je installateur bestaat is dat niet zozeer jouw probleem, als wel dat van je installateur... Maar installateurs willen nog wel eens verdwijnen. En dan zit jij met de gebakken peren.
Ik zou dus het waarschijnlijk moeizame traject in gaan om de optimizers vervangen te krijgen.
Acceptabel is hooguit prijsverschil optimizers (kun je zo zien op webshops). Niet acceptabel is arbeid, het is fout installateur.
Ik heb momenteel 16x320wp IBC panelen op het garage dak liggen. Ligging op het zuiden.
Panelen zijn voorzien van SolarEdge optimizers (P370) en zijn aangesloten op een SolarEdge SE5K omvormer.
Nu wil ik de boel gaan uitbreiden met 10 panelen á 405wp p/st op het westen. Maar hier is de omvormer te klein voor, dus zal worden vervangen voor een SE8K.
Kan ik de nieuwe panelen aansluiten op de huidige string. De nieuwe panelen krijgen geen optimizers daar ik geen last heb van schaduw op de nok van de woning.
In de bijlage zie je de huidige situatie. (de 5 op het dak getekend komen te vervallen)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cAiPett01aO0ZxkOeYKwcF0a.jpg?f=user_large)
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
1: je hebt optimizers nodig
2: het zijn te weinig panelen op west.
Heb je de topicstart gelezen?
Dan zal ik dus even verder in de buidel moeten tasten.Ronald schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:02:
@Speedyace De nieuwe panelen krijgen zeer zeker wel optimizers, anders gaat het niet werken op een SE omvormer.
En aansluiten op de zelfde string!, zal dit voor problemen zorgen. Er zouden dan 26 panelen op 1 string zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 21-07-2022 19:04 ]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik heb wel een groot gedeelte gelezen idd, maar gezien jouw antwoord, zal ik wel wat over het hoofd gezien hebben.teacher schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:03:
Nee, dit kan op twee manieren niet:
1: je hebt optimizers nodig
2: het zijn te weinig panelen op west.
Heb je de topicstart gelezen?
Bedankt voor het antwoord.Ronald schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:07:
@Speedyace Een SolarEdge systeem dient getoetst te worden in SolarEdge Designer; 26 optimizers is in de basis geen probleem... Er mogen er 50 in een string en SE8K mag tot iets van 11kW gerealiseerd maximaal vermogen...
https://www.solaredge.com/nl/service/firmware
Ik wil namelijk Modbus tcp aanzetten wat er nu niet inzit.
Ik heb de firmware op een ssd kaart gezet en in de omvormer geplaatst ( er zat al een ssd kaart houder in van solaredge hier heb ik mijn Micro ssd kaart ingedaan)
Hierna enter 5 sec ingehouden maar er kwam geen wachtwoord vraag.
Onderop de omvormer zit een schakelaartje deze eens op 0 gezet hierna werkte 5 sec enter wel.
Daarna genavigeerd naar maintenance, sd card update maar als ik hier op enter drukte gebeurde er niets, kon wel nog pijl omhoog en omlaag doen.
Toch ging opeens het display uit, dus dacht misschien te maken met de schakelaar die ik op 0 had gezet aangezien volgens YouTube filmpje wat ik had gekeken je nog een vraag op Yes moet zetten en je een update melding moet krijgen
Schakelaar weer op 1 gezet maar krijg niets meer in het display te zien.
LAN kabel lampjes knipperen wel nog en om de zoveel sec ook de 3 ledjes op de print.
Heb schakelaar nog eens een tijdje op 0 gezet en daarna weer naar 1 maar helpt niet.
Kan het zijn dat ie toch aan het updaten is maar lang duurt?
Edit:
Andere sd kaartje er weer ingezet en nu doet ie het weer.
Staat hier misschien een bestand op die ik ook op de andere sd moet zetten?
[ Voor 6% gewijzigd door TheMystery op 21-07-2022 21:56 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Is dat ook met de oude 3 fase omvormers en P300 optimizers? Ik heb ergens in mijn hoofd zitten dat dat anders is. Maar kon me ook niet voorstellen waarom dat zo weinig zou zijnteacher schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:42:
SE5k = drie fase = 50 optimizers in string.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdfNo Hands schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:29:
[...]
Is dat ook met de oude 3 fase omvormers en P300 optimizers? Ik heb ergens in mijn hoofd zitten dat dat anders is. Maar kon me ook niet voorstellen waarom dat zo weinig zou zijn
Ja toch?
