Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Andrehj schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:41:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gedrag, met een thermostaat op in1 en constante aanvoertemperatuur. Volgens mij werkt die functie niet.
Is er misschien ergens een lijst wat firmware updates allemaal inhouden. Misschien is dit ooit verbeterd?

Ook vind ik de uitleg in de handleiding nogal bekopt. Wacht, in t menu, zegt me zo weinig. T lijkt te suggereren wacht met uitschakelen maar t kan natuurlijk net zo goed wat anders zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door PeterMi op 17-12-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:00:
[...]

Tja ik kom er wel uit.
Maar van Remeha baal ik als een stekker. Al een factuur van €300 en €380 gehad im niets te constateren maar ze willen wel nogmaals langskomen. (Contact gehad met service. Accountmanager, manager verkoop, maar niet overtuigd dat dit meer is dan een “storinkje”, of ze hebben tal van klachten en doen alsof ze niks weten. En denk het laatste) de unit is niet voor niks bliksemsnel alweer aangepast en heet nu Ace.
Dat kan ik begrijpen, leuk dat je iets kan krijgen via, via… Maar dan moet het wel werken.
Maar hij was ook bijna gratis dus wat dat betreft geen klagen.
Was ook al vanaf dag 1 trouwens. Bij ibs had die al geen connectie net buitendeel en een uur later ineens wel
Dat vermoede ik al, dat verzacht de pijn enigszins ;)
Ik zou dan beginnen met de kabel tussen binnen en buitenunit te vervangen en op losse connectors op de printplaat wat dan tijdens transport is gebeurd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
DutchWing schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:26:
[...]

Dat kan ik begrijpen, leuk dat je iets kan krijgen via, via… Maar dan moet het wel werken.

[...]

Dat vermoede ik al, dat verzacht de pijn enigszins ;)
Ik zou dan beginnen met de kabel tussen binnen en buitenunit te vervangen en op losse connectors op de printplaat wat dan tijdens transport is gebeurd.
Kabel is al 2 maar vervangen, connectors ook nagezien. Koudemiddel gewogen. Afgeschermde kabels toegepast, kabel comm in aparte goot.
Uitgelezen door service Remeha levert niks op.

Kan zelf bijna alles oplossen maar als de basis ergens iets niet klopt (software bv) dan houdt het op.

Nu weer, heeft het 5 dagen goed gedaan (30-40 kwh / dag)
En afgelopen 3 dagen 120kwh per dag, geen foytcodes, op analyse zie je alleen nog de backup Heater werken, binnendeel krijgt terugkoppeling dat buitendeel draait maar die draait niet

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 17-12-2023 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Technician- schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:03:
[...]

Kabel is al 2 maar vervangen, connectors ook nagezien. Koudemiddel gewogen. Afgeschermde kabels toegepast, kabel comm in aparte goot.
Uitgelezen door service Remeha levert niks op.

Kan zelf bijna alles oplossen maar als de basis ergens iets niet klopt (software bv) dan houdt het op.

Nu weer, heeft het 5 dagen goed gedaan (30-40 kwh / dag)
En afgelopen 3 dagen 120kwh per dag, geen foytcodes, op analyse zie je alleen nog de backup Heater werken, binnendeel krijgt terugkoppeling dat buitendeel draait maar die draait niet
Dat is wel een serieus flink verbruik voor het zachte weer, ook voor als ie 'goed' werkt. Hoeveel oppervlakte moet je verwarmen?

Voor slechts 'een storinkje' van 120 kWh per dag zouden bij iedereen toch de alarmbellen moeten rinkelen?

[ Voor 4% gewijzigd door RTJC op 18-12-2023 09:33 ]

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:50

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

RTJC schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:32:
[...]
Voor slechts 'een storinkje' van 120 kWh per dag zouden bij iedereen toch de alarmbellen moeten rinkelen?
Als jij de rekening moet betalen wel!, maar zo'n installatiebedrijf (mag het deze naam dragen?) zal het een rot zorg zijn.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Leuk zo'n "bijna gratis" unit die constant 5000 Watt wegstookt ;)
Overigens vind ik 30-40 kWh ook veel. Maar we weten natuurlijk niet wat voor huis / afgiftesysteem het betreft.

[ Voor 51% gewijzigd door Plenkske op 18-12-2023 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23
@Technician-
Bij mij,en mn buurman, was U1 foutmelding te weinig koelmiddelkoudemiddel.
Trad vooral op als hij hard moest werken. Dus bv SWW run icm erg koud buiten.

Na vervangen koelmiddellkoudemiddel was dit opgelost. Mrja, kan zo te lezen ook ergens anders aan liggen

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 18-12-2023 15:42 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Plenkske schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:59:
Leuk zo'n "bijna gratis" unit die constant 5000 Watt wegstookt ;)
Overigens vind ik 30-40 kWh ook veel. Maar we weten natuurlijk niet wat voor huis / afgiftesysteem het betreft.
Ja ik weet het, hij deed het ook hele periodes wel goed en ik kom nog op 0 uit met mijn panelen.
Maar omdat ik de hele tijd druk was bij anderen nooit echt tijd aan mijn eigen WP besteedt haha

Maar mijn huis is geen topper voor de WP, 1972, wel HR glas en kozijnen, vloerisolatie en spouwisolatie, grote woonkamer met Jaga DBE
Keuken op nieuwe vloerverwarming. Maar de verbruiken zie ik echt naar warmwater ook gaan. Veel vrouwen in huis die van lekker lang douchen houden. En continue 21-22C overdag en ‘s avonds

Op zolder nog een grote plaat radiator die mijn vrouw steeds openzet om de was te drogen, terwijl ze altijd alle ramen openzet boven. Krijg ik er niet af :P

Ps is noemde totaal verbruiken heb geen kWh meter op de WP.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 18-12-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Technician- schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:04:
[...]

Ja ik weet het, hij deed het ook hele periodes wel goed en ik kom nog op 0 uit met mijn panelen.
Maar omdat ik de hele tijd druk was bij anderen nooit echt tijd aan mijn eigen WP besteedt haha

Maar mijn huis is geen topper voor de WP, 1972, wel HR glas en kozijnen, vloerisolatie en spouwisolatie, grote woonkamer met Jaga DBE
Keuken op nieuwe vloerverwarming. Maar de verbruiken zie ik echt naar warmwater ook gaan. Veel vrouwen in huis die van lekker lang douchen houden. En continue 21-22C overdag en ‘s avonds

Op zolder nog een grote plaat radiator die mijn vrouw steeds openzet om de was te drogen, terwijl ze altijd alle ramen openzet boven. Krijg ik er niet af :P

Mooi dat je op 0 uit komt, maar met een goede werking/optimalisatie krijg je geld terug omdat je meer dan 0 terug levert. Je laat dus eigenlijk geld liggen.

En ik weet niet zo goed wat je nu precies wilt. Want je geeft aan dat je eigenlijk niet mag klagen want de unit was zo goed als gratis, maar qua stroomverbruik is het dweilen met de kraan open en dat vind je niet oke. Weg is je voordeel.

Wat is concreet je vraag? Wellicht kan iemand je dan nog beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RTJC schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:55:
[...]

Mooi dat je op 0 uit komt, maar met een goede werking/optimalisatie krijg je geld terug omdat je meer dan 0 terug levert. Je laat dus eigenlijk geld liggen.

En ik weet niet zo goed wat je nu precies wilt. Want je geeft aan dat je eigenlijk niet mag klagen want de unit was zo goed als gratis, maar qua stroomverbruik is het dweilen met de kraan open en dat vind je niet oke. Weg is je voordeel.

