Naalroc schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:25:
@
stin00 Wat betreft die vuil markering: Ik denk dat dit onder de pomp is, zo te zien, en dat betekent dan dat die onderste pomp koppeling gelekt heeft, maar ook weer niet dramatisch hoor. Kan ook zijn dat hij gelekt heeft, daarna goed aangedraaid of de ring vervangen, maar de tell-tale, het vuil dus, niet goed schoongemaakt.
Dat zou ik alsnog doen, dan weet je over een poosje of hij nu nog lekt of niet.
Afhankelijk van de hoeveelheid lek kun je beoordelen of je tot de zomer wilt wachten met het aandraaien cq. het vervangen van de ring in die koppeling; ik vermoed dat er zo'n rode fiber ring in zal zitten, en als je het filter zelf kunt reinigen, dan kan je die pakking ook wel zelf vervangen denk ik.
Zal morgen de boel weer uitschakelen en even reinigen, goede tip. Ik bewaar de foto's wel zodat ik weet welke koppelingen het waren en dan kan ik het bij een toekomstige servicebeurt laten zien.
Pakkingen vervangen zit denk ik op het randje van waar ik nog comfortabel mee ben qua zelf repareren. Ik begrijp niet het hele binnenwerk, vandaar dat bij het volgen
van dit filmpje voor het filter ik een tuitje te ver opendraaide en er water uitknalde
Dit filmpje leek beter aan te sluiten bij mijn situatie.
Wat de flow betreft: kan je dat niet nog eens controleren als hij net een sww run doet? Dan is de flow het hoogste, want dan gaat het water alleen maar door de warmte wisselaar en de 3 weg klep en ws kort pijpwerk. Ik weet niet wat je flow moet zijn, dat is afhankelijk van de binnenunit, dus de capaciteit van jouw vewarmingsinstallatie. Staat in de spec's.
Bij een SWW run zat ik voorheen op een flow van 15/16 en nu ineens steady op 19. Ik kan niet zoveel vinden over de EHST20D-VM2
C. Is deze vergelijkbaar met de VM2D? Dan zou de flow 6.5-11.4 l/min moeten zijn (minimaal en maximaal). Ik snap alleen niet waarom er een maximum waarde wordt aangegeven als ik nu 19 flow bij SWW haal en 16 bij verwarmen op pomp stand 5.
Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:52:
[...]
Goed bezig! Maar aangezien je vier verdiepingen hebt (hoeveel groepen zijn dat?) zou ik verwachten dat die flow nog wel wat hoger kan. Zeker weten dat je vvw-verdelers helemaal open staan? Dus niet alleen de blauwe knoppen helemaal omhoog, maar ook de verstellers in de flow meters helemaal open.
Of is je hoofdleiding (zoals hier helaas veel te vaak voorkomt) geen 26mm
inwendig?
Dat gaat om 4 + 3 + 4 + 3 groepen,14 in totaal. De blauwe knoppen staan inderdaad volledig open, de rode flowmeters zijn niet bedoeld om iets mee af te stellen. Dat kan ook niet zonder steeksleutel/bahco. Er lijken er echter wel 3 wat aangedraaid, ik zal die eens recht proberen te zetten om te kijken of er iets gebeurt.
Ik durf geen uitspraken te doen over hoe de hele vloerverwarming is aangelegd bij de bouw. Aangezien de buitenunit op een onbereikbaar 4 hoog plat dak staat verwacht ik dat er nog wel meer twijfelachtige keuzes zijn gemaakt mbt leidingen en aanleg.
Dus wordt vervolgd, ga er morgen mee aan de slag.