Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ook nog even een mogelijk erg stomme vraag; kun je ergens in de app of op de monitoring zien welke optimisers je hebt? vind namelijk niet meer zo snel de factuur.

ik heb namelijk op dit moment een SE 3000 met 265 Wp panelen, ivm een warmtepomp wil ik dat graag uitbreiden met nieuwe panelen met hoger vermogen, de huidige kun je waarschijnlijk toch niet meer krijgen, dwz de oude panelen gaan naar de andere kant van het dak (west) en de huidige kant zou ik weer met 11 panelen a 400 Wp willen leggen. Ik zal dan wel een nieuwe omvormer nodig hebben en mogelijk ook nieuwe optimisers? alvast bedankt voor goede tips waar ik rekening mee moet houden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-07 20:52
MacD007 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:24:
even een vraag: heeft iemand ook last van powerdrops gedurende de dag terwijl de AC spanning volgens de monitoring van Solaredge niet boven de 253V uit komt. (volgens de norm NEN EN 50438 is 253 V het omschakelpunt waarop de omvormer gaat uitschakelen).
Lijkt dit op een defect van de omvormer?
Type omvormer: Solaredge SE 3000 ER 01 Ned
Versie DSP2: 2.52.154
Aantal modules: 11 Modules van 265 Wp elk, oost-zuid ligging.

voorbeeld grafiek: dit soort powerdrops zie ik bijna elke dag.
wat mij ook opvalt is dat de spanning helemaal naar nul gaat, terwijl het vermogen dat dus niet doet?

[Afbeelding]
Ik zou maar eens via de setapp live mee kijken naar het omvormer voltage. Die refreshed elke seconde. De grafieken die je nu laat zien zijn per 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:24:
even een vraag: heeft iemand ook last van powerdrops gedurende de dag terwijl de AC spanning volgens de monitoring van Solaredge niet boven de 253V uit komt. (volgens de norm NEN EN 50438 is 253 V het omschakelpunt waarop de omvormer gaat uitschakelen).
Lijkt dit op een defect van de omvormer?
Type omvormer: Solaredge SE 3000 ER 01 Ned
Versie DSP2: 2.52.154
Aantal modules: 11 Modules van 265 Wp elk, oost-zuid ligging.

voorbeeld grafiek: dit soort powerdrops zie ik bijna elke dag.
kijk mn naar de volledige dops in het vermogen naar nul.

[Afbeelding]
De logging is slechts per 5 minuten...
Wat zeggen de foutcodes op de omvormer zelf, in de tab Alerts.
Of anders in layout omvormer kiezen, info en dan 3e tab dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gordon
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-07-2024
Sinds eind maart heb ik 11 zonnepanelen met Solarege SE5000HD omvormer geïnstalleerd. Ik hoor al geruime tijd een plotseling geluid uit de omvormer. Het geluid duurt minder dan 1s. Het is behoorlijk luid en is te horen vanaf de begane grond, terwijl de omvormer op de bovenste verdieping is geïnstalleerd. De rest van de tijd is het stil. Verder werkt alles normaal. Het geluid is als een steen die in een lege emmer valt. Het gebeurt elke dag tussen 19:45 en 22:20. Het productie vermogen is tussen de 50 watt en 481 watt is net voor de geluid in de afgelopen 11 dagen. In de afgelopen twee dagen merkte ik ook dat het ook geluid geeft rond 11:15 wanneer het vermogen rond 3.15kw is.

Is dit normaal? De installateur is op vakantie. Weet iemand wat het probleem is als het niet normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rouske schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:17:
[...]

De logging is slechts per 5 minuten...
Wat zeggen de foutcodes op de omvormer zelf, in de tab Alerts.
heb even alle alerts aangezet, geeft geen melding.
Of anders in layout omvormer kiezen, info en dan 3e tab dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mathijshooi schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Ik zou maar eens via de setapp live mee kijken naar het omvormer voltage. Die refreshed elke seconde. De grafieken die je nu laat zien zijn per 5 minuten.
gaat niet, deze app is niet geschikt voor mijn omvormer, deze heeft een display. kan deze dus niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
@MacD007 In mijn installateurs account is een LCD display emulatie 8)7 (!!!):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJcKEqLyNW7esxJeuQJQkFxnVKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RBE0gx0f4NWtmEmNRF3cW7ww.png?f=user_large

Dat zou jij dan ook op de omvormer moeten kunnen zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:07:
[...]
gaat niet, deze app is niet geschikt voor mijn omvormer, deze heeft een display. kan deze dus niet gebruiken.
Met display dus, dan kan je ook de error log op de omvormer zelf raadplegen, zie handleiding hoe in dat menu te komen met de 'knopjes' op de omvormer.
Of anders er naast gaan zitten en kijken naar het display wat Vac doet :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 09-08-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rouske schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

Met display dus, dan kan je ook de error log op de omvormer zelf raadplegen, zie handleiding hoe in dat menu te komen met de 'knopjes' op de omvormer.
Of anders er naast gaan zitten en kijken naar het display wat Vac doet :+
bedankt voor de tip, echter dan zou ik dus ook een foutmelding via de webinterfase moeten zien en daar zie geen enkele foutmelding.

Ik weet niet of de automatische afschakeling bij een te hoge netspanning als een fout wordt gezien, het is eerder een veiligheidsfunctie. Het probleem is echter dat blijkbaar deze afschakeling te vroeg gebeurt (dus al bij 251V of iets hoger, maar dus onder de 253 V. Daarom mijn vraag of dat anderen ook hebben (gehad).

Even bij de omvormer zitten om op het scherm te kijken is helaas nu even niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wat je in je webinterface ziet zijn middelingen over een bepaalde periode. Zie regelmatig waardes die hoger zijn in het infoscherm ( via het web) die ik niet terug zie in de grafieken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:22:
[...]
bedankt voor de tip, echter dan zou ik dus ook een foutmelding via de webinterfase moeten zien en daar zie geen enkele foutmelding.
Dat zou je inderdaad verwachten, maar op een of andere manier kan je daar bij SolarEdge niet echt van op aan... :(
Bepaalde fouten heb ik wel gezien via de layout manier, maar diezelfde fouten stonden niet in Alerts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-07 17:49

Processorkoeler

Geen stock koeler

Vraagje voor de mede-solaredgegbruikers; wat vullen jullie bij tarrif in het adminpanel in?
Vul je hier je netto stroomprijs (incl. BTW, ODE en EB), of je teruglevertarief?
Je 'bespaart' namelijk als je geen overschot hebt, de netto stroomprijs. Maar je "wint" het teruglevertarief als je meer produceert dan verbruikt.

Ik weet zelf even niet welke ik nu moet pakken :)
SolarEdge weet ook natuurlijk niet wanneer je wel 'teruglevert' of 'verbruikt'. Is het in dat geval zelf inschatten op basis van overschot? Hoe doen jullie dit?

[ Voor 17% gewijzigd door Processorkoeler op 10-08-2022 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ik heb mn stroomprijs ingevuld en snap dat dit niet helemaal overeenkomt. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Processorkoeler schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:59:
Vraagje voor de mede-solaredgegbruikers; wat vullen jullie bij tarrif in het adminpanel in?
Vul je hier je netto stroomprijs (incl. BTW, ODE en EB), of je teruglevertarief?
Je 'bespaart' namelijk als je geen overschot hebt, de netto stroomprijs. Maar je "wint" het teruglevertarief als je meer produceert dan verbruikt.
Het probleem is nog veel complexer, met het huidige systeem kun je eigenlijk het bedrag incl. alle belastingen invoeren. Echter aan het einde van het jaar moet je dat mogelijk compenseren met het jaarlijkse overschot wat je dus op het gehele jaar mee leverd dan je verbruikt. De energiebedrijven mogen dat namelijk alleen jaarlijks +/-, en niet maandelijks en zelfs erger, zoals sommige dat blijkbaar nu doen.
en natuurlijk alleen het overschot mogen ze dan tegen het afgesproken teruglevertarief afrekenen. Met een nieuwe wet waar men op dit moment me bezig is word overigens deze teruglevering verplicht op 80% van de productiekosten verplicht gezet, dat zijn dus de kosten zonder de belastingen. ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken, de belachelijke teruglevertarieven van 0,05 en 0,10 euro zouden dan niet meer kunnen.
Ik weet zelf even niet welke ik nu moet pakken :)
SolarEdge weet ook natuurlijk niet wanneer je wel 'teruglevert' of 'verbruikt'. Is het in dat geval zelf inschatten op basis van overschot? Hoe doen jullie dit?
ik hou dat gewoon via een excel bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-07 20:50
Sinds enkele maanden ervaar ik problemen met mijn installatie. Ik heb al verschillende dingen uitgezocht, maar ik weet niet meer hoe verder te zoeken.

