Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad Verkade
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-07-2022
Even een vraag aan mensen die hun Solar Edge opbrengst monitoren via de app op hun Smart Phone.
Sinds een week registeert de app de dubbele opbrengst dan de werkelijkheid. Ik kan dit zien omdat ik ook de opbrengst monitor via een andere manier bij mijn energieleverancier. Het vertroebelt mijn beeld over de werkelijke opbrengst zeer. Heeft iemand dit eerder meegemaakt. Systeemtechnisch aan mijn kant is er geen enkele wijziging doorgevoerd. Mijn gevoel is dat er een systeemfout in de app zit. Solar Edge helpt me niet erg constructief verder eerlijk gezegd en verwijst me naar mijn leverancier die er op zijn beurt niets van begrijpt hoe dit komt en me terug naar Solar Edge stuurt. Iemand ook deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-07 20:55
Aad Verkade schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:38:
Even een vraag aan mensen die hun Solar Edge opbrengst monitoren via de app op hun Smart Phone.
Sinds een week registeert de app de dubbele opbrengst dan de werkelijkheid. Ik kan dit zien omdat ik ook de opbrengst monitor via een andere manier bij mijn energieleverancier. Het vertroebelt mijn beeld over de werkelijke opbrengst zeer. Heeft iemand dit eerder meegemaakt. Systeemtechnisch aan mijn kant is er geen enkele wijziging doorgevoerd. Mijn gevoel is dat er een systeemfout in de app zit. Solar Edge helpt me niet erg constructief verder eerlijk gezegd en verwijst me naar mijn leverancier die er op zijn beurt niets van begrijpt hoe dit komt en me terug naar Solar Edge stuurt. Iemand ook deze ervaring?
Nee, die ervaring heb ik niet. Ik kan het toetsen aan de teruglevering die ik via de P1-meter aan mijn slimme meter aflees. Ik heb wel weer een ander issue, namelijk dat de communicatie met de SE-servers er geregeld uitligt, en ik een dag geen opbrengst in de app zie. Dag wel, dag niet, dag wel, dag niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Hier op mij SolarEdge monitoring geen problemen, kijk ook via de Homewizard P1 meter en zie marginale verschillen. Wel ligt af en toe kort de internet verbinding eruit, blauwe controle lampje is er dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Aad Verkade schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:38:
Zie je dit verschil ook op het webportaal?
App verwijderen en opnieuw installeren al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:03
@Aad Verkade
Misschien lokaal e.a. uitlezen via de modbus? Dan ben je meteen van het gedoe met de Solaredge servers af, niet afhankelijk van een werkende internetverbinding en kun je uitsluiten dat het aan je omvormer ligt.

o.a. home assistant ondersteund dit met deze HACS addon:
https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus
wel even via de setapp modbus aanzetten :) Letwel, afaik werkt dit alleen via vast LAN, wifi modbus hebben ze volgens mij disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 11:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Van de week al even in het algemene PV-topic gevraagd, en na wat feedback een goede poging gewaagd in de SolarEdge-designer. Situatie bij mijn ouders is 15 bestaande SunPower X21-335-BLK panelen met P500 optimisers aan een SE5000H-omvormer. Mijn ouders willen graag meer PV-panelen, en ik heb destijds extra voor deze setup gekozen omdat het mogelijk moest zijn later meer panelen toe te voegen.

Mijn ouders zijn echter bij de leverancier met van allerlei vage zaken afgescheept: het is niet mogelijk doordat de panelen niet meer gemaakt worden, het is niet mogelijk door onze omvormer, het is niet mogelijk door onze optimisers, het zou veel te duur voor mijn ouders zijn etc...

Dus ik vroeg mij af, ben ik echt zo dom dan, of lult de zogenaamde 'engineer' toch uit zijn nek en heeft het bedrijf er gewoon geen zin in? Voordat ik (met wat meer technische rugzak) ga bellen, toch nog even verifiëren bij jullie.

Mijn geschetste nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTQLTvRU1N3Ys9uKyEkaYiB3HpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SUTUFJgDcpV7bhMrrv6e8yGI.png?f=fotoalbum_large
2de string maken met 6 SunPower MAX3-420-BLK panelen aan S500B optimisers.

Dat zou volgens de ontwerper prima moeten werken, en na wat schatten zou het qua voltage en optimisers ook prima moeten lukken, ook aangezien we geen schaduw hebben. Ook met 10 van die nieuwe panelen zou het geen probleem mogen zijn volgens de designer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZHCFw34Oy51ePTuRwxlcWIJWP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DHdRp3tND2wHDJqwYkuqWKiy.png?f=fotoalbum_large
En ja, dat dit ietwat gaat clippen is mij volledig duidelijk, dat is echter zo insignificant dat ik er echt geen grotere omvormer voor ga laten hangen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
@Kuusj spot on, maar kan denk ik nog makkelijker. Zelfde dak, string verlengen met s440 zou moeten werken. Minder werk! Designer ondersteund geen meerdere typen optimizers in 1 string, maar je mag optimizers uit de zelfde hoofd serie, 60v of 85v mixen. Simulatie met s440 zou representatief moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ronald schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:54:
@Kuusj spot on, maar kan denk ik nog makkelijker. Zelfde dak, string verlengen met s440 zou moeten werken. Minder werk! Designer ondersteund geen meerdere typen optimizers in 1 string, maar je mag optimizers uit de zelfde hoofd serie, 60v of 85v mixen. Simulatie met s440 zou representatief moeten zijn.
Kijk aan, ik had gemist dat de S440 compatible is met de P500.
Inderdaad zoals te lezen in deze sheet: https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf
"Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."

---------
Net maar eens even gebeld. Nu was de boodschap eerst 'wij nemen geen nieuw werk meer aan omdat we enorm achterlopen', en daarna na het zien van ons systeeem 'maar grote kans dat uw systeem te oud is/niet compatible/blablabla dus...'.

Gewoons eens even gezegd waar het op staat, namelijk dat dit onzin is, en wel omdat x, y, en z. En toen was het 'ja nee u heeft gelijk, alleen wij nemen nu geen werk meer aan'. Met andere woorden, er zal wel een policy zijn om mensen af te houden. Het bedrijf legt ook gigantische commerciële installaties aan en die zijn natuurlijk 100x interessanter dan de gemiddelde particulier.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-06 12:54
Goedemiddag medetweakers,

Als eerst dank voor deze post met duidelijk informatie! :-)

Waar zit ik mee:
Ik ben aan het orienteren om ons nieuwe huis te verduurzamen. (Zonnepanelen, (Hybride)warmtepomp, elektrisch koken etc.) Ik heb daarom de afgelopen tijd offertes opgevraagd bij verschillende bedrijven. Door de verschillende offerte's en de verschillende verhalen die voorgeschoteld worden ben ik een beetje lost!

