Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
@xah5kiDe Er worden geen boekjes meer bij de omvormers geleverd?
https://www.solaredge.com...er_installation_guide.pdf

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
En een filmpje is altijd handig:
YouTube: Guide to Commissioning Your SolarEdge inverter with SetApp

Maar, als de string compleet is: sluit hem nog niet aan op de omvormer, maar meer het voltage.
Daarna aansluiten. :Y

Op grote systemen kan het even duren voordat alle optimizers zich gemeld hebben.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 19:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Nu met 13 weet ik hoe langzaam het gaat.
Ik had de string spanning gemeten en miste er dus twee. Toch geprobeerd om te kijken of dit zou willen werken (zonder die twee). Niet dus.
Nee geen uitgebreid installatie handleiding meer in de doos. Alles moet goed gaan met de SetApp. Vind het niet fijn werken.
Inmiddels ben ik begonnen met de geavanceerde cursus te volgen. Daar zag ik dat ik de P knop langer dan 5 seconden moet houden om het pairen te starten. Nergens te vinden in de handleiding of site.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
xah5kiDe schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:34:
Nee geen uitgebreid installatie handleiding meer in de doos. Alles moet goed gaan met de SetApp. Vind het niet fijn werken.
Vreemd, in januari van dit jaar zat de complete papieren handleiding nog gewoon in de doos van mijn SetApp-omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
Halle allen,

Ik ben momenteel een systeem bij ons thuis aan het installeren met 20 x 370Wp, p401 optimizers en een SE5K omvormer. Als ik naar de systeemverliezen kijk zit er wel wat verlies in maar dat is waarschijnlijk te verklaren door de NO - ZW opstelling. Volgens de datasheet van de omvormer mag hier maximaal 6750Wp op de omvormer worden aangesloten, designer heeft geen problemen met 7400Wp in deze opstelling. De panelen zijn qua legplan niet helemaal zoals het in designer weergegeven. Kwam er niet uit hoe ik twee rijen landscape direct boven elkaar kon plaatsen. Ik heb me aardig ingelezen maar heb 0 praktijk ervaring met zonnepanelen installaties. Zien jullie gekke dingen of gaat het helemaal goed komen hoe ik het heb bedacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXVRnLsUC0R5p5b_NNHc-CPYdLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lMby5xzlT5BDsVlWNwUNJE9k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFulEJu_-MPe5NtcVsI537R45Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dnQ920jlDLB6oQfhZKPGonPf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IoxV1SMN_yatwoB0dcZzQRDaTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gD2ZbGoq0vBgvrOwPCXxtS7S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QDX0Bp3Pv6ADGsJMZ2MKqW2Uas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SdLECibLIiUtIKwik7xjHmDc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3vPik58It5WOHwO7HFmKvHAEuw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CLFdvdpvx5VVDlvSaZ9doYl4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 19:31
@1wouterb
Het is denk ik even wachten op het oordeel van @Ronald , maar je gebruikt een 3-fasen omvormer die 750Vdc nodig heeft. Daarvoor moeten met P401 optimizers minimaal 13 panelen in de zon liggen, anders krijg je clipping. Jouw opstelling heeft in de ochtend en namiddag geen 13 panelen in de zon, dus gaat je systeem een kunstje uithalen om wel op die 750Vdc te komen. Hiervoor wordt de productie geknepen.

Zoek ook even op clipping in dit topic.

[ Voor 30% gewijzigd door mheikens op 04-04-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:15
mheikens schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:34:
@1wouterb
Het is denk ik even wachten op het oordeel van @Ronald , maar je gebruikt een 3-fasen omvormer die 750Vdc nodig heeft. Daarvoor moeten met P401 optimizers minimaal 13 panelen in de zon liggen, anders krijg je clipping. Jouw opstelling heeft in de ochtend en namiddag geen 13 panelen in de zon, dus gaat je systeem een kunstje uithalen om wel op die 750Vdc te komen. Hiervoor wordt de productie geknepen.

Zoek ook even op clipping in dit topic.
Maximaal vol leggen, i like!

Verder denk ik ook dat je er goed aan zal doen om voor de 80V optimisers te gaan, ook aangezien de verdeling niet 50-50 is. In de ochtend zal je NO kant met 7 panelen het "zwaar" krijgen, helaas ook met 80V optimisers maar wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@1wouterb ik heb vraagtekens bij de landscape schans; mogelijk is alles OK maar je hebt zo wel 2 schansen minder ballast en niet elk paneel mag zo dicht op het midden geklemd.
Wat zegt de installation manual van jouw merk?
Voorbeeld JA Solar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L94OI0tPjnTOQP8POvqxnZY5H7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgpW9IDNXBMkxrjF655HqFD2.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1wouterb
@mheikens Ik las al in de openingspost van dit topic..

String lang genoeg, maar kleine groepjes panelen verdeeld over verschillende dakvlakken/oriëntaties: Don't go there, ook al zeg de verkoper dat "dit makkelijk kan". Optimizer blocking zal je toekomst zijn. Helaas lag de helft toen al op het dak.

Ik ga me eens verder verdiepen in het clippen van optimizers. Verder wacht ik het oordeel van @Ronald ook maar even af.

@mathijshooi Nu momenteel 1500 kWh overproductie met warmtepomp. Er komt een EV in de toekomst dus dan komen de paneeltjes mooi van pas. En mooi meegenomen is de hoge terugleververgoeding (voor zolang het duurt) momenteel. De P401 zitten er nu al onder, als het echt problematisch blijkt kunnen ze natuurlijk op Marktplaats en kunnen er andere voor in de plaats. Het moet wel rendabel blijven.

@Proton_ De voeten van De Groot Beton zijn behoorlijk zwaar, 58 kg per stuk. Dus 170kg balast voor 4 landscape panelen.. lijkt met wel voldoende toch? Die opsluitbandjes die onder het flatfix systeem liggen zullen en stuk lichter zijn. Het zijn trouwens JAM60S21-370-H panelen. Ik ga eens uitzoeken hoe dat zit met de klem afstanden die voorgeschreven zijn.

Dank voor de reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De Setapp uitvoering kan je ook geforceerd pairen door de knop 5 seconden op P te houden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het oordeel van @Ronald is heel simpel: Optimizers omruilen voor 80V modellen als het maar enigszins kan.

Je modelleert al bijna 2% verlies... Het is een post die snel zou kunnen escaleren en de praktijk is weerbarstig.

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 04-04-2022 12:22 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
@Ronald omruilen zal niet gaan lukken, dat wordt marktplaats en nieuwe bestellen. Als ik dat kan vermijden dan zou dat fijn zijn maar als het moet dan moet het natuurlijk. Het zal afhangen van het verschil in productie tussen de 2. Is daar iets zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@1wouterb Terug naar designer, dupliceer de (initiële) variant binnen het project. String bewerken en s500b / p505 gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@1wouterb Dit is exact het praktijkvoorbeeld waarom @Ronald en ik dit topic hebben gemaakt.

Dit design is "op het randje". Maar zeker de panelen op NO gaan niet in hun eentje de string aan de gang krijgen.

80 volt optimizers / 3f short string / 1f omvormer?

En, denk je ook aan je lussen (inductie!) in je string?

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 04-04-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
@Ronald Heb dat even gedaan en de systeemverliezen even onder elkaar gezet. P401 vs P505.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT6y0KU4-ZBkJ_jFpoDhXFg-BiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SS73Y1fWFkxJ5EsAzelsb9jo.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal zal je per jaar volgens de simulatie dus 600 60 kWh winnen door de ander optimizers te gebruiken als ik het goed lees? Ik ga eens even rekenen wat verstandig is in dit geval. Het is toch een aanzienlijke hoeveelheid, zeker als je het verlies door de jaren heen gaat optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
60kWh

In simulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
My bad 8)7 , dat scheelt weer :*)

@teacher Houd de design software daar geen rekening mee? Als ik het goed begrijp zal, zeker in de winter, de installatie pas opstarten als de panelen op zw direct zonlicht krijgen?