2017 aangelegd:
  • 16 * JAM6k-60-300-PR-B
  • SE4000H-NL000NNN2
Ik heb een 3 fase aansluiting. Installatie is geïnstalleerd in 2017 op de L3. Sinds een aantal maanden zie ik regelmatig
code:
1
"inverterMode": "THROTTLED"
in de monitoringapi voorbij komen. Vaak wel op hoog zontijden (12:00 - 16:00) . Sindsdien ben ik de spanning op de fases gaan monitoren via de P1. Daaruit bleek dat L3 regelmatig rond de 250 hing. L1 en L2 bijna nooit. De omvormer daarom op de L1 gezet. Maar vervolgens hangt de L1 regelmatig rond de 250 en schiet de omvormer weer in THROTTLED. L2 en L3 bleven redelijk stabiel waarbij L2 gemiddeld het laagste zat (60 keer hoger dan 248 in afgelopen maanden). Nu sinds maandag de omvormer op L2 gezet en zoals helaas verwacht zie ik gister dat hij regelmatig bij de 253 in de buurt komt. Ik zie ook veel V-L1 Max1 meldingen.

Iemand hier een verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ar8ADYLtgT7_HMD8Xuer__kK2pk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LXNk8OSR8svNoldztj6a3NMX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-YJO0YbejjbhbrsmHvSWulU9xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lt8hYtmScCuVwqSxG8qP2zAq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:59
Wat is de spanning bij de meterkast? Heb je de mogelijkheid om een dikkere kabel te leggen vanuit de meterkast naar de omvormer?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je op de P1 poort van de meter al 250V meet heeft het stroomnet een probleem, dus contact met je netbeheerder opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raysanity
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik heb vorig jaar het volgende systeem laten aanleggen:

18 x 330 WP panelen verdeeld over 10 x OZO (120°) en 8 x WNW (300°) met dakhelling 50°, totaal 5940 WP. 3 fase omvormer SE4K met P401 (60v) optimizers. Alles is in één string aangesloten.

Het systeem presteert zeer onder de maat. Mijn buurman heeft vorig jaar ook door dezelfde installateur dezelfde panelen laten leggen (alleen 46 stuks). In het voorjaar zagen we dat de opbrengst per paneel bij mij vele malen lager was dan bij hem. Vooral op zonnige dagen. Contact met de leverancier leverde niets op. Maar contact met SE support wees uit dat ik met mijn systeem een probleem heb met het behalen van de opstartspanning van 750V.

Dat bracht mij op dit forum. Allereerst de post Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? En vervolgens op dit hoofd topic over SolarEdge.

In de vakantie heb ik deze forums met veel interesse doorgelezen en kom tot de conclusie dat ik last heb van voltageclipping / optimizer clipping. Uiteindelijk heeft de installateur een ondeugdelijk systeem geleverd dat niet aan de eisen en wensen voldoet. Dat had de installateur naar mijn mening kunnen weten als hij het systeem heeft ingetekend in de SE designtool. Hij had als het goed is yield loss meldingen moeten krijgen.
Ik heb ook veel documentatie van SE gelezen.

De installateur geeft nu aan dat hij met 4 extra panelen op de OZO het probleem wil oplossen doordat de omvormer dan sneller aan de opstartspanning zal komen.

Ik denk dat dit het probleem niet oplost. Na het lezen van alle informatie heeft de optimizer constant een ingangsspanning (of nominale spanning) van 750V nodig heeft. Niet alleen bij het opstarten.

Ik heb voor mijzelf een drietal mogelijke oplossingsrichtingen gevonden die ik hier zou willen voorleggen:

1. 4 panelen OZO erbij en 6 panelen WNW erbij waarna er totaal 14 panelen per oriëntatie liggen, eventueel in combinatie met 80V optimizers. Wellicht dan in 2 strings aansluiten. Probleem is dat de huidige omvormer dan niet meer toereikend is.

2. Minder panelen erbij, bijvoorbeeld 11 panelen per oriëntatie in combinatie met 80V optimizers.

3. Huidige systeem zo laten met korte string omvormer. Of een korte string omvormer met iets meer panelen erbij.

Ik weet dat een 1 fase omvormer in het huidige systeem waarschijnlijk ook het probleem zal oplossen, maar aangezien ik sowieso nog wat panelen erbij wil plaatsen (max 4 OZO en max 6 WNW) is de oplossing met een 1 fase omvormer niet aan de orde.

Bij bovenstaande oplossing 1 en 2 is waarschijnlijk de huidige omvormer niet meer toereikend. Het huidige systeem is sowieso al over gedimensioneerd qua omvormer. De huidige omvormer mag 5400W hebben, en het systeem is 5940W. Maar door de Oost/West opstelling zal het piekvermogen waarschijnlijk nooit gehaald worden.

Maar met bijvoorbeeld 4 panelen erbij dan ligt er 7260W op het dak. Dan is de huidige SE4K omvormer wél te klein toch?

Ik heb de rechten voor account engineer aangevraagd bij de installateur zodat ik ook de grafieken en analyses kan bekijken. Maar kan ik met die rechten ook in de SE design tool?
Ik zou graag e.e.a. intekenen in de designtool ter controle van mijn eigen oplossingsrichtingen en eventuele voorstellen van de installateur.

Concrete vragen:
A. Wat vinden jullie van de 3 oplossingsrichtingen

B. Op welke wijze kan ik toegang krijgen tot de online SE designer tool. Welke rechten heb ik nodig om dat te kunnen. Of is deze tool ook te downloaden?

C. Ik heb in excel wat rekenmodellen gemaakt om de voltage clipping te berekenen. Nu kwam ik in de datasheets van de optimizers een MPPTwerkbereik van 8-60 of 12,5-80 tegen. Optimizer clipping komt door de aftopping op de 60 of 80V, maar kan ik bij een lage opbrengst van het paneel (bijv in de schaduw) ook te maken krijgen met de ondergrens van de optimizer? Als dat zo is, dan zal de omvormer de optimizer op deze ondergrens zetten, en zal de stroom in de string omlaag gaan, wat weer een negatief effect heeft op het opgewekte vermogen in de string.

D. Ik zag ook dat er inmiddels nieuwe optimizers zijn (S-serie). Zijn deze beter als vervanging voor mijn P401 dan de P-serie?

Dank alvast voor het meedenken en alternatieve oplossingsrichtingen worden zeer gewaardeerd.

Disclaimer: Ik ben geen techneut, dus als ik bepaalde zaken niet goed heb verwoord, excuses daarvoor.

Raymond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@miena21 dit is zeer waarschijnlijk een klus voor de netbeheerder.

@raysanity prima analyse! De oplossing van de installateur is echt niet toereikend. ik zou voor de "14 panelen" oplossing gaan, evt met een se5k/se6k. En aangezien je toch goed op weg bent qua materie, simuleer je opties in designer.

Designer kan je gewoon gebruiken: zie linkje in startpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 06:47
[b]teacher in "Het grote SolarEdge topic"
Nou ja, als je installateur bent althans. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vQLubv2b5V7IsdMvFkjqECU04M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xUw1m9EpxJxQzWWAGLzGe4es.png?f=user_large

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankao
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-07 00:24
raysanity schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:26:
Ik heb vorig jaar het volgende systeem laten aanleggen:

18 x 330 WP panelen verdeeld over 10 x OZO (120°) en 8 x WNW (300°) met dakhelling 50°, totaal 5940 WP. 3 fase omvormer SE4K met P401 (60v) optimizers. Alles is in één string aangesloten.