Waarom?
Het ene bedrijf zegt de panelen die wij leveren passen niet op je dak, de ander zegt het is niet rendabel met de ligging van jouw daken, weer een ander zegt ik zou aan de voorkant 6 panelen plaatsen en het daarbij laten. Wat kan ik nu nog geloven?

Omdat ik zoveel informatie heb gekregen en lost ben, heb ik in de familie/vriendenkring gevraagd naar ervaring. Uiteindelijk via via in contact gekomen met iemand en die plaatst SolarEdge systemen. Na het lezen van deze post zijn dus een aantal vragen weggenomen zoals waarom kan dit systeem dan wel op het dak want volgens bedrijf x,y,z kon het niet. Wat ik lees is dat je dus goed moet kijken naar een aantal factoren, hoe kan ik dit het beste zelf controleren? Ik zag SolarEdge Designer voorbij komen alleen daar kan ik geen account aanmaken (ik ben geen installateur en heb de benodigde informatie niet voor het aanmaken van een account)

Volgende setup binnen gekregen als voorbeeld:
8 panelen(JA Solar, 370MB) waarvan 4 aan de voorkant op het huis (2 op het dak en 2 op dakkapel). Andere 4 panelen op de achterkant van het huis. 1 x SE2200H omvormer en 8x S440 optimizers. Heeft een aarschuwing: Er is een verliesfactor aan opbrengst van 12.03% in dit ontwerp.

Kleine opsomming van de vragen:
- Kan ik als consument SolarEdge Designer of een andere tool gebruiken? (Ben geen bedrijf/installateur en heb ook geen PV-Systeemdetails die gevraagd worden)
- Zijn er specifieke punten waar ik op moet letten bij een SolarEdge systeem?
- Wanneer is een setup goed genoeg en rendabel
- Moet er in de setup rekening gehouden worden met een warmtepomp en het koken op inductie? Zo ja, wanneer heb je dan genoeg panelen?

Alvast bedankt voor jullie tijd :-)
Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-07 19:30
@nofearnl - Ja, je kunt gewoon een installers account aanmaken om de designer te gebruiken. Bij het aanmaken van een account kies je 'I am an installer' en bij PV system details vink je 'I request access...' uit.
- Voldoende panelen per richting en in totaal (afhankelijk van 1 of 3 fase omvormer)
- Dat hangt van je eigen wensen af. Wil je het meeste uit je budget halen? Wil je opbrengst per paneel inzichtelijk hebben? Heb je veel last van schaduw?
- Nee, in de basis niet. Vaak is het credo 'hoe meer panelen, hoe beter', zodat je nu nog het maximale uit de salderingregeling kunt halen.

2, 2 en 4 per richting is erg minimaal voor Solaredge. 12% verlies is heel erg veel. Je zou eens op zoek kunnen gaan naar topics waarin oplossingen met APSystems micro-omvormers zijn genoemd en die installateurs specifiek kunnen benaderen.

Eigenlijk staat de hoofdvraag (welk systeem heb ik nodig voor mijn dak?) los van Solaredge en kun je het beste je eigen topic starten. Zie: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:48:
@blackd [..]
Je systeem kan verder prima met SolarEdge gedaan worden. Kans dat het meer kost dan bij Zonneplan. Zonder het te toetsen in Designer roep ik vanwege de 11 panelen op Oost voor de zekerheid even 's500b'
Als designer geen yield factor loss / opbrengst factor verlies aangeeft met s440 dan is dat okay.
Zelf alvast maar ingetekend. Met S440/S500 kom ik op een Yield Factor Los van -1.73%.
Met 24x DMEGC 375Wp + SE5K omvormer + 24x S500B optimizer komt het zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8G8vUVTTFWLzyT_5rkmWpzO2kE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c3tD1OhAjWVLJMZr9APPFMo8.png?f=fotoalbum_large
Deze combi lijkt dus in orde?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@blackd Ziet er prima uit

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
even een vraag mbt solar edge: ik ben nieuw hier heb dus niet alle post kunnen lezen, sorry als het een dubbele of stomme vraag is. elk antwoord wordt gewaardeerd.

wil een grotere installatie met circa 20 panelen van +/- 400Wp elk in een oost-west ligging, eventueel kunnen er ook nog enkele (stuk of 3) op zuid komen te liggen. wil ook nog ruimte overhouden voor 2 zonnecollectoren ivm het SWW (in combinatie met een warmtepomp). Nu heb ik gelezen (bij eigen huis) dat je beter omvormers kunt kiezen die je (later) ook een accu kunt aansluiten om zo ivm de afbouwende saldering later voor een upgrade naar een eigen accu meteen klaar zou zijn. de accu aansluiting zou wel in het DC deel moeten zitten, wil geen onnodige DC-AC-DC omvorming.
Dit dit nu al rendabel of kun je nu nog beter een normale omvormer kopen en pas later bv na 12 jaar een omvormer met deze optie?
idee is dat de eerste jaren (6 a 8 jaar) er geen thuisaccu komt ivm de hoge kosten, als er dadelijk subsidie komt is het een mogelijkheid.
Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 26-07-2022 17:54 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MacD007 Je vraag is eigenlijk geheel niet gerelateerd aan SolarEdge.. maar dat mogen de modjes oplossen :-)

Ik zou geen rekening houden met accu op een dergelijke termijn.
Verliezen van DC->AC->DC zijn niet zo heel groot. Tegen die tijd zit omvormer op of over de helft van garantie periode en zeker bij SolarEdge 3 fase kost het teveel extra.

Collector zou ik ook niet doen. Ja een collector heeft waanzinnig rendement: maar zomers heb je teveel (en je kan het niet terugleveren) in de winter heb je tekort, dus heb je een andere warmtebron nodig (WP(B) dus).
Collector heeft ongeveer 3x hoger rendement dan PV, maar een WP haalt voor SWW ruwweg COP3 gemiddeld: extra PV leggen geeft dus effectief hetzelfde voor minder geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
nofearnl schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:22:

Volgende setup binnen gekregen als voorbeeld:
8 panelen(JA Solar, 370MB) waarvan 4 aan de voorkant op het huis (2 op het dak en 2 op dakkapel). Andere 4 panelen op de achterkant van het huis. 1 x SE2200H omvormer en 8x S440 optimizers. Heeft een aarschuwing: Er is een verliesfactor aan opbrengst van 12.03% in dit ontwerp.

Kleine opsomming van de vragen:
- Kan ik als consument SolarEdge Designer of een andere tool gebruiken? (Ben geen bedrijf/installateur en heb ook geen PV-Systeemdetails die gevraagd worden)
- Zijn er specifieke punten waar ik op moet letten bij een SolarEdge systeem?
- Wanneer is een setup goed genoeg en rendabel
- Moet er in de setup rekening gehouden worden met een warmtepomp en het koken op inductie? Zo ja, wanneer heb je dan genoeg panelen?