15x Canadian solar HiKu cs3w-460ms
15x S500 optimizers
1x se6k omvormer
Oriëntatie: tuin op het zuiden
Heeft 1.5 dag gewerkt eerste dag zo'n 30kw opgeleverd 2de dag 20kw. Daarna is het gestopt met werken met een totaal van 50kw opgewekt.
Op de omvormer branden de volgende lampjes: rood continu aan (wijst op systeemfout?)
groen knippert
blauw continu aan
Gisterenavond eindelijk op de solaredge app kunnen aanmelden en zie daar de volgende foutmeldingen staan:
:strip_exif()/f/image/FKF4XkAumK8Z5mnydVVDROBo.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de foutmeldingen proberen op te zoeken maar krijg het niet echt gevonden. Wat ik vreemd vind is dat de eerste foutmelding dateert van december 2021? Iemand hier een verklaring voor?
Verder ben ik benieuwd naar jullie mening over het aansluitwerk en het ballast wat geplaatst is:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Vrijdag 15 en zaterdag 16 juli gelijk contact opgenomen met de installateur en die heeft pas volgende week woensdag tijd. Ondertussen werken de panelen nog steeds niet met geen opbrengt op deze mooie zonnige dagen....
Ik kan geen antwoord geven over de storing. Maar volgens mij was dit een haast klus. Wat hebben deze gasten slecht werk afgeleverd. Hoe die kabels erbij liggen en de tegels. Ik zou ze nog eens even bellen.Joey101 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:29:
Vorige week 14 juli zonnepanelen laten leggen setup:
15x Canadian solar HiKu cs3w-460ms
15x S500 optimizers
1x se6k omvormer
Oriëntatie: tuin op het zuiden
Heeft 1.5 dag gewerkt eerste dag zo'n 30kw opgeleverd 2de dag 20kw. Daarna is het gestopt met werken met een totaal van 50kw opgewekt.
Op de omvormer branden de volgende lampjes: rood continu aan (wijst op systeemfout?)
groen knippert
blauw continu aan
Gisterenavond eindelijk op de solaredge app kunnen aanmelden en zie daar de volgende foutmeldingen staan:
[Afbeelding]
Heb de foutmeldingen proberen op te zoeken maar krijg het niet echt gevonden. Wat ik vreemd vind is dat de eerste foutmelding dateert van december 2021? Iemand hier een verklaring voor?
Verder ben ik benieuwd naar jullie mening over het aansluitwerk en het ballast wat geplaatst is:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Vrijdag 15 en zaterdag 16 juli gelijk contact opgenomen met de installateur en die heeft pas volgende week woensdag tijd. Ondertussen werken de panelen nog steeds niet met geen opbrengt op deze mooie zonnige dagen....
Over de CTM lock: Speedfight in "Het grote SolarEdge topic"
Je hebt geen 30kW opgewekt, maar 30kWh.
Ik zou de installateur terug laten komen. Dit kan niet zo.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Of ongetrainde bavianen, vul het zelf maar in.
Volgende week woensdag komen ze hiervoor langs... Ben ook erg teleurgesteld in de afwerking. Was op het moment van oplevering helaas niet thuis.Speedyace schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Ik kan geen antwoord geven over de storing. Maar volgens mij was dit een haast klus. Wat hebben deze gasten slecht werk afgeleverd. Hoe die kabels erbij liggen en de tegels. Ik zou ze nog eens even bellen.
Deze had ik gevonden maar Speedfight geeft aan: "Kreeg wel een grote waarschuwing dat ik de omvormer niet terug had mogen zetten naar fabrieksinstellingen om de lock eraf te halen. " Dus ik ga hier niet zelf aan klooien en de installateur dit laat oplossen.timovd schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:41:
@Joey101 de installateurs zijn tie-wraps o.i.d. vergeten mee te nemen? Ik zou dit niet accepteren met de kabels zo los over het dak en één van de klemmen niet vastgezet.
Over de CTM lock: Speedfight in "Het grote SolarEdge topic"
Je hebt geen 30kW opgewekt, maar 30kWh.
Ik zou de installateur terug laten komen. Dit kan niet zo.
Verder zag ik in de topic start dat bij een 3fase omvormer minimaal 750v string spanning nodig is met 16 optimizers. Ik heb 15 panelen met 15 optimizers. S500 is maximaal 60v * 15 = 900v dus haal ik wel het minimum van 750v. Kan iemand mij wat meer hierover vertellen?
Hebben ze mij hierin verkeerde geadviseerd of maakt dit niet uit?
Jou CTM lock lijkt een andere oorzaak te hebben omdat er een andere fout voorafgaand is.Joey101 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:14:
[...]