Het systeem presteert zeer onder de maat. Mijn buurman heeft vorig jaar ook door dezelfde installateur dezelfde panelen laten leggen (alleen 46 stuks). In het voorjaar zagen we dat de opbrengst per paneel bij mij vele malen lager was dan bij hem. Vooral op zonnige dagen. Contact met de leverancier leverde niets op. Maar contact met SE support wees uit dat ik met mijn systeem een probleem heb met het behalen van de opstartspanning van 750V.

Dat bracht mij op dit forum. Allereerst de post Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? En vervolgens op dit hoofd topic over SolarEdge.

In de vakantie heb ik deze forums met veel interesse doorgelezen en kom tot de conclusie dat ik last heb van voltageclipping / optimizer clipping. Uiteindelijk heeft de installateur een ondeugdelijk systeem geleverd dat niet aan de eisen en wensen voldoet. Dat had de installateur naar mijn mening kunnen weten als hij het systeem heeft ingetekend in de SE designtool. Hij had als het goed is yield loss meldingen moeten krijgen.
Ik heb ook veel documentatie van SE gelezen.

De installateur geeft nu aan dat hij met 4 extra panelen op de OZO het probleem wil oplossen doordat de omvormer dan sneller aan de opstartspanning zal komen.

Ik denk dat dit het probleem niet oplost. Na het lezen van alle informatie heeft de optimizer constant een ingangsspanning (of nominale spanning) van 750V nodig heeft. Niet alleen bij het opstarten.

Ik heb voor mijzelf een drietal mogelijke oplossingsrichtingen gevonden die ik hier zou willen voorleggen:

1. 4 panelen OZO erbij en 6 panelen WNW erbij waarna er totaal 14 panelen per oriëntatie liggen, eventueel in combinatie met 80V optimizers. Wellicht dan in 2 strings aansluiten. Probleem is dat de huidige omvormer dan niet meer toereikend is.

2. Minder panelen erbij, bijvoorbeeld 11 panelen per oriëntatie in combinatie met 80V optimizers.

3. Huidige systeem zo laten met korte string omvormer. Of een korte string omvormer met iets meer panelen erbij.

Ik weet dat een 1 fase omvormer in het huidige systeem waarschijnlijk ook het probleem zal oplossen, maar aangezien ik sowieso nog wat panelen erbij wil plaatsen (max 4 OZO en max 6 WNW) is de oplossing met een 1 fase omvormer niet aan de orde.

Bij bovenstaande oplossing 1 en 2 is waarschijnlijk de huidige omvormer niet meer toereikend. Het huidige systeem is sowieso al over gedimensioneerd qua omvormer. De huidige omvormer mag 5400W hebben, en het systeem is 5940W. Maar door de Oost/West opstelling zal het piekvermogen waarschijnlijk nooit gehaald worden.

Maar met bijvoorbeeld 4 panelen erbij dan ligt er 7260W op het dak. Dan is de huidige SE4K omvormer wél te klein toch?

Ik heb de rechten voor account engineer aangevraagd bij de installateur zodat ik ook de grafieken en analyses kan bekijken. Maar kan ik met die rechten ook in de SE design tool?
Ik zou graag e.e.a. intekenen in de designtool ter controle van mijn eigen oplossingsrichtingen en eventuele voorstellen van de installateur.

Concrete vragen:
A. Wat vinden jullie van de 3 oplossingsrichtingen

B. Op welke wijze kan ik toegang krijgen tot de online SE designer tool. Welke rechten heb ik nodig om dat te kunnen. Of is deze tool ook te downloaden?

C. Ik heb in excel wat rekenmodellen gemaakt om de voltage clipping te berekenen. Nu kwam ik in de datasheets van de optimizers een MPPTwerkbereik van 8-60 of 12,5-80 tegen. Optimizer clipping komt door de aftopping op de 60 of 80V, maar kan ik bij een lage opbrengst van het paneel (bijv in de schaduw) ook te maken krijgen met de ondergrens van de optimizer? Als dat zo is, dan zal de omvormer de optimizer op deze ondergrens zetten, en zal de stroom in de string omlaag gaan, wat weer een negatief effect heeft op het opgewekte vermogen in de string.

D. Ik zag ook dat er inmiddels nieuwe optimizers zijn (S-serie). Zijn deze beter als vervanging voor mijn P401 dan de P-serie?

Dank alvast voor het meedenken en alternatieve oplossingsrichtingen worden zeer gewaardeerd.

Disclaimer: Ik ben geen techneut, dus als ik bepaalde zaken niet goed heb verwoord, excuses daarvoor.

Raymond
A. Ik zou inderdaad voor de 2x 14 panelen gaan elk in 1 string met de S500B optimizers. het is wel krap, want je zit echt op het minimum van 14 panelen voor de ingangsspanning. Dan moet je eigenlijk nauwelijks last hebben van schaduwwerking. Dan heb je dus idd een nieuwe omvormer nodig. Wellicht dat je de huidige nog goed kan verkopen omdat de vraag nu groot is.

B. Je kan gewoon een account aanmaken als "zelf installateur", dan kan je gebruik maken van de designertool. Dat staat wel ergen in deze thread hoe dat moet.

C. die S500B gaan van 12,5 tot 105 V Dat is de Mppp tracker, paneel spanning kant. String kant is het weinig tot 80V, ik denk dat je daarmee het risico al een stuk verkleint op nadelige schaduwwerking, maar wellicht dat de designer tool daar wat over zegt als je je systeem hebt ingetekend.

D. Hou er wel rekening mee dat je niet zomaar optimizers uit de P serie mag combineren met de S-serie. De S serie is volgens mij juist nieuwer en kan daarom zwaardere (meer wP) panelen aan.

[ Voor 0% gewijzigd door sankao op 12-08-2022 08:43 . Reden: Kleine verbetering voor de S500B ]

9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
martijn946 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Nou ja, als je installateur bent althans. ;)

[Afbeelding]
Dus even een installateursaccount maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
FatalError schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:00:
Wat is de spanning bij de meterkast? Heb je de mogelijkheid om een dikkere kabel te leggen vanuit de meterkast naar de omvormer?
Ja dat kan eventueel wel. Stel je een 4mm² voor? Volgens mij heb ik nu 2.5mm². Zou dit de problemen die zijn ontstaan kunnen verklaren? installatie is 4.8 kWp afgezekerd op 20A automaat.
ds23man schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:05:
Als je op de P1 poort van de meter al 250V meet heeft het stroomnet een probleem, dus contact met je netbeheerder opnemen.
Snap ik, maar als ik mijn omvormer op een andere fase zet komt die eerdere fase niet meer bij de 250 in de buurt.is hier een verklaring voor? Zoals je weet zijn de netbeheerders vrij druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

@miena21 2,5mm2 is wel dun, maar hoeveel vermogen heeft je omvormer? Maar 250V is wel veel op je meter. Zou me niets verbazen dat mensen in je buurt hetzelfde probleem hebben en het niet in de gaten hebben. Dus effe door de straat lopen en aanbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
ds23man schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:33:
@miena21 2,5mm2 is wel dun, maar hoeveel vermogen heeft je omvormer? Maar 250V is wel veel op je meter. Zou me niets verbazen dat mensen in je buurt hetzelfde probleem hebben en het niet in de gaten hebben. Dus effe door de straat lopen en aanbellen.
SE4000H -> 4000w

Ik heb inderdaad wat mensen gevraagd. Maar die weten dit soort dingen niet. Dus dan zou ik zelf moeten gaan meten/kijken daar. Een vriend van mij inderdaad gevraagd paar straten verderop. Die gaat nu meten maar heeft maar 1 fase.

maar ik blijft het gek vinden dat het dus lijkt alsof mijn installatie de spanning op de fase bij de p1 flink omhoog lijkt stuwen. Dit snap ik niet zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

miena21 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

SE4000H -> 4000w

Ik heb inderdaad wat mensen gevraagd. Maar die weten dit soort dingen niet. Dus dan zou ik zelf moeten gaan meten/kijken daar. Een vriend van mij inderdaad gevraagd paar straten verderop. Die gaat nu meten maar heeft maar 1 fase.

maar ik blijft het gek vinden dat het dus lijkt alsof mijn installatie de spanning op de fase bij de p1 flink omhoog lijkt stuwen. Dit snap ik niet zo goed.
Je omvormer even uitzetten tijdens zonnige weer rond de hoogste stand van de zon (13:00) en dan even kijken wat de spanningen op de p1 poort zijn. Dan kan je zien wat het stroomnet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
@miena21
"THROTTLED" betekend dat je omvormer aan zijn max output zit, ik jouw geval 4kW. Dit heeft niks met je AC spanning te maken.
Hooguit een gevolg vanwege het vermogen wat de omvormer het net op probeert te duwen en daardoor de spannnig hoger (te hoog) wordt.