Alvast bedankt voor jullie tijd :-)
Groetjes
1. Heb je de topicstart van dit topic gelezen, en dan vooral de beperkingen van een solaredge systeem?
2. Jouw voorgestelde systeem is dik alarm, als een installateur dit heeft voorgerekend dan zou ik of een ander zoeken, of zelf een systeem ontwerpen en hem dat laten leggen.
3. Heb je nou de topicstart al gelezen? Zo ja, wat kan er dan beter aan het voorstel?
4. Dak vol.
5. Nee serieus: dak vol.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-07 08:18
Ik heb nog even een korte vraag en als ik de datasheets vergelijk en de startpost goed hebt gelezen zit het allemaal wel goed.
Omvormer: SE3860H
Optimizers: S500b
10x Hyundai VG 410WP panelen.

De panelen is echt enigste nog wat ik moet bestellen. Ik heb naar de DC vermogen gekeken van de panelen en wat de omvormer SE3860H mag hebben, tevens de max. kortsluitstroom van de s500b optimizers.
Dit is niet te veel toch? Als ik het goed begrijp allemaal :D

[ Voor 7% gewijzigd door xuter010 op 26-07-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@xuter010 Daar hebben we SE Designer voor - waar het voor de weergave in monitoring portal en app toch ingetekend moet worden; maar zo uit het hoofd: Prima (ook met de 5 + 5 per kant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xuter010
@Ronald Die had ik al geprobeerd. Op 1 of andere manier pakt ie de serienummer niet van mn omvormer als ik een account wil aanmaken. Ik zit daarop nog op een reactie mailtje te wachten van de winkel waar ik hem hebt gekocht. Maar omdat de levertijden van de panelen wat kritisch zijn wilde ik ze wel alvast bestellen.

//Edit: Het is nu gelukt om een account aan te maken... :)

[ Voor 8% gewijzigd door xuter010 op 26-07-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
schumacher schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:40:
@nofearnl - Ja, je kunt gewoon een installers account aanmaken om de designer te gebruiken. Bij het aanmaken van een account kies je 'I am an installer' en bij PV system details vink je 'I request access...' uit.
- Voldoende panelen per richting en in totaal (afhankelijk van 1 of 3 fase omvormer)
- Dat hangt van je eigen wensen af. Wil je het meeste uit je budget halen? Wil je opbrengst per paneel inzichtelijk hebben? Heb je veel last van schaduw?
- Nee, in de basis niet. Vaak is het credo 'hoe meer panelen, hoe beter', zodat je nu nog het maximale uit de salderingregeling kunt halen.

2, 2 en 4 per richting is erg minimaal voor Solaredge. 12% verlies is heel erg veel. Je zou eens op zoek kunnen gaan naar topics waarin oplossingen met APSystems micro-omvormers zijn genoemd en die installateurs specifiek kunnen benaderen.

Eigenlijk staat de hoofdvraag (welk systeem heb ik nodig voor mijn dak?) los van Solaredge en kun je het beste je eigen topic starten. Zie: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Thanks voor de reply, het aanmaken van een account is inmiddels gelukt :) En heb ook al wat zitten pielen in SE Designer, de tips uit het start topic helpen. Ik ben van een lose van 12.3% naar 3.1% alleen loop ik tegen het probleem aan met het inleggen van het dak. (Wanneer dat geoptimaliseerd is zal het eind resultaat anders uitpakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
teacher schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:49:
[...]

1. Heb je de topicstart van dit topic gelezen, en dan vooral de beperkingen van een solaredge systeem?
2. Jouw voorgestelde systeem is dik alarm, als een installateur dit heeft voorgerekend dan zou ik of een ander zoeken, of zelf een systeem ontwerpen en hem dat laten leggen.
3. Heb je nou de topicstart al gelezen? Zo ja, wat kan er dan beter aan het voorstel?
4. Dak vol.
5. Nee serieus: dak vol.
Thanks voor je reply!
Ja ik heb de topicstart gelezen, kon eerst nog niet in SE Designer maar dat is via een tip van schumacher opgelost. Ik heb nu wat kunnen pielen in SE Designer. Het voorgestelde systeem heb ik aangepast naar een short string setup en dan is de loss van 12.3% naar 3.1% teruggebracht. (Ik krijg alleen de zonnepanelen niet anders naast elkaar of onder elkaar etc.)
2 + 3 + 4. Met deze tips wil ik in SE Designer 1 dak helemaal vol leggen. Dat is alleen wel het dak dat niet optimaal ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Met 3% krijg je ook al de waarschuwing schat ik zo in.
Die 2+3+4: verschillende richtingen? Dan voor micro omvormers gaan.
Je hebt met een 1 fase omvormer echt minimaal 5xs500b nodig die tegelijk in het licht vallen.

En met "dak vol" bedoelde ik niet 1 stukje dak, maar alles. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 27-07-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
teacher schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:40:
Met 3% krijg je ook al de waarschuwing schat ik zo in.
Die 2+3+4: verschillende richtingen? Dan voor micro omvormers gaan.
Je hebt met een 1 fase omvormer echt minimaal 5xs500b nodig die tegelijk in het licht vallen.

En met "dak vol" bedoelde ik niet 1 stukje dak, maar alles. ;)
Nee met de 3 procent kreeg ik zelf geen melding meer gek genoeg.

Met 2+3+4 bedoelde ik de tips die jij mee gaf! Het origineel was 4 panelen voor en 4 panelen achter.

En met het dak vol bedoel je denk ik dit :) Daar was ik al mee bezig! (Eventueel kan ik aan de andere kant van het huis ook nog eens 6 panelen kwijt, mits het past kwa grote en frames)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoOUtGgbz9_sb3rOlvdkrITTpAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jPZ1l1ltCvcozxGtZcnAAivo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Beter!!!

4 voor en 4 achter zal never ever fatsoenlijk gaan werken (ja, met een compact omvormer, maar daar hebben we het nu niet over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
Ik heb mijzelf gisteren aangemeld als zelf installateur, aangezien ik het systeem geheel zelf ga installeren en instellen. Nu heb ik een mail van SolarEdge gekregen, hierin vragen ze aanvullende gegevens.

• Ik ben een systeemeigenaar (eigenaar van een residentieel SolarEdge systeem): JA / NEE
• Ik ben een SolarEdge installateur: JA / NEE
(Indien JA, beantwoord a.u.b. de onderstaande vragen)
• Wat is de naam van uw bedrijf? ………
• Geef de link van uw bedrijfswebsite (indien van toepassing). …………
• Van welke distributeur koopt u de SolarEdge systemen? ……….
• Wat is uw KVK nummer?

