Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
laurens0619 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:21:
[...]

Thnx!
Is dat sww of verwarming?
sww zouden we met dezelfde binnenunit dezelfde waardes moeten halen toch? (Afhankelijk van filter dan)
Verwarming (gelijk het bericht aangepast zodat het duidelijker is)
SWW moet ik even nakijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

laurens0619 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:21:
[...]

Thnx!
Is dat sww of verwarming?
sww zouden we met dezelfde binnenunit dezelfde waardes moeten halen toch? (Afhankelijk van filter dan)
Afhankelijk of de filter verstopt is en eventueel weerstand leidingwerk. Normaliter moet je met SWW wel gewoon 20 l/m makkelijk kunnen halen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Het is niet moeilijk!
Grolsch schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 07:45:
[...]

Schoonmaken waterfilter in binnenunit

Hier versie 2.0

Voer de werkzaamheden uit met 2 personen.

Voor start werkzaamheden bekijk wat de flow is (Code 540 in service menu bij informatie werking)

1= Installatie spanningsloos maken
2= Draai afsluiters dicht (2 x intern)
3= Demonteer filter (ik doe dit altijd met een waterpomptang, en ja, je moet best kracht zetten. Zorg ervoor dat iemand met een bankpasje de opening dicht houdt zodat niet de hele binnenunit leegloopt
4= Maakt het filter schoon en plaats deze weer terug
5= Draai alle afsluiters weer open
6= Zet de spanning er weer op en zet de unit aan.
7= Zet handmatig de pomp aan op stand 5 via service menu en controleer of er flow is (code 540 onder informatie werking)
7A= Is er geen flow, geen paniek, er zit waarschijnlijk toch ergens lucht, laat de pomp op standje 5 lopen, zet een bak koffie, rook een sigaretje, en kijk na 15 minuten opnieuw of er flow is. Nog geen flow, start opnieuw met stap 7A :P
8= Pas indien gewenst de pompsnelheid weer aan.
9= Als de waterdruk te laag is vul de installatie bij.

Op deze manier verlies je bijna geen water, ontstaat er weinig tot geen lucht in het systeem.
Voor de "bankpastruc" ben ik wel eens flink aan het martelen geweest om lucht uit het systeem te krijgen.
Nu heb ik nog een oudere unit, het schijnt dat de nieuwere units beter ontluchten dmv automatische ontluchter.

[Afbeelding]

Groen = filter
Blauw = kranen intern
Rood, handige ontluchter , als je geen flow hebt deze even wat helpen en je pomp pikt de flow meteen weer op. Deze ontluchter zit niet op alle modellen helaas.

Hier een filmpje waar e.e.a. wordt uitgelegd.

YouTube: Sådan renser du dit filter - Mitsubishi varmepumpe luft til vand – H...

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
DutchWing schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:43:
[...]

Afhankelijk of de filter verstopt is en eventueel weerstand leidingwerk. Normaliter moet je met SWW wel gewoon 20 l/m makkelijk kunnen halen.
Ook leidingwerk bij sww?
Ik zou verwachten dat dat allemaal intern in die binnenunit zit en dus bij iedereen die dezelfde binnenunit heeft, hetzelfde zou zijn.(?)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mijn pomp is nu stabiel uitgekomen op Ta 25.5 en Tr van 24 met 12 liter. RuimteTemp stabiel op 22

Ik vind die delta wel erg klein. Heeft het niet meer zin voor de unit om even op wat hogere Ta te draaien, overshoot te krijgen en dan uit te gaan?
Dat deed die gisteren, toen had die hogere Ta en schakelde die de pomp voor aantal uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:08
laurens0619 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:17:
Mijn pomp is nu stabiel uitgekomen op Ta 25.5 en Tr van 24 met 12 liter. RuimteTemp stabiel op 22

Ik vind die delta wel erg klein. Heeft het niet meer zin voor de unit om even op wat hogere Ta te draaien, overshoot te krijgen en dan uit te gaan?
Dat deed die gisteren, toen had die hogere Ta en schakelde die de pomp voor aantal uur uit.
Hoeveel vermogen neemt de WP op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
LittleKiller schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:47:
[...]

Hoeveel vermogen neemt de WP op?
Heb geen aparte meter maar met redelijke zekerheid tussen de 300 en 400watt obv p1 info

Maar ik heb nog ff de topics zitten lezen tov nachtverlaging met zelfde vragen.
Ik verwacht: 24x7 geeft beste cop
Nachtverlaging geeft mindere cop maar uiteindelijk netto minder verbruik bij milde temperaturen

Allemaal afhankelijk van weersomstandigheden/isolatie. Bij koude vochtige nachten gaat nachtverlaginf verwacht ik juist betere cop geven. Ik ga het gewoon testen. Ik heb nu 24 uur op continu gedraaid en door mn lage ta bleef mn huis strak op temp. Ik laat m 0:00 graadje zakken, dan zou die uit moeten gaan, en morgen ochtend zet ik m terug naar 22. Weer is alleen ieder dag anders

[ Voor 67% gewijzigd door laurens0619 op 24-12-2023 00:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:49:
[...]

Heb geen aparte meter maar met redelijke zekerheid tussen de 300 en 400watt obv p1 info

Maar ik heb nog ff de topics zitten lezen tov nachtverlaging met zelfde vragen.
Ik verwacht: 24x7 geeft beste cop
Nachtverlaging geeft mindere cop maar uiteindelijk netto minder verbruik bij milde temperaturen

Allemaal afhankelijk van weersomstandigheden/isolatie. Bij koude vochtige nachten gaat nachtverlaginf verwacht ik juist betere cop geven. Ik ga het gewoon testen. Ik heb nu 24 uur op continu gedraaid en door mn lage ta bleef mn huis strak op temp. Ik laat m 0:00 graadje zakken, dan zou die uit moeten gaan, en morgen ochtend zet ik m terug naar 22. Weer is alleen ieder dag anders
Het is allemaal heel erg van de situatie afhankelijk, maar een aantal feiten op de rij:

Het is 's nachts kouder dan overdag, dus 's nachts is de COP slechter.
Er bestaat geen WP die zover terug kan moduleren dat hij 24*7 kan verwarmen bij milde buitentemperaturen, en een WP die bij -10 de hut ook nog warm houdt.

In mijn situatie pas ik dus 1 graad nachtverlaging toe in de periode 22.00 ~ 10:00.
Dit zorgt ervoor dat mijn WP in de praktijk in 99% van de dagen alleen maar draait tussen 10.00 en 22.00

Maar ik heb dan een goed geisolleerde woning en 280m2 vloerverwarming.
De ruimte temperatuur zakt bij mij slechts tienden per nacht.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@Grolsch
Thnx!
Paar vragen:
- mijn pomp kon gister rustig op lage ta van 25 draaien en sloeg niet af. Dus hij pendelde niet toch?/ draaide in “sweet spot” met zo laag mogelijke ta

Ik vraag mij nu af of dit wel een sweet spot is. Bestaat er niet iets als te langzaam draaien (als die niet pendelt?)?

24 uur heeft gisteren
- 7.59kwh gekost
- 35.53 opgeleverd
- hele dag ta van 25-26(buiten sww run)
- binnentemp constant rond 22
- buitentemp 10-12 gr

Ik heb de pomp 00:00 uitgezet en de temp is gezakt naar 21.3. Ga kijken wat het huis gaat doen als ik hem 12:00-00:00 laat draaien

Ik denk dat ik ook op jouw setup ga uitkomen. 1 dagdeel aan en 1 dagdeel uit. Moet ik alleen even goed rekenen welk dagdeel ik pak. Nacht is slechtere cop maar dynamische stroom goedkoper. Overdag is betere cop en beetje zon, maar wel hoger tarief. Even de som maken

Leuke hobby dit hoor :p

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 24-12-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:19:
Ik heb ook de netatmo sinds een maand ofzo en ben erg tevreden.
Wat ik me nou al een paar weken afvraag:

Gebruik je de Danfoss zoneregeling nog wel voor naregeling in een aantal ruimtes? Of helemaal niet meer?
En als je die helemaal niet meer gebruikt, hoe bevalt het zonder zoneregeling? Je had immers kamers op het noorden met meer warmtevraag en was hier altijd een van de grootste voorstanders van zo'n regeling.

En merk je nog verschil in verbruik doordat je aanvoertemperatuur nu door meer permanent openstaande groepen naar beneden kan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 14:54
we hebben een nieuwbouw woning met een Mitsubishi ZCR-140Y-300D.

Kan me iemand opweg helpen om deze warmtepomp uit te lezen op afstand zodat ik bijv de aanvoer en retour watertemperaturen kan uitlezen?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:42
Hallo allemaal,

goed forum dit. Al veel van geleerd. Zo heb ik mijn buffervat ondertussen ge-bypassed en haal ik over de afgelopen 10 dagen een COP van bijna 6 voor verwarming met 1 mooie stabiele run per dag.

Wel loop ik nog aan tegen het volgende. In onderstaande grafiek staat het verwarmingsvermogen dat mijn pomp doet.
- De donkerblauwe lijn is op basis van Tsupply en Treturn van de warmtepomp. Flow meting komt van de warmtepomp.
- De lichtblauwe lijn is op basis van een losse temperatuur meter op de aanvoer en retour leiding vlakbij de warmtepomp. Flow meting komt ook hier van de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmXS_GhyMeHBkEny0Yf5ENDpOuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/waghdbTE6eezfdaGZnkRqbNg.png?f=fotoalbum_large

Zoals te zien is stabiliseert het vermogen dagelijks op een minimum van ~2.8kW (met 26Hz modulatie), op basis van beide onafhankelijke temperatuurmetingen. Ik heb echter een SUZ-SWM80VA pomp welke volgens de specificatie een minimum vermogen heeft van 3.1kW. Ik meet dus een minimum vermogen dat 10% lager is.