Ik zie dat ook op mijn SE3680H, maar bij een AC spanning van rond de 244V.

Als je op de P1 al 250V ziet, dan geloof ik best dat het bij de omvormer rond de 253V kan zitten.
In de API kan je toch ook de AC spanning zien op de momenten van "THROTTLED".

Alle aansluitingen nalopen of er overal goed contact gemaakt wordt?

[ Voor 20% gewijzigd door Rouske op 10-08-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Rouske schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:42:
@miena21
"THROTTLED" betekend dat je omvormer aan zijn max output zit, ik jouw geval 4kW. Dit heeft niks met je AC spanning te maken.

Ik zie dat ook op mijn SE3680H, maar bij een AC spanning van rond de 244V.

Als je op de P1 al 250V ziet, dan geloof ik best dat het bij de omvormer rond de 253V kan zitten.
In de API kan je toch ook de AC spanning zien op de momenten van "THROTTLED".
Ow dat kan natuurlijk ook nog. Dat het helemaal niks met elkaar te maken heeft maar toeval is.

Dit is wat data van gister:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
[
    {
        "date": "2022-08-09 14:04:37",
        "totalActivePower": 3517.92,
        "dcVoltage": 397.054,
        "groundFaultResistance": 11000.0,
        "powerLimit": 100.0,
        "totalEnergy": 23774900.0,
        "temperature": 52.6037,
        "inverterMode": "MPPT",
        "operationMode": 0,
        "L1Data": {
            "acCurrent": 14.1209,
            "acVoltage": 249.499,
            "acFrequency": 50.014,
            "apparentPower": 3526.62,
            "activePower": 3517.92,
            "reactivePower": 247.566,
            "cosPhi": 1.0
        }
    },
    {
        "date": "2022-08-09 14:09:36",
        "totalActivePower": 879.55,
        "dcVoltage": 432.935,
        "powerLimit": 22.0,
        "totalEnergy": 23775000.0,
        "temperature": 49.6502,
        "inverterMode": "THROTTLED",
            "acCurrent": 3.65219,
            "acVoltage": 245.273,
            "acFrequency": 49.9987,
            "apparentPower": 895.7,
            "activePower": 879.55,
            "reactivePower": 169.322,
        }
    },
    {
        "date": "2022-08-09 14:14:36",
        "totalActivePower": 2758.5,
        "dcVoltage": 430.984,
        "powerLimit": 69.0,
        "totalEnergy": 23775100.0,
        "temperature": 51.0055,
            "acCurrent": 10.9957,
            "acVoltage": 251.51,
            "acFrequency": 50.0126,
            "apparentPower": 2765.17,
            "activePower": 2758.5,
            "reactivePower": 191.951,
        }
    },
    {
        "date": "2022-08-09 14:19:36",
        "totalActivePower": 3568.03,
        "dcVoltage": 401.269,
        "totalEnergy": 23775400.0,
        "temperature": 52.1774,
            "acCurrent": 14.1577,
            "acVoltage": 252.461,
            "acFrequency": 49.996,
            "apparentPower": 3576.95,
            "activePower": 3568.03,
            "reactivePower": 252.359,
        }
    }
]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

miena21 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Ow dat kan natuurlijk ook nog. Dat het helemaal niks met elkaar te maken heeft maar toeval is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
[
    {
        }
    },
    {
        }
    },
    {
        }
    },
    {
        }
    }
]
Ik zie een aantal keren dat het vermogen niet aan de grens zit terwijl er getrotteld wordt en de netspanning skyhigh is. Straks om 1 uur even kijken wat de situatie is bij uitgeschakelde omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
teacher schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:45:
@miena21 dit is zeer waarschijnlijk een klus voor de netbeheerder.

@raysanity prima analyse! De oplossing van de installateur is echt niet toereikend. ik zou voor de "14 panelen" oplossing gaan, evt met een se5k/se6k. En aangezien je toch goed op weg bent qua materie, simuleer je opties in designer.

Meer/max panelen is vanwege 2 redenen beter, je clipping probleem wordt minder en je verdient meer geld.

Of je een nieuwe omvormer moet is een persoonlijke/desinger afweging. Als in de designer blijkt dat je niet teveel oversizing hebt met de extra panelen (je moet niet naar aantal geïnstalleerde Wp kijken namelijk maar naar effectieve output vanuit designer) dan kan je nog aflezen in het rapport wat je omvormer clipping wordt. Afhankelijk van hoeveel verlies dit is, en hoeveel het waard is voor je kan je kiezen om wel of niet voor nieuwe omvormer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
ds23man schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Ik zie een aantal keren dat het vermogen niet aan de grens zit terwijl er getrotteld wordt en de netspanning skyhigh is. Straks om 1 uur even kijken wat de situatie is bij uitgeschakelde omvormer.
Helaas ben ik momenteel niet thuis, dus dat moet later even (morgen op vakantie dus wordt in september pas). Maar ik zie in de data vaker dat acVoltage rond de 245 hangt maar hij wel in THROTTLED modus hangt. Wat zou dat kunnen betekenen? Dat hij zichzelf capped omdat ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Voltage / temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
ds23man schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
Inderdaad, hebben de nieuwere omvormers soms iets van active power control er in zitten en grijpt dat te snel (ruim voor 253V) en/of te rigoureus in?

Een powerlimit van 22% bij slechts 245V lijkt mij wat overkill.

@miena21 Dan zou "THROTTLED" inderdaad ook daardoor kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Wat bedoel je hier precies mee? Omvormer schiet in THROTTLED omdat de temperatuur van de omvormer icm het L1 voltage te hoog is?
Rouske schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Inderdaad, hebben de nieuwere omvormers soms iets van active power control er in zitten en grijpt dat te snel (ruim voor 253V) en/of te rigoureus in?

Een powerlimit van 22% bij slechts 245V lijkt mij wat overkill.

@miena21 Dan zou "THROTTLED" inderdaad ook daardoor kunnen komen.
omvormer is niet nieuw (2017). Het Throttle probleem is wel sinds dit zonseizoen pas. Dus zou ook een software update kunnen zijn of een brakke omvormer? Ik tast nog een beetje in het duister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik weet wel wat de reactie is van SE als je ticket aanmaakt.....

Meld dit gewoon ASAP bij je netbeheerder, zij kunnen slimme meters ( en de rest van de buurt) tot een week terug uitlezen wat betreft spanningen en stromen. Het is wel handig dat dit nu gebeurd in een zonnige periode.

[ Voor 4% gewijzigd door ds23man op 10-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
miena21 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:27:
[...]
omvormer is niet nieuw (2017). Het Throttle probleem is wel sinds dit zonseizoen pas. Dus zou ook een software update kunnen zijn of een brakke omvormer? Ik tast nog een beetje in het duister.
Oh, ik dacht het omdat de DC spanning bij MPPT op 400V staat. Dat zagen we hier op het forum bij nieuwere installaties, maar wellicht heb jij dan ook een (ongewenste?) firmware upgrade gekregen...
Bij mij is het gelukkig nog steeds 380V, ik neem aan dat dit voorheen ook bij jouw zo was, anders terug zoeken per wanneer dit veranderd is?
Je zou verwachten dat een upgrade van firmware ergens in een log terug te vinden moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
miena21 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Omvormer schiet in THROTTLED omdat de temperatuur van de omvormer icm het L1 voltage te hoog is?