Ik heb geen bedrijf/KVK nummer.
Hoe zit dit? Krijg ik straks niet volledig toegang tot het systeem?

Hoe moet ik hierop reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@xuter010 bij de KVK vraag aangeven dat je een zelf-installateur bent. Een KVK is dan niet nodig.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ronald schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:09:
@MacD007 Je vraag is eigenlijk geheel niet gerelateerd aan SolarEdge.. maar dat mogen de modjes oplossen :-)
sorry, ik dacht omdat ik sowieso SE wilde hebben, was de vraag hier juist.
Ik zou geen rekening houden met accu op een dergelijke termijn.
Verliezen van DC->AC->DC zijn niet zo heel groot. Tegen die tijd zit omvormer op of over de helft van garantie periode en zeker bij SolarEdge 3 fase kost het teveel extra.
Dat was exact wat ik zelf ook al dacht, maar omdat het bij eigen huis anders stond, toch meer de vraag bij de echte experts gevraagd, duidelijk antwoord. Hier kan ik iets mee.
Collector zou ik ook niet doen. Ja een collector heeft waanzinnig rendement: maar zomers heb je teveel (en je kan het niet terugleveren) in de winter heb je tekort, dus heb je een andere warmtebron nodig (WP(B) dus).
Collector heeft ongeveer 3x hoger rendement dan PV, maar een WP haalt voor SWW ruwweg COP3 gemiddeld: extra PV leggen geeft dus effectief hetzelfde voor minder geld.
Het idee was om in combinatie met een warmtepomp, mogelijk de Quatt, en zonnepanelen en zonnecolletors (de laatste eigenlijk alleen om de Warmtepomp bij de koude periode iets te ondersteunen en ook vooral in SWW te kunnen voldoen, dan zou namelijk de CV er helemaal uit kunnen en in combinatie met de WP hoeft de voorraadvat ook niet extreem groot te zijn. zou je dit dus ook met een iets grotere WP (bv 8KW) dan zonder de collector kunnen, toch nog eens verder op onderzoek uit, dat deel is mijn nu nog niet geheerl duidelijk. in ieder geval bedankt.
[/quote]
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:39
Zijn er momenteel meer mensen met problemen met het uitlezen van hun systeem? Ik heb maandag voor het laatst verbinding gehad en sindsdien geeft de app een opbrengst van 0 aan. Hij doet het wel, want de teruglevering loopt mooi door.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MacD007 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:34:
Het idee was om in combinatie met een warmtepomp, mogelijk de Quatt, en zonnepanelen en zonnecolletors (de laatste eigenlijk alleen om de Warmtepomp bij de koude periode iets te ondersteunen en ook vooral in SWW te kunnen voldoen, dan zou namelijk de CV er helemaal uit kunnen en in combinatie met de WP hoeft de voorraadvat ook niet extreem groot te zijn. zou je dit dus ook met een iets grotere WP (bv 8KW) dan zonder de collector kunnen, toch nog eens verder op onderzoek uit, dat deel is mijn nu nog niet geheerl duidelijk. in ieder geval bedankt.
Ik snap het idee, maar je halve dak vol collectoren voldoet in december alsnog niet helaas.
Grootte van voorraadvat veranderd ook niet. Nog collector, Nog WP hebben voldoende vermogen voor direct douchen. Dus de maat van vat moet even groot zijn, onafhankelijk van de verwarmingsmethode.

CV er uit red je dus niet op collector alleen. Collectoren zijn wel pittig in prijs... Dus sja... Ik ben er geen fan van in Nederland. 1000km naar het zuiden misschien wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@MacD007 jouw vragen zijn echt iets voor eigen topic :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Laatst online: 09-07 12:02
Ronald schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:12:
@Yaldair Ook hier: Designer. Ik mag van Designer op mijn dak een fractie over de 11A Isc heen met bijvoorbeeld een Jinko 405N
[edit] op p404 - ook max 11A
Even recap: bij mij hebben ze zonnepanelen (Longi Solar, LR4-60HPB-360M) met P485 optimizers geinstalleerd. Zonet even in SE designer zitten spelen, maar daar krijg ik uberhaupt de optie voor die optimizers niet. Ik neem dan ook aan dat dit eigenljk niet mag...wat is daar dan van de impact? Als zo'n optimizer eerder faalt, heb ik geen garantie aangezien het niet volgens toegestaan design is?

Nog een "grappige", met de ingeschatte opbrengst lijken ze geen rekening te hebben gehouden met de bomen in de buurt van mijn panelen. Ik kom op soortgelijke opbrengst uit als de installateur als ik de bomen niet inteken.

Benieuwd of zonnegarant nu elk jaar een "teruglevertarief" uitkeert van 22ct / kWh voor gemiste opbrengst (a 380kWh/jr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-07 20:52
Yaldair schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:22:
[...]

Even recap: bij mij hebben ze zonnepanelen (Longi Solar, LR4-60HPB-360M) met P485 optimizers geinstalleerd. Zonet even in SE designer zitten spelen, maar daar krijg ik uberhaupt de optie voor die optimizers niet. Ik neem dan ook aan dat dit eigenljk niet mag...wat is daar dan van de impact? Als zo'n optimizer eerder faalt, heb ik geen garantie aangezien het niet volgens toegestaan design is?

Nog een "grappige", met de ingeschatte opbrengst lijken ze geen rekening te hebben gehouden met de bomen in de buurt van mijn panelen. Ik kom op soortgelijke opbrengst uit als de installateur als ik de bomen niet inteken.

Benieuwd of zonnegarant nu elk jaar een "teruglevertarief" uitkeert van 22ct / kWh voor gemiste opbrengst (a 380kWh/jr)
Bij mij waren de bomen ook niet meegerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Aziraphale schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:00:
Zijn er momenteel meer mensen met problemen met het uitlezen van hun systeem? Ik heb maandag voor het laatst verbinding gehad en sindsdien geeft de app een opbrengst van 0 aan. Hij doet het wel, want de teruglevering loopt mooi door.
dan zal de internetverbinding zijn weggevallen.
onderaan de omvormer zit een knop. paar maal indrukken en dan kom je bij de lan status..

Onze omvormer is al 3 weken kaduuk :'(
via solaredge na dag al belofte dat we nieuwe kregen maar die komt hopenlijk vandaag binnen.
toch 21x20 euro wat we mis hebben gelopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 11:39
Rofdof schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:04:
[...]

onderaan de omvormer zit een knop. paar maal indrukken en dan kom je bij de lan status..