Wat is concreet je vraag? Wellicht kan iemand je dan nog beter helpen.
Concreet was de vraag of er gelijksoortige gedrag van de PUHZ-75 werden ervaart en de oplossingen hiervoor. Hierboven had iemand toch een koudemiddel tekort bij U1. Dit soort vergelijkingen was ik naar op zoek. Waarvoor dank, mijn vraag is wel beantwoord zover.

Ps heb een ME hydrobox binnendeel besteld.
Ga denk ik die aansluiten op de voorraad cilinder van de Remeha voor warm water of er een WPB naast zetten. Klaar met Remeha regeltechniek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33

Als je al geen voetventiel op die radiator hebt, dan kan je die er toch wel stiekem tussen fröbelen? >:) >:)
:X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Ik zag na de opstart vanavond wat gedrag dat ik niet direct kan verklaren. Het is het 'trappetje' in het stroomverbruik. Het is geen pendelen want hij schommelt tussen de 1000 en 1200 watt.

Kan het zijn dat de pomp zich aan het 'kalibreren' / 'inleren' is voor de komende run?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guyB66br21AkT_OQdLzazqJ_W2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CmugUJquWyReURsVrI6KGLLU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een beetje techneut zou die toch als eerste monteren. Geeft veel inzicht.
Verder sluit ik me aan bij @Speedyace : Die binnenunit van Remeha bij hun terug op de stoep zetten en gewoon een binnenunit van Mitsubishi kopen. Zeker als je veel zelf kunt is dat een no-brainer.
Je moet alleen even goed uitzoeken of je nog ergens de oude ERSD-VM2D kunt krijgen en anders even uitzoeken of de splinternieuwe ERSD-VM2E de PUHZ-SW75YAA nog wel ondersteunt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RTJC schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:22:
Ik zag na de opstart vanavond wat gedrag dat ik niet direct kan verklaren. Het is het 'trappetje' in het stroomverbruik. Het is geen pendelen want hij schommelt tussen de 1000 en 1200 watt.

Kan het zijn dat de pomp zich aan het 'kalibreren' / 'inleren' is voor de komende run?
[Afbeelding]
Nee. Dit is het standaard regelgedrag van Mitsubishi. Wellicht nog verergerd door een zoneregeling die ergens in huis groepen open en dicht zet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Andrehj schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:14:
[...]

Nee. Dit is het standaard regelgedrag van Mitsubishi. Wellicht nog verergerd door een zoneregeling die ergens in huis groepen open en dicht zet.
Nope, geen zoneregeling. Dank voor je antwoord, het wordt al iets stabieler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:19
RTJC schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:22:

[Afbeelding]
Hij start wel mooi vlak. Ik snap niet dat mijn pomp bij opstarten altijd het eerste uur een soort piek geeft tot soms wel 1500 watt om daarna vlot terug te lopen naar een 750 en 600-650 na een paar uur.
Zit dit in het afgiftesysteem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOjyojMfvUyc2AUVggEUpgw6Eu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdvUzq9dnr8unSjlRmfBfTvC.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:25
g-j-t schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:59:
[...]

Hij start wel mooi vlak. Ik snap niet dat mijn pomp bij opstarten altijd het eerste uur een soort piek geeft tot soms wel 1500 watt om daarna vlot terug te lopen naar een 750 en 600-650 na een paar uur.

[Afbeelding]
Standaard patroon. Trekt hier ook voorbij, zit ingebakken in de unit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji0hCN-QXb-sxl0QGkzWZWfdgEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrQoxPOCizwZrgqhxTqfHTAb.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
_RRM_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:08:
[...]

Standaard patroon. Trekt hier ook voorbij, zit ingebakken in de unit.
[Afbeelding]
Dank, ik had eerder ook al dit soort grafieken gezien. Soms zie je ze echter bijna helemaal vlak, soms snel herstellend naar een vlak verbruik. Zal dan toch iets met het afgiftesysteem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:54
g-j-t schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:59:
[...]

[Afbeelding]
Aan de grafiek te zien heeft hij een tijd uit gestaan en draait hij relatief lang door ondanks dat het niet zo koud buiten is, dus ik verwacht dat je vloerverwarming hebt. De vloer is in het begin nog even koud en de wp heeft als 1e doel zo snel mogelijk ta_setpoint te halen: dit levert dus een hoge piek op. Pas als ta_setpoint gehaald is gaat hij het rustiger aan doen. Dat wat je ziet is dus gewoon normaal gedrag. Het vermogenskabeltje had de piek ook kunnen reduceren (op 50% komt hij niet voorbij de 32Hz/650 watt bij mijn PUHZ-SW75YAA), maar die werkt helaas niet op jouw SUZ.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Sven1234 schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:17:
[...]

Aan de grafiek te zien heeft hij een tijd uit gestaan en draait hij relatief lang door ondanks dat het niet zo koud buiten is, dus ik verwacht dat je vloerverwarming hebt. De vloer is in het begin nog even koud en de wp heeft als 1e doel zo snel mogelijk ta_setpoint te halen: dit levert dus een hoge piek op. Pas als ta_setpoint gehaald is gaat hij het rustiger aan doen. Dat wat je ziet is dus gewoon normaal gedrag. Het vermogenskabeltje had de piek ook kunnen reduceren (op 50% komt hij niet voorbij de 32Hz/650 watt bij mijn PUHZ-SW75YAA), maar die werkt helaas niet op jouw SUZ.
Klinkt logisch. Duurt het met dat kabeltje dan niet langer voordat je op temp bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:12:
[...]

Verder sluit ik me aan bij @Speedyace : Die binnenunit van Remeha bij hun terug op de stoep zetten en gewoon een binnenunit van Mitsubishi kopen. Zeker als je veel zelf kunt is dat een no-brainer.
Je moet alleen even goed uitzoeken of je nog ergens de oude ERSD-VM2D kunt krijgen en anders even uitzoeken of de splinternieuwe ERSD-VM2E de PUHZ-SW75YAA nog wel ondersteunt.
Kan ik nog steeds bestellen, gewoon op voorraad :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Sven1234 schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:17:
[...]

Klopt. De vloerverwarming doet er met een Ta van 27-28 lang over op temperatuur te komen. Tijdens deze run gaat hij van ca 19.7 naar 20.2°. Opwarming beging eigenlijk pas halverwege de run.
Ah, dus het vermogenskabeltje beperkt dit verder. Wel jammer dat dit niet kan bij de SUZ serie. Zou bij starten onder koudere omstandigheden ook defrosts kunnen schelen.

Wellicht de stille modus eens proberen, maar ik las hier ergens dat dit een negatief effect kan hebben voor de COP. Ik weet ook niet of die ook het opgenomen vermogen beperkt of alleen het toerental van de ventilator.

[ Voor 9% gewijzigd door g-j-t op 18-12-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
g-j-t schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:27:
[...]

Klopt. De vloerverwarming doet er met een Ta van 27-28 lang over op temperatuur te komen. Tijdens deze run gaat hij van ca 19.7 naar 20.2°. Opwarming beging eigenlijk pas halverwege de run.
Ah, dus het vermogenskabeltje beperkt dit verder. Wel jammer dat dit niet kan bij de SUZ serie. Zou bij starten onder koudere omstandigheden ook defrosts kunnen schelen.

