Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.685 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:49
Ben benieuwd of de hoge uitstroomcijfers te maken hebben met de gemiddelde leeftijd van die uitstromers of met de kenmerken van Omicron.

Tijdens de Dansen met Jansen-golf zagen we ook zo'n hoge uitstroom tov de instroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:23:
[Twitter]

edit: als de hogere instroom kliniek grotendeels IC is, dan lijkt het mij niet al te slecht.
Dinsdag bijna altijd de hoogste opname-cijfers van de week (ivm achterstallige registratie).
Daarom altijd week-op-week de instroomcijfers vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Even iets stoms ; rijbewijs ; kon even niets anders zo snel opsnorren qua cijfers, is ook zo lek als een mandje. Dat moet geen reden zijn om iets af te schaffen.

[...]
.
In geval van een rijbewijs is er nog enig vertrouwen van overheid richting burger. Je wordt niet elke keer dat je ergens met de auto komt gevraagd naar het roze pasje. Die zit in de broekzak en tenzij je een verlaagde Mercedes AMG met getinte ruiten rijdt komt dat pasje amper tot nooit tevoorschijn. Sterker nog, als meest gezochte seriemoordenaar zonder rijbewijs is de kans zeer groot dat je fluitend door een random alcoholcontrole rolt. Zolang je maar niet gezopen hebt. :P
In geval van een CTB is er (theoretisch :P) 100% controle voordat je ergens welkom bent, alsof je bij het starten van een auto eerst de pas door een scanner moet halen of het parkeerterrein van de bios alleen voor mensen met een rijbewijs toegankelijk is. Als je dat introduceert om 10% verkeersslachtoffers te voorkomen verklaart men je vast ook voor gek, zeker omdat het aantal ongevallen waar rijbewijsloze bestuurders bij betrokken zijn best laag is ondanks dat het systeem zo lek als een mandje is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
franssie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:23:
te laat ;-)

edit: als de hogere instroom kliniek grotendeels IC is, dan lijkt het mij niet al te slecht.
1) Laagste IC instroom sinds 9 oktober 2021
2) Laagste IC-bezetting sinds 7 november 2021.
3) Laagste kliniek-bezetting sinds 30 oktober 2021.

Instroom kliniek ligt 15 lager dan een week geleden op dezelfde dag.

[ Voor 9% gewijzigd door Lycaon op 18-01-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Ik kom even terug op de modellen. Ik heb de berekening van weekdag-factoren verbeterd; de trendgevoeligheid is verminderd.

Dat geeft voor de ziekenhuisopnames deze week een nog iets gunstiger beeld:

datum | IC | verpleegafdeling | gecorrigeerd voor weekdagfactor
2022-01-15 11 127 119
2022-01-16 15 90 108
2022-01-17 11 82 98

Weekday factors:
* Mon: 0.84
* Tue: 1.22
* Wed: 1.08
* Thu: 0.97
* Fri: 0.95
* Sat: 1.07
* Sun: 0.83

De eerste drie dagen van "week 3" (15-22 jan) wijzen nu naar een gemiddelde van 108 opnames per dag. Weekgemiddelde was week 1: 125, week 2: 117. De daling lijkt dus robuuster dan ik gisteren dacht. Eigenlijk lijkt hij nog niet af te vlakken.

[...]

Voor de R-waarde wordt het beeld met de verbeterde weekdag-correcties juist iets ongunstiger:

2021-12-29 1.44
2021-12-30 1.31
2021-12-31 1.30
2022-01-01 1.22
2022-01-02 1.23
2022-01-03 1.14
2022-01-04 1.10
2022-01-05 1.05
2022-01-06 1.02
2022-01-07 1.04
2022-01-08 1.17

Ik kan gaan schatten wat er gebeurd als ik dit overneem:

[...]

Als ik dat verwerk, dan wordt de R-waarde iets minder volatiel:

2021-12-29 1.43
2021-12-30 1.32
2021-12-31 1.31
2022-01-01 1.23
2022-01-02 1.24
2022-01-03 1.20
2022-01-04 1.16
2022-01-05 1.09
2022-01-06 1.04
2022-01-07 1.03
2022-01-08 1.10

Het beeld van sterke daling vanaf eind december en een stap omhoog n.a.v. de heropening van PO en VO blijft wel intact.
PO/VO ging pas de 10e open.
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Waar woon jij, dat alles dicht is?
Hier is alles behalve horeca/bios/theater open?
Even om 17.30 uit het werk nog schroeven halen... oh wacht.
MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Maar; waar zou jij je vingers aan durven branden dan?

Je kunt wel zeggen 'vanaf maart gaat alles los', maar als je daar in oktober of november weer op terug moet komen, snijd je jezelf ook in de vingers.

Elke uitspraak zal omgeven blijven door twijfel en voorbehouden.
In de communicatie gaan we na oplopende cijfers niet terug naar de stap ervoor, maar krijgen we weer een serie andere maatregelen. Dat maakt de boel alleen maar verwarrend.
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Ja. Ik schat in dat verregaande heropeningen in de komende vier weken mogelijk zijn. 2G haalt daar 1 week vanaf.
Nee, hoor. Het werkt 5% punt beter dan 3G die wel al hebben. En dan in een optimale situatie. Dus 28 dagen * 5% = 34 uur eerder open.. :+
IJzerlijm schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:47:
[...]

En dan alles weer dicht als er toch weer iets minder mild blijkt te zijn of simpelweg een 60% minder ziekenhuisopname wordt gecombineerd met 300% meer besmettingen.
Je bent dan wel heel snel door je beschikbare donors heen. Omikron gaat met ca 250k mensen/week (pos. getest). Als er een factor 4 tussenzit, dan gaat het om een miljoen mensen per week. Dan ga je er heel hard doorheen.
Vorkie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Even iets stoms ; rijbewijs ; kon even niets anders zo snel opsnorren qua cijfers, is ook zo lek als een mandje. Dat moet geen reden zijn om iets af te schaffen.

[...]

En ik pleit voor hetzelfde, alleen een iets langere aanloop en dat wij als "het westen" niet te arrogant worden.
Waar komen toch telkens die rijbewijsvergelijkingen vandaan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Tsjah, die alternatieve contactmomenten zijn er nu ook wel. Dat zal niet ineens door 2G extreem veel erger worden.

Overigens vind ik de term 'zinloos' die door sommige media worden gebezigd ook wat misplaatst.

Daarnaast, om met Macron te spreken, mogen we van mij de ongevaccineerden wel een beetje moeilijker maken eerlijk gezegd.
Alles boven de 0% is theoretisch niet zinloos. Of het de maatschappelijke schade en financiële schade waard is, is dan de vraag. Niet alleen ongevaccineerden tref je maatschappelijk en financieel met 2G.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:57
MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Tsjah, die alternatieve contactmomenten zijn er nu ook wel. Dat zal niet ineens door 2G extreem veel erger worden.

Overigens vind ik de term 'zinloos' die door sommige media worden gebezigd ook wat misplaatst.

Daarnaast, om met Macron te spreken, mogen we van mij de ongevaccineerden wel een beetje moeilijker maken eerlijk gezegd.
Sja, ik snap het sentiment wel maar mensen die niet gevaccineerd zijn blijven pesten helpt ook niet. Het percentage gaat gewoon niet heel veel meer schuiven, hoe harder je drukt hoe harder men in de weerstand gaat.