Ook in de totaal opgewekte energie zie ik een 10% afwijking. Van 14 tot 22 December heeft de warmtepomp volgens het menu 202kWh warmte geproduceerd. Als ik echter mijn vermogensgrafiek integreer dan kom ik op het volgende figuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBuhI3lChwH1UhZ0TtTB24pSyxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssb2mPlr8MXogeBEFWiBg08g.png?f=fotoalbum_large

Dus 181kWh opgewekt op basis van de P=dT*(flow/60)*4.2 formule. Dat is 10% minder dan de 202kWh volgens het menu van de warmtepomp. Het vermoeden dat ik heb is dat de flowmeting van de warmtepomp een 10% te lage waarde geeft. En dat is niet verklaarbaar met de resolutie van de output alleen. Tevens heb ik niet aan de min/max settings gezeten van de debietmeter in het service menu, die staat op de standaard 5 en 100 waarde.

Twee vragen:
- Iemand ervaring met het feit dat de flow meting van de pomp een te lage waarde geeft?
- Hoe bepaald de warmtepomp de geleverde energie? Blijkbaar gebeurd dat niet op basis van P=dT*(flow/60)*4.2, want dan zou dat op dezelfde (lagere) waarde uitkomen als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 14:46

ThePsycho

Biertje?

Breud schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:34:

Kan me iemand opweg helpen om deze warmtepomp uit te lezen op afstand zodat ik bijv de aanvoer en retour watertemperaturen kan uitlezen?
Hier is een heel deel in de topicstart aan gewijd.

Overigens wel echt een grote buitenunit voor een nieuwbouwwoning...

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
ThePsycho schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:48:
[...]

Hier is een heel deel in de topicstart aan gewijd.

Overigens wel echt een grote buitenunit voor een nieuwbouwwoning...
Het is een woning met >300 m2, al worden niet alle ruimtes verwarmd zoals de eerste en tweede verdieping
Eén van de zaken waar ik nog mee bezig ben is om te kijken of het vermogen van deze unit idd past bij ons huis en of we niet over/onder gedimensioneerd zitten.

Dank voor link! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 14:46

ThePsycho

Biertje?

Breud schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:51:
[...]

Het is een woning met >300 m2, al worden niet alle ruimtes verwarmd zoals de eerste en tweede verdieping
Eén van de zaken waar ik nog mee bezig ben is om te kijken of het vermogen van deze unit idd past bij ons huis en of we niet over/onder gedimensioneerd zitten.

Dank voor link! :)
Als de 1e en 2e verdieping niet verwarmd worden is de vraag inderdaad wel of je nog genoeg afgifte overhoud op de begane grond. Een 14kW buitenunit op ~100m2 vloerverwarming klinkt als een kandidaat voor pendelen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
ThePsycho schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:56:
[...]

Als de 1e en 2e verdieping niet verwarmd worden is de vraag inderdaad wel of je nog genoeg afgifte overhoud op de begane grond. Een 14kW buitenunit op ~100m2 vloerverwarming klinkt als een kandidaat voor pendelen.
We hebben ook nog een kelder waarin ook geleefd gaat worden (game room _/-\o_ , 2e woonkamer en kantoor)

Ik verwacht zo'n 150-200m2 ruimte te moeten verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33

Toen ik hiervan nog bijna niets wist (en ook nu nog weinig eigenlijk!) deed ik dat zo, met een paar metertjes uit China:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdSTm1J5YEtHFvQziSaHlH75n6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iED5jbR8yQiYoDGdTUOKrSAK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een WP van 14 kWh, maar verwarm daarmee een boerderij uit 1807, nu redelijk geïsoleerd. Gewoon HR++ glas

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Naalroc schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:06:
[...]

Toen ik hiervan nog bijna niets wist (en ook nu nog weinig eigenlijk!) deed ik dat zo, met een paar metertjes uit China:

[Afbeelding]

Ik heb ook een WP van 14 kWh, maar verwarm daarmee een boerderij uit 1807, nu redelijk geïsoleerd. Gewoon HR++ glas
Geniaal :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat dacht je van Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ?
Het helpt echt als je even de TS van een topic leest voordat je gaat posten...

P.S. Zou je een plaatje van je bijzondere woning willen posten? Ben benieuwd naar hoe groot je woning is, zodat je maar liefst een 15 kW warmtepomp nodig hebt in een nieuwbouwwoning...

Edit: Hier trouwens ook richting de 300 m² verwarmd, en dat doet de 8 kW WP met twee vingers in de neus (had ook wel met een 6 kW warmtepomp gekund).

En verdiep je even in wat meer afgifteoppervlak doet met je COP: Meer zones open resulteert in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning niet in meer energieverbruik, maar over het algemeen in minder energieverbruik. En dat geldt al helemaal als je zo'n enorme 15 kW unit hebt.

@BAJ82 Als je nauwkeurig(er) het thermisch vermogen wilt bepalen, moet je een (Kamstrup) warmtemeter installeren. Die gebruik ik hier ook, en is de enige manier om nauwkeurig de afgegeven warmte (en koude) te registreren. Bovendien kun je de output daarvan gebruiken om mooie COP-grafiekjes te maken in een domotica applicatie.

[ Voor 51% gewijzigd door Andrehj op 24-12-2023 12:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:48:
[...]

Wat ik me nou al een paar weken afvraag:

Gebruik je de Danfoss zoneregeling nog wel voor naregeling in een aantal ruimtes? Of helemaal niet meer?
En als je die helemaal niet meer gebruikt, hoe bevalt het zonder zoneregeling? Je had immers kamers op het noorden met meer warmtevraag en was hier altijd een van de grootste voorstanders van zo'n regeling.

En merk je nog verschil in verbruik doordat je aanvoertemperatuur nu door meer permanent openstaande groepen naar beneden kan?
Ik gebruik de Danfoss naregeling helemaal niet meer, en zoals verwacht kun je de temperatuur per ruimte niet zo mooi regelen als met naregeling.

Een voordeel is wel dat ik met de Ta wat naar beneden kan, maar wel aanzienlijk meer werk om de boel waterzijdig ingeregeld te krijgen, en zo perfect als met naregeling lukt het je natuurlijk nooit.

Ook het energieverbruik is toegenomen, maar dat is ook geen verrassing, een ruimte die je niet verwarmd heeft namelijk aanzienlijk minder warmteverlies dan een verwarmde ruimte.

Concrete cijfers heb ik nog niet, dan moet ik over een langere periode meten, maar ik heb al ruim 7 jaar een WP, en kan wel zeggen dat het verbruik hoger ligt. Maar wederom, niets geks aan, allemaal volgens de boekjes en natuurkundige wetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Conclusie: Veel geregel, meer kosten, en minder comfort.
Voordeel? Geen, lijkt mij

:? :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:49:
Conclusie: Veel geregel, meer kosten, en minder comfort.
Voordeel? Geen, lijkt mij

:? :X
Valt mee, hier nieuwbouw van '23, hier de zone regeling er uit getrokken. Merk alleen maar voordelen.
Ik verbruik maar 7 kilowatt per dag aan electra en de wp draait dan een paar uur en gaat weer uit voor de andere 22.. (inclusief water warm houden op 55 met 7 graden toegestaande verzakking)

Met de zone regeling ging er 24/7 iedere 15 min 35+ graden door de buizen en nu maar 27. cop X3 op het moment. Dus dat is al veel minder kosten.

Geregel, ja eenmalig ben je even een weekje bezig met de water regeling maar daarna is het ook gewoon klaar, bijstellen waar nodig.

En dan als laatste comfort, dat is natuurlijk heel persoonlijk! Hier vinden we het prima het hele huis op de zelfde temperatuur. De wtw met maar 1 zone doet een hoop van de zone regeling toch de deur uit..

Als ik het echt zou willen dan allicht het huis in maximaal 2 zones verdelen slaapkamers en de rest. Maar op dat punt zijn we nog niet zeker niet omdat het huis super energie zuinig is.

Dus voordeel: minder energie, rustigere wp, langere levensduur van de wp en we hebben minder warmte verlies door de wtw die toch de warmte van de woonkamer de slaapkamers in blaast... (dankje wel kostenbesparende bouwer)

Nadeel, voetjes zijn ouderwets koud, maar niks wat pantoffels niet kunnen oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het "probleem" bij ons is dat we ook nog een houtkachel hebben die met deze dagen aan gaat.

Naregeling "ziet" dat perfect en regelt de rest, zonder naregeling moet je dan toch je thermostaat "tactisch" ophangen ergens in huis, maar dat gaat zonder naregeling altijd ten koste van iets.