Wellicht de stille modus eens proberen, maar ik las hier ergens dat dit een negatief effect kan hebben voor de COP. Ik weet ook niet of die ook het opgenomen vermogen beperkt of alleen het toerental van de ventilator.
Die reduceert het toerental en vooral rond de defrost temperaturen wil je graag meer lucht er langs hebben, zodat er meer lucht is om warmte uit te halen en je deze per eenheid minder afkoelt (en het dus minder zou moeten aanvriezen).
Met de vernogenskabel op 50% merk ik dat hij het bij de defrost temperaturen en nachtverlaging heel zwaar krijgt. Op 75% gaat dat een stuk beter, maar in beide gevallen heb ik nog steeds elke 45 a 50 min een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
RTJC schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:23:
[...]

Klinkt logisch. Duurt het met dat kabeltje dan niet langer voordat je op temp bent?
Ja dat klopt, het opstarten gaat rustiger en dus ook langzamer.

De wp zit in een nieuwbouwhuis van de BAM en is behoorlijk overbemeten. In het voor en naseizoen is het wel fijn dat hij er langer over doet. De runs zijn dan 4 a 5h lang en ik schat dat hij er dan circa 30 min langer over doet. Hij start om 11h en savonds is de badkamer vloer al weer snel koud aan de voeten (ook niet echt warm als de wp aan staat met 25 graden water, maar op zich wel prima). Het is niet heel veel, maar helpt een klein beetje met de WAF :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sven1234 op 19-12-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:08
Is het eigenlijk mogelijk om de pomp handmatig aan te zetten? Ik heb een FTC5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-09 14:58
Andrehj schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:04:
@gfaes Goed bezig. Snel door met die simpele thermostaat. En dan wordt het hoog tijd dat we Mohlenhoff hier op dezelfde lijst zetten als Honeywell, namelijk op de lijst met apparatuur die thuis hoort op de vuilnisbelt!
Je bent namelijk niet bepaald de eerste, zoek in dit topic maar eens op Mohlenhoff.

Oh, en vergeet als je dit werkend hebt niet je buren in te lichten. Dit gaat jullie veel op je stookkosten besparen en ook de WP gaat hierdoor uiteraard veel langer mee.
Inmiddels enkele weken de WP door de Netatmo thermostaat laten aansturen. Dus de Mohlenhoff Alpha direct losgekoppeld en alle verdelers open (beneden helemaal, boven iets geknepen). Dat zorgt voor een heel ander beeld dan voorheen. Thermostaat schakelt 1a 2 keer per dag. Voor zover alles goed. Nu wilde ik min buren al bijna het goede nieuws brengen maar. zag ik bij de energiemeting dat die toch nog lijkt te pendelen na enige tijd. Zie hierboven. Kan ik die conclusie trekken ook al is deze meting niet heel nauwkeurig? Ik heb namelijk de Ta al opgehoogd naar 28, 29, 30 graden maar dat maakt allemaal geen verschil. Dus wat kan ik verder nog doen om dit te verbeteren? Flow is 16l/min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ0svykUv6Sw6MYLI5H5_D2lNYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhDE5DesiktrmDz9nEReMS8L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVSI6MWbqD_asp4OdSCgx9xmTMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KONbnEfk7U9UrlLSZWS03LDw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QNvZZt-rnTfZOH5yiTKic7sHqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fk6iA2vP1DNc2FcuXOcZC9mg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
gfaes schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:36:
[...]

Inmiddels enkele weken de WP door de Netatmo thermostaat laten aansturen. Dus de Mohlenhoff Alpha direct losgekoppeld en alle verdelers open (beneden helemaal, boven iets geknepen). Dat zorgt voor een heel ander beeld dan voorheen. Thermostaat schakelt 1a 2 keer per dag. Voor zover alles goed. Nu wilde ik min buren al bijna het goede nieuws brengen maar. zag ik bij de energiemeting dat die toch nog lijkt te pendelen na enige tijd. Zie hierboven. Kan ik die conclusie trekken ook al is deze meting niet heel nauwkeurig? Ik heb namelijk de Ta al opgehoogd naar 28, 29, 30 graden maar dat maakt allemaal geen verschil. Dus wat kan ik verder nog doen om dit te verbeteren? Flow is 16l/min.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook een afbeelding van alleen de frequentie?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig! Maar waaruit leidt jij af dat je WP pendelt? Ik zie enkel één lange run, die alleen onderbroken wordt door een SWW-run. Prima dus.

Ik zou als ik jou was overigens wel even iets aan je monitoring doen, want dat gepruts met die SD-kaart geeft bovenstaande grafieken met waanzinnig lage resolutie. (Vermogen in stappen van 1 kW....)
Advies: Melcloud voor de monitoring van temperaturen en een kWh meter (Homewizard of Youless) voor het stroomverbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
JustMyOpinion schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:35:
[...]
Heb je ook een afbeelding van alleen de frequentie?
Hierbij de frequentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWdwPQib-MGpmHHsFu44IkkCtiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsYUbHjytIn737kBNaf4koV3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:44:
[...]

Goed bezig! Maar waaruit leidt jij af dat je WP pendelt? Ik zie enkel één lange run, die alleen onderbroken wordt door een SWW-run. Prima dus.
Bedankt! Vanaf ongeveer 08.45 uur gaat "opgenomen elektrisch vermogen hoog/laag. Maar ik weet dus niet of ik die info goed interpreteer.
Ik zou als ik jou was overigens wel even iets aan je monitoring doen, want dat gepruts met die SD-kaart geeft bovenstaande grafieken met waanzinnig lage resolutie. (Vermogen in stappen van 1 kW....)
Advies: Melcloud voor de monitoring van temperaturen en een kWh meter (Homewizard of Youless) voor het stroomverbruik.
Mee eens, work in progress :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gfaes schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:05:
Bedankt! Vanaf ongeveer 08.45 uur gaat "opgenomen elektrisch vermogen hoog/laag. Maar ik weet dus niet of ik die info goed interpreteer.
Dat is het gevolg van de idioot lage resolutie van 1 kW. Als je WP 500W verbruikt, dan maakt ie daar de helft van de tijd 0kW van en de andere helft 1 kW.
Als je WP werkelijk zou pendelen moet je dat ook terugzien in de grafiek van de aanvoertemperatuur (en vooral ook in de compressorfrequentie die je net hebt toegevoegd).

Je WP draait hartstikke prima. Nu kun je gaan optimaliseren. Wat opvalt is dat je WP op erg hoge frequenties draait (met dit weer zou je moeten denken aan iets rond de 30 à 40 Hz, alleen wat hoger voor SWW). En dat je WP om 6 uur 's ochtends (koudste deel van de dag met slechtste COP) aan gaat.

Advies:
- Watertemperatuur verlagen.
- Nachtverlaging laten doorlopen tot 9 (of zelfs) 10 uur.

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
[...]
Nu wilde ik min buren al bijna het goede nieuws brengen maar. zag ik bij de energiemeting dat die toch nog lijkt te pendelen na enige tijd. Zie hierboven. Kan ik die conclusie trekken ook al is deze meting niet heel nauwkeurig? Ik heb namelijk de Ta al opgehoogd naar 28, 29, 30 graden maar dat maakt allemaal geen verschil. Dus wat kan ik verder nog doen om dit te verbeteren? Flow is 16l/min.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wachten op de winter.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:12:
[...]

Werk alleen B2B en daar zet ik alles op monitoring inderdaad.
En dan thuis kan het me niet veel schelen, als het maar een beetje binnen normale perken blijft.