Leren leven met corona is dus ook "leren leven met het feit dat 10 tot 15% van de bevolking om uiteenlopende redenen niet mee gaat doen met die vaccinaties helaas :-/ "

Dus ik snap de gedachte echt wel, maar het helpt ons geen steek verder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
RodeStabilo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:17:
[Twitter]

Instroom:
Kliniek: 100 (gisteren: 82)
IC: 7 (gisteren: 11)
IC: voor het eerst sinds 23-10 vorig jaar weer eens onder de 10!

Vandaag lijkt ook die kant op te gaan: NICE heeft er halverwege de dag nog maar 1 staan. Extrapolatie komt in de orde van 5 uit. Als deze ook onder 10 eindigt, dan is het voor het eerst sinds 3-10 vorig jaar dat we 2x op rij <10 IC-opnames zien.

Kliniek: 100 op een dinsdag is ronduit super. Dinsdag heeft in de LCPS cijfers de hoogste weekdagfactor van allemaal. Gecorrigeerd voor weekdag zijn het slechts 82 opnames. Dat is bijna een kwart onder het lopende gemiddelde van week 3.

Ik weet niet waar minister Kuipers gisteren vandaan haalde dat de stijging was ingezet?

[ Voor 6% gewijzigd door t_captain op 18-01-2022 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:50
zacht schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:14:
[...]

De Nederlandse versie van 2G heeft geen 'Getest'-optie. Het is Gevaccineerd of Genezen. Testen hoort er niet bij.
Uiteindelijk word dit alsnog 3G: Genezen, Gevaccineerd, Gestorven (wellicht een 4e G erbij van Gehandicapt)
Iedereen gaat met het virus in aanraking komen tenslotte.

Verder wel weer typisch om te zien dat na een paar schreeuwkoppen in de media de usual suspects, zonder het rapport verder te lezen, meteen die conlusie uit die schreeuwkoppen overneemt mbt 2/3G. Als er iets in het eigen straatje past valt men over elkaar heen om het te gebruiken zo van "Zie je wel", ook al is dat niet wat er in het rapport staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Ik weet niet waar minister Kuipers gisteren vandaan haalde dat de stijging was ingezet?
Mogelijk o.b.v. de 'koppen' in de media :+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:09

The Legend

*Plop*

t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:34:
[...]

IC: voor het eerst sinds 23-10 vorig jaar weer eens onder de 10!

Vandaag lijkt ook die kant op te gaan: NICE heeft er halverwege de dag nog maar 1 staan. Extrapolatie komt in de orde van 5 uit. Als deze ook onder 10 eindigt, dan is het voor het eerst sinds 3-10 vorig jaar dat we 2x op rij <10 IC-opnames zien.

Kliniek: 100 op een dinsdag is ronduit super. Dinsdag heeft in de LCPS cijfers de hoogste weekdagfactor van allemaal. Gecorrigeerd voor weekdag zijn het slechts 82 opnames. Dat is bijna een kwart onder het lopende gemiddelde van week 3.

Eerlijk is eerlijk, dat heeft hij ook niet gezegd. Er was sprake van een stijging in de bezetting, maar zeker geen sprake van een kentering.

https://www.rtlnieuws.nl/...e-versoepelen-cijfers-rim

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Uiteindelijk word dit alsnog 3G: Genezen, Gevaccineerd, Gestorven (wellicht een 4e G erbij van Gehandicapt)

Verder wel weer typisch om te zien dat na een paar schreeuwkoppen in de media de usual suspects, zonder het rapport verder te lezen, meteen die conlusie uit die schreeuwkoppen overneemt mbt 2/3G. Als er iets in het eigen straatje past valt men over elkaar heen om het te gebruiken zo van "Zie je wel", ook al is dat niet wat er in het rapport staat.
Wacht maar tot dit eindelijk over is en de ongevaccineerden keihard gaan schreeuwen:

" Zie je nou wel?! Geen prik en wij hebben het overleefd" :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Agent47 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Wacht maar tot dit eindelijk over is en de ongevaccineerden keihard gaan schreeuwen:

" Zie je nou wel?! Geen prik en wij hebben het overleefd" :+
Dus overleeft dankzij geen prik natuurlijk :+

De rest gaat in 2 jaar dâudt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
The Legend schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Eerlijk is eerlijk, dat heeft hij ook niet gezegd. Er was sprake van een stijging in de bezetting, maar zeker geen sprake van een kentering.

"Tot en met gisteren daalde het aantal opnames, vandaag zien we voor het eerst een lichte stijging"

Dit is om te beginnen al onwaar. We hebben de afgelopen weken telkens op maandag een (kleine) toename gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:59

Kluus

Gang is alles

Indoubt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Dus overleeft dankzij geen prik natuurlijk :+

De rest gaat in 2 jaar dâudt
Achja we leven al een poosje op geleende tijd. Alles wat we nu nog krijgen is extra. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Lycaon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:39:
[...]

"Tot en met gisteren daalde het aantal opnames, vandaag zien we voor het eerst een lichte stijging"

Dit is om te beginnen al onwaar. We hebben de afgelopen weken telkens op maandag een kleine toename gezien.
En dit weet Kuipers heus wel vanuit zijn vorige rol. Dit is net als de media die vorige week maandag zeiden dat er voor het eerst in een week (maandag) een stijging is in ziekenhuisopnames. Nogal wiedes door het weekendeffect, dat werkt al zo sinds maart 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
[...]

"vandaag zien we voor het eerst een lichte stijging"

Dat is altijd zo op maandag de afgelopen 4 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Zou het eerder omschrijven als 3G, genezen, gehandicapt of gestorven. Waarbij vaccinatie helpt om zoveel mogelijk in de eerste G te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sovieto
Soccer98 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:41:
[...]

En dit weet Kuipers heus wel vanuit zijn vorige rol. Dit is net als de media die vorige week maandag zeiden dat er voor het eerst in een week (maandag) een stijging is in ziekenhuisopnames. Nogal wiedes door het weekendeffect, dat werkt al zo sinds maart 2020
Maar toch zegt Kuipers het. Ik weet niet welk doel hij daarmee had (of verkeerd geciteerd, laten we dat hopen). Want het is gewoon een hele rare uitspraak en die past echt niet bij iemand die een expert moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
jadjong schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Zou het eerder omschrijven als 3G, genezen, gehandicapt of gestorven. Waarbij vaccinatie helpt om zoveel mogelijk in de eerste G te krijgen.
Vaccinatie helpt om te genezen? Dat is nieuw voor mij.

Volgens mij is een medicijn om te genezen. Een vaccinatie voorkomt dat je überhaupt moet genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

AFCAjax schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Volgens mij is een medicijn om te genezen. Een vaccinatie voorkomt dat je überhaupt moet genezen.
Ervan uitgaande dat het er naar uit ziet dat je het virus ook wel krijgt als je gevaccineerd bent maar dat de vaccinatie wel helpt voorkomen dat je in die laatste twee groepen eindigt.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 18-01-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:57
Kluus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Ervan uitgaande dat het er naar uit ziet dat je het virus ook wel krijgt als je gevaccineerd bent maar dat de vaccinatie wel helpt voorkomen dat je in die laatste twee groepen eindigt.
Nou ja, vaccinatie kan wel de ziekte voorkomen, ook als je geïnfecteerd bent. Technisch gezien ben je dan niet genezen, maar is de ziekte voorkomen (denk ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Nou kom je ook niet zo snel in die laatste twee groepen terecht als sommigen doen voorkomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:50
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Voor toeristen/mensen van buiten de EU zijn de grenzen vrij lang wel aardig dicht geweest.
Klopt, maar na de 1e golf zag je dat het voor zakelijke reizen weer snel omhoog ging en dat er sindsdien weer heel veel gereisd kon worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 11:10
Vorkie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:46:
Ik heb de 136 pagina's gelezen en er zit wel degelijk een vermindering in besmettingen, zoals eerder gezegd, het is niet nutteloos zoals sommige nieuwskanalen gelijk riepen, maar zeker wel een onderdeel van het "swiss cheese" model.
Dat zei ik ook niet. Ik zei "amper" :). Maar ja, een totale lockdown helpt ook heel goed tegen verminderen besmettingen. Toch doen we dat ook niet omdat we daar nadelen in zien. Die nadelen zijn er met 2G ook. Je moet dus een zuiver debat voeren of een dergelijk systeem dat "amper" bijdraagt aan reductie besmettingen wenselijk is afgezet tegen de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:50
zacht schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:14:
[...]