Maar ik ben best tevreden zo hoor, ik ben nog bezig met mijn nieuwe garage aan het bouwen, daar komt ook nog 6400WP op het dak, en kom nu slechts 500~1000kWh per jaar te kort. Dus aan stroom geen gebrek straks :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
LeonTebbens schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:43:
Dag allemaal, nalv van mijn vraag over onderhoud heb ik hieronder een samenvatting gemaakt. Deze post is gepind dus kun je makkelijk terugvinden. Reacties en aanvullingen welkom! Likes ook :-)

Onderhoud Mitsubishi warmtepomp

Hoewel een warmtepomp geen gasbrander heeft die je om veiligheidsredenen regelmatig wil laten schoonmaken, zijn er wel onderhoudswerkzaamheden. Een aantal tweakers doet dit zelf, meestal jaarlijks
  • waterdruk controleren en bijvullen
  • als je flow lager is dan ie ooit was, even het waterfilter in de binnenunit schoonmaken.
  • het externe vuilfilter schoonmaken
  • buitenunit verdamper controleren en eventueel met zachte borstel en sopje schoonmaken. Voor hardnekkig vuil Condensorreinigingsmiddel (dank @koevlaas2)
  • lekkage koelmiddel opsporen door bij koppelingen te kijken naar een vettige vloeistof
  • waterzijdige delen checken op lekkage
  • als je fancoils hebt: stof wegblazen / wegzuigen.
Kijk ook in het Service Manual (zie topicstart) van de binnenunit welke onderdelen Mitsubishi adviseert om preventief te vervangen. Voorbeeld ERSD-VM2D:
[Afbeelding]
Via bedieningspaneel, Service menu, Informatieverwerking, 002 kun je het aantal draaiuren achterhalen. Nu is Mitsubishi erg professioneel, dus of je preventief een pomp bijvoorbeeld wil vervangen, is een keuze.

Dit zijn allemaal onderhoudsklusjes die niet logboekplichtig zijn, omdat je niet werkt aan het circuit met koude/warmtemiddel.
Het is wel wettelijk verplicht om jaarlijks onderhoud te laten uitvoeren aan het koude/warmtemiddelcircuit door een erkend f-gassen monteur (bron: @flippy). Net zoals bij Airco’s kun je afwegen hoe belangrijk het risico op een boete voor je is.

Tenslotte: check ook even de onderhoudsbehoefte van je andere componenten, zoals SWW vat (als er een anode in zit), zonneboilercircuit (druk en glycol), zonnepanelen (schoonmaken?).
Nog bedankt voor de guide, ik heb vandaag het water filter losgemaakt en gereinigd. Kostte wel wat moeite, zat echt muur- en muurvast. Met 2 bahcos en wat brute kracht is het gelukt. Draaide nog wel ergens een verkeerde tuitje open, er spoot 1 seconde water uit als een brandweerslang, ook weer leuk om mee te maken :+

Woon pas 4 weken in deze woning en de vorige eigenaar deed bijzonder weinig aan onderhoud wat betreft.. alles. Daarom verwachtte ik een heel goor filter, en dat was ook het geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt88DvacYy89eYn4hPDiN2lfLkU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXIDV9iBan0AEz5Plxm386LL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_v7iVi-0Y6KyKVnchw1Hs2Peqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFZBnRPuB9MHcNCyaIzD01iu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NrAN-J35C7q4DseFNUETXY4Dzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ke0SlQDrF9hJsIFD4RWyWTgA.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar na een beetje poetsen zag het er al een stuk beter uit, alle metalen troep is eruit. Het filter is nog ietwat zwart gekleurd, maar dat krijg ik er niet goed af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_7yhHgS4Wagmacjsun7jRh8SKk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2k4wW5Uu0rtiAdqoem26Hre.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo7sZ3WEJoEdfP0YNadWC6pE9pM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwqGhzC55WeWlm2M9Lhl1HVq.jpg?f=fotoalbum_tile

Nou heb ik geen kennis van warmtepompen maar ik vind een beetje priegelen en sleutelen altijd wel interessant :)

Verder een visuele inspectie gedaan en zag een paar opvallende koppelingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hEl5z4QwTwTWb2lBYD5Eyq_chY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1d6illjCjLmDUx0IoiWGN8KZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BdleSWTG-MuNwMxdXtJEWogxK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhWESQjQ2molfpYGxiVj31Sq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8erbhz-tEawx8jLiL6spfvfPPrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJ7d8bm4YkLxCYwjmU8t4tmC.jpg?f=fotoalbum_tile

Geen idee hoe lang die smurrie er al zit, het lijkt behoorlijk aangekoekt en oud. Is het advies om dit even in de gaten te houden of toch maar eens een onderhoudsmonteur langs laten komen? De unit zou zogenaamd in 2022 voor het laatst geserviced zijn, al weet ik niet wát er toen gebeurd is. Van de buitenunit zijn de schokdempers vervangen voor zwaardere/grotere.

Ten slotte nog één beginnersvraag: in rust stand geeft de meter 1.9 bar aan. Is dat een acceptabele waarde? Ik meen dat 1.5 bar de norm is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stin00 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:13:
[...]

Nog bedankt voor de guide, ik heb vandaag het water filter losgemaakt en gereinigd. Kostte wel wat moeite, zat echt muur- en muurvast. Met 2 bahcos en wat brute kracht is het gelukt. Draaide nog wel ergens een verkeerde tuitje open, er spoot 1 seconde water uit als een brandweerslang, ook weer leuk om mee te maken :+

Woon pas 4 weken in deze woning en de vorige eigenaar deed bijzonder weinig aan onderhoud wat betreft.. alles. Daarom verwachtte ik een heel goor filter, en dat was ook het geval:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Maar na een beetje poetsen zag het er al een stuk beter uit, alle metalen troep is eruit. Het filter is nog ietwat zwart gekleurd, maar dat krijg ik er niet goed af:

[Afbeelding][Afbeelding]

Nou heb ik geen kennis van warmtepompen maar ik vind een beetje priegelen en sleutelen altijd wel interessant :)

Verder een visuele inspectie gedaan en zag een paar opvallende koppelingen:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Geen idee hoe lang die smurrie er al zit, het lijkt behoorlijk aangekoekt en oud. Is het advies om dit even in de gaten te houden of toch maar eens een onderhoudsmonteur langs laten komen? De unit zou zogenaamd in 2022 voor het laatst geserviced zijn, al weet ik niet wát er toen gebeurd is. Van de buitenunit zijn de schokdempers vervangen voor zwaardere/grotere.

Ten slotte nog één beginnersvraag: in rust stand geeft de meter 1.9 bar aan. Is dat een acceptabele waarde? Ik meen dat 1.5 bar de norm is?
De belangrijkste vraag, wat was je flow en wat is je flow nu?

En 1,9 bar is een dikke prima hoor, zolang het maar boven de 1 zit en niet veel hoger dan 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:21:
[...]
De belangrijkste vraag, wat was je flow en wat is je flow nu?

En 1,9 bar is een dikke prima hoor, zolang het maar boven de 1 zit en niet veel hoger dan 2.
Moest nog even de verwarming op gang laten komen om de flow af te lezen.

Ik had een wat lage flow altijd, meestal 13 en heel soms 14. De flow is nu constant 16 en zag kort een uitschieter naar 17. Dit is met alle flowmeters op 4 verdiepingen vol open.

Lijkt me een prima resultaat voor een filtertje reinigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Andrehj schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:04:
[...]

Dat zou moeten kloppen.
Overigens werkt deze instelling bij mij ook niet. Bij mij gaat ondanks die ingestelde nadraaitijd van een kwartiertje de waterpomp tegelijk met de compressor direct uit als de thermostaat de WP uitschakelt.

Werkt bij anderen instelling van Eco + de wachttijd van de waterpomp wel?
(Service menu → Extra Instellingen → ECO instelling voor pomp)
Hier nog steeds een probleem dat de waterpomp in bedrijf blijft draaien terwijl de warmtepomp niet actief is. Ruimtelijke temperatuur staat op 21 grd en ruimte is 20.5 grd. dus warmtevraag. FTC6 geeft ook aan dat de unit in bedrijf is. Maar de warmtepomp is uit.

Kan het zijn dat de TH2 te laag is en hierdoor een te lage delta T wat resulteert in een warmtepomp welke niet lekker loopt?
Wat is een oplossing? Wil het liefst bij de ruimte temperatuur blijven ipv weersafhankelijk curve of vaste Ta.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Wat is nu wijsheid? Met de curve op de laagste temperatuur is het nu tegen de 22 graden, komende 2 dagen vooral weg van huis. Schakel je de pomp dan uit om te besparen? Of wordt de Dt dan zo groot dat het na 2 dagen weer opwarmen van het systeem meer energie kost dan het nu 2 dagen op temperatuur houden?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
@stin00 Wat betreft die vuil markering: Ik denk dat dit onder de pomp is, zo te zien, en dat betekent dan dat die onderste pomp koppeling gelekt heeft, maar ook weer niet dramatisch hoor. Kan ook zijn dat hij gelekt heeft, daarna goed aangedraaid of de ring vervangen, maar de tell-tale, het vuil dus, niet goed schoongemaakt.
Dat zou ik alsnog doen, dan weet je over een poosje of hij nu nog lekt of niet.
Afhankelijk van de hoeveelheid lek kun je beoordelen of je tot de zomer wilt wachten met het aandraaien cq. het vervangen van de ring in die koppeling; ik vermoed dat er zo'n rode fiber ring in zal zitten, en als je het filter zelf kunt reinigen, dan kan je die pakking ook wel zelf vervangen denk ik.