Onze omvormer is al 3 weken kaduuk :'(
via solaredge na dag al belofte dat we nieuwe kregen maar die komt hopenlijk vandaag binnen.
toch 21x20 euro wat we mis hebben gelopen :(
Sinds vanochtend is hij weer online, maar het is afgelopen week echt drama. Kan natuurlijk ook komen doordat een deel van mijn mesh er uit ligt omdat we op vakantie zijn. Vanmiddag als we weer thuis zijn maar eens kijken...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
teacher schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:25:
@MacD007 jouw vragen zijn echt iets voor eigen topic :Y
sorry, ik dacht dat omdat solar edge voor mij eigenlijk de basis zou zijn ik hier juist was, ondertussen denk ik dat wat ik wilde mogelijk toch niet zo goed idee was, dus mogelijk toch alleen zonnepanelen met later een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 20:13
Weet iemand waarom ik met mijn installateursaccount niet de optie heb om remote de firmware te updaten?

De optie heet "instellingen op afstand", maar is niet te vinden.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wimlem schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:41:
Weet iemand waarom ik met mijn installateursaccount niet de optie heb om remote de firmware te updaten?

De optie heet "instellingen op afstand", maar is niet te vinden.
Daar moet je diverse online cursussen voor gevolgd hebben.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:21

martijn v o

Certified by Enphase.

martijn v o in "check offferte van mijn ouders"

Een vraag voor de panelen van mijn ouders: kan dit?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
ds23man schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Daar moet je diverse online cursussen voor gevolgd hebben.
top! Er is 1 cursus qua firmware upgrade. Als de vragen goed zijn dan wordt de optie vanzelf toegevoegd.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wimlem schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:49:
[...]

top! Er is 1 cursus qua firmware upgrade. Als de vragen goed zijn dan wordt de optie vanzelf toegevoegd.
Je moet wel de voorgaande cursussen hebben afgerond om deze module te doen. Overigens duurde het bij mij een maand of drie voordat ik deze functie kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
ds23man schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:54:
[...]

Je moet wel de voorgaande cursussen hebben afgerond om deze module te doen. Overigens duurde het bij mij een maand of drie voordat ik deze functie kreeg.
ik heb de vragen gemaakt van de basismodule en daarna de firmware module. Die ook goed afgerond en als antwoord kreeg ik dat de optie "binnen een paar dagen toegevoegd wordt". We gaan het zien :)

De reden is overigens een SE4k die de s440 optimizers niet "ziet". Hij laat er geen enkele zien, terwijl de set gewoon werkt, ik vermoed dus een firmware kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Mooi die opmerking in de cursus dat firmware updates alleen nodig zijn als er problemen zijn… probeer SetApp eens te stoppen de firmware up te daten bij verbinden _O- 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een firmware upgrade wordt je inderdaad door de strot gedrukt tijdens het gebruik van Setapp, heb hier wel eens een half uurtje naar mijn omvormer in het weiland zitten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Cursus maar wel even gedaan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 16:42
zie topicwarning

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 03-08-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:54
Rofdof schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:04:
[...]

Mijn omvormer (SE 5000HD) heeft geen knop die ik kan indrukken.
Alleen een rode knop die ik op P - 1 - 0 kan zetten (staat nu op 1).

Hoe kan ik de verbinding weer herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
ChiMan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

Mijn omvormer (SE 5000HD) heeft geen knop die ik kan indrukken.
Alleen een rode knop die ik op P - 1 - 0 kan zetten (staat nu op 1).

Hoe kan ik de verbinding weer herstellen?
inloggen op de omvormer met de setapp op je telefoon.
volgensmij moet die dan ook op stand p staan. geen idee verder, mijn broertje doet dat altijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Rofdof op 03-08-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je geen setapp app hebt dan kan je via ad hoc ip adres naar de omvormer:
Rode knop even naar p, dan verbinden met netwerk wat op de zijkant van de omvormer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Rofdof schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

inloggen op de omvormer met de setapp op je telefoon.
volgensmij moet die dan ook op stand p staan. geen idee verder, mijn broertje doet dat altijd.
teacher schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:56:
Als je geen setapp app hebt dan kan je via ad hoc ip adres naar de omvormer:
Rode knop even naar p, dan verbinden met netwerk wat op de zijkant van de omvormer staat.
Ik probeer al meer dan 45 min. om in te loggen via de setapp en adhoc maar zie continue de melding "aan het verwerken".

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
“Ik probeer in te loggen”…

Welke stappen heb je genomen om in te loggen?

Heb je de omvormer al eens opnieuw opgestart? Welke lampjes zie je

Oftewel: iets meer info graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
teacher schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:32:
“Ik probeer in te loggen”…

Welke stappen heb je genomen om in te loggen?

Heb je de omvormer al eens opnieuw opgestart? Welke lampjes zie je

Oftewel: iets meer info graag :)
Nadat ik mijn QR code heb gescand (van de omvormer) heeft mijn smartphone connectie (via wifi).
Krijg dan een scherm te zien "aan het verwerken" zonder dat het verder gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Heb je de schakelaar even naar P gehad?
Omvormer opnieuw opgestart?

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 03-08-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-06 09:09
Inderdaad gewoon ff de schakelaar 2 seconden vasthouden op P. Dan springt ie automatisch naar 1 en zie je de huidige opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWoQji6Dk_xRFEOTy1u2J1q1xNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eDxmv7jCKp4goXass8RtHa8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat ook gewoon keurig in je mysolar edge app aangegeven ;)

Scrooge NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.bakker84
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-06 17:40

d.bakker84

XBL: BloodyB2121

zie topicwarning

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 03-08-2022 19:16 ]

XBox Series X: BloodyB2121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je telefoon springt waarschijnlijk terug naar je normale WiFi, het beheers netwerk van de omvormer is vrij zwak. Geen probleem als installateur op locatie, wel met de concurrentie van sterker WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
Ronald schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:18:
Je telefoon springt waarschijnlijk terug naar je normale WiFi, het beheers netwerk van de omvormer is vrij zwak. Geen probleem als installateur op locatie, wel met de concurrentie van sterker WiFi
Oorzaak gevonden!
Maak gebruik van een VPN verbinding op mijn smartphone en dat was de boosdoener. 8)7

Ik zie dat mijn LAN connectie goed is en mijn opbrengst van vandaag.
Maar zie geen mogelijkheid om de communicatie met de monitoring app te herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als jij in de setapp een S_ok hebt en je komt door de communicatietest heen is alles aan jou kant in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yqolay2Q-shVrVNKoZzF_gK8jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yahNAfgMAs2BaQHVVpeS1Iyw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpwehViY2Lb4RwTgR-RAePn5YRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQCGbvyW1DiJyTNFSPZFH9Pu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 03-08-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 06:47
Via diezelfde SetApp kan ik niet mijn Wifi gegevens aanpassen. Is dat tegenwoordig ook al een aparte permissie binnen het account? Dus in mijn geval ook alleen voor de installateur?