[...]
Als solaredge omvormers het te warm krijgen schroeven ze het vermogen terug. Ook kan het ingesteld worden mbt het netvoltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-07 08:10
Interessant niews over patent schending door Solar Edge.

https://www.pv-magazine.c...-controllers-from-market/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 17:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

miena21 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
[
    {
        }
    },
    {
        }
    },
    {
        }
    },
    {
        }
    }
]
Spanning omvormer tikt de 253V aan. Zou zeker dikkere draden aanleggen. Spanningsval is 2V bij 2.5m2, 10 meter. Lijkt niet veel maar 1V minder geeft je al wat meer marge. Anders moet je wachten tot de netbeheerder het oplost. Dat kan nog wel even gaan duren.
Je kunt in het monitoring platform ook pima de lijn spanning gedurende de dag zien. Dat heeft mij doen besluiten de bedrading te verzwaren. Probleem is daarmee ook opgelost.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Compuadb schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:42:
Interessant niews over patent schending door Solar Edge.
wel een beetje eenzijdige info, op dit moment is er nog helemaal geen sprake van patent schending, Er is één partij die iets beweert, laat ze dat eerst maar eens bewijzen dat het ook zo is.

dit lijkt steeds meer op een patent troll die probeert op een patent geld te maken, solaredge is reeds in 2006 ontstaat, dit is eerder dan dit bedrijf, met een patent van 2017 en 2022.

hebben zich dus wel even tijd gelaten met een product wat er al was voor het patent, beetje vreemde zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Rouske schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Oh, ik dacht het omdat de DC spanning bij MPPT op 400V staat. Dat zagen we hier op het forum bij nieuwere installaties, maar wellicht heb jij dan ook een (ongewenste?) firmware upgrade gekregen...
Bij mij is het gelukkig nog steeds 380V, ik neem aan dat dit voorheen ook bij jouw zo was, anders terug zoeken per wanneer dit veranderd is?
Je zou verwachten dat een upgrade van firmware ergens in een log terug te vinden moet zijn.
Waarom gelukkig 380v? Gewoon voor mijn informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je qua optimizer voltage al een beetje krapjes zit en je moet ineens 20v meer maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
@mathijshooi wat @teacher zegt, niet dat ik het in mijn setup (12× P404 op SE3680H) nodig heb, ik kom nooit aan de max DC output per optimizer.

Maar ook dat mijn omvormer (nog) geen andere SW gekregen heeft waar ze allerlei nieuwe (nog niet goed werkende?) zaken aan toegevoegd hebben.
De netspanning op een dag als vandaag zit op max 243V, dan zal het ook wel loslopen met die nieuwe functies :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Rouske op 10-08-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 23:46
Op het pannendak zuidzijde wil ik 12 zonnepanelen 380wp laten leggen. Oorspronkelijk met 1 fase omvormer SE4000h, maar die is niet te leveren.

Nu kan ik via kennissen de 3 fase se4k setapp omvormer krijgen. Ondank dak op zuiden ga ik toch gebruik maken van optizimers, bij laagstaande zon heb ik “last” van het dak van de buren, waardoor de onderste 7 panelen niet volledig renderen.

Kunnen de 12 panelen gecombineerd worden met de 3 fase omvormer? Bij een 1 fase omvormer zou er minimaal 375v opstartvermogen nodig zijn, maar ik vind die info niet terug in de datasheet van de 3-fase omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, don't go there.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
TweakersOnly schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:53:
Op het pannendak zuidzijde wil ik 12 zonnepanelen 380wp laten leggen. Oorspronkelijk met 1 fase omvormer SE4000h, maar die is niet te leveren.

Nu kan ik via kennissen de 3 fase se4k setapp omvormer krijgen. Ondank dak op zuiden ga ik toch gebruik maken van optizimers, bij laagstaande zon heb ik “last” van het dak van de buren, waardoor de onderste 7 panelen niet volledig renderen.

Kunnen de 12 panelen gecombineerd worden met de 3 fase omvormer? Bij een 1 fase omvormer zou er minimaal 375v opstartvermogen nodig zijn, maar ik vind die info niet terug in de datasheet van de 3-fase omvormer
Zonder optimizers werkt een SolarEdge omvormer niet!
Maar lees de startpost/optimizer datasheet eens.... 3-fase SolarEdge omvormer en maar 12 optimizers en schaduw... NIET aan beginnen!

Voor de 3-fase omvormer heb je 750V stringspanning nodig.
Met de S500B optimizers (max 80V DC output) moet je er dus minimaal 10 in de zon hebben voor een goed werkend systeem.

• Ronald
Als je met 7 van de 12 in de schaduw om wil kunnen gaan heb je op SE4000H al s500b optimizers nodig. Anders val je evengoed in de valkuil. Snel naar Micro omvormers lopen als dit is wat je wil. Voordeliger met meer opbrengst is van al dat geld panelen op het noord dak gooien op een string omvormer.

Het is niet alsof Solaredge zoveel helpt bij harde schaduw.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 11-08-2022 06:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• raysanity
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-11-2022
Dank alvast voor de eerste reacties. Ik zit kennelijk op juiste spoor.
sankao schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

A. Ik zou inderdaad voor de 2x 14 panelen gaan elk in 1 string met de S500B optimizers. het is wel krap, want je zit echt op het minimum van 14 panelen voor de ingangsspanning. Dan moet je eigenlijk nauwelijks last hebben van schaduwwerking. Dan heb je dus idd een nieuwe omvormer nodig. Wellicht dat je de huidige nog goed kan verkopen omdat de vraag nu groot is.
Ik ga in de designer tool nu even wat tekeningen/berekeningen maken om te kijken wat het beste uitkomt met de mogelijkheden op mijn dak. 14 panelen per oriëntatie is wel de max op mijn dak.
B. Je kan gewoon een account aanmaken als "zelf installateur", dan kan je gebruik maken van de designertool. Dat staat wel ergen in deze thread hoe dat moet.
Het aanmaken van een zelf installateur account is inderdaad niet zo moeilijk, zo gepiept eigenlijk.

Zojuist al een beetje aan het spelen geweest. Huidige systeem ingetekend (op en wat misvormt huis :? , maar oefening baart kunst).

Het rapport gaf bovenin direct aan dat er een opbrengst verlies bij mijn huidige systeem is van 16,23%.
Het gebruik van S500B optimzers i.p.v. de huidige optimizers zou dat al verkleinen naar een kleine 3%.
Dus die installateur heeft echt zitten blunderen (al dan niet met opzet).
C. die S500B gaan van 12,5 tot 105 V, ik denk dat je daarmee het risico al een stuk verkleint op nadelige schaduwwerking, maar wellicht dat de designer tool daar wat over zegt als je je systeem hebt ingetekend.
Zoals hierboven aangegeven blijkt uit mijn eerste tekening dat dit inderdaad zo is.
D. Hou er wel rekening mee dat je niet zomaar optimizers uit de P serie mag combineren met de S-serie. De S serie is volgens mij juist nieuwer en kan daarom zwaardere (meer wP) panelen aan.
Dat had ik ook al ergens gelezen.
SE heeft onderstaand document met de compatability van diverse optimizers in één systeem. Maar daar gaat de installateur maar naar kijken. Ik heb de voorkeur voor één type optimizer .
https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
S en P serie mag je niet combineren in een nieuwe installatie. S mag je wel gebruiken als uitbreiding in een P installatie.

Ze zijn dus volledig compatibel, maar SE wil graag de P de laan uit kunnen sturen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
sankao schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:07:
C. die S500B gaan van 12,5 tot 105 V, ik denk dat je daarmee het risico al een stuk verkleint op nadelige schaduwwerking, maar wellicht dat de designer tool daar wat over zegt als je je systeem hebt ingetekend.
Dat is de Mppp tracker, paneel spanning kant.