Bedoel je met inductie de maximale kabellengte van de optimizers? Voel me zo dom :?

Ik duik weer even in Designer en ga de verschillende opties eens naast elkaar zetten en uitzoeken wat te doen. 1 fase, short string, houden zoals het is etc..

Dank tot zover!

[ Voor 25% gewijzigd door 1wouterb op 04-04-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Met als toevoeging dat de designer het clipping vaak enigszins onderschat. Maar goed, laat het 120kWh worden, is nog steeds niet echt de wereld uit maar met de huidige prijzen wel 60 euro per jaar en dat zijn weer 3 S500b optimers tov de P401.

Misschien ook maar eerst even aankijken wanneer de hele installatie draait. Hoeveel panelen liggen er nu? Start het systeem überhaupt al op en produceert ook nog redelijk?

[ Voor 18% gewijzigd door mathijshooi op 04-04-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
1wouterb schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:59:
My bad 8)7 , dat scheelt weer :*)

@teacher Houd de design software daar geen rekening mee? Als ik het goed begrijp zal, zeker in de winter, de installatie pas opstarten als de panelen op zw direct zonlicht krijgen?

Bedoel je met inductie de maximale kabellengte van de optimizers? Voel me zo dom :?

Ik duik weer even in Designer en ga de verschillende opties eens naast elkaar zetten en uitzoeken wat te doen. 1 fase, short string, houden zoals het is etc..

Dank tot zover!
Ik begrijp uit je initiële post dat je alles zelf bij elkaar gezocht hebt en omruilen niet een eenvoudige optie is. Dan zou ik er mee leren leven en dingen aanpassen pas doen als je ziet dat je systeem onder suboptimaal presteert.

Draait je systeem al? En zo ja, heb je al grafieken? We lufff grafieken in dit topic! :Y

Wat bedoel ik met inductielussen: het lijkt alsof ik 2 pijpjes zie voor de bekabeling: eentje links en eentje rechts.
Kijk eens naar dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnSTxySylH7jhaINOQLOsakdr6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ecuhEqiUE4vIEAebuc3QMPNB.png?f=user_large
Je ziet hier een grote inductielus, en nauwelijks inductie. De grote lus wordt gezien als bliksemmagneet. :)
Als ik je foto verkeerd bekeken heb kan je dit als niet geschreven beschouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 04-04-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
@teacher Het is inderdaad een bij elkaar geraapt zooitje ;) Heb de omvormer via marktplaats (6 maanden aantoonbaar gedraaid) optimizers nieuw en ook goedkoop via marktplaats en de panelen komen bij een zaak uit Limburg vandaan. Al met al zal dit systeem zich snel terugverdienen.

Ik heb nog even gekeken in Designer hoe het beter had gekund met de inzichten van vandaag, Een 1 fase SE4000H met P505 optimizers had beter gepresteerd. En inderdaad, in ons geval is het beter te leren leven met het systeem zoals het is. Uiteindelijk is het nog steeds een goedkoop systeem, en we hebben weer wat geleerd.

Het systeem draait nog niet. Zal waarschijnlijk as weekend operationeel gaan. Zodra ik wat data heb om te delen zal ik dat zeker doen in dit topic. Volgens mij een mooie case om lessen uit te trekken.

De string ligt inderdaad zoals in het foute plaatje aan de linker kant. Dit is eenvoudig aan te passen. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
* teacher heeft begrip!
* teacher heeft een incourant hoekje op de garage ook voorzien van "scharrelspulletjes". :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De zogenaamde scharrelpanelen. :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1wouterb
@mathijshooi In totaal komen er 20 panelen. Er liggen nu 12 op het dak, as weekend alles afmaken.

@teacher Ik hou wel van een mooie deal. En garantie.. tja, als je alles zelf toch installeert is het vaak zelf ook weer op te lossen. En deze situatie is een typisch gevalletje leergeld. Kan niet gaan klagen bij de installateur
:P

@ds23man haha, zo zie ik mezelf eigenlijk helemaal niet maar je hebt gelijk, ik ben een echte scharrelaar :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Scharrelpanelen... Stuk beter dan Schaampanelen...

Al kunnen Schaampanelen Scharrelpanelen worden :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wou toch even laten weten. Inderdaad kaput. Krijg waarschijnlijk deze week nog een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat is het voordeel van SE, ze kunnen op afstand een behoorlijke diepe analyse van de storing achterhalen en gaan niet soebatten over de oorzaak. Ik neem aan dat je het zelf in bedrijf kan stellen en de benodigde aanpassingen in het monitoringportal kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56
Mijn Solaredge SE7K Setapp besteld op 14 Maart, levering zou 1ste of 2de week April zijn maar kreeg vandaag te horen dat dit waarschijnlijk juni?! gaat worden.. Hier mensen meer ervaring mee met de levertijden?

Blijkbaar mist Solaredge chips die in iedere 3 fase omvormer moet. Volgens de leverancier is SolerEdge niet de enige, bijna alle 3 fase omvormers zijn niet te krijgen.

Ik ben nummertje 4 op de wachtlijst sinds Maart.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Je kan er, for the time being, eentje van marktplaats af trekken. :) Die doe je dan weer weg als je nieuwe er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Of kijken of een SE8K wel leverbaar is. Wat er nu op MP staat onder de zoekterm SE7K lijkt niet erg aantrekkelijk met oog op weer doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
In de compatibiliteitstabellen van de SE power optimizers staat het volgende "Het installeren van verschillende series en modellen power optimizers in dezelfde installatie is toegestaan zolang ze in aparte PV-strings worden geïnstalleerd. Echter, power optimizers die onderling compatibel zijn, kunnen in dezelfde PV-string worden geïnstalleerd"

M.a.w. het is mogelijk om mijn string met 19 x 330Wp panelen met p370 uit te breiden met 6 x 400 Wp panelen met p401 optimizers? Want deze optimizers zijn compatibel volgens de tabel.
In de SE Designer kan je volgens mij niet in 1 string verschillende power optimizers plaatsen.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@jorbit Zou goed moeten zijn. Erg jammer dat Designer het niet kan simuleren... Dit soort uitbreidingen zijn toch orde van de dag tegenwoordig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46
Zit met de volgende vraag. Weet iemand waar ik meer gegevens kan vinden over dit rapport?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOz0tpFPBIU17ilF49UfAwahGJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgT2TwlxnAQnntJPnvwawUjT.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik kijk bij de panelen en dan kijk bij een zonnige dag zie ik dat de optimizers vastlopen tegen de optimizer spanning ( P401). Volgens mij heeft de installateur hier een behoorlijke fout gemaakt bij de samenstelling van het systeem. :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hHrJed9VqBJ__FoF9YxB41lIpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91h7F6SEYlqtSx9zeVLerNBD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:07

tomtommie

Alaaf!

mvrooij schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:11:
Mijn Solaredge SE7K Setapp besteld op 14 Maart, levering zou 1ste of 2de week April zijn maar kreeg vandaag te horen dat dit waarschijnlijk juni?! gaat worden.. Hier mensen meer ervaring mee met de levertijden?

Blijkbaar mist Solaredge chips die in iedere 3 fase omvormer moet. Volgens de leverancier is SolerEdge niet de enige, bijna alle 3 fase omvormers zijn niet te krijgen.