Heb al menig handleiding en YT video bekeken en ik heb gewoon echt die optie ("Configureren") niet. Zie alleen de interface die wordt gebruikt (eth0), S_OK, c'est ça.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 09-07 22:42
Ik ben aan het kijken of het mogelijk is om mijn huidige Solaredge installatie uit te breiden. Ik wil mijn huidige HD3500 omvormer uit 2019 blijven gebruiken, dat is het uitgangspunt.

De bestaande situatie, waarbij de 8 panelen op het dakvlak onder 45 gr. naar het zuid-oosten gericht staan en 6 panelen bijna naar het zuiden onder 10 gr., ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPaRm4Xqifs1cte4lEG6SsaSqgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ApCPJO3hSijOPThigZfVEDJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_Mpnb9mV2b5IC6aUBATFrl_Eek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0W6Pbej1SUCniLmZYnnuir4.png?f=fotoalbum_large

Ik zit er aan te denken om 7 panelen bij te plaatsen:
  • 4 st onder 45 gr. gericht op het noordwesten
  • 3 st onder 30 gr. gericht op het noordoosten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsrkl7eU1GxpQii6aA24E6RIYlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5shRSayrKJyp3IOkEfSEyVX9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1SDfb_FOBd55Swq2DT7s4Cw4Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BtoqfaXQtEFzwhnf6ix96E3G.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in de designer nog geen rekening gehouden dat de bestaande 6 panelen in de ochtend schaduw hebben en de nieuwe 3 panelen in de avonduren.

Vragen:
  1. Op dit moment meldt de designer dat er vanwege 45% teveel gelijkstroom een fout in het nieuwe ontwerp zit en een HD4000 nodig is. De HD3500 omvormer is echter een 1-fase-omvormer en zou toch tot 155% belast mogen worden?
  2. Indien er inderdaad teveel gelijkstroom is, is er dan een voorkeur om bepaalde nieuwe panelen te laten vervallen?
  3. Ik heb met 2 strings nu gewerkt, zodat de bestaande string gewoon intact blijft. Met één langere string krijg ik dezelfde foutmelding. Maar is dit misschien toch beter?
  4. Moet ik, als het gewoon niet kan met mijn bestaande omvormer, de nieuwe panelen op een 2e omvormer of micro-omvormers aansluiten?
    NB: eventueel zouden enkele panelen wel op de bestaande string kunnen en enkele via micro-omvormers aangesloten kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Frij5fd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:42:
Ik ben aan het kijken of het mogelijk is om mijn huidige Solaredge installatie uit te breiden. Ik wil mijn huidige HD3500 omvormer uit 2019 blijven gebruiken, dat is het uitgangspunt.

De bestaande situatie, waarbij de 8 panelen op het dakvlak onder 45 gr. naar het zuid-oosten gericht staan en 6 panelen bijna naar het zuiden onder 10 gr., ziet er als volgt uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zit er aan te denken om 7 panelen bij te plaatsen:
  • 4 st onder 45 gr. gericht op het noordwesten
  • 3 st onder 30 gr. gericht op het noordwesten
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb in de designer nog geen rekening gehouden dat de bestaande 6 panelen in de ochtend schaduw hebben en de nieuwe 3 panelen in de avonduren.

Vragen:
  1. Op dit moment meldt de designer dat er vanwege 45% teveel gelijkstroom een fout in het nieuwe ontwerp zit en een HD4000 nodig is. De HD3500 omvormer is echter een 1-fase-omvormer en zou toch tot 155% belast mogen worden?
  2. Indien er inderdaad teveel gelijkstroom is, is er dan een voorkeur om bepaalde nieuwe panelen te laten vervallen?
  3. Ik heb met 2 strings nu gewerkt, zodat de bestaande string gewoon intact blijft. Met één langere string krijg ik dezelfde foutmelding. Maar is dit misschien toch beter?
  4. Moet ik, als het gewoon niet kan met mijn bestaande omvormer, de nieuwe panelen op een 2e omvormer of micro-omvormers aansluiten?
    NB: eventueel zouden enkele panelen wel op de bestaande string kunnen en enkele via micro-omvormers aangesloten kunnen worden
1 fase omvormers mogen tegenwoordig tot 200% gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Nu online
mathijshooi schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:17:
[...]

1 fase omvormers mogen tegenwoordig tot 200% gaan.
Als ik het dan goed intrepeer kan, mag een SE3500H welke ik nu gebruik met 3700 Wp, zijnde 12 panelen er in principe nog een 3200 Wp erbij , ofwel een 10 tal panelen van hetzelfde Wp? Momenteel is hoogste ongeveer 2,85 KWh in de middag als ik het goed heb.
Nog speciale voorwaarden verder om rekening mee te houden? Mogen ze in zeg maar dezelfde string ertussen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@dinandus ja mag op 1 fase 25 optimizers in 1 string, tot 15A stringstroom, ongeveer 5750W.
Indien mogelijk is 1 string beter. Meer 'schaduwmanagement'

De 200% was geloof ik voor België... Hij past het ook blijkbaar niet toe op je ontwerp. Teken die bomen eens in en kijk of er iets veranderd. Anders zou ik vragen bij SE support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
dinandus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Als ik het dan goed intrepeer kan, mag een SE3500H welke ik nu gebruik met 3700 Wp, zijnde 12 panelen er in principe nog een 3200 Wp erbij , ofwel een 10 tal panelen van hetzelfde Wp? Momenteel is hoogste ongeveer 2,85 KWh in de middag als ik het goed heb.
Nog speciale voorwaarden verder om rekening mee te houden? Mogen ze in zeg maar dezelfde string ertussen?
Het is niet het aantal wp. Je moet naar effectieve wattage kijken. Dit doet designer voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:52:
@dinandus ja mag op 1 fase 25 optimizers in 1 string, tot 15A stringstroom, ongeveer 5750W.

De 200% was geloof ik voor België... Hij past het ook blijkbaar niet toe op je ontwerp. Teken die bomen eens in en kijk of er iets veranderd. Anders zou ik vragen bij SE support
Ik heb voor me zelf geprobeerd laatst en toen mocht ik over de 155 heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:20
@Ronald Zoals hier stuur ik bij dezen even een bericht :). Ik probeer de spannings-grafiek op te halen, maar kan niet inloggen bij SolarEdge. Als ik probeer te registreren dan krijg ik dat het serienummer ongeldig is.

De panelen liggen nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkXms5iCv2YzlsiCLFPNi8tbLQ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aQro3f2JkPfxTj4QdwzvcxJR.png?f=fotoalbum_large

• 19 Phono Solar 370Wp zonnepanelen
• Solar Edge SE7k E-Series 3 fase omvormer

M'n output: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=103478

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Kix@$$ De login zou je naar aanleiding van registratie in het portal door de installateur direct van SolarEdge moeten krijgen.

Serie nummer kun je alleen zelf registreren als je gecertificeerd installateur bent, en het niet al bij een andere instalateur in het systeem staat.

Weet je welk type optimizers er op je offerte stonden?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 05-08-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
Ronald schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:36:
@Kix@$$ De login zou je naar aanleiding van registratie in het portal door de installateur direct van SolarEdge moeten krijgen.

Serie nummer kun je alleen zelf registreren als je gecertificeerd installateur bent, en het niet al bij een andere instalateur in het systeem staat.

Weet je welk type optimizers er op je offerte stonden?
Dan ga ik daar eens achteraan mailen,.

Ik heb helaas geen type-nummers van de optimisers in de offerte staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Kix@$$ Maak je borst maar nat.

Die omvormer is VEEL te zwaar. Een 4kW was voldoende geweest... Met pijn en moeite is een 5kW te verantwoorden.
Dit verteld wat over de kennis van je installateur helaas, dus ga er vanuit dat ook nog eens het verkeerde type optimizer gebruikt is, de standaard s440.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxlqStS4GYfsZIVsAS_4HDQTfiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y1JCv5cLLiGupvrtdmVmtV5h.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtcsZPfA6Vh34EQHAj_61r1IKqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vBiS1a8a5p7iGZ3s9YT276oS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71kYnGaDRPpgzBWenCnd6I1UKr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/buI6ZLj8V2TpsZzBG4Y2e6IK.png?f=fotoalbum_large

Jouw systeem komt door de erg steile daken niet boven de 4,3kW volgens designer.
Dat komt door de sterke piekscheiding: Visualisatie: https://www.thomasberger....w2=2960&temp_coeff2=-0.48

Met s500b blijft er 1,13% verlies door optimizer clipping over.
Met SE5K-RWB 'voor korte strings' blijft 0 verlies over.
Dito met SE4000H. Dat is de optimale omvormer. Geen opbrengstverschil in de simulatie met SE5000H

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 05-08-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
@Ronald Dus kort door de bocht: als ik die optimisers laat vervangen dan ga ik van 11% naar 1% verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Correct. Of omvormer... dan naar 0 - zie mijn edits ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 05-08-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
Ronald schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:01:
Correct. Of omvormer... dan naar 0 - zie mijn edits ;-)
En dan kan het met de huidige optimers? Ik ga de installateur maar eens contacten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 06-08-2022 01:04 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja, met SE5K voor korte strings en 1 fase omvormers draait het systeem prima, ook met s440 optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Ronald schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:52:

Alles op één string gezet plus bomen ingetekend en "dankzij" het verlies door schaduwwerking klaagt designer niet meer over een te hoge hoeveelheid gelijkstroom. Er treedt een klein beetje clipping op, maar minder dan 1%.
NB: net zolang met de boomafmetingen zitten spelen totdat jaaropbrengst van mijn huidige systeem ongeveer matcht met die van de designer. Leuk tweakerstooltje, dat designer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Frij5fd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Alles op één string gezet plus bomen ingetekend en "dankzij" het verlies door schaduwwerking klaagt designer niet meer over een te hoge hoeveelheid gelijkstroom. Er treedt een klein beetje clipping op, maar minder dan 1%.
NB: net zolang met de boomafmetingen zitten spelen totdat jaaropbrengst van mijn huidige systeem ongeveer matcht met die van de designer. Leuk tweakerstooltje, dat designer :)
Ik heb 12 van de 20 panelen op garage aan noordzijde van huizenblok liggen. Noord daarvan staan volwassen populieren langs het spoor. Beide ingetekend en mijn simulatie ging van 6500 naar 6100kWh. Ik heb 6460 gerealiseerd met een niet sterk najaar en erg sterk voorjaar en zomer.

Mijn conclusie is dat SolarEdge wel erg dicht bij zit met de simulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepdc
  • Laatst online: 08-07 16:59
mathijshooi schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Ik heb voor me zelf geprobeerd laatst en toen mocht ik over de 155 heen.
Belgie heeft zijn eigen datasheet(s) en geeft voor bv een 1-fase HD Wave tot 200% overdimensioneren aan.

Voor NL staat SE een DC/AC-overdimensionering toe van max. 135% en voor een1-fase HD-Wave max 155%

Zit zelf ook te teken om huidig systeem uit te breiden en kom dan op max. 4 panelen uit (149%)
Met 6 panelen er bij kom ik op 174% (en 3x zoveel clipping als met 4 panelen extra.)

[ Voor 0% gewijzigd door pepdc op 06-08-2022 14:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 21:00
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Amarog op 06-08-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
pepdc schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Belgie heeft zijn eigen datasheet(s) en geeft voor bv een 1-fase HD Wave tot 200% overdimensioneren aan.

Voor NL staat SE een DC/AC-overdimensionering toe van max. 135% en voor een1-fase HD-Wave max 155%

Zit zelf ook te teken om huidig systeem uit te breiden en kom dan op max. 4 panelen uit (149%)
Met 6 panelen er bij kom ik op 174% (en 3x zoveel clipping als met 4 panelen extra.)
Ik weet bijna cker dat 200% in Nederland nu ook mag. Is dit jaar verandert.

Staat in Datasheet en op website. https://www.solaredge.com...r-setapp-datasheet-nl.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
Inderdaad, maar volgens de datasheet moet je dan wel het model hebben waar het artikelnummer eindigt op ....Bxx4.
Met een ouder model mag het niet -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Rouske schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:42:
Inderdaad, maar volgens de datasheet moet je dan wel het model hebben waar het artikelnummer eindigt op ....Bxx4.
Met een ouder model mag het niet -O-
Correct.

Ik had dit jaar net extra panelen laten leggen tot aan de 155%. Week nadat de panelen lagen ging de Max naar 200%…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan vindt ik het het wel knap dat Designer je serienummer weet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
ds23man schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:40:
Dan vindt ik het het wel knap dat Designer je serienummer weet.....
Het zou kunnen dat de designer standaard van een nieuwe omvormer uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Nu online
Serie en model nr kun je toch gewoon uitlezen in je monitoring app van hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je een ontwerp maakt in designer om je ontwerp te valideren is het wel handig dat je juiste specificaties gebruikt. Beetje lullig als je 200% gaat en een omvormer ontvangt die iets te lang op de plank heeft gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Nu online
Goed te lezen, mijn 3500H is een .....BNN4 model, dus toch naar 200 %
Installatie is mei 2019 geplaatst, nu tijd voor extra panelen.
Hoewel ik denk begin 2023 vanwege de BTW eraf als dat allemaal wel doorgang vindt.
Zullen ze met Prinsjesdag toch eindelijk wel definitief belasting plan hebben voor 2023....

[ Voor 63% gewijzigd door dinandus op 07-08-2022 14:03 . Reden: Extra info geupdate ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Hoi, is er een mogelijkheid om in de app of op de online tool te zien of de installatie aan het throttlen slaat? Voor welke reden dan ook? Ik heb 2 maand mooi afgetopte grafieken gehad bij goed weer maar nu valt het mij op dat die grafieken nogal op en neer gaan. Vaak liggen alle panelen vol in de zon en haalt hij toch niet zijn maximum rendement. Daar waar dat 2 maand lang wel goed ging.

Ik heb geen admin rechten op de monitor tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Amarog schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:07:
Hoi, is er een mogelijkheid om in de app of op de online tool te zien of de installatie aan het throttlen slaat? Voor welke reden dan ook? Ik heb 2 maand mooi afgetopte grafieken gehad bij goed weer maar nu valt het mij op dat die grafieken nogal op en neer gaan. Vaak liggen alle panelen vol in de zon en haalt hij toch niet zijn maximum rendement. Daar waar dat 2 maand lang wel goed ging.

Ik heb geen admin rechten op de monitor tool.
In de app kan je wel het voltage van de omvormer zien. Niet in grafiek vorm helaas dus je moet wel vaak ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
dinandus schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:59:
Goed te lezen, mijn 3500H is een .....BNN4 model, dus toch naar 200 %
Installatie is mei 2019 geplaatst, nu tijd voor extra panelen.
Hoewel ik denk begin 2023 vanwege de BTW eraf als dat allemaal wel doorgang vindt.
Zullen ze met Prinsjesdag toch eindelijk wel definitief belasting plan hebben voor 2023....
Maak wel ff zelf een Design in de designer hè. Dat weet je precies hoe het ervoor staat en of je veel clipping op de omvormer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
mathijshooi schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

In de app kan je wel het voltage van de omvormer zien. Niet in grafiek vorm helaas dus je moet wel vaak ff kijken.
Op wat dien ik dan te letten? Nu gaat hij al 10min volle bak op het maximum.

Screen van m’n omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEcW0dpY4XxvkJyDyB4YvcSJpzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YUuABPQCFiHRhEPqGOwJYF4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Status omvormer… maar hij levert maar op 4kW. Heeft hij het warm?

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 07-08-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ronald schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:35:
Status omvormer… maar hij levert maar op 4kW. Heeft hij het warm?
Als ik kijk naar de heatsink staat hij nu op 60 graden en levert 100% (4997W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepdc
Rouske schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:42:
Had al een Bxx4 maar krijg 'aanstonds' een nieuwe omvormer (onder garantie)

Volgens SED geen clipping met 10 panelen, zodra ik er 2 of meer bij plaasts krijg ik
- 1.25% met 10+4 en -3.6% met 10+6
Andere optimizers geven/maken geen verschil
Opstelling is 50-50 Oost-West en ngagenoeg geen schaduw...

De clipping negeren en voor 4 of 6 panelen meer gaan of zijn er nog optimizer wegen te bewandelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@pepdc Dit gaat om /omvormer/ clipping a.k.a. aftop dan?

Ik zou in dat geval meer kijken naar de opbrengst, minder naar de verlies posten. Als je de omvormer goed kan verkopen zou je een upgrade kunnen overwegen... maar voor 3% is dat niet snel rendabel...

Al zie ik op marktplaats best wel ernstige prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
pepdc schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Had al een Bxx4 maar krijg 'aanstonds' een nieuwe omvormer (onder garantie)

Volgens SED geen clipping met 10 panelen, zodra ik er 2 of meer bij plaasts krijg ik
- 1.25% met 10+4 en -3.6% met 10+6
Andere optimizers geven/maken geen verschil
Opstelling is 50-50 Oost-West en ngagenoeg geen schaduw...

De clipping negeren en voor 4 of 6 panelen meer gaan of zijn er nog optimizer wegen te bewandelen ?
Omvormer clipping is wat anders dan optimizer 'clipping' (max spanning moeten leveren)!
Andere optimizers gaan inderdaad niet helpen tegen omvormer clipping, alleen een grotere omvormer helpt dan.
10+6 wat dan 5840Wp is verdeeld over o/w op 10° helling. Tja, dat topt wel serieus af op een SE3000H in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepdc
Ronald schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:04:
@pepdc Dit gaat om /omvormer/ clipping a.k.a. aftop dan?
@Ronald dit gaat idd om omvormer clipping verlies.
Heb geen draaiend systeem en ook nog geen admin rechten (komt met de nieuwe omvormer) kan geen grafieken plotten om te zien of er aftop is geweest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7RGM8SYWOGtd--PwKaswno7J5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgYrSfyWNUC2vsk4d8WpFO9L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Met het laatste scenario mis je dus 170kWh per jaar; met name in de lente en zomer.

Wat is dat waard ;-)

Op het moment genoeg om de omvormer te upgraden, vorig jaar niet. Volgend jaar? Weet jij waar mijn glazen bol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Een van onze pv installaties is al maand offline. Solaredge erkent dat hun omvormer defect is en heeft beloofd nieuwe op te sturen. Was 5 tot 8 werkdagen. Daar zitten ze nu al 3 weken overheen.

Lekker dan. Das 25 euro pd dat we mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepdc
Duurde bij mij 2 weken voordat de status van: RMA approved - pending shipment veranderde in: RMA shipped - awaiting return of faulty product.
Dat shipped is morgen een week geleden; verwacht dan ook eerdaags telefoontje van de instalateur.

Heb je een casenummer: kan via de SolarEdge Support (chat) de status inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
even een vraag: heeft iemand ook last van powerdrops gedurende de dag terwijl de AC spanning volgens de monitoring van Solaredge niet boven de 253V uit komt. (volgens de norm NEN EN 50438 is 253 V het omschakelpunt waarop de omvormer gaat uitschakelen).
Lijkt dit op een defect van de omvormer?
Type omvormer: Solaredge SE 3000 ER 01 Ned
Versie DSP2: 2.52.154
Aantal modules: 11 Modules van 265 Wp elk, oost-zuid ligging.

voorbeeld grafiek: dit soort powerdrops zie ik bijna elke dag.
kijk mn naar de volledige dops in het vermogen naar nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ccVkD28sJR4n1Cul5yB4rcNioQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eN8BUpzartNnrK8lsZKjLcW7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door MacD007 op 09-08-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je hebt een netspanningsprobleem, je komt akelig dicht bij de 253V. Uitschakelpunt zit altijd wat spreiding in.

Pagina: 1 ... 18 ... 93 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.