String kant is het weinig tot 80V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:32
Hoi allemaal,

Vorig jaar is onze nieuwbouwwoning opgeleverd, ik ben mij nu eens aan het verdiepen in de PV installatie.
Deze bestaat uit een SE2000M omvormer i.c.m. 6 trina solar 340Wp honeyblack panelen. De optimizers zijn mij niet bekend, maar dat zouden dan twee M2460 optimizers moeten zijn. Ik heb twee vragen:

De omvormer is aangesloten op een eigen groep achter een type A aardlek. Volgens de installateur is dit geen probleem, hij heeft destijds een 6mA verklaring gemaild, ik zag gisteren dat deze een hele lijst Solaredge omvormers betreft, maar niet de SE2000M. Mag de ze omvormer achter een type A aardlek of moet hij achter een type B?

De M2460 optimizers zijn geschikt om er per stuk 4 panelen op aan te sluiten. Kan ik er probleemloos nog 2 panelen bij laten plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@G-addict m2640 heeft 4 trackers, elk voor maximaal 2 panelen. Je hebt nu dus 2 strings van 2, ik neem aan in serie en 2 enkele panelen.

2 erbij zou moeten kunnen, de laatste 2 ook in 1 string, 2 nieuwe in 1 string. Binnen de strings van 2 gelden gewoon de serie omvormer regels.

Opletten op Max paneelvermogen. De SE2000m is niet mee te simuleren in designer, maar benaderen met se2200h zou redelijk in de buurt moeten komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 12-08-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:54

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Kom je met 8 x trina solar 340Wp niet boven het Maximaal DC-systeemvermogen van 2.640 W?

https://www.solaredge.com...ential_solution_ds_nl.pdf, laatste pagina?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:32
Bedankt voor jullie reacties. Met 8x 340W kom je 80W hoger uit. Dat is 3,03% overbelasting. Maar (zover ik het weet) mag je een omvormer toch iets overbelasten, omdat je het maximale vermogen van een paneel hier in NL nooit zal halen?

Ik ben elektrotechnisch behoorlijk onderlegd, maar ik heb mij altijd afzijdig gehouden van pv installaties.... Heb hoogtevrees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Let op je max dc stroom van je panelen, zeg 330/340 wp max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@G-addict dan weet je ook dat je spanning krijgt en stroom/vermogen trekt ;)

Dat geld ook bij grote vlakke spanningsbronnen met hoge en variabel met het licht interne weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-07 20:58

Wvr

Heren,

ik heb een klein vraag met betreking tot de opbrengs van onze panelen.
wij hebben 10 panelen van 390w met een omvormer ModelSE3500H.

nu met de laaste dagen is de opbrengst niet meer dan 17KW, eerder dit jaar was de opbrangst wel meer.

hier on was op 28-7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJg1wcViqodVs-Zg43TZ1nU8FFA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R9Lu2nInDpB53MnHVN1GC274.jpg?f=user_large

hieronder is de opbrangst van gisteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y3MOeYVbfONLShfLeGeNL6Mk4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HKYkMmLxHxwS9kv9q0VWgACD.jpg?f=user_large

van smorgen tot savond staat het de zon op de panalen, we hebben er in totaal 10 stuk, 5 liggen aan de voorkant en 5 aan de achter kant op het huis.

graag wil ik weten of dit een goed opbrengst is of dat het beter kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
1. Het is warm dus minder opbrengst
2. Aan de vorm van je grafiek kan je zien dat je te weinig panelen per kant hebt. *
- dus 3 panelen per kant erbij
- of 80v optimizers, want ik gok 60v nu.

*je zie het aan de sprong: zodra alle panelen goed beschenen worden springt je opbrengst omhoog.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 12-08-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Met deze temperaturen moet je niet verwachten dat je een recordopbrengst hebt. Hier 17,5 kWp aan panelen en vanmiddag ( pal zuid) een max output van net geen 13,5kW. Ook staat de zon inmiddels wat minder hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Wvr schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:25:
Heren,

ik heb een klein vraag met betreking tot de opbrengs van onze panelen.
wij hebben 10 panelen van 390w met een omvormer ModelSE3500H.

nu met de laaste dagen is de opbrengst niet meer dan 17KW, eerder dit jaar was de opbrangst wel meer.

hier on was op 28-7

[Afbeelding]

hieronder is de opbrangst van gisteren

[Afbeelding]

van smorgen tot savond staat het de zon op de panalen, we hebben er in totaal 10 stuk, 5 liggen aan de voorkant en 5 aan de achter kant op het huis.

graag wil ik weten of dit een goed opbrengst is of dat het beter kan.
Er van uitgaande dat je schaduw hebt (want waarom anders solaredge) dan zou ik heel snel je installateur bellen en vragen naar het designer rapport. Jouw systeem doet zoals @teacher zegt absoluut niet aan de design eisen. Ik denk dat je zo rond de 2kwh per dag mist in die grafiek. Dus dikke 10%. Jaar in jaar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het systeem van @Wvr voldoet aan de letter van de ontwerp regels, maar zeer zeker niet aan de spirit. Bij diverse anderen heeft SolarEdge support al aangegeven dat dit soort ontwerpen niet goed zijn.

In de topic start is de case study tuinhuisje bijna exact wat er bij @Wvr gebeurd, alleen nog wat erger door steilere daken.

Ik zou dat deel van de TS er even uitlichten en dat naar de installateur sturen. Niet een systeem wat aan de verwachtingen voldoet die passen bij een professional in de PV industrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 23:46
Ronald schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 06:42:
Als je met 7 van de 12 in de schaduw om wil kunnen gaan heb je op SE4000H al s500b optimizers nodig. Anders val je evengoed in de valkuil. Snel naar Micro omvormers lopen als dit is wat je wil. Voordeliger met meer opbrengst is van al dat geld panelen op het noord dak gooien op een string omvormer.

Het is niet alsof Solaredge zoveel helpt bij harde schaduw.
Hierbij foto van het huis van bovenaf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ0Wjh45EOsxHxMWY2kAYAchcn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PAwGLE1HRzXSOZIy39aCVW85.jpg?f=user_large

Bij laagstaande zon in de winter duurt het langer voordat de onderste 2-7 panelen direct zonlicht ontvangen door het dak van de buren.

Anyway: met toeval kwam ik erachter dat een bekende sanitairwinkel de laatste solaredge se4000h op voorraad had. Die staat nu bij mij in de garage samen met 12 x s500b optimizers. Dat zou moeten werken. :-)

Nog een vraagje: kan ik als particulier rechtstreeks bij solaredge de garantietermijn verlengen?

[ Voor 4% gewijzigd door TweakersOnly op 12-08-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kopen zo weinig mensen zonnepanelen spul bij de warmteservice :X ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kasperski
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-08-2022
Er is wat verwarring aan mijn kant over hoe designer DC/AC overdimensionering berekent en laat zien tov de formule uit het document "Technical Note, Overdimensionering van SolarEdge omvormers" uit 2016 & info in omvormer datasheets.

“Knip”. Update met nu eigen conclusie na wat rondspitten:

Verwarring was dat ik dacht dat in de formule 2016 en omvormerdatasheets met Pdc-stc steeds verwezen werd naar geinstalleerd maximaal theoretisch vermogen. Maar blijkbaar verwijzen ze net als in designer naar “effectief” vermogen en wordt daar de max DC/AC ratio mee berekend.

[ Voor 129% gewijzigd door Kasperski op 13-08-2022 05:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Deze dip zie ik bijna altijd opduiken. Weet iemand wat dat zou kunnen betekenen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omNn5WCGBiahvk8pJxL7a6ebRxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27fyjfBkZiwVzCUPZRfcEhBj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Schaduw van bijv een boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Oh, dat zou goed kunnen inderdaad. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 20:24

Franko P.

Hit it.

Ben me aan het inlezen over mijn solaredge systeem.
heb hier 13 panelen van 395Wp met s440 optimizers icm een se5k-rwb omvormer (short string) .