Wat de flow betreft: kan je dat niet nog eens controleren als hij net een sww run doet? Dan is de flow het hoogste, want dan gaat het water alleen maar door de warmte wisselaar en de 3 weg klep en ws kort pijpwerk. Ik weet niet wat je flow moet zijn, dat is afhankelijk van de binnenunit, dus de capaciteit van jouw vewarmingsinstallatie. Staat in de spec's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JT schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:09:
Wat is nu wijsheid? Met de curve op de laagste temperatuur is het nu tegen de 22 graden,
Hoe regel je de temperatuur in huis? Heb je geen thermostaat? 22 graden lijkt me vrij warm midden in de winter.
komende 2 dagen vooral weg van huis. Schakel je de pomp dan uit om te besparen? Of wordt de Dt dan zo groot dat het na 2 dagen weer opwarmen van het systeem meer energie kost dan het nu 2 dagen op temperatuur houden?
Met de huidige buitentemperaturen (op de regen en de wind na het lijkt wel lente) zou ik me over afkoelen niet zo'n zorgen maken. Gewoon de vakantiestand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Red_Baron schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:05:
Hier nog steeds een probleem dat de waterpomp in bedrijf blijft draaien terwijl de warmtepomp niet actief is. Ruimtelijke temperatuur staat op 21 grd en ruimte is 20.5 grd. dus warmtevraag. FTC6 geeft ook aan dat de unit in bedrijf is.
Wat staat er precies op de display?
Maar de warmtepomp is uit.
Kan het zijn dat de TH2 te laag is en hierdoor een te lage delta T wat resulteert in een warmtepomp welke niet lekker loopt?
Wat is een oplossing? Wil het liefst bij de ruimte temperatuur blijven ipv weersafhankelijk curve of vaste Ta.
Lang geleden dat ik de ruimtetemperatuurregeling gebruikt heb. Misschien is het dan wel gebruikelijk dat die waterpomp blijft lopen. Wat doet ie als je de unit op vaste Ta zet en je op IN1 even (via een schakelaar) een thermostaat simuleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stin00 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:49:
Moest nog even de verwarming op gang laten komen om de flow af te lezen.

Ik had een wat lage flow altijd, meestal 13 en heel soms 14. De flow is nu constant 16 en zag kort een uitschieter naar 17. Dit is met alle flowmeters op 4 verdiepingen vol open.

Lijkt me een prima resultaat voor een filtertje reinigen :)
Goed bezig! Maar aangezien je vier verdiepingen hebt (hoeveel groepen zijn dat?) zou ik verwachten dat die flow nog wel wat hoger kan. Zeker weten dat je vvw-verdelers helemaal open staan? Dus niet alleen de blauwe knoppen helemaal omhoog, maar ook de verstellers in de flow meters helemaal open.

Of is je hoofdleiding (zoals hier helaas veel te vaak voorkomt) geen 26mm inwendig?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 24-12-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:21:
[...]

Wat dacht je van Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ?

@BAJ82 Als je nauwkeurig(er) het thermisch vermogen wilt bepalen, moet je een (Kamstrup) warmtemeter installeren. Die gebruik ik hier ook, en is de enige manier om nauwkeurig de afgegeven warmte (en koude) te registreren. Bovendien kun je de output daarvan gebruiken om mooie COP-grafiekjes te maken in een domotica applicatie.
Die Kamstrup staat nog op het verlanglijstje. Zou je een foto willen delen hoe deze bij jou geïnstalleerd is? Met name hoe je de temperatuursensoren in de aanvoer-en retourleiding aanbrengt.
Zie je grote verschillen tussen de flowmeting van de Kamstrup en de warmtepomp zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BAJ82 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:06:
Die Kamstrup staat nog op het verlanglijstje. Zou je een foto willen delen hoe deze bij jou geïnstalleerd is? Met name hoe je de temperatuursensoren in de aanvoer-en retourleiding aanbrengt.
Daar zie je bij mij vanwege de leidingisolatie niets van, maar de ene zit in de flowmeter zelf. De andere monteer je in een bijgevoegde afsluiter. Die moet je er dus altijd bij bestellen.
Zie je grote verschillen tussen de flowmeting van de Kamstrup en de warmtepomp zelf?
Volgens mij niet (maar ik kijk ook nooit meer naar de flowmeting op de WP). Het voordeel van de flowmeter van de Kamstrup is dat die door calibratie veel nauwkeuriger is, en dat bovendien de resolutie een factor 100 hoger is, waardoor je ook mooi kunt zien dat warmer water gemakkelijker stroomt dan kouder water.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
Iedereen heel erg bedankt voor alle berichten en kennis deling hier.

Ik heb eindelijk van het weekend tijd gevonden om mijn ABB EV-1 kWh meters aan te sluiten en vandaag ook daadwerkelijk het uitlezen via de esphome op te zetten.

Deze ABB EV-1 kWh meters staan nu op MP voor 15 euro per stuk.

Ik heb er 2 van aangesloten, 1 aan de wp unit en 1 aan de booster. Vervolgens heb ik deze in de modbus gekoppeld die door het boardje van @AUijtdehaag allemaal tegelijk kan worden uitgelezen naast de procon.

Hoe deze aan elkaar te koppelen is te vinden op een post van @AUijtdehaag.

De ESPHome config heb ik hier op Github gevonden, maar ik heb 2 meters en gebruik een ander adres waardoor deze config zelf niet te gebruiken was.

Ik heb dus een nieuwe versie gemaakt waarbij het gebruik van 1 of 2 meters en de device ID's configurable is en daar een repository van gemaakt. Mocht iemand anders deze setup ook willen gebruiken. Ik hoop dan ik de readme een beetje duidelijk heb geschreven, maar hier is esphome code te vinden die je kan includen als remote package. Mocht iemand verbeteringen zien dan hoor ik het graag.

Na wat minuutjes is dit dan de data plotten in Grafana. Ik heb later een id veranderd waardoor de WP Unit in dit screenshot historisch niet meer goed plot maar de realtime berekeningen op de originele waarde is gedaan en dus goed plot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFQnwD55xGa-HGSqgklw6d-eYdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2KMb8LNT0dF1ph86wROosAw6.png?f=fotoalbum_large

Vandaag overdag was de COP dus zo rond 7.5 wat naar mijn idee toch best aardig lijkt

[ Voor 6% gewijzigd door jozi op 24-12-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:46:
[...]

Hoe regel je de temperatuur in huis? Heb je geen thermostaat? 22 graden lijkt me vrij warm midden in de winter.
Ik heb de PAR-WT50R-E. Staat op 20,5 graden ingesteld. Gaf 21,5 aan (maar gaat alleen per 0,5, andere thermometer kwam op 21,8).
[...]

Met de huidige buitentemperaturen (op de regen en de wind na het lijkt wel lente) zou ik me over afkoelen niet zo'n zorgen maken. Gewoon de vakantiestand gebruiken.
Doe ik dat, dank.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
Zelf weten maar voor 2 dagen van huis zou ik geen vakantiestand gebruiken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb eergister 24 uur lang pomp aan gehad op
Ruimtethermostaat 22. Hij wist t zo op temp te houden dat de pomp langzaam ging draaien en niet stopte:
Consumed: 7.59kwh
Produced: 35.53kwh
Cop:4,6

Gister heb ik de woning snachts laten “afkoelen” en de pomp
Vervolgens 12 uur gedraaid. Hij wist m opnieuw zo te draaien om niet te stoppen:
Consumed: 3.24
Produced: 23.46
Cop:7,2

Vind de verschillen wel opmerkelijk, vooral de cop. Geen defrost gezien oid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
laurens0619 schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:25:
Ruimtethermostaat 22. Hij wist t zo op temp te houden dat de pomp langzaam ging draaien en niet stopte:

Vervolgens 12 uur gedraaid. Hij wist m opnieuw zo te draaien om niet te stoppen:

Pas op met snelle conclusies. Je profiteert de tweede dag nog van de eerste dag. Daarnaast is het buiten niet kouder geworden.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Knowbody schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:05:
[...]

Pas op met snelle conclusies. Je profiteert de tweede dag nog van de eerste dag. Daarnaast is het buiten niet kouder geworden.
Ja heb je gelijk in maar het is eigenelijk de 2e de 3e dag.
De eerste dag was mn woning al op 22gr en is die hier lang op gebleven dus de 2e profiteerde hier ook van.

Buitentemp is idd hetzelfde. Ik doelde ook meer op cop dat korter (maar iets hogere ta) efficienter pijkt te gaan dan 24 uur run op lagere ta.

Conclusies trek ik nog niet, eerst dit gedrag maar wat vaker zien

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 25-12-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyu
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo allemaal,

Ben het hele topic doorgelopen, maar kan het antwoord op mijn vraag nog niet vinden (waarschijnlijk kijk ik verkeerd, of snap ik het niet).

Ik zit met het volgende probleem: ik heb mijn thermostaat in de woonkamer op 20 graden staan, werkelijke temperatuur is 19 graden dus de thermostaat geeft aan dat er verwarmd dient te worden. De warmtepomp blijft echter op "pauze" staan en verwarmd niet. Hij staat ingesteld op compensatiecurve. Ik heb wat foto's toegevoegd.

Hopelijk kan één van jullie mij verder helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Reyu schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:52:
Hallo allemaal,

Ben het hele topic doorgelopen, maar kan het antwoord op mijn vraag nog niet vinden (waarschijnlijk kijk ik verkeerd, of snap ik het niet).

Ik zit met het volgende probleem: ik heb mijn thermostaat in de woonkamer op 20 graden staan, werkelijke temperatuur is 19 graden dus de thermostaat geeft aan dat er verwarmd dient te worden. De warmtepomp blijft echter op "pauze" staan en verwarmd niet. Hij staat ingesteld op compensatiecurve. Ik heb wat foto's toegevoegd.