Ik ben nummertje 4 op de wachtlijst sinds Maart.
Productie van alle 3-fase omvormers schijnt een enorm probleem te zijn inderdaad... ik heb zelf ook een SE7K in bestelling staan vanaf midden maart, maar levering in augustus... na veel zoeken en rondbellen inmiddels bij een lokale partij voor net geen 300 euro meer de omvormer gekocht 8)7. Mijn panelen komen in mei, dus met een beetje geluk is die 300 euro ruim terugverdiend door wel opbrengst te hebben in de maanden mei, juni en juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@vincent_1971 het helpt als je vertelt hoe je systeem eruit ziet. Even clippen tijdens het opstarten hoeft niet echt een enorm probleem te zijn. En meer grafiekjes graag. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:29
vincent_1971 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:53:
Zit met de volgende vraag. Weet iemand waar ik meer gegevens kan vinden over dit rapport?
[Afbeelding]
alstublieft

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 05-04-2022 19:31 . Reden: Wie goed doet, goed ontmoet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10-2024
Iemand de gouden tip, hoe ik een nieuw Wifi netwerk instel op mijn HD Wave SE5000H
Ik probeer via de Solar Edge app wifi te configureren, zodra ik inlog met QR code vraagt hij verbinding te maken met een eigen netwerk(van Solar Edge). Als dit gelukt is verschijnt " verwerken " in beeld. Hierna komt het scherm om wifi te configureren en zodra ik op doorgaan druk dan blijft de app op "verwerken" staan. Ik heb het een uur aangekeken. Maar lijkt mij toch niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RSD1982 Je eigen wifi is waarschijnlijk wat sterk. Even handmatig in de wifi instellingen van je telefoon het SEDG netwerk selecteren na de initialisatie via de SE app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-06 22:05
Hallo allen,

Op het ouderlijk huis komen binnenkort zonnepanelen. De informatie uit de offerte is wat summier, hier hoop ik binnenkort meer duidelijkheid over te hebben.

De situatie is grofweg als volgt
Schuin pannendak op oost/west. Oost staat misschien een paar graden richting zuid. Er kan wat schaduw zijn van hoge bomen in de buurt.

Aangeboden is DMEGC 380wp panelen: 16 op oost, 8 op west. Aangesloten in serie op een SE5k solaredge. Type optimizer momenteel onbekend.

Zonder al te veel rekening te houden met details zoals schaduw, gaat dit in theorie werken? Stel dat de best mogelijke optimizers gekozen worden, is 8 panelen op west niet wat weinig als de panelen op oost in de schaduw komen te liggen?

Ik hoop binnenkort meer specifieke info te hebben maar misschien dat de experts al kunnen inschatten of dit goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@renevd88 je zit absoluut in de goede richting: lees vooral de topicstart door en trek je conclusies.
optimizer clipping/blocking alert!!

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 05-04-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

RSD1982 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:58:
Iemand de gouden tip, hoe ik een nieuw Wifi netwerk instel op mijn HD Wave SE5000H
Ik probeer via de Solar Edge app wifi te configureren, zodra ik inlog met QR code vraagt hij verbinding te maken met een eigen netwerk(van Solar Edge). Als dit gelukt is verschijnt " verwerken " in beeld. Hierna komt het scherm om wifi te configureren en zodra ik op doorgaan druk dan blijft de app op "verwerken" staan. Ik heb het een uur aangekeken. Maar lijkt mij toch niet de bedoeling.
Heb ik dit weekend dus ook voor het eerst gedaan met dezelfde omvormer. Na het kiezen van de juiste SSID en wachtwoord invoeren moet je bevestigen. Dan verbreekt hij echter ook gelijk de verbinding. Dus niet wachten maar opnieuw een verbinding maken (schakelaar even naar links). Of als het blauwe ledje blijft branden is het gelukt.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
RSD1982 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:58:
Op welk wifi kanaal zit je? Ik had er een tijd geleden ook last van gehad. De installateur kon destijds geen verbinding maken via de setapp. Na wat zoekwerk op het internet bleek dat alleen kanalen 1 t/m 11 (via 2.4 GHz) mogelijk zijn op de omvormer. Ik gebruikte destijds kanaal 13. Na omzetten naar een lager kanaal kon ik wel verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
tomtommie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:19:
[...]

Productie van alle 3-fase omvormers schijnt een enorm probleem te zijn inderdaad... ik heb zelf ook een SE7K in bestelling staan vanaf midden maart, maar levering in augustus... na veel zoeken en rondbellen inmiddels bij een lokale partij voor net geen 300 euro meer de omvormer gekocht 8)7. Mijn panelen komen in mei, dus met een beetje geluk is die 300 euro ruim terugverdiend door wel opbrengst te hebben in de maanden mei, juni en juli.
Hebben ze er hier nog meer? Wil je me anders dit adres geven? Ik kreeg te horen dat ik tot begin Mei minimaal moest wachten en ze verwachten zelfs Juni...

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Ronald schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:33:
Of kijken of een SE8K wel leverbaar is. Wat er nu op MP staat onder de zoekterm SE7K lijkt niet erg aantrekkelijk met oog op weer doorverkopen.
Ja heb dit ook gevraagd maar is hetzelfde verhaal.. ook de SE6K gevraagd maar deze is blijkbaar nog lastiger te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
Zoals jullie al aangaven zullen de 7 panelen op oost-noord-oost met P401 optimizers de string waarschijnlijk niet aan de gang krijgen. Ik zal even aankijken wat er in de praktijk gaat gebeuren als het systeem dit weekend operationeel gaat.
teacher schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:45:
@1wouterb Dit is exact het praktijkvoorbeeld waarom @Ronald en ik dit topic hebben gemaakt.

Dit design is "op het randje". Maar zeker de panelen op NO gaan niet in hun eentje de string aan de gang krijgen.

80 volt optimizers / 3f short string / 1f omvormer?

En, denk je ook aan je lussen (inductie!) in je string?
Hier nog even de situatie. 20 panelen met 60v p401 optimizers verdeeld in kleine groepjes over verschillende dakvlakken oost-noord-oost, west-zuid-west op een 3 fase SE5K omvormer die 750V springspanning wil zien voordat hij kan gaan opwekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QDX0Bp3Pv6ADGsJMZ2MKqW2Uas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SdLECibLIiUtIKwik7xjHmDc.png?f=user_large

Mocht het nu dramatisch zijn dan is volgens mij de beste optie om de SE5K te vervangen voor een SE5000H 1 fase omvormer die een stringspanning nodig heeft van 380v. Echter mijn hoofdaansluiting is 3x25A en de SE5000H heeft een maximale AC stroom van 23 ampere dus zou 25A afgekeerd moeten worden. Dan heb ik geen selectiviteit meer ten opzichte van de hoofdzekering. Een SE4000H omvormer heeft een maximaal AC stroom van 18,5A en zou 20A afgzekerd worden en dan ben ik wel weer selectief. Echter.. de SE4000H zou 158% overgedimensioneerd zijn met mijn 20x370wp=7400Wp. Volgens SolarEdge mag een enkel fase inverter maximaal 135% overgedimensioneerd worden. In SE Designer mag ik dit systeem gewoon toepassen en zou het totale cliped energie op een acceptabele 0.8% uitkomen.

De vraag is eigenlijk of ik 7400wp oost-west kan aansluiten op de SE4000H omvormer. Of is er toch een mogelijkheid om een SE5000H omvormer op te hangen op mijn 3x25A hoofdaansluiting?

[ Voor 17% gewijzigd door 1wouterb op 06-04-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10-2024
Bedankt voor de reacties, ik ga ze uit proberen.

Ik krijg echter niet de keuze van SSID moet selecteren. Alleen een pop up met wilt u verbinding maken met SE WiFi netwerk. In mijn WiFi instellingen is deze ook verbonden. Maar op mijn normale scherm niet (4G symbool) ik
Probeer het via de mySolarEdge edge app via een iPhone.

[ Voor 31% gewijzigd door RSD1982 op 06-04-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
1wouterb schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:24:
Zoals jullie al aangaven zullen de 7 panelen op oost-noord-oost met P401 optimizers de string waarschijnlijk niet aan de gang krijgen. Ik zal even aankijken wat er in de praktijk gaat gebeuren als het systeem dit weekend operationeel gaat.

[...]

Hier nog even de situatie. 20 panelen met 60v p401 optimizers verdeeld in kleine groepjes over verschillende dakvlakken oost-noord-oost, west-zuid-west op een 3 fase SE5K omvormer die 750V springspanning wil zien voordat hij kan gaan opwekken.

[Afbeelding]

Mocht het nu dramatisch zijn dan is volgens mij de beste optie om de SE5K te vervangen voor een SE5000H 1 fase omvormer die een stringspanning nodig heeft van 380v. Echter mijn hoofdaansluiting is 3x25A en de SE5000H heeft een maximale AC stroom van 23 ampere dus zou 25A afgekeerd moeten worden. Dan heb ik geen selectiviteit meer ten opzichte van de hoofdzekering. Een SE4000H omvormer heeft een maximaal AC stroom van 18,5A en zou 20A afgekeerd worden en dan ben ik wel weer selectief. Echter.. de SE4000H zou 158% overgedimensioneerd zijn met mijn 20x370wp=7400Wp. Volgens SolarEdge mag een enkel fase inverter maximaal 135% overgedimensioneerd worden. In SE Designer mag ik dit systeem gewoon toepassen en zou het totale cliped energie op een acceptabele 0.8% uitkomen.

De vraag is eigenlijk of ik 7400wp oost-west kan aansluiten op de SE4000H omvormer. Of is er toch een mogelijkheid om een SE5000H omvormer op te hangen op mijn 3x25A hoofdaansluiting?
1 fase omvormer mag juist tot 155%, 3 fase 135%. In bijvoorbeeld België mogen ze tot 200% gaan, laat je dus niet afschrikken voor een beetje overdesign, technisch kan het apparaat het aan. Je zal alleen meer omvormer clipping hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

1wouterb schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:24:

[...]

[Afbeelding]

Mocht het nu dramatisch zijn dan is volgens mij de beste optie om de SE5K te vervangen voor een SE5000H 1 fase omvormer die een stringspanning nodig heeft van 380v. Echter mijn hoofdaansluiting is 3x25A en de SE5000H heeft een maximale AC stroom van 23 ampere dus zou 25A afgekeerd moeten worden. Dan heb ik geen selectiviteit meer ten opzichte van de hoofdzekering. Een SE4000H omvormer heeft een maximaal AC stroom van 18,5A en zou 20A afgekeerd worden en dan ben ik wel weer selectief. Echter.. de SE4000H zou 158% overgedimensioneerd zijn met mijn 20x370wp=7400Wp. Volgens SolarEdge mag een enkel fase inverter maximaal 135% overgedimensioneerd worden. In SE Designer mag ik dit systeem gewoon toepassen en zou het totale cliped energie op een acceptabele 0.8% uitkomen.

je kunt gewoon de stroom beperken in de SE5000H omvormer. Gewoon aftoppen of 22A (zal bij >240V niet zo snel gebeuren)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@1wouterb Starten gaat zeker wel gebeuren. Maar met name bij helder weer is er een groot vermogen verschil tussen panelen in zon en in schaduw... En er zijn voor elk systeem unieke maximale verhoudingen tussen de 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1wouterb
@Ronald Helder. We gaan het even afwachten wat het systeem gaat doen met mooi weer. Volgende week staan er al een paar mooie dagen voorspeld dus die grafieken komen er aan hoor :)

@xah5kiDe Ok, dus dat is ook geen probleem. En gewoon achter een 25A zekering zetten dus.

@mathijshooi Ik ging uit van een document dat ik online was tegengekomen over overdemensioneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0yRKXrgGNyZx8-chsNbHh4Nyr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ENxUazojk6OwdMKuBM5asqP2.png?f=fotoalbum_large

Maar ik begrijp dat ik me daar niet zo druk over hoef te maken.

Wederom bedank heren, nu opstarten en monitoren. Zodra er relevante data binnen is deel ik het hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Die zoveel% oversizing mag bij ontwerpen met Designer op te realiseren vermogen. Kans dat een steil O-W systeem meer dan 155% aangesloten mag hebben, ook in NL.
(Designer geeft ongeldig ontwerp als het teveel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Enneh... kijk eens wat er van solaredge in belgie mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
1wouterb schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:20:
@Ronald Helder. We gaan het even afwachten wat het systeem gaat doen met mooi weer. Volgende week staan er al een paar mooie dagen voorspeld dus die grafieken komen er aan hoor :)

@xah5kiDe Ok, dus dat is ook geen probleem. En gewoon achter een 25A zekering zetten dus.

@mathijshooi Ik ging uit van een document dat ik online was tegengekomen over overdemensioneren.

[Afbeelding]

Maar ik begrijp dat ik me daar niet zo druk over hoef te maken.

Wederom bedank heren, nu opstarten en monitoren. Zodra er relevante data binnen is deel ik het hier.
Het hangt kennelijk van het land af hoeveel % er geaccepteerd wordt. Maar zoals je zelf ook zegt, niet al te druk maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqGtfB_-ltX3rUvFKt7AorGLeDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kJhFeEno3kw5MMAFDogcdcvu.png?f=user_large

Ben erg benieuwd naar de grafieken. Je hebt wel toegang tot de Analyse tab in de monitoring portal, anders kunnen we lang wachten op de plaatjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik ben inmiddels ook bezig met mijn eerste SolarEdge setup, maar loop een beetje vast met de keuze voor een omvormer omdat werkelijk niets leverbaar is op dit moment :'( . Alle andere parts heb ik al liggen.
Allemaal levertijd van september of zelfs al november voor de meest voorkomende 3 fase omvormers van SolarEdge.

Ik heb voor nu een oost/west (eigenlijk een OZO / WWN) setup op basis van 36x 395Wp panelen, totaal dus 14,20kWp
De helft (7,1 kWp) daarin op oosten, den andere helft op het westen.
Voor elke richting had ik een string uitgewerkt op basis van 18x S440 optimizers.
Mijn bedoeling was om hier een SE12.5K omvormer, of desnoods een SE10K omvormer voor te gebruiken. Beide helaas pas eind dit jaar leverbaar, waardoor ik de hele zomer mis.

Mogelijk kan ik een deal krijgen voor zwaardere omvormer van SolarEdge (SE25K of mogelijk de SE33.3K), echter zal dat betekenen dat de omvormer (SE25K) nu maar een +/- 50% DC/AC verhouding gaat krijgen.
Dat is natuurlijk een beetje "tam" en volgens de SolarEdge designer iets minder efficiënt. Maar dat is natuurlijk nog altijd beter dan helemaal geen omvormer de zomer eraan zit te komen :)
Als ik kijk naar de efficiëntie van de omvormers, zou het bij een SE25K al 98% zijn bij 5kW/5000VA output - wat slechts 20% van het maximale vermogen is, daar zou het dan denk ik niet aan mogen liggen.

Als zoiets een werkbare setup is, dan wil ik dat wel overwegen omdat ik een verbouwing op de planning heb (+/- 3 a 4 jaar) en dan nog flink wat extra panelen ga bij plaatsen waardoor ik op termijn uit ga komen rond de 25kWp.
Mogelijk kan ik later dit jaar nog 4 a 5 kWp bij plaatsen op een nog te bouwen carport, maar dan zit ik in de 18-20kWp range en nog steeds wat buiten de sweet spot van een 25K omvormer.

Advies van SolarEdge is volgens mij minimaal 60% aan DC vermogen aangesloten te hebben, en dat zal ik in eerste instantie niet halen.
Heeft iemand ervaring met een overgedimensioneerde omvormer zoals mijn situatie?
Even los van de het feit dat mijn meterkast en hoofdaansluiting daarvoor geschikt moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

AMDathlonxp schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:00:
Even los van de het feit dat mijn meterkast en hoofdaansluiting daarvoor geschikt moeten zijn :)
Een beetje omvormer is te begrenzen :) en de beveiliging (zekering) grijpt in voordat ergens rook uit komt (als er een fout in de begrenzing zit), dus de hoofdaansluiting zal niet echt een factor zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik ben zelf begonnen met 30 panelen (7,5 kWp) op een SE16K, was geen probleem. Een jaar later nog een 30 geplaatst (10 kWp). Als je met veel panelen gaat werken op een 3 fase omvormer moet je ook serieus kijken naar de optimizers die twee panelen kunnen doen. Scheelt aanmerkelijk in kosten, heb hier op 60 panelen 30 optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De SE 16K doet max 23,5A per fase. Als je groter gaat kom je in de problemen met een 3x25A aansluiting. Heb zelf 3x35A, kost wat meer maar dan heb je ook watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDathlonxp
@Proton_
Heb momenteel nog een 3x 25A aansluiting, maar die zal op termijn wel flink verzwaard worden (woon groot, en na de verbouwing wordt alles elektrisch).
Met het huidige verbruik en 14,2kWp op het dak volstaat dat nog wel even, totdat mijn verbouwing gedaan is en de gas aansluiting het huis uit gaat.

@ds23man
Goed om te horen dat jouw SE16K geen problemen had met slechts 7,5kWp. Dat is <50% DC/AC verhouding.
Dat stelt me toch weer iets gerust mocht ik uiteindelijk voor de SE25K of het grotere broertje de 33.3K gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@AMDathlonxp klinkt als een plan, heb je het ook naast een bescheiden accu gehouden om de pieken bij de hoofdaansluiting weg te houden? Dat zou zomaar goedkoper kunnen zijn :)
Vol in de overproductie gaat dat niet helpen inderdaad, maar met minder dan 25 kWp is dat niet echt een issue.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 06-04-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hou er wel even rekening mee dat de omvormers boven de 20K 4 string ingangen hebben ipv 2. Je hebt te maken met een minimale en maximale aantal aan optimizers per string. In mijn geval bij de 16K is dat minimaal 13 stuks bedoeld voor 2 panelen. Dus even de documentatie doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDathlonxp
@ds23man
Ik kan zo 1,2,3 niet in de documentatie vinden of een minimum aantal strings is dat gebruikt dient te worden, lijkt mij dat het geen probleem is om ze niet alle 4 te gebruiken.
In mijn gevel zou het namelijk om 2 strings gaan (nu 18 panelen per string), en in de toekomst misschien een 3de.

De SolarEdge designer accepteert de setup met 2 strings van 18 optimizers, dus dan zou goed moeten gaan denk ik _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door AMDathlonxp op 06-04-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Enige waar je volgens mij op officieel op moet letten is vermogen verschillen tussen de strings (Maar daar let Designer ook netjes op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDathlonxp
@Ronald
In mijn situatie zijn beide strings hetzelfde kwa aantal en Wp. Enige verschil zal zijn dat de string richting NWN ivm ligging wat minder efficient zal presteren.
Wel een goed punt voor toekomstige uitbreiding inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
mathijshooi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:42:
[...]

Ben erg benieuwd naar de grafieken. Je hebt wel toegang tot de Analyse tab in de monitoring portal, anders kunnen we lang wachten op de plaatjes....
Ik moet alles nog aanmelden. Ga ik me vanavond eens aan wagen. Ik heb een kvk inschrijving in de installatie branche overigens. Nog tips waar ik even op moet letten? Misschien wordt het een uitdaging om een omvormer die al een keer is geregistreerd aangemeld te krijgen maar dat zien we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AMDathlonxp ja dat blijft een raar punt... Gerealiseerde vermogen van strings op een moment in tijd kan enorm verschillen en dat lijkt toch te werken... (Sommige dingen zijn een raar verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
Ik ben van plan om mijn huidige Solar Edge systeem zelf te gaan uitbreiden. Hieronder zal ik mijn huidige situatie schetsen en de uitbreidingsplannen. Ik zal deze post zo uitgebreid mogelijk maken zodat alle informatie centraal staat.

De SE Designer spreekt redelijk voor zichzelf, maar het is altijd fijn als er meerdere mensen naar kijken en misschien betere ideeën hebben.
Huidige situatie
19 x 330Wp panelen met P370 optimizers op een SE5000H 1 fase omvormer. Verdeelt als volgt:
7 x hoofddak oost 34º
6 x plat dak oost 10º
6 x plat dak west 10º

Boven in het Noorden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvUib1VlcPa1194oRSQjOwkAP0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QtRvZtSPW5EtVTSG4IheEtfh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmXoyS4vNIRqz0gX6rZ3H-zUmfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhQgnq7pzRtx4GM5xE5LcYcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Weinig tot geen last van optimizer clipping, zowel op mooie als slechte dagen. Hieronder een zonnige dag op 25 maart 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AwM3x40ZFpBZQCdkiT_DVa59Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKc4PPoTobmWOqAWi0syJO7i.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe situatie
Uitbreidingplannen zijn 6 x 400Wp panelen met P401 optimizers op het West gelegen dak. Alle panelen zitten in 1 string van totaal 25. De uitdaging zit hem in de grote bomen zo'n 12 meter van mijn huis en 15 meter hoog. Daarnaast zijn er maar 6 panelen op west. De carport ligt eind van de middag in de schaduw van mijn huis. Dus zijn die 6 panelen zijn eind van de dag de enige in de zon.

Er past mogelijk nog 1 extra paneel op het west dak, maar dan moet ik de string op knippen in twee i.v.m. het maximum van 25 stuks per string.

Op de uitbouw (plat dak) van de benedenverdieping passen ook nog 5 a 6 panelen. Mijn gevoel zegt dat hier nog meer en eerder schaduw vorming is. Het installatieproces is wel een stuk makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb_Ssbt0wiqVpkp38kFh9bVm_sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxmpMSnTBFFe33IZ0bI9k3Le.jpg?f=fotoalbum_large

Best veel schaduwverliezen, maar geen panelen is nog minder opbrengst 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBgSp2iCvSJLWjYu2kbuMIpS3Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwtJHFkxQPjQlEa8hFOsaL6s.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand bevestigen dat de 6 extra panelen op deze manier een haalbare optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
jorbit schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:35:
Ik ben van plan om mijn huidige Solar Edge systeem zelf te gaan uitbreiden. Hieronder zal ik mijn huidige situatie schetsen en de uitbreidingsplannen. Ik zal deze post zo uitgebreid mogelijk maken zodat alle informatie centraal staat.

De SE Designer spreekt redelijk voor zichzelf, maar het is altijd fijn als er meerdere mensen naar kijken en misschien betere ideeën hebben.
Huidige situatie
19 x 330Wp panelen met P370 optimizers op een SE5000H 1 fase omvormer. Verdeelt als volgt:
7 x hoofddak oost 34º
6 x plat dak oost 10º
6 x plat dak west 10º

Boven in het Noorden
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weinig tot geen last van optimizer clipping, zowel op mooie als slechte dagen. Hieronder een zonnige dag op 25 maart 2022
[Afbeelding]
Nieuwe situatie
Uitbreidingplannen zijn 6 x 400Wp panelen met P401 optimizers op het West gelegen dak. Alle panelen zitten in 1 string van totaal 25. De uitdaging zit hem in de grote bomen zo'n 12 meter van mijn huis en 15 meter hoog. Daarnaast zijn er maar 6 panelen op west. De carport ligt eind van de middag in de schaduw van mijn huis. Dus zijn die 6 panelen zijn eind van de dag de enige in de zon.

Er past mogelijk nog 1 extra paneel op het west dak, maar dan moet ik de string op knippen in twee i.v.m. het maximum van 25 stuks per string.

Op de uitbouw (plat dak) van de benedenverdieping passen ook nog 5 a 6 panelen. Mijn gevoel zegt dat hier nog meer en eerder schaduw vorming is. Het installatieproces is wel een stuk makkelijker.

[Afbeelding]

Best veel schaduwverliezen, maar geen panelen is nog minder opbrengst 8)
[Afbeelding]

Kan iemand bevestigen dat de 6 extra panelen op deze manier een haalbare optie is?
Zulke grote bomen zijn vast een toeristen attractie, nog nooit zo groot gezien!

6 panelen op die kant met schaduwvorming zal marginaal zijn. Beter idd om nog wat bij te leggen, kan er niks op de dakkapel? Ik zie hier in mijn buurt genoeg panelen op kapellen liggen. Sommige mensen zijn er geen fan van maar ja zou het kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
Haha het zal je verbazen hoe breed de kroon van sommige bomen is.

Je dakkapel heb ik over na zitten denken, maar de afmeting is net ruk. Passen er er maar 2 per dakkapel op. Daarnaast moet ik dan de string gaan splitsen. Of kan ik 6 op west + 4 op dakkapel op 1 string aansluiten?
Even in de simulator gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1wouterb
Gisteren voor het eerst opgewekt met ons systeem. 20x370, SE5k. 22,4 kWh = 3,02kWh/kWp Als het zonnetje ook maar even doorbrak in de middag zag je direct de omvormer maximaal leveren, 5,3 kW. Vond dat wel bijzonder zo vroeg in het jaar maar volgens sommigen vrij normaal met het weer van gisteren. Actieve koeling op de panelen met zoveel wind en lage temperatuur. En toch stiekem aardig wat kracht in de zon al.

Ook geaccepteerd als installer voor het monitoring platform. De omvormer staat nog geregistreerd bij de vorige eigenaar. Er loopt nu een case bij SE om die om te zetten naar ons adres. Grafiekjes zullen dus nog even moeten wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BUiY9BFcdPpy_cYuStD3zsm8Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4OvyQftK0rDl0ud9IFdoH5U.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren zware windstoten gezien hier in Maassluis en alles ligt er nog op :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heel apart gisteren, zag kortstondige pieken in de stringspanning bij maximale opwek. Verder een piek van 17,1 kW terwijl mijn 16K omvormer op 16,8K staat begrensd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_Rv4TZtAEjerHnNib9_vkW5msQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3c50dezOLOU613H6ywOCPwF0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ds23man Tijdens 'aftoppen' gooien denk ik alle omvormers de stringspanning omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQQRb-nrcD1Ixi4FwwyB9PuDbuk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gbB9m7gf168wDPBrbSjXqZvH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnRI7-BgA0dV9NEsfsuuJJPXpWM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hEnAqt4yEA6eb76uLezuE1fe.png?f=fotoalbum_tile

(Ik krijg het dubbele van de stringspanning door via modbus tcp)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:20
1wouterb schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:57:
Gisteren voor het eerst opgewekt met ons systeem. 20x370, SE5k. 22,4 kWh = 3,02kWh/kWp Als het zonnetje ook maar even doorbrak in de middag zag je direct de omvormer maximaal leveren, 5,3 kW. Vond dat wel bijzonder zo vroeg in het jaar maar volgens sommigen vrij normaal met het weer van gisteren. Actieve koeling op de panelen met zoveel wind en lage temperatuur. En toch stiekem aardig wat kracht in de zon al.
De hoge pieken ontstaan door de bewolking!

Als de zon er doorheen breekt, heb je én directe instraling van de zon 🌞 én indirecte instraling via de omliggende wolken ⛅️.

Zo heb je bij half bewolkte lucht meer power dan bij een strak blauwe hemel.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-06 17:54
Ik heb een vraag over mijn SolarEdge SE5000H HD-Wave omvormer. Ik bezit het systeem pas 3 dagen.
Er zitten totaal 17 panelen op aangesloten van 375 Wp stuk met per paneel optimizers. 10 stuks aan 1 kant van het dak met de meeste zon en 7 aan de andere kant van het dak welke pas rond 14:00 in de middag zon gaan pakken. Dus dan pakken ze alle 17 zon van 14:00 t/m 18:00. Daarna alleen de achterkant. Maar mijn vermogen komt maar niet boven de 3,5 kW met "zonne energie nu".

Ik zie dat de monteur alles op maar 2 stekkers heeft gemonteerd op de omvormer. Dus niet de andere twee welke nog over zijn. Is dat de reden? Andere twee stekkers ook gebruiken? Zal een foto bijvoegen.

Nu ik nog eens ga kijken zie ik aan de bekabeling dat hij heeft doorgelust. Dus de panelen zijn over twee kanten van het dak verdeelt maar uiteindelijk is het één grote groep. Moet dat niet apart blijven aangezien er ook nog twee aansluitingen over zijn? Ik moest juist deze SolarEdge nemen omdat een Growatt omvormer niet meet twee aparte vlakken overweg kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaIxsxyQxqp0eHA41XDSdN4RGtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqcC1q06fhZzjU7tRY5lMJCQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Draconian op 09-04-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002

JB

Cédric roelt!

@Draconian lees ook even de TS ;) 2 losse strings lijkt me niet wenselijk (want maar 7 panelen aan 1 kant) maar ligt ook aan welke optimizers er gebruikt zijn.

Verder wel benieuwd waarom een Growatt niet zou kunnen? In 1 string zal niet optimaal werken maar als je geen (deel)schaduw kent, zou een Growatt met 2 losse strings prima moeten gaan lijkt me?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
JB schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:02:
@Draconian lees ook even de TS ;) 2 losse strings lijkt me niet wenselijk (want maar 7 panelen aan 1 kant) maar ligt ook aan welke optimizers er gebruikt zijn.

Verder wel benieuwd waarom een Growatt niet zou kunnen? In 1 string zal niet optimaal werken maar als je geen (deel)schaduw kent, zou een Growatt met 2 losse strings prima moeten gaan lijkt me?
Er werd mij verteld omdat ik aan twee verschillende kanten panelen heb genomen, dat alleen een Solaredge aankan anders moet je twee Growatt omvormers nemen. Maar nu zit het alsnog met 1 string.

Hier de hardware:
17 x Eurener MEPV 375 Wp Ultra fullblack zonnepaneel
17 x Solaredge P401 optimizer
1 x Solaredge SE-5000 1 fase omvormer
1 x Solaredge wifi adapter

Layout. Midden is nok dak. Andere 7 beginnen nu pas op te bouwen.
Misschien is alles wel goed aangesloten. Ik heb er verder geen verstand van. Alleen vreemd dat ik niet boven de 3,5 kW "huidig vermogen" kom met 17 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cgg2cBDXdQ7yvX2tA1iAyZlYUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xI2813HYEC9qFQSKffriLVkP.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Draconian op 09-04-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Draconian

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6esyGUqINLO0n_EL_dhDlQKqk_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zba1Xg0TALJSVIWIDDOQveRL.png?f=fotoalbum_large

Dus het fabeltje 2 losse strings (wat niet eens zo is) gaat met deze optimizers al niet vliegen want je haalt de 8 panelen niet.

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 09-04-2022 14:13 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Toch 5700 dus. Zal wel door de dakhelling komen denk ;) Allebei de kanten 35 graden. Maar andere kant natuurlijk in spiegelbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Draconian schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:14:
[...]

Toch 5700 dus. Zal wel door de dakhelling komen denk ;) Allebei de kanten 35 graden. Maar andere kant natuurlijk in spiegelbeeld.
Dat is max vermogen mogelijk op 1 string volgens mij en dus ook minder dan jouw totaal aangesloten Wp met 17x375. Volgens mij rammelt dit nogal maar @Ronald en @teacher weten hier veel meer van.

Je omvormer gaat sowieso aftoppen op 5000W AFAIK :)

edit:
verder is de afwerking/montage omvormer ook niet echt om over naar huis te schrijven :X

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 09-04-2022 14:20 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
JB schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:16:
[...]

Dat is max vermogen mogelijk op 1 string volgens mij en dus ook minder dan jouw totaal aangesloten Wp met 17x375. Volgens mij rammelt dit nogal maar @Ronald en @teacher weten hier veel meer van.

Je omvormer gaat sowieso aftoppen op 5000W AFAIK :)
De reden was dat de 17 panelen nooit allemaal de 5000 zouden halen vanwege de verdeling. Werd mij verteld dus. Maar op dit moment pakken ze alle 17 zon en alsnog maximaal "Huidig vermogen3,5 kW"
Dat snap ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Draconian schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:20:
[...]

De reden was dat de 17 panelen nooit allemaal de 5000 zouden halen vanwege de verdeling. Werd mij verteld dus. Maar op dit moment pakken ze alle 17 zon en alsnog maximaal "Huidig vermogen3,5 kW"
Dat snap ik dus niet.
Blijft overeind staan dat ik niet weet of het kwaad kan dat je maximale vermogen per string nu overschreidt, kijkende naar Wp van de panelen. Wellicht wordt dit anders bedoeld dan hoe ik het lees, maar er zit nu meer in de string dan mogelijk is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
JB schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:25:
[...]

Blijft overeind staan dat ik niet weet of het kwaad kan dat je maximale vermogen per string nu overschreidt, kijkende naar Wp van de panelen. Wellicht wordt dit anders bedoeld dan hoe ik het lees, maar er zit nu meer in de string dan mogelijk is.
Ik zit even te lezen maar mogen er maar maximaal 8 x P401 optimizers achter elkaar worden aangesloten op 1 string? Voor de 1 fase HD Wave.
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Foutje, minimaal 8.

[ Voor 7% gewijzigd door Draconian op 09-04-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Draconian schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:29:
[...]

Ik zit even te lezen maar mogen er maar maximaal 8 x P401 optimizers achter elkaar worden aangesloten op 1 string? Voor de 1 fase HD Wave.
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Als dat zo is klopt mijn hele aansluiting niet.
Nee je hebt er minimaal 8 nodig. Dus het verhaal van 2 strings gaat nooit werken in de gekozen setup want 1 dakdeel kent maar 7 panelen.

Verder nog steeds benieuwd naar die Growatt onderbouwing van hem. Volgens mij broodje poep.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zoals ik al hier al eens eerder genoemd heb moet je met wisselend bewolkt weer niet naar de app kijken want die laat een gemiddelde van 15 minuten zien! De echte pieken zie je dan niet meer, maar wel in de web versie in de Analysis tab. Bij een zonovergoten dag zal de app wel correcte waardes laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@JB er zijn een heleboel wegen naar Rome wat betreft maximaal 5700W.

Aansluiten op een 5000W omvormer bijvoorbeeld.

Mijn systeem is met 7000Wp okay op SE5K-RWB, SE5000H, maar niet op SE6000H.

En het verhaal over de Growatt klinkt inderdaad ernstig als runder uitwerpselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ronald schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:07:
@JB er zijn een heleboel wegen naar Rome wat betreft maximaal 5700W.

Aansluiten op een 5000W omvormer bijvoorbeeld.

Mijn systeem is met 7000Wp okay op SE5K-RWB, SE5000H, maar niet op SE6000H.

En het verhaal over de Growatt klinkt inderdaad ernstig als runder uitwerpselen
Ik volg niet helemaal wat SE bedoeld met max vermogen per string. Want als dat betekent dat je niet meer dan 5700 Wp aan mag sluiten (per string) op die SE5000 dan lijkt me de setup van @Draconian in dat opzicht (ook) te rammelen? Of wordt daarmee bedoeld dat die string nooit meer dan 5700 Watt mag doen ten tijden van opwekken ook al topt de omvormer af op 5000 Watt?

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 09-04-2022 17:17 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 21:00
Allen,

sinds kort ook trotse eigenaar van een Solar Edge installatie.
Vandaag de 2de dag up&running en de 1ste dag dat de installatie volle bak in de zon kwam te liggen.
Nu valt het mij op dat de PV opbrengst nooit boven de 5kW gaat?
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik weinig ervaring heb met dergelijke installaties en de info die hier te vinden is een paar dagen inlezen vergt.
Zou ik niet meer mogen verwachten van onderstaande installatie? Of wordt dit ergens gelimiteerd?
Of mis ik iets in m'n bedenkingen? Als de omvormer maar 5kW aankan heb ik dan niet teveel panelen liggen?
(Ik las toch vaak hoe voller je dak hoe beter ;) )

Installatie van 10,26kWp
Omvormer: SE5000H-RW000BNN4
Panelen: 27 stuks CS3L-380MS HiKu (1000V)
Optimizers: 27 stuks S440 (Maar daar kan ik op het online platform niet veel over vinden.
Hellingshoek: 8 graden
Oriëntatie: Zuid-West
Ik vermoed dat ze in 2 strings liggen?

Afbeeldingslocatie: http://lachspier.be/Dump/layout1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Amarog ook hier weer. Je omvormer gaat niet harder dan 5000W

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Amarog je hebt niet teveel panelen, je hebt een veel te lichte omvormer.

1 fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ronald schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:17:
@Amarog je hebt niet teveel panelen, je hebt een veel te lichte omvormer.

1 fase aansluiting?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
JB schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:13:
[...]
Ik volg niet helemaal wat SE bedoeld met max vermogen per string. Want als dat betekent dat je niet meer dan 5700 Wp aan mag sluiten (per string) op die SE5000 dan lijkt me de setup van @Draconian in dat opzicht (ook) te rammelen? Of wordt daarmee bedoeld dat die string nooit meer dan 5700 Watt mag doen ten tijden van opwekken ook al topt de omvormer af op 5000 Watt?
En string mag meer kunnen opwekken als de omvormer onder de 5700W zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Waarom is dat niet omgezet naar 3 fase? Ik verwacht gewoon een SE8K tot SE10K voor dat systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ronald schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:20:
[...]

Waarom is dat niet omgezet naar 3 fase? Ik verwacht gewoon een SE8K tot SE10K voor dat systeem...
Ronald, ik heb helaas weinig ervaring met elektriciteit. Ik ben afgegaan op de kennis en expertise van m'n installateur. Ik ben me net even gaan inlezen in het verschil in 1 fase en 3 fase. Ik woon in een oude woning van 58. De oude meter zou zo uit de oorlog kunnen komen (België). De slimme meter wordt in het kort geplaatst. Er loopt wel een kabel met 4 draden naar de meterkast maar op de meter zitten maar 2 draden aangesloten.

Kan ik als de slimme meter wordt geïnstalleerd vlot overschakelen op 3 fase of zijn dat ingrijpende werken?
Anders bel ik die mannen op en kunnen ze een andere omvormer komen installeren, ze scoren hiermee geen goeie punten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Amarog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:27:
[...]

Ronald, ik heb helaas weinig ervaring met elektriciteit. Ik ben afgegaan op de kennis en expertise van m'n installateur. Ik ben me net even gaan inlezen in het verschil in 1 fase en 3 fase. Ik woon in een oude woning van 58. De oude meter zou zo uit de oorlog kunnen komen (België). De slimme meter wordt in het kort geplaatst. Er loopt wel een kabel met 4 draden naar de meterkast maar op de meter zitten maar 2 draden aangesloten.

Kan ik als de slimme meter wordt geïnstalleerd vlot overschakelen op 3 fase of zijn dat ingrijpende werken?
Anders bel ik die mannen op en kunnen ze een andere omvormer komen installeren, ze scoren hiermee geen goeie punten. 8)7
Dit wordt sowieso een discussie met de installateur. Als dit een Oost-West opstelling was geweest dan had het nog gekund maar dit gaat problemen opleveren in de zin van zeer veel verliezen bij de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Amarog wat @Ronald en @mathijshooi ook zeggen. Die omvormer is veel te licht voor zoveel panelen. Ook niet geschikt om zoveel Wp op 1 fase te duwen. Je omvormer gaat nooit harder dan 5000 Watt. Alles ligt op ZW, dat gaat hartje zomer mega hard aftoppen terwijl je “het dubbele” kan opwekken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
mathijshooi schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:29:
[...]

Dit wordt sowieso een discussie met de installateur. Als dit een Oost-West opstelling was geweest dan had het nog gekund maar dit gaat problemen opleveren in de zin van zeer veel verliezen bij de omvormer.
Wat had dan nog gekund? Overschakelen op 3 fase? Dus jij raadt me aan niets meer te veranderen dan?
Kan ik er geen 2de omvormer bijhangen van 1 fase (Gezien er 2 strings zijn) of zie ik dat dan weer verkeerd? :*)

De discussie zal dan idd tussen mij en de installateur zijn, gezien ik hen nog moet betalen kan dat vrij pittig worden. Ik heb duidelijk gevraagd een toekomst gerichte installatie waar later een Batterij + elektrische auto kan op aangesloten worden. Als ik het nu goed begrijp ben ik gewoon geringeloord door hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Amarog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:37:
[...]

Wat had dan nog gekund? Overschakelen op 3 fase? Dus jij raadt me aan niets meer te veranderen dan?
Kan ik er geen 2de omvormer bijhangen van 1 fase (Gezien er 2 strings zijn) of zie ik dat dan weer verkeerd? :*)

De discussie zal dan idd tussen mij en de installateur zijn, gezien ik hen nog moet betalen kan dat vrij pittig worden. Ik heb duidelijk gevraagd een toekomst gerichte installatie waar later een Batterij + elektrische auto kan op aangesloten worden. Als ik het nu goed begrijp ben ik gewoon geringeloord door hen.
Heb even in 1 minuutje je situatie in de desinger gezet. Je verliest circa 10%, mits jij 20% korting krijgt op je installatie is dit dus niet echt aanvaardbaar.

Niet betalen nog! Je mist gemiddeld elke dag 5kwh deze maanden, dat is dus ook nog eens 2,5 euro per dag bij hedendaagse prijzen!

Is er ruimte aan de andere kant van het dak? Anders moet er idd een andere omvormer komen, helaas is hiervoor de wachttijd enkele maanden tegenwoordig. SE8K 3 fase lijkt de juiste oplossing te zijn. Ten opzichte van deze omvormer mis je met de huidige installatie 800kWh per jaar, jaar in jaar uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daGW8LhR_phioOD4VnxpetqORQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzJPqqaoGAtNgUjhK0y2z5RN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKPVCTAAb8-k5CzQPT-omAwpJyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHhchmMpuxfkw4yqXXe3ciIJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mathijshooi op 09-04-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Amarog in dat geval wordt het een interessante discussie, het gaat om ca 13% opbrengst die je mist.
Wachten op 3fase ombouw door de netbeheerder (die heeft het druk) + nieuwe omvormer (3fase heeft levertijd) is wel interessant, maar dan ben je blij dat je nu überhaupt al opbrengst hebt.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 09-04-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
mathijshooi schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:44:
[...]

Is er ruimte aan de andere kant van het dak? Anders moet er idd een andere omvormer komen, helaas is hiervoor de wachttijd enkele maanden tegenwoordig. SE8K 3 fase lijkt de juiste oplossing te zijn. Ten opzichte van deze omvormer mis je met de huidige installatie 800kWh per jaar, jaar in jaar uit.
Er is nog plaats ja op de Noord-Oost kant, daar ligt niets.
Alvast bedankt voor de uitleg, hiermee kan ik alvast aan de slag.
Proton_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:46:
@Amarog in dat geval wordt het een interessante discussie, het gaat om ca 13% opbrengst die je mist.
Wachten op 3fase ombouw door de netbeheerder (die heeft het druk) + nieuwe omvormer (3fase heeft levertijd) is wel interessant, maar dan ben je blij dat je nu überhaupt al opbrengst hebt.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
De installatie van de nieuwe meters gebeurd door het bedrijf van m'n vrouw, daar kunnen we dus wel wat druk zetten. Ik ga de installateur morgen alvast eens opbellen, benieuwd hoe ze gaan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:20
Amarog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:13:
…..
Ik vermoed dat ze in 2 strings liggen?

[Afbeelding]
Ze liggen inderdaad in 2 strings. Is ook zichtbaar in de app als je de logische lay-out kiest.

Je kunt het ook aan de nummering van de panelen zien:

String 1 gaat van 1.1.1 - 1.1.14
String 2 gaat van 1.2.1 - 1.2.13

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Amarog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:27:
[...]

De oude meter zou zo uit de oorlog kunnen komen (België). De slimme meter wordt in het kort geplaatst. Er loopt wel een kabel met 4 draden naar de meterkast maar op de meter zitten maar 2 draden aangesloten.
Dus, @Amarog woont in België. Vanwege de piek- en prosumer tarieven daar zie je dat er vies veel panelen op een beperkte omvormer wordt gezet. Ook is een 1 fase omvormer makkelijker te koppelen aan een storedge batterij. Dus voordat we naar Nederlandse maatstaven oordelen, eerst even verder vragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Amarog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:58:
[...]

Er is nog plaats ja op de Noord-Oost kant, daar ligt niets.
Alvast bedankt voor de uitleg, hiermee kan ik alvast aan de slag.
Als de installateur geen nieuwe omvormer wilt leveren dan kan je dus panelen naar de andere kant plaatsen.

Komt hij wel met her voorstel om 3 fase omvormer te plaatsen ga dan voor de SE9K of SE10K, dan heb je nog ruimte over om in de toekomst panelen (of beter gewoon direct) op de andere kant er bij te leggen. Maar dit is een beetje afhankelijk van je huidige verbruik en verwachting voor de toekomst qua WP en EV.
Pagina: 1 ... 5 ... 90 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.