Als ik het goed begrepen heb zou dit goed moeten zijn qua systeem. Opbrengst is met dit weer dagelijks rond de 30kW.

Heb ik dit goed beredeneerd?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
90% ja, maar je hebt niets verteld over je opstelling of schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Laatst online: 19-06 20:24

Franko P.

Hit it.

teacher schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:45:
90% ja, maar je hebt niets verteld over je opstelling of schaduw.
Schaduw geen, de panelen liggen deels op het plat dak van de garage en deels op plat dak van overkapping.
Orientatie:
8x 154° (ZO) helling 13°
5x 240° (WZW) helling 13°

Dit is de maandopbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ_AYWIdR6zdLn9bYpmIp5JJd7Q=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ylLXw7fIa8tZ6ksKVMJKTTla.png?f=fotoalbum_small

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Franko P. gaat waarschijnlijk net goed, antwoord in de optimizer spanning grafieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Die 5zwz kan een dingetje zijn, optimizer grafieken idd :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
teacher schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:21:
Die 5zwz kan een dingetje zijn, optimizer grafieken idd :Y
En daar heb je full access in de portal voor nodig om de volgende vraag alvast te beantwoorden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:07
Ik ben mij nog door 75 pagina's heen aan het worstelen maar wel een vraag. Bij 1F is de minimale opstart spanning naar ca 400 gegaan, is deze bij 3F dan soms 800V geworden?
Klopt het ook dat overdimensionering van 150% naar 200% is gegaan?
Post 1 vermeld dit nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-06 14:13
Vandaag zag in in mijn Solaredge app dat de opbrengst van 1 paneel erg achter liep met de andere panelen.
Als voorbeeld: De meeste panelen hebben een dagopbrengst van rond de 1 kWh. 1 paneel slechts 190 Wh.

Dus ik ben in de Solaredge monitor pagina gaan kijken en wat grafiekjes gemaakt om te zien wanneer dit gestart is en of er meldingen zijn.
Helaas (of gelukkig) geen meldingen.

Datum wanneer dit begon: 19 Juli 2022 15:15.
Zie ook de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nL_IGz-7ZqMJStkcSoISdjOsTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdngJqPypGgSrZQ9Vkj5LdCw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de waardes van zowel het paneel als de optimizer 1.1.6 erg vreemd ten opzichte van de andere 2 die ik geselecteerd heb.

Mijn systeem:
8 panelen, 250 WP.
Solaredge SE2200-ER-01-NED
Optimizers:P300
Geïnstalleerd en werkend sinds 2016.

Mijn vragen:
1. Buiten dat het niet handig is voor de opbrengst: Zou het brandgevaar op kunnen leveren?
2. Hoe kom ik er achter of het paneel of de optimizer defect is? of wat er anders aan de hand is?

[ Voor 0% gewijzigd door mdvdl op 14-08-2022 18:24 . Reden: Optimizer module benoemd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:51
Ik kan een solaredge omvormer overnemen voor een prima prijs. Deze inverter is over nadat hij is vervangen door een defecte WiFi. Het bedrijf heeft gewoon de omvormer vervangen en de defecte niet meegenomen.

2 vraagjes.

Is deze omvormer nu geblokkeerd door solaredge?

Kan ik de omvormer ook via Ethernet laten werken zonder WiFi?

Dit is irrelevant geworden door de aanschaf van een andere omvormer.

[ Voor 22% gewijzigd door Greetoz op 15-08-2022 16:19 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Paneelspanning ligt wat hoger dan de rest omdat die niks levert en geeft dus Voc weer.

Lijkt me een defecte optimizer.

Maar @Ronald of @teacher zal zo wel reageren. 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-07 23:54
Franko P. schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:16:
Ben me aan het inlezen over mijn solaredge systeem.
heb hier 13 panelen van 395Wp met s440 optimizers icm een se5k-rwb omvormer (short string) .

Als ik het goed begrepen heb zou dit goed moeten zijn qua systeem. Opbrengst is met dit weer dagelijks rond de 30kW.

Heb ik dit goed beredeneerd?
Ik weet niet hoe je het beredeneerd heb, maar het is een realistisch waarde, al heb je het bij opbrengsten altijd over kWh. Iets in W (Watt)… dan heb je het over vermogen.
Mijn 300Wp panelen liggen op platdak en doen met dit soort dagen ca. 1,8 kWh per stuk (elk hun eigen omvormer). Dus 13 x 395/300 x 1,8 = ca. 30 kWh. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 19:07
Dit was toch precies waarom je Solaredge nodig hebt: zodat je met de app gemakkelijk per paneel kunt zien welke optimizer stuk is? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:27:
Paneelspanning ligt wat hoger dan de rest omdat die niks levert en geeft dus Voc weer.

Lijkt me een defecte optimizer.

Maar @Ronald of @teacher zal zo wel reageren. 8)
Nou, dit dus.

Even bij installateur een service verzoekje doen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Vanwege een gegroeide boom en een nieuw dakkapel heb ik nu toch schaduw op mijn dak panelen, dit zijn 270wp trina solars met een 2k omnik omvormer ik merkte dat ik de eerste uren maar rond de 150watt zat en zodra alle panelen in de zon zaten schoot het naar 1500w). Ik heb nu 2e hands een SolarEdge 2200 (HD Wave met schermpje) gekocht voor 350 euro aangezien mijn ervaring met solarEdge prima was voor de panelen op mijn garage.

Nu kan ik voor 270 euro 8 P300 optimizers overnemen. Werken deze prima met mijn 2200? En volgens mij moeten ze ook werken met mijn 60cells trina's. Of moet ik meer uitgeven voor de nieuwere S440 bijv?

Ziet iemand nog problemen hiermee?

[ Voor 4% gewijzigd door Greetoz op 15-08-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Greetoz heb je de datasheets er al bij gepakt? Dat kunnen we niet voor je doen want jij weet exact welke Trina’s je hebt.

Designer weet alles, daar moet je toch mee aan de slag, en met edge academy om je systeem zelf in beheer te kunnen nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zie weinig problemen. Let wel, ook solaredge kan van een harde schaduw geen zon maken.
Heb je het al door designer gehaald?

Edit: en wat @Ronald zegt :+

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 15-08-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
@Ronald @teacher

Volgens mij zijn het https://www.zonnepanelend...ads/datasheets/180028.pdf maar ze lagen al op het dak en ik kan nergens meer een sticker vinden behjalve die met het serienummer. Maar bij de teruglever aanmelding stond een vermogen van 2160w met 8 panelen kom ik dan uit op 270wp.

Ik snap dat SE ook geen zon kan maken, maar het gaat hopelijk wel helpen. Sowieso krijg ik beter monitoring met SE dan met de stok oude omnik.

Ik beheer mijn andere installatie met 8x 395wp trina;s ook zelf.

De designer geeft geen fouten.

[ Voor 14% gewijzigd door Greetoz op 15-08-2022 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zie idd niets geks. Heb je dakkapel en bomen goed ingetekend? Want als je twee panelen verliest aan harde schaduw ben je klaar. Dan zou je beter af zijn met 80v optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
80V optimizers op de 2e hands markt zijn veel schaarser. Gewoon proberen ;-)

Maar er zit nu al 1,1% optimizer clipping in. @Greetoz Simuleer eens wat het zou doen als je beide systemen als 1 string aan een voldoende zware omvormer hangt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Het idee was om juist goedkoop iets te kunnen doen aan de schaduw. Ik verlies geen hele panelen, sowieso geen 2 tegelijk.

Nu voor 610€ de omnik “geüpgraded” naar SE 2200 incl optimizers. Ik heb in juli 273kWh opgewekt met dit setje zonder SE. dus kan lijkt mij alleen maar beter worden. Plus alles is nu SE.

De nieuwe set ligt op het garage dak. Best een afstand van het dak. Idee was als een van de panelen op het dak het begeeft daar ook 395wp panelen te leggen en alles op 1 omvormer met batterij optie.. Maar tot die tijd was dit de meest kosten efficiënte oplossing. Eigenlijk was ik ook helemaal niet van plan de omnik te vervangen omdat deze “gratis” bij het huis zat. En dus geen investering had. Maar bij het bijplaatsen van het 8ste paneel had ik weliswaar per dag meer opbrengst maar deze begon wel later doordat die deels achter het kapel zat.