De Nederlandse versie van 2G heeft geen 'Getest'-optie. Het is Gevaccineerd of Genezen. Testen hoort er niet bij.
Sorry, ik bedoelde ook 3G. 2G vind ik voor de meeste plekken hierom niet kunnen en bij 1G zul je weer grotendeels een lockdown hebben (voor de horeca), omdat veel mensen dan thuis blijven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:29:
[...]

PO/VO ging pas de 10e open.

[...]
Een oplettende lezer, kudos! :)

Mijn script rekent nog met een gemiddelde vertraging van 8 dagen tussen infectie en rapportage van de positieve test. Dat is voor omicron inderdaad een tikje te hoog, ondanks de drukte bij GGD waardoor er iets meer wachttijd voor de test en voor het lab zit. Ik zal er 1 dag afhalen.

Los van die ene dag: het is een gemiddelde delay. Als je een aantal infecties van 1 bepaalde dag zou bekijken, dan zie je de eerste rapportage van positieve tests na 4 dagen (mensen die preventief of toevallig testen), grote bulk omstreeks 6 a 7 dagen en daarachter een staartje van mensen die traag incuberen en/of niet veel haast maken om de GGD te bellen.

De R-waarde wordt teruggedateerd met de typische offset en zo kan een heropening op maandag dus een een effect hebben op de R-waarde die voor de zondatg wordt gepubliceerd.
[...]

Je bent dan wel heel snel door je beschikbare donors heen. Omikron gaat met ca 250k mensen/week (pos. getest). Als er een factor 4 tussenzit, dan gaat het om een miljoen mensen per week. Dan ga je er heel hard doorheen.

[...]
Die verzadiging gaat inderdaad keihard. We hebben ongekend hoge hoeveelheden positieve tests. Tel daarbij: relatief veel incidentie onder jongeren, in verhouding met eerdere varianten heel veel mensen met geen/weinig symptomen, drukte bij de GGD.

Er zit altijd een factor tussen positieve tests en echte infecties; ik vermoed dat deze factor inmiddels boven de 3 zit. Ter vergelijk: bij de piek van delta leek een factor 3 ongeveer de waargenomen saturatie te verklaren.

Als ik reken met gemiddeld 35k positieve tests (en stijgend) en factor 3 (ook stijgend) dan heb je het over een verzadiging van meet dan 100.000 mensen per dag.

De geschatte groepsimmuniteit tegen omicron is niet meer de >70% wat hij bij delta was, maar wel ergens tussen de 50 en 60%. Dan telt de hoeveelheid te besmetten personen op tot 7 a 9 miljoen "mens-equivalenten" en dat aantal daalt met meer dan een procent per dag. Vandaar een rasse daling van de R-waarde bij gelijkblijvende regels, naleving en omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005

codex

Geen OpenAI agent :)

Lycaon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Mogelijk o.b.v. de 'koppen' in de media :+ ?
Het sneue is, dat soort uitspraken doen ze op maandag. Je kan niet zo dom zijn als Minister van Volksgezondheid en niet weten dat maandag vaak een dag met stijging is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 11:44
[...]

Nu is de kans dat je in de laatste 2 groepen terecht komt sowieso belachelijk klein, helemaal nu met omikron.
Iedereen is zo bang gemaakt met de beelden van volle IC's ed, dat bij een hoop mensen het gezonde verstand ver zoek is. En angst is een hele slechte raadgever.

[ Voor 3% gewijzigd door loonatick78 op 18-01-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Zo nieuw is het niet: vaccinatie verbetert het ziekteverloop voor de patiënt. Iemand die dood had gegaan aan het virus heeft nu slechts tijdelijke symptomen. Tot zover ik weet bestaan er geen vaccins die iemand imuum kunnen maken voor een ziekte, het is altijd een mechanisme geweest om de afweer dermate te verbeteren dat het ziekteverloop zeer beperkt is.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zacht schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:16:
[...]

En 5% van 3G. Dat hebben we vorig jaar gemerkt ja, hoe goed dat hielp die 3G.
Zonder de discussie te willen overdoen; je snapt hopelijk zelf wel dat dit niet echt een onderbouwd verhaal is.

Ook hier geldt: absence of proof is not proof of absence.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Maar ook in de in de bezetting is het geen stijging te noemen. Goed, LCPS van zondag op maandag IC+5, kliniek+17. Totaal +22.

Maar dat is een puur weekdag-effect door de typisch zeer lage uitstroom op zondag. Vorige week stegen we van zondag op maandag met +56.

Ik kan hier ook geen trendbreuk in zien. Zeker niet omdat de opnames laag zijn. Een trendbreuk in bezetting zal altijd worden voorafgegaan door een trendbreuk in opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

loonatick78 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Nu is de kans dat je in de laatste 2 groepen terecht komt sowieso belachelijk klein, helemaal nu met omikron.
Iedereen is zo bang gemaakt met de beelden van volle IC's ed, dat bij een hoop mensen het gezonde verstand ver zoek is. En angst is een hele slechte raadgever.
Daar ben ik het mee eens hoor, er spelen blijkbaar een hoop irrationele angsten bij veel mensen in beide kampen. De een is bang voor een prikje, de ander is zwaar overdreven bang voor de persoonlijke effecten van covid zelf. Gelukkig zit daar nog een grote groep tussenin die wel gewoon rationeel kan nadenken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fr33z schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Sja, ik snap het sentiment wel maar mensen die niet gevaccineerd zijn blijven pesten helpt ook niet. Het percentage gaat gewoon niet heel veel meer schuiven, hoe harder je drukt hoe harder men in de weerstand gaat.

Leren leven met corona is dus ook "leren leven met het feit dat 10 tot 15% van de bevolking om uiteenlopende redenen niet mee gaat doen met die vaccinaties helaas :-/ "

Dus ik snap de gedachte echt wel, maar het helpt ons geen steek verder.
Als degenen die wel netjes hun best doen om een bijdrage te leveren aan de samenleving wat makkelijker het leven door kunnen is het wat mij betreft helemaal prima.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• LZ86
nst6ldr schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:56:
[...]
Tot zover ik weet bestaan er geen vaccins die iemand imuum kunnen maken voor een ziekte,
Die bestaan wel: Poliovaccin, pokkenvaccin, rubellavaccin en mazelenvaccin bijvoorbeeld

Sterker nog, pokken zijn wereldwijd uitgeroeid door vaccinatie. Je wil niet weten wat voor dodentallen daardoor vielen voordat het vaccin er was.

