Een oplettende lezer, kudos!
Mijn script rekent nog met een gemiddelde vertraging van 8 dagen tussen infectie en rapportage van de positieve test. Dat is voor omicron inderdaad een tikje te hoog, ondanks de drukte bij GGD waardoor er iets meer wachttijd voor de test en voor het lab zit. Ik zal er 1 dag afhalen.
Los van die ene dag: het is een gemiddelde delay. Als je een aantal infecties van 1 bepaalde dag zou bekijken, dan zie je de eerste rapportage van positieve tests na 4 dagen (mensen die preventief of toevallig testen), grote bulk omstreeks 6 a 7 dagen en daarachter een staartje van mensen die traag incuberen en/of niet veel haast maken om de GGD te bellen.
De R-waarde wordt teruggedateerd met de typische offset en zo kan een heropening op maandag dus een een effect hebben op de R-waarde die voor de zondatg wordt gepubliceerd.
[...]
Je bent dan wel heel snel door je beschikbare donors heen. Omikron gaat met ca 250k mensen/week (pos. getest). Als er een factor 4 tussenzit, dan gaat het om een miljoen mensen per week. Dan ga je er heel hard doorheen.
[...]
Die verzadiging gaat inderdaad keihard. We hebben ongekend hoge hoeveelheden positieve tests. Tel daarbij: relatief veel incidentie onder jongeren, in verhouding met eerdere varianten heel veel mensen met geen/weinig symptomen, drukte bij de GGD.
Er zit altijd een factor tussen positieve tests en echte infecties; ik vermoed dat deze factor inmiddels boven de 3 zit. Ter vergelijk: bij de piek van delta leek een factor 3 ongeveer de waargenomen saturatie te verklaren.
Als ik reken met gemiddeld 35k positieve tests (en stijgend) en factor 3 (ook stijgend) dan heb je het over een verzadiging van meet dan 100.000 mensen per dag.
De geschatte groepsimmuniteit tegen omicron is niet meer de >70% wat hij bij delta was, maar wel ergens tussen de 50 en 60%. Dan telt de hoeveelheid te besmetten personen op tot 7 a 9 miljoen "mens-equivalenten" en dat aantal daalt met meer dan een procent per dag. Vandaar een rasse daling van de R-waarde bij gelijkblijvende regels, naleving en omstandigheden.