Bedankt voor de antwoorden! Ik zal zodra alles aangesloten is wel m’n bevindingen posten

Dak is op zuid-oost, panelen op garage liggen zuid-west

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81MHdDC6nx8RXBOT6fNDtNDFgNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2WZ2vRWTPEFwc9kYvt9Bhup.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1dpqRvIu8fI_iSDmwnoxKflVto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqwXZNfZOXibTi4eZA51lXJO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Greetoz op 15-08-2022 18:42 ]

• pepdc
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-07 16:59
pepdc schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:51:
Duurde bij mij 2 weken voordat de status van: RMA approved - pending shipment veranderde in: RMA shipped - awaiting return of faulty product.
Dat shipped is morgen een week geleden; verwacht dan ook eerdaags telefoontje van de instalateur.
Rofdof schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:48:
Een van onze pv installaties is al maand offline. Solaredge erkent dat hun omvormer defect is en heeft beloofd nieuwe op te sturen. Was 5 tot 8 werkdagen. Daar zitten ze nu al 3 weken overheen.
Het duurt idd 8 werkdagen vanaf moment shipping momenteel; en dan komt er nog een week bij tot er een monteur tijd heeft.

Op mijn vraag om huidig systeem van 10 naar 14 panelen uit te bebreiden kreeg ik de reactie dat ze liever eigenlijk nooit te veel (zou van 107% naar 149% gaan) overdimensioneren en dat ivm een langer piekvermogen de omvormer zwaarder afgezekerd moet worden en ook nog een dikkere kabel nodig zou hebben....

Volgens de datsheets is de max stroom 14A en max vermogen 3000W voor een SE3000H, dat veranderd toch niet als ik er 4 panelen bij leg.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
pepdc schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

[...]

Het duurt idd 8 werkdagen vanaf moment shipping momenteel; en dan komt er nog een week bij tot er een monteur tijd heeft.

Op mijn vraag om huidig systeem van 10 naar 14 panelen uit te bebreiden kreeg ik de reactie dat ze liever eigenlijk nooit te veel (zou van 107% naar 149% gaan) overdimensioneren en dat ivm een langer piekvermogen de omvormere zwaarder afgezekerd moet worden en ook nog een dikkere kabel nodig zou hebben....

Volgens de datsheets is de max stroom 14A en max vermogen 3000W dat veranderd toch niet als ik er 4 panelen bij leg.
eindelijk ook bericht dat hij vanuit hongarije word verstuurd. daar is die nu in sorteercentrum.
vrijdag 8-07 kapot gegaan. 12-07 bevestiging dat solaredge een nieuwe zou sturen *8 tot 10 werkdagen)

het zal wel ergens woensdag zijn dat die er is (kan die meteen omgewisseld worden).
Maar 6 weken is toch wel fors.
vergeleken met een andere soortgelijke installatie hebben we gewoon 2500kwh mis gelopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
Hi, zoals hier waarschijnlijk algemeen bekend zijn de Solaredge omvormers momenteel niet te verkrijgen.

Mijn vraag voor nu; Mijn nieuwe PV installatie van 30 panelen 12k wp heb ik in september geinstalleerd incl. poweroptimizers echter zonder de benodige omvormer. Nu heb ik nog wel een oudere omvormer van 1.5K
van een ander merk (Omnik) liggen.

Is het zinvol om deze nieuwe set op de oude omvormer aan te sluiten tot dat de nieuwe SolarEdge (ong. januari) geleverd wordt? Zo ja, werkt dat incl. poweroptimizers of moet ik die dan bypassen?

Hou me ook aanbevolen als iemand een adres heeft met een SE10K heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee. Dan zal je alle optimizers los moeten koppelen en er een string systeem van maken.
Met 30 panelen rook je die omnik meteen op.

je zou er een 6tal op de omnik kunnen zetten, zonder optimizers, maar de echt dikke opwekmaanden zijn een beetje op zijn eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
teacher schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:27:
Nee. Dan zal je alle optimizers los moeten koppelen en er een string systeem van maken.
Met 30 panelen rook je die omnik meteen op.

je zou er een 6tal op de omnik kunnen zetten, zonder optimizers, maar de echt dikke opwekmaanden zijn een beetje op zijn eind.
Kortom, zelfs voor die 6 panelen niet de moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:35

Crazy-

Best life ever

Voois schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Nee ;) niet noemenswaardig - al het werk; losmaken van optimizers etc.

wel worden in sept-okt de leveringen verwacht dus geduld ;-) excuses de 12,5k pas februari 2023…..

Er zijn enkele die zeggen november dit jaar, maar ik twijfel daar aan

Het is momenteel echt drama … mega lange levertijden

Toevallig zat ik ook te kijken naar de 12.5 ter Vervanigng van mijn SE5k ivm uitbreiding met 15x410Wp. echter nu gekozen voor een extra SE4k welke sneller leverbaar is. (Ja, meerdere richtingen dus ik red het met de 4K ;-))

[ Voor 51% gewijzigd door Crazy- op 19-08-2022 13:22 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Voois schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Als je het zelf kan doen en 5kWh per dag ok vindt... doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alkjoa
  • Laatst online: 06-07 16:57
60V of 80V optimizers? :?

Ik vraag me af of er nog nadelen kleven aan het gebruik van 80V optimizers (S500B) vergeleken met 60V optimizers (S440/S500). De prijzen zijn vergelijkbaar, dus ik zou zeggen doe de 80V maar dan zit je sneller op de benodigde stringspanning.

Grootste verschil, naast de max. output spanning, is de MPPT Operating Range:
8 - 60 V(DC) voor S440/S500
12.5 - 105 V(DC) voor S550B

Ik interpreteer dat zo dat de MPPT-functie bij S440/S500 eerder beschikbaar komt, dus bij minder instraling op de panelen. Is dat in de praktijk zo? En wat betekent het als de MPPT-functie nog niet werkt? Wordt dan geen energie in de string gevoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Alkjoa Gaat het om dit systeem? Alkjoa in "Beroerde prestatie Solaredge - optimizer clipping?"

Dan kan je post beter daar bij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
60v start idd eerder en kan verder terug bij schaduw.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 19-08-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkjoa
  • Laatst online: 06-07 16:57
Was bedoeld als een algemene vraag want ik had moeite eventuele nadelen van de 80 V optimizers te vinden. Vandaar dat me dit het geschikte topic leek.
@teacher thx voor de opheldering 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Laatst online: 07-07 00:04
De vraag van @Alkjoa intrigeert wel. De strinpspanning van 400V kun je dus bereiken met 5x80V optimizers of met 7x60V optimizers.
Weegt het eerder opstarten of het verder terug gaan bij schaduw een significant verschil t.o.v de 80V optimizers wanneer het schaduw situaties betreft?

In mijn situatie heb ik 10x REC alpha 370Wp (en 370 optimizers) aan een SE3000 hangen. Bij zonsopgang valt de zon vrij op 4 panelen, de andere 6 hebben schaduw. Pas vanaf 10.30u heb ik 6 panelen zonder schaduw en vanaf 1100u tot 1500u is alles schaduwvrij. Daarna beginnen bomen weer hun schaduw op 4 panelen te werpen.

Persoonlijk denk ik dat ik (achteraf) beter af was met de 80V optimizers….

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Solaredge wil lekker ruim in zn jasje zitten, dan heb je nooit gedoe, werkt je schaduwmanagement goed en perst het systeem de laatste wattjes uit de panelen (want groter bereik dan micros).

Zit je wat krapper in de jas dan moet je concessies doen. Ik zal dan altijd kiezen voor behoud stringvoltage, want daar staat of valt je systeem mee en dat weegt dus ruimschoots op tegen een paneel wat een paar volt eerder afschakelt.

Pagina: 1 ... 19 ... 93 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.