Sta je dan steeds naar die grafiekjes te turen. Mijn kWh meter lees ik uit, en weet wel wat er ong aanstaat (en dat is vrij stabiel) en dan kan je uitfilteren wat de WP doet. Als de E backup aangaat zie ik iig heel duidelijk. :+

Maar kan er weleens een opgooien, zijn er dinrail 1F kwhmeters die je makkelijk aan een app hangt?
(Afgezien van alle bedrade communicatie opties)

Heb al een hydrobox besteld! Die er maar eens tussen frotten. Dan weet ik nog niet of de buitenunit 100% is maar zie ik dan wel weer.

Heb trouwens een type CR2 kunnen krijgen? Is die heel oud? (EHSD-VM2CR2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:05
Wil je koelen? Die H maakt dat wat moeilijker. Een ERSD kan het out of the box

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
LittleKiller schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:12:
Is het eigenlijk mogelijk om de pomp handmatig aan te zetten? Ik heb een FTC5
Ja via het Service Menu op het bedieningspaneel en dan Handmatige bediening (oid). Heb ik wel eens gebruikt om na leidingwerkaanpassingen te ontluchten (hoef je niet 15-30 minuten te wachten tot het algoritme besluit dat de WP kan gaan draaien).

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
gr8-jen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:37:
Wil je koelen? Die H maakt dat wat moeilijker. Een ERSD kan het out of the box
Koelen? Neuh heb ook nog voldoende L/L units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Weet je zeker dat het EHSD-VM2CR2 is en niet EHSD-VM2C?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuBV7s3ff-UqLGLQ9nZW9B4o0EI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IgYWZ4dCqoTxxtkDmM597PYA.png?f=user_large

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FrancD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:07:
Weet je zeker dat het EHSD-VM2CR2 is en niet EHSD-VM2C?
Hij leest waarschijnlijk de SERVICE REF af, op mijn typeplaatje staat weer EHST20D-VM2DR1.UK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyPot
  • Laatst online: 04-09 09:05
Ik heb 2 maanden geleden een Ecodan warmtepomp geïnstalleerd gekregen in mijn nieuwe huis en nu heb ik opgemerkt dat het booster element niet inschakelt voor de legionellacyclus.
De warmtepomp bestaat uit: SUZ-SWM60 VA en ERST20D-VM2D.

De buiten- en binnenunit en het booster element zitten beide op een eigen groep inclusief kWh meter in de groepenkast aangesloten die uiteraard beide aan staan.

Het eerste wat ik opmerkte is dat de boiler temperatuur niet boven de 55 graden komt en de kWh meter geeft nog steeds een verbruik van 0 kWh aan.

Vervolgens heb ik de legionellacyclus instellingen gecontroleerd en die staan allemaal goed, elke 7 dagen om 14:00 uur 's middags verwarmen naar 60 graden.

Ook heb ik de automaat van het booster element in de binnenunit gecontroleerd naar aanleiding van een reactie van iemand anders in dit topic, maar ook die staat volgens mij gewoon aan.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn of waar ik verder kan kijken? een bepaalde instelling of iets dergelijks. Ik heb foto's gemaakt van de binnenkant van de binnenunit en de dipswitches als dat kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@WesleyPot Fotos helpen altijd, plaats ze maar.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:14:
[...]

Hij leest waarschijnlijk de SERVICE REF af, op mijn typeplaatje staat weer EHST20D-VM2DR1.UK
Ik krijg dit van een Franse leverancier. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
WesleyPot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:42:
Ik heb 2 maanden geleden een Ecodan warmtepomp geïnstalleerd gekregen in mijn nieuwe huis en nu heb ik opgemerkt dat het booster element niet inschakelt voor de legionellacyclus.
De warmtepomp bestaat uit: SUZ-SWM60 VA en ERST20D-VM2D.

De buiten- en binnenunit en het booster element zitten beide op een eigen groep inclusief kWh meter in de groepenkast aangesloten die uiteraard beide aan staan.

Het eerste wat ik opmerkte is dat de boiler temperatuur niet boven de 55 graden komt en de kWh meter geeft nog steeds een verbruik van 0 kWh aan.

Vervolgens heb ik de legionellacyclus instellingen gecontroleerd en die staan allemaal goed, elke 7 dagen om 14:00 uur 's middags verwarmen naar 60 graden.

Ook heb ik de automaat van het booster element in de binnenunit gecontroleerd naar aanleiding van een reactie van iemand anders in dit topic, maar ook die staat volgens mij gewoon aan.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn of waar ik verder kan kijken? een bepaalde instelling of iets dergelijks. Ik heb foto's gemaakt van de binnenkant van de binnenunit en de dipswitches als dat kan helpen.
Staat je booster element ingesteld in de legionella settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denny35
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-06 15:02
Inmiddels zien de runs er hier zo uit. Warm water maakt ie op goedkoopste dynamische moment tussen 04:00 en 17:00. Soms ook hier en daar extra indien nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNLWwLoJcYCvp91ctGYzWb5HnIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iIjSzWAqrIVnsDfJYQlK73yz.png?f=fotoalbum_large

En de flow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVbYnBQ7IGyTq9kiWP0ABmLuDNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50i61TcKKiY1JJqnaJN7ZVj0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Denny35 op 20-12-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyPot
  • Laatst online: 04-09 09:05
DaWizza schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:48:
@WesleyPot Fotos helpen altijd, plaats ze maar.
Hierbij de foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JutpCpp5YKPPbJARkyqwqEKw-lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WxlWTdT5couJnShy1XVoEep.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJpEl3cz2d1hnbnPLmt8bdGI114=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwCKGz1cnj8tyWGk62AEfkPx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUb48q-oopvd4eiUY4Hxu04zjvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDd9GJMLJgUoA1RfUeIii9jo.jpg?f=fotoalbum_large
RTJC schreef op woensdag 20 december 2023 @ 01:05:
[...]

Welke settings bedoel je hiermee? Ik ken alleen onderstaande settings en die staan goed ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvNq9Kw-Z4LrFXeU_KG1ymIsTSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJVQ7XcApCLkIpueVutDQzj5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RTJC schreef op woensdag 20 december 2023 @ 01:05:
Die kun je niet uit zetten. Zonder bijverwarmingselement doet ie überhaupt geen legionellacyclus.

@WesleyPot : Je moet gewoon je installateur terug laten komen. Laat hem/haar maar uitzoeken wat er aan de hand is. Dit is een nieuwe WP, dan hoort dit gewoon te werken.
Uit je verhaal begrijp ik verder dat je niet veel kennis hebt van elektro (anders zou je door even zelf te meten al gemakkelijk een veel uitgebreidere diagnose hebben kunnen stellen), maar je haalt wel je binnenunit open zonder deze spanningsloos te maken. Let je wel op je veiligheid? De contacten in de binnenunit zijn niet aanraakveilig, en bovendien is het hele laagspanningsdeel niet galvanisch van het net gescheiden!

[ Voor 52% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Denny35 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:58:
Inmiddels zien de runs er hier zo uit. Warm water maakt ie op goedkoopste dynamische moment tussen 04:00 en 17:00. Soms ook hier en daar extra indien nodig.
[Afbeelding]

En de flow
[Afbeelding]
Is de Ta nu goed? je had daar toch iets raars mee? Misschien kan die nog steeds zijn warmte niet kwijt wegens hoge Ta en gaat de WP vaker uit. Mijn Ta kan niet lager wegens pruts flow, misschien is er iets anders wat bij jou de oorzaak is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRx4fFEJGH7ZTW4Lu1h0Xt7R83g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQVQSMYOiCiKiuTRj9lIOIoF.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gr8-jen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:14:
Is de Ta nu goed? je had daar toch iets raars mee? Misschien kan die nog steeds zijn warmte niet kwijt wegens hoge Ta
Dat is een nieuwe. Normaliter kunnen afgiftesystemen de warmte niet kwijt door een te lage Ta. Hoe je bij een te hoge Ta de warmte niet kwijt kan moet je toch even uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Andrehj schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:13:
[...]

Die kun je niet uit zetten. Zonder bijverwarmingselement doet ie überhaupt geen legionellacyclus.
En zo leer ik elke keer weer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Na 4 goede dagen ineens weer problemen met de PUHZ-SW75YAA.
Als die draait doet deze goed.
Maar ergens valt die uit en start dan niet op.
Nu stond ik er op dat moment eens bij:
- unit staat uit, vrijgave aan.
- groene en rode led branden (normaal bedrijf)
- je hoort om de minuut een klik uit het powerboard.
- compressor gaat niet lopen.

Ik heb het idee dat de powerboard niet goed is, waardoor deze problemen heeft bij de opstart van de compressor, (wellicht een van de transistoren defect?)

Heb daarop wat filmpjes gekeken van een HVAC ME man in de UK. Die vervangt die powerboards bij de vleet.
Schijnt te komen door slechte warmtegeleidende pasta. Op de koeler.

Klinkt dit iemand logisch of heeft iemand soortgelijk meegemaakt?

Ps het interessante kanaal:
YouTube: AIR CONDITIONING FAULT FINDING // MITSUBISHI U8 FAULT ? #hvac #airco...

Volgens deze thread is de compressor zelf ook verdacht. Zelfde verhaal. En zeer interessante discussie over de werking van powerboard, test leds en doormeten analyseren van compressor:
https://www.refrigeration...itsubishi-compressor-lock

[ Voor 27% gewijzigd door Technician- op 20-12-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Andrehj schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:20:
[...]

Dat is een nieuwe. Normaliter kunnen afgiftesystemen de warmte niet kwijt door een te lage Ta. Hoe je bij een te hoge Ta de warmte niet kwijt kan moet je toch even uitleggen.
Dat was een rare gedachtenkronkel ja. Toen ik het wilde uitleggen sprak ik mijzelf tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Andrehj schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:14:
[...]

Is dit dan ook standaard gedrag?

Vooral schommelen tussen 600-800 watt. Redelijk vaste intervallen.

Loopt inmiddels wel stabiel nu, maar de afgelopen paar uur heeft ie dit wel gehad.

Ben trouwens aan het experimenteren met mijn afgifte op de bovenverdieping. Heb wat radiatoren dicht gedraaid om te kijken of ie alsnog blijft draaien zonder pendelen, tegen een lager stroomverbruik.

Kan het zijn dat het daar mee te maken heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL1iMMvxBZWYTSnq903XFQ0XPTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfn3QLYX4WRdlRi8lwWltQIE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 12-06 09:45
RTJC schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:12:
[...]

Is dit dan ook standaard gedrag?

Vooral schommelen tussen 600-800 watt. Redelijk vaste intervallen.

Loopt inmiddels wel stabiel nu, maar de afgelopen paar uur heeft ie dit wel gehad.

Ben trouwens aan het experimenteren met mijn afgifte op de bovenverdieping. Heb wat radiatoren dicht gedraaid om te kijken of ie alsnog blijft draaien zonder pendelen, tegen een lager stroomverbruik.

Kan het zijn dat het daar mee te maken heeft?

[Afbeelding]
Werd hier opgemerkt dat open/dicht zetten van radiators kan leiden tot temperatuur 'proppen'. Je kunt eens kijken of er een verschil in Ta of Tr zit tijdens die schommelingen.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
JustMyOpinion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:02:
[...]

Werd hier opgemerkt dat open/dicht zetten van radiators kan leiden tot temperatuur 'proppen'. Je kunt eens kijken of er een verschil in Ta of Tr zit tijdens die schommelingen.
De laatste paar uur liep ie zeer stabiel. Dus dat is lastig te verklaren.

Edit: Vanochtend weer exact hetzelfde. De opstart vanuit de nachtverlaging om 0600 zat rond de 1 kW, nu is al een paar uur aan het wisselen tussen 600/800 watt.

Toch vreemd.

[ Voor 19% gewijzigd door RTJC op 21-12-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Laatst online: 26-08 14:10
Hieronder een mooie weergave van de gemeten buitentemperatuur in mijn schoorsteenkap.

In principe is de recirculatie wel aardig opgelost! Behalve op dagen als vandaag, waarop de wind volle bak op de unit beukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO6j3QvaMVgdmxrEKES8ZeqVS9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tu9BqvrW6tnzHxVrDgvJCqqz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VV7EAtn2Okg4S3QpTBieDlJBVMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CR5691zk49crUZXJiDRizrYt.jpg?f=fotoalbum_large

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
WesleyPot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:12:
[...]

Hierbij de foto's
[Afbeelding]

[...]

Welke settings bedoel je hiermee? Ik ken alleen onderstaande settings en die staan goed ingesteld.
[Afbeelding]
@WesleyPot
Net buiten de foto zit rechts de schakelaar voor het boosterunit. Is deze dus wel aangesloten op stroom en staat de schakelaar wel op aan (1)?

Bij mij heb ik deze per ongeluk ook wel eens op uit laten staan

[ Voor 4% gewijzigd door jozi op 21-12-2023 13:38 ]

• laurens0619
KabouterSuper schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:23:
Nu het stookseizoen een dikke maand bezig is, ben ik eindelijk begonnen met het uitlezen van MelCloud. Ik gebruik nu de python code van https://github.com/vilppuvuorinen/pymelcloud (gelieve uit te spreken als paimèl), maar dit is vrij makkelijk om te bouwen naar php of excel.
Ik heb met wat bestaande scripts ook voor elkaar gekregen wat meer data eruit te krijgen dan de standaard plugins in bv domoticz/homeassistant geven. Echter nu is de output nog in de shell
Mijn plan was om de bestaande plugins wat uit te breiden dat ik al deze data vanuit homeassisant naar bv melcloud kreeg. Voordat ik dat afmaak, heb jij dat toevallig ook gedaan en is er code die deelbaar is?

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Ik snap t even niet meer. De ene dag draait de WP moeiteloos runs van uren lang op een ta van 30 graden (buiten 8 graden). Nu pendelt ie weer (buiten 10 graden). Ongeveer runs van 15min. Dan zie je de dat de Ta over de 31 graden gaat en staat ie af. Ik heb dezelfde max Ta van 30 graden ingesteld in de curve.
Zelfs als ik de Ta verhoog in de curve naar 32 graden pendelt ie nog steeds.

Waarom de ene keer wel en de andere keer niet? Kan t te maken hebben met te weinig koude middel. Ik heb een lekkage gehad aan t systeem en ze hebben toen niets bijgevuld. Wel hebben ze gekeken of de buitenunit nog genoeg koude lucht afvoerde. Af en toe is t net een fluitketel bij t opstarten. Ook lag er tijdens de lekkage een plasje compressor olie van een 4 cm doorsnede op t buffer vat. Dat fluiten lijkt me sowieso niet echt geweldig.

Of kan hij op de een of andere manier zijn warmte niet goed kwijt af en toe. Ik heb niks gezoneerd. Ook verander ik niets aan de afstelling van mijn radiatoren. De radiatoren zijn wel uitgerust met thermostaat kranen. Kunnen die roet in t eten gooien?

[ Voor 3% gewijzigd door PeterMi op 21-12-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:04:
[...]

Ik heb met wat bestaande scripts ook voor elkaar gekregen wat meer data eruit te krijgen dan de standaard plugins in bv domoticz/homeassistant geven. Echter nu is de output nog in de shell
Mijn plan was om de bestaande plugins wat uit te breiden dat ik al deze data vanuit homeassisant naar bv melcloud kreeg. Voordat ik dat afmaak, heb jij dat toevallig ook gedaan en is er code die deelbaar is?
Ik werk nog niet met homeassistant. Mijn dagelijkse data gaat nu via python naar een textfile die opgepakt wordt in Excel (waar de est van de dagelijkse data staat). Verder laat ik de dagdata zien in een e-paper tag. Zodra ik een homeassistant server heb opgetuigd, ga ik eens verder kijken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• laurens0619
Exact 12 maanden na mn eerste post hier waar ik mn zorgen uitte dat mn warmtepomp slecht liep lijkt er witte rook!
Aklima zag direct dat t goed mis was met buitenunit, weer nieuwe printplaat erin en hoppa. Zag daarna direct hz en verbruik omhoog gaan en de temperaturen :)

Oude printplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au9EqeDFNZkCaFr89HV51bXimXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fPMoaj293vy7jUyYM3OzVUPe.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe printplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PLjScN8tJwMRHZ_BVCqI7YZnpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UeHY6cK8YRTrtQEOZDErlWLg.png?f=fotoalbum_large

Dank iedereen voor het meedenken!!!
Hoop niet dat ik te vroeg juich maar ik heb dr een gevoel over :)))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

laurens0619 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:08:
[...]

Exact 12 maanden na mn eerste post hier waar ik mn zorgen uitte dat mn warmtepomp slecht liep lijkt er witte rook!
Aklima zag direct dat t goed mis was met buitenunit, weer nieuwe printplaat erin en hoppa. Zag daarna direct hz en verbruik omhoog gaan en de temperaturen :)

Oude printplaat:
[Afbeelding]

Nieuwe printplaat:
[Afbeelding]

Dat zijn goede berichten.👍

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Nou pomp heeft lekker gewerkt en heeft ruimte temp van 18.8 naar 21.8 weten te duwen vannacht. Op mn vloerverdeler zie ik nu 27gr retouruit de vloer komen. Ook heel gek om voor t eerst een warme vloer te voelen in dit huis lol

Eerst haalde die:
P=(25-22.5) * 4.2 * 13 / 60
P=2,275
Stroomverbruik was rond de 500 dus cop van 4,5

Nu haal ik :
p=(32-25) * 4.2 * 14 / 60
P=6,86
Dat klinkt wel als vol morgen voor mn sw40

Stroomverbruik schat ik op 1500
Cop van 4,6? Lijkt mij best prima met Ta van 32 en 7gr buiten.
Ik wacht ff tot de ruimte temp gehaald is en dan weer instellingen nalopen. Die Ta kan wel omlaag ;)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 22-12-2023 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
laurens0619 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:01:
Nou pomp heeft lekker gewerkt en heeft ruimte temp van 18.8 naar 21.8 weten te duwen vannacht. Op mn vloerverdeler zie ik nu 27gr retouruit de vloer komen. Ook heel gek om voor t eerst een warme vloer te voelen in dit huis lol

Eerst haalde die:
P=2,275

Nu haal ik :
P=6,86

Ik wacht ff tot de ruimte temp gehaald is en dan weer instellingen nalopen. Die Ta kan wel omlaag ;)
Mooi dat het is opgelost!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
PeterMi schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:45:
Ik snap t even niet meer. De ene dag draait de WP moeiteloos runs van uren lang op een ta van 30 graden (buiten 8 graden). Nu pendelt ie weer (buiten 10 graden). Ongeveer runs van 15min. Dan zie je de dat de Ta over de 31 graden gaat en staat ie af. Ik heb dezelfde max Ta van 30 graden ingesteld in de curve.
Zelfs als ik de Ta verhoog in de curve naar 32 graden pendelt ie nog steeds.

Waarom de ene keer wel en de andere keer niet? Kan t te maken hebben met te weinig koude middel. Ik heb een lekkage gehad aan t systeem en ze hebben toen niets bijgevuld. Wel hebben ze gekeken of de buitenunit nog genoeg koude lucht afvoerde. Af en toe is t net een fluitketel bij t opstarten. Ook lag er tijdens de lekkage een plasje compressor olie van een 4 cm doorsnede op t buffer vat. Dat fluiten lijkt me sowieso niet echt geweldig.

Of kan hij op de een of andere manier zijn warmte niet goed kwijt af en toe. Ik heb niks gezoneerd. Ook verander ik niets aan de afstelling van mijn radiatoren. De radiatoren zijn wel uitgerust met thermostaat kranen. Kunnen die roet in t eten gooien?
8 vs 10 graden lijkt me, en in combinatie met een niet-dalende stooklijn krijg je dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

laurens0619 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:01:

Eerst haalde die:
P=2,275

Nu haal ik :
P=6,86

Kunnen eindelijk de sloffen en de jas uit in huis 😁.
Ik zou nu gaan kijk of je de boel warm kunt houden met een Ta 27gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Speedyace schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:24:
[...]

Haha zekers!
Ta is nu gezakt naar 30 met delta van 6 met cop 5,5.
Ik ga even een paar dagen nergens aan zitten en eerst kijken of dit stabiel blijft :)))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:08:
[...]

Oude printplaat:
[Afbeelding]

Nieuwe printplaat:
[Afbeelding]

Was de 1ste nieuwe pcb fout ingebouwd of was het een soort doa , dead on arrival ? Bij mij wordt de pcb van de buitenunit ook vervangen, de firmware in de buitenunit kan niet ge-update worden dus moet de hele pcb vervangen worden. Lijkt een structureel probleem in de suz-40va types, de buitenunit gebruikt te hoge vermogens waardoor de regeling over zijn nek gaat. Zou best kunnen dat de snel opvolgend uitgebrachte va2 types al ok zijn.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@joezzt
Waarschijnlijk was er niets mis met het PCB maar puur firmware. Ik begreep dat het echter complex is de firmware versie te controleren en dat ze daarom de complete printplaat te vervangen met als doel: de juiste firmware draaien.

Ook daarbij weten ze niet of die plaat de juiste firmware heeft. Dat is niet te zien aan de doos oid.
Ik heb dus waarsch 2x pech gehad, foute firmware bij oplevering en foute firmware bij de 1e vervanging.

Ik begreep inderdaad dat er een bepaalde firmware versie is geweest met wat problematische aansturing.
In de VA2 zat dit direct goed maar boards die nu uitgeleverd worden is het ook in gefixt.

Mrja waaschijnlijk trad het probleem alleen bij bepaalde omstandigheden op. Anders hadden er wel mensen meer last van gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:50:
@joezzt
Waarschijnlijk was er niets mis met het PCB maar puur firmware. Ik begreep dat het echter complex is de firmware versie te controleren en dat ze daarom de complete printplaat te vervangen met als doel: de juiste firmware draaien.

Ook daarbij weten ze niet of die plaat de juiste firmware heeft. Dat is niet te zien aan de doos oid.
Ik heb dus waarsch 2x pech gehad, foute firmware bij oplevering en foute firmware bij de 1e vervanging.

Ik begreep inderdaad dat er een bepaalde firmware versie is geweest met wat problematische aansturing.
In de VA2 zat dit direct goed maar boards die nu uitgeleverd worden is het ook in gefixt.

Mrja waaschijnlijk trad het probleem alleen bij bepaalde omstandigheden op. Anders hadden er wel mensen meer last van gehad
Vorige winter had ik dit probleem ook al aangekaart bij Alklima, kreeg toen te horen dat ik het op ruimtetemperatuur regeling moest draaien “ iedereen gebruikt dat” zeiden ze toen. Dat werkte wel iets beter, maar de temperatuur binnen varieerde erg (hysterese) en de regeling kon nog steeds erg flipperen maar niet zo erg als bij constante aanvoertemperatuur of war. Dus als je ruimtetemperatuur regeling gebruikt merk je er niet zoveel van.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@joezzt
Als ik mitssubishi was zou ik in iedere warmtepomp een melcloud proppen die alle data doorstuurt om verkeerd gedrag te detecteren + remote firmware flashen mogelijk maken.

Ik denk dat dit veel uren had kunnen besparen. Als ik kijk hoeveel uur hier mensen zijn geweest voor de pomp dan zit ik over de 100 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterMi schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:45:
Uiteraard kunnen die dat. Zitten die thermostaatkranen op alle radiatoren? En welke temperatuurregeling gebruik je op de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 09:15

FGJ

Goedenavond!

Vanmorgen de eerste kijkdag gehad in mijn nieuwe appartement!
Met mijn drone heb ik gezien dat op het dak 22 stuks SUZ-SWM40VA buitenunits staan, zodoende ben ik ook bij dit topic terecht gekomen.

Vandaag bij de kijkdag onderstaande opstelling aangetroffen voor de vloerverwarming.
In de woonkamer en in de slaapkamer komen een thermostaat te hangen.

Ik ben al lekker begonnen met alles doorlezen, en was benieuwd of jullie ervaring hebben met deze verdelers van WTH?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH9Y1Ld3CKsc_SMjZDdHaRtYegQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/i58rQgSWoOolcp0DTTMW0XYw.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@FGJ
Met mijn drone heb ik gezien dat op het dak 22 stuks SUZ-SWM40VA buitenunits staan
1 is wel genoeg hoor :+

Geen ervaring met de verdeler, het ziet eruit als een pomploze zonder slim gedoe, precies zoals je het wilt hebben.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ

FGJ

Je hebt er nooit genoeg, toch? :*)

Komen wel kabels uit de muur welke afkomstig zijn van de thermostaten.
Er was vandaag niemand van het installatie bedrijf aanwezig, en vanwege de kerst vakantie zal antwoord nog wel even uitblijven denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FGJ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:36:
[...]

Je hebt er nooit genoeg, toch? :*)

Komen wel kabels uit de muur welke afkomstig zijn van de thermostaten.
Er was vandaag niemand van het installatie bedrijf aanwezig, en vanwege de kerst vakantie zal antwoord nog wel even uitblijven denk ik
Waarschijnlijk moet er nog naregeling op komen.
Advies is dit niet te nemen en indien het een huurwoning betreft gewoon de kleppen los halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ

FGJ

DutchWing schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:39:
[...]

Waarschijnlijk moet er nog naregeling op komen.
Advies is dit niet te nemen en indien het een huurwoning betreft gewoon de kleppen los halen.
Betreft een koopwoning, maar ik ga het afwachten!
Kan de naregeling er natuurlijk afhalen, maar ben benieuwd wat voor thermostaten ik dan ga krijgen, en hoe die gaan communiceren met de WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Speedyace schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:24:
[...]

Alsof de ruimte thermostaat naar je luistert ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSR0-Wcwd-rUvdroam8Xv6eJvwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQbvIKdegcAN2oFdLYtiC3u4.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is hier netjes naar gezakt.
Flow: 12L
Ta: 27
Tr: 24.5
Afgegeven vermogen: 2,1kwh
Opgenomen vermogen: 0,27-0,37 (kan t niet nauwkeurig meten).

Cop ergens tussen de 5,7 en 7,7.
Welke het ook is, draait prima :)

Hiermee is de woning opgewarmt van 21.7 naar 22.3gr in de afgelopen 8 uur

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 23-12-2023 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]

Prachtig resultaat na al het gedoe en de eerdere kou in huis, gefeliciteerd!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

laurens0619 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:50:
@joezzt

Software versie buitenunit is als het goed is met ID90 uit te lezen nu ik erover na denkt.
Alleen of de software ook de firmware is durf ik niet te zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 23-12-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FGJ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:43:
[...]

Kan de naregeling er natuurlijk afhalen, maar ben benieuwd wat voor thermostaten ik dan ga krijgen, en hoe die gaan communiceren met de WP
Meestal is het een master/slave-regeling.
Dus net zoals een woonkamerthermostaat en thermostaatknoppen in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DutchWing schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:04:
[...]

Software versie buitenunit is als het goed is met ID90 uit te lezen nu ik erover na denkt.
Alleen of de software ook de firmware is durf ik niet te zeggen.
Ik heb een suz dus alle info van buitenunit geeft *** helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

[Afbeelding]

Heerlijk zo hé! als de boel goed functioneert. d:)b
Ik draai hier ook met een Ta van 27gr en een Tr van 24,5gr. zit op zo'n 28 á 30Hz en hij snort op zo'n 560W een uurtje of 8. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk ruk. Zoek in dit topic maar eens op "zoneregeling" en "thermostaat", dan weet je wat je te doen staat. En als het daarna goed werkt ook je buren informeren! Zo'n zoneregeling in een appartementje met 4 groepen slaat gewoon nergens op en gaat nooit goed werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Speedyace schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:45:
[...]

Heerlijk zo hé! als de boel goed functioneert. d:)b
Ik draai hier ook met een Ta van 27gr en een Tr van 24,5gr. zit op zo'n 28 á 30Hz en hij snort op zo'n 560W een uurtje of 8. :)
Ook heel netjes idd!
Ik dacht dat ik t nooit zou zeggen maar laat die kou maar komen!

Sta vooral te kijken van het lage verbruik. Volgens melcloud draait die op 26hz en was t verbruik van t complete huis vannacht 618-770 watt. Nu heb ik ongeveer 300-380 watt aan sluipverbruik snachts (luchtbevochtigers zorgen voor flinke pieken als ze aan springen)
Ik ga er denk ik qua tuning niets uithalen maar een aparte kwh meter als is het maar voor de stats is wel lekker. Kijken of ik een elektromonteur die kan laten installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 21:31
[...]

[Afbeelding]

Ik zie dat je pomp opbrengst varieert…? Welke pompstand heb je staan?
Is er een zone regeling actief?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Chip2710 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:58:
[...]

Ik zie dat je pomp opbrengst varieert…? Welke pompstand heb je staan?
Is er een zone regeling actief?
Opgenomen vermogen is een schatting van het kwh verbruik. Is schattinf omdat ik alleen p1 meter heb. Hij varieert denk ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 21:31
laurens0619 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:02:
[...]

Opgenomen vermogen is een schatting van het kwh verbruik. Is schattinf omdat ik alleen p1 meter heb. Hij varieert denk ik niet :)
Ik zie in je berekening van gisteren een liter opbrengst van 14ltr. staan, vandaar.
Welke pompstand heb je staan, 3,4 of 5?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Chip2710 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:05:
[...]

