Oplossingen teleurstellende productie SolarEdge systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superlodi
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:25
Dag Tweakers,

Ik zou graag gebruik maken van jullie expertise.

Wij hebben sinds januari van dit jaar het volgende PV-systeem op het dak:

- 16 panelen Canadian Solar FB CS3L-360MS
- 1 SolarEdge 3-fase omvormer (SE4K)
- 16 SolarEdge Power Optimizer S440-1GM4MRM

5 panelen liggen op oost, 2 op zuid (dakkapel) en 9 op west. Bij het advies voor dit systeem is rekening gehouden met 3 hoge eikenbomen op het oosten.

De installateur heeft bij onze buren een vergelijkbaar systeem aangelegd met als belangrijkste verschil een 1-fase omvormer. De productie van onze installatie ligt ongeveer 40% lager dan bij de buren.

Na het lezen van enkele topics kwam ik (met mijn beperkte kennis) al tot de conclusie dat wij waarschijnlijk te weinig panelen op het oosten hebben voor een 3 fase-systeem. De installateur heeft zelf navraag gedaan bij SolarEdge en geeft nu aan dat het probleem inderdaad zit bij de keuze voor de 3-fase omvormer. Hij geeft de volgende oplossingen:

1. De huidige omvormer vervangen voor een 1-fase omvormer (€ 125,- ex btw terug, montagekosten bijbetalen).
2. De huidige omvormer behouden maar zwaardere optimizers plaatsen (geen installatiekosten).
3. Een 3-fase omvormer voor korte strings aansluiten i.p.v. de huidige 3-fase omvormer (€ 280,- ex btw + montagekosten bijbetalen). Ik vermoed dat dit dan gaat om de SE4K-RWB.

Welke oplossing zou jullie voorkeur hebben (los van de montagekosten)?

Beste antwoord (via Superlodi op 14-03-2022 22:59)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Aanname: 35 graden voor de oost en west daken, zuid op 13 graden
Zonder enige vorm van schaduw in rekening te brengen zegt SolarEdge designer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqYaM5ITUzSd3IcHT6AQg4zgnLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mUMFp2vc3xdPt3UCqCpM4ukB.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus een knetterende ontwerpfout van de installateur. Als ik dit in een volledige tekening zet; met de eiken, wordt dat erger. Montagekosten berekenen voor het corrigeren van deze fout is dus absoluut niet terecht, hij had dit redelijkerwijs als SolarEdge expert moeten weten en niet eens moeten aanbieden.

En jij bent er van uit gegaan dat het systeem bij je buren goed draait, nietwaar?
Op SE4000H heb je nog steeds een fractie aan clipping (0,76% verlies).

De oplossing, en dan ben je er maar net, is SE4000H en optimizers vervangen voor s500b.
Kosten die hij in rekening mag brengen hiervoor: 0.
Jij krijgt 54 euro incl. btw retour. Het prijsverschil van de optimizers en omvormer.

Pijnlijke les voor de installateur... Had hij maar een goed ontwerp moeten aanbieden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Aanname: 35 graden voor de oost en west daken, zuid op 13 graden
Zonder enige vorm van schaduw in rekening te brengen zegt SolarEdge designer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqYaM5ITUzSd3IcHT6AQg4zgnLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mUMFp2vc3xdPt3UCqCpM4ukB.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus een knetterende ontwerpfout van de installateur. Als ik dit in een volledige tekening zet; met de eiken, wordt dat erger. Montagekosten berekenen voor het corrigeren van deze fout is dus absoluut niet terecht, hij had dit redelijkerwijs als SolarEdge expert moeten weten en niet eens moeten aanbieden.

En jij bent er van uit gegaan dat het systeem bij je buren goed draait, nietwaar?
Op SE4000H heb je nog steeds een fractie aan clipping (0,76% verlies).

De oplossing, en dan ben je er maar net, is SE4000H en optimizers vervangen voor s500b.
Kosten die hij in rekening mag brengen hiervoor: 0.
Jij krijgt 54 euro incl. btw retour. Het prijsverschil van de optimizers en omvormer.

Pijnlijke les voor de installateur... Had hij maar een goed ontwerp moeten aanbieden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Deze setup is voor een 1 fase systeem zelfs aan de minimale kant. Als je enigszins last hebt van schaduw (waarom anders solaredge systeem) zou je misschien dus ook extra panelen moeten plaatsen.

Zoals @Ronald aangeeft is dit grove ontwerpfout dus niks geen extra kosten betalen. Hooguit de paneelkosten van extra panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superlodi
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:25
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga hiermee terug naar de installateur.