Deze had ik gevonden maar Speedfight geeft aan: "Kreeg wel een grote waarschuwing dat ik de omvormer niet terug had mogen zetten naar fabrieksinstellingen om de lock eraf te halen. " Dus ik ga hier niet zelf aan klooien en de installateur dit laat oplossen.
[...]
Wat ik wel weet is dat ook een installateur die lock er niet zelfstandig af kan halen (anders dan de omvormer naar fabrieksinstellingen terugzetten - maar daar is SolarEdge support niet blij mee), dat kan enkel de Tier 2 support van SolarEdge.
Maar wat men hierboven al zegt, het ontwerp klopt niet als er geen s500b gebruikt is. En ik als amateur zie zelfs dat de afwerking te wensen overlaat. In dit geval, niet zelf aan gaan sleutelen maar door de installateur laten oplossen (hoop dat je nog niet hebt hoeven betalen).
[ Voor 16% gewijzigd door Speedfight op 22-07-2022 16:14 ]
1 goede storm en al die tegels liggen om?
Dit lijkt mij een stuk minder degelijke oplossing dan een goot/plaat die op de liggers geschroefd wordt waar dan weer de tegels op liggen.
Ik weet niet of dit de goeie plaats is, maar zo niet, dan kan dit misschien verplaatst worden.
Mijn 3 fasen Solaredge 17k doet het niet meer sinds het onweer van een paar weken geleden. Op zich is dat een verzekeringskwestie, maar het probleem is dat die 17k omvormers niet te krijgen zijn. Als leveringsdatum wordt mij door de installateur december in het vooruitzicht gezet. Toch wel een beetje jammer, zo veel gemiste opbrengst. Ik ben dus op zoek naar een andere oplossing. Ik zie er twee:
1. een omvormer via het grijze circuit, parallel import o.i.d., maar nog niets kunnen vinden;
2. de omvormer laten repareren, maar nog niemand kunnen vinden die dat wil doen.
Hebben jullie een idee hoe ik hiermee verder kan komen?
Vandaag heb ik de kast opengemaakt en van binnen is niets geks te zien. Niks ziet er zwart of gesmolten uit. Althans, ik zie wel iets van zwarte smurrie, maar dat ziet er voor mij uit alsof het zo hoort. Ik voeg even een overzichtsfoto en een detail foto bij.
:strip_exif()/f/image/WKwF7ShKalSJxhW2psQUA9VP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p0nJ7I6TYCgR19HFVNwG91iK.jpg?f=fotoalbum_large)
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Wat zouden de consequenties zijn als je toch met 15 ipv 16 optimizers/panelen zou werken ?sankao schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:05:
Als ik de specificaties van de optimizers bekijk, dan zijn er met 3 fase toch 16 panelen en 16 optimizers nodig:
[Afbeelding]
Of je moet gebruik maken van de S500b, dan is wellicht 14 (en dus ook 15) voldoende.
En wat is het technische verschil met de s500b?
Monteur komt woensdag langs hij gaf aan dat er niet genoeg ballast geplaatst is. Zouden 5 tegels per punt moeten liggen. Hopelijk kunnen ze dan toch de storing van de omvormer verhelpen.Rouske schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:53:
@Joey101 hoe zit die constructie met de rubberenvoetjes en de liggers in elkaar (hoe zit dat aan elkaar vast), waar de enkele tegel per ligger op rust?
1 goede storm en al die tegels liggen om?
Dit lijkt mij een stuk minder degelijke oplossing dan een goot/plaat die op de liggers geschroefd wordt waar dan weer de tegels op liggen.
[ Voor 32% gewijzigd door Joey101 op 22-07-2022 19:53 ]
s500b kan 80V(85V?) per optimizer maken. s500 maar 60V.Joey101 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:49:
[...]
Wat zouden de consequenties zijn als je toch met 15 ipv 16 optimizers/panelen zou werken ?
En wat is het technische verschil met de s500b?
Met s500 is het ontwerp niet conform ontwerp eisen van SolarEdge. Gevolg is minder ruimte om de kracht van het solaredge systeem te gebruiken: het uitmuntende schaduwmanagement.
Je hebt 750V/60V = 13 s500 optimizers nodig om de string spanning te maken. Zijn er 2 panelen met productie beperking door schaduw van een schoorsteen, boom, weet ik wat dan zit het systeem aan de grens. gaat er nog een paneel in productie beperking dan gaan de panelen zonder schaduw in productie beperking (Casus tuinhuisje in topicstart).
Met s500b heb je maar 10 optimizers nodig om de spanning te maken. Dan heb je dus bijna 3x zoveel bewegingsruimte.
Op plat dak is dit heel relevant, want bij laagstaande zon heb je vaak rij-op-rij schaduw.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.