De enige reden dat sommige van die ziekten een come back maken zijn de *mensen*die hun kinderen niet meer vaccineren, want "natuur, doutzen, kwik, autisme en eigen immuunsysteem"

[ Voor 37% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2022 14:50 . Reden: niet generaliseren... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:28
LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Die bestaan wel: Poliovaccin, pokkenvaccin, rubellavaccin en mazelenvaccin bijvoorbeeld

Sterker nog, pokken zijn wereldwijd uitgeroeid door vaccinatie. Je wil niet weten wat voor dodentallen daardoor vielen voordat het vaccin er was.

De enige reden dat sommige van die ziekten een come back maken zijn de wappies die hun kinderen niet meer vaccineren, want "natuur, doutzen, kwik, autisme en eigen immuunsysteem"
Vergeet ook niet "geloof".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 11:10
LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:06:
De enige reden dat sommige van die ziekten een come back maken zijn de wappies die hun kinderen niet meer vaccineren, want "natuur, doutzen, kwik, autisme en eigen immuunsysteem"
Juist dát is een reden om vaccinatie voor corona niet af te gaan dwingen, omdat dat (helaas) ook zal uitstralen op het rijksvaccinatieprogramma (en ja, ik snap dat je dan als reflex ook dat kunt verplichten maar weet niet of dat de wenselijke reactie is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Mwah, dat zie ik anders. Dankzij vaccinatie reduceer je een bezoek aan de intensive care tot anderhalve sntneus. Beetje overdreven natuurlijk. :P maar dan snap je misschien wat ik er mee bedoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Een oplettende lezer, kudos! :)

Mijn script rekent nog met een gemiddelde vertraging van 8 dagen tussen infectie en rapportage van de positieve test. Dat is voor omicron inderdaad een tikje te hoog, ondanks de drukte bij GGD waardoor er iets meer wachttijd voor de test en voor het lab zit. Ik zal er 1 dag afhalen.

Los van die ene dag: het is een gemiddelde delay. Als je een aantal infecties van 1 bepaalde dag zou bekijken, dan zie je de eerste rapportage van positieve tests na 4 dagen (mensen die preventief of toevallig testen), grote bulk omstreeks 6 a 7 dagen en daarachter een staartje van mensen die traag incuberen en/of niet veel haast maken om de GGD te bellen.

De R-waarde wordt teruggedateerd met de typische offset en zo kan een heropening op maandag dus een een effect hebben op de R-waarde die voor de zondatg wordt gepubliceerd.
Ik denk dat je de nieuwjaarswensen teruggevonden hebt in de dagen na 1 januari. ;)
[...]

Die verzadiging gaat inderdaad keihard. We hebben ongekend hoge hoeveelheden positieve tests. Tel daarbij: relatief veel incidentie onder jongeren, in verhouding met eerdere varianten heel veel mensen met geen/weinig symptomen, drukte bij de GGD.

Er zit altijd een factor tussen positieve tests en echte infecties; ik vermoed dat deze factor inmiddels boven de 3 zit. Ter vergelijk: bij de piek van delta leek een factor 3 ongeveer de waargenomen saturatie te verklaren.

Als ik reken met gemiddeld 35k positieve tests (en stijgend) en factor 3 (ook stijgend) dan heb je het over een verzadiging van meet dan 100.000 mensen per dag.

De geschatte groepsimmuniteit tegen omicron is niet meer de >70% wat hij bij delta was, maar wel ergens tussen de 50 en 60%. Dan telt de hoeveelheid te besmetten personen op tot 7 a 9 miljoen "mens-equivalenten" en dat aantal daalt met meer dan een procent per dag. Vandaar een rasse daling van de R-waarde bij gelijkblijvende regels, naleving en omstandigheden.
OMT124 rekende met 2x voor Nederland. Duitsland en Frankrijk doen 4-5x meen ik me te herinneren uit dat rapport.
MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Als degenen die wel netjes hun best doen om een bijdrage te leveren aan de samenleving wat makkelijker het leven door kunnen is het wat mij betreft helemaal prima.
Alleen sommigen zien een prikje als aflaat en dat ze daarmee hun best gedaan hebben en bijdrage volbracht. Dan kunnen ze weer op skivakantie! oOo Lekker 2G-hossen. Maar ze nemen wel het virus mee terug. We zien het elk vakantieseizoen opnieuw (prelude van Dansen met Janssen ging hetzelfde). Straks de horeca weer open en met de coronapas weer verder verspreiden.

Maar Het Ligt Aan De Ander.

Dat zou bijna een coronathemaliedje kunnen worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54

Nicap

Tsssk....

Even een vraag waar ik even niet uitkom.
Ik dacht dat er was besloten dat als een zelftest positief was, dat het hele gezin ook in quarantaine moest. Dit vanwege de grote aantallen testen die de GGD moest en om daarom de druk er was af gte halen.
Is dat nog steeds zo?

Ik zie dat zo niet terug in de tekst die nu op rijksoverheid staat. Is dat recentelijk weer aangepast?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LZ86
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:15:
Alleen sommigen zien een prikje als aflaat en dat ze daarmee hun best gedaan hebben en bijdrage volbracht. Dan kunnen ze weer op skivakantie! oOo Lekker 2G-hossen. Maar ze nemen wel het virus mee terug. We zien het elk vakantieseizoen opnieuw (prelude van Dansen met Janssen ging hetzelfde). Straks de horeca weer open en met de coronapas weer verder verspreiden.

Tja, die mensen belanden niet op de IC. Dat zijn degenen zonder prik.

En laat nou net vanwege die volle IC's de zorg afgeschaald worden en vervolgens maatregelen komen met als gevolg een dichte maatschappij en balen voor allemaal.. Het ligt inderdaad daadwerkelijk aan de ander. Want we sturen toch op ziekenhuisbezetting?

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 18-01-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

[...]

OMT124 rekende met 2x voor Nederland. Duitsland en Frankrijk doen 4-5x meen ik me te herinneren uit dat rapport.

[...]
Ik zag bij delta een "best fit" rond factor 3. En ik verwacht dat we daar overheen deze keer. Hoewel dit getal niet goed te projecteren valt van het ene naar het andere land, neig ik naar de Duitse en Franse inschattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:16:
[...]

En laat nou net vanwege die volle IC's de zorg afgeschaald worden en vervolgens maatregelen komen met als gevolg een dichte maatschappij en balen voor allemaal.. Het ligt inderdaad daadwerkelijk aan de ander. Want we sturen toch op ziekenhuisbezetting?
Voor gevaccineerden is het niet erg boeiend of ze besmet raken of andere besmetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Sommigen wel. Velen niet.

Net zoals sommige ongevaccineerden precies hetzelfde doen en wél een ziekenhuisbed bezet houden. Gok zomaar dat dat percentage zelfs nog wat hoger is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Johan Bogle schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:18:
[...]
Voor gevaccineerden is het niet erg boeiend of ze besmet raken of andere besmetten.
En toch zie je in de meeste gedragsonderzoeken een betere opvolging van maatregelen door de gevaccineerden ;).

Ik denk dat we niet de niet gevaccineerden als een stel melaatsen moeten behandelen, maar het zou dan ook fijn zijn als dat andersom niet gebeurt, zeker niet met onjuiste feiten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Doel van 2G: isoleren van kwetsbare groepen. Dat veronderstelt allereerst dat je ze kunt isoleren.

Gegeven: omicron is extreem besmettelijk
We zien een hoge R0-waarde, sterke immuun-evasieve eigenschappen, korte generatietijd en veel lichtsymptomatische en asymptomatische patienten die dus onder de mensen blijven gaan na infectie.

Je moet met zo'n virus nogal draconische maatregelen nemen om de ongevaccineerden te isoleren. Sommigen wonen gemengd (in gezinnen niet zo heel vaak afaik, maar denk ook aan studentenhuizen en woonzorgcentra). Daar is sowieso geen sprake van eeffectieve isolatie. Een besmettingsroute die veel voorkomt in gezinnen is via de school van de kinderen. Kinderen van ongevaccineerden zou je dus van school moeten weren. Een andere belangrijke route is via de werkplek, dus op de zaak werken met 2G. Maar zelfs vluchtige contacten (supermarkten etc) kunnen met omicron al redelijk wat transmissies doen. Aparte tijden? Aparte winkels? Als je dat allemaal optelt, is het wel heel heftjg wat je moet doen om effect te sorteren.

Dan komt de tweede kant: is het de moeite waard? Is er een balans tussen wat je moet doen en wat je ermee bereikt?

Als ik kijk naar de gemiddelde impact van een omicron-infectie en naar bovenstaande lijstje, dan is het voor mij allesbehalve proportioneel.
School en gemengde woningen, ja, die zijn natuurlijk moeilijk te stoppen (tenminste, niet op een reële manier). Aan die had ik niet gedacht. Dank je voor je toelichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Makkelijker is ook maar net hoe je het bekijkt, en of je er zelf last van krijgt. Bijvoorbeeld, zitten bioscopen, winkels, restaurants etc te wachten op een verplichte inkomstendaling denk je? Die waarschijnlijk hoger ligt dan het specifieke percentage ongevaccineerden, aangezien als niet iedereen gevaccineerd is - en dus niet naar binnen mag - het uitje soms in z'n geheel niet doorgaat. Kost (tien/honderd)duizenden middenstanders rustig 10-20% aan inkomsten. Niet iedere middenstander vindt dat dat het leven wat makkelijker maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...].

Nou ja, zolang 12% 50% van het ziekenhuis claimt, waardoor we uitgestelde zorg en maatregelen hebben, is dat helaas ergens ook wel gewoon de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beuker19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 15:01

beuker19

Killerbeuker is so OP

42erik schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Nou ja, zolang 12% 50% van het ziekenhuis claimt, waardoor we uitgestelde zorg en maatregelen hebben, is dat helaas ergens ook wel gewoon de realiteit.
*knip* je snapt best wat er bedoeld wordt, dus graag constructief reageren

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2022 14:49 ]

Blizzard: killerbeuker#2427 Teamspeak : BuG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Zijn daar al nieuwe cijfers van? Of zijn mijn google skills brak? ik zie alleen cijfers van vorige jaar. Niet hoe het er nu voorstaat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Volgens mij was de IC idd 50% in de algemene zkh zorg voor covid was die iets van 30 of 40% voor ongevaccineerden.

Maar moet zeggen dat ik daarvan niet de recentste cijfers heb gezien, volgens mij was dat de half december update?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2022 14:34 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TerraGuy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Makkelijker is ook maar net hoe je het bekijkt, en of je er zelf last van krijgt. Bijvoorbeeld, zitten bioscopen, winkels, restaurants etc te wachten op een verplichte inkomstendaling denk je? Die waarschijnlijk hoger ligt dan het specifieke percentage ongevaccineerden, aangezien als niet iedereen gevaccineerd is - en dus niet naar binnen mag - het uitje soms in z'n geheel niet doorgaat. Kost (tien/honderd)duizenden middenstanders rustig 10-20% aan inkomsten. Niet iedere middenstander vindt dat dat het leven wat makkelijker maakt.
Dat mes snijdt aan twee kanten natuurlijk. Heb het al vaker aangegeven; ik zal niet door alle opgeworpen hoepels springen die nota bene opgeworpen worden om degenen die niet willen vaccineren te faciliteren. De keuzevrijheid die we geven aan ongevaccineerden wordt feitelijk 'betaald' door vrijheidsbeperkingen van gevaccinneerden.

Ik hou me al twee jaar netjes aan alle maatregelen. Werk al twee jaar thuis, heb netjes mijn prikken gehaald, en zal de volgende ook halen als de Gezondheidsraad en RIVM vinden dat ik daar een bijdrage mee kan leveren.

Maar als ik voor een restaurantbezoek elke week een test moet gaan doen, blijf ik lekker thuis. Dan kook ik zelf wel wat lekkers. Of ik bestel bij een sterrenrestaurant. Die omzet is de lokale ondernemer dus ook kwijt.

En ik gok zomaar dat ik niet de enige ben die er zo in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
eric.1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:18:
Wat ik me nu een beetje afvraag n.a.v. deze CTB-discussie is hoeveel mensen nu én geen vaccinatie hebben gehad én geen infectie (recent) hebben doorgemaakt. Ik denk niet dat dit makkelijk achterhaald kan worden, maar met de besmettingscijfers van de afgelopen tijd moet het toch wel hard gaan, i.i.g. voor degenen die wat meer rondbewegen door de samenleving.

1G invoeren terwijl 99% (Let op; dit percentage weet ik dus niet) van de bewegelijken of gevaccineerd is of een infectie heeft doorgemaakt is lijkt mij vrij zinloos.

Dan kan je beter FFP2 verplichten om de verspreiding toch wat tegen te gaan ivm uitval personeel door milde klachten.
Zullen inmiddels niet zoveel meer zijn, Hugo had in ieder geval beloofd dat alle niet gevaccineerden het dit najaar zouden krijgen. Maar er zijn ook nog mensen die wel gevaccineerd of hersteld zijn maar principieel geen QR code gebruiken en daarnaast ook nog digibeten die niet weten hoe het werkt.

Die kunnen we eventueel nog wel buitensluiten met 2- of 1G als bijvangst.

[ Voor 4% gewijzigd door Brazos op 18-01-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

[...]

Ik vind dat er wel erg makkelijk over wordt gedaan om te stellen dat 'zij nemen het virus mee terug'. Hoeveel reizigers komen er uberhaupt per dag terug uit skigebieden en hoeveel daarvan zijn er daadwerkelijk besmet vs besmettingen in eigen land? Het is dat we hier in een lockdown zitten, maar als de kroeg hier open was geweest hadden we ook veel besmettingen gehad en ik denk een factor tien(tallen) meer dan wat er terug komt.

Als ons eigen land vergeven is van de besmettingen, ga dan niet zeuren op die paar die er extern binnen komen. Als je dat niet wilt moet je testen verplicht stellen. Maarja, als je tienduizenden besmettingen hebt per dag gaat zo'n test-eis niks veranderen anders dan je, veelal eigen burgers, dwarsbomen zodat ze vast komen te zitten in het buitenland, niet kunnen werken, 'schade' hebben aan extra verblijfskosten etc. Het is gewoon onzin.

En als je van mening bent dat ze dan niet naar de kroeg mogen in het buitenland moet je gewoon de grenzen dicht gooien, maarja, daar hebben we ook de ballen niet voor. We/overheid/omt etc. hebben immers ondertussen gesteld dat we in Nederland niet/nauwelijks meer geven om besmettingen (rekening houdend met ziekenhuisopname als gevolg) anders hadden we niet moeten versoepelen. We gaan er vanuit dat de ziekte covid19 als gevolg door de omikronvariant nihil is, besmettingen zijn geen probleem meer. Dan moet men ook niet zeuren dat iemand besmet is geraakt in een kroeg op vakantie.