Ik zie in je berekening van gisteren een liter opbrengst van 14ltr. staan, vandaar.
Welke pompstand heb je staan, 3,4 of 5?
Flow is 12 met pompstand 5 :)

Edit:
Ah nu snap ik je denk ik :)
Gisteren was het idd 14 maar ik heb enkele groepen op de 1e verdieping dichtgezet. Mn vriendin heeft jaar lang geklaagd dat t zo koud was in huis maar 22.5 op de slaapkamer was te warm. Daarom dichtgezet en daarom (denk ik) lagere flow.
Vind 12 ook prima want mn pomp is ontworpen tot 11,6

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 23-12-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi dat je huis nu (eindelijk) warm wordt, maar dit houdt natuurlijk niet over. Op pompstand 5 zou je met een beetje fatsoenlijke leidingdiameters richting de 20 lpm moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ

FGJ

Andrehj schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:49:
[...]

Waarschijnlijk ruk. Zoek in dit topic maar eens op "zoneregeling" en "thermostaat", dan weet je wat je te doen staat. En als het daarna goed werkt ook je buren informeren! Zo'n zoneregeling in een appartementje met 4 groepen slaat gewoon nergens op en gaat nooit goed werken.
Daarom was ik benieuwd of mensen bekend zijn met de verdeler van dit merk.

Als ik op hun site kijk, lijkt het mij dat ik module LT heb https://www.wth.nl/module-lt en dan zie ik zo nog niet 123 waar de naregeling / thermostaat aangesloten gaat worden op de verdeler...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FGJ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:41:
Daarom was ik benieuwd of mensen bekend zijn met de verdeler van dit merk.

Als ik op hun site kijk, lijkt het mij dat ik module LT heb https://www.wth.nl/module-lt en dan zie ik zo nog niet 123 waar de naregeling / thermostaat aangesloten gaat worden op de verdeler...
Zoneregeling heeft niets met je verdeler te maken, want past normaliter (hooguit met een ander montageringetje) op elke verdeler.
Die verdeler is wel prima, maar die zoneregeling moet je zeker in zo'n appartement met maar een paar groepen gewoon niet willen.
Daarom, voor de tweede keer, lees je in. Via dit topic of via het algemene L/W WP topic. (Alle vragen die je hebt zijn in de genoemde topics, topic starts, faqs e.d al vele malen beantwoord!)
Daar heb je deze kerstdagen mooi tijd voor, en dan kun je de monteur na de kerstvakantie beargumenteerd vertellen dat ie die zoneregelingmeuk weer mee naar huis mag nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Andrehj schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:28:
[...]

Mooi dat je huis nu (eindelijk) warm wordt, maar dit houdt natuurlijk niet over. Op pompstand 5 zou je met een beetje fatsoenlijke leidingdiameters richting de 20 lpm moeten kunnen halen.
Maximale wat ik heb gehaald op stand 5 is 14L met alle kranen/groepen alles max open.
De sww gaat op pomp 5 ook maar 18L.
ik had monteur gevraagd filter na te kijken maar die zag de noodzaak niet en zelf ben ik bang voor garantie gedoe als ik eraan ga zitten.

Vanuit de datasheet lees ik dat 12L prima is aangezien mn buitenunit tot 11,6 (efficient) kan verwerken. Ik zou alleen liever 12L op stand 2-3 halen dan 5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:45:
[...]

Maximale wat ik heb gehaald op stand 5 is 14L met alle kranen/groepen alles max open.
ik had monteur gevraagd filter na te kijken maar die zag de noodzaak niet en zelf ben ik bang voor garantie gedoe als ik eraan ga zitten.

Vanuit de datasheet lees ik dat 12L prima is aangezien mn buitenunit tot 11,6 (efficient) kan verwerken. Ik zou alleen liever 12L op stand 2-3 halen dan 5 :)
Je buitenunit verwerkt geen water.
Jouw WP levert bij -10 zeker 5 kW. Om dat met een max dT van 5K kwijt te worden moet je flow minimaal 14.3 lpm zijn.
(via omgeschreven formule P = dT * 4.2 * flow/60)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Andrehj schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:50:
[...]

Je buitenunit verwerkt geen water.
Jouw WP levert bij -10 zeker 5 kW. Om dat met een max dT van 5K kwijt te worden moet je flow minimaal 14.3 lpm zijn.
(via omgeschreven formule P = dT * 4.2 * flow/60)
Dat een buitenunit geen water direct verwerkt snap ik ;)
Maar in data sheet staat er bij “ Water Flow rate range”: 6.5 to 11.4
enig idee wat ze met die waarde bedoelen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:55:
Dat een buitenunit geen water direct verwerkt snap ik ;)
Maar in data sheet staat er bij “ Water Flow rate range”: 6.5 to 11.4
enig idee wat ze met die waarde bedoelen dan?
Dat is een vraag die hier al vaak gesteld is. Ik begrijp er ook niks van waarom die veel te lage waardes in de manual staan. Want bij hogere temperaturen levert jouw WP nog meer vermogen (richting de 7 kW). Om dat met zo'n minimale flow van slechts 6.5 lpm kwijt te worden moet je dT al 15 graden zijn, wat een Ta van richting de 40 graden gaat opleveren.
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, want dan gaat je rendement helemaal naar de knoppen.
Die flow hoort gewoon hoog genoeg te zijn zodat de WP zijn vermogen goed kwijt kan bij een lage dT. Gebruikelijk bij warmtepompen is 5K, en daar hoort het afgiftesysteem op gedimensioneerd te zijn. Voldoende dikke leidingen dus, en vooral ook niet te veel haakse knietjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 18:45
[...]

Bij master/slave communiceert er 1 thermostaat met de WP, deze is doorgaans in de woonkamer geplaatst. De overige thermostaten communiceren met de naregel modules op de verdeler(s), dus niet met de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 18:45
Rubenus schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:34:
[...]

Bij master/slave communiceert er 1 thermostaat met de WP, deze is doorgaans in de woonkamer geplaatst. De overige thermostaten communiceren met de naregel modules op de verdeler(s), dus niet met de WP. Eraf halen zou ik niet doen want met de thermostaat permanent op hoog zetten bereik je hetzelfde effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 22:57
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dezelfde instellingen hier, maar met SUZ80. 10-12 KWh/dag vooreen temperatuur van 22 graden in de gehele woning. Na de optimalisatie de COP is in de waarde omhoog gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA89BL2rMV3atu7Sz1bzJhgIWOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wLmWlIuVOrNfjL2Br3DcgkY4.png?f=user_large

PS: mijn startpunt was een hel. De aannemer heeft Mohlenhoff systeem geinstalleerd met als gevolg hoge energiekosten (30KWh/dag) en koude woning (17 graden....) |:(

[ Voor 7% gewijzigd door SaEnSa op 23-12-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
laurens0619 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:45:
[...]

Ter vergelijking SUZ-40:

Verwarming:
Pompstand 2 -> 9 liter
Pompstand 3 -> 13 liter
Pompstand 4 -> 15 liter
Pompstand 5 -> 18 liter

Met een filter wat 1 jaar geleden is schoongemaakt, ik weet niet of hij nu weer iets vervuild is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Suicide schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:56:
[...]

Ter vergelijking:

Pompstand 2 -> 9 liter
Pompstand 3 -> 13 liter
Pompstand 4 -> 15 liter
Pompstand 5 -> 18 liter

Met een filter wat 1 jaar geleden is schoongemaakt, ik weet niet of hij nu weer iets vervuild is.
Thnx!
Is dat sww of verwarming?
sww zouden we met dezelfde binnenunit dezelfde waardes moeten halen toch? (Afhankelijk van filter dan)

Pagina: 1 ... 100 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero