raysanity schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:26:
Ik heb vorig jaar het volgende systeem laten aanleggen:
18 x 330 WP panelen verdeeld over 10 x OZO (120°) en 8 x WNW (300°) met dakhelling 50°, totaal 5940 WP. 3 fase omvormer SE4K met P401 (60v) optimizers. Alles is in één string aangesloten.
Het systeem presteert zeer onder de maat. Mijn buurman heeft vorig jaar ook door dezelfde installateur dezelfde panelen laten leggen (alleen 46 stuks). In het voorjaar zagen we dat de opbrengst per paneel bij mij vele malen lager was dan bij hem. Vooral op zonnige dagen. Contact met de leverancier leverde niets op. Maar contact met SE support wees uit dat ik met mijn systeem een probleem heb met het behalen van de opstartspanning van 750V.
Dat bracht mij op dit forum. Allereerst de post Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? En vervolgens op dit hoofd topic over SolarEdge.
In de vakantie heb ik deze forums met veel interesse doorgelezen en kom tot de conclusie dat ik last heb van voltageclipping / optimizer clipping. Uiteindelijk heeft de installateur een ondeugdelijk systeem geleverd dat niet aan de eisen en wensen voldoet. Dat had de installateur naar mijn mening kunnen weten als hij het systeem heeft ingetekend in de SE designtool. Hij had als het goed is yield loss meldingen moeten krijgen.
Ik heb ook veel documentatie van SE gelezen.
De installateur geeft nu aan dat hij met 4 extra panelen op de OZO het probleem wil oplossen doordat de omvormer dan sneller aan de opstartspanning zal komen.
Ik denk dat dit het probleem niet oplost. Na het lezen van alle informatie heeft de optimizer constant een ingangsspanning (of nominale spanning) van 750V nodig heeft. Niet alleen bij het opstarten.
Ik heb voor mijzelf een drietal mogelijke oplossingsrichtingen gevonden die ik hier zou willen voorleggen:
1. 4 panelen OZO erbij en 6 panelen WNW erbij waarna er totaal 14 panelen per oriëntatie liggen, eventueel in combinatie met 80V optimizers. Wellicht dan in 2 strings aansluiten. Probleem is dat de huidige omvormer dan niet meer toereikend is.
2. Minder panelen erbij, bijvoorbeeld 11 panelen per oriëntatie in combinatie met 80V optimizers.
3. Huidige systeem zo laten met korte string omvormer. Of een korte string omvormer met iets meer panelen erbij.
Ik weet dat een 1 fase omvormer in het huidige systeem waarschijnlijk ook het probleem zal oplossen, maar aangezien ik sowieso nog wat panelen erbij wil plaatsen (max 4 OZO en max 6 WNW) is de oplossing met een 1 fase omvormer niet aan de orde.
Bij bovenstaande oplossing 1 en 2 is waarschijnlijk de huidige omvormer niet meer toereikend. Het huidige systeem is sowieso al over gedimensioneerd qua omvormer. De huidige omvormer mag 5400W hebben, en het systeem is 5940W. Maar door de Oost/West opstelling zal het piekvermogen waarschijnlijk nooit gehaald worden.
Maar met bijvoorbeeld 4 panelen erbij dan ligt er 7260W op het dak. Dan is de huidige SE4K omvormer wél te klein toch?
Ik heb de rechten voor account engineer aangevraagd bij de installateur zodat ik ook de grafieken en analyses kan bekijken. Maar kan ik met die rechten ook in de SE design tool?
Ik zou graag e.e.a. intekenen in de designtool ter controle van mijn eigen oplossingsrichtingen en eventuele voorstellen van de installateur.
Concrete vragen:
A. Wat vinden jullie van de 3 oplossingsrichtingen
B. Op welke wijze kan ik toegang krijgen tot de online SE designer tool. Welke rechten heb ik nodig om dat te kunnen. Of is deze tool ook te downloaden?
C. Ik heb in excel wat rekenmodellen gemaakt om de voltage clipping te berekenen. Nu kwam ik in de datasheets van de optimizers een MPPTwerkbereik van 8-60 of 12,5-80 tegen. Optimizer clipping komt door de aftopping op de 60 of 80V, maar kan ik bij een lage opbrengst van het paneel (bijv in de schaduw) ook te maken krijgen met de ondergrens van de optimizer? Als dat zo is, dan zal de omvormer de optimizer op deze ondergrens zetten, en zal de stroom in de string omlaag gaan, wat weer een negatief effect heeft op het opgewekte vermogen in de string.
D. Ik zag ook dat er inmiddels nieuwe optimizers zijn (S-serie). Zijn deze beter als vervanging voor mijn P401 dan de P-serie?
Dank alvast voor het meedenken en alternatieve oplossingsrichtingen worden zeer gewaardeerd.
Disclaimer: Ik ben geen techneut, dus als ik bepaalde zaken niet goed heb verwoord, excuses daarvoor.
Raymond