De enige reden dat je niet iedereen tegelijk besmet wil hebben is omdat je dan in isolatie/quarantaine moet, moet testen etc. en dat kost de maatschappij te veel in economische schade door thuiszitten van werknemers die eigenlijk wel wat kunnen doen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:23
beuker19 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Dus nu zorgen de ongevaccineerden zelfs voor 50% van het totale ziekenhuis capaciteit 🤡
Als je het over de IC hebt kwam dat toch aardig in de buurt? Maar de laatste tijd zijn er volgens mij weinig cijfers over bekend gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 22:14
De uitstroom blijft zeer hoog, en is zelfs versneld t.o.v. vorige week. Afgelopen 7 dagen gemiddeld 946 patiënten in het ziekenhuis en 331 op de IC. De dagelijkse daling is gemiddeld respectievelijk ~30 en ~10. Toch uitzonderlijk dat de stijging in besmettingen en daling in ziekenhuisbezetting zo uiteen loopt, dat is nergens ter wereld zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Dat kan binnen dezelfde alinea van een bewindvoerder wisselen. Ik heb ze allebei kort na elkaar langs horen komen. Jammer dat we al even niks meer gehoord hebben van het RIVM hierover. De Belgen melden 0x IC, 51x Ziekenhuis
https://www.demorgen.be/n...intensieve-zorg~b1788626/

Totalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t6RgKFGYc4u6JVLlgbYuU6uavg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/79QfOTADK3BQJYiGG3ubToBt.png?f=user_large

666/1.736=38,4% ongevaccineerd.

Edit
---
IC toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNzxbzRwwx6ELp2b_SZvKmm5Y0g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qsZAEX1TPAc5c4bM2vhZ46Pz.png?f=user_large
142/275=51,6% ongevaccineerd
---

Weer die verdeling in beroepsbevolking. Bij andere data zien we vaak 5/10-jaars cohorten.

Ik probeer nog achter meer NL cijfers te komen, maar die worden goed verstopt.
MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Sommigen wel. Velen niet.

Net zoals sommige ongevaccineerden precies hetzelfde doen en wél een ziekenhuisbed bezet houden. Gok zomaar dat dat percentage zelfs nog wat hoger is.
Die komen Oostenrijk niet in. ;)
CMD-Snake schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Jan Paternotte entered the chat...
Jan Paternotte left the chat

Ik ben nu OMT138 van 13 januari aan het doorlezen en op pagina 4...
Het teruggaan naar de avondlockdown geeft een grotere piekbezetting van de ziekenhuizen en IC’s, in alle scenario’s die verkend zijn, dan de reëel beschikbare capaciteit. Omdat veel eigenschappen van de omikronvariant nog (gedeeltelijk) onbekend zijn, is de onzekerheid in deze prognoses groot. Als de kans op ziekenhuisopname na een omikroninfectie veel lager blijkt dan bij een delta-infectie, als de kans op IC-opname na een ziekenhuisopname lager is, als de ligduur korter is, en als de generatietijd korter is bij omikron- dan bij delta-infectie, dan vallen de uitkomsten gunstiger uit en is bovenstaande prognose te
pessimistisch. Andere onzekere factoren zijn de boostervaccinatiegraad en de vaccineffectiviteit tegen infectie, ziekte en ziekenhuisopname bij de omikronvariant. Als die tegenvallen dan komen de uitkomsten juist minder gunstig uit.

[...]
Wait, wut?! Deze zaken zijn inmiddels (op 13 januari!) al WEL grotendeels bekend en in het advies pennen ze neer dat het te onzeker is en daarom niet meegerekend wordt. De prognoses worden o.b.v. Delta gemaakt. Verklaart wel de angst en horrorgrafieken als je daarmee rekent.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 18-01-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErA
  • Laatst online: 19-09 23:37

ErA

Brazos schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Zullen inmiddels niet zoveel meer zijn, Hugo had in ieder geval beloofd dat alle niet gevaccineerden het dit najaar zou krijgen. Maar er zijn ook nog mensen die wel gevaccineerd of hersteld zijn maar principieel geen QR code gebruiken en daarnaast ook nog digibeten die niet weten hoe het werkt.

Serieus. Ik weet sinds ik hier ben dat tweakers een tech forum is. Maar trek je ICT jasje nou eens uit en lees je eigen reactie even. Vind je het nou echt niet bizar hoe je hier spreekt?

Ik heb dat meer door het hele topic heen, door de hele maatschappij "for that matter". De eenvoud waarmee de groep die zich "Confirmeert" bereidt is om de "niet-confirmeerden" voor de bus te gooien verbaast me.

Door de eeuwen heen is er 1 ander fenomeen dat zich zo manifesteert en dat is religie.

Ik ben al een tijdje geleden gestopt met trachten inhoudelijk te reageren, omdat net als binnen religie er aboslute tunnelvisie heerst aangaande alles wat afwijkt van de eigen bijbel.

Maar los van de inhoud vind ik het antropologische aspect werkelijk mindblowing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

MarcoC schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:41:
De uitstroom blijft zeer hoog, en is zelfs versneld t.o.v. vorige week. Afgelopen 7 dagen gemiddeld 946 patiënten in het ziekenhuis en 331 op de IC. De dagelijkse daling is gemiddeld respectievelijk ~30 en ~10. Toch uitzonderlijk dat de stijging in besmettingen en daling in ziekenhuisbezetting zo uiteen loopt, dat is nergens ter wereld zo.
Ik vermoed dat je op de IC's en de ziekenhuizen vooral de uitdoving van de Deltagolf ziet, en dat effect domineert het kleine Omicron-golfje in de ziekenhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Het is eerder ~27%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

Welke van de 2 percentages?

27% bezet 50% van het ziekenhuis of 12% bezet 27% van het ziekenhuis?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
Dat ligt eraan of we het over de IC of de totale ziekenhuisbezetting hebben.
Zoals je eerder zelf al concludeerde is het jammer dat we deze cijfers al een tijdje niet meer gekregen hebben, geen idee hoe die verhouding nu is - geen idee waar je die 27% nu vandaan haalt?.
Misschien dat @Dennis1812 en @LZ86 daar iets over kunnen zeggen in hun ervaring?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
Brazos schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Zullen inmiddels niet zoveel meer zijn Hugo had in ieder geval beloofd dat alle niet gevaccineerden het dit najaar zou krijgen. Maar er zijn ook nog mensen die wel gevaccineerd of hersteld zijn maar principieel geen QR code gebruiken en daarnaast ook nog digibeten die niet weten hoe het werkt.

Ik ben daar zelf één van, wel volledig gevaccineerd (voor zover mogelijk op dit moment) maar geen QR-code opgehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37
Wilke schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:42:
[...]

Heu, is dat een nieuw symptoom van omicron o.i.d.? Nog niet eerder van gehoord/gelezen, ook niet in de standaard "als je een van deze symptomen hebt" lijstjes.
Volgens mijn zusje die huisarts is komt overgeven vaker voor bij (hele) kleintjes. Maar mijn conclusie is dat we ons sneller door de golf bewegen dan getallen doen vermoeden. En met huidige hospitalisatie en nu iedereen wel de kans gehad heeft om een booster te halen is het denk ik tijd om zo veel mogelijk open te gaan, om er maar doorheen te komen.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Normaal gesproken laten we aan mensen hoeveel medisch risico ze nemen, en zijn de medische gevolgen aan de persoon. We beprijzen risicovol gedrag (soms, soms ook niet). Maar we grijpen doorgaans niet echt in.

Maar: we leven in abnormale tijden.

Ik denk dat je hier een goede case maakt en meteen de twee voorwaarden schetst.

Er is sprake van:
(a) te hoge druk op de ziekenhuizen
(b) onevenredig gebruik van de schaarse zorg door een bepaalde groep

Het gaat dus niet alleen om kosten zoals gewoonlijk, het gaat deze keer om de toegang tot de zorg.
Die situatie maakt dat we het probleem momenteel wat meer in het collectief trekken. We hebben als samenleving ernstig last van de minderheid en daar hoort misschien iets meer dwang bij dan we gewend zijn.

Ik kan daarmee leven, als het maar wel stopt zodra een van de factoren (a) of (b) niet meer al te groot is. Lopen de ziekenhuizen leeg, dan mogen mensen weer zelf weten of ze wel of niet geprikt willen worden. Of wordt de verdeling in het aantal ziekenhuisopnames tussen de groepen minder scheef, idem.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 18-01-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 22:14
eamelink schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Ik vermoed dat je op de IC's en de ziekenhuizen vooral de uitdoving van de Deltagolf ziet, en dat effect domineert het kleine Omicron-golfje in de ziekenhuizen.
Dat kan inderdaad haast niet anders, maar alsnog is de daling forser dan ik had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nox schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Welke van de 2 percentages?

27% bezet 50% van het ziekenhuis of 12% bezet 27% van het ziekenhuis?
In België (aangezien we in NL de cijfers nauwelijks krijgen)
38,6% bezette bedden door door 23,5% van de bevolking.

IC daar ligt alleen nog Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:45

Dennis1812

Amateur prutser

Dazzler2120 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Zoals je eerder zelf al concludeerde is het jammer dat we deze cijfers al een tijdje niet meer gekregen hebben, geen idee hoe die verhouding nu is - geen idee waar je die 27% nu vandaan haalt?.
Misschien dat @Dennis1812 en @LZ86 daar iets over kunnen zeggen in hun ervaring?
Ik ben van een klein ziekenhuis met beperkte capaciteit. Dat is dus zeker niet representatief voor Nederland.

Maar overwegend is het niet gevaccineerd. Op de IC is een gevaccineerde behoorlijk zeldzaam. Op de afdeling zien we ze wat meer. Maar zijn ze wel sneller weer vertrokken

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Dat mes snijdt aan twee kanten natuurlijk. Heb het al vaker aangegeven; ik zal niet door alle opgeworpen hoepels springen die nota bene opgeworpen worden om degenen die niet willen vaccineren te faciliteren. De keuzevrijheid die we geven aan ongevaccineerden wordt feitelijk 'betaald' door vrijheidsbeperkingen van gevaccinneerden.

Ik hou me al twee jaar netjes aan alle maatregelen. Werk al twee jaar thuis, heb netjes mijn prikken gehaald, en zal de volgende ook halen als de Gezondheidsraad en RIVM vinden dat ik daar een bijdrage mee kan leveren.

Maar als ik voor een restaurantbezoek elke week een test moet gaan doen, blijf ik lekker thuis. Dan kook ik zelf wel wat lekkers. Of ik bestel bij een sterrenrestaurant. Die omzet is de lokale ondernemer dus ook kwijt.

En ik gok zomaar dat ik niet de enige ben die er zo in staat.
Nu gooi je het op 1G als alternatief, waarom? Je kunt - zeker bij omikron - ook het hele G-gedoe ( :+ ) laten voor wat het is, zoals Engeland volgende week van plan is (en nog een land een maand later, ff vergeten welke). Als het geen tot nauwelijks zin heeft qua verspreiding van besmettingen, maar wel een hoop gedoe, gezeur en geldzorgen oplevert - voornamelijk nog nuttig om ongevaccineerden te pesten zoals je eerder zei - lijkt me dat (2G) niet zo'n zinnige strategie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Telegraaf kopt over de mooie daling in ze ziekenhuizen (die mij ook positief blijft verrassen):

https://www.telegraaf.nl/...m-in-maanden-niet-zo-laag

Het grafiekje zegt eigenlijk alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06NnbgyMGU_lQ_sbfk_ZzMn0FWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ua7vKkFrnFMTYqV4wdoTyDUt.png?f=user_large

Stel dat we nooit hadden gehoord van omicron, dan hadden we vanuit deze grafiek ook niet de indruk gekregen dat er uberhaupt een besmettingsgolf na delta is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loonatick78
Cijfers van het CWZ Nijmegen (zijn van 2 dec, dus nog volop in de Delta golf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wci3poAjzBBpl_cqJMBpOAGFcsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XQSpj0n2Th7oJScdYJ7qkTqU.jpg?f=user_large

Een 31% is niet gevaccineerd in de opnames, van de IC geen cijers.
Van andere ziekenhuizen kan ik geen data vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:53:
Telegraaf kopt over de mooie daling in ze ziekenhuizen (die mij ook positief blijft verrassen):

[Afbeelding]

Stel dat we nooit hadden gehoord van omicron, dan hadden we vanuit deze grafiek ook niet de indruk gekregen dat er uberhaupt een besmettingsgolf na delta is gekomen.
Inderdaad wat als we nu vandaag stoppen met testen, is dan morgen corona voorbij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
loonatick78 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Inderdaad wat als we nu vandaag stoppen met testen, is dan morgen corona voorbij?
Dat is een veel gehoorde "wappie" uitspraak, maar het begint wel aardig die kant op te gaan.. Mag ik dat zeggen? :P (met vorige varianten was dat duidelijk niet het geval, getuige de druk op de zorg)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:53:

[Afbeelding]

Het zou mooi zijn om in diezelfde grafiek de besmettingscijfers te plotten. Dan zie je pas echt hoeveel verschil er is tussen Delta en Omikron imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dazzler2120 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Volgens OurWorld in Data op 15-1
België 75,95%
NL 71,52%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

loonatick78 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Kan toch veel eenvoudiger, als je er niet in gelooft bestaat het sowieso niet. Dat kun je nu ter plekke besluiten.

Maar ook in de realiteit gaan de cijfers ieder geval de goede kant op. Dat geeft toch goede hoop op aanstaande versoepelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Volgens OurWorld in Data op 15-1
België 75,95%
NL 71,52%
Dat is %gevaccineerd van de totale populatie die voor vaccins in aanmerking komen?
Want we hadden het over het %gevaccineerd in ziekenhuizen en op de IC's...

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loonatick78
harmrh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Dat is een veel gehoorde "wappie" uitspraak, maar het begint wel aardig die kant op te gaan.. Mag ik dat zeggen? :P (met vorige varianten was dat duidelijk niet het geval, getuige de druk op de zorg)..
Hierbij ter vergelijking de cijfers van de griep 2017/2018.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfpSB0KvzvqHN7U4qAAVyhY-XwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jMIMeqdbM4MUWvT4gPoINYDD.png?f=user_large

bron: RIVM https://www.rivm.nl/sites.../2018-11/griepinbeeld.pdf

Wat mij betreft is het voorbij en kunnen we weer over tot de normale gang van zaken. Ziekte en dood gaan hoort bij het leven.

[ Voor 4% gewijzigd door loonatick78 op 18-01-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
loonatick78 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:54:
Cijfers van het CWZ Nijmegen (zijn van 2 dec, dus nog volop in de Delta golf)

[Afbeelding]

8 januari was de laatste update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QIthqS_Is4_HaaF_GFg2VYnd_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uHMt9sjBd0b6hFKsibM7ZQoD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dazzler2120 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Dat is %gevaccineerd van de totale populatie die voor vaccins in aanmerking komen?
Want we hadden het over het %gevaccineerd in ziekenhuizen en op de IC's...
Nee, totale bevolking. Aangezien totale bevolking ook geteld wordt in de ziekenhuizen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
Requiem19 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Het zou mooi zijn om in diezelfde grafiek de besmettingscijfers te plotten. Dan zie je pas echt hoeveel verschil er is tussen Delta en Omikron imo.
De NOS dacht er kennelijk precies hetzelfde over en heeft dus het plaatje gemaakt wat ik zocht :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/01/18/821845/1920x1080a.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 11:59

Er gaat blijkbaar iets fout, @t_captain heeft de juiste cijfers denk ik. 31.426

[ Voor 80% gewijzigd door Farid_A op 18-01-2022 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Nieuwe positieve tests: 31.426.

Weer een normaal getal dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Is het niet hetzelfde aantal als gister?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 18:15
Bijna 3 jaar verder en nog geen fatsoenlijk systeem dat dag in dag uit blijft werken. Waar komen die storingen vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Marino heeft z'n tweets verwijderd. Zal zo wel een nieuwe komen :p

[ Voor 32% gewijzigd door user109731 op 18-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dat is het getal van gisteren.

Ik heb van data.rivm.nl een nieuw getal gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Boinkie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:18:
Bijna 3 jaar verder en nog geen fatsoenlijk systeem dat dag in dag uit blijft werken. Waar komen die storingen vandaan?
Tijd gaat gevoelsmatig steeds harder voorbij naarmate ik ouder word... maar 3 jaar was het nu ook weer niet ;)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 11:59
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Dat is het getal van gisteren.

Ik heb van data.rivm.nl een nieuw getal gekregen.
Ik zag het inderdaad. Ik heb m'n post aangepast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:18:
Nieuwe positieve tests: 31.426.

Weer een normaal getal dus :)
Storing :)
Door een technische storing in de datastroom zijn de meldingen en de teststraten-data niet volledig doorgekomen naar het RIVM. De cijfers omtrent de meldingen en het aantal afgenomen testen die vandaag worden weergegeven zijn daarom mogelijk een onderrapportage van het werkelijke aantal meldingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:42

gws24

Thinking is hard!

loonatick78 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:54:

Elke twee weken komt in principe een rapport van het rivm uit over de vaccin effectiviteit. De laatste is van 28 december en er staat aangegeven dat deze week, normaal op dinsdag middag (https://www.rivm.nl/covid...ns-tegen-ziekenhuisopname), de volgende rapportage komt. Uit de rapportage van 28 december met gegevens tot 21 december komt het volgende overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvKWa_OAK3zVgFYK-CCAEKMHANE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ue1SKUfk1mvNzbb7EHUtaGg.png?f=fotoalbum_largebron: https://www.rivm.nl/sites...2028%20dec%202021_def.pdf

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

[ Voor 50% gewijzigd door user109731 op 18-01-2022 15:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
gws24 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Elke twee weken komt in principe een rapport van het rivm uit over de vaccin effectiviteit. De laatste is van 28 december en er staat aangegeven dat deze week, normaal op dinsdag middag (https://www.rivm.nl/covid...ns-tegen-ziekenhuisopname), de volgende rapportage komt. Uit de rapportage van 28 december met gegevens tot 21 december komt het volgende overzicht:

[Afbeelding]bron: https://www.rivm.nl/sites...2028%20dec%202021_def.pdf
79% van de mensen tussen de 12-69 die op de IC liggen zijn dus niet gevaccineerd. Dat zijn wel heftige getallen.

Bij 70+ verschuift dit beeld en zie je dat veel volledig gevaccineerde mensen ook op de IC komen. Maar vooral die groep tussen de 12-69 op de IC had dus eenvoudig grotendeels voorkomen kunnen worden.

In dit geval bijna 2000 mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

Met deze ziekenhuisdalingen in NL vraag ik me werkelijk af hoe het toch kan dat bv in Frankrijk de ziekenhuiscijfers naar boven knallen. Zit daar nog een Delta golf in? Of hoe kan zoiets?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Rudios schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:25:
Met deze ziekenhuisdalingen in NL vraag ik me werkelijk af hoe het toch kan dat bv in Frankrijk de ziekenhuiscijfers naar boven knallen. Zit daar nog een Delta golf in? Of hoe kan zoiets?
Horeca is daar open? Zij het met 3G (en/of binnenkort 2G)

In Frankrijk was er sowieso meer open als bij ons tot afgelopen vrijdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:16:
[...]

De NOS dacht er kennelijk precies hetzelfde over en heeft dus het plaatje gemaakt wat ik zocht :)

[Afbeelding]
Piek van vorige winter was toch de Alpha golf?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:47
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Dat is een dilemma waarin we snel een daadkrachtige keuze moeten maken.

Het grootste probleem van omicron lijkt te zitten in de isolatie van de dragers. Ziekenhuizen waarin ze apart moeten liggen, maar ook grootschalige uitval op het werk omdat mensen in isolatie/quarantaine niet mogen komen, het zijn allebei uitingen van hetzelfde issue.

We kunnen op twee manieren om dit obstakel heen: een zeer strenge lockdown om de incidentie naar normale niveaus omlaag te brengen. Of juist de andere kant op: veel minder isoleren van (mogelijk) besmette mensen.

Met de ene oplossing stuur je op een lage incidentie en daardoor weinig mensen in isolatie. Met de tweede oplossing laat je de besmettingen hoog oplopen tot er verzadiging inzet. Tegengesteld, maar allebei gericht op het reduceren van het aantal mensen dat je moet isoleren.

Er lijkt niet echt ruimte te bestaan voor de middenweg die we nu bewandelen.
Als huisarts zou ik sterk pleitten voor een soort van keuze 2. Stoppen met testen van laag symptomatische mensen, enkel zij die medische zorg nodig hebben ( bezoek huisarts, ziekenhuis etc) bij klachten en enkel in de ziekenhuizen die isolatie nog laten plaatsvinden waar echt opname nu noodzakelijk is. Jammer als je heupoperatie nu weer enkele weken later wordt door je omicron met klachten, maar dat zij dan maar zo…
De risicogroepen zijn bekend, zijn grotendeels adequaat gevaccineerd en zijn tegen deze variant alleen te beschermen indien ongevaccineerd als zij zichzelf opsluiten ( of we dat als maatschappij ‘China style ‘ doen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het lijkt idd te variëren, het zal ergens uit de vaccinatie graad/booster datum/latente delta besmettingen ergens komen.
VS en Frankrijk gaat ie harder omhoog, Denemarken, UK maar een gelimiteerde stijging en NL lijkt alleen maar te blijven dalen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
De meest logische potentiele verklaringen:

- Nederland is als enige in strenge lockdown geweest, waardoor het virus vooral gecirculeerd heeft onder jongeren
- Nederland is later begonnen met de Booster campagne. Boosters werken het beste als ze recent gezet zijn en nemen af in effectiviteit naar mate het langer duurt
- Nederland heeft nog steeds relatief lage besmettingscijfers: pas als we richting (ik noem hier een random getal bewust) bijvoorbeeld de 80.000 besmettingen per dag gaan zullen de opnamecijfers ook veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
Requiem19 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:16:
[...]

[Afbeelding]
We gaan echt hard richting de bezetting van de laatste Delta piek, met een pak meer besmettingen. Ik word met de dag positiever, en denk dat we snel versoepelingen kunnen verwachten als we voor het weekend geen rare dingen gaan zien.
Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.