Hopelijk kan één van jullie mij verder helpen.
Ik zie geen foto’s?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
laurens0619 schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:25:

Je moet goed opletten wanneer je de cijfers in het menu afleest. Mijn warmtepomp draait altijd overdag tussen 10.00-17.00h. Eerst las ik altijd de verbruikscijfers in het menu af in de avond. Ik kwam er echter achter dat die cijfers dan vaak nog niet (allemaal) up-to-date waren. Het lijkt erop dat de die registers pas ergens in de nacht een keer geupdate worden. Nu lees ik 's ochtends voor 10.00h af en nu kloppen de cijfers wel. Ik vergelijk het met elektriciteitsmeter op de groep van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:25:
@stin00 Wat betreft die vuil markering: Ik denk dat dit onder de pomp is, zo te zien, en dat betekent dan dat die onderste pomp koppeling gelekt heeft, maar ook weer niet dramatisch hoor. Kan ook zijn dat hij gelekt heeft, daarna goed aangedraaid of de ring vervangen, maar de tell-tale, het vuil dus, niet goed schoongemaakt.
Dat zou ik alsnog doen, dan weet je over een poosje of hij nu nog lekt of niet.
Afhankelijk van de hoeveelheid lek kun je beoordelen of je tot de zomer wilt wachten met het aandraaien cq. het vervangen van de ring in die koppeling; ik vermoed dat er zo'n rode fiber ring in zal zitten, en als je het filter zelf kunt reinigen, dan kan je die pakking ook wel zelf vervangen denk ik.
Zal morgen de boel weer uitschakelen en even reinigen, goede tip. Ik bewaar de foto's wel zodat ik weet welke koppelingen het waren en dan kan ik het bij een toekomstige servicebeurt laten zien.

Pakkingen vervangen zit denk ik op het randje van waar ik nog comfortabel mee ben qua zelf repareren. Ik begrijp niet het hele binnenwerk, vandaar dat bij het volgen van dit filmpje voor het filter ik een tuitje te ver opendraaide en er water uitknalde :+ Dit filmpje leek beter aan te sluiten bij mijn situatie.
Wat de flow betreft: kan je dat niet nog eens controleren als hij net een sww run doet? Dan is de flow het hoogste, want dan gaat het water alleen maar door de warmte wisselaar en de 3 weg klep en ws kort pijpwerk. Ik weet niet wat je flow moet zijn, dat is afhankelijk van de binnenunit, dus de capaciteit van jouw vewarmingsinstallatie. Staat in de spec's.
Bij een SWW run zat ik voorheen op een flow van 15/16 en nu ineens steady op 19. Ik kan niet zoveel vinden over de EHST20D-VM2C. Is deze vergelijkbaar met de VM2D? Dan zou de flow 6.5-11.4 l/min moeten zijn (minimaal en maximaal). Ik snap alleen niet waarom er een maximum waarde wordt aangegeven als ik nu 19 flow bij SWW haal en 16 bij verwarmen op pomp stand 5.
Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:52:
[...]
Goed bezig! Maar aangezien je vier verdiepingen hebt (hoeveel groepen zijn dat?) zou ik verwachten dat die flow nog wel wat hoger kan. Zeker weten dat je vvw-verdelers helemaal open staan? Dus niet alleen de blauwe knoppen helemaal omhoog, maar ook de verstellers in de flow meters helemaal open.

Of is je hoofdleiding (zoals hier helaas veel te vaak voorkomt) geen 26mm inwendig?
Dat gaat om 4 + 3 + 4 + 3 groepen,14 in totaal. De blauwe knoppen staan inderdaad volledig open, de rode flowmeters zijn niet bedoeld om iets mee af te stellen. Dat kan ook niet zonder steeksleutel/bahco. Er lijken er echter wel 3 wat aangedraaid, ik zal die eens recht proberen te zetten om te kijken of er iets gebeurt.

Ik durf geen uitspraken te doen over hoe de hele vloerverwarming is aangelegd bij de bouw. Aangezien de buitenunit op een onbereikbaar 4 hoog plat dak staat verwacht ik dat er nog wel meer twijfelachtige keuzes zijn gemaakt mbt leidingen en aanleg.

Dus wordt vervolgd, ga er morgen mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyu
Dat ging inderdaad niet helemaal goed. Bij deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OblPzzHGBpYk05XEBdKa6PL1uDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crXBZPGd9qOwe0iQZ9isfigs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpmoeQ5d1oZdmg2dswukijv1vAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bw0RqYv4gWKHJXsxdIA3bcvw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDOyvuooztupETbnpZlDLgnCYMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6skIImNPmANxZ4CvHV2Y0ey.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Op de foto's die je duidelijk de pauze stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyu
Knowbody schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:00:
Op de foto's die je duidelijk de pauze stand.
Dat klopt, maar normaal gesproken slaat hij aan wanneer de thermostaat om verwarmen vraagt, dat doet hij nu al een hele tijd niet meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
BAJ82 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:48:
Hallo allemaal,

goed forum dit. Al veel van geleerd. Zo heb ik mijn buffervat ondertussen ge-bypassed en haal ik over de afgelopen 10 dagen een COP van bijna 6 voor verwarming met 1 mooie stabiele run per dag.

Wel loop ik nog aan tegen het volgende. In onderstaande grafiek staat het verwarmingsvermogen dat mijn pomp doet.
- De donkerblauwe lijn is op basis van Tsupply en Treturn van de warmtepomp. Flow meting komt van de warmtepomp.
- De lichtblauwe lijn is op basis van een losse temperatuur meter op de aanvoer en retour leiding vlakbij de warmtepomp. Flow meting komt ook hier van de warmtepomp.

[Afbeelding]

Zoals te zien is stabiliseert het vermogen dagelijks op een minimum van ~2.8kW (met 26Hz modulatie), op basis van beide onafhankelijke temperatuurmetingen. Ik heb echter een SUZ-SWM80VA pomp welke volgens de specificatie een minimum vermogen heeft van 3.1kW. Ik meet dus een minimum vermogen dat 10% lager is.

Ook in de totaal opgewekte energie zie ik een 10% afwijking. Van 14 tot 22 December heeft de warmtepomp volgens het menu 202kWh warmte geproduceerd. Als ik echter mijn vermogensgrafiek integreer dan kom ik op het volgende figuur.

[Afbeelding]

Dus 181kWh opgewekt op basis van de P=dT*(flow/60)*4.2 formule. Dat is 10% minder dan de 202kWh volgens het menu van de warmtepomp. Het vermoeden dat ik heb is dat de flowmeting van de warmtepomp een 10% te lage waarde geeft. En dat is niet verklaarbaar met de resolutie van de output alleen. Tevens heb ik niet aan de min/max settings gezeten van de debietmeter in het service menu, die staat op de standaard 5 en 100 waarde.

Twee vragen:
- Iemand ervaring met het feit dat de flow meting van de pomp een te lage waarde geeft?
- Hoe bepaald de warmtepomp de geleverde energie? Blijkbaar gebeurd dat niet op basis van P=dT*(flow/60)*4.2, want dan zou dat op dezelfde (lagere) waarde uitkomen als ik.
Ja, qua flow heb ik wel eens gemeten : joezzt in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De wp gaf zo’n 1.5 l/min te weinig aan.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:34
Reyu schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:30:
[...]

Dat ging inderdaad niet helemaal goed. Bij deze.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is volgens mij een Danfoss Icon systeem (heb ik hier ook). Controleer eens de master controller? Staat die nog op PWM ipv on/off?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
Ik werd vandaag verrast door een legionella run die geheel op de booster is gedaan. Er is niet eerst een SWW run gedaan en daarna door op de booster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NogRiSfSTQFdwVZuys_jQJfIiAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bfTv0yt6mNEJaus0TC1Ax3rS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1evaMth6GvfYF6iT0Hxk3PrBg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d0iE6xBIzxFXQRHCZd4djjbW.png?f=fotoalbum_large

Er is vanochtend eerst verwarmd. Na het douchen is een SWW run geweest tot 13:00 uur. Om 14:00 uur is de legionella run gestart maar je kan dus zien dat de compressor uit staat en is de run op de booster gedaan die 2kW trekt voor de gehele duur (WP booster lijn). Er is dus op de booster vanaf 41.2 graden naar 60 graden verwarmd en heeft dus wel even geduurd en er is geen SWW run eerst geweest.
Bij eerdere Legionella runs is er wel eerst een SWW run geweest naar 50 graden en daarna door op de booster dat het normale gedrag ook is volgens de documentatie.

Ik heb nog geen tijd gehad om de legionella run te scripten via ha en heb er ook de standaard settings voor (eens in de 14 dagen naar 60 graden).

Op dit forum kom ik wel tegen dat de booster juist niet gebruikt wordt maar ik heb het dus andersom.

Heeft iemand misschien een verklaring voor dit alleen booster gedrag?

[ Voor 3% gewijzigd door jozi op 25-12-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Reyu schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:14:
[...]

Dat klopt, maar normaal gesproken slaat hij aan wanneer de thermostaat om verwarmen vraagt, dat doet hij nu al een hele tijd niet meer…
Buitentemperatuur instelling ? Het staat vast wel ergens op de eerste pagina van dit topic.

Edit zie dit stukje, 22 april 2022

"Je kunt een max. buitentemperatuur (default 15 graden) opgeven waarbij de verwarming altijd uit is en omgekeerd een ondergrens wanneer hij weer aangaat (default 10 graden). Verder nog een evaluatieperiode voor die waarden (standaard 6 uur voor zowel aangaan als uitgaan).

Het normale "Play" of "Pause"-symbool verander dan als het warmer is dan 15 graden in een "Stop"-symbool. Lijkt te doen wat het doen moet, maar dan gaat hij dus ook echt niet meer aan als je hem warmer zet. Dat wordt dus nog een beetje spelen om de juiste instellingen te vinden...."

[ Voor 46% gewijzigd door Knowbody op 26-12-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Hele goeie discussie dit. Blijf ik eens dagelijks volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Nu staat onze WP aan de zijkant van ons huis. Het leidingwerk gaat over de gevel (hoekhuis) naar zolder en vervolgens op zolder naar de binnenunit. Buiten zit het leidingwerk in van die plastic kokers.

Zou het nu veel schelen als ik dit leidingwerk extra isoleer? (Ik heb het over buitengedeelte, zit nu dat standaard witte isolatie omheen)

[ Voor 5% gewijzigd door JustMyOpinion op 27-12-2023 20:23 ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
Een hele goede avond allemaal ik hoop dat iedereen is bijgekomen van de kerst, ik heb een vraagje ik heb de SUZ-SWM60VA als buiten unit als ik de Procon module aanschaf kan ik dan ook de compressor frequentie uitlezen en andere data uit de buiten unit omdat dit momenteel niet gaat via mijn binnen unit dan krijg ik twee sterretjes te zien. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Jeroenrobbert
Volgens dit bericht wel
ocaj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Ik heb uitlees printjes voor de procon O-)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:16
Ik kan bevestigen dat frequentie inderdaad uit gelezen kan worden, hier werkt het uit den kunst met het bordje van @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duChat
  • Laatst online: 27-12-2023
ik wil met de gebruikte en geleverde energie een indruk krijgen van de cop tot nu.
Moet ik deze dan eerst optellen voordat ik deze deel door de gebruikte energie?

Uit de omschrijving krijg ik dit niet helder en er zijn voorbeelden waarbij dat we l en niet gedaan wordt.

• Red_Baron
Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:50:
[...]

Wat staat er precies op de display?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuaasRIZYft-ND07_MFxP46SB4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmgNEhRRlER2ZNtxmkSSVa5e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUwBF_XsPHA-4AalH5UJzg9pAX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8KqEbffpBpOwyHJ7A5sjqZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3swUhQaJi7RVzEpfXPnCcJ3vIkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziEetmtozDQGPnh2TTg1dBZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVMUZk_W5aQ5E7CuVt1CsOfuBk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4qlNgQTjJ2sjF8oV9a4TenW.jpg?f=fotoalbum_large
THW5 staat normaal op 48 maar door legionella run nu iets hoger.

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Red_Baron schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
THW5 staat normaal op 48 maar door legionella run nu iets hoger.
Ik ben het met @RTJC hierboven eens, dit is een eigenschap van de ruimtetemperatuurregeling. De compressor is uit (geen verdampersymbool op display), maar hij staat op verwarmen en waterpomp is aan.
Je zou dit wellicht kunnen verbeteren door de minimale watertemperatuur wat hoger in te stellen (boven de pendelgrens). Waar staat die temperatuur op?
Flow is prima trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 11:26
Denbach schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:39:
Ik kan bevestigen dat frequentie inderdaad uit gelezen kan worden, hier werkt het uit den kunst met het bordje van @AUijtdehaag
Ik kan de compressor frequentie uit de melcloud halen, maar helaas is mijn kennis m.b.t. tot zelf scripts/sensors maken in HA niet heel groot.
Als ik met curl kijk wat voor data er allemaal vanuit de melcloud beschikbaar is, snap ik niet dat ze dit niet allemaal als sensor in de melcloud integratie voor HA hebben geïmplementeerd.

Ik heb wat knip-en-plakwerk gebruikt om het aan de praat te krijgen in HA.
Nu heb ik een handmatige sensor aangemaakt, alleen het interval waarmee hij hem ververst is niet geweldig.
Hier de basis van m'n knip-en-plakwerk:
https://community.home-as...sistant/26275/366?page=19

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

duChat schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:26:
ik wil met de gebruikte en geleverde energie een indruk krijgen van de cop tot nu.
Geleverd delen door verbruik. Hou er wel rekening mee dat bij veel types de waardes in de binnenunit niet bepaald nauwkeurig zijn (zonder gecalibreerde kWh meter en warmtemeter zat mijn binnenunit er bij verwarmen bijna een factor 2 naast..)
Moet ik deze dan eerst optellen voordat ik deze deel door de gebruikte energie?
Geen idee hoe je daarbij komt. Wellicht in de war door de stomme methode die alleen Vaillant gebruikt?

• Varos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-01 23:46
Andrehj schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:59:
[...]

Besteed het komend weekend even aan het helemaal lezen van dit topic. Dan zit je er goed in en weet je wat je moet aanschaffen om de WP een beetje fatsoenlijk te tunen. De spullen daarvoor verdienen door de lagere energiekosten zichzelf terug.
Goedemiddag, zoals geadviseerd behoorlijk al wat gelezen in dit topic. Ik ben nu aan het kijken om toch in ieder geval alvast een andere thermostaat te kopen met een kleinere hysteresis. Echter heb ik daar een vraag over. Die van Panasonic vind ik niet heel mooi |:( (ik weet het). Kan ik ook de regelmodule van de binnenunit in de woonkamer laten hangen maar wel met de draadloze thermostaat Panasonic werken? Dan heb ik mijn muur tenminste mooi afgewerkt maar wel het voordeel van een kleine hysteresis die ik ook op een andere plek kan zetten.

Dank jullie wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 08-09 21:04
Dat kan, zolang je panasonic thermostaat maar op een plek zit waar hij goed de temperatuur van je kamer kan meten. (Dus niet achterin een keukenkastje). Hij hoeft niet op een 'mooie' plek te zitten.

• Red_Baron
Andrehj schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:35:
[...]

Ik ben het met @RTJC hierboven eens, dit is een eigenschap van de ruimtetemperatuurregeling. De compressor is uit (geen verdampersymbool op display), maar hij staat op verwarmen en waterpomp is aan.
Je zou dit wellicht kunnen verbeteren door de minimale watertemperatuur wat hoger in te stellen (boven de pendelgrens). Waar staat die temperatuur op?
Flow is prima trouwens.
Stond op 20. Nu op 23 graden gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Red_Baron schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:54:
Stond op 20. Nu op 23 graden gezet.
23 graden is nog steeds te laag, reken maar eens uit hoeveel afgiftevermogen je dan nog over hebt. Dat is bijna niks.
Ik zou beginnen met 25 graden als je een goed geïsoleerd huis met veel vvw hebt, anders nog wat hoger.

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Andrehj schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:03:
[...]

Uiteraard kunnen die dat. Zitten die thermostaatkranen op alle radiatoren? En welke temperatuurregeling gebruik je op de WP?
Ik heb de WAR instelling met losse thermostaat. Thermostaatkranen zitten op alle radiatoren zowel beneden als boven. Wat moet ik met die radiator themostaatkranen eventueel doen? Of kan t op een andere manier opgelost worden?

[ Voor 9% gewijzigd door PeterMi op 28-12-2023 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 08-09 21:04
Algemeen stappenplannetje:
- zet beneden (waar de thermostaat zit) alles open.
- zet boven eventueel een beetje open als dat gewenst is. (vaak niet)
- knijp eventueel hele kleine radiatoren wat af als ze geen voelbare delta-t hebben (kun je meestal met de hand wel voelen als je van boven naar beneden eroverheen gaat)
- knijp eventueel radiatoren heel dicht bij de pomp af als ze naar verhouding warmer worden dan de radiatoren aan de andere kant van het huis.

Nog een paar toevoegingen:
- Bij het knijpen natuurlijk opletten dat je genoeg capaciteit over houd.Kijk daarom goed naar je flow en delta-t. Daarom begin je ook met teveel open.
- Mocht je nauwkeurig willen kunnen regelen, haal dan de thermostaat kop eraf en zet er een simpele draai knop op. (De thermostaat knop kan meestal los door een plastic ring net eronder los te draaien. Dan blijft de echte kraan over met een klein pinnetje. In de betere bouwmarkt kun je hier kleine schroefdoppen voor kopen waarmee je dat pinnejte ook kunt bedienen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Bedankt Jeroen. We gaan hier mee aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterMi schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:26:
Ik heb de WAR instelling met losse thermostaat. Thermostaatkranen zitten op alle radiatoren zowel beneden als boven. Wat moet ik met die radiator themostaatkranen eventueel doen? Of kan t op een andere manier opgelost worden?
Nu heb je dus in de ruimte waar die losse thermostaat hangt (je woonkamer?) twee regelingen die tegen elkaar in werken. Dat wordt dus een drama.
Die thermostaatkranen moeten eraf (of helemaal open), in ieder geval in de ruimtes met de grootste warmtevraag (alles op de bgg + badkamer).
Maar dan nog moet je altijd zorgen dat de WP zijn minimaal vermogen in het afgiftesysteem kwijt kan. Met radiatoren is dat meestal wel een dingetje. Heb je daar al aan gerekend?
Het kan zomaar zijn dat je ook op de verdieping wat meer radiatoren moet open draaien om dit voor elkaar te krijgen.
Alternatief is het vergroten van de afgifte beneden, bijvoorbeeld door een fancoil of het boosten van je bestaande radiatoren met ventilatoren.

Ik begrijp ook niets van je installateur trouwens. Die heeft wel heel erg weinig van de materie begrepen als ie een WP installeert met ruimtetemperatuurregeling in een woning waar op alle radiatoren thermostaatkranen zitten. Zoiets werkte in het CV-tijdperk ook al niet goed.

Het "knijpen" waar @Jeroen Vreeken het over heeft moet je uiteraard doen met het voetventiel van je radiatoren, omdat anders die thermostaatkranen weer gaan regelen. Maar zitten die voetventielen er wel op? Oudere radiatoren hadden die meestal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
wij zijn bezig met een (project)matig nieuwbouw huis en ik ben me aan het verdiepen in de toekomstige warmtepomp.

Wij krijgen een ZCR-140Y-300D warmtepomp set geleverd en ik zie op Alklima dat deze een boilervat van 300L heeft.

Een van de eerste zaken die ik probeer uit te zoeken is wat voor soort regeling (master / master , master/ slave en/of weersafhankeling aansturing) er bij oplevering is aangesloten.

In de technische omschrijving en later na in het eerste erratum van onze aannemer lees ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ac6TMfg79Wm4XES4yeWFI5wqxNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r40Ia59lhVd5NulRM1yTZzAp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA2W0J_5D8IUgJzavzRS70qrygo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q69gnMHnWi5UTrH84kuCEA8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wijst op een master / slave principe, waarbij ik vraagtekens zet of dit conform het laatste bouwbesluit / woningborg mag. In de documentatie op de website van alkima lees ik dat deze warmtepomp set een weersafhankelijke aansluiting heeft

Op de website van https://warmtepomp-tips.nl/relevant/master-slave/ lees ik dat bij weersafhankeling aansluting een buffervat noodzakelijk is. Wordt hier met het buffervat de 300L grote boiletvat bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-09 21:36
Breud schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:07:
wij zijn bezig met een (project)matig nieuwbouw huis en ik ben me aan het verdiepen in de toekomstige warmtepomp.

Wij krijgen een ZCR-140Y-300D warmtepomp set geleverd en ik zie op Alklima dat deze een boilervat van 300L heeft.

Een van de eerste zaken die ik probeer uit te zoeken is wat voor soort regeling (master / master , master/ slave en/of weersafhankeling aansturing) er bij oplevering is aangesloten.

In de technische omschrijving en later na in het eerste erratum van onze aannemer lees ik:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit wijst op een master / slave principe, waarbij ik vraagtekens zet of dit conform het laatste bouwbesluit / woningborg mag. In de documentatie op de website van alkima lees ik dat deze warmtepomp set een weersafhankelijke aansluiting heeft

Op de website van https://warmtepomp-tips.nl/relevant/master-slave/ lees ik dat bij weersafhankeling aansluting een buffervat noodzakelijk is. Wordt hier met het buffervat de 300L grote boiletvat bedoeld?
Klinkt als een erg grote warmtepomp, word het een groot huis?

Weersafhankelijke regeling is in te stellen op de bediening van de binnenunit.
Dmv een aan uit thermostaat is dan de wp te sturen.

Krijg je ook een buffervat? Ivm de master slave regeling

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
het is idd een wat groter huis (300m2 oppervlakte, verdeeld over 4 verdiepingen.
Indien een buffervat hetzelfde is als een boilervat, dan ja.

dit vroeg ik me in het vorige bericht reeds af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-09 21:36
Breud schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:26:
het is idd een wat groter huis (300m2 oppervlakte, verdeeld over 4 verdiepingen.

Klopt dat zag ik net, die 300liter is een boiler tbv je warm water.

Er zijn hier mensen die het beter kunnen uitleggen, maar ws heb je geen buffer nodig samen met zoveel m2 vloerverwarming.
Zolang er maar voldoende flow gehandhaafd word.
Anders kan de ruimte regeling er ook uit behale de woonkamer.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mmmm, ik krijg mijn huis van 300m² prima warm met een 140Y en boilervat van 300L. Maar mijn huis is 130 jaar oud en heeft grotendeels enkel glas. Anders gezegd, ik betwijfel sterk of je met een nieuwbouwhuis echt wel 14 kW nodig hebt. En als je overal vloerverwarming hebt, is een buffervat (niet hetzelfde als een boilervat) onnodig en zelfs nadelig. Installateurs zijn conservatief en doodsbang voor gebruikers die klagen over een koud huis. Maar dat leidt tot veel te zware en suboptimale installaties. Mijn huis had 70kW aan cv-ketels (ja, twee!) op advies van de installateur indertijd. Ik heb nu aan 12-14kW zat, en heb een comfortabeler huis.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Breud schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Paar tips en opmerkingen:
  1. Lees dit topic helemaal! Velen zijn je al voorgegaan en je kunt erg veel leren van de fouten die al gemaakt zijn. Kun je mooi de rest van de kerstvakantie aan besteden.
  2. Die WP is veel te groot, zeker als je ook nog WTW ventilatie hebt. Hier ook bijna 300 m², en dat hou ik met 8 kW gemakkelijk warm, achteraf had 6 kW ook gekund.
  3. Geen Honeywell! Zoek in dit topic waarom. (hint: PWM).
  4. Buffervat is niet nodig, zeker niet met 300 m² vloerverwarming.
  5. Vergeet die tabel met temperaturen van de aannemer. Dat systeem is bedacht door ambtenaren die nog nooit in een moderne woning hebben gewoond. Door de dikke isolatie in de buitengevel wordt het hele huis binnen één of twee graden dezelfde temperatuur. Die 24 graden in de badkamer ga je daarom ook nooit redden (maar is ook totaal onnodig).
  6. Als (maar alleen áls) je al een zoneregeling wilt (hier is al vaak aangetoond dat dat niet nodig is en je daardoor een veel eenvoudiger regeling krijgt), dan is master/slave enorm veel beter dan master/master, omdat je met de eerste door zoveel mogelijk oppervlak in het master deel te laten vallen pendelen kunt voorkomen.
  7. Over WAR vs buffervat: dat is complete onzin (zoals veel meer op die websites). Elke WP doet WAR, en degenen hier in de diverse WP-topics met de rustigst draaiende warmtepompen de hoogste COP's halen zijn degenen die zonder parallel buffervat (en zonder zoneregeling) draaien.
  8. Nog een reden om die ZCR-140Y-300D niet te willen: daar zit een 15 kW PUHZ-SHW140 YHA buitenunit van twee generaties geleden in, die veel meer geluid maakt en een veel kleiner modulatiebereik heeft dan de huidige generatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2023 21:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dat is niet hetzelfde. Boilervat (beter: SWW-vat) is voor je sanitair warm water, dus om te douchen. Buffervat is een buffer waar CV-water in zit (en die je dus niet nodig hebt). Daar wil je niet onder douchen...
Nogmaals. Lees je in. Dat is bij warmtepompen vanwege de ellende die veel installateurs opleveren helaas nodig.
Jouw casus is daarvan al weer een triest voorbeeld, want hoe krijg je verzonnen om in een 300m² nieuwbouwwoning een 15 kW warmtepomp te willen installeren... 8)7
En dan ook nog met Honeywell Round Modulation thermostaten... |:(

Nogmaals: trek aan de noodrem bij je installateur, want dit gaat anders echt helemaal de verkeerde kant op.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:22:
[...]

Nu heb je dus in de ruimte waar die losse thermostaat hangt (je woonkamer?) twee regelingen die tegen elkaar in werken. Dat wordt dus een drama.
Die thermostaatkranen moeten eraf (of helemaal open), in ieder geval in de ruimtes met de grootste warmtevraag (alles op de bgg + badkamer).
Maar dan nog moet je altijd zorgen dat de WP zijn minimaal vermogen in het afgiftesysteem kwijt kan. Met radiatoren is dat meestal wel een dingetje. Heb je daar al aan gerekend?
Het kan zomaar zijn dat je ook op de verdieping wat meer radiatoren moet open draaien om dit voor elkaar te krijgen.
Alternatief is het vergroten van de afgifte beneden, bijvoorbeeld door een fancoil of het boosten van je bestaande radiatoren met ventilatoren.

Ik begrijp ook niets van je installateur trouwens. Die heeft wel heel erg weinig van de materie begrepen als ie een WP installeert met ruimtetemperatuurregeling in een woning waar op alle radiatoren thermostaatkranen zitten. Zoiets werkte in het CV-tijdperk ook al niet goed.

Het "knijpen" waar @Jeroen Vreeken het over heeft moet je uiteraard doen met het voetventiel van je radiatoren, omdat anders die thermostaatkranen weer gaan regelen. Maar zitten die voetventielen er wel op? Oudere radiatoren hadden die meestal niet.
Mijn thermostaatkranen gaan niets meer regelen als de knop er af is. Dat pinnetje wordt ingeduwd om af te sluiten, zie meer hier https://www.verwarmenperk...mostaatknop-radiatorkraan

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:30

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Als ik mij niet vergis komt @Andrehj ook aardig richting de 300m2 oppervlakte.
Maar die draait met een Puhz-SW75YAA en houdt de boel prima warm met een Ta van 25gr.
Ik zou toch nog maar eens kijken of de WP niet te groot is.

Hij heeft al gereageerd zie ik net.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedyace op 29-12-2023 22:44 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Ik zal de aannemer eens berichten of een andere warmtepomp nog tot de mogelijkheden bestaat, maar ik betwijfel het een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Breud schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:38:
Ik zal de aannemer eens berichten of een andere warmtepomp nog tot de mogelijkheden bestaat, maar ik betwijfel het een beetje.
Nogmaals: de noodrem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het is geen speciale levering of bestelling na mijn weten. Dus ze kunnen het gewoon annuleren.

Wat staat er overigens in de berekening met betrekking tot benodigde vermogen, thermische verliezen etc?

Ook je Honeywell systeem, + wat eventueel opgenoemd is niet vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hmm vanochtend defrost gehad hier in omgeving utrecht. bij tb = 5 zou ik dat niet moeten verwachten? hij stond in de avond uit en ging wat harder werken in de ochtend.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-09 14:58
Hier ook de dag gestart met een defrost (ook Utrecht). Zie dat wel vaker bij temperaturen rond 6 graden. 1x bij opstarten en daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:47
Hier 2x, eentje na een half uur al en daarna nog eentje een uur later. Bij een graad of 6. Zie dit bij deze temperaturen wel vaker.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Tip: zorg ook dat je een melcloud adapter meegeleverd krijgt. Zodat je je installatie kunt monitoren.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-09 14:58
Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:19:
[...]

Dat is het gevolg van de idioot lage resolutie van 1 kW. Als je WP 500W verbruikt, dan maakt ie daar de helft van de tijd 0kW van en de andere helft 1 kW.
Als je WP werkelijk zou pendelen moet je dat ook terugzien in de grafiek van de aanvoertemperatuur (en vooral ook in de compressorfrequentie die je net hebt toegevoegd).

Je WP draait hartstikke prima. Nu kun je gaan optimaliseren. Wat opvalt is dat je WP op erg hoge frequenties draait (met dit weer zou je moeten denken aan iets rond de 30 à 40 Hz, alleen wat hoger voor SWW). En dat je WP om 6 uur 's ochtends (koudste deel van de dag met slechtste COP) aan gaat.

Advies:
- Watertemperatuur verlagen.
- Nachtverlaging laten doorlopen tot 9 (of zelfs) 10 uur.
Ik heb de Ta nu op 26 graden staan, de compressorfrequentie loopt nu start langzaam terug naar 36 Hz en blijft daar stabiel op staan. Mocht het ooit weer echt koud worden maar even kijken of en hoeveel de Ta verhoogd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
DutchWing schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:34:
[...]

Het is geen speciale levering of bestelling na mijn weten. Dus ze kunnen het gewoon annuleren.

Wat staat er overigens in de berekening met betrekking tot benodigde vermogen, thermische verliezen etc?

Ook je Honeywell systeem, + wat eventueel opgenoemd is niet vergeten :)
ik ben hier nog niet zo in thuis. Ik heb volgens mij een en ander kunnen terug vinden in onze voorlopige BENG berekening. Als ik het goed lees is er 14kw nodig, maar op basis van bovenstaande verhalen lijkt dat een te zware WP
Hier een link naar onze voorlopige beng berekening: https://1drv.ms/b/s!AmDwqxxl2cI7c11IHxc1zxeNNBs

kan iemand op basis van dit document concluderen of de WP van 14kw nodig is?

[ Voor 6% gewijzigd door Breud op 30-12-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Breud schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:52:
[...]

ik ben hier nog niet zo in thuis. Ik heb volgens mij een en ander kunnen terug vinden in onze voorlopige BENG berekening. Als ik het goed lees is er 14kw nodig, maar op basis van bovenstaande verhalen
Hier een link naar onze voorlopige beng berekening: https://1drv.ms/b/s!AmDwqxxl2cI7c11IHxc1zxeNNBs

Blz. 6 SUZ-SWM80

Blz. 8 gewenst vermogen: 8kW (optioneel)
Warmtebehoefte verwarmingssysteem is: 15,34kW, waarschijnlijk bedoelen ze daarmee de capaciteit van het afgifte systeem, maar dat betekent niet dat je ook 14-15kW nodig hebt.

Gelijk terugfluiten dus! :)

Alle woningen waren gelijk zover ik kon zien 1,2,3…?

[ Voor 15% gewijzigd door DutchWing op 30-12-2023 16:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Breud
Er klopt wel meer niet:
  1. Er staat een Zehnder E300 WTW in. Volgens mij is die veel te klein voor een 300 m² woning. Daar hoort een Q600 in. Meer info en reacties graag in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic.
  2. En HR++ glas kan natuurlijk in zo'n woning echt niet meer. Dat plaatste je 25 jaar geleden. Anno 2023 hoort in zo'n premium woning gewoon drievoudig glas. Meer info en reacties graag in Het grote HR +++ glas en kozijn topic.
Best kans trouwens dat dat ouderwetse glas ook de oorzaak is van die 8 kW WP, met modern glas zou een 5 of 6 kW ook genoeg zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:24:
@Breud
Er klopt wel meer niet:
  1. Er staat een Zehnder E300 WTW in. Volgens mij is die veel te klein voor een 300 m² woning. Daar hoort een Q600 in. Meer info en reacties graag in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic.
  2. En HR++ glas kan natuurlijk in zo'n woning echt niet meer. Dat plaatste je 25 jaar geleden. Anno 2023 hoort in zo'n premium woning gewoon drievoudig glas. Meer info en reacties graag in Het grote HR +++ glas en kozijn topic.
Best kans trouwens dat dat ouderwetse glas ook de oorzaak is van die 8 kW WP, met modern glas zou een 5 of 6 kW ook genoeg zijn.
De bouw is nu zo'n 1 jaar en 3 maanden bezig. Het project is echter al behoorlijk wat eerder gestart en de BENG berekening die ik heb gedeeld is reeds al in 2021 gemaakt t.b.v. de aanvraag bouwvergunning. ]

Ik heb alle punten op mail naar de aannemer gezegd en gevraagd naar een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verplaatst naar Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

[ Voor 101% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2023 16:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
xoror schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:59:
hmm vanochtend defrost gehad hier in omgeving utrecht. bij tb = 5 zou ik dat niet moeten verwachten? hij stond in de avond uit en ging wat harder werken in de ochtend.
Defrosts zijn doodnormaal voor een ASHP. Er wordt m.i. veel te veel op gelet.

Soms elke 45 minuten (die ziet men wel aankomen), soms elke 2 a 3 uur.

Accepteer het of had een bronboring genomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Breud schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:52:
[...]

ik ben hier nog niet zo in thuis. Ik heb volgens mij een en ander kunnen terug vinden in onze voorlopige BENG berekening. Als ik het goed lees is er 14kw nodig, maar op basis van bovenstaande verhalen lijkt dat een te zware WP

Los daarvan, ik zou er dan 2 van 6 kW nemen. Dan kun je mooi aparte zones aansturen.
Kleintjes zullen nauwelijks pendelen en zijn daarnaast op de meeste momenten stiller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Knowbody schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:52:
Los daarvan, ik zou er dan 2 van 6 kW nemen. Dan kun je mooi aparte zones aansturen.
Kleintjes zullen nauwelijks pendelen en zijn daarnaast op de meeste momenten stiller.
Ik moet toch even zeggen dat ik het met die suggestie zwaar oneens ben, want
  1. Je probeert een probleem op te lossen wat er niet is. Met zoveel vloerverwarmingsoppervlak (@Breud heeft het over 300m²) pendelen warmtepompen niet. Hier heb ik meer verliesoppervlak en met een hysterese van 0.2K toch nooit meer dan 1 run per dag.
  2. Als je ipv de antieke PUHZ-SHW140YHA gewoon een 13.5 kW warmtepomp van de laatste generatie koopt (de PUZ-SHWM120YAA), dan heeft die een minimum vermogen van 3.4 kW bij A25W12. Dan is het minimum vermogen van de SUZ-SWM60VA2 met 2.6 kW maar iets lager, en die moet dat dan over de helft van het afgiftesysteem kwijt. Met de kleinere warmtepomp zit je dus aan een hoger vermogen per m²!
  3. Twee warmtepompen is veel duurder dan één wat grotere warmtepomp omdat je alles dubbel krijgt.
  4. SWW maken duurt langer met een kleinere warmtepomp.
  5. De temperatuurregeling wordt ingewikkelder, die twee regelingen gaan elkaar in de weg zitten.
  6. Zo'n temperatuurregeling over twee delen (hoe ga je het huis überhaupt splitsen) heeft helemaal geen zin, omdat zo'n moderne woning (met WTW en (waarschijnlijk) triple glas) intern toch ene homogene temperatuur krijgt.
  7. En als laatste klopt het stilte-argument ook niet, want het geluidsniveau van de SUZ-serie ligt over het algemeen hoger dan dat van de PUZ serie.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 31-12-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 22:50
@Breud
Een aannemer mag afwijken indien hij iets gelijkwaardigs of beter monteert: dus grotere wp mag
Wil beslist 24gr in de badkamer: skip de gewone vloerverwarming en laat elektrische vloerverwarming onder de tegels leggen.
Voor gewone vloerverwarming is de rest vloer te klein door bad en douche.
Ons huis is iets meer dan 200m2 -> warmtebehoefte 6400 kwh wel (glas+++)
Die 15355 kwh lijkt mij wel heel erg veel.
Klopt ook niet met een BENG woning
Moet kwh niet kw zijn! Zal dit zelf nog even nakijken

[ Voor 28% gewijzigd door nessio op 31-12-2023 00:47 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:49:
[...]

Ik moet toch even zeggen dat ik het met die suggestie zwaar oneens ben
Dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Hier ook een 11,2kw warmtepomp voor een huis uit begin jaren 90 met 255m2 vloeroppervlakte. Heb hem nog niet boven de 8 a 9 kw zien draaien. Ik kwam van 4500 kuub gas (vorige bewoner) en heb dit jaar 6000kwh verbruikt voor verwarming en sww. Heb wel de vloer extra geïsoleerd ivm de reeds bestaande vloerverwarming h.o.h. 150 en het glas vervangen naar hr++ (85m2). Ik zou ook een kleinere warmtepomp vragen (eisen) van de laatste generatie.

[ Voor 51% gewijzigd door WillemSuper op 31-12-2023 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
@Breud

Ik heb de plattegronden even bekeken. Die wp is echt VEEL te zwaar/groot! Het huis is best compact vorm gegeven, met niet veel grote ramen.

De SUZ80 (zoals in de BENG berekening opgenomen) voldoet prima voor dit huis.

Je schrijft: Wij krijgen een ZCR-140Y-300D warmtepomp set geleverd en ik zie op Alklima dat deze een boilervat van 300L heeft. Staat deze in de Technische omschrijving? Dan sluit die niet aan op de BENG berekening!

Ventilatiedebiet is niet berekend staat er, moet de installateur dus nog doen! Daar kan dan uitkomen dat er een zwaardere unit moet komen dan de nu ingerekende Zehnder.

Ontwikkelaar gaat altijd op minimum benodigd zitten (voordeligst), als dat met HR++ glas lukt dan wordt dat toegepast.

[ Voor 14% gewijzigd door FrancD op 31-12-2023 09:45 ]

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Pagina: 1 ... 101 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero